téveszmék

téveszmék

"Működnek a szankciók"

2022. november 13. - G. Nagy László

the_new_york_times.jpg

 

Lassan kilenc hónapja tart az orosz-ukrán konfliktus, és körülbelül ugyanennyi ideje beszélünk a különböző - terv szerint az agresszort sújtó - szankciókról is. Ami azok hatását illeti, az embernek többnyire az az érzése, mintha visszatértünk volna a törzsi társadalmak szintjére, ahol a varázsló esőtáncra biztatja a népet. Mi persze rázzuk hittel és vadul, de valahogy mégsem hull az égi áldás. Amikor megfáradva, kérdőn nézünk a bölcs sámánra, ő csak annyit közöl: abba ne hagyjuk! Sőt! Táncoljunk még nagyobb elánnal, s előbb-utóbb meglesz az eredménye... Mondjuk az már erősen elgondolkodtató, amikor a New York Times is arról ír, hogy a szankciók az égvilágon semmit sem érnek.

 

Október 30-án jelent meg a NYT oldalán az az elemzés, amely Oroszország 13 fontos kereskedelmi partnerének export- és importadatait vizsgálja, a 2017-2021 közötti időszak havi átlagát összevetve háború kirobbanása óta eltelt időszak havi átlagával. Az analízis szerint alig történt lényeges elmozdulás; mindössze az USA, az Egyesült Királyság és Svédország csökkentette érdemben kereskedelmi forgalmát Putyinékkal; a többiek csak szerényen, vagy egyenesen növelték is azt. Európa nemzetei közül Hollandia, Belgium és Spanyolország egyenesen megduplázta az Oroszországból származó importját, miközben a szavak szintjén maguk is a szankciók fontosságáról papolnak. Németország adatai egyenesen megmosolyogtatóak: 51%-kal csökkentette exportját, miközben - a gázárrobbanás következtében - 38%-kal emelkedtek importkiadásai, vagyis jóval többet fizetnek ugyanazért, miközben ők maguk feleannyit keresnek... Nem vitás, hogy a németek a szankciós politika tipikus vesztesei. Kína, India, Törökország és Brazília adatain meg sem lepődünk; ezek az országok egyetlen másodpercig sem támogatták a büntető intézkedéseket; mindazonáltal jól látszik, hogy a kieső forgalom másutt pótolható. Szó sincs Putyinék kivéreztetéséről.

 

nyt_2.jpg

 

A New York Times elemzői szerint Oroszország  számos termék kapcsán egyenesen megkerülhetetlen, ilyen többek között az urán, a palládium, a ródium, a nikkel, a nyersvas, az azbeszt, a búza, vagy épp a műtrágya. Nem csupán hazánk helyzetét látjuk kiszolgáltatottnak, Európa számos más országa is erősen függ az orosz nyersanyagoktól.

 

Ami általában a gazdasági szankciókat illeti, annyit mindenképpen érdemes rögzíteni: nem egy elvetendő eszköz. Alkalmazzuk békeidőben is, ilyen például a BAR (KHR) lista is: aki rossz adós, annak a továbbiakban egyetlen bank sem fog hitelt nyújtani, egészen addig, amíg le nem kerül e központi jegyzékről. Mi több: léteznek olyan utópiák, amelyekben ez az egyetlen elrettentő mechanizmus. Az anarcho-kapitalista világképben értelemszerűen nem beszélhetünk államról, így állami börtönökről sem. Mi lehet a büntetése egy ilyen társadalomban a visszaeső bűnözőknek? Csakis a kiközösítés. Aligha lehet pusztítóbb érzés, mint - transzparens módon - olyan fekete báránynak lenni, akit sehol sem szolgálnak ki, sehol sem alkalmaznak, sehol sem látnak el. A kitaszítottságnak ez a szintje elviselhetetlen, túlélhetetlen, s ezért bizonyára kellően elrettentő is - miközben az erőszakmentesség alapelve a legkevésbé sem sérül. Ami Oroszországot illeti, agresszorként bőven megérdemli, hogy a világ országai gazdasági szankciókkal sújtsák, önmagában ezzel szemben aligha lehet ellenérzésünk. (Azzal együtt sem, hogy ez a gondolkodásmód alapvetően idegen a progresszív ideológiáktól, ahol a tolvajt többnyire megélhetési bűnözőnek; az erőszaktevőt mentálisan sérültnek; az elmeháborodottat pedig különlegesnek és tiszteletet érdemlőnek hívják. Persze csak ha feketékről, bevándorlókról, melegekről vagy transzokról van szó, az oroszok nem számítanak...)

 

Ha arra a döntésre jutunk, hogy gazdasági szankciókat alkalmazunk, néhány alapvető szempontot azért nem árt figyelembe venni.

  1. Akik részt vesznek az akcióban, képviseljenek meghatározó részarányt az adott piacon! Ha csak néhányan hirdetnek bojkottot, az legfeljebb szúnyogcsípés lesz, nem pedig oroszlánharapás. Ha az Oroszország által kínált nyersanyagokra van vevő Európán kívül, úgy megette a fene az egészet. (Ez persze azért közel sem ennyire egyszerű. A földgáz és a kőolaj szállítása a legkényelmesebben és legkörnyezetkímélőbb módon csővezetéken lehetséges. Egy olyan új vezeték megépítése, ami Szibéria északi részéről szállítana gázt Kínába, minimum öt évet venne igénybe, és e beruházás költségei sem elhanyagolhatóak.)
  2. Ha a vevő pozíciójából szankcionálunk, úgy az adott termékeknek legyen bő kínálati piaca! Ellenkező esetben az árak az egekbe szöknek, esetleg hiány is felléphet. Pontosan ezt látjuk az energiahordozók terén.
  3. Ha nincs bő kínálat egy adott termék piacán, úgy azt csakis úgy érdemes a szankcióba bevonni, ha létezik helyettesítő termék, avagy az adott cikk nélkülözhető. Ezek természetesen csupán teoretikus felvetések, hiszen ki lesz az a piac felett álló tekintély, aki határoz mindezekről? A drágaköveket például a legtöbben sokkal nélkülözhetőbbnek tartjuk, mint az energiahordozókat, ám aligha van jogunk eldönteni a belga gyémántkereskedők helyett, hogy számukra mi szükséges és mi nem. (Nem is került be a gyémánt egyetlen szankciós csomagba sem, akárhogyan is erőltették sokan. A belgák csendes tiltakozása természetesen tiszteletreméltó, szemben a magyar vétóval, mely minden esetben szégyenletes és botrányos...)

Szóval: Ha mindezek nem érvényesülnek, úgy a szankció többet árt annak, aki kiveti azt, mint a másik félnek, akit sújtania kéne.

 

E ponton említsük meg, hogy léteznek olyan elemei is az Oroszország ellen bevezetett intézkedéseknek, amelyek ott és úgy hatnak, ahogyan kell. Amint azt minden valamirevaló szakértő elmondta már a kezdet kezdetén: messze a technológiai szankciók a leghatékonyabbak. Igazán drámai helyzet a személygépkocsi-gyártásban tapasztalható: a nélkülözhetetlen alkatrészek hiánya miatt a 18 oroszországi autógyárból ma már csak kettő működik. Ezzel három és félmillió ember munkahelye került veszélybe - ők adják a foglalkoztatottak 5%-át. Putyinék ettől még nem fognak letérdelni, de az nem kérdés, hogy e pofon épp elég fájdalmas, miközben az EU polgárai mindebből fakadóan semmiféle hátrányt nem szenvednek.

 

"Mivel a szankciók kivetése általában nem jár gazdasági haszonnal, a gazdasági racionalitás hiányát komolyan végiggondolt politikai céloknak kell pótolniuk." Ez a mondat már a Soros-közeli Political Capital tanulmányából való, és jól mutatja az EU által folytatott büntető-hadjárat mélyen vallásos jellegét. Ha sutba hajítjuk a józan észt; ha fittyet hányunk a gazdasági racionalitásra, úgy tényleg nem marad más, mint gyermeteg reménykedés, vágytól fűtött fohászkodás és primitív, törzsi esőtánc. Csak bírjuk szusszal...

