téveszmék

téveszmék

"A tőke nem áll ideológiák szolgálatába"

2021. szeptember 27. - G. Nagy László

stan_es_pan.jpg

 

Az mindig is világos volt, hogy a tőke oda áramlik, ahol a működési feltételei kedvezőek. Egy echte kommunista berendezkedésű ország például aligha számíthat jelentős befektetőkre, hiszen ideológiája nem tiszteli a magántulajdont, így egyetlen invesztált cent esetén sincs semmi garancia rá, hogy gazdája viszontlátja. Még azon sem lepődünk meg különösebben, amikor azt látjuk, hogy nagyvállalatok lobbistái - szimpla gazdasági érdekből - különböző háborúkba hajszolják az amerikai kormányt, s ehhez a manőverhez rendre a "demokráciaexport" jelenti az ideológiai fedősztorit. Azt azonban sosem gondoltuk volna, hogy pont a nagytőke lesz az, amely beáll az új baloldal mögé, s a világ legcinikusabb módján marxista eszméket hirdet majd, csak hogy piacait bővítse.

 

Ha e felvetés szürreálisnak tűnik, úgy a könnyebb megértés kedvéért képzeljünk el két fiktív karaktert! Nevezzük el őket: egyikül legyen Stan, a másik pedig Pan. Modellünkben jelenítse meg Stan a tudatos, puritán polgárt! Dolgozik, takarékoskodik, befektet. Sportol, odafigyel az egészségére. Csupán annyit fogyaszt, amennyire feltétlen szükséget érez. Használati tárgyait óvja, csakis akkor vásárol újat, ha a régi már tönkrement, elavult. A másik térfélen ott áll a felelőtlen, bohém Pan, aki úgy él, mintha nem lenne holnap. Az utolsó fillérnek is a fenekére ver; eszik, iszik, mulat, zsírpárnákat növeszt. Nincs saját ingatlantulajdona, a megtakarítások minden formája hidegen hagyja. Vajon kettőjük közül melyik az ideális fogyasztó? Nyilvánvalóan Pan és nem kizárólag abból a primer aspektusból, hogy jócskán több pénzt hagy a plázákban és éttermekben. Stan megtakarításai ugyanis nem csupán passzív pénzt jelentenek a fogyasztási oldalon, de befektetve, az üzleti életbe visszaforgatva veszélyes konkurenciát is képezhetnek a jelen termelővállalataival szemben. Utóbbiak számára az volna az ideális világ, ha Stan minden forintját, amelyet nem fogyasztásra fordít, azonnal átvezényelnénk Pan bankszámlájára. Ő majd tudni fogja, mi a dolga... A bibi csupán annyi, hogy a piac szereplői nem rabolhatják ki egymást, így muszáj segítségül hívni az államot. Nos, erről szól a 21. századi baloldaliság. Erről szól a segélyezés, a családi pótlék, a feltétel nélküli alapjövedelem, és természetesen a bevándorlás támogatása is. Elvenni Stan pénzét és odaadni Pannak. És ha már mindenki fogyasztott, amennyi belefért, úgy újabb Panokat terelni az akolba.

 

Érdemes figyelmünket a különböző pártok adópolitikájára irányítanunk. (Hiszen ha ki akarjuk tömni Pant, valamilyen módon el kell koboznunk Stan vagyonát.) Az egyszerűség kedvéért rendezzük három csoportba a számtalanféle adóformát!

  • CÉGES ADÓK - társasági nyereségadó, iparűzési adó, munkáltatói járulékok, termékdíj stb.
  • A MAGÁNSZEMÉLY ADÓI - személyi jövedelemadó, vagyonszerzési illeték, luxusadó stb.
  • FOGYASZTÁSI ADÓK - általános forgalmi adó, jövedéki adó.

A céges adók értelemszerűen a gazdasági társaságokat érintik, Stan és Pan szemszögéből tekintve indifferensek. A következő kategória már nagyon is érinti őket, ám közel sem azonos mértékben. Mivel Stan többet dolgozik, többet is keres, megtakarítási is jelentősek, ingatlanba is fektet - mindezekből fakadóan a magánszemélyeket sújtó sarcok elsősorban őrá irányulnak, mértéküktől függetlenül. Ha ezek progresszív formát öltenek, úgy pláne. A harmadik kosárba helyeztük a fogyasztási adókat, melyek a teljes társadalmat szegényítik; termelőket és vásárlókat egyaránt. (Előbbieket azért, mert a termékekre rakódó adótételek az árat növelve a keresletet csökkentik.) Ennél a kategóriánál azonban megfordul képzelet szülte szereplőink érintettsége; ezúttal Pannal tolnak ki a törvényalkotók, ha magasra tornásszák az ÁFÁ-t és a jövedéki adók mértékét. Stan ugyanis alig fogyaszt, szinte meg sem érzi az ÁFA-kulcs pár százaléknyi emelését. Nem iszik, nem dohányzik, így aztán jövedéki adót is csak módjával fizet. E ponton bújjunk egy multinacionális nagyvállalat lobbistájának bőrébe, és próbáljuk elképzelni, miket sugdos a politikai döntéshozók fülébe. Logikus módon azt fogja indítványozni, hogy a céges és fogyasztási adók mértéke csökkenjen; ezzel párhuzamosan a tehetős polgárokat kizsigerelendő hozzuk vissza a progresszív jövedelemadót, s vezessünk be minél több vagyonadó-elemet. Nos, ez egy az egyben a baloldali pártok programja. Meglepődtünk? Aligha. 

  

A baloldali pártok ilyetén ügyeskedése meglehetősen hazug és ocsmány, de ezen nincs mit csodálkozni. Stan sosem lesz az ő tipikus szavazójuk, Pan annál inkább. Nekik az sosem fáj, ha közben összeomlik a társadalom. Minél szűkebb a középréteg, minél több az egyik napról a másikra élő, kiszolgáltatott elem, számukra annál kedvezőbb a helyzet. (A lobbistáktól megkapják a zsoldot, a naiv kisembertől pedig a szavazatát.) Sokkal nagyobb probléma, hogy a konzervatív oldal a legkevésbé sem kívánja átlátni ezt a világot. Ők többnyire hajlanak arra, hogy a globalista vállalatokat tegyék felelőssé minden földi rosszért. Pedig a multik csak a dolgukat végzik, a bűn mindig a korrupt politikusoké. A baloldaltól már csak történelmileg sem várhatunk semmi előremutatót és országépítőt; egyszerűen a lételemük, az alaptermészetük, a lényegük a jelen posztban felvázolt társadalmi bomlasztás. A politikai jobboldalnak azonban illő volna felismernie, hogy csakis az állam szerepének jelentős visszafogása eredményezhet jobb és tisztább világot. Lehet Marosán Györgyöt megszégyenítően habzó szájjal korrupciót kiáltani, ahogy azt Jakab Péter nap mint nap megteszi. Való igaz: a holdudvar helyzetbe hozása a legkevésbé sem sportszerű. De kérdem én: a nemzetközi lobbiérdekek kiszolgálása mitől az? Miért gondoljuk, hogy Stan nyílt kirablása szép és kívánatos tetté nemesül, csak mert Pan a kedvezményezett? Az ősbűn, a lopás már az adóztatás szintjén megjelenik. A többi már csak osztozkodás a koncon.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr2616691950

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

baalint1 2021.09.27. 11:09:52

És akkor mesélj, mennyire fél bele eszerint a "jobboldali" gazdasági modellbe az amúgy is lyukas költségvetés melletti 1000 milliárdos pénzosztogatás, a lakossági hitelek támogatása, a piaci árakat figyelembe nem vevő fix rezsi, Stan magánnyugdíj megtakarításainak államosítása?

Még mindig nem tűnik fel, hogy szembe hugyozol? A jobboldaliság minimális követelményeinek sem felel meg sem a hazai "jobboldal", sem a nyugati altright vonal. Valójában ezek a politikai irányzatok a régi vonalas szélsőballal kerültek egy platformra, pontosan emiatt nem örül neki a "nagytőke", mivel minden beruházás veszélyben van, ha kommunisták vagy fasiszták kerülnek valahol hatalomra.

Glokta 2021.09.27. 11:38:15

@baalint1: 2010 és 13 közt, amikor a multikat támadták és különadókat vetettek ki rájuk, akkor ellenük volt a "nagytőke", most nem.

G. Nagy László 2021.09.27. 11:58:22

@baalint1: Bálint, én csupán ideológiákról beszélek. Amiket írsz, abban sok igazság van, de a fenti írás nem erről szól. Konkrétan a jelen poszttal kapcsolatban van észrevételed?

6.Lenin 2021.09.27. 14:04:24

@Glokta:

A Fidesz soha nincs ellene a beáramló tőkének. Jelenleg még az égtáj se nagyon érdekes, hogy melyik irányból jön.

