Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

téveszmék

téveszmék

"A vallás lényege: túllépni az ösztönökön"

2021. augusztus 30. - G. Nagy László

parfum.jpg

 

"Most tél van és csend és hó és halál.
A föld megőszült;
Nem hajszálanként, mint a boldog ember,
Egyszerre őszült az meg, mint az isten,
Ki megteremtvén a világot, embert,
E félig istent, félig állatot,
Elborzadott a zordon mű felett
És bánatában ősz lett és öreg"

 

Vörösmarty Mihály tökéletesen fogalmaz: félig istenek vagyunk, félig állatok. A kultúra, és azon belül is elsősorban a vallás szószólói rendre azt hirdetik, hogy nyomjuk el magunkban alantas, állati ösztöneinket, s koncentráljunk kizárólag a bennünk lakozó isteni részre. Ez alól nem kivétel a 21. század őrülete, az érzékenyítő vallás sem.

 

Pontosan tudjuk: ösztöneink mindegyike valamiféle evolúciós gyökérzettel bír. Vágyaink, preferenciáink, félelmeink, viszolygásaink a túlélést és a szaporodást segítették a múltban, vagy akár teszik ezt a mai napig. Egy sor olyan jelenség létezik - önzés, csapodárság, féltékenység, homofóbia stb. - melyekre hajlamosak vagyunk ördögtől valóként tekinteni anélkül, hogy alaposabban szemügyre vennénk ezeket. Tudatos emberként azonban nem tehetünk mást, muszáj a napfényre hoznunk s szétszálaznunk minden ősi ösztönkésztetést aszerint, hogy mennyiben szolgálják, illetve hátráltatják a jelenben evolúciós, vagy egyéb érdekeinket. A 21. század embere nincs könnyű helyzetben, hiszen az új világvallás - tekintve, hogy a liberalizmusból eredezteti magát, s innen tart egy tekintélyelvű ideológia felé - a legkevésbé sem nyújt következetes világképet. A szexualitás terén például már csaknem minden tabu ledőlt - ami hetven éve még perverzitásnak számított, vagy akár börtön is járt érte, az ma mind elfogadott; azonban férfiként kávézni hívni egy kolléganőt - ez jelenleg csaknem kimeríti a zaklatás fogalmát. (Ugyanígy: a könnyű drogok számos helyen már korlátozás nélkül fogyaszthatók, miközben a dohányzást lassan a saját lakásban is tiltják - San Franciscóban legalábbis ilyen rendeletet hoztak nemrég.) Sosem volt nagyobb szükség a tisztánlátásra, mint napjaink kaotikus forgatagában.

 

VONZÓDÁS A SZÉPHEZ - A homo sapiens egyik legjellemzőbb, legáltalánosabb és legkevésbé változó ösztönkésztetése, hogy vonzódik a széphez, s ez párválasztását is meghatározó módon befolyásolja. Hosszú évezredek óta pontosan ugyanazt keressük a másikban: a jó és szaporodóképes géneket. Erről árulkodik a testalkat, a szimmetria, az izomzat és a testmagasság is. Ez az a terület, ahol a vágyaink a legkevésbé sem megerőszakolhatóak, de - evolúciós szempontból tekintve - nem is lenne optimális, ha eltérnénk a belénk kódolt stratégiától. Egész egyszerűen azért, mert a génsebészet még nem tart ott, hogy tökéletes utódokat produkáljunk bármilyen szülőtárssal. Mindezeket figyelembe véve elengedhetetlen, hogy külsőnk tekintetében kihozzuk magunkból a maximumot. A posztmodern, érzékenyítő vallás egyik legnagyobb hazugsága, hogy el kell fogadni magunkat olyannak, amilyennek vagyunk, s hogy egy szemét disznó az a férj, aki nem kívánja ugyanúgy a nejét, mint húsz évvel és negyven kilóval korábban. Ez a gondolkodásmód tökéletes szembemasírozás mindazzal, ami valódi minőséget és értéket jelent.

 

VONZÓDÁS A KLASSZIKUS NEMI SZEREPEKHEZ - Számos szingli nő visszatérő problémája, hogy csakis kifejezetten magas jövedelmű férfival hajlandó összeállni, miközben ő maga is átlagon felül keres (vagyis valójában semmi szüksége szponzorra). Hasonlóképpen ismerünk férfiakat, akik ragaszkodnak a házias nőkhöz, miközben ők maguk is kimondottan ügyesen mozognak a konyhában. Lássuk be: ezeknek az elvárásoknak semmi értelme. Világos, hogy magunkban hordozzuk ezen értékpreferenciákat, de ha alaposan megvizsgálva kiüresedetteknek találjuk, mint a középkori egyházi rituálékat, úgy minek erőltetni? Szinte tragikomikus, hogy sokan hány potenciálisan megfelelő partnert utasítanak el, csak mert engedik, hogy tudattalan mintáik irányítsák döntéseiket. Ez persze legyen az ő bajuk. Sokkal elszomorítóbb, hogy az új világvallás e téren kérlelhetetlen: tűzzel-vassal irtaná a hagyományos szerepek bármiféle megjelenítését. Az Egyesült Királyságban két éve lépett életbe az a jogszabály, mely szerint tilos nemi sztereotípiákat használni a reklámokban. A rosszul vezető nő, az ügyetlenül pelenkázó férfi - mindez már a múlté. Az angol reklámoknak - függetlenül a valóságtól - kötelező olyan képet festeni, mely szerint mindkét nem pontosan ugyanúgy működik; egyszerűen nem léteznek erősségeik és gyengeségeik egymással szemben. No de nem is kell elhagynunk az országot: emlékszünk még Kovács Ákos esetére a T-commal? Az énekes csupán egy személyes értékválasztást fogalmazott meg, s máris kiátkozás lett a sorsa. Szögezzük le: a nemi szerepek megítélése kapcsán nincs jó és rossz álláspont; a hagyományos felállás épp olyan elfogadható, mint bármilyen egyéb, modern vagy posztmodern verzió. Mondhatnánk: ízlés és habitus dolga. Az érzékenyítő vallás abszolút önkényesen köteleződik el a klasszikus nemi szerepeket tagadó, sőt üldöző irányvonal mellett.

