téveszmék

téveszmék

"Ki korán kel, aranyat lel"

2017. november 08. - G. Nagy László

ki_koran_kel.jpg

 

Ha megkérnénk az utca emberét, hogy soroljon fel öt-hat közmondást - csak úgy, ami az eszébe jut -, a címbéli nagy valószínűséggel a legtöbb listán szerepelne. A fene se érti, hogy mitől ilyen élő és népszerű még mindig, holott százan százféle módon igazolták már hamisságát.

 

Nem szükséges mélyen taglalni a rendszeres korán kelésből eredő kialvatlanság valamennyi következményét. A rövidtávú hatások közismertek: ingerlékenység, rosszkedv, enerváltság, dekoncentráltság. Azt már kevesebben tudják, hogy hosszútávon milyen sokféle módon pusztít, ha nem alszunk eleget: cukorbetegség, elhízás, depresszió, stroke, csontritkulás, memóriavesztés, rák, szívbetegségek, agykárosodás, gyorsuló öregedés, hogy csak párat említsünk. Jómagam ismertem olyanokat, akik büszkén vallották, hogy napi öt-hat óra alvással bőven elvannak. Egyikük sem ünnepelhette meg a hetvenedik születésnapját.

 

Mondhatnánk erre, hogy akkor tessék mindenkinek este kilenckor ágyba bújni, úgy kijön a matek: a közmondás intése szerinti hajnali kelés mellett is összehozhatunk nyolc órányi pihentető alvást. Ám ezzel nem csupán annyi a gond, hogy BL-rangadókból alig látunk többet a kezdőrúgásnál. Számolnunk kell azzal is, hogy nem vagyunk egyformák, napi ritmusunk tekintetében sem. Szendi Gábor Bagoly mondja pacsirtának, hogy... hadd aludjak még című cikkéből megtudjuk: elsősorban a genetikán múlik, hogy az éjjel virgonc, avagy a korán kelő típusba tartozunk. Louann Brizendine A férfi agy című könyvéből az is kiderül, hogy a kamasz fiúknál a hirtelen sokszorosára emelkedő tesztoszteronszint, illetve az egyéb hormonális változások milyen drasztikus hatással járnak; többek között azzal, hogy a srácok ezen életszakaszukban éjszakai bagollyá válnak, akiket a reggeli órákban alig lehet észhez téríteni.

 

Van-e egyáltalán bármiféle érték a hajnali kelésben? Időt nem nyerünk vele, hiszen 7-8 órát mindenképpen aludnunk kell, ha jót akarunk magunknak. Mitől értékesebbek a kora reggeli, ébren töltött órák az esti időszaknál? Néhány generációval ezelőtt, amikor az emberek többsége még a mezőgazdaságban tevékenykedett, az állattartással járó teendők megkövetelték a kakasszóra ébredést. Manapság, amikor a társadalom túlnyomó többsége városlakó, már nem sok szól a korán kelés mellett. Életünk ritmusát a tehenek és birkák szükségletei helyett akár igazíthatnánk a sajátjainkhoz is, ehelyett inkább ragaszkodunk az értelmetlen, régi beidegződésekhez. (Ismerek olyan állami nagyvállalatot, ahol reggel hatkor indul az üzem, és minden áldott nap fél hattól termelési értekezlet zajlik a teljes igazgatóság részvételével, csak mert a vezér álmatlanságban szenved...) A gyerekeknél különösen fontos, hogy kipihentek legyenek, ezért például Angliában, Japánban és Ausztráliában már régóta reggel 9-kor kezdődik a tanítás. Idehaza is felmerült a változtatás lehetősége, ám Isten malmai lassan őrölnek: számos helyen még nulladik órával is kínozzák az iskolásokat.

 

Mi hát az arany, melyre kényelmesen meleg ágyunk korai elhagyásával rálelünk? Anyagi természetű előnyökre nemigen gondolhatunk, hisze n a KSH adatait figyelembe véve azt látjuk, hogy a legmagasabb jövedelmek a kommunikációs és pénzügyi szektorokban keletkeznek, nem pedig a futószalag mellett, reggel hat és délután kettő között. Szellemiek? A témában történt kutatások szerint az éjszakai baglyok intelligensebbek és kreatívabbak, mint a koránkelők. Kulturális profit? A különböző tévécsatornák kínosan ügyelnek rá, hogy este fél tizenegynél korábban semmi olyan ne kerüljön adásba, ami csak egy kicsit is túlmutat a kommerszen. (Emlékszem, annak idején a Monty Python Repülő Cirkuszát is csak éjjel lehetett vetíteni, mert a feliratozás már kívül esik az átlagnéző komfortzónáján...) Az a kevéske szélmalomharcos, aki megpróbál kiállni a hajnali kelés mellett, többnyire olyan erős érvekkel operál, mint a reggeli sport, vagy meditáció; a nyugodt felkészülés a munkanapra; illetve a napfelkelte megtekintése. Mintha este nem lehetne futni, meditálni, vagy összeírni a másnapi teendőket, esetleg a napnyugta kevésbé romantikus látványt nyújtana...

 

Tény, hogy ismerünk pár híresen korán kelő és kifejezetten sikeres történelmi alakot, elég csak Napóleont, Edisont, vagy Obamát megemlíteni. De még az ő példájuk is roppant kevés ahhoz, hogy bármilyen erkölcsi magaslatra emeljük a hajnali ébredést. Ma már nem praktikus szükségszerűség, sem pedig extra gyümölcsöt ígérő befektetés. Pusztán totál szívás. Semmi több.

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr913200015

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

exenek 2017.11.09. 20:15:06

Te túl korán keltél ma...

Csokis · http://csokis.blog.hu 2017.11.09. 20:15:31

A koránkelés egyetlen előnye, hogy az emberek általában utálnak korán kelni, ezért akkor még nincs tömeg az utakon, az uszodában, a boltban. Hogy ez kinek, mit ér meg, az ki-ki döntse el maga.

kewcheg 2017.11.09. 20:49:19

A 7.00-ás felkelés tökéletes lenne minden gyereknek, mert akkor már télen is nagyjából világos van...Ezzel szemben ma főleg a gimiben az 5.30-6.30 közötti az általános.

antisocialnetwork 2017.11.09. 20:50:49

Már a kelésről is blogolnak.Hova tart a Világ..

WinstonSmith 2017.11.09. 20:56:59

Ember! A hajnali kelés nem választás kérdése. A dolgozó emberek 80%-a műszakban dolgozik és annak biza' van egy rendje. Vagy 06:00-14:00; 14:00-22:00, 22:00-06:00 és ez csak a 8 órás műszakokra vonatkozik.. Ne is beszéljünk a mindennap 12 órát dolgozó munkavállalókról.
Nem tudom milyen világban élsz, de jómagam mint nem fizikai munkásként, diplomával reggel, 04-05:00 körül kelek és kb 10, 16 órát dolgozom, minden hétköznap..., vagy többet + még hétvégén is. Nézhetjük a KSH adatait, de az nem mérvadó. Gondlom a posztíró épp egyetemista, vagy munkanélküli bölcsész ;) De nem ítélkezem, majd idővel mindenki rájön, akinek nincs kellő hátszele az biza' dolgozik (nem 8 órát) :)

G. Nagy László 2017.11.09. 21:06:50

@WinstonSmith: A poszt szerzője 45 éves közgazdász, aki épp egy blues koncertet hallgat és holnap sokáig alszik majd. A gyerkőcöket anya viszi majd suliba...

Simon Ágnes 2017.11.09. 21:07:31

Dolgozni nem csak hajnaltól lehet.Lehet például késő este,éjszaka is.Mármint ha valaki nem fizikai munkás,és nem műszakba megy.A bioritmuson nem lehet erőszakot tenni!

Sir Galahad 2017.11.09. 21:08:58

A munkahelyek többségében a munkaidő kora reggel indul. Az "aranyat lel" egyszerűen azt jelenti, hogy aki korán kel, azt nem rúgják ki, azaz kap fizetést.