2010-13 túl kellett élni egy előkészített buktát. A vicc benne, hogy a "nagytőke" támogatta a buktatókat, de meg is fizette az árát, hogy buktatni akart. Gondolom így is kerestek rajta valamit, ha mást nem, hát megmaradtak az itteni befektetéseik. Gondolom a tőkét csak a befektetés megtérülése, vagy el nem bukása érdekli. Az ideológiák csak eszközök a tömegek kifosztására, vagy a felettük uralkodás eszköze. Szerintem.
A többi mese. (bocsi a posztot nem olvastam. Azt utoljára szoktam)

alöksz róz 2021.09.27. 17:05:16

ez a sztori nem a hírhedt cigány tücsök és a magyar hangyában volt?
:D

G. Nagy László 2021.09.27. 17:17:23

@alöksz róz: Eddig nem hallottam róla, de most, hogy a Google-be beírtam, a Móricka című vicclapot dobta ki találatként...

Nézd, ha valamit szeretnék messzire elkerülni, az az, hogy ebbe a képletbe bármilyen rasszista felhang keveredjen. Tőlem lehet a hangya (Stan) fekete, sárga, vagy rézbőrű is akár, s játszhatja a tücsköt (Pant) a fehér rassz képviselője. Nem ez a lényeg. (Még akkor sem, ha vannak ilyen különbségek. Egy sárga például jellemzően sokkal többet dolgozik bárki másnál.)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.09.27. 18:17:03

A tőke és a liberalizmus ikertestvérek. A legjobb feltételeket mindig a liberális rend adja a tőke számára.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.09.27. 18:19:02

Az ősbűn nem az adóztatás. Hanem pont az ellenkezője, az a liberális tévhit, hogy a tőkének alapból joga van a profitjára, s ennek adóztatása igazságtalanság.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.09.27. 18:20:12

@baalint1:

"000 milliárdos pénzosztogatás, a lakossági hitelek támogatása, a piaci árakat figyelembe nem vevő fix rezsi, Stan magánnyugdíj megtakarításainak államosítása"

Ezek mind éppenhogy baloldali, azaz tőkellenes intézkedések, így teljesen rendben vannak.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.09.27. 18:22:16

@baalint1:

"A jobboldaliság minimális követelményeinek sem felel meg sem a hazai "jobboldal", sem a nyugati altright vonal."

A magyar jobboldal baloldalibb a magyar baloldalnál, a "jobb" és "bal" szó Mo-on mást jelent, mint nyugaton.

Az alt-right viszont 2 teljesen eltérő irányzat. Az európai alt-right teljesen mást mond, mint az amerikai. S az amerikai alt-right éppenhogy teljenesen jobboldali és teljesen liberális.

midnight coder 2021.09.27. 18:33:37

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Hanem pont az ellenkezője, az a liberális tévhit, hogy a tőkének alapból joga van a profitjára, s ennek adóztatása igazságtalanság. "

Egyszer már volt hogy az emberiség erre a hülyeségre társadalmat épített. Az eredmény úgy 10-20 Holocaustra való hullahegy (még csak összeszámolva sincs rendesen) + minden érintett országban általános nyomor.

midnight coder 2021.09.27. 18:37:38

@baalint1: Ez igazából választási pénzosztás. Kb. ugyanaz, mint az elsõ Orbán kormánynál a duplázott minimálbér volt. Amire aztán Megyóék ráígértek a jóléti rendszerváltás programjával, amivel aztán sikerült is leváltaniuk a jólétet. Illetve persze ezt csinálták Fletóék is 2006 elõtt, csak nekik ehhez nagyon nem volt meg a fedezet, viszont Orbánékkal ellentétben sikeresek voltak. Csak aztán jött Öszöd.

midnight coder 2021.09.27. 18:47:34

Amúgy maga a gondolatmenet nem igazán jó. A tõkésnek annyira nem jó Pan, neki sokkal ideálisabb egy olyan polgár aki termel is és fogyaszt is. Az a Pan ugyanis aki segílykébõl él nem igazán fizetõképes, és az Ok hogy Stan pénztárcájából lehet támogatni, de ennek azért erõs korlátai vannak: nevezetesen az, hogy Stanból nincs túl sok.

A probléma ennél jóval összetettebb és igazából messzebbre is vezet, és igazából senki nem tudja szerintem hogy mi a megoldás. A gond az, hogy a javakat gazdaságosan elõállítani egyre inkább gépesítve lehet. Ami azt jelenti, hogy egyre kevesebb élõmunkával. Ez addig persze tök jó a kapitalistának amíg a munkaerõ költséget nézi, viszont sokkal kevésbé jó akkor, amikor rájön, hogy az ipari robot nemigen vesz semmilyen terméket. Na most, ha nincsenek fogyasztók és mindenki éhen hal, akkor hiába a tiéd a világ összes automatizált termelõeszköze, a vagyonod tulajdonképp nem ér többet mint egy darab kõ.

Azaz ahhoz, hogy a kapitalista vagyonkája megmaradjon (és persze hogy ne süllyedjen nulla alá az élet és vagyonbiztonsága az éhságlázadások miatt) fogyasztók kellenek. Még azon az áron is, hogy a céges adók növekednek.

midnight coder 2021.09.27. 18:49:35

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Egy fenét eredményezett. Háborúk persze mindig voltak, de a saját népén belül tömegmészárlásba a komcsikon és a nácikon kívül leginkább csak egy-két vallási fan kezdett, lásd különféle vallásháborúk, inkvizíció.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.09.27. 18:52:18

@midnight coder:

A liberalizmus kb. félmilliárd áldozatot eredményezett, lásd pl. Afrika gyarmatosítását.

midnight coder 2021.09.27. 19:06:00

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Afrika gyarmatosítása során úgy tizedannyian haltak meg mint a kommunizmusban. És persze elõtte sem volt az annyira békés vidék, és a gyarmatbirodalmak után sem lett az.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.09.27. 19:20:49

Itt az ideológiai frontvonalak már úgy össze vannak keveredve hogy már azt sem tudjátok melyik oldalon álltok. :-)) birca a neokommunista elméleteivel, pedig maga az ideológiai skizofrénia. :-))

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.09.27. 19:24:11

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Ezt miből számoltad ki? A több száz évvel ezelőtti afrikai népességnyilvántartási adatokból? :-)) Vagy csak blöfföltél egy számot. Esetleg a tartótiszted a Kremlből elütött egy-két nullát? Afrika népessége 1960-ban 300 millió volt. Ehhez képest a félmilliárd áldozat több mint nevetséges állítás.

nemecsekerno_007 2021.09.27. 19:33:46

,,Ahogy egy bolgár haverom mondaná: Öcsém, ha bajod van és nem tudod megoldani pénzzel,
oldd meg sok pénzzel.,,

:)))))))))))))))))))))

Pénzért olyan ideológiát veszek, amilyen csak kell.

:)))))))))))))))))))))

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.09.27. 19:43:54

@nemecsekerno_007: Van amiben egyetértünk. Jut eszembe! Mi van azzal a felminősítéssel? :-)) Tudod, Moody's.

nemecsekerno_007 2021.09.27. 20:06:14

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Minden a legnagyobb renben. :))))

Most nem a trükkök százai miatt van. :))))))

G. Nagy László 2021.09.27. 21:02:19

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

"Itt az ideológiai frontvonalak már úgy össze vannak keveredve hogy már azt sem tudjátok melyik oldalon álltok."

Ezt abszolút jól látod. Pont azért írom ezeket a bejegyzéseket, hogy lehetőség szerint valamit tisztuljon a kép... De tényleg: sok elemző arról beszél, hogy ma már nincs értelme jobb és baloldalról beszélni. Ami a pártokat illeti, talán tényleg nincs. Ám az ideológiák tekintetében nagyon is releváns a dolog.

"birca a neokommunista elméleteivel, pedig maga az ideológiai skizofrénia. :-)) "

Valahogy úgy. Hozzátéve, hogy messze sokkal értelmesebb és műveltebb, mint ahogy a kommentjei mutatják.

G. Nagy László 2021.09.27. 22:08:28

@midnight coder:

"Amúgy maga a gondolatmenet nem igazán jó. A tõkésnek annyira nem jó Pan, neki sokkal ideálisabb egy olyan polgár aki termel is és fogyaszt is. Az a Pan ugyanis aki segílykébõl él nem igazán fizetõképes, és az Ok hogy Stan pénztárcájából lehet támogatni, de ennek azért erõs korlátai vannak: nevezetesen az, hogy Stanból nincs túl sok."

