téveszmék

téveszmék

"Semmi keresnivalója az államnak a gazdaságban"

2026. január 15. - G. Nagy László

dec_28_2025_09_53_17_am.png

 

Sokan gondoljuk úgy, hogy az állam nem jó gazda. Elégedetten nyugtázzuk, hogy a tervgazdaság csúfos bukását követően a fogyasztási cikkeket ma már a magánszektor állítja elő. Örülünk annak is, ha minél kevesebb a központi, bürokratikus előírás. Ám odáig csak kevesen mennek el, hogy az anarcho-kapitalista társadalmat tekintenék ideálisnak. A legtöbben azért szükségesnek látjuk, hogy az állam valamilyen formában létezzen - a legtöbb intellektuális politikai vita épp azt feszegeti, milyen legyen ez a forma. Jómagam az éjjeliőr-típusú államot preferálnám, amely semmi mást nem tesz, csupán polgárai biztonságát és jogbiztonságát óvja, ezen túlmenően nem szól bele semmibe. Nyilvánvaló persze, hogy még egy ilyen minimalista projekt is számtalan kérdést felvet.

 

Rendőrségre, határvédelemre és igazságszolgáltatásra természetesen szükség van. Ezek a legelemibb állami funkciók, működtetésük ugyanakkor jelentős forrásokat igényel. Ayn Rand Az állam finanszírozása egy szabad társadalomban című esszéjében arra tesz kísérletet, hogy tippeket adjon az önkéntes alapon történő adózáshoz. "Szemléltetésként (és csakis szemléltetésként) nézzük meg az alábbi lehetőséget! Az egyik legalapvetőbb szükséges szolgáltatás, amit csak az állam nyújthat, az a polgárok közti szerződéses megállapodások védelme. Tegyük fel, hogy az állam csak azokat a szerződéseket biztosítaná - azaz ismerné el törvényesen jogosnak és érvényesíthetőnek -, amelyek egy államnak kifizetett díjjal lettek biztosítva, a díj pedig egy törvényesen rögzített százaléka lenne a szerződéses ügyletben foglalt összegeknek. Az ilyen biztosítás nem lenne kötelező; nem szabnának ki törvényes büntetést azokra, akik nem használták - ők szabadon köthetnének szóbeli megegyezéseket, vagy írhatnának alá biztosítással nem rendelkező szerződéseket, ha úgy kívánják. Az egyetlen következmény az lenne, hogy az ilyen megállapodásokat vagy szerződéseket nem lehetne törvényesen érvényesíteni, és ha megszegnék őket, a károsult fél nem követelhetne jóvátételt a bíróságon." Szeretem, ahogyan Ayn Rand gondolkodik, s a magam részéről megfontolásra érdemesnek látom elképzelését. Ám ha el is tekintünk az önkéntes finanszírozástól, illetve annak vázolt módjától, azt azért egészen magabiztosan rögzíthetjük, hogy a jogszerűség védőangyala, a szerződések betartásának őre az állam; s már ezen alapfunkciójánál fogva is a gazdaság meghatározó szereplőjévé lép elő. 

 

Ha van valami, amiben minden józan lélek egyetért, az az, hogy a tiszta verseny a piac minden szereplője számára áldásos. Alacsonyan tartja az árakat; az egekbe emeli a minőséget; bátorítja a fejlesztéseket, vagyis összességében a fogyasztói jólétet szolgálja. Nem kérdés tehát, hogy a lehető legszabadabb piaci működés elősegítése és megóvása evidens társadalmi érdek, a vita csupán az eszközök terén jelentkezik. Alapvető paradoxon a versenypolitika terén, hogy szabad-e beavatkozni a piaci játékszabályokba a szabad működés megóvása érdekében. A fejlett világ jelenkori válasza az, hogy igen, s ez kartell-ellenes törvényekben, versenyhivatalok felállításában ölt testet. Az osztrák iskola képviselői (a libertáriusok) szerint a szabad piacon nem jöhet létre tartós monopólium, csakis állami szerepvállalással. Így aztán teljesen értelmetlen már a felvetés is, mely szerint az államnak kéne megvédenie a piacot magától az államtól... Létezik még egy dilemma, amely a patrióta és a globalista tábor között feszül. Az előbbi nagy hangsúlyt fektet a hazai termelők/szolgáltatók védelmére, míg a globalista tábor szerint ez káros és felesleges. Ha ma kezdődne a történelem, így minden szereplő egyenlő eséllyel állna a startvonalhoz, úgy magam is a globalista álláspontot képviselném, mert így minden nemzet a számára legelőnyösebb gazdasági szerkezetet alakíthatná ki - mindenki azzal foglalkozhatna, amiben a legjobb. Tekintve azonban, hogy hazánk a Nyugathoz képest sok évtizedes hátrányból indul, nem tartom ördögtől valónak a magyar vállakozók előnyben részesítését a nemzetközi szereplőkkel szemben. Akárhogy is: a versenyszabályok kialakítása is egy olyan terület, amellyel az állam is résztvevővé válik - minimum játékvezetői szinten.

 

A legtöbben, akik az egyén szabadságát tartjuk a legnagyobb értéknek, azért mégsem érjük be az alapvető biztonsági szolgáltatásokkal és a piaci működés megóvásával. Lehet vitatkozni azon, hogy az állam milyen szintű egészségügyi szolgáltatást nyújtson, azonban a központi mentőszolgálatot és a sürgősségi ellátást aligha szüntetné meg bárki. De ugorjonk egy nagyot az igények palettáján: nem ismerek olyat, aki állami fogászatra járna. Azon meg csak mosolygunk, amikor európai balos kormányprogramok a nemváltó műtéteket is a TB-finanszírozás keretébe helyeznék. Hasonló a helyzet az oktatással is. Szinte mindenki egyetért abban, hogy érdemes a 6-10 éves gyerekeket megtanítani írni, olvasni, számolni, mégpedig egységes, általános iskolai rendszerben. De miért kéne, hogy a felsőoktatás is állami feladat legyen? Az meg végképp kérdés, hogy miért kell az államnak színházat, vallást, köztévét finanszíroznia. A legjobb az volna, ha mindenki feleannyi adót fizetne, s szabadon dönthentne afelől, hogy az így megtakarított pénzét miféle kultúrára, felekezetre, médiatermékre költi, ha költi egyáltalán. Ám akárhogy is: már a minimalista egészségügy és oktatás is piaci szereplővé teszi az államot.

 

A legfeleslegesebb és legkárosabb állami beavatkozások egyértelműen a baloldali intézkedések; az újraelosztás különböző formái. Ezek lényege minden esetben: megsarcolni a társadalmat, vagy annak egy szeletét és a bevételt egy kedvezményezett csoport számára átadni. Leszámítva a fogyatékossággal élőket és az alkalmas szülő nélkül felnövő gyermekeket, nincs egyetlen olyan szegmense sem a társadalomnak, amelyet valódi áldozati csoportnak tekinthetnénk. Aki egészségi állapotát tekintve képes arra, hogy dolgozzon és eltartsa magát, annak semmi szüksége támogatásra. Léteznek ugyanakkor olyan központi áldások, adományok, ingyenes, vagy kedvezményes díjszabású szolgáltatások, amelyek nem tesznek különbséget szegény és gazdag, iskolázott és tanulatlan, fekete és fehér, férfi és nő között, hanem mindenki számára egységesen elérhetők. Ezt erőforrás-alapú jóléti politikának nevezzük, s a nagyvilágon számos példáját ismerjük. Québec tartományban Észak-Amerika legalacsonyabb áramdíját fizetik, mely egy hatalmas állami vízerőmű-rendszernek köszönhető. Izlandon a gejzírek biztosítják a csaknem ingyenes fűtést. Szaúd-Arábiában és Kuvaitban fillérekért tankol bárki. Idehaza Paks jelentős részben hozzájárul a rezsicsökkentéshez. A felületes szemlélő mindezeket klasszikus baloldali intézkedésként könyvelné el, azonban tévedne. Mivel minden társadalmi csoportot egyetemesen érint, így nincs szó semmiféle újraelosztásról, csupán egyszerűsítésről. Az állam megtehetné azt is, hogy világpiaci áron szolgáltat, cserébe mindenkinek csökkenti az adóját. Körülbelül ugyanott tartanánk, talán csak a legalacsonyabb jövedelműek járnának rosszabbul. (Erre meg azt mondanánk, hogy jobboldali fordulat, miközben lényegében semmi sem változna.) Rögzítsük: ez is egy meghatározó eleme a piaci jelenlétnek, s nemigen prüszköl miatta sem jobbos, sem balos.

 

1969 volt az első év, amikor közgazdasági Nobel-díjat adtak át. Keneth Arrow az elsők közt, már 1972-ben megkapta, Gerard Debreu pedig 1983-ban. Kettőjükhöz fűződik az Arrow-Debreu tétel, amely azt igazolja, hogy a gazdaságnak létezik egyensúlyi állapota. Ennek feltételei (a teljesség igénye nélkül):

  • A keresletek és kínálatok tökéletesen rugalmasak, beleértve a munkaerőét is.
  • Nem jelennek meg a gazdaságon kívüli hatások (például természeti katasztrófák, háborúk vagy belső zavargások).
  • A gazdasági tevékenységeknek nincsenek a gazdaságon túlmutató hatásai (például környezetszennyezés vagy nyílt visszaélések, csalások).
  • Nincsenek monopóliumok, azaz többé-kevésbé szabad piaci versenyt látunk.

Ez a tétel Adam Smith nézeteinek teljes győzelmét bizonyítja. A láthatatlan kéz diadalmasan létre tud hozni egy stabilan fennmaradó gazdasági egyensúlyt, és ezt immár több mint fél évszázada a matematika kérlelhetetlen szigora garantálja. Az egyes kormányzatoknak nincs is más dolguk, mint ezt a nyugodt, káoszmentes állapotot fenntartani a folyton változó körülmények között. (Ha a jelenkort tekintjük, láthatjuk: ez nem is olyan egyszerű feladat.)

 

Van úgy, hogy nagy társaság vacsorázik együtt, s a végén a pincér közös számával érkezik. Az egyszerűség kedvéért osszuk el tízzel! - javasolja valaki, tekintve, hogy tízfős a csapat. Te persze pislogsz csak, mert egyetlen salátát fogyasztottál mindössze, ám olyan mélyen kell a tárcádba nyúlnod, mintha egy négyszemélyes csülöktálat rendeltél volna. Ha véletlenül a kezedbe kerül a pincér összesítője, látod majd, hogy a többiek méregdrága halkülönlegességeket, egzotikus desszerteket és koktélokat kértek; a kedvenc tételed az a negyvenezer forintos pezsgő, amit az asztal végén ülő, számodra totál ismeretlen lány hozatott. Kicsengeted a lét, ám egy életre meggyűlölöd a szocializmust - az ugyanis pontosan erről szól. Az egyik ember a másikkal fizetteti ki a fogyasztását, az állam pedig asszisztál ehhez. Ha van egy kis eszed, már a vacsoraasztalnál is közbeszólsz, mondván: semmi sem egyszerűbb, mintha mindenki fizeti a magáét. És ugyanígy: ha van egy kis eszed, nem támogatsz olyan politikai törekvést, amely újraelosztó államot hirdet. Közrendre, jogbiztonságra, fűtésre és világításra mindenkinek szüksége van. Ha az állam minden polgára számára biztosítja ezeket, abból nagy baj nem lehet. De innentől döntse el mindenki szabadon, hogy mit és mennyit fogyaszt, valamint hogy mennyit hajlandó dolgozni mindezekért. Nem kéne a takarékosokat, a szorgalmasokat és az egészségüket óvókat büntetni mások rossz szokásai miatt. Ezt az élősködő attitűdöt hagyjuk meg a szocialistáknak!

