téveszmék

téveszmék

"Mindenért a neoliberalizmus a hibás"

2023. augusztus 27. - G. Nagy László

pogatsa.jpg

 

Hitem szerint Pogátsa Zoltán kifejezetten értelmes figura. Ennek számos tanújelét adta a nagy közgazdászvitában is, melyet pár napja tartottak a Szikra Táborban. (Jó-jó, nagy vitatkozásra nem került sor, sőt semmilyenre; Orbán Krisztiánnal folytatott beszélgetésük végig teljes egyetértésben zajlott. Ez történik akkor, ha a szervezők két balos szakembert ültetnek a pódiumra.) Szóval: Pogátsa meglehetősen tisztán látja a világ dolgait, ami már önmagában is komoly érdem, arról nem is beszélve, hogy köntörfalazás nélkül ki is mondja azt, amit gondol. Csupán a következtetései borzalmasak, ám ezen nincs mit csodálkozni – ideológiai elköteleződése csupán egyféle úton engedi haladni.

 

„Miért vesztettük el a kontrollt? Két dolog történt. Egyrészt a jóléti állam által létrehozott középosztály cinikusan maga mögött hagyta azokat, akiket szintén fel kellett volna emelni. Volt egy nagyon szegény társaság, amelyet a negyvenes, ötvenes, hatvanas években a jóléti állam középosztálybelivé tett. És amikor jöttek a neoliberálisok a hetvenes években, akkor az akkorra középosztálybelivé vált társaságnak tettek egy ajánlatot, és azt mondták: gyerekek, levisszük az adótokat, nem kell szolidárisnak lennetek az utánatok jövőkkel, és akkor a kisebb adókkal még gyorsabban tudtok gazdagodni. Látjuk, hogy ráéreztetek arra, hogy van kényelmes házatok, autótok, satöbbi. Ez még gyorsabban történhet, csak az az ára, hogy akkor a most alul lévőkkel föl kell mondani a szolidaritást. És ez történt. És ne csak felső-középosztálybeli emberekre tessék gondolni, hanem olyanokra is, mint a szakszervezetek; a munkások is gyakorlatilag feladták a szakszervezeteiket.” Helyzetértékelésnek megteszi, ahogy Pogátsa felvázolja a második világháborút követő nyugati világot. Persze, lehetne azon elmélkedni, hogy a jóléti intézkedések mennyire segítették a középosztály megerősödését. Hogy Margaret Thatcher, vagy épp Ronald Reagan milyen helyzetben lettek országaik vezetői, és hogy mit hagytak maguk után. Hogy a negyvenes, ötvenes, hatvanas évek gazdaságpolitikája tartható lett volna, vagy sem. De valójában nem ezek a legfontosabb kérdések. Ami igazán lényeges: ezekben az időkben már a munkásosztály is olyan színvonalon él, hogy szemmel láthatóan nincs szüksége többé a szakszervezetekre, az újraelosztásra, a baloldali politikára. És ha ez így van – márpedig Pogátsa maga is így látja – akkor kik azok, akik még arra várnak, hogy felemeljék őket? Kik az alul lévők, az utánuk jövők? A munkásszármazású fiatalok? Hiszen ők már jólétbe születnek, s a továbbiakban magas bérekre számíthatnak. A betegek, az elesettek, a magatehetetlenek? Ők a hetvenesek évek után sem kerültek az út szélére. Vajon kire gondolhat a baloldali közgazdász? Csak nem azokra az egészséges rétegekre, amelyeknek eszük ágában sincs tenni magukért, s kizárólag a szociális ellátásokra hajtanak? Mert ha igen, úgy Pogátsa egy erkölcsileg vállalhatatlan álláspontot képvisel.

 

A nemzetközi kitekintés után a pódiumbeszélgetés résztvevői természetesen hazai vizekre is eveznek: „A második világháború után a szovjet típusú rendszer, amiről én azt gondolom, amit Tamás Gáspár Miklós is gondolt, hogy ez nem egy baloldali, nem egy marxi rendszer volt, hanem kifejezetten egy bürokratikus államkapitalizmus volt, tehát a tőkés helyére belépett a párt, ez egy elnyomó, diktatórikus, bürokratikus államkapitalista rendszer volt, amely felszámolta az ellenállásnak az összes formáit. A kelet-európai embereket atomizálta ez a szovjet típusú rendszer, és amikor kijöttünk ebből, akkor olyan típusú kapitalizmus jött létre, amelyik sokkal-sokkal durvább, mint a nyugati.” A történelmi leírást tekintve most sincs vitám Pogátsa Zoltánnal, azonban kifejezéstárával annál inkább. Tudatosan, szándékosan használja az „államkapitalista” fogalmat, miközben tudjuk: ez valójában fából vaskarika. A kapitalizmus – köznyelvi használatban – piaci működést jelent. Ahol a párt minden termelőeszközre ráteszi a kezét, ott a magam részéről biztosan nem alkalmaznám a kapitalizmus kifejezést. Tudjuk persze: Tamás Gáspár Miklóshoz hasonlóan Pogátsa Zoltán is zsigeri ellenszenvet érez a szabad piaci működéssel szemben, így aztán mindent meg is tesz azért, hogy a kapitalizmus szót befeketítse. Ravasz, csalárd kommunikációs fogás: elismeri ugyan a Kádár-rendszer negatívumait, azonban úgy tesz, mintha ezek nem a baloldaliságból fakadnának. Mintha a megvalósult szocializmus azért lett volna rémálom, mert kifelejtették belőle a valódi marxizmust… Ez valami nagyon beteg világlátás. Fogalmazhatott volna úgy is: a kádári világ valójában szocialista tervgazdaság volt, meg sem közelítette a kommunizmust, mert az nem csupán a szabad vállalkozásokat fojtotta volna meg, hanem a magántulajdont is elkobozta volna mindenkitől. Ez így lett volna korrekt és tisztességes. Döbbenetes, hogy számos értelmes közgazdás a mai napig isteníti Marxot, s nem látja be, hogy nem Sztálin, Brezsnyev, Rákosi és Kádár vitték zsákutcába az ügyet, hanem a kommunizmus önmagában is egy rettenetes disztópia.

 

„Miért lehet az, hogy a Fidesz egyfajta előnyként vetíti propagandájában az alacsony magyar adókat, és azt, hogy Magyarország ellenállt a globális minimáladónak? Tehát hogy lehet az, hogy az OECD nagy részén megkönnyebbültek az emberek, hogy végre valaki érdemben akar valamit tenni az adóelkerülés ellen, és Magyarországon pedig a kormánypárt – meglehetős sikerrel – ezt egy ilyen propaganda részévé tette, hogy márpedig mi ellenállunk? Hogy lehetséges ez?” Hát úgy, kedves Zoltán, hogy egyes nyugati országok fellélegzése nem jelenti azt, hogy automatikusan igazuk is lenne. Ha én vagyok az osztály leglomhább diákja, úgy bizonyára annak fogok drukkolni, hogy ne legyen több futóverseny a tornaórákon. Sőt: töröljék el a testnevelést úgy, ahogy van! Ahogy a műsorvezető is felvezeti: Magyarországon a társasági adó 9%. Összehasonlításképpen: Romániában 16, Csehországban, Szlovéniában és Lengyelországban 19, Franciaországban és Ausztriában 25, Németországban 30%. Osztalékadó kapcsán is hasonló a helyzet. Nem véletlen, hogy az adózás terén mi vagyunk Európa egyik legversenyképesebb országa – tudatos kormányzati politika eredménye, hogy ma itt tartunk. Az a fajta szocialista attitűd, amely irtózik a versenytől és legszívesebben belekényelmesedne a középszerűségbe, még akkor is ijesztő volna, ha az OECD országok közel azonos gazdasági fejlettséggel bírnának. A magam részéről még egy ilyen világban is azt tartanám egészségesnek, ha a különböző nemzetállamok szabadon versenyezhetnének egymással adópolitika térén, az eredmények majd eldöntik, ki járt jó úton. No de, így, hogy még mindig jelentős elmaradásban vagyunk a Nyugathoz képest, tényleg az volna a megoldás, ha lábon lőnénk magunkat, s lemondanánk az egyik legfontosabb versenyelőnyünkről? A büdös életben nem zárkóznánk fel sohasem… És akkor a logikát és a morált még elő sem húztuk a kalapból. Ha a piaci szférában helyesnek tartjuk az árversenyt, mert ezáltal a fogyasztó jóléte nő, úgy miért jegelnénk az országok közötti adóversenyt? Továbbá: ha azt tartjuk erkölcsösnek, hogy nem raboljuk ki egymást, úgy miért nem az alacsony adók irányába forgatjuk a történelem kerekét?