A termelő/kereskedő vállalatnak egyetlen szempontja lehet: minél nagyobb forgalom. Minél szélesebb vásárlóközönség minél felelőtlenebb költekezési attitűddel és minél több elkölthető pénzzel. Semmi sem olyan jó nekik, mint a segély, vagy épp az alapjövedelem. A bevándorlók pedig a legjobb célközönséget jelentik. Ha a német, a francia, vagy épp a svéd társadalmat és adórendszert tekinted, azt fogod látni, hogy még mindig elképesztően sok Stan szaladgál az utcákon, bőven van még fejhető réteg.

"A gond az, hogy a javakat gazdaságosan elõállítani egyre inkább gépesítve lehet. Ami azt jelenti, hogy egyre kevesebb élõmunkával. Ez addig persze tök jó a kapitalistának amíg a munkaerõ költséget nézi, viszont sokkal kevésbé jó akkor, amikor rájön, hogy az ipari robot nemigen vesz semmilyen terméket."

Ugye ugye? Rögtön adsz is egy újabb érvet az állításom mellé. (Nem hiszek abban, hogy az automatizáció hosszútávon jelentős munkanélküliséget okozna, de rövidtávon lehetnek ilyen hatások.)

alöksz róz 2021.09.27. 23:46:29

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: "Afrika népessége 1960-ban 300 millió volt. Ehhez képest a félmilliárd áldozat több mint nevetséges állítás." - te tényleg nem tudsz olvasni.
hihetetlen

alöksz róz 2021.09.27. 23:47:39

@G. Nagy László: mindegy kit kivel helyettesítesz, a sztorid ugyanaz

nemecsekerno_007 2021.09.28. 10:10:18

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: A Goldman Sachs is. Közvetlenül a csőd előtt.

6.Lenin 2021.09.29. 09:29:58

@nemecsekerno_007:

De ez az igazi teljesítmény. A1-es besorolásból vinni egy hét alatt csődbe egy országot, és egy piacgazdaságot. Pláne, ha a piac mindent megold, kivéve ha nem old meg semmit.

Nem tudod értékelni az igazi teljesítményt.

MEDVE1978 2021.09.29. 10:15:34

Az új, angolszász "baloldali" politikára reagálva: (A tőkét mint összefoglaló fogalmat fogom használni döntően a nagy- és középvállalatokra, azok érdekképviseletére. Természetesen a tőke nem egy egységes dolog, hanem lobbycsoportokon, szervezeteken, nemzetközi vállalati döntéseken át közvetíti a véleményét.)

Nem véletlen, hogy az új "baloldali" politika az egyébként neoliberálisabb angolszász országokban hódít a leginkább. Az ok pedig az, hogy ez a politika nem baloldali legalábbis nem a klasszikus értelemben. Ez Clinton-Blair-Schröder gazdaságpolitikája, ami a tőke és a közszektor partnerségéről szól, nem pedig a közszektor és a munkások / nép / lakosság stb. partnerségéről. Schröder nevét Németországban nem véletlenül fémjelezte az Agenda 2000, a Hartz 4 segély bevezetése, a korábbi kiterjedt jóléti rendszer lebontása.

Az "újbaloldal" politikája egyfajta szép üres homlokzat, mint ha valaki elmegy Petrába, Jordániába és megnézi a kincstárat. A Nabateusok egy egész várost építettek a sivatagba, mint minden civilizáció ők is "magasra" törtek, csodálták a görögök szép építményeit. De korántsem voltak olyan jók építészetileg, ezért kifaragtak egy homlokzatot a sziklákra, ami úgy nézett ki, mint egy szép klasszikus épület. Az ilyen épületek mögött meg sima barlangok voltak, abban laktak. Na pont ilyen az újbaloldal az angolszász országokban. Kivesz egyes baloldali kirakatproblémákat (nemi, szexuális, etnikai egyenlőség) és harcol azokért. Így lesz gonosz a hímsovinszta, a fehér, a férfi, az elnyomó nyugati / rabszolgatartó utódja. Nagy dirrel durral jelentik ki, hogy bizony a rendőri erőszak, a diszkrimináció munkahelyeken az élet többi színterén stb. a fő problémák. Ezzel egyfajta kultúrát / a gonosz fehéreket / a Trumpistákat / a nácikat / a patriarchátust / a rendőröket hibáztatják és nekik, valamint a társadalomnak kell megváltoznia. Tehát, ha a rendőr kevesebb négert igazoltat, akkor jobb lesz, ha több nő van a vállalat vezetésében jobb lesz, ha nyíltan lehet homoszexuális XY munkavállaló, akkor jobb lesz, ha korlátlanul jöhet be a képzetlen mexikói / afrikai, akkor jobb lesz. A kulcs az, hogy ezek a problémák mind megoldhatók a tőkeérdekek sérülése nélkül. Ezért támogatja a nemzetközi tőkelobby az újbaloldalt. A rendőrök kisebb-nagyobb számát, bűnözést az egyes közösségek érzik meg. Elég nagy piac esetében a vállalatnak nem fáj, ha nőt, mexikóit, ázsiait, feketét stb. kell felvenni (még ha rosszabbul kvalifikált is valamennyire). Legfeljebb ő lesz a dísznéger, akit majd lehet mutogatni. A migráció megint nem fáj, hiszen a tőke nem kell részt vegyen kötelezően a megoldásban. Ellenben beáramlik sok-sok munkaerő, akiket ha az állam integrál / képez, akkor olcsóbban alkalmazható lesz, mint a hazai munkaerő, tehát jobb üzlet.

Látható tehát, hogy az ilyen "újbaloldali" mozgalmakban egyértelműen érdekelt a tőkés lobby, hiszen nem árthatnak neki, haszonnal viszont járhatnak. Ki lehet rakni, hogy mi jó amerikaiak vagyunk, hiszen együttérzünk a nőkkel, homokosokkal, feketékkel stb. Ni, facebook/instragram/twitter posztot is megjelentettünk arról, hogy mi mennyire szolidárisak vagyunk és mennyi fekete / nő / homokos dolgozik nálunk.

Természetesen az ilyen megoldások döntő többsége makroszinten hatástalan. Megtehetem azt, hogy több feketét alkalmazok, de ettől még így se - úgy se fogom tudni alkalmazni azt, aki mondjuk a 8 általánost se végezte el és nagyon buta. Deklarálhatom, hogy ne féljenek a feketéktől és kevesebb rendőri erőszak legyen, de ettől még menekülni fognak az életüket féltő fehérek a környékről. Tehát az újbaloldali politikát követő akciók többnyire üresek és hatástalanok. Akár a feketék integrációja nyugaton, akár mondjuk Magyarországon a cigányok 2002-2010 közötti integrációja is ezt mutatja.

Ha esetleg még a tradicionális baloldali agendából is megvalósul néhány elem, az sem tragédia a tőkének, hiszen nincs közvetlen hatása rá, mert azt nem a tőke fogja finanszírozni, hanem az állam. A legriktábban jön szóba a tőkét terhelő adók emelése (Biden mostani akciója az egyik fehér holló), a különböző élínkítéseket korábban inkább eladósodásból / fogyasztót terhelő adók növeléséből finanszírozták az államok.

G. Nagy László 2021.09.29. 10:29:17

@MEDVE1978:

Ugyanígy látom. Jómagam a fenti posztban csupán termelők fő szempontjára, a fogyasztásra (illetve ennek az adóstruktúra révén történő elősegítésére, fokozására) fókuszáltam, ám mindaz, amit írsz, igaz, és jól kiegészíti a poszt tartalmát.

6.Lenin 2021.09.29. 10:36:20

@MEDVE1978:

Friss tankönyvszaga van a dolognak. Már csak azt kéne tisztázni, hogy a töke "gyártja" a mindig megfelelő ideológiát, vagyis tulajdonképpen egy eszköz a tőke kezében, vagy az ideológia gyártja a tőkést is. Szerintem inkább az első verzió a meghatározó.
Az ideológia a maszlag a tömegeknek, hogy elfogadják a változatlant uralkodónak. A jelek szerint mindig be is veszik.

nemecsekerno_007 2021.09.29. 10:44:41

@6.Lenin: Én kérek elnézést, hogy ilyen hálátlan mocsok vagyok és nem értékelem az igazi tehetséget.

:))))))))))))))))))))))))))))

MEDVE1978 2021.09.29. 10:50:52

A másik nagy téma, amit a post érint az a tőke világgazdasági fejlesztő szerepe a globális kapitalizmusban. Ez a tőke egyik kudarca vagy ha jobban tetszik, mert ez így túl "kemény", nem optimális működése.

