téveszmék

téveszmék

"Amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten"

2018. február 20. - G. Nagy László

brad2.jpg

 

Meglehetősen felemás igazság. Egyszerűen azért, mert a világát tudatosan formáló ember kettős mércével mér: önmagával szemben szigorú, míg a másikkal - lehetőség szerint - elnéző. Olyan tekintetben feltétlenül igaz a közmondás, hogy érdemes mindenkivel tisztességesen bánni, hiszen aligha várhatunk többet a külvilágtól, mint amennyit mi magunk nyújtani tudunk. Visszafelé azonban - amikor minket ér atrocitás - már korántsem ilyen egyértelmű a dolog, hiszen ez egyet jelentene a "szemet szemért, fogat fogért" elv elfogadásával, a civilizált világ pedig már régen túllépett az örökös háborúsdin.

 

Természetesen szó sincs semmiféle önfeladásról, sem pedig gyáva konfliktuskerülésről. Nem behúzott nyakú, szolgalelkű alattvalóknak születtünk e Földre, s még véletlenül sem a szegény, zavart fejű Nyilas Misit tekintjük ideálunknak, épp ellenkezőleg. Ha brutális mértékű öntudattal és magabiztossággal bírunk, úgy egyszerűen megengedhetjük magunknak a nagyvonalúság luxusát. Amikor lelkünket a felhőkarcolók magasságába emeljük, oda egyszerűen nem érnek fel a sértések, bántások, s lepereg rólunk minden rosszindulat. "A sas nem vadászik legyekre" - mondták a bölcs rómaiak, s hallottuk mi is gyakran Torgyán doktortól annak idején. Ezen a szinten mi irányítjuk az indulatainkat, s nem azok minket. Csak akkor jövünk ki a béketűrésből, ha tudatosan úgy döntünk. Piszok nagy fegyver, amikor a másik verbális agressziójára higgadtan és szelíden tudunk reagálni. Ám ahhoz, hogy a részünkről megnyilvánuló fogadjisten valóban békét teremtő legyen, elengedhetetlen a szorongásmentes magabiztosság.

 nyuszi_vagy.jpg

 

A konfliktusok persze nem csupán a szavak szintjén zajlanak. Egyik barátommal történt még a kilencvenes évek derekán, hogy a nyolcadik kerület egyik játékterméből harmincezer forintos nyereménnyel távozott. Még két utcányira sem járt, máris utolérte két kreol fiatalember, akik - késsel a kezükben - arról próbálták meggyőzni, hogy a pénz valójában őket illeti, hiszen előzőleg legalább ennyit bedobáltak a kérdéses nyerőgépbe. Kreatív cimborám egy percre sem vesztette el a fejét, ezzel szemben mindkettőjüknek átnyújtott egy-egy ezrest. A bicskás bűnözők voltak olyan kisstílűek, hogy ez az összeg voltaképp kielégítette pillanatnyi igényüket, még meg is köszönték és sietve távoztak... Az önvédelem mindenkinek megkérdőjelezhetetlen alapjoga, ám ez minden esetben pusztán jog, és semmiképpen sem kötelesség. Jó barátom akár el is futhatott volna; kiabálhatott volna rendőrért; átadhatta volna a teljes összeget; vagy akár ő maga is fegyvert ránthatott volna, ha történetesen tart magánál. Erkölcsi szempontból mindegyik megoldás elfogadható. És valóban: soha nem hallottam még olyat, hogy bárkit megbüntettek vagy elmarasztaltak volna, csak mert nem volt hajlandó megvédeni magát. Ezzel szemben, ha valaki egy háborús helyzetben nem kíván fegyvert fogni, azt azonnal hazaárulónak bélyegzik. Számomra értelmezhetetlen az a morál, amely szerint másokért kötelező feláldozni magunkat, miközben önmagunkért egyáltalán nem.

 