 

TÚLFŰTÖTTSÉG, PROMISZKUITÁS - A férfi genetikailag kódolt evolúciós küldetése, hogy minél több utódot nemzzen, míg a nőé, hogy megtalálja azt az egy hímet, amely méltó apja lesz gyermekeinek. Tekintve, hogy az egyéjszakás kalandok és egyéb alkalmi szexélmények a civilizált világban jellemzően védekezéssel történnek, a gyakorlatban sem a férfiak, sem a nők szaporodási célját nem szolgálják. Az ösztön ettől még munkál bennünk, s ha a különböző tradicionális vallások - bűnnek hazudva a szabad testiséget - próbálták is kordában tartani a szexualitást, e törekvésükben rendre kudarcot vallottak. A 21. században már világosan látjuk, hogy a szexualitásnak önmagában semmi köze az erkölcshöz. Sem az önkielégítésnek, sem az azonos neműek szerelmének, sem a sokszereplős orgiáknak, sem pedig a vállalati bulikon megeső egymásra találásoknak. S bár magát a fajfenntartó folyamatot ezek egyike sem szolgálja, életminőségünkre attól még üdítő hatással lehetnek. Az új vallás feminizmusból eredő őrülete, a #meetoo mindezek közül kizárólag a hagyományos, férfi és nő közti viszonyokat torpedózza, erőszaknak beállítva mindazt, amit évezredeken keresztül udvarlásnak, hódításnak neveztünk.

 

FÉLTÉKENYSÉG - A szerelemféltés, a párőrzés evolúciós gyökerei világosak. A férfi nem igazán lelkesedik azért, hogy kakukkfiókát neveljen, a nő pedig nem szeretne magára maradni gyermekével. Ebből fakad, hogy a férfiak a mai napig a szexuális hűtlenségre rágnak be leginkább, míg az asszonyok az érzelmi megcsalást tekintik a főbűnnek. Oké, ismerjük az eredetet, de mit kezdjünk a féltékenységgel a 21. században, a DNS-tesztek és a női karrierek világában, ahol már semmiféle evolúciós haszna sincsen? A válasz egyértelmű: kukába vele! Ez egy tipikusan olyan ösztönünk, amely nem csupán kiüresedett, de mérgező is egyben. Valójában mindig is mérgező volt, s egész biztosan házasságok millióit keserítette meg az idők során, de a múltban legalább még valós funkcióval bírt. Aki még a jelenkorban is betegesen féltékeny, az úgy teszi tönkre a saját és a társa életét, hogy közben égvilágon semmit nem nyer vele. Nem vall valami magas tudati szintre.

 

HOMOFÓBIA - A homoszexualitás olyan irányultság, amely mindig is jelen volt az emberiség történetében. Megvetése és elutasítása - szemben például a rasszizmussal és az idegenekkel való bizalmatlansággal, mely egyes korokban akár életmentő is lehetett - minden bizonnyal kulturális eredetű, ezen belül is elsősorban a vallások tehetők felelőssé. "Férfival ne hálj úgy, amint asszonnyal hálnak: utálatosság az." - hirdeti az Ótestamentum, mely szent könyve a zsidóságnak és a kereszténységnek is; valamint magáévá tette e homofób megközelítést a harmadik ábrahámi vallás, az iszlám is. Ostoba és önkényes világlátásról van szó, hiszen a saját testével mindenki azt tesz, amit akar. Az új, érzékenyítő vallás e téren nemhogy megengedő, de jócskán át is esett a ló túloldalára. Ma már nem csupán arról van szó, hogy nem kövezzük halálra a melegeket, hanem teljes mértékben toleráljuk életmódjukat (hiszen mi közünk hozzá?), de ideológiai elvárássá érett, hogy ünnepeljük is e létformát. A közömbösség - amely liberális alapbeállítottság - ma már megvetendőnek számít, a kritika pedig - igazságtartalmától függetlenül - homofóbiának. Kevesen vitatják például azt a tényt, hogy egy heteró szerelem komplexebb boldogságcsomagot ígér, mint egy homoszexuális kapcsolat, tekintettel a gyermekáldás természetes lehetőségére. A posztmodern világvallás szerint már ennek megfogalmazása is égbekiáltó bűn. Még szerencse, hogy saját, érzékenyítő poklot még nem találtak ki maguknak, így aligha van mitől rettegnem...

 

Bevallom: sohasem értettem a vallásokat. Akkor látnám értelmét bármiféle felekezetnek, ha papjai - az orvosokhoz, pszichológusokhoz és személyi edzőkhöz hasonlóan - azon dolgoznának, hogy jobb és egészségesebb emberekké váljunk. A duma persze mindig ez, de már az ösztöneink önkényes megzabolázását célzó törekvések is elárulják: szó sincs ilyesmiről. Már az ábrahámita vallások sem azért igyekeztek korlátozni a testiséget, mert ezzel bármi jót tettek volna az egyénnel. Épp ellenkezőleg: a permanens bűntudatot építgették, mellyel engedelmes birkanyájat lehet faragni a népből. Pontosan ugyanezt látjuk manapság is. Az új, érzékenyítő világvallás egyetlen célja, hogy bárkit bármikor bűnösnek lehessen kikiáltani, megbélyegezve, kiátkozva. A posztmodern dogmák éppen olyan alaptalanok és nevetségesek, mint a középkori katolicizmus hitigazságai. Amikor a bennünk munkáló, ősi ösztönöket fürkésszük, vizsgáljuk és szelektáljuk, jobban járunk ha e téren egyetlen vallásra sem hallgatunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr2416670838

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alöksz róz 2021.08.30. 10:58:31

"Nem vall valami magas tudati szintre." - nem igazán értem mit akarsz az ehhez hasonló szövegekkel mondani, ösztönök nem is tudati szinten működnek, a belénk kódolt automatizmusokban nem lehet csak úgy tetszés szerint szelektálni.