A kezdeti állítás jó: "Az mindig is világos volt, hogy a tőke oda áramlik, ahol a működési feltételei kedvezőek." Kicsit átfogalmazva: a tőketulajdonos egy ajánlatot néz, amikor befektet valahova. Ez az ajánlat egy nagy mix, rengeteg összetevőbő, szektorfüggően. Mondjuk nyilván egy angolszász call service (telefonos ügyfélszolgálat) cég döntése viszonylag egyszerű lesz Magyarország és India között. A mixben ugyanis a munkavállaló alkalmazási költségei, infrastruktúra mellett ott van az angol nyelvtudás, amiben India nagyon jó és a munkaerőköltség is nagyságrendekkel olcsóbb.

A klasszikus (és neolib) közgazdaságtan azt mondja, hogy a komparatív előny előbb-utóbb kialakul és ez a tőkeáramlás útja. A probléma világszinten az, hogy ez számos helyen nem is alakul ki. Vegyük mondjuk a Demokratikus Kongói Köztársaságot vagy Szomáliát. Ha a tőkés elkészíti a kalkulációját, a szektorok döntő részében (talán egyes nyersanyagkitermeléseket kivéve) arra jut, hogy nincs olyan kalkuláció, ahol gazdaságosan tudna termelni. A fejletlenség (utak hiánya, képzetlen munkaerő, állandó polgárháborús veszély stb.) nem képes ellensúlyozni azt, hogy a munkaerő kvázi ingyen van és adók sem nagyon vannak. Így érdemi tőkeáramlás ezekbe az országokba nem tud elindulni. Ettől ezek az országok továbbra is extrém szegények maradnak, alacsony marad a foglalkoztatottság, magas a termékenység, egyre több gyerek születik, a kevés erőforrásért folyamatos verseny van. Ez egy ördögi körbe zárja az ilyen helyeket. Ezek a felesleges országok, a nemzetközi globális kapitalizmus lényegében ezek nélkül működik (ha minimális hatású nyersanyagbányászatot leszámítjuk). A kapitalizmus tehát nem képes ezeket az országokat integrálni, mert a tőke érthető okokból nem megy el ezekre a helyekre.

A másik tényező itt az adóverseny. Az évszázadok során egyre fontosabb lett a nemzetközi cégek tevékenysége és piaci súlya, hatalma. A globalizáció és a technológiai fejlődés ugyancsak extrém módon megkönnyítette a nemzetközi tőkeáramlást. A GATT, majd későbbi WTO, az IMF a XX. század második felétől kezdve folyamatosan bontotta le az adminisztratív korlátokat, vámhatárokat stb, fogadtatott el befektetővédelmi intézkedéseket. Az utóbbi döntően válaszott bírósági pereket jelent, amelyeket a tőketulajdonosok folytatnak az államok ellen. Ebben a helyzetben a nyugati kormányok az 1970-es évektől kezdődően fokozatosan azt vették észre, hogy rohamosan tűnik el a tőke a gazdaságukból, átalakítva annak a szerkezetét és a termelést lényegében kitelepítve az alacsony munkaerőköltségű országokba. Így futott fel Dél-Kelet Ázsia. Az egyes fejlődő országok erre rá is tettek egy lapáttal, hiszen gyakorlatilag mindent elkövettek, hogy nyugati tőkét vonzzanak be: levitték a társasági adó kulcsot, kedvezményeket biztosítottak a szinte ingyen levő munkaerő mellé.
A probléma az, hogy ez annyira a fejlődési modell része lett, hogy immár az egész világon az eszköztár kötelező része az alacsony társasági adó. Ennek hatására viszont az államkasszák kiürültek és az adóbevételt pótolni kellett. Ezért fordultak a jövedelmi és fogyasztási típusú adók felé a kormányok (Magyarországon ez nagyon karakteresen látható a kétezres évek eleje óta). Lényegében ízlés kérdése, hogy valaki jövedelmi adókat vagy fogyasztási adókat preferál. A baloldali érvelés általában a jövedelmi preferencia, progresszivítás szokott lenni azzal, hogy fizessenek többet a gazdagok. Ez viszont nyilván a megtakarítási-befektetési hajlandóságot veti vissza.

Ennek a folyamatnak a kiemelt nyertese a tőke, mivel rengeteg esetben a vállalat székhelyét egy adóparadicsomba teszik át, így végül egyáltalán nem adózik a tőketulajdonos. De ha mégis, akkor ezt igyekszik a legkedvezőbb országban megtenni (pl: Apple Írország). Globálisan ez egy alapvetően rossz folyamat, ezért Biden terve (minimumadó) egy jó ötlet az egész korlátozására. Természetesen továbbra is kérdéses, hogy mihez kezdenének az államok az így keletkező plusz bevételekkel.

MEDVE1978 2021.09.29. 11:01:04

@6.Lenin: Ez egy kölcsönhatás, az ideológia lényegében a tőkével való interakcióban alakul ki. Jelen esetben az angolszász "újbaloldaliság" vagy kultúrmarxizmus egy reakció a globális kapitalizmus okozta helyzetekre. Pl: A nők második világháború utáni tömeges munkába állása ahhoz vezetett el, hogy mára normális lett a kétkeresős háztartás. Ez jelentős változás a korábbiakhoz képest, mivel akkor egykeresős modell volt: a nő lényegében háztartásbeliként, a férfitól függőként létezett. Azzal, hogy a nő keresővé, fogyasztóvá vált számos területen óriási társadalmi változások jöttek és lényegében ezek testesülnek meg az újbaloldali ideológiában. A tőkének mind a fogyasztó, mind a dolgozó nő "jó", hiszen rengeteg termékre jelent plusz keresletet = plusz profitot. Ezért is támogatják a nagy feminista kardcsörtetést a nagyvállalatok, bőszen hallgatva az úgy nevezett "pink tax"-ről. Ez azt jelenti, hogy a nőknek szánt termékeken rengetegszer nagyobb a haszonkulcs, pl: egy fekete telefont olcsóbban kapsz meg, mint egy pirosat vagy rózsaszínt, egy női borotva drágább, mint egy férfi stb.

6.Lenin 2021.09.29. 11:30:53

Ez igaz, hogy létezik egy kölcsönhatás, de melyik az elsődleges? A tömegek késztetik a tőkét, hogy mozduljon már valamilyen irányba? Na, ez röhejes lenne a tőkére nézve.

A piacnak, fogyasztásnak van egy "rossz" tulajdonsága, telítődik, lanyhul az eladás. és itt igaz az, hogy változásra kényszeríti a tőkét. De a tőke hamarább érzékeli ezeket, és kitalál valamit, hogy a fogyasztókat mozdítsa valamilyen irányba, és mivel nála a tőke, meg tudja fizetni azokat, akik mozgásba lendítik a fogyasztókat is, ahhoz meg valamilyen faszság kell, amit bevesznek. Nyilván az adott "igényeknek" megfelelően.
Szerintem mindig elsőnek a tőke mozdul, aztán keres hozzá ideológiát (vannak akik ezeket gyártják). Aztán keresnek hozzá egy olyan személyt, aki meg tudja ezt etetni a tömegekkel, de elsőnek kellenek ehhez lakájok is akik a rendet biztosítják. (igazságszolgáltatásnak csúfolt, rendőrség, katonaság, hivatalnokok) a legvégén a fogyasztó tömegek.
Bármelyik hiányzik hamvába holt az egész. De a tőke,változást akarása, és a tömeg a döntőbb része. A többi mindig van, csak pénz kérdése. Lakájok mindig voltak, vannak, lesznek is.

Vagyis elsődleges a tőke változást akarása (pang a bolt) és a tömeg, akiket rá lehet venni. A többi technikai kérdés , ezek mindig vannak egy társadalomban. A tőke, és a tömeg a döntő, ebben a sorrendben.
Természetes, hogy van kölcsönhatás, hiszen egyik nélkül nem megy a másik.A többi már csak részletkérdés. Technikailag miként is érhető el a kívánt cél. Néha ölni is kell, vagy érdemes ezekért. A hullák száma nem szokott zavarni senkit. Ahol gyalulnak, ott forgács is lesz.
Szerintem.

6.Lenin 2021.09.29. 11:40:18

@nemecsekerno_007:

Elméletig a ballipsik képesek a szarból is aranyat csinálni, de a gyakorlatban ez eddig valamilyen titokzatos ok miatt nem jött össze nekik, de meg vannak győződve, egyszer talán összejön. Idő van szarásig, és önbizalom is.

nemecsekerno_007 2021.09.29. 11:44:10

@6.Lenin: Eddig az aranyból szart jobban ment nekik. :)))))))))
Mindenütt ahol feltűntek :))))))))

G. Nagy László 2021.09.29. 11:56:14

@MEDVE1978:

"Lényegében ízlés kérdése, hogy valaki jövedelmi adókat vagy fogyasztási adókat preferál."

Talán az "ízlés" itt most nem a legmegfelelőbb kifejezés. Ez az ideológia része, a támogatni kívánt társadalmi rétegek és attitűdök kérdése. Ahogy írod is:

"A baloldali érvelés általában a jövedelmi preferencia, progresszivítás szokott lenni azzal, hogy fizessenek többet a gazdagok. Ez viszont nyilván a megtakarítási-befektetési hajlandóságot veti vissza."