Jeff 2017.11.09. 21:09:01

@WinstonSmith: valamit rosszul csinálsz :)

EddieCivic5g 2017.11.09. 21:13:23

@WinstonSmith: De bizony lehet választás kérdése. Közel 10 évet dolgoztam gyárban 6-14,14-22 váltásban, hát nem volt kellemes. Besokalltam, szakmát és állást váltottam. Most is gyárban dolgozok, csak már nem a termelésben, 8-tól 4:20-ig, hétfőtől péntekig. Pedig nem vagyok egyetemista, se bölcsész, és még hátszelem sincs :)

WinstonSmith 2017.11.09. 21:21:03

@G. Nagy László: Ennek örülök, legalább a zenei izésük hasonló ;) De amikor a normál munka mellett vállalkozása is van a mezei halandónak, akkor bizony nem elég a "műszak végén eldobom a lapátot" felfogás, így biza' a munkaidő 12-16 órára nő. Vidéken jobban meg kell dolgozni ugyanazért az ellátmányért, ha hiszed, ha nem... ;)

gregaba 2017.11.09. 21:21:05

@WinstonSmith: a dolgozó emberek max 50%-a dolgozik műszakban, és egyértelműen a szerencsétlenebbik feléről beszélünk.

WinstonSmith 2017.11.09. 21:22:20

@EddieCivic5g: Sok embernek, nincs erre lehetősége...: család, ház, hitel...., örül. hogy munkája van.

WinstonSmith 2017.11.09. 21:23:23

@Jeff: Nem, csak sokat vállalok, ebből telik menő gitárra ;)

WinstonSmith 2017.11.09. 21:24:55

@Simon Ágnes: Ezt mondd el a gyártósor mellett 4 műszakban dolgozó munkavállalóknak is ;)

Gergice 2017.11.09. 21:36:07

Nincs tévém, a BL sem érdekel, úgyhogy semmit nem veszítek a kilenc órás fekvéssel :) Amúgy tökjó érzés, hogy reggel hétkor már elmondhatom, hogy csomó mindent megcsináltam. És nem, nem mindegy, hogy este kocogok vagy reggel. Meló után lefáradva, inkább csak kínzás a testmozgás, reggel viszont felpörget. Persze ha a posztolónak ez nem fekszik az az ő dolga, de akkor a poszt végéhez a "Totál szívás. Semmi több"-höz még egy szót hozzá kéne csapni. Azt hogy: "Szerintem" :)

PS: Igen, tudom, hogy 21:34-van és én még ébren vagyok, de néha kell ilyen napot is tartani. Végülis nem árt néha a modern városi plebs szokásait is tanulmányozni. Szerintem :P

Simon Ágnes 2017.11.09. 21:37:41

Eleve azt mondtam,hogy aki nem akárhány műszakban dolgozik gyárban hanem szabadúszó,vállalkozó,,az választhat,hogy hajnalban vagy késő este,éjszaka dolgozik.A nulladik óra is iszonyat a gyerekeknek,még a nyolc órai kezdés is.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2017.11.09. 21:41:22

Az, hogy te túlságosan szó szerint veszel egy közmondást, az nem téveszme. Csak annyit jelent, hogy a szorgalom kifizetődő. Ami többnyire igaz is.

WinstonSmith 2017.11.09. 21:51:07

@Simon Ágnes: Tehát a koránkelés kényszer, amit a társadalom erőltet(ett) ránk ;) Hagyjuk mindent a sz*-ba, ne menjünk dolgozni, be küldjük a kölköket iskolába, ne vásároljunk, ne fogyasszunk semmit. A pékeknek is szóljunk álljanak le, az áruszállítóknak is, a metrópótló buszok pilótáinak is, egyáltalán mindenkinek...., pihenjünk egy kicsit :)

Kelly és a szexi dög 2017.11.09. 21:53:58

Akkor kell felkelni, amikor már nem vagy álmos!

Simon Ágnes 2017.11.09. 21:56:55

Ne legyen demagóg.A cikk arról szól,hogy nem mindenki pacsirta,vannak baglyok is.És talán még többet is dolgoznak,vagy kreatívabban.

WinstonSmith 2017.11.09. 22:05:42

@Simon Ágnes: Nem vagyok ;) A poszt mindenkiről szól, de ah mégsem, akkor kötelességemnek érzem felhívni a figyelmet azokra akiről nem szó ;) Az is lehet, hogy a baglyok kreatívabbak, de a pacsirták keresik a fizetésüket ;)

Simon Ágnes 2017.11.09. 22:09:54

Aha,szóval úgy gondolja,hogy csak az dolgozik,aki hajnalban kel.Ez óriási tévedés.

HelloBello007 2017.11.09. 22:14:56

444.hu/2016/04/03/hagyjatok-beken-a-keson-keloket

444.hu/2014/04/25/ha-nem-birsz-reggel-idoben-felebredni-mondd-meg-a-fonokodnek-hogy-nem-te-tehetsz-rola

index.hu/gazdasag/2016/07/17/munka_alvas_bagoly/

Ezek szerint tudomány legfontosabb állása szerint az emberek egy maghatározott lénye ugyanúgy genetikailag determináltan bagoly-bioritmusúnak születik (ennek paleolit korabeli örökségünk az oka, az így születetetettek kellettek, mert ők őrizték a tábort éjjel). Ergo nem lehet őket ezért megróni, ha agyonverik is magukat, akkor is arra húznak, hogy este későbbig legyen aktívak és reggel borzasztóan indul. Én is ilyen vagyok, és nekem ez egy legalább akkora istencsapás, mintha mondjuk rokkantnak születtem volna, mivel tudom, hogy az egész életben emiatt fogok szenvedni. A világ a pacsirta típus többségre van szabva, így kell dolgozni járni, így tart nyitva a hivatal és persze az üzletek többsége is. Pacsirta-típusú partnerrel örökös veszekedésforrás, és még sorolhatnám...

A szüleim generációja ezt autoriter módon élik meg: “feküdj le korábban, oszt’ jó’van”. A Lobster blogon is volt szó, hogy ideig-óráig meg lehet játszani, de a test visszakívánja a maga óráját, érdemes átpörgetni itt a kommenteket, szó van róla, hogy mennyire lehet ezt áthuzalozni: oriblog.blog.hu/2013/07/10/rat_race - az egyik fickó írta nagy lelkesen, hogy na, átállt pacsirta-üzemmódra, lelkendezve hirdette, hogy “you can do it”. Aztán pár hónap eltelt, és kiderült, hogy hoppá, szép lassan elindult a visszacsúszás az eredeti irányba.

És ha az ember nem éjszakai ügyelets orvos, vagy nem éjjeliőr, esetleg otthonról dolgozó informatikus, szeretne normális munkát, valamennyire muszáj beletörnie a dologba.. Hogy miért? Egyszerűen az “így szoktuk” az indoka (Tóta W. szavajárása az, hogy “status quo zsarnoksága?”) ennek a rendszenek, no meg az, hogy talán a lakosság 70-80%-a valóban inkább pacsirta típusú, vagy legalábbis a felé tendál. Mivel gerontokráciában élünk, ezért az idősek bioritmusa duplán-triplán számít.

Ezért lesznek a fiatalok és baglyok lusták, követelőzők, alkalmazkodni képtelenek, stb.

És nem, nem érzem jól magam a bagolyságom miatt, sőt valóságos istencsapásaként élem meg. De csak amiatt kell így megélnem, mert minden mainstream munkahely a koránkelős bioritmusra van szabva, így ha ebben gondolkodom, és nem otthonról dolgozós szabadúszó vagyok (márpedig egyelőre nem vagyok), az egész életben emiatt fogok szenvedni. Ha csak egy hétig van lehetőség úgy kelni-feküdni, ahogy a belső biológiai órám diktálja (alvás: hajnali 4 és déli 12 között), valósággal kivirulok, kreatívabb, enegrikusabb és vidámabb leszek.

Én is számtalanszor “átpörgettem” az alvásom. Egy idő után annyira későn feküdtem le, hogy alvás nélkül mentem dolgozni, és munka után azonnal alvás, minden nap kicsit később. Na így, volt kb egy hét rekordom, hogy pont este 10-től reggel 6-ig aludjak, de újból és újból visszaestem.

És nem segít az, sem hogy erővel kikapcsolom az elektronikus eszközöket este, bár azt is utálom, azt érzem, hogy akkor a nap “lényege” veszik el. Este nélkül úgy érzem nincs is értelme a napnak. Talán még mindig bulizós korom öröksége ez, hogy az az igazán fontos, az igazán érdekes az mindig este történik, a nappal az csak készülődés az estére. Akkor vannak kinn az érdekes emberek az utcák, akkor vannak az estélyek, a színház, a bulik, stb.

