téveszmék

téveszmék

"Mindent tudni akarok!"

2024. december 16. - G. Nagy László

mindent_tudni_akarok.jpg

 

 

Sosem felejtem el a jelenetet. Még a múlt században járunk, a púpos tévék időszakában. A fotelben ülök, kezemben a távirányítóval. Apám belép a szobába, s beszélgetésbe elegyedünk. Villamosmérnök az öreg, s lelke mélyén fájlalja, hogy három fiúgyermeke közül egyik sem követi a pályán, egyik sem mutat affinitást a műszaki dolgok iránt. "Fiam, téged nem is érdekel, mi van a televízió belsejében?" - teszi fel a rá jellemző, valójában költői kérdést. "Hát rohadtul nem. Nézd ezt a távirányítót! Bőven elég nekem, ha ezen ismerem a gombokat, s megtalálom azt a néhány csatornát, melyre kíváncsi vagyok. A többi nem az én világom." - Nem is számíthatott más válaszra, mégis csalódottan távozik.

 

Kétségkívül nem vagyok egy műszaki beállítottságú figura. De nem ez az egyetlen magyarázat arra, hogy magasról teszek rá, mi történik az elektromos készülékeken belül. Az is lényeges, hogy nem késztet és nem kényszerít rá semmi, hogy bármiféle érdeklődést mutassak. Megbízhatóan működnek nélkülem is; örömteli, hogy nem kell törődnöm ezekkel. A legtöbb dologgal - érthető módon - csupán akkor kezdünk el foglalkozni, amikor muszáj; amikor baj van, amikor hibát, elakadást észlelünk. Hétköznapi üzemmódunkban természetesnek vesszük, hogy a teremtett világ jól funkcionál körülöttünk, s nem kell elvégeznünk a kertésziskolát ahhoz, hogy az édenkert gyümölcsöséből csemegézhessünk.

 

A legjellemzőbb terület, amelyben többségünk egyáltalán nem kíván elmélyedni - bár néha mégis muszáj -, az egészségügy. Legtöbbünk alapélménye az, hogy általában jól vagyunk, nincs szükségünk sem doktorra, sem gyógyszerre, sem mélyreható ismeretekre. Ha két évben egyszer megfázunk, másfél nap alatt kikúráljuk magunkat. Ha fáj valamink, bekapunk egy pirulát, s már el is felejtjük az egészet. A háziorvosunkat csupán akkor keressük fel, amikor meg kell hosszabbítani a jogsinkat. Aztán egyszer csak történik valami - és hirtelen 180 fokos fordulatot veszünk. Öt éve egyik napról a másikra váltunk mindannyian pandémia-szakértőkké, holott addig azt gondoltuk, világjárványok csak a történelemkönyvekben léteznek. Saját, egyedi betegségeinkkel is hasonló a helyzet: elég egy ijesztő lelet, máris a legrosszabbra készülünk, s megpróbálunk minden információt begyűjteni a tárgyban, amit a tudomány az elmúlt évszázadok során felhalmozott. Személyes problémám e téren ugyanakkor éppen az, hogy nincs semmiféle ijesztő leletem. Ötven éve fáj a fejem, de senki nem tudja, mitől. Számos vizsgálatot végeztek már - sehol semmi szervi elváltozás. A masszőröm szerint nem nyújtok eleget, s az edzéssel terhelt izmok a felelősek. (Mondjuk a gyerekkori panaszokat és a migrénes rohamokat ez aligha magyarázza.) A táplálkozástudósok természetesen minden baj okát a rosszul összeállított étrendben, a kerülendő élelmiszerekben látják. A pszichológusok és terapeuták mélyen egyetértenek abban, hogy feltáratlan lelki gondok állnak a háttérben, ám mivel soha semmiféle komolyabb trauma nem ért, fogalmuk sincs mit keressenek... A legjobbak a felfájás-specialisták. Ők a szakterület kapcsán valóban minden ismerettel rendelkeznek, ám így is csak találgatni tudnak, s különféle gyógyszerekkel próbálkoznak. Végül is, hosszú az élet, a halálos ágyamon már igazán egészséges leszek... Szóval: magasról tennék e témára, ha nem lennék érintett, vagy ha a birtokomban lenne végre valami csodaszer. De amíg a probléma fennáll, valamennyire muszáj elmélyednem benne.

 

Csaknem mindenkit érint a párválasztás és az együttélés problémaköre is, a legtöbben mégsem képzik szakértővé magukat. Van pár barátom, akik már a középiskolában megismerkedtek későbbi feleségükkel, s azóta is közösen tengetik napjaikat, így aztán sohasem kellett megtanulniuk a csajozás fortélyait. Illetve vannak a szerencsésen jóképűek, akiket egyenesen leszólítanak a csajok - őket sem kényszeríti semmi, hogy mesterré váljanak a vadászatban. Borítékolhatóan nem fogja érdekelni őket az evolúciós biológia, a nők hipergám ösztönvilágának és játszmáinak feltárása - egyszerűen repülnek virágról virágra, s mosolyogva élvezik a létezést. Muszáj bevallani, hogy minket, átlagos fickókat sem elsősorban a mérhetetlen tudásszomj, sokkal inkább a szükség késztetett rá, hogy elmerüljünk ebben az egyébiránt rém izgalmas témában. Az ismerkedés persze csak az első lépcső. Maga az együttélés is villámgyorsan pokollá válik, ha a felek nincsenek tisztában a pszichológiai alapokkal. (S hogyan is lennének, ha már a szüleiktől is pocsék mintákat láttak?) A legtöbben csupán az első válásuk után kezdik el forgatni a vonatkozó szakirodalmat. Épp most fut a Házasság első látásra című tévéműsor második évada, s döbbenetes látni, hogy felnőtt emberek, milyen tudatlanul, milyen éretlen lélekkel vágnak bele a nagy kalandba. Való igaz: nem tudunk előre felkészülni minden őrültre, minden lelki betegre, minden váratlan szituációra. De ahogy az egészségmegőrzés terén, az alapokkal itt sem árt tisztában lenni.

 

Engedd meg, kedves Olvasó, hogy egy rövid bekezdés erejéig személyes, speciális poklomra is kitérjek. Ez pedig a szerencsejáték, azon belül is a póker. Alig hiszem, hogy van még egy olyan idióta barom, aki annyit elmélkedik a szerencse természetén, mint jómagam. Az alapprobléma egyszerű: mindannyian azt az ígéretet kaptuk, hogy a szerencse forgandó; hogy hosszútávon a kártya mindenkit ugyanolyan mértékben jutalmaz. Tizennyolc év (több mint háromezer este, körülbelül húszezer óra) játék után már bizonyosan tudom, hogy ez nem igaz. Az ősi közmondással és a matematikával nem kívánok harcba szállni.  A magyarázat egyszerűen az lehet, hogy Fortuna áldásainak és átkainak kiegyenlítődéséhez - élő versenypóker esetén - kell háromszáz-négyszáz év, ugyanakkor sajnálatos körülmény, hogy egyikünk sem kap ilyen hosszú pályafutást. Néhány évtizedes kártyakarrierbe pedig simán belefér, hogy egyesek kifejezetten szerencsések, míg mások pechesek. Akik az élet napos oldalára születtek, azok aligha morfondíroznak ilyesmin. Számukra megszokott élmény, hogy kiváló indulólapokat kapnak; párjaik szettesednek; húzóik lejönnek; minden flopon találnak valamit; s ami a lényeg: az all in összecsapásokat rendre megnyerik. Bele sem gondolnak, hogy még egy olyan átlagos szituációban is, amelyben toronymagas favoritok, legalább négyféle módon szerencsésnek kell lenniük, hogy a kassza végül náluk landoljon. (Kell a jó lap; kell az ellenfélnél is a reményteli kártya; kell, hogy a másik hajlandó legyen harcba menni; s végül a jobb lapnak ki is kell tartania. Bármelyik tényező kiesik, vége a dalnak.) Egy könyvet tudnék megtölteni azzal, Fortuna hány helyen kopogtat a pókerjáték során; a született mázlisták erre teljesen vakok. Mi több, sokszor még az alapmatekot sem vágják. Számukra természetes az éden, s minden gyümölcs könnyedén elérhető - sohasem fognak filozofálni a szerencse természetén. Ahogyan azok sem, akik sosem találkoznak e misztikus világgal; akik napi nyolcórás munkával keresik fix munkabérüket. Én magam sem kutatnám az okokat, ha legalább annyit szüretelnék, mint amennyit a játéktudásom és a (nem túl jelentős) ráfordításaim indokolnak. Nyilvánvalóan azért lett vesszőparipám a kérdés, mert nem úgy halad szekér, ahogyan kéne.

