téveszmék

téveszmék

"Hagyd otthon a politikát!"

2025. május 13. - G. Nagy László

lettorszag_1.jpg

 

Minden tavasszal kirándulunk egyet Európa különböző pontjait célozva. A Baltikumban eleddig nem jártunk, így ezúttal a festői Rigára esett választásunk. Nem bántuk meg: igazán lenyűgöző város. Nagyokat sétáltunk, jókat ettünk, jókat ittunk; a söreik - Mezpils, Malduguns, Lielvardes - különösen finomak. Csupán egyetlen dologgal nem számoltunk. Azzal, hogy a politika ide is elkísér minket.

 

Persze, néztük a híreket. Értesültünk róla, hogy Fletó - 20 év késéssel - bejelentette visszavonulását. Megtudtuk, hogy a Vatikánban felszállt a fehér füst. És mindezekkel csaknem egy időben Magyar Péter is ledobda sokadik atombombáját - ez sem szólt nagyobbat, mint az eddigiek. Ám az óvárosban, a parkokban, illetve Riga szecessziós negyedében barangolva mindezekről simán el is feledkeztünk. Amiről nem tudtunk, ami lépten-nyomon ott volt velünk, az a lett politikai vezetés feltétlen Ukrajna-imádata. 

 

ukran_zaszlo.webp

 

Ami először feltűnt, hogy szinte nem láttunk olyan középületet, amelyen nem díszelgett a kék-sárga lobogó. A lett és az EU-s zászló mellett mindenütt maradt hely az ukránnak is, mintha valami fura, dualista államban jártunk volna. Sétáink során csak az utolsó napon fedeztük fel, hogy az orosz nagykövetség melletti utcát Független Ukrajna névre keresztelték át 2022-ben.

 

fuggetlen_ukrajna.jpg

 

Az épületen Putyin gúnyplakátja, melyet - ki tudja, miért - posztoló rendőr tart szemmel éjjel-nappal...

 

putyin_riga.jpg

 

Az egész meglehetősen szürreális, a célja pedig egyértelmű: a lett társadalom fejébe verni, hogy Oroszország az ördög, Ukrajna az ártatlan áldozat; s e narratíva bármiféle árnyalása felesleges és tilos.

 

A Lett Köztársaság területét és népességét tekintve aprócska ország, viszont remek helyen fekszik, különösen a tengeri kereskedelmet tekintve. Nem csoda, hogy a történelem során minden közeli nagyhatalom szemet vetett rá, így a 20. századig nem is álmodhattak független létezésről. A német, a svéd és a lengyel után az orosz  megszállás következett; ez utóbbi csaknem háromszáz éven keresztül kitartott. A két világháború között ugyan húsz esztendőre kibújtak a nagy medve öleléséből, ám a második világháború során a Szovjetunió annektálta Lettországot, így újabb 50 évet kellett eltölteniük az orosz birodalom részeként. 1991. óta függetlenek, ám úgy tűnik, a harag nem csitul. Pedig neheztelhetnének a svédekre, a lengyelekre, vagy épp a litvánokra is, mint történelmi hódítókra. A németekre különösen, és nem feltétlenül a középkor évszázadai miatt, sokkal inkább a náci megszállás három esztendejére emlékezve. Az indulat azonban egyirányú, az ördög szerepét napjainkban Putyin alakítja. Miközben Rigában járva azt látjuk, hogy az orosz kulturális hatás letagadhatatlan. A kedvelt ételeikben, az ajándéktárgyaikban, a popzenéjükben, a templomaikban... Megfordultunk néhány ortodox katedrálisban; szentmisére, temetésre is betévedtünk. A fejkendős asszonyok, a földig hajlongó hívek érdekes, keleti világot tártak elénk. De ami a lényeg: Lettország népességének egyharmada orosz. Őket aligha lehet, aligha érdemes gyűlölni.

 

Szóval, értem én a lettek történelmi attitűdjét. Csupán azt nem értem, mit kezdenek majd ezzel, ha véget ér a háború. Mert egyszer véget ér. Nem lett fegyvernyugvás 24 órával Trump beiktatását követően. Nem lett húsvétra sem. És nem lett május 9-ére sem. Ma már nincsenek új céldátumok, de azt pontosan tudja mindenki, hogy az értelmetlen öldöklés nem tarthat örökké. És azt is pontosan tudja mindenki, hogy Oroszország nem legyőzhető; Putyin velünk lesz holnap is és holnapután is. Miként viszonyulnak majd hozzá a boldog békeidőkben? Jeffrey Sachs, a Harvard közgazdász professzora pár hete az EP-ben kiválóan megfogalmazta a lényeget: "Önök Oroszország mellett fognak élni a következő ezer évben is. Szóval mit szeretnének? Azt szeretnék, hogy a balti államok biztonságban legyenek? A balti államok számára az lenne a legjobb, ha végre felhagynának a ruszofóbiával."

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr7918857846

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wildhunt 2025.05.16. 21:42:07

@Boldeone2: nem, ezt jó szokásod szerint te hazudod.

valis47 2025.05.16. 21:42:37

@Boldeone2: Kvázi leválthatatlan rezsimek Nyugat-Európában vannak. A mérsékelt jobboldalijaid és a szocdemjeid, zöldjeid között semmi tényleges különbség nincsen, ugyanaz a globalista neoliberális társaság különböző cégérek alatt. Ez, és a sajtó egyszínűsége (azért vicces lenne mondjuk a német médiára azt mondani, hogy a megjelenő vélemények sokszínűsége jellemzi... ja sokszínű, mint a Kádár-korszakban is lehetett választania a polgárnak, hogy a Népszabadságból vagy a Magyar Nemzetből akarja-e olvasni ugyanazt) biztosítja a leválthatatlanságukat. A nem rezsimpártokkal szemben már adminisztratív akadályokat állítanak fel egyre inkább (vagy "lawfare"-t alkalmaznak, a vezetőik bíróságokkal való elítéltetését mondvacsinált korrupciós vádakkal vagy más ürügyekkel, lásd Le Pen vagy korábban az egyébként "mérsékelt" de túl oroszbarátnak tartott Fillon Franciaországban - utóbbi eltakarítása nyitotta meg az utat Macron előtt, akiből 5 hónap alatt csinált a média láthatóan egyetlen vezényszónak engedelmeskedve szinte ismeretlen figurából esélyes, majd megválasztott elnökjelöltet, ezalatt vadiúj pártot is gründoltak neki), sőt a betiltás is napirenden van.

Wildhunt 2025.05.16. 21:43:56

@Alöksz Róz Unbanned: ez meg boldili szintű csúsztatás.

Wildhunt 2025.05.16. 21:45:54

@Alöksz Róz Unbanned: nem azt jelenti. Az agresszor azt jelenti, hogy agressziót követett el.

Wildhunt 2025.05.16. 21:47:32

@G. Nagy László: De nincs olyan idióta, aki szerint nulla.

Boldili, wigóta h, grundigg, stb.

valis47 2025.05.16. 22:00:16

@Alöksz Róz Unbanned: Nyugat-Ukrajnát sosem akarták, de most már szerintem tudják, hogy a többiből sem tudnak már megszerezni sokat.

atomic power 1986DucaDuca 2025.05.16. 22:07:20

@Boldeone2:

"..........a demokrácia is kizárólag liberális; kik álljanak ki az agresszorral szemben, ha nem a "liberálisok"?

Ez a megnyilatkozás is egyfajta doktrinerség. Mivel az unió alapító atyái is a kereszténydemokraták voltak, ezért kétlem, hogy a demokrácia csak liberális lehet. A kereszténydemokraták nem csak az agresszió ellen állnak ki, hanem a békéért is!

"Egyébként a normál jobboldal, a Néppárt is kiállt az orosz agresszióval szemben!"

Mitől normál és mitől jobboldal? Véleménydiktatúrát valósítanak meg, tabukat gyártanak és liberális dogmákat fogalmaznak meg, amiket emberi jogi köntösbe burkolnak. Megalkották a „politikailag korrekt” fogalmát és elhallgattatják azokat, aki kiállnak az európai keresztény kultúra vagy a nemzeti értékek tisztelete mellett. Gyengíteni igyekeznek a családi, egyházi és nemzeti közösségeket. Saját médiumaikat ideológiai és politikai öncenzúrára kényszerítik.

" Koala van a szocdemektől a mérsékelt jobbig"

Igen, mert már nincs számottevő különbség közöttük.