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr317976646

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.11.20. 22:41:39

@cvsvrs: nos, az oroszok arra játszanak, hogy a dollár hegemóniája megtörjön. Legyen helyette rubel. A kínai ebben nem partner. Ō a jüant akarja.
Oroszország gazdaságilag nulla. A gáz és olaj exportjából él. Sosem lesz gazdasági világhatalom, így senkinek nem érdeke, hogy igazodjon hozzá. Kína sokkal jelentősebb. Rengeteget fejlődött, olyan termékekkel, amik hozzáadott értékkel bírnak.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.21. 07:30:22

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Na látod, anyám emlegetésével azt a korábban hangoztatott, vélt erkölcsi fölényedet is elvesztetted, miszerint te nem süllyedtél olyan mélyre, mint én, mert te nem emlegetted az anyámat. Sőt apám emlegetésével még túl is tettél rajtam. ;) Grat!

Olyan kiszámítható vagy, mint Baldrick meg a kis halom paszuly. :)

Na de legalább nem a nyelvedet öltöd ki rám, mint az óvodában - ez még akkor is jó pont, ha csak azért nem teszed, mert nem bírod kihúzni Zelenszkij szaros seggéből.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.11.21. 08:20:44

@Kovacs Nocraft Jozsefne: mert aztvmondtam, hogy sose tudjuk meg, mi történt valójában? Vagy mert azt kérdezem, hogy az oroszok mikor nem hazudtak? Talán most először.

2022.11.21. 09:04:12

@Igazamvanvagyigazamvan?:
a jüan se lesz világpénz. hanem az a kínával való kereskedés alapja lehet. hasonlóan a yen és won. nekik is érdekük lesz beinteni a dollárnak amikor a mikroelektronika megdrágul. orosz háború nyomán könnyen fellázadhat ázsia és az arab világ. ez ügyben az usa és az eu könnyen magára maradhat. és lehet, hogy ennek kapcsán oroszország kifekszik és összeomlik. és az új transzferábilis rubelnek lesz vége. lehet.

az is lehet, hogy az euroövezet omlik össze. mert nem lehet a németeket és a görögöket egyetlen pénznemben finanaszírozni. vagy ugye németországot és szegény kis ukrajnát. az eu adósodjon el krajna kedvéért. lehet, hogy a háború kapcsán a rubel omlik össze. könnyen lehet. de ha így lesz, akkor az euró a jelenlegi formájában aligha lesz tartható az majdnem biztos.

IdomitottFoka 2022.11.21. 10:52:44

@GyMasa: "Tehát, beismered, hogy nem igaz, amit az elején állítottál az orosz dezinformációs hálózatról?"
Azért mert beszűkültek a lehetőségeik még nem szűnte meg. Nálad pl egész jól működik még mindig.

"Miért, nem az volt?"
De, valszeg az volt. Csak éppen ez nem afelé mutat h a nyugat tűkön ülve várja h eszkalálhasson, ami az állításod volt.

"Erről semmit nem tudsz"
Azt nem tudom, ezt honnan veszed.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.11.21. 12:33:36

@cvsvrs: teljesen el vagy tévedve. A világpénz nem azt jelenti, hogy egy adott országgal abban lehet kereskedni.

GyMasa 2022.11.21. 12:55:35

@cvsvrs:
"...azon az árfolyamon, amin az oroszok diktálják."
Nem.
AZ oroszok rubelben adják meg az árat.
A rubel árfolyama pedig piaci alapon a kereslet-kínálat alakulásával az oroszok akaratától nagyjából függetlenül alakul.
A rubel azért tudott erősödni, mert a szankció gyaroklatilag lenullázták az orosz importot, de a rubel elszámolású gáz- és olajügyletek viszont rubel-hiányt alakítottak ki a piacon.

GyMasa 2022.11.21. 12:59:10

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Kár, hogy telefonon nem megy. "
Próbáld ki az operát, vagy a firefox-ot, szerintem azok alá lehet tenni bővítményeket, de én még nem próbáltam.

GyMasa 2022.11.21. 13:04:05

@IdomitottFoka:
"Azért mert beszűkültek a lehetőségeik még nem szűnte meg. Nálad pl egész jól működik még mindig."
Ahogy gondolod...
Nem is tudtam, hogy a Youtube egy orosz propagandaoldal...
dehát, mindig tanul az ember!

"De, valszeg az volt. Csak éppen ez nem afelé mutat h a nyugat tűkön ülve várja h eszkalálhasson, ami az állításod volt."
AZ Ukránoknak az az egyetlen esélye, hogy minél nagyobb szart kavarnak, és minál több fegyvert/pénzt kapnak.
És, még így sem látok túl nagy esélyt rá, hogy győzni fognak.
Én úgy látom, hogy a realisztikus céljuk az lehet, ha a mostani helyzetet meg tudják őrizni.
De, ugye én lófrászt sem tudok arról, mi a valóság, hiszen mindkét oldalról erős hazudozás folyik...

"Azt nem tudom, ezt honnan veszed. "
Onnan, hogy mind a két fél hazudik.
Ha elhiszed, hogy az Ukránok nem, akkor te butább vagy, mint gondoltam.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.11.21. 13:06:47

@cvsvrs: jelenleg a dollár a világpiacon 80% fölött áll, a yüan 2% alatt.
Ahhoz, hogy kereskedjenek vele, kellene az is, hogy ezt vásárolják tartalék/menekülő valutaként, ez viszont stabil, átlátható bankrendszert igényelne.
Namost, Oroszország egyszerûen kicsi ahhoz, hogy olyan követelésállományt halmozzon fel, mint az USA. A visszafizetése nem biztosított, sem politikai, sem pénzügyi, sem gazdasági értelemben.
Azért, mert jelentéktelen ország, gazdaságilag. Akkora termelési volumene van, hogy alatta marad Olaszországnak. Szerinted mekkora adósságállományt tartana a piac visszafizethetőnek? Mint amerikáé?

De ki fogadná el a rubelt a kereskedelem során, ha a követelése bizonytalan visszafizetéssel járna?

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.11.21. 13:09:36

@cvsvrs: "az is lehet, hogy az euroövezet omlik össze. mert nem lehet a németeket és a görögöket egyetlen pénznemben finanaszírozni"

Pedig pont erről szól a világpénz.

2022.11.21. 14:18:03

@Igazamvanvagyigazamvan?:
oroszország nem akar világpénzt. ők a liberalizált devizakereskedelmet akarják korlátozni. azt akarják elérni, hogy a világ pénzrendszerében ne az amerikai fed diktáljon. hanem a kreml urai azt mondják, hogy 1 dollár legyen mondjuk 60 rubel. és akkor annyi.

és ne jöjjön senki aki azt modnatja, hogy szerinte 1 dollár nem ér csak 59 rubelt, vagy annyit se. csak 58-at. hanem ezt a kreml urai meghatározzák az illiberális demokráciában. na most erre te mondhatod, hogy ezt mégis ki a franc fogadja el. az usát és európát kivéve szinte mindenki. így kereskednek. nyilván így oroszországon kívül kockázatos rubelt tartogatni. mert nem tudod, hogy a kreml urai holnap hogy döntenek. és ha nem bízol bennük, akkor ne tömd tele a párnádat rubellel.

az árfolyamról néhány nagykereskedő, titkosszolgálatok, a politikai vezetés döntenek. és azt mondják, hogy ezzel megvédik az orosz embereket, a családokat a nyugat ármányától. illiberális demokrácia. ázsianizmus. és nem lehetetlen, hogy a kínai kommunista pártban is úgy gondolják, hogy lehet így is. nem olyan rossz ez.

2022.11.21. 14:31:16

@Igazamvanvagyigazamvan?:
ha a német és a görög fiskális politika különbözik, a monetáris politika közös, akkor az problémákat okoz. a szlovákok is pampognak, hogy kevés eurót kapnak.