G. Nagy László 2021.08.30. 11:27:13

@alöksz róz:

"a belénk kódolt automatizmusokban nem lehet csak úgy tetszés szerint szelektálni."

Dehogynem, pont erről szól a fenti írás is.

Csakhogy egy szélsőséges példát hozzak: képzeld el, hogy egy intelligens pszichopata vagy! Nem érted, hogy a többieknek miért okoz erkölcsi problémát, ha gyilkolnak, de belátod, hogy ez a nyerő trend, s alkalmazkodsz hozzá.

A józan morállal bíró átlagembernek sokkal egyszerűbb a dolga. Érzel valamit. Vonzódsz valamihez. Viszolyogsz valamitől. Megteheted hogy azt mondod: én egy ösztönember vagyok, szarok a tudatra, a kultúrára, a morálra, a másik emberre és minden egyébre: teszem, amit az ösztöneim diktálnak és nem firtatom, miért vonz ez, s miért taszít vagy dühít amaz. Viszont az emberré válás folyamata ott kezdődik, hogy a tudattalan tartalmakat a napfényre hozod és tüzetesen megvizsgálod. Dönthetsz úgy, hogy minden - korábban tudattalan - késztetésedet helyénvalónak találod és nem változtatsz rajta. De az nem létezik, hogy azonosítasz egy rossz beidegződést, és aztán széttárod a karod, hogy nincs mit tenni...

baalint1 2021.08.30. 12:13:41

Néha egészen értelmes gondolatokat írsz, aztán minden gondolatodban végül ugyanoda lyukadsz ki, hogy a mocskos "újbalos", "érzékenyítő", "meetoo", stb., stb. nyugat így meg úgy. Mindenről ugyanaz jut az eszedbe. Közben meg nem nyugaton van az, ahol meg akarják mondani, hogy mit gondolj, hogyan élj, kivel dughatsz, stb., sb., hanem épp a nyugati országok azok, ahol ezeken igyekeznek túljutni, míg minél keletebbre mész, annál erősebben belekényszerítenek szerepekbe, amelyek sok esetben szembekerülnek a természetes ösztönökkel, miközben erkölcsileg is erősen kifogásolhatóak.

Ha már vallás, na a nyugatfóbia, amit előadsz, végső soron az tekinthető vallásnak, vagy legalábbis egy nagyon erős, főképp kommunisták által szült mém, amin sokan azóta sem bírtak túllendülni.

Wildhunt 2021.08.30. 12:23:41

@baalint1: "nem nyugaton van az, ahol meg akarják mondani, hogy mit gondolj, hogyan élj, kivel dughatsz, stb., sb.," - de.

G. Nagy László 2021.08.30. 12:29:36

@baalint1: Alig hiszem, hogy az újbalos áramlat létét és eszementségeit tagadni lehetne, ahogyan az ábrahámi vallások pusztító hatásait sem lehet.

Természetesen elsősorban önmagunkkal van dolgunk. Nekünk kell eldöntenünk, hogy mit kezdünk a szexualitás és a párkapcsolatok terén bennünk munkáló, genetikailag kódolt ösztönökkel és a tanult, belénk vert mintákkal. Hasznos, ha tudjuk, hogy honnan erednek, de az igazán fontos az, hogy mivé formáljuk ezeket. És igen: hasznos látni azt is, hogy az egyes ideológiák: kereszténység, marxizmus, nácizmus, feminizmus, iszlám stb. milyen álláspontot foglalnak el az adott témák kapcsán. Talán veled is előfordul, hogy beszélgetsz valakivel, aki megkérdőjelezhetetlen igazságként hivatkozik valamely írott törvényre, vagy ideológiai hitigazságra. Én csak annyit mondok: érdemes szinte majdnem mindent megkérdőjelezni, s az objektív morál szűrőjén átengedve megvizsgálni.

És igazad van: mindenről, ami társadalomfilozófiát érintő kérdés ugyanaz jut eszembe: erkölcsös, avagy erkölcstelen?

Bayaz 2021.08.30. 12:43:29

@baalint1: "Közben meg nem nyugaton van az, ahol meg akarják mondani, hogy mit gondolj, hogyan élj, kivel dughatsz, stb., sb., hanem épp a nyugati országok azok, ahol ezeken igyekeznek túljutni, míg minél keletebbre mész, annál erősebben belekényszerítenek szerepekbe, amelyek sok esetben szembekerülnek a természetes ösztönökkel, miközben erkölcsileg is erősen kifogásolhatóak."
Ez egy tipikus progresszív tévhit, hogy az ő nézetrendszerük "semleges", senkit nem kényszerít bele semmilyen szerepbe.

A valóság az, hogy ha a hagyományos nevelést lecseréled "inkluzív" nevelésre meg "érzékenyítésre", azzal nem azt éred el, hogy a gyerek előítéletmentes lesz, hanem a progresszív nézetrendszert ülteted el a fejébe (pl. azt, hogy a homoszexualitás valami pozitív, menő dolog) és SJW-vé teszed.
Itt egy kiváló beszámoló erről, mindenkinek ajánlom, hogy olvassa el: mandiner.hu/cikk/20210615_a_kutmergezesi_tilalomrol
De mondjuk ezt bizonyítja az is, hogy a transznemű gyerekek száma robbanásszerűen emelkedik Nyugaton (pl. a UK-ben 7 év alatt megtízszereződött: www.bbc.com/news/uk-england-nottinghamshire-35532491), különösen a leginkább progresszív iskolákban.

