téveszmék

"Kiben szapora a tréfa, terméketlen az ész"

2018. szeptember 17. - G. Nagy László

suli.jpg

 

Imádom ezeket a régi, elmebeteg közmondásokat. Létezik modernebb változata is: "Aki sokat nevet, keveset elmélkedik." Az igazi kedvencem azonban a Prédikátor könyvéből való: "Jobb a szomorúság a nevetésnél; mert az orczának szomorúsága által jobbá lesz a szív." Világos, hogy ezeken ma már csak vigyorgunk, ám tudatunk mélyén mégis magunkban hordozzuk e több ezer éves, végtelenül savanyú attitűdöt. Nem arról van szó, hogy nem értékeljük megfelelően a jókedvet, sokkal inkább arról, hogy a tanulást és a munkát a mai napig valami komor, súlyos és mosolytalan dolognak gondoljuk, amit muszáj a lehető legnagyobb komolysággal kezelni. Valamiért mindig szikkadt, örömtelen egyházatyák és rektorok képe jelenik meg előttem, akik féltékenyen figyelik a gondtalan fiatalságot, s ellenállhatatlan vágyat éreznek magukban, hogy letörjék az ifjak jókedvét. Akár még ideológiát is gyártanak hozzá.

 

A gyerekek mosolyát nem nehéz eltüntetni. Múlt heti hír, hogy újra bevezetik a testi fenyítést egy Georgia állambeli iskolában. A renitens diákok elfenekelését az erre a célra rendszeresített paddle - mángorlófához hasonló eszköz - szolgálja. Az iskola fontosnak tartja a fegyelmet, s korábban, amikor a testi fenyítés még megengedett és hétköznapi gyakorlat volt, a gyerekek jobb magaviseletet mutattak - így indokolta döntését az intézmény. Egy ilyen hír azért terjed villámgyors bulvárszárnyakon, mert magán az elfenekelésen a legtöbben azonnal kiakadunk. Ám a nyilatkozat első felén talán el sem gondolkodunk. Miért is olyan lényeges a fegyelem? Mert úgy könnyebb a tanárnak? Tényleg fontosabb a csend, rend, szigor, mint a gyerekek lelki egészsége? Mi a cél? Engedelmes, vágóhídra terelhető birkák kitenyésztése? Az intézkedésnek legitim hátteret ad, hogy a szülők közel harmada áldását adta e büntetési módra (a többieket nem bántják, csak pár napra kitiltják ebből az álomsuliból). Az elmúlt évtizedek során számos kutatás látott napvilágot annak kapcsán, hogy mit várnak a diákok felmenői az iskolától. Egy hazai, 2009-ben készített felmérés azt a nem meglepő eredményt hozta, hogy minél magasabb a szülők iskolai végzettsége, annál kevésbé igénylik gyermekük rendre és fegyelemre nevelését. A 8 általánossal, vagy annál kevesebbel rendelkezők 38, illetve 42,2%-ban; a felsőfokú végzettségűek mindössze 17,1%-ban ítélték lényegesnek a fegyelmezést. Érdekes módon megfordultak az arányok, amikor azt kérdezték, fontos-e, hogy a gyerek jól érezze magát a tanintézményben. A főiskolát, egyetemet végzett szülők 43,4 %-a ezt kifejezetten lényegesnek ítélte, szemben azokkal, akik még a 8 általánost sem fejezték be, utóbbiaknak csupán 11,1%-a (!!!) tartotta fontosnak gyerekük jó iskolai közérzetét. Megdöbbentő adat. Nyilván nehéz volna elmarasztalni az iskolázatlan szülőket, hiszen valószínűleg el sem tudják képzelni, hogy a suli akár jó hely is lehetne, másrészt  feltehetően nem mélyedtek el azokban a statisztikákban, amelyek a gyermekek bántalmazása és a későbbi bűnözői hajlam kialakulás között minden esetben szoros összefüggést mutatnak. Annál szomorúbb azonban, ha az iskolai vezetők sem ismerik ezeket. No de miért is várhatnánk, hogy egy tanintézmény tisztában legyen a tudomány álláspontjával?

 

