téveszmék

téveszmék

"Minden értékítélet szubjektív"

2023. október 24. - G. Nagy László

 every_body3_1.jpg

 

Persze, persze. Minden test gyönyörű. És igen: nincs olyan, hogy jó zene, hiszen ízlések és pofonok különbözők, mindenki másra mozdul. Tudjuk: a tehénszar is jó, hiszen sok milliárd légy nem tévedhet... De menjünk még tovább: ezen az utazáson már csak egy állomásra vagyunk attól, hogy az intelligencia, sőt az erkölcs is relatív. Isten hozott mindenkit a mesés 21. században!

 

Természetesen léteznek objektív igazságok. A gravitáció tényét aligha tagadná józan ember, ahogyan Pitagorasz tétele is beleköthetetlen. És az is igaz, hogy a zenei, gasztronómiai, vagy épp szexuális ízlés nem ilyen, sőt az intelligencia és a morál sem. Ugyanakkor borzasztó hiba lenne átesni a ló túloldalára, és az idióta relativistákkal együtt bégetve azt állítani, hogy mindez tökéletesen szubjektív, egyéni megítélés kérdése. 

 

Ha viszont azt állítjuk, hogy a világ dolgai közt léteznek minőségi és morális különbségek, úgy állításunkat tisztességes volna valamiképpen alátámasztani. A legjobb az lenne, ha mindezt mérni is tudnánk, ahogyan a távolugró, avagy a rövidtávfutó teljesítményét. A helyes módszer keresése során beleeshetünk a tekintélyelvű érvelés hibájába: ezt mondja a szakértő, az van írva a Bibliában stb. De a másik végletet is ostromolhatjuk, amikor kizárólag a nép hangjára vagyunk kíváncsiak, és a forgalmi adatokat, Youtube-megtekintéseket tekintjük alapnak, semmi egyebet. Az "objektivitást" akkor célozzuk a legmegfelelőbb módon, ha ezek mindegyikét figyelembe vesszük. Erre a legjobb példát az intelligencia mérése szolgáltatja.

 

"Képzeljük el a következő vizsgálatot: megkérnek egy olyan embercsoportot, amelynek tagjai jól ismerik egymást (iskolai osztály, munkahely, sportegyesület, baráti kör stb.) hogy pontozzák, kit mennyire tartanak intelligensnek." - írja Mérő László Az intelligenciateszt című esszéjében, bemutatva az IQ-kutatás kezdeti lépéseit. "Az első meglepetés ott érte a kutatókat, amikor megvizsgálták, mennyire értenek egyet a megkérdezettek a pontszámokban. A pszichológiában szokatlanul magas fokú egyetértést tapasztaltak. (...) Ezek szerint az emberek fejében létezik egy intelligenciafogalom, amelyen elég nagy pontossággal ugyanazt értik a legkülönbözőbb emberek, legalábbis akkor, ha más embereket kell e fogalom szempontjából megítélniük. Ez a jelenség önmagában is érdekes, mert azt mutatja, hogy az alacsonyabb intelligenciájú emberek is jól meg tudják ítélni, ki a kiemelkedően intelligens a környezetükben - alighanem valamiféle nehezen megragadható, de nagyon is jól érezhető hitelesség alapján." Innentől a feladat "már" csak az volt, hogy összeállítsanak olyan teszteket, amelyek pontosan ugyanazt az erősorrendet eredményezik, mint amit az adott közösség - ösztönösen, érzéseire, tapasztalataira támaszkodva - felállított. Sokáig csiszolgatták, sok minden belekerült, sok minden kihullott (például a kézügyesség irrelevánsnak ítéltetett az intelligencia szempontjából), míg végre megszületett a mű. Látjuk tehát a mechanizmust: nem egy tekintélyelvű pontrendszer született. Mészáros Lőrinc nem lesz intelligens attól, ha Orbán Viktor, a dalai láma, vagy épp az NDK zsűri úgy ítéli; viszont ha környezete okosnak tartja, úgy magas pontszámot fog elérni az IQ -teszteken - és fordítva: ha jó tesztet írna, úgy bizonyára mi is csillogó elmének látnánk. Rendelkezünk tehát egy igazán megbízható, kielégítően skálázott, tudósok által kreált mérőeszközzel, amely valamiféle nehezen megfogható, de nagyon is létező tulajdonságot mér. Aligha mondaná bárki, hogy az intelligencia csupán ízlés dolga; hogy az okosabb ember - e paraméterét tekintve - nem képvisel magasabb minőséget az ostobához képest.

 

Valami hasonlót láthatunk a testi szépség esetében is. A témát kutatók már régóta tudják, hogy a fizikai vonzerő sztenderdjei kultúrákon átívelő, meghatározó egyezéseket mutatnak. Természetesen minden tejfelesszájú relativista Rubens teltkarcsú aktjaira és a jelenkor extravagáns, meleg divattervezőire, azok anorexiás modelljeire hivatkozik, mintha e marginális hóbortok bármit is igazolnának. A valóság ezzel szemben az, hogy a szépségideálok évszázadok óta mit sem változtak. A nők már az ókori Hellászban is pont ugyanazt látták vonzónak, mint manapság: a széles vállat, a keskeny csípőt, a feszes feneket, a lapos hasat, a szimmetrikus arcot, a markáns állat és orrot, a dús hajat, valamint a tekintélyes méretű péniszt. A férfiak által áhított eszménykép ugyanígy sztenderd: homokóra-alkat, hosszú lábak, szimmetrikus arc, a szemek és a száj háromszögének megfelelő távolságarányai, valamint apró áll, kicsi orr, kevéssé kiálló szemöldökcsont és telt alsó ajak jellemzik, ez utóbbiak a magas ösztrogénszint jelzői. Ha megnézzük az 1953 óta megjelenő Playboy különböző számait - melyben nem elborult stylistok diktálják a trendet, hanem a valós, olvasói férfiízlés - azt látjuk, hogy hetven esztendő alatt legfeljebb a gyantázott területek mérete változott, más nemigen. Pedig az elmúlt hetven évben elképesztő módon átformálódott a világ: a divat, a gondolkodásmód, a társadalmi berendezkedés, az uralkodó filozófiák - egészen más a korszellem manapság, mint a második világháború utáni időben. Ez az egy jottányit sem változott: pontosan ugyanarra csorgatjuk a nyálunkat, mint nagyapáink. Hiába próbálják a relativisták azt a látszatot kelteni, hogy a szexuális ízlés kultúrafüggő, valójában ennél sokkal mélyebb, genetikailag kódolt gyökérzettel bír. Már a fenti felsorolások is utaltak rá: azokat a testi vonásokat látjuk szépnek, amelyek a termékenységet, a fittséget, az egészséget hirdetik. Pont ugyanaz a helyzet, mint az IQ esetén: a kutatók felmérték, hogy az emberek kiket látnak szépnek, kielemezték arányaikat, s ma már rendelkezésre áll minden tudás ahhoz, hogy bármely véletlenszerűen kiválasztott alanyról "objektív" értékítéletet lehessen alkotni. Az a tény, hogy e téren nem született egységes pontrendszer, mint az intelligencia esetén, nem azt jelzi, hogy nem is lehetne ilyet létrehozni. Sokkal inkább azt, hogy a korszellem aligha tartaná politikailag korrektnek. Már az ötletre is rásütnék a "testszégyenítés" bélyegét. Az már csak technikai kérdés, hogy szemben a kőbe vésett (vagy legalábbis előnyünkre nem alakítható) IQ-val, testi arányainkon nagyon is változtathatunk. Az a nő, akit a belvárosi, füttyögő útépítő munkások tegnap még négypontosra értékeltek, talán pár hét diéta után már hétpontos dívaként vonul végig a festői Arany János utcán.  

 

Ugyanezt a gondolatsort végigvihetjük a zene kapcsán is. Nyilvánvaló, hogy nincs kőbe vésett igazság; sosem fogjuk cáfolhatatlan matematikai levezetéssel bizonyítani, hogy az LGT jobb muzsikát produkált, mint Uhrin Benedek, mégis minden idegszálunk ezt súgja. Mindig is el fogjuk ismerni a suszterinas jogát ahhoz, hogy a Rebekát részesítse előnyben a Zenevonathoz képest, ahogyan nem tilos vonzódni az ostoba és ronda emberekhez sem. Ám ez nem jelenti azt, hogy ne létezne tucatnyi ismérvünk, amelyek alapján minőségi különbséget tehetnénk két nóta között. A teljesség igénye nélkül: akkordfűzés, visszaidézhető dallam, illeszkedő ritmus, harmónia, profin felépített szerkezet, megfelelően kiválasztott hangnem, igényes hangszerelés, virtuozitás, szellemes szöveg, hibátlan prozódia. Azt, hogy egy sláger kiből milyen érzelmet vált ki, nehéz volna mérni. De a felsorolt szakmai paraméterek többsége meglehetősen jól skálázható. A zeneszerzésnek - legyen az klasszikus, vagy pop-rock - megvannak a maga alapszabályai, s ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a mesterséges intelligencia, amely - korábbi művek, zenei szerkezetek tanulmányozásával, azok szabályszerűségeit felfedezve, megismerve és követve - képes értékelhető produktumokat létrehozni, szemben egy részeg csimpánzzal, akit hiába ültetnénk a zongorához. A relativisták persze e ponton is felvisítanak, hogy nem a megszokott akkordkörök, nem a rendezettség, nem a szabályszerűség miatt lesz jó egy nóta. És annyiban igazuk is lesz, hogy némi eredetiség elengedhetetlen, ha egy-egy mű ki kíván emelkedni a tömegből. De látni kell: ez csak a hab a tortán. A különböző pszichológiai kutatások mind egybehangzóan azt találták, hogy azt az arcot látjuk szépnek, amely a leginkább közelít a szimmetrikushoz, az átlagoshoz. Minél kevésbé hétköznapi egy vizsgált fizimiska, annál torzabbnak, rútabbnak érzékeljük. Pontosan ugyanez a helyzet a zenével: minél drámaibb módon szakít egy-egy mű a hagyományos harmóniákkal és dallamszerkezetekkel, annál kevésbé lesz befogadható. És mivel a szépség megítéléséhez hasonlóan ez is univerzális jelenség - a zene gyakorlatilag egyidős az emberiséggel és talán az egyetlen valódi közös nyelve a földlakóknak -, bizonyosak lehetünk afelől, hogy ez sem elsősorban divat- és kultúrafüggő. A zene a lelkünk egy darabja, a muzikalitást a génjeinkben hordozzuk.

 

John Gottmant többek között azért bírom, mert nagyon hasonlóan gondolkodik, mint jómagam; ő is mindent meg akar mérni. Matematikus, fizikus és informatikus, majd ezzel a háttérrel vágott neki a pszichológiai pályának, ahová vitte magával természettudományos attitűdjét. Egyetemi professzor, számos sikerkönyv szerzője, de a lényeg, hogy a párkapcsolatok egyik legelismertebb szakértője. Ma már ott tart, hogy bármely házaspár kapcsán - egy tízperces beszélgetés alapján - 94%-os biztonsággal prognosztizálja, hogy együtt maradnak-e, avagy menthetetlenül a válás felé száguldanak. Az eszköztára végtelenül egyszerű: mindent megfigyel, mindent mér, mindent kielemez. Szerelemlaborjában kamerák, mikrofonok és szenzorok tömkelege rögzíti a vizsgált alanyok szavait, hangerejét, nonverbális jeleit, pulzusát, vérnyomását, s mindent, amit csak érdemes. Gottman munkássága talán a leglátványosabb pofon a relativisták számára: mérhetővé, skálázhatóvá tett egy olyan szakterületet, melyben hosszú évtizedeken át mindenki az átláthatatlan ködben botorkált. Ma már egészen egzakt ismérveink vannak annak kapcsán, hogy mitől jó egy párkapcsolat, pedig azelőtt ez is épp annyira megfoghatatlan volt, mint az intelligencia, a szépség, vagy épp a zene.

 

És végül: az erkölcs sem az a terület, ahol a matematikai egyenletek igazolják a megkérdőjelezhetetlen igazságot, ám ettől még nem szükséges sem a szent könyvekre hagyatkoznunk, sem pedig a relativizmus mocsarában elsüllyedve meg sem próbálni különbséget tenni jó és rossz között. A legtöbben azt érezzük, hogy létezik valamiféle szívbe írt törvény, amely abba az irányba terel bennünket, hogy ne ártsunk. Perverznek, betegnek látjuk mindazokat, akiket élvezettel tölt el mások szenvedése. Aki látta a Véres gyémánt című filmet, sosem felejti el azt a jelenetet, amelyben gyerekeket tanítanak gyilkolni, géppisztollyal, szemüket bekötve. Kegyetlen, de hatásos pedagógia; valószínűleg így lehet egy ártatlan lelket a legkönnyebben megrontani, hozzáedzve ahhoz, hogy szembemenjen a legfőbb, a legmélyebben kódolt törvénnyel. Igen ám, de mindez eleddig nem több, mint érzés, benyomás, hit, meggyőződés. (Pont ugyanúgy, ahogy érezzük mások intelligenciáját, vonzerejét, vagy épp egy zenemű varázsát.) Kevés ahhoz, hogy meggyőzően igazoljuk: erkölcsi iránytűnk nem csupán egy önkényes, kultúrafüggő szabályrendszer követése. Ahhoz, hogy a szívbe írt törvény ne csupán egy költői kifejezés maradjon, látnunk kéne, hogy genetikailag is ily módon vagyunk programozva. James Fallon amerikai idegkutató - börtönbüntetésüket töltő gyilkosokon végzett - vizsgálataiból tudjuk, hogy a pszichopátiáért felelős "harcos gén" (MAOA) az X kromoszómán található, és a hidegfejű, agresszív bűnözők jellemzően ennek egy speciális változatával bírnak. A gén a sztenonin nevű hormon háztartását befolyásolja, amely többek közt az empátiát, a kiegyensúlyozottságot, a békés természetet biztosítja az ember - a túlnyomó többség - számára. Az evolúcióbiológia is egyértelműen azt igazolja, hogy az élőlények versengő és együttműködő hajlama egyaránt szolgálja a túlélést és a szaporodást, a kegyetlenkedés azonban a legkevésbé sem - nem is jellemző az élővilág egyetlen szegmensében sem. Alapvető erkölcsi törvényeink tehát - ne ölj, ne lopj, ne kezdeményezz erőszakot - tökéletesen harmonizálnak a homo sapiens genetikai kódolásával; semmi alapja annak, hogy ezeket önkényes emberi találmányoknak tekintsük.