2022.11.21. 14:37:53

@Igazamvanvagyigazamvan?:
ha én európai bankár vagyok, akkor mi a francért hitelezzek egy kelet szlovákiai vállalkozónak nagymihályban, tőketerebesen, vagy királyhelmecen. ahol ráadásul a pozsonyi parlament szabja meg a törvényeket.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.11.21. 17:15:45

@cvsvrs: nos, ez nem így működik. Ha ez lenne, akkor Magyarország megszabná, mennyit ér a forint, és nem lenne infláció.
A szlovák cégnek pedig azért hiteleznek, mert uúgy gondolják, haszonra lehet szert tenni. Mondjuk a tőzsdén lévő vállalatok pont így működnek.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.11.21. 17:17:15

@cvsvrs: ja, igen. Ha a politikai helyzet bizonytalan, ha nem látják a megtérülést, vagy a visszafizetés nem biztos, akkor oda nem beruháznak.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.11.21. 17:18:51

@cvsvrs: az amerikai fél nem diktál. A dollárt fogadják el világszerte, tehát a világ diktál. Fordítva ülsz a lovon.

2022.11.21. 18:06:03

@Igazamvanvagyigazamvan?:
ha egy vezető politikus nem fogadná el a dollárt, akkor lelőnék mint kadhafi parancsnokot. aki azt mondta, hogy az olajért cserébe aranyat kér. mondván, hogy ő nem fogadja el azt, hogy az amerikaiak leütik az entert és kérik az olajat. aztán cserébe persze líbia vásárolhat az amerikai piacról, vagy akárhonnan a nagyvilágból. mert a dollárt mindenütt elfogadják. nem olyan rossz rendszer ez. és valóban nem az. aki akar szálljon be.

és az oroszok azt mondják, hogy ez nagyon jó kis rendszer, de köszike ők ezt kérik. meg amúgy sem fogadnák el a pénzüket. építenek egy sajátot. ez a rendszer nem konvertiblis a nyugattal. ettől nem esnek kétségbe. aztán lehet, hogy így senki se akar majd kereskedni az oroszokkal, nem fogadják el ezt a rubel elszámolást. vagy elfogadják, vagy nem. ez egy nyitott kérdés.

2022.11.21. 18:09:31

@Igazamvanvagyigazamvan?:
ha gyügyén lenne a központi bank, akkor felteszem a gyügyei parasztoknak lenne temérdek pénzük. vállalkozói hitelük. ők adnák a munkát a környékbelieknek. egy központi bank elég jelentős versenyelőny. különösen ha az egy államalakulatban kizárólagos. és a központi bank határozza meg, hogy a kereskedelmi bankok között hogy osztja el a pénzt. amire a neoliberális elmélet azt mondja, hogy ennek nincs semmiféle piac torzító hatása. hogyne lenne.

2022.11.21. 18:25:17

@Igazamvanvagyigazamvan?:
az európai központi bank kibocsátja az eurót frankfurtban. kelet szlovákiában márek eldöntheti, hogy neki ez a rendszer tetszik, vagy nem tetszik. és jöhet egy szlovák népi nacionalista. hogy frankfurt a hibás. mert nem adnak elég pénzt a szegény kis kelet szlovákoknak.

és te mondhatod nekik, hogy azért, mert mert sokkal termelékenyebbek a frankfurtiak. a liberalizmus elvben az, hogy a pénzrendszert is megválaszthatja marek és a többiek. nekik nyilván az lenne a legjobb ha az európai központi banki trebisov-ban lenne az andrássy-kastélyban. hirtelen az összes kelet szlovák megokosodna. kapna egy rakás pénzt. és a termelékenység is megnövekedne.

mert nem mindegy, hogy a központi bank hol van, a pénzt kik osztják el elsődlegesen. talán egy decentralizált pénzügyi rendszer lenne igazságosabb. úgy, hogy a pénzkibocsátás erősen korlátozott. helyette az van, hogy legyen egy centrum. frankfurt. és ne legyen korlát.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.21. 21:32:41

Ezek az oroszok tiszta idióták. Felrobbantják a saját gázvezetéküket, felrobbantják a saját, a háborús utánpótláshoz nélkülözhetetlen kercsi hídjukat, most meg hónapok óta napi rendszerességgel lövik a saját katonáik által megszállt, orosz állami tulajdonba vett atomerőművüket.

Ki érti esztet?

IdomitottFoka 2022.11.22. 09:10:52

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Az oroszoknál már csak az ukránok hülyébbek, lövöldöznek összevissza, még megsérül vki. Ha letennék a fegyvert végre kitörne a béke.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.11.22. 11:25:30

@cvsvrs: kicsit tájékozódhatnál, mielőtt butaságokat beszélsz.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.11.22. 11:28:03

@Kovacs Nocraft Jozsefne: érzik ők, hogy valami nincs rendben. Sorra lesznek öngyikosok, a csodás vagyonukat lefoglaltatják, de legalább szeretik a parancsnokaikat.

GyMasa 2022.11.22. 13:53:27

@IdomitottFoka:
Kuleba megmondta, hogy az Ukránoknak a mostani helyzet véglegessé válása egy óriási vereség (kapituláció) lenne...
SZóval, énnem látom a tárgyalások megkezdődését egy közeli időpontnak..

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.22. 13:59:28

@Igazamvanvagyigazamvan?:

De legalább nem saját magukat lövik, mint az oroszok - már ha valaki képes ezt elhinni.

Komolyra fordítva: Épelméjű ember nem hiheti, hogy az oroszok lövik az orosz katonák által megszállt, orosz állami tulajdonba vett atomerőművet.

Na de akkor ki lövi? Kinek áll érdekében egy súlyos radioaktív szennyezéssel direkt katonai beavatkozásra késztetni a NATO-t? (Ahogy sikertelenül próbálták a Prewodówra hullott ukrán rakétával, bár az bizonyára véletlen volt.)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.22. 14:00:35

Bocs, az előző @IdomitottFoka: kollégának akart menni.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.22. 14:07:41

Végül még valami: A NATO és főleg az USA felderítése számára gyerekjáték lenne minden kétséget kizáróan kideríteni, ki lövi az atomerőművet. Minden bizonnyal pontosan tudják is. Ha az oroszok lőnék, akkor 1000 százalék, hogy azonnal világá kürtölnék. Azt viszont kva kínos kenne elismerni, hogy a szeretett és agyontámogatott ukránok teszik.

HypocritSlayer 2022.11.22. 14:24:58

@GyMasa:
>>Kuleba megmondta, hogy az Ukránoknak a mostani helyzet véglegessé válása egy óriási vereség (kapituláció) lenne...

Kénytelenek lesznek hozzászokni....

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.11.22. 17:29:11

@Kovacs Nocraft Jozsefne: ez a kérdés. Ki lövi, hogy nem találja el?

GyMasa 2022.11.22. 17:31:22

@HypocritSlayer:
Jaja, csak, amíg kapják a pénzt meg a fegyvereket, vagy amíg van ember, aki meghúzza a ravaszt, addig nem fognak tárgyalni.
Én úgy látom, hogy a jobbik eset az Ukránoknak az, ha az USA+EU+többiek befejezik a támogatást, mert, akkor megmarad jópár katona.
Ha viszont az Ukrán katonák fogynak el előbb, akkor az agyon nem lesz jó...

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.11.22. 17:32:28

@cvsvrs: már miért lenne Gyügye gazdag, mert ott a bank???
Miskolc gazdag, mert ott bankpapírt gyártanak?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.22. 17:35:56

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Telefonon sajnos egyelőre nem tudlak szűrni. Szükségmegoldásként mostantól nem reagálok a kommentjeidre. Kérem szíves megértésedet. :)

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.11.22. 17:38:12

@GyMasa: ez a háború az oroszok részéről igényel élőerőt. Ukrajna a technológiára támaszkodik. Az azovi tengeri erők fedezékben vannak. Nem, nem azért, mert 5 ezer ukrán búvár úszkál a környéken. Az orosz erők rengeteg technikát vesztettek. Nem azért, mert gyalogsági rohammal gyűrték le a tankokat. Egy területre bevonulni és azt megtartani, nagyobb élőerőt igényel. Nem véletlen, hogy az orosz katonai célpontok nem katonaiak. Polgári célpontokat támadnak.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.11.22. 17:40:19

@Kovacs Nocraft Jozsefne: mi ebben a támadó, bántó hangvétel? Ki lövi, hogy nem találja el? Lőheti az ukrán, csak a fenyegetettség felmutatására. Lőheti az orosz, hogy akadályozza az áramellátást. Nem látom tisztán.

