Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

téveszmék

téveszmék

"Barátságból születnek a legnagyobb szerelmek"

2026. február 05. - G. Nagy László

baratsag_extrakkal.jpg

 

Megszámlálni sem tudnám, hány olyan romantikus filmet láttam, melyben a fiú és a lány már az ötödik percben egymásba botlik, ám az utolsó pillanatig várni kell, hogy igazán révbe érjenek. A kettő közti másfél óra arról szól, miként kerülik el egymást újra és újra; vagy épp miként ápolnak plátói - esetleg extrákkal tarkított - barátságot mindenfajta lángoló érzelem nélkül. Bár a rendező célja nem feltétlenül ez, mégis egy olyan hamis képet fest a néző számára, mintha ilyen lenne az élet. Mintha a legnagyobb szerelmek valamiféle langyos barátságból szövődnének.

 

A valóság - tudjuk - egészen más. Ami engem illet: minden valamirevaló, szenvedélyes kapcsolatomat igazi villámcsapás előzte meg, kivétel nélkül. Kalandjaim felidézéséhez harminc esztendőt kell visszarepülnöm az időben - ó, azok a kilencvenes évek... - mégis elképesztően pontosan emlékszem minden meghatározó nyitójelenetre. Dórára, ahogyan belibbent azon a péntek estén... Nincs már meg az Admiral nevű hely, amely a törzskocsmánk volt annak idején, és a Közgáz Pince is bezárt rég, ahová később indultunk, mégis kitörölhetetlenül az elmémbe égett az első találkozás, az első pillantás. Emlékszem Szilvire is, ahogyan ott ült a kávézóban barnán, törékenyen. Azonnal tudtam, hogy kell nekem. Katira, akivel egy budai házibuliban ismerkedtem meg, s éjszakákat csókolóztam végig... akkor még mit sem tudtam a szerelmi taktikákról, s idióta módon, forró fejjel, ajtóstul rontottam a házba... És persze Editre, a legnagyobb villámcsapásra mind közül. Amint belépett a terembe, olyan hangos és önkéntelen "hoppá" hagyta el a számat, hogy többen is rám szóltak. Pedig illett volna viselkednem: én hívtam össze az értekezletet... És emlékszem rengeteg lányra, akiknél elmaradt az égi jel. A szőke Emíliára, akivel éjszakai fürdőzést rendeztünk Badacsonyban... egyetlen ujjal sem nyúltam hozzá, pedig gyönyörű volt, rajzolni sem lehetett volna tökéletesebb melleket. A pár száz méterrel odébb borozgató csapatom biztosra vette, hogy ilyen lehetőséget nem hagyok ki. A fotómodell szépségű Bernire, akit kifejezetten miattam hoztak el egy bulira, de valahogy mégsem született meg a szikra. Eszterre, Rékára, Beára, Ritára és sokakra, akiknek már a nevét sem tudom, de randiztunk párszor, megpróbáltuk - esélytelenül. Ami nem elemi erejű, a retinába örökre beégő villámcsapással indult, azokból sosem született felejthetetlen románc.

 

Visszatérve a filmek világához: ülünk a moziban és - a rendező szándéka szerint - külső szemlélőként is pontosan érzekeljük, amikor megszületik a pillanat, fellángol a szikra, becsap a villám. A beteljesülés mégis várat magára, aminek egyetlen oka van, mégpedig az, hogy egy romantikus komédiát nézünk. A film nem kíván túlmutatni önmagán; a lassan kibontakozó szerelmi szálon kívül nincs benne semmi egyéb. Érthető, hogy a forgatókönyvíró nem sietteti az egymásra találást; tíz perces mozira nem sokan váltanának jegyet. Ám pont ebből a koncepcióból születik meg az a hamis és életidegen kép, amely ellen minden idegszálunk tiltakozik. Érdemes felidézni azokat a filmélményeinket is, ahol az alkotás komolyan veszi önmagát, és valódi, igényes tartalmat közvetít. Ahol a romantikus vonal csak egyike a különböző drámai szálaknak. Az ilyen mozik soha nem bábozzák el azt a hazugságot, hogy a szerelem barátságból épül. Az ilyen filmekben egyetlen perccel sem húzzák tovább az érzelmi betetőzést, mint ami reális és életszerű.

  

A címbéli mondás azért vált ennyire népszerűvé, mert némi valóságalapja bizonyosan van. "A szerelem nem abban áll, hogy egymást nézzük, hanem hogy közösen tekintünk egy irányba." Ezek Antoine de saint-Exupéry szavai. (Nem csoda, hogy a Kis herceg-et is utálom.) A pszichológiában a barátságból induló, lassan kialakuló, bizalmon alapuló kötődést Storge típusú szerelemnek nevezik; ezzel szemben az Eros a hirtelen fellángoló, szenvedélyes, de gyakran illékony szerelem. (Létezik még hat további kategória, de ezek most nem lényegesek.) Abban persze jellemzően mindenki egyetért, hogy szikrára szükség van, a kérdés csak az, hogy ezt a kapcsolat mely fázisában tapasztaljuk meg.

  • KLASSZIKUS, LATIN VONAL - "Az ember nem ura a szívének. A szerelem nem választás kérdése, hanem végzet." - írja Moliére bölcsen. A modern evolúciós pszichológia meglátásaival egyetértve magam is azt vallom, hogy az első szemkontaktus mindent eldönt. Agyunk a másodperc tört része alatt zsigeri döntést hoz a másikról. Pupillánk kitágul, ez egy önkéntelen, biológiai igen az érintett kapcsán. Génjeink ekkor egyértelműen vonzónak találják a másik génjeit. Ennek hiányában a szóban forgó személy a "barát", vagy az "érdektelen" feliratú dobozba kerül, ahonnan nagyon nehéz, sőt inkább lehetetlen kimászni.
  • DEMISZEXUÁLIS VONAL - Léteznek olyanok is, akiknél a vágy kapcsolója nem a látványra vagy az első benyomásra kattan fel, hanem a kötődésre. Itt megfordul a sorrend: a barátság lesz az alapja annak, hogy a vágy egyáltalán berobbanhasson. Hívhatjuk akár késleltetett villámcsapásnak is, bár a fene se tudja, hogy az ilyet mekkora mennydörgés kíséri.
  • VAKFOLT JELENSÉG - Sokszor a barátságban azért nincs vágy, mert a felek tabusítják egymást. Ő a haverom, ő a kollégám stb. Az agy leblokkolja a szexuális szignálokat, mert a társadalmi keret nem engedi. Aztán jön egy véletlen érintés vagy épp egy kétértelmű mondat, és a tabuk gyorsan ledőlnek... Számomra ez a modell is tökéletesen elméleti. Tudom, hogy létezik ilyen, de a magam részéről sosem tapasztaltam. Egyszerűen azért nem, mert sohasem gyártottam magamnak felesleges tabukat. Vajon hol lehetne a legjobban ismerkedni, ha nem a baráti társaságban vagy a munkahelyen??
  • SZIMPLA HAZUGSÁG - És persze léteznek tökéletesen vágytalan házasságok is, melyeket soha semmiféle szikra nem gyújtott lángra. Két ember, akik csak azért maradtak együtt, mert egyiknek sem akadt jobb... az embernek a szíve szakad meg, ha ilyet lát. Természetesen ők is a barátságról, a kötődésről beszélnek majd, igyekezve eltakarni a szomorú valóságot.

 

Az igazság az hogy jómagam egyáltalán nem hiszek a férfi és nő közti barátságban. (Már ha két heteroszexuális emberről beszélünk.) Nem is értem, mire jó az. Egy férfinek számos formális kapcsolata jön létre nőkkel: osztálytársak, kollégák, szomszédok, cimborák feleségei stb. Megtaláljuk a hangot mindegyikükkel, de eszünkbe se jutna elhívni bármelyiküket egy italra (ha csak nem szeretnénk ágyba bújni velük). A barátságra ott vannak a férfiak. Elég az nekünk bőven.

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr6219043466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Boldeone2 2026.02.06. 10:59:55

@G. Nagy László: másképp politizálnál, ha volna? (Arra gondolok, hogy akinek gyereke van, annak muszáj felelősségteljesen gondolkodni a jövőről, mert nem mindegy, mit hagy maga után.)"

- Ez - szerintem- eldől màr gyermekkorban. Én " felvilágosodott" voltam, vagyok és leszek, amióta gyermek vagyok, szinte. Búvár újság, madarász szakkör, stb, majd az egyetemen is ilyenekkel foglalkoztam ( tájérzékenység) meg a politikai barátaim is azok ( Schiffer, de inkább Karácsony )
Tőlem felelősségteljesebben kevesen gondolkodnak a jövőről, ezért is hiszem, hogy változás kell!

Azt persze nem várom el másoktól, hogy legyenek olyanok mint én, erre születni kell!:) még csak nem is így neveltek...