 

„Az emberek hozzászoktak ahhoz, hogy Magyarországon büntetlenül – nagyon-nagyon kevés ember került börtönbe – gyakorlatilag büntetlenül lopják szét a közpénzeket. Ezért tévedés szerintem az, amikor Magyar Bálint azt mondja, hogy most egy maffiaállam van, szemben a korábbi időszakkal, amikor ugye alapvetően minden rendben volt. Nem, alapvetően az emberek 1989 óta hozzászoktak ahhoz, hogy itt folyamatosan korrupció van.” Pogátsa helyesen állapítja meg, hogy az átlagos magyar választópolgár nem lát lényegi különbséget kabinet és ellenzék között, ha a közpénzek lenyúlásáról esik szó. Ehhez nincs is mit hozzátenni, legfeljebb annyit, hogy a kormányváltáshoz jóval több kell, mint Orbánékat tolvajoknak nevezni. No de ezt már egymást követően négy kétharmados választás is tökéletesen megmutatta. „Ha az állam nem adja meg nekem az újraelosztáshoz az esélyt, közben meg azt látom, hogy ellopják a közpénzeket, akkor a világ legtermészetesebb dolga - én teljesen értem –, hogy a magyar társadalom számára az a vonzó alternatíva, hogy akkor csökkentsék az adómat, mert ha nálam marad, akkor legalább én döntöm el, hogy azzal mit kezdjek. Mert nem hisz abban, hogyha befizetném azt az adót… szóval én abszolút értem, ha a libertariánus nézeteknek, vagy piaci fundamentalista nézeteknek (tere van), ha nem is tudatosan, mert ezek az emberek nem tudják, hogy ők tulajdonképpen piaci fundamentalista nézeteket vallanak, de passzívan azt gondolják, hogy jobb, ha nálam marad a pénzem.” Ezúttal is az a helyzet, hogy Pogátsa tökéletesen látja a valóságot, csupán pár apróságot hallgat el. Egyfelől érdemes hozzátenni, hogy 1990 előtt ugyancsak nem bíztunk a központi hatalomban, s joggal; a szocialista évtizedek bőven igazolták, hogy az állam rettenetes gazda. Másrészt nem beszél arról, hogy a világtörténelem során nem sok olyan demokráciát láttunk, ahol nem a korrupcióé lett volna a főszerep. Ma is ezt látjuk: az Egyesült Államokban szinte mindent a lobbisták irányítanak; az Európai Unióban pedig a tisztviselők egy részének már csattant is a bilincs a csuklóján. Önkormányzati pozícióiban a hazai ellenzék manapság is tele van korrupciós ügyekkel. A magam részéről egyáltalán nem értem a baloldali közgazdászok álomvilágát. Miért gondolják, hogy léteznek tiszta és szent politikusok? Miért nem jutnak el arra a Napnál is világosabb következtetésre, hogy minél kisebb államra van szükség, ahol a politikusok a lehető legkevesebb kárt tehetik? A kérdés persze költői; azért, mert a baloldali gazdaságpolitika egyet jelent az újraelosztással. A kör bezárult, a kígyó a farkába harapott… „Mi ezzel a baj? Az ezzel a baj, hogyha nem kezdjük el számonkérni az államon, hogy ne lopják el a pénzeket, hogy arra használják, amire való, hogy esélyt teremtsenek, akkor soha az a típusú felzárkózás nem fog megtörténni, az a típusú széles középosztályosodás nem fog megtörténni, ami akár a távol-keleti fejlesztő államok esetében, akár a skandináv jóléti állam esetén megtörtént.” Mi ezzel a baj? Az hogy Pogátsa valamiért a fejébe vette, így aztán dogmaként is tálalja, hogy a polgárosodás az állami újraelosztás következménye. Természetesen nem indokolja semmivel, csupán ex cathedra kinyilatkoztat – no de alig hiszem, hogy ezt az ostobaságot bármivel is alá lehetne támasztani.

 

„Miért ilyen rettentően népszerű a Fidesz? Azért, mert 2014 és 2019 között évről évre 7-8-9 %-os reálbéremelkedés volt Magyarországon. Már említettem, hogy a minimálbért ők emelték, és nem a nominális baloldal; már említettem, hogy a 2008-2009-es mélyponthoz képes több százezer új munkahely keletkezett, és évről évre 7-8-9 %-os reálbéremelkedés volt. Ennek egy jelentős részét elvitte most a magas infláció, de nem az egészet, tehát még mindig pozitívabban jön ki a Fidesz gazdaságilag, mint a megelőző időszak. Tehát ha ahhoz hasonlítunk, hogy a Gyurcsány korszakában mi volt Magyarországon – és nem igaz egyébként az, amit a Gyurcsány hívei szoktak mondani, hogy miért mondogatjátok még mindig az előző nyolc évet, nem emlékszik arra már a kutya se, ez egész egyszerűen nem igaz, az emberek nem hülyék, az emberek emlékeznek a 15 évvel ezelőtti dolgokra -, és akkor arra emlékeznek, hogy Magyarország egyébként egy olyan válságba került 2008-2009-ben, amikor a GDP 20%-át kitevő IMF hitel tudta csak egyáltalán Magyarországot a pályán tartani, amikor elvesztek a munkahelyek és reálbércsökkenés volt.” Pogátsa Zoltán ismételten reális képet tár elénk, s hozzáteszi azt is: aki mindezekkel nincs tisztában, az egészen bizonyosan homokra építi politikai stratégiáját. „A középosztály jelentős része a saját maga korábbi szintjéhez képest jobban él.” Nos, valóban ez a Fidesz népszerűségének egyik alappillére. De kár úgy tenni, mintha a kormánypárt gazdaságpolitikája ehhez semmit sem tett volna hozzá.

 

Szóval: értem én, hogy a balosok szerint mindenért a neoliberalizmus a hibás. Önmagukra nyilván nem mutogathatnak, ha a nehéz idők bűnbakjait keresik. Márpedig aligha tehetnek mást. És most nem csupán arról van szó, hogy a történelem valaha volt összes marxista kísérlete (törvényszerűen) véres diktatúrába fordult. És nem is csak arról, hogy a 21. században ismét irgalmatlanul balra tolódott a világ, s lám: válság válságot követ. Ne kerteljünk: a baloldali politika még soha semmi építőt nem produkált, mióta világ a világ. Ahogy Margart Thatcher mondta: „Az a baj a szocialistákkal, hogy előbb-utóbb mindig kifogynak a mások pénzéből.” Örök igazság, és valójában mindent elmond a baloldalról. Ennyit tudnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr7518201879

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alöksz róz 2023.09.01. 22:08:29

@Tesz vesz XVI.: látom kicsit tovább olvastál a szalmabábon, most a tekintélyre hivatkozást gyakorlod.
hát gyakorolnod kell még egy kicsit...

IdomitottFoka 2023.09.01. 23:29:59

@Wildhunt: Az nagyon bájos amikor úgy tesztek, mintha a ner nem az oroszok érdekében nyilvánulna meg mindig. A többi meg mi? Nyilván nem mi vagyunk az egyetlen csicskája, de lukasenki után viki dörgölőzik a legjobban. Mo nyilván egy vizesnyolcas, inkább csak ballaszt, de az is milyen szomi h ékorea többet tud nálunk, nem a daginak kellett térdelnie. viki meg hiába törleszkedik a putyin seggéhez, az inkább kitörölte 56-al. És ehhez is csak jóegészséget sikerült kivánni a nemzeti szuverenitásunk legnagyobb szrítfájterének.

G. Nagy László 2023.09.02. 07:17:56

@Wildhunt:

"mitől a vallási dogma okozza?"

Nem a vallási dogma a kiváltó ok. Az csupán gátja a civilizált családtervezésnek.

"Ugyanez a dogma 2000 éven át nem okozott ilyesmit."

A művelt kollégák már sokat írtak a korábbi magas gyermekhalandóságról, a járványokról, a háborúkról, a tömeges éhhalálról. Ezek időről időre megtizedelték a népességet. az utóbbi 200 évet azonban mindez már kevésbé jellemzi, s látjuk is az eredményét.

"Megint kiveszel 1 pontot, és megállapítod, hogy e miatt a pont miatt a katolikus dogma a hibás.
A katolicizmus kérem egyben értelmezendő. A fogamzásgátlás tiltása mellett kötelező az 1 Tim 5:8-is."

'Ha pedig valaki övéiről és főként háza népéről nem gondoskodik, az megtagadja a hitet, és rosszabb a hitetlennél.' - jogos. Csakhogy az, hogy Pálnak is van néha jó gondolata, nem jelenti azt, hogy Mugabe be is tartja azt. Ugyanis időrendben nem úgy néz ki, hogy először gondoskodó szülő vagy, azután megérkezik a gyerek, hanem fordítva. S Mugabe talán arra még emlékszik, hogy "népesítsétek be a Földet", meg hogy "ne használjatok óvszert", de mire Pálhoz érne, már lanyhulni fog a vallás iránti elkötelezettsége :)

"Abban hogy Mugabe hülye ennek felfogásához a pápa elég kevéssé hibás"

Ez alapvetően igaz. Viszont Mugabe 70-es IQ-val rohangál, te pedig egy svájci, egyetemi professzor bölcsességét kéred rajta számon. A pápa abban hibás, hogy a "népesítsétek be a Földet" küldetést már sokszorosan túlteljesítettük. Innentől öncélú a sztori: a vallás a híveinek számát igyekszik növelni, miközben a nyomort dagasztja. A lejárt instrukciók kapcsán időszerű volna az újratervezés.

G. Nagy László 2023.09.02. 07:23:27

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

"Az egyház nem prédikálhat mást Afrikában, mint a világ más részein. Még akkor sem, ha ez lenne az észszerű és humánus."

Nem kell mást prédikálnia. A kétgyerekes családmodellt és a szabad óvszerhasználatot meghirdetheti mindenütt.

"Amúgy sem hiszem, hogy a vallásnak nagy szerepe lenne a túlnépesedésben, inkább a tudatlanság és a sok gyerek által biztosítani vélt öregkor lehet az ok. A kereszténység afrikai elterjedése előtt is megvolt a 15 gyerek, csak míg régebben a természet tette a dolgát a magas csecsemő- és gyermekhalandóság révén, addig ma..."

Egyetértek.

"Lehet, hogy tévedek, de a kereszténység Afrikában sem egy elvakult, fanatikus hívőket kinevelő vallás."

Tényleg nem az. Ettől még (részben) hozzájárul a túlnépesedéshez, mivel háttér-ideológiát szolgáltat hozzá.

G. Nagy László 2023.09.02. 07:31:47

@Tesz vesz XVI.:

"mit tudsz te a kereszténységről?"

Ha már könyvet írtam a téma kapcsán, némi fogalmam talán lehet.