2022.11.23. 00:49:12

@Igazamvanvagyigazamvan?:
a jegybank pénzt teremt a semmiből. majd ezek után ezt a készpénzt beteszi kereskedelmi bankokba. kölcsön adja ezeknek. aztán ezek a sokszorosát kiadhatják folyószámla hitelként.

ha a pénzt elsődlegesen gyügyén teremtik és elsődlegesen a gyügyeiek osztják szét, akkor hülyére keresik magukat. ha matolcsy mester teremti a pénzt, akkor nem meglepő módon először az ő rokonai, ismerősei, baráratai lesznek kiszolgálva. ugyanígy ez a helyzet a többivel.

budapesten megmagyarázzák, hogy nem azért költik el az összes pénz felét, mert egy haveri kör osztja szét maga között, ilyen a fővárosban nincsen, hanem a vidék nem elég termelékeny. csak a matolcsy a haverok között osztja szét a pénzt. ellenben a "szakma". a haverok mindenhez hülya szabad bölcsészek ezért az országot egy az egyben kiszolgáltatnák a külföldnek. és a népítélet az, hogy inkább a fideszben lopják szét a lóvét. és te kérdezed, hogy milyen lóvét. pénzteremtés a semmiből? ugyan már. ez csak egy konteó. ilyen nincs. nem számít, hogy elsődlegesen ki osztja a pénzt. azt sem, hogy hol osztják.

ha gyügyén lenne a jegybank és a gyügyeiek osztanák el a frissen kinyomott készpénzt, akkor az ő klienseik lennének a kereskedelmi bankárok, és ők diktálnának. és a gyügyeiek mondanák azt, hogy kérem ezt tessenek rájuk bízni, hiszen ez egy szakma. és a szakmány gyügyén lakik. vagy frankfurtban, vagy a wall street-en, vagy az szdsz-ben, vagy a fideszben. erről megy a vita.

kinél legyen a bankjegynyomda és mellette a kassza kulcsa, valamint bónuszkén az eu-kraták kinek dobjanak egy pénzes zsákot. (arra számítva, hogy majd az eu-s pénzek kliensei európa pártiak lesznek. csak orbán beleköp a levesükbe.)

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.11.23. 02:48:20

@cvsvrs: nem. A jegybank nem teremt pénzt a semmiből. Nem, a jegybank nem a gyügyeieknekosztja szét először. Olvasgass. Rengeteg butaságot hordtál össze.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.11.23. 02:59:15

@cvsvrs: a pénz ígérvény. Az állam azt ígéri, hogy bármikor visszaváltja az adott árfolyamon. Csakhogy valami fedezetnek lennie kell mögötte. Mondjuk az ország termelése. A vagyona.
Olyan, mintha te odaígérnéd az autódat az egyik szomszédnak. A másiknak már hiába ígéred oda, nem tudod teljesíteni, hisz az egyik szomszéd használja. Erre másik szomszéd jön, és ígéreted fejében elviszi a házad.
Tehát, ha túl sok pénzt nyomtatsz, annak az értéke egyre kevesebb lesz, végül államcsőd alakul. Emlékszelvaz egymilliárd millpengőre?

Tudod, ha ez olyan egyszerű lenne, ahogy álmodod, akkor nem kéne mást tenni, mint annyi pénzt nyomtatni, hogy mindenki milliárdos legyen, és meg van oldva az ország összes gazdasági problémája.

2022.11.23. 06:50:57

@Igazamvanvagyigazamvan?:
akkor hogy a francba jön létre a pénz. a pénz van nyugaton, amiért sorba kell állni? dehogy is. a jegybank forintot teremt. csak forintban kevés külföldi az, aki tartalékol. ezért a forintnak leginkább csak belföldi vásárlóértéke van. akinél van a magyar központi bank az brutális versenyelőnyben van belföldön. és ugyanez érvényes euróra és a dollárra. csak a külpiacokon.

ha matolcsy györgynél van a bankjegynyomda, akkor az ő körei kerülnek versenyelőnybe. ha a gyügyei parasztoknál lenne, akkor nekik lenne előnyös. akárkinél is van. és ugyenaz érvényes az euró vagy a dollárkibocsátásra is. és az összes többi pénznemre. a pénzrendszer nem versenysemleges.

ha a gyügyei parasztok bocsátanák ki a jen-t és a won-t, akkor a tokiói és szöüli kereskedelmi bankárok mennének szatmárba lobbizni. csak nyilván nem hülyék. és saját pénzük kibocsátását nem fogják idegenekre bízni.

és az ellenzékkel többek között a probléma az, hogy azt mondják. de biz idegenekre kell ezt bízni, mert ők nagyon értenek hozzá. persze az is nyilvánvaló, hogy nem ennyire egyszerű, hogy csak nyomtatni kell a pénzt, mert akkor mindenki jólétben és gazdagságban fürdőzne. abból a pénzből versenyképes gazdaságot kellene kiépíteni.

HypocritSlayer 2022.11.23. 07:58:52

@cvsvrs:
>>a jegybank pénzt teremt a semmiből. majd ezek után ezt a készpénzt beteszi kereskedelmi bankokba. kölcsön adja ezeknek. aztán ezek a sokszorosát kiadhatják folyószámla hitelként.

Beleszerettél te is ebbe a "semmiből pénzt teremt" faszságba és az erre épített szar-várba.....
Nem bírod megérteni, hogy FEDEZET híján nem létezik "pénzteremtés", vagyis, ha nincs érték mögötte, akkor egyrészt nem "teremtődik", ha pedig anélkül "teremtek", akkor értéktelenítem,.

A banktól csak akkor kapsz hitelt, ha van fedezeted mögötte, nagyobb, minta hitel, min a hitel 120%-a.

Vagyis, "értékálló pénz" csak akkor "teremtődik", ha van mögötte valós fundamentum.
Ha nincs, akkor hiába "teremt" pénzt, annak értéke devalválódik, vagyis a valós gazdasági műveletek mögött ha nincs valós fedezet, akkor előbb-utóbb vlamely válság kapcsá/ürügyén "el is égnek" azok a vagyonok, amikor a lufi(k) kipukkan(nak).

>> a népítélet az, hogy inkább a fideszben lopják szét a lóvét. és te kérdezed, hogy milyen lóvét. pénzteremtés a semmiből? ugyan már. ez csak egy konteó. ilyen nincs. nem számít, hogy elsődlegesen ki osztja a pénzt. azt sem, hogy hol osztják.

Még mindig fingod nincs az egészről, de osztod a sok baromságot, mert beleszerettél.....

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.23. 09:04:35

@HypocritSlayer:

"Vagyis, "értékálló pénz" csak akkor "teremtődik", ha van mögötte valós fundamentum."

Ezt a félreértéseket elkerülendő azzal egészíteném ki, hogy a "valós fundamentum" lehet meglévő jószág (goods) vagy a jövőben létrehozandó érték.

Az előbbi esetben is követelmény, hogy a pénz kötvetlenül vagy közvetve értéket teremtsen, különben az inflációt gerjeszti.

HypocritSlayer 2022.11.23. 09:07:18

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
>>Ezt a félreértéseket elkerülendő azzal egészíteném ki, hogy a "valós fundamentum" lehet meglévő jószág (goods) vagy a jövőben létrehozandó érték.

Köszönöm a kiegészítést, így van.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.11.23. 09:56:52

@cvsvrs: "yszerű, hogy csak nyomtatni kell a pénzt, mert akkor mindenki jólétben és gazdagságban fürdőzne. abból a pénzből versenyképes gazdaságot kellene kiépíteni"

Na, ezen a vonalon indulj el. Tehát nem elég nyomtatni, igaz? Nem elég, ha a pénzjegynyomda kulcsa nálad van.
Bizony, a pénz úgy jött létre, hogy értékálló anyagból( mondjuk arany) érméket verettek, ami az uralkodó által garantált értéket képviselt. És úgy hamisították, hogy a szélérōl levágtak kis darabokat. Ezért lett bordázott az érme széle. Az aranyfedezet egészen sokáig megmaradt, az államoknak bizony, aranyat kellett tartani, aminek értékét a kibocsájtott pénz nem haladhatta meg, akkor sem, amikor már papírra nyomták.
Ha meghalatta, akkor jött az infláció, esetleg a csőd. Bizony, az uralkodók gyakran kértek kölcsön bankoktól. De minek, ha nyomtathattak annyi pénzt, amennyit csak akartak?
Nos, mert versenyképes gazdaságot nem lehet pénzzel elérni. Ahhoz valami értéket elő kell állítani, amit el lehet adni. Azaz, a fedezet a gazdaság. Mára ez váltotta fel az aranyfedezetet.