Alighanem a kérdés végső megoldása úgyis csak az lesz, hogy az öregedéssel az ember 1. kevesebb órát alszik, 2. valahogy a fiatalon baglyok is megpacsirtásodnak. Szóval egyszerű: meg kell öregednünk :)

Önmagában a bagoly lét nem stresszforrás, sőt, az arra hajlamosoknak éppen az a normális, csak sajna a jó részük nem élhet úgy, és EZÉRT valóban megdobja a stresszet, jön a kortizol, azzal meg a zsírkilók. Én pl. mindig szálkásodom egy nyaralás alatt, amikor kialhatom magam. Szóval ha úgy alhatnék, ahogy az órám diktálná, az nekem nem lenne stresszforrás, hanem kivirulnék.

Eleve, az emberek ún. napi ciklusa általában nem pontosan 24 óra, egyénenként változó, vannak, akiknek már inkább a 25-höz közelít. Vagyis az utóbbiak szervezete azt diktálná, hogy minden nap egy kicsit később feküdjenek le, mint előző nap, de mivel ez általában nem járható út, kvázi minden nap újra kell igazítaniuk a belső órájukat.

HelloBello007 2017.11.09. 22:16:21

A sokáig alvás lehetősége az úri lét egyik jellemzője, vagyis aki megteheti, hogy sokáig aludjon, és nem kell 4-kor már padlót súrolnia, földet kapálni, az Valaki.

Ma meg a brókerpszichopta vadkapitalizmusban, ahol a heti 60 órát güriző koffeinfüggő bérrabszolga a "befutott", "komoly felnőtt" az etalon. Aki keveset alszik, fontos ember, biztos vezérigazgató vagy külügyminiszter...

Tehát régen a sokáig alvás azt jelentette, hogy gróf vagy, ma azt, hogy nem vagy fontos ember, lazázós egyetemista, gyökér lusta kocka, munkából elkésős az életet elbliccelő lustaság vagy.

De másban is voltak ilyen abszurd jelentős módosulások: régen a világos bőr azt jelentette, hogy úr vagy, hiszen nem kell a földön dolgoznod és naptól lebarnulnod, ma meg azt, hogy nincs pénzed januárban valami óceániai szigeten nyaralnod, vagy gyökér kocka geek vagy, aki nem tudja, hogy a zokniszandál gáz és nem tudod azt se, hogy szolizni KELL. Különben is, a modern femcsi menőcsaj a kreol bőrre bukik...

Olvasmány: hvg.hu/elet/20161115_miert_vagyok_folyton_olyan_faradt_arianna_huffington_az_alvas_forradalma

efi 2017.11.09. 22:26:32

Akkor egy objektív érv:
ha én (mint későn kelő) egy koránkelővel versenyzek, kemény tárgyalást folytatok meg ilyen hasonlók, akkor mindig én vagyok előnyben, mert 3 órával kipihentebb, frissebb vagyok.
A legnagyobb probléma az, hogy a főnökök, meg úgy általában a döntéshelyzetben lévők mind ilyen mániás koránkelők, így hiába szeretne a többség tovább aludni, előbbiek rákényszerítik a korán kelést.
@Gergice: "Amúgy tökjó érzés, hogy reggel hétkor már elmondhatom, hogy csomó mindent megcsináltam"
Le vagy maradva. Én már előző este megcsináltam, amikor te már az ágyban loptad az isten drága napját :) Szóval az érvelésed ilyen tipikus, miért a fizetés előtt küldik ki a számlákat, mikor csak utána tudom kifizetni típusú.

WinstonSmith 2017.11.09. 22:27:59

@Simon Ágnes: Erről szó sincs, értelmezd a szöveget ;)

Illiberális ahogy Kossuth Lajos mondta 2017.11.09. 22:35:18

Obama mi a lófasztól történelmileg sikeres? a nigger egész életében nem csinált semmi értelmeset. Polgármestersége előtt lazító aktivista volt, aztán polgármester, aztán meg elnök, és egyik pozíciójában sem alkotott semmi figyelemre méltót. Sőt..egy foshalom amit maga után hagyott..

Simon Ágnes 2017.11.09. 22:36:03

HelloBello007 és efi, öröm volt olvasni,teljesen egyet értek!

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2017.11.09. 22:37:33

Nálunk, mivel a cég vezetésében vannak empatikus emberek, kötetlen munkaidő van. A tapasztalat az, hogy az jár be korán, aki egyéb kényszerből korán kel, pl. gyereket visz iskolába. A társaság zöme 10 körül érkezik.

Nem nagyon van értelme olyan megoldást tolni erővel, ami nem a legkényelmesebb a munkavállalónak, legalábbis az olyan szakmákban, ahol nem mechanikus izomtevékenység időre elvégzésének egyenes arányú eredménye a termelés. Mi programozunk.

Szerintem azért terjedt el az "éjszakai bagoly programozó" sztereotípia, mert ez az egyik legmarkánsabban olyan munkakör, ahol egyszerre teljesül az, hogy nagy mértékben igényel kipihent kreativitást, ÉS anyagilag is fajsúlyos eredményt tud letenni, vagyis megéri még a mániákus koránkelést elvi alapon nyomó menedzsmentnek is elfogadni a rugalmas munkaidőt.

Singerkém 2017.11.09. 22:44:55

Bezzeg mennyi gond.... Lefekszel 22:30-kor és nem lesz gond felkelni 06:00-kor. Ha hajnal 4-ig csiripelsz, persze megkukulsz ha 7-kor kell kelned. Ilyen egyszerű....

xclusiv 2017.11.09. 22:46:22

@WinstonSmith: "Ember! A hajnali kelés nem választás kérdése. A dolgozó emberek 80%-a műszakban dolgozik és annak biza' van egy rendje. Vagy 06:00-14:00; 14:00-22:00, 22:00-06:00 és ez csak a 8 órás műszakokra vonatkozik.. Ne is beszéljünk a mindennap 12 órát dolgozó munkavállalókról."

Ez a rendszer, alkalmazkodj, mondja az írás.Csak nem ez a kérdés. hanem hogy miért ez a rendszer?

Vajon ezt a 06:00-14:00; 14:00-22:00, 22:00-06:00 műszakokat valamilyen természeti törvény hozta-e létre, vagy csak így alakult?
Miért ne lehetne mondjuk helyette 8-16, 16-24 és 0-8 órás műszak? Mert ugye a 2 kieső műszak mindenképp szopóágon van, de legalább aki délelőttös az el tudná vinni a gyerekét reggel iskolába, meló után pedig haza tudná vinni.

Már ha van értelme a 8 órás iskolakezdetnek, amikor pl. a középiskolások jó része 11-ig kb. semmire se jó, a teljesítményük kb. 20%-át tudják hozni...

Sokkal bonyolultabb ez annál, mint hogy "ez így van oszt kussojjá"...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.11.09. 22:52:11

A legsikeresebb cégvezetők mind hajnalban kelnek.
És Szendi Gáborra inkább ne hivatkozz...

Up! 2017.11.09. 22:55:54

Nem tudom ezt honnan veszitek, hogy aki korán kel az kevésbé kipihent...
Én tipikusan éjszakai bagoly voltam. Az életmód váltásom és a kor magával hozta a korán kelést (6 óra és ébredek magamtól). De SOKKAL fáradtabb voltam előtte, amikor az esti lefekvésemet nem tudtam kontrollálni, hiába keltem 10-kor, vagy hétvégén 11-kor.
És én is mindig megmagyaráztam, hogy éjszakai bagolynak miért jobb lenni. Hát nem jobb.. Az elmúlt pár évben kiderült. És azt az időt már semmi nem hozza vissza, amely hétvégi délelőttöket nem töltöttem annak idején a gyerekeimmel!

¡dowN

Alick 2017.11.09. 23:00:54

@efi: "Én már előző este megcsináltam, amikor te már az ágyban loptad az isten drága napját "

Odafigyelős munkára jobbak a reggeli órák.