6.Lenin 2021.09.29. 12:56:55

@nemecsekerno_007:

Szerintem ez azért van, mert mindig, mindent összekevernek. szabadságért ordibálnak, aztán létrehozzák a legnagyobb diktatúrákat. Gazdaságot ígérnek, de valahogy azt elfelejtik hozzátenni, hogy csak az ő részükre. Ezek mindent összekevernek.

nemecsekerno_007 2021.09.29. 20:28:40

@6.Lenin: Jaja, meg azt mondják, hogy jó az eszme, csak eddig rosszul valósították meg.

Ahogy Kurtz ezredes szokta mondani az Elszabadult hajóágyúban:

,,Nem ez nem jó, ez egy kurva rossz eszme, egyedül PolPot-nak sikerült a legjobbat kihozni belőle,,

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2022.08.19. 16:47:28

Azt kell, hogy mondjam, hogy nem érted igazán a világot.
A marxista nagytőke már-már bogárlászlói agylágyulás.

1. Minden politikus imádja szórni a pénzt és onnan próbálja elvenni, ahonnan a legkisebb ellenállással tudja. Nincs mögötte mélyebb ideológia.
2. Magyarországon két jobboldali párt volt, de már egyik sincs. Az egyik az SZDSZ volt, a másik az MDF. Mind a kettő történelem. A magyar lakosság olyan masszívan balos beállítottságú, hogy itt még a jobboldal is bal. Bárki jönne jobboldali programmal, a saját politikai karrierjét ásná el azonnal.
3. Abban a tévedésben élsz, hogy a Fidesz nem egy szélsőbaloldali párt. Az. A Fidesz szocialistább a szocialistáknál. Ellenben nincs mozgásterük.

A magyar gazdaság hosszú ideje fennálló és még sokáig velünk is maradó problémája, hogy a termelékenység nem emelkedik. Csak úgy tudják fenntartani a növekedés látszatát, hogy a munkaerő alkalmazásának költségeit csökkentik. Ne gondold, hogy azért csökkentették az SZJA-t, mert hisznek a kisebb államban. Azért teszik, mert így tudják fenntartani a bérek növekedését anélkül, hogy a foglalkoztatási költségek emelkednének. Ugyanezért csökkentették társasági adót. És a forint lassú, de megállíthatatlan értékvesztése is ezért van. Muszáj olcsósítani. Ugyanezért adnak kedvezményeket a multiknak, hogy javítsák a megtérülési mutatóikat. Viszont mivel a pénz meg kell, ezért emelték az ÁFÁ-t. Az a cégeknek nem fáj.
4. Stan és Pan nem létezik. Az egy téveszme, hogy létezik olyan, hogy tiszta megtakarító. Az el nem költött jövedelemmel is csinálsz valamit. Amint befekteted, az ugyanúgy fogyasztássá válik valahol máshol.
5. Sőt az a bizonyos Nagytőke se létezik. Cégek vannak és azoknak részvényesei. A cégeknek egyetlen eszméjük van: értéket termelni a részvényeseinknek és pont. Mindenki a saját részvényeseinek.

G. Nagy László 2022.08.19. 21:49:37

@Lord_Valdez:

"Stan és Pan nem létezik. Az egy téveszme, hogy létezik olyan, hogy tiszta megtakarító. "

Tényleg abba fogsz belekötni, hogy a modellezés kedvéért kijelöltem a két szélsőértéket? Ne már...

Az is gáz, hogy rögtön a magyar valóságot dörgölöd az orrom alá. Általános, globális trendekről írtam. A Fidesz néppárt; számos jobbos és balos intézkedéssel. Ne a Fidesszel foglalkozzál, hanem azzal, hogy a multik - amelyek elvileg a piacgazdaság templomai - hogy a fenébe tapsolnak a neomarxista agymenéseknek. Ez az, ami sokak számára kurvára nem világos.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2022.08.20. 10:15:54

@G. Nagy László:
Mert nem is igaz.
Minden vállalatnak egyetlen célja van és semmi más: profitot termelni. Ezt a legkönnyebb, ha kiszolgálja a közönségét és sose gondolnád, hogy kik a legfizetőképesebb közönség: a nagyvárosi középosztály. Na, őket szolgálják ki. Ő se neomarxisták, csak erősen balosak.
De egy pillanatig se gondold, hogy a Coca-Colát egy icipicit is érdeklik a melegek. Őket az érdekli, hogy a fiatalok elfogadóak és ők fiatalosnak akarnak látszani.

G. Nagy László 2022.08.20. 10:57:58

@Lord_Valdez:

"Minden vállalatnak egyetlen célja van és semmi más: profitot termelni. Ezt a legkönnyebb, ha kiszolgálja a közönségét és sose gondolnád, hogy kik a legfizetőképesebb közönség: a nagyvárosi középosztály. "

Úristen, de jó lenne, ha ez így volna!!! Annyit mondanék: profi munka, így kell ezt csinálni! De kurvára nincs így, és a lelked mélyén te is érzed, hogy nem ez a helyzet. Szó nincs arról, hogy a marketingkutatók felmérték, hogy idén a lila a divat, ezért pragmatikusan a lila színvilágot erőltetjük, miközben mi magunk - termékmenedzserek, reklámosok, PR-esek, sales-esek és felső vezetők - tökéletes érzelmi távolságot tartunk a lila színtől, s nem hisszük, hogy a lila bármilyen morális felsőbbrendűséggel bír, mint a zöld, vagy a szürke. Kurva kemény agymosás megy a multikon belül: vallásos módon, hittel kell hinned, hogy a lila nemesebb a többi színnél. Csak pár jelenség, amely ezt alátámasztja:

"Legyünk kevésbé fehérek" - így a Coke belső fejtágítója. Hogy a picsába lehet ilyen (nyíltan rasszista) üzenetet BELSŐ szinten erőltetni? Ez egy normális, piaci környezetben így festene: "Srácok, megy ez a BLM-őrület, tolódjunk mi is erre a kommunikációban! A következő reklámfilmben szeretnék látni három feka fiatalt, egy vietnámit és egy fehéret. Hajrá!"

Szinte követelmény, hogy a cégvezetők felvonuljanak a Pride-on. Mintha a Kádár-rendszerben járnánk, május elsején! Baszki, olyan nincs, hogy te azért nem kötsz cascot az Allianznál, mert nem voltak ott a Pride-on! Ez az átlagfogyasztót kurvára nem érdekli. Ott van a Ryanair igazgatója: ez igazi tapló féreg. Mégis megy a cég. Még ez paraszt-mentalitás is belefér. ha kitalálod, hogy ezek a nyúszívű faszok a vásárlók miatt vonulnak fel, úgy magadnak hazudsz leginkább.

És végül Jordan Petersont idézném: "Vezérigazgatók! Ne fitogtassatok olyan erényt, amellyel nem rendelkeztek! Ha nem akarsz kedvében járni egy kisebbségnek, amelyik szó szerint gyűlöl téged, ne tedd! Elvégre ti gonosz kapitalisták vagytok, és elvileg büszkék is vagytok erre. Jelenleg nem tudom megítélni, hogy még a professzoroknál is gyávábbak vagytok-e. Miért nem száműzitek vissza a humán erőforrás osztály DIE-ideológián felkapaszkodó alkalmazottait a számukra sokkal megfelelőbb elnevezésű »személyzeti osztályokra«, hogy ezzel megakadályozzátok őket abban, hogy beleavatkozzanak a ti és alkalmazottaitok lelkivilágába, és kivégezzenek titeket?"

G. Nagy László 2022.08.20. 11:01:25

@Lord_Valdez:

"a nagyvárosi középosztály. Na, őket szolgálják ki. Ő se neomarxisták, csak erősen balosak."

Ez is megérne egy komoly magyarázatot. Hogy a picsába létezik az, hogy a nagyvárosi középosztály erősen balos??? Nem lehet mindenki művész, újságíró, bölcsész, szociológus, vagy egyetemi tanár! Egy érzelmileg, lelkileg, intellektuálisan stabil ember, akinek jól megy a sora, SOHA nem lesz balos. Soha a büdös életbe.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2022.08.20. 14:18:49

@G. Nagy László:
Pedig így van.
Azért érted félre, mert azt hiszed, hogy nagy szervezet tud titkot tartani.
Ha egy cég csinálna egy kampányt, de közben a belső kommunikáció az lenne, hogy
"Srácok, megy ez a BLM-őrület, tolódjunk mi is erre a kommunikációban! A következő reklámfilmben szeretnék látni három feka fiatalt, egy vietnámit és egy fehéret. Hajrá!", akkor a következő héten már címlapokon állna ez. Ez úgy visszaütne a cégre, hogy a fal adná a másik pofont.
Ilyen nincs. Ha kampányt csinálsz, akkor azt szívvel-lélekkel kell csinálni. Még, akkor is, ha valójában mindenki tudja, hogy nem őszinte, de ezt hangosan kimondani kontraproduktív.