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr9919020023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ulpius66 2026.01.15. 19:22:30

@G. Nagy László:

Nehogy mán egy buta, lusta, tanulatlan munkakerülő, ugyanolyan szinten éljen, mint én és a családom!!!!!

EZEK SZAVAZATAIRA HAJT EZ A SOK VADBAROM BALLIBSI....... "EL FOGJUK VENNI A GAZDAGOKTÓL ÉS ODAADJUK NEKED!"..... CSAK SZAVAZZ RÁNK!!!!!!

HÁT MÉG A KIS FASZOM NEM KÉNE??????

ulpius66 2026.01.15. 19:24:25

UGYANEZ A HELYZET A NYUGDÍJASOKNÁL!!!!!!!

AZTÁN MÉRT LEGYEN ANNYI A NYUGDÍJA ANNAK, AKI EGÉSZ ÉLETÉBEN "FEKETÉN DOLGOZOTT" EGÉSZ ÉLETÉBEN NYUGDÍJJÁRULÉK CSALÓ VOLT..... MOST PERSZE TÜNTET, HOGY NEKI IS ANNYI NYUGDÍJ JÁR, MINT ANNAK, AKI VÉGIGDOLGOZTA ÉLETÉT, ÉS FIZETTE A NYUGDÍJJÁRULÉKOT!!!!

ulpius66 2026.01.15. 21:16:31

"A német Szövetségi Igazságügyi Bíróság (BGH) közzétett egy dokumentumot, melyben nyíltan kimondják, hogy „nagyon valószínű,” hogy egy „idegen ország” utasítására robbantották fel az Északi Áramlat gázvezetéket katonai búvárok. A Der Spiegel arról ír: a dokumentumból egyértelműen kiderül, hogy Ukrajnát gyanúsítják."

MI KELL MÉG KEDVES LIBERÁL-FASISZTA EU VEZETŐK, HOGY KINYÍLJON A SZEMETEK??????????

A VILÁG LEGKORRUPTABB ORSZÁGÁNAK LEGKORRUPTABB VEZETŐJÉT AJNÁROZZÁTOK ÉVEK ÓTA, AKI DOLLÁR SZÁZMILLIÓKAT LOP, NEMZETKÖZI TERRORISTA, PERSZE ARANY-BUDIJA VAN......

ABBAN PERSZE TELJES AZ EGYETÉRTÉS KÖZTETEK, HOGY A HÁBORÚNAK FOLYTATÓDNIA KELL!!!!!!!

wigotah224 2026.01.16. 08:36:05

Gratula, nagyon jó lett a poszt! Végre nem silány propaganda, hanem minőségi írás!
Nagyrészt egyet is értek, a protekcionizmust leszámítva - ami ráadásul Magyarországon nepotizmussal párosul, ami végképp idegen nemcsak tőlem, de az osztrák iskolától is.
Az egészségügyet illetően mindenki az amerikai példára szokott hivatkozni, mint a "na látod, nem működik a szabadpiac", pedig az nem "szabadpiac", az állam egy csomó szabályozást meg programot csinál, tipikusan a lobbik miatt, amik nem jól működnek.
Működő rendszer a svájci: a kórházak és a biztosítók is magánkézben vannak, az állam csak azt írja elő, hogy mindenkinek biztosítást kell kötnie, a biztosítók pedig nem zárhatnak ki senkit - különben mindenki csak a fiatal egészségesekkel szerződne.
Az oktatással nem feltétlenül értek egyet és itt a képeken szereplő urak is vitáznának veled. A mostani helyzetben monopolhelyzetben van az állam az oktatással és elég sok ideológiai nevelés is folyik, mindenkit államistává nevelnek: erre legjobb példa az 1929-es válság, ahogy oktatják: "a szabadpiac csődöt mondott, de jött a hős roosevelt meg a new deal és minden jó lett". Hát a lófaszt, valójában az állam intézkedései csak rontottak rajta és nem is tért a gazdaság magára a világháborúig. Elég nagy irodalma van ennek, amivel persze az állami iskolákban nem találkozol. Szóval az oktatás is mehetne magánba, a tehetséges, de szegény gyerekeknek meg lennének mecénások és ösztöndíjak. Itt, Németországban is van olyan magániskola, ahol a tandíj a szülők jövedelmétől függ. Persze van egy maximum, aminél nem fizetsz többet, szóval ez inkább kedvezmény a kevésbé jómódúaknak.
Sőt, talán Friedmannak volt az az ötlete, hogy az állam csak kuponokat adna, amit a szülők beválthatnak az iskolákban. Ráadásul a "mi lesz a szegény gyerekekkel" most is probléma: az életpályát döntően meghatározza, hova születik valaki, hiába az állami oktatás. A jó iskolákba tipikusan most is a legalább középosztálybeliek gyerekei jutnak be.
A pénzt nem érintetted, pedig egyáltalán nem triviális, hogy ennek állami kézben kell lennie, sőt. Amint látjuk, elég szarul csinálják. Az sem igaz, hogy a stabil pénz elrontja a növekedést, az aranystandard megszüntetését megelőző 100 évben magasabb volt az átlagos éves GDP növekedés, mint azóta.
Különben a középső képen lévő Rothbard az egész poszttal vitatkozna :) ő az egész államot megszüntetné és a rendfenntartást és a bíróságokat is piaci alapon csinálná. Itt azért van némi igazsága, hiszen ha most konfliktusod van az állammal, mehetsz az állami bíróságra reklamálni, tehát az állam a saját ügyében dönt, ami ugye nonszensz.

Boldeone2 2026.01.16. 09:26:30

@wigotah224: Itt azért van némi igazsága, hiszen ha most konfliktusod van az állammal, mehetsz az állami bíróságra reklamálni, tehát az állam a saját ügyében dönt, ami ugye nonszensz."

- Elvileg a hatalmi ágak egy demokratikus államban szét vannak választva; egy magánbíróság vagy rendőrség még annyira sem lenne objektív, mert mindig egy érdekcsoport érdekeit képviselnék

Sőt, talán Friedmannak volt az az ötlete, hogy az állam csak kuponokat adna, amit a szülők beválthatnak az iskolákban"

-Ezzel meg az a gond, hogy a társadalom tudadosabb fele jól élne a kuponokkal, más részük el sem küldené a gyerekeit az iskolába. Ez most is probléma, pl a cigányság esetében
Az államnak szerintem " alá kell nyúlni" bizonyos rétegeknek, különben - a teljes szabadságban- újratermelődik a szegénység

Az eltúlzott pénznyomtatás kártékonyságával teljes mértékben egyetértek. Egy külön posztot is megérne..
Azt azért ne feledjük, olyan GDP növekedés mint a szinte korlátlan erőforrások korában soha nem lesz. Pl mindenki kapott kb 65 hektárnyi földet, aki vállalta a nyugat költözést..Hol van ilyen ma, az USA- ban, vagy bárhol?

A kapitalimus szerintem akkor működött a legjobban, amikor még lehetőség nyílt intenzíven fejlődni

Ma már alig van ilyen. A piacok " foglaltak" Pl lehet bejött 5 új kínai autógyártó, de 5 másik meg éppen csődbe megy Európában
Lényegében lehetetlen piacra lépni, akkora a tőkeigénye bárminek

G. Nagy László 2026.01.16. 09:53:52

@wigotah224: Köszönöm a jó szavakat. Minden úgy van, ahogy írod, nincs vitám semmivel, csupán két apró megjegyzés.

1. A poszt a személyes világomat is mutatja, amely igen közel áll Ayn Rand attitűdjéhez. Én sosem leszek anarcho-kapitalista; valamiért az érzem, hogy egy minimális feladatkörrel és nagyon behatárolt jogkörrel, de ezzel együtt is ERŐS államra szükség van.

2. Már az én elképzelésem is kifejezetten utopisztikus, igen csak messze jár a jelen valóságától. Én értem azt hogy az oktatás teljes egésze magánkézbe adható, sőt egyet is értek vele, csak nem látom reálisnak egy olyan világban, ahol még a legszabadabb országokban is állami iskolákat látunk. Az igazságszolgáltatás kapcsán pedig még inkább szkeptikus vagyok.

wigotah224 2026.01.16. 10:23:52

@Boldeone2: @G. Nagy László:
Rossz helyre kattintottam az előbb, azért ment ki üresen.
Én nem mondtam, hogy egyetértek Rothbarddal, szerintem is kell egy minimális állam, ami fenntartja a külső/belső rendet és kikényszeríti az önkéntesen vállalt szerződések betartását. Rothbard nézeteit csupán azért írtam, mert ő van az egyik képen.
Az oktatással kapcsolatban én azt látom, hogy azért még az underclassban is a többség fontosnak tartja, hogy tanuljon a gyerek. Aki meg ellenségesen viszonyul a tanuláshoz és ezt az "értékrendet" adja a gyereknek, ott meg hiába parancsolsz rá, ugyanúgy le fog csúszni.

Ezt itt egy politikafilozófiai beszélgetésnek fogom fel, a megvalósíthatósággal nekem sincsenek illúzióim, az teljesen reménytelen. Annak ellenére, hogy a társadalom elsöprő többsége sokkal jobban járna egy liberálisabb állammal, mégsem szavaznak ilyen pártokra, mert elhiszik az államisták hazugságait. Pedig a nyugdíj kapcsán is pl sima matekkal bizonyítható, hogy ez a piramisjáték szar: 40 éven keresztül, havi 200 €-t SP500-ba berakva, 10% évesített hozammal számolva lenne a végén 1 M€, amiből havi 3000-et ki lehetne venni úgy, hogy sosem fogyna el a tőke. Most ebben a csodás piramisjátékban az átlagot kereső befizet 430 €-t + a munkáltatója ugyanennyit, szóval havonta 860 €-t és az átlagnyugdíj ehhez képest 1400 € körül van.
És a nyugdíjak a legnagyobb állami kiadás, ha ettől megszabadulnánk, már az jelentősen kisebb államot eredményezne - és gazdagabb nyugdíjasokat, mint a fenti példa mutatja.

MEDVE1978 2026.01.16. 10:27:39

@G. Nagy László:

"Világos. Tehát az tökéletes egeszség és a halálos betegség közt valahol félúton jelölnéd ki az optimumot..."
Ahogy írtam, szerintem ezen a spektrumon mindkét végpont rossz. (Szép hasonlatokat én is tudok mondani, de az nem visz előrébb).