 

Lehetne még hosszasan elemezni a gasztronómia, a lakberendezés, az irodalom, vagy akár az öltözködés világát; mindnek megvan a maga tudománya, kár lenne relativizálni, mondván: nincs jó és rossz regény, nincs igényes, vagy igénytelen otthon. A kutatók képesek bármely emberi, vagy ember alkotta területen belesni a kulisszák mögé, s lekottázni a látott trendeket. Ma már képesek vagyunk mérni a korábban megfoghatatlan intelligenciát; tudjuk, hogy mit és miért tartunk szépnek, ismerjük a jó zene és a működő párkapcsolatok ismérveit, sőt még az egyetemesen preferálandó erkölcs kapcsán is van megalapozott mondanivalónk. Értem én, hogy az örök káoszteremtők nem érdekeltek a rendben. Értem én, hogy akinek kevés intelligencia, vonzerő és tehetség jutott, az tűzzel-vassal irtana mindenfajta minőségértékelést. Én azonban nem hiszem, hogy a kedvükért meg kellene hajlítani a valóságot.

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr5018240285

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MEDVE1978 2023.10.25. 10:27:37

Az erkölcsöt, igazságfogalmat érintően. Ha úgy tetszik ez is egy ember mivoltunkból következő hatás véleményem szerint. Az ember társas lény, falkában élt sok százezer évig. A falka együttélésének kialakult szabályrendszere kell, hogy legyen. Az egyik ilyen alapszabály a csoport összetartása és egymás támogatása (különben egyébként a csoportnak nem nagyon van evolúciós haszna, mert nem segíti a mindennapokban történő boldogulást). Ebből kifolyólag az, hogy a csoport más tagjának nem vagy csak kulturálisan meghatározott esetekben ártunk ment át a "jó", "igazság", "morál", "élet tisztelete" fogalmakba. A legtöbb kultúra a csoporton belüliekkel szembeni erőszakot, ártást nagyon szigorúan szabályozza, lényegesen szigorúbban, mint a csoporton kívüliek esetében. Ez a preferencia a vallásokban is tetten érhető (ebből a szempontból a kereszténység úttörő, mert a csoporthoz tartozást pl: nem vérségi alapon mondja ki és közvetlenül nem diszkriminál a csoporton kívüliekkel), de az államszerveződésben (az állam a polgárait, a közösség tagjait priorizálja a csoporton kívüliek helyett) is jelen van.

Az emberiség közösségei egyszerűen így voltak életképesek. Ez ismét egy társadalmi, kulturális jellemző, értékrend, ami mindenhol közös és evolúciós gyökerei vannak. Az olyan közösség, ami nem priorizálja a tagjait az azon kívüliekkel szemben elenyészik, hiszen a tagoknak nincsen oka ehhez tartozni. A világpolgári identitás és a kommunizmus világ proletárjai ideálja is részben ezen bukik.

Tehát végső soron ember mivoltunk miatt van igényünk empátiára, igazságosságra, az élet tiszteletére, ez alapján lehet azt is mondani, hogy van egy "alapvető morál". Persze ezt a csoportérdekek felül tudják írni, azonban nem teljesen. Van egy érdekes példa. Hitlerék ugye valamikor 1942-ben döntötték el talán a végső megoldást, tehát, hogy kiirtják a zsidókat. Azelőtt ez nyilván lebegett ötletként, de inkább szabad prédaként voltak elkönyvelve. A balti államokban már 1941-ben kiirtották a zsidó lakosságot, ugyanakkor még nem koncentrációs táborokban. Hanem úgy, hogy kivezényelték a mezőre a zsidókat és agyonlőtték őket.
Az az érdekesség, hogy ez szintén egy "hatékony" módszer lett volna, hiszen így is sok ember legyilkolható. Hitlerék azonban azért döntöttek a koncentrációs táborok mellett, mert a katonák nem bírták. Az indoktrinált SS még csak-csak, de a Wehrmachtból berántottak egyáltalán nem, nem tudtak elvonatkoztatni attól, hogy embereket ölnek meg és kiégtek, összeomlottak. Óriási a különbség attól, hogy háborúban ölsz meg egy másik katonát, minthogy nőket és gyerekeket gyilkolsz. A katonák ösztönösen tudták, hogy ez helytelen, ez rossz és ezen még a kulturális imprint és a másik csoport dehumanizálása sem tudott sok esetben változtatni. A nácik részben ezért választották a megsemmisítő táborokat.
De a rabszolgatartás is ugyanerre vezethető vissza. A rabszolgatartás a háborúk folyamán alakult ki, a rabszolgák a nem megölt hadifoglyok voltak. Hiába eltérő csoport, már akkor nem akart az ember magához hasonlókat tömegesen meggyilkolni.

Ebből a szempontból tehát van egy univerzális erkölcs, empátia, ami az életet, az emberi életet tiszteli. Ezt a gondolatot továbbvezetve igenis lehetnek mércék, hogy mennyire erkölcsös egy társadalom. A mongol birodalomról pl. kijelenthetjük, hogy az egyik leggyalázatosabb és erkölcstelenebb barbár banda volt a történelemben, hiszen ők nagyon szívesen mészárolták le a meghódított területek lakosságát, ha azok ellenálltak. Holott akkoriban a trend inkább egyértelműen a rabszolgává tevés volt már. A gyerekek ezreit feláldozó karthagóiak szintén "erkölcstelenebbek" voltak a rómaiaknál, ahogy az aztékok is szörnyetegek voltak a sokat szidott keresztény hódítókkal összehasonlítva. A mai társadalmakat is jellemezni lehet ezen az erkölcsös és erkölcstelen tengelyen természetesen.

Ez mutat rá a woke egyik tévedésére és vadhajtására, a kulturális egyenlőség gondolatára. Attól, hogy elfogadom egy másik kulturális berendezkedés jogát a létezésre, pl: mondjuk azt, hogy Irán létezik, nem kell azt gondolnom, hogy ez a kulturális berendezkedés egyenlő szinten van mondjuk az én csoportom berendezkedésével. Mert nincs, Irán morális szempontból alsóbbrendű. Ugyanebből következik, hogy a bevándorlók kulturális szokásait is csak addig kell elfogadnom, amíg az nem viszi a szintet túlságosan le. Tehát Európában nem kell tűrni azt, hogy az arab apuka bezárja otthon a kislányát, csadorba öltöztesse, aztán mivel meglátta egy francia fiú, lelője.

MEDVE1978 2023.10.25. 10:36:40

A minden test gyönyörűt érintően. Előrebocsátom, hogy az életem jelentős részében, legalább felében jelentősen túlsúlyos vagy kövér voltam. Kifejezetten szeretem a nagy fenekű lányokat.

A mai trend ugyanakkor rendkívül aggasztó. Odáig rendben van, hogy nem ítéljük el azokat, akik nem a szépségideálhoz konvergálnak. Fontosabb viszont, hogy a szépségideál egyben egészségideál is. A fenti hölgyek közül, ha működik a kémia, nekem nem okozna problémát a túlsúlyuk, de ez nem azt jelenti, hogy a dolog rendben van. Az elhízás ugyanis egészségtelen és népbetegség, egy átok az emberen. Én ma is fizetem az árát szerencsére csak kisebb egészségügyi problémákkal egyelőre, hogy kövér vagyok / voltam. Ez nem jó dolog és azzal, hogy azt mondjuk, hogy a kövér is szép és ezt harsogjuk, csak rosszat teszünk. Az, hogy ezek a hölgyek kövérek probléma, mert egészségügyi problémáik lesznek és az életminőségük rosszabb lesz. Konkrétan hülyét kapok attól, amikor olyan reklámot látok a TV-ben valami női terméknél, ahol egy 110 kilós (a woke jegyében néger) nő röhög és rázkódik a hája. Ismét: az, hogy valamit tolerálunk, valakit nem ítélünk el, nagyon nagyban különbözik attól, hogy normalitásként, példaként, járható útként ismerjük el.

2023.10.25. 10:43:16

@MEDVE1978:
ehhez kell az is, hogy palvin barbi a szépségideál. mert termékeny. termékenységistennő. és ugye terméketlen. na persze, mert gazdag. és nem akarja a gyerekét füröszteni a lavórban. azért terméketlen, mert úszómedencéje van. és a medencéjét nem akarja egy kicsit kiszélesíteni, mert úgy nem lenne szépségideál. a szépség. a barbi a termékenység maga. a barbi baba.

ennek az a pandantja a kövér hájas feka asszonyság, aki röhög a háján és zabálja az ételt.

G. Nagy László 2023.10.25. 11:09:05

@MEDVE1978:

"hülyét kapok attól, amikor olyan reklámot látok a TV-ben valami női terméknél, ahol egy 110 kilós (a woke jegyében néger) nő röhög és rázkódik a hája. Ismét: az, hogy valamit tolerálunk, valakit nem ítélünk el, nagyon nagyban különbözik attól, hogy normalitásként, példaként, járható útként ismerjük el."

Mélységesen egyetértek. Ezt hívják liberális világlátásnak. Ez az, amit a progresszívek gyűlölnek, ezért fasisztának fognak nevezni. Igenis, a kövér szép, a kövér egészséges. És vonzó... :)

Wildhunt 2023.10.25. 11:25:27

@G. Nagy László: Talán a Föld sem gömbölyű

Mi az hogy talán? Bizonyítottan banán alakú!

alöksz róz 2023.10.25. 11:29:55

@MEDVE1978: "Az egyik ilyen alapszabály a csoport összetartása és egymás támogatása" - laci szerint ez nem így van :-)

Wildhunt 2023.10.25. 11:33:22

@G. Nagy László: ez annyira így van, hogy megjelent a feleségimport.

Boldeone2 2023.10.25. 11:38:37

@MEDVE1978: Odáig rendben van, hogy nem ítéljük el azokat, akik nem a szépségideálhoz konvergálnak. Fontosabb viszont, hogy a szépségideál egyben egészségideál is. A fenti hölgyek közül, ha működik a kémia, nekem nem okozna problémát a túlsúlyuk, de ez nem azt jelenti, hogy a dolog rendben van."

- Nemhogy nem ítéljük el, hanem el kell(ene) ismerni azt, hogy a legtöbb ember rendkívül messze áll a " szépségideáltól". Ahhoz, hogy működjön a kémia, kell valami plusz, ha pedig az a plusz megvan, akkor azt monjuk, hogy tetszik a hölgy ( a nőknek férfi..)
Mai szemmel nézve Marylin Monroe a "Van aki forrón szereti" c. filmben már csak egy karikatúra
De, a mai celeb nők közül is sok inkább karkikatúrába hajlik, mint a kívánatos irányba, szerintem
Sarka Kata jó nő, Vajna Tímea is, ha a klasszkus mérce szerint nézzük, mégis ami társult hozzájuk az taszító
Novák Kata viszont kevésbé, mégis szép a teljes személyisége miatt

A nők méginkább így gondolkodnak: a jó stílusú, ( értsd pénzes) hamarabb talál " klasszikusan" szép párt, mint a társadalomban csak szerencsétlenkedő, adoniszi alkatú
Most látható a tv- ben a körömkirály párkereső show- ja: nem fiatal, nem jóképű, nem kisportolt- mégis sorban állnak kegyeiért a szép és fiatal nők
A kisportolt férfiak sok esetben párt sem találnak, ha nincs egzisztenciájuk

Nem azt mondom, hogy mi férfiak részéről nem számít a testi arányosság, de az önmagában nem elégséges feltétel a vonzalomhoz. A nagyon mesterségesen "szexiesített" test, nem biztos, hogy vonzó lesz, ha rohad a belső...
Egy jó nőt is találhatunk életvezetése miatt taszítónak! Feleséget nem a " Rosszlányok" között keresünk-ha van eszünk- reálisan, hanem a hozzánk iskolai végzettségben, gondolkodásban, érzelmi világban hasonlókat
Általában alkati hasonlóság is lesz

Boldeone2 2023.10.25. 12:02:00

@G. Nagy László: Nem néztem utána, de simán lehet, hogy így van. De ennek mi köze a témához? Ha egy zöldségesnél a legtöbb termék fonnyadt, rohadt, abból arra következtetnél, hogy az emberek ezt szeretik"

- Miért lenne rohadt, fonnyadt? Arre nem gondoltál még, hogy egy túlsúlyos nő is lehet vonzó? Ha szép a mosolya, jó a humora, intelligens? Lehet hogy küzd a súlyproblémával, de ettől még minden szinten igényes!
A legtöbb esetben arról van szó, hogy a genetika determinálja az embert, vannak alkat típusok. A sport és a táplálkozás életmód sokat segít, de ha már 8- 10 órát dolgozik egy nap, nem fog tudni Palvin Barbi alkatú lenni, főleg egy kor után
A genetika a szervezet ROM- ja, azt nem fogod tudni felülírni, egész életedben az hat, a zsírraktározásra is. A legtöbb embernek meg nem lesz ereje felülírni ezt a programot. 40 felett már csökken a hormonszint is

A lényeg: a hosszú távra keresett nő esetében is egy komplett csomag mellett teszed le a voksod. A csodás genetika a legtöbb nőnél 20 + évesen csodás, utána elindul a változás
Valójában a belső legalább annyit számít, mint a belső!