Azért hiszed ezt, mert a fejedben egy parodisztikusan torz kép van arról, hogy mi is a baloldal. Te úgy képzeled el, hogy mindegyikük megveszekedett parazita, de a valóságban sokszor csak annyi van mögötte, hogy már vannak annyira magasan a Maslow-piramisban, hogy megengedhetik maguknak, hogy együttérezzenek. Oké, ezt sokszor elég hülye módon teszik, de ez egy másik történet.
Egyébként meg javaslom, hogy olvass utána a középkori városoknak. Meg fogsz lepődni, de már ott is megjelent az, hogy a városi embereknek egész más értékrendjük volt.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2022.08.21. 08:54:54

Közben eszembe jutott egy érdekes eset. Volt egy Gerald Ratner nevű brit üzletember. Felépített egy ékszerészláncot. Olcsó ékszereket kínált főleg a munkásosztály számára. Egyszer egy fogadáson, már nem túl józan állapotában egy riporter megkérdezte, hogy hogy tudja ezeket a dolgokat ennyire olcsón adni. Azt válaszolta, mert az egész gagyi, egy szendvics árából kihoznak egy fülbevalót. 12 óra múlva a cég romokban hevert. A bulvársajtó másodpercek alatt ízekre szedte, a részvényesek meg kimenekültek a cégből. A Ratner márkanév minden értékét elvesztette.

Tanulság: lehet, hogy színjáték az egész PR, de játszani csak komolyan szabad.

G. Nagy László 2022.08.21. 09:12:19

@Lord_Valdez:

"Egyébként meg javaslom, hogy olvass utána a középkori városoknak. Meg fogsz lepődni, de már ott is megjelent az, hogy a városi embereknek egész más értékrendjük volt."

Készséggel elhiszem. Ha tudsz jó irodalmat a témában, köszönettel veszem.

"Azért hiszed ezt, mert a fejedben egy parodisztikusan torz kép van arról, hogy mi is a baloldal. Te úgy képzeled el, hogy mindegyikük megveszekedett parazita"

Igazad van, pontosan ezt gondolom.

"de a valóságban sokszor csak annyi van mögötte, hogy már vannak annyira magasan a Maslow-piramisban, hogy megengedhetik maguknak, hogy együttérezzenek."

Egészen bizonyos, hogy ebben sok igazság van. De képzeljük magunkat egy jómódú, nyugati polgár szerepébe, aki annyira ki van tömve, hogy már az unokái jövőjéért sem kell aggódnia. Egy ilyen ember adakozhat, támogathat jótékonysági mozgalmakat, vállalhat önkéntes munkát, maga is létrehozhat alapítványokat stb. Ezer módja van az önkéntes segítségnyújtásnak a kőkemény kapitalizmuson, a klasszikus liberális berendezkedésen, a szólás- és gondolatszabadság világán belül is. Mi a faszért akarnak ezek a polgárok baloldali világot teremteni? Miért az államtól várják, hogy megtegyen mindent, amit ők is megtehetnének? Miért fogadják el, hogy kommunista mintára politikai korrektség, cancel culture, cenzúra jelenik meg, amikor a valódi humanizmus ilyeneket egyáltalán nem kíván?

Én továbbra is azt látom, hogy a baloldaliság egy torz lelkület, egy beteg állapot. Jómagam az idén múltam ötven, de még soha az életemben nem sértettem meg senkit szándékosan. Mindig odafigyelek rá, hogy tisztességesen és szeretetteljesen bánjak mindenkivel. Ha a környezetemben segítségre szorulnak, igyekszem segíteni. Baszki, ezekben semmi baloldaliság sincs!!! A baloldaliság lényege, hogy a humanista törekvések mellé ERŐSZAKOT társítasz, megköveteled a másiktól az emberbarátságot. Ilyen nincs, ez nem létezik, ez fából vaskarika. Ez maga a képmutató vallásosság.

G. Nagy László 2022.08.21. 09:19:44

@Lord_Valdez:

"Tanulság: lehet, hogy színjáték az egész PR, de játszani csak komolyan szabad."

Egyetértek, a történet tanulságát látom és teljességgel elfogadom. Elég sok hasonló üzleti titkot őrzök magam is - viszem a sírba ezeket, még részegen se kotyogom el senkinek. De a "játszani csak komolyan szabad" igazsága nem magyarázza meg a korszellemet. A részeg ékszerkereskedő tökéletes cinizmusa és pride-on felvonuló, "legyünk kevésbé fehérek" kurzust meghirdető, szánalmasan megmosolyogtató vallásosság közt ezernyi szint létezik, melyeken komolyan lehet játszani.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2022.08.21. 09:55:46

Gondolkodom, hogy hol olvastam róla, de nem jut eszembe. Öregszem én is.

Nem ezt jelenti. Egyenlőséget jelent. Az egyenlőségbe baromi sok minden belefér. Gondolj csak bele abba, hogy léteznek nők, zsidók, feketék, jobbágyok, rabszolgák, melegek stb. Ilyen-olyan egyenlőtlenséget bárhol lehet találni. Ők imádják az egyenlőséget.

"kommunista mintára politikai korrektség, cancel culture, cenzúra jelenik meg"
Felejtsd el ezeket az altright faszságokat. Ezek mindig is itt voltak. Nem hívták így, de amióta világ a világ, velünk vannak.
Lehet, hogy istenkáromlásnak hívták és nem politikai korrektségnek, de mi ebben az új?
Lehet, hogy inkvizíciónak, meg cserépszavazásnak hívták, nem cancel culture-nek, de mi ebben az új?
Pontosan ugyanazt csinálják, amit az emberiség mindig is csinált.

Kőkemény üzleti érdek, hogy ne botránkoztasd meg azokat, akikből élsz. Ha ők ilyenek, akkor neked még ilyenebbnek kell lenned. Vagy legalább annak látszanod.
Azért nem vallásosság, mert valójában az összes dolgozó tudja, hogy az egész csak színjáték, csak épp azért fizetik, hogy részt vegyen benne.

Ha vallást keresel, akkor azt a szociológia tanszéken keresed, mert ott tényleg hisznek is benne. A vállalati kurzuson csak a jelenléti ívben hisznek.

G. Nagy László 2022.08.21. 10:26:32

@Lord_Valdez: Fura, de ezúttal csaknem mindenben egyetértünk.

"Ha vallást keresel, akkor azt a szociológia tanszéken keresed, mert ott tényleg hisznek is benne. A vállalati kurzuson csak a jelenléti ívben hisznek."

Pontosan így gondolom én is.(Erről szól a legutóbbi posztom is.)

"Azért nem vallásosság, mert valójában az összes dolgozó tudja, hogy az egész csak színjáték, csak épp azért fizetik, hogy részt vegyen benne."

A térdeplő focisták is tudják, hogy egy béna és oda nem illő gesztust gyakorolnak, de attól még vallásosság - hit nélküli, pusztán formális vallásosság. A keresztények többségét is ez jellemezte az évszázadok során. A pártállam funkcionáriusait is ez jellemezte a szocializmus éveiben.

Azt kell látni, hogy léteznek emberhez méltó és emberhez méltatlan színjátékok. Az udvariassági szabályok betartása - köszönök, nem szellentek nyilvános helyen stb. - abszolút emberhez méltó, a sok száz éves civilizációnkhoz méltó magatartási forma. Ezekben még az ideológia látszata sincs meg. Elmenni a misére, felvonulni május elsején, vagy a pride-on - ezek messze túl vannak az udvariasságon; ideológiai töltetük miatt korrupttá teszik a lelket. (Van olyan, aki körülmetélkedik csak azért, hogy zsidókkal üzleteljen, s a tenisz után a zuhanyzóban is hitelesen alakítsa szerepét. Lelke rajta. De a többség nem ilyen, s a képmutatásnak ez a foka már mérgezi a pszichéjüket.)

"Pontosan ugyanazt csinálják, amit az emberiség mindig is csinált."

Ebben sincs vitánk.

"Egyenlőséget jelent. Az egyenlőségbe baromi sok minden belefér. Gondolj csak bele abba, hogy léteznek nők, zsidók, feketék, jobbágyok, rabszolgák, melegek stb. Ilyen-olyan egyenlőtlenséget bárhol lehet találni. Ők imádják az egyenlőséget."