Nem is kell elmenni a testi fenyítésig. Sokan gondoljuk úgy, hogy már maga a szigor is felesleges, sőt káros. A szigorúság gyakorlatilag a félelemre épít, s jómagam semmit sem szeretnék kevésbé látni a gyerekeim szemében, mint riadalmat, vagy rettegést. A diákokat persze hozzá lehet szoktatni a permanens félelemhez, ám az ilyen légkör aligha teszi lehetővé, hogy a kreativitás szárnyra kapjon. Az eredmény a legjobb esetben is a túlzott óvatosság lesz. Nincs a Földön olyan szülő, sem tanár, aki a szavak szintjén ne támogatná a talpraesett, bátor, érdeklődő, alkotó és újító mentalitást. Minden esetben helyeselni fogják, ha a gyerek életrevalónak mutatkozik, ha a sarkára áll, ha szembefordul az igazságtalansággal, ha felvállalja a konfliktust az ütődött osztálytársaival. Csak velük ne szemtelenkedjen! Csak az ő igazságukat meg ne kérdőjelezze soha! Ugye érezzük, hogy ez tökéletesen lehetetlen, egyenesen skizofrén elvárás? Ha jót akarunk a fiataloknak - s azt, hogy a jövő nemzedéke ezáltal már egy békésebb és elégedettebb világot építsen -, úgy nincs más választásunk, mint engedni a szülői és tanári gőgből, büszkeségből és tévedhetetlenségből. Valójában örülnünk kell minden olyan esetnek, amikor gyerekeink megkérdőjelezik kéréseinket, utasításainkat. Ahelyett, hogy elhatározásunkat kérlelhetetlen szigorúsággal lenyomnánk a torkukon, érdemes inkább érveket felsorakoztatni mellette, s őket is arra biztatni, hogy érveljenek a saját álláspontjuk mellett. Sőt, ha képesek meggyőzni bennünket, ne habozzunk megváltoztatni döntésünket! Aki azt gondolja, hogy ezen múlik a szülői tekintély, az az égvilágon semmit sem tud a nevelésről. Ez az egyetlen módja, hogy gyerekeinkből életképes, gondolkodó, tisztességes megállapodásokat kereső felnőtt váljon. Ha tűzzel-vassal ragaszkodunk a tekintély kikezdhetetlenségéhez, úgy kitermeltük a következő generáció bűnözőit, frusztrált nyomorultjait, vagy legjobb esetben nyílt lázadóit, akik idővel képesek lesznek ugyan az egészséges létezésre, de messze elkerülik a szülői házat.

 

"Kiben szapora a tréfa, terméketlen az ész." No persze. Éljenek a vértelen, száraz és unalmas tankönyvek! Természetesen léteztek olyan idők, amikor a társadalom két részre szakadt: a csekélyke írástudó mellett a népesség túlnyomó többsége a legelemibb ismeretekkel sem rendelkezett. Ezek a korok minden bizonnyal értéknek tekintették a tudományos ismeretek végtelen komolyságát, hiszen a sűrű szakzsargonok - érthetetlenné és érdektelenné téve maguk körül mindent - átjárhatatlan falat emeltek a köznép és a műveltek közé. Amennyiben azonban hiszünk abban, hogy a tudás mindenkié, mi több: csakis a tudás az, amely morálisan és életminőség tekintetében felemelheti a világot, úgy érdemes volna érdekfeszítő módon tálalni azt, s tűzre vetni minden álmosító tananyagot. Ami pedig a könnyedséget és a humort illeti - nem ismerek jobb eszközt arra, hogy az átlaggyerek érdeklődését felkeltsük bármilyen téma iránt. Aki látott csak egyet is a "Zállatorvos" c. sorozat epizódjaiból, az tökéletesen megtapasztalhatta, miként lehet tanulni, ismeretekhez jutni oly módon, hogy a legkisebb erőfeszítést sem teszi az ember, csak önfeledten vigyorog tíz percen át. Valahogy így kéne oktatni. A nemzetközi fronton is megtapasztalható ez a trend, csupán két szenzációs könyvet említek az evolúció témaköréből: Joe Quirk - Prűdek és paráznák; P. W. Atkins - Teremtés. (Mondjuk, bajban lennék, ha valaki ötleteket várna tőlem, hogy az integrálszámítás középértéktételét miként kéne könnyed szellemességgel oktatni, ugyanakkor a történelmet, az irodalmat, a földrajzot, a biológiát, a filozófiát, a közgazdaságtant, vagy épp az alapszintű matekot simán lehetne.) A kellő lezserség és humor nem csupán a tárgyi tudás szintjét emelné a könnyebb befogadás által, de azzal, hogy lebontaná a tudomány tekintélyének vaskos és merev falát, egészen biztosan közelebb terelné a tanulókat a kritikus, gondolkodó, mindent megkérdőjelezni igyekvő attitűd felé.

 

"Tudás, bátorság, becsület" - ez már Bogár László jelmondata, megjelenítve az ideális polgár ismérveit. A magam részéről ezt egy abszolút pozitív és kívánatos attitűdnek látom. Már csak azon kellene elmorfondírozni, hogy mi viszi közelebb a világunkat ehhez a hármas csomaghoz. A tekintélyelvű, szigorú, merev szabályokra és kérlelhetetlen büntetésekre építő porosz pedagógia, avagy a támogató, megengedő, a pimasz kritikát is eltűrő oktatás? Tessék választani!