Az egy másik kérdés, hogy van- e összefüggés a világnézet, és a pár- és szexuális kapcsolatokhoz való hozzáállás között?

Lehet, hogy igen. A jobboldaliak - paradox- de sokkal szabadabb életet vezetnek, ezen a téren. A kormánypárti ismerőseim sokkal szabadabban szexelnek, össze- vissza; akik nem azok, ők meg nem mernek, mert ez erkölcsi elvek fogja tartják őket
Tehát ez is "megfordult " mára...

Boldeone2 2026.02.06. 11:04:24

Szenes Iván, Beatrice:

Minek él az olyan,
Aki nem tudja, mi a jó?
Aki nem tudja, mi való?
De sokan kérdezik!

Minek él az olyan,
Kinek barátja a magány?
Aki nem jár álmok után?
Aki csak létezik?"

Ez az, ami a bloggazdát - eddigi bevallása alapján- biztos nem jellemzi!:)

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2026.02.06. 11:48:56

Házassági reform
2012. március 02. - IGe •
A Magyar Házasságkutató Központ, továbbiakban: MARHÁK, a Magyar Házassági és Együttélési Minisztérium Reform Főosztályának megbízása alapján kutatást végzett a házasság intézményének megreformálása végett. A 21. században a klasszikus házasságot kicsit túlhaladta az idő, ezért a MARHÁK rohanó korunkhoz illeszkedő alternatív formákat dolgozott ki megfontolás, illetve esetleges ügydöntő népszavazás kiindulási alapjaként. A kutatás két éve alatt mintegy 1,5 millió magyar polgár lett megkérdezve a témában, az általuk javasoltak nagy hangsúlyt kaptak a kidolgozásnál. Elsősorban az időtényezőre került a hangsúly, mint legcélszerűbb viszonyítási alapra, de sok egyéb tényező is figyelembe lett véve. Javasolt alternatívák: ....

akit érdekel bővebben is, keressen rá a címre

G. Nagy László 2026.02.06. 12:11:06

@Boldeone2:

"Ez az, ami a bloggazdát - eddigi bevallása alapján- biztos nem jellemzi!:)"

Remélem, hogy így van!

"A jobboldaliak - paradox- de sokkal szabadabb életet vezetnek, ezen a téren. A kormánypárti ismerőseim sokkal szabadabban szexelnek, össze- vissza; akik nem azok, ők meg nem mernek, mert ez erkölcsi elvek fogja tartják őket
Tehát ez is "megfordult " mára... "

Ez egy érdekes felvetés. Amit mindenképpen látni kell, hogy ennek az éremnek két oldala van. Az egyik külső-belső; kulturális-pszichikai gát, illetve annak hiánya, a másik a lehetőség.

1. GÁTAK - Korábban a konzervatívokat valamelyest bénították a vallási előírások; ezeknek ma már nem sok jelentőségük van, a legtöbben nem vesszük komolyan az ilyesmit. A Metoo ugyanakkor neomarxista-woke vallási elem; bár szerintem a balosok pont ugyanúgy szarnak rá, mint mi. Ha tehát a kultúra - és ezáltal a psziché - változását nézed, ez valamelyest magyarázza az általad felvetett jelenséget.

2. LEHETŐSÉGEK - Mivel a jobboldal az erőt, az egészséget, a versenyt hirdeti, a piacképes férfiak ide kötődnek. A baloldaliak többsége gyűlöli a versenyt, gyűlöli a sportot, torz, deviáns, degenerált és lúzer - épp ettől baloldaliak. Nekik értelemszerűen a lehetőségeik is szerényebbek, csak hajlamosak ezt azzal szépíteni, hogy milyen erkölcsösek...

G. Nagy László 2026.02.06. 12:14:49

@Világnézet Netes Napló: Valahogy sejtettem, hogy nálad fogok kikötni :)

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2026.02.06. 12:25:40

@G. Nagy László: Magyar Virtus, később csak Virtus című egykori netes lapon volt eredetileg, de megszűnt. Néhány dolgomat lentettem onnét.

Wildhunt 2026.02.06. 12:29:07

@G. Nagy László: Én elképzelni sem tudom, hogy egy visszafogott, értelmes, gazdálkodó életmód mellett miként nem férnek bele a csajozás elemi költségei.

Ezt elhiszem

wigotah224 2026.02.06. 13:49:11

@G. Nagy László: Nyilván, és női oldalról ugyanez van. Az első találkozáskor berak egy skatulyába, hogy vonzódik-e, semleges vagy unszimpatikus. Bár ez nyilván egy skála, a legkönnyebb dolgod akkor van, ha az első kategóriába tesz. A másodikból át lehet jutni az elsőbe, ha az ember gyorsan lép, de ez már nem lesz olyan, legalábbis nekem tartós kapcsolataim nem voltak az ilyenekből, csak ha már első látásra megvolt mindkét irányból a vonzódás. Persze el is lehet cseszni és az elsőből átkerülni a másodikba, ha az ember balfasz, még zöldfülűként ez megesett párszor :)

wigotah224 2026.02.06. 13:57:14

@Wildhunt: Mondjuk kifejthetnéd, hogy mire gondolsz, mert ennél a "de nem" érvelésnél még a 3 éves fiam is többet tud már.
Egyáltalán nem kell sok cash a randizáshoz, én anno bowlingozni, billiárdozni, libegőzni a János-hegyre, Budavári labirintusba vagy csak sétálni a Margit-szigeten/várban vittem a csajokat, egyik programhoz sem kell sok pénz és mindegyik tök jó.
Ha sportosabb, lehet menni korizni vagy boulderezni is - aztán otthon együtt zuhanyozni ;)

Wildhunt 2026.02.06. 14:30:08

@wigotah224: mert nem látsz túl a buborékodon, ahogy Laci sem.

Wildhunt 2026.02.06. 14:32:45

@wigotah224: @G. Nagy László:
A diákmunka addig elég minderre, míg nem abból kell eltartani magad, miközben valami tisztességes szakon tanulsz, ahol nem lehet jó beszélőkével, két napot készülve levizsgázni.

G. Nagy László 2026.02.06. 15:59:11

@Wildhunt: Ez mit jelent? Azt, hogy aki mérnöknek tanul, annak nincs pénze, ideje és lehetősége csajozni?

Mi a Kármán Tódor kollégiumban mulattunk állandóan az egyik haveromnál. A legtöbb műegyetemista kefélt orrba-szájba. Abszolút @wigotah224: -val értek egyet. Rengeteg csajjal sétáltam a várban és a Margitszigeten. Korizás szintén. Ezek nem drága programok. Sokszor elég egy fagyi, vagy télen egy pohár forralt bor.

Nekem ez úgy hangzik, mintha mentegetni akarnád magadat, vagy valaki mást. Ez a rész különösen beszédes: "ahol nem lehet jó beszélőkével, két napot készülve levizsgázni". Mintha egyszerre lennél lenéző és irigykedő azokkal szemben, akik képesek megélni abból, hogy szimplán csak tudnak kommunikálni. Pedig ez nem csupán univerzális kincs (vizsgáknál, csajozásnál és az üzleti világban is), de ráadásul elég jól fejleszthető is.

Sadist 2026.02.06. 21:18:15

@G. Nagy László: "Én egy nagyon csóró családból jövök." vs. "Sohasem laktam bérelt kecóban."

Némi ellentmondást vélek felfedezni.

"Nincs semmi olyan rossz szokásom, ami nyelné a pénzt."

Ha a szerencsejátékot jó szokásnak tekinted, akkor végül is nem hazudtál.

"Viszont már diákként is elmentem dolgozni - legalább nyáron néhány hetet - hogy az alapvető mulatozásra legyen elég."

Kurvára más nyáron pár hetet azért diákmelózni, hogy elszórakozhasd, mint egész évben tanulás mellett azért, hogy legyen tető a fejed fölött és a hónap utolsó hetében ne parizeres zsömlén élj.

Sadist 2026.02.06. 21:19:32

@G. Nagy László: Btw neked mi is a végzettséged? Mivel foglalkozol?

Sadist 2026.02.06. 21:47:19

@wigotah224: "manapság azért - föleg férfiként - nem nehéz jól kinézni."
vs.
"Megfelelö táplálkozás, súlyzós edzés meg kardió."

Vedd észre, hogy mindehhez kell azért nem kevés idő, pénz és befektetett munka, ami egy átlagos, dolgozó férfinek egyáltalán nem könnyű.

"Persze a többség nem lesz Chris Bumstead, de egy jó fizikumot bárki tud magának építeni, ehhez hozzáférhetö tengernyi szakirodalom meg az infrastruktùra is."

Az egész nem ér lófaszt se, ha nulla találatosod lett a genetikai lottón, pl. alacsony vagy, vagy gülü szemeid vannak.