Abszolút így van. És ez az egyenlőség iránti vágy háromféle kalapba pakolható:

A) Törvény előtti egyenlőség - abszolút támogatható, liberális alapelv, a szabadság alfája és ómegája.
B) Vagyoni egyenlőség - ez a klasszikus parazita gondolkodásmód.
C) Minden egyéb egyenlőségi törekvés - a legbetegebb elmék disztópikus faszságai (megérkeztünk a szociológia és gender tanszékekre).

Ha csak annyiban sikerülne közös nevezőre jutnia az emberiségnek, hogy a törvény előtti egyenlőség alapkövetelmény, a többi meg bullshit, máris megteremtenénk a földi paradicsomot.

6.Lenin 2022.08.21. 10:44:48

@G. Nagy László:

"Ha csak annyiban sikerülne közös nevezőre jutnia az emberiségnek, hogy a törvény előtti egyenlőség alapkövetelmény, a többi meg bullshit, máris megteremtenénk a földi paradicsomot."

Ez a legviccesebb. Mi lenne akkor az élet értelme?
Miért küzd az ember? Mindig, mindenki, mindenben különb akar lenni a másiknál. Ez a rugó mozgat mindent.

G. Nagy László 2022.08.21. 11:20:41

@6.Lenin: Isten hozott újra!

"Miért küzd az ember? Mindig, mindenki, mindenben különb akar lenni a másiknál. Ez a rugó mozgat mindent."

Ha nem is ez az egyetlen emberi motiváció, de kétségkívül lényeges. Miben mond ez ellent annak, amit fent írtam?

6.Lenin 2022.08.21. 11:39:11

@G. Nagy László:

Váratlanul megjelent a blogod a radaron. Beleolvastam, sajnos nem tudtam megállni, hogy ne írjak valamit.

Nem ellenkezni akartam. Amit az idézetben írtál, egy vágy, de tulajdonképpen engem igazol. De ....

Mi a fene lehet az értelmes célja egy spontán létrejött (Big Bang) esemény következményeinek? Lenne?
Ha meg nem spontán keletkezett, miért nem egyforma a bennünk lévő program? Miért nem vagyunk mindenben egyformák? Mi a fene mozgatna minket? Mi lehetett az alkotó célja?
A különbözőségből eljutni az egyformasághoz, és utána, mikor már minden egyforma lesz?

Bocsi, hogy beleszóltam. Tovább érdekes birkózást abban, hogy mindenki bizonyíthassa, különb a másiknál (okosabb, jobbak az érvei (mintha tudná, ismerné a végcélt), többet nyer a pókeren, tehát életképesebb (bocs), meg minden másban.

2022.08.21. 12:08:03

baloldaliság: nőiskedés. jobboldaliság: férfiaskodás.

szocializmusok. társadalmi felosztás osztály alapú érdekek képviselete.
- parasztok: agrárszocializmus (népi demokrácia)
- munkások: klasszikus szociáldemokrácia
- értelmiség: keresztényszocializmus

G. Nagy László 2022.08.21. 12:55:05

@6.Lenin:

"Ha meg nem spontán keletkezett, miért nem egyforma a bennünk lévő program? Miért nem vagyunk mindenben egyformák? Mi a fene mozgatna minket? Mi lehetett az alkotó célja? A különbözőségből eljutni az egyformasághoz, és utána, mikor már minden egyforma lesz?"

Ezek többnyire metafizikai elmélkedések, amelyekre becsületes embernek aligha lehet hiteles válasza.

Amivel sokkal érdemesebb foglalkozni: ha már létrehozott minket az isteni evolúció (avagy az evolúciót működtető Isten), úgy mi volna a legoptimálisabb emberi együttélési forma. Engem a hideg ráz a vallások azon alapvetésétől, hogy elsősorban Istenre kell fókuszálnunk. Ez egy merő faszság. Elsősorban önmagunkra, majd a másik emberre kell figyelnünk, így juthatunk el Istenhez, jelentsen bármit vagy bárkit e fogalom.

2022.08.21. 13:08:30

@G. Nagy László:
csak optimális van. nincs olyan, hogy "legoptimálisabb". a feudalizmus a kulturális optimumot keresi. a kapitalizmus a gazdasági optimumot. és a kettő között a társadalmi optimumot a szocializmus célozza. nyilván ezeknek reformált változatai. a refomáció, a reformkor és a reformszocializmus. utóbbi nem valósult meg, mert jöttek a rendszerváltók.

G. Nagy László 2022.08.21. 13:10:11

@cvsvrs: "csak optimális van. nincs olyan, hogy "legoptimálisabb".

Jogos.

2022.08.21. 13:13:12

@6.Lenin:
a program azért nem tökegyforma, mert a humán öröklésmenetben a rekombináció nem teljes. az y kromoszóma génjei apáról fiúra, a mikondriális dns pedig rendesen anyáról gyermekre adódik át. és ebből következően a nőiség adja az univerzalizmust. mert a nőiséget mindenki örökli. a férfiasságot meg csak a fiúk, illetve férfiak. és az adja a közélet törzsi jellegét.

az emberiség nem olvad össze homogén biomasszává.

6.Lenin 2022.08.21. 13:39:18

@G. Nagy László:

"Ezek többnyire metafizikai elmélkedések, amelyekre becsületes embernek aligha lehet hiteles válasza."
Ez tetszik, gondolom a pókeres megjegyzésemre válasz, de tök igazad van. aki ilyesmiken töri az agyát az bármire is képes lehet.

"mi volna a legoptimálisabb emberi együttélési forma. " Igen, én is álmodoztam valamikor, de amikor kezdtem megismerni az embereket ez gyorsan elmúlt.
Nem vagyok vallásos, de szükségesnek tartom a visszatartó részét. Nélküle talán már elég korán kipusztultunk volna. El fog múlni a jelentősége, mert jön helyette sok minden más, tehát van rengeteg más módszer a másik elpusztítására. Az emberi fantázia szinte határtalan, ha valami faszságról van szó. A normális együttélésben már nem ennyire kreatív lény.
Mind1, maradok a becstelen ember gondolatainál (nem, mintha az értelmesebb lenne, mint más faszsággal múlatni az időmet)

6.Lenin 2022.08.21. 13:49:10

@cvsvrs:

Ez a spontán keletkezésből fakad, vagy így lett tervezve?
Ha így lett tervezve, akkor mit jelent az optimális? Mikor kell leállni abban, hogy bizonyítsam, faszább gyerek vagyok, mint mindenki más? Mert a program szerint bizonyítanom KELL, nehogy már a ........
Mind1 is, nem szeretnék leragadni a blogon.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2022.08.22. 08:32:11

@G. Nagy László:
A törvény előtti egyenlőségben benne van az is ám, hogy melegek is fogadhatnak örökbe, ugye tudod? :)

G. Nagy László 2022.08.22. 08:36:30

@Lord_Valdez: Nem, kurvára nincs benne! Abszolút speciális kérdés, hiszen egy harmadik személy - a gyerek is - képbe jön.

2022.08.22. 09:13:37

@Lord_Valdez:
a gyermeknek természet adta joga, hogy legyen (nevelő) apja és (nevelő) anyja. ez a magyar szent korona alattvalóinak hite. ez is egy opció. és az is, hogy nincs ilyen jog. és a gyerekekre licitáljanak a buzibárban. mert elsődlegesen ez is piac. a gazdasági optimumkeresés. az utóbbit választja a nyugat. válassza. csak ne kötelezze az előbbit.

G. Nagy László 2022.08.22. 09:42:32

@cvsvrs: @Lord_Valdez:

A progresszívek száz helyen letérnek a liberalizmus útjáról, de még a mérsékeltek is. A gyerekek jogaihoz való hozzáállás tipikusan ilyen. Abortusz? Ki nem szarja le magzat jogait? Örökbefogadás? Ki a faszt érdekel, hogy egy gyerek sorsa a tét?

Ha valaki liberálisan gondolkodik, az azt mondja: már az vétek, hogy az állam ráteszi a kezét a házasság intézményére. Egy szabad világban mindenki azzal, vagy azokkal házasodik, akivel, vagy akikkel akar. ilyen értelemben a melegházasság és a poligámia se kérdés - mindenkinek szíve joga. De baszki, egy gyerek??? Ő egy harmadik személy!!! Az ő szempontjait miért szarja le magasról a progresszív tábor?

2022.08.22. 10:39:08

@G. Nagy László:
a liberalizmusnak nincsen útja. lehet így is. lehet úgy is.

van aki szerint a magzati élet ugyanúgy védendő, mint az emberi élet. és a nő nem rendelkezet a saját teste felett akkor ha egy másik életet hordoz. köteles kihordani a magzatot és megszülni. minden esetben. és ez a kötelem abból származik, hogy férfival hált és nőnek született. erre azt szokták mondani, hogy ez egy "konzervatív" álláspont. egy lehetséges opció. és az is, hogy minden szórakozóhelyen legyenek esemény utáni tablettákat árusító automaták. és azt tegye ingyenessé a társadalombiztosítás. ahogyan a terhességmesgszakítást is. ez nem a "liberális" álláspont. hanem az egy másik lehetséges opció. és ezek közül lehet választani, vagy a két extremitás között el lehet fogadni egy harmadikat.