***Az oroszok 1989-ben önként kivonultak az Elba folyótól keletre fekvő területekről, mely területek a NATO része lett. "

- Megszállt terület volt, ahogy Magyarország is, még jó hogy kivonultak***

Németoszág nyugati fele is megszállt országrész volt, de onnan nem vonultak ki!

"Akkor miért irták alá az ENSZ alapdokumentumait a 2vh után? Az kimondja az államok szuverenitását, azaz: bármely állam szabadon választhat szövetségi rendszert"

Az elvi jogi lehetőség még nem jelent végrehajtási kötelezettséget! Vannak más elvek is, amelyek az államok egymáshoz való viszonyát szabályozzák. Pl.: Egyenlő biztonság elve. Vannak kétoldalú jegyzőkönyvekben felvett geopolitikai ígéretek a NATO további bővítésének megállításáról.

Lehet bővítésről, terjeszkedésről beszélni, mint ahogy be is kövekezett:

2021. december 30-án Biden amerikai elnök az orosz elnökkel folytatott telefonbeszélgetésen tudatta Putyinnal, hogy az USA nem mond le a NATO keleti terjeszkedéséről. Putyin pedig közölte vele, hogy Oroszország nem mond le a határainak biztonságát szavatoló törvényes garanciákról.

2022. január 10-én Wendy Sherman amerikai külügyminiszter-helyettes közölte Szergej Rjabkov orosz külügyminiszter-helyettessel, hogy az USA nem tesz eleget Oroszország törvényes biztonsági garanciákra vonatkozó követelésének, és nem mond le a NATO kiterjesztéséről a volt szovjetköztársaságokra.

2022. január 12-én Jens Stoltenberg NATO főtitkár közölte Alekszander Grusko orosz külügyminiszter-helyettessel, hogy Oroszország nem vétózhatja meg Ukrajna csatlakozását a NATO-hoz.

2022. január 19-én Antony Blinken amerikai külügyminiszter Kijevben tudatta, Washington nem hajlandó írásba adni sem azt, hogy a NATO nem terjeszkedik Keletre, sem azt, hogy felhagy a NATO felvonulásával az orosz határok mentén.

2022. február 15. Vlagyimir Csizov nagykövet, Oroszország állandó képviselője az Európai Uniónál a The Guardiannak adott nyilatkozatában figyelmeztette a kijevi vezetést, hogy ellentámadással kell számolnia, ha nem hagy fel Oroszország provokálásával és Donbász orosz lakosságának pusztításával.

2022. február 18-án Oroszország tudatta Washingtonnal, hogy kénytelen lesz katonai-technikai ellenlépéseket tenni, ha az Egyesült Államok nem hajlandó teljesíteni biztonsági követeléseit. Az erről szóló feljegyzést az Egyesült Államok moszkvai nagykövetének, John Sullivannek adták át. Ugyanaznap az ukrán tüzérség tüzet nyitott Donbászra.

– 2022. február 19-én általános mozgósítást rendeltek el Donyeckben és Luhánszkban. Rosztovban szükségállapotot hirdettek ki a Kelet-Ukrajnából Oroszországba evakuált tömeg fogadására.

2022. február 20-án Antony Blinken amerikai külügyminiszter a Süddeutsche Zeitungban megjelent nyilatkozatában közölte: nem tudnak mit kezdeni Ukrajna semlegesítésének orosz tervével.

2022. február 21-én az ukrán hadsereg 36. dandárja támadást indított a Kijevvel szembenálló donyecki népi milíciák ellen az orosz határ közelében. Tüzérségi tűz alá vettek hat donyecki és hat luhánszki települést, és páncélozott gépjárművel behatoltak orosz területre.

Azt már tudjuk, hogy a "jog" érvényesítésének mi lett a következménye!!

Az USA-nak elég volt 1983. október 25-én 1000 amerika állampolgár biztonságára hivatkozva megámadni Grenadát!

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2025.05.16. 23:11:47

Na lacikám. Kellett egy kis seggnyalás ide is.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2025.05.16. 23:21:06

Nem érted mi a baj orbánnal.
Nem érted mi a baj putyinnal.
Hű de okos vagy te Laci!

GyMasa 2025.05.17. 12:53:32

@atomic power 1986DucaDuca:
"Annyira gyengének gondolták Oroszoszágot és Putyint, hogy nem számoltak az utolsó pillanatig azzal, hogy az oroszok támadni fognak."
Szerintem meg a helyzet az volt, hogy a NATO-nak (az USA-nak) tökmindegy volt, hogy támadnak-e.
Az is pont ugyanolyan jó volt nekik!
- Ukrajna nagyon messze van az USA-tól
- Ukránok halnak meg a konfliktusban
- Ha rosszra fordul a helyzet, még akkor is (először) kelet Európaiak fognak meghalni, csak utána Nyugat Európaiak, és nagyon-nagyon messzire kell elfajulnia a helyzetnek, amire szóba kerül, hogy USA állampolgárok haljanak meg tömegével...
- A puszta számok az oroszok ellen mutatnak.
- Az egész konfliktuson az USA katonai ipari komplexuma betegre keresi magát.
Azaz ez az egész helyzet az USA-nak egy win-win helyzet volt.

"Neked kamu, az oszoknak egzisztenciális kérdés, mint ahogy az USA se tűrné el, ha a CSTO vagy az SCO Mexikóban terjeszkedne! Felejtsd már el a kettős mércét! Az USA anno a polgáháború idején (sokak szerint független államok közti összetűzésről volt szó) azt sem tűrte el, hogy a déli államok kiváljanak!"
Na, itt figyeljél, mert Kanada konkrétan közös hadgyakorlatokat tartott a kínai néphadsereggel kanadai területeken, és pletykák szerint az új kanadai miniszterelnök puszi-pajtás Micimackóval (azaz személyesen is találkoztak pár éve)
Szóval a példa nem tűnik földtől elrugaszkodottnak, de nem délről, hanem északról...

GyMasa 2025.05.17. 12:55:01

@valis47:
Igen érdekes ez a szelektív finnyásság a balos sajtó részéről, mert pl. a námet CATL gyár, ami pont ugyanolyan, mitn a magyar, na az egy életmentő beruházás...
Valahogy csak Magyarországon árulás...
Ki érti eztet...

GyMasa 2025.05.17. 12:56:50

@valis47:
"...biztosítja a leválthatatlanságukat. "
Mér régen nem.
Mostanra az egyre nyíltabb és durvább jogtiprásokkal tudnak csak hatalmon maradni.

atomic power 1986DucaDuca 2025.05.17. 15:28:44

@GyMasa:

"Szóval a példa nem tűnik földtől elrugaszkodottnak, de nem délről, hanem északról..."

Mexikóban már volt rá példa a Monroe elv korai alkalmazásának:

Az 1860-as években francia intervenció juttatta hatalomra Ferdinánd Miksa osztrák főherceget Mexikóban. III. Napóleon bábcsászásága azonban nem sokáig maradt fent az USA katonai fellépése miatt.

Ugyanez lenne a sorsa Kanadának is, ha a kínai kanadai katonai együtműködés komolyra fordulna.

elona 2025.05.17. 17:32:26

Holnap, vasárnap NAGY NAP az európai politikában....

Elnökválasztás Romániában és Lengyelországban, parlamenti választás Portugáliában.

Nagyon remélem, mindenhol Orbán elvbarátai nyernek!!!!!

GyMasa 2025.05.17. 17:55:46

@atomic power 1986DucaDuca:
Tudom, csak mindenki Mexikóval példálózik, a "mi lenne ha..:" kezdettel, ehhez képest Kanada már meg is tette az első lépést...

valis47 2025.05.18. 15:13:47

@elona: Simion Orbán elvbarátja? Csak az úzvölgyi temetőt tudnám feledni...

Boldeone2 2025.05.18. 18:14:37

@atomic power 1986DucaDuca: Ez a megnyilatkozás is egyfajta doktrinerség. Mivel az unió alapító atyái is a kereszténydemokraták voltak, ezért kétlem, hogy a demokrácia csak liberális lehet. A kereszténydemokraták nem csak az agresszió ellen állnak ki, hanem a békéért is"

- Kevered a szezont a fazonnal! A liberális demokrácia egy POLITIKAI rendszer, a kereszténydemokrata meg egy politikai párt, azon belül
Illib demokrácia nincs!

Gyengíteni igyekeznek a családi, egyházi és nemzeti közösségeket. Saját médiumaikat ideológiai és politikai öncenzúrára kényszerítik."