Van egy régi ismerősöm, átlagos képű srác, rengeteget sportolt, kondizott, mindig nagyon ki volt pattintva, viszont szerencsétlen csak kb. 165 centi. A nők szó szerint úgy néztek rá, mint a kutyaszarra. Egyszer mesélte, hogy a konditeremben meg akarta kérdezni egy nőtől, hogy még használja-e a gépet, de az első szóig se jutott, mert a nő élből lepattintotta a picsába.

Végül aztán sikerült összejönnie egy nála is alacsonyabb, harminc körüli, átlagos csajjal, összeházasodtak és gyerekük is született, úgyhogy happy end lett a vége, de az eredmény közel sincs pariban azzal a munkával és erőfeszítéssel, amit beletett.

G. Nagy László 2026.02.06. 22:15:33

@Sadist:

"Én egy nagyon csóró családból jövök. vs. Sohasem laktam bérelt kecóban. - Némi ellentmondást vélek felfedezni."

Semmi ellentmondás sincs. Huszonnyolc éves koromig otthon laktam. A nulláról indulva addigra gyűjtöttem össze annyit, hogy az első lakásomat meg tudtam venni. Egyszobás kis vacak volt, és rengeteget spóroltam addig.

"Nincs semmi olyan rossz szokásom, ami nyelné a pénzt. - Ha a szerencsejátékot jó szokásnak tekinted, akkor végül is nem hazudtál."

Pozitív a pókeregyenlegem. Nem nagyon, de pár millió pluszban vagyok azért.

"Kurvára más nyáron pár hetet azért diákmelózni, hogy elszórakozhasd, mint egész évben tanulás mellett azért, hogy legyen tető a fejed fölött és a hónap utolsó hetében ne parizeres zsömlén élj."

Ez nyilván így van. Budapesti vagyok, sosem kellett kollégiumban laknom. Élveztem a szülői otthon kényelmét.

"Btw neked mi is a végzettséged? Mivel foglalkozol?"

Közgazdász vagyok. Általában gazdasági, pénzügyi területeken dolgoztam eddig. De vezettem már motorosboltot és irattárolással foglalkozó céget is.

"viszont szerencsétlen csak kb. 165 centi. A nők szó szerint úgy néztek rá, mint a kutyaszarra."

Kurva nagy szívás, nem vitás. Én ebben is szerencsés vagyok a 184 centimmel. Nyilván alapvető igény minden nő részéről, hogy a palija magasabb legyen nála.

Billy Hill 2026.02.06. 22:41:24

Csóró randizásra van egy példa a nagyszerű Félbetépve c. filmben. :-)

www.youtube.com/watch?v=dHPnUPFcxdE

GyMasa 2026.02.07. 14:28:20

Lesz cikk a Tisza "programjáról"?

ulpius66 2026.02.07. 15:12:31

"Magyar Péter szombaton ismertette a párt 240 oldalas választási programját, amelyet – mint mondta – több mint ezer szakértő bevonásával állítottak össze. A Működő és emberséges Magyarország alapjai című dokumentumban a Tisza gazdasági növekedést, igazságosabb adózást, az egészségügy és az oktatás rendbetételét, valamint az ellopott közvagyon visszaszerzését ígéri."

HÁT EZ AZTÁN KURVÁRA NEM ÉRDEKEL SENKIT!!!!!

FŐLEG 240 OLDALON KERESZTÜL......

ANDERSEN BÁCSI JOBB MESÉKET ÍRT!!!!!!!

HA LEHETNE, NÉHÁNY SZÓT ESETLEG ARRÓL, HOGY A POLOSKA ÉS BŰNBANDÁJA HOGYAN ÁLL
- AZ UKRÁN HÁBORÚHOZ, AZ UKRÁN EU-CSATLAKOZÁSHOZ
(...a magyarok pénzének kiküldéséhez, a magyar katonák kiküldéséhez, egyebek)
- A MIGRÁNCSOKHOZ, MENNYIBEN TESZI MAGÁÉVÁ AZ EU MINGRÁNCS-POLITIKÁJÁT
- HOGYAN VISZONYUL A BUZIKHOZ, A GENDER-IDEOLÓGIÁHOZ
- A NYUGDÍJASOKHOZ

... ÉS MÉG SOROLHATNÁM NAPESTIG A KIMARADT DOLGOKAT!!!!!!!

NEM AZ A LÉNYEG, HOGY MI VAN A POLOSKA POGROMJÁBAN, HANEM AZ, HOGY MI MARADT KI BELŐLE!!!!!

GyMasa 2026.02.07. 15:29:15

@ulpius66:
Én most olvasom az igen beszédes című (TP_WIP_feb6_final.pdf) programjukat.
- Szófosás magas fokon.
- AZ biztos, hogy NEM magyar "szakértők" segítették őket (a számoknál süt az angolszász befolyás
- Már találtam benne tényszerűen is téves kijelentést (miszerint a magyar kkv-k 63%-kal fizetnek többet a villanyért)
- Végre, kiderült, hogy mit is jelent a valóságban a "levisszük a SZJA-t 9%-ra". Nos, azt, hogy hogy a minimálbér SZJA-ja lesz annyi. Az viszont nem megnyugtató, hogy a következő pont azt mondja ki, hogy a mediánbér alatt keresőknek nem emelkedik a SZJA kulcsa. AMi ugye azt jelenti, hogy felette fog.
- EZek is az államadósság nettó értékével jönnek, ami SEHOL a világon nem az a mérőszám, amiben mérik az államadósságokat.

G. Nagy László 2026.02.07. 15:38:05

@GyMasa: Muszáj lesz írni róla. Elképesztően primitív tákolmány. Beleolvastam: középiskolás szintű dolgozatocska. Tartalmatlan szófosás.

wigotah224 2026.02.07. 16:18:07

@G. Nagy László: Miért tartalmatlan? Elég sok konkrétum szerepel benne, akár az adózás kapcsán is - pl SZJA csökkentés, KATA visszahozása. Illegális migráció ellen is fellépnének - hiába ijesztgettek az ellenkezőjével. Euro bevezetés is benne van, meg még egy csomó minden.
Szerintem meggyőző, én rájuk fogok szavazni.

Boldeone2 2026.02.07. 16:39:12

@G. Nagy László: Miért primtív?

- Az nem primitív, hogy Orbán Ukrajnát ellenségnek deklarálja?

Emberségesebb Magyarországra lenne szükség! Az egészségügy, az oktatás, a szociális rendsze, a közösségi közlekedés rendbetételére! Új közteherviselés kell!

Ti miben hisztek? Orbánnal már 100% hogy nem lesz jobb! Elvesztette a városok, a fiatalság és az értelmiség támogatasát! A demagógiát a gyűlöletkeltést túltolta!

Meg kell adni az esélyt a változásra!

Boldeone2 2026.02.07. 16:44:06

Orbán valójában akkor járna jól, ha most feladná. Akkor még 4 év múlva lehet egy ciklusa. Ha győz, gyengén, akkor kutya 4 év vár az országra és a fideszre
Ezt a politikát már sem megújítani, sem reformálni nem lehet...
Akkor 4 év múlva 100% Tisza 2/3 ....Orbánból meg új Gyurcsány lesz!

Ez az ember qurvára nem érti, hogy elég volt a gyűlölet és a megosztás politikájából!

A Tisza egységállamot ígér

wigotah224 2026.02.07. 16:47:50

@G. Nagy László: +1 oktatás elcseszett központosításának a visszacsinálása is jó

ulpius66 2026.02.07. 18:11:03

@wigotah224:

Addig jó volt a magyar oktatás, míg nem volt központosítva?

wigotah224 2026.02.07. 18:21:33

@ulpius66: igen. Nézd meg a tisza-programban is ábrázolt PISA statisztikákat. 2010 óta, mióta a fidesz átvette, folyamatos a csökkenés.

Bayaz 2026.02.07. 19:48:12

@wigotah224: 2009 és 13 közt volt a legnagyobb csökkenés, és azt nem igazán lehet még a fideszre kenni, tekintve hogy a KLIK 2012 végén jött létre.
Egyébként meg Nyugat-Európában mindenhol, ahol van növekvő számú "hátrányos helyzetű" vagy "problémás" kisebbség - ott a közel-keleti, afrikai migránsok, nálunk a cigányság - romlanak az eredmények, a koronavírus miatti "távoktatás" meg sok helyen még rátett egy lapáttal.

ulpius66 2026.02.07. 20:35:51

@Bayaz:

Ja!

Pont, hogy a KLIK mentette meg a magyar oktatást a totális zuhanástól!

