téveszmék

téveszmék

"Nincs ma már jobb- és baloldal"

2023. október 30. - G. Nagy László

look_left.jpg

 

Rengetegszer hallom manapság, hogy nincs már értelme hagyományos jobb- és baloldalról beszélni. Ebben persze van is némi igazság, én azért mégsem engedném el a dogot ilyen könnyedén. Egyszerűen azért nem, mert ez is a káoszteremtők malmára hajtaná a vizet. Jómagam azt szeretem, ha a nevén nevezzük a dolgokat, világosan megjelölve, hogy a politikai arénában ki mit képvisel. 

 

Legyen a kiindulópontunk a klasszikus liberalizmus, a maga önzőségével, individualizmusával, végtelen közönyével. "Egyenlő pályák, egyenlő esélyek", a többi nem számít... Ha ehhez képest bármely leszakadó társadalmi csoportnak extra segítséget kívánunk nyújtani, máris baloldali politikát folytatunk. Szinte nincs is olyan számottevő párt a kontinensen, amelynek programjában, értékválasztásában ne lennének baloldali elemek, a kérdés sokkal inkább az, hogy mely áldozati csoportra fókuszálunk.

  • FOGYATÉKOSSÁGGAL ÉLŐK - Ők azok, akik valódi hátrányból indulnak, mégpedig három okból: problémájuk kézzel fogható; jellemzően nem gyógyítható és többnyire nem is tehetnek róla. Ők azok, akik minden további nélkül támogathatók, s nem is tudnánk olyan politikai erőt megnevezni, amely ezzel nem értene egyet. Tekintsük ezt alapnak, mely nem tesz különbséget a jobb- és baloldal szereplői között (miközben elkönyvelhetjük, hogy a velük szemben tanúsított empátia is baloldali érték).
  • SZEGÉNYEK - A gazdasági elesettség már egy egészen más fejezet, ugyanis e szegmens tagjai kifejezetten tehetnek önmagukért, és az sem bizonyos, hogy önhibájukon kívül jutottak ide. (Az mindenesetre nem vitatható, hogy a vékony pénztárca valódi hátrányt jelent.) A hagyományos baloldal - nevezzük őket szociáldemokratáknak - kifejezetten ezt a réteget célozza.
  • BŐRSZÍN ÉS SZEXUÁLIS ATTITŰD SZERINTI KISEBBSÉGEK - Ők a posztmodern baloldal kedvezményezettjei. Velük kapcsolatban a legnagyobb kérdés az, hogy valódi áldozati csoportoknak tekinthetők-e. Ha ugyanis pont ugyanazokkal a jogokkal rendelkeznek, mint a többségi társadalom tagjai - és a nyugati civilizációban ez többnyire mindenütt így van - úgy józan szemmel nézve minden jajveszékelésük üres hisztinek tűnik csupán.
  • BEVÁNDORLÓK - Speciális társadalmi szegmens, a témát illetően is legalább négy szempontból. Jellemzően szegények. Más kontinensekről érkeztek, jelentős részük fekete. Az európaitól merőben eltérő kultúrát képviselnek, ebből fakadóan nagyfokú biztonsági kockázatot is jelentenek. Ma már kevesen tagadják, hogy a migráció bűnözést és terrorizmust hoz a békés civilizációkba. De a bevándorlók legfontosabb ismérve mégiscsak az, hogy a nyugati országok önként vállalt, tudatosan importált problémájáról van szó. Simán lehet rá nemet mondani.
  • NEMZETISÉGI KISEBBSÉGEK - Fura, hogy ezt a csoportot is meg kell említeni. Az Európai Uniónak pont az lett volna a lényege, fő küldetése, hogy mindez többé ne jelentsen problémát. Ismerjük a 20. századot: pogromok, kitelepítések, brutális és kendőzetlen elnyomás számos helyen. Ma már minden adott volna hozzá, hogy ezek a szörnyűségek a rossz emlékű, történelmi múltba vesszenek, s az átjárható belső határok, a szabad nyelvhasználat és a mindenkit megillető, alapvető emberi jogok biztosítása által a téma végképp lekerüljön a napirendről. Valamiért mégsem ez a helyzet.

  blog_okt.png

 

A fenti ábra az egyes áldozati csoportokhoz való viszonyulás tükrében festi fel a 21. századot jellemző politikai attitűdöket.

  • KLASSZIKUS LIBERÁLIS - Ez sajnos merőben elméleti kategória, manapság nem sok párt képviseli e letisztult gondolkodásmódot. A klasszikus liberalizmusban elemi szempont a törvény előtti egyenlőség, az alapvető emberi jogok biztosítása, a szabad vallásgyakorlás és nyelvhasználat, a gazdasági egyenlőség kérdése azonban a legkevésbé sincs napirenden. Tekintve, hogy ezen eszmerendszer szerint mindenki megkapja azt, ami neki alapvetően jár, és senki sem részesül extra kedvezményekben, a klasszikus liberális gondolkodásmód nem tart számon semmiféle áldozati csoportot (kivéve természetesen a fogyatékossággal élőket).
  • SZOCIÁLDEMOKRATA - A klasszikus baloldaliság a gazdasági különbségekre fókuszál és elsősorban a nehéz anyagi körülmények közt élőket kívánja segíteni. Modellünkben ez a gondolkodásmód nem nézi sem a bőrszínt, szem a szexuális irányultságot, ezeket ugyanis lényegtelennek ítéli. Egy jómódú roma vállalkozó, vagy egy meleg milliárdos aligha tekinthető áldozatnak e világlátás szerint.
  • BALLIBERÁLIS - A jelenkort leginkább meghatározó balliberális attitűd magasról tesz a vagyoni és jövedelmi különbségekre, és ennek három, egymással összefüggő okát ismerjük. Egyfelől piacpárti gondolkodásmód jellemzi az érintetteket, ebbe nem fér bele, hogy könnyet ejtsenek a szegényekért. Másfelől cinikusak, hiszen a kaviárbaloldal képviselői jól fizetett politikusok és gazdasági vezetők, ez nem az ő problémájuk. Abban azonban feltétlenül igazuk van - és ez már a harmadik szempont - hogy a 21. századra a nyugati átlagpolgár már bőven elégséges anyagiakkal bír, egyre kevésbé van jelentősége a klasszikus baloldali gondolatnak. Az új kedvencek a fehértől eltérő bőrszínűek, a szexuális kisebbségek és a bevándorlók, függetlenül attól, hogy az érintettek valódi áldozatok, vagy sem. Egyszerűen ezt diktálja a kordivat. Mivel a balliberálisok jellemzően globalisták, a nemzetiségi kisebbségek problémái sem hatják meg őket. Egy spanyol progresszív előbb fog könnyet ejteni egy tunéziai migránsért, mint a katalán nemzettársáért. Ugyanígy: a pesti balliberálisok szívében bármely ukrán kedvesebb, mint a határon túl élő magyarok.
  • NEOMARXISTA - A jelen modellben neomarxistának címkézzük azokat a felforgatókat, akik a jómódú, heteroszexuális, fehér férfiakon kívül mindenki mást áldozatnak tekintenek. Számukra nem jelent problémát, hogy támogatandó kisebbségeik összességében a Föld lakosságának 96%-át kiteszik, a lényeg, hogy permanens frusztráltságukat őrült káoszteremtéssel enyhíthessék.  
  • KONZERVATÍV - Amit ma modern konzervativizmusnak nevezünk, az a klasszikus liberális világlátáshoz áll legközelebb, kiegészítve valamelyes szociáldemokrata jelleggel, meghintve némi patrióta-keresztény porcukorral. Ez utóbbi inkább csak a szóhasználatban és a külsőségekben ölt testet, a tartalmi elemekhez nem sokat tesz hozzá.
  • SZÉLSŐJOBB - A radikális jobboldal nem jelenik meg az ábrában, de nincs is rá szükség: ilyen erő ma már gyakorlatilag nem létezik a civilizált világban. A szélsőjobb a jelenben nem több, mint falra festett ördög, mellyel riogatni lehet. A balliberálisok és a neomarxisták rá is sütik a bélyeget mindenkire, akik szembemennek a gondolkodásmódjukkal. A német AfD például egy tökéletesen szalonképes jobbközép párt, melynek programjában semmiféle szélsőséges nézet nem jelenik meg, továbbá kínosan ügyelnek rá, hogy a tagságukba se szivárogjanak be erőszakos elemek. Ennek ellenére a német sajtó leprásként kezeli őket. Hasonló a helyzet az Osztrák Szabadságpárttal, Olaszországban Meloni és Salvini pártjaival, vagy épp itthon a Mi Hazánk Mozgalommal. 