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr114239607

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tompahawk · https://oberwaldmeister.blog.hu 2018.09.17. 10:44:38

Nagyon jó írás, számos "arany" mondattal.
Sokat gondolkodtam ezen az alanyi jogon járó tisztelet témán. Eléggé szánalmas dolog, mikor egy szülő az államtól várja el, hogy gyermekét tiszteletre nevelje. Lusta és töketlen dolog. A tisztelet csakis tettek által, példamutatással érhető el. Úgy érzem manapság egyre több a parkolópályán vegetáló ember. Gyakorlatilag döglenek, vedelnek, zabálnak és okoskodnak. Másuk sincs, mint az önérzetük. Ebben látom a nemzeti büszkeség, vallásosság újravirágzásának egyik okát is. Ezek ugye a legolcsóbb módjai a büszkeségnek. Magyarnak születünk, vallásosnak meg szintén következmények nélkül mondhatjuk magunkat.
"Felpuffadt arcú buta trógernek nézek ki, de keresztény vagyok és magyar, tehát nagyszerű." Amíg a gyerek nem válik hasonlómód elcseszett figurává (el nem kezd inni), okoz némi nehézséget számára, hogy tisztelettel viszonyuljon a szófán heverő vagy kocsmában prédikáló szüleihez. No ilyenkor hívja segítségül apu-anyu az államot, egyházat, és inkább papokkal, tanárokkal pofoztatjá saját vérét, mintsem a nehezebb utat választva a saját életét tenné tiszteletreméltóvá.

s 2018.09.17. 17:13:52

"Kiben szapora a tréfa, terméketlen az ész"
Ez régebbi időkből származó mondás. Ahogy említed, "amikor a társadalom két részre szakadt: a csekélyke írástudó mellett a népesség túlnyomó többsége a legelemibb ismeretekkel sem rendelkezett". A helyzet a következő lehetett. A tudományokban jártasabb, elgyötört fejű réteg kevésbé hahotázott, mert erre jóval kevesebb oka volt és ezt tudta is. Mert okosabb volt a többinél, és minden szar kelepcét észrevett. A többség pedig röhögött szinte mindenen, mert alig látott ki a fejéből és mindent rohadtul viccesnek talált. Legalább is egy rövidke ideig.
Az arányok mára átalakultak. A többség átlagos képzettsége magasabb, mint mondjuk 300 évvel ezelőtt. Az élet könnyebb lett, nagyrészt emiatt is. A vidámság manapság már nem alaptalan, mert tudunk, és tudjuk, hogy tudunk. Mindemellett az ismeretek átadása is hatékonyabb, ha jókedvűek vagyunk. (Egyébként régen sem volt mindenki olyan búval baszott, aki magasabb iskolákba járt. Csokonai és Villon mester sokat mesélhetnének erről, ha még élnének szegénykéim.)
Szóval csak vidáman, cimborák.

Thomas Dantes 2018.09.17. 17:32:24

Blablabla.

A legnagyobb bajom az ilyen okos elmékedésekkel, hogy nem értik a szerzők a magyar társadalmat.

A magyar társadalom jelentős része így gondolkodik az iskola kapcsán:
,,engem is vertek mégis ember lett belőlem különben is hülye kis szarosok csak fészbukot nyomkodják"

Értsük meg, a színvonal a balkáni béka segge alatt van! Unalmas tankönyvek? Én azon csodálkozom nem vezették be újra palatáblát és palavesszőt!
Hozzányúlni az évtizedek óta elavult tananyaghoz? Hogy modernebb legyen? Hogy a diák is esetleg jobban érezze magát?
Ezt a magyar társadalom jelentős része blaszfémiaként éli meg. Mondjuk a szó jelentését nem érti persze...

Felesleges okoskodni, hogy kéne némi humor az oktatásba a száraz és unalmas tananyag helyett.
Innen menekülni kell a picsába.

s 2018.09.17. 17:42:30

@Thomas Dantes: "Innen menekülni kell a picsába. "
Ez odabasz. Egyébként igen, de az még nincsen eldöntve, hogy kinek kell menekülni. Most azon megy a küzdés, hogy ne az ország értelmesebb felének kelljen innen elcuccolnia, hanem azoknak a faszszopóknak, akik tönkre basztak itt nagyjából mindent. Azért én megvárnám az eredményt, engedelmeddel.

G. Nagy László 2018.09.17. 17:51:15

@Thomas Dantes: Akinek menekülnie kell, az meneküljön nyugodtan. Jómagam inkább maradnék, s abban érzem érdekeltnek magam, hogy idehaza egyre jobban menjenek a dolgok. Abban teljesen igazad van, hogy jelenleg, amikor sok helyen már tanár sincs, nem az lesz az iskola legnagyobb gondja, hogy humanisztikus és szórakoztató oktatást nyújtson, hanem elsősorban az, hogy egyáltalán valahogy oktatni tudjon. Mindez nem változtat semmit azon, amit leírtam. Már csak azért sem, mert nem magyar sajátosságról van szó; Amerikában és Nyugat-Európában is él még ez a trend. Finnország viszont hasít, érdemes volna odafigyelni rájuk.