G. Nagy László 2026.02.07. 21:11:45

@wigotah224:

"Miért tartalmatlan? Elég sok konkrétum szerepel benne, akár az adózás kapcsán"

Nem megyek bele, megírom a posztot, majd alatta. De ahhoz elég értelmes vagy, hogy lásd:

1. A bevezető tele van ordas nagy hazugságokkal.
2. Semmilyen lényegi kérdésre nem tér ki, ami kínos lehet.
3. Kurvára nem jön ki a matek. Évek óta megy a sírás, hogy milyen szar minden, mennyire lent van az ország. Erre jön ez a habos-babos gyenge fércmű, amely arról szól, hogy mindenhová több pénz megy, minden adó csökken, miközben a milliárdosok 1%-os vagyonadója az EGYETLEN fedezete az egésznek. Érdemes volna minden értelmes embernek utánaszámolnia. Ebből még az egészségügyi többletkiadások sem jönnek ki, nemhogy atöbbi. Ráadásul ez a program a nyílt beismerése annak, hogy Magyarországon kibaszott jól mennek a dolgok.

Lassan el kéne dönteni mindenkinek, hogy

A) alapvetően tök jó felé megy az ország, de akkor minek kormányt váltani?
B) avagy szarul mennek a dolgok, de akkor meg fel kéne vállalni, hogy mit változtatna a Tisza.

Ilyen nincs, hogy minden pocsék, de mindent folytatunk tovább...

valis47 2026.02.07. 21:12:12

@Boldeone2: A tisza sem meri felvállalni Ukrajna gyorsított felvételének támogatását. Persze erről nyilvánvaló, hogy nem fogják betartani. Ahogy a többit sem, majd meglesz a magyarázat, "nem sejtettük, hogy üres a kassza" stb.

Ez sajnos egy fedezet nélküli ígérethalmaz, ami megvalósíthatatlan, mert a bevételi oldal egyszerűen nem fogja fedezni, nem jönnek ki a számok. Csak az egészségügyre ígért plusz kiadás elvinne mindent egymagában, a GDP 7%-ára ígérik emelni, ami alsó hangon plusz évi 3000 milliárd Ft, több, mint az ígért évi 2000 milliárd "hazahozott" uniós forrás (amit persze nem lehet az egészségügyre költeni... legalábbis a nagy részét nem), és ez csak egy dolog. A "befektetők bizalma" pedig nem fog megnőni egy brüsszeli engedéllyel a hiányt elengedő kormány iránt, nem hülyék azok.

ulpius66 2026.02.07. 21:37:26

@valis47:

Azért arra is kibaszott kíváncsi lennék, hogy ehhez a fércműhöz mit szólnak a Tiszapart "közgazdasági szakértői"?

HÁT ENNÉL A POLOSKA-FÉLE POGROMNÁL MÉG A KÉTFARKÚ KUTYUSKÁK POGROMJA IS JOBB!!!!!!

"INGYEN SÖR!"

"ÖRÖK ÉLET! + 30 ÉV!"

ulpius66 2026.02.07. 21:40:56

... AZ MEG, HOGY A POLOSKA HAZAHOZZA AZ EU-S PÉNZEKET ....... AZ SZÍNTISZTA ZSAROLÁS!!!!!

EZZEL A PÉNZZEL ZSAROLTÁK ORBÁNT, HOGY PL. HOGYAN KELL SZAVAZNIA!!!!

NYILVÁN EZÉRT A PÉNZEKÉRT A POLOSKA ÚGY FOG SZAVAZNI AHOGY A BRÜSSZELI GAZDIJAI ELVÁRJÁK TŐLE, ÉS NEM A MAGYAROK ÉRDEKÉT NÉZNÉ!!!!!

JÓL FEL KÉNE JELENTENI E ZSAROLÁS MIATT URSULÁT, MEG AZ EGÉSZ EU VEZÉRKART AZ EU-ÜGYÉSZSÉGEN!!!!!

ulpius66 2026.02.07. 21:43:09

BELEOLVASTAM....A PORTFOLIÓ CIKKÉBE A POLOSKA POGROMJÁRÓL.......

ERRE MÉG A PAPÍRT IS KÁR VOLT PAZAROLNI!!!!!!

EZ MÉG ARRA IS SZAR, HOGY A SEGGEM KITÖRÖLJEM VELE!!!!!!

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2026.02.07. 21:43:56

Khm. Fidesznek milyen programja van? Uszításon kívül?

ulpius66 2026.02.07. 21:46:48

MINDEN ADÓT CSÖKKENTÜNK!

MINDEN KIADÁST MEGEMELÜNK!!!!!!!!!!!

AZ ÁLLAMHÁZTARTÁSI HIÁNYT 3%-RA CSÖKKENTJÜK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

NOOOOOOORMÁLIS?????????????????????

ulpius66 2026.02.07. 21:54:19

"„Nagy lepkepuki!” – így minősítette a Tisza Párt gazdaságpolitikáját Vona Gábor"

"Vona Gábor szerint a szerint a program hangzatos ígéretek és az általános „minden jobb lesz” üzenet illeszkedik ahhoz a korábban is jelzett stratégiához, amely szerint bizonyos kényes kérdésekről egyelőre nem kell beszélni."

SZAVAZZ A POLOSKÁRA!!!!!!

HIDD EL, MINDEN JOBB LESZ!!!!!!
(... ha mégsem, akkor tévedtünk.... bocsika....)

ulpius66 2026.02.07. 21:59:10

A Poloska pogromja: "A párt programjában azt vállalta, hogy helyreállítják a jogállamot, megerősítik a demokráciát és a hatalmi fékeket. Ennek részeként új alkotmánytervezetet dolgoznának ki."

AZONNAL HAJÍTOK EL MINDENT, ÉS ROHANOK A POLOSKÁRA SAVAZNI!!!!!

EZ TÉNYLEG EGY NAGYON KOMOLY VÁLLALÁS........

ulpius66 2026.02.07. 22:00:04

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii:

TE HÜLYEGYEREK!!!!!!!

NE TERELJ!!!!!!!!

MOST A POLOSKA POGROMJÁRÓL UGASSÁL!!!!!!

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2026.02.07. 22:54:21

Hát nem egy nagy Márton - Orbán Viktor - jövőre Beindul a gazdaság (csak úgy magától) és öccázalékos lesz a gazdasági növekedés program az biztos.

Boldeone2 2026.02.07. 23:38:37

@valis47: Ahogy a többit sem, majd meglesz a magyarázat, "nem sejtettük, hogy üres a kassza" stb."

- Szerintem mindnyájan tudjuk, hogy üres a kassza. Orbánék elqurták. Viszont egy új úton el kell már indulni, az eddigi szar volt! Először a propagandára költött ezermilliárdokat kell másfelé irányítani, majd "be kell verni egy hatalmasat " a nemzeti burzsoáziának: le kell állítani az összes ingyen állami forrást és a kedvezményes hiteleket is!
Mindjárt lesz ott pár ezer milliárd ft!

A lényeg: új irány kell az országnak

Boldeone2 2026.02.07. 23:46:12

@G. Nagy László: alapvetően tök jó felé megy az ország, de akkor minek kormányt váltani?
avagy szarul mennek a dolgok, de akkor meg fel kéne vállalni, hogy mit változtatna a Tisza*

- Előbb szerezzék meg a hatalmat, majd utána látni fogod!

A Tisza mégiscsak mond valamit...Orbán semmit, csak a békére kér további felhatalmazást, ami - szerintem - édes kevés, mivel abszolút nincs háborús vészhelyzet!
Ha véletlen az lesz, amire minimális az esély, akkor viszont senki nem maradhat ki!
Egyszerű és logikus minden!

Elég már a hantából! Ígérjen Orbán is valamit, pl általános közszféra béremelést!

Ne a 2 milliót kerső nőknek adjon - FELESLEGES - adókedvezményeket!

A vilàgon nincs ilyen! Ez egy rossz vicc!

Boldeone2 2026.02.07. 23:50:49

@valis47: Tőled ugyanazt kérdezem: mit vársz ha újra a Fidesz győz? Látható, hogy minden totális csőd:

Gazdaság - Nagy Márton- kudarcember
Közlekedés- Lázár- kudarcember
Egészségügy- Pintér- Takács - kudarcemberek

Akkor inkább jöjjönek Kapitányék!

