téveszmék

téveszmék

"Maga a vénség elég betegség"

2018. március 11. - G. Nagy László

maga_venseg2.jpg

 

Magyarország jelenleg abban a fázisban tart, amikor már elég jól élünk ahhoz, hogy a várható élettartam - a világátlaghoz és a történelem mögöttünk hagyott fejezeteihez képest - viszonylag magas, viszont még messze nem élünk olyan jól, hogy az időskor ne a betegségekről, a jajgatásról és a panaszkodásról szóljon. A legnagyobb baj az, hogy mindezt törvényszerűnek is gondoljuk, legyintve: az öregség már csak ilyen. Kevés pusztítóbb közhiedelem létezik.

 

maga_a_venseg3.jpg

 

Igaz ugyan, hogy az ember idővel elhasználódik, ám nagyon nem mindegy, hogy ez hatvanévesen, vagy kilencvenévesen következik be. Számos kutatást végeztek a közelmúltban a maximális életkorra vonatkozóan - a legismertebbek az amerikai Albert Einstein Orvostudományi karhoz és a holland Tilburg Egyetemhez kötődnek -, ezek 115-120 évnél húzzák meg a felső határt. Egyes természeti népeket figyelve - a japán Okinawa sziget lakóit, a közép-ázsiai hunzákat, a nepáli serpákat, vagy épp a mexikói, otomini indiánokat - azt látjuk, hogy ezek az értékek nem csupán elméleti lehetőségek, de optimális életmód mellett simán realizálhatók. A felsorolt népek mindegyikéről elmondható, hogy még az igazán előrehaladott korúak szervezetében sem találtak daganatot, érelmeszesedést, vagy más degeneratív betegséget; vérnyomásuk, koleszterinszintjük, elektrokardiogramjuk és vércukorszintjük is normális értékeket mutatott. A recept nem meglepő: egészséges és mértéktartó táplálkozás, elegendő testmozgás és igen alacsony stressz-szint. Magyarországon az összes halálozás 54 százalékát szív- és érrendszeri betegségek okozzák, 27 százalékát pedig a rák. További 8 százalékért az emésztőszervi, illetve 4 százalékért a légzőszervi betegségek felelnek. Ez összesen 93 százalék (!!!), s a felsoroltak MINDEGYIKE szorosan összefügg az életmóddal, ezen belül elsősorban a botrányosan igénytelen táplálkozással, a mértéktelen alkoholfogyasztással, a dohányzással és a végtelen tunyasággal. Ahogy arról már korábbi bejegyzésben is esett szó (Nincsen farsang böjt nélkül), az OECD tavalyi felmérése szerint Európa legkövérebb nemzete a magyar, gyakorlatilag minden harmadik honfitársunk kifejezetten elhízott. Egészen döbbenetes. Milyen akaraterőt, tettvágyat, ambíciót és esztétikai igényességet várhatunk el azoktól, akik még a saját testüket sem képesek kordában tartani? Micsoda ostoba öngyűlölet kell ahhoz, hogy lemondjunk minden szexuális vonzerőnkről, s önként sétáljunk bele százféle halálos betegségbe??

 fat_girl.jpg

 

"Az öregség az az állapot, amit mindenki meg kíván érni, s amitől mindenki retteg, holott fiziológiás körülmények között nem ró semmiféle szenvedést az emberre" - fogalmazta meg Nyírő Gyula pszichiáter professzor még a hatvanas években. Az idős korral gyakran együtt járó szellemi hanyatlás - romló memória és koncentrálóképesség, csökkenő figyelem és felfogóképesség - ugyancsak nem elkerülhetetlen, s a testi leromláshoz hasonlóan elsősorban az életmód függvénye. A vitaminok, az antioxidánsok és a megfelelő mennyiségű és minőségű fehérje bevitele jelentősen segíti a jó szellemi funkciók megőrzését. A rendszeres mozgás és az elme folyamatos karbantartása - olvasással, nyelvtanulással, rejtvényfejtéssel, sakkozással vagy egyéb szellemi sporttal - ugyancsak megkerülhetetlen, ha fejben épek kívánunk maradni. Szívfacsaróan szomorú, amikor a drága nagyi már nem ismeri fel a saját unokáit, de talán még elkeserítőbb, hogy ő maga is nagyban felelős a leépüléséért.

 

doyle_brunson.jpg

 

Magyarországon napi beszédtéma az egészségügy szánalmasan leharcolt állapota, ám arról csak nagyon ritkán esik szó, hogy az állam által működtetett rendszer a legkevésbé sem motivál senkit a normális életvitel kialakítására. Arról nem is beszélve, hogy egy kicsit sem igazságos: a befizetés jövedelemarányosan történik, a szolgáltatás igénybevétele pedig az egészségi állapot függvényében. Egy normális, piaci alapon működő világban az egészségbiztosítók rendszeresen ellenőrzik ügyfeleik fizikai állapotát, s díjaikat annak függvényében állapítják meg. Nem kétséges, hogy ez a fajta gondolkodásmód a szocialista emlőkön nevelkedettek számára idegennek és riasztónak hat. Fura ugyanakkor, hogy azt gond nélkül elfogadja bárki, hogy a különböző gépkocsik után különböző biztosítási díjakat fizetünk, sőt azon sem lepődünk meg, ha a biztosítótársaságtól egy fillért sem látunk, ha autónk motorja azért megy tönkre, mert rossz üzemanyagot tankoltunk. A saját testünkre sokkal kevésbé ügyelünk, gyakorlatilag bármit beletöltünk, majd elvárjuk, hogy az orvostudomány - a magas jövedelműek által finanszírozva - hozza rendbe sok évtizedes felelőtlenségünk pusztító nyomait. Pedig ahhoz, hogy nyugdíjas éveinket a gondtalan jólét jellemezze, s hogy a betegségek kezelésére fordított költségeinket alacsonyan tartsuk, elengedhetetlen a tudatosan karbantartott elme és fizikum, az életkornak megfelelő fittség.