 

"Nincs ma már jobb- és baloldal" - mondják sokan. Ami biztos: a tőkés és munkás ma már nem két különálló kaszt, így a hagyományos pártstruktúrák is eltűnőben. Ami viszont az értékválasztást és a centrumtól mért távolságot illeti, e kettő nagyon is megragadható. A konzervatív világot a múltban a királypártiság, az arisztokraták előjogainak védelme, a patriarchális világ szokásainak őrzése jellemezte. Kivételezés az erősebbel, a nagyobbal, a kiválasztottal. Ennek ma már nyoma sincs. A baloldal ezzel szemben egyre több és több áldozati csoportot tart számon. Kivételezés a gyengébbel, a kisebbel, az elnyomottal. A jobboldal már szinte a klasszikus liberalizmus jelentette centrumig hátrált, míg a baloldal csak egyre távolodik attól. Árulkodó az agresszióhoz való viszony is. A jobboldal nem sírja vissza a csendőrséget; Prónayt, Gömböst és Szálasit pláne. Nem is tudom, mikor hallottam hírét utoljára jobbos erőszak-cselekménynek. A baloldal ezzel szemben ünnepli és támogatja a terrorista Antifát, a BLM mozgalmat, a palesztin kegyetlenkedést, továbbá szemet huny a bevándorlók kíméletlen bűncselekményei felett is. Idehaza a rendszerváltás óta eltelt 33 évben kizárólag Gyurcsány idején találkoztunk rendőri brutalitással. Ezek valós, kézzelfogható és lényeges jelenségek. Ha jobb- és baloldal a hagyományos értelemben már nem is létezik, az egyes politikai szereplők értékválasztásai attól még nagyon is megragadhatók.

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr218244115

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

baalint1 2023.10.31. 15:18:11

@G. Nagy László:
Baszod, a szélsőjobbos kultúrkör a 90-es évek eleje óta folyamatosan nyomja ezeket a témákat, lásd hungarista zenék, holokauszttagadó és hivatalos történetírást tagadó "művek", de pl. egy rakás hungarista teljesítménytúra is van (a Kitörés a legtipikusabb példa). Nyilván nem egységes massza, mert van akik "csak" Horthysták, de Szálasi, Prónay, Gömbös dicsőítése nem ritka, meg a nyilaskeresztes tetoválások.

Egy ismerősöm például ezen körökben nőtt fel, persze ehhez hozzájárult a nyilas nagypapa sztorizgatása, de már 11 éves korában, mikor együtt jártunk edzésre, ontotta magából a náci, nyilas szövegeket, fiatal felnőttként a tetkók is megvolak, meg persze a MIÉP-es majd Jobbikos körök.

Zenében egyébként a mérsékeltnek mondottak, tehát amelyek nem konkrétan az öld a négert, öld a sárgát, öld a zsidót szövegekkel nyomulnak (mert ilyenek is voltak), azok is olyanokat nyomnak, mint pl. vérvád a zsidók ellen, holokauszt tagadás, zsidózás orrba-szájba, stb., stb. Azt nem is mondom, hogy aki nem velük vagy legalább a Fidesszel, az mind hazaáruló, de ezt mint kiderült a kokárdás véleményedről, magad is vallod.

Csak a párt változott, MIÉP, később Jobbik, most Mi Hazánk.

Nagyon fura, hogy most ezen így rácsodálkozol...

2023.10.31. 15:19:30

@2023:
ne viccelj már. a fidesz legújabban az mondja, hogy vendégmunkások kellenek mégpedig tömegével. mert ez növeli a gpd-t és a fogyasztást. ugyanezt mondják a brüsszeliták. csak a fidesz moszkvita. orbán dörgölőzik putyin elnökhöz. és azon a ponton egy orosz-magyar történészek fogja megmondani, hogy miért is. azok, akik most tüntikéznek. eléggé fogják utálni orbánt. egy ponton oroszországnak fontosabb lesz európa, mint kína.

szuverenista gazdaságpolitika csökkentené az összes energiafelhasználást. másképp nem lehet csökkenteni a függést, és lehetne sorolni. magyarország nem egy el nem kötelezett szuverén ország, hanem szinte minden irányba kiszolgáltatott.

baalint1 2023.10.31. 15:20:04

@2023:
A globalizmus és a hazaszeretet nem egymást kizáró fogalmak, a gazdasági és társadalmi nyitottság nem jelenti azt, hogy ne lehtnél büszke a hazádra, szülőföldedre.

G. Nagy elvtársnak pedig üzenem, hogy ez a konstans woke-ozás tipikus példája a baloldali áldozatszerepnek.

baalint1 2023.10.31. 15:24:22

@cvsvrs:
A Fidesznél a szuverenizmus annyiból áll, hogy az autokratikus hatalmukat igazolják vele, tehát ha az EU-ban valakinek nem tetszik az itthoni jogállamiság deficitje, akkor azt a szuverenitásunk elleni támadásnak állítják be, sőt ha valakinek belül nem tetszik, arra is ráfogják, hogy idegen érdekeket szolgál. Mondjuk ugyanez volt a szocializmusban is, csak más kifejezésekkel.

Serény Vélemény 2023.10.31. 15:42:40

@baalint1: Gratula, megint felmondtad a szélbalos narratívát! Mert az természetesen a te nemtomhonnan származó világnézeted szerint nem a szuverenitásunk elleni támadás, amikor több százezer, muszlim vallási háttérből érkező "bevándorlót" akarnak a nyakunkba sózni - természetesen az ezzel járó legalább néhány száz, néhány ezer terroristával együtt.

2024 2023.10.31. 15:45:25

@cvsvrs: Aki nem tud különbséget tenni hasznavehetetlen, sőt károkozó migránstömegek és tervszerűen beengedett vendégmunkások között, az nem vitapartner. Úgyhogy megkérlek, mást boldogíts ezzel a hülyeséggel. Megvannak a világos okai, amiért bizonyos gazdasági ágazatokban az ország külföldi vendégmunkásokra szorul. Nem jó, de így van. Egyébként semmi unikális nincs ebben. Ez is a globális modellbe illeszthető jelenség. A nyugati-európai állampolgár elmegy Amerikába vagy nem hajlandó dolgozni az adott munkakörben, a helyére Közép-és Kelet-Európából érkeznek. Az ő helyükre pedig még keletebbről. Török vendégmunkások Németországban, románok az angliai farmokon...és ukránok a magyar építőiparban. Nem velük van a gond. A Fidesz és a kormány se a globalizmus eme vetületével hadakozik.

Amúgy megbukott már a Fidesz Debrecenben?

2024 2023.10.31. 16:20:08

@cvsvrs: "...orbán dörgölőzik putyin elnökhöz"

A szokásos hazug mantra.

"...és azon a ponton egy orosz-magyar történészek fogja megmondani, hogy miért is."

Tényleg nem érted? Pedig általános iskolai földrajz tudás elegendő hozzá. Nem dörgölődzünk, hanem együttműködünk mindkét fél javára. Nem kis mértékben rá vagyunk utalva az orosz energiahordozókra a folyamatban lévő diverzifikálás közepette is. Veszünk tőlük ezt azt, ennyi. Mint ahogyan mások is ezt teszik, csak egy ideje suttyomban meg kerülőutakon a Moszkva felé való harcos ökölrázások közepette. Lásd az Egyesült Államok: a háború kezdete óta megduplázódott az Oroszországból vásárolt urán mennyisége, miközben Európát az oroszokról való TELJES leválásra kényszeríti.

"...azok, akik most tüntikéznek. eléggé fogják utálni orbánt. egy ponton oroszországnak fontosabb lesz európa, mint kína."

Azoknak a fiataloknak, akik most idehaza tüntikéznek, egy része 10 éven belül fideszszavazóvá válik. Másik része akkor is hülyén néz majd maga elé, mint a mostani közép-és időskorú moslékos közönség.

Oroszországnak most is fontos Európa. A labda viszont nem a Kremlben, hanem Brüsszelben pattog. Megsúgom: Nyugaton már megszülettek azok a generációk - talán ma még csak az emlőt szopják, de lehet már iskoláskorúak - akinek semmit nem fog jelenteni az orosz-ukrán háború, és pozícióba kerülve fel fogják mondani az Oroszországra kivetett szankciókat. Legkésőbb ők. Oroszországot nem kell félteni, csak az ostoba nyugati szellem feltételez róla mindenfélét. A rá jellemző hipernyugalommal kivárja a geopolitikai környezetben számára kedvező változásokat.

baalint1 2023.10.31. 16:24:04

@Serény Vélemény:
Ki akar több százezer muszlim bevándorlót Magyarországra? Engem vádolsz felmondással, erre szimplán előadod a kormány legbutább proliknak szánt propagandáját.

baalint1 2023.10.31. 16:26:53

@2023:
Mikor Gyurcsány tárgyalt energiapolitikáról, akkor egészen máshogy gondoltátok. Pedig még a párhuzam is megáll, hiszen akkor a grúz háború volt. Egyébként ő úgy magyarázta meg, hogy eza Putyin nem az a Putyin. Pedig de, ugyanaz a Putyin volt az is, és ugyanúgy hazaárulás volt amit ő művelt, csak hozzá képest Orbán és a droidja Szijjártó szintet léptek.

baalint1 2023.10.31. 16:33:25

@2023:
Ami Oroszországot lleti, van egy orosz ismerősöm, aki érmes volt matematikai diákolimpián, Szentpétervár egyik legjobb gimijébe járt, majd ott majdnem végzett matek szakon, mikor elmenekült Finnországba, mivel több tüntetésen is résztvett, és félő volt hogy letartóztatják, de az is lehet, hogy ha marad, akkor besorozzák.

