téveszmék

téveszmék

"Minden zsarnokság egyforma"

2026. március 23. - G. Nagy László

az_utolso_vadlott_3.jpg

 

Fogalmam sincs, honnan került a könyvespolcomra. Több hozzátartozóm is eltávozott mostanában - bármelyiküktől örökölhettem. Fogalmam sincs, miként került a bakancslistámra, s miért pont ezt választottam ki néhány nappal ezelőtt. Sok száz kötet közül válogathattam.

 

Walter Jens Az utoló vádlott című regénye 1950-ben jelent meg. Valódi disztópia: így nézne ki a világ, ha győzött volna a náci Némerország... Egy totalitárius világállamban járunk. A történet hőse Walter Sturm; író és irodalomtörténész - az utolsó szabadon gondolkodó ember a Földön, épp ezért az utolsó vádlott is egyben. Megtörni, vagy megsemmisülni - ez a fő dilemma számára, mint ahogy minden tényleges diktatúrában ez lenne. Elég nyilvánvaló, hogy a szerző önmagáról mintázta a főszereplőt; nem csupán a hivatásával, de még a keresztnevével is felruházta ezt a komor világban bolyongó, komor figurát. "Az emberek boldogok" - fogalmazza meg a legfőbb bíró, a regény másik kulcsszereplője: "Van mit enniük, és minél többet dolgoznak, annál több ennivaló jut nekik. Nem kell egyedül aludniuk, gondoskodnak a gyerekeikről. Tudják, mi a kötelességük, mert mi megmondjuk nekik. Nem kell gondolkozniuk, ezt a terhet is levettük a vállukról. Nem kell gondolkozniuk. Minden szabályozva van. Minél többet dolgozik az ember, annál boldogabb lesz." Nyilván mindenkinek George Orwell 1984 című műve ugrik be először, ha a második világháború után született önkényuralmi disztópiákat tekintjük. Walter Jens regénye azonban - hangulatát tekintve - egészen más, mint Orwell világa, és ez egyenesen a német karakterből adódik. A szerző jól ismeri, belülről látja ezt az attitűdöt. Ők még a totális diktatúrát is a saját fazonukra szabják.

 

REND ÉS KÖTELESSÉG

 

A németek világában az elnyomás nem káosz, hanem egy tökéletesen felépített jogi és logikai rendszer. A diktátor nem egy őrült zsarnok, hanem a rend legfőbb letéteményese, akinek minden szava törvény. A terror itt közel sem véletlenszerű. Minden terv szerint zajlik. Az adminisztráció tökéletes: mindenki nyilván van tartva, mindenki egy hatalmas kartotékrendszer része. Mindenkiről akták, feljegyzések, megfigyelések, filmek készülnek. Az elnyomás specialitása a „tisztaság”. Nem csak a testet, a gondolatot is sterillé akarják tenni. A német diktatúra motorja a kötelességtudat (Pflichtgefühl). Az őrök nem azért kínoznak, mert szadisták, hanem mert ez a feladatuk, a rend fenntartása érdekében. Ez a hóhér-bürokrata archetípusa. Valójában az egész regény mentes a kínzások hatásvadász, képszerű bemutatásától. Az olvasóban olyan benyomás alakul ki, mely szerint a németek képtelenek örömöt lelni bármiben; alkalmatlanok az élet élvezetére. Még a beteg precizitással felépített elnyomó rendszerben sem az egyén perverz gyönyörét keresik, melyet a hatalomgyakorlás, illetve a másik szenvedése okoz. Ez a kép valószínűleg nem áll messze a valóságtól. A második világháborúban a Wehrmacht Ukrajnában állomásozó katonái - akik maguk is szisztematikusan gyilkolták a helyi zsidókat és szovjet hadifoglyokat -, számos jelentést írtak, amelyekben az ukrán nácik kegyetlenkedéseire panaszkodtak. Ismerjük a történelmet: az UPA bestiális etnikai tisztogatást végzett a lengyel lakosság körében. Közel százezer ártatlan embert mészároltak le válogatottan szadista módszerekkel; baltával, fűrésszel, rituális kínzásokkal, állati brutalitással. Ez még német szemmel is idegennek és visszataszítónak hatott. Kívülállóként a német lelkület vegyes érzelmeket kelt. Megnyugtató, hogy nem a másik kínját szomjazzák, ugyanakkor rém aggasztó, ha valaki ennyire hideg fejjel képes pusztítani, ölni. 

 

MINDENKI A GÉPEZET RÉSZE

 

A történelem során számos olyan önkényuralom létezett, melynek legfelső, haszonélvező osztálya cinikusan viszonyult a rendszerhez, a törvényhez, az adott ideológiához. Ők egyszerűen csak élvezni kívánták az életet, s nem bánták, ha ezt mások elnyomása árán valósították meg. A németek világa nem ilyen, legalábbis Walter Jens a legkevésbé sem ilyen képet fest számunkra. Itt mindenki a gépezet része, itt mindenki komolyan veszi a rend ideológiáját és az ideológia rendjét. Itt a hatalomgyakorlók élete is pokoli, nincs részük semmi különleges földi élvezetben. Kevésbé nyomorultak, mint a közönséges polgárok; némiképp nagyobb szabadsággal bírnak és megadatik számukra az az illúzió, hogy az erkölcsi jót képviselik. De ennél több nekik sem jár, mi több: ők is bármikor a rendszer áldozataivá válhatnak, ha a legapróbb hibát elkövetik. Még George Orwell világában, az 1984 című regényben is hangsúlyosan megjelenik az az elem, mely szerint a pártelit tagjai kiváltságosak; jobb élelmiszerhez, borhoz, cigarettához, tágasabb lakáshoz jutnak, mint a nép egyszerű gyermekei. A német disztópia más. Itt az elit is a rendszer rabja. Nem élveznek luxust, nincsenek valódi emberi kapcsolataik, irodáik sivárak, sokan egyenesen a munkahelyükön alszanak, el sem hagyják az Igazságügyi Palota épületét. "Rendszerének tökéletesítésére törekedett minden tárgyalásán, ezen gondolkodott tulajdonképpeni tevékenysége közben, ezen töprengett szabad óráiban, gyakran még éjjelente is. Gondolatai egyetlen célt szolgáltak, hogy a vádlottat a legrövidebb időn belül tökéletesen sarokba szorítsa, bármikor vallomásra bírja - bár nem ez volt a fő célja, hanem az, hogy a vádlottat egyszersmind teljesen felőrölje. Így megtakarították a költséges és időrabló kínzások egy részét. De végső célja az volt, hogy a hatóság hatalmát és tökéletességét olyan módon bizonyítsa a vádlott előtt, hogy az mindörökre megőrizze magában ezt a benyomást, megbékélve élni-halni tudjon vele, s a jövőben egyéb gondolata ne legyen, mint a hatóság szolgálata és tisztelete." Még a legfelső kaszt is a szürke gépezet része; örömük csupán a munkából, a hatékonyság növeléséből, és a központi ideológia elfogadtatásából eredhet. Semmi egyébből. Szegény németek, a semmiért szívatják egymást...

 

A BŰNTUDAT HIÁNYA

 

"Olyan emberek fölött fogsz dönteni, akik minden megsemmisítőparancsot gondosan meghegyezett ceruzával írnak alá, s aztán előveszik reggelijüket és termoszaikat, mert itt a reggeli ideje." A nácik a második világháború utáni perekben minden esetben arra hivatkoztak, hogy ők csupán parancsot teljesítettek. A regény azt sugallja, hogy ez nem csupán kamu duma, nem csupán a megúszás praktikus útja, hanem a németek valóban így is gondolkodnak. Mintha csak szomjaznák a hierarchiát, mintha elemi szükségét éreznék, hogy legyen a fejük felett valaki, aki döntést hoz és vállalja is a felelősséget azért - vagy legalábbis a végrehajtóról leveszi azt. Mintha képtelenek volnának egyenrangú, felnőtt emberi kapcsolatokban gondolkodni. Ez egy egészen rettenetes attitűd, semmi sem áll távolabb tőlem, ahogyan Walter Jenstől sem.  

 

ESZTÉTIKAI TERROR

 

A náci gyökerű diktatúra nagy hangsúlyt fektet a külsőségekre, a szimmetriára, a monumentális építészetre és a rituálékra. Ez egyfajta „szép”, de halott világ, ahol az egyéni porszem jelentősen zavarja az összkép harmóniáját. A németek mérnök-lelkülete a regényben is megjelenik. Az Igazságügyi Palota házfőnöke - amikor végigvezeti a főhőst az épületen - nagy büszkeséggel és elégedettséggel mutat rá a kínzókamrák precízen kiszámolt paramétereire, geometriailag tökéletes építészeti megoldásaira. "Nézze meg jól a helyiség formáit! - Élvezettel rajzolta ujjával a cella vonalát. - A kezemet nézze, most nem érdekel minket a fogoly. - A tiszt jól előrehajolt, és szabad kezével a rácsba fogódzkodott. - Látja a kis négyzetet, amelyik majdnem a víztükörig süllyed? S alatta hajógerinc formában lát két egyenest, amelyek egymásnak tartanak és nem sokkal a fogoly lába alatt mintha metszenék egymást. - A tiszt folytatta: - Ha nem lenne a kiszámított tér a fogoly lába alatt, akkor a négyzet alá egy háromszög esnék. Sokat fáradoztak matematikusaink, amíg kitalálták ezt az alakzatot." Egészen beteg dolog az ilyen. Az igényes ember nyilván szeret tökéleteset, szépet, szimmetrikusat alkotni. Magam is igyekszem maximalista módon működni, semmit sem összecsapni, mindent addig csiszolni, amíg az adott alkotás el nem éri a maga legjobb formáját - függetlenül attól, hogy az adott projekt kinek és milyen motivációból készül. Ám azt elképzelhetetlennek tartom, hogy megtervezzek egy pazar kínzókamrát, s boldoggá tegyen a mérnöki szempontból tökéletes alkotás gyönyöre. A technokrata német lélek - úgy tűnik - nem ilyen finnyás. Ez a mérnök-mentalitás természetesen szinkronban áll a valódi náci koncentrációs táborok tervezési dokumentációival, ahol a krematóriumok hatékonyságát és a gázkamrák szellőzését ugyanilyen száraz, technikai nyelven tárgyalták.

 

***

 

Mondhatnánk: ez volt a múlt. A németek kirobbantottak két világháborút, s a másodikban megmutatták, milyen az igazi náci lelkület. Azután jött Walter Jens, s első, nagy sikerű regényében beavatott bennünket a német attitűd kulisszatitkaiba. Csakhogy a történelem itt nem ért véget. A vér nem vált vízzé; a porosz fegyelmet az NDK is vitte tovább. Míg a többi európai ország közel sem vette komolyan a kommunista ideológiát - gondoljunk csak a lengyel ellenállásra, vagy idehaza a kádári alkura -, addig a németek ebben is éltanulóknak számítottak. A Stasi csak 1950-ben jött létre, így Jens - a szóban forgó mű írásakor - még nem ismerhette annak működését. Mondhatni: jövendölés volt a javából. A német adminisztrációs kultúra ugyanis a vörös fasizmusban is otthonra talált, kialakítva a maga precíz hivatali gépezetét, szinte pont úgy, ahogy a regényben megjelenik. 1990 táján azt gondoltuk, itt már tényleg vége az őrületnek, s a németek ezután már csak az autógyártásban kamatoztatják egyedülálló adottságaikat. Egy bő évtizedig bírták is mindent felülíró ideológia nélkül, de aztán ez a világ is véget ért. Manapság ismét napirendre került a birodalomépítés szándéka, sőt a háború iránti beteg vágyakozás is újra felütötte fejét. Európát három német vezeti - Ursula von der Leyen, Manfred Weber és Friedrich Merz. Az új vallás pedig a woke-progresszió, melynek értelmében a melegek, a transzok, az iszlám-hitűek és az ukránok mindenek felett állók. A világ tehát változik, ám a német lelkület - úgy tűnik - a legkevésbé sem. Ezúttal is a technokrata szemléletet, a bürokratikus abszolutizmust látjuk. Ezúttal is azt halljuk, hogy "nincs alternatíva". A hatalom ezúttal is moralizál, Európa vezetői az abszolút erkölcsi igazság letéteményeseinek tekintik magukat. És természetesen ezúttal is megjelenik az übermensch-szemlélet; a németek megvető lenézéssel viszonyulnak Közép-Kelet-Európa népeihez, de talán mindenki máshoz is. A "jawohl!" kultúrája ma is él; a német parancsot ad, vagy parancsot teljesít. A lelkük mélyén máig idegenkednek a demokráciától, a megegyezéstől, a közös akarattal hozott döntésektől.