 

maga_a_venseg.jpg

 

Mindenki ápol magában egy idealizált képet a földi élet utolsó szakaszát illetően. Ebbe belefér a lekvárt főző és mesés süteményeket készítő nagymama karaktere is, aki aktívan és gyengéd szeretettel törődik az unokákkal, de  a bámulatos frissességgel és vitalitással bíró nagypapa képe is, aki nyolcvan fölött is futja a szigetköröket és átússza a Balatont. Ami közös ezekben az ideákban, az a megkérdőjelezhetetlen bölcsesség, a kedvesség és a végtelen, buddhista nyugalom. Egy jól sikerült, gazdag élet végén, régen búcsút intve a stresszes hétköznapoknak, ugyanakkor birtokolva sok évtized felhalmozott tudását és tapasztalását, joggal várhatnánk el az idősektől ezt a mosolygós kiegyensúlyozottságot. Nem tűnik irreális kívánalomnak, hogy személyiségfejlődésünk egy életen át tartson, s halálos ágyunkon érje el csúcspontját. Ezzel szemben mi a valóság? Puzsér Róbert találóan tálalja a "Ki a nyugger?" című írásában: "Nyuggernek az elfajzott, agresszív, összeférhetetlen nyugdíjast nevezzük. Könnyű felismerni buszon, boltban, vagy az orvosnál. Furakszik, lökdösődik, tolakszik, kötekszik, szitkozódik és soha nem retten vissza a konfliktustól. A nyugger társadalmilag legveszedelmesebb fajtája a politizáló nyugger, aki döntő részben formálja az utcai politikát, csakúgy, mint a betelefonálós rádió- és tévéműsorokat. A politizáló nyuggert mindössze két tárgykör foglalkoztatja: a történelmi múltban rekedt sérelmi politika és a nyugdíjemelés." Természetesen Puzsér sem állítja, hogy az idősek többsége ilyen volna, ám a jelenség kétségkívül létező, s bizonyos fokig még érthető is. Nem lehet könnyű egy olyan embernek, aki aktív életét még a kádári érában töltötte, s el is hitte a kor minden hazugságát, hogy aztán a kijózanító rendszerváltás után parányi nyugdíjából egyik napról a másikra éljen. Ez természetesen csak a frusztrációt magyarázza, a viselkedést semmi esetre sem.

 

janka_neni.jpeg

 

Lehet, hogy a vénség sok esetben együtt jár a testi-szellemi leépüléssel, de ennek nem kell feltétlenül így lennie. Akármilyen ijesztő is lehet sokak számára, de a sorsunkért a legnagyobbrészt mi magunk felelünk. Az időskori nyavalyák oroszlánrésze életmódunk egyenes következménye. Akármilyen közhelyesen hangzik is, de egy normális életvitelt sohasem késő elkezdeni. Jómagam - 46 évesen - azokból a nyolcvan feletti ismerőseimből merítem a legtöbb erőt, akik még mindig bámulatos elszántsággal sportolnak és gondolataik csillogóan tiszták. Abszolút nem lehetetlen.

 

maga_venseg4.jpg

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr8913713670

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

villamos alóli kacaj nem mindig őszinte 2018.03.13. 00:48:47

64 éves korodban térjünk vissza arra amit most írtál!
Ismerek olyan szexuál terapeutát, akinek sose volt krapekja!

FogarasiArpi 2018.03.13. 03:41:31

És hozzá belinkeltek egy képet egy 35 éves testépítőről.
Vagy már 35 is vénnek számít?

2018.03.13. 06:19:30

Régebben volt egy kutatás, asszem National Geographic-on mutatták be, aminek az volt az eredménye, hogy a várható élettartam ugyanolyan genetikai adottság, mint a testmagasság. Életmóddal nagyon le lehet rontani, de javítani szinte semmit nem lehet rajta. Ezt jól mutatja a cikkben említett jelenség, miszerint általában zárt genetikai közösségek élettartama egyszerre magas, vagy alacsony. Nincs köze az életmódhoz, Okinawán is úgy élnek mint Japénban máshol, de a közösség élettartama magasabb. De sok más példa van: a madaraknál egyes fajok igen rövid, mások elég hosszú életet élnek, pedig ugyanazt eszik, ugyanúgy mozognak, különbség csak a genetikai anyag. Amúgy annak a szteroidon hízlalt fickónak a képen mi köze a normális öregekhez?

Pharmator 2018.03.13. 06:40:11

Nekem tetszett az írás, kimondottan inspiráló.

tomfree 2018.03.13. 06:59:46

Jelenleg itthon a ferfiak 60%-a eri meg a 60 eves kort, de nagy reszuk sem egeszseges. Egyreszt persze genetika, de a karos szenvedelyek, az etkezes, elhizas es stressz vagja tonkre a nemzedekunket.

tomfree 2018.03.13. 07:01:24

@Klesk: az egy olasz milliomos idos faszi amugy. Nyilvan sok stressz eri a yachtjan a 25 eves csajaval. Van a neten valami video rola.

Hókirályfi 2018.03.13. 07:18:49

Igen, valóban inspiráló az írás. Az biztos, hogy először a fejekben kell rendet tenni ahhoz, hogy itt társadalmi szinten a testekben legyen változás.

Wooden Tiger 2018.03.13. 07:36:42

Az "öreg" ember a képen: Pawelw Ladziak

moonshadow 2018.03.13. 07:39:55

Pénz ha van akkor tudsz egészségesen öregedni. Átlag nyugdíjból nem fogsz tengerparton lebarnulva szaladgálni és napi 6-8 ezret elkölteni egészséges kajára.