Bayaz 2026.02.08. 00:08:39

"Magyar Péter a temus Orbán Viktor. Legalábbis szeretne lenni.
A Tisza Párt programjának rengeteg eleme egybevág a Fidesz-kormány megkezdett fejlesztéseivel, terveivel.
Ilyen például a repülőtéri vasút építése, vagy a Galvani - híd építése. Ezen kívül rezsicsökkentés, adócsökkentés, migráns-kvóta elutasítása, Ukrajna EU csatlakozásának az elutasítása.
A program teljesen ellentmond Brüsszelnek. A Tisza Párt vagy a programjában hazudik, vagy Péter akar lenni az új Orbán Viktor, aki megválasztása esetén ugyanúgy szembefordul az unióval. A program, amit ma közzétett, nem Weber-frakció kompatibilis. Hiszen az orosz gáz teljes kivezetését már 2035-re írták. Kapitány István pedig 2027-ről beszélt.
Bár Magyar Péter eddig is másolta Orbán Viktort és a Fideszt. Ha a Fidesz nemzeti konzultációt indít, akkor ő is, ha Orbán Viktor évértékelőt tart, akkor ő is.
Magát a párt szlogenjeit Orbán Viktor beszédéből vette. Ez az ember titkon imádja Orbán Viktort. De tudjuk: ő a nap a naprendszerben. Péterünknek eléggé fájhat az, hogy kivetette magából a Fidesz, hogy még le is másolta a programot.
Kérdés, hogy brüsszeli barátai, mennyire fogják ezt jó szemmel nézni. Bár, ami jobban aggaszt, hogy az ellenzék vezére összevissza beszél, mintha tudathasadásban élne, és két párhuzamos valóságot tart fent. Egyik a brüsszeli program, másik az Orbán-program.
Melyik az igaz? Ezt majd választás után közlik."

valis47 2026.02.08. 00:52:43

@Bayaz: A sorok között kell olvasni. Például Kapitány azt mondta, a rezsicsökkentést "tiszta energiából" fogják megoldani. Ez valami olyasmi lesz, hogy a napenergiából termelt áram lesz csökkentett áron a lakosságnak is, amikor túltermelés van, de ilyenkor viszont fizetni fogunk, mint a katonatiszt. Vagy fázni.

"Ukrajna EU csatlakozásának az elutasítása" - nem, csak a gyorsított 27-es csatlakozását utasítja el. Mivel ez képtelenség, illetve valóban tönkretenné az EU-t, nem túl veszélyes elutasítani. A német kancellár is úgy nyilatkozott nemrég, hogy irreális. (Persze nem lehet kizárni, hogy mégis megtörténik, mert van az a tábor, amely ennek ellenére erőlteti.)

"Hiszen az orosz gáz teljes kivezetését már 2035-re írták."

Az olaj a másik kérdés, talán sürgetőbb is, mint a gáz. Trump is csak 1 év haladékot adott elvileg. Bár lehet Orbánnak adna megint, Magyarnak nem fog.

"Kapitány István pedig 2027-ről beszélt."

Nyilván ő LNG-ben érdekelt, nem meglepő... nem reális a kapacitások ismeretében 27-re leválni az orosz gázról. Az olajról sok-sok pénz árán talán igen. Ugye jelenleg az ukránok azért nem zárják el a Barátságot egyelőre a háború ellenére, mert megy hozzájuk vissza abból finomított üzemanyag. De idén lejár a szerződés, erre hivatkozva lezárhatják.

Paks 2 felülvizsgálatát is beígérték, nyilvánvalóan a felmondását értik ezen. Emiatt ha lejár Paks1 élettartama 35-ben vagy később, ki fog esni a jelenlegi termelés kb. fele. Azt valamiből pótolni kellene majd mondjuk télen, megújulókból nem fog menni. Vagy Paks2 helyett jönnek az amerikai moduláris atomerőművek. Bár egyelőre ezek nem léteznek, kínai már igen, orosz is van moduláris, az amerikai még fejlesztés alatt. Európai sincs, persze. "Nagy" atomerőművet a franciák tudnak építeni egyedül az EU-ban, de dél-koreai, amerikai valószínűbb, ha ilyen mellett döntünk.

valis47 2026.02.08. 00:56:57

Persze mivel Paks2 12 év alatt jutott el az első betonozásig, mert izomból gáncsolta az unió ahogy bírta (Indiában, Kínában stb. már rég felépült volna - konkrét példák alapján, de a törököknél is idén lesz kész -, ahol nem kellett több tízezer oldal dokumentációt gyártani az EU-nak), akkor is kétséges a megvalósulása, főleg ha a Roszatomot kitiltja az EU Európából teljesen, akkor nem csak kétséges.

valis47 2026.02.08. 01:15:03

index.hu/velemeny/2026/02/07/magyar-peter-tisza-part-program-bloff-frazisok-igeretek/

Nyilván fikacikk, ez a Mandula Viktor pedig korábban a DK-közeli Nyugati Fénynél és 24.hu-nál volt (utóbbi ma már tiszás persze). Onnét igazolt az indexhez ezek szerint.

De felsorolja mi hiányzik a programból: "nem tudtunk meg semmit arról sem, hogy a Tisza megtartaná-e csokot, a 3 százalékos lakáshitelt, az anyák szja-mentességét, vagy esetleg ezek is áldozatul esnének a konvergencia oltárán" - ezek megtartása beszédes módon kimaradt az ígérethalmazból. (Megjegyzem én egyiket sem sajnálnám személy szerint, az utolsó kettőt legalábbis nem.)

valis47 2026.02.08. 01:17:17

A csokról mondjuk elhangzott asszem, hogy azoknak sem kellene visszafizetniük, akik elváltak, ez mondjuk nem ígéret arra, hogy megtartják, és fel lehet majd venni újonnan.

Boldeone2 2026.02.08. 10:28:21

@valis47: nem tudtunk meg semmit arról sem, hogy a Tisza megtartaná-e csokot, a 3 százalékos lakáshitelt, az anyák szja-mentességét, vagy esetleg ezek is áldozatul esnének a konvergencia oltárán"

- Remélem mindent eltörölnek! A Csok meg a 3%- is hitel miatt már 100 millió felé van egy új, 2 szobás lakás Budapesten; a több milliót kereső nőknek minek adómentesség? Abszurd!

GyMasa 2026.02.08. 12:24:25

@GyMasa:
Csak, hogy elmagyazázzam pl. a file nevét (TP_WIP_feb6_final.pdf)
TP: valószínűleg Tisza program. Kérdés: Miért írja ezt bele a párt "szakértője", ha az a saját programja? Az én szakmámban úgy van, hogy a címekbe az ÜGYFELEK nevét írjuk bele.
WIP: "Work in progress", azaz folyamatban lévő dokumentum
Feb6_final: ez azt jelenti, hogy a február 6-ai határidővel megkapta a "Final" jelzőt. Mondjuk, elnézve az anyag minőségét, erre is nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy egy AI által generált bullshit halmaz.
Ha ez a dokumentum valóban alapos ellenőrzésen esett volna át, az már a címéből is látszana, azaz valami olyan lenne, hogy Tisza_Program_2026.pdf.
Ez a cím magában arra utal, hogy a szerzők leszarták vagy inkompetencia miatt vagy idő hiányában nem jutott rá kapacitás.
És, beleolvasva a dokumentumba pontosan látszik, hogy ez csak a tartlomjegyzéket nézve tűnik koherens dokumentumnak.
Valószínűleg a AI-nak túl kicsi kontextusablakot hagytak a 240 oldalas végső terjedelemhez.

GyMasa 2026.02.08. 12:29:58

@Bayaz:
Ha a Hírhedt PISA tesztről van szó, akkor még egy - nagyon fontos adalék az, hogy a 15 éves diákok örében máéri azokat a képességeket, amiker alsóban (kellene) megtanulniuk, azaz a rendszerben van legalább 6-9 év elcsúszás, tehát a 2010-es eredmények a 2002-es iskolarendszert minősítik, A fidesz változtatásai, amik ugye legkorábban 2011 szeptemberben lehetett bevezetni (a választás 2010 áprilisban volt kizárt, hogy szeptemberig ki lett dolgozva minden), valamikor 2018 környékén kerültek lemérésre első alkalommal.AZ addigi 8 év bármilyen eredményeihez a fidesznek elég kevés köze volt.

GyMasa 2026.02.08. 12:35:25

@G. Nagy László:
Én a feléig elolvastam.
Az adókedvezményekről és a családtámogatásokról, illetve a kedvezményes hitelekről nincs az irományban szó, tehát az én következtetésem, hogy azt el fogják mind törölni.
Illetve, ahogy rémlik, ugye ők is ott lovagolnak a "mobilitás hiányán", meg, hogy mekkora bérlakásépítési programokat fognak indítani, azaz ez ugye mindegyik lakásvásárlással kapcsolatoskedvezményes hitel kivezetésére utal, illetve az ingatlanbirtoklás ellehetetlentésére.

GyMasa 2026.02.08. 12:37:26

@valis47:
" "befektetők bizalma" pedig nem fog megnőni egy brüsszeli engedéllyel a hiányt elengedő kormány iránt, nem hülyék azok. "
Az ő "bizalmukat" a minél nagyobb profi tudja megnyerni.
Ráadásul, ezek a hitelminősítők is tulajdonképpen a pénzügyi háttérhatalom vasöklei.

ulpius66 2026.02.08. 12:37:57

Egyebekben meg kibaszott nagy hallgatás van a Poloska "szakértői" között erről a pogromról......

.... ami persze nem csoda, hiszen szöges ellentétben van azzal, amit eddig ezek a "szakértők" pl. Surányi, Felcsúti, Bod Péter, Lengyel, Felföldi, stb, stb hirdettek....

