téveszmék

téveszmék

"Mint a verebek, ülnek majd irodám előtt az állami vezetők"

2021. október 01. - G. Nagy László

jakab-peter_2.jpg
 

Az már biztos, hogy 2022-ben, a választások másnapján nem sok állami vezető ül majd Jakab Péter irodája előtt... (Nem mintha ez így ment volna bármilyen forgatókönyv szerint.) Az, hogy Fekete-Győr miniszterelnöki reményei elfüstöltek, senkit sem lep meg igazán. (Voltak ilyenek egyáltalán?) A Jobbik elnöke ugyanakkor hónapokon át a legesélyesebb jelöltnek számított - legalábbis a felmérések szerint. Úgy tűnik, azért az ellenzéki szavazókban is van némi józanság.

 

Ami az előválasztás technikai részét illeti, a projekt egyáltalán nem volt zökkenőmentes. Annak kapcsán, hogy a rendszer rögtön az első napon összeomlott, már sokan és sokat cikiztek-cikkeztek. Arról ugyanakkor kevesebben beszéltek, hogy a voksolás az újraindulás után is csigalassúsággal folyt. Egy-egy szavazó regisztrálása hosszú perceket vett igénybe, így a sorban állás a legtöbbeknek emberpróbáló hosszúságúra nyúlt. A választás titkossága is erősen megkérdőjelezhető, ugyanis mindenki, aki az urnákhoz járult, egyéni QR-kóddal ellátott szavazólapot kapott, amely a regisztrációt követően beolvasásra is került. Ez azt jelenti, hogy az előválasztás adatbázisát kezelők utólag könnyűszerrel azonosítani képesek a résztvevők döntését. (Nem mintha ebből komolyan profitálhatna bárki, csak ezek után nem mondható, hogy titkos szavazás történt.) Az már csak hab a tortán, ami az M3 -ason történt: egy betonoszlopnak csapódó autóból kismillió szavazólap szóródott a sztrádára szombaton...

 

Ami viszont annál lényegesebb: lássuk az állva maradt jelölteket!

 

MÁRKI-ZAY PÉTER (20,02%)

marki-zay.jpg

 

Minden kétséget kizáróan ő lehetne az ellenzéki összefogás valódi reménysége, tekintve, hogy a versenyben maradtak közül egyedül ő képes megszólítani a konzervatívokat, a mérsékelteket, a piacpártiakat. A jelöltek vitáin messze a legjózanabbul kommunikált. Nem pszichopata, de nem is töketlen, ráadásul városvezetőként már bizonyított. Mindezekkel együtt is aligha Márki-Zay lesz a végső befutó. Nem áll jelentős párt a háta mögött; valójában kakukktojásnak számított már az ötösfogatban is.

 

KARÁCSONY GERGELY (27,31%)

karigeri_2.jpg

 

Budapest főpolgármesterének legnagyobb előnye a tökéletes szürkeség. Ez önmagában talán furán cseng, mindazonáltal - vetélytársaival összevetve - egyáltalán nem tűnik csekélységnek. Nem egy kifejezetten karizmatikus alkat, de legalább nem is ellenszenves. Nincs jogosítványa, nem beszél angolul, s kétéves városvezetési tevékenységét látva azt mondhatjuk: a legjobb, ha nem is tesz semmit. Alig hiszem, hogy bárki is látná benne a képességet az ország kormányzására, ám még így is egy géniusznak tűnt Fekete-Győr András mellett. És persze ne feledjük: ha az Egyesült Államok képes működni Joe Bidennel az élén, úgy semmi sem lehetetlen.

