Egyetlen szóval sem állítom, hogy a Fidesz kreatív stábja a jelen kampány során nagyon kitett volna magáért. Márki-Zay Péter Mini Feriként történő cinkelése - még ha jogos is - a legkevésbé sem szellemes. A "Magyarország előre megy, nem hátra" szlogen sem jelenti a politikai marketingkommunikáció csúcsát, csupán az menti, hogy nótába csomagolva - "Piros volt a paradicsom, nem sárga" - a mulatozásra mindig kész népléleknek köszönhetően egészen működőképesnek hat. Ami azonban az ellenzéki összefogás kampányát illeti, az valami döbbenetesen szánalmas. Nem is tudom, jártunk-e ilyen mélyen valaha is.
Kezdjük némi nosztalgiával, visszatekintve a rendszerváltás időszakára!
Egészen fura, hogy harminckét esztendővel ezelőtt, amikor idehaza még senki sem tudta, mi fán terem a politikai reklám, ilyen gyöngyszemek születtek. Igazi amatőr világ volt, amelyet alacsony költségvetés és szerény hozzáértés jellemzett. A kreatív anyagokat rendszerint a pártok belső emberei készítették. E hőskorszakban nem is igazán volt hová nyúlni - a magyar könyvpiacon hiába kerestünk volna kampánymarketingről szóló kiadványokat. Az évek során a politikai kommunikáció területén megjelentek a dörzsölt profik, azonban mélységesen csalódnia kellett minden szépléleknek, aki ettől szárnyaló kreativitást és csillogó eleganciát remélt.
"Áremelés helyett béremelést" - hirdeti az ellenzéki összefogás egyik központi plakátja immáron 2022-ben, melyet látva az embert nyomasztó szekunder szégyen keríti hatalmába. Atyaég, micsoda szellemi munka lehetett kiizzadni e bravúros szlogent? Fizettek ezért valakinek? Ez a rettenetes közhelygyártás nagyjából egy nyolcéves gyerek szintje, sőt továbbmegyek: akár még Kunhalmi Ágika fejéből is kipattanhatott volna. Azt már csak halkan jegyzem meg, hogy egy normális világban sem az árak, sem a bérek nem függnek a kabinet tevékenységétől. Manapság tényleg igazi luxusnak számítana, ha egy választási plakátnak valódi, lényegi üzenete is lenne. Ilyen elvárást aligha támaszthatunk. (Ha léteznek olyan fogyasztási elemek, amelyek árszintje a központi beszerzésből fakadóan nagyon is függ a kormányzattól, úgy az energiahordozók pontosan ilyenek. Amikor az ellenzék az orosz gáz elzárását és Paks 2. leállítását sürgeti, valójában a saját kampányígéretével is szembelovagol.)
"43 ezer halott, mert a járványból is loptak" - hirdeti egy másik, briliáns plakát. Tényleg elhiszi bárki is, hogy a koronavírussal összefüggő halálesetek és a korrupció között bármiféle összefüggés is lehet? Hitem szerint elég jó a fantáziám, de bevallom: nem is értem, mire gondolt a szerző. A nyelvhelyességi szempontokon már nem is érdemes fennakadnunk. "A járványból is loptak." Micsodát, vírusokat? "Nem tűri a lopást, ezért támadják." Ez már Márky-Zay Péter személyes plakátja, melyen mindig hangosan felröhögök, ha szembejön velem. Valóban ezért támadják? MZP valóban nem ad rá semmi egyéb okot, hogy kritizálják? Az elmúlt fél év során nem volt egyetlen olyan megszólalása sem, amelyben ne mondott volna valami vállalhatatlant. Ha felmegyünk a DK, a Jobbik, vagy bármelyik ellenzéki párt Facebook-oldalára, a híveik körében még sokkal erősebb kritikai hangokat fogunk találni az összefogás miniszterelnök-jelöltjével szemben, mint amilyet a kormányoldalon bárhol. Értem én, hogy óvni kell MZP homlokzatát, de ez annyira erőtlen! Most képzeljük el azt, hogy Fidesz így kampányolna Orbán mellett: "Felkapott 15 kilót, ezért támadják..." Érezzük, mennyire szánalmas és hazug az effajta mentegetőzés? De tényleg, politikai marketing, első évfolyam, első lecke: aki győzelemre tör, az nem magyarázkodik. Soha, semmiért. Pláne nem óriásplakáton. Ez ilyen egyszerű.
Persze, mindig van még lejjebb. "A hatalom a népé" című klip egészen zavarba ejtő: nehéz eldönteni, hogy a Vidám Vasárnap paródiáját látjuk, avagy a Tanácsköztársaság világába repültünk vissza. Gyenge tingli-tangli zene, ráadásul még csak nem is eredeti - egy Patti Smith felvétel lebutított verzióját halljuk. (Ha már meglévő alkotáshoz nyúlunk, legalább válasszunk valami ütőset, az Ég szerelmére!!) A szöveg is meglehetősen kínos és nélkülöz minden eredetiséget. A cél nyilvánvalóan egy mozgósító, lelkesítő, forradalmi hangulatú nóta megalkotása volt, ám érzékelhetően hiányzik belőle a győzelembe vetett hit és minden erő. Érdemes elolvasni a kommenteket a videó alatt, sok köztük az olyan, amely szimpatizál ugyan a kormányváltás gondolatával, azonban ettől a nyomorult polbeat vergődéstől a hideg is kirázza. Néhány jellemző hozzászólást ki is ollóztam: "Mi ez a förtelmes kultúrkannibalizmus? Mi ez a hitvány ízléstetanusz?" "Ha már így együtt voltatok, elénekelhettétek volna az április 4-ről szóljon az éneket is." "Ezzel nem választást lehet nyerni, hanem sokkal inkább kipusztítani lehet a választókat." A kedvencemet hagytam a végére: " Fáj a hasam a röhögéstől! :DDDD Ezt a kultúrmocskot sikerült kitermelni? Hát tényleg gyerekek, ne akarjatok ti egy országot vezetni ezzel a színvonallal..."
Szegény Toroczkaiék sincsenek irigylésreméltó helyzetben. Gyakorlatilag az egész kampányukat az "Elég a covid-diktatúrából" üzenetre építették, ám még fel sem került az utolsó plakátjuk, a kormány máris megszüntetett minden korlátozást, amely a járványhoz kötődött... Most még huszonkét napig nézhetjük e jelentésüktől megfosztott, tökéletesen értelmetlenné vált hirdetéseket. Legyünk persze sportszerűek: a Mi Hazánk Mozgalom esetén legalább volt valami koncepció. Már ez is nagy szó abban a politikai atmoszférában, ahol az O1G-n kívül nem sok használható kommunikációs - és tartalmi - elem született az elmúlt három ciklus során.
Három hét múlva Magyarország választ, és ember legyen a talpán, aki tudja, mi lesz az eredmény. Egy biztos: ha az ellenzéknek valami csoda folytán sikerülne is leváltania a kormányt, azt biztosan nem a meggyőzőképességüknek, s különösen nem a kreatív teljesítményüknek köszönhetnék.