Magyarország épp azért a legszabadabb, mert félúton van Nyugat és Kelet között, és így mindegyik életmódot szabadon megélheted és szabadon vállalhatod a véleményedet - találhatsz magadnak közösséget akkor is, ha progresszív és akkor is, ha konzervatív vagy, és nagyon kevés kivétellel nem fognak téged kirúgni a munkahelyedről egyik nézetrendszerért sem.

G. Nagy László 2021.08.30. 13:14:00

@Bayaz:

"Magyarország épp azért a legszabadabb, mert félúton van Nyugat és Kelet között, és így mindegyik életmódot szabadon megélheted és szabadon vállalhatod a véleményedet - találhatsz magadnak közösséget akkor is, ha progresszív és akkor is, ha konzervatív vagy, és nagyon kevés kivétellel nem fognak téged kirúgni a munkahelyedről egyik nézetrendszerért sem. "

Pontosan ugyanígy látom.

6.Lenin 2021.08.30. 16:55:27

"Bevallom: sohasem értettem a vallásokat. Akkor látnám értelmét bármiféle felekezetnek, ha papjai - az orvosokhoz, pszichológusokhoz és személyi edzőkhöz hasonlóan - azon dolgoznának, hogy jobb és egészségesebb emberekké váljunk"

pl. tízparancsolat,

De bármit mondanak az orvosok, pszihomókusok, papok, politikusok az emberek basznak rá.

Minek ezt bonyolítani? Természetes, hogy mindig a másik a hunyó.

G. Nagy László 2021.08.30. 17:21:26

@6.Lenin: Az a helyzet, hogy nagyon is sokan hallgatnak a papokra. (Van is néhány olyan, akire érdemes is.) Rengeteg valláskárosultat ismerek a családomban és a baráti körömben. Számos olyat köztük, akik egy életen át kitartottak egy pocsék házasságban, csak mert Isten szent színe előtt köttetett... Szóval, lehet, hogy az emberek nagy része szarik a véleményvezérekre, de kár azért a kisebbségért is, amelyiket tévútra viszik a hamis próféták.

6.Lenin 2021.08.30. 19:06:00

@G. Nagy László:

Hányan vannak túlsúlyosak egy 10 milliós országban?
Hányan nincsenek beoltva egy halálos betegség ellen?
Hány alkoholista, dohányos, drogos, tripperes van?

Szerintem azok vannak kisebbségben, akik "normálisan" élnek Akik nem hallgatnak az általam is felsoroltakra, azok mind tanulatlan bunkók? Nem!

Hány ember "köszönheti" az életét annak, hogy hisz valakiben, valamiben, és hányan teszik tönkre a saját, és mások életét diplomával a zsebében?

Igen, túlkapások mindenhol vannak, a megrögzött hívők közt, és vannak a "szabadgondolkodásúak" közt is.

Amerika hirdeti az álmot, a szabadságot, és milliókat gyilkol le érte. az elnök úr elmorzsol délelőtt egy rózsafüzért, délután meg aláírja a parancsot egy város lebombázására. Gyerekeket, nőket, ártatlan embereket gyilkol halomra.

Nekem nincs gondom a vallásokkal, az egyházakkal van. Mert emberekből állnak, akik pontosan úgy élik ki a saját torz vágyaikat, mint a sarki 4Csöcsűben iddogálók. Netán művészként játssza el az életben is a nyomorult ember szerepét.

Tényleg felül tudja írni sokakban a gén által diktáltakat az elme? Kétlem (vagy inkább a gyakorlat mutat mást).

Elképzelhető, hogy vallások nélkül létezne még az ember? Valahogy én nem találom az okát, hogy ahogy nő az a technika fejletsége, csökken az erkölcs, nő az egyén szabadság utáni vágya, úgy nő az agresszivitása is másokkal szemben. Érdekes kérdések ezek, csak általában rossz helyen keresik a megoldást, szerintem.

A mai nyugaton elszabadult ideákat, ha nem állítják meg időben, tuti a pusztulás, ki tudja hányadszorra már az emberiség történetében.

Nem vagyok vallásos, nem is voltam, de tévesnek gondolom hibáztatni a mostani hanyatlásért. Érdekes ma, hogy mindenki egy kisebbségért rinyál, feláldozva cserébe a többséget. Minden fordítva működik, mint kéne.
Szerintem

Wildhunt 2021.08.30. 23:05:18

Mondjak egy valóságtagadó eszmerendszert (vallást), ami 100%-ig szembemegy az ösztönökkel? Erőszakmentesség.

Bayaz 2021.08.30. 23:13:14

@Wildhunt: A blogger valahogy mégis úgy tesz, mintha az erőszakmentesség lenne az "ösztönöknek való megfelelés", miközben elég távol áll tőle...

Persze nyugodtan tarthatja ezt a valaha volt legtökéletesebb rendszernek, de azt hangoztatni, hogy ez összhangban van az ember alaptermészetével, egyszerűen hazugság.

G. Nagy László 2021.08.31. 02:50:32

@Wildhunt: @Bayaz:

A blogger egyáltalán nem tesz úgy. A blogger tisztában van azzal, hogy a fizikai erőszak kezdeményezése is ösztönkésztetés. Mindazonáltal a blogger azzal is tisztában van, hogy ez az egyetlen olyan ösztön, amely MORÁLISAN kikezdhető. A többi legfeljebb pszichológiai szempontból káros az érintettre, saját magára. Mi ebben a bonyolult, vagy érthetetlen? Lemondani a gyilkolásról és a fizikai bántalmazásról - ez minden működő emberi társadalom alapeszméje. Hogyan másképp, de tényleg?