- Azt nem kell gyengíteni, gyengül magától. Szekukarizált a társadalom
Cenzúra nyilván nincs, csak a gyűlöletbeszéd tilos!

Igen, mert már nincs számottevő különbség közöttük."

- Ez a normális: a jobb és a bal is mérsékelt politkát folytat

Boldeone2 2025.05.18. 18:18:45

@atomic power 1986DucaDuca: Egyenlő biztonság elve. Vannak kétoldalú jegyzőkönyvekben felvett geopolitikai ígéretek a NATO további bővítésének megállításáról."

- Ez marhaság! Nincs olyan, hogy " egyenlő biztonság" éppen azért jelentkeznek a NATO- ba a fenyegetett államok, mert a nagy Oroszország fenyegeti őket
Ígéretek" - ne viccelj már! Az SEMMIRE nem kötelez, ahogy Oroszorszag sem tart be SOHA semmit, még a nemzetközi szerződéseit sem

Boldeone2 2025.05.18. 18:26:49

@atomic power 1986DucaDuca: Putyin pedig közölte vele, hogy Oroszország nem mond le a határainak biztonságát szavatoló törvényes garanciákról."

- Hazug, kamu narratíva! Ilyen " törvényes garanciák" soha nem voltak, max Putyin agyában. El kell neki viselni a NATO terjeszkedését, el kellett viselnie a Finn és a Sved csatlakozást is!
Bármit tesz, Ukrajna EU- tag lesz, később lehet NATO is! Ezt majd a nyugati államok eldöntik
Amíg NINCS kollektív garancia Ukrajnának, addig pályázni fog!

Egyébkébt Oroszoroszágnak MI A FASOM biztonsági garancia kell??? Van 6000 atomfegyvere, 142 milliós ország és SENKINEK főleg nem Nyugat -Európának nincs területi követelese velük szemben! Kamu indok!

Boldeone2 2025.05.18. 18:32:09

@valis47: . A nem rezsimpártokkal szemben már adminisztratív akadályokat állítanak fel egyre inkább "

- Milyen " rezsimpártokról " beszélsz ember?? NEM veszed észre, hogy nyugaton a vezetők, a kormányok jönnek- mennek, ami a DEMOKRÁCIA jellemzője; ami örök az az ORBÁN - rezsim, vagy mondjuk a putyini!

Na erre vannak az igazán " adminisztratív akadályok" , kint Oroszországban még be is börtönöznek érte, ha szidod a rendszert!

Boldeone2 2025.05.18. 18:36:18

@valis47: Egyébként mi a fact akarnak a " nem rezsimpártok" ??? Csak kérdezem...Orosz pénzből szétbomlasztani az EU- t? Azt làtom...Hogy essen szét minden elemeire, hogy bukjon el Ukrajna??

Mert úgy tűnik, az a politikai program! Csakogy akkor mindenkenek SOKKAL rosszabb lesz!

Az EU nélkül azonnal összeomlana az ország!

Boldeone2 2025.05.18. 18:44:53

@G. Nagy László: Nem írsz egy posztot Orbán új tervéről; a " 100 ezer "digitális harcos" toborzásáról , "a harcosok klubjáról"?

Ilyen rosszul áll a Fidesz? "Csak akkor győzhetünk, ha a lányok is harcba állnak..."

Tragikomédiába fordult a kormányzás...

G. Nagy László 2025.05.18. 19:07:23

@Boldeone2:

"Tragikomédiába fordult a kormányzás..."

Vicces fiú vagy. Orbán ügyesen csinálja. Majdnem egy év van még a választásokig, időben el kell kezdeni a kampányt. 2002-ben baj lett belőle, hogy nem volt erős a jelenlétünk a médiában. Visszatértek a az elvbarátaid, a posztkommunisták és szétbaszták az országot. Most ugyanez a tét: szétbaszni az országot az ukránok EU-tagságával, migrációval, eladósítással, pénzügyi kivéreztetéssel. A Tisza Párt a politikai szemét gyűjtőhelye, az ég óvjon mindannyiunkat attól, hogy kormányra kerüljenek. ha az ellenzéki szavazókban volna intelligencia és hazaszeretet, úgy Schiffert emelték volna fel, vagy Ungár Pétert, esetleg Vonát. De nem, nektek a legaljasabb kell.

G. Nagy László 2025.05.18. 19:14:19

@Boldeone2:

"Egyébkébt Oroszoroszágnak MI A FASOM biztonsági garancia kell?"

Ezt hívják arroganciának és kettős mércének. Majd TE, KÍVÜLRŐL megmondod, mire van szüksége Oroszországnak. Az USA esetében ez fel sem merül, az ő biztonsági igényei szentek...

Az egész kibaszott háború arról szól, hogy elismeri-e a világ Oroszország nagyhatalmi státuszát, vagy sem. Mi lesz a következő? Majd Kínának is neki kell menni? Mi a faszért nem lehet elismerni az összes játékos elfogadható igényét, és csendben, békésen üzletelni egymással? Ki fenét érdekel Kína belső államszervezése? És ugyanígy: kit érdekel az oroszok diktatórikus berendezkedése? Nekünk nem feladatunk ezek megváltoztatása, elsősorban azért, mert semmiféle veszélyt nem jelentenek ránk nézve. Ideje lenne liberális módon hozzáállni minden államhoz.

Boldeone2 2025.05.18. 19:40:20

@G. Nagy László: Most ugyanez a tét: szétbaszni az országot "

- Ennél jobban már nehezen lehet! 4- 5 éve lényegében nincs gazdasági fejlődés, az infláció meg a legmagasabb az EU szinten!
Az EÜ romokban, új törvények születnek a dolgozók megregulázása; a közlekedési infrastruktúra, MÁV szintén..
Az önkormányzatok több tízmilliárdos pluszt kénytelenek befizetni az államkasszába

Politikai síkon pedig rohanunk a diktatúra felé! Törvények orosz mintára, a " szuverenitás megvédésről" lényegében futrkósbotok, az állampárti hatalom "kezében"
Már nem elég nekik a politikai pártok megrendszabályozása, a sajtót is elzárnák a külföldi forrásokrtól, a NAV és a számvevőszék, Orbán emberi fognak mindenről dönteni!

Az EU úgyis el fogja ezeket a törvényeket töröltetni, de addig sem jönnek majd a szükséges EU - pénzek!
Ez Orbán választása: mindent a hatalomért! Harc, harc, és harc...

Szerintem veszíteni fog. Egyértelmű, hogy nem neki áll a zászló! Hiába a "százezer online szabadságharcos", az emberek egyre érzik, hogy itt nagyon nem mennek jól a dolgok!
Én azt látom, a közösségi médiát az ellenzék tudja jobban tematizálni.
Néha írok oda is, de nem sokat...Van, hogy több szát like-ot kapok...

Ahhoz, hogy az ember "online harcossá" váljon több dolog kell egyszerre: háttértudás, stílus, kis humor, stb.; ebből hiány van kormányoldalon

Az ellenzéket éppen a nagyvárosi/budapesti - véleményformáló - ellenzék bírja sokkal jobban

Az ukránellenes hisztériakampány- népszavazás nagy bukó eddig...

Boldeone2 2025.05.18. 19:50:41

@G. Nagy László: Amúgy miről beszéltek? A Tisza nem is baloldali párt!

"Tisztelet és Szabadság Párt (röviden TISZA) egy magyarországi politikai párt. 2021-es öndefiníciójuk szerint olyan ideológiamentes formáció, amely jobbközép pártként középutas politikát folytat."

A Tisza a NORMÁL jobboldal, ahogy Friedrich Merz, vagy Donald Tusk is!

A normál jobboldal elutasítja a gyűlölködést és kiáll Ukrajna jövőbeli EU- tagsága mellett

elona 2025.05.18. 20:39:18

@Boldeone2:

Boldikám!

Figyusz mán!

Te mióta hiszel egy "jobboldali" pártban, EGY JOBBOLDALI MESSIÁSBAN????

SŐT!!!

MIÓTA AKARSZ EGY JOBBOLDALI PÁRTRA SAVAZNI??????

EDDIG NEM AZTAT ÜVÖLTÖTTED, HOGY A BALOLDAL ÉS A LIBSIK A KEDVENCEID?
(... a vagy szokás szerint be vagy baszva, és nem tudod mit "beszélsz"??)

elona 2025.05.18. 21:31:54

Boldikám!

Neked vannak "elveid"?