 

És végül: egy ideális világban a közélet is egy olyan terület volna, amelyhez a legtöbbünk nem sokat konyítana. Ha kicsit igényesebbek vagyunk, nyilván mindig is lesz értékalapú társadalomfilozófiánk, s bizonyára fogjuk tudni a kormányfő és a köztársasági elnök nevét. De ennyi. Ahol valódi szabadság van, pazar közbiztonság, béke és jólét, ott szinte mindegy is, hogy konzervatív, vagy szociáldemokrata adminisztráció vezeti az országot. Egyiknek sem lesz túl nagy mozgástere, ha eleve profi a rendszer; komolyat hibázni, hatalommal visszaélni sem igazán lehet, ha az állam csak a legszükségesebb területeken van jelen. Nincs gáz, ha nem akarnak különböző ideológiákat beleverni a polgárok fejébe; ha nem áll szándékukban demokratikussá bombázni a különböző népeket; ha nem kívánják az adófizetők pénzét háborúkra és bevándorlókra költeni. Az a tény, hogy manapság minden a politikáról szól; hogy a gazdaságot, a kultúrát, de még a vallást is a politika járja át, azt jelzi, hogy elég beteg a világunk. Ha egészséges volna, úgy tojnánk az egészre, s csak mulatnánk felhőtlenül. S hogy ez mennyire nem légből kapott fantáziálás: emlékszünk még arra, hogy húsz évvel ezelőtt mennyit foglalkoztunk külpolitikával? Érdekelt bárkit is, ki az Európai Bizottság elnöke? Vagy hogy mi történik Washingtonban? Viszont szó szerint tudtuk idézni Medgyessy makogásait, Gyurcsány hazugságait és Lendvai Ildikó visítozásait. Minden figyelmünket a belpolitikára fókuszáltuk, hiszen nem volt háború a szomszédban, nem volt tömeges migráció, és nem volt hazánkra nehezedő, állandó nyugati nyomásgyakorlás sem. Minden gondunk belülről fakadt.

 

"Akkor kelünk át a hídon, amikor odaérünk." - Ez elég logikusnak tűnik. Mondhatnánk úgy is: mindent a maga idejében! Ami jelenleg nem probléma, azzal felesleges foglalkozni, arról nem is akarunk tudni, van épp elég gondunk-bajunk így is. És amikor már mindent elengedtünk; amikor már csak az marad érdeklődésünk középpontjában, ami valódi szenvedélyt jelent, akkor tudhatjuk, hogy megérkeztünk a földi mennyországba. Akik szenvedésre születtek, azoknak rém unalmas hely lesz, de annyi baj legyen! Apám valószínűleg nem így gondolkodott, de erről már sosem fogok beszélgetni vele. Ez lesz az első karácsonyunk nélküle. Ő sem kérdi meg soha többé, mi az, ami engem foglalkoztat. Ezért írom meg itt. Nektek. Mindenkinek.

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr8618739258

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wildhunt 2024.12.16. 09:57:50

Részvétem! Remélem teljes életet élt. Amennyit eddig leszűrtem, sok gyereke lett akikkel egyenes és állandó kapcsolata volt, ez pedig több, mint amit a legtöbb ember el tud érni.

A cikkhez: mire gondolt a költő?

Boldeone2 2024.12.16. 10:36:05

Midlife crisis? Egyfajta, kapuzárási pánikot, számvetést érzek a blogposztban...Ez az állapot bárkivel bármikor megtörténhet, 40- 60 között; lényegében egy életszámvető kor, amikor az ember néha abszurd és irracionális cselekedetekre szánja el önmagát..
Gyakran ekkor kezd el újra csajozni, pl...Sajnos, én sem vagyok ettől a neoinfantilizmustól, nosztalgiától mentes.. Tehát időnként eszembe jut, hogy vajon mi lenne, ha hirtelen lelépnék, és keresnék egy fiatal 20 éves nőt, mondjuk Ázsiában, akitől gyermekem születne...
Bűnös gondolatok ezek, gyorsan el is kell hesegetni...De néha mégis jó eljátszani a gondolattal ...folyt

Boldeone2 2024.12.16. 10:51:03

A műsorban szereplő egyik férfi, - a leggazdagabb - gyermekkori barátom, jól ismerem...Milliárdjai, inkább tízmilliárdjai vannak...Egész életében a törvénytelen utat járta, de csak kiszabadult a Debrecen újkerti lakótelep fogságából, elérte célját...
Mindig rejtőzködött a világ elől, most meg 50 évesen előbújik, kigyúrva, botoxolva egy tv műsorban??
Mi ez, ha nem totális őrület? Ez nem nárcizmus, annál több: a személyiség kifordulása, a " midlife crisis " miatt...

Az ember ráeszmél milyen gyorsan véget ér az élet, így - kínjában- váltani szeretne...Ez részben " bőrváltás " is lehet, tehát az ember megpróbál " új ember lenni" ami abszurd...

Szomorú, de sokán már ebben a korban meghalnak, akik a végletekig elszúrják, túltolják a biciklit...50-55 kötött a legrizikósabb, amikor még ugyanolyan fiatalnak hiszi magát az ember..
Talán utána már könnyebb, ezt még nem tudom, de majd elválik...

A túlzott tesztoszteron jelenléte nem tesz bölcsebbé, úgy vélem...Mindig ott munkálkodik a " bűnös ösztön"...Nehéz így Buddhának, bölcsnek lenni...:(

Boldeone2 2024.12.16. 11:06:08

Ebben a korban pedig már az ember -nem a vélten- vagy valósan fontos társadalmi problémákkal foglalkozik, hanem saját magával: hogyan lehetne több pénzed, vállalkozás, sportautó, nők- aki teheti, persze

Aki nem, az befordul, lehet bölcsebbé válik, olvas- tanul- filozofál

Amikor az ember elkezd túlzottan politika-orientált lenni, amikor túl sokat néz tv reality showt, az már a végzetes megöredés jele...
Elkezdik az " ország" más ember életét élni...
Az már a kínlódás korszaka....

Bár tegnap én is megkönnyeztem a magyar női kéziválogatott EB bronzérmét...

Magyarnak lenni a világban valóban különleges érzés, amit más nemzet nem biztos hogy át tud élni...Patriotimus, nacionalizmus mindenhol van, szinte, de ez az összetartozás különleges ami közöttünk van, sorstársként...

G. Nagy László 2024.12.16. 11:41:11

@Wildhunt:

"Részvétem!"

Köszönöm.

"A cikkhez: mire gondolt a költő?"

Nem többre, mint ami a posztban áll.

Mindannyiunk fejében ott él az édenkert képe. Ádám és Éva egész nap esznek-isznak és szexelnek; még nincs betegség, nincs munkavégzés, nincsenek társadalmi feszültségek, nincs politika - nincs semmiféle gondjuk. Ez sokak számára ijesztő állapot, mert fantáziátlanok, s problémák nélkül nem tudják tartalommal megtölteni az életüket. (Apám is ilyen volt.) Én ezzel szemben úgy látom, hogy Ádám és Éva világa eszményi - ide kéne tartanunk. Nem újabb problémákat gyártani, csupán felszámolni az eddigieket (avagy megbékélni velük, ha változtatni nem lehet a helyzeten).

Boldogok a lelki szegények, mert övék a mennyek országa!

G. Nagy László 2024.12.16. 11:47:15

@Boldeone2:

"Bár tegnap én is megkönnyeztem a magyar női kéziválogatott EB bronzérmét..."

Mégsem vagy menthetetlen :)

"Amikor az ember elkezd túlzottan politika-orientált lenni, amikor túl sokat néz tv reality showt, az már a végzetes megöregedés jele..."