Nos, ő volt az utolsó a gimis osztályában, aki nyugatra költözött, a többség már bőven a háború előtt. Az osztálytalálkozójuk valószínűleg valahol Nyugat-Európában lesz. És rohadtul nem egyedi példa. Az értelmiség gyerekei menekülnek az általatok fetisizált Oroszországba, méghozzá a "dekadens" nyugatra. És persze semmi nem változott, hiába hívják Orosz Föderációnak, a módszerek a szovjet módszerek, a vezér egy volt KGB-s. De persze nekünk ők a haverok, és ha ezt a szemetekre vetik, hogy az ő seggüket nyaljátok, akkor csak gazdasági érdek.

Mégis mi a faszt tett az Orbán kormány 2010 óta, hogy csökkentse az orosz függőséget? Mert 2014 óta már csak a sűrű nyelvcsapások látszódnak Putyin segge felé. Egy jogállamban Petiminiszter már a bíróság előtt lenne hazaárulásért.

2024 2023.10.31. 16:38:22

@Serény Vélemény: Nem kell befogadni. A kvótaegyezmény értelmében aki nem hajlandó erre, az fizet a menekülteknek mondott migránsok után mint a katonatiszt. Csinos összeg a fejkvóta. De mi nem akarjuk se beengedni őket, sem Brüsszelnek fizetni a távoltartásért cserébe.

2024 2023.10.31. 16:52:14

@baalint1: "Mégis mi a faszt tett az Orbán kormány 2010 óta, hogy csökkentse az orosz függőséget?"

Tett. Folyamatban van. Én nem fogok kiselőadást tartani erről, majd talán más megteszi. Le kellene szakadni a 444, Telex, HVG csecséről és olyan sajtót követni, ahol nem hazudják el a valóságot. Ha pedig szándékosan adod a hülyét, ne akarj port hinteni a szemembe, mert teljesen felesleges. És az orosz energiakitettség csökkentése sem azt jelenti, hogy az teljes mértékben meg fog szűnni. Nem is kell.

2024 2023.10.31. 16:58:47

@baalint1: "Mégis mi a faszt tett az Orbán kormány 2010 óta, hogy csökkentse az orosz függőséget?"

Érdemi válasz után még visszakérdezek: mit tettek a Merkel-kormányok, hogy csökkentsék az orosz függőséget Németországban 2005(!) óta?

Ez "valamiért" csak a háború tavalyi kitörése óta lett fontos. Európa működése részben / jó részben az orosz energiahordozókon alapult 2010-et követően is.

G. Nagy László 2023.10.31. 17:10:15

@2023:

"Aki kilóg a körből, arra - úgy mint nálunk az 1940-es évek második felében - rásütik a szélsőjobbos, náci, fasiszta bélyeget. A kiközösítésen, ellehetetlenítésen túl - amennyiben helyben hatalmon van - országa retorziókkal néz szembe, az uniós támogatások megvonását kockáztatja. Ellenállni ezért sokan nem képesek. A magyar kormány szerencsére igen."

Szívemből szólsz.

G. Nagy László 2023.10.31. 17:23:14

@baalint1:

"Baszod, a szélsőjobbos kultúrkör a 90-es évek eleje óta folyamatosan nyomja ezeket a témákat, lásd hungarista zenék"

Hát tényleg összeszarom magam a hungarista zenéktől...ne viccelődj már!

,"holokauszttagadó és hivatalos történetírást tagadó "művek",

Igen, a komplett őrültek is kurva veszélyesek... Neked hány zsidó ismerősöd van, akit fizikailag inzultált bármely holokauszttagadó? Nekem egy sincs. Pedig tele vagyok zsidó cimbikkel.

"Nyilván nem egységes massza, mert van akik "csak" Horthysták, de Szálasi, Prónay, Gömbös dicsőítése nem ritka, meg a nyilaskeresztes tetoválások."

Én nem tudom, te hol mozogsz. Egyetlen haverom van, aki szkinhed volt, s ma is radikális jobbos. Sok százból egyetlen egy... Pedig én aztán - veled ellentétben - abszolút jobbos körökben mozgok.

"Zenében egyébként a mérsékeltnek mondottak, tehát amelyek nem konkrétan az öld a négert, öld a sárgát, öld a zsidót szövegekkel nyomulnak (mert ilyenek is voltak), azok is olyanokat nyomnak, mint pl. vérvád a zsidók ellen, holokauszt tagadás, zsidózás orrba-szájba, stb., stb. Azt nem is mondom, hogy aki nem velük vagy legalább a Fidesszel, az mind hazaáruló, de ezt mint kiderült a kokárdás véleményedről, magad is vallod."

Totál beteg vagy.

"Nagyon fura, hogy most ezen így rácsodálkozol..."

Én azon csodálkozom, hogy a kaviárbaloldal üdvöskéi elfordítják a fejüket, amikor az Antifa kegyetlenkedik, az ukrán nácik tombolnak, a palesztinok csecsemőket mészárolnak, a muszlim migráns meg kihajítja a harmadikról a zsidó szomszédasszonyát. És közben jajveszékelnek, hogy Magyarországon van antiszemitizmus, meg szélsőjobb-veszély... Teljesen elment az eszetek.

2023.10.31. 17:26:25

@2023:
történelmi értelemben már megbukott, persze. választást még nyernek, a kutya nem bízik bennük. még lehet lopni, csalni, hazudni.

2023.10.31. 17:35:34

@2023:
nincs logikus magyarázat arra, hogy orbán miért akar feltétlen puytin elnökkel találkozni. nem a gázszálításokról tárgyaltak legutóbb, ez eu/nato tagállamként nem erőpolitika, hanem defetizmus. moszvában leírják, hogy miért. a kreml dokumentálja nyilván orosz nézőpontból. azok a történész doktoranduszok kutatják majd, akik most tüntikéznek. őket orbán sajtója még pocskondiázza, megalázza. nem hatalmi szereplőket, hanem fiatal közembereket, első választókat.

ők fogják írni a történelmet az orbán rezsimről. nem a jelenlegi pribékek, hanem akik tüntikéznek. és ebben a nemzedékben már nincs senki és semmi, ami ezt ellensúlyozná. mert hogy a fidesz történelmi bukása nyilvánvaló. a rendszerváltók en bloc. a dk és defetista gyurcsány (nem nyerni akar, hanem bukni orbánnal), a momentum is (ők se igazán tudják megszólítani a fiatalokat). az mdf, az mszp és az szdsz helyébe lépett pártok. ebben orbán lesz a fővezér. legyen.

alöksz róz 2023.10.31. 17:39:00

@grundigg: "Amúgy most azt is állítom, hogy a leghalványabb fingod sincs arról, hogy a Helsinki kit és mire tanít ki, de ez nem akadályoz meg abban, hogy nagy pofával értekezz róla. Lehet cáfolni!" - na, ez egy konkrét állítás.
persze sunyiság itt is van: nyilvánvaló miért csak ezt az egyet merted hozni, mert ez az amiben nem igazán lehet bizonyítani az igazunkat.

de megérdemel legalább a hsz egy választ

2023.10.31. 17:39:12

@2023:
magyarország az energiafelhasználását megnöveli. ami azt jelenti, hogy az energiakitettség csökken? nem, azt, hogy növekszik. minden irányba. ez nem szuverenista gazdaságpolitika, hanem defetista.

alöksz róz 2023.10.31. 17:45:22

@grundigg: "Másrészt feltettem egy egyszerű kérdést: "a Helsinki 2006-os ügyfeleivel kapcsolatban is ez az alapállás"? A kérdésre nem mertél válaszolni, ehelyett visszakérdezel és engem vádolsz gyávasággal." - megkapod a választ: ez sunyi csúsztatás és összemosás. plusz megint egy whataboutism. miért sunyi csúsztatás és összemosás? mert a helsinki 2006-os ügyfelei nem követtek el semmit, hanem csak összeverték őket a rendőrök, nem a szélsőjobbos erőszakos bűncselekményeket elkövetőket védte a helsinki. ezzel szemben az ún menekültek valóban bűncselekményt követtek el. a whataboutism részt remélem nem kell indokolnom...

alöksz róz 2023.10.31. 17:48:51

@grundigg: "Te bűnözői vagy helsinki részről vettél részt ilyen jellegű kitanításon?" - egyik részről se. és nem is kell egyik részről se részt vennem ilyen jellegű kitanításon, hogy tudomásom lehessen róla. és a kötelező sunyiság rész: azt állítod, hogy bűnöző vagyok.