G. Nagy László 2026.01.16. 10:36:31

@MEDVE1978: Csak ugye pont arról szólt az Arrow-Debreu bizonyítás, hogy Adam Smithnek igaza volt, a piac képes létrehozni a mindenki által áhított egyensúlyi pontot. Az államnak csupán annyi a feladata, hogy a feltételeken őrködjön. Ennek a másik véglete a tervgazdaság, amelyről VALÓBAN bebizonyította a történelem, hogy csapnivaló. Na most van két véglet, melyek nyilvánvalóan elérhetetlenek, de az egyikről tudjuk, hogy az maga a pokol, a másikról pedig bebizonyítottuk, hogy az maga a menny. És te mégis irtózol a mennyországtól. s megállnál félúton. Nem hiszel a matekban sem?

G. Nagy László 2026.01.16. 10:39:39

@wigotah224: Mindenben egyetértek, a nyugdíjrendszert tekintve különösen. Valójában ez adja az általános demográfiai problémát is. Állami nyugdíj hiányában simán lecsökkenhetnénk akár ötmillió főre is, semmi baj nem volna belőle. Majd később visszahízunk. Vagy nem. Nincs jelentősége. De a lényeg: nem lennénk kényszerpályán.

ulpius66 2026.01.16. 10:46:37

"María Corina Machado átadta Trumpnak a Nobel-békedíját"

"Trump: María átadta nekem a Nobel-békedíját, amit azért a munkáért kapott, amit én végeztem el"

VÉGRE EGY NORMÁLIS NŐ!

TRUMP PEDIG TELJESEN MEGÉRDEMELTEN KAPTA MEG A BÉKE NOBEL DÍJAT, SENKI SEM TETT ANNYIT A VILÁGBÉKÉÉRT, MINT Ő!!!!

NEM IS ÉRTEM AZOKAT A VADBAROM NOBEL DÍJ ADOMÁNYOZÓKAT, MÉRT NEM EGYBŐL TRUMP KAPTA MEG.....

ulpius66 2026.01.16. 10:49:58

LEHET PERSZE ITT PROFESSZORI VITÁKAT FOLYTATNI AZ IDEÁLIS GAZDASÁGRÓL...... HA NINCS BÉKE, A LEGSZEBB KÖZGAZDASÁGI TANOKKAL IS KITÖRÖLHETED A SEGGED!!!!

... ÉS MINT TUGGYUK PER PILLANAT IS 7-8 HELYEN HÁBORÚ FOLYIK A VILÁGON......

ulpius66 2026.01.16. 10:54:14

Hát elég puskaporos a levegő Venezuelában, Kolumbiában, Kubában, stb.... a Közel-kelet Jemennel, Iránnal maga a puskaporos hordó, de Kambodzsa-Thaiföld sem a béke szigete..... meg ugye Kína ---- Tajvan.... Ukrajnáról ne is beszéljünk!

ulpius66 2026.01.16. 11:00:08

"A Poloska holnap megnevezi a Tiszapart gazdaságfejlesztésért és energetikáért felelős vezető szakértőjét."

Nagy érdeklődéssel várom.......

BÁR A TISZAPART EDDIGI "SZAKÉRTŐIT" MEGISMERVE, SOKKAL GYENGÉBBEK MÉG A DK "ÁRNYÉKKORMÁNYÁNÁL" IS......
(...szinte mindegyik "levitézlett" ballibsi szarkavaró....)

MEDVE1978 2026.01.16. 11:09:54

@wigotah224:

"Az oktatással nem feltétlenül értek egyet és itt a képeken szereplő urak is vitáznának veled. A mostani helyzetben monopolhelyzetben van az állam az oktatással és elég sok ideológiai nevelés is folyik, mindenkit államistává nevelnek: erre legjobb példa az 1929-es válság, ahogy oktatják: "a szabadpiac csődöt mondott, de jött a hős roosevelt meg a new deal és minden jó lett". Hát a lófaszt, valójában az állam intézkedései csak rontottak rajta és nem is tért a gazdaság magára a világháborúig. Elég nagy irodalma van ennek, amivel persze az állami iskolákban nem találkozol. Szóval az oktatás is mehetne magánba, a tehetséges, de szegény gyerekeknek meg lennének mecénások és ösztöndíjak. Itt, Németországban is van olyan magániskola, ahol a tandíj a szülők jövedelmétől függ. Persze van egy maximum, aminél nem fizetsz többet, szóval ez inkább kedvezmény a kevésbé jómódúaknak."

A közoktatást nem véletlenül találták ki. A mostani társadalmi rendszerek elég komplexek, ezekre meg kell tanítani a közösségek tagjait. Amit megtanítanak, eléggé sokrétű, benne vannak nagyon triviális dolgok is, amire nem gondolunk ma. Például, hogy bemész egy boltba és azért fizetsz, dolgozol és azért munkabért kapsz stb. A közoktatásnak az is a szerepe, hogy elfogadtassa veled, mint a társadalom új tagjával, hogy ez egy "jó" rendszer, amelynek a kereteit tisztelned kell. A másik az, hogy a közoktatás olyan alapvető tudásanyagot juttat a fejedbe, ami szükséges minden modern munka ellátásához (írás, számolás, olvasás stb.).

Egy olyan rendszerben, ahol nincsen közoktatás, elsősorban a konfliktusok szaporodnak meg. Természetesen a lakosság jelentős része fizetne egy ilyen rendszerben a magánoktatásért, ugyanakkor jelentős része nem és otthon vagy oktatná vagy inkább nem oktatná különösebben a gyerekeit. Nem kell sok következtetés ahhoz, hogy valaki lássa ez hová vezet: a nem oktatott gyerekek nem csak elhülyülnek, a közösség szabályait sem fogják elfogadni. Erre van párhuzam: az iskolakerülő gyerekek nyilván több bűntényt követnek el, mint az iskolában lévők, csak egy tiszta magán oktatási rendszerben nagyságrendekkel több lenne az iskolakerülő.

Az igazság az, hogy a lakosság egy része teljesen hülye és képtelen gondoskodni magáról, jelentősen előretekinteni a jövőbe. Ugyanakkor a társadalom számára extrém veszteséget jelentene, ha ők teljes mértékben kiírnák magukat a társadalomból.

A magánoktatásnak abszolút helye van az oktatási rendszerben, ugyanakkor a közoktatás nem váltható ki. Más a helyzet egyébként a felsőfokú oktatással, ahol igazából érdekes az, hogy mennyire kell a magánszférát belevinni. Ez egy sokkal nehezebb kérdés az egyetemek tőkeigénye miatt. Ennek látni az előnyét és hátrányát is: egy magánosítottabb rendszerben, mint az USA-ban a diákhitelek gyakorlatilag 10-15 évvel a végzés utánig komolyan eladósítják az érintetteket. Az érem másik oldala, hogy cserébe az amerikai egyetemek többsége nagyon jó tőkeellátottságú és innovációs központ, amit részben a jelentős tandíjbevétel tesz lehetővé.

Boldeone2 2026.01.16. 11:14:47

@wigotah224: @G. Nagy László:

sima matekkal bizonyítható, hogy ez a piramisjáték szar: 40 éven keresztül, havi 200 €-t SP500-ba berakva, 10% évesített hozammal számolva lenne a végén 1 M€, amiből havi 3000-et ki lehetne venni úgy, hogy sosem fogyna"

-Elviekben igazatok van, a gyakorlatban már nem biztos...A 10% os S&P hozam azért hosszú távon inkább jó lesz az 5-6 %- nak is, mint reálhozam. De a biztosító társaságok átlagos éves hozama olyan 3-4 % körül van inkább...

Ha havi 200 eurót 5%, nem 10, éves átlagos hozamom fektetsz be, 40 éven keresztül, akkor már csak kb 300 000 ezer euród lesz, ha 4% kamatos kamattal, akkor meg csak 234 000 euro...

Ha csak 30 év befizetéssel számolsz, akkor meg már csak 134 000 euro, ha 200 euróval indítasz ( ha jól számolok..)

Így már rögtön nem olyan kóser....

További csavar: mennyit fog érni 30-40 év múlva 200-300 ezer euro...

Én nem hiszek az állam teljes kiváltásában! Folyt..

Boldeone2 2026.01.16. 11:24:45

Én a nyudíjválságot kissé "túllihegettnek" érzem.Higgyétek el, Orbán "megoldja", addig emeli a korhatárt, amíg jó nem lesz
Itt százezreknek még jogosultsága sem lesz, a rendszerváltást követő válságos időszakok miatt
Vagy pl én 30 éves koromig lényegében tanultam...Lehet, meg sem lesznek az éveim..
De: korábban, amikor jóval olcsóbb volt, vettem egy házat, azt tervezem majd kiadni, felújítás után, meg vannak más ingatlanaim is...Valahogy túlélem...

De számos ismerősömnek már látom, hogy nem lesznek meg majd az évei...Sok ember elindul 50 évesen lecsúszni..

A kapitalizmusnak sok problémára nincs válasza.. Szegénység jön, Magyarországon ( szerintem...)

wigotah224 2026.01.16. 11:33:16

@Boldeone2: Igen, ha meg 0-t raksz bele, akkor 0 lesz.
Ne bosszants már. Ok, a 10% valóban nominális hozam. Viszont a befizetéseidet is növelheted az inflációval vagy méginkább a fizud növekedésével! Hiszen most is X%-ot vesz el az állam a fizudból erre a célra!
És miért számolsz 30 évvel, amikor ha valaki egyetem után, 23 évesen elkezd dolgozni és 65 évesen megy nyugdíjba, az 42 év?!

Az SP500 reálhozama hosszú távon 6,69%, számoljunk 6,5%-kal. Ha 42 évig 6,5% reálhozammal fektetsz be, akkor is 200-szoros lesz az eredmény vagyis már havi 400 € esetén is összegyűlik 1 milla. Bár ha a házát kifizette az ember, szerintem akár a fele is elég.

Wildhunt 2026.01.16. 11:42:33

@G. Nagy László: a mindenki által áhított egyensúlyi pontot

Gömbszimmetrikus országban, vákuumban.

wigotah224 2026.01.16. 11:45:51

@G. Nagy László: A magyar helyzet annyival jobb, hogy ott csak az inflációval emelik a nyugdíjakat, míg a németeknél a fizetések növekedésével, ami már rövidebb távon is fenntarthatatlan.

wigotah224 2026.01.16. 11:50:29

@MEDVE1978: De attól még lehetne tankötelezettség, mert az iskolákat nem az állam működteti.
Mint az említett Svájcban az egészségügy: attól, mert magánbiztosítók működtetik, még VALAMELYIKNÉL kötelező biztosítást kötni mindenkinek!

Boldeone2 2026.01.16. 11:59:02

@wigotah224: Havi 400 euro befizetés vagy önkéntes megtakarítás a magyar átlagból irreális. Most 10% a nyugdíjjárulék, tehát az átlagosan havi 70 ezer ft...De az ország jelentős része messze nem keres átlagosan ennyit, ez egyik...A másik pedig az, hogy az emberek jelentős része nem jövőtudatos ember, tehát ikább a mának él és nem tesz a nyugdíjára félre. Ez mentalitás kérdése, meg 30- 40 évesen még minden túl távolinak tűnik...Kb 45-50 éves korban merül fel reálisan ez a kérdés, tehát lesz 15-20 éve takarékoskodni nyugdij célra...és akkor még mindig a felelősebben gondolkodóról beszélünk...