 

Idáig tudjuk a történetet. Hogy hogyan tovább? A fene se tudja. Lesz-e béke valaha? Lesz-e még Németország holnap is, vagy a helyén kikiáltják a kalifátust? Lesz-e Európai Unió holnapután is, vagy a romjain a Negyedik Birodalom épül? Ember legyen a talpán, aki megmondja. A legbiztosabbnak mindenesetre az látszik, hogy a német lelkület fikarcnyit sem változik az elrepülő évtizedek során. Fanatizmusuk, precizitásuk, alaposságuk jól jön az iparban, a fociban, vagy épp a filozófiában. De rögtön baj van, ha beteg ideológiákkal párosulva hatalomra tör. Zsarnokságból ugyanis sokféle létezik, és a német egyáltalán nem tartozik a legbarátságosabbak közé.

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr6019070627

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2026.03.28. 14:44:37

@Boldeone2: Full komcsi elvakult lacikának mondhatsz bármit.

ulpius66 2026.03.28. 15:10:06

"Kelet és Nyugat közötti választásra buzdítottak a "kormányváltók" vezetői!"

"Választási részvételre buzdítottak az ötpárti ellenzék szövetség vezetői vasárnap a baloldali összefogás nagygyűlésén a budapesti Operaháznál, azt hangsúlyozva: az ország két világkép, Kelet és Nyugat között választ április 6-án.
Beszédében "bolseviktornak", Putyin pincsijének és gyávának nevezte Orbán Viktort, akit ismét arra szólított fel, fogadja el a miniszterelnök-jelölti vitára vonatkozó kihívását. Ekkor a tömegből többen azt skandálták a kormányfőnek címezve: "gyáva". Többször felhangzott az "Orbán takarodj!" rigmus is.

"Gyurcsány Ferenc azt mondta, ők olyan hazafiak, olyan magyarok, akik értik, ezer év küzdelme arról szólt, hogy az ország Nyugatra megy és nem Keletre. "Orbán menjen Keletre, ha akar, mi megyünk Nyugatra" - mondta.
"Mi, magyarok 1989-ben megérkeztünk Európába, és nem fogjuk megengedni, hogy bárki, egy politikai szélhámos, egy átkozott csaló, aki ma miniszterelnök, letérítsen bennünket erről az útról" - folytatta.

Orbán vagy leteszi a fegyvert, vagy olyan vereséget mérnek rá, amelyből megtanulja, hogy nem adnak neki még négy évet - hangoztatta Gyurcsány Ferenc, hozzáfűzve: olyan világot szeretnének, amelyben tehetsége, szorgalma alapján mindenkiből az lehet, ami lenni szeretne."

Fodor Gábor, a Magyar Liberális Párt elnöke arról beszélt: az április 6-ai parlamenti voksolás Kelet és Nyugat, Moszkva és Brüsszel, rabság és szabadság közötti választás lesz!"

Szabó Tímea, a Párbeszéd Magyarországért társelnöke szerint nincs esély az elesettek, a jövő generációk képviseletére, amíg "Magyarország felett Orbán Viktor uralkodik".

"A kormányrúdon kívül megtarthatja és az "arany vécékeféjét is a felcsúti palotájában".

Hozzátette: meg kell állítani Orbán Viktort, mert ha még négy évig ő kormányoz, akkor Magyarország végérvényesen orosz gyarmattá válik, végleg eluralkodik a nincstelenség, a gyermekéhezés!"

"Bajnai Gordon, az Együtt-PM szövetség vezetője szavazásra buzdított, mondván, aki otthon marad április 6-án vagy nem a kormányváltó szövetségre voksol, az valójában Orbán Viktorra szavaz!"

TELJESEN DEZSA VŰ ÉRZÉSEM VAN..... MINTHA TEGNAP HALLOTTAM VOLNA, ........PEDIG EZEK A MONDATON 2014-BEN HANGZOTTAK EL A BALLIBSIKTŐL.......

ulpius66 2026.03.28. 15:16:21

MINDJÁRT UTÁNANÉZEK A BALLIBSIK 2018-AS ÉS A 2022-ES ÍGÉRGETÉSEINEK/FENYEGETŐZÉSEINEK IS!!!!!

BÁR NEM HISZEM, HOGY SOK ÚJDONSÁGOT FOGOK TALÁLNI!!!!!!!!

G. Nagy László 2026.03.28. 16:16:08

@Boldeone2:

Az általad idézett besorolás valóban komoly módszertani és politikai kérdéseket vet fel.

1. A választások szabadsága és tisztasága

A kritika alapja: Az olyan szervezetek, mint az EBESZ (OSCE), a jelentéseikben általában elismerik, hogy a választások technikai lebonyolítása rendben van, de a „lejtős pályát” kritizálják (például az állami hirdetések megjelenése a kampányban).

Az ellenvélemény: A választási rendszer törvényes, a szavazás titkos, és mindenki leadhatja a voksát, aki akarja – ez a demokrácia alapfeltétele, ami teljesül.

2. Médiakorlátozások vs. Médiapluralizmus

A kritika alapja: Az indexek a tulajdonosi szerkezet koncentrációját (pl. KESMA) és a közmédia irányultságát nézik.

Az ellenvélemény: Magyarországon bárki indíthat lapot vagy portált, az interneten minden vélemény elérhető, és a legolvasottabb hírportálok vagy a legnézettebb kereskedelmi tévék híradói gyakran kritikusak.

3. Az ellenzék helyzete

A kritika alapja: Itt az indexek azt vizsgálják, hogy az ellenzéknek mennyi erőforrása és megszólalási lehetősége van a kormánypárthoz képest.

Az ellenvélemény: Az ellenzék gyengesége nem feltétlenül a rendszer hibája, hanem a választók akaratának és az ellenzéki pártok belső állapotának következménye.

4. Polgári szabadságjogok

A kritika alapja: Ide sorolják a civil szervezetekre vonatkozó szabályozásokat vagy az igazságszolgáltatás függetlenségével kapcsolatos aggályokat.

Az ellenvélemény: A törvények mindenkire vonatkoznak, a gyülekezési jog él, és a bíróságok számos esetben hoznak a kormánnyal ellentétes döntéseket.

A második kategória (Választási demokrácia) valóban közelebb áll ahhoz a képhez, ahogyan sokan látják az országot: ahol a választások eredménye megkérdőjelezhetetlen, de folyik a vita az intézményrendszer (pl. alkotmánybíróság, médiahatóság) átalakításáról. A probléma gyakran ott van, hogy ezek az indexek (The Economist, Freedom House) szubjektív szakértői pontozáson is alapulnak. Ha a felkért szakértők egy bizonyos politikai szemléletet képviselnek, az visszaköszön a végeredményben is. Ezért látod azt, hogy míg a Heritage Foundation gazdasági szempontból viszonylag pozitívan értékeli Magyarországot, addig a politikai fókuszú V-Dem sokkal szigorúbb.

G. Nagy László 2026.03.28. 16:18:20

@Boldeone2:

"Ezt már 4 éve kimondta az EP 433/133 elsöprő többsége"

Az EP többsége megvett maffiaember. A kutyát nem érdekli, mit mondanak. Legutóbb ugyanez a többség megszavazta, hogy a férfiak is szülhetnek gyereket. Elmennek az anyjukba.

GyMasa 2026.03.28. 16:21:58

@G. Nagy László:
"Ha a Tisza nyerne, úgy minek tombolna a csőcselék? Akkor nem lenne."
AKkor lenne a bosszúálllás és a leszámolás a fideszesekkel.

GyMasa 2026.03.28. 16:24:08

@G. Nagy László:
A csúsztatás abban rejlik, hogy azt mondja, hogy "Nem tudunk többet költeni"? holott a magyarok "nem AKARNAK többet költeni".
Elég nagy különbség!

GyMasa 2026.03.28. 16:29:29

@G. Nagy László:
Nekem az a kedvencem, hogy akik a nyomorra hivatkoznak, azok a saját bevallásuk szerint sem nyomorognak, és nem is ismernek senkit, aki nyomorogna,de ennek ellenére az ország nagy része igen.
(ugye, ez lehetetlen, hogy monden 2. ember (vagy, ugye szerintük még többen) nyomorog és éhazik, te pedig sehol nem látod ezeket az embereket!!! Mert, ha 10 barátod van, akkor legalább 5-nek nyomorognia kellene. Ha egyet sem iskersz, akkor vagy nagyon speciális helyzetben vagy (ami szintén lehetetlen, hogy MINDEGYIK Tisza felszopó ebben a helyzetben legyen egyenként) vagy egyzserűen tévedsz egy olyan helyzettel kapcsolatban, amiről fogalmad sincs és csak közvetett ismereteid, amiket a súlyukon jóval felül kezelsz!)

nemecsekerno_007 2026.03.28. 16:30:21

@Boldeone2: Isaura felszabadítására is gyűjtöttek. Utánozhatatlanok vagytok. Emlékszel?
Megkérdeztem, hogy ugye azért a munkádat nem így végzed? Már, ahogy itt okoskodsz.
Szabó Bence símán lehúzta a Tisza Pártot 200 millával. Biztos nem volt beavatva a műveletbe.
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

index.hu/belfold/2026/03/28/tisza-part-informatikus-szabo-bence-kulfoldi-titkosszolgalat-eszt-ukran-kapcsolatok/

GyMasa 2026.03.28. 16:31:03

@Bayaz:
A feudalista, közel keleti országok is gazdagabbak nálunk. AKkor onnan is példát kellene venni?
Micsoda baromarcú "érvelés" már ez???

GyMasa 2026.03.28. 16:35:31

@Glokta:
Az egykulcsos adó NEM elsősorban a mi jólétünk miatt kellett, hanem a multik miatt!
Ugyanis, ők keresik ezzel az igazán nagy pénzeket!
Nekik egy magyar melós a NETTÓBA + az illetékekbe+adókba kerül.
Ha többkulcsos az adórendszer, akkor pont az ő alkalmazottaik, akik minde sokat jkeresnek és be is vannak jelentve, kerülnek a legtöbbe nekik és az egyetlen különbség az az EUR/HUF árfolyamból jön ki.
Ha egykulcsos adórendszer van, akkor egy multinak ugyanaz a magyar nettó sokkal kevesebbe van a fenti, szuperbruttó szintjén!
AZ pedig számukra erősebb forint, vagy magasabb magyar bérszint esetén is nyereségesen tartja a Magyarországba települést!

GyMasa 2026.03.28. 16:36:12

@Ambiorix:
MP megmondta nyíltan, hogy az emberei NE menjenek ki semmilyen fideszes rendezvényre.

GyMasa 2026.03.28. 16:37:54

@Ambiorix:
Mondjuk a tényfeltáró újságíró is tud ittasan vezetni, vagy verni az asszonyt, vagy hazaárulást elkövetni.
Pont ugyanúgy, mint bármelyik másik ember.

GyMasa 2026.03.28. 16:40:40

@G. Nagy László:
Mondjuk a "Meggyengült ellenzék" részben igaz. De emiatt kizárólag a saját inkompetenciájukat kellene csak hibáztatniuk.

G. Nagy László 2026.03.28. 16:42:04

@Boldeone2:

Nem is tudom, miért foglalkozom ennyit ezzel a minősíthetetlen elemzéssel. Románia demokratikusabb szerintük Magyarországnál??? Ahol simán törölték a választási eredményt, mert a globalistáknak nem tetszett... A nemzetközi demokrácia-indexek egyik legnagyobb módszertani kritikája: a kettős mérce és a rugalmatlan kategóriák problémája. A 2024 végi romániai elnökválasztás körüli események – ahol az Alkotmánybíróság megsemmisítette az első forduló eredményét, miután egy rendszerkritikus jelölt (Călin Georgescu) nyert – valóban példátlanok az Európai Unió történetében.

Íme az okok, amiért a „papíron” létező indexek (mint az Economist vagy a V-Dem) mégis furcsa eredményt hoznak ebben az összehasonlításban:

1. A „Formai” vs. „Tartalmi” demokrácia csapdája

A legtöbb liberális index (pl. V-Dem) úgynevezett eljárási szempontokat néz. Románia esetében azt rögzítik, hogy:

Van elnöki és parlamenti hatalommegosztás (tehát nem egy központból irányítanak).

Az igazságszolgáltatás (jelen esetben az Alkotmánybíróság) képes felülbírálni a folyamatokat.

A torzítás: Az indexek gyakran „pozitívumnak” könyvelik el, ha egy bíróság szembehelyezkedik a népakarattal, mert ezt az intézményi függetlenség bizonyítékának látják – még akkor is, ha ez a gyakorlatban a választók akaratának teljes semmibe vétele.