"Mikor és hol történt meg a kitanítás a Helsinki részéről?" - előtte.

Boldeone2 2023.10.31. 17:48:55

@2023: Oroszországot nem kell félteni, csak az ostoba nyugati szellem feltételez róla mindenfélét. A rá jellemző hipernyugalommal kivárja a geopolitikai környezetben számára kedvező változásokat."

- Szokás szerint hazudoztok, nyomjátok az ócska, minden alapot nélkülöző putyinista propagandát !

Nézzük akkor a VALÓDI tényeket pár mondatban:

- Oroszország valójában mar kb 9- 10 éve stagnál gazdaságilag, technológiai szinten minden téren a nyugat mögött van
Lényegében ez is a háború valós oka: belső társadalmi feszültségek

- Oroszország gazdasága, költségvetése a szénhidrogének exportjára alapozódik, abból - ha a háború előtti szintet nézzük- kb 20 évre van elegendő
A kitermelés és mezők többsége Nyugat- Szibériában van, nincs kapacitás Kína felé, illetve teljesen Kína sem fog elköteleződni

- A szankciók bizony működnek! A rubel értéke 50% - al kevesebb mint tavaly ilyenkor, az államháztartás helyzete romlott
A szankciókat részeben ki tudják kerülni, de a lánckereskedelem mindent nagyon megdrágít
Pl egy autó duplájába kerül, mint 2 éve. Kína drágan ad nekik mindent , India rúpiával fizet..

- Valós gazdasági adatok nem jönnek ki, törvény van a hazugsággyártásról, titkolják a statisztikai adatokat
A sajtó kb ugyanaz mint 70 éve: Pravda, Tassz- ugyanaz az aljas hazug propaganda

- Közel 1 millió orosz értelmiségi elhagyta az orszagot , a haború kitörése óta
Több százezer! Orosz nő dolgozik prostituáltként a világban=demográfiai válság. Ehhez jön most Putler háborúja ...folyt...

alöksz róz 2023.10.31. 17:50:04

@alöksz róz: pontosítás... és a kötelező sunyiság rész: azt állítod, hogy ha tudok ilyenről, akkor bűnöző vagyok.

Boldeone2 2023.10.31. 17:58:41

@2023: A lényeg: addig nem lesz béke Európában, amíg Putyin és elnyomó , diktatórikus rezsimje hatalomban van
Folyamatos a fenyegetettségünk. Én abban hiszek, hogy Ukrajnát ,mégtöbb fegyverrel kell segíteni, a szankciókat is fenn kell tartani, sőt, fokozni!!
Alea iacta est" - a kocka el van vetve!

VALAHOGY ezt a bűzös, ruszofasizmust le kell győzni és civilizálni a barbárokat !

Nekem Orbánnal az egyik, ha nem a legnagyobb bajom, az a mocsok putyini rendszer ,amit felépített!

2024 2023.10.31. 18:02:37

@baalint1: "Mikor Gyurcsány tárgyalt energiapolitikáról, akkor egészen máshogy gondoltátok."

Amikor Gyurcsány Putyinnal és Kínával üzletelt (ő is), akkor még egészen máshogy gondoltátok.

Nyugodtan beszélhetünk erről, nem tabutéma. A Fidesznek és személy szerint Orbánnak ez nem tetszett, uszított az oroszokkal való üzletelés ellen. Pedig Fletó sokkal messzebb ment Orbánnál - a diplomáciában bevett találkozókon és kétoldalú tárgyalásokon túl meghitt személyes kapcsolatokat ápolt Putyinnal és magánjellegű találkozókon is fogadták egymást. Ami viszont már joggal szúrhatta rengeteg ember szemét is, nem csak Orbánét. De az igaz, hogy ellenzékben a Fidesz harcos russzofób retorikát használt - mi másért, mint a választók érzelmeire játszva, szavazatszerzési okból. Aztán kormányra kerülve rögtön pofán vágta a valóság, mert egy dolog ellenzékben osztani az észt, és más dolog kormányozni, illetve a rábízott ország lakosság energiaigényét felelősséggel biztosítani. Orbán esetében ennyi áll az Moszkvával való kapcsolatok mögött, semmi több. Bárhogyan próbál az ellenzék többet láttatni ennél. Felelős kormány vezetőjeként én is ezt tenném, mint ahogyan a most harcosan az oroszellenes hangulatra játszó Gyurcsány, Márki-Zay, a momentumos hülyegyerekek és a bagázs többi tagja is. Talán kétoldalú találkozók nem lennének (a hasonló cipőben járó osztrák kancellár és a szlovák min. elnökök sem ejtettek meg ilyeneket a háború kezdete óta), de orosz energiára ugyanúgy szüksége lenne az országnak. És amennyiben 2022-ben nyertek volna, ezt az ellenzéknek kellene biztosítania immáron kormányon. És biztosítanák is, ebben biztos vagyok. Minden bizonnyal kevésbé látványos módon, mint ahogyan a személyes találkozók alkalmával O.V és Szijjártó Péter teszi, de megtennék. Erre viszont azt tudom mondani, hogy tisztelem a magyar kormányfő gerincességét; kétoldalú megállapodásokat személyesen és kézfogásokkal illik megerősíteni.

2023.10.31. 18:03:39

@alöksz róz:
és leváltotta a fidesz a helsinki bizottságot? létrehozott olyan közjogi testületeket, amiben ott van ugyan néhány libernyák, de a társadalmi támogatottságuknak megfelelően törpe kisebbségben. és azt mondja, hogy igen, igen, nekik is van komoly igazságuk, a többségi kormány ezeket a véleményként figyelembe is veszi és ez ennek hangott adnak, szerepeltetik a kisebbségi záradékban.

kádár nem gondolkodott túl bonyolultan. amikor konszoldiált, mindenhez hozzátette: "is". és ha meg kellett felelni a szovjeteknek, akkor megfelelt. úgy hogy metakommunikációval megoldotta: kikacsintott a közönségnek. az öreg kádár értette a politikát. mondjuk volt 40 éve, hogy kitanulja. ahogyan az ifjú orbán is értette egykor. most már metakommunikációja is borzalmas. lásd putyin találkozó.

értelmesebb tanácsadók kellenének melléje, hogy ne ártson az országnak.

2023.10.31. 18:10:44

@2023:
csak ugye van egy háború, amiben az ensz nemzetközi büntetbírósága elítélte putyint. és lehet mondani, hogy ez a brüsszeliták műve. az is. csak ugye magyarország ennek a brüsszelita szövetségi rendszernek a tagja. azért váltott az ország rendszert. többek között a fidesz.

2024 2023.10.31. 18:11:22

@Boldeone2: "Szokás szerint hazudoztok, nyomjátok az ócska, minden alapot nélkülöző putyinista propagandát !"

Te ma is le vagy szarva, kis wokehaladár.

2024 2023.10.31. 18:14:16

@cvsvrs: Tévedés, nem azért váltottunk rendszert, hogy cseberből vederbe kerüljünk.

Neked a cseber büdös volt, a veder édes.

2024 2023.10.31. 18:16:52

@cvsvrs: "történelmi értelemben már megbukott, persze. választást még nyernek, a kutya nem bízik bennük. még lehet lopni, csalni, hazudni."

Történelmi értelemben...Ez az, bele a tudálékosság, nagyotmondás mocsárba, egyre mélyebbre. Csináld csak.

Sadist 2023.10.31. 18:16:56

@G. Nagy László: "Egy liberális nem akarja betiltani a niggerezést, annak ellenére hog helyteleníti, de aki niggerezik, az nem liberális."

Mégis miért ne lehetne liberális, aki niggerezik?
www.youtube.com/watch?v=ET1YXP1FZOU&t=327s
Pl. ezt a két rühes niggert mégis minek lehet nevezni, ha nem rühes niggernek?

2024 2023.10.31. 18:22:39

@cvsvrs: "...történelmi értelemben már megbukott, persze. választást még nyernek, a kutya nem bízik bennük. még lehet lopni, csalni, hazudni."

Történelmi értelemben...Választ nyernek, de a kutya nem bízik bennük. Ez az, bele a tudálékosság, nagyotmondás mocsarába, egyre mélyebbre. Csináld csak.

2023.10.31. 18:29:37

@2023:
a fideszre nem azért szavaznak az emberek, mert bíznak bennük. orbán nem politikai váltógazdaságban bukik meg, hanem történelmi értelemben. nyerjenek csak. a végén annál nagyobbat buknak.

2024 2023.10.31. 18:36:36

@Boldeone2: "Szokás szerint hazudoztok, nyomjátok az ócska, minden alapot nélkülöző putyinista propagandát !"