Az iszlám egy olyan vallás, amely Mohamed rablóbandájának szolgáltatott ideológiai hátteret, hogy erőszakos támadásaikat vallási köntösbe lehessen csomagolni. (Az iszlám ilyen tekintetben olyan, mint a kommunizmus: már az induláskor el van baszva; már az alapok is ocsmányak.) A kereszténység ezzel szemben jó alapra, Jézus tanításaira épül. (Az már más kérdés, hogy a megvalósult egyház mennyi bűnt halmozott fel, s hogy mennyire félrevitte az eredeti tanítást.) S ha már az előbb a kommunizmust említettem, legyen itt analógia a kapitalizmus: jó alapok, helyes gazdaságfilozófia - de nyilván csúsznak bele hibák, tévutak.

Wildhunt 2023.09.02. 08:59:36

@G. Nagy László: megint : abban hogy Mugabe hülye, nem a pápa a hibás.

G. Nagy László 2023.09.02. 09:12:46

@Wildhunt: Abban valóban nem. De abban igen, hogy nem gyomlálja ki a vallásból az értelmetlen elemeket. Az óvszerhasználat tilalma egyrészt nem ütközik egyetlen bibliai passzussal sem; másfelől a civilizált, nyugati hívők ötven éve tojnak rá. A harmadik világban volna valódi jelentősége, és igazi áldás volna, ha a pápa végre eltörölné e tilalmat. Afrika csaknem fele keresztény. Nem mellesleg: ha az Egyház megmutatná ilyetén rugalmasságát, naprakészségét, frissességét, talán még a nyugati hívek közül is vissza tudna csábítani pár eltévedt bárányt.

(Attól tartók azonban, hogy itt is győz a politika az erkölcs felett. Ha a Vatikán úgy kalkulál, hogy több ortodox hívet veszít az egyik oldalon, mint ahány liberálisat nyer a másikon, úgy inkább marad immorális. Ahogy a Fidesz is Szájer Józsi esetében.)

G. Nagy László 2023.09.02. 09:15:28

@IdomitottFoka: a "pincsi" szót még kifelejtetted. Enélkül is el lehet élvezni?

Wildhunt 2023.09.02. 09:31:24

@G. Nagy László: az én (meg az összes vallásfilozófus) értelmezésemben minden vallás egy világképet ad, amire az ember az életét alapozhatja. A katolicizmus tartalmazza az élet mindenek felett való szentségét, a kötelező felelősségvállalást, meg az önmegtartóztatás dicséretét. Az, hogy Mugabe hülye ehhez, nem a pápa hibája. Attól hogy nálad még be van csípődve a white man's burden, nem a katolikusoknak kell Afrikát felelős családtervezésre tanítani.

G. Nagy László 2023.09.02. 10:20:49

@Wildhunt: "minden vallás egy világképet ad, amire az ember az életét alapozhatja"

Ezek elég dinamikus világképek lehetnek. Zsinatok, reformáció, pápai levelek... Semmi sincs kőbe vésve.

"A katolicizmus tartalmazza az élet mindenek felett való szentségét, a kötelező felelősségvállalást, meg az önmegtartóztatás dicséretét."

Az első kettő pozitív, a harmadik pedig nettó faszság, ha öncélú, és Jézus tanításához sincs semmi köze.

"nem a katolikusoknak kell Afrikát felelős családtervezésre tanítani."

De igen. A vallás első számú feladata, hogy a földi élet minőségét javítsa. Különben öncélú mesevilág az egész.

Wildhunt 2023.09.02. 11:08:06

@G. Nagy László: egyszer az a bajod, hogy beleszólnak mindenbe, egyszer meg hogy nem eléggé...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.09.02. 12:09:39

@G. Nagy László:

"A vallás első számú feladata, hogy a földi élet minőségét javítsa."

A keresztény vallás deklarált fő célja az üdvözülés elősegítése. Isten szolgálata, a bűnbánat (minden ember bűnös!) és a földi életben vállalt szenvedés a legbiztosabb út az üdvözüléshez.

Onán esete pedig megmutatja, hogy Isten elítéli a fogamzásgátlást. Egyetlen megengedett módszere a naptármódszer, de tudomásom szerint ez későbbi egyházi engedmény, a Bibliából nem vezethető le. (De lehet, higy itt tévedek.)

Wildhunt 2023.09.02. 12:28:32

@G. Nagy László: vallás első számú feladata, hogy a földi élet minőségét javítsa

Nem.

Wildhunt 2023.09.02. 12:32:06

@Kovacs Nocraft Jozsefne: just for the record, Onán azért kellett meghaljon, mert anyagi megfontolások miatt nem teljesítette halott testvére iránti kötelességét.

Wildhunt 2023.09.02. 12:33:58

@Kovacs Nocraft Jozsefne: blogajánló... Vigyázat, hitetlennél agyérgörcsöt okoz!

prochristo.blogspot.com/?m=1

G. Nagy László 2023.09.02. 12:48:11

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

"A keresztény vallás deklarált fő célja az üdvözülés elősegítése."

Ha ez oly módon valósul meg, hogy közben az érintett földi létet pokollá teszi, úgy vagy vagy az van, hogy az érintett perverz, vagy az, hogy a vallás szembemegy a jézusi tanítással.

"Isten szolgálata"

Isten tökéletes, nincs szüksége szolgálatra. Ez csupán jelképes beszéd, azt jelenti, hogy egymást érdemes segítenünk.

"a bűnbánat (minden ember bűnös!)"

Dehogy bűnös mindenki! Beteg gondolat.

"és a földi életben vállalt szenvedés a legbiztosabb út az üdvözüléshez."

Ezt sem Jézustól hallottad, hanem valami perverz pátriárkától.

"Egyetlen megengedett módszere a naptármódszer, de tudomásom szerint ez későbbi egyházi engedmény, a Bibliából nem vezethető le. (De lehet, higy itt tévedek.)"

teveszmek.blog.hu/2019/09/02/_a_fogamzasgatlas_sulyosan_ellenkezik_a_hazassagi_tisztasaggal

G. Nagy László 2023.09.02. 13:03:10

@Wildhunt: "egyszer az a bajod, hogy beleszólnak mindenbe, egyszer meg hogy nem eléggé..."

Te is tudod, hogy ez nem jó érvelés. Én érzek különbséget a között, amikor az inkvizíció kínzókamráiba visznek bárkit, aki nem hisz a szűznemzésben, illetve abban, ha a pap tanácsot ad pl. jegyesoktatás keretében. A kulcsszó mindig az ERŐSZAK. Ha erőszakkal megkövetelsz valamit (miben higgy, kivel, mikor, hogyan szexelj stb.) az durva beavatkozás az egyén életébe. Ha a pap elmondja a vőlegénynek, hogy minden alkalommal pazarul elégítse ki aráját, hogy kettéálljon a füle is - az megfogandó jótanács, nincs benne semmi erőszakos követelés. (Tudomásom szerint soha nem vitt el senkit az inkvizíció, csak azért, mert bénán maszatolt a hitvesi ágyban.)

alöksz róz 2023.09.02. 13:50:06

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Onán esete pedig megmutatja, hogy Isten elítéli a fogamzásgátlást." - tudtommal az speciális eset volt, nem általános parancs

alöksz róz 2023.09.02. 13:53:33

@G. Nagy László: "Isten tökéletes, nincs szüksége szolgálatra." - mégis megköveteli.
"Ez csupán jelképes beszéd" - nem, konkrét parancs.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.09.02. 14:27:12

@alöksz róz:
@Wildhunt:

Igen, nem akart gyereket csinálni testvére özvegyének, mert az a gyerek jog szerint a testvére gyerekének számított volna, 8gy megisztva az örökséget - ha jól emlékszem, mist nem nézek utána.

Nem mondom, hogy nem lehet vitatkizni rajta, ez tiltja-e a figamzasgátlást.

A sokasodjatok oarancsból azonban következik, függetlenül attól, mit pakolt még rá az egyház.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.09.02. 14:50:03

@G. Nagy László:

"...vagy az, hogy a vallás szembemegy a jézusi tanítással."

Nem. Jézust általában valami lágyszívű filantrópnak képzelik, de nem az volt - pontosabban tudott nagyon kemény is lenni. Explicite kimondta, hogy nem megváltoztatni jött atyja parancsait.

"Ez csupán jelképes beszéd, azt jelenti, hogy egymást érdemes segítenünk."

Is. Ez is benne van. De a legfőbb parancs Isten szeretete és szolgálata, mely utóbbi nem elsősorban egymás segítését jelenti. Tudom, van benne ellentmondás, de ez nem az én hibám. :)

"Dehogy bűnös mindenki! Beteg gondolat"

Az eredendő, mai szóhasználattal áteredő bűn alapján mindenki bűnös.

"Ezt sem Jézustól hallottad, hanem valami perverz pátriárkától."

Jézus minden szava az apostolok közvetítésével ismert. Nehéz kideríteni, _ő_ pontosan mit mondott.

2023.09.02. 14:52:51

@Wildhunt:
a vallás magyarul egy vállalás. te vállalod ezt és ezt. az a vallásod. és az egy választás is egyben. amit viszel a válladon. világos? az a világképed. a tested a válladnál válik ketté. és még a valahol. valagodnál. a nő is test elől is ketté van válva. a latinusan a vulva. a magyar a mágusok nyelve. kimagyaráznak mindent.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.09.02. 14:53:39

@G. Nagy László:

A szenvedés dicsőítése szerintem Jézus kereszthalálából ered. Ő a szenvedésével megváltotta az embert bűneitől, így az ember is szenvedéssel szerezhet megváltást a bűnei alól.

alöksz róz 2023.09.02. 15:00:12

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "A sokasodjatok oarancsból azonban következik" - de az nem következik hogy mindenki csináljon annyi gyereket amennyit csak bír akkor is ha éhenhal a fele... és az se következik hogy védekezni se lehet

alöksz róz 2023.09.02. 15:03:25

@alöksz róz: ez egyszerű logika.
amire az az egyházi válasz, ki vagyok én, hogy megmondjam. mert a pap kicsoda, azon kívül hogy az egyház fizetett néphülyítője?

alöksz róz 2023.09.02. 15:04:25

@alöksz róz: pontosabban: a kizárólag saját hatalmáért létező egyház fizetett néphülyítője.