úgyiselfelejtem 2018.09.17. 17:53:27

Azért én elmennék egy-egy napra azok munkahelyére, akik szerint szükségtelen bármiféle fegyelem, illetve bármilyen tisztelet megadása. Aztán kíváncsi lennék, hogy aznap milyen termékenyek lennének. Bár az a sejtésem, hogy duzzogva túlélnék a napot, aztán másnap folytatnák az ilyen bullshit propagandát.
Tiszteletet kiérdemelni? Egyesével mindenkinél? Az első órában percben? Ti senkinek sem adjátok meg előre mi? Senkinek nincs állása, főnöke, ügyfele? Mindegyikőtök őrjöngő tajparasztként vásárol, a sorból kilökdösve a többieket. Gondolkozzatok már...

úgyiselfelejtem 2018.09.17. 17:57:47

Ja, és az utóbbi 20 évben elég sokat változott a tananyag, legalábbis a látott tankönyvekből ítélve. Csak most a diákok otthon is azt hallják, hogy szar a suli, hülye a tanár, olyan feladatot ad 4.-ben, amit a szülő sem tud megoldani. Persze azt bevallani, hogy a szülő tudatlan, azt nem lehet, még elveszti a tiszteletet.

Thomas Dantes 2018.09.17. 17:59:10

@s: Az eredmény eldőlt. Harmadszor nyert a Fidesz kétharmaddal. Nincs ami csökkentené a népszerűségüket. Az egészségügy összeomlott. Az oktatásban a lemaradás behozhatatlan. És? Kit érdekel? A többséget nem. Orbán megvéd a migráncsoktól és kész ennyi. Pont. A magyar nép nem akar jobban élni, nem akar nyugat-európai színvonalat, nem akar kulturáltabb lenni.

G. Nagy László 2018.09.17. 17:59:42

@úgyiselfelejtem: Egyáltalán nem értem, miről beszélsz.

"Mindegyikőtök őrjöngő tajparasztként vásárol, a sorból kilökdösve a többieket."

???? Miért is?

"Azért én elmennék egy-egy napra azok munkahelyére, akik szerint szükségtelen bármiféle fegyelem, illetve bármilyen tisztelet megadása"

Abszolút kevered a fogalmakat. A tisztelet jó és szükséges dolog, de csak ha nem félelemre épül. Az önfegyelem jó dolog, de csak ha nem kényszer hatására jön létre, és nem gátol meg bennünket abban, hogy az érzelmeinket szabadon kifejezzük. Ez nem bonyolult.

Thomas Dantes 2018.09.17. 18:00:04

@G. Nagy László: A kormánymédia szerint Finnországban a diákok templomokat gyújtogatnak. Csak mondom.

Thomas Dantes 2018.09.17. 18:01:54

@úgyiselfelejtem: Ja. Sokat változott a tananyag. A nagyszüleimnek a szüleimnek is ugyanaz volt a kötelező olvasmány mint nekem, és a most iskolás gyerekeknek.
Lenyűgöző.

G. Nagy László 2018.09.17. 18:08:59

@Thomas Dantes: Ha már napirendre került a politika: Te mit választanál? Egy olyan világot, ahol szar az oktatás és szar az egészségügy, de nem vagy közvetlen életveszélyben, vagy egy olyat, ahol kiválóak a központi szolgáltatások, de bármikor terrorcselekmény áldozata lehetsz? A felvetés nyilván túlzó, sarkított és teoretikus, ugyanakkor nyilvánvaló, hogy a biztonságnál kevés fontosabb szempont létezik. Arról nem is beszélve, hogy a Fidesz leváltása önmagában még nem eredményezne pazar oktatást és egészségügyet, viszont az általános biztonságérzet radikálisan csökkenne.

Thomas Dantes 2018.09.17. 18:11:36

@G. Nagy László: Mert a Fidesz nélkül közvetlen életveszélyben lennénk. Mondom én: menthetetlen ez a nép.

G. Nagy László 2018.09.17. 18:11:39

@Thomas Dantes: "Finnországban a diákok templomokat gyújtogatnak" Rákerestem, tényleg. Vicces.

G. Nagy László 2018.09.17. 18:15:41

@Thomas Dantes: "Mert a Fidesz nélkül közvetlen életveszélyben lennénk."

Nyilván nem. Azért is írtam, hogy teoretikus és túlzó az összevetés. De azt is értened kell, hogy van ilyen félelem sokakban. Azt meg pláne, hogy nem az írástudatlan afrikai migránsok mentik majd meg a magyar oktatást. A Jobbikon kívül egyetlen olyan politikai erő sem volt, amelyik áprilisban azt mondta volna, hogy nem támogatja a bevándorlást, szinkronban az ország 95%-ával. Simán kormányt lehetett volna váltani...

teéjesenmindegy 2018.09.17. 18:43:55

"nincs más választásunk, mint engedni a szülői és tanári gőgből, büszkeségből és tévedhetetlenségből. Valójában örülnünk kell minden olyan esetnek, amikor gyerekeink megkérdőjelezik kéréseinket, utasításainkat. Ahelyett, hogy elhatározásunkat kérlelhetetlen szigorúsággal lenyomnánk a torkukon, érdemes inkább érveket felsorakoztatni mellette, s őket is arra biztatni, hogy érveljenek a saját álláspontjuk mellett"