A 30 év munkaviszony sok embernél lehet reális lesz. A 90 - es években brutál munkanélküliség volt, de még a 2000- es években is...Sőt, lényegében úgy 2014-2015 ig...
Mondom, én számos 50 éves embert ismerek, akik egyáltalán nem dolgoznak ma sem. Az egyiknek még ker. főiskolai végzettsege is van. Angolul és németül is jól beszél

Egy réteg úgyis az állam csecsén fog kikötni, előbb vagy utóbb..

Boldeone2 2026.01.16. 12:02:07

Majd délután leírom a saját szociális projektemet. Mit akartam és hogyan buktam el...

wigotah224 2026.01.16. 12:55:24

Egy szinttel feljebb lépve és a konkrét témáktól elvonatkoztatva érdemes meggondolni a következőt.
Az értékek kétféle módon cserélhetnek gazdát: erőszakkal elveszik valakitől és odaadják másnak vagy önkéntes cserével. Morális megfontolások és a józan ész is azt diktálják, hogy az a jó, ha a másodikból van minél több és az elsőből minél kevesebb.

Az állam viszont csak az elsőt csinálja, tulajdonképpen az egyetlen entitás, ami nem ügyfelei minél jobb kiszolgálásával jut bevételhez, hanem erőszakkal - és ezt a rablást adószedésnek eufemizálja, ezzel is átverve az embereket.

wigotah224 2026.01.16. 13:06:04

@Boldeone2: "Egy réteg úgyis az állam csecsén fog kikötni, előbb vagy utóbb.."
Nem, ha nincs olyan, hogy "állam csecse"
Múltkor panaszkodott a kertépítőm, mikor dolgoztak nálunk, hogy annyi melójuk van, simán felvehetne még 10 embert, csak nem jön senki. Miközben milliók lebzselnek itt az én (és a többi adófizető) pénzéből. Vicc az egész! Én nem adnék senkinek sem segélyt a posztban említett egészségügyi okból munkaképteleneken kívül. Egy ásót vagy egy rotációs kapát pár perc betanítás után bárki tud használni, menjen, aztán dolgozzon.

ulpius66 2026.01.16. 13:07:18

Ha mán ez a "NAGY EGYSÉGESÍTÉS AZ EU-N BELÜL" akkor kezdjük azzal, hogy keressen minden közalkalmazott, közszolga egyenlően az EU-n belül!!!!!!!!!

LEGYEN ANNYI A JÖVEDELME EGY HOLLAND, AGY ROMÁN EGY NÉMET ÉS EGY MAGYAR TANÁRNAK, BUSZSOFŐRNEK, BÖRTÖNŐRNEK, STB-NEK.......

A NAGYPOFÁJÚ EU-VEZETŐK ITT MÉRT NEM BESZÉLNEK EGYSÉGES EU-RÓL????????

G. Nagy László 2026.01.16. 13:11:17

@wigotah224: Nálam is ez az alapvetés. Minél kevesebb állam, minél több piac. Ugyanakkor az ötödik bekezdés nem véletlenül került bele a posztba. Az erőforrás alapú jóléti politika szerintem nagyon rendben van. Ez pont az adóval ellentétes tranzakció: az állam a javait megosztja a polgáraival, ingyenesen, vagy kedvezményesen. Nem úgy ad segélyt, alapjövedelmet, vagy ingyenes szolgáltatást, hogy az egyik polgár adójából finanszírozza a másik költségeit. Hanem az állam által birtokolt erőforrást osztja szét a nép között, válogatás nélkül. Ez szerintem királyság és nem sért semmilyen (belföldi) érdeket.

ulpius66 2026.01.16. 13:12:07

....VAGY A VILÁGRA KITEKINTVE..... MÉRT AZ ÖSSZ-EMBERISÉGÉ A KÖZEL-KELET OLAJÁNAK/GÁZÁNAK JÖVEDELME?????

MÉRT CSAK EGY "MINORITA KISEBBSÉGÉ" AZ EBBŐL SZÁRMAZÓ JÖVEDELEM??????

AZ ARABOKNÁL, AKIKNEK NAGYAPJUK MÉG TEVESZART EVETT, MÁRA 1 MILLIÓ DOLLÁR AZ ÉVI JÖVEDELME MINDEN ÁLLAMPOLGÁRNAK..... MÍG PL. BANGLADESBEN HAVI 1 DOLLÁR AZ ÁTLAGJÖVEDELEM.......

AZ ILYEN JÖVEDELMEKET OSSZUK EL EGYENLŐEN AZ EMBERISÉG KÖZÖTT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

HA EZTET MEGTETTÉK AZ VILÁG, AZ EU VEZETŐI UTÁNA POFÁZZANAK A SZUVERÉN NEMZETEK ELLEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ulpius66 2026.01.16. 13:17:27

BOCSIKA!

EGY "NEM" KIMARADT......

HELYESEN: "....VAGY A VILÁGRA KITEKINTVE..... MÉRT NEM AZ ÖSSZ-EMBERISÉGÉ A KÖZEL-KELET OLAJÁNAK/GÁZÁNAK JÖVEDELME?????

ulpius66 2026.01.16. 13:28:07

MERT NAGYON-NAGYON-NAGYON SZÉP AZ EU "ALAPESZMÉJE" HOGY A FEJLETT ORSZÁGOK SEGÍTSÉK AZ ELMARADOTTABB ORSZÁGOKAT, HOGY TELJESÜLJÖN A "MINDENKI EGYENLŐ" LEGYEN......

AZTÁN SZÍNTISZTA POLITIKÁBÓL ELKEZDTÉK EZT A "JOGÁLLAMI BASZKULÁRÉT" ...... ÉS CSAK AZOKAT AZ ELMARADOTTABB ORSZÁGOKAT TÁMOGATJÁK, AKIK BEHÓDOLNAK BRÜSSZELNEK....... NA, PONT ITT LETT ELBASZVA AZ EGÉSZ EU!!!!!!!!!

ulpius66 2026.01.16. 13:33:17

KEDVES LIBERÁL-FASISZTA EU-VEZETŐK!

JÓ!!!!!!!

LEGYEN MEG AZ ÁLMOTOK,..... LEGYEN "EURÓPAI EGYBESÜLT ÁLLATOK!"

..... DE HA LEHETNE, AKKOR EZT AZ EGYESÜLT ÁLLAMOKAT KEZDJÜK AZZAL, HOGY UGYANAKKORA EGY HOLLAND TANÁR JÖVEDELME, MINT EGY BOLGÁR TANÁRÉ.......

LEGYEN EGYSÉGES BÉRTÁBLA AZ "EURÓPAI EGYBESÜLT ÁLLATOKBAN"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(...pl. Magyarország egészében ilyen egységes bértábla van....)

ulpius66 2026.01.16. 13:44:18

Kedves ballibsi elvtársak!

Javaslom olvassátok el az "Állatfarm" könyvet Orwelltől.....
(...én kb. harmincszor olvastam....)

AZ EU LIBERÁL-FASISZTA VEZETŐI SZÓRÓL SZÓRA MINDEN MEGVALÓSÍTANAK, AMI LE VAN ÍRVA A REGÉNYBEN.....

TÉNYLEG ÍGY KÉPZELIK EL A LIBERÁL-FASISZTA EU-VEZETŐK:

„Minden állat egyenlő, de egyes állatok egyenlőbbek a többinél.”

A FELSŐBBRENDŰ "EGYENLŐSÉGET" TERMÉSZETESEN MAGUKNAK VINDIKÁLJÁK.......

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2026.01.16. 14:04:20

@baalint1: akartam is írni, hogy sehol egy magyar Péter sehol egy Tisza.
Na de sebaj, majd legközelebb!! :))

wigotah224 2026.01.16. 14:14:47

@G. Nagy László: Nyilván minden részletre nem tudtam/akartam kitérni, de nyugodtan írd be chatGPT-be, mit szólna Mises a rezsicsökkentéshez :)
De azt kívánom, bár ez lenne a legnagyobb gond orbánékkal...

wigotah224 2026.01.16. 14:16:26

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Úgy nyilván, ha az állam elveszi a felét, mielőtt megkapnák, aztán az ÁFA-n és társain keresztül még a másik feléből is csipeget.
A jóval kisebb állam egyben jóval kevesebb elvonást is jelentene!

Rubasov nertárs 2026.01.16. 14:56:59

@MEDVE1978:

"A mobiltelefonoknál más a helyzet. Ott az embereknek az lenne az igénye, hogy legyen egy mobiltelefon, ami jól bírja az elhasználódást, 4-5 évig működik és mindent tud, amit egy okostelefonnak tudnia kell. Meggyőződésem, hogy az emberek 50-60%-a legalább így gondolkodik. A valóság mégsem ez, hanem, hogy a telefonok 2-3 évre optimalizáltak."

Én egy samsung xcover 6 pro készüléket használok, már több, mint 3 éve. Ezalatt egyszer volt kézi akkucsere, merthogy ennek a telónak kézileg levehető a hátlapja és cserélhető az akkuja. Jó mondjuk nem is annyiba került, mint egy doogee. Ha tartós telefont akarsz, akkor rá kell szánnod 250k-t, ennyibe fáj a telóm utódja az xcover 7 pro, ami egyébként 2031. július 31-ig kap sw támogatást is és ugyancsak kézzel cserélhető az akku. De ugyanilyen árban van a fairphone 6 is, ami hw-ben még erősebb is valamivel a samsung xcover 7 pro-nál. Sőt a fairphone telójában még a kijelzőt, vagy usb c portot is ki lehet cserélni otthon, kézileg egyetlenegy csavarhúzóval.

ulpius66 2026.01.16. 15:10:31

Hahó!

Kedves ballibsi elvtársak! Máris lehet jelentkezni!

„Ajánld fel az ablakod, erkélyed, kerítésed vagy kerted egy Tisza-molinónak” – új kampányba kezdenek Magyar Péterék"

"Földbe szúrható, felragasztható és felfüggeszthető kampányeszközöket kérhetnek a támogatóik."
(...nyilván én is jelentkezem egy jó kis molinóért....kicsit átírom, aztán ki is pakolom....)

ulpius66 2026.01.16. 15:15:08

"Magyar Péter pert nyert a Mediaworks ellen"

"A kiadó termékei nem nevezhetik többé poloskának."

AZ NINCS BENNE AZ ÍTÉLETBEN, HOGY EGY POLOSKÁT EZENTÚL MINEK KELL HÍVNI?????
( ..... az O1G az rendben van???)

Boldeone2 2026.01.16. 15:29:26

@G. Nagy László: @wigotah224:

Komplex okokból szerintem nem lesz kisebb állam. Ez Orbánéktól is nagyon távol áll.
Egyrészt politikailag nem mernék felvállalni, mert a nyugdíjasok a fő szavazóbázisuk
Másrészt a nagy állam legnagyobb kedvezményezettjei pont nem a szegények, hanem a legfelsőbb 1-2%
Azok, akik nem ritkán tízmilliárdokat kapnak az államtól, különböző jogcímeken. Ebből veszik a dubai ingatlant, a yachtokat, a luxusautókat!

Lölő, vagy Tiborc jó eséllyel senkik lennének a szabadpiacon, mert nulla piacképes termékük van, a világpiacon meg ott sincsenek...