A " 90-60-90 " típusú nőt keresel, akkor vegyél egy guminőt! Azt olyanra fújod, ami neked tetszik, vagy menj ki Frankfurtba ott van több tízezer megcsinált prosti 90-60-90 arányban
A legtöbb embert ez nem foglalkoztatja, nem erre izgul..

Sok túlzotton feminim nő rosszul végzi, mert olyan szinten szexualizálja a társadalom, hogy nem tud vele mit kezdeni ( Marylin

Lehet nemcsak eltúlzott maszkulinitásról, hanem eltúlzott feminimitásról is beszélni. Jó a szexi, de nem karikatúra szinten, mint a műszály, műmell, stb..

G. Nagy László 2023.10.25. 12:02:27

@Boldeone2:

"mégis sorban állnak kegyeiért a szép és fiatal nők"

A csajok nézik, így én is elkapok pár pillanatot. Csak rusnya és öreg nőket láttam eddig...

"Nem azt mondom, hogy mi férfiak részéről nem számít a testi arányosság, de az önmagában nem elégséges feltétel a vonzalomhoz. A nagyon mesterségesen "szexiesített" test, nem biztos, hogy vonzó lesz, ha rohad a belső...
Egy jó nőt is találhatunk életvezetése miatt taszítónak!"

Ez mind igaz, de nem sok köze van a témához.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.25. 12:02:57

@Wildhunt:

A kisember kát lábon állva mosolyog, hisz az idő neki dolgozik.

G. Nagy László 2023.10.25. 12:04:46

@Boldeone2:

"Arre nem gondoltál még, hogy egy túlsúlyos nő is lehet vonzó?"

Nem. Soha eszembe se jutott. Képtelen lennék bármiféle erekcióra. És a férfiak túlnyomó többsége pont így van ezzel.

G. Nagy László 2023.10.25. 12:09:48

@Boldeone2:

"A lényeg: a hosszú távra keresett nő esetében is egy komplett csomag mellett teszed le a voksod. A csodás genetika a legtöbb nőnél 20 + évesen csodás, utána elindul a változás"

Gyerekeim anyja 47 éves. Huszonhat éve ismerem, és ma jobban néz ki, mint valaha. Rengeteget sportol, így szép a lába, kerek a feneke, imádom, ahogy kinéz.

"Valójában a belső legalább annyit számít, mint a belső!"

Lófaszt. Ha a külső nem vonzó, lehet egy aranybánya is belül, sosem tudjuk meg. A belső értékek elképesztően fontosak, de sosem jutunk el odáig a kicsomagolásban, ha nem szép a külső réteg.

Boldeone2 2023.10.25. 13:10:28

@G. Nagy László: Arre nem gondoltál még, hogy egy túlsúlyos nő is lehet vonzó?*
"Nem. Soha eszembe se jutott. Képtelen lennék bármiféle erekcióra. És a férfiak túlnyomó többsége pont így van ezzel."

Ha férfiak többsége így gondolkodott volna, akkor már régen kihalt volna az emberiség, de pont hogy nem ez törénik!
Dél- Ázsiában pl a nők többsége genetikailag túlsúlyos, mert erre - a nagyobb zsírraktározásra -szelektálta őket a sok éhinség ( India )

Egyáltalán, mi az a túlsúly? Mondjuk egy 170 cm magas nő ha nem 70 kiló, hanem 80 , akkor már nem is lehet vonzó? Ne viccelj már! A világ nem így működik!
Te a saját világodból amiben élsz, nem tudsz kitekinteni! A világ nem úgy működik!

Lehet vonzó a 150 cm-es 40 kilós kambodiai nő és a 180 cm-es 88 kilós nigériai is VALAKINEK, sőt, az ottani többségnek
Attól függ, mi a populáció átlagos antropológia a kultúra. Tehát nem a szélsőségről beszélünk , 110 kiló, még mindig
Az extrém súly sok esetben betegség kövekezménye

Wildhunt 2023.10.25. 16:07:34

@G. Nagy László: ha meg nem, akkor bármikor mehet amerre lát...

Bocs, de ez magas labda volt.

Boldeone2 2023.10.25. 16:17:01

@G. Nagy László: Lófaszt. Ha a külső nem vonzó, lehet egy aranybánya is belül, sosem tudjuk meg. A belső értékek elképesztően fontosak, de sosem jutunk el odáig a kicsomagolásban, ha nem szép a külső réteg."

- Hány olyan kapcsolat van, amikor kezdetben majdnem nulla a fizikai vonzalom, de az később fokozatosan kialakul? Szerintem sok. A 19. században, de manapság is vannak olyan országok, ahol a szülők jelölik ki az élet párját, pl. vagyon alapján.
A lényeg hogy unszimpátia ne legyen, bár már arra is hallottam példát, hogy utána megbékéltek, sőt, szerelembe estek...Először nyilván az optika a fontos, de az csak egy része lesz a komplex párkapcsolati csomagnak

Billy Hill 2023.10.25. 16:48:08

@MEDVE1978:
@G. Nagy László:

"egy 110 kilós (a woke jegyében néger) nő röhög és rázkódik a hája"

Ó, ez általában nem áll meg itt, merthogy ezek mellé még nagy hónaljkutyája is van a vitiligós karja alatt...

G. Nagy László 2023.10.25. 22:05:02

@Boldeone2:

"Hány olyan kapcsolat van, amikor kezdetben majdnem nulla a fizikai vonzalom, de az később fokozatosan kialakul? Szerintem sok. A 19. században, de manapság is vannak olyan országok, ahol a szülők jelölik ki az élet párját, pl. vagyon alapján."

Nyilván van ilyen, de ez nem példaértékű, hanem szörnyű. Ha van értelme a létezésnek, úgy az a szerelem. Aki nem halt még bele soha a szerelembe, az nem is élt igazán. Nehogy már ezeknek a beteg világoknak tapsoljunk! Főként te, aki ódákat zengsz a progresszióról és gyűlölsz mindent, ami régi és poros, pont ezt a visszataszító hagyományt ölelnéd magadhoz... Én még mindig a szexuális forradalomnak és szabadságnak tapsolok. Éljük meg a vágyainkat, másképp szart sem ér az élet.

Boldeone2 2023.10.26. 00:00:52

@G. Nagy László: Én is tapsolok a szexuális forradalomnak, de az évtizedekkel ezelőtt megtörtént, túl vagyunk rajta, sőt, retrográd folyamatok vannak. Az osztálytársadalom egyre mélyebb szakadékokat alakít ki ember és ember között, a fériak és a nők ma már szabott szociális körökben mozognak. Nyilván nem a mi generációnk, kb egyidősek vagyunk, a szocializmusban voltunk gyerekek, így láthattuk, hogy az mennyivel masabb világ volt, pl a férfi- nő kapcsolat terén is. Akkor mindenki barátkozott mindenkivel, alig volt osztálykorlát, ma más a helyzet.
A szabad szexualitásban, a tőlem idősebbektől tudom, az NDK - volt a csúcs. Én a 90- es években kezdtem akciózni, de az is aranyidő volt, ahogy látom a mai világot..
A 2000 után születettek kb fele annyian vannak, mint a Ratkó- unokák, kb 1975 volt születési csúcs..
Ez az ország demográfiailag halott lesz, ha női migrációt nem segítik elő. Természetesen férfiakra - felesleges konkurenciára - nincs szükség
A muszlim bevándorlók megalázzák "Europét" a büszke nőt. Nemcsak hogy a progresszív társadalmat veszélyeztetik, hanem elrontják az erőszakos viselkedésükkel az európai szabad szexuális kultúrát

Boldeone2 2023.10.26. 00:35:39

A progresszív liberális európai világon többszörös nyomás van. Egyrészt van egy erős belső nyomás: a szociális demokrácia kifelé zárt rendszer, hiszen a javakat nem lehet szétosztani az egyre növekvő számú jelentkező között, jóléti állam véges. A migráció fenntarthatatlanná vált. Ezzel párhuzamosan érzékelhető a "middle class crisis", főleg az alsóbb szinteken, de egyre inkább feljebb is érezhető a megélhetési válság
Erre nemcsak a fiskális politikák, a jegybankok monetáris ámokfutása is rátett. A lakhatási válság is ezért alakult ki a fejlett országokban

A világ többi részében viszont még súlyosabb válság zajlik, mint Európában

A covid csak rátett ezekre a folyamatokra, triggerelte a klíma-, az újraosztási- és a demográfiai válság hatásait. A világpiac kényes egyensúlya megbomlott, hiszen a nagyobb és szabadabb nemzetközi kereskedelem -a komparatív előnyök -alapján mindenhol növeli a jólétet és segít kordában tartani az árakat
A deglobalizáció terjedése pusztító hatású, csak az erős államok tudják túlélni
A jelen háborús cunami, amit látunk, is ezen komplex globalis válság miatt alakult ki...
Azt sem tudjuk hogy az a degenerált Putyin mit akar, csak háborúzik, de célja nincs. A palesztinok is háborút indítottak, pedig soha nem fognak győzni, de mindent elvesztenek...

A szegény és a globális versenyben elbukott világ harcol a győztesekkel... ez is egy nézőpont...Nem lesz itt semmilyen globális alku, nagyon úgy tűnik...

A barbárok itt vannak a kapuk előtt, vagy már azon belül...( kik a barbárok? Majd legközelebb..)

baalint1 2023.10.26. 11:45:34

Ami az IQ teszteket illeti, a fő probléma velük, hogy nagyon nehéz, sőt szinte lehetetlen kiküszöbölni a tanult dolgokat belőle, pedig a puszta IQ ezt jelentené. Régebbi IQ tesztekben voltak szöveges kérdések is, épp emiatt vetették el, és maradtak az ábrák. De egyrészt még ezekben is lehet fejlődni, másrészt ezzel elvetették az intelligecia egyes formáit, hiszen pl. a szövegértelmező képesség sem 100%-ban tanult, az is függ az inelligenciától, de másféle inelligencia, mint pl. matematikai absztrakciókat megérteni.

Másrészt eleve önkényes, hogy a társadalmi értékítéletből indultunk ki, ahogy te is írod.

Ami az emberi szépséget illeti és a művészetet, én a kettőt eleve szétválasztanám, mert előbbinek van egy ösztönös és egy tudatos összetevője, utóbbinak viszont az ösztönös összetevője nem mindig számottevő.

De ami közös bennük, hogy van egy jelentős szubjektív része az értékítéletünknek. Van olyan jó nő, aki majdnem mindenkinek bejön ê olyan ronda, aki keveseknek, de ettől még nem pont uganaz mindenki ízlése. A művészetben még erősebb a szubjektivitás. Van olyan zene, ami nem felel meg az objektíven körülirható magas minőségnek, mégis a rajongói azt mondják jó. Ráadásul a művészet többféle módon foghat meg, lehet szórakoztató, elgonolkodtaró, érzelmeket kiváltó, stb., stb. Egy jó alkotás lehet hogy választ ad a kérdésre amit feltesz, de olyan is lehet ami téged gondolkodtat el, éa akkor van már benne relativizmus, mert nem mindenkinek ugyanaz jut eszébe róla. Ezzel együtt valahol ebben is van objektív minőség, csak kissé képlékeny, ezért nem lehet egyértelműen mérni, max. úgy hogy a közönséget és a kritikusokat is megkérsezed. És nem valamiféle PC diktatúra miatt.

baalint1 2023.10.26. 11:49:58

@G. Nagy László:
Nem valószínű, hogy Mária Terézia különösen szép lett volna, tekinve hogy nagyon rossz genetikai állománya lehetett az uralkodó családok belterjes szaporodása miatt.

baalint1 2023.10.26. 11:51:51

@alöksz róz:
A szexuálisan vonzó és a szép nő közös halmaza nagy, de amúgy nem ugyanaz a kettő tulajdonság.

MEDVE1978 2023.10.26. 13:27:17

@Boldeone2: Alapvetően szépségideálról és preferenciáról. valamint szexuális vonzalomról volt szó, nem pedig hosszútávú kapcsolatokról vagy életünk végéig szóló társakról. Az egyes emberek testméretei változnak az életük során ez is természetes. Ahogy az is, hogy egy ismerkedés során nem a fizikai attribútumokra gondolsz mondjuk csak, hanem megismered a másikat stb.

Ettől függetlenül ma is igaz az, hogy az első szűrő a külső mind a férfi, mind a női ismerkedésnél. Sőt, ez halmozottan igaz a fiatalabb korosztályokban, ahol a tinder és hasonló alkalmazásokkal gyakorlatilag a nem előnyös külsejű embereket az ellenkező nem 90%-a már kezdetben ki fogja szelektálni. Mivel a digitális közeg egyre inkább jellemző, ezért az effajta felszínes szűrés egyre gyakoribb. Ebből következik az is, hogy csalnak az emberek a profiloknál, 10 éves, különösen előnyös képet tesznek fel vagy olyat, amin keveset látni.