Up! 2017.11.09. 23:04:59

@efi: Maximum a Holdját lopom. A Napját azt te lopod! :)

efi 2017.11.09. 23:10:08

@Singerkém:
Te meg keljél fel reggel 9-kor, meglátod nem lesz gond éjfélig fent maradnod...
Miért is nekünk kéne alkalmazkodni? Mert a desznyók anno korán keltek?

Exike 2017.11.09. 23:11:32

@xclusiv: talán mert éjfélkor nincs tömegközlekedés

efi 2017.11.09. 23:12:46

@Alick:
Én nem tudok reggel 5-kor odafigyelni.
Eleve valami nem stimmel azok fejében, akik szerint pl így télen a 2 alternatíva közül (felkelek a sötét, hidegbe vagy maradok vízszintesen a jó meleg ágyban) az előbbi a vonzó.

xclusiv 2017.11.09. 23:13:28

@Singerkém: "Lefekszel 22:30-kor és nem lesz gond felkelni 06:00-kor. Ha hajnal 4-ig csiripelsz, persze megkukulsz ha 7-kor kell kelned. Ilyen egyszerű...."

Ja, lefekszek 22:30-kor, éjfélkor még az órát nézem hogy aludni kéne, 1-kor még az órát nézem hogy aludni kéne, néha még 2-kor is. Aztán nagy nehezen felkelek hatkor, és kb. semmi sincs belőlem egész nap. És másnap se, és harmadnap se, és kb. soha se.. Át tudok állni erre a rendszerre, tudom, mert csináltam., sokszor. Évtizedeket éltem így, de vannak árnyoldalai.

Pl. az agyam érdemben nem kapcsol be kb. 11-ig. Szóval ilyenkor mechanikus dolgokat meg tudok csinálni, tudok dobozt pakolni jobbról balra, balról jobbra, tudok számokat beírni egy excel táblába. Viszont délben összerakok egy olyan template rendszert, amivel tizedannyi idő azt az excel táblát feltölteni, délután 4-kor pedig írok egy programot, ami mindezt automatán megcsinálja. :)

Szóval el kellene fogadni, hogy mindenkinek más a bioritmusa. Én pl. pár nap alatt át tudok állni a természetes napirendemre, amit kb. úgy lehetne megfogalmazni, hogy "kelő nappal én is fekszek". Mert nekem ez a természetes, hogy valahol hajnal 4 és 8 körül elalszok, 12-16 óra között kelek, és utána a világot kifordítom a sarkából, olyan produktív vagyok. Egyik havernak egy éjszaka alatt megcsináltam egy egész féléves beadandóját. Egy olyan programnyelven, amit este 8-kor még nem ismertem.

Mostanában amolyan kompromisszumos a munkaidőm, de a flow időszak délután 4 után jön. És ha jön, akkor az eredmények is jönnek, és nem esik ki a munka a kezemből a hivatalos munkaidőm végén. Viszont nem is piszkálnak másnap a késéssel, ha előző este 11-kor zártam le "kész, teszteljétek" státusszal az "sos, tegnapra kellene" típusú feladat.

efi 2017.11.09. 23:14:32

@Online Távmunkás:
Mivel a cégvezetők mind korán kelnek, nem meglepő, hogy a legsikeresebbek is.
Ebből viszont az is következik ám viszont , hogy a legrosszabbak is.

xclusiv 2017.11.09. 23:16:36

@Exike: hát igen, ez egy reális probléma. De érdemben a reggel 6-ra bejárás és az este 10-kor hazajutás se feltétlenül megoldott. Vagy legalábbis pain in the ass.

efi 2017.11.09. 23:19:35

Ööö, apropó!
Azok a pacsirták, akikkel itt most vitázunk, mit is keresnek éjjel 11-kor itt online ? :)

2017.11.09. 23:25:25

@Simon Ágnes: már miért dolgoznának többet és miért lennének kreatívabbak a baglyok? Egyáltalán, miért kell mindig mindent fekete-fehérben látni? És miért gyűlölkötsz egyből, visszakézből?

2017.11.09. 23:26:55

@WinstonSmith:

"nem fizikai munkásként, diplomával reggel, 04-05:00 körül kelek és kb 10, 16 órát dolgozom, minden hétköznap..., vagy többet + még hétvégén is. "

Hát jól elkúrtad az életed... változtass!

2017.11.09. 23:32:01

Már eleve az hülyeség, hogy egyben alszunk 7-8 órát. Ha megtehetné mindenki, hogy több részletben aludjon, akkor egyszerre lehetnénk pacsirták és baglyok is, mindkettő előnyével együtt.

2017.11.09. 23:44:29

@Up!: Ezzel nagyon egyetértek. A 22-24 óra közötti alvás a legértékesebb, nem lehet se pótolni sem lealudni máskor.
Nekem alvásproblémám szűnt meg azzal, hogy felkeltem akkor, amikor felébredtem hajnalban, nem pedig azzal próbálkoztam, hogy visszaaludjak, meg később feküdjek. Éjjel fennmaradni, pláne dolgozni, nem hiszem el, hogy lehet egészséges.

2017.11.10. 01:01:58

@Hortenz: Mert neked inkább "pacsirta" a bioritmusod ... csak azt nem értem, mit keresel 23.44-kor a neten, és nem alszol 22-24 óra között, ha szerinted az a legegészségesebb és annyira pótolhatatlan .. Mondjuk, neked. Mert nekem pl. az ejfél-2 közötti elalvás reggel 8-10 közötti ébredéssel jött be eddig leginkább. Mások vagyunk, és az akkor is igaz, ha éppen az a mainstream, ami nem a mi bioritmusunkhoz igazodik. De ebből értékiteleket levonni nagyfokú idiotizmus egy értelmes ember részéről.

Az Ellenálló 2017.11.10. 02:40:36

9 előtt én fel nem kelek, le a kora reggeli felkeléssel! Baglyok rulz.

jaegtoer 2017.11.10. 04:52:32

@Simon Ágnes:

A demagógia nem válogat. Minden lehetséges oldalról szedi az áldozatait..

Az elvégzendő munka idejét megválasztani annak van módja és lehetősége, akinek a munka jellege lehetővé teszi. Ezt erénynek beállítani több, mint elképesztő.. Az pedig, hogy a baglyok kreatívabbak a pacsirtáknál halmozottan hamis állítás. minden idevonatkozó angol tudósok címkéjű kutatási eredmény ellenére.

jaegtoer 2017.11.10. 05:03:19

@xclusiv:

"_Pl. az agyam érdemben nem kapcsol be kb. 11-ig...."

Ez igazán semmiség.
Vannak, akiknek egész életükben nem kapcsol be. Akár baglyok, akár pacsirták.

csakférfi 2017.11.10. 05:18:47

Ha elveszett a reggeled , elveszett az egész napod!
Kennedy (JFK)
Este nyugtàval dicsérjük a napot.
Azaz nappali sok sok teendöt elvégezzük . Aztàn este konstatàljuk hogy hogyan teljesítettünk.
Nincs ebben semmi felcserélni valò.
Aki nem 3 müsxakba jàr az nem ismeri az éjszakai müszak "varàzsàt".
A cirkadiàn ritmust lehet piszkàlni de csak az öregedést gyorsítod.
A gyerekeknek ...tiniknek...csak vàgyaik vannak. Tapasztalatuk nincs. Nem érzékelik az alvàs fontossàgàt. Ràadàsul a szülök éjjel alszanak és csend van.
Erre jò a vàgyak kiélése.
Reggel azzal ébredsz mit kell tenned.
Este azzal fekszel ...megtettem.
Amikor alszol a "tudatalattid" közli a "tudatoddal" jòl vagy rosszul.
Ha morcosan ébredsz....rosszul tetted amit elözö nap tettél. Avagy meg sem tetted.
Csak az alvàst kiemelni ezen rendböl.
Marhasàg. Az alvàs összefügg az ébrenlétteléttel.
Mintahogy a fény a sötétséggel.
:)

Singerkém 2017.11.10. 05:46:15

@efi: Nekem nem gond így sem éjfélig fent maradnom. Egyébként meg nem a disznyók miatt van beosztva a munkaidő úgy, ahogy, hanem azért mert a többségnek valószínűleg ez a természetes. Na és miért is alkalmazkodjon a többség a kisebbséghez?