Ez a magyar gazdagodás jellemző útja...Ilyen környezetben teljesen efogadható, ha valaki méltányos támogatást kérne az államtól

Orbán már abszurd dolgokat is bevezet, pl a több milliót kereső gyermekes nők teljes jövedelemadó-kedvezménye..
Ez nemcsak abszurd, de végtelenül igazságtalan másokkal szemben

wigotah224 2026.01.16. 17:26:48

@Boldeone2: Engem nem kell meggyőznöd, hogy orbánéknak közük nincs a klasszikus liberalizmushoz. Leírtam már máskor is, hogy nincs. Ezt csak G Nagy gondolja így, hogy orbánék liberális politikát visznek.

G. Nagy László 2026.01.16. 22:19:18

@wigotah224: Azért ne adj a számba olyan mondatokat, amelyeket sohasem mondtam.

A valóság ezzel szemben az, hogy létezik a gazdasági liberalizmusnak egy viszonylag jól meghatározható skálája. Ezen a skálán 2025-ben kicsit jobbak vagyunk Olaszországnál, s kicsit rosszabbak Franciaországnál. (És nagyon messze vagyunk Svájctól, mely a világ második legszabadabb gazdasága.) A kérdés csak az, hogy ki Orbán alternatívája. Az óellenzék minden gondolata balos - szóban sem jöhettek. Ha a Tisza egy jobbordali fordulatot hirdetne - kisebb állam, kevesebb állami kiadás, alacsonyabb adók, semmi pénz Ukrajnának stb. - akkor lenne alapja a kritikádnak. De nincs erről szó. Magyar Péter holdudvarát kivétel nélkül balos őskövületek adják, akik bárhol feltűnnek, rögtön a progresszív adóról papolnak. MP maga is meghirdette a vagyonadót, a duplájára emelendő családi pótlékot, valamint mindazt a területet (eü, oktatás), ahová önteni akarja a pénzt. Arról nem is beszélve, hogy a brüsszeli követeléseket is teljesítenie kell. Már az a kevés alapján is, amit tudhatunk, elég biztosan kijelenthetjük, hogy a Tisza gazdaságpolitikája jóval balosabb a Fideszénél.

wigotah224 2026.01.17. 07:04:00

@G. Nagy László: Rendben, de te nem mint valamiféle "kisebbik rossz"ként tekintesz a fideszre, hanem kimondottan rajongasz értük. Ami elég furcsa ahhoz képest, hogy nem libertáriánusok.

Ez a MP körül van véve "balos őskövületekkel" mindig előkerül nálad, de jó lenne, ha valami konkrétumot is írnál. Kik ők konkrétan és milyen szerepben vannak a tiszánál? Hol beszélnek ezekről?

BTW nem kötelező szavazni, ha senki nem tetszik a kínálatból, a magyar választásokon én sem veszek részt már jó ideje :P

G. Nagy László 2026.01.17. 08:28:52

@wigotah224: De. Kisebbik rosszként tekintek rájuk. És mivel a jövőnk múlik rajta, szavazni muszáj: a kisebbik rossz messze jobb döntés, mint a katasztrofálisan rossz. Rajongani Orbánért tudok, de ő egy igazi rocksztár, minden hibájával együtt.

Ami MP holdudvarát illeti, térjünk rá vissza a hétfői posztom alatt!

Motorogre 2026.01.17. 10:45:56

A történelem alapigazsága: ezt a négy feltételt soha semmilyen gazdasági rendszer nem tudta egyidejűleg (tartósan, azaz >6hó) teljesíteni: 1) teljes foglalkoztatottság, 2) külkereskedelmi egyensúly 3) stabil fizetőeszköz és 4) gazdasági növekedés. Vajon ez az állam hibája, vagy valami fátum – erre nincs válasz. Az állam feladata (lásd más kommentek is) a köz-, hon- és jogbiztonság, esélyegyenlőség tartós is kiszámítható biztosítása.
Amivel az állam szabályozni tud: az újraelosztás mértéke. Lehetőleg legyen a szükséges minimumon – mert így az egyének motiválva vannak, hogy törvényesen jó teljesítményük alapján minél több jövedelemhez jussanak. Akik önhibájukon kívül keresőképtelenek, azokat egy társadalmi minimál-szinten kell és szabad támogatni – az, hogy ellógta az általános sulit, vagy hogy tűrte a minimálbérbe-bejelentését és zsebben kapta a többit: nem önhiba. MP-nek is gondolkoznia kell: csak annak emelje a nyügdíját, akinek volt min. 20 év bejelentett munkaviszonya. Más: az nem esély-egyenlőség, hogy 3,5 millió béréből vonnak, 0,8 mió meg feketén jut jövedelemhez. A kormány fő gondja pedig a pincérek borravalójának adómentessége – az eü dolgozókról inkább kellene gondoskodni. De ez már olyan részlet, amiben az Ördög lakozik..

G. Nagy László 2026.01.17. 11:59:02

@Motorogre:

"Az állam feladata (lásd más kommentek is) a köz-, hon- és jogbiztonság, esélyegyenlőség tartós is kiszámítható biztosítása.
Amivel az állam szabályozni tud: az újraelosztás mértéke. Lehetőleg legyen a szükséges minimumon – mert így az egyének motiválva vannak, hogy törvényesen jó teljesítményük alapján minél több jövedelemhez jussanak."

Szívemből szólsz.

GyMasa 2026.01.17. 12:37:35

@G. Nagy László:
A DEI őrületet öt perc alatt hamvába lehetett volna fojtani, ha az USA ezt szerette volna.
Mindegyik DEI intézkedés vagy szexista vagy rasszista vagy szembe megy az USA alkotmánnyal.
Elég lett volna csak betartani a törvényeket, és azonnal szénné bírságolni az olyan cégeket, akik elkezdtek politikai tevékenységet folytatni, üzleti szereplőként.

Amúgy, pont a megtörtént események mutatják, hogy ez nem valódi lelkesedés volt cégek részéről, csak a profitmaximalizálás egy összetevője.
Trump hatalomra kerülésével gyorsabban tűntek el ezek, mint, ahogy odakerültek.
(most nem beszélve arról, hogy a DEI (és, mindenféle kvóta alapjaiban) ugye alapvetően pont a cégek profittermelő képessége ellen dolgozik. Hiszen, ha egy adott pozícióra nem a legalkalmasabb jelöltet veszik fel, hanem valami kvóta embert, akkor az a pozíció nem fog jól teljesíteni, és az illető által el nem végzett munkára vagy fel kell venni még embert, vagy a jelenlegi állomány között kell szétkenni a feladatokat. Persze, ez a jelenlegi állmoánynál egy fizetetlen plusz feladat lesz, ami ugye, ahogy növekszik a DEI felvvett meberek aránya, úgy növeli a nem DEI állomány terhelését, ami előbb-utóbb ahhoz fog vezetni, hogy az alkalmazottak elkezdik venni a kalapjukat és lelépni. Onnantól pedig az egész cég szenvedmo fog., és elindul egy olyan spirálban, aminek vagy az a vége, hogy észrevesszik magukat, vagy a csőd. Ráadásul , ezek a DEI kezdeményezések a legritkább esetben olyanok, amik békén hagyják azokat, akik csak dolgozni szeretnének a mukahelyükön (kötelező tanfolyamok, rételmetlen hírlevelek, rendezvények, kötelező részvétellel, stb.)
Az én cégem pl. teljes gázzal felszállt a DEI vonatra...
Ez azt jelenti, hogy megjelentek a havi/alkalmi hírlevelek (egy hírlevél, minden DEI-kötődésű alkalomkor, amit kb 5 perc végigolvasni, és általában van bennük 3 video az "élményekről", mondjuk újabb 3x5 perc terjedelemben. az éves DEI kötelező tanfolyam (ami azon felül, hogy ugye mindenkit egy tömbként gyerekként, szexuális ragadozóként és rasszistaként ezel és ezellen kíváén "oktatni") 45 perc kitölteni.
A cégünkben kb 30 000 munkavállaló van.
Ha mindenki minden ilyet leolvas, akkor ki lehet számolni, mennyi idő megy el feleslegesen ezekre a szarokra.
(csak a 45 perces, kötelező tanfolyam legalább évente 22500 ÓRA elvesztegetett idő. Mivel egy mérnök év, kb 2000 óra, ez aztjelenti, hogy a cég elveszít minden egyes, ilyen teszttel 11-12 mérnök egy teljes évi munkáját, ami az igen szerény, 100 000 EUR/év (de a valóságban inkább 200 000), így a közvetlenül forintosítható veszteség 1.5-3 millió EUR minden évben. Ráadásul, a mérnöki erőforrás az korlátos, azaz nem áll rendelkezésre belőle akármennyi, így az sem megoldás, hogy csak egyszerűen veszünk fel még embert.)
Az már egy akkora összeg, amiért bármelyik cég lehajol...)

G. Nagy László 2026.01.17. 13:01:43

@GyMasa: De beteg... szerencsére én sosem dolgoztam multinál, és sanszos, hogy már nem is fogok. De a barátaim mesélnek cifra dolgokat :)

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2026.01.17. 16:07:59

@wigotah224: mindenki balos aki nem Fideszes. Ez az egyik alapvetés.
Ha meg egy tiszás látta Bajnai gordon unokatestvérét akkor Bajnaihoz köthető balos az illető.
Mit nem lehet ezen érteni??!!

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2026.01.17. 16:08:59

@G. Nagy László: hahahahahahahaha!!
Na, akkor hétfőn megint lesz egy kis Magyar Péterezés!! :))

wigotah224 2026.01.17. 19:26:10

@G. Nagy László: Rocksztár a lófaszt! Szerintem még énekelni sem tud.
Rajongasz te Lázárért meg Szíjártóért is, noha utóbbi szerintem késsel-villával sem tud enni, akkora tapló.

MP kapcsán Kapitány meg Bajnai nevét olvastam, mindkettő igen messze van a "balos őskövülettől". Előbbi konkrétan világcég boardjában volt évtizedekig. Szóval orbánnal és léhűtő bandájával ellentétben, akik egész életükben a lakosoktól elrabolt pénzen (csak hogy a poszt szellemiségében fejezzük ki magunkat) élősködtek, Kapitány a szabadpiacon jutott fel a csúcsra. Bajnai sem éppen balos, a mostani egykulcsos adót konkrétan ő találta ki - bár volt egy második kulcs, havi 1 millától, de az akkor 2009-ben nagyon sok pénz volt, szóval az elsöprő többségnek egykulcsos volt az. De személyesen is volt szerencsém hozzá úgy 10 éve, nem tűnt balosnak.

GyMasa 2026.01.17. 19:48:46

@MEDVE1978:
"Az biztos, hogy már kb. vagy több mint 10 éve lépte azt meg az Apple, hogy összeépítette az Iphone-t az akkuval, utána meg olyan csavarokkal rögzítette a hátlapot, amihez speciális csavarhúzó kell, nehogy az átlagember akkut tudjon benne cserélni."
Azért, az Apple annál sokkal többet tett, hogy ne lehessen otthon ezt megcsinálni.
- Rendszeresen vegzálja az USA-ban pl. ezeket a javítóműhelyeket, pl. lefoglalja a Kínából érkező szállítmányokat, és megböntetik a szervizeket
- AMelyik alkatrészbe csak lehet, külön sorozatszámot tesznnek, amit az Apple speciális SW-ével kell a telefonhoz pároztatni
- Folyamatosa vadássza a netről a kiszivárgot kapcsolási rajzokat
- Speciális, csak nekik készülő tokozást használ az amúgy a piacon elérhető chipekhez, ami lehetetlenné teszi, hogy az amúgy, funkcionálisan megenyező IC-t fel lehessen használni javításra.
- BIzonyos bugok, és tervezési hibák, különösen azok, amik végleg tönkre is tehetik azz eszközt, hosszú évek óta nincsenek javítva, holott minimális költséggel llehetne javítani azokat.