1. Sosem voltam lélekben annyira fiatal, mint manapság. (Testileg sincs okom a panaszra.)
2. A politika mindig is érdekelt. Már 1989-ben együtt vonultam a fideszesekkel március 15-én. Pedig abban még volt kockázat...
3. Semmiféle reality showt nem nézek. A lányok követik, a tévé meg a nappaliban megy... belecsöppenek ezekbe. De akárhogy is: a Házasság első látásra kifejezetten jó műsor és határozottan tanulságos is. Az asszonnyal mindig rádöbbenünk, hogy milyen jól bánunk egymással :)

Alöksz Róz Unbanned 2024.12.16. 12:37:09

@G. Nagy László: "Boldogok a lelki szegények, mert övék a mennyek országa!" - pontosabban találjanak megnyugvást abban, hogy haláluk után övék lesz a mennyek országa...
(és ne púposkodjanak itten a "nagyok" földi boldogságát elrontva)

ez arra a buddhista típusú nagy tévedésre épít, hogy a boldogtalanság forrása a vágyaink. lehet. de a boldogságé is.

Alöksz Róz Unbanned 2024.12.16. 12:44:07

@Alöksz Róz Unbanned: "ez arra a buddhista típusú nagy tévedésre épít, hogy a boldogtalanság forrása a vágyaink" - bár, ha úgy értelmezzük, hogy a nagyok vágyai a kicsik boldogtalanságának forrása.... ez akármilyen kis közösségben igaz.

G. Nagy László 2024.12.16. 13:02:57

@Alöksz Róz Unbanned:

"ez arra a buddhista típusú nagy tévedésre épít, hogy a boldogtalanság forrása a vágyaink. lehet. de a boldogságé is."

Szerintem ezt helyesen látod. Valóban kétféle vágy létezik: a kielégíthető és a kielégíthetetlen. Az előbbiek - ahogy írod is - a boldogság forrásai. Az utóbbiakat pedig jobb elengedni. A buddhizmus sem mond mást egyikről sem.

"bár, ha úgy értelmezzük, hogy a nagyok vágyai a kicsik boldogtalanságának forrása.... ez akármilyen kis közösségben igaz."

Ezzel ugyanakkor semmilyen formában nem tudok egyetérteni. Lehet a világon bárkinek bármiféle vágya, az engem sehogyan sem tud boldogtalanná tenni.

MEDVE1978 2024.12.16. 13:07:47

"A legjellemzőbb terület, amelyben többségünk egyáltalán nem kíván elmélyedni - bár néha mégis muszáj -, az egészségügy."

Hát pedig általánosan, hacsak nem tartozol a világ top 1% leggazdagabb emberei közé, egyre inkább el kell mélyednie az embernek. Ennek általános oka van, az egészségügy gyakorlatilag mindenhol válságban van. A fejlődő országokban mindig is abban volt, messze nem volt alkalmas olyan ellátás nyújtására, amit mi humánusnak vagy jó színvonalúnak tartunk. A fejlett országokban az elöregedő társadalom miatt a betegen élő és gondozást igénylő emberek száma drasztikusan megemelkedett, ahogy az orvosok és ápolók iránti kereslet is. A technológiai fejlődés is nagyon előre ment, tehát a csúcstechnológiai orvosi ellátás nagyon sok mindenre képes, az ára miatt viszont nagyon kevesen kapják meg. Ez a szelekció van ahol piaci alapon valósul meg (USA), van ahol pedig egyszerűen a rendszer kapacitása szab kereteket annak, hogy kit lehet ellátni (Európa).
Ugyanez a gondolat és a növekvő kereslet vezet egyértelműen a kínálat szakmai romlásához. És itt elég erősen megérkeztünk Magyarországra is. Az én apám 2020-ban halt meg, hosszú szenvedés után. Ez volt a boldog fiatal szülő életem vége (amikor még a gyerekeim is viszonylag picik voltak, illetve a nagyszülők is megvoltak és el is látták magukat). A gondozásának és némileg anyám gondozásának a terhe részben rám esett, rengeteg orvosi problémát érintően kellett kiképeznem magam, illetve intézkedni.

A lehet, hogy rossz hírem az, hogy ha 70-80 körül vagy a rendszer nagyjából enged meghalni. Nincs holisztikusan gondolkozó orvos, a háziorvos nem ér rá, beutal mondjuk a gasztroenterológiára. Ott azonban semmi mással nem foglalkoznak, csak az emésztőrendszereddel. A többi részed érdektelen, ha más tünetet mutatsz, többnyire érdektelen. Simán meghalhatsz mondjuk a szívedtől vagy egy egyéb fertőzéstől egy ilyen részlegen.

Pár hónappal apám halála után folyamatosan fulladni kezdtem. Mivel asztmás vagyok, ez nem megy csodaszámba. Viszont az asztma doki azt mondta, hogy az asztmám pont, hogy javult az utóbbi években. Heteken keresztül küldtek tovább és tovább a különböző orvosokhoz (általános orvos, asztma orvos, kardiológus stb.) és diagnosztikai vizsgálatokra úgy, hogy végig rosszul voltam. A végén eldöntötték, hogy pszichoszomatikus a dolog és elküldtek egy pszichiáterhez, aki telenyomott Rivotrillal. De a probléma továbbra is fennállt. Mivel apámnak egy időben volt emésztőrendszeri rákja is, három-négy hónappal később elmentem gyomor-és vastagbéltükrözésre - magánban. Ott a doki kijelentette, hogy reflux miatt visszafolyik a sav a nyelőcsövembe és attól fulladok. Ha nem megyek el magánba, még ma is fulladok.

Szóval sajnos jobb, ha képben vagy. Különben pillanatok alatt nem diagnosztizálnak vagy félrediagnosztizálnak.

Alöksz Róz Unbanned 2024.12.16. 13:10:36

@G. Nagy László: dehogynem tud, amikor rád is hatást fejt ki. egy afrikai vérengző diktátor nyilván nem egy európai kisember boldogságát rontja el. de pl egy elégedetlenségében házsártossá váló feleség igen.

G. Nagy László 2024.12.16. 13:23:13

@MEDVE1978:

"Szóval sajnos jobb, ha képben vagy. Különben pillanatok alatt nem diagnosztizálnak vagy félrediagnosztizálnak."

Világos, de az emberi szervezet elképesztően bonyolult, sok ezer betegség létezik. Ha ezek a legkevésbé is érdekelnének, úgy az orvosi egyetemre mentem volna. Van épp elég bajunk, amivel foglalkozhatunk, én biztosan nem szeretnék általánosan és részletekbe menően képbe kerülni. Én is asztmás vagyok - viszonylag jól kezelem (Foster, Ventolin). A többi nem érdekel. Majd ráérek tanulmányozni, ha megjelenik az életemben. De sokkal fontosabb, hogy sportoljunk és aludjunk eleget. Meg hogy normálisan táplálkozzunk.

G. Nagy László 2024.12.16. 13:26:13

@Alöksz Róz Unbanned:

"elégedetlenségében házsártossá váló feleség igen."

Ez feladatot jelent, nem boldogtalanságot. És többféle megoldása is van, mind felszabadító erejű.

(Én mondjuk könnyen beszélek, mert könnyű dolgom van: az asszony alapvetően minden téren elégedett :))

valis47 2024.12.16. 13:27:01

@Boldeone2: Tesztoszteron nélkül nincs férfi, férfi nélkül nincs civilizáció. Igen, a tesztoszteron okozza a versengő szellemet, az agressziót, de a fejlődéshez mindig kellettek ezek is.
Manapság állítólag drasztikusan csökkent a férfiak tesztoszteronszintje és spermaszáma a fejlett világban az 50 évvel ezelőttihez képest. Meg is látszik, feminizálódik társadalom. A 21. század a "p.na őrjöngése", mint valaki mondta. A nők férfiasodnak, a férfiak nőiesednek viselkedésben.
Tesla is azt jósolta anno, hogy a 21. század nőuralmat fog hozni. Kérdés, hogy ez mennyire öli meg a fejlődést. A nők kevésbé versengőek, legalábbis a nyílt versengést kerülik, egalitáriusabbak, tehát szocialista politikákat támogatnak. Szerintem, ha bekövetkezik, egy stagnáló világ elé nézünk.
Ukrajna sem véletlenül nem sorozta be eddig a 18 éves korosztályt, hiába követeli már tőlük nyíltan a most távozóban lévő USA kormányzat. Egyrészt ez a korosztály náluk is sokkal kisebb létszámú, mint a 40-es, 50-es, másrészt az ország jövőjét tennék taccsra teljesen. Persze a washingtoni kibiceknek mindegy, nyilván úgyis migránsokkal szeretnék majd betelepíteni Ukrajnát majd. Zelenszkij viszont tartva a következményektől eddig ellenállt ennek.
Szóval logikus, hogy inkább küldik a lövészárkokba a 40-50-es férfiakat, akik nagyrészt már csináltak gyereket, ha nem, már esélyesen nem fognak, ráadásul ezek még keményebb generációk, akik még a Szovjetunióban születtek, anno letöltötték a kötelező katonai szolgálatot, mert még volt stb.