Singerkém 2017.11.10. 05:48:30

@xclusiv: "Szóval el kellene fogadni, hogy mindenkinek más a bioritmusa. "

Én elfogadom, mert nekem tökmindegy. Viszont nem nekem kell megmagyaráznod, hanem a főnöködnek. Aztán vagy szerencséd van vele, vagy nincs.

sure_shot 2017.11.10. 05:50:42

Mindenki válasszon a bioritmusának megfelelő életmódot oszt joccakát. Ez az elmélet.
A gyakorlat meg az, hogy felnőtt ember ideális esetben általában olyan kompromisszumot köt ami a legkevésbé fáj. Nem ideális esetben meg szopó van.
Próbáltam mindenfélét, nekem a vendéglátós de. 10-11 kor kelés, hajnali 3-4 kor fekvés volt a legszarabb. Heti 6szor. Az kb olyan mint váltott műszakban gályázni egyik héten 6-18 ig, másik héten 18-6 ig valami gusztustalan multi humán amortizáló darálójában .

hordalek 2017.11.10. 06:34:28

Haha. Dolgozunk páran egy irodában. Munkánk összeköt, rá vagyunk utalva egymásra. Mindenki be tud jönni 7-re, kivéve egy valaki. Munkahatékonysága neki kb. a fele a többiekének. Későn jön, ha megjön akkor kávé-cigi-kaki-pisi, kis dumcsi a többiekkel. Érdemben 10 óra mire dolgozni kezd. De akkor már ott a dél, ha már mindenki ebédel, akkor ő sem akar kimaradni. Fél 4-kor lelép mindenki, egyedül marad. Igen csak megnő a kísértés, hogy ne a munkával foglalkozzon. És sokszor el is csábul
Én így 40 felé, egyszerűen nem tudok 8-9-ig aludni. Fiatalabb koromban még ment a késői fekvésd, késő kelés, de ahogy idősödtem, egyre korábban keltem. Megébredek 5-kor. Persze úgy érzem, hogy jó lenne még ágyban maradni, de utána már nem tudok visszaaludni. Csak azérért hogy forgolódjak mégy egy órát, nem maradok ágyban. A oihenésemhez az már nem tesz hozzá semmit.

Nzoltan 2017.11.10. 06:46:20

Nem az a lényeg, hogy valaki mikor kel, hanem, hogy mennyit alszik. Az tökmindegy, hogy a nap malyik szakában teszi. Csak célszerű reggel kelni. Mert a társadalom erre állt be.
Megnézném a sok későnkelő arcát, ha a fornetti is csak tíz után nyitna.

satie · http://321.hu/sas 2017.11.10. 07:48:34

mi az, hogy "korán kelés"? én általában fél7 körül (télen talán inkább 7 körül) ébredek úgy, hogy kipihent vagyok, és szeretek amúgy 9-10 felé már az ágyból filmet nézni, vagy a páromat simogatni. Így hétköznap éjjel körülbelül 7,5-8 órát alszom, lehet, hogy hétvégén picit többet lustálkodom még, illetve napközben is, ha úgy érzem, megengedek magamnak egy kis szusszanást, ugyanakkor jó érzéssel tölt el, hogy már reggel haladok ezzel-azzal. Kamaszkorom óta 1-2 megfázásnál nagyobb betegségem nem volt. Most akkor én "túl korán kelek"? Szerintem nem.

csakférfi 2017.11.10. 08:25:06

@satie:
Van még normàlis ember. Normàlis bioritmussal.
Ami ettöl eltér (poszt) az nem az.
Teljesen egyetértek az àltalad leírtakkal.

Muad\\\'Dib 2017.11.10. 08:39:28

@efi:
Ja, hogy te megmondod mi a normális? Aki télen a korán kelést választja annak baj van a fejében. Pont.
Van esetleg más világraszóló kinyilatkoztatásod is, amit rögtön iktathatunk a megfelelő helyre, vagy ennyi volt?

Nick a banya 2017.11.10. 08:44:26

Jó poszt lenne, ha... nem Szendi lenne az alap.

Muad\\\'Dib 2017.11.10. 08:51:50

Egyébként a cikk írója Lacika is zseniális.
A'szongya: "...Életünk ritmusát a tehenek és birkák szükségletei helyett akár igazíthatnánk a sajátjainkhoz is, ehelyett inkább ragaszkodunk az értelmetlen, régi beidegződésekhez..."
Azért a közgazdászzsenit itt így megkérdezem, hogy pontosan milyen minta alapján állítja, hogy a többség saját bioritmusa a későn kelés.
Valójában a többség köztes típus, azaz se nem éjszakázós, se nem hajnali ötkor kelős.

sZulamith 2017.11.10. 08:58:44

Kedvenceim a közmondások, a népi bölcsességek, ezért is örülök ennek a posztnak. Bár a fricskázása nem tetszik. JÓ példa is elő kerülhetett volna. Például " Ki mint él, úgy itél":)
Természetesen az idő haladtával, no meg a kütyük elterjedésével idejét múlnak egyes mondások, de a nagy többség annyi bölcsességet takar, hogy jó lenne gyakrabban idézni. A népi mondások idézése ritkán hallható, meg nem is pontosan idézi aki próbálkozik beszőni a mondandójába.

Treff Bubi 2017.11.10. 09:27:05

A korán kelést nem kell ám szó szerint venni:D A mondás pusztán azt jelenti, hogy aki hamar kapcsol, idejében észreveszi a lehetőséget, az a hasznot is lefölözheti magának. Aludjatok nyugodtan tovább.

Terézágyú 2017.11.10. 09:40:42

Én pl. félek a repüléstől. Már a körhintán is hányingerem van.

Mégse okádom tele az internetet azzal, hogy milyen hülyeség a repülés és a körhinta, tilcsákbea vagy legalább ne reklámozzák, és mindenki hülye, aki repül és hintázik.

Gyengébbek kedvéért: ha a blogger nem szeret/nem tud korán kelni (és megteheti, mert akkor megy a munkahelyére, amikor akar - közgazdác, hehe), akkor örüljön ennek, és maradjon csendben.

Conyi 2017.11.10. 09:49:54

Korán keltem. HOL AZ ARANY?

Alick 2017.11.10. 10:11:31

@efi: Erőltetni nem érdemes... ha spontán módon jól működik, az a legjobb.

Plumper_ 2017.11.10. 10:11:58

A koránkelés egy ókorból, középkorból örökölt minta: az állatokat hamar meg kellett etetni, meg kimenni a szántóra. Ma ennek semmi relevanciája nincs, csak a munka hőseinek, a nép embereinek beakadt a lemez. Simán kezdődhetne a munka vagy az iskola 10:00 órakor, és elég lenne 6 órát ezekkel tölteni.

G. Nagy László 2017.11.10. 10:25:18

@Terézágyú: És maradjon csendben... ez végtelenül barátságos attitűd. Köszönöm.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.11.10. 10:59:28

KORA REGGEL

Csipog a zord óra… fél hat van… jaj! reggel!
Agyam még telve van félálomsereggel.
Úgy érzem magam, mint világnak a véne…
Mintha az ágyam is felemelnem kéne.

Kelnék, de fejem a párnába besüppedt,
Aludni szeretnék, éppen csak kiscsöppet!
Adj erőt! S felnézek a Mindenhatóra…
És ekkor meglátom: Úristen! Hat óra!!!

Lustaság jól átvert: megint egy susztermatt!
Ugrok ki megfőzni kotyogó kávémat.
Szűkre nyílt szememnek keskeny az íve: rés,
Bögrényi élettől gyorsul a szívverés.

Felrázott agyammal olvasok Bibliát,
Bálámnak szamara épp itt mond víg IÁ!-t,
Vidul a lelkem is, többé már nem kába,
Hív ki a napsütés, indulok munkába!

:)

cselaxi 2017.11.10. 11:34:07

Ki korán kel, álmos marad.

Kacsura 2017.11.10. 11:47:43

Na meg is mondom a férjemnek, itt a vége, befejezni ezt a hülyeséget, innentől 9 előtt nem indul el a teherautóval. A baglyok meg majd esznek, amit akarnak (elvégre kreatívak).

Terézágyú 2017.11.10. 12:07:36

@G. Nagy László:
"És maradjon csendben... ez végtelenül barátságos attitűd. Köszönöm. "

Gyengébbek (közgazdácok) kedvéért: EBBEN A TÉMÁBAN maradjon csendben...