GyMasa 2026.01.17. 19:50:59

@baalint1:
Sőt, az 50-es évek végéig egy gyári melós is megengedhette magának, hogy saját háza, autója és otthon ülő felesége legyen.

GyMasa 2026.01.17. 19:56:56

@G. Nagy László:
Hát, az én szakmámban, anno 20 éve, amikor kezdtem a multi környezet volt az, ahol rendes, rendesen bejelentett fizetést adtak, és betartották a törvényeket is. ( a KKV-knél legtöbb helyen ezerrel ment a "minimálbér+zsebbe", meg a "nem munkaidő van, hanem feladat", megy a "tizen állnak sorba a munkádért"
EZ mind olyan volt, amit én nem voltam hajléandó sem eltűrni, sem támogatni.

G. Nagy László 2026.01.17. 20:28:59

@wigotah224: Bajnai nem úgy balos, mint Bernie Sanders. Nincsenek balos elvei. Ő a globalista kaviárbaloldal meghatározó figurája.

valis47 2026.01.17. 22:57:12

@Boldeone2: Rasszista leszek: ha nem lennének a feketék, az USA-ban olyan szintű lenne a bűnözés és a gyilkosságok száma is (a sok fegyver ellenére), mint Kanadában vagy Nyugat-Európában. (Anglia, Svédország ma már előzné őket.)

valis47 2026.01.17. 23:11:22

Kapitány Istvánnál mondjuk neccesebb, hogy az átkos vége felé egy a komcsi titkosszolgálathoz bekötött külker cégnél kezdte a pályafutását - a Shellhez ezen keresztül vezetett az út, asszem Interag volt a cég neve, akkor ők voltak a Shell itthoni partnere.
A faterja Malév pilótaként halt meg légiszerencsétlenségben. Akkoriban a Malévnál is alapfeltétel volt a teljes megbízhatóság a rendszer szempontjából, igaz? Mondjuk én egy malév pilótát ismertem csak, ismerős faterja volt, masszív alkoholista, aki egyszer rommá törte a kocsiját részegen. Jó, a Tu-154-est nem verte oda egyszer sem. :)

Boldeone2 2026.01.18. 08:42:55

@valis47: Rasszista leszek: ha nem lennének a feketék, az USA-ban olyan szintű lenne a bűnözés és a gyilkosságok száma is (a sok fegyver ellenére), "

- Az lehet. talán...De a feketék nem maguktól kerültek Amerikába...Ha ők nem lennének, az USA sem lenne, ezen a fejlődési fokon..

A hamburgert szinte mindenhol a feketék sütik...A másik csoport az illegálisok csoportja, nélkülük megállna az élet, de az átlagember ki sem tudná fizetni a szolgáltatási díjakat, mint a magánorvost

Magában a " fehér társadalomban " is ott van az agresszió hagyománya ( vadnyugat, általános fegyvertartás..)

Az angolszász és a zsidó elit kb 10 szinttel felette áll Trump szavazóinak, a kockás inges, tanulatlan, proliknak

Boldeone2 2026.01.18. 08:48:12

Az USA- ban programozott rendszerszintű erőszak van. Olyan Európában elképzelhetetlen, hogy gyorstalpalón kiképzett biztonsági őrökkel öletik a lakosságot. Ez abszurd

Angliában fegyvere sincs a rendőrnek, és ezt mondja amikor megszólít: " Sir"

Az erőszak a nyugati vilàgban a szélsőjobboldali, populista erőszakosok miatt terjed

Boldeone2 2026.01.18. 08:59:35

@G. Nagy László: rögtön a progresszív adóról papolnak. MP maga is meghirdette a vagyonadót, a duplájára emelendő családi pótlékot, valamint mindazt a területet (eü, oktatás), ahová önteni akarja a pénzt."

- Ez egy normális és igazságosobb program, bár még részelemeit nem ismerjük, de kampányidőszak van, a pártok "túligérnek"

-A civilizált országok 95%- ban progresszív adó van. A volt szoci kísérleteket is lassan felszámolják (Balti államok, Szlovákia)
Egy jól kialakított sávhatárokkal működő rendszer igazságosabb lehet

- Az miért baj, ha növelik az egészségügy és az oktatás ráfordításait? Orbánék történelmi bünöket követtek el, ezeken a területeken!

Új kormány lesz! Se nem bal, se nem jobboldali, ami mindenkinek elfogadhatóbb! Ez a 21. század

Boldeone2 2026.01.18. 09:08:48

....és véget fog érni a gyűlöletpropaganda és véget fog érni az agyhalál " békepropaganda", ami az 50 - es éveket idézi...

Valaki a kormánypártikak közül mondja már meg, mire jó ez a választás előtti hisztériakeltésen kívül?

1. Sem fegyvereket, sem pénzt nem küldünk Ukrajnába
2. Azt nem lehet Ukrajnától elvárni, hogy adja meg magát. Teljesen abszurd
3. Európa erkölcsileg igazolhatóan támogatja Ukrajnát. Putyinnal tovább nem lehet koegzisztálni, Ukarajna támogatása önérdek, és történelmi küldetés
4. Trump végtelenül aljas, példátlanul romboló politikája ellen fel kell lépni

Boldeone2 2026.01.18. 09:15:05

Még egy kérdés...Ha véletlen "berobbanna a béke" , akkor magyar szempontból mi változik?
Kb semmi, kb 5 - 10 forinttal gyengébb lesz az euró...

Ez egy pária ország, a nyugat szemében..

Nem fogják beengedni a 800 millió dolláros ukrán újjáépítésbe, sőt, ne legyen igazam, de majd pár év múlva Orbánnak - ha lesz még akkor - " visszafizetnek " mindent...

Csak a Tisza- kormány hozhat változást. Ha marad Orbán, lecsúszó pária állam leszünl..

Boldeone2 2026.01.18. 09:16:28

800 milliárdos, nem milliós...

Boldeone2 2026.01.18. 09:45:07

Tehát, mi megy?

- A hazug békepropaganda

De, miért nincs szó az:

- Új és igazságosabb közteherviselésről
- Közalkalmazotti béremelésekről
- Az egészségügy és az oktatás reformjáról ( több pénzt is...)
- Állami bérlakásprogramról
- Kistulajdonosi program indításáról

Amíg a fentiekben nem lesz változás, addig normális ország sem lesz!

GyMasa 2026.01.18. 10:00:37

@valis47:
Hát, igen, kell, hogy legyen valami MÁS oka az USA magas bűnözési rátájának, a szabad fegyvertartáson kívül, hiszen Svájcban pl. minden hadköteles férfi otthon tartja az automata fegyverét, mégsem hallunk heti híreket lövöldözésekről...

ViCa 2026.01.18. 10:38:36

@wigotah224: "BTW nem kötelező szavazni, ha senki nem tetszik a kínálatból, a magyar választásokon én sem veszek részt már jó ideje :P" Azt gondolom, hogy annak aki itt él, van joga szavazni. Viszont most más a törvény. Kérlek szavazz a Tiszára. Gymasa a Fideszre fog, így a kibiceknek 1:1 lesz az állás :).

valis47 2026.01.18. 11:01:44

@Boldeone2: Miféle újjáépítésbe? Ez is a fegyverekre, Ukrajna fenntartására fog elmenni... Hosszú háborút terveznek még.

valis47 2026.01.18. 11:09:20

@Boldeone2: Az biztos, hogy sokkal jobban állnának enélkül a kolonc nélkül, amit ez az alacsony átlag IQ-jú és agresszív, munkakerülő, jelentős részben bűnöző 13% jelent Amerika nyakában. Szegényebbek lennének sportban és zenében, ezt leszámítva csak jobb lenne nélkülük a társadalmuk.
A fekete férfiak közül 5-ből 1 börtönviselt vagy börtönviselt lesz élete során, de volt olyan időszak is, amikor 3-ból 1 volt ez az arány! A liberálisok szerint ennek csak és kizárólag a rasszizmus az oka, persze, ellenszere pedig az, amit a demokraták csinálnak, hogy a fekete bűnözőket nem csukják le, ha eljátszanak egy kis megbánást stb. a bíró elengedi őket. Hányszor engedték el az ukrán csajt a villamoson leszúró elmebeteg feketét például korábban?

valis47 2026.01.18. 11:11:03

+ Gyakorlatilag dekriminalizálták a "kis" bűncselekményeket, a bolti lopást stb. hogy kevesebb fekete legyen elítélve, mert hát ők követik el ezeket szinte kizárólag.

valis47 2026.01.18. 11:13:45

@Boldeone2: "Az erőszak a nyugati vilàgban a szélsőjobboldali, populista erőszakosok miatt terjed"

Hát persze, nyilván nincs hozzá köze a bevándorlásnak... de jól adod az agymosott nyugati liberális polgárt, aki ezt elhiszi.

Boldeone2 2026.01.18. 11:17:16

@valis47: Hányszor engedték el az ukrán csajt a villamoson leszúró elmebeteg feketét például korábban?"

- Ne viccelj már! Azokat az ítéleteket a bírók hozták, akik - elvileg - a mindenkori hatalomtól függetlenek. Éppen Trump első regnálása idején lett konzervatív- republikánus többségű a legfelsőbb bíróság

Ki sütné a hamurgert, ki vezetne buszt, ki lenne éjszakai biztonsági őr - szarért - hugyért - ha nem a feketék?
A fehér ember olyat jellemzően nem vállal, mert mindenki orvosnak vagy ügyvédnek adná a gyermekét

valis47 2026.01.18. 11:19:12

@GyMasa: A Rém rendes család szerint egy cipőbolti eladó a 80-as években is. :)

Megkérdeztem AI-t erről, ezt válaszolta:

A Rém rendes család (Married... with Children) című sorozatban Al Bundy egy cipőbolti eladó (shoe salesman) egy strip mallban Chicagó külvárosában, és a show 1987-től futott évtizedeken át. A kérdésed lényege: reális-e, hogy a 80-as évek végén / 90-es évek elején egy ilyen munkakörű férfi egyedül eltartson egy 4 fős családot (feleség otthon marad, két gyerek), családi házzal, autókkal, stb.?
Rövid válasz: részben igen, részben nem – de sokkal reálisabb volt akkor, mint ma lenne. A sorozat szándékosan túloz és karikíroz, de az alapfelállás (egykeresős munkásosztálybeli család házban) a 80-as években még nem volt teljesen irreális, főleg ha valaki régebb óta dolgozott ugyanott, jutalékot kapott, és nagyon szűkmarkúan élt.
Nézzük a számokat és a valóságot (kb. 1987–1990 körüli adatok alapján, amikor a sorozat indult):

Al fizetése
A sorozatban gyakran utalnak rá, hogy Al kb. $6/óra körül keres (plusz jutalék, pl. 10% cipőnként).
Egy átlagos cipőeladó 1980-as évek végén USA-ban $20,000–30,000/év között keresett (alacsonyabb végén, ha gyenge eladó, magasabb végén, ha rutinos és jó a bolt forgalma).
Illinoisban (Chicago környék) a minimálbér 1987–89 körül $3.35–$4.25/óra volt, de Al nem minimálon volt, hanem tapasztalt eladó + jutalék. Tehát $22–28 ezer/év reális tartomány (kb. mai $55–70 ezer dollár inflációval korrigálva).
Átlagos családi jövedelem és házárak
USA medián családi jövedelem 1987–88 körül $27–31 ezer/év volt (egykeresős családoknál alacsonyabb).
Medián családi ház ár:
1987: kb. $120–127 ezer dollár
1988: hasonlóan $110–140 ezer között ingadozott (régiótól függően).
Chicago külvárosában (pl. Deerfield vagy hasonló) egy átlagos 3–4 hálószobás ház $100–150 ezer körül mozoghatott.
Kamatok magasak voltak (10–12% körüli jelzálog), de a házár/jövedelem arány még kezelhető volt: egy $25 ezer kereső is vehetett házat 10–20% önerővel, ha régebben vette (alacsonyabb áron), vagy örökölte részben.