 

 DOBREV KLÁRA (34,76%)

dobrev.jpg

 

Nem vitás, hogy a három állva maradt jelölt közül Klára asszony a legkompetensebb. Szemmel láthatóan vág az esze, jól kommunikál és ráadásképpen még az angollal is megbirkózik. Gondolhatnánk, hogy ennyi elég is a sikerhez, azonban a pozitívumok e ponton véget is érnek. Dobrev az ország legelutasítottabb politikusának felesége, s e skarlátbetűt aligha képes feledtetni. Arról nem is beszélve, hogy Gyurcsány száz helyen megírta, elmondta, hogy ámokfutásának lényeges elemeit annak idején nejével együtt ötölte ki... Hihetnénk, hogy a 21. században egy nőnek már önmagában a neme is hihetetlen előnyt jelent. A valóság ezzel szemben az, hogy Klára asszonyból pont a lányokra-asszonyokra jellemző lágyság hiányzik a leginkább. Mindent összevetve: A Fidesz szempontjából messze Dobrev az ideális kihívó. Személye szinte garanciát jelent az Orbán-kormányzás folytatására.

 

Márki-Zay Péter is hasonló álláspontot fogalmazott meg: szerinte sem lehet Dobrev Klárával választást nyerni, így fel is ajánlotta, hogy bizonyos feltételekkel hajlandó visszalépni Karácsony javára. Ebből - hitem szerint - nem lesz semmi. Márki-Zay piacpártisága és Karácsony radikális baloldalisága aligha összeilleszthető. De ez még a kisebbik gond - az elvek (ha vannak) többnyire másodlagosak a politikai célokhoz képest. Lényegesebb szempont, hogy Karácsony és a Gyurcsány házaspár sokszorosan elkötelezettek egymás mellett, hogy ezzel a finoman visszafogott kifejezéssel éljek. Karigeri semmi olyasmit nem fog bevállalni és aláírni, amit Gyurcsányék nem támogatnak.

 

Pár hét múlva már okosabbak leszünk, most csak annyi a biztos, hogy Jakab Péter nagyívű álmainak lőttek. Számára egyelőre marad a bohócsipka és az ahhoz tartozó szerep. De talán jobb is így mindenkinek...

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr3716705052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

baalint1 2021.10.01. 16:26:52

Gyakran hangoztatod, hogy te magad mennyire piacbarát vagy ,de ha a Fideszre terelődik a szó, siman megvéded a legkommunistább intézkedéseit is, rőleg ha csomagban van valami illiberális, diszkriminatív vagy rendpárti baromsággal.

Most itt egy jelölt aki tényleg piacbarát, baloldalinak nem mondható. Rá szavaznál, ha ő lesz a miniszterelnök jelölt? Vagy tovabbra is fontosabb érték neked az illiberális társadalompolitika, mint a jobboldali gazdasagpolitika?

(Én az első körben az előválasztáson rá szavaztam?)

2021.10.01. 17:16:40

@baalint1:
a fidesz egy pragmatikus párt. túlárazott közbeszerzésekre és olcsó szavazatvásárlásra van alapozva (ahogyan az összes többi).

2021.10.01. 17:24:21

a fideszben kiszámolják, hogy ha a ksh mennyit csaljon a nyugdíjas kosárral úgy, hogy aa plafonig ki tudják a nyugdíj "prémiumot", illetve jövőre februárban egy teljes havi 13. havi nyugdíjat. valamint az szja visszatérítést. és a hiány még egyszámjegyű maradjon. és ezt hogy csinálná a dk, vagy az mszp-p? legjobb esetben is ugyanígy.

nincs itt szó piacpártiságról. a kérdés, hogy kinek a barátai ülhetnek be a miniszteri főosztályokba. ki plakátolja tele az országot, hogy ők a fasza gyerekek. ki vegye meg kilóra a celebeket, kinek a haverja legyen a tévében "független" hírigazgató, stb.

2021.10.01. 18:52:44

ez előválasztáson több dolog derült ki (véleményem szerint).

az egyik, hogy a jobbik vidéki tagságának szinte semmi kapcsolata nincs jakab péter kampánystábjával. a jobbik országos összesítésben második helyen végzett. a pártelnök a negyediken. a másik, hogy a momentumnak nincs számottevő vidéki tagsága. a momentum a visszalépésekkel ugyan több vidéki körzetet megnyert. fekete győr andrásra nagyon kevesen szavaztak. a harmadik, hogy a választás egyáltalán nem lefutott. az ellenzéknek van kb. 600-650 ezer mozgósítható pártoló tagja. és erre fidesz rögtön százmilliárdokat talált a kincstárban.