Szóval nem kell nagy cicire, formás fenékre ugró állattá degradálni a férfiakat, illetve izmos testre mozduló szukákra a nőket, de ez a törekvés, ösztön, igény állandóan ott van a háttérben. A kultúra, társadalmi rendeződés pedig részben ezt követi le. Az élet a kompromisszumokról is szól, tehát nyilván 60 évesen nem azt fogom elvárni azonos életkorú feleségemtől, hogy feszes legyen továbbra is olyan paraméterekkel, mint 20 éves korában, ahogy ő sem fogja ezt elvárni. Ez marhaság, viszont az is, hogy ha valaki azt mondja, hogy nem akarna közelíteni az ideálhoz, ha ez egy varázspálcával lehetséges lenne, nem tenné meg. Én túlsúlyos vagyok, ha lefogyhatnék és kisportolt, izmos testem lehetne egy varázsütésre, persze, hogy örülnék. Egyszer majdnem jártam egy rettenetesen sovány lánnyal (meglehetősen idiótán néztünk volna ki egymás mellett), akivel viszont úgy éreztem, hogy mindenben megért és senkivel nem jövök annyira ki, mint vele. Testileg olyan volt, mintha most jött volna Auschwitzból. Az ideál felé törekvés ott van, ha összejöttem volna vele, akkor hiába értettük volna meg egymást vagy működtünk volna jól az ágyban, biztosan vágytam volna a plusz cicire, fenékre.

Tehát nem arról van szó, hogy az emberek ne törekednének erre az ideálra, inkább arról, hogy kompromisszumot kötnek folyamatosan a realitás fényében. Egy férfinak ugyanolyan fontos lehet, hogy a nő gondoskodó, megérti és mondjuk szép arca van, de mellette deszka vagy éppen 100 kg. Így negligálja majd a hiányosságokat, kompromisszumot köt a valósággal.
Egy nőnek fontos lehet, hogy a férfinak legyen egzisztenciája, humoros legyen és magas, elkötelezett legyen a családja iránt. Cserébe mondjuk elfelejti neki, hogy nem izmos vagy kövér stb.

MEDVE1978 2023.10.26. 13:36:36

@Boldeone2: A túlsúlyosságot illetően. Ahogy írtam, a probléma ismét a tolerancia és a normalitás összecsúszása, ahogy nagyon sok más témában egyébként, pl: a szexuális devianciáknál is. A túlsúlyt illetően ez a helyzet szerintem még rosszabb, mint a szexuális eltéréseknél. Mert a homoszexualitás normalitásként elismerése csak a társadalmak csökkenő szaporodási rátája miatt rossz, míg a jelentős túlsúly normalitásként elismerése konkrétan egyszerre okoz társadalmi és egyéni problémákat.

Amikor a Lizzo nevű színesbőrű extrém kövér énekesnő a body positivity jegyében behaknizza az angolszász médiát, hogy ő szép és akinek nem tetszik megbaszhatja, az egyben norma, példakép státuszba is emeli magát. Mert nem jó, hogy így néz ki, ez káros, szenvedést és betegséget fog neki okozni. Amikor a valamilyen női termék reklámban a kocasúlyú hölgyet mutatjuk boldogan, akkor is kérdéses, hogy mennyire csúszunk át abba, hogy azt sugározzuk az embereknek, hogy ez "normális", nem kell fennakadni rajta.

MEDVE1978 2023.10.26. 14:42:31

@Boldeone2:

"Egyrészt van egy erős belső nyomás: a szociális demokrácia kifelé zárt rendszer, hiszen a javakat nem lehet szétosztani az egyre növekvő számú jelentkező között, jóléti állam véges. A migráció fenntarthatatlanná vált. Ezzel párhuzamosan érzékelhető a "middle class crisis", főleg az alsóbb szinteken, de egyre inkább feljebb is érezhető a megélhetési válság
Erre nemcsak a fiskális politikák, a jegybankok monetáris ámokfutása is rátett. A lakhatási válság is ezért alakult ki a fejlett országokban"

Részben, de nem pontosan így. A jóléti állam fenntartható lenne, ha a lakossági szerkezet és munkaerőpiaci aktivitás változatlan maradna. A valóság azonban nem ez, a lakosság elöregszik. Emellett a nagytőke látványosan kijelentkezett az adófizetésből és a technológiát adóelkerülésre használta fel, adóparadicsomokba ment ki. Így viszont nem fenntartható: a vállalkozások helyett az állam elkezdi az egyéneket megadóztatni és a jóléti állam juttatásait csökkenteni.

A migráció részben EU specifikus, mert az EU nem tekint annyira haszonelvűen a migrációra, mint az angolszász országok. Így viszont bejön sok olyan migráns, aki képzetlen, de drága, mert el kell tartani, ki kell képezni, viszont cserébe egyben hajlamos arra, hogy az eredeti kultúráját erősen megtartja.

A lakhatási válságnak három komponense van: az egyik valóban a jegybanki pénzteremtések, ami miatt több lett a rendelkezésre álló pénz a gazdaságban. Ez nyilvánvalóan inflációt okozott az utóbbi pár évben és vitte fel az ingatlanárakat is. A másik komponens az állami szerepvállalás rohamos csökkenése a bérlakás / lakásépítési piacon. A harmadik egyértelműen az urbanizáció, száz év alatt a lakosság 50%-a beköltözött a városokba és ez a folytatódik a rosszabb vidéki életkörülmények miatt.

"A covid csak rátett ezekre a folyamatokra, triggerelte a klíma-, az újraosztási- és a demográfiai válság hatásait. "
A COVID megrángatta a gazdaságokat ugyanis először extrém keresletcsökkenést okozott, utána pedig erős keresetnövekedést a legtöbb piacon. Mivel a gyártó- és szállítókapacitásokat sok esetben leépítették, szüneteltették, időbe tellett visszaépíteni, viszont addig is túlkereslet volt a teljes piacon. Ez pedig azt okozta, hogy a COVID után berobbant az infláció.

"A világpiac kényes egyensúlya megbomlott, hiszen a nagyobb és szabadabb nemzetközi kereskedelem -a komparatív előnyök -alapján mindenhol növeli a jólétet és segít kordában tartani az árakat"

Ez az, ami egy nagy neolib féligazság vagy hazugság, ahogy tetszik. Egyszerűen ugyanis az történt, hogy az országok vezetései rádöbbentek, hogy a globális optimalizáció sok esetben a saját országuk gazdaságában részleges visszaeséshez vezet, tehát nem tudnak elérni olyan optimalizációs szint, amivel ők profitálnak. Ez nagyjából azt jelenti, hogy a nyugati államok gazdasági növekedése és gazdagodása megállt abszolút értékben minimálisan növekedett vagy stagnál, relatíve pedig visszaesett. Tehát az utóbbi 20-30 évben létrehozott plusz javakból a fejlődő világ nagyobb arányban részesedett, mint a fejlett. Ugyanebben az időszakban a fejlett világban viszont erősen növekedtek a társadalmi különbségek (ezt most nem fejtem ki miért, de a magas hozzáadott értékű termelés + szolgáltatási szféra dominánssá válása jelentős szerepet játszott).

Ez vezet a kereskedelmi háborúkhoz, lásd USA vs Kína és az amerikai védővámok, valamint a chipgyártás, EU vs Kína a megújuló energiák tekintetében, EU és USA vs a világ az acélgyártás tekintetében stb.

Két dolgot kell látni: az egyik, hogy ha folytatódik / folytatódott volna a korábbi korlátlanná váló szabadkereskedelem, akkor az lehet, hogy a fejlett országok további hanyatlásához vezetett volna. A másik, hogy már létezett olyan rendszer, ami erősen, ipari termelő központként szerepeltette a fejlett világot és nyersanyagbeszállítóként a fejlődőt. Ez gyakorlatilag a XX. század közepéig élt a gyarmatokkal és Európában, valamint az USA-ban is példátlan jólétet hozott.

Persze a történelmet nem lehet visszacsinálni, viszont az sem opció, hogy továbbra is a fejlett országok, főként egyébként Európa kárára romoljon az egyensúly.

Wildhunt 2023.10.26. 16:22:41

@MEDVE1978: főként egyébként Európa kárára romoljon az egyensúly.

Látsz esélyt ennek a megoldására? A mostani kvázi state capture helyzetben?

baalint1 2023.10.26. 17:01:26

@MEDVE1978:
Ami az izmokat és a nagy melleket illeti, ezekben nem feltétlenül a túltolt voltozatot tartják vonzónak a nők és a férfiak, tehát pl. nekem taszítóak a nagyon nagy méretű szilikon mellek, ha természetes lenne akkora, az is az lenne, és férfiaknál meg össze lehet hozni olyan izomtömeget, ami már a legtöbb nőnek nem vonzó. Mert ezek elvben arra mennek, hogy a másik nem agya a vonzó kinézrti tulajdnságot minél nagyobb annál jobb alapon értékeli, de a gyakorlatban a szélsőségeket többségünk már nem tartja vonzónak.

baalint1 2023.10.26. 17:08:41

@MEDVE1978:
Csak az az érdekes, hogy a gyakorlatban sokkal erősebb a hatása itt Kelet-Európában a "100 kilótól kezdődik a férfi", meg a házas nők elítélése ha foglalkozna magukkal dolognak, mint nyugaton a "body positivity"-nek. Mert itt jóval több a statisztikák szerint a túlsúlyos, mint Nyugat-Európában, ahová G. Nagy László ebben is a woke elnyomást látja.

Szvsz arról van szó megint, hogy kirívó szélsőségek mikor valaki egészségesnek állítja be, az esetek többségében a nyugati liberalizmus csak nem akar beleszólni, hogy ki milyen testalkatú, miközben önkéntes alapon rengeteg a sport és életmód "mozgalom" amik pozitív irányba dönik a mérleget, nálunk meg eleve torz az emberek testképe, igazából az enyhén, közepesen túlúlyost tekinti a többség normálisnak, és a gasztronómia is túlzottan az egészségtelen ételek felé megy el, sportban pedig az élsport fetisizálva van, míg bizonyos körökben értelmezni sem tudják a hobbi sportot.

baalint1 2023.10.26. 17:11:45

@MEDVE1978:
A szabad kereskedelemmel semmi baj nincs önmagában, a gond az volt, hogy diktatórikus országok egyolalúan a saját javukra korlátozták a játékszabályokat. A szabad kereskedelemhez lehetőleg minden nagyhatalomnál szabad piac kellene, na a kínai nagyon nem szabad.

2023.10.26. 17:21:18

@baalint1:
a szabad kereskedelem a klasszikus liberalizmusban feudális árupénzzel történt. ez biztosította a szabad piac önszabályozást a kereskedelmi mérleg egyensúlyát.

ha egy kereskedő (a hipermarketek többsége) dömpingáron importál, de nem exportál, akkor az árumérleget bedönti, ami persze jó a fogyasztóknak, ugyanakkor nem jó a termelőknek. és ezt ugyebár nem tehetné meg a klasszikus liberális elvek szerint. és a hipermarketek ez esetben (függetlenül attól, hogy magyar vagy külföldi tulajdonban vannak) rombolják a versenyképességet. és persze ugyanígy a kisboltok. és mindféle ázsia centerek.

MEDVE1978 2023.10.26. 17:35:25

@Wildhunt: A demokrácia még mindig működik Európa döntő részében, ezt most például abban látni, hogy a középosztályok lecsúszó része az elitellenes, több alkalommal szélsőjobb pártokra szavaz. A közvéleményt tolni fogja az európai válság és lassulás. Ezt például egyértelműen látni a németeknél, akiknél Scholz most olyan migráns ellenes retorikát nyom, amiért 2015-ben Viktort kritizálták és mindezt azért, mert érzékeli a közhangulat változását.
Hamarosan egész Európában ipari válság jön, mert az autóipar be fog ragadni, egyrészt a nemzetközi protekcionizmus, másrészt az elektromosra történő lassú átállás, harmadrészt és globálisan a drága energia miatt.
Ezt valahogy le kell reagálni, a munkanélküliségre, illetve a gazdasági növekedés lassulására, jólét csökkenésére pedig népszerűségvesztés lesz a válasz. Ez a reakció lesz kérdéses, képes-e az EU visszanyerni például a kutatás fejlesztésben valamilyen előretöréssel egyes szegmensekben a vezető szerepet. Működik-e bármennyire a megújulókra átállás, sikerül-e egy jobb új egyensúlyt találni...

Szerintem elsősorban hadiipari fejlesztések kellenek. Nagyon sok minden mutat arra, hogy a krízisek újra felélednek. Ugyanakkor a hadászat átalakult, ezt nagyon jelentősen mutatják a közelmúlt konfliktusai. Az ukrán-orosz háború egyik tanulsága, hogy a különböző drónok szerepe nagyságrendekkel megnőtt, a tankoké pedig relatíve csökkent. Újabb tanulság, hogy a társadalmak már nem mozgósíthatók könnyen totális háborúra. Ez röviden azt jelenti, hogy a médiából leginkább a második világháború, vietnami, koreai, boszniai, szíriai, iraki, afganisztáni háborúk analógiái folynak. Ezek egyik, másik vagy mindkét részről totális háborúk voltak, tehát legalább az egyik fél mindent beletett, a teljes gazdaságát, népességét a háború szolgálatába állította. Ma sem Ukrajna, sem Oroszország esetében nem ez a helyzet és ezúttal az izraeli oldalon sem az újabb konfliktusban. Ennek egyik oka az, hogy a közvélemények még a kvázi diktatúrákban, mint az oroszoknál sem tolerálják az óriási veszteségeket. Viszont ez azt is jelenti, hogy ha fel tudunk állítani egy kisebb, de ütőképes hadsereget, ami védekező feladatokat tud ellátni, akkor az elég lehet arra, hogy az ellenfelet megállítsa. Ma a világban talán Iránban, Észak-Koreában lehet olyan fanatizált a hadsereg és népesség, hogy totális háború esetében teljes egészében beálljon a konfliktus mögé.