Hartrigel 2023.09.02. 15:04:59

@G. Nagy László: Valahol értem mit akarsz mondani, mert én is érzem úgy a környezetemben, hogy emberek egyszerűen túl támogatottak, vagy nincs kellő stratégiai gondolkodásuk, hogy éljenek azokkal a "segítségekkel" amiket az állam ad nekik.
Viszont nem merném ad absurdum kijelenteni, hogy az állami támogatás és projektek eredendően bűnösok és rosszak. A történelemben számos példa van, hogy "jól is lehet ezt csinálni csak akarni kell."
Példa éppen a távol-keleti gazdasági csodák, ahol az állam mint valami bonszáj kertész nevelgette a kis gazdaságát. Nem az volt, hogy na én fentartok tartok rendőrséget, meg 2-3 iskolát, nesztek itt van csilliárd IMF hitel pár éppen kéznél levő "vállalkozónak" aztán szevasztok. Négy évig ne szóljatok hozzám.
Nem, ezek elitjének voltak tényleges tervei. Még Amerikában is, amikor befostak a "sputnyik-sokk"-tól és a kormányzat kezébe vette a tudományos-technikai kutatást, és frigyet hozott össze a állam az egyetemek és a vállalatok között. De ezt az USA kormányzat pakolta össze, nem valami álmokat dédelgető filantróp, vagy pénz helyet a társadalom jobbítástás mindenek felett tartó cégvezér.
A másik meg van bennem egy ilyen gondolat, hogy a kapitalizmusban, és a magántulajdonért folytatott versengésben, generációról generációra egyre szűkül azoknak a köre akik kezében a tulajdon összpontosul. Ez látható a mai holding vállalkozásokban.
Így lassan azt látom, mint valami ellentétes előjelű kommunizmusnál. Ugye ott ilyen bazi-nagy állami vállalatok voltak, akik leuralták, amit érdemes, és elvették mindenki kkv-jét. Most bazi-nagy magán vállalatok vannak, akik leuralnak mindent, amit érdemes, és felvásárolják és megölik a kkv-ket, akik nem a beszállítóik, vagy valami hűbéresük, őket meg kimentik közpénzen, mindig.
Ott van pl. a Marshall-terv példája is. Nem a vállalat vezérek kapták eredetileg, hanem államivezetők, akik persze tudták hogyan kell felhasználni. Persze, akkor az egy egyszerűbb világ volt: sok volt a komcsi olaszoknál-franciáknál, és ment a fosás, hogy nehogy megtetszedjen nekik ez a kommunista handa-banda, ezért jóléti állammal fogjuk ki a szelet a kommunisták vitorlájából, és ebből alakult ki az a 45 utáni "nyugati jóléti modell", ami után az egész világnak nedves álmai lettek, és leirigyeltek róluk. Teacher és Ragen már látta, hogy a kommunizmus és a szovjet unió már a egy élő halott, szóval már nem kell a prolinak gazsulálni jóléti állammal, de ezért nem is húzhatták ki a padlót alóluk máról holnapra.
Én nem úgy látom, hogy az állam rossz gazda és csókolóm nincs itt semmi látni való, hanem a fejekben kell rendet rakni. Mert a piac "mechanizmusa" nem egy fizikai erő, ami helyes utón tartja a dolgokat. Ha az emberek rosszak, a piaci körülmények között is rosszak és korruptak lesznek.
a Bibliából idézve: “Az Ige testté lesz.” (János 1,14)
Semmi sem történik a politikában (közéletben) ami előzőleg ne zajlott volna le a kultúrában. A gazdasági gondok politikai problémákban gyökereznek, amelyek kulturális okokra vezethetők vissza, ezek pedig antropológiai/teológiai kérdéseket vetnek fel. Mi magyarok cinikusak vagyunk és semmiben sem hiszünk: ebben sem a piac, sem az állam nem fog változtatni. Ehhez vagy 50 év nyugi kéne, hogy a fejekben rendet rakjunk. Mert mi még a anachro-kapitalista rendszerből is viccet csinálnánk. Persze, vannak aktivistaink , akik Brüsszeltől és nyugattól várják a megváltást saját maguk helyet, hogy ők majd idejönnek és megcsinálják nekünk Svédországot. A másik meg nem néz szembe vele, hogy aki itt van, nem hisz abban, hogy számít az amit csinál, és ha csinál is valamit, az a saját portájáig terjed. Azaz, menő-manó magyar vállalkozó zseniális vállalkozói érzéke az ország határig tart, és ő abból már Csák Mátéként él, nincsenek neki olyan ambíciói, hogy Alasztkától-újzélandig az én termékemet fogja vásárolni a világ, fuck YEAH! De hogy! Minek az? Hülye vagy? Nekem itt már jó dolgom van! Oszt elég az! Kis stílűek vagyunk ehhez a játékhoz. No, meg a zöme teljesen elégedett a langyosvízben a "biztos mávos állásával". Valahogy ez benne van a magyarban: akik nyugtra mennek sem vállalatot alapítani mennek oda, hanem "jól bedolgozni valami német segge alá, és büszkékrá", nem az, hogy én ott megalapítom a nagy álmomat, ott is csak a "biztos mávos állás" kell nekik. Legalábbis nem halottam olyat, hogy magyar kiment Svédországba és ott megcsinált valami világmárkát vagy céget.

alöksz róz 2023.09.02. 15:05:00

az egyházakat utálom.
kivéve a krisnásokat.

2023.09.02. 15:15:57

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
a hit rendesen két dolgon alapul. általános emberségen és azon túl nem evilági bölcseleten. és ebből következően nem az a kérdés, hogy a világi találmány a gumi óvszer jó, vagy nem jó, hanem az, hogy mire jó, és az, hogy mire nem. a szenvedélyt csökkenti valamelyest, a nemi betegségektől való szenvedésben akadályoz.

a katolikusok ezt teologikusan megszakértik, hogy na kérem szépen, itten van ez az izé. amit erre használnak, akik szexelnek. jézus nem szexelt, vagy nem tudunk róla tehát. van még ez a zsidó onan. tehát. nem értik ezt a passzust.

Máté 22:36-40
36 Mester, melyik a nagy parancsolat a törvényben?
37 Jézus pedig monda néki: Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedbõl, teljes lelkedből és teljes elmédből.
38 Ez az elsõ és nagy parancsolat.
[ez a nem evilági bölcseletben higgyél.]
39 A második pedig hasonlatos ehhez: Szeresd felebarátodat, mint magadat.
[ez az általános emberség.]
40 E két parancsolattól függ az egész törvény és a próféták.

2023.09.02. 15:20:58

@alöksz róz:
erre van kitalálva a reformáció. válaszd meg a papot. a vallás egy közösségi vállalás, választás. amire azt mondja a német-római, hogy ő közösségileg nem vállal semmit, nem választ senkit. a szentatya a szentszékben a führer. az egyén a lényeg és a führerprinzip. ez a kettő.

alöksz róz 2023.09.02. 15:23:30

@cvsvrs: te megválasztottad a papodat?

2023.09.02. 16:17:09

@alöksz róz:
a református egyházban megválaszthatom. most van presbiteriumi választás. talán a héten fejeződött be a jelöltállítás. és utána lesz választás. 2024-2030 közötti időszakra. ők a nagytemplomi gyülekezet presbiterei.
www.nagytemplom.hu/presbiterek/
a reformáció következtében az egyháztanács választott.

alöksz róz 2023.09.02. 16:26:12

@cvsvrs: "most van presbiteriumi választás. talán a héten fejeződött be a jelöltállítás" - és kik a jelöltek?
akiket elétek raknak, tessék válasszatok?

2023.09.02. 16:28:27

@alöksz róz:
a reformáció az, hogy debrecenben van választott városi államtanács (szenátus), egyháztanács (zsinat), bírói tanács (jurátus), vásárbírák, ispotálymester, skólamester (és mellette még diákköztársaság), céhmesterek (ágazatonként kettő, hogy legyen konkurrencia), jegyző (nótárius), a nagy összegű pénzügyletek nyilvánosak, küldöttet, prédikátort, aki országgyűlésre, részországgyűlésre megy erdélybe, követeket, akik ha kell, akkor mennek bécsbe a császárhoz, sztambulba a szultánhoz és választanak még kapitányokat.

a hajdúvárosokban ez le van egyszerűsítve. kapitányt választnak, hadnagyot, a vitézlő rend élére, és városgazdákat. presbitériumot és prédikátort (országgyűlési képviselőt).

ez a reformáció.

2023.09.02. 16:40:23

itt van a hajdúvárosi országgyűlési képviselő fizetése. ennyiért vettek meg egy latinul írn olvasni tudó prédikátort a hajdúk 1646-ban.