és ugye van egy ellenzéki dilemma. márky zay péter nagyobb eséllyel válthatja le orbánt. dobrev klára ellen viszont kevesebb esélye van, mint karácsony gergelynek. és ha meg is találják a számukra ideális hatalmi leosztást és nyernek, akkor se tudunk semmit szakpolitikáról (egészségügy, oktatásügy, munkaügy, pénzügy).

Glokta 2021.10.01. 19:39:32

Jakab eredménye kellemes meglepetés - úgy tűnik a magyarok nem dőlnek be az általa tökélyre fejlesztet populizmusnak.
Annak már kevésbé örültem, hogy láthatóan Dobrev vitte el a szavazatait.
Egészen hihetetlen, hogy ekkora az átjárás a DK és a Jobbik szavazótábora közt. Dobrev szinte ugyanazt ígérte mint Jakab, csak hihetőbben.

Márki-Zay eredménye azt mutatja, hogy az ellenzéki szavazók jó része sem a jelenlegi ellenzéket szeretné látni a hatalmon.
Ha valahogy közös jelöltté válna (pl. úgy hogy Karácsony visszalépne a javára), az szerintem hatalmas csapás lenne a kormánypártnak és a kormánypárti kommunikációnak, ami eddig azt hangoztatta, hogy az egész előválasztás előre le van játszva és úgyis Karácsony fog nyerni. Ráadásul ő Jakabbal ellentétben tényleg képes megszólítani a bizonytalan és mérsékelten konzervatív szavazókat. Több ismerősöm is van, aki Márki-Zayra szavazott az előválasztáson, de ha nem ő lesz a közös jelölt, akkor a valódin a Fideszre teszik az ikszet.

Viszont ennek esélye a nullához közelít.
Karácsony nem fog visszalépni Márki-Zay javára, már többször bizonyította, hogy a politikai előrejutás számára mindennél fontosabb (LMP-ből Párbeszédbe, onnan az MSZP miniszterelnök-jelöltjévé, onnan főpolgivá, onnan újra miniszterelnök-jelöltté). Ráadásul neki jobb esélye van Dobrev ellen győzni, mint Márki-Zaynak, mert a balos szavazók egy Márki-Zay-Dobrev meccsen inkább az utóbbira húznák be az ikszet.

Egyébként Dobrev győzelmét nem zárnám ki. Az előválasztáson felülmúlta a DK eredményét, vidéken meglepően sikeres volt, és emiatt a DK-sok tényleg elhiszik, hogy ő a legesélyesebb Orbán legyőzésére (bármekkora baromság is ez). Ha nincs visszalépés, szerintem ő fog nyerni.

Wildhunt 2021.10.01. 19:55:02

@Glokta: Dobrevre sok olyan szavazott, aki tavasszal orbánra fog.

Glokta 2021.10.01. 20:20:46

@Wildhunt: Kétlem. Lehet, hogy te elmentél, de szerintem nagyon kevés fideszes van, akinek ennyit megért ez, és közülük se mindenki Dobrevre szavazott.

Wildhunt 2021.10.01. 20:50:00

@Glokta: legyen igazad (tényleg). Az egyetlen pozitívum így az hogy Jakab kiesett.

Bayaz 2021.10.02. 14:53:58

Nagyon nem szeretném, ha ez az ellenzék nyerne, de azért Gyurcsány Ferenc megérdemel egy 'elismerést'.