2. A „Status Quo” védelme

Magyarországot ezek a szervezetek azért sorolják hátrébb, mert ott egy stabil, egységes kormányzati tömb van hatalmon hosszú ideje, ami szerintük „leuralja az intézményeket”. Ezzel szemben Romániában politikai instabilitás és gyakori kormányváltások vannak.

Az elemzők szemében az instabilitást gyakran összekeverik a pluralizmussal. Úgy gondolják, hogy ahol káosz van, ott „működik a fékek és egyensúlyok rendszere”, míg ahol stabilitás és egy irányba mutató vezetés, ott „diktatúra épül”.

3. Módszertani „vakság” az aktuális eseményekre

Az olyan indexek, mint az Economist Democracy Index, gyakran késleltetve reagálnak.

A 2025-ös jelentések még csak most kezdik el feldolgozni a romániai választási botrányt. Sokszor a pontszámokat szubjektív kérdőívek alapján állítják össze, és ha a vizsgált ország kormánya „jól fekszik” a nemzetközi fősodorban (mint a román vezetés a NATO- és EU-hűsége miatt), a szakértők hajlamosabbak elnézőbbek lenni az ilyen durva beavatkozásokkal szemben is.

GyMasa 2026.03.28. 16:42:50

@Ambiorix:
Ne aggódj. Orbánt nem az "ukránozás" fogja a hatalomban tartani.
AZ lehet, hogy annak része lesz egy esetleges, újabbb 2/3-ban, dehát, melyik politikus nem hajol le ilyen könnyű szavazatokért?
A baloldalt sem zavarta egy cseppet sem pl. a "Zsolt bácsizás" közben, hogy nyilvánvalóan tisztában voltak vele, hogy semmi alapja nincs az egész akciónak, és egy puszta hazugság az egész.

Boldeone2 2026.03.28. 16:50:14

@G. Nagy László: kritika alapja: Az olyan szervezetek, mint az EBESZ (OSCE), a jelentéseikben általában elismerik, hogy a választások technikai lebonyolítása rendben van"

- A részletekbe, hogy mi megy vidéken, ők sem látnak bele. A cigányokat és a kiszolgáltatott embereket manipulálják

és mindenki leadhatja a voksát, aki akarja – ez a demokrácia alapfeltétele, ami teljesül."

- Nem, abszolút nem ez a demokrácia alapfeltétele, hiszen Putyinra is mindenki leadhatja a voksát

a legolvasottabb hírportálok vagy a legnézettebb kereskedelmi tévék híradói gyakran kritikusak."

- A nagy tv-k és a legnagyobb hírportálok mögött ott áll a párt- Index, TV2, ATV...Meg a teljes közmédia is a pártállami rezsim nyílt prókátora! Ez sokat számít

Az ellenvélemény: Az ellenzék gyengesége nem feltétlenül a rendszer hibája, hanem a választók akaratának és az ellenzéki pártok belső állapotának "

- A rezsim "ölte meg" őket. Mert a tökéletes elnyomó rendszerben már esély sem volt hatalmat váltani

ellenvélemény: A törvények mindenkire vonatkoznak, a gyülekezési jog él, és a bíróságok számos esetben hoznak a kormánnyal ellentétes döntéseket."

- Nem. A gyülekezési jogon szigorítottak, de magán a rendőrségi törvényen is! Politikai koncepciós perek zajlanak, zajlottak!
Lmbtq- törvény
A bíróságot is politikai nyomás alatt tartják, de az elég jól ellenáll

Boldeone2 2026.03.28. 16:54:56

@G. Nagy László: második kategória (Választási demokrácia) valóban közelebb áll ahhoz a képhez, ahogyan sokan látják az országot
- Ki látja úgy??

1. Nincs egyenlő politikai verseny, a különböző feltételek miatt

2. Így nem lehet valós verseny sem, az állampárt brutális előnyben van a többi versenyzővel

3. Következően: soha nem forog a politikai hatalom, azaz nem lehet demokrácia

Boldeone2 2026.03.28. 17:04:07

@G. Nagy László: ahol az Alkotmánybíróság megsemmisítette az első forduló eredményét, miután egy rendszerkritikus jelölt (Călin Georgescu) nyert – valóban példátlanok az Európai Unió történetében."

- Jó, hogy megsemmisítette! Ő egy Putyin zsoldjában álló csaló volt!

Magyarországot ezek a szervezetek azért sorolják hátrébb, mert ott egy stabil, egységes kormányzati tömb van hatalmon hosszú ideje, ami szerintük „leuralja az intézményeket"

- Tökéletesen igaz! Minden közjogi méltóság Orbán személyes embere- sameszok! Nulla, zéró autonómia!

Az elemzők szemében az instabilitást gyakran összekeverik a pluralizmussal"

- Nem keverik össze. Ahol pluralizmus van, ott az látható, hogy több valóban versengő párt van. Nálunk nincs. A Tisza kényszer az orbáni önkényre a szar választási rendszerrel!

Boldeone2 2026.03.28. 17:16:29

@G. Nagy László: Arra kérlek - bár a te blogot, azt csinálsz amit akarsz - hogy ilyen AI fasságokat ne másolj nekem! Én ha ilyet írok, szoktam írni, hogy "AI" de csak akkor van, akkor ha unom a vitát

Fogalmazza meg mindenki a SAJÁT VÉLEMÉNYÉT! Az sem baj, ha kifogy valaki az érvekből, vagy téved, csak a saját gondolata legyen!

Én csak azért hozok különböző térképeket nektek, vagy citálok, mert ha én leírom mi zajlik a világban, hogyan gondolkodnak mások, a többség, azt úgysem hiszitek el...

Nem akarlak meggyőzni, kőkemény véleményburokban vagy, ahogy a fideszesek többsége...

Ambiorix 2026.03.28. 18:02:42

@GyMasa:
“Orbánt nem az “ukránozás” fogja hatalomban tartani.”
Azt kell gondolnom, hogy igen, mert az egész kampány erre van felhúzva. Olyan apróságok eddig szóba sem jöttek, hogy mit tervez a kormány pl. az egészségüggyel, az oktatással, a közszolgáltatásokkal, az akkumulátorgyárak problémáival, az energiaárakkal, a népességfogyás sal, a MÁV-val stb.
Bőven van szó viszont az “ukrán veszélyről”, ami egy mesterségesen konstruált helyzet, amit Orbán utóbb az ukránokkal való folyamatos gecizéssel próbált tartalommal feltölteni. Most már ott tart, hogy bárki, aki a politikáját kritizálni meri, az mind az ukránok szekerét tolja, ukránbarát kormányt akar, a magyarok pénzét Ukrajnába akarja vinni. Ezt ő maga mondta Győrben. A saját szájával. Ilyenkor nehéz megszólalni. Ez már túl van a józan ész határain. Ez már maga az őrület.

atomic power 1986DucaDuca 2026.03.28. 18:39:40

@Boldeone2:

"- Nincs igazad! Bárhol körbe lehet nézni, a nemzetközi salary info oldalakon, de akár a román és magyar álláshirdető oldalakon is Kolozsváron ugyanabban a pozícióban többet keres az átlag!"

Én arról beszéltem, hogy a minta nem reprezentatív. Ha elfogadod, korlátok nélkül, hogy az átlagkeresetek nagyobbak Kolozsváron, mint Debrecenben a Numbeo alapján, akkor a lakhatási költségeket is el kell fogadnod ugyenebben a rendszerben. Az életszínvonal szempontjából lényegesen rosszabbak a lakhatási feltételek.
.
"De, a trendek számítanak: 16 év alatt a románok majdnem utolérték Magyarotszágot. ( Ez a legjobb állítás a helyzetről...)"

A trendeket ezek befolyásolják a jövőben:

1. Korai iskolaelhagyás (18–24 évesek, akik legfeljebb alsó középfokú végzettséggel kilépnek az oktatásból)

Románia 16-17%, Magyarország 10-12%

2. Felnőtt képzés: A 2024--es Eurostat-adatok szerint kb. 8,9% volt a felnőttek képzésben való részvétele Romániában. Ez az egyik legalacsonyabb érték az EU-ban. Magyarországon ez 11.8%.

Románia felzárkózása hosszú távon erősebben függ az oktatás javulásától, mint Magyarországé.

3. GDP-arányos K+F-kiadás: Romániában: 2023-2024 körül kb. 0,5 % volt, nálunk 1,4-1,6%
Magyarország kb. 3× magasabb K+F intenzitással dolgozik, mint Románia. Románia tartósan az EU legalacsonyabbjai között van. Magyarország az EU középmezőny felső részében.

4. A tudás- és technológiatranszfert végrehajtó FDI-állomány:

Romániában GDP-arányosan 2023-ban 35% volt, nálunk 56,4%

5. FDI-állomány (tudás- és technológiatranszfer szempontból) / GDP 2023-ban
Romániban: 35%, Magyarországon 56,4%. Magyarországon a technológia- és tudástranszfer intenzívebb.

6. A vállalatok digitális intenzitása (legalább alapvető szint) az Eurostat „Digital Intensity Index (DII)” alapján mérhető. A legalább alapvető azt jelenti, hogy a vállalat legalább 4 digitális technológiát használ a 12-ből. A legfrissebb (2023–2024-es) EU-s adatok alapján:

Legalább alapvető digitális intenzitás:

Romániában az összes vállalat 27%-a, kis- és középvállalatok 27–30% (nagyon alacsony EU-szinten), nagyvállalatok 80–85% körül (EU-átlag alatt) Romániában a vállalatok többsége nagyon alacsony digitális szinten van. 72% nagyon alacsony digitális intenzitású kategóriába esik.

Magyarországon az összes vállalat 55–60%-a, a kis- és középvállalatok 58–65%-a, a nagyvállalatok 90–95%-a esik ebbe kategóriába. A nagyvállalatoknál Magyarország közel van az EU-s élmezőnyhöz, kis- és középvállalatok a középmezőny felső részében vannak.

Romániában erős „digitális szigetek” vannak, mint pl.: IT szektor, (Kolozsvár), de a vállalatok többsége nagyon alacsony digitalizáltságú.
Magyarországon sokkal kiegyenlítettebb vállalati digitalizáció.

Nem biztos, hogy Románia meg tudja tartani a gyors ütemet, ha a vállalati szféra a digitalizáció terén jelentősen le van maradva, ha a jövő munkavállalóinak ötöde már az érettségit megelőzően kiesik az oktatási rendszerből, illetve ha a munkavállalók nem képzik folyamatosan magukat.

S akkor még a fenntarthatatlan gazdasági ösztönzőkről nem is beszéltünk!

GyMasa 2026.03.28. 18:54:51

@Ambiorix:
"Azt kell gondolnom, hogy igen, mert az egész kampány erre van felhúzva."
Hát, te ezt látod, mert ezt akarod látni.

" Olyan apróságok eddig szóba sem jöttek, hogy mit tervez a kormány..."
De, igen, csak ezek szerint nem figyeltél rá:
Az általános válasz: "megyünk tovább azon az útpon, mint eddig"

Részletesebben:
"... pl. az egészségüggyel,"
Itt volt jelentős béremelés.
VOltak kórházfelújítások is, igaz, azt megtudhattuk Kingától, hogy az EU-s pénzek szándékos blokkolásával kb. 50 kórház felújítását akadályozzák, de ezzek nincs baj, mert, ami rossz a magyar embereknek, az jó az ellenzéknek!
Radikálisan lecsökkentették a hálapénz rendszerét az ellátásban.
Tennivaló valóban van még. pl. szigorúan rá kell a kórházakat kényszeríteni, hogy a napi. aprópénzt jelentő dolgokat (WC papír a WC-benn) sokkal alaposabban figyeljék.
Szükség van még az ápolók bérének az alapos emelésére is.
Én, személy szerint végre engedélyezném a részleges finanszírozást a magán egészségügyben, azaz a magánrendelők és kórházak elkérhessék az állami finanaszírozást az elvégzett beavatkozások után, és csak a különbözetet kelljen a betegnek kifizetnie.
Nyilván, rengeteg egyéb probléma is, van, amit én nem ismerek...

" az oktatással,"
A tanárok is kaptak fizetésemelést, méghozzá igen magasat.
Én, szeméály szerint támogatom az egységes tananyagot és a tankönyveket!
Szerintem, minden olyan tárgyban, amiből felvételizni lehet valahová pontosan ugyanazt a tananyagot kell a tanulóknak elsajátítaniuk, ugyanabbóla tankönyvből, hogy egyenlő esélyekkel induljanak a felvételin. ( a különórákkal nem lehet mit csinálni, az minden családban a rendelkezésre aálló igény és anyagi lehetőségek függvénye, de az oktatásban, ami közvetlen állami ellenőrzés alatt áll, ott igenis legyen egységes a rendszer.)
A "szabad tankönyv- és tananyagválasztást" kizárólag olyan tárgyak esetén tudom elképzelni, amik NEM felvételi tárgyak.
A napi egy tesiórával tökéletesen egyetértek, mint alapelvvel! A gyerekeket ebben a korban lehet rászoktatni a rendszeres testmozgásra, ami alapvető záloga annak, hogy ne 40 évesen egy 150 kilós zsírdisznóvá hízva vigye el őket egy szívroham, vagy agyvérzés!
A hittannal alapvetően egyet értek, sajnos nem tudon a részleteket, de pl. itt Németosrszágban is létezik ez a tantárgy, és itt is kötelező. Annyi a kivátel, hogy aki nem katolikus, annak etika órára KELL járnia.