Ez jött le neked az eddigi kábé féltucat hozzászólásomból? Bizonyíték?

Vagy inkább arról van szó (most is), hogy van, aki gondolkodni próbál, tényeket közöl és nem veszi be a szart abból az irányból sem, amelynek az ország a politikai, gazdasági és katonai szövetségese, és ami nektek, gerinctelen talpnyaló kirekesztő elfogadóknak ez veszettül nem tetszik.

2024 2023.10.31. 18:39:10

@cvsvrs: Bele a mocsárba, egyre mélyebbre. Csináld csak.

2023.10.31. 18:44:36

fideszben nem bíznak, hanem alkalmazkodnak hozzájuk. győzike, győzike, fideszes gecike kiabálják azok, akik úgy egyébként jobberek. gyurcsányra se azért szavaznak a ballerek, mert bíznak bele. hanem hogy fletó legyen az, aki magával rántja orbánt.

a többség szerint rosszul mennek a dolgok. a kormánypártok választói szerint is. úgy, hogy ebből az ellenzék sem profitál. azaz a pártokba vetett közbizalom megszűnt. jelen állás szerint orbán történelmi bukása borítékolható.

alöksz róz 2023.10.31. 18:53:36

@cvsvrs: "gyurcsányra se azért szavaznak a ballerek, mert bíznak bele." - dehogynem...
"hanem hogy fletó legyen az, aki magával rántja orbánt." - nem a ballerek, hanem te fogsz ezért rá szavazni...

2023.10.31. 18:59:44

@2023:
hivatásrendek álltak ki a fidesz mögül. az orvos kamara. a tanárok között a fideszesek sose voltak többségben, csakhogy a pdsz mellett a nemzeti pedagógus kar se áll ki fidesz mellett. nem akarnak barnába öltözni. ők fognak a leghangosabban diktatúrázni a papokkal, akik a pálfordulásban minden korban jeleskednek. és ott van a hadsereg. lenézik, megvetik bobit. így nevezik a védelmi minisztert. a ludovikán se azt mondják, amit orbán emberei. beszavaznak a fideszre. nem azért, mert bíznak bennük, hanem alkalmazkodnak a rezsimhez. és ebből nem politikai váltógazdálkodás következik, hanem történelmi bukás.

a reformkorban szinte az összes politikus történelmi szereplővé vált. kossuth és széchenyi azt mondták, hogy ha felakasztják őket, akkor egymással háttal tegyék. 1848-ban batthyányi az első győztes csata után mondott le a miniszterelnökségről. 1849-ben kossuth és görgey se értettek egyet. és a történelem nagyjai lettek. ő is deák is. a szabadságharc is. a kiegyezés is. történelmi értelemben szinte az összes szereplő nyert.

a jelenkorban meg választást nyerhetnek, történelmi értelemben a politikai osztály bukása borítékolható.

2023.10.31. 19:00:16

@alöksz róz:
utoljára 1994-ben szavaztam.

2023.10.31. 19:13:36

akkor se az mszp-re.

a dk-s nyugdíjas nem azért szavaz dobrev klára kormányára, hogy nyerjen. mert megígérik neki a 14. havi nyugdíjat, vagy akármicsodát. és bízik bennük, hogy ezt megvalósítják. a dk-s szavazó pontosan tudja, hogy ezek után azt mondanák, hogy sajnos az orbán úgy kifosztotta az országot, hogy azt nem lehet az ígéretet teljesíteni. a dk-s szavazó nem nyerni akar, hanem azt, hogy fletó buktassa meg orbánt. ne politikai váltógazdaságban, hanem történelmi értelemben. a fidesz szavazó se bízik már orbán új politikájának sikerében. a fiatalok többsége egyik pártban se bízik.

alöksz róz 2023.10.31. 19:22:35

@cvsvrs: "akkor se az mszp-re" - pedig nagy kádárkolbász vagy :-)))

"a dk-s szavazó nem nyerni akar, hanem azt, hogy fletó buktassa meg orbánt" - ezt nem vitatta senki szerintem. de hogy nem azt akarják hogy együtt bukjanak, az biztos

2023.10.31. 19:29:04

@alöksz róz:
elindult a bmw inasiskolája. a duális képzésben 100 diák vehet részt. úgy, hogy a tanulmány részben németországban történik. és ugye a német bmw gyárba is be lehet kerülni. közvetlen debrecen-müchen repülőjárat van. lufthansa.

és kétszeres túljelentkezés volt. nem tízszeres, vagy húszszoros, hanem kétszeres. úgy, hogy tele van plakátolva debrecen, a bmw szinte minden tömegrendezvényen képviselteti magát, álommelót végzik a plakátfiúk, széplányok állnak pultok mögött. sütit osztanak a járókelőknek. mindenki tudja, hogy a bmw gyárat épít. és kétszeres a túljelentkezés a képzésre.

még a bmw sikerében se bíznak igazán.

2023.10.31. 19:46:09

@alöksz róz:
a dk-s szavazó többsége se gondolja, hogy dobrev klára kormánya teljesítené a szociális ígéreteit. azért szavaznak rájuk, hogy megbuktassák orbánt. és nem politikai váltógazdaságot akarnak, hanem történelmi bukást. hogy fletó magával rántsa vityát. és klára asszony rikácsoljon. hogy még több európa.

a dk-s szavazó sem akar migránsokat, lmbtq-t és a többit. rezsicsökkentést akarnak, árstoppot és a többit. a dk-s szavazó azt mondja, hogy szinte mindenben igaza van orbánnak, "csak ne lenne benne az a cigány vér". nem bíznak a jóléti rendszerváltásban. abban, hogy dobrev klára kormánya ezt majd véghez viszi. csak buktassák meg az orbánt, és utána már nem számít az se, hogy fletó megbukik.

a politikai apátia mellett ez a defetizmus az uralkodó.

2024 2023.10.31. 20:32:20

@G. Nagy László: "Én azon csodálkozom, hogy a kaviárbaloldal üdvöskéi elfordítják a fejüket, amikor az Antifa kegyetlenkedik, az ukrán nácik tombolnak, a palesztinok csecsemőket mészárolnak, a muszlim migráns meg kihajítja a harmadikról a zsidó szomszédasszonyát. És közben jajveszékelnek, hogy Magyarországon van antiszemitizmus, meg szélsőjobb-veszély."

Vajon lesz-e mersze mindezeket letagadni vagy egálba állítani az itthon valamilyen mértékben valóban létező, de jobbára a lelkek mélyén megbújó antiszemitizmussal?

2024 2023.10.31. 20:36:15

@cvsvrs: "...a politikai apátia mellett ez a defetizmus az uralkodó."

Nincs semmilyen apátia. 2022-ben 70%-os részvételi arány.

2024 2023.10.31. 21:00:23

@cvsvrs: "fideszben nem bíznak, hanem alkalmazkodnak hozzájuk..."

Te jó ég :)))) Most több mint 3 millió választópolgárról írsz Soprontól Battonyáig, vagy a holdudvarba időközben bepottyant megélhetési fideszesekről? Nem, utóbbiak nincsenek hárommillióan.

"...gyurcsányra se azért szavaznak a ballerek, mert bíznak bele. hanem hogy fletó legyen az, aki magával rántja orbánt."

Azannya, milyen kevésre tartod te a magyar választópolgárt! Nincs értékítélete, nem lehet önálló véleménye, dróton rángatják, be van fenyítve, kötelességből szavaz, blablabla. Téged kirakatba kéne rakni.

"...a többség szerint rosszul mennek a dolgok. a kormánypártok választói szerint is. "

Majd utána nézek valóban így van-e, de még ha igaz is, nem arra mennek a nyugati szövetségeseink jóvoltából? De ettől még a kormánypártiak kitartanak, mert

1. élvezik a kormány intézkedéseit
2. pontosan tudják, mire számíthatnának egy szolgalelkű szivárványkoalíciótól,

"...úgy, hogy ebből az ellenzék sem profitál. azaz a pártokba vetett közbizalom megszűnt. jelen állás szerint orbán történelmi bukása borítékolható."

Ismétlem, 70%-os részvétel a tavalyi országgyűlési választásokon. Messze nincs annyi szavazója a mosléknak mint a Fidesznek, ez bassza a csőrötöket és kínotokban kitaláltok, bebeszéltek magatoknak mindenféle ócska álmagyarázatot, miért nem bukik meg Orbán.

Boldeone2 2023.10.31. 21:43:10

@2023: Ez jött le neked az eddigi kábé féltucat hozzászólásomból? Bizonyíték?
Vagy inkább arról van szó (most is), hogy van, aki gondolkodni próbál, tényeket közöl és nem veszi be a szart abból az irányból sem, amelynek az ország a politikai, gazdasági és katonai szövetségese, és ami nektek, gerinctelen talpnyealó kirekesztő elfogadóknak ez veszettül nem tetszik."