......nyilván egy elved van: "Bárki, csak ne Orbán!"

AZ ORBÁN-GYŰLÖLETED OLY SZINTEN ELHATALMASODOTT RAJTAD, HOGY KÉPES VAGY EGY JOBBOLDALI PÁRTRA, EGY JOBBOLDALI MESSIÁSRA SAVAZNI!!!!!

EGÉSZSÉGEDRE!!!!!
(... viszont szépen megkérlek, ezentúl olyannal, hogy neked vannak elveid ne gyere....)

elona 2025.05.18. 21:37:04

Látod itt van Bezzeg-Románia!

Csak addig-addig szavaztatták a jónépet, míg ki nem hozták, hogy egy vérkomcsi, vér-ballibsi jelölt nem nyert!

AZ EGYÉBKÉNT TOTÁL ROMÁN-NACIONALISTA ROMÁNIÁBAN!!!!!

Ááááááááá..... az EU még véletlenül sem avatkozott bele a román elnökválasztásba!!

elona 2025.05.18. 21:48:40

Boldi!

Elárulok egy titkot!

Én előbb vágnám le a két kezem, minthogy egy ballibsi pártra szavazzak!!!!

Látom nálad könnyebben megy az elveid feladása!!!!
(... mán, ha van neked olyanod...)

G. Nagy László 2025.05.18. 22:34:18

@elona:

"Te mióta hiszel egy "jobboldali" pártban, EGY JOBBOLDALI MESSIÁSBAN????"

Hogy mennyire igazad van! Boldi a legjobb lakmuszpapír. Ha valakiért lelkesedik, az biztosan nem jobboldali. És egészen biztosan nem a hazájáért dolgozó.

elona 2025.05.18. 23:05:43

@G. Nagy László:

...én persze valahol megértem a Boldit.....

Totál be van csavarodva, mert a politikai kedvenceit, a ballibsiket évtizedek óta folyamatosan szarrá verik Debrecenben!!!!!

Konkrétan 2006 óta mindig vereség, vereség és újabb vereség!!!!!!!!!

Legyen szó parlamenti, EU-s vagy önkori választásról.... mindenütt szarrá verték a kedvenceit....az MSZP, SZDSZ, DK, Momentán, Összefosás, mindegy is, hogy milyen néven indultak a ballibsik.....

Őszintén bevallom: ilyen helyzetben én is kb. olyan lennék, mint a Boldi!!!!

TOTÁL AGYAMENT, ÉS VÉGRE MÁN GYŐZNI SZERETNE, AZ MINDEGY IS, HOGY MILYEN ÁRON!!!!!!

Billy Hill 2025.05.19. 13:08:20

@valis47: Hát igen. Bár aztán... vajon van olyan, hogy magyarbarát román csúcspolitikus? Nagyon szuper volt Johannis is, szász jóember, biztos majd megszeretgeti a kisebbségeket, jajaja...

valis47 2025.05.19. 13:25:03

@Boldeone2: Jönnek-mennek, de ennek nincs jelentősége, melyik kesztyűbáb van ott éppen. Ebből is látszik, hogy nem a tényleges hatalom birtokosai, azok mások. De nem is a nép.

valis47 2025.05.19. 13:26:21

Azt meg hogy kik azok, arra a Voltaire-nek tulajdonított aforizmát tudnám felhozni. Az uralkodik feletted, akit tilos kritizálni.

valis47 2025.05.19. 13:28:33

@Boldeone2: A részvénytársaságok vezetői is jönnek-mennek. Ők csak alkalmazottak. A hivatalos magyarázat szerint a liberális demokráciákban a "nép" a részvényesek, de a gyakorlatban ez kétséges. A nép csak megvezetve szavaz ide-oda, ahogy épp a média manipulálja. Ha véletlenül rosszakra szavazna mégis, akkor erről intézkednek a megfelelő szervek.

elona 2025.05.19. 15:59:42

@Billy Hill:

Ja!

Romániában minden politikus "magyar-gyűlölő" csak az egyik kimondja, a másik nem.....

Az RMDSZ hisztikéjétől holnaptól a Simion nem lesz magyar-gyűlölő!!!!
(... ha lesz Romániában előrehozott választás aztat a Simion pártja toronymagason fogja megnyerni....)

elona 2025.05.19. 16:01:23

Romániában is az van, hogy egy párt, a Simion AUR-ja indult az összes többi ellen!

... és így kapott 46%-ot.....

atomic power 1986DucaDuca 2025.05.19. 16:49:04

@Boldeone2:

"Kevered a szezont a fazonnal! A liberális demokrácia egy POLITIKAI rendszer, a kereszténydemokrata meg egy politikai párt, azon belül"

Politikai rendszer maga a modern (polgári) demokrácia. A mai modern demokrácia nem létezhetne a kereszténység nélkül. A demokratikus jogrend, morál és az Európai Unió által deklarált értékek, elvek keresztény gyökerűek. A kereszténydemokrácia egy működőképes gazdasági-politikai-filozófiai rendszer, ami sok szempontból eltér a liberális társadalomfelfogástól.
Az egyén és a közösség egyensúlyát tartja követendőnek a liberalizmus individualizmusával és a szocializmus kollektivizmusával szemben. Egyfajta középút.

Míg az első világháborút megelőzően Európa domináns politikai ereje a liberalizmus, a két világégés között pedig a szociáldemokrácia volt, addig a második világháborút követően a kereszténydemokrácia vált uralkodóvá. Egy darabig!
A kereszténydemokrácia működőképessége az EU alapjainak lerakásában mutatkozik meg.
Ez évtizedekre megteremtette a közelmúltig elveszíthetetlennek hitt békét és gazdasági jólétet, és az európai nemzetállamokban kivívott eredményeket. Utóbbiak közül kimagaslik az
NSZK és kereszténydemokrata vezetése alatt elért gazdasági csoda, valamint a megbékélés Németországot és a többi európai nemzet között.
Miután az európai kereszténydemokrácia meggyengült, az EPP a „baloldal és a liberális mainstream foglyává" vált, Európa hanyatlásnak indult, gazdaságilag, politikailag egyaránt.

***Gyengíteni igyekeznek a családi, egyházi és nemzeti közösségeket. Saját médiumaikat ideológiai és politikai öncenzúrára kényszerítik."

"Azt nem kell gyengíteni, gyengül magától. Szekukarizált a társadalom"***

Az inga vissza fog lendülni!

"Cenzúra nyilván nincs, csak a gyűlöletbeszéd tilos!"

Udo Ulfkotte erről sokat mesélhetne! Különben öncenzúráról írtam.

***Igen, mert már nincs számottevő különbség közöttük."

- Ez a normális: a jobb és a bal is mérsékelt politkát folytat***

Azaz semmilyet, langyosat!

"Ez marhaság! Nincs olyan, hogy " egyenlő biztonság" éppen azért jelentkeznek a NATO- ba a fenyegetett államok, mert a nagy Oroszország fenyegeti őket"

Az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) deklarációiban többször rögzített elv, a biztonság oszthatatlanságának elve. Minden ország biztonsága elválaszthatatlanul kötődik az összes többi ország biztonságához.

"Ígéretek" - ne viccelj már! Az SEMMIRE nem kötelez, ahogy Oroszorszag sem tart be SOHA semmit, még a nemzetközi szerződéseit sem"

Ha a Budapesti memorandumra gondolsz, az nem volt nemzetközi jogi érvényű szerződés.
Egyébként Ukrajna az USA által támogatott törvénytelen hatalomváltáskor már elvesztette függetlenségét. Amerika államtitkár-helyettes hagyta jóvá az új kormány tagjait!

"Hazug, kamu narratíva! Ilyen " törvényes garanciák" soha nem voltak, max Putyin agyában."

Márpedig minden ország a törvényes biztonsági garanciákat akarja elérni! Ha törvényesen nem megy. megpróbálja törvénytelenül, ha van hozzá elég ereje.

"El kell neki viselni a NATO terjeszkedését, el kellett viselnie a Finn és a Sved csatlakozást is!"

A Nyugatnak meg az orosz -kínai stratégiai szövetséget!

"Bármit tesz, Ukrajna EU- tag lesz, később lehet NATO is! Ezt majd a nyugati államok eldöntik"

Nem eszik olyan forrón a kását!

"Egyébkébt Oroszoroszágnak MI A FASOM biztonsági garancia kell??? Van 6000 atomfegyvere, 142 milliós ország és SENKINEK főleg nem Nyugat -Európának nincs területi követelese velük szemben! Kamu indok!"