Terézágyú 2018.03.13. 07:54:28

Igaza van a pószternek... nekem például sose fájt a lábam, ezért meglehetősen undorral figyelem, hogy (bármilyen korú) emberek képesek fájlalni a lábukat!!!!!
Én el se hiszem, hogy a láb fájhat, illetve ha mégis, akkor bizonyára ők a hibásak abban, hogy fáj nekik!!!!

elvagyok 2018.03.13. 08:12:32

Biztos, hogy Doyle Brunson jó válaztás volt a cikkhez? Tudomásom szerint 3x lett rákos, a poszter kissé alultájékozott... A szteroidos bácsi is kiváló... :-))

2018.03.13. 08:16:19

@tomfree: Nem is csak a stressz hiánya. Gimis korom óta foglalkozom kondizással, most vagyok 50. Pár tucat konditermet megjártam már, több ezer testépítéssel foglalkozó embert láttam. Nos, szépkorúak nagyon-nagyon kevesen vannak, és akik öregkorukban lejárnak, azokon jellemzően nem igazán van izomtömeg, inkább csak szálkásak. Tömeg csak akkor lehetséges, ha van kívülről szteroid. A test idősebb korban már nem termel ahhoz eleget, hogy jelentős izommennyiség maradjon. Másfelől már az én koromban is problémás a sérülésveszély, mindennaposak a húzódások, ízületi gondok, az inak fájdalmai. MR vizsgálatokon már nálam is egyértelműen látszanak az ízületi kopások. És sajnos minél többet mozgok, ez annál rosszabb lesz.

2018.03.13. 08:23:54

Az egész színtiszta genetika. Tény, hogy az életmód hozzá tud tenni, vagy elvenni belőle, de mindenre van példa és ellenpélda is. Churchill túlsúlyos, alkoholizáló, meglehetősen stresszes életmódot folytató ember volt, aki letolt napi három szivart, mégis elég szép kort ért meg. Egyes sportos életet élő futballisták pedig nem élik meg a harmincéves kort.

Talán a mérsékletesség az, ami minden korban javasolt az életvitelhez. Persze ez sem tuti recept.

Terézágyú 2018.03.13. 08:44:19

Természetesen léteznek olyan idősek, "akik még mindig bámulatos elszántsággal sportolnak és gondolataik csillogóan tiszták. Abszolút nem lehetetlen."

Így van. A lottóötös se lehetetlen.

accountant050915 2018.03.13. 09:00:19

@Klesk: én még csak 35 vagyok, 11 évesen kezdtem súlyzózni, 15 éves koromtól járok terembe. Ugyanezt észrevettem amit mondtál, csak sokkal kisebb időtávon, pl. hogy 5-6 éve (fiatalabban, gyerek nélkül, lakáshitel nélkül, különösebben nagy felelősség nélkül, rendeseket aludva) mennyivel jobban ment az edzés, nagyobb súlyok, gyorsabb regenerálódás stb. Abba is hagytam amúgy kb. egy évre, de nemrég újrakezdtem, annyi, hogy csak gépeken edzek. És azóta valahogy sokkal jobban érzem magam, pozitív hatásai ugyanúgy megvannak, de mondjuk nem esik nehezemre lehajolni és tolni a gyereket a biciklin. Nem tudom milyen gyakorlatokat csinálsz, de hátha segít (elnézést, ha okoskodónak tűntem).

Témához hozzászólva - azért a 35 éves testépítő gyerekről betenni képet elég nagy fail :) A gondolatok szépek, és szerintem mindenki így élné az életét, ha tehetné. De ha azt nézem, hogy egy mondjuk 60 kg-s nyugdíjasnak ennie kéne mondjuk napi 300g csirkemellet 60g fehérje beviteléhez, az kb. 400 Ft, ha megveszel valami olcsó cuccot, havonta kb. 12 000 Ft, csak erre... Azt rohadt nehéz kigazdálkodni 60-70-80 000-s nyugdíjakból.

Megnézném amúgy még, hogy ez külföldön hogy van? Ott tényleg minden, de minden nyugdíjas a széles mosolyú, kisimult arcú, Nordic walking stick-kel menő melegítőben sétálgató örökifjú? Én pl. éltem Angliában 4 évet, északon, láttam elég sok hagyományos munkásosztálybeli angolt - meg lennék lepve, ha ők nem olyannak öregednének meg, mint itthon az átlag nyugdíjas.

2018.03.13. 09:05:57

"Arról nem is beszélve, hogy egy kicsit sem igazságos: a befizetés jövedelemarányosan történik, a szolgáltatás igénybevétele pedig az egészségi állapot függvényében."

Jövedelemarányos, de a felső határ igencsak alacsonyan van.
Hogy érted azt, hogy a szolgáltatás eü állapot függvénye? Mindenki, aki biztosított (vagy fizeti a járulékot) egyforma szolgáltatás illeti meg a törvény szerint.

"Reális, piaci alapon működő világban az egészségbiztosítók rendszeresen ellenőrzik ügyfeleik fizikai állapotát, s díjaikat annak függvényében állapítják meg. "

Ez sem teljesen igaz, ráadasul ez roppant igazságtalan lenne. Nem 100%osan az egyén felelőssége az egészségi állapot.

Terézágyú 2018.03.13. 09:12:05

@accountant050915:
"én még csak 35 vagyok, 11 évesen kezdtem súlyzózni, 15 éves koromtól járok terembe. ... És azóta valahogy sokkal jobban érzem magam, ... nem esik nehezemre lehajolni és tolni a gyereket a biciklin."

Most nem támadásként - de ezzel most azt akarod mondani, hogy ha nem gyúrnál 11 éves korod óta, akkor most, 35 (!!!) évesen nehezedre esnék lehajolni és tolni a gyereket a biciklin....??????????? :))))))))))

accountant050915 2018.03.13. 09:24:00

@Terézágyú: a hangsúly a ....-n van, amit elegánsan kihagytál: nem a 11 éves kortól való edzés miatt, hanem mert más módon (csak gépekkel) edzek. Amúgy az, hogy valakinek valami nehezére esik még nem jelenti azt, hogy képtelen rá, sőt. Pl. nehezemre esik itthon eszemben tartani a nőnapot, anyák napját, születés- és névnapokat, levinni a szemetet, rendet tartani stb., mégis megteszem őket.