Lényegében teljes médiaellenszélben (mert még a 'függetlenobjektív' sajtó sem szerette Gyurcsányt, tudván, hogy vele nincs esély a győzelemre), elképesztő elutasítottsággal, úgy, hogy pár éve még mindenki lenézte őket, eljutottak oda, hogy mára a DK az ellenzék meghatározó ereje, és Dobrev simán lehet miniszterelnök-jelölt is (vagy ha nem is jelölt, választás után megszavazzák miniszterelnöknek).
A DK elvégezte azt a szervezeti munkát, amit a Fidesz is elvégzett 94' és '98 közt, és amit a többi ellenzéki párt nem tett meg.

2021.10.02. 16:19:02

@Bayaz:
debrecenben nincs dk alapszervezet. dk iroda se. semmi. van 1 képviselő. 10 póló, azt megkapják az önkéntesek melegben, ugyanennyi dzsekit hidegben. van egy stand. ahol aláírásokat gyűjtenek. és hőbörögnek. sötét elnyomatás, fasizmus, stb. ezt elmondják az atv-ben. fletó vagy klára asszony szelfiznek. aláírás gyűjtés. adatbázist építés. választási időszakban mozgósítanak. és ennyi. ezzel vidéken a összes választó 2-3%-át el lehet érni. alapszervezet nélkül. budapesten ahol van dk pártiroda a dupláját. ezt jelenti, hogy klára nagyot ment. körbebuszozták az országot. szemben karigerivel.

marhasültfánkkal 2021.10.02. 21:17:12

"az előválasztás adatbázisát kezelők utólag könnyűszerrel azonosítani képesek a résztvevők döntését. (Nem mintha ebből komolyan profitálhatna bárki..."

Már hogyne profitálhatna. Lesz egy 600 ezres lista ellenzéki hajlamú szavazókról, akiket később is meg lehet keresni.

G. Nagy László 2021.10.03. 18:48:39

@marhasültfánkkal:

"Már hogyne profitálhatna. Lesz egy 600 ezres lista ellenzéki hajlamú szavazókról, akiket később is meg lehet keresni."

Valóban, de ez már az előválasztással járó regisztrációval megszületik. A kérdés az, hogy azzal lehet-e valamit kezdeni, ha tudják, hogy özvegy Tahóné Tirpák Tamara Fegyőrt, vagy épp Karigerit támogatta?

6.Lenin 2021.10.03. 20:21:52

@G. Nagy László:

Nem kétséges, hogy Tahóné Tirpák Tamara (isteni név, díjazom) Karigerit támogatta, mivel mindketten ősi tirpák nemesi család sarjai.Tahó úr csak benősült e nemesi családba, de.......... ez magánügy.
(Tamara néni csalta ki belőlem a hsz-t)

2021.10.03. 21:10:16

@G. Nagy László:
az ellenzék szegmentált facebook kampánnyal készül. tehát ha valaki kisnyugdíjas, akkor a dk kampányát nyomatják. ha valaki vidéki szakmunkás, akkor kapja a jobbik szólaimait. ha nagyvárosi fiatal, akkor a momentumét. ha a fideszben csalódott jobber, akkor márky zay péterét. ehhez kell a tejbetök karigeri. egy semleges miniszterelnök jelölt. és ez az azért nem olyan rossz stratégia ellenzék szempontjából legalább is.

a fidesz szerencséje gyurcsány házaspár. ők ugyanis nem a kisnyugdíjasok platformját akarják vezetni egy koalíciós kormányban. hanem a miniszterelnökséget. és a márky zay péter sem elszámoltatásügy biztos akarna lenni. egy új keller lászló vagy budai gyula.