" a közszolgáltatásokkal,"
Ez alatt, sajons, nem tudom, pontosan mit értesz.
Csak annyit említenék meg, hoyg otthon a plázákban lévő okményirodák egy hatalmas könnyebbséget jelentenek ügyintézés szempontjából!
Itt, ha BÁRMIT akarok intézni, azt a megyében (Ebersberg) EGY helyen tudom intézni, amitől én 30 km autózásnyira élek.
A vicces, hogy Erding (egy másik megye központja) 15 km-re van, München ( a főváros) pedig 25-re.

" az akkumulátorgyárak problémáival,"
AZokkal mi a probléma?
A CATL itteni gyára egy életmentő, csodaberuházás, pedig csavarra pontosan ugyanolyan gyár, mint, ami otthon van...
(most, kérlek, ne gyere majd a "dehát, amikor tönkremennek, majd vissaz lesz zsuppolva Magyarországra a szemét", mert ez nem igaz. Léteznek akkumulátor feldolgozó üzemek EU szerte, amelyikeknek tökmindegy, hogy milyen gyártó akkumulátorát dolgozzák fel. Nyilván nem fogják, , majd 1 tonnás akkut mondjuk Portugáliábúl Gödre visszavinni, ha van egy feldolgozó mondjuk Stuttgartban is. Az lehet, hogy majd a gödi gyár fog fizetni, de az okés. Tudtommal pedig az egész akkuból jelenleg a műanyag membrán újrahasznosítása egyedül a nem teljesen megoldott, ami az 1 tonnás akkuból, mondjuk 10-20 kg-ot tesz ki maximum. És azt is el lehet égetni tisztítás után. )pont, mint a PET palackot, és ez a membrán is pontosan ugyanúgy vízzé és Co2-vé ég el, mint minden műanyag )

" az energiaárakkal,"
Azokkal mi a baj?
Magsabbat akarsz?
Akkor jeveslom, hogy járj át Ausztriába tankolni.

" a népességfogyás sal,"
Na, erre pl. egy remek megoldás a napi tesi óra. A népesség fogyást nemcsak etióp analfabéták kényszerbetelepításável, meg a születésszám növelésével lehet megállítani, hanem az átlagáéletkor növelésével. ennek egyik jelentős elem, hogy aki sportol rendszeresen az tovább fog élni.
És, szerintem ez pl. az egyik legköltséghatékonyabb módja is!
Minden más sokba kerül.

" a MÁV-val"
Húúú,te baszki NAGYON el vagy tévedve a MÁV-val kapcsolatban! Itt kellene élned Németországban, aztén megtudnád, hogy milyen az, amikor a DB-vel kellene valahová időben odaérned!
Mindezt úgy, hogy egy átlagos vonatjegy 80-250 EUR között van.

folyt:

Boldeone2 2026.03.28. 19:48:12

@atomic power 1986DucaDuca: Nem biztos, hogy Románia meg tudja tartani a gyors ütemet"

- Nem biztos, de az is lehet, hogy igen. Az elmúlt 16 év nem volt sikertörténet Magyarországnak, Romániának és Bulgáriának igen
A magyar bérelőny csak a társadalom alsó felében maradt meg

telex.hu/g7/adat/2024/12/09/lengyelek-romanok-bolgarok-szazezrei-leptek-a-magyarok-ele-a-jovedelmi-rangletran

Hiába hazudozik a kormány összevissza, ez a 16 év nem egy sikertörténet, hanem az egyik leggyengébb sztori Európában!

Boldeone2 2026.03.28. 19:51:56

@GyMasa: pl. az egészségüggyel,"
Itt volt jelentős béremelés."

- Csak az orvosoknak

tanárok is kaptak fizetésemelést, méghozzá igen magasat."

- Mivel a Bizottság és az EU, amit ti szét akartok cseszni, anyagilag is támogatja

hungary.representation.ec.europa.eu/hirek-es-esemenyek/hirek/tanaronkent-5-millio-forinttal-tamogatja-az-eu-magyar-pedagogusok-beremeleset-2030-ig-2025-02-04_hu

G. Nagy László 2026.03.28. 20:04:23

@Boldeone2: Soha nem teszek közzé még kommentben sem, olyan AI tartalmat, amelyet nem szerkesztek. Ha megfogalmazza helyettem a lényeget, szerintem semmi gáz azzal, ha használom. Ha lenne egy titkárnőm, akinek diktálok, és ő gépelné be, az is zavarna?

G. Nagy László 2026.03.28. 20:09:35

@Ambiorix:

"Ez már túl van a józan ész határain. Ez már maga az őrület."

Tudod, mi az, ami maga az őrület? A világ számos országában üzemanyag-hiány lépett fel, miközben az idióta Zelenszkij önkényesen zárva tartja a Barátság vezetéket. És Ursuláék erre nem azt mondják, hogy "elmész a picsába, Volodimir", hanem simogatják a fejét. Ez világbotrány, baszki, ti meg mosolyogtok rajta, mert inkább pusztuljon bele mindenki, csak Orbánnak legyen szar... Nem is értem, mit gondoltok, hol éltek...

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2026.03.28. 20:20:48

@G. Nagy László:... Természetesen Putyin és Trump ez esetben sem hibás semmiért....
... Ritka nagy egy embertelen féreg vagy....

Ambiorix 2026.03.28. 20:40:14

@GyMasa:
“Megyünk tovább ezen az úton, mint eddig.”
Na pont ettől tartottunk.

Ambiorix 2026.03.28. 20:42:51

@G. Nagy László:
“Az orosz olaj a magyaroknak olyan, mint pandának a bambusz.”
(Tóta W. Árpád, HVG)
:)))))

G. Nagy László 2026.03.28. 21:18:27

@Ambiorix: Ez jó duma és igaz is. Kár, hogy így van, jobb lenne, ha sokkal diverzifikáltabb beszerzési háttérrel bírnánk, de ehhez tengerpart kéne, és más feldolgozási technológia.

De az nagyon gáz, hogy a diverzifikációt hangsúlyozva a beszerzési források szűkítése zajlik, Ursuláék és Kapitányék jóváhagyásával. És az is bántó, hogy még ebben sincs egyetértés, pedig ez volna a nemzeti minimum. Magyar Pétertől végtelenül szimpatikus volt, amikor Zelenszkij fenyegetőzése után Orbán mellé állt. E kérdésben is mellé kéne állnia, szerintem még szavazatokat is hozna neki.

Glokta 2026.03.28. 22:14:45

@Ambiorix: @G. Nagy László: mondjuk szerintem is óriási balfogás volt ORbáméktól hogy egyáltlaán nem készültek fel bármiféle átállásra, nem volt semmiféle B-tervük, a háború kitörése óta mindent arra tettek fel hogy ittenenk nemsokára vége lesz (először hogy 2022-ben, utána hogy trump megválasztása után) és hogy utána normalizálódni fog az oroszok és EU közti viszony és így nem fognak minket felelősségre vonni az átállás szinte telejs hiányáért.

Igazából Orbánt nemrég hallottam nem szándékoltan beismerni hogy mekkorát tévedett mint "külpolitkai vátesz", amikor mondta hogy Trump megválasztása után amerika (részben) kiovnult a konfliktusból amitől Európa csak még jobban bevonódott ("emaitt nagyobb a háború veszélye mint valaha" szerinte), pont az ellenkezője annak amit ígért hogy békét fog teremteni (most Iránról ne is beszéljünk).

Viszont abban Lacinak nagyon is igaza van hogy ez a "diverzifikáció" ez egy elképesztő kamuduma, amikor a gyakorlatban az orosz energiaforrrásoktól való teljes leválást jelenti. Az ellenzéki sajtónyilvánosság jelentős része úgy is tesz mintha ez valami olyasmi lenne amit Orbén csak azért nem tesz meg mert "putyinpincsi" meg "nyerészkednek rajta" (mármint ez ugye azt jelenti a gyakorlatban hogy a költségvetésnek bevétele van), amikor nyilvánvalóan olcsóbb, az átállás pedig drága.
Csehország hozzánk hasonlóan tengerparttal nem rendelkező ország és az ő Babist megelőző kormáynuk teljesen dogmatikus módon, szinte azonnal próbált átállni/leválni orosz gázról 2022-23-ban és jelentős részben ebbe is buktak bele. Persze lehetett volna jobban és fokozatosabban is csinálni mint ők, de mindenképp ennek gazdasági-poltiiaki költsége lett volna amit Orbánék el akartak kerülni azt remélve hogy meg tudják úszni a halogatás negatív kvöetkezményeit (ebben egyre inkább úgy tűnik tévedtek), nem hazaárulás szándéka vezérelte őket.

GyMasa 2026.03.28. 22:17:47

@Ambiorix:
Folytatás:
"... stb...."
MInden országnak vannak problémái. Képzeld, itt a németeknek is!
AZért, ugye nem gondolod, hogy korrekt elvárás Orbántól elvárni, hogy mindent, azonnal megoldjon, amit TE ÉPPEN problémának tartasz?
Szerintem igenis látható és folyamatos fejlődés van az országban, és, amint az ország lehetőségei azt megengedik, Orbánék nekiállnak javítani olyan dolgokon, amik jelenleg rosszak.

"Bőven van szó viszont az “ukrán veszélyről”, ami egy mesterségesen konstruált helyzet,"
Nem, nem az, te nem hallottad, amikor több volt és jelenlegi ukrán katonai vezető Magyarország megtámadásával fenyegetőzik?
Nem humoristák, vagy politikusok, hanem konkrétan katonák, akik erre képesek is lennének.
Tehát, igenis teljesen jogosan informálja erről az országot Orbán.
És, mégha te azt is hiszed, hoyg ennek nulla alapja van, Orbánnak nincs meg az a luxusa, hogy egy ilyen fenyegetést teljes mértékben elhanyagoljon, mert, ha téved, abba emberek fognak belehalni, és milliárdos anyagi kár fogja érni az országot.

"... amit Orbán utóbb az ukránokkal való folyamatos gecizéssel próbált tartalommal feltölteni."
Nos, a "folyamatos gecizést" én határozottan az ukrán és az EU-s részről látom. Orbán az elmúlt 4 évebn birka türelemmel tűrte, ahogy az ukránok a lábukat törölték a magyar kisebbségbe és az országba.
Nála most érkezett el az a pont, amikor felemelte a mutatóujját, és meghúzta a vonalat a homokban.
4 ÉVVEL a háború kitörése után.

"Most már ott tart, hogy bárki, aki a politikáját kritizálni meri, az mind az ukránok szekerét tolja, ukránbarát kormányt akar,"
Szerintem nem bárki. Ezt csak azokra mondja, akikről süt, hogy ez a céljuk.

" a magyarok pénzét Ukrajnába akarja vinni."
Ezt miért írod? Ez nyilvánvaló célja pl, az EU-nak.
Ez nem titok.

" Ezt ő maga mondta Győrben. A saját szájával. "
Mert, ez az igazság.

"Ilyenkor nehéz megszólalni."
Igen, fájdalmas tud lenni, amikor valaki ki meri mondani az igazságot.

" Ez már túl van a józan ész határain. Ez már maga az őrület. "
AZ őrület egészen máshol van.
a klasszikus definíció szerint " Újra- és újra ugyanazt tenni, majd més e redményt várni az maga az őrület!"
Ha nem vennéd észre, az ellenzék ma MP-vel az élen egészen pontosan azt csinálja, mint 4 éve MZP-vel vagy azelőtt 4 évvel Gyurcsánnyal, stb. Csak most kicsit többet tanultak '22-höz képest!

GyMasa 2026.03.28. 22:19:32

@Ambiorix:
Gratulálok!
EZ a ti legnagyobb bajotok, hogy O1G van cssak, és képtelenek vagytok elismerni azt, amit igazából és objektíve is jól csinálnak.

GyMasa 2026.03.28. 22:21:34

@Glokta:
MOndjuk, a török áramlatot pont anno az ukránok szarozása miatt építették meg. És emlékezz csak vissza, hogy ment a balos oldalon az okádás, hogy mennyire felesleges és soha meg nem térülő feruházás lesz ez.
AZtán ma, mekkora szerencse, hogy itt van, mert most azon jön be gáz.