De szívesen megkérdeznék randomszerűen 10 db 35 éves férfit, hogy melyiküknek nem esik nehezére előrehajolva tologatni egy gyereket egy biciklin fél - egy órán keresztül, de biztos ők is 11 éves koruk óta gyúrnak :)

Terézágyú 2018.03.13. 09:27:04

@accountant050915:
Jó, akkor most ott tartunk, hogy egy átlag 35 éves férfi is "vén" már testileg szerinted - kivéve ha nem edz gyerekkora óta (géppel vagy gép nélkül) ...... ???????

2018.03.13. 09:32:03

Az egészségtudatosság az luxus. És minden tarsadalomban az. Az ember először lakni akar valahol, aztán fűteni. Jóllakni, a gyerekét iskolába járatni, öltözködni és elmenni legalább egyszer nyaralni egy évben. Mindezek után juthat csak el egy ember magától arra a szintre, hogy megfogalmazni tudja azt, hogy mindehhez jobb ha az ember mozgékony és energikus.
Magyarországon már a legelső kritérium nem teljesül, a lakosság fele a létért küzd. Ráadasul a jelenlegi hatalomnak egyáltalán nem érdeke, hogy ebből az állapotból kimozduljanak az emberek.

Dr.Démonmac1 2018.03.13. 09:37:22

"Magyarország jelenleg abban a fázisban tart, amikor már elég jól élünk ahhoz, hogy a várható élettartam - a világátlaghoz és a történelem mögöttünk hagyott fejezeteihez képest - viszonylag magas, "
Na szerintem ez nettó téveszme:DD
Mert abszolút nincs így. (Talán csak a kormánypárti potentátok körében) a nagy többség legyen az dolgozó/vagy nyugdíjas igen cudarul él.

Terézágyú 2018.03.13. 09:43:47

@Hortenz:

"Az egészségtudatosság az luxus. És minden tarsadalomban az."

Igen. És maga a szó, véleményem szerint - tudom, sarkos - eleve ellentmondás.

Miért hívjuk egészséges embernek azt, aki "állandóan" orvoshoz jár, a testét figyeli, hogy mennyire jól működik?
Egy konkrét (és direkt nem gyúrási) példa: miért mondjuk egy huszonéves emberről, hogy neki egészségesek a fogai, ha egyszer tudjuk róla, hogy sok százezret/egymilliót költött eddig fogorvosra (*), és eleve rendszeresen jár fogászhoz?

EZT jelenti az a kifejezés, hogy "egészségesek a fogai"...?????

Fehérítve vannak, műfoga is van esetleg - de "egészséges"...????

Mondhatom magamról, hogy egészséges vagyok, nincsenek szívproblémáim - merhogy pészmékerem van, és háromhavonta orvos ellenőrzi????

Mit jelent hát az a szó, hogy egészség?.................

(*) Caroline hercegnő vagy ki, akiről ezt konkrétan írták.

bbwd 2018.03.13. 09:45:02

@Dr.Démonmac1: mihez képest cudarul? mert el kell, h keserítselek, a föld lakosságának 80%-ához képest a magyar átlagember királyként él...

koschwarz 2018.03.13. 09:47:32

@Hortenz: Nem az egészségtudatosság a luxus, hanem az egészséges életmód feltételei. Az egészségtudatosság ingyen van, habár aktívan kell keresni (és szűrni) az információkat és a tudást hozzá. Egyetértek azzal, hogy vannak bizonyos prioritások, hogy mire költ az ember...

...de ha azt nézzük, hogy az egészség a táplálkozással kezdődik (mert szerintem a rendszeres testmozgáshoz alapvetően nem kell sok pénz, egy csomó mindent kvázi ingyen csinálhat az ember), akkor meg lehet nézni, hogy milyen szarokat vesznek az emberek, csak nézz bele egy átlagos bevásárlókocsiba. Arról ne is beszéljünk, hogy mennyit képesek költeni az emberek bagóra és piára. Na ezeknek a költségéből már kijön az a plusz, ami a jobb minőségű, lehetőleg a legkevésbé feldolgozott élelmiszerhez kell. És ha a minőség adott, akkor nem kell abból a "mennyiség". Sokkal jobban jár az ember, ha kevesebb, de minőségi táplálékot eszik.

patkányarcúáginéni 2018.03.13. 09:50:53

@Hortenz:

Az utolsó mondatod színtiszta politikai propaganda, ordas hazugság. Köszönöm, nem kérem!

2018.03.13. 09:51:14

@accountant050915: Én az eddigi pályafutásom során megszokott edzést csinálom, a gyakorlatok piramis rendszerben mennek felfelé egyre nagyobb súllyal, a vége általában az egyismétléses maximum kb 80%-a. Fickós napokon az egyismétléses maximum. :-) A mell, kar, váll, hát 4 napos ciklusban váltva, láb és has minden nap. Nekem ez VOLT a megszokott, de az utóbbi időkben már nem a gyakorlatok közbeni kellemes erőfeszítés jelentkezik, hanem mindig valami fájdalom. És ez egyre jobban tönkreteszi az edzést. Az a baj, hogy vissza kéne venni az edzés intenzitásából, de ez annak beismerése lesz, hogy megöregedtem és többé soha nem lesz olyan erőm, mint régen volt. Hát ez az, ami kurva nehezen megy, és nem akarom megadni magam. De 5-10 éven belül kénytelen leszek visszafogni magam, ahogy te is javasoltad. Úgy még el lehet húzni egy darabig. A poszthoz kapcsolódva amúgy szerintem kár mutogatni olyan embereket, akiknek a testi adottságai lehetővé tették, hogy öregkorukra is elbírják az edzést. A nagy többségnek ezt nem adja a természet. Már az is csoda, hogy mostanában ilyen sokáig él az ember és ilyen sokáig aktív marad.

bbwd 2018.03.13. 09:51:32

nagyon jó cikk, sok eretnek gondolatot fogalmaz meg, amivel én is egyetértek:
pl:
"Milyen akaraterőt, tettvágyat, ambíciót és esztétikai igényességet várhatunk el azoktól, akik még a saját testüket sem képesek kordában tartani? Micsoda ostoba öngyűlölet kell ahhoz, hogy lemondjunk minden szexuális vonzerőnkről, s önként sétáljunk bele százféle halálos betegségbe?"
Az elhízás - nem számítva ki számú, betegsgég miatt kövér embert - önhiba, abszolút igénytelenség.