Fent már elmondtam: amit te Oroszországról állítottál, annak a többsége putyini, majd az orbáni média által átvett propaganda - hazugság!
Keveset tudsz a világról, ember, csak a sokszorosan átszűrt, fidesz- rezsimpropagamdát harsogod, én viszont szinte a teljes világsajtót olvasom, relaváns diplomám van, és kb 10 orosz vloggert is követek, tehát több fogalmam van a valóságról mint neked!
De, vannak magyarra fordított könyvek is, mint Dugin: Eurázsiai küldetés
Egyértelmű a helyzet: a ruszofasizmus felfedte arcát, Putyin totalitárius állam, akkor meg mi a fasst vitatkozol????
Oroszág Európa ellensége, Orban pedig erkölcstelen, gerinctelen politikus!

Nyilván az euroatlanti államok mellett vagyok, ahogy minden normalis ember!

Boldeone2 2023.10.31. 21:57:55

@2023: Ismétlem, 70%-os részvétel a tavalyi országgyűlési választásokon. Messze nincs annyi szavazója a mosléknak mint a Fidesznek, ez bassza a csőrötöket és kínotokban kitaláltok, bebeszéltek magatoknak mindenféle ócska álmagyarázatot, miért nem bukik meg Orbán."

- Befogod a pofádat, rezsimszolga! Magyarorszag NEM DEMOKRÁCIA! Azert nyer a FIDESZ, amiért a UNITED RUSSIA Oroszországban, de sok szempontból ez egy rosszabb rendszer :

- 1000 milliárdos állami propagandagépezet működik a kormány mögött, a köztv lényegében a kormany hazugságait harsogja

- A közjogi méltatlanságok nettó pártemberek, Orban függői. " 9 évre bebetonozás"

- Csalárd választási rendszer: aránytalan, gerrymandering, győzteskompenzáció, második forduló eltörlése, " Lex Volner"

MINDEN a fidesz hatalmi érdekeit szolgálja

- Lopakodó "mélyállam" , a világon nincs olyan, hogy egy kormány haveri körbe kiszervezi az egyemeket

- Tróger alkotmány, Amibe mindent beírnak, ami nekik tetszik,

- Lopakodó precedesjog ....

De, napestig lehetne sorolni...

hvg.hu/eurologus/20230330_Az_EP_ismet_a_valasztasi_autokracia_hibrid_rendszerenek_nevezte_Magyarorszagot

Boldeone2 2023.10.31. 22:10:11

@2023: TEHÁT: Orbán hazugságait egész Európa látja, meg kiépített autokrata hatalmi rezsimjét, éppn ezért szavaztak az EP- ben a normál jobboldali képviselők is ellene!

Kik a barátai? " Madarat tolláról, embert barátjáról"

Barátai a Putyin által pénzelt európai szélsőjobb ( a Pis már nem tényező...)
Baratja Erdogán és a " Türk tanács ", szerintem ők valóban azok " félázsiai haverok"
Akik használják:
- a szellemileg fogyatékos, kóros hazudozó Trump
- Hszi Csin Ping szintén használja
- Putyin aki használja és megveti, mert Orbán csak a gyengékkel mer keménykedni, amikor a "medvével " beszél, be van szarva

2023.10.31. 22:14:24

@2023:
a fidesz szavazó többsége alkalmazkodik. és aki kicsit is értelmes az tudja, hogy az orbánizmus egy nagy rakás szar. mindegy, hogy hány millió, hány harmad. a szar az szar. választhatja még a fost. a szart választja. attól az még a törikönyvben két rossz közüli kényszerű választás lesz.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2023.10.31. 22:16:00

@Boldeone2: egy propagandistának magyarázhatod.
Idei a nickje.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2023.10.31. 22:26:00

@Boldeone2: Az zavarja őket, hogy Orbánt Magyarországon kívül mindenhol helyén kezelik.
Putyin papa is megveti Európa erős emberét, míg a félnótás fecót meghívta magához.
Ezeknek ez fáj.
A többi csak szöveg.

Boldeone2 2023.10.31. 23:54:37

@Magna cum laudeTigeri másztesz

telex.hu/gazdasag/2023/10/31/szentkiralyi-alexandra-nemzeti-konzultacio-harom-gazdasagi-kerdes

" Brüsszel megtámadta Magyarországot" , már megint jön a hazug és primitív népbutító propaganda...A kérdések mind irányítottak...
Ez tényleg tankönyi példája az egypárti, diktatórikus rendszereknek...

alöksz róz 2023.10.31. 23:58:26

@cvsvrs: "a szar az szar. választhatja még a fost." - pont ezt magyarázom má évek óta... és hogy utána meg még csodálkozik meg felháborodik, hogy büdös van.

"attól az még a törikönyvben két rossz közüli kényszerű választás lesz." - már mitől lenne kényszerű. hiszen erre van neki is valódi ráhatása és nincsen külső, leküzdhetetlen akadálya.

nézzen helyette olyat vagy próbáljon csinálni helyette olyat, ami nem szar.

2023.11.01. 05:22:00

Nincs semmilyen oldal, csak pszichopata hatalom éhes emberek, a saját tévedhetetlen eszméjükkel próbálják uralom alá hajtani a másik ugyanilyen csoportot....
Birkák gyülekezete, akik valójában marhák....
Mert azt hiszik valamiben is különböznek egymástól.

2023.11.01. 10:37:47

@alöksz róz:
azért, mert ezt maga a rendszer kényszerítik ki. a többpártrendszer és az országos listák. azt, hogy csak kalózok közül lehet választani. elvben és a gyakorlatban is.

ha van egy hajó, amin listában áll a 10 fős állomány. van egy kapitány, aki kiválasztódott valahogy, és van egy első, másod, harmadtiszt és tovább hat fő a sorban. (nem a tisztségek a lényegesek, hanem hogy van egy n elemú lista, aminek van egy vezetője.) és el kell osztani 100 aranyat (általában véve N >> n számosságú jószágot). az elosztást a kapitány végzi. ugyanakkor a személyzet többségi alapon dönt, hogy azt elfogadják-e vagy sem. szavazategyenlőség esetén a kapitány szava a döntő. ha nem fogadják el a döntést, akkor a legénység a kapitányt leváltja (kiteszik egy szigetre, a tengerbe dobják) és ez esetben mindenki egyet előre lép a rangsorban.

hány aranyat tarthat a vezető akkor ha feltételezzük azt, hogy a listában mindenki önző és racionálsan gondolkodik? nagyon nem szokták eltalálni, hogy N-(n/2)-t. tehát ez esetben 95-öt. miért?

mert ha 2-en vannak, akkor nyilván mind a 100 a kapitányé. a másik nem kap semmit. nem fogadja el. 1:1 a szavazatarány. a kapitány szava dönt.
ha 3-an vannak, akkor 99 marad a vezetőnél, a második nem kap semmit. a harmadik 1 aranyat. ha nem fogadja el, a kapitányt meg kell ölni. ő lesz a második. és úgy nem kap semmit. tehát az 1 aranyat elfogadja. ha négyen vannak, még mindig maradhat 99 a vezérnél. ötnél, hétnél, még kell adni egyet-egyet. és így tovább.

és a kalózhajón elvben demokrácia van, gyakorlatban pedig diktatúra. a listán minden másodiknak kell adni valami aprópénzt. és a többinek semmit. és a pártközpont brute force korrupt. mindez a listás szerveződésből adódik. ha az országos, akkor országos méretekben.

így működik az összes párt. ideológiától függetlenül. mindegy, hogy milyen zászló van a kalózhajón: vöröscsillagos, horogkeresztes, félholdas, szivárványos, napocskás, vagy angyalkás. a zászlók azért kellenek, hogy a közönség irracionális érzelmeit elvezessék. és a pártelnökök nagyüzemben tervezik lopást és a csalást. és ha nyernek, akkor végrehajtják.

és az tipikus, hogy van egy nagy kalózhajó és sok kicsi (össszevissza kormányoznak). és ebből lehet választani. létre lehet hozni egy újabb pártot. országos listát. de az is a kalózhajó logikája szerint működik a rendszerben. lehet "zöld" zászlós, vagy "második reformkor" lobogós. ugyanúgy van egy vezér, és listába állított legénység.

amíg az összes párt támogatottsága tartósan 50% feletti addig kényszerű a kalózok választás. ezért kell a közönséget hergelni. vagy hisztizni azon, hogy egy sportoló lányt örömében megcsókolta a férfi edzője. nem megverte, hanem egymás nyakába ugrottak. és szörnyűséges. és egy lehet, vagy lölőre bízzunk újabb ágazatokat hiszen így a haverok kiszedik a pénzt a zsebéből, hiszen aláír akármilyen papírt még úgy is marad neki és ondikának.