Billy Hill 2026.03.28. 22:36:02

@GyMasa: Eleve qurva nagy poén ez a "tényfeltárás". Ha a BND vagy az MI6 etet anyagokkal, akkor te ott mit is nyomoztál? Max együtt dübörögtél az elefánttal. :-)) Felhasználtak a céljaikra, utána meg el is dobnak.

Billy Hill 2026.03.28. 22:41:07

@Ambiorix: Azt tudod azért, hogy az ukránok kezdték a g*cizést? Nyelvhasználati szabályok, Turul-döntögetés. Annyi eszük persze lehetett volna, hogy az EU-s anyaországgal rendelkező kisebbségeiket (magyar, román stb.) békén hagyják, és csak az orosz anyanyelvű honfitársaikat szívatják (ami szintén nagyon européer dolog "természetesen", de azt az Orbán pl. nem tudná kikezdeni, mert nincs feladata vele).

Billy Hill 2026.03.28. 22:50:56

@Ambiorix: "Most már ott tart, hogy bárki, aki a politikáját kritizálni meri, az mind az ukránok szekerét tolja" - Egy cui prodest-et mindig érdemes elnyomni azért. Ez a választás lassan fontosabb az EU többségének és az ukránoknak, mintsem nekünk magyaroknak, akik belpolitikailag arról dönthetünk, hogy a Fidesznek a jobbos vagy az atlantista szárnya legyen uralomban. Orbán V. vagy Orbán A.

Billy Hill 2026.03.28. 22:57:31

@Glokta: "Viszont abban Lacinak nagyon is igaza van hogy ez a "diverzifikáció" ez egy elképesztő kamuduma, amikor a gyakorlatban az orosz energiaforrrásoktól való teljes leválást jelenti." Valóban, inkább függőségcserének vagy oldalváltásnak kellene hívni, az jobban kifejezné a jelenséget.

Billy Hill 2026.03.28. 23:07:02

@GyMasa: "A tanárok is kaptak fizetésemelést, méghozzá igen magasat. Én, személy szerint támogatom az egységes tananyagot és a tankönyveket!"

Vissza kellene keresni, zseniális volt 1-2 éve, amikor a megkérdezett tüntetők elmondták, hogy ők nem a saját anyagi helyzetük miatt vannak az utcán, hanem hogy a diákoknak a tanszabadsága meglegyen. (Persze nem az osztály tanulói vagy a szülők választanának többségi elven tankönyvet, hanem az adott tárgy oktatója, tehát egy bázisdemokrácia helyett inkább egyszemélyi döntést lehetne elképzelni, de mindegy is.) Aztán megvolt a béremelés, a portfólió-építést is megugrotta mindenki, aki akarta - és azóta is csak Hadházy tölti meg 200-100-50 fővel a Ferenciek terét minden kedden, a hidakat megbénító oktatásügyi tüntetések pedig elmaradoztak.

atomic power 1986DucaDuca 2026.03.28. 23:54:52

@Boldeone2:

"Hiába hazudozik a kormány összevissza, ez a 16 év nem egy sikertörténet, hanem az egyik leggyengébb sztori Európában!"

A "leggyengébb sztori" része, hogy a reálbérek 40–60% körül növekedtek (időszaktól és módszertantól függően) Magyarországon abban a 16 évben. Ez az EU-ban a 8-12. helyezést
jelenti.

A foglalkoztatási ráta, a 20–64 évesek foglalkoztatási aránya, 60–62%-ról 18-20 százalékponttal 80%-ra nőtt. Ezzel az ütemmel az EU-ban 3-5. helyen vagyunk. Romániában a foglalkoztatottság növekedése 8–10 százalékpont volt.

Magyarország az EU-ban tartósan a külkereskedelmi többlet élmezőnyében van, az első 5–8 ország között a GDP arányos áruexport-egyenleg (többlet) alapján. Románia külkereskedelmi egyenleg szempontjából az EU-ban a tartósan legnagyobb hiányt felhalmozó országok között van, ezért sokkal sérülékenyebb, mint a magyar exportvezérelt modell.

Magyarországon az FDI állomány / GDP 45–60% körüli tartományban van. Ha kiszűrjük a speciális pénzügyi adó-és holding központokat (Írország, Luxemurg, Holandia, Belgium, Észtország) akkor ezzel a 3–5.leginkább FDI-termelésre épülő gazdaság Európában a magyar. Románia FDI/GDP aránya 35–45% körül van, ezzel a 10–15. helyen van az EU-ban.

Magyarország az EU-ban az ipar GDP-arányos súlya alapján a 3–5 ország közé tartozik (kb. 25–27%/GDP), míg Románia kb. a 10–15. helyen van. A magyar gazdaság exportorientált, nagyon magas külső integrációval, a románban nagyobb a belső fogyasztási szektor aránya.

Magyar bankrendszer tőkeerős, likvid.
Folyó mérleg egyensúlyban vagy többletes. Áruexport erős, külső finanszírozás stabil.
Magyarország az 5–10. helyen a külső egyensúly és bankrendszer kombinációban.

GyMasa 2026.03.29. 00:11:06

@Billy Hill:
Ahogy Ambinak is megírtam: Szerintem ea felvételi tárgyaknál ZÉRÓ létjogosultsága van az "OKatatói " és a "Tankönyvválasztási " szabadságnak!
AZokban a tárgyakban az biztosítja az esélyegyenlőséget, ha minden egyes diák ugyanazta tananyagot tanulja meg ugyanabból a könyvből!

GyMasa 2026.03.29. 00:14:10

@atomic power 1986DucaDuca:
És, ne feledjük az aranytartalékot sem, ami 3 tonnáról 93 tonnára nőtt 16 év alatt...

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2026.03.29. 05:34:13

A legszebb az, hogy fél év múlva egy Tisza kormány alatt ugyanezek a mutatók már szarok lesznek. A Fideszesek habzó szájjal üvöltöznek majd az államadósság miatt (Viktor alatt ez jó volt)
Keveslik majd a gazdasági növekedést (ugyanaz a szám Viktor alatt fantasztikus).
Minden szar lesz majd amihez most tapsikolnak.
Hörögnek majd hogy miért nem tett rendet fél év alatt az új kormány.

atomic power 1986DucaDuca 2026.03.29. 09:14:26

@Boldeone2:

"Hiába hazudozik a kormány összevissza, ez a 16 év nem egy sikertörténet, hanem az egyik leggyengébb sztori Európában!"

Közben Magyarország a háttérben, szép csendben, sikeresen előkészíti a sikeres digitális gazdaságát.

Magyarországon a kisvállalatok (10–49 fő) aránya, amelyek legalább alap digitális intenzitással bírnak kb. 55–60%, ez az EU-s középmezőny felső része.
Romániában ez kb. 25–30%, az EU egyik legalacsonyabb értéke. A magyar arány kétszer magasabb.

A középvállalatok (50–249 fő) esetében is nagy a különbség a két ország között.
Magyarországon kb. 75–80% az aránya azon közepes vállalatoknak, amelyek legalább alap digitális intenzitással bírnak.kb. Ez az EU-ban közel élmezőny., a középmezőny felső része.Romániában ez kb. 45–50%, EU-átlag alatt. A középvállalatok fele sem éri el az alap digitális szintet

Nagyvállaltok esetében: Magyarországon kb. 90–95%, ami közel EU élmezőnynek felel meg.
Romániában kb. 80–85%, az EU-átlag alatt van.

Ez a különbség a digitalizációban erősen meghatározza a jövőbeli növekedési pályát. A jövőbeli növekedés azon múlik, hogy melyik ország tud szélesebb alapokon fejlődni, termelékenységet növelni. Jelenleg Romániában a magas termelékenység szigetekben van meg, pl. IT szektor, Kolozsvár. Magyarországon a gazdaság komplexitása, diverzifikációja magasabb fokú, kevésbé függ 1–2 szektortól. A széles bázisú digitalizáció jobb alkalmazkodást tesz lehetővé Magyarországon a cégeknek, könnyebben exportálnak, integrálódnak értékláncokba, ezáltal fokozzák a gazdaság ellenálló képességét. A román gazdaságban kulcskérdés a KKV-ék digitalizációja, enélkül a gyors felzárkózás kifullad.

Hosszú távon (10+ év) Magyarország azért van előnyben, mert ha nincs román szerkezeti ugrás, szélesebb termelékenységi bázis, akkor ez tartósabb növekedést ad. Ez nem új jelenség, sok ország járt így. Azok az országok, amelyek szélesítették a termelékenységet, mint pl. Dél-Korea, sikeresen felzárkóztak. Görögországnak nem sikerült, lemaradt.

Boldeone2 2026.03.29. 10:25:04

@atomic power 1986DucaDuca: leggyengébb sztori" része, hogy a reálbérek 40–60% körül növekedtek (időszaktól és módszertantól függően) Magyarországon abban a 16 évben. Ez az EU-ban a 8-12. helyezést
jelenti."

- Pont ezért gyenge a sztori! Egy olyan szegény ország mint Magyarország akár nagyobb reálbér- növekedést is el tudott volna érni, ahogy a románok, bolgàrok vagy a lengyelek

Magyarország az EU-ban tartósan a külkereskedelmi többlet élmezőnyében van"

Nem. A külkereskedelmi hiány növekszik, ahogy a költségvetési hiány is

24.hu/fn/gazdasag/2026/01/06/ksh-kulkereskedelmi-hiany-kormanyzati-hiany-2025-harmadik-negyedev-ev-vege/

Magyarországon az FDI állomány / GDP 45–60% körüli tartományban van. "

- Az orszàgból már " kiszeretett" a külföldi tőke, visszaestek a beruhàzások

telex.hu/g7/adat/2025/08/15/fdi-befektetes-tokebevonas-kina-usa-nemetorszag-nagyberuhazasok

Magyarország az EU-ban az ipar GDP-arányos súlya alapján a 3–5 ország közé tartozik"

- Ez nem mindig előny! Sőt, a válságokra így érzékenyebbek vagyunk!

Boldeone2 2026.03.29. 10:30:45

@atomic power 1986DucaDuca: Áruexport erős, külső finanszírozás stabil.
Magyarország az 5–10. helyen a külső egyensúly és bankrendszer kombinációban."

- A forint árfolyama nem ezt mutatja! A világon az egyik legmagasabb kamat itt van, kb mexikói, dél- afrikai szintű EU - tagként. ( a török, argentín,orosz rosszabb

Mégis, az egyik legsérülékenyebb fizetóeszköz!

Akiknek " esze volt" már bementek az eurozónàba, vagy alapból hitelesebb pénzpolitikát ( cseh, lengyel) folytató államok

Boldeone2 2026.03.29. 10:42:01

@atomic power 1986DucaDuca: Hosszú távon (10+ év) Magyarország azért van előnyben, mert ha nincs román szerkezeti ugrás, szélesebb termelékenységi bázis, akkor ez tartósabb növekedést ad. "

- Erre majd térjünk vissza 10 év múlva! Én elhiszem, hogy Magyarország a digitális gazdaságban előnyben van. Biztos igaz, hiszen leírta valamelyik kormányközeli tótumfaktum közgazdász...

Én egy dolgot tudok biztosan: meg kell nézni, mennyire prosperálnak a román városok. Debrecen is, de főleg az ipar, ahol rengeteg külföldi dolgozik; viszont a város maga mint élettér vegetál. Üzlet- és étterembezárási cunami van
Nagyvárad prosperál
Az emberek többet költenek, maguk kisker multik több árut forgalmaznak mint Magyarországon
Több a cigány így a koldus szegény is, mint Magyarországon, de a társadalmi középtől felfelé senki sem él rosszabbul, sőt...
A gazdagok jóval gazdagabbak...

A jóval nagyobb, sikeresebb utat a románok tették meg a rendszerváltás óta

Boldeone2 2026.03.29. 10:50:35

@GyMasa: És, ne feledjük az aranytartalékot sem, ami 3 tonnáról 93 tonnára nőtt 16 év alatt..."

- Ne feledjük azt se, ha elkezdenek majd emelkedni a nemzetközi kamatok, akkor már fokozatosan veszteséges lehet majd az arany
Az aranyon nulla kamat van...

Boldeone2 2026.03.29. 11:01:31

@G. Nagy László: Soha nem teszek közzé még kommentben sem, olyan AI tartalmat, amelyet nem szerkesztek. Ha megfogalmazza helyettem a lényeget"

- Szerintem tartalom kitöltésre gáz az AI. Akkor inkább ne írjon semmit az ember...vagy ha arra hivatkozik, jelölje meg a forrást..

Amúgy nem ez a legnagyobb baj...Elképesztő bajban van az ország, amit a legtöbben nem is tudnak...