G. Nagy László 2021.08.31. 09:08:49

@6.Lenin:

"Nekem nincs gondom a vallásokkal, az egyházakkal van."

Szerintem ez helytelen gondolkodás. Ez akkor lenne helyes, ha a vallások eszményi morált hirdetnének, csak a papjaik volnának feslettek. De ez nem így van; már maguk a vallások is mélyen romlottak. Nézd meg az iszlámot: bűnösnek tartja a homoszexualitást, de erénynek a hitetlenek elpusztítását. Miféle torz erkölcs ez? A kereszténység eggyel jobb, mert legalább agressziót nem hirdet, ugyanakkor az egész világa az elfojtásokra, a bűntudatra, a komplex létezés megnyomorítására épül.

"Tényleg felül tudja írni sokakban a gén által diktáltakat az elme? Kétlem"

Szerinted a génjeim nem dörömbölnek a pesti forgatagban, ahol minden huszadik csajt azonnal berángatnék valami kapualjba? De valamiért mégsem teszem. Ja, hogy felülírta az ösztönkésztetésemet az elmém? Mik vannak...

Wildhunt 2021.08.31. 09:22:17

@G. Nagy László: Teljesen érthető. Csakhogy akkor nem igazán áll jogodban a vallások létét ellenezni. Minden vallás egy eszmerendszer, aminek az alapja valami olyan dolog, ami az ösztönökkel és a természeti tapasztalatokkal szembemegy.

6.Lenin 2021.08.31. 09:34:22

@G. Nagy László:

Az ösztönök, vallások az életben maradásról szólnak, az erőszak,(vadászösztön) is. Nyilván a vallás az értelem fejlődésével veszíthet a fontosságából, de hit nélkül nincs élet. Egyházak (papok, igehirdetők) nélkül a hit még létezhet.

Nekem az emberekkel van bajom, a többséggel, nem a kivételekkel.

Az iszlám is az életben maradásáért küzd. A homoszexualitás az életellenes tévedése a természetnek. Az állatok közt simán elfogadjuk, hogy a szaporodásra képtelen fajok kipusztulnak. Az ember is csak egy közülük, csak jelenleg még gatyában jár-kel. Az élete nagy részét az ösztönei vezérlik.

Melyik erőszak a veszélyesebb?
Valamikor anyám nem vert meg, ha valamit nem a kedve szerint csináltam. Eltiltott a moziba járástól. Ez sokkal jobban fájt, és van egy rosszabb következménye. Elkezdtem spekulálni, miként is verjem át, hogy ne büntessen.
Apám ha elvert a nadrágszíjjal túlságosan nem érdekelt, vidáman cigiztem tovább, legfeljebb állva, mert nem tudtam leülni 1-2 órát.

Miért nem rángatsz be minden csajt? Mert félhetsz a következményektől, és ez is lehet ösztönös, ahogy a falnak se rohansz neki másodszor. Lehetne tudatosnak is ezt nevezni, de én inkább az ösztönökre hagynám ezt is. Rögzül benned a következmények kellemetlensége, vagy az első sikeres dugás után kezdesz ácsingózni a folytatásra, mert jónak találtad, amit érdemes ismételgetni.Ösztönösen lemerevedsz, ha rágondolsz.

G. Nagy László 2021.08.31. 09:45:02

@Wildhunt:

"Csakhogy akkor nem igazán áll jogodban a vallások létét ellenezni."

Szó sincs róla, hogy bármiféle ideológia létét ellenezzem. De kritikával azért illethetem.

"Minden vallás egy eszmerendszer, aminek az alapja valami olyan dolog, ami az ösztönökkel és a természeti tapasztalatokkal szembemegy."

Itt azért vannak bőven különbségek A a belső mag, a spiritualitás, vagy ha úgy tetszik, a misztika, az istenkeresés minden vallásban egy és ugyanaz. Buddha és Jézus nemigen tanít mást. Mindezek nemhogy nem mennek szembe az ösztönökkel és a természeti tapasztalatokkal, hanem pont azt célozzák, miként lehetünk egyek a természettel, a Teremtővel. Ami viszont e belső, spirituális magra rárakódik, az igazán sokféle és minőségét tekintve elképesztő különbségeket mutat. Nálam a mélypont az iszlám és a legmagasabb szintet a klasszikus buddhizmus képviseli.

G. Nagy László 2021.08.31. 10:00:10

@6.Lenin:

"Miért nem rángatsz be minden csajt? Mert félhetsz a következményektől"

Négyévesen ezért nem teszem. Negyvenévesen meg azért, mert bensőségesítettem egy komplex és széles társadalmi konszenzussal támogatott erkölcsi alapvetést.

"Melyik erőszak a veszélyesebb?"

Ezek a te szubjektív élményeid. Szerintem mindegyik gáz. Én 16 évesen lefogtam apám kezét, a szemébe néztem és azt mondtam: csak azért nem ütök vissza, mert az apám vagy. Kb. innentől datálódik a felnőttkorom. Az önvédelmen kívül nincs olyan erőszak, ami elfogadható. Aki a saját gyerekét veri, az a legszánalmasabb teremtmény e Földön. (Csak azért nem fogalmazok durvábban, mert szeretném tiszteletben tartani szüleid emlékét.)

"Nekem az emberekkel van bajom, a többséggel, nem a kivételekkel."