Az USA-nak milyen biztonsági garancia kell, hogyott van a világ minden szegletében?

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.19. 21:33:49

@atomic power 1986DucaDuca: "a második világháborút követően a kereszténydemokrácia vált uralkodóvá." - ez marhaság, ez üres lózung, a második világháború után is a szociáldemokrácia volt az uralkodó, semmi kereszténység nem volt benne.
(már persze azt leszámítva, hogy a kereszténység legalábbis jézus tanításait követve eléggé szocialisztikus kéne hogy legyen)
csak már ki voltak harcolva korábban a főbb jogok és a szociális háló, ez a része így nem volt olyan hangsúlyos, de hát "a" nyugateurópai jóléti állam erről szólt. és kifejezetten magas újraelosztás társult hozzá, ezt nem árt hangsúlyozni.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.19. 21:34:29

@atomic power 1986DucaDuca: "Márpedig minden ország a törvényes biztonsági garanciákat akarja elérni!" - amelyek mik is?

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.19. 21:37:30

@valis47: vitézy rokonság, gáspár, ráhel, benjamin, nem gyanús ez is?

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.19. 22:01:04

@valis47: ezt a témát a boldival már tárgyaltuk itt
boldi a sorsolt képviselők mellett érvelt, bár sok érve nem volt :D, de engem részben mégis meggyőzött. illetve arról is szó volt, hogy a teljesen arányos választási rendszernek milyen előnyei vannak, főleg ha orbán uralkodását megnézzük.
szerintem is kellene képviselőket sorsolni, de egy kétkamarás parlament felsőházába. alsóházba meg lehetne akár teljesen arányos is, lejjebb szállított bejutási határral, de ennek már csökkene a jelentősége.

szerintem ez nagy okosság lenne.
csak kár hogy sose lesz ilyen :-)

elona 2025.05.19. 22:27:08

@Alöksz Róz Unbanned: "arról is szó volt, hogy a teljesen arányos választási rendszernek milyen előnyei vannak, főleg ha orbán uralkodását megnézzük.
szerintem is kellene képviselőket sorsolni, de egy kétkamarás parlament felsőházába. alsóházba meg lehetne akár teljesen arányos is, lejjebb szállított bejutási határral, de ennek már csökkenne a jelentősége."

Háááááát?

Ilyen választási rendszerben soha nem lenne senkinek kétharmada!!!!

AZAZ ÖRÖK ÉLETRE MARADNA MINDEN ÍGY BEBETONOZVA, AHOGY MOST VAN!

elona 2025.05.19. 23:02:39

@Alöksz Róz Unbanned:

Nézd meg pl. Portugáliát!

Ott teljesen arányos választási rendszer van, és nincs bejutási küszöb.

Így a legerősebb párt 38%, az utána jövők 25-25%-on vannak ...

NEM HOGY KÉTHARMADOT NEM TUDNAK "ÖSSZEHOZNI", DE MÉG 50%-T SEM....

valis47 2025.05.19. 23:04:50

@Alöksz Róz Unbanned: Elvisz az ávó, ha szidod őket?

elona 2025.05.19. 23:18:45

@valis47:

AKIK MOST HŐBÖRÖGNEK, AZOK A SAJÁT FIZETÉSÜKET, SAJÁT EGZISZTENCIÁJUKAT FÉLTIK, HISZEN MEGSZŰNIK A KÜLFÖLDI TÁMOGATÁSUK!!!!
(...így aztán éhen fognak dögleni...)

atomic power 1986DucaDuca 2025.05.20. 09:27:13

@Alöksz Róz Unbanned:

***"a második világháborút követően a kereszténydemokrácia vált uralkodóvá." - ez marhaság, ez üres lózung, a második világháború után is a szociáldemokrácia volt az uralkodó, semmi kereszténység nem volt benne.***

Ez nem üres lózung. A kereszténydemokrata pártok Európa-szerte néppártokká váltak 1945 után és befolyásk megnőtt. Belgiumban és Franciaországban a centrmba kerültek, Németországban és Ausztriában a jobboldali pólust foglalták el.

Belgiumban a PSC-CVP 1949-ben: 43,5%-ot, Olaszországban a DC 1948-ban 48,5%-ot, Németországban a CDU/CSU 1949-ben: 31%-ot, Franciaországban az MRP
1946.ban 28,2%,ért el. A CDU/CSU 1949-től 1969-ig megszakítás nélkül vezette Németországot, ami sikertöténet! Az unió alapjait is kereszténydemokrata politikusok rakták le.

"Márpedig minden ország a törvényes biztonsági garanciákat akarja elérni!" - amelyek mik is?

1. A biztonság oszthatatlanságának elve
2. Az államok nem erősíthetik a saját biztonságukat más államok biztonságának rovására
(1999. november az EBESZ isztambuli csúcsértekezlet)

1991. július 1-én a Varsói Szerződés megszűnt, 1991. decemberben felbomlott a Szovjetunió. A NATO megmaradt és továbbterjeszkedett 1999 után is. Még Jelcin időszakában is.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.20. 15:02:15

@elona: "Ilyen választási rendszerben soha nem lenne senkinek kétharmada!!!!" - pont az lenne a lényege.
de mint mondtam, a kétkamarásnál már nincs ennek akkora jelentősége, nem muszáj teljesen arányos pártképviselet az alsóházban, alkotmányt módosítani meg a legfőbb közjogi méltóságokat kinevetni ott a felsőház.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.20. 20:39:01

@atomic power 1986DucaDuca: nem érdemes görcsölnöd ezen az orbáni lózungon, de ha akarsz, hát hajrá :-) fejtsd ki, mitől volt kereszténydemokrácia a nyugat. az lófaszt nem jelent, hogy némely pártoknak az volt a nevük, hogy kereszténydemokrata. a politikájuk meg tisztán szociáldemokrata, ezt totál egyértelműen be lehet azonosítani.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.20. 20:44:38

@atomic power 1986DucaDuca: "1. A biztonság oszthatatlanságának elve" - és az mit jelent szerinted?

"2. Az államok nem erősíthetik a saját biztonságukat más államok biztonságának rovására" - nagyon szépen érvelsz magad ellen (ez a személyes kedvencem), hiszen ezt oroszország sérti meg ukrajnával szemben.

3. a nato-tagság. ezt már a boldi is kifejtette: oroszország jelent közvetlen katonai fenyegetést a szomszédaira.

atomic power 1986DucaDuca 2025.05.21. 16:55:02

@Alöksz Róz Unbanned:

"mitől volt kereszténydemokrácia a nyugat. az lófaszt nem jelent, hogy némely pártoknak az volt a nevük, hogy kereszténydemokrata. a politikájuk meg tisztán szociáldemokrata, ezt totál egyértelműen be lehet azonosítani."

Nézzük a konkrét tényeket két németországi párt összehasonlításával! CDU vs SPD.

A CDU keresztény szellemisége a kezdetek óta jelen van. AZ 1945-ben alapított párt minden ember méltóságát, szabadságát és egyenlőségét elismerte. A párt keresztény felfogása szerint "minden ember, élőlény és a környezet Isten teremtménye". A párt a kezdetektől fogva nyitott az összes keresztény felekezetű ember és a nem keresztények felé is.

A CDU elsőként tűzte zászlajára 1949-től a szociális piacgazdaság koncepióját, amit a (gazdasági) szabadság, jólét és biztonság garanciájának tart. Olyan társadalmi-gazdasági modellt hirdettek meg ezzel, amely a szabadpiaci kapitalista gazdasági rendszert ötvözi a szociálpolitikával. A modellt a CDU politikusa, Ludwig Erhard közgazdász dolgozta ki és alkalmazta 1949-től, Konrad Adenauer kancellár vezetésével.

Előzmények:

XIII. Leo a Rerum novarum enciklikájában,1891-ben rakta le az egyház modern társadalmi tanításának alapjait, amely a munka, a társadalmi igazságosság, valamint a tőke és a munka kapcsolatának problémáit tárgyalja. A társadalmi igazságosság biztosításáért küzdő keresztényszocialista mozgalom a 19. század második felében bontakozott ki.

A mozgalom, Marx ideológájával szemben, akik a társadalmi szerkezetet akarták megváltoztatni a kapitalizmus talaján maradva kereste a munkáskérdésnek a megoldását. A Rerum novarum hivatkozik a természetjogra és érvel a magántulajdon joga mellett, az osztályharc ellen.