Másodsorban érdekérvényesítés kell. A migrációban, a technikában, a fejlődő országokkal szemben. Afrikában nem a jótékony humanista vagy bűntudatos exgyarmatosító megközelítést kell követni, hanem menjünk az érdekeink szerint. A migrációval szemben fortress Europe, azaz Európa erődítmény kell és Európa is brain draineljen, tehát továbbra is engedjük be a képzett bevándorlókat. A technikában, ha kell szankcionálni kell más szereplőket. Ha a TSMC csak röhög és beint, amikor csipgyárat kér tőle az EU, akkor valahol ütni kell a TSMC-n, hogy ne röhögjön tovább. Erre az EU-nak is megvan az eszköze. Az amcsik morogni fognak, de igazából ők is teljesen ugyanezt csinálják.

Ha a fentiekben valamennyire önérdeket tudunk érvényesíteni, akkor jó esélyünk van arra, hogy az EU kevésbé marad majd le.

2023.10.26. 18:04:52

@baalint1:
tehát ha egy kereskedő behord valamennyi árut, de ugyanolyan értékben kiviszi, akkor a tevékenysége éppenséggel lehet vámszabad, mert a fölösleges árut értékesíti, és hiánycikkeket beszerzi, és ez a nemzetgazdaság számára előnyös.

ha döntően csak befelé hordja az árut, kifelé nem viszi, akkor az eleve leszakadó gazdaság versenyképességét rombolja, ami a fogyasztó társadalomnak előnyös, a fővárosnak általában, hiszen olcsón jut tömegtermékekhez jut a nagyvilágban, úgy a vidék leupukkan. a főávárosban egyszerűen le kell ütni az entert. készpénzt kell generálni. egyik részét odaadni a kereskedőnek, másik részét a fogyasztónak. és hipp-hopp minden a kereskedelmi szolgáltatásokból megtérül. vidékre nem jut pénz. mit számít az a fővárosnak. különösen úgy, hogy ugye budapest nem magyar etnikum. eltérő eredetű népesség, a különféle birodalmi megszállások és a népirtások következtében. jön be az áru, kifelé az externália. a húgy, a szar, a szemét. aztán jönnek a zöld mozgalmár. bérbe adja az ügyeskedéssel megszerzett ingatlant az agrárminisztériumnak. nem kell annyi hivatal, zöld mozgalmár, pénzlenyúlások, tisztességes módon kellene a makrogazdaságot vezetni. nem kell hozzá ennyi irodaház. temérdek bancenter. virtualizált pénzügyi termékekben az inflálódás nyereséget jelent. mert a portfolió értéke növekszik. nyomni kell a pénzt és növekszik az értéke.

a klasszikus liberális elvekhez kellene legalább részlegsen visszatérni. vámszabad az, amikor áruért cserébe árut adnak. mint a hanza kereskedelmi láncolatban. ami londontól novgorodig tartott. hagyományosan nincs szembenállás a nyugat és a kelet között.

a gyarmatosítással jöttek létre az első bankok, a semmiből előteremtve nyomtatták a pénzt, aminek sose volt aranyfedezete, ki a franc ellenőrizte, hogy a bank of england rendelelkezik-e elegenő aranytartalékkal. kis színes papírokért cserébe felvásároltak a fél világot és kisemmizték. a nettó tőkeexportőr államoknak ez kedvező. a mai napig. értem, hogy a fejlődő világba odament a technológia, és a gyarmatok lakói a kis színes papírokért vásárolhattak akár london piacán is, de ha a árumérleg nincs egyensúlyban, akkor ez a tőkepiaci központoknak és közvetlen környezetének előnyös. azoktól távol eső vidékeknek hátrányos.

és a neoliberalizmus az, hogy mindenki csináljon egy saját tőkepiaci központot. ez a svájci rendszer. minden kantonnak van egy saját bankja. köztulajdonban. és mellette működik magánbankrendszer. a német szövetségi bankrendszer is ilyen.

csak ez korlátozná budapestet. elvesztené a pénzügyi monopóliumát, megdrágítaná a fogyasztói piacát, az államapparátus csökkenthető lenne, a magángazdaságot az árutermelés irányába terelné. enélkül azonban aligha lesz felzárkózás.

ahhoz elsődlegesen klasszikus liberális elvek kellenek, másodlagosan neoliberalizmus, az illiberalizmust a fővárossal szemben kell érvényesíteni (függetlenül attól, hogy fidesz, vagy nem fidesz). országos listákkal azonben ezt nem nagyon lehet megcsinálni, úgy a képviselők többsége fővárosi, vagy a fővároshoz kötődő, vagy a fővárosból kiindul mutyizás és bratyizás van.

a keresletélénkítő politikával lehetett vidéken munkahelyeket teremteni, még inkább kiszolgáltatottá tették az országot (mindegy, hogy fidesz, vagy nem fidesz, ugyanazt csinálták), a szabad munkaerő azonban lényegében már nincs, vendégmunkásokra alapozott külföldi tulajdonú belgazdaság úgy, hogy a külső finanszírozás esetlegesen leáll és egyébként a háborúk következtében megnövekvő nyersanyag és energiárakkal a jólét aligha lesz tartható.

a cigányság lázad fel. a cigányság juttatta hataloma a "jobboldalt". ők mentek át balról és szavaztak tömegével a fideszre. nem szabad kimondani azt a szót, hogy cigány. mert "rosszizmus". nem véletlenül győzikéznek, kis grófóznak, mert a köztvévé a cigányságnak szól, ők nem néznek mást, nem olvasnak újságot. oké, a mainstrem médiában nem kellene cigányozni. kommentben talán szabad. ez mély szegénységben élő, iskolázatlan, underclass.

és ezért kell brüsszelezni, a fidesz szétverte a korábbi külpolitikát, rendben van, mert részben szét is kellett verni, de mára lejáratták a magyar diplomáciát. orbán ügyeskedik, hogy nem vétózza meg az ukrán támogatást, semmiből kigenerált eurót kapjon ukrajna, mert miért is ne, amit majd aztán visszafizetnek az újjáépítésért cserébe. kisemmizik őket. erre rábólint akkor ha kitömik euróval. ezek a hatalmi játszmák mennek. legalább részben a klasszikus liberális elveket kellene érvényre juttatni.

2023.10.26. 18:24:15

@MEDVE1978:
csökkenteni kell az energiafelhasználást. olcsó városi bérautók kellenek. amit a budapesti vagy akár debreceni szakképzési centrum is előllíthatja. a győri vagy a miskolci egyetem. akármelyik egy jól felszerelt politechnikum. kell luxus bmw is persze. akkumulátorok is kellenek. nem kell annyi.

az energiafelhasználást kell csökkenteni. az új bmw színváltós lesz. nem lesz fényezve, hanem a karosszéria is világítani fog. a kerekek is basszus. ilyen csodát. ezek a legújabb német újítások "fantasztkus".
www.dehir.hu/upload/images/galeria/5907/dsc-6966.jpg
ezt a mesés újítást mutatták be. neue class. kurvára nem lesz környezetbarát. az akkumulátorgyártás karbonsemleges lesz. csakhogy az egy vegyi üzem, ami veszélyes hulladékok tömkelege, meg ami kijut a termőföldbe, az ivóvízbe, a levegőbe. eleve a betonozás környezetrombolás, aztán az alapanyagok behordása, veszélyes hulladék elszállítsa filip is kapjon már akkumulátor szétszerelő üzemet a dunánál, nagyon kell az, nagyon megérdemli filip, mert ő igaz magyar, a z pluszon is már igaz magyar volt, és most még igazabb.

vagy kormányt kell váltani, attól függetlenül lefelé fog szakadni az ország, hacsak nem lesz külső konjunktúra, vagy az is lehet, hogy azt is lehet mondani, hogy a fidesz ezt vigye végig. úgy a történelmi bukás borítékolható.

mindent, amit lehet lebetonoznak és eladnak a külföldi oligopóliumoknak. és az oligarchák amit lehet felsvásárolnak. neolib-illib kombó egy újabb nagy történelmi bukáshoz vezet el. és a nagy kérdés, hogy utána mi lesz.

Boldeone2 2023.10.26. 20:11:43

@MEDVE1978: Ez nagyjából azt jelenti, hogy a nyugati államok gazdasági növekedése és gazdagodása megállt abszolút értékben minimálisan növekedett vagy stagnál, relatíve pedig visszaesett. Tehát az utóbbi 20-30 évben létrehozott plusz javakból a fejlődő világ nagyobb arányban részesedett, mint a fejlett"

- Az az átlagos 1,5-2% - os potenciális növekedés, ami békeidőben volt, éppen elég a magas életszínvonal fenntartásához. Ez az emberi életciklushoz hasonló: 50 éves korra az embernek- jobb esetben- már nem kell annyira hajtania, mint amikor 30 éves volt, amikor még semmilye sem volt
Az átlag nyugat - európai sem hajt annyira, amikor a többségnek nagyjából mindene megvan..
Hová a nagy sietség, amikor a többség még mindig a világ többségéhez képest igen jól él?
Európa még mindig a világ legjobb helye szerintem, az hogy a vilag GDP- ből csökken a részesedése egy természtes , sőt üdvözlendő dolog!
Szerintem pont az a világvalsag egyik fő oka, hogy a fejlődő országokban állt meg a felzarkózás a 2000- es és a 2010- es évekhez képest
Elég csak a kínai GDP- t nézni...Szépen beleesnek ott is a közepes jövedelmű országok csapdájába

A szabadpiac mindenkinek előnyös együttműködéseit sem a nyugat rúgta fel elsősorban, hanem a feltörekvők!
Kína folytatott ellenséges felvásárlásokat Európában, próbálta monopolizálni a tavközlési hálózatok kiépítését, az IT-t
Kína próbálja a vilagot elzarni a technológiához szükséges ritka földfémektől. Csakh9gy egyre többen átlátnak ezeken a disznóságokon!
Tehat Kína kezdte a vadkapitalista, unfair versenyt a nyugati világgal szemben!

Boldeone2 2023.10.26. 20:27:32

semmilye sem volt" , helyette: semmije

De, mondhatnám Oroszországot. Volt egy mindkét félnek kedvező gazdasági együttműködés: relatíve olcsó orosz energia jött Európába ami mindenkinek jó volt, versenyképessé tette az ipart, az európai lakossag is jól járt vele, az oroszok is kerestek vele. Európa pedig gépeket, közlekedési eszközöket, gyógyszereket, fogyasztási cikkeket exportált Oroszorszagba

Ez mindkét félnek kedvező volt, amíg Oroszország ezt a partnerséget a gáz- zsarolással fel nem rúgta! Nem az EU , hanem Oroszország vitte kenyértörésre a dolgot!
Mar a háború előtt egy évvel brutális szintre emelték a gáz árát, akkor mar mindenki tudta, hogy az oroszok ellenségek, nem pedig fair kereskedelmi partnerek

Ezzel persze mindenki rosszul fog járni, de nem az EU, hanem Oroszország választása volt. Nem kellett volna háborút indítani Európa ellen!

Boldeone2 2023.10.26. 20:38:52

@MEDVE1978: Tehát a konklúzióm az, hogy vannak nehézségek Európában, de hol nem a világon? Nem ez a valódi, komoly válság, szerintem. Van egy 0.6% - os GDP-csökkenés prognosztizálva erre az évre Németországra.... Túl fogja élni az EU meg az átlagember is ...
A szélsőjobboldal hiszerizálja az embereket, holott nekik sincs válságkezelési tervük, csak a pusztító, destruktív populista lózungok...

Ha ezek hatalomra kerülnek ( Afd ) akkor jaj lesz Európának...Ha most válságról beszélnek, akkor az apokaliptikus lesz...

Wildhunt 2023.10.26. 22:53:04

@MEDVE1978: Működik-e bármennyire a megújulókra átállás, sikerül-e egy jobb új egyensúlyt találni...

Erre a válasz a következő évtizedben nem. Tehát csak remélhetjük, hogy nem fogunk nagyon lecsúszni.

2023.10.27. 10:49:34

@Wildhunt:
az összes energiafelhasználást kell csökkenteni.

mit mondanak a baller zöldek? csökkenteni kell a co2 kibocsátást. azon az áron is, hogy növekszik a veszélyes hulladékok előállítása. még nagyobb energiaigénnyel. mit számít az?

mind mond a jobber fidesz? ugyanezt. ezért kellenek kínai akkumulátorgyárak. vendégmunkásokkal. és az ország az összes energiafelhasználását megmásfélszerezni. hajrá. ugyanazt, amit a ballerek. csak hozzáteszik, hogy brüsszel, soros, gyurcsány. ugyanaz a fos.

MEDVE1978 2023.10.27. 13:48:16

@Boldeone2:
"A szabadpiac mindenkinek előnyös együttműködése"
Éppen ez nincs meg.
www.imf.org/external/datamapper/PPPSH@WEO/EU/CHN/USA

Európa hanyatlása itt látszik a legjobban. Két fő töréspont van: az egyik nagyjából az internethez és az EU innovációs leszakadásához köthető: az USA gazdasága 1996-1997 tájékán hagyta le Európa gazdaságát. 1980-ban az európai gazdaságok még kb. 20%-al nagyobbak voltak az amerikainál. Aztán mind az USA, mind az EU világgazdasági részesedése nagy mértékben csökkenni kezdett és a 2010-es évek közepén Kína vette át a vezetést. Ez már a 80-as évektől a szolgáltatásalapú gazdaság előtérbe helyezése és a termelés / ipar fejlődő országokba települése.