2022.11.23. 10:48:46

@Igazamvanvagyigazamvan?:
persze, hogy nem elég csak pénzt nyomtatni. egy szűk kör számára azonban versenyelőnyt jelent. mert onnan indul el a klientúra építés. ha az elsődleges pénzteremtés a európai központi bank kizárólagos joga, akkor azon kör számára. a nyugat-európai pártok vezetői azért gyengék, mert ezt a jogot kiadták a kezükből. és velük szemben orbán ezért tűnik erősnek.

IdomitottFoka 2022.11.23. 10:49:17

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Esélyesen az ukránok lövik őket. De ennek nincsenek ilyen rejtett céljai, h nukleáris szennyezést meg beavatkozást, mert akkor már eltalálták volna erőművet, ennyire az ukrán tüzéreket sem érdemes lenézni. Azért lőnek, mert ellentétben az ukránokkal,
- akik nem ásták be magukat atomerőművek mellé, pont azért h ne legyen ott heves lövöldözés - az oroszok megtették. Innentől kezdve, ahogy az nem szokatlan egy háborúban, a katonák egymásra lövöldöznek. Én is tudom h ez már nemcsak a környéken lévők számára veszélyes, de az ukránok csak saját magukat szúrnák tökön, ha békén hagynák ott az oroszokat, az összes erőmű és vegyiüzem safehouse-zá válna az oroszok számára.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.23. 11:37:42

@IdomitottFoka:

"az ukránok csak saját magukat szúrnák tökön, ha békén hagynák ott az oroszokat"

Mennyire lőnék magukat tökön, ha sikerülne sugárszennyezést okozó találatot elérniük - ez véletlenül is sikerülhet. Az utóbbi napokban a becsapódások csak méterekre voltak fontos, ha nem is kritikus berendezésektől.

Nemrég az amerikaiak és a lengyelek nem haboztak kategorikusan ellentmondani Zelenszkijnek a przewodówi eset kapcsán. Ez egyben figyelmeztetés is lehetett az ukránoknak: egy sugárszennyezés esetén sem tennének másként, ha azt nem az oroszok okozták. S nem biztos, hogy ez esetben is mentség lenne, hogy "de hát az egészet az oroszok kezdték".

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.23. 11:46:07

@IdomitottFoka:

"az összes erőmű és vegyiüzem safehouse-zá válna az oroszok számára."

Ez még mindig mérhetetlenül kisebb baj, mint egy sugárszennyezés. A hírek nem említik - vagy csak az én figyelmemet kerülte el -, hogy az oroszoknak az erőműnél lennének nagy hatótávolságú fegyvereik. Ha ez így van, akkor a safe house nem jelent nagy területre veszélyt, a lövöldözés inkább egyfajta kakaskodásnak tűnik.

Száz szónak is egy a vége: aki az erőművet lövi, az kva veszélyes játékot űz - és ezek minden józan megfontolás szerint nem az oroszok. Ez még akkor is igaz, ha a reaktorburok egy repülőgép becsapódásának is képes ellenállni.

IdomitottFoka 2022.11.23. 12:43:13

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Ez még mindig mérhetetlenül kisebb baj, mint egy sugárszennyezés."

Nekünk igen, az ukránoknak meg nem feltétlenül. A válogatás nélküli civil célpontok orosz támadásának a nemzetközi ejnyebejnyén túl van/lehet olyan következménye h sok olyan ukrán katona is lehet már, aki akár egy világháború árán is hajlandó lenne bosszút állni.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.11.23. 12:48:55

@cvsvrs: jujj. Ezért van az, hogy a forint stabil...
Nem, még mindig nem érted. A pénznyomtatás inflálja a fizetőeszközt. Tehát, ha eddig milliomos voltál, amiért vehettél egy házat, most hiába lettél kétmilliomos, csak egy autót kapsz a pénzedért. Aztán hárommilliomos leszel, de már csak egy kerékpárra elég. Miért? Mert több pénz van a piacon, mint amit a gazdaság elbír.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.11.23. 12:51:13

@Kovacs Nocraft Jozsefne: ". Ez egyben figyelmeztetés is lehetett az ukránoknak: egy sugárszennyezés esetén sem tennének másként, ha azt nem az oroszok okozták. S nem biztos, hogy ez esetben is mentség lenne, hogy "de hát az egészet az oroszok kezdték"

Tehát mégse érdeke az ukránoknak.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.11.23. 12:55:33

@Kovacs Nocraft Jozsefne: de tényleg, ha az ukrán szétlövi a reaktort, akkor nem áll le az áramtermelés? Avagy mostmár az áram Oroszországba megy onnan?
Ha sikerül egy jó kis sugárszennyezést összehozni ukrán területen, az nem vezethet a háború elvesztéséhez?

2022.11.23. 13:09:01

@Igazamvanvagyigazamvan?:
ha az infláció mondjuk az ingtlanárakban, a részvényárakban megy végbe, akkor abból tőkenyereség adódik. tehát nem igaz az, hogy pénzteremtés önmagában nem képes gazdagságot teremteni. a pénz nem képes pénzt teremteni anélkül, hogy érték képződne. dehogy nem. és ugye a központi bank ab start versenyelőnyt jelent. brutális versenyelőnyt, mivel az a klientúrát elsődlegesen építi.

és ugye a fidesz azt mondta, illetve azt mondja, hogy ők lesznek az elsődleges klientúra építők. "országépítők" csak ehhez nem árt némi euróapanázs is. aztán mondhatod, hogy ez nem ér semmit, ez nem torzít. csak felteszem a fidesz esetén már azt mondod, hogy ez lopás, csalás, stb. míg ha ez az eszköz nem a fidesz kezében van, akkor "versenysemlegesség".

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.11.23. 13:55:55

@cvsvrs: ne keverd bele a fideszt. A pénznyomtatás és klientura építés külön dolgok. Nem, a házad nem attól lesz értékesebb, hogy eddig 10 milliót adtak érte, most 100 milliót.

2022.11.23. 14:06:40

@Igazamvanvagyigazamvan?:
az mnb kinyomtatja a pénzt. a készpénzt. azt beteszi az eximbankba. kölcsönadja. jegybanki alapkamatot fizet. ezek után ennek az összegnek a sokszorosát hitelezheti. és megindul a klientúra építés. na a klientúra építés nem jegybanktól indul el, hanem mégis honnan? a többi jegybank ugyanúgy működik, mint az mnb. ha ez "korrupció", akkor a többi is. akikre azt mondják, hogy a "piacok". ugyanaz a globalizált pénzügyi rendszer. csak most a forintgazdaság elsődleges klientúra építője a fidesz.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.23. 14:37:25

@IdomitottFoka:

"sok olyan ukrán katona is lehet már, aki akár egy világháború árán is hajlandó lenne bosszút állni."

A közkatona véleménye nem túl érdekes. A Führeré már inkább, Zelenszkij pedig legkésőbb Przewodów kapcsán egyértelművé tette, hogy célja a NATO közvetlen bevonása a háborúba - ami egyenlő lenne a 3. világháborúval.

Azt pedig Scholz vagy talán Liz Truss korábban kijelentette, hogy egy a NATO területét elérő sugárszennyezést a szövetség elleni támadásként értékelnének. Még szerencse, hogy Liz Truss (aki elmondta, hogy a következményekre való tekintet nélkül gondolkodás nélkül megnyomná az atomgombot) már a politikai hullaházban hever, és nemsokára már a nevére sem fog senki emlékezni.

Szerinted ha a támadások eredményeképp sugárszennyezés érné akár csak Ukrajnát, akár NATO-területet, az ukrán Führer elismerné, hogy Ukrajna sara az incidens?

Szerintem inkább habzó szájjal követelné a NATO válaszcsapását, annak minden, Európára nézve pusztító következményével.

IdomitottFoka 2022.11.23. 16:32:31

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Igen, Z egy katonai diktátorra emlékeztet, mondjuk tényleg háború van, de ez a führerezés csak téged hiteltelenít.

"az ukrán Führer elismerné, hogy Ukrajna sara az incidens?"