A Rerum novarum elveinek nagy hatása volt a szociális piacgazdasági modell kialakításában.
XIII. Leó korát megelőzve jelölte meg egy szociálisabb gazdasági berendezkedés alapját, ami Adenauer politikájában öltött először testet a kontinentális Európában, Nyugat-Németországban. Ez egy köztes út volt a kapitalizmus és az államgazdaság között.

Mi jellemezte a Németország Szociáldemokrata Pártot (SPD)? Az SPD 1959. évi Bad Godesberg-i rendkívüli kongresszusán fogadta el az ún. demokratikus szocializmus programját. Ezen a kongresszuson vetették el az osztályharcot, a forradalmat, a kizsákmányoló és kizsákmányolt osztályok alapvető ellentétének tézisét, és ekkor határolódtak el a marxizmustól.

Csakhogy ekkor már 10 éve sikeresen működtették a német kereszténydemokaták a szociális piacgazdaságot XIII. Leó pápa szociálkatolicizmusa alapján.

" a nato-tagság. ezt már a boldi is kifejtette: oroszország jelent közvetlen katonai fenyegetést a szomszédaira."

Hát ha a Boldizsár kifejtette, akkor el kell hinnünk neki, ő mindent nagyon jól tud!

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.21. 17:01:44

@atomic power 1986DucaDuca: "A párt a kezdetektől fogva nyitott az összes keresztény felekezetű ember és a nem keresztények felé is." - tehát semleges.

"A CDU elsőként tűzte zászlajára 1949-től a szociális piacgazdaság koncepióját, amit a (gazdasági) szabadság, jólét és biztonság garanciájának tart. Olyan társadalmi-gazdasági modellt hirdettek meg ezzel, amely a szabadpiaci kapitalista gazdasági rendszert ötvözi a szociálpolitikával." - igen.

köszönöm szépen, hogy igazolod az állításomat.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.21. 17:03:27

@atomic power 1986DucaDuca: "Hát ha a Boldizsár kifejtette, akkor el kell hinnünk neki, ő mindent nagyon jól tud!" - nem kell elhinnünk, csak felesleges (és igencsak idegesítő) az ismételgetés...
mindenesetre az állítás helytálló, cáfolni nem tudod.

atomic power 1986DucaDuca 2025.05.21. 19:57:07

@Alöksz Róz Unbanned:

>>>"A párt a kezdetektől fogva nyitott az összes keresztény felekezetű ember és a nem keresztények felé is." - tehát semleges.>>>

A felekezetköziség nem jelent világnézeti semlegességet, nyitást jelent ahhoz, hogy nagy néppárttá alakulhassanak. Ez már az alapítói nyilatkozatokban is megfigyelhet volt.

A keresztény emberfelfogás alapján
Berlin mellett Köln volt az egyik legfontosabb alapító kör. Előzetes programjuk1945. június 17-én:

www.kas.de/documents/252038/253252/K%C3%B6lner+Leits%C3%A4tze+%28Quelle%29.pdf/4f5fb2c8-cc49-58e1-87cf-e94d6f3a9e26?version=1.1&t=1685619712086

Idézek belőle:

"egy igazi keresztényszocializmust hirdetünk"
"hitben meghajlunk az élő Isten előtt"
"a parancsolatok a társadalmi rend és a társadalom igaz pillérei"
"tisztelettel meghajolunk a kereszténység mártírjai előtt"
"az ember spirituális "JiTürde-je felismerhető"
"az alap a német keresztény és a nyugati hagyomány"
"a spirituális alapot tiszteletben kell tartani"
"egy új és szebb Németország a kereszténység megingathatatlan alapjaira és a nyugati kultúrára építkezik"

>>>"A CDU elsőként tűzte zászlajára 1949-től a szociális piacgazdaság koncepióját, amit a (gazdasági) szabadság, jólét és biztonság garanciájának tart. Olyan társadalmi-gazdasági modellt hirdettek meg ezzel, amely a szabadpiaci kapitalista gazdasági rendszert ötvözi a szociálpolitikával." - igen.

köszönöm szépen, hogy igazolod az állításomat.>>>

Csakhogy te nem állítottad, hogy a kereszténydemokrácia volt anno a szociális piacgazdaság mindeddig legsikeresebb megalkotója és alkalmazója!
Mondd, te mások babérjaival büszkélkedsz?

"mindenesetre az állítás helytálló, cáfolni nem tudod."

Ez attól függ, honnan nézed! Tudod, ez olyan rókafogta csuka helyzet. Én mindkét szemszögből látok igazságtartalmat, mert a világ nem fekete-fehér!

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.22. 00:23:02

@atomic power 1986DucaDuca: "A felekezetköziség nem jelent világnézeti semlegességet" - az nem, de a "nem keresztények felé is", az meg igen, köszönjük.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.22. 00:24:22

@atomic power 1986DucaDuca: "Csakhogy te nem állítottad, hogy a kereszténydemokrácia volt anno a szociális piacgazdaság mindeddig legsikeresebb megalkotója és alkalmazója!" - de nem ám.
és nem is ezt igazoltad.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.22. 00:31:38

@atomic power 1986DucaDuca: "Ez attól függ, honnan nézed! Tudod, ez olyan rókafogta csuka helyzet. Én mindkét szemszögből látok igazságtartalmat, mert a világ nem fekete-fehér!" - a világ nem.
de az meg igen, ha belegondolsz, hogy az orosz elnök - vagy aki(k)nek a kesztyűbábja :D - egy tömeggyilkos pszichopata vagy sem. az eléggé fekete, attól joggal lehet tartani.

csak egyszerű kérdés (mindenkinek): te képes lennél elküldeni egy hadsereget egy csomó embert legyilkoltatni, valami biztonsági aggályi birodalmi elvek miatt?

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.22. 00:36:04

és ki örülne egy ilyennek a szomszédjába?

atomic power 1986DucaDuca 2025.05.22. 09:06:13

@Alöksz Róz Unbanned:

>>>"A felekezetköziség nem jelent világnézeti semlegességet" - az nem, de a "nem keresztények felé is", az meg igen, köszönjük.>>>

Te most felül akarod írni az alapítók programjában deklarált keresztény szellemiséget? A keresztény tanok elfogadása nem zárja ki mások képviseletét. Ellenkezőleg!
A kereszténység legfontosabb tanításai közé tartozik az emberek egyetemes szeretete, mások segítése. Ellentmondana a bibliai tanoknak, ha kizárólag a saját híveiket képviselnék.

>>> "Csakhogy te nem állítottad, hogy a kereszténydemokrácia volt anno a szociális piacgazdaság mindeddig legsikeresebb megalkotója és alkalmazója!" - de nem ám.
és nem is ezt igazoltad.>>>

Nem kell igazolni, mert tény! A német kereszténydemokrácia már javában működtette a szociális piacgazdaságot, mikor a szociáldemokraták.még csak arról döntöttek, hogy a továbbiakban elvetik az osztályharcot, a marxi politikát.

"de az meg igen, ha belegondolsz, hogy az orosz elnök - vagy aki(k)nek a kesztyűbábja :D - egy tömeggyilkos pszichopata vagy sem. az eléggé fekete, attól joggal lehet tartani."

Akkor az Amerikai Egyesült Államok által indított katonai intervenció az Amerikai Konföderációs Államok ellen, amely végül kb. 650 000 ezer ember halálát okozta, ugyanilyen minősítést kaphat?
Ábrahám Lincolnra is aggassunk ilyen jelzőket?

"csak egyszerű kérdés (mindenkinek): te képes lennél elküldeni egy hadsereget egy csomó embert legyilkoltatni, valami biztonsági aggályi birodalmi elvek miatt?"

Én nem, de én nem is juthatok ilyen hatalmi helyzetbe a személyiségem okán.
Aki egy nagyhatalom vezetője, annak meg kell felelnie a nagyhatalmi érdekeknek, különben nem maradhat meg a hatalmában. Ez undorító, de ez az igazság.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.23. 20:17:04

@atomic power 1986DucaDuca: első fele: mindezekre már reagáltam fentebb, meg is köszöntem, hogy igazoltad.

második fele: szép csubakka-védelem. édesmindegy oroszország szomszédainak, hogy lincoln mi volt... ők joggal félnek annyira, hogy a natoba akarjanak menekülni az orosz hadsereg közvetlen fenyegetése elől. erről volt szó, nem lincolnról.
de nem rossz felvetés egyébként a régi vezetők jelenkori megítélése, csak kifelejted belőle a paradigmát. az adott civilizációs szinthez mérve kell értékelni.