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.11.10. 13:38:17

@G. Nagy László: A parafrázis vagy a mélylíra?
Amúgy űberkösszy! :)

csakférfi 2017.11.10. 13:45:17

@Kacsura:
Ja!
:) :)
Nem is értem hogyan lehet friss pékáru reggel hatra a boltban.

G. Nagy László 2017.11.10. 14:06:14

@Frady Endre: Mindkettő, de elsősorban a tizenhat soros művészeti remekre céloztam. Nagyjából ezzel a lelkülettel és életörömmel érdemes létezni, mint amilyen a Tiéd.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.11.10. 14:16:32

@WinstonSmith: Nyugodj meg, már közel a megváltó halál..:)

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.11.10. 14:19:31

@Frady Endre: Hát igen, a csörgőórák diktatúrájában élünk. Mégis vannak, akiknek örömet okoz a koránkelés, és önmagában ettől a ténytől "rendes embernek" gondolják magukat.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.11.10. 14:21:24

@csakférfi: A korán kelés egyik fő oka, hogy van néhány barom, aki szeret korán kelni, és emiatt a többiek is kénytelenek így tenni..:))

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.11.10. 14:31:29

@Kelly és a szexi dög: No igen, vannak indián törzsek, akik szerint felriasztani az alvót ritka nagy taplóság, és azzal járhat, hogy az éjjel bojongó lélek nem talál vissza a a testbe.

]{udarauszkasz 2017.11.10. 14:31:45

@EU zászlót mindenhova!: pontosan.
Azert megneznek egy kimutatast,hogy mondjuk a szociopata narcisztikus szemelyisegek (a fonokok 80%a ilyen) milyen aranyban korankelok. Innentol adja magat a dolog.

]{udarauszkasz 2017.11.10. 14:33:54

@EU zászlót mindenhova!: hat amikor nalam csorog az ora sokszor meg ejjel van,na olyankor az en lelkem se talal vissza egeszen.

vackor1 2017.11.10. 14:44:07

@xclusiv: Végre valaki , aki érti is a cikket .. :))
Olyan régóta mondom - pedig közvetlenül nem érint, nem dolgozom ,és lényegtelen , hogy miért nem és persze "bagoly" vagyok - hogy miért nem 9 körül kezdődik a normál munka és tartana 5-6-ig , viszont így ráérnének az emberek 11- éjfél körül elaludni...
Lehetne ehhez igazítani mindent , pont ahogy a mostani rend is kialakult.
Nem pont ehhez tartozik, de ha már : pl. ez miatt a bolond munkarend miatt a beteg !!! embereket a kórházban nem hagyják pihenni - az alvás , pihenés remek gyógymód , de nem , felébresztik - , hajnalban felkeltik lázmérés miatt... Ha mostanában már nem így van , akkor elnézést, kórházban sem voltam huszonsok éve , de akkor agyfaszt kaptam ettől...

s 2017.11.10. 14:59:00

Elkövetted azt a hibát, hogy szó szerint értelmeztél egy másodlagos jelentését tekintve fontos intelmet. Gyerekes dolog volt.

csakférfi 2017.11.10. 15:05:36

@EU zászlót mindenhova!:
Tény hogy nem szeretem amikor 03.40 kor csörög az óra. Akkor délelőttös vagyok.
Amikor meg éjszakás pont ez az időpont az amikor átesünk a "holtponton". Nem csak én hanem a mádik 20 ember is aki belem van a műhelyben.
A délutánost ezért kedvelem a legjobban.
Hét végén is "felkelek a nappal".
Belémrögzült valhogy.
Voltam kertész főállásban 10 évig.
Meg ebben is nőttem fel.
Egszer viccrsen megjegyezték a munkatársaim "téged biztosan fólia alatt csináltak".
Szerettem.
:)

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.11.10. 15:08:19

@EU zászlót mindenhova!: Bolyóngó.. (Még mielőtt valami hülye nyelvtannáci rámszállna..)

s 2017.11.10. 15:11:32

@Gergice: Neumann János hajnali négy előtt nem sokkal kelt fel minden nap. Reggel nyolcig - a leginkább értékes órákban - foglalkozott a lényeges dolgokkal. Utána átadta magát a hivatali ügyeknek, arra elég volt már a kissé lehasznált állapot is. Szerintem jól csinálta.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.11.10. 15:13:58

@csakférfi: Gondolom a mediterrán országokban is korán kelnek nyáron, bár ott van szieszta..

s 2017.11.10. 15:22:39

@Illiberális ahogy Kossuth Lajos mondta: Ezzel szemben te . . . egy üveg visszaváltóban dideregsz elkékült ujjakkal és minden hónap 17. napján kifogysz a szánalom béredből.

csakférfi 2017.11.10. 15:44:14

@EU zászlót mindenhova!:
Valóban!
"Legkedvesebb szabadidős " tevékenységem.
Az ebéd utáni alvás.
Márha tehetem.
:)
Majd "nyögdíjasan".

s 2017.11.10. 15:44:39

@efi: Hozzátok próbálnak alkalmazkodni. :-)

Valaki írta korábban: Civilizált ember nem fekszik le azon a napon, amelyiken felkelt.

csakférfi 2017.11.10. 15:50:47

@s:
"1955. augusztus 11-Èn Neumann testÈben r·kot diagnosztiz·ltak, amely akkor m·r ·ttÈteles
volt. P·r hÛnap m˙lva tolÛszÈkbe kÈnyszer¸lt, majd 1956-ban vonult be a washingtoni Walter
Reed kÛrh·zba. BetegsÈge alatt bar·tai rendszeresen l·togatt·k. Le·ny·t egyszerű sz·mtani
feladatok felad·s·ra kÈrte, ezzel ellenőrizve szellemi ·llapot·t. MeghatÛ lehetett l·tni
Neumann J·nost a kor legnagyobb matematikus·t aki gyermekkor·ban sokjegyű sz·mokat
szorzott ˆssze fejben, hogy most felcsillan az ˆrˆmtől a szeme, ha egy-egy ˆsszead·s siker¸l
neki.

A kÛrterem akusztikus lapjain t·bl·s j·tÈkot j·tszott fejben, egyed¸l. Amikor megkÈrdeztÈk
tőle mit csin·l azt mondta: ÑJ·tszom a mennyezeti csempÈkkelÖî.
1957. febru·r 8-·n hunyt el Washingtonban. ÑSajnos ott volt amikor meghalt,Ödarabokban
halt meg.îó mondta Teller Ede egyik interj˙j·ban. Ma Èdesanyj·val kˆzˆs sÌrban alussza
ˆrˆk ·lm·t a princetoni temetőben. SÌrj·t ritk·n keresi fel valaki.".
Túl gyorsan élte az életét. Mindazonáltal egy zseni volt.

s 2017.11.10. 15:53:51

@sZulamith: Ahány ház, annyi baj legyen!

s 2017.11.10. 15:55:13

@Conyi: Elvitte az, aki nálad is korábban kelt.

s 2017.11.10. 15:57:34

@Plumper_: "az állatokat hamar meg kellett etetni"
Inkább vették volna rá őket, hogy tovább aludjanak. Ebből is látszik, hogy már azok is hülyék voltak.

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2017.11.10. 15:59:28

@HelloBello007: Annyit hozzátennék, hogy a többség NEM pacsirta típusú. 15% pacsirta, 25% bagoly, 60% tud igazodni mindkét kronotípushoz (ésszerű keretek között). Azért igazodik a világ a pacsirtákhoz, mert úgy 100 évvel ezelőttig az emberek 90+ százaléka mezőgazdaságban dolgozott.

s 2017.11.10. 16:07:11

@csakférfi: Nem a koránkelés végzett vele. Az atomprogram során akkoriban még nem bántak eléggé körültekintően a radioaktív anyagokkal. A belélegzett radioaktív por miatt lett rákos.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.11.10. 16:27:03

@EU zászlót mindenhova!: Addig örülj, amíg a csörgőórád helyét nem foglalja el egy csörgőkígyó! Igaz, hogy akkor már fel sem kell kelned... :)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.11.10. 16:29:05

@G. Nagy László: :)))
Milyen érdekes: Korán kelek és Bibliát olvasok. Olyat viszont még nem hallottam, hogy valaki Biblián kel és Koránt olvas. :)
Amúgy a mottóm: "A vidám szív a legjobb orvosság" /Példabeszédek 17:22/
:)

G. Nagy László 2017.11.10. 16:29:14

@sZulamith: A közmondások sokat elmondanak a nép gyermekének gondolkodásmódjáról. Az esetek többségében a szerző ismeretlen, így könnyen keverednek a bölcs és életigenlő mondások a negatívakkal, ostobákkal. Ez utóbbiakban rendre megjelenik a bizalmatlanság, a kishitűség, a frusztráció és szorongás. Evolúciós küldetés, hogy elválasszuk a búzát az ocsútól.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.11.10. 16:43:03

@csakférfi: Ebben a korai halálban talán az is benne volt hogy -szenvedélyes fotósként-túl korán rohant ki lekapni az első felrobbantott plutóium bomba felhőjét. Egyszerűen nem vette komolyan a biztonsági előírásokat..