Alöksz Róz Unbanned 2024.12.16. 13:34:02

@G. Nagy László: kb annyit ér ez a válasz, hogy akinek nincs kenyere, egyen kalácsot :D

ulpius66 2024.12.16. 13:53:00

Hocsu szvjö znaty!

Mindent tudni akarok!

www.youtube.com/watch?v=qrm5Jp9qXbU

Én meg ezen nőttem fel......

MEDVE1978 2024.12.16. 13:57:12

"Van pár barátom, akik már a középiskolában megismerkedtek későbbi feleségükkel, s azóta is közösen tengetik napjaikat, így aztán sohasem kellett megtanulniuk a csajozás fortélyait."

Bár ez nem így volt nálam, de már én is több mint húsz éve vagyok együtt a feleségemmel. Nagy bajban lennék akkor, hogy ha most kellene fiatal csajokat csábítanom :) Szerintem az ismerkedés teljes dinamikája megváltozott. Én még viszonylag hosszan beszéltem le a csajokról a bugyit és a férfi volt a kezdeményező. Ma már ez nem mindenképpen így van, a dolgok is gyorsabban mennek és rengeteg az informatikai kommunikáció.

Azt hiszem mondjuk a 35 vagy inkább 40+-osokkal nem lenne problémám, a nőket is ebben az időszakban már inkább jellemzi talán a tapasztalat és a gyakorlatiasság. Legalábbis az a hajlandóság, amit mindenféle céges bulikon felmérek, inkább ebbe az irányba mutat.

"Épp most fut a Házasság első látásra című tévéműsor második évada, s döbbenetes látni, hogy felnőtt emberek, milyen tudatlanul, milyen éretlen lélekkel vágnak bele a nagy kalandba."
Sajnos az asszony miatt belehallgattam / belenéztem, miközben mással foglalkozom. Ez egy scripted reality. A pszichológusok se olyan embereket válogattak össze, akik passzolnak egymáshoz, hanem olyanokat, akiknek jelentős problémái vannak lelkileg.

Ez a póker kérdés érdekes. Erről mindig két dolog jut eszembe:
1. Az egyik, hogy vannak, akik dollármilliókat keresnek ezzel. Ez azt is jelenti, hogy ők valahogy elértek egy olyan szintű profizmus / szerencse kombinációt, ami erre képessé teszi őket.
2. A másik egy gazdagodási szindróma vagy egy recept. Van egy amerikai álom vagy egy meritokratikus kapitalista álom, ha úgy tetszik. Ez a kis cipőpucoló fiú, aki kinövi magát vállalatvezetővé és megéli az álmait, kemény munkával a csúcsra jut. Na, ilyen nincsen vagy ha van, alig van. Néhány példa: Donald Trump eleve milliomos családból származott az óriási vagyonát jelentős kezdőtőkéből hozta létre. Elon Musk gazdag dél-afrikai családból származik. Bill Gates tehetős középosztálybeli családból származott, Jeff Bezos mostohaapja, akihez fiatalon került szintén gazdag ember volt. Soros György volt még talán közel az egykori selfmade man képhez, de az emigrálása után őt is gazdag zsidó patrónus támogatta.

A lényeg ezekből a példákból, hogy az üzleti világban karriert csinált emberek döntő része nem felemelkedett szegény ember, ahogy az élsportolók döntő része sem a semmiből lett élsportoló. Az ő abszolút többségüknek is volt valahol affinitása / testfelépítése arra, hogy élsportoló lehessen később. Van egy amerikai faszi Lavar Ballnak hívják. Ő eldöntötte, hogy NBA kosaras gyerekeket "tenyészt". Ő egy közepes kosaras volt, de ez elég volt az egyetemi amerikai ligához. Ezután feleségül vett egy kosárlabdázó magas nőt és a gyerekeit - Polgár lányokhoz hasonlóan - non stop kosarazásra készítette fel. Két gyerekből NBA kosaras lett, de ami ebből látszik az az, hogy az alap mindig is ott volt.

Lehet, hogy a pókeres helyzet inkább az üzleti életre hasonlít ebben. A szerencsésebb és eleve jó képességű emberek csinálnak maguknak egy nagy nyereményt valahol, sok pénzt. És aztán ők abból a sok pénzből indulnak és onnantól már sínen vannak. Míg te valószínűleg soha nem nyertél 100.000 dollár díjazású tornát, így nem is lett meg a pénzügyi lába az egész történetnek, csak az affinitás / tudás / képzettség / tehetség van meg.

Wildhunt 2024.12.16. 13:58:45

@G. Nagy László: azt tudod, hogy aminek a működését nem ismered, ott átadod a döntés jogát (szabadságot) annak, aki igen?

ulpius66 2024.12.16. 14:04:29

Tipikus magyar eset.....

"Sokkoló fordulat állt be az itthon kilőtt svájci farkas ügyében: ez a magyar ölhetett"

"Az M237-es jeladóval ellátott, fokozottan védett állat vándorlását annak idején nagyon sokan követték. 2023. április elején azonban a nyomkövető elhallgatott, és nagyon rövid időn belül felmerült, hogy az úton lévő farkas – melynek természetvédelmi értéke 250 000 forint – elpusztulhatott."

A MAGYAR HATÓSÁGOK TÖBB TÍZMILLIÓ FORINTOS NYOMOZATI CSELEKMÉNY UTÁN KIDERÍTETTÉK, HOGY A 250.000 FORINT NÉVÉRTÉKŰ FARKAST KI LŐTTE LE!!!!!!!!

NOOOOOORMÁLIS???????????????

A KÉT VADÁSZT KI KELLETT VOLNA TÜNTETNI, HOGY LELŐTTÉK EZT A FENEVADAT, NEM MÁSFÉL ÉVIG BÖRTÖNBEN TARTANI, PLUSZBAN 12 ÉV BÖRTÖN FENYEGETI ŐKET!!!!!!!!

NOOOOORMÁLIS??????????

A FARKAS MEG KÜLÖNBEN IS MINEK JÖTT IDE?????????

ulpius66 2024.12.16. 14:07:34

www.penzcentrum.hu/vilag/20241216/sokkolo-fordulat-allt-be-az-itthon-kilott-svajci-farkas-ugyeben-ez-a-magyar-olhetett-1160756?utm_source=hirkere

NYUGAT-AURÓPÁBAN SZABAD VADÁSZNI A FARKASOKRA, ITTHON 12 ÉV BÖRTÖN FENYEGETI AZTAT, AKI LELŐ EGY VÉRENGZŐ FARKAST....

NOOOOOOORMÁLIS????????
(...ezért túlzsúfoltak a magyar börtönök, mert ilyen barmok ülnek a magyar igazságszolgáltatásban..... ugyanazért a bűncselekményért nyugaton ejnye-bejnye, meg 1.000 eurós büntike..... nálunk 5 év börtön!!!!! ... aztán meg csodálkozunk, hogy túlzsúfoltak a börtönök....)

MEDVE1978 2024.12.16. 14:11:24

" emlékszünk még arra, hogy húsz évvel ezelőtt mennyit foglalkoztunk külpolitikával? Érdekelt bárkit is, ki az Európai Bizottság elnöke? Vagy hogy mi történik Washingtonban? Viszont szó szerint tudtuk idézni Medgyessy makogásait, Gyurcsány hazugságait és Lendvai Ildikó visítozásait. Minden figyelmünket a belpolitikára fókuszáltuk, hiszen nem volt háború a szomszédban, nem volt tömeges migráció, és nem volt hazánkra nehezedő, állandó nyugati nyomásgyakorlás sem. Minden gondunk belülről fakadt."