Röviden és egyszerűen összefoglalva Európa (és az USA is), de lényegében a fejlett világ kiszervezte főként Dél-Kelet Ázsiába az ipari gyártási folyamatait, míg a helyi energiahordozók főként Európában szép lassan elfogytak. Gazdasági modellezési kutatásokban van egy régi evidencia, miszerint az egyes gazdasági ágak multiplikátor hatásai közül a legnagyobb az ipari termelésnek van. Ez azt jelenti, hogy egy ipari termelőközpont sokkal több addicionális gazdasági termelést von maga köré, mint mondjuk egy kukoricaföld vagy egy bevásárlóközpont. Így a leginkább fejlődést, GDP növekedést indukáló szférát építette le a fejlett világ.

Ahol lényegében nagy mértékben automatizált, gépesített termelő szférák maradtak. Ezekben azonban mind közös, hogy magasan kvalifikált szakértelmet követelnek. A fejlett országokban ez terjedt el, mindenhol az lenne a cél, hogy a magasan kvalifikált szektorokat nyomjuk. Természetesen ezek a high skill vállalatok csak a lakosság töredékét tudják foglalkoztatni, mert a lakosság egy része eleve nem ugorja meg ezt a szintet / nincs elég ilyen munkahely. A többieknek pedig kell a mindenféle rosszabb állás: árufeltöltő, közmunkás, útépítő stb. A gazdaság körforgása ezek betöltésére is ad lehetőséget, de ezek elsősorban rosszul fizetett, kilátástalan és instabil munkák lesznek. Ma a fejlett országokban a lakosság egyre jelentősebb része ilyen munkában dolgozik és egyre rosszabb a kilátása arra, hogy olyan képzettséghez jusson, ami a high skill / high reward iparágakban juttatja munkához.

Ellentétben ezzel a hagyományos ipari munkahelyek stabilabb életpályát adtak, adnak. Ha valaki Kínában műnyagipari fröccsentőmunkás, aki mondjuk legyártott alkatrészeket ellenőriz a futószalag mellett + beállítja a gépet, az egy biztosabb életpályával rendelkezik.
A nyugat tehát kiadta a kezéből ezeket a hagyományosan sok munkaerőt felszívó, termelő jellegű, biztonságosabb munkahelyeket és a szolgáltatási szférát "fújta fel", ami viszont bizonytalan munkahelyekből áll.

Az EU további veresége, hogy az innovációban is egyre inkább lemarad. A negyvenes éveimben járok, így még emlékszem, hogy gyerekként irigyeljük a szomszéd házban a srácot, mert ZX Spektrumja van és megyünk át játszani a haverhoz, akinek Commodore 64-e, utána meg Amigája volt. Mi a közös ezekben? Az, hogy ezek angol gépek voltak, ugyanis a 80-as években és a 90-es évek elején még volt európai számítógép innováció. Ezt követően bedarálták az amerikaiak és a japánok a számítógépes piacot. Európát ma is ez jellemzi, szorul ki gyakorlatilag az innováció összes területéről. Az internet USA találmányként indult a diadalútjára, de Európa még a saját informatikai forradalmát és dominanciáját sem tudta megtartani. Az 1990-es és 2000-es évek elején a mobiltelefonok fejlesztésében és elterjedésében még zászlóshajó és megkerülhetetlen világmárka volt a finn Nokia. De 2010-re ez is véget ért, azóta itt is az amerikaiak és a távol-keletiek játszanak már csak.

A fentiek miatt nem gondolom, hogy az olyan kijelentések, mint "hogy vannak nehézségek Európában, de hol nem a világon? Nem ez a valódi, komoly válság, szerintem." Európa válsága folyamatos és lefelé menő spirál. Ha a mostani irányt tartja és nem találja meg magát, akkor ez a válság folyamatos is lesz, egyszerre vezet elszegényedéshez és eljelentéktelenedéshez.

alöksz róz 2023.10.27. 16:15:20

@cvsvrs: "az összes energiafelhasználást kell csökkenteni" - igen. ennek nyilvánvalónak kéne lenni mindenkinek. és szerintem az is. de nem akarja senki bevállalni.

Boldeone2 2023.10.27. 18:52:22

@MEDVE1978: " Európa hanyatlása" részben egy szélsőjobb frázis szerintem. Tulajdonképpen a nyugat hanyatlásáról beszélnek 100 éve, hogy Oswald Spengler könyve megjelent

Gazdasági elemzéseddel részben értek egyet, közgazdászként nyilván a gazdasági szempontokat figyeled, én viszont komplexen

Az USA lakossága kb. 255 millió volt 1992- körül, most meg ha az illegális migránsokat is figyelembe vesszük, túl lehet a 400 millión
Több polgár= nagyobb fogyasztás, nagyobb GDP
Németország lakossága alig növekedett 30 év alatt
Elismervén hogy az EU lemaradt sok területen, főleg a high tech- ben, de az elmúlt években óriási és szerintem sikeres törekvések vannak, lényegében a renew Europe terv is erről szól: zöldenergia+ technológiai innováció, K+F áll a középpontban

Európa még mindig a legstabilabb kontinens, nincsenek komoly társadalmi különbségek, itt van a legnagyobb biztonság a világon
Ha befektető lennék, csak itt fektetnék be
Az USA, ha Trump nyer újra, lángolni fog, túl nagyok a társadalmi különbségek... folyt..

Boldeone2 2023.10.27. 19:03:04

@MEDVE1978: Tehat, az USA nyilvan gazdagabb - számok - alapján, de valójában szarabb hely mint Európa
Éltem kint, tudom miről beszélek...Karácsony másnapján is dolgozni kellett, miközben a főnök Floridában nyaralt...
Olyan, hogy 4 hét szabadság, az ott szinte elképzelhetlen. Dolgozol vagy nem, durvan az van...
Még a középréteg sem jut el Európaba , sem pénz, sem szabadság nincs rá...
A gyereket meg nem fogja tudni beadni a John Hopkins orvosi karra , mert egy évben nem tud 60 ezer dollart kiperkálni ösztöndíjra ...

A felső 5 % az viszont valóban sokkal jobban él, mint akár Nyugat- Európában. Szinte elképzelhetlen gazdagság van, felfoghatlan és " előre lejátszott " élet

Ez szerintem jóval fenntarthatlanabb, mint az európai szocialis demokracia

Ha lecsúszottak egyszer megindulnak- lattuk mi volt Trump idején - akkor lángba borítják Amerikát

Lattam kint az elképesztő szegénységet meg a gazdagságot is...

Boldeone2 2023.10.27. 19:12:01

@MEDVE1978: Pár szót még az ázsiai és kínai gazdasagi fejlődésről...

Valójában semmi különös dolgot nem latunk, csak Kína és egyre inkabb India visszaveszi a 19. századi vilaggazdasagi részarányát
Csoda nincs, a potenciális növekedés szépen belassult Kínában is, hogy lefagytak a nyugati befektetések, és megállt a demográfiai növekedés

A kínaiak is utálják szaros, koszos országukat, ahol az átlagember lazán kicsapja az orrát, ezert özönlenek Európába a kultúrában élni
Ott már leélték a környezet, a levegő és víz brutálisan szennyezett, emberi életre alkalmatlan

A nap nem süt szinte egész nyáron ( monszun). Télen is alig, mert akkor sütne, de a köd és a szmog keveréke miatt nem tud...

2023.10.29. 10:54:22

@alöksz róz:
ez a hódgép 1980-as évek végén.
galeria.cdn.totalcar.hu/magazin/2022/03/18/puli_kisauto_tortenete/42321740_6591972be41638d21dc35503a657ede8_y.jpg
a szocialista ipar 35 éve, ezeket a városi kisautókat kézihajtányosan, félautomata gépsorokkal összeszerelték a leghülyébb pártitkárokkal is. tehát lényegében akármelyik megyei, vagy megyei jogú város szakképzési centrum tanműhelye előállíthatná tervgazdasági keretek között. kiszámolják, hogy hány autó kell kisebb mezővárosba, vagy nagyobb iparvárosba. és összeszerelik.

nem kell hozzá semmiféle hiperszuper innováció, elég régóta fel van találva elektromágnesség. joschka és pischta megoldja. akár még a németek nélkül is.

debrecenbe kell 100 ezer személygépjármű. évi 10 ezer új, vagy felújított autó. ennek egy része import persze. a másik része helyi. óránként elő kellene állítani 1 kis villanyautót. nyilván előbb prototípust. aztán havonta néhány százat egy kht-ban összeszerelve, vagy csúcsra járatva gmk rendszerben ezret. ez ugye tervgazdaság, szocializmus újratöltve.

na most ha nincs aki ezt rendkívül bonyolult problémát nem tudja megoldani, akkor meg kellene venni néhány járműipari mérnököt nyugat-ejrópából akik megoldják. új kgst a nyugat-német elvtársakkal. és ez lenne az, ami "zöld".

ez a reformszocializmus (marxizmus-leninizmus nélkül).

a fehéroroszok a leghülyébb pártitkárokkal összeszerelik a traktort. meg kellene oldani ezt a nagyon nagyon bonyolult tervgazdasági problémát, hogy vajon hány traktort kellene legyártani 64 vármegyébe. szövetkezeti rendszer a háztáji birtokokkal elég hatékonynak bizonyult. a nagyüzem, melléküzemág előállítja az olcsó élelmiszert, verseny van, mert több száz vagy ezer szövetkezet verseng, az ágazaton belül több állami gazdaág, állami vállalat van, a háztáji birtokokból lehetnek a családi vállalkozások. az is meg van engedve.

ez az agrárszocializmus (marxizmus-leninizmus nélkül).

ViCa 2023.10.29. 11:55:14

Sok szubjektív vélemény csak egy szubjektív vélemények halmaza. A legnagyobb rész sem lesz sosem objektív, de "objektív " sem :). Ha számokat rendelünk hozzá, akkor sem. Max azt lehet mondani, hogy a legnagyobb részhalmazhoz igazítjuk az életünket...és a minőséget úgy definialjuk, hogy az az, ami a legtöbb embernek tetszik :D. Vagyis minden ertekitelet szubjektív.

G. Nagy László 2023.10.29. 12:37:29

@ViCa: Játszol a szavakkal, ahelyett, hogy a kút mélyére tekintenél.

Mondok egy sokadik példát: táplálkozás. Sokan vannak, akik édesszájúak. Néhányan nem szeretik a gyümölcsöt. A zsidók és a muszlimok nem esznek disznóhúst. A vegán vallás hívei semmiféle állati eredetű táplálékot nem vesznek magukhoz. Sokan elhízottak a túlzott szénhidrát-beviteltől. De ha egy elég nagy és vegyes mintát vennék alapul, az átlagos ízlésvilág előnyben részesítené a húst és a gyümölcsöket. Erre te mondhatnád azt, hogy ugyan már, ez is csak szubjektív, a többségnek ez jön be. Viszont jönne pár táplálkozáskutató, aki beszélne az emberi fogazatról, az emésztési szervrendszerünkről, az őskori, vadászó-gyűjtögető homo sapiens napi menüjéről, az emberszabású majmok preferenciáiról, s fél perc alatt kiderülne, hogy amit te szubjektív ízlésnek mondasz, az valójában egy genetikailag kódolt általános program. Ebből a programból léteznek vallási, kulturális és ízlésbeli kikacsintások - ezeket nevezzük a szubjektivitás megnyilvánulásainak. De az alap az fix, tudományosan alátámasztott, kár lenne ugyanazzal a kifejezéssel illetni, mint azt a jelenséget, amikor Pistike nem eszi meg a spenótot.

Bármelyik részterületet vesszük is alapul, pont ugyanezt a levezetést fogod kapni.

taga20 2023.10.29. 12:47:52

@G. Nagy László: laci, te eszt a sok faszságot honnan veszed?

szeretlek olvasgatni, me nem szeretnék olyan lenni, mint te;)

alöksz róz 2023.10.29. 13:26:28

@G. Nagy László: "Viszont jönne pár táplálkozáskutató, aki beszélne az emberi fogazatról, az emésztési szervrendszerünkről, az őskori, vadászó-gyűjtögető homo sapiens napi menüjéről, az emberszabású majmok preferenciáiról, s fél perc alatt kiderülne, hogy amit te szubjektív ízlésnek mondasz, az valójában egy genetikailag kódolt általános program" - vagy meg kell nézni, mi lett azoknak a népeknek az egészségi állapotával, akik áttértek a 'nyugati' étrendre...

2023.10.29. 14:03:30

@G. Nagy László:
csak nincs egy ilyen általános program, hanem sokféle program van, ahogyan sokféle szépség ideál, hogy miért azt nem tudjuk. mindenesetre ez a biodiverzitás.

2023.10.29. 14:11:49

@G. Nagy László:
a héten ez egy tipikus fideszes szavazatszerző akció. táncos flashmob.
www.facebook.com/Dehir.hu/videos/7069809003040427/
mennyibe kerül egy ilyen? majdnem semmibe.
tudnak ezek a fiatalok táncolni? egy kicsit. de olyan nagyon nem. világhírű ez? nagyon nem. egyáltalán nem. de tök jó. politikai értelemben az olcsó szavazatvásárlás kategóriája. ezzel nyer a fidesz (túlárazott közbeszerzéseket).

taga20 2023.10.29. 14:12:23

@alöksz róz: "vagy meg kell nézni, mi lett azoknak a népeknek az egészségi állapotával, akik áttértek a 'nyugati' étrendre... "

mind mekdöglöttek rőzse, bezzeg a ruszkiork tezsvéreid még mindig ölik a népeket!