"Ne lépj oda, mert beszakad alattad a jég" - "Dehogy! G. Nagy László megmondta, hogy örülj annak, hogy megkérdőjelezem a te tévedhetetlenségedet"
"Ne öntsd össze azt a 2 vegyületet, mert felrobban" - "Ugyan már! Bizonyítsd be, hiszem ha látom"

teéjesenmindegy 2018.09.17. 18:47:01

@Thomas Dantes: "A nagyszüleimnek a szüleimnek is ugyanaz volt a kötelező olvasmány mint nekem, és a most iskolás gyerekeknek. "
Hát ja. Menjen Petőfi meg Arany a picsába, azóta már születtek olyan nagyságok mint Karafiáth Orsolya. Meg hol van az Egri Csillagok egy jófajta Harry Potterhez képest. Hülye Gárdonyi egy dementort se írt bele.

Thomas Dantes 2018.09.17. 19:18:20

@teéjesenmindegy: Nem, szerintem középkori óangol irodalmat kellene olvasni , valamint a Mahábháratát. Gárdonyi az túl modern.
Te mikor is olvastál utáljára egy jó kis Jókait? Hm? Vagy mondjuk...mikor merültél el a Szigeti Veszedelemben utoljára?
De gondolom élvezettel forgatod a Ballasi összest, és a Janus Pannonius válogatott versei című kötetet. Utóbbit latin nyelven, természetesen.

Mondjuk sejtettem, hogy nem fogod fel és újfent sikerül bizonyítani amit mondtam, ez egy rohadtul menthetetlen társadalom. Segghülye vagy, ennyi.

Most elkezdhetném neked elmagyarázni, hogy bizony, a világ változik, és igen a kötelző olvasmányok nagy része egyszerűen a XXI. században élvezhetetlen. A mai diákoknak nem mond semmit, és ez azért van bazd meg,.mert a mai generáció hülyébb, hanem mert túl nagy a szakadék mondjuk Jókai meg a XXI. század között. Mintahogy most kapaszkodj meg,
a XIX. századi diákok is rühhelték, utálták és nem is értették a klasszikus ókori irodalmat, ellenben a XIX: századi regényeket, amik korukban az ő korosztályuknak szólt, azokat szerették.
Kurva fura mi?

Továbbá a kötelező olvasmány eleve egy faszság , mert megszerettetni kell az irodalmat, és nem elriasztatni a gyerekeket, olyan könyvekkel amik nem nekik valók.
Az elemzésről nem is szólv,a ugyanis se Gárdonyi, se Jókai se Petőfi nem azért írta amit írt, hogy azt az iskolában kötelező legyen elolvasni, majd vissza keljen böfögni, hogy mit gondolt a költő. Ki nem szarja telibe mit gondolt a kötő? Azért írtak, hogy az olvasó gondoljon, érezzen valamit. Önmagától, amikor önszántából a maga szórakozására olvas.

De úgyse fogod fel, szóval ja. Igen. Harry Potter kellene Gárdonyi helyett, pontosan ezt mondtam és még a migráncsokat is beakarom telepíteni anyádhoz Soros pénzén, hogy megegyék.

Tamáspatrik 2018.09.17. 20:00:45

Nagyrészt egyetértek, azokra a tanárokra emlékszünk szívesen vissza, akiknek az óráin jó volt a légkör és sokat nevettünk. De ez nem teljesen így van, néha egy fegyelmező és tekintélyes tanár is tud maradandót alkotni.Ugyanis az agykutatás újabb eredményei alapján jobban értjük a gyerekeket: az agyi gátló neuronok csak 30 éves korra (!) fejlődnek ki teljes mértékben, emiatt van, hogy a gyerek természeténél fogva rendetlen, amit a pedagógusnak tudnia kell kezelni. Ez is része a szakmájának.
Másik, hogy az úgynevezett fokozottan hátrányos helyzetű gyerekek családjaiban az erőszak és egymás csesztetése folyamatos vagy legalábbis gyakori. Emiatt az agyuk az első három év alatt nem a legegészségesebben fejlődik, amelyet később megfelelő közegben hosszú évek, évtizedek munkája helyre hozni. (L. pl. Good Will Hungting c. film - a matekzseni, akit rendszeresen vert az apja.) Egy ilyen közegben a szülők számára az a természetes, ha az iskolában is az erőszak és félelem nyelvén folyik a kommunikáció.
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy a dolgok nem feketék és fehérek, de amúgy nagyon jó a cikk.

Tamáspatrik 2018.09.17. 20:03:40

Annyit még ehhez, hogy régi korokban gyereknevelés gyakorlatilag nem létezett. A gyereket tökéletlen felnőttnek tartották még a nagy bölcsek is, a fegyelmezés volt a legfontosabb eszköz. Emiatt a régi korok idézetei nem relevánsak mai szemmel, akkoriban még csak akik ösztönösen neveltek, azok jártak a helyes úton. A korszellem mindig újratermelte az indokolatlanul agresszív felnőtteket, akik a következő generációt is úgy nevelték mint őket annak idején, ördögi kör volt.