"Arról nem is beszélve, hogy egy kicsit sem igazságos: a befizetés jövedelemarányosan történik, a szolgáltatás igénybevétele pedig az egészségi állapot függvényében. Egy normális, piaci alapon működő világban az egészségbiztosítók rendszeresen ellenőrzik ügyfeleik fizikai állapotát, s díjaikat annak függvényében állapítják meg. "
Pontosan, sokan vígan pöfékelnek évtizedeken keresztül, aztán járnak a tüdőrák kezelésére, ami szintén önhibájuk miatt alakult ki. A kövér emberek dettó.
Aki magasabb egészségi kockázat ot jelentő életet él, az fizessen többet az eü kasszába. Rögötn leszokna a cigiről, ha azt mondanák neki, hogy barátom, havi 40 ezer plusz lesz az egészségbiztosításod.

Még valami: azonnal ki kéne szórni a boltokból a chips-eket, energiaitalokat és a többi méreggel egy szinten lévő szar élelmiszert.

John Doe3 2018.03.13. 10:05:28

@Hortenz: a felső határ szvsz csak bizonyos jövedelemtípusoknál él, a klasszikus munkaviszonynál nem -- de javíts ki, ha tévedek.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2018.03.13. 10:05:32

lol, az első képek az "öreg" 35 éves.
elég híres.
tovább el se olvastam...
ezek után.

2018.03.13. 10:36:35

Kávét kell inni vödör számra és csicsókát enni, az a hosszú élet titka.

Vérnari 2018.03.13. 10:36:38

Látom, sokakat betalált a cikk és rögtön agresszíven hurrognak. Meglehetősen sok érvelési hiba röpködött itt jobbra-balra, szemezgessetek: a.te.ervelesi.hibad.hu/

A posztoló valóban rossz képeket választott a cikke illusztrálásához, de ezek csak illusztrációk, emberek... Tehát ha a kép kevésbé releváns, akkor az asok infó és gondolat, ami a szövegben van, már nem helytálló? Tényleg? Ez annyira buta, tipikusan akinek a bütykére léptek, ilyen apróságokon próbál fogást találni.

Szerintem sok olyan mondat szerepel itt, amin érdemes elgondolkodni. A hétköznapokban kicsit is odafigyelni a bevásárlások alkalmával, igazán nem nagy feladat és nem kerül feltétlenül többe. Edukációt igényel, semmi többet. Vegyük például, a magyar ember kb. mindenhez kenyeret eszik, fehér kenyeret. Sütemények sütéséhez sütőmargarint használ... Annyira lenne szükség, hogy nem egy kilót veszel a fehérkenyérből, hanem mondjuk felet egy jobb minőségűből. Nem margarint, hanem teavajat használsz. Nem E-vel teletolt vajkrémet veszel, hanem mondjuk cottage cheese-t, vagy túrót, amit ízesítesz, máris jobb és értékesebb tápanyagokat viszel be. És mivel jobb minőségűek, más a tápértéke, nem is kell belőle majd annyi.

Meg aztán mozogni hétköznap miért nem lehet? Mondjuk munkába menet 1-2 megállóval előbb szállsz le a villamosról és sétálsz. Vagy kicsivel messzebb állsz meg.

Beávásrlókocsis példát megragadva: a szüleim 60 évesen még mindig nyögik a régi korszak berögzött buta szokásait, szerencsére azonban a megfelelő informálódásnak köszönhetően már ők is sok újító dolgot bevezettek az étkezés terén, járnak túrázni, nagyon boldog vagyok miatta, és képesek rá, túrabottal, a maguk tempójájában, de csinálják. Mindezt úgy, hogy apám túlsúlyos, mázsa fölött van és nem azért, mert annyira magas... Mégis még mindig látszik a bevásárlásaink közti különbség: nem költök többet, sőt! Mégis sokkal minőségibb ételeket és termékeket veszek, kevesebbet és jobbakat, nincs felesleg. Ennyi. Ez igazán nem nagy dolog.

Sajnos az emberek nagy része rohadtul kényelmes, veszélyesen tunya, és amikor elhangzik egy-két lehetőség arról, hogy hogyan lehetne ezen legalább egy minimális szinten is változtatni, jönnek a kifogások, meg az agresszív ugatás, hogy ez mekkora baromság.

Igazán nem baj, ha emberek így szeretnének élni, ez egyéni döntés kérdése, de legalább ne oltsuk már le azt, aki másképp és képest ezt látni. Pontosabban le lehet, hiszen lehet az a módszer ellenszeves, ha ez jól esik, de attól még a lehetőségek és opciók nem tűnnek el.

Vicces, hogy egészséggel foglalkozó cikk is - ami valljuk már be, bsszus, pozitív dolog -, mennyi indulatot és anyázást tud kiváltani. Nem fura?

Mellesleg a genetika valóban sok mindent predesztinál, nem mondom, hogy a cikk 100%-ban tudományosan és minden téren megállja a helyét, de szerintem nem is úgy készült. Inkább szemeket próbál felnyitni és arra szerintem nagy szükség van.