2023.11.01. 10:57:22

@Boldeone2:
a sokpárti rendszer is diktatorikus volt. az mdf-szdsz paktumnak, vagy az mszp-szdsz koalíciónak se volt nagyobb legitimitása, mint a fidesznek. és ezek a pártok se azt hajtották végre amivel választást nyertek. amit lehet azt eladósítani, és eladni. a fidesz ezzel szemben amit csak lehet igyekszik lenyúlni. két tolvaj társaság, csak az egyik tábor egyetlen nagy kalózhajó,. a másik tábor sok kicsi. és az összes hajót, a nagyot és a kisebbeket is, egyetlen elv: a führerprinzip vezeti. nemcsak a fidesz ilyen, hanem a dk is, és az összes többi.

ez a pártlisták dominanciájának következménye. mindegy, hogy a rendszer arányos, vagy aránytalan. magából a listás rendszerből a kalózkodás, a tolvajlás adódik. ha az országos, akkor országos méretekben.

alöksz róz 2023.11.01. 11:13:37

@cvsvrs: "mert ha 2-en vannak, akkor nyilván mind a 100 a kapitányé. a másik nem kap semmit. nem fogadja el. 1:1 a szavazatarány. a kapitány szava dönt." - itt már rögtön álljunk is meg.
szerintem ez nem felel meg a feltételnek, hogy racionálisan gondolkodnak. a racionálisan gondolkodó kalózkapitány nem akar álmában meghalni, ezért többet ad.

2023.11.01. 11:35:19

@alöksz róz:
akkor ölhetik meg a kapitányt, ha az elosztást a többség demokratikus módon elutasítja. különben a gyilkosság nem legitim.

alöksz róz 2023.11.01. 12:30:50

@cvsvrs: akkor ez esetben nem legitim módon fog meghalni.

van még hozzáfűznivalód, vagy jöhet a háromszemélyes felállás?

2023.11.01. 16:14:37

@alöksz róz:
a két szereplő közötti 100:0 elosztás nem igazságos, hanem demokratikus feltéve, hogy a választás listás rendszerű. amiben ugyebár alárendelő viszonyok uralkodnak.

2023.11.01. 16:31:20

@alöksz róz:
ugye az országos lista olyan, hogy van a vezír, az egyik fele nímand, aki nem kap semmit, a másik fele pedig aprópénzt. pitiáner tolvajok. és a vezír környezete dúskál a javakban. és nemcsak a fidesz ilyen. hanem az összes sikeres párt. a dk is, a momentum is akkor lehet sikeres ha a pártelnök környezete magához vonja szinte az összes erőforrást, és a többit pedig 0-1 sorrendben elosztja. üveggyöngyöket szór.

és akinek ez nem tetszik az hozzon létre egy újabb országos listát. de annak ugyanígy alárendelő viszonyok sorozatában kell működnie. és ilyenformán az összes párt despotikus. a rendszer a kalózok logikáján alapul.

alöksz róz 2023.11.01. 18:50:34

@cvsvrs: az teljesen mindegy.
ott tartottunk, hogy ketten vannak és a racionális kalózkapitány nem tartja meg magának az egészet.

2023.11.01. 19:43:54

@alöksz róz:
miért ne tartaná meg az egészet akkor ha a kapitányt többségi alapon lehet csak leváltani. ha ketten vannak, akkor a kapitányé 100 arany. aki ezt elfogadja. a másiknak nem jut semmi. aki nem fogadja el. szavazategyenlőség van. ez esetben a kapitány szava a döntő. és ezt a másik kutyaköteles ezt elfogadni a játék szabályai szerint.

hasonló történt a fidesz és a nem-fidesz viszonylatában. így lett az elosztási arány 100:0. a listák listavezetője a fidesz. és kétszemélyesnek tételezve az osztozkodást a nem-fidesz nem kapott semmit. ha három szereplős a játék, mondjuk fidesz-dk-mi hazánk, akkor a második dk nem kap semmit, és a harmadik kap egy aranyat.

ezt a kalóz észjárást használja orbán. a listás rendszer logikájából ez következik.

alöksz róz 2023.11.01. 21:24:16

@cvsvrs: "miért ne tartaná meg az egészet akkor ha a kapitányt többségi alapon lehet csak leváltani." - mert a kapitány racionális, tehát nem akar álmában meghalni még akkor se, ha nem lehet leváltani.

"és ezt a másik kutyaköteles ezt elfogadni a játék szabályai szerint." - a kapitány tudja hogy kapitány marad, azt is tudja, hogy a 100 aranyat is megtarthatja az osztozkodáskor. és azt is tudja, ha nem ad semmit, később fog meghalni, amikor alszik. a kapitány racionális, nem hülye :-)

alöksz róz 2023.11.01. 21:30:22

@cvsvrs: kár így önként túl szűk keretbe szorítani a gondolkodásodat :-)

alöksz róz 2023.11.01. 23:27:08

@grundigg: "Nem azt állítom" - csak utalgatsz rá sunyi módon

alöksz róz 2023.11.01. 23:38:07

@grundigg: nem a helsinki ügyfeleire tettem kijelentést, hanem az emberre (általános alany. magamat természetesen beleértve). az embernek joggal támadnak kétségei a helsinki ügyfeleiről. ez az emberre vonatkozó állítás, hogy kétségei támadnak...

na majd holnap folytatom

2023.11.02. 08:43:31

@alöksz róz:
a kalózhajón pontosan ugyanazok a szabályok, amit a felvilágosultak előírnak.

legyen totális rend. kapitány a lista élén. és a legénység tagjai is meghatározott sorrrendben állnak. a kapitány dönt a javak elosztásról. teszi mindezt demokratikusan. többségi alapon le lehet váltani. ugyanakkor mindenki legyen racionális és önző. ebben ez esetben egy 10 fős hajón 100 aranyból 95-öt megtartarhat.

ez az elvi konstrukció. és lehet mondani, hogy ez nem életszerű. dehogy nem. így működiknek a politikai pártok. a pártlisták. és ha ezek országos listák, akkor a tolvajlás országos méretekben zajlik.

és ez szimplán matek. ez ideológiáktól független. tehát mindegy, hogy kalózhajón milyen színű a zászlós. koponyás, angyalkás, vagy szivárványos. erre alapozva intézményesíthető a tolvajlást.

alöksz róz 2023.11.02. 09:11:22

@alöksz róz: "na majd holnap folytatom" - vagy mégse.
van az a széthasogatott szőrszál, amit már nem biztos hogy túl szórakoztató tovább hasogatni

alöksz róz 2023.11.02. 09:13:20

@cvsvrs: először azt kéne belátni, miért racionális a kapitány azon döntése, hogy ha ketten vannak akkor nem ad semmit

2023.11.02. 12:03:10

@alöksz róz:
minden elosztás racionális. a racionalitás valamely egésznek a közönséges elosztása. (közönséges ami természetes és létezik, azaz egységnyi és nem nulla. 1, 2, 3, ... közönséges számok.) a racionalitás közönséges osztás. 95/100 is racionális, 1/100 és 0/100 is mind-mind racionális számok.

korrektebb az önzést kihangsúlyozni. az önzést szokás racionálisnak gondolni. ez megint a németes iskola. az önző elosztás a racionális, az önzetlen az emocionális. ez a dichotóm erkölcsiség. bal, jobb oldal. a baloldal önzetlen, emocionális, a jobboldal önző, racionális. és erre szterotip módon felhúzható nagyon sok tulajdonság. ami egyébként a nőkre és a férfiakra jellemző. a nők emocionálisak és önzetlenebbek. ezt szokás gondolni. a férfiak racionálisak és önzők. ezek a társadalmi elvárások. egyébként ez a dichotómia a német nemzeti idea. és a filoszemita bölcselet is ezen alapul. ami meg ugye a zsidó filozófiai iskola. kommunista baloldal, kapitalista jobboldal.

sztereotip összekapcsolásokat mellőzve. a hajón mindenki az önös érdekeit tekinti elsőnek és kizárólagosnak. a hajón rend van. tehát van egy kapitány és a hajó személyzete felsorakozik úgy, hogy mindenki pontosan tudja, hogy hanyadik helyen áll. a kapitány osztja el a javakat. úgy, hogy demokrácia van. működik a fékek és ellensúlyok rendszere. az elosztást többségi alapon meg lehet vétózni. és ez esetben a vezetőt leváltják és mindenki egyet lép előre a rangsorban. ezen kívül mindenféle erőszak kizárt. a magántulajdon védelme garantált. rend van, fegyelem. és a legjobb vezető válogatódik ki hiszen az elosztás minden esetben demokratikus.