A szellemi sötétség leple borul ránk, de ami rosszabb: a világ egyik legpocsékabb nemzete lettünk! Csakhogy ezt már nemcsak a "jó szomszédok" mondják ránk csak, hanem a nyugat jelentős része is ezt gondolja...Drámai a helyzet, komolyan mondom..
Orbán népe" ahol megjelenik csak a szégyen van! Az már csak " mellékes" hogy a nemzetközi diskurzusba, amely angolul megy,magyarul beugatnak...Ilyet más néptől nem látok...Extra gàz...

Pocsék érzés most magyarnak lenni, Orbán miatt...

G. Nagy László 2026.03.29. 11:16:56

@Boldeone2: Ez mind faszság.

A dolog úgy néz ki, hogy a tudatipar teszi a dolgát. Ennek mindannyian részesei vagyunk. Ti arra szövetkeztetek, hogy elhitessétek a világgal: fideszesnek lenni ciki, az ország rettenetes helyzetben van, tombol a diktatúra és Orbán egy bukott ember. A nyugati sajtó ugyanezt a nótát fújja: a magyar egy primitív, ázsiai nép, amely szembemegy a fejlett és felvilágosult nyugattal. Ennek a propagandának a része az olyan hazug, politikai megrendelésre készült demokrácia-térkép is, amelyet linkeltél.

Nem kívánok belemenni a dolog erkölcsi részébe. Abba sem, hogy lelkileg miként lehet elviselni azt, hogy az ember folyamatosan hazugságokat terjeszt. Én ezt biztosan nem tudnám és nem is akarnám csinálni, de nem vagyunk egyformák. A tiszás ismerőseim jó része naponta 5-6 posztot közöl a facebook-oldalán, miközben mindről tudják, hogy egy szó nem igaz belőlük. Van gyomruk hozzá.

Neked csupán annyit javaslok, hogy legalább ne hidd el a saját oldalad hazugságait. Jólelkű embernek ismerlek, kissé talán naivnak is látlak. A valóság nem egyezik azzal a borús képpel, amit ti a választási küzdelem hevében festetek. Magam is járom a világot, évente két-három alkalommal megfordulok Európa legkülönbözőbb városaiban. Mindenhol fél perc alatt kiderül, hogy magyar vagyok. Soha még senkitől nem kaptam ezért semmi negatív visszajelzést. Az elmúlt 30 évben csupán annyi változott, hogy azelőtt Puskás volt az első név, amely beugrott a beszégetőtársaknál, ma azonnal Orbánt emlegetik. De sohasem negatív módon. Ez csak a globalista maffiaelit híresztelése.

bomberhopper 2026.03.29. 12:00:56

@G. Nagy László: Csodálom végtelen türelmed.

És csodálom hogyan lehet ennyire negatívan látni a világot a másik oldalon. Bár egy fél pohár víz az esetükben mindig üres. Az állítólagos válságok és gazdasági helyzet ellenére szanaszétfogyasztja magát a magyar, elég megnézni egy-egy bevásárlókosarat a sorban előttünk, mögöttünk, vagy megkérdezni, hogy ki hova tervezi a nyaralást. De nem ez a baj, mert ezt csak akkor értékelik majd (vagy akkor sem, hiszen jár mint a segely vagy az alapjövedelem), ha éppen nem lesz rá lehetőség és ráfogják majd a múltra. Pedig mindenki a múlt gyümölcsét eszi.

És nem értem, hogyan lehet ilyen borúlátóan, pesszimistán élni és mindent a hatalomra fogni.

Egy magyarázat biztos van, az az irigység.

G. Nagy László 2026.03.29. 12:16:49

@bomberhopper:

"Egy magyarázat biztos van, az az irigység."

Tűpontos. Ez a választóvonal a jobb- és a baloldal között.

ulpius66 2026.03.29. 12:29:42

A BALLIBSIK VÁRAKOZÁSA SZERINT MÁN CSAK EGY PÁR HÉT ÉS ÚJRA "FELÜTI FEJÉT" A P R I V A T I Z Á C I Ó!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

AMINT A POLOSKA ÉS BŰNBANDÁJA HATALOMRA KERÜL ÚJRA PRIVATIZÁLJÁK A KÖZMŰVEKET, (VÍZ, GÁZ, ÁRAM) ÚJRA "ELADJÁK" A MOL-T, A RÁBÁT, A FERIHEGYI REPTERET, MEG ILYESMIKET....... MERT KELL A PÉNZ, AMIBŐL BÍR LOPNI A POLOSKA ÉS BŰNBANDÁJA....

AZ ECCERŰSÉG KEDVÉÉRT A MOL-T A KAPITÁNY ISTVÁN ÉS SHELL-ES HAVERJAI PRIVATIZÁLJÁK!!!!!

.... ÉS MÁRIS ITT A KÁNAÁN!!!!!!!!

...... MÁN A POLOSKA ÉS BŰNBANDÁJÁNAK!!!!!!

ulpius66 2026.03.29. 12:33:08

..MIND E MELLETT PERSZE "PRIVATIZÁJÁK" A TELJES MAGYAR AUTÓPÁLYA-HÁLÓZATOT ÉS A BANKOKAT IS.....

HOGY TELJES LEGYEN A KÉP!!!!!!

... ÉS MINDEHHEZ AZ ÉSZ ÉS ÉRTELEMNÉLKÜLI BALLIBSI VADBARMOK TAPSIKOLNAK!!!!!

ulpius66 2026.03.29. 12:34:29

MINT ÍRTAM VOLT: "AZÉRT BOLDOGTALANOK A BALLIBSIK, MERT NEKIK SOHA, SEMMI NEM ELÉG!"

ulpius66 2026.03.29. 12:52:19

"A Fidesz győzelme esetén kellő sokasággal kényszerítenék ki a megismételt választást"

"Hadházy Ákos két Facebook-posztja is erősen súrolja a Büntető törvénykönyvben foglaltakat."

HA A FIDESZ-KDNP NYER, AZ CSALÁS....

... HA A POLOSKA ÉS BŰNBANDÁJA NYER, AZ A DEMOKRÁCIA GYŐZELME!

ILYEN ECCERŰ A BALLIBSIK VILÁGKÉPE!!!!

ulpius66 2026.03.29. 12:54:51

... PEDIG A BALLIBSIK OLDALÁN EZERREL BELEAVATKOZIK A MAGYAR VÁLASZTÁSOKBA A LIBERÁL-FASISZTA EU-VEZÉRKAR ÉS AZ OROSZ-ZSIDÓ ZSELÉ.....

ulpius66 2026.03.29. 12:56:03

MONDJUK A FIDESZ-KDNP MELLETT MEG A TRUMP, PUTYIN, HSZI, NETANJAHU, ERDOGAN, VUCSICS, FICO, BABIS, STB .... ÉS MÉG NAGYON SOKAN ÁLLNAK!!!!!

ulpius66 2026.03.29. 12:59:30

INNEN IS ÜZENEM A BIZONYTALANOKNAK!

A FIDESZ A BIZTOS VÁLASZTÁS!

HAJRÁ MAGYARORSZÁG!

HAJRÁ MAGYAROK!

nemecsekerno_007 2026.03.29. 14:11:02

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Nem lesz, ne álmodozz.
A Tisza Párt egy titkosszolgálati művelet része és már az is nagy eredmény lesz ha nem omlik össze az egész kártyavár a választásokig. A tűzzel játszotok évek óta és mostanra érett meg a helyzet rá, hogy megégesse a kezeteket. Az egész cirkuszotokat szépen vissza fogják fejteni az EU-s vezetésig, amiben most már az amerikai szolgálatok is segítenek. Ha változást akarsz akkor szavazz a Mi hazánkra vagy a Kutyákra mert ők valóban hitelesek.

Boldeone2 2026.03.29. 15:20:03

@G. Nagy László: Neked csupán annyit javaslok, hogy legalább ne hidd el a saját oldalad hazugságait"

- Nekem nincs "oldalam", ahogy elmondtam, csak az igazság érdekel, a minél objektívebb, így megpróbálok sok információs térben ott lenni, esetleg hozzá is szólni ( ha éppen bírja a szemem)
A magyarok elsöprő többsége egy magas szintű angol szöveget elolvasni és értelmezni sem tud, nemhogy megválaszolni
Ez is nagy probléma. Európában az egyik leggyengébb nyelvtudás itt van, habár javulóban a fiatalok között...
A Fidesz támogató, jellemzően 50 fölöttiek, angolul vitaképtelenek...

Azt kell mondjam, mi magyarok vagyunk sajnos Európában a legfelkészületlenebbek, de a leginkább agresszív módon viselkedők is ...

Ha megnézed kik azok akik beírnak gusztustalanságokat az európai politikusok oldalaira, akkor azok 80%- ban elvakult orbánistàk
Ez vérciki...

Boldeone2 2026.03.29. 15:32:04

@G. Nagy László: Ti arra szövetkeztetek, hogy elhitessétek a világgal: fideszesnek lenni ciki, az ország rettenetes helyzetben van, tombol a diktatúra és Orbán egy bukott ember. "

- Senki nem "szövetkezett" senkivel! Hidd el, túldimenzionálod ennek a kis, ma már csak 9,58 milliósra tett országnak a szerepét
Persze, az hogy a valós súlyunknál nagyobb szerepünk van a világsajtóban, "Hannibál Ante portas" valóban Orbánnak köszönhető, mert getzi módra viselkedik az európai közösséggel, Ukrajnával miközben Putyinnal kokettál, és ugye Trumpot sem
kritizálja...
A német köztv - n azt is bemutatták, hogy Orbán és sleppje szétlopta az országot, így a 10 évvel ezelőtti türelem is elveszett irányába. Közel nem a kemény álláspontja migràció miatt, hanem a putyinista getziskedései miatt

Tehát Orbán egy hírhedt ember, ami azért nem hangzik túl jól...

Meg ugye nyugaton is látják a korrupt, akarnok, önkényes rendszerét, hogy ráerőszakolja az országra az akaratát! Folyt..

bomberhopper 2026.03.29. 15:45:44

@Boldeone2: Neked nem a szemed rossz, hanem a szemellenződ kényelmes. Mozdulj már ki az online világodból és nézz körül!

Boldeone2 2026.03.29. 15:46:24

@G. Nagy László: Az elmúlt 30 évben csupán annyi változott, hogy azelőtt Puskás volt az első név, amely beugrott a beszégetőtársaknál, ma azonnal Orbánt emlegetik."

- A többség már nem kedveli Orbánt Európában. Túl sok szemétsége volt, de a szemedbe nem fogják megmondani. Az nem nyugati szemlélet...Ha megnézed, akkor azért szép csendben szopatják európai szinten...

Magyarországon még a fél ország nem kedveli, de szerintem 1/3 egyenesen gyűlöli! Ez a lényeg! 16 ÉV ÖNKÉNY UTÁN, ENNYI GYŰLÖLETBEN EMBER NE VEZESSEN!

Olyan ember kell, aki ennél kevésbé gyűlölködő országot tud építeni és erre esélye csak Magyar Péternek van

Orbán Viktor alól kicsúszott a talaj: ideges, hisztérikus gyűlölködő, csapkod össze- vissza...A vesztét érzi és jól érzi..
Magyar egyre magabiztosabb...

Úgy, ahogy Orbánt gyűlölik, még nem gyűlöltek magyar nemzetvezetőt, sem Horthyt sem Kádárt...

100%-ig meg vagyok győződve, hogy új kormány kell az országnak, egy olyan kormány, amely nemcsak a mérsékelt jobbnak, de a baloldal többségének is megfelel...

Ha Orbàn valahogy újra beszenvedi magát a hatalomba, akkor abból nemzet tragédia lehet...A 45 alattiaknál, tanultabbaknál ( középiskola felett) a nagyvárosokban a Tisza meggyőző fölényben

Orbán már a búcsú útján van, mindenki tudja...kár, hogy ő nem...

atomic power 1986DucaDuca 2026.03.29. 15:48:10

@Boldeone2:

"- Pont ezért gyenge a sztori! Egy olyan szegény ország mint Magyarország akár nagyobb reálbér- növekedést is el tudott volna érni, ahogy a románok, bolgàrok vagy a lengyelek"

Persze! Ha nagymamámnak áramszedője lett volna, akkor trolibusz lett volna!
Pont a román típusú pályát kellett elkerülni! Gyorsabb bérnövekedés, nagyobb egyensúlytalanság. Románia túl van fűtve, le kell hűteniük gazdaságot.