Teljesen más világpolitikai helyzet volt. Egyrészt 20 éve lettünk EU tagok. Előtte a teljes fókusz magunkon volt, mert már a 90-es évek közepétől folyamatosan azon dolgozott minden kormány, hogy EU tagok lehessünk. Ez volt az ígéret földje az akkori politikai kommunikációban (amiért áldozatot kell hozni). Mivel 95-ben véget ért a balkáni háború, 97-ben pedig döntöttek arról, hogy NATO tagok leszünk, Oroszország Jelcin alatt hanyatlott és vesztett súlyából, a kínaiak pedig még az útjuk elején voltak a gazdasági fellendüléshez, nem nagyon volt olyan történés, ami miatt nagyon külföldre kellett volna koncentrálni.
A 2008-as válságig nagyjából a világ az amerikai hegemóniában és a történelem vége koncepcióban élt, ezért érdekelt mindenkit kevésbé a külpolitika. A háború valószínűtlennek tűnt, hiszen az arab terroristák csak 2001 után lettek tényezők, de utána az USA szét is verte őket, az oroszok pedig éppen próbálták valahogy összeszedni magukat Jelcin után. Az európai rezsimek stabilak voltak: a németeknél CDU/SPD váltógazdasággal, a franciáknál a republikánusok / szocialisták váltogatással, nálunk a jobboldali tömb / baloldali tömb váltással stb. Az egyedüli kilógó a Jörg Haideres FPÖ volt, ami ma nem lenne annyira kirívó, de akkor fél Európa diplomáciai bojkottot vezetett be ellenük.

A lényeg, hogy ez Európában és a világban is a változatlanság, szép fejlődés rövid időszaka volt. Ilyen már nem lesz, tehát az átlagember sem engedheti meg majd magának azt a luxust, hogy ne figyeljen a világpolitikai történésekre (nem mintha olyan nagyon lenne ráhatása).

ulpius66 2024.12.16. 14:21:50

Saját napi történet....

A legjobb barátom bírósági esete egy TELJESÍTÉS ---- NEM TELJESÍTÉS ügyben, 600 ezer forintról volt szó, mert szerinte a vállalkozó nem teljesített és ő meg nem fizetett....

Kapaszkodjatok meg!

A bírónő ez ügyben 8 azaz nyolc tárgyalást tartott, 10 tanút hallgatott meg, mindenkinek szabit kivenni, utazni, várakozni órákat, mert minden csúszott.....AZ EGÉSZ HERCE-HURCA EDDIG TÖBB MILLIÓ FORINTJÁBA KERÜLT A MAGYAR ÁLLAMNAK!!!!!

ÍTÉLET: SZERINTE TELJESÍTETT A VÁLLALKOZÓ, ABARÁTOM MEG FIZESSEN!!!!

MOST MEGY TOVÁBB A 600 EZER FORINTOS ÜGY MÁSODFOKON!!!!

NOOOOOORMÁLIS??????

EGY 600 EZER FORINTOS ÜGY ELDÖNTÉSE EDDIG(!!!!) TÖBB MILLIÓBA KERÜLT AZ ÁLLAMNAK!!!!

ulpius66 2024.12.16. 14:25:34

Bochkor Gábor után szabadon:

"Máma csak az megy el bírónak, aki minden másra alkalmatlan!"

Alöksz Róz Unbanned 2024.12.16. 14:32:35

@ulpius66: máma csak az megy el bérkommentelőnek, akinek kell a két zsák krumpli a nyugdíj mellé.

ulpius66 2024.12.16. 14:38:52

@Alöksz Róz Unbanned:

Ha mán nyugdíj.....

Reviczky Gábor:
"Mondjuk, ezekből a nyugdíjakból egy percig nem lehet megélni. Hivatalosan 127.900 forint az időskori juttatásom úgy, hogy átdolgoztam egy életet."

Ja!

Hogy egy hétvégén több százezer forintot hakniztál össze.... sajna a nyugdíjjárulékot elfelejtetted befizetni!!!

ÚGY SAJNÁLLAK!!!!!

blikkruzs.blikk.hu/sztarok/magyar-sztarok/reviczky-gabor-nyugdij-vallomas/9m3h87m

Alöksz Róz Unbanned 2024.12.16. 14:47:19

@MEDVE1978: "Lehet, hogy a pókeres helyzet inkább az üzleti életre hasonlít ebben. A szerencsésebb és eleve jó képességű emberek csinálnak maguknak egy nagy nyereményt valahol, sok pénzt. És aztán ők abból a sok pénzből indulnak és onnantól már sínen vannak." - ez nem hülyeség.

én csak azt nem értem, hogy laci miért nem fogadja el egyszerűen belenyugvással, hogy ő azért van, hogy mások nyerjenek tőle.

Alöksz Róz Unbanned 2024.12.16. 14:50:28

@G. Nagy László: "Én magam sem kutatnám az okokat, ha legalább annyit szüretelnék, mint amennyit a játéktudásom és a (nem túl jelentős) ráfordításaim indokolnak. Nyilvánvalóan azért lett vesszőparipám a kérdés, mert nem úgy halad szekér, ahogyan kéne." - hát egyszerűen fogadd el, hogy te arra születtél, hogy mások nyerjenek tőled.

ulpius66 2024.12.16. 15:18:36

"Mindent tudni akarok!"

ARRA OTT A MESTERSÉGES INTELLIGENCIA!!!!!
(... legalább is jobban tud pókerezni, mint az ember.... mivel a "mesterséges intelligenciának" nincsenek érzelmei, félelmei, "megérzései" meg ilyesmik....)

G. Nagy László 2024.12.16. 15:19:34

@MEDVE1978:

"A pszichológusok se olyan embereket válogattak össze, akik passzolnak egymáshoz, hanem olyanokat, akiknek jelentős problémái vannak lelkileg."

Abszolút így van. Az első évad még nem erről szólt. Itt abszolút a dráma az úr, mintha a pszichológusok a műsor megbuktatásán dolgoznának...

"Míg te valószínűleg soha nem nyertél 100.000 dollár díjazású tornát, így nem is lett meg a pénzügyi lába az egész történetnek, csak az affinitás / tudás / képzettség / tehetség van meg."

Valóban nem nyertem még nagyobb tornát, de kisebbeket már igen, s akármilyen szarul megy is, néhány milliós pluszban vagyok azért. Lenne, lehetne pénzügyi lába a sztorinak, de én nem szeretek magas kockázatot vállalni. Talán ez a legnagyobb bajom.

ulpius66 2024.12.16. 15:22:56

Az ember a Mesterséges Intelligencia ellen meg ne kezdjen el pókerezni, MERT CSAK VESZÍTHET!!!!!! SOHASEM GYŐZHET!!!!!

... én mondjuk mat-fizes gimibe jártam, így mán 16 évesen kiszámoltuk az egyes játékok nyerési esélyeit!!! ... így aztán úgy éltem le az egész életemet, hogy egyetlen egy szerencsejátékot sem porbáltam ki! .... meg nem is fogok!

NEM IS CSAK A VESZTESÉG MIATT MARADT KI, HANEM AZÉRT MERT LÁTTAM, HOGY EZ MENNYIRE FÜGGŐVÉ TUDJA TENNI AZ EMBERT.....

G. Nagy László 2024.12.16. 15:24:41

@Wildhunt:

" azt tudod, hogy aminek a működését nem ismered, ott átadod a döntés jogát (szabadságot) annak, aki igen?"

Ez egy nagyon jó meglátás, abszolút így van. És jól is van ez így. Oly sok mindenben döntök én, nem kell mindenbe belekotnyeleskednem. A legjobb példa a gasztronómia: soha életemben nem főztem semmit. Így aztán soha bele nem szóltam, hogy az asszonynak miként kéne elkészítenie a chilis babot, vagy épp a rakott brokkolit. A világ működik nélkülem is, nyugodtan hátradőlhetek.

G. Nagy László 2024.12.16. 15:29:07

@Alöksz Róz Unbanned:

"hát egyszerűen fogadd el, hogy te arra születtél, hogy mások nyerjenek tőled."

Így beszél egy igaz barát :)) Mintha a pókeres cimboráimat hallgatnám...

Alöksz Róz Unbanned 2024.12.16. 15:29:48

@G. Nagy László: "de én nem szeretek magas kockázatot vállalni. Talán ez a legnagyobb bajom." - ezen a hozzáálláson segítene a nagyobb tornák nyerése. ördögi kör, mi :D

MEDVE1978 2024.12.16. 15:34:32

@G. Nagy László:

"de én nem szeretek magas kockázatot vállalni. Talán ez a legnagyobb bajom."