2018.03.13. 10:40:58

@doggfather: Akit utánoz: Gianluca Vacchi, na ő már idősebb ;) De benézte a post írója :D

Vérnari 2018.03.13. 10:56:02

Még egy gondolat, bocs, ami még szerintem fontos:

Az időskori hozzáállás. Biztos vagyok benne, és eszem ágában sincs elbagatelizálni némely idős ember problémáját vagy problémáit. Nem vagyok még ott, így nemigen tudom átélni, viszont onnantól kezdve, hogy van ellenpélda (és nem szélsőség), nem tudom elfogadni egyetlen opcióként a folytonos panaszáradatot.

Borzasztóan lehangoló, mikor villamoson/metrón/bárhol találkozik két nyugdíjas, akik ismerik egymást. Hányszor voltam kénytelen végighallgatni, hogy a 20-30 perces beszélgetéseik 100%-a nem szólt másról, mint hogy ki milyen vizsgálatra ment, mi lett az eredmény, mit kapott gyógyszert, kinek mije fáj. Sokszor nem is figyelnek a másikra, csak mondják a magukét és olyan, mint valami groteszk dupla monológ.

Szerintem a testi és mentális egészségen már az is rendkívül sokat segítene, ha nem ez lenne az egyetlen beszédtéma. Persze ilyenkor jön a kérdés, hogy de hát mi másról beszélne, ez az élete? Ez meg a másik szomorú dolog. Rengeteg idős ember abszolút nem csinál már SEMMIT. És most hagyjuk a sportot és mozgást teljesen. De nem olvas, nem néz mondjuk értelmes műsorokat (nem Anikó-show), nem érdeklődik, nincs semmi, ami foglalkoztatja.

Így mi tartson életben egy embert, miért kel fel reggel? Ha nincs, ami felvillanyozzon bárkit is (és itt lehet egy hobbi felőlem a szalvétagyűjtés is), akkor hogyan is lehetne elvárni, hogy sokáig és boldogan él? Ez a fajta szándékos életképtelenség valahol ugyanolyan veszélyes, mint a magas koleszterinszint például.

Szerencsére van a környezetben erre ellenpélda 60-70 pluszos embereknél, ezért merem állítani, hogy nem ez az egyetlen út. És ehhez sem pénz kell, meg szerencse.

G. Nagy László 2018.03.13. 11:01:16

@Vérnari: Minden szavaddal egyetértek.

Void Bunkoid 2018.03.13. 11:33:27

A "valami tevékenység" tényleg fontos. Ha nincs semmi, rövid úton támad a leépülés-demencia-meszeltek.

Thou 2018.03.13. 12:24:35

@tomfree: Tévedés. Ő egy 35 éves lengyel modell, aki korán kezdett el őszülni, erre rájátszva festeti fehérre a haját szakállát, mert modellként hülyére keresi magát így.

velvet.hu/kockahas/2017/08/16/ez_a_35_eves_lengyel_ferfi_azert_sikeres_az_instan_mert_hatvannak_nez_ki_galeria/

diliba 2018.03.13. 12:41:06

@villamos alóli kacaj nem mindig őszinte: én 64 vagyok. Majdnem minden nap mozgok egy órát (fitness klubban torna, kondiórák, sztep vagy jóga, és néha futni megyek). Mivel egész életemben a szolid (nem versenyszerű) mozgás megvolt, most is nagyon jól esik. Sajnálom magam, ha egy nap sport nélkül múlik el. Fizikailag oké vagyok, és tudok az unokával viháncolni (nem kell hozzá fájdalomcsillapító, mint a reklámokban).

Terézágyú 2018.03.13. 13:13:36

"Látom, sokakat betalált a cikk és rögtön agresszíven hurrognak. Meglehetősen sok érvelési hiba röpködött itt jobbra-balra, szemezgessetek: a.te.ervelesi.hibad.hu/"

Te meg olvasd el a saját.ervelesi.hibaddal.foglalkozz.vazze.hu-t

Vérnari 2018.03.13. 13:27:56

@Terézágyú: Mit rontottam? Elismerem, nem egy mondatot el is írtam amúgy a tempóm miatt, szóval megeshet, de biztos nem akkorát, mint itt sokan. Viszont visszaolvasva a kommetnjeidet, sok hasznosat nem tettél hozzá az itt leírtakhoz, inkább csak paprikás hangulatban oda-odaszúrsz, mint most is. Mi a gond?

Andor Kopasz 2018.03.13. 13:29:18

Na, kommenttel a magyar. Luxus és drága a polcról a kolbász és kakaós csiga helyett a csirkemellfilét levenni a polcról és zöldséget párolni mellé, vagy lemmenni kocogni fél órára vagy akár lenyomni egy intenzívebb sétát? Kifogások és a lustaság hölgyeim és uraim. Az egészséges életmód nem kerül pénzbe. Max a téli aláöltözetre kell költeni. Mint a "leszokni akaró" bagósok. Na még egyet a reggelli kávé mellé, najó egy uccsót az ebéd mellé, és
így megy ez tovább a hiperventillációig és a szívrohamig. Lehet fröcsögni a fotelból, én meg lemegyek a kondiparkba.

Wasfék 2018.03.13. 14:26:26

címlapképen egy 30-40 éves pali látható őszre festett búrával...

valamilyennev 2018.03.13. 14:35:03

"az OECD tavalyi felmérése szerint Európa legkövérebb nemzete a magyar, gyakorlatilag minden harmadik honfitársunk kifejezetten elhízott."

Egyszer már felejtsétek el ezt az orbitális hazugságot!! Elég csak bármerre kimenni a határon, és meglátod, mennyire nem igaz!

FlybyWire 2018.03.13. 15:23:28

@accountant050915: 44 leszek, a gyerek 5 éves, de sose volt ezzel gondom.
Sok éve nem sportolok rendszeresen, a heti 2-3 edzést úgy 7 éve hagytam abba szinte teljesen.