"Az prédikátor uram, az hol szereti, az városnak határán tartoznak 12 kasza alja fűvel , azt megkaszáltatván és begyűjtetvén kertében tartozunk és azon kívül 16 szekér fával, 200 kéve náddal, ha nád nem leszen, kóróval elégítjük ki. Azon kívül 100 magyar forint készpénz, egy verő disznó, 50 köböl búza, fele tiszta és fele abajdóc, 25 köböl tavasz árpa és köles. Az prédikátorsághoz való föld, ki volna, avval tartozunk betakarítani és bevetni, de nyomtatásával nem tartozunk. Ha országyülésre megyen űkegyelme, 1 forinttal tartozunk, ha penig részgyűlésre, 50 pénzzel, szekérrel, lóval mi tartozunk. Vízimalomban való őrléssel három vitellel tartozunk. Az mester uramnak penig 40 forinttal készpénzzel, 25 köböl búzával, 5 szekér fával tartozunk. Az gyűlésre penig, mikor az országgyűlésre megyén, 50 pénz, ha penig részgyűlésre 25 pénz."

2023.09.02. 17:46:02

@alöksz róz:
aki papi hivatást választja, papnak tanul a kollégiumban.

a kollégium az úgy lesz, hogy a ferenceseknek van egy rendháza. az egy koldulórend. koldulnak a szerzetesek. és megeszik és megisszák, amit kapnak. az aranyat átviszik a váradi püspöknek. és a debreceniek azt mondják, hogy a helyükbe lépjen a helyébe egy reformált tanítórend. az lesz a kollégium.

és lesznek reformált teológusok. és közülük választnak papokat. ezek énekmondók, van köztük könyvterjesztő, botanika könyvet írnak, félig világias egyház jön létre ezáltal. amiben a hit nem evilági bölcseletre van alapozva, a vallás, a vállalás, a választás azonban világias.

magyarország legrégebbi vállalata a debreceni nyomda. ami úgy jön létre van egy huszár gál (latinosan gallus anaxius) nevű egy nyomdászt, aki lefordítja a heidelbergi kátét az egri püspök elől menekül debrecenbe. után meghívják papnak komáromba. és a nyomdáját a debreceniek megveszik.

és aztán egy protestáns prédikátor azt mondja: "A könyvnyomtató betűk, noha némák, de mégis hangossabban kiálthatnak az Isten népének füleiben a leghangossabban kiáltó tanítóknál." hogy milyen jó dolog a nyomda. azt nem evilági bölcseletre alapozva magyarázzák.

alöksz róz 2023.09.02. 18:42:46

@cvsvrs: "aki papi hivatást választja, papnak tanul a kollégiumba" - és úgy látják, ki lehet rakni elétek.

2023.09.02. 19:07:02

@alöksz róz:
a zsinati képviselőket is a nép választja. és ők döntik el. nekem van egy rokonom, aki püspök is volt. kérdeztem tőle hogy lett pap. gyerekkorában annyira hitte a bibliát? azt mondta, hogy hitte is, meg nem is. csak egyszer verset kellett mondani a faluban, és ő a bibliából mondott "verset". és fiúként úgy mondta, ahogyan a nagyapja beszélt. férfiasan, veretesen. és azt mondta a tanító, hogy ez a gyerek papnak való. gondolta, hogy az nem olyan rossz. és megválasztották püspöknek. nem mondom meg, hogy melyiknek. és már nem él egyébként.

2023.09.02. 19:23:18

@alöksz róz:
fazekas mihályt is kicsapták a kollégiumból. úgy ment el katonának. harcolt galíciában és moldvában. később franciaországban, németországban, németalföldön. hadnagyként hazatért debrecenbe. a város és a kollégium pénztárnokává választják, a nagytemplom építésének világias gondnoka. nagyrabecsült felvilágosult költője, meseírója. botanikus könyvet ír társszerzőként. azért megy el katonának, mert kirúgják. de azért térhet vissza, mert utána megválasztják. mert a nép azt mondja, hogy nem kellett volna kirúgni. csokonai is hasonló. tehát egy protestáns nem nagyon hiszi, hogy a demokrácia jó. jó is, rossz is.

petőfi azon pampog, hogy debrecenben egyszer megtapsolták. másszor meg. és miért nem?

Voltál-e már Debrecenben, barátom? láttad-e a pusztai várost, vagyis e városi pusztaságot? ha porba vagy sárba akarsz fúladni, csak ide jőj, itt legkönnyebben célt érhetsz; de az orrodat jól befogd, mert különben, mielőtt megfúlnál, a guta üt meg a szalonnaszagnak miatta. Mennyi szalonna, menyi hízott disznó van itt! a szellem mégis oly sovány, hogy csak úgy csörög a bordája, éppen mint az idevaló híres talyigás lovaknak. Itt, ha vesznek is könyvet, tán csak azért veszik, hogy bele szalonnát takarjanak. Az 1843–44-iki telet e kövér városban húztam ki éhezve, fázva, betegen egy szegény, de jó öreg asszonynál, az isten áldja meg. Ha ő gondomat nem viselte volna, most e levelet a más világról írnám hozzád. Olyan elhagyott kis vándorszínész fiú voltam, akire se isten, se ember nem nézett, nem ügyelt. Harmadfél évvel utóbb ugyanazon színházban, hol akkor senkitől figyelembe nem véve játszottam kis szerepemet, harmadfél évvel utóbb, mondom, a mint beléptem a nézők közé, minden szem rajtam függött, s a lelkesedés az égiháború hangján kiáltá: éljen Petőfi Sándor!... Talán, ha harmadszor lépek e színházba évek múlva, ismét nem vesznek észre, mint nem vettek először, talán nem lesz, a ki tudná, hogy itt engem egykor megéljenezett a közönség. Ilyen a hír; jön és megy. Ilyen a világ; csak azért emeli az embert hírre, hogy legyen kit felednie. S a magyar különösen szeret felejteni ... azért nem fog az ő emléke sem fönnmaradni.

2023.09.02. 19:40:32

@alöksz róz:
a lúdas matyi 1804-es. és az társadalomkritika debrecenről. az egy nagyon régi sumér mese, a nippúri fiú esetének átdolgozása, amit fazekas talán a török háborúban hallhatott valakitől.
döbrög az nyilván döbröcön. ahol 1552 óta nincs földesúr. a város ettől még egy uradalom. tehát ettől függetlenül elképzelhető, hogy basáskodnak benne. és nem feltétlen az oszmánok. döbrögi uraságnak bólogatnak a hajdúk. aztán meg nem.

a légy jó mindhalálig is társadalomkritika. debrecenben imádják. jó kis régénynek tartják ennek ellenére. vagy szabó mada regénye az abigél árkodon játszódik. árkod is debrecen. árkádia. így nevezte kazinczy. és csokonai védte meg a várost, akit ugye a kollégiumból kirúgtak.

a választott egyháztanács jó is, meg nem is. lehet hinni, hogy van a választott nép. és abban is, hogy a nép választhat.

alöksz róz 2023.09.02. 20:47:49

@cvsvrs: ezt mondom, kiraknak elétek valakit aki elmondja szépen amit kell :-)

IdomitottFoka 2023.09.02. 20:49:41

@Wildhunt: Végülis, tényleg nem bájos, de nem is szó szerint értettem, valójában szánalmas kapálózásnak látszik.

@G. Nagy László: A pincsi szó nélkül is el lehet élvezni, sőt. De sokkal többet tudtam meg rólad, mint szerettem volna.

alöksz róz 2023.09.02. 20:50:23

@cvsvrs: "a zsinati képviselőket is a nép választja. és ők döntik el" - az országgyűlési és eu-parlamenti képviselőket is is nép választja. és ők döntik el. nem a nép :-)

alöksz róz 2023.09.02. 20:51:39

@cvsvrs: aszongya a püspök, ezt ne válasszátok meg. és nem választjátok meg.

Wildhunt 2023.09.03. 08:57:38

@IdomitottFoka: vagyis szokás szerint hazudsz, és bonmottal próbálsz kimászni.

Wildhunt 2023.09.03. 08:58:44

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: akkor sem vennéd észre az igazságot, ha pofánvágna egy szívlapáttal.

2023.09.03. 09:19:54

@alöksz róz:
a probléma többségi alapú listás választás. plusz a racionalitás mit jelent.

kalózhajó. 100 arany. 10 fős személyzet, sorba állítva és a kapitány osztja a pénzt. a legénység többségi alapon dönt hogyan osztást elfogadják, vagy sem. szavazategyenlőség esetén a kapitány szava az első. ha viszont kisebbségbe kerül, akkor a kapitányt leváltják és kitehetik egy szigetre. látszólag teljes a demokrácia. a 100 aranyból mennyit tarthat meg?

és a válasz az, hogy 95-öt.
mert ha ketten vannak, akkor a kapitány nyilván magának oszt 100-at. és a másiknak 0-át. aki nem fogadja el. 1:1 szavazatarány. a kapitány dönt. és ő nyert.
ha hárman vannak, akkor a kapitány 99-et tarthat meg. az első tisztnek nem ad semmit. a másodtisztnek ad 1 aranyat. mert ha az nem fogadja el, akkor a kapitányt kiteszik egy szigetre. és ő elsőtisztként nem kap semmit. lásd az előző esetet.

a listán minden másodiknak kell adni 1 aranyat. és is elég a többséghez. örülnek, hogy kaptak valamit. és akik nem kapnak semmit azok várják, hogy előre lépjenek. és a kapitány brutális túlhatalma a racionalitásból következik. (nyilván fellázadhatnak a kalózok és érzelmi alapon kidobhatják a kapitányt. azt kell megadályozni. és ahhoz egy ellenséget kell kreálni.)

az országos lista a probléma. ami a közvetlen kiválasztást nagyon erősen korlátozza. viszont ezt a fővárosnak érdeke fenntartani. régen megyei listák voltak. budapest azt eltörölte. hogy a képviselők többsége fővárosi lehessen. budapestnek van brutális túlhatalma. nem a fidesznek, vagy orbánnak. hanem orbánnak, gyurcsánynak és a többi pártnak együttvéve.