G. Nagy László 2018.09.17. 20:05:54

@Thomas Dantes: Ezúttal csaknem minden szavaddal egyetértek.

Csupán egy kiegészítést tennék. Az csupán egy dimenziója a kérdésnek, hogy az időben hozzánk közelebb álló alkotásokat könnyebben emésztjük, mert sokkal inkább rólunk szólnak. Azonban létezik egy másik, nem kevéssé fontos vetülete is a kérdésnek: az egyes korszakok sem jelentenek homogén minőséget. Jókai például igen termékeny volt, de gyakorlatilag olvashatatlan. Petőfit nagyra tartjuk, ám mint költő, legfeljebb középszerű. Juhász Gyula is tananyag, pedig alig van két-három használható verse. A "Légy jó mindhalálig" talán még máig kötelező olvasmány, holott kifejezetten nyomasztó és morális katarzistól mentes.

Túl nagy a tananyag és nem az a cél, hogy a gyerek megtanulja élvezni az irodalomfogyasztást, hanem hogy ostoba olvasónaplót készítsen és válaszolni tudjon a tesztkérdésekre.

G. Nagy László 2018.09.17. 20:13:13

@teéjesenmindegy:

"Ne lépj oda, mert beszakad alattad a jég" - "Dehogy! G. Nagy László megmondta, hogy örülj annak, hogy megkérdőjelezem a te tévedhetetlenségedet"
"Ne öntsd össze azt a 2 vegyületet, mert felrobban" - "Ugyan már! Bizonyítsd be, hiszem ha látom"

Nyilván trollkodsz, talán még tudatosan is teszed. A lehető legliberálisabb módon nevelem a gyerekeimet, de ugyanúgy szorítom a kezüket, amikor átkelünk az úton, mint bárki más. Ha a gyerekeim olyan hülyék lennének, hogy megkérdeznék, miért teszem, elmondanám, hogy azért, mert ha elcsap egy autó, hülyén fog kinézni az agyvelőtök az aszfalton. Ha a biztonságukról van szó, ott is van helye az érvelésnek, de nehéz lesz meggyőzniük.

Thomas Dantes 2018.09.17. 20:41:32

@G. Nagy László: Mondjuk én elolvastam több Jókait is. Volt ami még tetszett is, de ma már nem tudnám elolvasni. Sőt, majdnem minden kötelező olvasmányt elolvastam, de kevés az amit tényleg élveztem is.
Ellenben amit magamtól fedeztem fel, más a helyzet.

Az irodalom oktatásban minhta szándékosan arra törekednének, hogy a lehető legnehezebben olvasható, legunalmasabb műveket válogassák össze , hogy minden diák megutálja még a könyv gondolatát is.

Szornyeteglajos 2018.09.17. 20:43:15

G.Nagy ur, az irasbol nekem az jott le, hogy maga jo ember. Fontos a szep lelek, de ezzel a mentalitassal ne menjen tanitani egy zsakfalu osszevont osztalyaba, (1.,3.o.28_30 gyerek egy osztalyban) vagy egy joféle lakotelepi gyujtoiskolaba, ahol a szep lelkevel inasba teszik a nebulok elso tanitasi napon. Az iskolak nem intelligens szulok gyerekeivel van tele, akik nem igenylik a fegyelmet. Hanem egyszeru gondolkodasu olykor igenis buta emberek kolkeivel. Ok a tobbseg, a tobbiek a kisebbseg. Ha nincs fegyelem, szrt se tanul az ertelmesebbje. Ennyire egyszeru a keplet. Lelki egeszseg? Uram, a videki iskolak tele vannak 8-10 eves lelki toprongyokkal. Nem a keretek es a szankciok miatt valhatnak bunozove, sokkal inkabb az egeszseges gatlasok hianya miatt. Es ha o nem szab gatakat, akkor azt a tanarnak kell megtennie.

G. Nagy László 2018.09.17. 21:37:27

@Szornyeteglajos: Kedves Lajos! Egy ideális oktatási rendszerben - és induljunk ki ebből - a tanár érdekfeszítő módon adja át a tudást a diákoknak. Ez azt eredményezi, hogy a 30-ból 28-nak simán leköti a figyelmét, nem is lesz szükség semmiféle fegyelmezésre, függetlenül attól, hogy a gyerek kimagaslóan intelligens, vagy sík hülye. Természetesen mindig lesz 2 olyan, aki még a legszórakoztatóbb órán is fegyelmezetlenkedik. Erre a legjobb technika az, ha az iskola kialakít egy olyan közösségi termet, ahová a fegyelmezetlenek mehetnek. A tanár a legnyugodtabb hangon is megkérdezheti: "Mit szeretnél? Mardani az órán és viselkedni, avagy távozni?" A diák szabadon dönthet. Mindenki jól jár.

"Az iskolak nem intelligens szulok gyerekeivel van tele, akik nem igenylik a fegyelmet."