FlybyWire 2018.03.13. 15:26:14

@Klesk: nekem a focival volt így. Lehetőleg minden héten járok, másfél-2 óra kispályán.
Olyan 37-38 éves korom körül kezdett kijönni az, hogy utána 1-2 napig szinte mindenem sajog-fáj: egy ideig azt hittem, hogy izomláz.
De nem... egyszerűen a test 40 fölött már a régen lazának számított fizikai igénybevétel ellen is tiltakozik... recseg-ropog/nyikorog.
Ez van. De abba nem fogom hagyni, sőt :)
Mondjuk a 25 éves korom óta felszedett és soha le nem adott +20 kg is számít....

2018.03.13. 15:37:14

@FlybyWire: Én alapból girhes lennék, nekem a 90 kiló fenntartása okoz erőfeszítést. Az a gond, hogy még a sportból vissza tudok venni, de sajnos a fizikai munkát is nehezen bírom. Ásni, lapátolni semmit, és a kitartó munka nem megy. Állandóan le kell ülnöm. Ha nem teszem, szörnyű böjtje van. Mivel faluhelyen lakok, kertes házban, plusz van még egy házam is, hát ez nem egyszerű. A kondi miatt az intenzív erőfeszítés még megy, de a lestrapált testem miatt a hosszú munka már nem. Ha nem az eszemmel dolgoznék, kb éhen is halnék. Az rémiszt el, hogy ha ez idővel romlani fog, mi a fenét csinálok majd? Fiatalon sosem hittem, hogy ez majd megtörténik velem is. Talán azért is beszélnek az öregek annyit a nyomorukról, mert egyszerűen nem lehet napirendre térni a test hanyatlása felett. Nekem legalábbis nem sikerül.

FlybyWire 2018.03.13. 15:56:10

@Klesk: Én is 62 kg voltam 25 éves koromig... most olyan 75 lenne ideális, sajna néha felszalad 90 fölé is. Mintha egy kővel teli zsákkal focizna a friss diplomás testem... hát nem csoda, ha fáj alul (majdnem) minden....
Nálam is ülőmunka lassan 20 éve, hát igen, emellé kevés a heti 1-2 mozgás.

schiffertzoltan 2018.03.13. 16:08:58

@FogarasiArpi: Tisztelt hozzászóló, a képen látható urat megtalálja ezen cikkben, a többi ötvenes társaságában:rcnews.hu/a-legsarmosabb-ferfiak-50-felett/

FlybyWire 2018.03.13. 16:22:34

@Schriffefreitige: tisztelt blogíró: hülyeséget tetszik írni, tessék inkább megguglizni: Pawelw Ladziak
Sőt, inkább segítek, mert ha eddig nem ment, lehet most se fog: 24.hu/elet-stilus/2017/08/18/soha-nem-fogod-kitalalni-hany-eves-ez-a-ferfi/

35 éves. Harmincöt.

Fogtuk?

eßemfaßom még áll 2018.03.13. 16:23:27

@accountant050915: csak kiváncsiságból, minek kell a gyereket tologatni a biciklin? Az én kölkömnek van lába, azzal mozgatja a bringát.

G. Nagy László 2018.03.13. 16:44:50

Hölgyek, Urak, a srác az első képen valóban Pawel Ladziak, a lengyel viking. És valóban 35 éves. És az is igaz, hogy 60-70 felett már nem jellemző az ilyen test. Viszont ahogy ő maga is tudatosan használja a nagyapó imázst, én úgy használom az ő fotóját. Írta valamelyik okostojás, hogy ezek után el sem olvassa a posztot. Ez elég megmosolyogtató hozzáállás, de legyen az illető baja. Látva, hogy több mint 33 ezren letöltötték, Pawel - így utólag - kifejezetten jó választásnak tűnik :)

FlybyWire 2018.03.13. 16:46:13

@G. Nagy László: ne csúsztass, 60-70 felett.... persze Pityu

40 felett nem jellemző, 50 felett meg szinte lehetetlen.

Ha már pontos akarsz lenni egy ilyen elég durva megvezetés után.

G. Nagy László 2018.03.13. 16:55:06

@FlybyWire: :) Nem megvezetés és pláne nem durva. Csupán illusztráció :)

Létezik nagyon jó test 40 és 50 felett is, találsz te is a neten bőven (én a tükörben is :)), de ez a fickó annyira tökéletes, hogy nem volt szívem kihagyni.

schiffertzoltan 2018.03.13. 17:03:20

@FlybyWire: Utánanéztem- kétség kívül tévedtem. Sorry

Leooo 2018.03.14. 01:07:12

Nos, a kisded vita lezárásaként egy régi vicc:
Az orosz TV-stáb felkeresi Ivan Ivanovics Kurjakint a nagy abház hegyek alján, hogy felköszöntsék 110. születésnapján, s meginterjúvolják, hogyan is sikerült neki ilyen szép kort megérni, úgy, hogy még mindig naponta eldolgozgat a földecskéjén.
- No, Ivan Ivanovics aztán mesélje már el, hogyan sikerült ilyen szép kort megélni, minden nap kefírt ivott, mennyi és milyen húst evett, bort ivott, sportolt valaha valamit...?
- Hát édes fiam, tudod az úgy volt, hogy volt a Nagy Októberi Szocialista Forradalom...
- Értem, Ivan Ivanovics, tudjuk, de arról meséljen, hogy dohányzott, ivott vodkát, evett spenótot...?
- Hát édes fiam, tudod az úgy volt, hogy volt a Nagy Októberi Szocialista Forradalom...
- No, tudjuk, tudjuk, ám arról meséljen Ivan Ivanovics, hogy zöldséget evett, meg forrásvizet ivott, vagy hogyan is volt...?
- Mondanám én fiam, csak mindig belepofázol. Szóval tudod az úgy volt, hogy volt a Nagy Októberi Szocialista Forradalom, jó nagy kupleráj lett, a pópa elmenekült az anyakönyvvel, s aztán bemondásra állították ki az új igazolványokat a területi tanácsban!