Most ezt úgy kérdezed h szted adott esetben putyin elismerné? Amúgy, pont h az oroszok jelenléte miatt nehezebben tudná eladni, habár az h az oroszok sugárszennyezésnek tennék ki a sajátjaikat nem lenne új.

"A közkatona véleménye nem túl érdekes." A közkatona (inkább tüzértiszt) céloz és lő.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.11.23. 17:06:40

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Liz Truss már beírta magát a történelembe. Új kifejezést alkottak az angolok: Trussizm.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.23. 17:57:19

@IdomitottFoka:

"ez a führerezés csak téged hiteltelenít."

Ugyanezt mondod a putlerezőknek is?

Hitler világháborúba taszította a világot. Zelenszkij ugyanezen munkálkodik.

Hitler legalább nyíltan gonosz volt, az ő gonoszsága elsőre felismerhető volt, legalábbis kívülről. Zelenszkij áldozatnak mutatkozva próbálja egy világháborúba belerángatni a nyugati hatalmakat. Eközben mit sem számít az az egyébként méltányolható szándék, hogy a hazáját akarja megvédeni. Az emberi civilizáció többet ér egy nyomorult, velejéig korrupt, soviniszta és alig titkoltan a neonácizmust támogató Ukrajnánál.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.23. 18:19:59

@IdomitottFoka:

Sokszor leírtam már, hogy egy világháborúban Ukrajna összehasonlíthatatlanul több kárt szenvedne, mint a jelen háború bármilyen kimenetelénél. De Z még annál a parasztnál is sokkal rosszabb, amelyik szerint dögöljön meg a szomszéd tehene is. Ő az egész világ, beleértve a saját hazája pusztulását sem tartja nagy árnak a bosszúért.

Nemrég láttam egy norvég filmet: The Burning Sea. Nem írom le a tartalmat, csak egy jelenetet. A lángoló tenger elől három ember egy felszín alá süllyeszthető mentőcsónakban akar menekülni. De a csónak beleakadt valamibe. Egy személynek ki kell szabadítania a csónakot, ám az a személy már nem tud visszajutni a csónakba, így a biztos halál vár rá. Ha viszont senki nem szabadítja ki a csónakot, akkor mindhárman meghalnak. Egyikük így feláldozza magát. Kétségtelenül hősies tett, ami mellett szért azt is látni kell - és ezt hősünk is tudja -, hogy akkor is meghal, ha nem hozza meg az áldozatot.

Itt Ukrajnától senki nem várja, hogy áldozza fel magát. Csak azt, hogy magával együtt ne vigye pusztulásba az egész világot.

GyMasa 2022.11.23. 18:57:13

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Az a baj, hogy amint mondjuk az oroszok levonulnak a területről, az Ukránok abban a pillanatban bevonulnaának oda, és egy biztonságos hídfőállást tudnának kialakítnai a Dnyeper bal partján, ahonnan kényelmesen elérnék akár a Fekete tengert is, a HIMARS-okkal.
Az pedig súlyosan nehezítené a Herszon megye megmaradt területének az ellátását.
És, senki nem szólna érte semmit nekik.
Na, ezt az óriási stratégiai előnyt nem fogják az oroszok megadni nekik.
Az oroszoknak gyakrolatilag már mindegy, hiszen el lettek mondva mindennek IS ebben a konfliktusban.
Semmi értelme nincs nekik semmiféle gesztusz gyakorolni az Ukránok, vagy bárki más felé, hiszen a spindoktor "szabad " sajtó semmi perc alatt mindent ellenük fordítana!
Ők, mostmár csak, szépen csendben darálják be az Ukrán hadsereget...
Itt egy érdekes elemzés a helyzetről...
www.youtube.com/watch?v=XRpJHQmIr4A
Érdekes dolgokat feszeget a csávó, pl. hogy miért állnak még mindig a hidak a Dnyeperen?
Ha az oroszok treeületeket akartak volna megszerezni, szépen lerombolhák az összes hidat, és kb azonnal el tudnák foglalni fél Ukrajnát...
Beleértve azt is, hogy egészen Kijev alá el tudnának jutni érdemi ellenállás nélkül...

2022.11.23. 21:06:11

@HypocritSlayer:
hogyne létezne pénz fedezet nélkül. offshore számlákon létezik pénz? igen. van annak bármiféle fedezete. nem. és létezik az a pénz? hogyne létezne. és fel lehet belőle vásárolni mondjuk ukrajnát. és majd a vásárlás teremi meg a pénz fedezetét.

vagy ugyanez kicsiben. lölő jobbkezét kitömik pénzzel (akárkinek a kezét kitömhetik). van neki fedezete. nincs. nem kell, hogy legyen. majd a vodafone megvásárlása megteremti a pénz fedezetét. és úgy a semmiből lesz egy távközlési válallalata. és akárkinek lehet. kicsiben és nagyban is.

ehhez magyarországon elég szoros jegybanki kötődés kell. mert nem halmozódott fel annyi saját tőke. és egyelőre nem jöttek még létre akkora bankholdingok, amelyek képesek az mnb fölé nőni. a nyugat-európában meg már létrejöttek. úgy ez a kapcsolat már kevésbé szoros. illetve fordult a kocka. és inkább a magánpénzrendszer diktál. amerikában meg eleve az diktált.

2022.11.23. 21:42:17

@HypocritSlayer:
a tiszántúlon lölő osztja el a gázt és a villanyt. miért fogadják el ezt? mert az emberek bíznak a nemzeti nagytőkésekkben. mondja a kormánypárt. mert a magyar emberek birkák mondja az ellenzék.

nem azért szavaznak orbánra, mert hisznek a nemzeti nagytőkésekben. ki az a barom, aki hisz abban, hogy majd bedöntik a nyugatot. a népítélet az, hogy inkább ezek, mint azok. ha bedől a ner, akkor lölőtől könnyebb lesz elvenni mint egy külfölditől. a többség azt akarja, hogy a titász és a tigáz legyen a tiszántúliaké. vidéken nem hisznek a nemzeti nagytőkésekben, abban végképp nem, hogy bedöntik a nyugatot. ezektől könnyebb lesz visszavenni.

és aztán a blogger gondolhatja, hogy ezek kommunisták. valóban eléggé kommunitárius gondolkodás. ez a népi baloldal. ami errefelé polgári konzervativizmus egyben. debrecen környékén a közbirtokok és a magánbirtokok aránya 1900-ban fordult át privát tulajdonlás felé. mert hogy az osztrák-magyar bankház liblingjei felvásárolták a földeket. olyan jól gazdálkodtak? dehogy is. már akkor is a semmiből teremtették a pénzt. kölcsönadták. a földet felvásárolták. és az a pénz a végfelhasználókhoz jutva (a lakosságnál) elinflálódott. a tulajdonviszonyok átrendeződtek.

HypocritSlayer 2022.11.23. 22:46:09

@cvsvrs:
>>hogyne létezne pénz fedezet nélkül. offshore számlákon létezik pénz? igen. van annak bármiféle fedezete. nem. és létezik az a pénz? hogyne létezne. és fel lehet belőle vásárolni mondjuk ukrajnát. és majd a vásárlás teremi meg a pénz fedezetét.

Bocs, valószínűleg nem tehetsz róla, hogy funkcionális analfabéta vagy, én kérnék elnézést, újfent....

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.23. 22:57:18

@GyMasa:

Most nézem a videót, eddig egy dolgot nem értek. Napi 300 és 900 közötti ukrán veszteséget hasonlít napi 75 oroszhoz - for the sake of argument feltételezve, hogy mind halott. Na de ez csak egy egység, valami 155-ös hadosztály vagy akármi vesztesége, nem az egész orosz seregé, ha jól veszem ki a szavaiból.

2022.11.24. 08:47:00

@HypocritSlayer:
lehet fedezet nélkül pénz teremteni?

hogyne lehetne. csak annak a valódi értéke kiindulásként 0. vagy közelítőleg nulla, mert pénzt megtestesíti valami és annak is van értéke. és ezt az értéket (ami valóságban nulla, képzetesen az az összeg, ami a hordozóra fel van írva) emberek hozzák létre. és használják jóra, vagy a rosszra. az egy másik kérdés.