Amikor önvédelemről esik szó, óhatatlanul felmerül a fegyvertartás kérdése is. Attól tartok, hogy ez az a téma, amelynek kapcsán borzasztó nehéz tisztán erkölcsi alapon szilárd álláspontra helyezkedni. Az általános emberi morál minden esetben a szabadság oldalán áll, ami azt jelenti, hogy az olyan kényesnek számító kérdések is, mint a prostitúció, a drogfogyasztás, vagy akár az eutanázia is villámgyorsan a helyükre kerülnek. Tekintve, hogy ezek önpusztításra ugyan alkalmasak, ám mással szemben való agresszióra nem, így a szabadságot pártoló gondolkodás ezek egyikét sem tiltaná. A fegyvertartás liberalizálása már korántsem  ilyen egyértelműen támogatható, hiszen amennyi szabadságot biztosít az egyénnek az önvédelem terén, hasonló mértékű fenyegetettséget jelent a másik oldalon, ha a lőfegyver méltatlan kezekbe kerül. Nem leszünk sokkal bölcsebbek akkor sem, ha a vonatkozó statisztikákat böngésszük. Amerikában alkotmányos alapjog a fegyvertartás, ennek megfelelően száz főre 89 (!) magánhasználatú lőfegyver jut, ez a legmagasabb érték a világon. Ezzel párhuzamosan a gyilkosságok száma is magas: százezer főre 4,7 esik évente. A fegyvertartást ellenzők ezt a tilalmat alkalmazó Németország 0,8-as adatával szeretik összevetni, ám érdemes egy pillantást vetni néhány további, ugyancsak tiltó ország emberölési statisztikájára: Dél-Afrika - 31,8; Mexikó - 23,7; Oroszország - 10,2. Említést érdemel Svájc is, ahol a százezer főre eső gyilkosságok száma 0,7, ez világviszonylatban az egyik legalacsonyabb érték, miközben a honvédségi felszerelésüket a polgárok az otthonaikban tartják, hozzávetőleg minden negyedik lakosra jut egy lőfegyver. Magyarország kifejezetten szigorú szabályozást alkalmaz, nálunk 100 főre 3 fegyver jut, a százezer főre eső gyilkosságok száma pedig valamivel 2 alatt marad. Úgy tűnik, hogy a fegyvertartás liberalizálása és az erőszakos bűncselekmények száma között nincs kitapintható összefüggés. Az említett adatokat szemlélve valójában azt látjuk, hogy minél fejlettebb egy adott társadalom, annál kevésbé szükséges korlátozni a magánhasználatú fegyvertartást, ugyanakkor magára az önvédelmi fegyverre is egyre kevésbé lesz szükség.

 

fegyver.jpg

 

"Aki kardot ragad, az kard által vész el." - Jézus pacifista világlátása felülírta az addigi "szemet szemért, fogat fogért" elvet. Keresztre feszítése önmagában is szomorú és méltatlan esemény, az pedig különösen sajnálatos, hogy ez a fordulat mennyire összezavarta a fejeket. Egyesek azonnal hiteltelennek ítélték a filozófiáját, hiszen még magát sem tudta megvédeni. Mások pedig példaértékűnek kezdték látni az önfeladást és egyenesen a mártírhalálba gyalogoltak. Arra kevesen gondoltak követői közül, hogy halála és tanítása között nem kell összefüggést keresni, kivégzése nem erősíti és nem is gyengíti filozófiáját. A jézusi békepártiság nem kérdőjelezi meg az önvédelem helyességét, csupán arra int, hogy a humánus eszközök célravezetőbbek. Ha a teljes krisztusi tanítást egy mondatba kellene sűríteni, az valahogy így festene: nem számít a származásunk, a családi hátterünk, a társadalmi környezetünk, sem pedig  az ezekből fakadó megannyi negatív impulzus; egyedül rajtunk áll, hogy ezekre milyen fogadjistennel reagálunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr2113676404

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Reactor 2024.07.14. 15:33:04

Ez szintén nem tévhit, legalábbis az életképes, önmagukért kiállni tudó & akaró emberek számára nem. Számos egyéb verziója is ismert a mondásnak: amilyen a mosdó, olyan a törölköző. Vagy: Aki szelet vet, az vihart arat. Ha te magad nem állsz ki a saját érdekeidért, akkor...nos, senki sem fog. Ha büntetlenül hagyod a téged ért atrocitásokat azzal a megokolással, hogy "LYáLY a szemet-szemért, fogat-fogért elv milyen barbár és háborúra uszítós dogma", akkor barátom, te a behúzott nyakú, gyáván meghunyászkodó Nyilas Misi-féle életképtelenséget pártolod (akár tetszik neked, akár nem, akár beismered, akár nem).
Ha te megfizeted akár ezt az árat is a békéért, és kenyérrel dobsz vissza ha kővel megdobnak, nos, az a te dolgod. Az életképesebbek viszont visszaütnek, még akkor is, ha a "szemet-szemért fogat-fogért" elv szerinted helytelen. De hát ez végülis egyéni döntés kérdése: van, aki attól érzi magát erkölcsileg emelkedettebbnek a felhőkarcolók magasságában, hogyha a fejére szarnak, még alázatosan meg is köszöni, mert így legalább nem fázik a füle. Végülis, kell a társadalomba egy lábtörlő-réteg is...

G. Nagy László 2024.07.14. 18:50:57

@Reactor: Mintha el sem olvastad volna a posztot.

Nyilvánvaló, hogy fizikai támadás esetén az arányos önvédelem alapvető fontosságú.

Nyilvánvaló az is, hogy a verbális csatákat nem érdemes a tettlegességig eszkalálni.