Autók és életszínvonal
Használt autók olcsók voltak (pl. 80-as évek eleji kocsi pár ezer dollárért). A Bundyék két régi verdája (pl. Dodge) belefért.
Az élelmiszer, rezsi stb. is olcsóbb volt relatíve – de a show-ban folyton panaszkodnak, hogy alig van pénz, Peg sokat költi, stb.

Mi volt reális benne?

Egy rutinos, jutalékos retail dolgozó (nem minimálbérű) eltartott egy családot házban, ha:
A ház nem volt új (sok család az 50–60-as években vett olcsóbban).
Nagyon spóroltak (a Bundyék frugálisak, csak a show kedvéért panaszkodnak).
Nem voltak extra kiadások (kollégium, luxus).
Sok munkásosztálybeli család élt így a 80-as években egykeresősen, főleg Midwesten.

Mi volt irreális / túlzás?

Peg soha nem dolgozik (már a 80-as években is egyre gyakoribb volt a kétkeresős család, különösen alsó-középosztályban).
A ház túl szép / nagy egy ilyen jövedelemhez képest (a show-ban egy rendes külvárosi ház garázzsal, pincével – sok hasonló jövedelmű család kisebb lakásban vagy lakóparkban élt).
Nulla tartalék, mégis folyamatosan luxus cuccok (Peg shoppingja) – ez inkább komikus túlzás.
Al hihetetlenül pesszimista és lusta a munkában, mégis megtartja az állást évtizedekig.

Összefoglalva
A 80-as években még lehetséges volt egy cipőbolti eladó fizetéséből családi házat fenntartani Chicagó környékén, ha valaki nem költekezett őrülten, és a ház nem volt friss vétel. Ma ez már szinte lehetetlen lenne ugyanazon a reáljövedelmen (a házárak robbanásszerűen nőttek, míg a fizetések alig). A sorozat szándékosan idealizálja/nosztalgiázza a "régi jó időket", miközben közben kigúnyolja azt – pont ez a humora lényege.
Szóval: nem teljesen irreális a 80-as évek kontextusában, de erősen idealizált és komikusan eltúlzott. Ha ma csinálnák újra, Alnek vagy Pegnek is dolgoznia kéne, vagy albérletben laknának. ?

Boldeone2 2026.01.18. 11:20:57

@valis47: Hát persze, nyilván nincs hozzá köze a bevándorlásnak"

- Értsétek már meg, hogy bevándorlás nélkül nem működik a nyugat! Az olcsó bérű és nehéz munkákat mindenhol a migránsok végzik, de persze a bűnözésből is kiveszik a részüket

Kb olyan, mint amikor megveszel 100 kg almát...1-2 kb mindig rossz lesz belőle..

valis47 2026.01.18. 11:22:24

@Boldeone2: Ezeket az ítéleteket mondjuk demokraták által kinevezett fekete női bírók hozták... nem Trump nevezte ki az összes bírót, az alacsony szintekig lemenőleg, csak a Legfelsőbb Bíróságba tudott kinevezni 2 konzervatív bírót, ha jól emlékszem, 2 korábbi liberálisabb helyett.

Boldeone2 2026.01.18. 11:27:23

@valis47: Middle-class squeeze", ezt úgy hívják..

1. Gondolkozz el, miért van? ( ha van...)
2. Nekik jobb lesz azzal a politikával amit pl Trump hirdet? Kötve hiszem...

Miért szar a kapitalizmus? A következő blogposzt lehet ez...( ha szar, persze... )

valis47 2026.01.18. 11:29:13

@Boldeone2:

"Ki sütné a hamurgert, ki vezetne buszt, ki lenne éjszakai biztonsági őr - szarért - hugyért - ha nem a feketék?"

Pl. a latinó bevándorlók :)

"A fehér ember olyat jellemzően nem vállal, mert mindenki orvosnak vagy ügyvédnek adná a gyermekét"

Azért nem minden fehér ez a réteg ott sem, van fehér munkásosztály, az urbánus demokraták által kedvesen "redneck, white trash"-nak nevezett réteg, Trump részben miattuk győzött 2016-ban és 2024-ben is. Bár eléggé kibaszott velük az elmúlt 20-30 év, az biztos, hogy ma már nincsenek Al Bundy-k a valóságban. A munkahelyek vagy megszűntek, elmentek Kínába, vagy a bevándorlók szorították le a béreket.

valis47 2026.01.18. 11:30:44

@Boldeone2:

Elvileg a vámoknak nekik kellene kedvezniük pl. A gyakorlat persze lehet más, ha csak áremelkedést hoznak a vámok, de munkahelyeket nem teremtenek eleget.

Boldeone2 2026.01.18. 11:34:29

@valis47: Pl. a latinó bevándorlók :)

- Ők jelentős részben - amikor még én voltam - illegálisok voltak, maradtak sok poziban a négerek

Ezért is kellene régen BEVÁNDORLÁSI REFORM, azaz könnyíteni és legalizálni a letelepdéseket
Csakhogy a szélsőjobboldali demagógia miatt nem lehet semmit, ami abszurd a bevándorló országban

Boldeone2 2026.01.18. 11:39:36

@valis47: Az átlagember életében SEMMI nem fog megváltozni, kb..

1. munka mindig volt, özön mennyiségű
2. A bérek emelkednek, de soha nem eléggé, azaz lemaradnak az emberek
3. A nagytőke galaktikus termetett pénnzel és vagyonnal bír. Utolérni lehetetlen
4. Nincs mobilizáció szinte

Ezért is jobb a progresszív politika, amely megpróbálja ellensúlyozni a különbségeket

Glokta 2026.01.18. 11:42:17

@valis47: "Rasszista leszek: ha nem lennének a feketék, az USA-ban olyan szintű lenne a bűnözés és a gyilkosságok száma is (a sok fegyver ellenére), mint Kanadában vagy Nyugat-Európában. (Anglia, Svédország ma már előzné őket.)"

A bűnözéssel kapcsolatban biztos igazad van (igazából az már most sem sokkal magasabb, valószínűleg azért, mert a komolyabb bűncselekményekért sokkal szigorúbbak a büntetések, mint Nyugat-Európában), a gyilkosságok számával viszont biztos nem.
Te is írsz AI-al dolgokat, én is tudok ilyet:
"
Ez egy rendkívül összetett kriminológiai kérdés, de a rövid válasz az, hogy az általad felvázolt hipotézis nagyon közel áll a modern kriminológia egyik legelfogadottabb elméletéhez, amelyet gyakran Franklin Zimring és Gordon Hawkins munkásságához kötnek (különösen az 1997-es Crime Is Not the Problem című könyvükhöz).
Nézzük végig pontról pontra az általad említett összehasonlításokat és statisztikai jelenségeket, hogy lássuk, hogyan támasztják alá ezt az elméletet.
1. Gyilkossági ráták: Óriási a különbség
Igen, ebben a mutatóban az USA drasztikusan eltér a többi fejlett, nyugati demokráciától.
USA: A gyilkossági ráta általában 5 és 7 között mozog 100 000 főre vetítve (az utóbbi években emelkedett).
Európa: A nyugat-európai országokban (pl. Németország, Franciaország, Egyesült Királyság) ez a szám 0,5 és 1,2 között van.
Konklúzió: Az Egyesült Államokban körülbelül 5-7-szer nagyobb a valószínűsége annak, hogy valakit megölnek, mint Nyugat-Európában. Ez nem csupán statisztikai hiba, hanem szakadéknyi különbség.
2. Egyéb erőszakos és vagyon elleni bűncselekmények (Hivatalos adatok vs. Victimization Surveys)
Itt válik érdekessé a kép, és itt igazolódik be a felvetésed.
A hivatalos statisztikák problémája:
Az országok közötti hivatalos rendőrségi statisztikák összehasonlítása nehéz, mert a jogi definíciók eltérőek. Például, amit Nagy-Britanniában "erőszakos bűncselekménynek" (violent crime) hívnak, az tartalmazhat olyan kisebb kocsmai verekedéseket is, amelyeket az USA-ban esetleg csak garázdaságnak minősítenek, vagy nem kerülnek be a súlyos testi sértés (aggravated assault) kategóriába.
Self-report / Victimization Surveys (Áldozati felmérések):
Ahogy írtad, ezek hitelesebbek, mert kiküszöbölik a látenciát (azokat az eseteket, amiket nem jelentenek a rendőrségen). A legismertebb ilyen a International Crime Victims Survey (ICVS).
Ezek az adatok történelmileg azt mutatják, hogy az összbűnözés tekintetében az USA nem kiugró.
Sőt, bizonyos időszakokban az Egyesült Királyságban, Ausztráliában vagy Hollandiában magasabb volt a betörések, autólopások, de még a "közönséges" (nem halálos) testi sértések aránya is, mint az USA-ban.
Konklúzió: Igazad van. Ha a bűnözés mennyiségét nézzük (hányszor vernek meg valakit, hányszor törnek be), Amerika egy szinten van Európával, sőt, néha biztonságosabbnak tűnik bizonyos vagyon elleni kategóriákban.
3. Miért ugrik meg a gyilkossági ráta, ha a bűnözési ráta hasonló? (Az eszköz szerepe)
A kriminológiai konszenzus szerint a kulcstényező a támadás eszköze (instrumentality effect).
Az amerikai erőszak nem gyakoribb, hanem halálosabb.
Ha Londonban két ember összevesz a kocsmában, és verekedés tör ki, az valószínűleg ököllel vagy késsel történik.
Ha ugyanez Amerikában történik, sokkal nagyobb az esélye, hogy lőfegyver kerül elő.
Kés vs. Lőfegyver halálossága:
A kutatások (pl. a már említett Zimring-Hawkins) egyértelműen kimutatták:
Egy lőfegyveres támadás halálozási rátája sokkal magasabb, mint egy késes támadásé.
A statisztikák szerint (adott testi sértési kísérlet esetén) a lőfegyver kb. 5-7-szer halálosabb, mint a kés.
Bár a kés is halálos fegyver, a lőfegyverrel sokkal könnyebb véletlenül vagy hirtelen felindulásból ölni. A késes támadásnál fizikai kontaktus kell, és az áldozatnak több esélye van védekezni vagy elmenekülni. A lőfegyver távolról is öl, és egyetlen pillanatnyi döntés (az elsütőbillentyű meghúzása) visszafordíthatatlan kárt okoz.
4. Rablás (Robbery) példája
A rablás jó példa az összefüggésre:
A rablások száma (gyakorisága) az USA-ban és sok európai nagyvárosban hasonló lehet.
Azonban az amerikai rablások során sokkal gyakrabban használnak lőfegyvert fenyegetésre.
Ennek eredményeként az USA-ban a rablások során elkövetett gyilkosságok aránya sokkal magasabb, mint Európában, még akkor is, ha maga a rablási szándék ugyanaz.
Összegzés: Okozati összefüggés?
A kérdésedre a válasz: Igen, a fegyverek széles körű elérhetősége (különösen a maroklőfegyvereké) az elsődleges oka annak, hogy az amerikai erőszak ennyire halálos kimenetelű.
Nem feltétlenül a fegyver okozza magát a bűnözési szándékot (az emberek Európában is bűnöznek, verekednek, rabolnak), de a fegyver jelenléte transzformálja át az egyébként "egyszerű" testi sértést vagy rablást gyilkossággá.
Ez az ún. "fegyverek mint katalizátor" elmélet: az USA nem erőszakosabb társadalom a konfliktusok számát tekintve, csak a konfliktusok rendezéséhez használt eszközök sokkal hatékonyabbak az emberélet kioltásában."