2022.11.24. 10:38:19

@HypocritSlayer:
van az orbán, aki geci vagy géniusz. kinek kinek az ő hite szerint.

lölő jobbkezét kitömi pénzzel. miből lesz az a pénz? a semmiből. ennek a pénznek a valós értéke 0. a képzetes értéke 400 milliárd forint. tegyük fel, hogy 1 euró = 400 forint. a vodafone azt mondja, hogy neki kell 1 milliárd euró. nem forintot kér, hanem eurót. azt át kell váltani. na most ennek eredményeként a forint vásárolóértéke gyengül. 410 forintra. és ha valaki addig keresett 400 ezer forintot, akkor az 1 ezer eurót ért. és ezek után az csak 975 eurót ér. ez az ára a vodafone felvásárlásának.

és erre lehet azt mondani, hogy mindez nem számít. mert ha a nemzeti nagytőkés van akkor majd olcsóbb lesz a szolgáltatás és/vagy emelkednek a bérek. és azt is, hogy a nemzeti nagytőkés nem viszi ki a hasznot. így majd nem tőkeexport. és az milyen kiváló.

ennek a fenntartásához folyamatos tőkeimport kellene ("munkahelyteremtés", csak egy idő után nincsenek csak vendégmunkások), vagy külső finanszírozás (külső eladósodás vagy eu-s pénz) és/vagy forintgyengülés (infláció). ettől függetlenül meg lehet csinálni, létre lehet hozni a nemzeti oligarchiát (valódi értékteremtés nélkül hatalmas vagyonokhoz lehet jutni), csak ennek ára van. ehhez eurónak ,vagy valami világpénznek befelé kell áramolni ehhez, vagy a forintot kell devalválni, hogy egyesek euromilliárdos vagyonokhoz jussanak.

IdomitottFoka 2022.11.24. 11:08:11

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Ugyanezt mondod a putlerezőknek is?"
Ugyanolyan szinvonaltalan, de nem is velük beszélgetek éppen. Amúgy több a párhuzam, mert a náci ideológia se putyinra, se Zelenszkijre nem jellemző, de az agresszorkodás passzol.

"Zelenszkij áldozatnak mutatkozva próbálja egy világháborúba belerángatni a nyugati hatalmakat."

Egyrészt Z tényleg áldozat, másrészt egy kényszerpályán van. Nemigen tenne mást senki a helyzetében, a jelenlegi támogatások a harcok folytatásához elegek, de a győzelemhez nem biztos és sok áldozatot követelnek. A megadás nem opció számára, tehát nyomja a pedált. A világ dolga h ne sodródjon a 3. vh-ba, ez nem Z feladata. Kövezz meg nyugodtan, én se áldoznám fel magam a világért. Van akiért igen, akár a világ árán is.

"Hitler világháborúba taszította a világot."
Akkor lenne érvényes a párhuzam, ha Ukrajna támadta volna az újszovjeteket.

"Eközben mit sem számít az az egyébként méltányolható szándék, hogy a hazáját akarja megvédeni."
Hogyne számítana!

"Csak azt, hogy magával együtt ne vigye pusztulásba az egész világot."
Nem a farok csóválja a kutyát. Ukrajnának nincsenek világpusztító fegyverei. Ha az oroszok vagy az amcsik elindítják az atomháborút, az az ő felelősségük lesz, ne nézzük már őket hülyének. Mint mondtam, a világ dolga h ne hagyja magát vh-ba rángatni.

Ha a zaporizsjai vagy akármelyik erőmű szennyezővé válik is, nem túl valószínű h a világ siet majd még szennyezettebbé tenni a helyzetet, függetlenül attól h mit hordanak róla össze.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2022.11.24. 13:05:36

@IdomitottFoka: ezek az oroszvédők barbárok, az erőseknek ösztönösen behódolnak, csak próbálják maguknak beideológizálni, hogy a gyávaságuk ne legyen annyira szem előtt.

mint a gyenge állatok, behódolnak, ilyen szerviens behodólóak vagytok. igazi hazaáruló férgek, nem számít kinek van igaza oroszok ukránok ugye?, az erősebb nyerjen, nem számít hogy rosszabb, kártékonyabb, csak az erő számít. az erkölcs, a nemzetközi szerződések az meg semennyire, itt a civilizált ember, meg a barbár áll ellentétben. az ember vs állat. ti választottátok a magatok oldalát.

csak az a gond, hogy ukrajna most nyerésre áll.

nem tudják hogyha atomot hasznánának az oroszok akkor kína is a gyengeség jelének tataná ezt és már nem támogatná annyira őket, indiánál is végképp betelne a pohár

aztán még takaróznak az orosz gázzal, nem tudják a fideszesek hogy nem is kapjuk olcsóbban ,kettő, hogy egy felelős kormány már rég kiépítette volna a gaotermiás fűtést itthon, az kiválthatná az orosz gáz nagyrészét (ahogy izlandon, ahogy svájcban pl), csak a hazaáruló dagadéknak nem szempont a magyarok jóléte.

de ahol még a termálfürdőkben is gázzal fűtenek, ott az országvezetés olyan ostoba, hogy a pusztulásba vezeti ezt az országot!

50 év múlva elsivatagosodik az ország nagyobb része valószínűleg, víztározók, csatornák hol vannak? az alföldön már a kaktusz nő.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.24. 17:30:26

@IdomitottFoka:

"a náci ideológia se putyinra, se Zelenszkijre nem jellemző"

Ukrajnában az irosz kisebbséggel nagyjqból úgy bántak, mint a náci Németországban a zsidókkal. Elnyomás, jogfosztás, neonáci bandefustáj áktali gyilkolászás - te is tudod, még ha tagadod is.

Nagyjából, szóval ne hozz fel nyilván meglévő különbségeket.

GyMasa 2022.11.24. 19:37:53

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Ezt én sem értettem.
Dehát, nyilván én vagyok tájékozatlan.

Ha érdekel, ez a csatorna minden nap készít egy 15-25 perces összefoglalót a napi eseményekről lebontva a frontok részeire.
www.youtube.com/@militarysummary/videos
Ott is kb azt lehet hallani, hogy a front 4-6 részein meghalnak naponta ilyen 50-150 nagyságrendben az Ukránok.

GyMasa 2022.11.24. 19:40:49

@IdomitottFoka:
Nézd meg ezt:
www.youtube.com/watch?v=6yvMu5HNU1A
Aztán térjünk vissza rá, hogy Zselére mennyire nem jelemző a náci ideológia.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2022.11.24. 19:45:39

@IdomitottFoka: józsinénivel meg másenkával ne foglalkozz! Mindketten fideszbuzi putyinfasszopók!

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.24. 23:22:18

@GyMasa:

Fóka és társai azzal áltatják magukat, hogy a nácizmus csak zsidók ellen irányulhat.

Megnéztem a belinkelt videót. Megrázó, megdöbbentő. Még úgy is, hogy tudom, a készítői érthető módon a legnagyobb hatás kiváltására törekedtek.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.24. 23:29:44

@GyMasa:

És rémisztő, ha arra gondolok, hogy egy - remélhetően soha be nem következő - ukrán győzelem után mindez a náci gyűlölet az oroszok mellett a magyarok, Magyarország ellen is fog irányulni.

Und du kannst Gift darauf nehmen, daß die EU dabei beide Augen zudrücken, sich taub und blind stellen wird.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.25. 08:18:08

Újabb bizonyíték arra, higy Ukrajna egy náci állam. Az ország vezetése nemcsak hogy megtűri, sőt támogatja neonáci csoportok dúlását, hanem az ország törvényei is a náci ideológiát ültetik át a gyakorlatba:

"Pénzbírságra ítélték Harkiv polgármesterét, Ihor Terekhovot, amiért használta az orosz nyelvet a harkivi lakosokhoz intézett felhívásaiban közösségi oldalán."

"Trasz Kreminy, államnyelvvédelmi biztos szerint azért büntették meg a város első emberét, mert megszegte Ukrajna törvényeit."

"A Kárpátalja.ma azt írta, az erre vonatkozó törvény július 16-án lépett életbe az országban. A törvény értelmében a weblapok és a felhasználói felületek csak ukrán nyelven funkcionálhatnak. Megszegése 3400-7500 hrivnya (körülbelül 37-80 ezer forint) bírságot von maga után."

index.hu/kulfold/2022/11/25/haboru-oroszorszag-ukrajna-orosz-ukran-konfliktus-putyin-zelenszkij/megbuntettek-harkiv-polgarmesteret-mert-hasznalta-az-orosz-nyelvet/

Mondani sem kell, a függetlenobjektív ballib sajtó hallgat erről.