Ez lehet a probléma. Hosszú Katinka jut eszembe egy párhuzam miatt. Hosszú Katinka ugye nagyon sokáig sikertelen volt, egészen addig, amíg kapott egy biztonságos hátteret. Ez a háttér az volt, hogy a meglevő tehetsége / erőnléte mellett Tusup irtózatos mennyiségűt gyakoroltatta, illetve utána irtózatos mennyiségű versenyen vetetett részt vele. Ennek az lett a hatása, hogy arra pár évre eltűnt a nyomás Hosszú Katinkáról. Tehát biztonságban volt, nem érezte a helyzeteknek, versenyeknek a súlyát, hiszen biztos volt benne, hogy tud olyan jól úszni, mert azt már számtalan edzésen és versenyen bebizonyította.

Egy pókeresnél hasonló lehet mondjuk a viszonylag gondtalanabb, vagyonos élet. Amikor már a családnak otthon el van intézve a ház, van egy megtakarítás és egy nagyobb összeg, ami csak a pókerezésre van elkülönítve. Így aztán nem kell feltétlenül azt éreznie, hogy a család jövőjével vagy egy extrém téttel játszik és lejön róla a nyomás.

Másrészt meg vannak olyan emberek, akik jól teljesítenek nyomás alatt és vannak, akik nem. Nyilván a pókerhez nagyon jó stressztűrés is kell. Lehet, hogy neked mondjuk ez nem a maximumon van, csak 9/10-en, míg az átlagember mondjuk 2-es vagy 3-as. De még ez 9-es sem elég ahhoz, hogy mondjuk nemzetközi szintű játékos legyél.

wigotah224 2024.12.16. 15:35:57

Tehát a szerzőt nem érdekli saját magától semmi, csakis akkor hajlandó bármiről ismereteket szerezni, ha valamilyen külső kényszer erre motiválja.
Szar lehet azért ilyen szellemi restségben élni. Persze nem kell feltétlenül, hogy valaki hozzám, vagy a szerző apjához hasonlóan épp műszaki érdeklődésű legyen, de ha valakit abszolút nem érdekel semmi a körülötte lévő természetből, csak lehessen dugni meg zabálni, az nem tudom, mivel különb, mint mondjuk egy csimpánz.

ulpius66 2024.12.16. 15:40:58

@wigotah224:

"Értesz hozzá?"

"NEM!!!!! ..... DE VÉLEMÉNYEM VAN RÓLA!!!!"

G. Nagy László 2024.12.16. 15:44:26

@wigotah224:

Megint a színtiszta trollkodás...

1. Nem vagyok sokkal különb egy csimpánznál. Szebb sem :)

2. Majdnem hatszáz bejegyzést írtam minimum száz különböző téma mentén. Párat olvastál is. Tényleg az a benyomásod, hogy semmi sem érdekel? Fura volna...

3. A poszt így zárul: "amikor már csak az marad érdeklődésünk középpontjában, ami valódi szenvedélyt jelent, akkor tudhatjuk, hogy megérkeztünk a földi mennyországba." Vagyis a szerző itt is rögzíti, hogy léteznek olyan témák, amelyek önmagukért is izgalmasak.

Jó reggelt! :)

Alöksz Róz Unbanned 2024.12.16. 15:44:45

@wigotah224: "az nem tudom, mivel különb, mint mondjuk egy csimpánz" - és mi rossz van abban, bonobó ádám és évaként éldegélni az édenkertben, technológia, kereskedelem és pénz nélkül.

Alöksz Róz Unbanned 2024.12.16. 15:47:27

@valis47: neked már sehol, csak egyszer jár a két zsák krumpli.

Alöksz Róz Unbanned 2024.12.16. 18:07:21

@valis47: nyilván fideszes bérkommentelő koromból tudom, honnan máshonnan.

én magam voltam a vezetőjük, ha nem tudnád.

Sadist 2024.12.16. 18:16:50

Sosem értettem azokat az embereket, akiknek megvolna a képességük (értsd legalább átlagos intelligenciájuk), hogy megismerjék és megértsék az őket körülvevő világot, mégis inkább a tudatlanságot és közönyösséget választják.

"Én magam sem kutatnám az okokat, ha legalább annyit szüretelnék, mint amennyit a játéktudásom és a (nem túl jelentős) ráfordításaim indokolnak. Nyilvánvalóan azért lett vesszőparipám a kérdés, mert nem úgy halad szekér, ahogyan kéne."

Arra esetleg nem gondoltál, hogy csak középszerű játékos vagy és a vélt tudásod köszönőviszonyban sincs a valósággal? A 20000 óra már bőven elég ahhoz, hogy a szerencse kiegyenlítődjön és a skill legyen a domináló tényező.

"Az a tény, hogy manapság minden a politikáról szól; hogy a gazdaságot, a kultúrát, de még a vallást is a politika járja át, azt jelzi, hogy elég beteg a világunk."

Rosszul látod, a kultúrából (ideológiából, vallásból) következik a politika, abból meg a gazdaság. A világunk azért beteg, mert elhagytuk az erős kulturális alapokat és az így keletkező űrt káros ideológiák, erősebb és önfenntartó kultúrák töltötték ki. Ezért lett a leggyakoribb újszülött név a Muhammad az Egyesült Királyságban, ezért van a fertilitási ráta a béka segge alatt, ezért lett a gyerekgyilkosság alapvető emberi jog az EU-ban, emiatt lett a woke balos ideológia a mainstream, utána ezen ideológia mentén a politikai döntésekkel tönkrebaszták a gazdaságot, ésatöbbi, ésatöbbi.

Sadist 2024.12.16. 18:22:16

@wigotah224: "Szar lehet azért ilyen szellemi restségben élni."

Nekem is pontosan ugyanez a szó jutott eszembe a poszt olvasásakor.

Sadist 2024.12.16. 18:29:44

@ulpius66: "A bírónő ez ügyben 8 azaz nyolc tárgyalást tartott, 10 tanút hallgatott meg, mindenkinek szabit kivenni, utazni, várakozni órákat, mert minden csúszott.....AZ EGÉSZ HERCE-HURCA EDDIG TÖBB MILLIÓ FORINTJÁBA KERÜLT A MAGYAR ÁLLAMNAK!!!!!"

Ne erről az oldalról nézd, hanem onnan, hogy a bírónőnek, írnokoknak, aktatologató Mancikáknak így hetekig volt munkájuk és nem munkanélküli segélyen tengődtek, hanem még szolgálták is az állampolgárokat :)

Alöksz Róz Unbanned 2024.12.16. 18:35:06

@Sadist: dekadencia.
a római elit is szerencsejátékozott, kurvázott (divat lett a buzulás, a dragqueenek), véres játékokat nézett, meg felforgató ideológiákat talált ki unalmában, néger akart a császár lenni meg ilyenek.

ulpius66 2024.12.16. 20:16:35

"Mindent tudni akarok!"

Pl. mostan tudni szeretném, hogy ez a csatak buzi, zsidó Presszmanusz kiket hívott meg a búcsúestjére?

" David Pressman külön köszöntötte az eseményre meghívott civil szervezetek és független médiumok képviselőit is, kiemelve, hogy az ünnepi este a különböző hangok ünnepléséről szól, és azok tiszteletéről, akik kiállnak a szabadság és az emberi méltóság mellett."

Kik a magyar független és főleg objektív médiumok képviselői??????

LESZÁMATVA AZTAT AZ ICIRI-PICIRI KÖRÜLMÉNYT, HOGY EZEKET A "FÜGGETLEN ÉS IGEN-IGEN OBJEKTÍV" MÉDIUMOKAT MAGA PRESSZMANUSZ ÉS A MÖGÖTTE ÁLLÓ SZERVEZETEK, A CIA ÉS A SOROSS-HÁLÓZAT PÉNZELI......

hang.hu/belfold/pressman-magyarorszagon-a-kleptokracia-veszelyezteti-a-demokraciat-170710

ulpius66 2024.12.16. 20:18:03

"MINDENT TUDNI AKAROK!"

Én tényleg szeretném tudni, hogy ez a csatak buzi zsidó Presszmanusz mennyivel támogatta a magyar független és még inkább objektív médiumokat!!!

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2024.12.16. 22:50:45

Most ebben a posztban csak egy kicsit voltál hülye poszter!