Ez sokat elárul. Nekem semmi bajom a többséggel. Az emberek zöme békés és szeretetteljes. Szökő évente egyszer tapasztalok olyat, hogy valaki ellenségesen, bántóan, vagy akár morcosan viszonyulna hozzám. Kivételek pedig mindig lesznek. Pszichopaták, sorozatgyilkosok, őrültek. A cél az lenne, hogy olyan világot formáljunk, ahol a lehető legszűkebb e kivételek csoportja. A földi mennyország nem egy megvalósíthatatlan utópia, melyben megszűnik a bűnözés és az oroszlánok a bárányokkal együtt legelésznek. Nem. A földi Paradicsom egy olyan hely, ahol nem éri meg bűnözni, ahol nem kifizetődő az erőszak. Egy ilyen világban már tényleg csak az elmebetegek nyúlnak fegyverhez.

alöksz róz 2021.08.31. 10:09:14

@G. Nagy László: csak minden huszadikat? :D
arra kíváncsi vagyok, mit súg az ösztönöd, nem azt, hogy élvezze a csaj is?

alöksz róz 2021.08.31. 10:11:38

@6.Lenin: így van. a csoportnormákhoz igazodás is ösztönös.

Wildhunt 2021.08.31. 10:24:10

@G. Nagy László: ebbe már nem tudok belekötni (nem is akarok).
Tovább : Abban megegyezhetünk, hogy a vallás csak egy másik szó az eszmerendszerre? Mert azt ugye fent beláttuk, hogy minden ilyen az ösztönök uralásában látja az ember megváltását.

G. Nagy László 2021.08.31. 10:56:32

@Wildhunt: "Abban megegyezhetünk, hogy a vallás csak egy másik szó az eszmerendszerre"

Némi fenntartással. Kétféle eszmerendszer létezik ugyanis: az egyik a vakhitre, a tekintélyre, valamiféle szent iratra, személyes ízlésre épül. Nos ez a vallás. Amikor a hagyományos családmodellre azt mondod, hogy ördögtől való, míg minden mást istenítesz, avagy fordítva - ezek mind vallási dogmák, mert a szubjektív értékválasztáson túl nincs semmi egyéb, amire alapozhatnának. Ugyanígy: ha azt mondod, hogy a homoszexualitás bűn, vagy fordítva, hogy ünnepelni való dicsőség - ezek is teljesen önkényes megítélések, vallásos kinyilatkoztatások. Azonban léteznek olyan eszmerendszerek is, amelyek a tudományos tapasztalatokra, a természet törvényeire építenek és megállapításai következetesek, nyomokban sem tartalmaznak önkényességet, vagy tekintélyelvűséget. Ezeket semmiképpen sem csúfolnám vallásnak.

G. Nagy László 2021.08.31. 10:59:53

@alöksz róz:

"arra kíváncsi vagyok, mit súg az ösztönöd, nem azt, hogy élvezze a csaj is?"

De igen, azonban fogalmam sincs, hogy ez genetikailag kódolt igény, avagy tanult, felvett, bevésődött elvárás. Gyanítom, hogy az utóbbi, hiszen az állatok többségénél sincs előjáték, behűtött ital, meg Sade cédé. (A sünöknél van petting, de jól felfogott érdekből :))

6.Lenin 2021.08.31. 11:02:09

@G. Nagy László:

Szerintem te nem ismered közelről az embereket. Az emberek többségét az ösztönei vezérlik, csak esetleg tudatosnak ítélik, tévesen. A kiindulás mindenképpen ösztönös.

alöksz róz 2021.08.31. 11:34:34

@G. Nagy László: azt meg lehet tanulni, hogy mi tetszik, mit élvezel? előírhatod magadnak?

az h kanos vagy, nem ösztön, csak hormon, egy vegyi anyag hatása

alöksz róz 2021.08.31. 11:53:50

@6.Lenin: ja, az hogy utólag szépen és logikusan meg tudják magyarázni, nem feltétlenül jelent tudatosságot

ViCa 2021.08.31. 12:29:42

"új érzékenyítő világvallás" :DDDD. Na itt a bibi, hogy ha valaki azt képzeli, hogy ez az egész a mimóza hívők szektája, ahol mindenki egy képzelt istennek táncol, felkent papokkal :). Nem, ez hasonlóan és azon belül is sokszor különbözőképpen gondolkodó emberek csoportosulása, egyesülete, szerveződése. Ha vallásnak látom, akkor egyszerűen kidobhatom cakkumpakk az egész dogmájukat a kukába...sokkal melósabb némi értelmi és érzelmi intelligenciával megvizsgálni, hogy amit mondanak abból mi az eszement hülyeség. mi az ami tolerálható kérés, mi az ami értelmes társadalmilag is hasznos dolog. Persze ez gondolkodást kívánna és vitát érvekkel, maradjunk csak a vallásosság címkéjénél :).
Kedvencem, amikor sötét irreális víziókkal riogatják egymást a férfiak, hogy ha Józsi megdícséri Julis ruháját, akkor már mindjárt a börtönben is fog kikötni öt évig a sorozatgyilkosok között, mert az zaklatás :P. Nem így van. Nyugodtan lehet bókolni, kávézni hívni bárkit ezentúl is. Egyszerű példa egy büntethető zaklatásra, sajnos saját tapasztalat társkeresőről. Az igaz, hogy a szubjektív megélésem sokféle lehet, a le se szaromtól a rettegek az egérlyukban-ig és hogy ez rajtam múlik. Az objektív része viszont az xdb sms és email/nap, az ydb hívás/éjszaka és azok TARTALMA. Plussz kell még EGYÉRTELMŰ jelzés, hogy én ezt nem hódolói rohamnak, hanem zaklatásnak tartom és felszólítás, hogy hagyja abba. Ha ennek ellenére sem történik meg, akkor lehet a rendőrségre menni és feljelentést tenni.
És ugyanígy utána lehetne gondolni/járni, az összes többinek, a féltékenységnek, a homofóbiának...