2021.10.03. 21:25:18

a publicus intézet szerint ha mzp visszalép, akkor a második fordulóban 305 ezer szavazója lenne karácsonynak és 255 ezer szavazója dobrevnek. tehát a fidesznek min. 50 ezer szavazót kell mozgósítania dobrev győzelméért. illetve abban bízhat, hogy a dk képes még mozgósítani. és karácsony nem képes.

alöksz róz 2021.10.03. 22:34:10

@cvsvrs: és az milyen, hogy szinte még szóba se került a lehetőség, de a publicus már meg is csinálta a közvéleménykutatást? :-)

Glokta 2021.10.03. 22:51:44

@alöksz róz: és 'véletlenül' Karácsony jött ki belőle győztesen és az, hogy MZP-nek vissza kell lépnie. :D
Azért a témában érdekes megnézni az ATV (Sváby műsora) szavazását is - ott 16 ezer ember szavazott, Dobrev 52%-on, Márki-Zay 35%-on, Karácsony 13%-on (!) áll:
vote.atv.hu/fb/naplo.html?fbclid=IwAR3OsQjfvkFbwXQNbbJK3TSDHx7vCSzCLU_e--ll8FRSvRaEWHxoVFFGAS8

G. Nagy László 2021.10.04. 07:35:42

@Glokta: Gyurcsányék legnagyobb gondja az, hogy nem tudják, mi lesz a 2022-es választások végeredménye. Jóval könnyebb helyzetben lennének, ha tudnák.

Ha ugyanis veszítenek, úgy Márki-Zay a legjobb jelölt számukra. (Karácsony homlokzatvesztés nélkül megtarthatja a főpolgármesteri pozíciót, s Dobrev is megússza a nagy lebőgést. MZP - a leginkább feláldozható - viszi a balhét.)

Ha nyernének, pont fordított lenne a helyzet: Dobrev volna a legjobb jelölt és MZP a legrosszabb, hiszen nincs házon belül, nem irányítható.

Így, hogy bizonytalan a helyzet, talán mégiscsak Karácsony lesz a befutó. Ő a legkisebb kockázat: kis öröm, kis bánat.

2021.10.04. 09:28:50

@alöksz róz:
szegmentált kampányhoz egy semleges miniszterelnök jelölt kell. és ez karácsony. a publicus intézet azt fogja kihozni, hogy neki kell nyernie. a fidesz intézeteiben azt mondják, hogy az ellenzék = gyurcsány.

közelebb állna a valósághoz ha azt mondanák, hogy ellenzék = mszp-szdsz. és ezt akarja vezetni a dk és gyurcsány. a "megszoításokat". és karácsony mindenki számára csak egy báb. aki bármit megtesz feltéve, hogy előzetesen kinevezik. csak ezt túl bonyolult üzenetnek gondolják.

Glokta 2021.10.04. 14:44:12

@G. Nagy László: Igazából az ellenzéknek hosszútávon mindenképp Márki-Zay lenne a legjobb jelölt, minden hibája ellenére (pl. hogy egy elszabadult hajóágyú, aki hajlamos hatalmas baromságokat mondani).

Ugyanis az ellenzéknek nemhogy kétharmadra, de még meggyőző választási győzelemre sincs nagy esélye, amíg egyben marad a kormánypárti szavazótábor és nem bővül az ellenzéki.
Vele be tudnának vonzani egy pár százalékos bizonytalan/kormánypárti szavazóréteget, akik könnyen lehet, egy választási vereség után is velük maradnának (vagy legalábbis nem mennének a kormányoldalra). Erre később lehetne építeni, egy 40-45% közti Fideszt jóval könnyebb lenne legyőzni, mint egy 45-50%-ost.

6.Lenin 2021.10.04. 14:50:33

@Glokta:

Az ország az érdekes, nem az, hogy melyik alkalmatlan győzi le a másik alkalmatlant. Olyan soha nem lesz, hogy mindenki nyertesnek érzi magát. Nem úgy van az ember alkotva.

Mindig voltak, vannak, lesznek özvegy Tahóné Tirpák Tamarák, akik nem igen használják a lángeszüket szavazáskor. (nem tudok betelni ezzel a névvel, isteni)

6.Lenin 2021.10.04. 14:54:57

Mellesleg amikor elolvastam ezt a nevet, majdnem nekiláttam egy jókais regény írásának (3-400 felesleges oldallal) csak úgy dőltek a jobbnál, jobb 5letek. Még szerencse hogy lusta vagyok.