2023.09.03. 09:45:16

@alöksz róz:
lista legfeljebb budapestre kell. mert a településszerkezet olyan. debrecenben már működne egy közvetlen kettős kiválasztás. van a városnak egy országgyűlási főképviselője. aki megnyeri a választást. és a második az alképviselő. és egy szervezet több jelöltet is állíthat. tehát 2/3-os támogottsággal akár mindkét helyet megszerezheti. érvényesül az, hogy akinek nincs 1/3-a az közvetlen nem szól bele. a megyék, megyei jogú várososok (ahol kisebb ott környező beosztott nagyközségekkel, falvakkal) és kettős kiválasztással elműködhetnének. országos lista nélkül is.

budapesten legyen lista, mert sűrűn lakott és kevéssé számít, hogy az utca melyik oldalán lakik és melyik választókerületbe esik. és az kapjon arányos képviseletet. (teljesül az ellenzék álma. amivel a fidesz nyerne, mert arányosan többet kapna). ugyanakkor vidéken kettős kiválasztással kisebbségi képviselők is bejutnának a parlamentbe. a fidesz mögött a második helyet behúzná a mi hazánk.

csak a fidesz nem szeretné, hogy vidéken jobber ellenzéke legyen. és persze gyurcsányak is kell orbán. hogy az ellenzék élére állhasson. és a kalózos példával minden másodiknak igérjen egy fillért. a másik felének semmit. és aki lázadozik azt kidobja.

2023.09.03. 10:09:13

@alöksz róz:
az eu csatlakozás idején hosszasan érveltem, hogy mivel nagyjából 0.5 emberre jut 1 képviselő legyenek félmilliós elektori körzetek. kapjanak jogot a megyék. (néhány kisebbet össze kellene vonni.) és csak budapesten (az agglomerációval egybekövetve) legyen lista.

kettős kiválasztással. és a városi, urbánus megy az európa parlamentbe képviselni az országot. és a vidéki, rurális marad itthon és vezeti a megyei kormányhivatalt. az összes pártoskodó azt mondta, hogy ilyet nem lehet. különösen a főváros. kapjon 3, vagy az agglomerációval együtt összesen 5 képviselőt. debrecent és környékét is képviselje valaki az ep-ben. vagy pécset, vagy szegedet, vagy győrt is. és még legyen képviselője székesfehárvárnak, vagy veszprémnak és a balatonnak. budapestnek mi marad. és a pártoskodóknak, az számít, hogy ki a "szocialista", "liberális", "nemzeti" lófaszkarika. budapesten számítson ez, ha ez annyira fontos.

a lista arra való, hogy a központ, pártközpont elnyomja a többséget. úgy, hogy a lista élére kerülnek. ideológiától függetlenül. lehetnek szociálliberálisok, népi nacionalisták, narancsosak, zöldek, barnák, szivárványosok, stb.

a közvetlen kiválasztás erősen korlátozott.

Boldeone2 2023.09.03. 11:35:39

@cvsvrs: 1848- ig kéttáblás, rendi országgyűlés volt, ahol voltak delegáltak, a főnemesek és a főpapok és voltak a nemesség, a megyék választott képviselői.
Csakhogy kb a társadalom 10%-nak volt választójoga. 1867 után is megmaradt a kétkamarás parlament egy rövidebb időszakot kivéve 1945- ig

Sajnos, a rendszerváltók nagyon elszúrták anno, de ki gondolta akkor, hogy Orbán diktátor lesz, a Fidesz meg állampárt, amikor 1994- Ben majdnem kiestek a parlmamentből

Senki nem gondolta, hogy itt újra diktatórikus rezsim lehet, pedig ha akkor észnél vannak, és egy az egyben veszik át a német arányos választási rendszert, akkor ma nincs Orbán- rezsim

Voltak máshol is -pl a Balkánon- Orbánhoz hasonló, ámokfutó gazemberek, csakhogy ott a választási rendszer gátat szabott nekik ( Bojko Boriszov )

Máshol stabil kormány is alig volt, mint Románia és lehet hogy pont azért tudtak jól fejlődni. Egy autokrata sem erőszakolta rá az akaratát az egész országra

Magyarországon a kizárólagos politikai rezsim törvényszerűen kitermeli ellenségeit, ami a fejlődés gátja
Ha egy gyenge kormány lenne, akkor meg kellene alkudni, úgy pl lenne pedagógus - béremelés stb

Kötelező konszenzuskényszer lenne, ami jó össztársadalmilag

Boldeone2 2023.09.03. 11:50:01

@cvsvrs: Itt vagyunk a 21. században, a posztmodern korban, a válságot pedig az okozza Magyarországon - szerintem - hogy óriási a dichotómia van a társadalomban

Van a félfeudális, elmaradottabb, alkalmazkodni képtelen társadalom, mondjuk úgy a globalizació vesztesei, ők Orbán anakronisztikus társadalma; ezzel szemben pedig van egy kisebb, de mégis több milliós tömeg, lényegében azok akik nyugati típusú, autonóm szabad társadalomban hisznek. Főleg a Budapesti de már a debreceni értelmiség és polgárság is

Ez a dichotómia pedig feloldhatatlan. A társadalom egyik része bevette a rezsim hazug populista narratíváit, hogy úgymond azért kell az abszolút hatalom, mert a globalizáció ellen és a szuverenitás megvédésért küzdünk

A társadalom másik része meg azt mondja, hogy ez csak egy zsivány, tolvaj banda, akik leuralták az államot, felszámolták a plurális demokráciát aljas eszözökkel, propagandával miközben Crony - kapitalizmust építettek ki
Ráadásul elárulták Magyarországot az orosz- kínai orienációval

Boldeone2 2023.09.03. 12:02:21

...ahhoz pedig hogy javulás legyen, a rezsimnek kellene konszolidálódni elsősorban, csakhogy erre esély sincs ...

Orbánt olyan szinten elvakította az abszolút hatalom, hogy képtelen bármilyen önreflexióra. Ezt én Putyin- szindrómának nevezném. Nemcsak hogy képtelen belátni, nemcsak ellenségeket lát mindenhol, de önmaga gyártja is
Pl a pedagógusok nem feltétlen lennének a kormány ellenségei, őket Orbán jelölte ki ellenségnek, nyilván úgy ha szerepbe kényszerülnek, akkor felveszik a harcot
Az iskolák jelentős részét átjátszották a szemforgató klerikális " reakciónak" . Egy ismerős tanár hölgy panaszkodott tegnap, hogy egyetemi végzettséggel 300 nettót keres, középiskolában, miközben egyre nagyobb az elvárás, egyre több a munka. De, az iskola fenntartója lényegében rabszolgaként bánik velük

Ez a rezsim nem fenntartható, de Orbán ezt nem ismeri be magának. Ahogy a többi pszichopata: a kudarcot sikertörténetnek látja

2023.09.03. 12:18:29

@alöksz róz:
a presbitérium arra való, hogy meg a püspöki kar jelöltjét a faluban meg lehessen vétózni. és ha ez nem tetszik a püspökségnek, akkor őket is le lehessen váltani. mindezt közvetlen kiválasztásra alapozva, listák nélkül. ezek a falusi presbitériumok kb. 1 millió választót csatornáznak be. valójában ezek voltak a "polgári" körök. orbán rájött, hogy olcsón lehet szavazatot vásárolni. kimeszelik a templomot. a reformátusban nincs semmi csicsamicsa. olcsó. falunap. ezzel filléres presbiteri munkával nyertek nagyon sok szavazót. és nem a handbandázzással. a városi plakátokkal és az ellenkampányokkal sorra vesztenek. az egy másik kérdés, hogy ebben is van pitiáner tolvajlás, és a felsőbb szinteken nagyobb pénzlenyúlás is akár.

2023.09.03. 12:35:51

@Boldeone2:
a feudalizmus azt jelenti, hogy a jog a földhöz, a feudumhoz kötődik és nem az uralkodó személyéhez, az impériumhoz, vagy a despotához. az uralkodó imperátor akkor ha külső hódító. és despota ha ilyenekkel nem rendelkezik. orbán despota.

debrecenben brankovics györgy volt magánföldesúr, despota. amikor a debreceni család férfiágon kihalt, akkor királyi birtokká vált. és luxemburgi zsigmond az usankájában eladta debrecent (a szász városokkal és szentendrével) az oszmánok elől menekülő szerbeknek azért, hogy megvegye belgrádot. csakhogy a polgárságot a feudális jog megvédte. mert lajos király Isten kegyelméből elrendelte, hogy a város a saját kebeléből válasszon bírát, tehát brankovics nem hozhatta a saját emberét. hanem egy latinul írni-olvasni tudót választhatott, abból viszont nem volt túl sok. és a debreceni családba nőágon beházasodott köznemesek, polgárok úgy döntöttek, hogy ez a tanult réteget megfizetik. aki deákul tanul azokat támogatják. és így választottak bírót. majd beperelték a földesurat, brankovicsot. aki úgy döntött, hogy hagyja a picsába debrecent, minden jogot megerősített és cserébe évi 300 aranyat kért. ami azért nem volt túl nagy összeg.

a feudális jogrend korlátozták a despotát. az árpádok adta jogokat elfogadták az anjouk, azokat a luxemburgiak, azokat a hunyadiak. és mindezeket az erdélyi fejedelmek. és akik ezt nem fogadták el azok a habsburgok voltak. mondván, hogy az impérium, a birodalom joga az uradalmak jogrendet felülírja. amiben kétségtelen volt modernizációs elem is, de elnyomatás is. debrecen úgy lett szabad város, hogy a helytartótanács felét a császári udvar nevezte ki.

még az oszmánok is elfogadták a feudális jogokat feltéve, hogy az uradalmak hódoltsági adót fizettek. és a reformáció az, hogy megválasztható a városi uraság, az úriszék. vagy ha nem, akkor szabad költözködés van. ugyanakkor az uradalom biztosítja a jólétet. tehát nagyfokú önkormányzatiság van.