G. Nagy László 2021.08.31. 12:47:41

@alöksz róz:

"az h kanos vagy, nem ösztön, csak hormon, egy vegyi anyag hatása"

Tényleg azt gondolod, hogy a genetikádnak nincs szerepe abban, hogy milyen hormonokat termelsz és milyen mennyiségben??? Ne viccelj már!

Bayaz 2021.08.31. 12:47:51

@ViCa: " Na itt a bibi, hogy ha valaki azt képzeli, hogy ez az egész a mimóza hívők szektája, ahol mindenki egy képzelt istennek táncol, felkent papokkal :)"
A valláshoz nem kell isten, se papok, csak dogmarendszer.
Az SJW-k esetén a szektajelleg is megvan.

Neked is ajánlom, hogy olvasd el ezt a cikket: mandiner.hu/cikk/20210615_a_kutmergezesi_tilalomrol
Egyszerűen rémisztő, hogyan jutottak oda a Nyugat legjobb iskolái, hogy egyes vélemények (pl. a melegházasság-pártiság - ne felejtsük, ez 7-8 éve még vitatéma volt), mára dogmává szilárdultak, és amelyekről vitatkozni 'kitagadással' fenyeget.

G. Nagy László 2021.08.31. 12:51:22

@6.Lenin:

"Szerintem te nem ismered közelről az embereket."

Én meg azt gondolom, hogy az átlagnál jobban ismerem az embereket. Pókerjátékos vagyok, ez az egyik fő bevételi forrásom. Szakmai alapkövetelmény, hogy néha még a gondolatukban is olvassak.

"Az emberek többségét az ösztönei vezérlik, csak esetleg tudatosnak ítélik, tévesen. A kiindulás mindenképpen ösztönös."

Ebben egyetértek. És ez bőven megfér azzal a gondolatommal, hogy az emberek többsége békés és szeretetteljes. A fizikai agresszió igénye csak keveseket feszít szét.

Bayaz 2021.08.31. 12:52:27

@alöksz róz: "az h kanos vagy, nem ösztön, csak hormon, egy vegyi anyag hatása"
MINDEN ösztön idegrendszeri (és hormonális) működésből fakad, mindegyik 'vegyi anyag' hatása, egyik sem csak a derült égből jön.

G. Nagy László 2021.08.31. 12:56:28

@ViCa:

"Nem, ez hasonlóan és azon belül is sokszor különbözőképpen gondolkodó emberek csoportosulása, egyesülete, szerveződése."

Ez pontosan így van. Ám ettől még csúfolhatom vallásnak. Nincsenek papjai, templomai és szervezett egyháza. Még szent könyve sincs, mint anno a marxista vallásnak. Ettől még tele van önkényes dogmával, amitől megérdemli a vallás címkét.

"sokkal melósabb némi értelmi és érzelmi intelligenciával megvizsgálni, hogy amit mondanak abból mi az eszement hülyeség. mi az ami tolerálható kérés, mi az ami értelmes társadalmilag is hasznos dolog. Persze ez gondolkodást kívánna és vitát érvekkel"

Nem tűnt fel, hogy a fenti dolgozat pont erre tesz kísérletet? :)

alöksz róz 2021.08.31. 13:19:30

@G. Nagy László: minek szalmabábozol, ennyire nincs érved?
van szerepe. meg annak is, milyen behatások érnek.

de hogy a témánál és a példádnál maradjunk, megmutatom a különbséget:
1. meglátsz egy kibaszott jó nőt és feláll.
2. meglátsz egy kibaszott jó nőt és kihúzod magad, mosolyogsz.

ViCa 2021.08.31. 13:24:53

@G. Nagy László: nem tűnt fel :). Ami persze lehet az én hibám, a te hibád...esetleg mindkettőnké.
"Az új, érzékenyítő világvallás egyetlen célja, hogy bárkit bármikor bűnösnek lehessen kikiáltani, megbélyegezve, kiátkozva. A posztmodern dogmák éppen olyan alaptalanok és nevetségesek, mint a középkori katolicizmus hitigazságai."

G. Nagy László 2021.08.31. 13:34:26

@alöksz róz:

"minek szalmabábozol, ennyire nincs érved?
van szerepe. meg annak is, milyen behatások érnek.

de hogy a témánál és a példádnál maradjunk, megmutatom a különbséget:
1. meglátsz egy kibaszott jó nőt és feláll.
2. meglátsz egy kibaszott jó nőt és kihúzod magad, mosolyogsz."

Ebből semmit sem értek. Azt sem, hogy mitől szalmabábozok. Azt sem, hogy a példád mire érv, vagy mire cáfolat. Ne haragudj, biztos nehéz felfogású vagyok :)

6.Lenin 2021.08.31. 13:55:54

@alöksz róz

Pontosan. Szerinted mik azok a gének? Apró kis kék 3szög alakú sárga kockák?
Mitől működik már egy újszülött is? Minden kornak megvan a saját utasítás készlete.

steerynek igaza van, amikor kutatja a fog kinövésének kapcsolóját. Valamikor végleg (?) kikapcsol, a köröm nem, a hajad sem. Van akinek a farka is túl hamar leáll növekedésben.

Az ember még sok mindent nem tud saját magáról sem, de már néha teremtőt szeretne játszani.