G. Nagy László 2024.12.17. 00:34:54

@Sadist:

"Sosem értettem azokat az embereket, akiknek megvolna a képességük (értsd legalább átlagos intelligenciájuk), hogy megismerjék és megértsék az őket körülvevő világot, mégis inkább a tudatlanságot és közönyösséget választják."

Fura, ha sok száz poszt után ilyennek látsz. Ha meg nem látsz ilyennek (mert nyilvánvalóan nem láthatsz ilyennek), úgy fura, hogy ilyesmiket írsz. Fogalmam sincs, miért teszed.

"Arra esetleg nem gondoltál, hogy csak középszerű játékos vagy"

De, pontosan tudom, hogy az vagyok. Viszont abban a mezőnyben, amelyben játszom, a felső 10%-ba tartozom.

"A 20000 óra már bőven elég ahhoz, hogy a szerencse kiegyenlítődjön és a skill legyen a domináló tényező."

Élő versenypóker esetén ez még egymillió leosztást sem jelent. Még nagyon-nagyon messze vagyunk attól, hogy a tudás kidomborodjon.

"Rosszul látod, a kultúrából (ideológiából, vallásból) következik a politika, abból meg a gazdaság. A világunk azért beteg, mert elhagytuk az erős kulturális alapokat és az így keletkező űrt káros ideológiák, erősebb és önfenntartó kultúrák töltötték ki. Ezért lett a leggyakoribb újszülött név a Muhammad az Egyesült Királyságban, ezért van a fertilitási ráta a béka segge alatt, ezért lett a gyerekgyilkosság alapvető emberi jog az EU-ban, emiatt lett a woke balos ideológia a mainstream, utána ezen ideológia mentén a politikai döntésekkel tönkrebaszták a gazdaságot, ésatöbbi, ésatöbbi."

Ezzel mind egyetértek, de azt azért látnod kell, hogy a folyamat nem egyirányú. Természetesen létezik az is, amit felvázolsz: egy ideológiára felépül egy párt, majd hatalomra jutva ennek megfelelő gazdaságpolitikát visz.

De létezik az is, amit én írok: a politika visszahat a kultúrára, s médiabirodalmat épít, filmeket finanszíroz, beveszi Hollywoodot stb.

Ha pedig a nagy történelmi távlatokat tekintjük, úgy azt fogjuk látni, hogy a TECHNOLÓGIA az, amiből kiindul minden, hiszen az határozza meg az emberiség jellemző létformáját. Ebből következik a GAZDASÁG, majd minden egyéb is (vallás, kultúra és politika). A nagy történelmi korszakokat mindig valamiféle technológiai forradalom választja el egymástól.

valis47 2024.12.17. 09:37:30

"Az alap határozza meg a felépítményt" (Marx)

G. Nagy László 2024.12.17. 09:49:53

@valis47: Marx azt mondta. "A lét határozza meg a tudatot."

Én szintem mindenben vitatkozom Marxszal, ebben azonban igazat kell adni neki. Már az egyén szintjén is: az, hogy miként élsz, hogy mely szükségleteid nyernek kielégülést és melyek nem, igen sokat formálnak a világlátásodon. (Kommunista csak az lesz, aki kielégületlen és irigy. Elégedett ember aligha.) De a társadalom szintjén is igaz mindez. A létforma (vadászó-gyűjtögető, mezőgazdasági, ipari, avagy posztindusztriális társadalom) meghatározza a gazdaságot, kultúrát, a vallást, a jogrendszert - vagyis a korszellemet.

Glokta 2024.12.17. 10:14:25

@G. Nagy László: @valis47: "Ha pedig a nagy történelmi távlatokat tekintjük, úgy azt fogjuk látni, hogy a TECHNOLÓGIA az, amiből kiindul minden, hiszen az határozza meg az emberiség jellemző létformáját. Ebből következik a GAZDASÁG, majd minden egyéb is (vallás, kultúra és politika). A nagy történelmi korszakokat mindig valamiféle technológiai forradalom választja el egymástól."

Igen, valahogyan fura hogy Sadist ezt figyelmen kívül hagyja. Iránban ahol iszlamista vallásos vezetés van is a "béka segge alatt" van a fertilitási ráta, és a teljes kulturális változást az első fogamzásgátló tabletta megjelenése és elterjedése tette lehetővé, és a második generációs (60'-as-70'-es) évek feminizmusának sikere ebből következett, nem pedig fordítva.

lac1 2024.12.17. 10:36:50

Én csak azt nem értem, hogy miért kell keresni mindennek is a mozgatórugóját, magyarázatát? Miért akarja érteni a pacsirta csiripelését bárki is? Miért akarja bárki is egy festmény előtt állva, hogy mire gondolt az alkotója?
miért nem hallgatom a csiripelés dallamát, miért nem nézem csak a színek harmóniáját a vásznon, és miért nem csak létezem?
Na, nem mintha baj lenne a merengés, nem mintha baj lenne, hogy keresem a mozgatórugót, de ezek általában mindig csak utólag történnek, akkor meg már nem mindegy?

G. Nagy László 2024.12.17. 10:51:31

@lac1: Nem, nagyon nem mindegy. Mi több: számomra ez a létezés esszenciája. Megkeresni a miérteket.

Világos, hogy egy műalkotás lehet szép önmagában, s közölhet számodra egészen mást, mint számomra, s talán az alkotó egy harmadik szempont alapján hozta létre művét. Ez egy külön szépsége a világnak: a legtöbb alkotás sokrétű.

Mindazonáltal mindannyiunkban ott él Sherlock Holmes. Szeretjük megfejteni a rejtvényeket. Az üzletben, a szerelemben és a pókerben javarészt ettől függ a siker. De szeretjük megfejteni a megfejthetetlent is. Ezért filozofálunk Istenről, Luciferről és minden transzcendens fantáziajátékról. A kettő között találjuk a műalkotásokat, amelyek szépségét érteni és utánozni szeretnénk. Imádom például, amikor virtuóz gitárszólókat elemeznek. Tátrai Tibusz ösztönösen, zsigerből letol valami fantasztikusat, a zenei elemző pedig szétcincálja, hogy mi magunk, akik kévésbé vagyunk ösztönös zsenik, tanulhassuk a virtuozitást...

lac1 2024.12.17. 12:36:47

@G. Nagy László:
Tisztázzuk: én nem a morfondírozást bántom, hanem a "csak" létezést nem tartom rosszabbnak, mint aki mindenkor és mindenben a miértet keresi. Elég kevés esetben lehet szerintem ezzel előnyre szert tenni, mondjuk az olyanban igen, hogy cigánnyal soha ne köss üzletet, vagy idegen kutyához ne nyúlj.
Én szeretem egyszerűen az érthetetlen szépséget megtapasztalni, az nem lesz több - kevesebb sem - ha nem vélem felfedezni az okokat. Úgy gondolom, hogy amikor nem jutok kétséget kizáró megállapításra, tehát maradnak a kétségek, akkor ugyanúgy marad a talány, mintha csak szemlélője lennék a titoknak.

ulpius66 2024.12.17. 18:48:04

"Érdekes nézőpont — Donald Trump bepereli az ellene nagyot tévedett közvélemény-kutatót"
Privátbankár.hu

"A cég Kamla Harris demokrata elnökjelölt vezetését mutatta Iowa államban, ahol néhány nap múlva több mint tíz százalékponttal Trump nyert.
Donald Trump leendő elnök keresetet nyújtott be a Des Moines Register című újság és annak vezető közvélemény-kutatója ellen — jelentette kedden a Fox News. A választásokat megnyerő egykori republikánus elnökjelölt, a felmérés és a közeli választási eredmény közötti nagy különbséget kifogásolja, abban nem szakmai hibát, hanem szándékos befolyásolási kísérletet lát."

MLYEN IGAZA VAN!!!!

NÁLUNK IS VALAMI HASONLÓ KÉNE!!!! ... HOL LENNE EZ ESETBEN A ZÁVECZ RISZÖRCS MEG MEDIÁN..... MÁN TÖBB SZÁZ MILLÁRA BÜNTETNÉK ŐKET SZÍNTISZTA CSALÁSÉRT!!!!!!

valis47 2024.12.17. 20:04:45

@Alöksz Róz Unbanned: Na meséjjé, mi volt?

Marha sok értelme lenne manapság a bloghus blogokra bérkommentelőket küldeni, hányan olvassák ezt szerinted? Nincs már index címoldal.