A fegyelmet a kevéssé iskolázott SZÜLŐK igénylik a felmérések szerint. Az ő gyerekeiknek pont annyira nincs szükségük a fegyelmezésre, ahogy az iskolázott szülők gyerekeinek.

dr. mesterséges színezék 2018.09.17. 22:25:26

@Thomas Dantes: "Hozzányúlni az évtizedek óta elavult tananyaghoz? Hogy modernebb legyen?"

Általános iskola 5. osztályára eljutnak a gyerekek oda, hogy sok szülő már nem tud nekik segíteni, mert maga se tudta soha megtanulni az adott, vagy már régen elfelejtette - de legalább ismerősen ismeretlen.
Nem szabad őket azzal alázni, hogy a gyerek olyannal foglalkozzon, amit ők soha nem is láttak... csupán azért, mert a gyerek már abban nő fel.
Hová lenne a "magyarok nagyon okosak és még nóbeldíjasok is" fíling!?

dr. mesterséges színezék 2018.09.17. 22:28:38

@Thomas Dantes: Egyenként minden irodalomtanár megértő, sőt haladó. De ha összeülnek, együtt mintha egymásnak akarnák bizonyítani, hogy tőlük bizony, istenuccse, nem származott egy új gondolat, egy modernizáló szándék, őket ugyan ne vádolja senki ilyen fertővel.

teéjesenmindegy 2018.09.18. 00:47:34

@Thomas Dantes: Tudod te hülye ostoba paraszt, ezt hívják a kultúránknak, amit éppem fikázol. Ja, ha a HP-n megszereted az olvasást, akkor utána fejest ugrasz Jókaiba, baszod?
Hát bazmeg tényleg nagyon gáz, hogy a gyereknek kicsit nehezebb értelmezni amit olvas, és hogy némi fogalma lesz a 100-200 évekkel ezelőtti világról, erkölcsről, történelemről?
Ne faszoljunk, olvassamak képregényt, nehogy kifogyjunk a hozzád hasonló bunkókból. Ja, várjál csak. Te tudod, hogy Jókai nehéz olvasmány, hogy Janus Pannonius latinul írt. Akkor talán mégsem vagy Harry Potteren meg Marvel képregényeken felnőtt bunkó. Tehát akkor miért akarod, hogy mások azok legyenek. Mondjuk Balassi nevét nem sikerült helyesen leírnod, de az nehéz szó...

teéjesenmindegy 2018.09.18. 00:59:47

@G. Nagy László: És ha a liberális és haladó szellemű gyereked közli, hogy márpedig ő gyorsabban ugrik el mint egy autó, és úgyse ütik el, akkor megdicséred, hogy milyen fejlett, vagy fogod tovább a kezét?
Szerinted az életben mindig minden szabályt meg fognak magyarázni a gyerekeidnek? Minden egyes tiltó táblánál, kiírásnál ott lesz valaki, aki megindokolja, hogy mit miért nem szabad csinálni?
Nagyon komolyan kérdezem, hogy szerinted azzal, hogy a gyereknek mindig mindent megindokolsz, valami borzasztó nagy szellemi óriást nevelsz, vagy egy kekeckedő seggfejet?
Mert szerintem akkor lesz kreatív valaki, ha monjduk úgy kezdi, hogy betartja a szabályokat, odafigyel arra amit tanítanak neki, aztán amikor már tényleg penge az adott témában, akkor engedi el a saját kreativitását. Marhára leegyszerüsítve először diplomázzon le vegyészmérnökként és utána kezdjen új kísérletekbe, ne pedig hatodikban robbantsa le a kezét, mert ő jobban tudja mint a tanár.
Már bocs, te is általánosítasz, meg én is, csak másfelől.

Szornyeteglajos 2018.09.18. 06:22:49

@G. Nagy László: Ne haragudjon, de ezt a 30-28 aranyt honnan veszi? Tanitott ma egyaltalan altalanos, vagy barmilyen iskolaban? Volt mar olyan diakja, akinek egerszaros volt a taskaja, javitott mar egerragta nyelvtan fuzetet? Higgye el, nem sok kedve van bohockodni a tanarnak, amikor a heten a 4. helyettesitest vegzi. Tudja egyaltalan, hogy milyen magasan van a gyerekek ingerkuszobe? A ps4 szintjet kellene megugornia kb, ha az ideai szerint akarna tanitani. Hajra, pedagogus hiany van, lehet indulni!

G. Nagy László 2018.09.18. 07:37:44

@Szornyeteglajos: Készséggel elhiszem, hogy az egérrágta világ is határozottan része a mai valóságnak, még úgy is, hogy a tapasztalataim elsősorban a fővárosi alsó-középosztály köreiből származnak, s a szegénységgel és lepusztultsággal nem igazán találkozom. Nem vagyok pedagógus, de a gyerekek ingerküszöbéről egészen konkrét tapasztalataim vannak. Maximálisan egyetértek: egy tanárnak az xbox-szal és a ps-nel kell versenyeznie. Ennél jobbat el sem tudok képzelni: magasan van a léc, ez mindig örömhír. Egy ilyen környezetben hamarabb kiderül, hogy ki alkalmas tanárnak és ki nem.