JÓT NEM BÍRNAK RÓLA MONDANI, ANÉLKÜL, HOGY SZEMBEKÖPNÉK MAGUKAT, ROSSZAT UGYE MEG TILOS MONDANI RÓLA!!

ÍGY AZTÁN KURVA NAGY CSEND VAN E KÉRDÉSBEN!!!!

ulpius66 2026.02.08. 12:40:46

EDDIG AZ A MANTRA MENT A POLOSKÁTÓL, HOGY ORBÁN MIATT MENT TÖNKRE AZ ORSZÁG!!!!!!

ERRE MIT AD ISTEN ............ 90+%-BAN A POLOSKA POGROMJA MEGEGYEZIK AZ EDDIG VITT POLITIKÁVAL!!!!

TÉNYLEG AZ AZ EMBER ÉRZÉSE, HOGY MINDEN MEGY ÚGY TOVÁBB, MINT EDDIG, MAXIMUM ORBÁN ÉS A FIDESZ VEZÉRKAR, MINISZTEREK LESZNEK LECSERÉLVE.......

ulpius66 2026.02.08. 12:44:44

A POLOSKA POGROMJA:

0. SZARBAN AZ ORSZÁG, ITTEN MINDEN IS SZAR! A FORINT BEDŐLT, A KÖLTSÉGVETÉS ÖSSZEOMLOTT!

1. CSÖKKENTJÜK AZ ADÓKAT, NÖVELJÜK A KIADÁSOKAT, RENDBE TESSZÜK AZ ÁLLAMHÁZTARTÁST.

2. FOLYTATJUK AZ EDDIGI POLITIKÁT.

3. AMI ÚJDONSÁG: SZÁZ SZÁZALÉKBAN BENYALUNK BRÜSSZELNEK, ÉS MINDENT MEGSZAVAZUNK!!!!

ulpius66 2026.02.08. 12:48:23

VÁLASZTÁSOK ELŐTT POLOSKA: FOLYTATJUK AZ OSZTOGATÁST, CSÖKKENTJÜK AZ ADÓKAT!!!!!

AZTÁN, HA VÉLETLENÜL NYERNÉNEK........

VÁLASZTÁSOK UTÁN POLOSKA: ANNYIRA ROSSZ A HELYZET, - TERMÉSZETESEN ORBÁN MIATT,- HOGY CSÖKKENTJÜK A KIADÁSOKAT, ÉS EMELJÜK AZ ADÓKAT!!!

DE MINDEZÉRT OOOOORBÁN A HIBÁS!!!!

MINK TARTOTTUK VOLNA AZ ÍGÉRETEINKET, DE ORBÁN MIATT NEM TUGGYUK!!!!

GyMasa 2026.02.08. 13:05:05

@valis47:
A CSOk már a szoci időkben is jelen volt, szóval azt inkább megemelni fogják, nem kivezetni.

GyMasa 2026.02.08. 13:06:47

Illetve a legnagyobb kérdés, hogy hány olyan, ellenzéki szavazót veszítettek most el, aki eddig "befogott orral" szavazott rájuk?
Mert, ez a program nem túl balos eddig..
(Ez alatt most egy fidesz-program(1).txt-t értek

GyMasa 2026.02.08. 13:20:43

Lássuk, mit mond Google Gemini a dokumentum magyarságáról?
"ha kifejezetten a nyelvi szerkezeteket és a szóhasználatot nézzük, akkor valóban találni olyan elemeket, amelyek idegennek hathatnak a természetes magyar nyelvérzék számára, vagy éppen az LLM-ekre (főleg a ChatGPT-re) jellemző fordítási és stiláris jegyeket hordozzák.

Íme a dokumentum nyelvi elemzése ebből a szempontból:
1. Számmegjelenítés és angolszász hatás

„13,5 ezer milliárd”: Ez a forma (szám + mértékegység + nagyságrend) a magyarban ritkább, nálunk inkább a „13 500 milliárd” vagy a „13,5 billió” az elterjedtebb. Az „X ezer milliárd” forma gyakran tükörfordítása az angol „X thousand billion” vagy „X trillion” kifejezésnek, amit a fordítóprogramok és az LLM-ek gyakran használnak.

Tizedesvessző vs. pont: Bár a dokumentum következetesen vesszőt használ, a számsorok tagolása néhol az angolszász „digit grouping” logikáját idézi, ami gépi szerkesztésre utalhat.

2. „LLM-ízű” szóhasználat és fordulatok

Vannak olyan visszatérő panelek, amelyek az angol nyelvű tanítóadatokon nevelkedett modellek sajátjai:

Túlzott strukturáltság: A „Lépésről lépésre, tégláról téglára” típusú ismétlődések, valamint a „Megerősítjük...”, „Támogatjuk...”, „Létrehozzuk...” kezdetű bullet point-os felsorolások nagyon emlékeztetnek az LLM-ek által generált „akciótervekre”.

„Emberséges”, „élhető”, „kiszámítható”: Ezek a jelzők önmagukban rendben vannak, de a dokumentumban olyan sűrűségben és kombinációban szerepelnek, ami a mesterséges intelligencia „pozitív elfogultságát” (positivity bias) idézi – az MI ugyanis hajlamos túlzottan optimista, steril jelzőket halmozni.

3. Magyar nyelv számára idegen megfogalmazások

Néhány helyen érezhető a „fordítás-szag” vagy a nemzetközi politikai szakzsargon nyers átvétele:

Szenvedő szerkezetek vagy személytelen fordulatok: Bár a politikai szövegek amúgy is merevebbek, néhol előfordulnak olyan mondatszerkesztések, amelyek nem a magyar alany-állítmány logikát követik, hanem az angol passzív vagy nominális (főnevesített) stílust.

Kifejezések tükörfordítása: Például a „kibervédelmi incidenskezelő csoport” vagy a „digitálisan manipulált anyagok” szakkifejezések bár helyesek, sokszor egy az egyben az angol „Incident Response Team” és „digitally manipulated materials” megfelelői, nélkülözve a magyar szaknyelvben néha megszokottabb, gördülékenyebb formákat.

4. Kontraszt: Mi az, ami viszont „túl magyar”?

Érdemes megjegyezni, hogy a szövegben ezekkel szemben állnak a nagyon is magyaros rétegek:

Történelmi és kulturális horgonyok: A „Talpra, magyarok!”, a 12 pont, a „polgári Magyarország” fogalma vagy a nevesített programok (Brunszvik Teréz, Wekerle Sándor) olyan specifikus kulturális kódok, amiket egy gép csak akkor tud így használni, ha egy ember utólag „magyarosította” a szöveget, vagy ha a prompt (utasítás) nagyon részletes volt.

Összegzés a nyelvi szempont alapján: Nagy a valószínűsége annak, hogy a dokumentum hibrid módon készült. A vázlatot, a szakpolitikai pontok kifejtését és a strukturálást valószínűleg egy LLM végezte (innen a „13,5 ezer milliárd” és a steril felsorolások), de a szöveget végül egy magyar anyanyelvű szerkesztő „húzta rá” a hazai politikai kontextusra, beleírva a nemzeti referenciákat és a párt specifikus hívószavait. A nyelvezet tehát „MI-vázra épített magyar politikai retorika”."

GyMasa 2026.02.08. 13:21:56

...vagy arról, hogy lehetséges-e , hogy ez egy alapvetően LLM generált dokumentum, amint dolgozott még egy kicsit néhány spindoktor. (Nyilván nem eleget):
"Ez egy igen valószínű forgatókönyv. A politikai kommunikációban ma már bevett gyakorlat az LLM-ek használata a „draftoláshoz” (vázlatkészítéshez), de a végeredmény minősége valóban azon múlik, hogy mennyi energiát fektetnek az utómunkába.

Az általad említett „hanyag munka” érzetét több dolog is erősítheti ebben a dokumentumban:
1. A „fordítás-szag” és a hanyag lokalizáció

Ha egy szöveget mesterséges intelligencia generál (vagy angol nyelvű forrásokból ollóznak össze gép segítségével), majd azt egy spindoktor nem fésüli át elég alaposan, benne maradnak az idegen szerkezetek. Ilyen például:

A számszaki anomáliák: A magyar fülnek idegen „13,5 ezer milliárd” (ami az angol 13.5 thousand billion vagy trillion logikáját követi).

A technokrata szakzsargon: Olyan kifejezések, amiket a magyar politikai nyelvben másképp mondunk (pl. a „kibervédelmi incidenskezelő csoport” helyett a szakma gyakran csak az angol rövidítést vagy egyszerűbb magyar megfelelőt használ).