"A külkereskedelmi hiány növekszik, ahogy a költségvetési hiány is"

Nincs külkereskedelmi hiány, hanem külkereskedelmi többlet csökkenés! Ez ciklikus ingadozás. Egy exportvezérelt gazdaságban ez normális. A többlet nem állandó, hanem ciklikus. Jelenleg nem látszik, hogy tartósan nagy hiány alakulna ki. Akkor van gond, ha nem követi exportbővülés. Az exportkapacitások szemmel láthatóan bővülnek, új ipari beruházások indultak. Romániában tartós, nagy hiány van, fogyasztásvezérelt a gazdaság. Magyarországon a többlet-csökkenés ciklikus és az exportot elősegító nagyberuházásokkal képes pozitív strukturális változásra.
2023–2024-ben nagy volt a többlet, mert estek az energiaárak és visszaesett az import. A 2025 vége és 2026 eleje között jelentkező többlrt csökkenés oka a belső kereslet élénkülése és az import visszapattanása, viszont az export lassabban növekszik. Hatalmas beruházási hullám van Magyarországon, ami azt jelenti, hogy rövid távon az import nő, de később a beruházásoknak köszönhetően az export megugrik.
2030-ra, mire kifutnak ezek a beruházások, akkor 15–25% exportnövekedés valósulhat meg a 2023-as szinthez képest. ( +25–40 milliárd euró éves export nagyságrend, 6–10% -os GDP hozzájárulás) Ha figyelembe vesszük a pozitív járulékos hatásokat (szolgáltatások, logisztika, beszállítói láncok) akkor 7–12% GDP növekedést eredményez.

"Az orszàgból már " kiszeretett" a külföldi tőke, visszaestek a beruhàzások"

Magyarország továbbra is az egyik legmagasabb FDI-vel rendelkező ország a régióban és továbbra is nettó FDI-beáramlás van. A beruházások is cikluson mennek keresztül. Ipari modellváltás zajlik. 2022–2024.ben nagyon magas beruházási szint volt, 2024–2025-ben lassulás figyelhető meg. Az új nagy projektek még nem termelnek, a hagyományos ipar meg kifut. Az új, hosszabb távú giga-projektek száma kevesebb, mint régen, amikor közepes projektek voltak.

A magyar költségvetési hiány közepesen magas európai szinten. Románia költségvetési hiánya az EU egyik legmagasabbja, és tartós fiskális egyensúlytalanságot jelez.

"telex.hu/g7/adat/2025/08/15/fdi-befektetes-tokebevonas-kina-usa-nemetorszag-nagyberuhazasok"

Idézet a cikkből:

"2014 és 2023 között a magyar GDP értéke több mint 130 százalékkal emelkedett, miközben a külföldi működőtőke (FDI) állománya csaknem 60 százalékkal bővült. A tőkevonzásért felelős intézményrendszer 2025-ig összesen 60,5 milliárd euró értékben állapodott meg új befektetésekről, amelyek révén 176 500 új munkahely jött létre. A HIPA arra is felhívta a figyelmet, hogy évek óta egyre kevesebb működőtőke áramlik a világban, illetve bizonyos beruházások esetében a beáramló tőkét az egyéb tőke kategóriában és nem FDI-nak könyvelnek el a fizetési mérlegben, és ezért nem jelenik meg az FDI áramlását követő MNB-statisztikában."

atomic power 1986DucaDuca 2026.03.29. 15:48:40

@Boldeone2:

"Ez nem mindig előny! Sőt, a válságokra így érzékenyebbek vagyunk!"

Ez igaz, ezért kell fejleszteni jobban a szolgáltatási szektort is. Románia viszont sérülékenyebb makrogazdaságilag: lényegesen magasabb és strukturális jellegű költségvetési hiánya és a nagy folyó fizetési mérleg hiánya miatt.

"A forint árfolyama nem ezt mutatja! A világon az egyik legmagasabb kamat itt van, kb mexikói, dél- afrikai szintű EU - tagként. Mégis, az egyik legsérülékenyebb fizetóeszköz!"

A magas kamatnak az államadósság relatív nagysága is oka, de ebben az EU-nak is szerepe van, mert pénzügyi nyomás alá helyezte Magyarországot. A kockázati prémiumot Magyarországnak kell megfizetni.
A sérülékenységet az okozza, hogy teljesen szabadon lebeg a forint és nagyon gyorsan reagál a változásokra, így gyors visszajelzést ad a gazdaságirányításnak. Viszont ennek az ára nagyobb volatilitás és rövid távú instabilitás. A lej árfolyama mesterségesen stabilabb pályán van tartva, ez jobban elrejti a problémákat. Válságban általában a mesterségesen stabilizált devizák omlanak össze, nem a szabadon lebegők.

"Akiknek " esze volt" már bementek az eurozónàba, vagy alapból hitelesebb pénzpolitikát ( cseh, lengyel) folytató államok"

Csehek, lengyelek is alkalmaztak időnként erős kamatemeléseket volatilitás is volt, csak kisebb mértékben.Magyarország, Csehország, Lengyelország számára, mivel nagy exportgazdaságok, fontos a rugalmasság saját monetáris politikájukban. Nem akarják feladni az árfolyamrugalmasságot. Ez főleg válságban előnyös. A devizát leértékelhetik, ami segíti az exportot és az alkalmazkodást az új helyzethez.

"Nagyvárad prosperál"

Nagyvárad, Kolzsvár nem országátlag, hanem jól pozicionált regionális központok, ahová
koncentráltan érkeztek erős EU-s fejlesztési források.

"Az emberek többet költenek, maguk kisker multik több árut forgalmaznak mint Magyarországon. A gazdagok jóval gazdagabbak..."

Akkor át kell költözni Nagyváradra. Nincs is messzire Debrecentől. Ilyen egyszerű!

Boldeone2 2026.03.29. 15:55:04

@G. Nagy László: Ez a valami! Erre én is odafigyelek:

www.libri.hu/konyv/romsics_ignac.hannibal-ante-portas.html

Ha a történész legenda ír valamit, azt érdemes elolvasni...

Hozzá lehetne tenni: azóta szerintem csak romlott a helyzet, Magyarország nemzetközi hírét illetően...

A "kisember" , Orbán egyre lejjebb küzdi magát...A propagandistái is halvàny gyengék...

Boldeone2 2026.03.29. 16:05:52

@atomic power 1986DucaDuca: 2014 és 2023 között a magyar GDP értéke több mint 130 százalékkal emelkedett, miközben a külföldi működőtőke (FDI) állománya csaknem 60 százalékkal bővült"

- Mi történt 2020 és 2025 között? Arról hol van a statisztikád? Ja, ebben a periódusban stagnált a GDP ...

többlet nem állandó, hanem ciklikus. Jelenleg nem látszik, hogy tartósan nagy hiány alakulna ki. Akkor van gond, ha nem követi exportbővülés. "

- Márpedig az nincs

tradingeconomics.com/hungary/exports

4 év stagnálunk...

Boldeone2 2026.03.29. 16:14:28

@atomic power 1986DucaDuca: Ez igaz, ezért kell fejleszteni jobban a szolgáltatási szektort is. Románia viszont sérülékenyebb makrogazdaságilag: lényegesen magasabb és strukturális jellegű költségvetési hiánya és a nagy folyó fizetési mérleg hiánya miatt."

- Romániában éppen csökken a költségvetési hiány, a szükséges kiigazítások megtörténtek, nálunk meg nő.. 6,8 vs 5%...
Ja és ott a GDP 59%a az államadósság, nálunk kb 74%...

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2026.03.29. 18:03:40

@bomberhopper: Te 86. propagandistaként ugyanolyan hülye vagy, mint a többi.

atomic power 1986DucaDuca 2026.03.29. 20:24:36

@Boldeone2:

"- Mi történt 2020 és 2025 között?Ja, ebben a periódusban stagnált a GDP ..."

Hát ha nem ezen a bolygón éltél, akkor elmesélem:

Sokksorozatokkal teli ciklus volt! COVID sokk, lezárások, ipari leállások, túlkereslet kilengés, inflációs -és kamatsokk, gazdasági visszaesés, energiaár sokk, háború.
A 2022-es energiaár-sokk Európa egyik legfontosabb gazdasági válságpontja 2008 óta, mert nem egy sima válság volt, hanem egy strukturális költségszint-ugrás.
2022-ben az energiaárak (földgáz, villamosenergia) Európában elszálltak.
Az energiaár-sokk legjobban az iparosodott országokat érintette. Az energiaintenzív ágazatok miatt az ipari termelés költsége gyorsan nőtt. Magyarország ipara energiaintenzív, az FDI-alapú autóipari és akkumulátoripari termelés különösen érzékeny az energia-és import árakra és a globális ciklusokra. Arányaiban minket érintett legjobban a sokk. Csehország ipara kevésbé energiaintenzív egységnyi GDP-re vetítve, illetve más az ipari mix, mint Magyarországon. Románia részben hazai energiával és nagy belső fogyasztással tudta tartani a GDP-t, Lengyelországnak a saját szén és nagy belső piaca segített. GDP-jének csak 40%-a van az exportból, míg a magyar GDP 80 %-a exportból ered. Ez kisebb kitettséget jelent a globális változásoknak.

<<<"Jelenleg nem látszik, hogy tartósan nagy hiány alakulna ki. Akkor van gond, ha nem követi exportbővülés. "

- Márpedig az nincs>>>

Van!

tradingeconomics.com/hungary/exports

Exports: last 11468.14, previous 10888.64 EUR Million Jan 2026

"4 év stagnálunk..."

Elsírom magam!

2024-ben egy átlagos magyar gazdasági teljesítménye vásárlóerőben mérve kb. 31%-kal magasabb, mint 2020-ban.

www.ksh.hu/stadat_files/gdp/hu/gdp0080.html

"- Romániában éppen csökken a költségvetési hiány, a szükséges kiigazítások megtörténtek, nálunk meg nő.. 6,8 vs 5%..."

*Az idei lehet a harmadik egymást követő év, amikor a magyar költségvetés hiánya alacsonyabb a lengyelnél, ráadásul akkor, amikor Magyarországon választásokat tartanak. *

*A magyar hiányadatnál szinte mindenhol magasabb számokat látunk: Romániában 7,6 százalék, Lengyelországban 7 százalék, Szlovákiában pedig 5 százalékos volt 2025-ben az eredményszemléletű deficit.*

*A gazdaság a megszorítások miatt gyakorlatilag padlót fogott, a korábbi bezzegország tavaly 0,6 százalék tudott bővülni. Ez persze nem független attól, hogy 2025 nyara óta csökkennek a reálbére a 9 százalék fölötti infláció miatt.*

www.vg.hu/vilaggazdasag-magyar-gazdasag/2026/03/magyar-koltsegvetes-hiany-nagy-marton-lengyel-deficit.

"Ja és ott a GDP 59%a az államadósság, nálunk kb 74%..."

*2026 első hónapjában 9,62 százalékkal nőttek a fogyasztói árak. Az élelmiszerárak 7,86 százalékkal voltak nagyobbak, mint 2025 januárjában, a nem élelmiszer jellegű termékek 9,99 százalékkal, a szolgáltatások pedig 11,59 százalékkal drágultak.A legnagyobb arányú áremelkedést a villanyáram (59,33 százalék), a vasúti közlekedés (24,40 százalék) és a kávé (24,66 százalék) esetében regisztrálták.*

*Tizenegy hónap alatt 156,631 milliárd lejjel (mintegy 11 609 milliárd forint) nőtt az adósságállomány, a GDP-arányos adósság pedig 5,4 százalékponttal. 2019 decembere óta a román államadósság abszolút értékben megháromszorozódott, míg GDP-arányosan 25 százalékponttal emelkedett.*

www.vg.hu/nemzetkozi-gazdasag/2026/02/roman-romania-allamadossag-gdp-adossag-hitel-besorolas

ulpius66 2026.03.29. 20:33:38

MAGYAR GDP 2020-2024 KÖZÖTT

www.ksh.hu/stadat_files/gdp/hu/gdp0004.html

Év Millió Ft Millió dollár
(vásárlóerő
paritáson)

2020 48 807 766 344 108,2
2021 55 560 466 374 519,9
2022 65 950 424 421 469,3
2023 75 292 668 433 583,9
2024 81 447 664 455 137,5

ulpius66 2026.03.29. 20:37:39

A MAGYAR GDP ALAKULÁSA.

2020------------ 48,8 EZER MILLIÁRD FORINT VOLT, VÁSÁRLÓERŐ PARITÁSON 344,1 MILLIÁRD DOLLÁR

2024 ---------- 81,4 EZER MILLIÁRD FORINT, VÁSÁRLÓERŐ PARITÁSON 455,1 MILLIÁRD DOLLÁR

ulpius66 2026.03.29. 20:41:59

MEGVAN MÁN, HOGY KI IS ÍRTA A POLOSKA DIPLOMATA MUNKÁJÁT????