örökbefogadás is ilyen. lehet így is. lehet úgy is. szerintem a nő rendelkezhet a saját teste felett, és egy gyermeknek természet adta joga az, hogy legyen (nevelő) anyja és (nevelő) apja. az apa férfi. az anya nő. aki nem tudja eldönteni az így járt. akár csak az egynemű párok, akik örökbe akarnak fogadni. mert ezeket a gyermek jogai felülírják.

hagyományosna a keresztény államnemzet vet véget a vitának. és németországban azt mondják, hogy a szivárványos családokat várják a templomban és ezzel egyetért az evangelikus falusi plébánia, szövetségi kormány, a települési önkormányzat és a szövetségi bíró akkor ez is lehet legitim. és az is, hogy ez nincs megengedve. mert a szent korona alattvalóinak hite ettől eltér.

2022.08.22. 11:02:44

@G. Nagy László:
a liberalizmus elvben abból indul ki, hogy a keresztények és a nemzetek különféle utakon járnak. az egyik azt mondja, hogy a szent korona joghatósága alatt így van. kvázi konzervatív álláspontot képvisel. ami nemzeti liberalizmus valójában. és a másik populáció szerint nem úgy van. mert az extrém liberális szaporodási közösséget szeretne. lehet így is, lehet úgy is.

az örökbefogadás ügyében kvázi konzervatív vagyok szemben a nyugat-európaiak döntő többségével, az abortusz ügyében pszeudo liberális szemben az észak-amerikaiak egy jelentős részével. a klasszikus liberalizmus az, hogy lehet így is, lehet úgy is. az egyének szabadon mondják el a véleményüket. és a klasszikus konzervativizmus az, hogy a közösségek döntsenek.

6.Lenin 2022.08.22. 11:13:44

@cvsvrs:
"hagyományosna a keresztény államnemzet vet véget a vitának."

A Természet fog véget vetni úgy, hogy túléli az emberi fajt is Mivel igazolod, hogy szüksége van ránk valamiben?
A zöldek tényleg képesek lennének bármit is megakadályozni az Univerzumban. Galaxisokat mozgatni?

Az ember túlértékeli magát, és csak kis időszakokban képes gondolkodni is.

Eddigiek folyamán minden megváltozott, semmi nem az, ami a keletkezésénél volt.
Az emberi faj sem más kategória.
Idő kérdése, az meg van szarásig. +,- néhány milliárd év kinek érdekes? A tervezőnek, vagy a véletlennek?

Az ember tényleg az optimális megoldással foglalkozik, ami a kis tyúkszaros életében számít? Vagy túl szeretné licitálni a Tervezőt?

2022.08.22. 11:22:39

@6.Lenin:
nincs olyan, hogy "az" optimális megoldás. a fidesz debrecenben 4 új akkumulátor gyárat építene. 3 kínait és 1 koreait. ehhez 10-15 ezer vendégmunkásra volna szükség. mondván, hogy így lesz erős nemzet. debrecenben nem ártanának a zöldek.

2022.08.22. 11:29:36

@6.Lenin:
nyilván a természet dönti el, hogy 10-15 ezer embert foglalkoztató ázsiai akkumulátor gyártáshoz lesz-e elég víz és ember, elegendően tiszta lesz-e az ivóvíz, vagy sem. a természetnek része az ember. és ugye azok is dönthetnek. hagyományosan a keresztény államnemzetre alapozva. a modernitáshoz kapcsolódó ideológia pedig a matek. ezek számítanak azért.

6.Lenin 2022.08.22. 11:46:40

@cvsvrs:

optimális együtt élésnél egymás elfogadására, egymás jogainak tiszteletben tartására gondoltam 1-2 ciklusnál jóval hosszabb távon. Háborúk nélkül.

A Természet nem hiszem, hogy politikai ciklusokban "gondolkodna"
Bár kétlem, hogy Isten Lajos és Sátán Dezső egy csoporthoz, párthoz tartoznának. Természetesen véletlen esetében is kizárható ilyesmi.

Nem azonos időszakokban gondolkodunk. Ennyi csak az eltérés.

2022.08.22. 12:33:04

@6.Lenin:
távlatosan se a soros és társaik féle neoliberalizmus, se az orbán féle illiberális demokrácia nem tartható. a fidesz a negyedik kétharmaddal már nem tud mit kezdeni.

6.Lenin 2022.08.22. 13:05:19

@cvsvrs:

1000 év múlva ki fog (és kire) emlékezni valaki? Eddig senki, és semmi se volt tartható.
www.youtube.com/watch?v=wHC2zBmtNas

2022.08.22. 13:59:37

@6.Lenin:
az illiberalizmus a vándorcigányok világképe. van egy vezér, akit a nép egyként követ. és nem számít, hogy a környezetet szétbasszák. úgy is minden változik.

6.Lenin 2022.08.22. 14:04:10

@cvsvrs:

Elmúlik, mint a többi ember által kitalált faszság. Debrecen meddig lesz cívis város és mikortól lesz proli város, pláne, ha migránsokkal töltik fel az épülő gyárakat?

Drága barátom még a szerelem is múlandó, ha.....

2022.08.22. 14:16:12

@6.Lenin:
attól függ, hogy ellepik-e a vándorcigányok. mint a sáskák. és szétbasszák a környezetet. emlékezete legfeljebb debrecennek marad. a vándorcigányoknak az írmagja is eltűnik. az a kultúrájuk. hogy nem számít a múlt, se a jövő. csak a folyamatosan változó jelen. és az is számít persze.

2022.08.22. 14:17:53

@6.Lenin:
orbán idén beleszart szent istván napi ünnepekbe. egy hét múlva esetleg majd megy a rongrázás és ezer éves kereszténységről való handabandázás.

2022.08.22. 14:25:30

@6.Lenin:
ez nem a magyar kultúra. a vándorcigányoké. vagy ha ez politikailag nem korrekt, akkor felőlem nevezhetjük akárminek. ez egyfajta törzsi tudat. amiből az illiberális demokrácia adódik. a neoliberalizmus a szórvány zsidók kultúrája. felőlem nevezhetjük akárminek. és erre lehet mondani, hogy rasszizmus, antiszemitizmus. és még van egy defetista buziskodás. semmi se számít. az égedjadta világon semmi.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2022.08.23. 08:26:50

@G. Nagy László:
Bullshit. Egyébként nem véletlenül hoztam fel, mert biztos voltam benne, hogy a törvény előtti egyenlőséget úgy érted, hogy kivéve melegek.
Ez mindig is így volt. Angliában a törvény előtti egyenlőség egyik élharcosában úgy értették, hogy kivéve katolikusok. Amerikában úgy, hogy kivéve négerek. Európa nagy részén, hogy kivéve zsidók, meg nők.
És látod? Ez élteti a baloldalt. Hogy mindig találhatóak olyanok, akik hátrányban vannak. Időnként olyanok is, akik jogilag is.

Mellesleg a gyerek jogainak semmi köze hozzá. Ez totális rizsa. Az USA egyes államaiban 1994 óta fogadnak örökbe melegek és az örökbefogadások egy negyedét melegek végzik és semmi gond nincs velel. Itt megint arról beszélünk, hogy a konzervatívok úgy működnek, hogy
"Ehhez én nem vagyok hozzászokva, tehát ezt nem lehet, vagy ha igen, akkor káros, bűnös, erkölcstelen és különben is. Mivel győzhetném meg a többieket is róla?".

A liberálisok tudod, hogy mit mondtak az abortuszról? Semmit. Ők emberi jogokról írtak, de csak öntudatos, saját magukért felelősséget vállalni képes emberekre gondoltak. Igazság szerint ebbe a nőket sem értették bele, de ezt most engedjük el.
Ha nincs a katolikus egyház, akkor soha senkinek nem jutott volna eszébe megpróbálni kiterjeszteni magzatokra is.

Reactor 2023.07.28. 21:30:56

Ez tényleg tévhit: jelenleg a kapitalizmus szolgálatában van, és darálja befele a társadalmat.

"Bábel Ábel, bőbélű barátom,
többet evett, mint más harminchárom.

Bekapott egy borjat, meg egy tehenet,
bekapott egy ökröt, és még egy felet
bekapta a házat, kútágasát, kútját
bekapta a gazdát, s minden pereputtyát!

S egyre sírt, hogy ez semmi-semmi,
És éhenhal, hogyha nem kap enni."
süti beállítások módosítása