2023.10.29. 14:41:12

@G. Nagy László:
hogy érthető legyen, ennek a flashmob akciónak, ami egészséges életmódra nevel a szabad piaci marketing értéke zéró. ezzel nem lehet eladni a mósoport. vagy a mc donalds termékeit. fitness terem bérletet se. még a táncstúdiót se.

mert ahhoz az kell, hogy itt van "dzsontravolta" és partnere "olívianyútondzson". két egyén. és nincs még két ilyen szépség a földkerekségen. ők a legeslegszebbek. és milyen csodálatosan táncolnak. meseszépek. és te is lehetsz ilyen meseszép csak iratkozz ba "gríz klabba". és egyél "gríz" tejbe grízt, hogy olyan szépséges legyél, mint a pomédé táncosai. ehhez nem kell mást kell tenned, mint beirakoztni a sztyúdiónkba, vásárolni grízből, a klabkárdunkkal, ami akciós, csak most, csak neked, csak te leszel meseszép feltéve, hogy a termékeinket fogyasztod. és objektíve leszel szép és abszolutista módon, csak iratkozz be gríz klabban, és egyél a grízünktől. ez a szabad piaci markteting.

csak ez eredményezi az amerikai jólétet. amire most azt mondják, hogy egyél a grízünkből, és elhízol, mit számít az, az is szép. travolta is elhízott és kopasz. mégis szép. olivia newton john sovány maradt. mégis is meghalt. mindenki lehet boldog. kövéren is.

ez az amerikai iskolából a másik véglet. és magyarországon egyiket se kellene követni. eleve nem kellene azt mondani, hogy itt van a szombat esti lázban az "álompár". nóci és béci. hanem azt kellene mondani, hogy nóci egy átlagos nőci. semmi különös. az nevel egészségre.

2023.10.29. 15:02:14

a probléma a szabad piaci optimum (egyél akciós grízt, hogy olyan szép legyél mint a plakáton levők) nem, vagy nem feltétlen egyezik a közösségi optimummal. a szabad piacon azt kell hazudni, hogy az átlagos, a közönséges a meseszép. "a" szépségidál, objektíve, abszolúte, mert ezt vagy azt a terméket fogyasztja.

taga20 2023.10.29. 15:06:04

@cvsvrs: bakker, te valami egyedül álló fasz vagy, akire rá se néznek?

döbbenet, hogy milyen marhaságokat hordasz össze!

2023.10.29. 15:31:06

@taga20:
mi a marhaság? vegyük ezt a táncolósdit. a kereskedelmi optimum az, ami most a kereskedelmi tévékben. hogy villódzó fények közepette bemutatnak néhány "sztárt". és azt mondják, hogy ők a sikeresek. legyenek a fiatalok is olyanok, mint nóci, lóci és buci. csak nem teszik hozzá, hogy nóci a náci. nem az objektíve, abszolúte szép, hanem a náci nő archeotípusa. nem rossz. rassz. ez a náci rassz. és ennek van kultúrája, csak nem ez "a" kultúra. és a kereskedelmi tévékben mindkét oldal ezt erőlteti.

és az eredmény, hogy az átlagos fiatal bepiálva, bedrogozva táncol. és az átlag magyar sörrel és csipsszel a kezébe nézi az abszolút szépnek kikiáltottakat a kereskedelmi kanálisokban. mindenki tízből tízes.

2023.10.29. 15:44:21

mit kellene csinálni? feltéve, hogy azt akarjuk, hogy az átlag ember ne ezt tegye. a kereskedelmi televíziózást háttérbe kell szorítani.

az állam egy országos földfelszíni csatornát enged. a többit megadóztatja. és csinál egy szoci műsort. én táncolnék veled. reality. amiben átlagos emberek táncolnak. magasan képzett tánctanároktól. akik azt mondja, hogy károly így próbálja tennii a lábát, úgy nem tudja, akkor nézze így, így is lehetne, úgy se megy, akkor hagyja, hogy a felesége vezesse. elmagyarázza a tánctanár átlag karcsinak a tévében.

nincs nóci a náci, aki elindítja a szavazást és toporzékol, hogy küldjék az emelt díjas sms-t. és nincs buci a náci aki lezárja a szavazást. ezek nincsenek. illetve meg lehet engedni a kereskedelmi tévéken. különadókkal. de van alternatív szoci kultúra. félfeudális módon. ahol jön a néptánctanár. azért, hogy aki a klasszikus táncokat nem tudja eljárni az járja el a folklórt a cigányzenészekkel.

és ezek mellett lehet egyénre optimalizált mindenki tízből tízes objektíve és abszolúte, mert mérőszalaggal lemérték, és az jött ki, hogy pont ez az ideális. ezek visszaszorulnak. és ezek helyébe lép, akik tényleg a legjobbak pannóniában. a savaria táncverseny.

és ez a reformszocializmus újratöltve. a rendszerváltást közvetlenül megelőző állapot. csak ez kibaszottul nem jó, se a "bal", se a "jobb" oldalnak.

2023.10.29. 16:01:12

hogy kell egészséges életmódra nevelni mondjuk a táplálkozásban? jöjjön frici a náci. (félre ne értse valaki, a náci ez esetben nem szitokszó, hanem a náci stéf, aki azt ordítja, hogy három másodperc van a kutyaúristenit és még nem tálalsz baszdmeg, és frici a náci ráordít és három másodperc alatt kitálal. és frici azt mondja, hogy nem lehet máshogy. nácinak kell lenni basszus. mert ő egy séf. ő a főnök. és a dolga, hogy ordítson mint egy náci kápó. nóci a náci nőci tálal és eszik a klosból a kóstolót.

semmi rosszat nem akarnak, nem akarnak embert ölni, ez a náci kultúra. ami az egyénre, a szabad piacra optimalizál. nem véletlen németek. az is német, aki zsidó. csak őt megcsalta a nemzeth nhagyasszhonya a műmatyó katholikhus. ez a kereskedelmi kultúra. fidesz változatban. ugyanaz.

kell a vendéglátó szakközépiskola átlagos növendékei, akik a helyi tangazdaságban megtermelt átlagos agrárterményből készítenek átlagos ételekt, italokat. az átlagos magyar háztartás gépeivel. az ndk turmixgéppel a kivehető ajtóssal. ami az átlagos magyar településen, az átlagos háztartásban is megtalálható. és ezt nézik balmazújvároson. hogy igen, igen, nekünk is van egy ilyen háztartási gépünk, magyar, kapható a centrum áruházban, és igen, igen, nekünk is van ilyen vetőmagunk, vagy tenyészállományunk, és elkészítjük ezeket az átlagos ételeket. csak így senki se nyeri meg a "bokuszdor"-t. nem kellenek hozzá sztárséfek.

hanem a vámegyék vendéglátó szakközépiskoláit mutatják be a palócföldön, zalában, a balatonnál, nyírségben, kisváradon, nagyváradon, kolozsvárt, vagy brassóban. brassótól sopronig tart az ország. és újévkor még kapcsolnak bécsi bácsit, aki azt mondja, hogy ungarische. velük is jóban legyünk. na oda kell frici bácsi. a szilveszteri adásba való ez a világ. hogy három másodperc alatt kitálalt béci, mert ráordított frici bá. akivel még egyszer különösebb probléma nincs. a náci ez esetben nem szitokszó. azért nevezem úgy, hogy kultúra, mert az is kulturált. csak nem ő "az" érző lélek. mert ezt írja elő licensz.

taga20 2023.10.29. 16:08:36

@cvsvrs: én kibaszottul nem vágom, hogy mi a retekért baszod itt a rezet, de az fiksz, hogy nem vagy komplett.

zenét szoktál?

www.youtube.com/watch?v=joNl5U545N0

2023.10.29. 16:27:36

@taga20:
az, hogy az átlag magyar településen az átlagos magyar háztartáshoz kell igazodni a normalitás. csak ez az átlagos magyar település 17.5 ezer főt számlál. az átlagos magyar családban a férfi 41.5, a nő 45.5 éves. mondjuk balmazújvároson. és nekik kell a közmédiában főzőműsort, vagy táncműsort, vagy akármicsodát csinálni. nekik kell mintát mutatni.

és akkor ez az, hogy főzd össze a homárt csokoládéval, lehetőleg egy homárral és egy négerrel? nem. ez a náci kultúra vicces változata. totális abszurditás. és ez nem kell, vagy csak szilveszterkor, és a másik véglet se kell, sztárséfek és a többi. mert az nincs balmazújvároson. legyen egy rendes népkonyha. iskolai, üzemi étkezde vagy városháza étterem ahová az átlagos balmazújvárosi család is betérhet.

és ez a szocializmus újratöltve. és ez teremt normalitást. nem mellékesen ez a politika az, ami valóban környezetbarát.

alöksz róz 2023.10.29. 16:43:25

@cvsvrs: "az átlagos magyar családban a férfi 41.5, a nő 45.5 éves." - butaságot írsz.

alöksz róz 2023.10.29. 16:45:35

@taga20: "mind mekdöglöttek" - dagadt beteges nép lett az összesből.

2023.10.29. 16:48:25

@alöksz róz:
ez a medián életkor 2020-ban. cia factbook. (jaj, most lebuktam, a cia emberek vagyok, aki meg akarja buktatni a doktor miniszterelnököt.)

taga20 2023.10.29. 16:49:11

@alöksz róz: te hülye vagy, vagy be vagy baszva?

taga20 2023.10.29. 16:50:54

@cvsvrs: szerintem feküggyé le, asztán holnap megbeszéljük, hogy mé vagy ekkora fasz!

2023.10.29. 16:59:03

@taga20:
értem, hogy neked dobrev klára kormánya kell.

alöksz róz 2023.10.29. 17:00:11

@cvsvrs: "ez a medián életkor 2020-ban." - igen, gondoltam hogy medián életkor. csak pont nem igaz a családokra, ezért írtam, hogy butaságot írsz.

nem érted a statisztikát :-)

alöksz róz 2023.10.29. 17:01:04

@cvsvrs: beéri ez a dobrev klára szarával is...

2023.10.29. 17:08:42

@alöksz róz:
a statisztika független valószínűségi változók mérhető függvénye.

2023.10.29. 17:16:21

@alöksz róz:
a magyar társadalom kisebb, nagyobb családokból áll össze. az átlagos magyar családot többségében idősebb mezővárosi cselédek alkotják. akik egy félfeudális szocialista kis-világra vágynak ohne kapitalismus. ez a közép.

alöksz róz 2023.10.29. 17:35:47

@cvsvrs: és szerinted az átlag magyar családra az a jellemző, hogy az asszony idősebb az embernél?

alöksz róz 2023.10.29. 17:39:57

@cvsvrs: "az átlagos magyar családot többségében idősebb mezővárosi cselédek alkotják." - ez meg a másik.
a magyar lakosság kb 30%-a nagyvárosban, kb 45%-a faluban lakik.
(hivatalosan.)

2023.10.29. 17:40:24

@alöksz róz:
és az ebből adódó gazdasági probléma, hogy nincs szabad munkaerő.
telex.hu/gazdasag/2023/10/28/vendegmunkasok-india-berettyoujfalu

a bmw gyártól megépült az autópálya a román határig. kilométerenként 4.5 milliárd forintért. 30 kilométeres berettyóújfalusi szakaszon 20 kisebb hidat építettek. ha láttak egy nagyobb tócsát, akkor a nemzeti infrastruktúra tervezett egy kisebb hidat. az európai unió is kifogasolta, aztán a bmw kérésére rábólintottak. román vendégmunkások jöttek volna, a fidesz elképzelései szerint székelyek, akik fidesz szavazók. csak azok nem jönnek debrecenbe dolgozni. románia fejlettebb, mint kelet magyarország.

haver megvette a kollégiumot, hogy aztán majd kiadja bérbe a bmw gyár és a román határ között félúton. aztán most oda legfeljebb indiaiak mennek. az átlag berettyóújfalusi nem akar a bmw gyárban dolgozni, vagy ha akar, akkor a bmw nem alkalmazná. neki a legolcsóbb betanított munkás kell, vagy németül is beszélő szakmérnök.

és ez nem a kínai akksigyár, hanem a bmw. és egyelőre nem indult el a termelés. mi hiányzik? a makroszintű állami tervezés. a tervgazdaság. ami a stabilitást adja akkor ha az üzem globálisan nem versenyképes. amilyen a bmw. mert a kínaiak lenyomják, és az indiaik is lenyomják majd, mert ipari kémek jönnek, az indiai kormány olyat küld, aki minden robotot minden oldalról felvesz, aztán kókányolnak egy hasonlót. vagy terveznek jobbat.

alöksz róz 2023.10.29. 17:41:32

@cvsvrs: csak akármilyen változókból nem lehet akármilyen függvényt csinálni. vagyis lehet, de akkor ostobaság lesz az eredmény :-)))

2023.10.29. 17:54:30

@alöksz róz:
vedd a ksh település statisztikát. vegyél egy excel táblát. és ez jön ki. balmazújváros és berettyóújfalu átlagos magyar települések. járási központok.

a berettyóújfalui járás 25 településből áll. ebből 3 város. a járásszékhely mellett biharkeresztes és komádi. csökmő és zsáka 2 nagyközség. a többi település ezeknél is kisebb. közte hencida. létező település.

2023.10.29. 18:04:04

@alöksz róz:
a magyar népesség fele 17.5 ezres vagy annál kisebb/nagyobb településen él. a magyar férfiak fele 41.5 éves, vagy annál fiatalabb/fiatalabb. a nők eseten ugyanez 45.5 év. ez a medián. ezek egy átlagos (medián méretű) településen egy átlagos magyar férfi és nő (ezek alkotják a családot) adatai.

2023.10.29. 18:04:43

fiatalabb/idősebb. csak annyira unom ezeket ismételgetni.