Vén motoros 2017.11.10. 17:13:13

Ez egyszerűen genetika! Én azok közé tartozom, akik éjszakai baglyok, ellenben szeretnek nagyon korán kelni. Nem azért, mert muszáj, hanem azért mert szeretek! 15 éves korom óta reggel 5h25-kor keltem, és éjjel 1-kor feküdtem. Így telt el 45 év az életemből. Úgy látszik, nekem elég 4.5 óra alvás. Ritka az ilyen, de pl. Napóleon (nem hozzá akarom hasonlítani magam, csak történelmi tény) még ennél is kevesebbet aludt. és azt is két részletben. Most már nyugger vagyok, fél kettőkor fekszem és egészen fél nyolcig henyélek az ágyban. Ez hat óra, életemben eddig sohasem aludtam ilyen sokat...

sZulamith 2017.11.10. 17:23:42

@G. Nagy László:Az idő megteszi, hogy mi marad, és mi nem. Számtalan válaszút előtt jut eszembe,""járt utat a járatlanért el ne hagyd".Gyakoribb amikor rosszúl döntök:)
A nép gyermekéhez meg annyit tennék hozzá, hogy keveset beszéltek inkább gondolkodtak. A gondolkodás, még nem ártott senkinek.

]{udarauszkasz 2017.11.10. 18:00:21

@Vén motoros: Nagyapam allandoan aludt, igaz pialt is eleg rendesen. 81 eves volt, mikor elutotte hazabiciklizes kozben egy auto, es meghalt a korhazban.
Masik nagyapam kevesebbet aludt, de nem is ivott annyit. Viszont ismetlem: kevesebbet aludt. Amugy mindketten dohanyoztak. Na, a masik nagyapam 65 eves koraban halt meg szivinfarktusban, meghozza a sokadik (talan 7 infarktusa volt, vagy mennyi, sok, az biztos.)
A keves alvas rosszabb, mintha vegigpialja az eletet az ember, mondom ezt, mint antialkoholista.

2017.11.10. 18:09:34

Így legyen ötösöm a lottón, hogy megint egy bullshit.
Bazmeg, a koránkelés nem egyenlő a kevés alvással!

efi 2017.11.10. 20:02:17

Nem tudom, hogy hány % a bagoly összesen, de hogy több, mint a pacsirta az biztos. Itt van mindjárt a másfél millió iskolás.
@Hortenz:
22-24 közötti alvás, persze...
Ha Gyulán alszol ekkor szuper, de ha másnap odébb mész kelet felé 5 km-t és alszol ugyanekkor, akkor a szervezeted meg majd kiabál mi, hogy hé miért 23 órától pihenhetek csak, dög fáradt vagyok?

efi 2017.11.10. 20:04:09

@hullajelölt88:
De a korán kelés az esetek döntő többségében egyenlő a kevés alvással. Nagyon kevesen fekszenek le 8-9 órakor.
Ilyet hallani: korán keltem, fáradt vagyok. Ilyet miért nem: későn keltem, fáradt vagyok.

xclusiv 2017.11.10. 21:15:58

@csakférfi: jó sok ostobaságot hoztál össze, grat :)

xclusiv 2017.11.10. 21:18:56

@Singerkém: "Viszont nem nekem kell megmagyaráznod, hanem a főnöködnek. Aztán vagy szerencséd van vele, vagy nincs."

Tisztában vagyok vele. És azzal is, hogy rengeteg ember életét nyomorítják meg a fasz főnökök.

xclusiv 2017.11.10. 21:40:21

@vackor1: " miért nem 9 körül kezdődik a normál munka és tartana 5-6-ig , viszont így ráérnének az emberek 11- éjfél körül elaludni..."

Én nem feltétlenül erre gondolok, szerintem inkább széthúzni kellene a napot. Mondjuk a 8 óra munkaidő a fél óra ebédszünettel együtt nem 8:00-16:30 között lenne kötelezően, hanem lenne egy kötelező törzsidő pl. 11-16h között, és akkor járjon mindenki amikor akar, csak legyen meg a napi 8 óra. Vagy akár az se, csak a heti 40. Vagy akár az se, csak a feladatait végezze el jó minőségben határidőre.

Nyilván vannak munkahelyek, ahol ez nem oldható meg, ezt megértem. De nagyon sok helyen simán működne, csak néhány vaskalapos fasz miatt van ez. Mer' nagyapám is már kinn kaszált a mezőn 7-kor. Kint, ja, és mielőtt kibiciklizett a mezőre kiganajozta a disznót, és ivott 1 pálinkát előtte és utána. Engem meg kirúgnának ha két feles után mennék be a melóba...

csakférfi 2017.11.11. 06:52:11

@xclusiv:
Ostobaság lenne?
Melyik állításom is?

"Néhány más rendellenesség, köztük a bipoláris zavar és néhány alvászavar is a cirkadián ritmus szabálytalan vagy patologikus működéséhez köthető. Újabb kutatások szerint a bipoláris zavarban fellépő cirkadián ritmuszavarokat jótékonyan befolyásolja a lítiumterápia hatása az óragénekre.[41]

A ritmusok megzavarása hosszabb távon jelentős egészségkárosító hatással lehet az agyon kívül más szervekre is, különösen szív- és érrendszeri megbetegedések kifejlődése vagy súlyosbodása formájában. A melatonintermelés elnyomása – például huzamosabb ideig éjszakai műszakban való munkával – és a hozzá kapcsolódó cirkadián ritmuszavar növelheti a rák kifejlődésének esélyét is.[42][43]
Idézet a wikiből.

"A cirkadián ritmusokat az élőlény saját belső időmérő rendszere vezérli, de egyes külső, szinkronizáló stimulusok segítenek beállítani – ezeket zeitgebernek nevezik. A legfontosabb közülük a napfény. Ezek a ritmusok teszik lehetővé, hogy az élőlények számítsanak a környezeti körülmények szabályos váltakozásaira, és fel tudjanak készülni rájuk"
:)

csakférfi 2017.11.11. 06:54:54

@s:
Az is lehet hogy a rádioaktív por.
:)

csakférfi 2017.11.11. 06:56:43

@EU zászlót mindenhova!:
Rohanunk a saját vesztünkbe.
Bakker a poszt ugyanezt teszi.
:)

]{udarauszkasz 2017.11.11. 09:10:03

@xclusiv: mellesleg hiaba keltek koran,azert delutan szunyokaltak egy jot. A koran keles fekves mar csak azert sem jo,mert telen meg baromi hideg van munkaba menet,gyakrabban kel bele az ember a -20ba reggel 5kor,mint 8kor.. nyaron pedig a meleg miatt sokszor ejfel van,mire elalszik az ember,aztan mire jot lehetne aludni a reggeli huvos madarcsicsrgesben,belecsorog a vekker... egeszsegesnek nem egeszseges,az biztos.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.11.11. 11:50:28

@efi: Nem, a magyar cégvezetők nem kelnek korán és jellemzően később érnek be a munkahelyükre, mint a beosztottaik...

kgaba82 2017.11.11. 14:18:19

A közmondás ma a "restség" és a késő esti haszontalan "dorbézolás" ellen szól. Semmi köze az alvás mennyiségéhez, vagy minőségéhez. Sem a hétközepi BL meccsekhez. Sem ahhoz, hogy ki milyen típus.