és ez az, amit egyik párt se akar. csak budapest kapna önállóságot. éppen azt kell korlátozni. a főváros belső kerületeiben az önkormányzatiságot átmenetileg felszámolni. orbán meg a fordítottját teszi. és az ellenzék az ebből következő népellenességet járatná csúcsra.

2023.09.03. 12:38:27

@Boldeone2:
debrecen 1848-ban 48 ezer lakosú volt. és kevesebb mint 2 ezer ember rendelkezett korlátozott választójoggal. csakhogy ez a felvilágosult abszolutizmus következménye volt. a reformáció minden polgári háznak választójogot adott. minden lakóépületnek. és bécs modernista világképe volt az, hogy nehogy már minden viskó szavazzon.

2023.09.03. 12:40:24

vagy ugye bocskai kollektív nemesi jogot osztott. a habsburgok miért nem adtak kollektív nemesi jogokat magyarország teljes lakosságának?

2023.09.03. 12:54:47

@Boldeone2:
a feudumnak, a vármegyének van joga választani az alkotmánybírákat. 19 kis-magyar vármegye választott vezető bírája és budapestről 5 bírói vezető (felőlem lehetnek demokraták) alkotják a 24 fős kis-magyar alkotmánybíróságot. lakosságarányosan jut ennyi.

most minden alkotmánybíró budapesti. és azt mondják, hogy a "baloldal" nincs jelen. milyen baloldal. budapesten nincs valódi baloldal. ahogyan valódi nemzeti érzület se nagyon. különösen a jobboldalon. a centristák között még úgy ahogy. csak nekik nincs hatalmuk. a pártoskodás csúcsra járatásáből ők kerülnek ki vesztesen.

a vármegyéknek legyen joga csapatokat indítani a nemzet bajnokságban. úgy felcsút betagozódik fejér megyébe, lehet ott ifjúsági sportcentrum, mezőkövesden, vagy kisváradon (kisvárdán). van 24 vármegyei csapat. 2×12 csapatos kis-magyar bajnokság, amiben van 5 budapesti.

ezt nem fogadják el a fővárosban mondván, csak ennyi. ennél kevesebb akkor ha még felvidék, erdély és a délvidék magyarlakta településeit, vagy településrészeit is az országhoz kapcsonánk. budapestnek van túlhatalma függetlenül attól, hogy ilyen, vagy amolyan párt.

Boldeone2 2023.09.03. 16:13:31

@cvsvrs: Persze hogy nem fogadják el a fővárosban, mivel ott a többség - hiába a 13 év szisztematikus agymosása- nyugatorientált, zöld és/vagy liberális illetve progresszív
Erősen dolgozik a Fidesz rajta, hogy ez megváltozzon, de ez inkább csak a pesti lakótelepeken jön össze, ahol amúgy is vidéki gyökerű emberek vannak

Budapest olyan mint a csapongó, szeszélyes, posztmodern nő: az Orban - rezsimnek a túl direkt és erőszakos módszereivel meghódíthatatlan...
A romkocsmákban ott könnyen terjed a suttogó propaganda, mindenki tudja, sőt látja hogy mit művel a hitvány NER - elit: luxusautó gyűjtemény, milliárdos budai villa, emberkedés a szigeten ...
Éppen ezért, többek között, a budapestieknek hányingere van az Orbán rezsimtől

A helyi választásban kevésbé tud a fidesz - rezsim ereje érvényesülni, kevesebbet tudnak csalni, a propaganda sem működik úgy, mint vidéken
Kari Geri újra nyerni fog, de nem ezért mert kitűnő polgármester, hanem mert csak ez az egy mód van a lealjasult rendszer ellen tiltakozni

Orbán ezért nyíltan harcol a főváros ellen: több milliárd adóbevételt vontak el, hogy megbukjon Karácsony, de ez sem fog összejönni
A főváros közvetlen EU pénzekért lobbizik, amiből a rezsimet kihagynák
Pl Bécs 10x annyi pénzből gazdálkodik, ezért is a világ legélhetőbb városa
Budapest nagyobb önállóságot szeretne, mert ott kapcsolódunk be igazán a globalizációba
Lényegében a külföldiek 90% -a nem is kíváncsi másra, csak Budapestre

Boldeone2 2023.09.03. 16:31:27

@cvsvrs: Magyarországon felgyorsultak a regionális fejlődés különbségei

Van a főváros, mint globalizációs központ, majd következnek azok a regionális vagy egyéb központok, amelyek valahogy be tudnak kapcsolódni a globalizációba az iparfejlesztés által mint Győr, Debrecen, Tatabánya, Székesfehérvár vagy csak egyetemi városok inkább , de már hallhatók ezreit fogadják külföldről
Vannak idegenforgalmi központok, mint Sárvár vagy Hajdúszoboszló, Balatonpart, ahol szintén van jövőbeli perspektíva

A települések kb 80%-ára pedig lassú agonizálás vár, falusi CSOK ide vagy oda, beleértve az alföldi mezővárosokat, észak-magyarországi kisebb iparközpontokat

A mezőgazdaság önmagában nem képes 20-30 ezer embert eltartani egy mezővárosban, fejlett ipar meg nem fog települni, csak veszélyeshulladék feldolgozó ....

Közben meg a roma lakosság létszáma szépen felkúszik 20%- ra... Elég csak megnézni egy város vagy falunapon a meghívott vendégek listáját: roma zenészek a romáknak énekelnek ...

A Fidesz ma már nem a belpesti "biboldó, libsi " értelmiséget akarja meggyőzni: kevesen vannak ,hanem a romákat, ők sokan vannak, elég egy kis alamizsna, meg ha lejön Kis Grofó énekelni...

Tegnap Tasó úr is nagycirkuszt rendezett Hajdúsámsonban...Ingyen koncert a romáknak.

alöksz róz 2023.09.03. 17:17:07

@cvsvrs: "a presbitérium arra való, hogy meg a püspöki kar jelöltjét a faluban meg lehessen vétózni. és ha ez nem tetszik a püspökségnek, akkor őket is le lehessen váltani." - lehessen. az eu parlamentet is le lehessen. elméletben bármit lehet.
elméletben én is jól mebbasztam a palvinbarbit.
számtalanszor.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2023.09.03. 17:19:34

@Wildhunt: Mintha nektek kevésbé tetszene a kétharmad, mint nekünk....! :))

2023.09.03. 18:37:40

@alöksz róz:
a gyakorlatban is megtehetik, megteszik. a presbitériumok a fidesz vidékies "polgári" körei.

alöksz róz 2023.09.03. 19:33:50

@Boldeone2: "Budapest olyan mint a csapongó, szeszélyes, posztmodern nő" - prolinő kirúzsozva.

előittad a költői éned? :-)))

G. Nagy László 2023.09.03. 20:06:11

@IdomitottFoka:

"De sokkal többet tudtam meg rólad, mint szerettem volna. "

:) :)

G. Nagy László 2023.09.03. 20:17:45

@Hartrigel:

"Példa éppen a távol-keleti gazdasági csodák, ahol az állam mint valami bonszáj kertész nevelgette a kis gazdaságát."

És főként, hogy védték a hazai ipart a nemzetközi konkurenciától.

"Mi magyarok cinikusak vagyunk és semmiben sem hiszünk"

Ezt én is így látom. Minket mindig mindenki megrabolt: tatárok, törökök, németek, oroszok, a környező népek és a nyugati nagyhatalmak egyaránt. Jó is, ha óvatosak vagyunk és nem bízunk senkiben, csak magunkban.

IdomitottFoka 2023.09.03. 20:46:57

@Wildhunt: én fenntartom az állításom, a ner oroszpárti, propaganda és politika szinten, és gazdaságilag is igyekszik partner maradni. ezt csak egy böfögéssel próbáltad diszkreditálni, engem nem győzött meg, a linkelt cikkek nem cáfolnak, és irrelevánsak is. de kapálózhatsz még.

Wildhunt 2023.09.04. 08:42:31

@G. Nagy László: ha a mindenkori ellenzék olyan volt, mint a mai libbancsaink, nem nagyon kellett rabolni. Elcsépelt ugyan, de nekünk még hazaárulóból is csak a legaljára telik...

Wildhunt 2023.09.04. 08:43:51

@IdomitottFoka: az állításod természetesen hazugság, amit legfeljebb pár lózunggal próbálsz bizonyítani (ha egyáltalán)

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2023.09.04. 10:17:10

@Wildhunt:

"fegyir mindent megtett az Ungvári egyetem magyar karának indítása ellen."

forrás erre is olyan mint a bucsai népirtásra ugye? keressük meg?
pedig olyan szépen lengette a magyar zászlót a fronton, jól átb*szott akkor minket, meg a többi magyart is fronton. Traksi viktort is megtévesztette Fegyir! valójában egy ukrán ügynök, nem is hazafi!

csak ti hazug férgek, tudjátok az egyetlen izgazságot, biztos hogy vakon meg kell bíznod a gátlástalanul hazudozó fideszes lapoknak és propagandistáknak?

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2023.09.04. 10:20:04

@alöksz róz: konkrétan beszélj csöpike. hányszor mondjam még el? még 200x?

a kis fejecskédbe nem megy bele az ész.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2023.09.04. 10:22:44

@G. Nagy László: könyvet írtál? és ki ellenőrizte? duplán kellene.

a lényegre megint nem reagáltál, nagyon aranyos.