G. Nagy László 2018.09.18. 08:25:51

@teéjesenmindegy: Ezűttal sok mindennel egyetértek. Csíkszentmihályi Mihály Kreativitás c. művében leírja: a komplex, alkotó embereket az jellemzi, hogy számos tulajdonság mindkét végpontját ismerik, bejárták, személyiségük részévé vált. Egyszerre fegyelmezettek és játékosak; földhöz ragadtak és álmodozók; okosak és naívak; továbbá hagyománytisztelők és lázadók is egyben.

Ez nem úgy néz ki a gyakorlatban, hogy a diák először lediplomázik vegyészmérnökként, s addig csakis a fegyelmezett és hagyománytisztelő oldala él, majd a diploma megszerzését követően hirtelen lázadóvá és kisérletezővé válik. Nyilvánvaló, hogy mindkét pólus együtt fejlődik az emberben és mindvégig jelen van benne.

Kérdésedre válaszolva: azzal, hogy a gyereknek mindig mindent megindokolok, egy életképes, gondolkodó, a világ működését megérteni igyekvő, a világban otthonosan mozgó, tisztességes megállapodásokat kereső embert nevelek. Ahhoz, hogy valami borzasztó nagy szellemi óriássá váljon, ez feltétlenül szükséges, de korántsem elégséges feltétel (s félő, hogy szerény genetikai adottságaim miatt - melyet 50%-ban hordozni kénytelen - a dolog másik összetevője hiányozni fog). A kekeckedő seggfejség sokkal inkább stílus és lelkiállapot kérdése. Ezek az internetes fórumok tökéletesen szemléltetik, miként működünk. Közel száz blogbejegyzésnél tartok, s kaptam már hideget és meleget is bőven. Az értelmes kritikusok általában érvelnek, a primitív, frusztrált, ostoba és gyűlölködő hozzászólók pedig szimplán kekeckednek, s ha visszakérdezek, sűrű csend a válasz.

Őszintén örülök, hogy Rólad kiderült: nem egy mezei troll vagy, hanem valódi gondolatokkal bíró ember.

s 2018.09.18. 15:22:27

@Thomas Dantes: "Az eredmény eldőlt." Ne már! A törökök is itt voltak 150 évig. Akkor is sokan mondták ezt, talán még alaposabb okokkal. És?

"A magyar nép nem akar jobban élni, nem akar nyugat-európai színvonalat, nem akar kulturáltabb lenni."
Igen de én nem a magyar nép vagyok, hanem annak az egyik egyede. Ahogyan egyetlen vízmolekula sem horgozza a víz tulajdonságait. Például nem fagy meg 0 Celsius fokon.

Zabalint 2018.09.25. 15:32:12

@G. Nagy László:
Az a népszavazás nem a bevándorlásról szólt, a kérdés eleve hazugsag volt, nem lehetett rá sem igennel, sem nemmel válaszolni.

Zabalint 2018.09.25. 15:36:01

@Thomas Dantes:
Én például élveztem Jókait, Gárdonyit is, de leginkáb Mikszáthot, Jókai és Mikszáth regnyeket később is olvastam, bár előbbiről idővel leszoktam. Az első Harry Potter könyvet elolvastam, nem tetszett.

Ezzel együtt én is sokkal lazább kötelező olvasmanyokat írnék elő, vagy inkabb nem is kötelezőeket, hanem listából lehetne választani, vagy akár teljesen szabadon. A lényeg az olvasás gyerekkorban, kevésbé fontos, hogy mit. Mondjuk ha a Harry Pottert megjelenésekor kötelezővé teszik, fele annyian sem olvasták volna el itthon...

Zabalint 2018.09.25. 15:39:31

@G. Nagy László:
Jókai pont hogy nem olvashatatlan, az ő regényei a kor ponyvái, könnyen emészthető romantikus álomvilág. Pont ezért nem kellene erőltetni, nem azért mert olvashatatlan lett volna, mert olyan túlidealizált személyiségrajza van, ami rossz irányba viszi el a gyerekek lelkifejlődsét.

Zabalint 2018.09.25. 15:43:13

@teéjesenmindegy:
Egyrészt általános iskolában nem annak kell lennie a fő célnak, hogy magas színvonalú irodalmat olvassanak. Másrészt Jókai szórakoztató irodalmat írt a maga korában, ráadásul azóta nagyon sokat változott, fejlődött az irodalom, de a többi művészet is, ha irodalomfogyasztó művelt embereket akarnánk, akkor sokkal nagyobb súlyt kellene kapnia a kortárs irodalomnak.

G. Nagy László 2018.09.25. 16:31:58

@Zabalint: A kőszívű ember fiaiban helyenként negyven-ötven oldal simán átlapozható - dögunalom tájleírás az egész. Ez az átka annak, ha valakit oldalszámra fizetnek... Nemhogy egy 13 éves gyerektől nem várnám el, hogy végigolvassa, de még én sem lennék hajlandó rá.