Alöksz Róz Unbanned 2024.12.17. 21:26:46

@valis47: most semmi, ez még régebben volt.
akkor még hihetőbben hangzott.
a hülyék kitalálták, hogy ők majd szabadságharcot folytatnak a fidesz ellen és engem meg kineveztek. folyamatosan óbégattak mint az ulpius, aztán kihirdették a győzelmüket. és ezzel az egész blogon kitört a szabadság.

ulpius66 2024.12.18. 11:12:32

"A Tiszapart is megsavazza Kamugeri költségvetési tervezetét!"

MI EBBEN A MEGLEPŐ???????

ÉN MÁN KB. SZÁZSZOR LEÍRTAM, HOGY "EZEK" EGYÜTT FOGNAK SAVAZNI MINDENBEN!!!

A DK - TISZAPART - KUTYUSKÁK..... ZSÁK A FOLTJÁT!!!!!

DE EZEK UTÁN NEKEM NE JÖJJÖN AZ A VADBAROM MAGYAR GYEREK AZZAL A SZÖVEGGEL, HOGY ŐK SOHASEM FOGNAK A GYURCSÁNYIÉKKAL EGYÜTT SAVAZNI, MINDENFAJTA EGYÜTTMŰKÖDÉS KIZÁRT KÖZÖTTÜK!!!!!!

ulpius66 2024.12.18. 11:14:04

A gyurcsányi és ez a vadbarom Magyar gyerek együtt emelik a magasba a Párbeszédes Kamugerit.....

ulpius66 2024.12.18. 11:16:23

Leírom százegyedszerre is: ezek 2026-ban annyira összeborulva fognak indulni a választáson, mint 2022-ben is tették.....

G. Nagy László 2024.12.18. 12:05:17

@ulpius66:

"ezek 2026-ban annyira összeborulva fognak indulni a választáson, mint 2022-ben is tették..."

Ezt majd az idő és a helyzet eldönti. Ha a (valódi, hiteles) közvéleménykutatók azt mérik, hogy a DK és a Kutyák is bejutnak önállóan, úgy BIZONYOSAN nem lesz választás előtti ellenzéki összefogás. Ha az a mérés eredménye, hogy 5% alatt vannak, de kellenek Magyar Péternek, mert van esélye megszorítani a Fideszt, úgy lesz összeborulás. Ez ilyen egyszerű.

Glokta 2024.12.18. 13:24:01

@G. Nagy László: a Kutyák szavazói szinte biztos nem szavaznának más pártra, szóval nincs sok értelme összeborulniuk Magyarral - sokkal valószínűbb, hogy elindulnak listán, és a 30-40 szoros választókörzetben nem indítanak jelöltet.
DK és Tisza közt már lenne értelme az összefogásnak, de szerintem túl nagy a személyes ellentét Magyar és Gyurcsány közt ahhoz, hogy ez sikeres legyen. Arra mondjuk kíváncsi lennék, hogyha a TISZA 95 mandátumot szerezne és a DK 6-ot, akkor koalícióban tudnának-e kormányozni...

ulpius66 2024.12.18. 13:45:48

@G. Nagy László:

Fogadjunk?

Szerintem teljességgel biztos a közös indulásuk!!!!
(... egyebekben nem ők döntenek, hanem a nyugati gazdijaik....)

Alöksz Róz Unbanned 2024.12.18. 13:48:53

@G. Nagy László: ja, egyszerű, csak téves.
ha úgy állnak hogy nem jutnak be, akkor felesleges és káros velük összefogni. ha úgy állnak, hogy bejutnak, akkor káros.

vagy itt a példa, budapest, hárman körbeállni és kiabálni egymásra, az meg káros és nevetséges.
a fidesz nyilvánvalóan szeretné tönkretenni, csődbe vinni, a lehető legnagyobb kárt okozni a fővárosnak. a többi pártok annyiban mindenképpen mások és jobbak, (igen, még a dk is), hogy szeretnék működtetni is.
ezt hozta sajnos a szavazás, ezzel együtt kell tudni élni.
legnagyobb sajnálatomra még szentkirályi rendkívül alacsony színvonalú óbégatásával is.

ulpius66 2024.12.18. 14:08:59

@Alöksz Róz Unbanned:

Az utóbbi tíz évben nem az volt mindig a szöveg, hogy "ÖSSZE KELL FOGNI, MERT A VÁLASZTÁSI RENDSZER ERRE KÉNYSZERÍT" ..... "AKI NEM FOG ÖSSZE, AZ A FIDESSZEL VAN!" ...meg ilyesmik!!!!

Azóta mi változott????????

valis47 2024.12.18. 14:19:38

A tisza egy kamupárt, van egy influenszercelebük, aki mögé most odatódult az O1G tábor, mint a legújabb megváltó mögé, aki majd elkergeti a döbrögit, és kb. ennyi a párt. Nincs káder, nem mernek elindulni egy vidéki időközin. Nem tehetnek mást, mint hogy átveszik a korábbi ellenzék embereit fokozatosan majd. Ennyi lesz a nagy ellenzékváltásból (amire már 6 éve mondták jó páran, hogy előfeltétele OV-ék leváltásának).

ulpius66 2024.12.18. 14:22:18

"12 évre is leültethetik a farkasgyilkos kisfiú apját"
(Economx)

"Természetkárosítás és más bűncselekmények miatt állít bíróság elé az Encsi Járási Ügyészség két nyíregyházi férfit, akik felelősek a jeladós svájci farkas tavaly áprilisi kilövésért."

ABSZURDUM!!!!!!!

AZÉRT, MERT VALAKI LELŐ EGY 250.000.- FORINT NÉVÉRTÉKŰ FENEVADAT KAP 12 ÉV BÖRTÖNT!!!!

AZOKAT KÉNE BÖRTÖNBE ZÁRNI, AKIK MINDEZT KITALÁLTÁK, AZ ÜGYÉSZEKET, BÍRÓKAT!!!!!!

Alöksz Róz Unbanned 2024.12.18. 16:33:45

@valis47: mindig ki lehet találni vmit, amivel magatokat nyugtatjátok... most is borítékolható volt, hogy mi lesz. ha elfogynak a lippsik, kineveztek magatoknak újakat.

baalint1 2024.12.18. 17:42:45

@G. Nagy László:
A technológiai forradalolm sem önmagától eredeztethető, oda-vissza hat a kultúrával éa a gazdasággal.

Pl. angoloknál a szabadalmi jog megjelenése erősen hozzájárult ahhoz, hogy megérje fejleszteni a technológiát, részben ennek az eredménye volt az ipari forradalom.

De például másik irány, hogy a feminizmus sikeréhez kellett az ipari forradalom, és az az okozta gazdasági átrendeződés, mert pl. csökkent a háztáji munkák aránya, így egyre több nő dolgozott családon kívül is.

A technológiai fejlődést meg nagyon nem mindegy, hogy mennyire támogatja a politikai környezet, lásd pl. a középkorban a keresztény világban, ma inkább az iszlám világban van ez akadályozva.

baalint1 2024.12.18. 17:46:19

@G. Nagy László:
Kérdés, te mivel vagy elégedetlen, hogy kommunista lettél.

Ez a pókeres dolog elgobdolkodtatott, mint lehetséges ok, én nem vagyok otthon a pókerben, a valószínűségszámításban valamennyire igen. De ismerek olyanokat, akik konkrétan pókerból élnek, és nem, nem szerencsések vagy ilyesmi, hanem sok játékkal bőven kijön a tudásbeli különbség, ami miatt képesek hosszútávon nyerni a náluk kisebb tudású játékosokkal szemben. Valószínűbb, amit Sadist elvtársad is írt, hogy felülbecsülöd a tudásodat.

baalint1 2024.12.18. 17:50:09

@Glokta:
Viszont pl. az ipari forradalomnak voltak kulturális okai. Vagy pl. amit Széchenyi írt a hitelről, hogy az ősiség törvénye miatt nem vehettek fel hitelt a földbirtokosok a földjükre, ezért nem tudtak fejleszteni hitelből, de nem is voltak a hűbéri rend miatt motiváltak benne. A jog ia a kulturális környezet része.

Vagy pl. hátráltató gazdaságilag az iszlám világban, hogy nem kérhetnek kamatot. Vagy a középkorban mikor eretneknek bélyegezték, aki bizonyos természettudományos kérdéseket feszegetett. Vagy hogy milyen az oktatási rendszerünk.
süti beállítások módosítása