"Én nem, de én nem is juthatok ilyen hatalmi helyzetbe a személyiségem okán." - helyes. mert nem vagy pszichopata. a vezetőink viszont mind pszichopaták. putyin is az, csak a rosszabbik fajtából. kell tőle félni? kell. meg lehet benne bízni? nem lehet.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.23. 20:26:46

@Alöksz Róz Unbanned: "putyin is az, csak a rosszabbik fajtából." - pontosabban a LEGROSSZABB fajtából.
tudták már 2014-ben, hogy nem fog a krímnél megállni. hitler se állt meg a szudétáknál. felsoroltál itt eseményeket 2021 végéről meg 2022 elejéről. akkor már tuti hogy biztosak voltak benne, hogy putyin támadni fog. de ez is csak egy vélemény...

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.23. 20:31:02

@atomic power 1986DucaDuca: kanadának is csak azóta van oka félni az usától, amióta az elmebeteg trumpot megint megválasztották a segghülye amerikaik...

atomic power 1986DucaDuca 2025.05.24. 10:56:07

@Alöksz Róz Unbanned:

" első fele: mindezekre már reagáltam fentebb, meg is köszöntem, hogy igazoltad."

Az, hogy a kereszténydemokrácia vált uralkodóvá a II. világháború után - az eredeti megjegyzésemben hozzátettem, hogy egy darabig (kb. 10 évig) - ez tény. A későbbiekeben a kereszténydemokrácia visszaszorult, többek között a szekularizáció következtében. Ebben igazad van, de én nem azt állítottam ,hogy a kereszténydemokrata szellemiség a mai napig áthatja a modern pártok bármelyikét is. Ez csak egy korlátozott ideg volt így, s leginkább Németoszágban. A szocdemek voltak, akik elsőként kiegyeztek a neoliberalizmussal.
A szekularizációs folyamat is paradox módon a kereszténység következménye, amely az emberi emancipációt favorizálta. Marcel Gauchet francia töténész professzor mondta, hogy „a kereszténység a vallásból való kilépés vallása”. A vallás elutasítása is magában a kereszténységben gyökerezik. Azonban a keresztény vallás feladása és az állam semlegességének elve sebezhetővé tette a Nyugatot, mivel ebbe a légüres térbe más vallások, különösen az iszlám veheti át a kereszténység helyét, illetve új „világi vallások” is,
mint a morálisan dekadens Woke ideológia.

"de nem rossz felvetés egyébként a régi vezetők jelenkori megítélése, csak kifelejted belőle a paradigmát. az adott civilizációs szinthez mérve kell értékelni."

A Függetlenségi Nyilatkozat és az Alkotmány, az amerikai polgár forradalom dokumentumai már a polgárhábor eltt, több min 80 éve megszülettek. Mindkettőnek napjainkig ható inspiráló jelentősége van. Az alkotmány már akkor a hatalom megosztás elvére épült és egyben modern köztársasági alkotmány volt. Megfelelő volt a civilzációs szint.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.24. 20:45:34

@atomic power 1986DucaDuca: "Megfelelő volt a civilzációs szint." - a nagy lófaszt... rabszolgatartás? indiánirtás? mexikói hódítás? az egy más kor volt.

atomic power 1986DucaDuca 2025.05.24. 23:00:16

@Alöksz Róz Unbanned:

Lincoln a rabszolgatartás ellen volt.

Egyébként meddig kell elmenni a történelemben, amikor már megfelelő a civilizáció? 1970-es évek? Az nem jó: 1 millió vietnami halott. 2003-2011-ig: Iraki háború 1 millió halott.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.25. 10:43:20

@atomic power 1986DucaDuca: "Lincoln a rabszolgatartás ellen volt." - a korszellemről van szó, és a polgárháború se ezen tört ki, hanem a pénzen...

a 2. vh utáni időszak egyértelműen.
a két vh közti átmeneti időszakot esetleg még ide lehet venni, emberi jogok, népszövetség gondolata, ilyenek.

de igen, az jó időszak. pl. az iraki háború nem azt jelenti, hogy nem az a civilizációs szint, hanem hogy egyértelműen annak ellenében cselekedett.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.25. 10:47:44

@atomic power 1986DucaDuca: @Alöksz Róz Unbanned: "nem azt jelenti, hogy nem az a civilizációs szint, hanem hogy egyértelműen annak ellenében cselekedett" - hát ne vicceljünk már, pontosan ezért gyártják a "világszabadság és demokrácia védelme" meg a "tömegpusztító fegyverek" nevezetű ürügyeket

és mi kellett mondjuk a kalandozó magyaroknak, menjünk oszt rabuljuk ki a gazdag nyugatikat.

atomic power 1986DucaDuca 2025.05.25. 12:20:49

@Alöksz Róz Unbanned:

<<< "Lincoln a rabszolgatartás ellen volt." - a korszellemről van szó, és a polgárháború se ezen tört ki, hanem a pénzen...>>>

A déli államoknak fűződött gazdasági érdeke a rabszolgaság fenntartásához. Az északi államok a felvilágosodás korának liberális eszményeit követték. A korszellemet mutatja, hogy végül az északi államok abolicionizmusa győzött. Az északi federalisták győztek a déli szuverenisták fölött. Ez a harc folyik most is az EU-ban. A történelem nem ismétli önmagát, csak rímel - mondotta Thomas Mann.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.25. 12:37:25

@atomic power 1986DucaDuca: "Az északi államok a felvilágosodás korának liberális eszményeit követték." - mint pl. indiánirtás? vadkapitalista nyomorbantartás? a délről menekülő négerek elzavarása? ne komolytalankodjál...
a háború nem a rabszolgatartás ellen tört ki (eredetileg nem is akarták a déli államoknak megtiltani).
hanem a pénz miatt tört ki.

kanadának mióta kell félnie az usától? amióta az elmebeteg trump az elnök.
vagy az oroszok: gorbacsovtól kellett félnie a szomszédainak? nem. (pedig biztos hogy kemény csávó volt az is, ha már oda bírt kerülni és még a peresztrojkát meg a glasznosztyot is át bírta verni.)

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.25. 12:41:06

@atomic power 1986DucaDuca: "A korszellemet mutatja, hogy végül az északi államok abolicionizmusa győzött. Az északi federalisták győztek a déli szuverenisták fölött. Ez a harc folyik most is az EU-ban." - oké. de ebben a narratívában a föderalista eu a jó, és mi vagyunk a rosszak :D

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.25. 12:42:24

lövöldözheted az öngólokat :-)))

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.25. 12:44:45

@Alöksz Róz Unbanned: tökös gyerek volt ez a gorbacsov... és magyar péter is igencsak tökös gyerek :-)
olyan a forma, amilyen... de hogy nagyon tökös, azt nem lehet elvitatni.

atomic power 1986DucaDuca 2025.05.25. 13:53:03

@Alöksz Róz Unbanned:

<<<"Az északi államok a felvilágosodás korának liberális eszményeit követték." - mint pl. indiánirtás? vadkapitalista nyomorbantartás? a délről menekülő négerek elzavarása? ne komolytalankodjál...>>>

Az nem az én hibám, hogy a liberális ideológia és a gyakorlat között nincs korreláció, hogy a gazdasági érdekek felülírják a hangoztatott elveket! Ez megfigyelhető a 20-21. században is.
Nagyhatalmi célok érdekében felülírják az elveket. Ez figyelhető meg az Európai Bizottság gyakorlatában is.

"gorbacsovtól kellett félnie a szomszédainak? nem."

Jelcintől már "bizos", ha a NATO-t bővíteték!

"oké. de ebben a narratívában a föderalista eu a jó, és mi vagyunk a rosszak"

Ebben egyáltalán nem vagyok biztos, finoman szólva!

"olyan a forma, amilyen... de hogy nagyon tökös, azt nem lehet elvitatni."

Ebben biztosan igazad van, mert gyerekeket nemzett!

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.25. 15:42:23

@atomic power 1986DucaDuca: szerintem ennyi mellébeszélést, mint amit ebben a beszélgetésben bemutattál, én még láttam egy helyen.

atomic power 1986DucaDuca 2025.05.25. 16:37:54

@Alöksz Róz Unbanned:

Mellébeszélésből a kedvenced a világelső! Az nem zavar?