NYILVÁN MEGVAN A HÖLGY, AKI HAJLANDÓ VOLT MEGÍRNI NEKI, MAJD A VÁLASZTÁSOK ELŐTT EGY HÉTTEL HOZZÁK NYILVÁNOSSÁGRA A NYILATKOZATÁT, HOGY IGENIS Ő ÍRTA A POLOSKA DIPLOMATA MUNKÁJÁT....

MEGNÉZZÜK EGYBŐL LEMOND-E A POLOSKA MINT SCHMITT PÁL, AKI EMIATT BUKOTT MEG, MINT KÖZTÁRSASÁGI ELNÖK....

ulpius66 2026.03.29. 20:55:35

"Magyarország nominális (folyó áras) bruttó hazai terméke (GDP) $247,76 milliárd ($247 759 000 000) 2025-ben, a Nemzetközi Valutaalap (IMF) szerint.
Egy főre jutó GDP Magyarországon (ahol a népesség 9 632 287 fő) értéke $25 916 2025-ben volt, ami $2 645 -os növekedés a $23 272-hoz képest 2024-ban; ez 11,4% -os változást jelent az egy főre jutó GDP-ben."

www.worldometers.info/hu/gdp/magyarorszag-gdp/

AZ IMF SZERINT 2025-BEN MAGYARORSZÁGON AZ EGY FŐRE ESŐ GDP 11,4%-KAL NŐTT EGY ÉV ALATT!!!!!!!

ulpius66 2026.03.29. 20:57:56

www.worldometers.info/hu/gdp/egy-fore-juto-gdp/

Egy főre jutó GDP (2025) – IMF

JÓ BÖNGÉSZÉST MINDENKINEK!

EGYEBEKBEN AZ IMF SZERINT 2025-BEN MAGYARORSZÁGON AZ EGY FŐRE SŐ GDP 26 EZER DOLLÁR VOLT, MÍG ROMÁNIÁBAN 22,4 EZER DOLLÁR.......

Boldeone2 2026.03.29. 22:12:10

@atomic power 1986DucaDuca: Sokksorozatokkal teli ciklus volt! "

- Nem kell a rizsa! Ez minden országot komolyan érintett, de a magyar gazdaság az egyik legrosszabb rezilienciával reagált!
A lengyel gazdaság 3+3,6%- al tudott bővülni 2024 és 2025- ben! Ja, közben nem orosz segget nyaltak, mint Orbán, hanem tettek Energia- függetlenségükért

Boldeone2 2026.03.29. 22:21:55

@atomic power 1986DucaDuca: 2024-ben egy átlagos magyar gazdasági teljesítménye vásárlóerőben mérve kb. 31%-kal magasabb, mint 2020-ban."

- Ekkora egy kamu embert! Eddig majdnem komolyan vettelek, bár unom a veled való kommunikációt! Ember, 2020- ban a covid éve volt. Utána a GDP visszatöltötte a kibocsátási rést!

Ez volt a " repülőrajt éve"

hvg.hu/gazdasag/20260130_gdp-novekedes-ksh-2025-gazdasag-repulorajt-ebx#:~:text=GDP:%20A%20rep%C3%BCl%C5%91rajt%20%C3%A9ve%20helyett%200%2C3%20sz%C3%A1zal%C3%A9kkal,volt%20k%C3%A9pes%20%C3%A9rdemi%20n%C3%B6veked%C3%A9st%20el%C3%A9rni%20a%20gazdas%C3%A1g.

Boldeone2 2026.03.29. 22:36:11

@G. Nagy László: youtu.be/9BFsAvycyeY?si=4I5GtjQ4Mzf5h0sK

Mit szólsz ehhez? Egy új botrányhír...A volt rendőrszázados kitálalt. Pár állítás:

- A rendőrséget politikai ügyekben felhasználják
- Statisztikákat hamisítanak. Ez az elvárás
- Politikai elvárások vannak és utasítások
- Az aktuális kormánypropaganda szekerét kellett tolni
-"Baráti " és "ellenséges sajtó"
- Hazudtak arról is mi történik a határon ...( Ezt én is elmondtam...nyilánvaló volt...)

MI KELL MÉG MÁS BIZONYÍTÉK, HOGY SPINDIKTATÚRA AZ ORSZÁG?

A titkosszolgálatokat pedig a Tisza Párt lejáratására, szétverésére használják fel..

-

Boldeone2 2026.03.29. 22:42:41

@G. Nagy László: Erre is választ szeretnék:

Szerinted az milyen politikai rendszer, ahol a legesélyesebb kihívót kihívót nem hívják meg a köztv- be- aki milliókat képvisel már- hogy a sötétségben tartott embereknek elmondja mit akar?

Úgy lenne a fair, ha elismernéd már: ez nem demokratikus és szabad állam!

Boldeone2 2026.03.29. 22:47:35

@ulpius66: IMF SZERINT 2025-BEN MAGYARORSZÁGON AZ EGY FŐRE ESŐ GDP 11,4%-KAL NŐTT EGY ÉV ALATT!!!!!!!"

- Az kb a forint erősödés volt, amit most vesztünk el..Mivel a befektetők rájöttek mennyire sérülékeny és kiszolgáltatott az ország

G. Nagy László 2026.03.30. 00:00:58

@Boldeone2:

"Szerinted az milyen politikai rendszer, ahol a legesélyesebb kihívót kihívót nem hívják meg a köztv- be"

Magyarország nem ilyen, MP-t rendszeresen meghívják.

"A volt rendőrszázados kitálalt."

Fasza, van két kiugrott rendőr, akik tiszások. Legalább már ketten tolják ugyanazt a narratívát - szemben mindenki mással. Azért az a tény, hogy az AH által megfigyelt személy vallomást tett, elismerve a külföldi szálat, erősen a kormányoldal felé billenti az igazság mérlegét.

Én értem azt, hogy be vannak tárazva a petárdák. Szerintem lesz még négy-öt ilyen a következő két hétben. De nekem úgy tűnik, hogy a globalista maffia már érzi a vesztét. Csak pár jel:

1. Mindenki a választási csalás lehetőségéről kezdett beszélni - ilyet még véletlenül sem tesz egy győzelemre készülő tábor.

2. A Medián bevállalta azt is, hogy soha többé nem végez politikai közvéleménykutatást. Akkorát füllentettek, hogy nem is venné őket komolyan többé senki.

3. Olyan patronokat sütöget el a balos maffiamédia, amely akár a Tiszára is ráéghet. De már ez sem számít. Úgy viselkednek ők is, hogy már minden mindegy, nincs mit veszíteniük...

Alig várom, hogy 13-án posztoljak valami csúnyán kárörvendőt.

Boldeone2 2026.03.30. 00:13:09

@G. Nagy László: Azért az a tény, hogy az AH által megfigyelt személy vallomást tett, elismerve a külföldi szálat, erősen a kormányoldal felé billenti az igazság mérlegét."

- Kamu az egész videó, ráadásul SEMMIT nem bizonyít, ahogy jogászok már el is mondták róla. Egy rezsim szánalmas vergődése a hatalom megtartásáért

Mindenki a választási csalás lehetőségéről kezdett beszélni - ilyet még véletlenül sem tesz egy győzelemre készülő tábor."

- A jelen - polgárháborús - politikai helyzetben ez benne van a pakliban. Orbán minden aljasságra képes, ahogy látjuk
Ez valódi ki- ki küzdelem, és Orbán tudja : Magyar Péter nem fog kegyelmezni nekik, ha hatalomra jut
Ez azért más helyzet, mint 4 éve volt...

Medián bevállalta azt is, hogy soha többé nem végez politikai közvéleménykutatást. Akkorát füllentettek, hogy nem is venné őket komolyan többé senki."

- Eddig mindig a Medián találta el a legjobban a végeredményt, csodálkoznék ha másképp lenne most...

Boldeone2 2026.03.30. 00:22:38

@G. Nagy László: Úgy viselkednek ők is, hogy már minden mindegy, nincs mit veszíteniük..."

- Pont hogy Orbán viselkedik úgy. Rekedt hangon üvölti az ukrán hülyeségeit, meg "tiszapártozik" Ő is tudja: közel a vég

Nézz szembe a valósággal: ennek a választásnak már a Tisza párt az esélyese. Semmilyen erővel nem lehet visszafordítani a társadalomban zajló változásokat: a fiatalabb, városi, képzettebb lakosság már nem a kormányt támogatja!
A falvakban lehet az utolsó reménye Orbánnak, meg a csaló rendszerében, ahol most akár két nemzetiségi képviselő is bejöhet 1 cigány egy népet; 2 kibic Erdélyből, ez már 4....Innen indul az ellenzék...
A falvakban a cigányokat felfogadják, kapják a 20 ezres támogatást...
Ez a rezsim, így működik....

Bezzeg Budán - ami régen jobbos fellegvár volt - ott meg jól agyonverik a Fideszt

Boldeone2 2026.03.30. 00:32:59

Kik ma a Fidesz támogatói?

-Egy egyre szűkülő polgári kör, egy még annál is jobban szűkülő értelmiségi kör Csak a 10-20 % támogatja már a diplomások között a felmérések szerint. Ezen belül a pár ezer rezsimszolga, akik a rezsim kenyerét eszik.

-A másik rész a kevésbé tanultak, , a kistelepülésen élők és a nyugdíjasok körei....Ők adják az " oroszlánrészt"...

Jó lenne már, ha végre a társadalom műveltebb és polgáribb részének az akarata érvényesülne...

Újabb 4 év orbáni önkényt, " spindiktatúrát" nem bír ki az ország

atomic power 1986DucaDuca 2026.03.30. 09:22:45

@Boldeone2:

"Ekkora egy kamu embert! Eddig majdnem komolyan vettelek, bár unom a veled való kommunikációt! Ember, 2020- ban a covid éve volt. Utána a GDP visszatöltötte a kibocsátási rést!"

A kérdésed így hangzott:

<<<"Atomic power 1986DucaDuca2026.03.29. 20:24:36
@Boldeone2:

"- Mi történt 2020 és 2025 között?Ja, ebben a periódusban stagnált a GDP ...">>>

Korrekt választ kaptál!
Egy főre jutó GDP, vásárlóerő-paritás alapján [USD]*

2020: 35 515 USD, 2022: 43 901 USD

Volt egy visszapattanás, de 2022-re már magasabb volt a érték, mint 2020-ban.
A 2019-es értéknél is magasabb volt: 35 608 USD

www.ksh.hu/stadat_files/gdp/hu/gdp0080.html

Ezen a grafikonon is jól látszik:

tradingeconomics.com/hungary/gdp-per-capita-ppp

A gazdaság V-alakú kilábalást mutatott, amely során a GDP túllőtte a válság előtti szintet.
(overshooting recovery)

Először gondolkozzál, utána vagdalkozzál!

"A lengyel gazdaság 3+3,6%- al tudott bővülni 2024 és 2025- ben!"

Igen! A lengyelek a 2008-as pénzügyi válság idején is növekedni tudtak! Lengyelország volt az egyetlen EU-tagállam, amely nem esett recesszióba.

Több ok együttálássa okozza ezt a kivételes lengyel helyzetet.
A GDP-t a fogyasztás pörgette, mert növekedtek a reálbérek. Nálunk a korábbi infláció miatt a háztartások óvatosak maradtak, a fogyasztás csak lassan állt helyre. 2023-ban Magyarországon kb. 5–6 százalékponttal magasabb az infláció, mint Lengyelországban, ami nagyon nagy különbség makrogazdaságban. Magyarországon azért volt magasabb az infláció, mert a forint jelentősen gyengült, aminek elsődleges oka az import energia drágulása volt. A lengyeleket ez kevésbé érintette, más az iparszerkezet, kevésbé energiaintenzív, van saját szenük is.
Az inflációs nyomást a 2022-es választások is növelték (választási költekezés).
Egyes vállalati szektorokban a cégek nagyobb áremeléseket érvényesítettek (profitmarzsok), mi szontén növelte az inflációt.
A magas infláció a reáljövedelmek csökkenése útján visszafogta a fogyasztást, ami a GDP növekedés egyik legerősebb faktora!
Magyar gazdaság erősen függ az exporttól és az ipartól. A lengyel kevésbé exportvezérelt. Nálunk a GDP 80%-a az exportból adódik, a lengyeleknél ez 40%. Nagyon függünk a német ipartól, ami szintén visszaesett. Lengyelország a sokkal nagyobb belső piaca és a német ipartól való kisebb függése miatt ellenállóbb volt.
Mindeközben Lengyelország az EU-s forrásokhoz is jobban hozzáfért az említett időszakban.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2026.03.30. 18:44:34

@Boldeone2: Laci csak egy propagandista. Neki minden más kamu.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2026.03.30. 18:46:03

@G. Nagy László: hahahahahahahaha!!! :)) Az ukrán szál ugye!! :))
süti beállítások módosítása