G. Nagy László 2021.10.04. 17:31:08

@6.Lenin: Való igaz, a felesleges oldalak gyártásában Jókai a király :) Persze, van az a pénz, s őt megfizették érte...

alöksz róz 2021.10.04. 17:40:08

@Glokta: nem igazán ismerem a döntési hatásköröket, de mi van, ha a bp-i nagy dugókat okozó felújítások se véletlenül lettek így időzítve :-)

alöksz róz 2021.10.04. 17:41:51

@cvsvrs: ezt a báb szöveget azért nyomatják rendesen

alöksz róz 2021.10.04. 17:43:31

@G. Nagy László: mzp-t a legkönnyebb lecserélni

G. Nagy László 2021.10.04. 17:47:02

@Glokta: Oké, de mit jelent az a kifejezés, hogy "ellenzék"? Semmiképpen sem egy egységes, egyetlen akarattal és szándékkal bíró entitást. Amiben közösek, az csupán három motiváció, ebben a sorrendben: 1. féktelen hataloméhség 2. féktelen Orbán-gyűlölet 3. túlélés, ha 2022 nem jön össze.

A meghatározó mag természetesen Francis és Claire (zseniális a House of Cards párhuzam, sajnos nem én találtam ki). Szerintem Fletó holdudvarában van pár matematikus, akik előálltak már a mindent eldöntő mátrixszal, benne mindhárom jelölt neve mellett a megválasztásának esélye, a győzelmével járó nyereség és a vereségével járó veszteség. Ezek teoretikus, de azért elég jól kalkulálható számok, s ami a lényeg: a három összevethető. Abszolút szép matematikai feladvány, a nyál is összefut a számban az ilyesmire. (De tényleg. Perverzitás?)

alöksz róz 2021.10.04. 17:54:54

a hét vicce:
"Az Országos Előválasztási Bizottságnál azt szeretnék elérni, hogy egymás mellett szerepeljen a nevük a szavazólapon."

6.Lenin 2021.10.04. 18:36:13

@alöksz róz:

Ráadásul a Feri fog irányítani hátulról, ők ketten meg nem vállalják a felelősséget. a ciklus végéig vitáznának azon, hogy ki is cseszte el.
Azon nem csodálkozom, hogy ezek ilyen szerencsétlenek, de ezekre szavaznak emberek? Ez a hihetetlen(nem a magazin)

Wildhunt 2021.10.04. 21:33:48

@G. Nagy László: az. De ha ismerném a bemenő adatok legalább 2/3-át, már számolnám is a Bayes - képletet.

Wildhunt 2021.10.04. 21:36:49

@6.Lenin: abból a 3-400 felesleges oldalból össze lehet rakni a 19. századi Nagy Magyarországot, az összes népcsoport és társadalmi osztály gondolkodásmódjával. Csaxólok...

Glokta 2021.10.04. 21:52:21

@G. Nagy László: dehogy számolnak. A DK Dobrevet akarja, őt tolják minden hullámhosszon.
Ha nem így lenne, akkor nem kritizálnák Karácsonyt a DK-sok minden csatornán napok óta...

G. Nagy László 2021.10.04. 23:58:36

@alöksz róz: @Glokta: Ez a Karácsony-MZP összefogás érdekes és nem várt fejlemény szerintem. Ennek most nem tapsol sem Orbán, sem Gyurcsány. Lesz ebből valami?

alöksz róz 2021.10.05. 00:33:27

@G. Nagy László: úgy, ahogy azt ma előadták, biztosan nem lesz belőle semmi. az egy vicc.

6.Lenin 2021.10.05. 09:12:20

@Wildhunt:

Én sok Jókait olvastam, semmi kifogásom ellene, de valahol ő is írta, hogy az oldalszám után kapta a pénzt., meg is dolgozott érte.
Szerintem ahhoz sokkal nagyobb tehetség kell, hogy semmitmondó részletekről élvezhetően ömlengjen valaki. Félreértettél.