2. Strukturális „copy-paste” érzet

Az LLM-ek imádják a listákat. Ha megnézed a dokumentum végét (például a kiberbiztonságról szóló részt), az tipikus GPT-stílus: minden pont egy igével kezdődik („Megerősítjük...”, „Támogatjuk...”, „Biztosítjuk...”). Ha egy spindoktor csak a „hívószavakat” (pl. Brunszvik Teréz, Ganz Ábrahám) dobálja bele ezekbe a kész sablonokba, akkor a szövegnek nem lesz természetes lüktetése, egy idő után monotonná és „gépiesé” válik.
3. A tartalom és a forma közötti rés

Egy 239 oldalas dokumentumnál fennáll a veszélye, hogy a mennyiség a minőség rovására megy. Ha a cél az volt, hogy „legyen egy vastag program, amit oda lehet tenni az asztalra”, akkor a spindoktorok gyakran megelégszenek azzal, hogy az LLM által „felduzzasztott” szöveget csak felületesen ellenőrzik. Ez vezet az általad említett hanyagsághoz:

Benne maradhatnak logikai ismétlések.

A stílus ingadozhat a patetikus politikai szónoklat („Talpra, magyarok!”) és a steril, gépi jelentésnyelv között.

Miért maradhatott ilyen? (A spindoktor szemszöge)

Két oka lehet, amiért nem „csiszolták” tovább:

Időhiány: A választási felkészülés során a 200+ oldalnyi szakpolitikai részlet finomhangolása óriási munka, és lehet, hogy csak a bevezetőkre és a főbb üzenetekre koncentráltak.

„Elég jó” elv: Sokan úgy gondolják, hogy az átlagolvasó csak a címszavakat és az összefoglalókat nézi meg, a részletes szakmai fejezetekben pedig „elmegy” a kicsit steril, gépi szöveg is, amíg a kulcsszavak stimmelnek.

Összességében a megérzésed, miszerint egy nyers MI-generátumot próbáltak meg utólag „magyarítani” és politikai tartalommal feltölteni, nagyon is helytállónak tűnik a szöveg nyelvi jegyei alapján. A „hanyagság” pedig pontosan ott érhető tetten, ahol a gép logikája (pl. angolszász számformátumok) átsüt a magyar szövegen."

GyMasa 2026.02.08. 13:23:04

Azért, elég vicces, hogy ha csak annyit kérdezek meg tőle, hogy mennyire nem magyar a dokumentum, akkor "nagyon magyar" a válsz.
Kicsit olyan ez, mint, amikor Ripley kérdezi "Anyát".
Jól kell tudni kérdeznie.

Ambiorix 2026.02.08. 17:35:25

@GyMasa:
Nagyon szépen köszönöm a fáradozásodat.
Esetleg lennél olyan kedves megmondani, hogy a fidesz 240 oldalas választási programját merre tudom elolvasni? Persze a hozzá tartozó pénzügyi megvalósíthatósági tervvel együtt.
Szeretnék a két program összehasonlítása alapján dönteni.

GyMasa 2026.02.08. 17:47:21

@Ambiorix:
Szívesen!
Benne élsz 16 éve.
Nem tudom, mit kell azon túl kihírdetniük.

ulpius66 2026.02.08. 17:53:05

POLOSKA!!!!!!

UGYE ÚGY VAN, HOGYHA NEM TARTJÁTOK A POGROMOTOKBAN LEÍRTAKAT, AKKOR LEMONDASZ ÉS ÚJ VÁLASZTÁSOK LESZNEK???

ulpius66 2026.02.08. 18:13:48

@Ambiorix: "Szeretnék a két program összehasonlítása alapján dönteni."

Te kis hamis!

Szerintem mán döntöttél!!!
(...egyebekben 90+% a hasonlóság a Fidesz eddigi politikája, és a Poloska pogromja között.....ezalapján nehéz lenne választanod..... válaszd a Kutyuskákat!!!! .... azok olyan cukik!!!)

Ambiorix 2026.02.08. 18:55:33

@GyMasa:
Igaz is, nem kell ezt túlragozni, mint nyílt állkapocs-csonttörést a veszprémi kórházban, az eü. államtitkár úr szíves közlése szerint.

ulpius66 2026.02.08. 20:19:04

"Tarolt a Fidesz az időközi választáson!"

"Eddig feloldhatatlannak tűnt a patthelyzet, ami Balmazújváros képviselő-testületét uralta. A mai napon tartott időközi választáson ugyanakkor átbillent a mérleg nyelve a kormánypártok irányában. Sokan országos jelentőségűnek látták a mostani összecsapást. A 17 ezres Hajdú-Bihar vármegyei Balmazújváros egyik egyéni választókerületében sorsdöntő időközi választást tartottak. A településen ugyanis 2024 júniusa óta a helyi képviselő testületben a polgármesterrel együtt, tizenketten foglaltak helyet, közülük hatan a Fidesz–KDNP színeiben politizáltak, hatan pedig a Közösen Balmazújvárosért Egyesület tagjai voltak. A helyzet azonban most, a kormánypártok jelöltjének győzelmével alapvetően változott meg."

"Rendkívül, az időközi választáshoz képest magas, 50 százalék feletti részvétel mellett, nyert mandátumot Nagy Zoltán, a kormánypárt jelöltje, aki a szavazatok 47 százalékát szerezte meg. Ellenfele, az ellenzéki pártok által támogatott, helyi ellenzéki egyesület jelöltje, Molnár Péter volt, aki a voksok 43 százalékát kapta meg. Egy harmadik, független jelölt 9 százalékot kapott."

HAJRÁ FIDESZ-KDNP!

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2026.02.08. 21:05:16

@Ambiorix: Fidesz program :Majd jövőre!
Mint én, minden nap a munkahelyemen :Biz isten, máma kialszom magam!

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2026.02.08. 21:07:09

@Ambiorix: Amúgy egyszerű. Minden ami ellen Orbán 2010 előtt beszélt.

ulpius66 2026.02.08. 21:20:40

"Ennyit a kormányváltó hangulatról: csatatérkörzetet fordított meg a Fidesz egy billegő városban!"

"Újabb bizonyíték született arra, hogy a baloldali közvélemény-kutatások és politikai narratívák köszönőviszonyban sincsenek a valósággal: a Fidesz Balmazújvárosban olyan körzetben nyert időközi választást, amely korábban ellenzéki volt, ráadásul egy Tisza által támogatott, civilnek álcázott jelölttel szemben."

HAJRÁ FIDESZ-KDNP!

Boldeone2 2026.02.08. 21:37:59

@ulpius66: kormánypárt jelöltje, aki a szavazatok 47 százalékát szerezte meg. Ellenfele, az ellenzéki pártok által támogatott, helyi ellenzéki egyesület jelöltje, Molnár Péter volt, aki a voksok 43 százalékát kapta"

- Az 28 ember...Kb a lőtéri kutyát sem érdekelte a választás...

ulpius66 2026.02.08. 22:03:37

"A parlamenti választáson a Balmazújvárost is magába foglaló körzetben indul a Poloska jelöltje Göröghné Bocskai Éva, nyugdíjas óvoda-pedagógus, Hajdúböszörmény polgármestere."

ÉN NEM ENGEDNÉM, HOGY REGNÁLÓ POLGÁRMESTER INDULJON PARLAMENTI VÁLASZTÁSON!!!!!

TERMÉSZETESEN, HA ELŐTTE LEMOND A POLGÁRMESTERI POSZTRÓL, AKKOR INDULHAT.....

( .... persze komoly emberek lakhatnak Hajdúböszörményben is, ha egy nyugger óvónőt választanak meg polginak...)

GyMasa 2026.02.09. 09:31:36

@Ambiorix:
FOlyamatosan kommunikálja a kormány, amint új tennivalókat talál.
Ha neked, ezt megérteni nehéz, és szükséged van egy részletes tervre, akkor neked nem KELL a kormányra szavazni!
Tökéletesen szabad vagy rá, hogy a tiszára szavazz.
Bár,m kizártnak tartom, hogy érdemben el fogod olvasni ezt a 240 oldalas dokumentumot.

Ambiorix 2026.02.09. 11:22:11

@GyMasa:
Igazad van, a lopáshoz, elkúráshoz, romboláshoz, hazaáruláshoz, jogtipráshoz nem kell részletes terv. Ez megy 16 éve. Business as usual.

baalint1 2026.02.09. 13:10:40

Igazából magadnak mondasz ellent, ha azt gondolod, hogy nem létezik férfi-nő barátság, ugyanakkor tagadod a barátságból szerelmet is.

Mert oké, van az úgynevezett szárazbarát, aki szerelmes, a másik fél meg ezt tudatosan vagy nem tudatosan kihasználja, barátságnak hiszi vagy előadja annak, és mindig csak egyoldalúan kap lelki vagy anyagi támogatást a szárazbaráttól, aki folyton reménykedik, de sosen lesz a másik fél részéről szerelem.