És az is nyilvánvaló, hogy a "szemet szemért" elv nem az önvédelemről, hanem a bosszúról szól.

Reactor 2024.07.14. 23:49:54

@G. Nagy László: A "szemet szemért" elv nem bosszúról, hanem egyenlőségről szól. Szabadjon idéznem egy klasszikust:

"Ej! Az igazság nem a holtak feltámasztásáról szól! Az igazság az igazságról szól!"

G. Nagy László 2024.07.15. 00:31:13

@Reactor: Tévedésben vagy. A szemet szemért elv arról a bosszúról szól, amely a sérelemmel egyenlő mértékű. A vendettához képest előrelépést jelentett, de továbbra is az utólagos megtorlásra fókuszál (amely primitív és erkölcstelen), nem pedig az önvédelemre (amely szükséges és erkölcsös). Ezt elég gyorsan beláthatod: ha megtámad valaki, s te véded magad, vagy épp a családod, a legkevésbé fog érdekelni, hogy a támadót miképpen fegyverezed le, a lényeg, hogy ártalmatlanítsd. Amikor már azon tűnődsz, hogy ő is legalább ugyanazt szenvedje el, amit a te családod, az már egy utólagos gondolatjáték, s színtisztán a bosszúról szól.

Reactor 2024.07.15. 01:23:07

@G. Nagy László: Ennyi logikával akkor a bíróságba, börtönbe is bele lehet magyarázni, hogy a megtorlásról, bosszúról szólnak, és milyen erkölcstelenek. De bőven ide sorolhatóak a mindenféle kártérítési, kárpótlási eljárások is: Ha a te feleséged és gyereked meghal egy
repülıgép-szerencsétlenségben, nem fog érdekelni, hogy az "A" áramkör szétcseszte a "B"
kapcsolót, és a "C" diszpécsernek zűrje támadt a "D "számítógéppel, és az "E" navigátor rossz időben ment ki az "F" klozetre. Nem foglalkozol mással, mint hogy a szart is kipereld a légitársaságból, vagy a sittre vágass valakit hogy a műanyaglakat is rárohadjon. Plain and simple: valakit bántani akarsz + az érdekeidet szeretnéd - jogosan - érvényesíteni más kárára. Talán militaristaként picivel jobban értem ezt a dolgot, mint te pacifistaként.

Lásd be: a következmények, retorziók nélküli társadalom egyszerűen életképtelen. Meglehet hogy a szemet-szemért-elv végén mindenki vak lenne, de erre is megvan a válasz: ne köszönj sehol bottal, és akkor nem fognak doronggal felelni. Aki pedig bottal köszön, az ne csodálkozzon, ha dorong lesz a válasz.

G. Nagy László 2024.07.15. 01:55:26

@Reactor: Totálisan összekeversz mindent mindennel, csak hogy védhesd a védhetetlent.

Egyetértek: kell, hogy mindennek legyen következménye.
Egyetértek: a kárpótlás tök oké.

De ha valaki kiszúrja a szemedet, téged nem kárpótol az, ha megtorlásként az övét is kiszúrják. Ha pedig a lelked ettől nyugszik meg, úgy a barbár világ attitűdjét hordozod. Ez egy végtelenül primitív világ, körülbelül a három általánost végzett román cigány világa.

Reactor 2024.07.15. 02:35:45

@G. Nagy László: Nem kell semmit "védenem". A bűn nyerje el büntetését. Akkor is, ha nem abban az adott szent pillanatban, amit még el is tudsz adni önvédelemnek. Felhoztam egy teljesen legit szituációt, ami ráadásul még csak nem is szándékoltan történik - lezuhan egy repülő a családod pár tagjával munkaköri elbaszás miatt. Nem mondom hogy szeretném látni, mekkora zuhanást hajtanál végre pár másodperc alatt a toronymagas erkölcsi piedesztádról, de mindenféleképpen figyelemreméltó lenne.

És akkor most képzelj el egy olyan esetet, amikor valaki merő rosszindulatból, esetleg unalmában, teljesen szándékosan árt neked! Az emberek bő 95%-ának a büntetés, megtorlás, bosszú lenne az első gondolata. Valóban, van az az érdekérvényesítésre képtelen 5% akinek fát is lehet vágni a hátán, de nem ők a Gauss-harang. Ha számodra ez három általánost végzett románcigány-primitív világ...nos, meglehet. Még mindig jobb, mint a fosós életképtelen lábtörlők világa.

Ha valaki jönne és kiszúrná a szemem, bizony attól nyugodna meg a lelkem, ha az ő szemét is kiszúrják és sorstársak leszünk. Barbár primitív románcigány dolog? Nos, ahogy Regös Bendegúz is mondta: "én az egyenlőség barátja vagyok...ezt kijelentem ország és világ előtt!"