2023.10.29. 18:15:11

és az átlag szavazó ezeknél cca. 10 évvel idősebb. vidéken ennél is idősebb. legyen olcsó az alapélelmiszer a kisboltban. legyen szocializmus lenke nénivel és madaras bandival.

alöksz róz 2023.10.29. 18:57:01

@cvsvrs: semmiképp. az átlagos magyar családban a férfi az idősebb, ez tény.

taga20 2023.10.29. 18:59:05

@alöksz róz: rőzse, ha téged olvaslak, mindig ez ugrik be rólad:

i.imgur.com/58w4HgC.jpg

alöksz róz 2023.10.29. 19:00:11

@cvsvrs: "csak annyira unom ezeket ismételgetni." - dehogy unod :DD

2023.10.29. 19:19:09

@alöksz róz:
az átlag magyar családban több a nagymama mint a nagypapa. és ez torzít. konzisztencia zavart nem okoz. nagypolitikában az idősebb nők gondolkodása a domináns.

alöksz róz 2023.10.29. 21:37:39

@cvsvrs: "az átlag magyar családban több a nagymama mint a nagypapa." - igen. több, és nem idősebb.

alöksz róz 2023.10.29. 21:57:54

@cvsvrs: "és ez jön ki." - de csak annak, aki nem tudja a feladatot értelmezni

2023.10.29. 22:13:39

@alöksz róz:
a medián női életkort a caaládban megemeli. ás átlagsan az idősebb nők gondolkodása dominálja a politikát. a biztos szavazók a közvetlen érdkelt szekértáborokon túl jelentős részben nagymamák. a fideszben és a dk-ban is. párbeszéd nevű párt valójában nem létezik, mégis főpolgármestert ad. karigeri a nagymamák kiátlagolt kedvence.

alöksz róz 2023.10.29. 22:21:04

@cvsvrs: tehát karikó katalin szép.

baalint1 2023.10.30. 15:55:28

@G. Nagy László:
A táplálkozás tipikusan annak az esete, amikor az ösztöneink, a tanult mintáink és a tudatos érdeklősésünk, önszoktatásunk keveredik. Szóval nem írhtó le kizárólag az ösztöneinkkel, de attól még ott vannak az ösztöneink a táplálkozási szokásaink mögött.

Amit írsz, abba kicsit belehallom a paleolit étkezés nevű áltudományt, ami egyébként amiatt is téves, mert elavult elméletekre építi az ősemberek étkezési szokásait, hanem azért is, mert eltérő életmódot élünk, nem biztos hogy ugyanaz az étkezés ideális eltérő életmód esetén, ráadásul azon társadalmakban ahol alacsony volt a várható élettartam az idő előtti elhulláaok miatt, nem volt lényeges, hogy idős korukra milyen ma jellemző krónikus betegségekben szenvedtek volna.

De egyébként épp a táplálkozási ösztönök és a tanult minták sokakat félrevisznek, hiszen ami jó volt ínséges időszakban, az elhízáshoz vezet bőséges időszakban. De ez az ízekre is igaz, simán van olyan, hogy az áruhiányban szocializálódott emberek idősen már a megszokott silány minőségű élelmiszer ízeit preferálják.

alöksz róz 2023.10.30. 18:06:13

@baalint1: "De ez az ízekre is igaz, simán van olyan, hogy az áruhiányban szocializálódott emberek idősen már a megszokott silány minőségű élelmiszer ízeit preferálják." - én úgy vettem észre a tágabb családban és ismeretségi körben, hogy a feldolgozott élelmiszerek nagy részét már nem nagyon bírják megenni a nagyon öregek, ha silány, ha jó minőségű. az ételízesítőkkel készült 'menzáskaját' se, a gyári tojást és csirkehúst se (az utóbbira azt mondják hogy ehetetlenül büdös)
a szalonnát viszont mindegyik eszi, brutálsós zsírtömb formájában... (nagyanyámat még az se zavarta, hogy gyakran epét hányt tőle.)

"elavult elméletekre építi" - nem vagyok egy kifejezett paleolit-rajongó. de ismerem, elolvasok néha egy-egy cikket, a szendi könyvét is olvasgattam anno. és sokszor láttam olyan cikkeket a nagyobb online magazinokban, amelyek a legújabb eredményekre hivatkozva kifejezetten megerősítik a korábban tudománytalannak nevezett és kiröhögött paleós állításokat... legutóbb pl az élelmiszerekhez adott fruktózról.

akkor keltette fel ez a paleó az érdeklődésemet, amikor a reklámokban akkor még szívbarátnak hazudott margarinokról azt állította, hogy kifejezetten ártanak a szív egészségének. aztán kiderült, hogy valóban így is van...
ugyanez volt a szénhidráttal. szóval lehet hogy hülyeségre van alapozva, de a javaslatok sokszor és sokban passzolnak a kutatási eredményekhez. de nyilván egyszerűbb laposföldhívőt kiabálni.

és elárulom, az agymosott károgást megelőzendő, hogy egyáltalán nem paleózok.

baalint1 2023.10.31. 11:27:21

@alöksz róz:
Ami Szendit illeti, nála nem csak az a baj, amiket állít, hanem hogy tudományos módszertani szempontból nulla amit csinál, sima bulvár. Pl. feleségem témavezetőjének lehivatkozta az egyik publikácóját, konkrétan úgy hogy felcserélt két ellentétes fogalmat egymással, és ebből vont le következtetést. Tudományos körökben nem az állításai miatt persona non grata, hanem mert soha semmit nem támaszt alá tudományos módszertanhoz tartva magát.

Ami a paleót illeti, az a része biztosan cáfolódott már az elején, hogy hogy élt az ősember, mert a paleolit étrendnek nincs köze hozzá. Pl. nem ettek annyi vörös húst és zsíros húst, mert sokkal több kis állatot ejtettek el és kevesebb nagytestűt, mint ahogy a paleo diéta hívei állítják.

A másik része mag a vak tyúk is talál szemet kategória, egyes állításaiknak van valóságlapja, hiszen pl. létezik a túl sok szenhidrát, túlcukrozott ételek problémája, de ebben amúgy semmi újat nem találtak ki, de az egész étkezési rendszerük attól még hibás, alaptalan.

Pl. az már egyáltalán nem igaz, hogy a túl sok állati zsír ne jelentene problémát, mert jelent, vagy az erősen húsközpontú táplálkozás (vegyes táplálkozásúak vagyunk, de ez nem jelenti hogy minden étkezésünknek tartalmaznia kellene húst).

A tejtermékekre vonatkozó kategorikus kizárásuk is butaság, nincs tényekkel alátámasztva. Ugyanez van a gabonafélékkel is.

alöksz róz 2023.10.31. 18:18:46

@baalint1: én meg úgy emlékszem nem a módszertana volt emlegetve amikor nyilvánosan köpködték a médiában, hanem a konkrét állításai.
pl: ha szerinte a d-vitamin bevitel kevés, az ajánlás meg nevetségesen alacsony? akkor hülye, azokat TUDÓSOK határozták meg! kinek volt igaza, 10 évvel később? rengeteg ilyen van...

"Ami a paleót illeti, az a része biztosan cáfolódott már az elején, hogy hogy élt az ősember, mert a paleolit étrendnek nincs köze hozzá." - hát csak épp ez egy cseppet szalmabábérvelés volt, hiszen nem az ősember étrendjéből és életmódjából vezették le a paleózást, hanem a ma és közelmúltban élő természeti népek étrendje és életmódja volt elemezve a "civilizációs betegségek" vagy mik tükrében...

"Pl. nem ettek annyi vörös húst és zsíros húst, mert sokkal több kis állatot ejtettek el és kevesebb nagytestűt, mint ahogy a paleo diéta hívei állítják." - már nem feltétlen tudom ki mit állít, én úgy emlékszem szendi könyvében a hal szerepelt, mint nagy mennyiségben fogyasztott táplálék, mert valami vizes-mocsaras környezet volt akkoriban az élőhely.
de ennek ellenére a húsra én is úgy emlékszem, hogy nagyon volt nyomva...
viszont ezt láttam a facebookon: tenyek-tevhitek.hu/a_kek_es_nem-kek_zonak_etrendje_es_az_elet_hossza.htm

"A másik része mag a vak tyúk is talál szemet kategória" - szerintem ahhoz túl sok a szem és túl tendenciózus a megtalálás, hogy véletlen legyen...
"de ebben amúgy semmi újat nem találtak ki" - hát ez az, hogy de! akkor még azokért a dolgokért is köpködve voltak, amiket ma már sokan evidenciának tekintenek...

alöksz róz 2023.10.31. 18:21:18

@baalint1: "Pl. az már egyáltalán nem igaz, hogy a túl sok állati zsír ne jelentene problémát" - és azt mondták egyen mindenki kurva sok zsírt?
nem az volt véletlen az állításuk, hogy az állati zsírt ne cseréljük le margarinra meg napraforgóolajra, mert azok kibaszott egészségtelenek?

alöksz róz 2023.10.31. 18:24:07

@baalint1: "A tejtermékekre vonatkozó kategorikus kizárásuk is butaság, nincs tényekkel alátámasztva." - a kefír pl szerintem nagyon egészséges dolog lehet (annak aki nem fossa szét a belét tőle), a hosszú életű kaukázusi hegyi népek rendszeresen és rengeteget fogyasztanak belőle.

baalint1 2023.11.10. 13:47:09

@alöksz róz:
A konkrét állításair eleve hibás módszertanra alapozza. És az, hogy a D vitaminnak konkrétan növelték az ajánlását, nem jelenti azt, hogy a többi vitaminnal is ez lesz, pl. a nagy dózisú C vitamin előnyeit eddig nem sikrült igazolni. Meg azt sem jelenti, hogy a többi állításának lenne valóságalapja. Mond 50 féle dolgot, abból nem nehéz egyet épp eltalálni. A tudományos módszertan hiánya épp ebben áll, normális esetben bemondásra nem lehetne bármit mondani, igazolni is kellene.

De, az ősember életmódjából indultak ki, amit viszont a ma élő természetközeli népekből következtetnek ki, nagyrészt hamisan.

Itt megjegyzem, a ma élő természet közeli népek többségének nem hosszabb, hanem rövidebb a születéskor várható élettartama, van néhány amelynek igen, amelyek egyébként egymáshoz képest eltérően táplálkoznak, pl. perui hosszú életű népcsoportok és kaukázusi hosszú életű népcsoportok, ellenben az éghajlatuk ami hasonló (mérsékelt hőmérséklet, kis hőingadozás).

A paleo táplálkozásban kiemelt szerepe van a vörös húsoknak és a zsírban gazdag ételeknek. Közben meg a fejlett világban minden korábbinál több húst fogyasztunk, és dietetikusok szerint ezt csökkenteni kellene, pl. heti 2-3 nap elég lenne ha húst ennénk.

Ami a vizes életmódot illeti, a vízimajom korszak meg egy konkrétan cáfol elmélet, amit Szendi tényként ad elő.

Ráadásul erre alapozza a nátrium gazdag étrendet is, ami szerinte jó, valójában sokaknál hozzájárul a magas vérnyomás kialakulásához. Szerinte szándékosan káliummal mérgezik a sót a gyógyszerlobbi érdekében...

Nem sok az egyezés, egyedül a túl sok szénhidtrát a mai ételekbencaminek van valóságalapja, de ez sem abszolút igazság, mert pl. Magyarországon az elmúlt évtizedekben a szénhidrát fogasztás csökkent, a hús meg zsír növekedett, miközben a lakosság hízott és egyre több az elhízás miatti betegség.

baalint1 2023.11.10. 13:48:50

@alöksz róz:
Mindkettő. Egyébként a növényi zsír semegészségtelen ha renben van a mennyiség. Ha kevés olajban vagy zsírban sütsz, jobban jársz ahhoz képest ha sokban, attól függetlenül hogy zsír vagy növényi olaj.

alöksz róz 2023.11.10. 20:50:12

@baalint1: "És az, hogy a D vitaminnak konkrétan növelték az ajánlását, nem jelenti azt, hogy a többi vitaminnal is ez lesz" - már növelték azóta mindet ezek az összeesküvéselmélet-hívők. a c-vitaminhoz meg ott van a laposföldhívő szent-györgyi albert ajánlása :-)

egyébként a 15-20 évvel ezelőtti "mainstream" táplálkozási ajánlásokhoz viszonyítsad a szendiék ajánlásait, ne a maiakhoz.

alöksz róz 2023.11.10. 20:51:35

@baalint1: "Mond 50 féle dolgot, abból nem nehéz egyet épp eltalálni." - csak véletlenül nem egyet talált el, hanem eltalált vagy 40-et... a többi meg a helyes módszertanával 10-et.

alöksz róz 2023.11.10. 21:00:46

@baalint1: "Egyébként a növényi zsír semegészségtelen ha renben van a mennyiség." - attól függ, hogy melyik. nem általában a növényiről beszéltem, hanem kifejezetten az étolajról meg a margarinról.

az oliva, kókuszolaj ajánlott.

a ketogén meg ilyesmi nagy zsírtartalmú étrendet már nem ajánlja szendi se. csak vmi speckó terápiás célra.
közbe kiderült, hogy az eszkimóknak kicsit más az anyagcseréje :-)

alöksz róz 2023.11.10. 21:03:27

@baalint1: "Szerinte szándékosan káliummal mérgezik a sót a gyógyszerlobbi érdekében..." - az a lenkei lesz vagy a doktorgödény :-)

alöksz róz 2023.11.10. 21:13:44

@baalint1: "Itt megjegyzem, a ma élő természet közeli népek többségének nem hosszabb, hanem rövidebb a születéskor várható élettartama" - mert nincs megfelelő orvosi ellátás. nem mondja senki, hogy menjünk vissza a kőkorba.

(bár nagyon afelé tartunk)
süti beállítások módosítása