ViCa 2021.08.31. 13:58:29

@Bayaz: elolvastam. És ne haragudj, a mandiner számomra az utóbbi időben kissé elblikkesedett. Ha így van, az nagy baj...utána fogok kérdezni személyes ismerosomnel.

alöksz róz 2021.08.31. 14:08:57

@6.Lenin: "Minden kornak megvan a saját utasítás készlete." - csak kell hozzá a környezeti hatás, hogy életbe is léphessen.

alöksz róz 2021.08.31. 14:19:51

@G. Nagy László: szalmabáb: hol láttál olyan állítást, amire visszakérdeztél?

a példa 1. pontjában egy fiziológiai reakció, a 2. pontjában az ösztön van szemléltetve. ennél egyszerűbben nem tudom elmagyarázni.
szóljon bátran, aki tudja ennél is egyszerűbben :-)
(de amúgy ezt egy serdülő, akinek állt már fel, simán meg tudja érteni. próbáld ki nyugodtan.)

alöksz róz 2021.08.31. 14:26:51

ha má vallás
itthon.transindex.ro/?cikk=29160&bojte_csaba_nem_alltam_ki_a_heterok_mellett_a_melegek_mellett_sem_kell

a böjte-interjú, amikor sokaknak volt véleménye, de kevesen olvasták. én is csak tegnap, meg is lepődtem. ez a pap a saját keretei közt pont ugyanolyan libertárius-féle, mint a laci.

6.Lenin 2021.08.31. 14:30:54

@alöksz róz:

Minden újszülött seggére van ragasztva egy user guide. Éri egy külső hatás, odalapoz és elolvassa.

Menj el játszótérre és nézd meg, hogy a gyerekek hogyan is gyakorolnak, és rögzítik magukban a tapasztaltakat. a kiindulás mindenképpen egy utasítás, ami már benne van a lurkóban, aztán, ha megy a móka, kikapcsol. Nem kell többet gyakorolnia.

egy kis pacák az anyja keblein nő fel, de nem áll fel a farka, de ha 14-15 évesen meglesi a szomszéd kislányt fürdés közben már életbe lép a parancs: felállni, meredezni !

alöksz róz 2021.08.31. 14:54:02

@6.Lenin: "Minden újszülött seggére van ragasztva egy user guide. Éri egy külső hatás, odalapoz és elolvassa." - nem erre gondoltam. nem az utasításra, amit hanem magára a génre. a dns-ében ott van benne a gén, de valamilyen külső hatástól függően vagy tud a megfelelő korban aktiválódni, vagy nem.
pl. ha aktiválódott, bevésődik a faszfelállás a szomszéd csajra.

alöksz róz 2021.08.31. 14:55:42

@alöksz róz: "nem az utasításra, amit" - na ez félbemaradt, de má nem emlékszem mit akartam írni :-)
mindegy.

6.Lenin 2021.08.31. 15:00:53

@alöksz róz:

A Jenőnek meg akkor áll fel, ha meglátja Józsit a lila gatyájában. Gizikére semmi mozgás a gatyájában, esetleg köp egyet, hogy milyen fura emberek is létezhetnek.

Rossz oldalra lapozott? Vagy a környezet volt túl mágneses, netán DK-s jelszavak maradványaival volt tele?

alöksz róz 2021.08.31. 15:48:10

@6.Lenin: ja, a gyerekkorban túl sokat hallott dk-s jelszavak mondjuk erősen befolyásolják, esélyes h felnőtt korában egy köpködő irigy proli lesz belőle

6.Lenin 2021.08.31. 16:31:55

@alöksz róz:

Valahogy csak létrejönnek ezek a köcsögök. Más magyarázatot nem tudok elképzelni. Gyerekkorban kellett, hogy érje őket valamilyen szörnyű trauma. Mondjuk túl sok normális ember lehetett a környezetükben, és mivel alapjáraton mindig ellenkeznek mindenben, szép lassan elhülyülnek.

G. Nagy László 2021.08.31. 16:35:51

@ViCa: @Bayaz:

Abszolút rendben van a cikk, magam is erről beszélek. Nem tudom, hogy a Mandiner mennyire van "elblikkesedve", szerintem semennyire, de bevallom, nem olvasom nap mint nap. Ha néhanap igen, mindig mértéktartó, józan irományokba futok. Ami a konkrét cikket illeti: a balos narratíva mindig az, hogy lehet ilyen, de nem jellemző; hogy csupán periferikus esetről van szó; hogy nem ebből kell kiindulni. Nos, az a tény, hogy százával futunk bele hasonlókba, arra enged következtetni, hogy ez az attitűd a legkevésbé sem marginális. Az a tény, hogy kormányok, önkormányzatok, sportszövetségek és nagyvállalatok állnak be a sorba, hogy megköveteljék, kierőszakolják e posztmodern, neomarxista ideológiai irányvonal érvényesülését, azt jelzi: politikai és pénzhatalom is áll a háttérben, nem pár szánnivaló őrült erőtlen ámokfutása zajlik. Szerintem muszáj ezt komolyan venni.

ViCa 2021.08.31. 21:26:27

@G. Nagy László: kinek a pap kinek a papné:).
Más. Most olvastam a tavalyi mesekonyves posztodat, kommentekkel együtt. Tetszett. Különböző meglátások, érve ésellenérvek, komolyabb linkek. (És senki sem gondolta, hogy ez később törvényileg szabályozva lesz illetve hogy kellene, érdekes.) @alöksz róz: köszi. Böjte Csabát nagyra becsülöm. Mindenkinek joga van ahhoz hogy ne mondjon véleményt, ezt kieroszakolni nem szabadna. A melegek és a szexuális felvilágosítás és a magyar kormány politikája nem az ő dolga. Van neki más, amit jól csinál:).

G. Nagy László 2021.08.31. 23:48:35

@ViCa:

"Most olvastam a tavalyi mesekonyves posztodat, kommentekkel együtt. Tetszett"

Köszönöm. Tényleg jólesik.

alöksz róz 2021.09.01. 12:54:10

@ViCa: engem nagyon meglepett, látatlanba nem néztem volna ki némely gondolatokat vagy elveket egy szerzetesből.
de hát nem sok ilyen témájú beszédet hallottam az elmúlt 20 évben. nem érdekelt, úgy voltam vele h az ő dolguk.
mindegy, meglepett h közel se olyan mulyák ezek, mint amire emlékeztem.
süti beállítások módosítása