G. Nagy László 2024.07.15. 08:58:32

@Reactor: Alapvetően három attitűd létezik. A barbár, a beszari és az asszertív (békés önérvényesítő). Te folyamatosan azt játszod, hogy szándékosan elfeledkezel a harmadikról, csakis azért, hogy egy olyan (nem létező) világot teremt, melyben csupán két rossz közül lehet választani. És akkor már jobb a barbár, mint a beszari... Ez egy kurva nagy önbecsapás. Gondolkodó, önmagát és a világot megismerni akaró embernek látlak, aki maga emel gátat a megismerés elé. Pontosan ugyanezt játszod a társadalomfilozófiák szintjén is. Mintha csak a rabszolgatartó társadalmak léteznének (ahol a nagyok szopatják a kicsiket), illetve a kommunizmus (ahol a kicsik szopatják a nagyokat). A kettő közt semmi. Nincs is olyan, hogy polgári világ, amelyben szabad, öntudatos, önérvényesítő, de közben békés emberek élnek...

Próbálsz önigazolást találni a lelked sötétebb kamráira. Nem fog menni.

Tesz Vesz XL. · kkbk.blog.hu 2024.07.15. 13:47:16

@G. Nagy László:

"fizikai támadás esetén az arányos önvédelem alapvető fontosságú."

akkor miért is háborúpárti a hanyatló nyugat lacika?

kiegyeztél már a házaddal betörő oroszokkal? és átb*sztak 6x? A Budapesti Memorandum az egyik ilyen.

az asszertív meg azt jelenti hogy békés, fogyilacika. inkább határozott, de nézi a másik igényeit. kompromisszumos tehát pont nem békés önérvényesítő.
se a békés, se az önérvényesítő nem állja meg a helyét édes istenem b+

" A barbár, a beszari és az asszertív"

és te melyik vagy amikor első bajra menekülnél bécsbe és nem védenéd meg a hazádat?

a polgári szót a szádra ne vedd te gyáva becstelen proli. nálad nagyobb aljadék nem sok van a neten. bede zsolttal egy szinten vagy a gerinctelen hitványságban.

Reactor 2024.07.15. 15:06:32

@G. Nagy László: Nyehe, garantálom neked, hogyha a fent felvázolt - vagy csak hasonló! - helyzetbe kerülsz majd, a legkevésbé sem fogsz ennyire megfontolt és übercivilizált-szofisztikált módon hozzáállni a dologhoz. Ha elég komoly kár ér téged (esetünkben a közeli hozzátartozód halála valaki más hibájából), senki nem fogja belátni, hogy semmi nem fekete és fehér, csak a szürke ötven árnyalata. BÁRMILYEN fogadást állok :D

De most vonatkoztassunk el a "barbár" retorziós módszerektől akkor. A bosszúálló, haragtartó természet nem szinonimája az erőszakos emberének. Bosszút állni, retorziót alkalmazni ezer is egy módon lehet, nem csak ököllel, késsel, pisztollyal. Teljesen mindegy: a békés-asszertív utat követve is ugyanúgy bosszút állsz, csak nem fizikailag teszed, ennyi a különbség. A retorzió az retorzió, akár laposra versz valakit, akár börtönbe csukatod. Próbálod szépíteni, cukormázzal bevonni a dolgot, de nincs értelme: a bosszú az bosszú, függetlenül attól, milyen formában, hidegen vagy melegen tálalod-e.
És ezért írom azt, hogy nincs harmadik út: vagy elégtételt veszel a téged ért sérelmekért (mindegy, milyen formában!!!) és "barbár" vagy, vagy füled-farkad behúzva hagyod hogy bárki beléd törölhesse a sáros csizmáját, akkor meg szó szerint "lábtörlő" vagy. Nem tudom, milyen "köztes forma" az, amiben gondolkodsz, és az hogy nézhetne ki...

Társadalomfilozófia szintjén is azért "játszom" ezt, mert...nos, öööö, a lényeget tekintve ezek valósultak meg, illetve hát még volt az ősközösség, amit szintén hajlandó vagyok támogatni, tekintve hogy több tízezer évig gond nélkül működött, meg az anarchia, ami soha sehol egy percig se működött, ennek ellenére hajlandó lennék esélyt adni ennek is. A különbség kettőnk között az, hogy én elfogadom azt, hogy több-kevesebb mészárlás a jó ügyhöz is hozzátartozik, te viszont körömszakadtodig ragaszkodsz a "szeressük egymást gyerekek" örökbecsühöz.
Summa summárum: ha te nem állsz ki az érdekeidért, akkor SENKI sem fog.
süti beállítások módosítása