Boldeone2 2023.09.04. 12:24:09

Dráma zajlik Ukrajnában, ártatlan emberek százezrei halnak, millók menekülnek; de, dráma zajlik Magyarországon is fejekben :

a "zombitársadalomban" : a putyini gyilkos rendszert üdvözlik, mert az ukrán nyelvtörvény és társai ...Az "ellenségem ellensége" a barátom, mindegy melyik cselekedet milyen súlyú...

Tehát azt mondják: dögöljön meg több százezer Ukrán mert van egy igazságtalan nyelvtörvény Ukrajnában, ahol éppen Putyin háborúja miatt végzi be az ottani magyar lakosság, amely eleve nem volt ukránellenes, jelentős részben kettős identitású, sok közülük magyarul beszélő roma. Ahogy fordítva sem volt magyarellenesség, a legtöbb problémát Putyin agressziója indukálta, így a rossz törvényeket is

Orbánék hazug narratívájával ellentétben az ottani magyarok többsége az ukrán kormányt támogatja

Ma már azt lehet mondani, hogy az a hazug és aljas narratíva amit Orbánék felépítettek, hazaárulásnak minősül

Túl azon, hogy Európában egy Putyin- csicska páriaként tekintenek ránk, egy közel 40 milliós népet Orbán politikája ellenséggé tett
Ez történelmi bűn!

Hiába a hazug békegalamb narratíva, látható mi folyik itt a második vonalban: felsejlik mindenhol az aljas putyizmus

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2023.09.04. 12:45:00

@Boldeone2: ráadásul a nyelvtörvényt az oroszok ellen vetették be az ukránok, és különtárgyalások voltak róla magyarországgal, a magyar hang megírta, csak éppen kellett a direkt ok, a cassus beli, hogy lehessen mutogatni valamire, az hogy a valódi ok hogy orbán putyink megzsarolt hazaáruló kis csicskása nem hangzik túl jól, hogy ezért kell ostorozni az ukránokat.

hang.hu/magyar-hang-plusz/magyarorszag-felrugta-a-kijevvel-kotott-megallapodast-156713

szijjártó se erre , se az 56-os fasiszta tankönyvre nem ér rá,
mert az oroszok egy új megfigyelőprogramot találtak ki, és azt telepíti a magyar gépekre. a lavrov-díjas. lukasenkó is hamarosan kitünteti.

Boldeone2 2023.09.04. 13:10:34

@Tesz vesz XVI.: Így van. Szerintem meg lehett volna egyezni az ukránokkal. Mindenki látja: nem a pár tízezres magyar közösség sorsa a fontos Orbánéknak, azok ügye csak a nyíltan oroszbarát politika elpalástolására szolgál

Orbánt politikája egyre mélyebb árkokat ás a két nép között, ezeket egyre nehezebb lesz betemetni...

Komolyan mondja amit gondol

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2023.09.04. 13:16:44

@Boldeone2: gondolom láttad bencsiket ahogy kirakja a lenin-kötetet és oroszul nácizza az ukránokat, akár rákosi pajtás alatt is szolgálhatna, a személyi kultuszos propaganda hasonló.

www.youtube.com/watch?v=FR9E_po7Yt0

akkora elvtelen féreg, tipikus fidesz-támogató, és fidesz kitartott.
olyan folyékonyan beszél oroszul, hogy lehet már nem is orbán, hanem moszkva parancsol neki. pedzegetik ezt pár oligarcháról is már, talán lantos csaba is üzletel feltűnőeen sokat a ruszkikkal, vagy akár szijjártóról is feltételezhető ez.

Boldeone2 2023.09.04. 13:24:39

Komolyan mondja amit gondol"

Vagyis ha komolyan mondja amit gondol: " Ukrajna veszteni fog, adja meg magát, minél hamarabb" ( nagyjából ez) Akkor ez egy rendkívül nihilista gondolat...Ehhez hozzáteszik még, hogy "a nyugat a hibás " hiszen ha a nyugat nem támogatja tovább Ukrajnát , akkor összeroppannak és vége lesz a háborúnak. Tehát : Orbán azt kívánja, hogy hagyjuk magára az agresszió áldozatát és legyen az agresszor hazugsága az igazság ...Mekkora erkölcstelenség ez???
Az ukránok nem azért halnak, mert védekeznek, hanem mert Putyin támad! Ez az ok és az okozat közötti összefüggés én nem fordítva!
Ha nem gondolja komolyan Orbán amit az ukrán háborúról mond, akkor viszont komoly szinten egy nagypolitikai játszma eszközeként tudatos hazaárulást követ el...

Boldeone2 2023.09.04. 13:35:18

@Tesz vesz XVI.: 444.hu/2017/01/09/kisz-titkarkent-harcolt-a-kommunistak-ellen-gajdics-o

- EZ egy másik "rezsimbizalmi" ...

A mai Fidesz tulajdonképpen egyfajta bolsevik- fasiszta szellemiségű, nihilista - populista párttá vált.

A társadalmi szellemi alapok az államszoci rendszerig vezethetők vissza

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2023.09.04. 13:57:34

@Boldeone2: a szellemiség is hazugság. nem fasizmus, mert a nacionalizmusban is hazudnak, nem kommunista, mert neoliberális. mindenben hazudnak, abban is hogy az oroszoknak cska és kizárólag kirakja a lenin-kötetet bencsik. de a magyaroknak, nincs ideológiája, vag ahogy lacika mondaná: nincs "filozófiája", haha.
elvtelen, gerinctelen, becstelen kleptokrácia. gátlástalanul hazudozó köztörvényes bűnözők, a legkártékonyabb, legundorítób hitvány csőcselék.

és persze az agyhalott szektások tapsikolnak neki.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2023.09.04. 13:58:31

@Boldeone2: *abban is hogy az oroszoknak csak és kizárólag kirakja a lenin-kötetet bencsik. de a magyaroknak nem rakná ki az a patkány féreg. a magyar tévének.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2023.09.04. 14:22:24

@IdomitottFoka: pontosan! Érdekes módon 2022 február 24-e előtt egy fideszbirkának sem volt baja az ukránokkal.
Aztán beindult az ukrán ellenes propaganda mindenhol.

Wildhunt 2023.09.04. 15:09:00

@Tesz vesz XVI.: a hülyeségeidet itt sem olvasom, a blogod hányásában fetrengj magad.

Wildhunt 2023.09.04. 15:10:09

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: ahogy akarok. Csak nektek kötelező naponta leszopni Zelenszkijt meg Gyurcsányt.

Wildhunt 2023.09.04. 15:12:38

Van annak valami szépsége, mikor a libsijeink megmagyarázzák miért jó a nácizmus és a kisebbségek elnyomása. Közben lehazudva a csillagokat is az égről.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2023.09.04. 15:48:38

@Wildhunt: de azért nyugtass meg hogy tudsz hosszabb szöveget is olvasni, ugye?

azt is sikerült elolvasnod hogy nem volt népirtás bucsában, vagy hogy az ukránok voltak és magukat irtják, hogy rákenjék a ruszkikra, szóval ne hazudj hogy nem olvasol hülyeséget.

szeretsz te a moslékben fetrengeni, csak nem veszed észre.

senki nem beszélt arról itt hogy miért jó a nácizmus, látod, ezért vagy funkcionális analfabéta. nem érted a leírt szöveget. a fideszesekben egy közös biztos van, és ez a funkc. analf.

neked meg orbánt szijjártót és a többi hitvány gátlástalanul hazudozó hazaárulót kötelező lesz*pni. ki dicsérte itt gyurcsányt te darab szar? most már tényleg pofázzál már valami relevánsat is. putyint is kötelező lesz*pnod b*zikám?

aki nem fideszes az már egyből libsi lesz csöpike? fáj hogy ennyire hogy lehet ostoba a nemzetem nagyrésze.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2023.09.04. 15:51:30

@Wildhunt: ja és orbán 8 évig volt a LIBERÁLIS INTERNACIONÁLÉ KIBEB*SZOTT ALELNÖKE TE AGYHALOTT!
hogy beszélt te a libsikről? te hazaáruló, orbán a nagy nemzeti. mi? idióta.

IdomitottFoka 2023.09.04. 16:00:57

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Dehogynem, 2014-óta viki hangsúlyosabb putyinszereleme vagy a nyelvtörvény*, de leginkább mindkettő miatt megy az utálkozás. De a háború második felvonása után kapcsoltak rá jobban.

* A nyelvtörvény egy vaddisznólkodás az ukránok részéről, de érdemi lépést ellene a ner nem tett. (A pózolós felvagyunkháborogva nem számít érdemi lépésnek). Ennek az oka egyrészt az inkompetencia (petiminiszter), másrészt h vikinek az a jó, ha kavarog a szar. Ha a csürhe ízesen nácizhat és a kisebbségek balsorsán boronghat. Addig se kell észrevenni az üzemi lopást és a oroszokat a spájzban, a kgb lehallgatószekrényét a sarokban. H egy paródiája csak egy (amúgy anakronisztikus) nacionalistának.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2023.09.04. 17:09:19

@Wildhunt: tudsz olyat mondani, ami ellen a 2010 előtti orbán beszélt és nincs benne a 2010 utáni orbánban?

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2023.09.04. 17:12:46

@IdomitottFoka: lehet nem figyeltem. De itt a koment szekcióban nem emlékszem ukrán ellenes kommentekre.
De a háború kezdete után....!!
Nyelvtörvény tényleg faszság, akármelyik környező országtól.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2023.09.04. 17:15:26

@Wildhunt: nem értem mit mondasz.
Talán a szádban lévő putyinfasz az oka.

alöksz róz 2023.09.04. 19:28:25

mi ez a nagy röfögés

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2023.09.11. 15:46:49

@alöksz róz: sokat kapsz a fidesztől hogy ilyen hülye legyél, vagy te ingyen csinálod és balek vagy te is?
süti beállítások módosítása