GyMasa 2026.01.18. 11:43:50

@valis47:
Csak a ház, amiben laktak sokkal többe került volna, mint, amit Al Bundy keresett.

GyMasa 2026.01.18. 11:48:33

@Glokta:
Ahogy fentebb is írtam, a "fegyverek széleskörübb elérhetősége" egymagában nem oka a magasabb bűnözésnek.
Sőt, ugye, ahol lehet nyíltan vagy takarva (nem tudom, mi a magyar megfeleője a "concealed" szónak), ott bizony nem akkora a bátorsága a lövöldözőknek.
Általában az ilyen tömegmészárlásokat fegyvermentes zónákban hajtják végre, ahol minimális annak az esélye, hogy valaki visszalőjön.
Ahol van esélye, hogy a civilek is fel vannak fegyverezve, ott nem ilyen bátrak ezek az elkövetők.

valis47 2026.01.18. 12:31:15

@Boldeone2: Biden elnöksége idején a demokraták gyakorlatilag megnyitották a határt 10-30 millió illegális mehetett be a 4 év alatt, pontosan senki sem tudja nyilván. Szervezetten is folyt a betelepítés, például haitiaké az ohiói Springfieldbe. Persze nyilván "civilszervezetek" használatával, hogy tagadható legyen. Korábban Minnesotát árasztották el célzottan szomáliakkal a demokrata politikusok, létrehozva egy szavazói blokkot és tolvaj klientúrát maguknak. New Yorkot is elözönlötték az illegálisok minden korábbinál látványosabban Biden alatt, szállodákban szállásolták el őket stb.
Trump lezárta a határt, és elkezdte az illegális migránsok begyűjtését az ICE-vel, de persze ez csepp a tengerben, már veszett fejsze nyele, inkább szimbolikus. Meg persze Trump is tudja, hogy kellenek pl. a mezőgazdaságban a latinok.
(Egyébként az őshonos amerikai feketék érdekeit is sérti a beözönlő migránsáradat, nem csak a fehér munkásokét.)

Wildhunt 2026.01.18. 12:48:22

@valis47: Ursula tervez, putler végez.

Boldeone2 2026.01.18. 16:05:56

@valis47: Szervezetten is folyt a betelepítés, például haitiaké az ohiói Springfieldbe. Persze nyilván "civilszervezetek" használatával, hogy tagadható legyen. Korábban Minnesotát árasztották el célzottan szomáliakkal"

-Valamit nagyon félreértettél! Ezek már olyan emberek, akinek elfogadták a menekült státuszát, tehát már jogilag is bent vannak...Ha meg bent vannak, akkor hova telepítse őket az állam?
Egy olcsó államba, vagy Hollywoodba, Washingtonba?
Ki más menedzselje, mint a civil szervezetek?

A kinti, 56- os magyarok többsége egyébként republikánus, de az újonnan érkezők is " trumpisták"
Sok közülük a rasszista. Egyik rokonom anno azzal fogadott, hogy ezek "rosszabbak mint a cigányok", "New Yorkra egy atomboma kellene"

Nekem nem volt az afroamerikaikkal semmi problémám, pedig sokszor rossz helyeken mozogtam, sőt, néger középosztálybeli helyen is éltem, amivel spóroltam egy csomó pénzt...
A négerek az erőszakos bűnöket lényegében a társaik ellen követik el, nem a fehérek ellen általában...
Egy a lényeg: add meg nekik az udvarias hozzáállást és a tiszteletet, akkor nincs gond...

G. Nagy László 2026.01.18. 17:11:22

@GyMasa: Köszönöm a Schiffer-interjú linkjét. Nem láttam még, most nézem, a kétharmadánál járok.

Olyan, mintha gondolatolvasó lennél: tökéletesen illeszkedik a holnap reggeli posztomhoz, mi több: Schiffer gondolatai nélkül az nem is lenne teljes. Még egyszer köszönöm.

Billy Hill 2026.01.18. 17:43:39

@GyMasa: "Sőt, ugye, ahol lehet nyíltan vagy takarva (nem tudom, mi a magyar megfeleője a "concealed" szónak), ott bizony nem akkora a bátorsága a lövöldözőknek"

Vagy ha mégis, akkor beleszaladhatnak meglepetésbe. Mint 2017-ben az a cleveland-i rabló, akit Taco Bell alkalmazottak lőttek le. Mivel három dolgozónál is volt lőfegyver a gyorséttermi munkavégzés közben. Priceless.

Boldeone2 2026.01.18. 18:09:20

@G. Nagy László: Csakhogy én linkeltem először, az előző posztban..

Ezek szerint akkor felesleges linkelni.

G. Nagy László 2026.01.18. 18:10:42

@Boldeone2: Neked is nagy köszönet, és elnézést, ha elsiklott a figyelmem.

Boldeone2 2026.01.18. 19:09:00

@G. Nagy László: Semmi gond! Ajánlok új anyagokat, hogy " érzékenyedjetek"!:)

Hamarosan indul a budapesti dokumentumfilm fesztivál

Ezeket ha tudom megnézem:

"Kedves drága szeretteim" -film az orosz- ukrán háborúról
" Az utolsó menedék"- film egy menekült lányról
" Belépés csak férfiaknak" - ezt talán megnézem..
" Putyin szemtanúi"

Meg van egy másik " menekültes " film...3000 szomáliait telepítenek egy svéd kisvárosba, ahol jégkorong csapatot alapítanak, " Jó fiúk" :) ...előbb meg kell tanulniuk korcsolyázni...

Lmbtq- t nem küldök...az a téma nem érdekel...

De a többi éppen egybevág a nagy narratívákkal, amit évek óta tárgyalunk...( úgy gondolom, de előbb meg kell néznem...

valis47 2026.01.18. 21:51:45

@Billy Hill: Izraelben sem szoktak túl sikeresek lenni a palesztin ámokfutók.

GyMasa 2026.01.18. 22:54:09

@Billy Hill:
Igen, de ezért visszás az egész "túlegyszerűsített érvelés", ami szerint az USA-ban az elszaporodott lövöldözések oka CSAK a fegyverekhez való szinte szabad hozzáférés.
Persze, a demokraták, akiknek az a célja, hogy elvegyék az összes fegyvert a lakosságtól, nekik pont az az érdekük, hogy démonizálják a fegyvertartást...

Glokta 2026.01.19. 14:41:25

@GyMasa: @Billy Hill: @valis47: ahogy írtam, a fegyverek nagyobb elérhetősége az oka a gyilkosságok sokkal magasabb számának, ami abból látszik egyértelműen, hogy a többi bűnözési mutatóban nem különbözik az USA annyira Európától.

A tömeglövöldözésekből nagy hiszti van, de igazából az csak csepp a tengerben.

Biztos lehet példát hozni arra, hogy valaki megállított rablót fegyverrel, de arra is, hogy valaki megpróbálta elővenni a fegyverét hogy megakadályozzon egy rablást vagy lelőjön egy rablót, de ő végezte holtan.
Az, ha megpróbálsz fegyverrel ellenállni, jelentősen növeli az esélyét annak,hogy meghalsz, különösen hogy a rablónál van a kezdeményezés előnye, és az átlagos rablás áldozata nem profi (márpedig a lőtéren papírlapra lőni nem ugyanaz, mint stressz alatt emberre), könnyen elveszítheti a fegyvert dulakodás közben.

Illetve a betörések túlnyomó többsége akkor történik, amikor senki nincs otthon. Ilyenkor a házban tartott fegyver nem véd meg senkit, viszont a betörő megtalálja és ellopja. Amerikában az illegális fegyverek hatalmas része "legális fegyvertartóktól" származik lopás útján.

Glokta 2026.01.19. 15:10:48

@Boldeone2: @valis47: "Nekem nem volt az afroamerikaikkal semmi problémám, pedig sokszor rossz helyeken mozogtam, sőt, néger középosztálybeli helyen is éltem, amivel spóroltam egy csomó pénzt...
A négerek az erőszakos bűnöket lényegében a társaik ellen követik el, nem a fehérek ellen általában...
Egy a lényeg: add meg nekik az udvarias hozzáállást és a tiszteletet, akkor nincs gond..."
Nekem se volt személyesen rossz tapasztalatom, de attól még úgy érzem, te itt egy erősen rózsás képet festesz a valóságról.
Igen, a legtöbb bűncselekményt feketék ellen követik el proximitás miatt, de ez azért van, mert a fehérek nagy többsége elköltözik a fekete többségű városközpontokból. Ennek - a városközpontok élhetetlenségének - társadalmilag azért óriási költségei vannak (pl. a szar tömegközlekedés és az, hogy majdnem mindenki kocsit használ is ebből fakad). Valójában még a sokat emlegetett Detroit hanyatlásáért sem a "globalizáció", hanem az 1967'-es faji zavargások felelősek.

Kanadában és Ausztráliában nem voltak feketék, mégis eljutottak ugyanarra a fejlődési szintre. Sőt, merném mondani hogy fekete rabszolgaság nélkül az USA gazdasági szerkezete más lett volna (talán lassabb indulással), de hosszú távon valószínűleg hatékonyabb, modernebb és homogénebb társadalom jött volna létre, megspórolva a polgárháborút és a mai napig tartó feszültségeket. Ha meg feleannyi fekete van, akkor eleve nem lett volna bivalyerős déli szegregáció (mert nem féltek volna a "black rule"-tól).

GyMasa 2026.01.19. 15:40:02

@Glokta:
Valahol láttam egy video-t, amiben azt taglalják, hogy a fegyveresen beavatkozó civilek találati aránya jobb, mint a rendőröké.
(mármint az USA-ban)
süti beállítások módosítása