A magam részéről viszont totálisan komolytalan dolognak tartom úgy kezelni a mondást (akár pro, akár kontra), hogy nem vesszük figyelembe a keletkezési körülményeit, eredti célját. A közmondás egykor a mezőgazdasági munkát kint a szabadban végzők számára hordozott alapvető tanulságot. Számukra volt evidens (és részben ma is) a "tyúkkal kelés-fekvés" filozófiája. A munkanapnak a nappal hosszához való igazítása. Az aki már a korai világosban munkához lát, az több mindennel végez mielőtt beköszönt a sötétség, amiután már megszűnik a kinti munka.
Mellettük ugyanúgy tanulságos volt a más foglalkozásuak számára is. Egészen addig míg az elektomosság és az olcsó világítás el nem terjedt.
Azután (ahogy az előtt is) végső soron csak az számít, hogy ki mennyi időt fordít napjából hasznos tevékenységre. Aki többet, az nagyobb eséllyel viszi többre. A közmondás nem mondja, hogy ne nézd a BL-t, vagy hogy az alvás kárára végez dolgokat. Részemről úgy látom, hogy a közvilágítás miatt a közmondás használata kevésbé indokolt. Viszont azok számára, akik nappal kevésbé tudnak regenerálódni, vagy hosszabb idő alatt, a mondás továbbra is megállja a helyét.

Ami a többi szólást és közmondás illeti, azoknál is értelmes elgondolkodni az eredeti célján és érvényességén.

G. Nagy László 2017.11.11. 18:27:57

@kgaba82: Szeretem ezt az intellektuális alaposságot, le a kalappal előtte. Egy közmondás esetén azonban a lényeg sohasem az, hogy mi volt az eredeti gondolat gazda - adott esetben akár jó szándékú - üzenete, sokkal inkább az, hogy miként befolyásolja a múlt "bölcsessége" a jelen közgondolkodását.

zsoci 2017.11.12. 17:22:44

@WinstonSmith: Én történetesen 6-14 ig dolgozom, de abban nagyon tévedsz, hogy ez annyira általános, mint mondod. Kb. a munkahelyek 7-8%-ra jellemző, BP-n kevesebb. Én szeretem, mert több időm van déltán. és ugysem fekszem korábban.

zsoci 2017.11.12. 17:22:44

@WinstonSmith: Én történetesen 6-14 ig dolgozom, de abban nagyon tévedsz, hogy ez annyira általános, mint mondod. Kb. a munkahelyek 7-8%-ra jellemző, BP-n kevesebb. Én szeretem, mert több időm van déltán. és ugysem fekszem korábban.

Mad Mind 2017.11.12. 17:43:25

Szóval nem bírsz felkelni. Erre elég lett volna egy mondat is.
Senki nem kötelez, hogy korán keljél. Keress olyan munkát ahol későn kelhetsz, pl. éjjeliőr.

Nick a banya 2017.11.12. 19:03:29

@Kacsura: nálatok még teherautóval viszik a boltba a pékcuccot? Nálunk (a hanyatló nyugaton...) a boltban sütik, sőt, magamnak is tudok. Ja, és a fizu is több.

Sir Gombóc 2017.11.12. 19:21:41

@gregaba: Az, hogy ki a szerencsétlen, az nézőpont kérdése. Szerintem a reggeltől estig egy irodában rohadók a szerencsétlennek, eddig még nem tudtak annyit ajánlani, hogy azt csináljam. :P

Raven1975 2017.11.13. 10:02:52

Aki dolgozik, az hibázik.
Aki nem dolgozik, nem hibázik.
Aki nem hibázik, azt előléptetik. :))

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.11.13. 16:48:34

@Raven1975: :)
Csak az nem hibázik, aki nem dolgozik.
+
Aki nem dolgozik, ne is egyék!
=
Aki nem hibázik, ne is egyék!
:)

FlybyWire 2017.11.22. 12:23:54

@WinstonSmith: "de jómagam mint nem fizikai munkásként, diplomával reggel, 04-05:00 körül kelek és kb 10, 16 órát dolgozom, minden hétköznap..."

Egy átlag ember ebbe 2-3 év alatt beledöglik,
Szerinted te csinálod jól? Jesszus.

FlybyWire 2017.11.22. 12:27:10

@WinstonSmith: "Az is lehet, hogy a baglyok kreatívabbak, de a pacsirták keresik a fizetésüket ;"

Jesszusom mennyi ökörséget idehánytál.
Elárulom, hogy már ma is otthonról, full szabad beosztásban dolgozó programozók, mérnökök keresik a GDP jelentős részét is.
Szívesen. (Én nem ebben utazom):

FlybyWire 2017.11.22. 14:21:51

@Singerkém: Az egyszerű az te vagy, nem amit ideírtál....

FlybyWire 2017.11.22. 14:23:43

@Alick: Neked.
Nekem meg a többi sok millió hasonló adottságú embernek meg az estiek.

Tényleg nem megy át? Gáz.

FlybyWire 2017.11.22. 14:26:02

@Hortenz: " A 22-24 óra közötti alvás a legértékesebb, nem lehet se pótolni sem lealudni máskor.

városilegendák.hu-t gyakran látogatod, ugye? :)

FlybyWire 2017.11.22. 14:28:29

@csakférfi: sötét hülye vagy, sajnos.

FlybyWire 2017.11.22. 14:30:57

@EU zászlót mindenhova!: hú. de jól megfogalmaztad.
Munkásőrség-csökevény a korán kelés, abszulote beleillik a portásnagyhatalmi régi generációs profilba :)

FlybyWire 2017.11.22. 14:32:18

@csakférfi: pedig azt hittem, cégvezető vagy.
Nem.

FlybyWire 2017.11.22. 14:34:20

@Gerusz: mégis annak a 15%-nak a legnagyobb a pofája.
Nyilván, mivel ők ülnek az ókori nyeremény-időbeosztásukon.
És érdekes módon csak ők gondolják, hogy a többi hülye, míg a nagy többség elfogadja, és megérti hogy nem vagyunk egyformák.
Fasiszta szerencsétlen földtúró parasztok.

FlybyWire 2017.11.22. 14:37:57

@Vén motoros: te nem bagoly vagy pacsirta vagy, hanem UFO.
De legalábbis mutáns, a szó 100%-ban biológiai értelmében.
Ismerek ilyet, nagy mákotok van, csak aztán nem elpatkolni túl hamar.
A sejtek ugyanis az ébrenlét során fogynak....
Amíg 1 szakos egyetemistaként napi átlag 9-10 órát aludhattam, semmit nem öregedtem. 30 éves 20, 35 évesen 25-nek néztek.
Azóta lett gyerekem :) és 43 évesen 36-38nak tippelnek, szóval kicsit gyorsabban ég a gyertya az elmúlt 5 évben.

Vén motoros 2017.11.24. 23:58:57

@FlybyWire: Enyhe fokon Asperger-szindrómás vagyok. A későn fekvés-korán kelés Aspergeres tünet. (Amúgy ez nekem életem során semmilyen problémát nem okozott. Nem a keveset alvás, hanem az enyhe fokú Asperger-syndrome.) Én még élveztem is, hogy olyan magamnak való vagyok. Találtam magamnak egy Aspergeres foltot, amely pont eltakarta az én Aspergeres zsákomon lévő lyukat. (vö.: "Minden zsák megtalálja a maga foltját.")

Almandin 2017.11.25. 23:48:27

@HelloBello007: Nem osztom a véleményed. Manapság nem feltétlenül úri életet élő az, aki későn kel. Sok olyan alacsony presztízsű és alulfizetett munka van, amit éjjel végeznek. Pl. az éjjeliőrök alulfizetett biztonsági őrök. Éjszaka is vannak ápolónők a kórházakban, sütnek a pékek, vezetik az éjszakai buszjáratokat a buszsofőrök, stb.
Ez a sztereotípia még abból az időből származik, amikor a lakosság többsége paraszti munkát végzett, amit valóban korán keléssel lehet csak csinálni a munka jellege miatt.
Azt meg egyenesen felháborítónak tartom, amikor valaki erkölcsileg magasabb rendűnek ítéli a pacsirta életmódot. Mintha lustálkodni ne lehetne nappal...simán lehet. Míg éjjel is lehet dolgozni.
süti beállítások módosítása