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.25. 18:41:08

@atomic power 1986DucaDuca: honnan vetted, hogy nekem magyar péter kedvencem?

szerintem kb összesen két állítást fogalmaztam meg vele kapcsolatban, az egyik hogy pszichopata, a másik hogy tökös gyerek...

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.25. 18:46:06

@Alöksz Róz Unbanned: ja nem, bocsánat, hármat.
egyszer valami olyasmit is írhattam, hogy nagy dumás vagy jó szövegeket tol, már nem emlékszem.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.25. 18:50:15

melyik nem igaz a háromból...
az első kettő szerintem vitathatlan tény.
a harmadik meg ugye szubjektív, de tény hogy rövid frappáns szövegek, amelyek rengeteg embernek tetszenek.

atomic power 1986DucaDuca 2025.05.25. 18:58:50

@Alöksz Róz Unbanned:

"honnan vetted, hogy nekem magyar péter kedvencem?"

Ha nem az, akkor elnézést! Akkor a "politkája a kedvenced".

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.25. 19:07:25

@atomic power 1986DucaDuca: a politikája sem a kedvencem.
kell, mert a rendszert le kell váltani. olyan mint a rendszerváltó pártok, azok se voltak valami jók, de hát a rendszert le kellett váltani, és ők voltak a lehetőségek. most ez az egy van.

atomic power 1986DucaDuca 2025.05.25. 19:33:50

@Alöksz Róz Unbanned:

"a rendszert le kellett váltani, és ők voltak a lehetőségek. most ez az egy van."

Sokkal nagyobb a tét, mint a rendszerváltáskor. Azokat a pártokat nem politika celebek vezették, volt határozott víziójuk és megfelelő szervezettségük. Egy kormányzásra alkalmatlan személlyel és párttal nekiindulni egy kormányváltásnak a mai viszonyok között az bukta az ellenzéknek, győzelmük esetén pedig az országnak.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.25. 20:23:47

@atomic power 1986DucaDuca: "Sokkal nagyobb a tét, mint a rendszerváltáskor." - bizony, a fideszes here rétegnek a léte múlik rajta.

"Egy kormányzásra alkalmatlan személlyel és párttal nekiindulni egy kormányváltásnak a mai viszonyok között az bukta az ellenzéknek, győzelmük esetén pedig az országnak." - ezzel a bolsevista trükkel próbálkozol? "szavazzon a szocialistákra, hogy a szakértelem kerüljön kormányra."

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.25. 20:26:23

@Alöksz Róz Unbanned: "fideszes here réteg" - ez a boldi szövege, de találó.

én a kullancsot mondtam, az is jó, de a here találóbb.

atomic power 1986DucaDuca 2025.05.25. 21:44:08

@Alöksz Róz Unbanned:

"bizony, a fideszes here rétegnek a léte múlik rajta."

Ha csak arról lene szó.....

<<<<ezzel a bolsevista trükkel próbálkozol? "szavazzon a szocialistákra, hogy a szakértelem kerüljön kormányra.">>>

Semmi trükk, hanem tapasztalat. Válsághelyzetben egy országban összefogásra van szükség, ami alapvető feltétele a válság következményei elhárításának.
Mit csinált a politikai celeb pl. az árvízi védekezés során?
Támadta a kormányt és a védekezésben részt vevő hivatalos szerveket. Fogalma sem volt, hogy ilyen helyzetben mi a teendő. Bomlasztott összefogás helyett!
Mit csinált Gy. F.? Még ő is felmérte, hogy ebben a helyzetben mi egy politikus teendője és visszafogottan kommunikált. Nem támadta álhírekkel, hamis információkkal a védekezést.

A politikai celeb fontos nemzetstratégia kédésekben hazudik vagy hallgat.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.25. 22:25:03

@atomic power 1986DucaDuca: "Ha csak arról lene szó....." - ja tényleg...
- az óvodásokat át akarják operálni és mindenkit buzulásra kényszeríteni.
- a magyarokat mind megölnék és arabnéger migráncsokat raknának a helyünkre. vagy ukránokat.
- és a végén még a biztonság kedvéért atomháborút is küldenének ránk.

de szerencsére békepárti hegedűs hadnagyok védenek minket.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.25. 22:30:40

@atomic power 1986DucaDuca: "Mit csinált Gy. F.?" - trollkodott.

az összes politikai megnyilvánulása 2012 óta csakis a trollkodás. a fidesznek dolgozott, ha szándékosan, ha nem. (hogy miért, nárcisztikus sértettségében hogy bohócot csinált belőle a saját politikai oldala, vagy teljesen más miatt, az mindegy.)

a 2022-es kétharmadot egy az egybe ő intézte el. jól ki is baszott az országgal...

atomic power 1986DucaDuca 2025.05.26. 09:42:47

@Alöksz Róz Unbanned:

"de szerencsére békepárti hegedűs hadnagyok védenek minket."

Ennél komolyabb a helyzet. Az unió vezetésétől elhangzanak olyan kijelentések, hogy "Ukrajna mindenek felett" és "bármi áron" be kell engedni az unióba. A korábbi német külügyminiszter még azt is mondta, hogy nem érdekli, mit akarnak az emberek. Nem nagyon kell azon agyalogni, hogy mit jelent ez az átlag uniós polgárnak. Kinek éri meg Ukrajna "minden áron" támogatása? A nagy nyugati multicégeknek.

A háborús kockázat is nő, mert az orosz-ukrán konfliktus közvetlen részesei leszünk. Ugyanis
az Európai Unióban a tagállamok katonai megsegítéséről és a kollektiv védelmi kötelezettségekről a Lisszaboni Szerződés 42. cikkében ezt olvashatjuk:

42. cikk (1) bekezdés: „Az Unió védelmi politikájának célja a tagállamok biztonságának erősítése, az Unió biztonságának és védelmének növelése, valamint a kollektív védelmi kötelezettség megerősítése.”

42. cikk (7) bekezdés: Ez a passzus mondja ki a kollektív védelmet, és az EU tagállamai kötelesek egymást támogatni egy külső támadás esetén, azzal a megjegyzéssel, hogy ez megfelel a NATO alapelveinek.

A többi, gazdasági jellegű kockázatokról még nem is beszéltünk.

Ha a celeb megnyerné a választásokat, a szuverenításunk maradékát is elveszítenénk, aminek súlyos biztonsági és gazdasági következményei lennének. A celebnek végre kellene hajtani azokat a parancsokat, ami az unió vezetőitől jön. Akkor is nehéz ellenállni, ha nem a néppártba lépett volna be, de, így.....

Nem holmi genderkérdések itt a legfontosabb problémák!

"a 2022-es kétharmadot egy az egybe ő intézte el. jól ki is baszott az országgal..."

Most meg jön a következő felvonás, más személyyel, új Cipolla lovaggal!

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.26. 11:39:50

@atomic power 1986DucaDuca: "Nem holmi genderkérdések itt a legfontosabb problémák!" - hát köszönöm ezt is, én is pont ezt mondom.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.26. 11:45:29

@atomic power 1986DucaDuca: milyen maradékát a szuverenitásunknak, az orosz érdekek szuverén kiszolgálását? azt mondjuk szívesen el is veszíteném.

eddig kifejezetten jól lavírozott a háború kérdésében a nato is meg az eu is, szerintem. az atomtámadás ellen se a orbán védett meg.

atomic power 1986DucaDuca 2025.05.26. 16:36:15

@Alöksz Róz Unbanned:

"eddig kifejezetten jól lavírozott a háború kérdésében a nato is meg az eu is, szerintem. az atomtámadás ellen se a orbán védett meg."

Az EU-s vezetők szorgalmazzák Ukrajna csatlakozását, egyúttal részesévé tesznek minket egy olyan konfliktusnak, amihez semmi közünk, s nem őrizhetjük meg jelenlegi békepártiságunkat, semlegességünket. A kollektív védelmi kötelezettség miatt magyar harcoló alakulatokat vezényelhetnek brüsszeli parancsra Ukrajnába, úgy mint a 2. világháborúban.
A magyar állami főhatalom innentől kezdve elvesztené legelemibb képességét a hatalom önálló gyakorlására.
Ukrajna NATO tagsága azonnali 3. világháborút jelentene. Ez úgy néz ki nem megy. Most kerülő úton, az EU tagsággal akarják ezt helyettesíteni. Ezért nem lenne szabad Ukrajnát addig felvenni az EU-ba, amíg tartós béke nincs!
A szuverenitásunkat a háborút lelkesen támogató EU-s vezetők veszélyeztetik!
süti beállítások módosítása