Edit Augen 2018.03.14. 08:43:02

Mondjuk arról nem szól a fáma, hogy a leamortizálódott/eü ellátásra szoruló idős emberek az egész életüket kemény fizikai munkával töltötték, hogy a családjuknak a betevőt előteremtsék.
A nyugati kultúrákban a létbiztonságban élők megengedhetik maguknak az egészséges étkezést és a testi-, szellemi fitnesszt, míg otthon:ami egészséges az drága, kivéve a sárgarépát és spenótot. Minden egyéb egy létminimum körül élő családnak megengedhetetlen. Így marad a meló, és mellette maximum a #pörköltnokedliveléshúslevessel élvezete.

Almandin 2018.03.15. 12:42:40

@Klesk: Okinaván valószínűleg az a helyzet, hogy sokáig nem keveredtek másokkal. Így bizonyos gének feldúsultak. Szerencsétlen esetekben az ilyen közösségeket hasonló betegségek sújtják, de jó esetben a pozitív tulajdonságok dúsulnak fel. Okinaván valószínűleg az utóbbi a helyzet.
Tény, hogy sok múlik az életmódon is, de a genetika valóban nagyon sokban meghatározó. Aki úgy betegre és extrém elhízottra zabálja magát, mint a felső képen látható nő, az valóban életmódfüggő. De még itt is beléphet a genetika: mitől akaratgyenge? Valószínűleg az akaraterő képessége is nagyban meghatározott genetikailag. A nő valószínűleg depressziós és azért eszik annyit. Tény, hogy odalesz a nemi vonzereje, amitől még depisebb lesz, de ez a lefelé tartó spirál valószínűleg genetikai hajlam alapján jött létre.
A stresszmentes életmód se oldható meg gyakran. Sokszor már idegbeteg családba születik a gyerek, ahol az egész gyerekkora feszültségben, lelki terrorban telik. Felnőttként is sok stressz kikerülhetetlen. Inkább a stressztűrő képesség a döntő, akinek magas, jobb idegállapotban öregedhet meg.

Almandin 2018.03.15. 12:56:24

@Hortenz: Tény, hogyha csak nagyon az alapokra telik, abból nehéz egészségesen táplálkozni. De pl. nálam mindig is előbbre való a normális étkezés, mint a nyaralás. Ha nyaralásra nem futja, nem dől össze a világ. De ha nem tudok elég húst enni, enervált, sőt, frusztrált és ideges vagyok. Akkor is, ha nem gyalogolok napi minimum 1-2 km-t, de azt szeretem igazán, ha megvan a 3-4 is. Ez független attól, hogy esik, fúj, mínusz tíz vagy plusz negyven fok van-e.
Ha valakinek kevés a pénze, olcsó és egészséges élelmiszer a kelkáposzta, karfiol, tojás, parajpüré meg társai. Jó kis főzelékeket lehet csinálni olcsón. A gond, ha husira nem telik, mert az elég hús kell a megfelelő kondícióhoz és az immunfehérjék képződéséhez. Nem egészséges vegának lenni.

Pepiofi 2018.03.20. 15:22:31

@Klesk: ha életmóddal le lehet csökkenteni, akkor talán a megfelelő életmód, ami nem csökkenti hanem szinten tartja- már egy jó eredmény, nem?

Pepiofi 2018.03.20. 15:35:26

jó gondolatokat vet fel a cikk, tetszik. DE! Már annyi országban éltem, és annyi népet láttam, nem a magyar a legkövérebb és legtunyább ! Nem kövérebb és nem tunyább , mint az egész közép és nyugat-európa!
A másik tévedés a nyugat-európai egészségügy piedesztálra emelése. Évek óta itt élünk, volt hozzá szerencsénk- sajnos... Itt az egészségügy épp olyan üzlet, mint mindenhol nyugat Európában. Ugyanolyan kevés a gondolkodni képes és akaró , karizmatikus orvos, mint bárhol máshol. Az orvosok jól képzett szakmunkások és egy "egészségügy" nevű " gyárban" , egy futószalag mellett dolgoznak, a futószalagon meg a beteg...Igazából etéren nagyon magunkra vagyunk utalva. A legtöbb "életmódtanácsadás" lényege igazából annyi, hogy fogyasztójává válj egy bizonyos terméknek.

Adam Feldmann 2018.03.26. 11:47:59

Odafigyelés: le kell ülni számolni, a parízer fehérjetartalma mennyibe kerül és a whey proteiné?
mennyibe kerül a fehér kenyér és a zabpehely?
a tonhalkonzerv kilója fornetti árban van.
egy üveg töményet veszel, vagy egy doboz vitamint?
pizzarendelés helyett 1-2 napra megvan a csirkerizs....
nyögdécsesz guggoláskor, vagy veszel 3000-ért halkollagént?

Folytathanám. Egyébként 80000-ből a szart sem lehet megvenni, nemcsak a jót.
Ha a saját korosztályomon végignézek(41), akkor rengeteg igénytelen férfit és lelakott nőt látok.
Mindíg a munkára, meg a gyerekre és miegymásra fogják....
Én pl korábban kelek és a heti 3 kondit beiktatom reggel, ami megcsinálja a napomat. El kell határozni, ennyi. Nincsen több titka. Mellette nyírom a 3000 m2 kertben a füvet és viszem a gyerekkel sétálni a kutyát. Ha ezek közbe döglök meg, akkoris a céljaimért harcoltam, azért, hogy ha lehet, 70 évesen ne egy roncsot lásson a gyerekem és az unokám. Ennyivel nekik is tartozom, nemcsak magamnak. De ez csak az én nézőpontom.

G. Nagy László 2018.03.26. 11:53:03

@Adam Feldmann: Nem csak a tiéd. Rengetegen nézzük ebből a szempontból is. És persze rengetegen gondolkodunk hasonlóan. :)
süti beállítások módosítása