IdomitottFoka 2022.11.25. 12:12:03

@IdomitottFoka: btw, az ukrán nyelvtörvény nem egy mai csirke, újabb bizonyítéknak nem kéne felhozni. Elég nagy fekete pont, általában és magyar vonatkozásban is, és felőlem beszélhetünk erről is, de ez egy külön sztori az orosz-ukrán háborútól, még ha nem is független attól. Az ugye megvan, h a Krím és a Donbasz elfoglalása után született? Amire mondjuk elég harmatos válasz volt.

IdomitottFoka 2022.11.25. 12:22:22

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "a náci gyűlölet az oroszok mellett a magyarok, Magyarország ellen is fog irányulni."

kinek mit intézett a kormánya, nálunk tényleg csak a csecsenek és a fehéroroszok nyilvánították ki jobban az oroszhűséget, ennek a békegalambságnak akkora patája van h kiüti a szemet. szal márcsak ezért is ki kéne bújni putyin seggéből viktornak és nektek is.

IdomitottFoka 2022.11.25. 13:14:41

@GyMasa: Belenéztem. Irreleváns vágóképek kiképzésről, meg beszélő fejek, akik szerint ukrajna náci, meg ócska párhuzamfelállítások, mintha az ellenség dehumanizálásának gyakorlata náci lenne és nem egyetemleges gyakorlat a háborúzó felek között. Megjelenik az Azov is benne. Ami nem, az mondjuk Zselé érintettsége, bár az állítás rá vonatkozott. Szinte minden országban vannak neonácik. Ukrajnában több lett miután az oroszok megtámadták őket 2014-ben, kb igazolva őket, mert mondjuk az egyik neonáci toposz az, h majd a szomszéd ország megtámad minket. Még így sincsenek olyan sokan. Igen, az ukránok hoztak egy csomó törvényt az oroszok ellen miután megtámadták őket, nem szép dolog.
És ez azért náci dolog, mert a nácik is hoztak egy csomó törvényt a zsidók ellen, meg irtották őket, mert a zsidók megtámadták Németországot, ugye. Ja , nem. Ócska relativizálás ez.
Amúgy már putyin se nagyon nyomja ezt a nácizást.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.25. 15:02:20

@IdomitottFoka:

"az ukrán nyelvtörvény nem egy mai csirke, újabb bizonyítéknak nem kéne felhozni."

Ki mondta, hogy új bizonyíték? Épp azt igazolja, hogy az ukrán nácizmus régebbi keletű.

"nálunk tényleg csak a csecsenek és a fehéroroszok nyilvánították ki jobban az oroszhűséget,"

Ukrajnával már régóta feszült volt a viszony, nem a háborúval és nem is holmi "oroszhűség" miatt kezdődött, hanem az ukrán sovinizmus miatt.

Ukrajnával ellentétben Oroszországgal nincs semi bajunk, a Szovjetunió szétesése óta nem is volt.

S mielőtt még jössz a szovjet időszakkal, a Szovjetuniónak része volt a mai Ukrajna is, szóval ha szovjet elnyomásról beszélünk, akkor az ukrán is volt, nem csak orosz.

IdomitottFoka 2022.11.25. 17:04:10

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Ki mondta, hogy új bizonyíték?"

Te.

"Újabb bizonyíték arra,"

"Ukrajnával ellentétben Oroszországgal nincs semi bajunk"

Kémbank, külügyminisztérium szervereinek feltörése, hogy csak az állami szintű semmi bajainkat említsük. Kivéve ha az újszovjetúnióba törekszünk, de erről eddig hivatalos szándéknyilatkozat még nem született. Persze egyesek részéről érezhető a szándék, pl lavrov legjobb barija.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.25. 17:37:15

@IdomitottFoka:

Ez nem azt jelenti, hogy új. De talán angolul jobban értesz, így angolul írom:

Yet another proof ...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.25. 17:41:22

De ha a proof szóval is bajod van, akkor:

Yet another piece of evidence...

Ha meg a piece-be is belekötsz, akkor egyes alá angolból.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2022.11.26. 12:47:42

@IdomitottFoka: ezek sosem fognak kibújni putyin seggéből. Csak ha már kihűlt. Na, akkor aztán ezerrel fogják szidni.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2022.11.26. 12:50:28

@IdomitottFoka: sdm az ukránokkal sem az oroszokkal nincs bajom, csak putyinnal és körével. Ez egyszer túl messzire ment. Ezt nem akarja érteni a sok hülye/hazaáruló/bérkommentelő troll.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2022.11.26. 14:23:48

@IdomitottFoka: Ja, és a legszebb, hogy ők fogják a leg hangosabban anyázni putyint, és ha rá kérdezel, hogy hol a gerinc, akkor azt mondják, hogy miért, ti nem ezt akartátok?

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2022.11.28. 16:01:36

@IdomitottFoka: a legdurvább hogy nemcsak hogy feltörték a külügyesek gépét, hanem NEM tettek ellene semmit a külügyesek miután kiderült!

nyilván van még azért egy-két gerinces ember a minisztériumokban, aki nem akar hazaáruló lenni, ezért is szivárogtak

hiába az egész politikai elitünk árulókból, hitvány férgekből áll ebben a hibrid rezsimes kleptokráciában, azért alsóbb szinten lehet még egy-két normálisabb ember, mégha az informatikus is az, aki szivárogtatott.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2022.11.28. 16:15:41

@CSOKKI MÁLNA: ez az egy cég. és mind el is megy a háborúra, ne aggódj. olaszország szinjén vegetál ez a tejjel-mézzel folyó kánaán, és az emberek olyan szegények mint a magyarok, pedig nekünk nincs olajmezőnk meg gázmezőnk.

GyMasa 2022.11.29. 19:53:40

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Megnéztem a belinkelt videót. Megrázó, megdöbbentő. Még úgy is, hogy tudom, a készítői érthető módon a legnagyobb hatás kiváltására törekedtek. "
Nekem az volt a megdöbbentő, hogy február 24-én , meg kb, amíg ezt nem láttam, rajtam is működött ez a fajta propaganda...
Szentül hittem, hogy csak az ilyen Azov hadosztály-féle katonai alakulatokban akad elvétve egypár náci.
De, megnézve a filmet, nekem megdöbbentő volt, hogy tetszőleges ilyen Banderaéljenző gyűlésen sokkal többen gyűltek össze, mint egy nagyon felhájpolt magyar ellenzéki tüntetésen...
És, milyen érdekes, hogy sem arthur, sem senki más, akinek közvetlenül belinkeltem ezt a video-t még csak szóra sem méltatta.
Szerintem meg sem nézték...

GyMasa 2022.11.29. 19:56:05

@IdomitottFoka:
"de ez egy külön sztori az orosz-ukrán háborútól, még ha nem is független attól. Az ugye megvan, h a Krím és a Donbasz elfoglalása után született? Amire mondjuk elég harmatos válasz volt. "
Nem igazán külön történet.
Kifejezetten nagy szerepe van a mostani háború kitörésében.
Persze, nem konkrétan a törvénnyel van Putyinnak baja, hanem az azt létrehozó, és támogató Mindsettel...
Te megnézted a filmet, amit linkeltem?

GyMasa 2022.11.29. 19:58:52

@IdomitottFoka:
Te figyeljél már!
A dátumokat is figyelted?
Meg nem tűnt fel, hogy eszerint mégis van valami abban, hogy a népeknek vannak ilyen keresztjei?
Hogy a Magyaroknak a "dögöljön meg a szomszéd tehene is!" az ukránoknak meg az ágyútöltelék a történelem rossz oldalán?

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2022.12.01. 16:12:24

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "nácizmus" az ukránok ellen is irányulhat agyhalottkám

megvan az orosz köztévés, aki vízbe folytotta volna azokat az ukrán kisgyerekeket, akik nem éljenezték a bevonuló szovjet/orosz katonákat?

megrázó, megdöbbentő, vagy hogy is mondtad?
süti beállítások módosítása