De alapvetőn az, hogy férfi és nő között nem lehet barátság, épp abból fakad, hogy feltételezzük, hogy az egyik vagy mindkét fél többet akar.

Másrészt a jó tartós párkapcsolat szerelem és barátság is egyben.

G. Nagy László 2026.02.09. 13:34:30

@baalint1:

"Másrészt a jó tartós párkapcsolat szerelem és barátság is egyben."

Egyetértek. De az időbeli és a fontossági sorrend is ez. Előbb a szerelem, aztán tök jó, ha még barátsággá is nemesedik a dolog. Fordítva - nálam és a legtöbb embernél - nagyon nem megy.

"De alapvetőn az, hogy férfi és nő között nem lehet barátság, épp abból fakad, hogy feltételezzük, hogy az egyik vagy mindkét fél többet akar."

Pontosan. És nem így van? Mi a fenét kezdenék egy nővel, akitől nem akarok semmit??

baalint1 2026.02.09. 14:48:16

@G. Nagy László:
Azt a mondatot arra értettem, hogy ellentmondás van azon két nézeted között, hogy barátságból nem lehet szerelem, és hogy férfi és nő között nem lehet barátság.

GyMasa 2026.02.09. 14:59:29

@Ambiorix:
Huhh, ez igazán csúcs-demagóg válasz lett!
Azt ugye tudod, hogy a selyemmajom hosszú évekig pont ennek a rendszernek volt a lelkes támogatója, amit te úgy utálsz?
Miből gondolod, hogy jobban vezetné az országot?
Ebben a formában teljesen felesleges tovább beszélnünk.
Szavazz a Tiszára, ha ahhoz van kedved, én nem foglak megakadályozni benne, és meggyőzni sem tudlak ennek az ellenkezőjéről.

G. Nagy László 2026.02.09. 16:39:09

@baalint1:

"Azt a mondatot arra értettem, hogy ellentmondás van azon két nézeted között, hogy barátságból nem lehet szerelem, és hogy férfi és nő között nem lehet barátság."

Nem, itt nincs ellentmondás. Ha mindenképp ki akarunk izzadni egy ellentmondást, akkor az a következőkből jöhetne össze:

Férfi és nő között nem lehet barátság - illetve - a szerelem akár barátsággá is nemesülhet.

De nyilván ez is egy látszólagos paradoxon, hiszen tudjuk, hogy mi a lényeg: Férfi és nő között nem működhet PUSZTA barátság. Így gondolom. Ellentmondásmentesen.

Ambiorix 2026.02.10. 10:51:16

@GyMasa:
Azt ugye tudod, hogy a trottyos békegalamb ifjúkommunistaként kezdte, majd Soros-ösztöndíjas lett, és további érdekes fordulatok során át végül eljutott a ruszkikhazától a Vlagyimir túrós farkáig. Ha ezt beveszi a gyomrod, szavazzál nyugodtan rá.

baalint1 2026.02.10. 11:02:03

@G. Nagy László:
Az az ellentmondás, hogy egyrészt azt vallod, hogy amit barátság, abból nem lehet szerelem, másrészt azt vallod, hogy eleve nincs férfi és nő közötti barátság.

baalint1 2026.02.10. 11:03:38

@Ambiorix:
Az a baj, moralitást vársz el olyan emberektől, akiknél ilyen nincs, nem is értik a probléma felvetésedet sem.

G. Nagy László 2026.02.10. 11:07:09

@baalint1: Ez továbbra sem ellentmondás.

1. Férfi és nő között nincs barátság.

2. Ami barátságnak tűnik, az az egyik fél - jellemzően a férfi - részéről szerelmi próbálkozás.

3. Ebből a legtöbbször nem lesz semmi - a másik már réges régen barátzónába helyezte.

4. Mivel ez nem kielégítő annak, aki többet akar, elég gyorsan vége szakad a kapcsolatnak.

Nem látok ellentmondást.

GyMasa 2026.02.10. 11:29:22

@Ambiorix:
Azt, ugye tudod, hogy Magyar péter, 3 éve még az első sorban tapsolt a "Trottyos békegalamb"-nak?
És, hogy tülekedett előre a sorban, hogy ő legyen az, aki először nyal bele a seggébe?
Ha ez sem zavar azon kívül, hogy egy gerinctelen, hazug, pszichopata nőverő, aki azzal indította a "karrierjét", hogy a saját feleségével folytatott, titokkban felvett beszélgetését nyilvánosságra hozta akkor szavazz csak rá!
Ha nem zavar, hogy egy lusta (ő az, aki e legkevesebbet, vagy csak a 2. a listán, jár be az egész EU parlamentbe), hazug (Én nem veszem fel az EU parlamenti mandátumomat, mert az csak egy alibi pénzkifizatő hely), köztörvényes bűnöző (a mobiltelefon elvétele egy másik embertől RABLÁS, a Dunába dobása pedig nagy értékre elkövetett rongálás illetve garázdaság), aki az EU parlamenti mentelmi joga mögé bújik a felelősségre vonás elől, akkor csak bátran szavazz rá.
De ne várd tőlem, hogy én rá szavazzak, mert, akkor nincs nálad fejben minden rendben.

GyMasa 2026.02.10. 11:34:13

@baalint1:
"Az a baj, moralitást vársz el olyan emberektől, akiknél ilyen nincs, nem is értik a probléma felvetésedet sem. "
Nem, az a baj, hogy ezek szerint neked is eléggé sérült "morális iránytűd" van!
Ha Orbánt lehet a fenti jelzőkkel illetni, amik azon kívül, hogy az amőba gyerek igen alpárian fogalmazott, még kiegészítenék azzal, hogy az érveinek a legnagyobb része legalább véleményes, de inkább tényszerűen hazugság, megengedett, és, szerinted rendben is van, illetve, szerinted a fenti listám alapján Magyar Péter teljesen rendben van, akkor te sem vagy normális.

Rádásul, megkérnélek, hogy így, hogy kb. semmit nem tudsz rúlam, te csak ne minősítgesd az én erkölcsi normáimat, OK?
Előre is köszönöm!

G. Nagy László 2026.02.11. 10:19:26

@baalint1: Imádom a véletlen egybeeséseket! Tegnap este ráböktem a filmes bakancslistámon szereplő címek közül egyre, s miután megnéztem, az volt az érzésem, mintha ez ihlette volna a fenti posztot. :)

A film a Free Guy - könnyed vígjáték -, fogalmam sincs hogy került fel a listámra. Egy fiú és egy lány a főszereplő, akik pesze csak barátok és munkatársak - együtt fejlesztenek egy játékszoftvert. A film zárójelenetében persze egymásra találnak. Ami sokkal érdekesebb, az a fiú valódi énje, melyet beleír a játékba. Az egyik karakter (Ryan Reynolds), melyet megalkot, attól szenved, hogy nem találja az igazit. Viszont villámcsapásként éri, amikor meglátja - és ez az igazi a szoftverfejtesztő lány skinje... Vagyis a felszínen elbábozzák a barátságot, de a fiú lelkében ennél sokkal több dúl.

Nem mellesleg: e könnyed film 100%-ban engem igazol, és választ ad arra is, amit te ellentmondásnak érzékeltél.

valis47 2026.02.15. 11:20:53

@GyMasa: MP egyetlen számukra érdekes tulajdonsága, hogy ő majd leváltja a Nagy Sátánt. Ezért nem is fog rajta semmi fogni, semmilyen szex- és drogozós videó, még növelheti is a támogatottságát, ha nyilvánosságra kerül, mint nemtelen támadás.
A tiszásokanak elég, hogy nem Orbán és hogy "szalonképes" a "jó társaságban", az EU-s vezetők dicsérőleg megsimogatják a buksiját. Végül is ez a világ mindig is egyet akart: megfeleni a nyugatnak, éltanulónak lenni, túlteljesíteni az elvárásokat. Túl is teljesítettük, több nemzeti vagyont privatizáltunk nyugati kézre, mint amennyit elvártak, puszta lelkesedésből, szigorúbban betartottuk az uniós előírásokat, pl. HACCP, amit sok országban kb. leszarnak azóta is a kisvendéglőkben, mint mások stb.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2026.03.04. 09:44:30

Néhai feleségem a barátom volt csak, de ez alig 3-4 hónapig tudott tartani.

G. Nagy László 2026.03.04. 11:07:43

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Amikor először megláttad, nem fedezted fel benne azt a nőt, akit minden idegszáladdal akarsz?

G. Nagy László 2026.03.04. 11:42:32

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Érdekes, hogy léteznek ilyenek is. De te is pontosan tudod: ez a kivétel. Az én működésem a szabály :)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2026.03.04. 11:53:08

@G. Nagy László:

Nálam is kivételes volt.

Szeptemberben, 2-án, ismerkedtünk meg. Október végén kezdett derengeni, hogy van valami "baj", s januárra lett minden nyilvánvaló.
süti beállítások módosítása