és 100 aranyból 10 fős legénységgel a kapitány megtarthat 95 aranyat. tehát ez a kalózkodás, a basáskodás logikája. mérő lászló népszerű lenne ezzel a tanmesével, csak ő is pont ezt a rend, fegyelem ugyanakkor demokrácia, önzés és a rideg racionalitás eszményképét tartja ideálisnak.

alöksz róz 2023.11.02. 12:17:23

@cvsvrs: a kiírás szerint a kapitánynak kell racionálisnak lenni

2023.11.02. 13:23:55

@alöksz róz:
100-ból 100-at magadnak adni miért ne lenne racionális?

alöksz róz 2023.11.02. 13:34:49

@cvsvrs: mert nem akarok álmomban meghalni.

2023.11.02. 13:49:35

@alöksz róz:
a kapitány demokratikusan váltható le. azon kívül az erőszak tiltott. a legénység természetesen lázonghat a kapitány ellen azonban, csak többségi alapon válthatja le. akkor viszont le kell váltania.

azt kell elérni, hogy a legénység a vezetőváltással a rosszul járjon. ehhez kellenek a nímandok és a pitiáner tolvajok (akik 1 arannyal is beérik). és úgy a kapitány a javakban dúskál. csak legyen önzés, racionalitás, rend, fegyelem és demokrácia.

ezen alapul a polgárjog. ezt teremtette meg code napoleon. így lett a notre dames (a mi asszonyunk) az ész temploma (temple de la raison).

alöksz róz 2023.11.02. 13:54:31

@cvsvrs: "a kapitány demokratikusan váltható le. azon kívül az erőszak tiltott" - de én racionális vagyok, nem naiv hülye. tiltott módon se akarok meghalni.

2023.11.02. 14:17:00

@alöksz róz:
a legénységben mindenki kap ellátátmányt (alapjövedelmet), csak a fele nem kap a zsákmányból. a másik fele pedig minimális összeget. és ha rend van, fegyelem (tehát nem lehet érzelmi alapon megölni kapitányt), akkor megtarthat 95 aranyat. és ehhez kell a demokrácia. és alapjövedelem (alapellátvány). ezt kínálja a szociálliberalizmus. és ezt nem nyújtja a nemzeti konzervatizmus. olcsó alapellátmányt, amit a kádárizmus nyújtott. orbánt egy (átmeneti nagykoalíció után) egy kádárista politikus követheti.

kádár lenyomná orbánt. ahogyan medgyessy is lenyomta, hebegve, habogva is, jóléti rendszerváltás igéretével, azzal nyert már horn és gyurcsány is azzal újrázott. jóléti ígérgetés alapjait egy fejlett agrárszocializmussal kell megteremti. ami persze nem egyszerű mutatvány.

2023.11.02. 14:17:43

a mezővárosi környezet (amiben az átlag magyar él) leginkább erre az agrárszocialista világra alkalmas.

alöksz róz 2023.11.02. 14:40:28

@cvsvrs: totál értelmetlen és egyáltalán nem szórakoztató ezt folytatni.

nem lehet minden abszurdumot a saját gondolkodásod indokolatlan keretbe szorításával igazolni, jelen esetben hogy racionális az a kalózkapitány, aki az életét teszi kockára azért hogy ne kelljen adnia semmit a zsákmányból.

2023.11.02. 16:17:39

@alöksz róz:
a matematika talán az egyetlen ellentmondásmentes elmélet. és abban valamely egésznek a közönséges elosztását nevezik úgy, hogy racionalitás. számomra az ideológia a matek. ha valaki 100-ból 95-öt oszt az is racionális, ha csak 1-et az is, ha csak 0-át az is racionális. mert valamely egészet (nevezetesen a 100-at) közönséges módon részekre osztja.

na most te mondhatod, hogy ez a matematikai szóhasználat, amit általános iskolában ugyebár megtanultál egy hülyeség. tudsz egy ennél jobb meghatározást arra, hogy "racionális". az micsoda? lehet mondani, hogy racionális az, amit "én annak gondolok". ez ugyebár a szubjektív idealizmus. a matematikusok ezt elvették. és a matematikában mindenféle közönséges tört racionális.

alöksz róz 2023.11.02. 16:37:22

@cvsvrs: de te kalózokról beszéltél, nem a matematikusokról :-)))

alöksz róz 2023.11.02. 16:38:24

@alöksz róz: és orbán se matematikus, hanem kalózkapitány

2023.11.02. 16:38:58

@alöksz róz:
a szubjektív idealizmus ugyebár az, hogy racionális az, amit annak tartanak. és ez polarizálja a közéletet. mert a ballerek szerint a racionális az, hogy többet kell adni a szegényeknek. mert ez a társdalmi érdek, a társadalmi mobiltás, stb. a jobberek szerint az a racionális is, hogy a gazdagokat kell megtámogatni, hogy még gazdagabbak legyenek, mert így biztosítják a versenyképességet, munkahelyeket teremtenek, stb. melyik a racionális?

a matematika ideológiai értelemben semleges. amire azt mondják, hogy olyan nincs. dehogy nincs. ha az ideológia a matek, a matematikai szóhasználat az irányadó, akkor bármilyen egész közönséges felosztása lehet racionális. tehát a matematikai alapú gondolkodás az, hogy van (A) (B) és (C) lehetséges elosztás. mind racionális. melyiket választod. csak esetben nincs lista. vagy nem feltétlen van.

alöksz róz 2023.11.02. 16:41:09

@cvsvrs: "a matematika ideológiai értelemben semleges." - így van. csak politikai viszonyokra értelmetlen használni.

2023.11.02. 16:57:23

@alöksz róz:
van egy egyszerű elvi modell, amiben orbán is mozog. és ennek a modellnek a szokásos interpretációja, hogy "a kalózok". nagyon sok vállalat és a legtöbb sikeres vállalatvezető ilyen.

az üzleti életben sikeres emberek többsége nem hierarchiában (fa struktúrában) gondolkodik,, hanem listában. tehát nem alsó, közép és felsővezetők vannak. hanem listába van szervezve a személyzet. és úgy mindenki beosztott. és első, második, harrmadik, stb. szolga. és a kapitány. mint a példában a hajón.

alöksz róz 2023.11.02. 17:03:00

@cvsvrs: "van egy egyszerű elvi modell" - van egyszerű, pontatlan és a kérdéses viszonyokra alkalmazhatatlan elvi modell.

mit kezdjünk vele? alkalmazzuk mégis és vonjunk le belőle érvényesnek tekintett következtetést?

alöksz róz 2023.11.02. 17:05:10

@cvsvrs: "az üzleti életben sikeres emberek többsége nem hierarchiában (fa struktúrában) gondolkodik,, hanem listában. tehát nem alsó, közép és felsővezetők vannak. hanem listába van szervezve a személyzet. és úgy mindenki beosztott. és első, második, harrmadik, stb. szolga." - erről még sose hallottam.

2023.11.02. 17:10:43

@alöksz róz:
valójában csak a szigorúan vett matematikai modell semleges. tehát a "kriksz-kraksz". a modell interpretációja politika. hogy ezek "kalózok". az politika.

2023.11.02. 17:27:29

@alöksz róz:
a legtöbb cégnél a hr/pr vezetők felrajzoják a szervezeti felépítést. és ez az "organongram" általában hierarchia. a sikeres cégvezetők személyzeti politikája listán alapul. van első, második, harmadik, stb. beosztottuk. és ezeknek nagyjából a felét jutalmazzák mégpedig minimális módon. úgy, hogy nekik a lehető legtöbb maradjon. mint a kapitány a példában.

alöksz róz 2023.11.02. 17:54:35

@cvsvrs: és azt honnan lehet tudni, hogy így van?

és miért nem mennek el máshova dolgozni, akiket nem jutalmazott? a munkahely nem kalózhajó, ki lehet lépni

alöksz róz 2023.11.02. 17:55:40

@alöksz róz: ez má sokkal érdekesebb, mint ugyanazt hajtani :-)

2023.11.02. 18:41:18

@alöksz róz:
ha valaki kilép, akkor a mögötte állók előre lépnek a rangsorban. és úgy aki addig nem kapott semmit kaphat valamennyit feltéve, hogy ők lojálisak maradnak. ekkor ugyan vannak, akik nem kapnak, viszont ők már előzetesen kaptak. és listába rendezve az alkalmazotti réteget megosztja.

alöksz róz 2023.11.02. 21:23:23

@cvsvrs: és hol van ilyen? honnan lehet tudni, hogy ott így van?
mert egyáltalán nem tűnik hatékony munkaerő-gazdálkodásnak.

alöksz róz 2023.11.03. 12:28:52

@cvsvrs: "szerinted hogy lesznek a sikeres cégvezetők szupergazdagok. és a dolgozó néptömegek kisemmizettek. ha nem ebben a kalózos listás személyzeti logikában, akkor mégis hogyan." - hát ennél kicsivel komolyabb indoklásra számítottam :D

"miért van az, hogy a fizetés és a prémium osztás is titkos." - elvileg titkos.
mégis tudja mindenki egy órán belül, hogy a géza nem kapott prémiumot :-)
süti beállítások módosítása