Wildhunt 2021.10.05. 09:53:36

@6.Lenin: akkor megkövetlek. Az előválasztási hacacáré amúgy olvasható nála Az Élet Komédiásaiban, ott ugye Napóleon surranópályán nyert.

G. Nagy László 2021.10.05. 10:09:23

@6.Lenin: @Wildhunt:

Nos, én nem vagyok ennyire elnéző. Szerintem az, amit Jókai tesz a 30-40 oldalas, semmitmondó tájleírásokkal, az az irodalom megcsúfolása. Egy írónak az első számú kötelessége, hogy lebilincselje az olvasót. Ha az olvasó szenvedve rágja át magát az oldalakon, az alkotói szempontból maga a katasztrófa.

6.Lenin 2021.10.05. 10:18:17

@G. Nagy László:

Még a tehetséges ember is pénzből él. Tehetség pedig, két dologhoz feltétlen szükséges (pláne, ha az írásból szeretne pénzt is csinálni)
) A lényeget élvezetesen, érthetően 1-2 mondatba összefoglalni
) ugyanezt 3-400 oldalban, érthetően, élvezetesen leírni

Aki próbálkozott ilyesmikkel, gondolom nem nagyon vitázhat ebben a kérdésben.. Vannak, akik félkézzel teljesítik ezeket, vannak akik vért pisilve se képesek ezekre. Egy jól választott múzsa sokat lökhet ezeken.

marhasültfánkkal 2021.10.05. 10:37:26

@6.Lenin:

Jókai fülét-farkát behúzva elbújhat Victor Hugo mellett. Már nagyon rég volt, hogy olvastam A nyomorultakat, de még mindig eltölt a mélységes unalom, amikor Hugo vagy 50 oldalon át ír a püspökről, akitől Jean Valjean ellopja az ezüst étkészletet. Aztán kb. ennyi is volt a püspök szerepe (na meg hogy később azt vallja, ő ajándékozta neki a szajrét).

Oszt lehet, nem volt az 50 oldal, de nekem min. 100-nak tűnt.

alöksz róz 2021.10.05. 10:38:04

@G. Nagy László: van megoldás a problémádra: readers digest rövidített sikerkönyvek :-)

6.Lenin 2021.10.05. 10:39:05

@Wildhunt:

Semmi gond. Én élvezni tudom azt is, amikor valaki néhány 100 oldalban tud élvezetesen írni a látszólag semmiről is. Én amit olvasok vizuálisan rögtön látom is, és ez soxor élvezetes, hiszen belejön a saját fantázia is.
Mind1 ezt túltárgyaltuk.

6.Lenin 2021.10.05. 10:41:30

@marhasültfánkkal:

Amikor olvasunk, nem egyformán látjuk a világot, a lényegest, SZERENCSÉNKRE.

Wildhunt 2021.10.05. 11:44:40

@G. Nagy László: ő volt a korabeli szappanopera. Csak Megírta a Vad Angyalt Tolsztoj mondanivalójával.

Wildhunt 2021.10.05. 13:38:38

@G. Nagy László: Ennek a cikknek ehhez nem sok köze van. A maga idejében Jókai, Dumas, vagy még előbb Sophoklész a népszerű irodalmat képviselte. AKKOR nem kellett erőfeszítés a befogadásához az olvasótól, ahogy Liszt meg Chopin is inkább könnyűzene volt a maga idejében. Érdekes példe erre Rejtő esete, aki könnyen ledarálható volt nekem gyerekkorromban, míg az én gyerekeimnek erőfeszítést kell tenniük az olvasásához, annyira más világot, nyelvezetet használ a mostanihoz képest.
V

G. Nagy László 2021.10.05. 23:52:46

@Wildhunt: Természetesen minden kornak megvan a maga általános tudati szintje és kulturális nívója. És megvannak az alternatív kultúratermékek is. Amikor jómagam kiskamasz voltam és hetekig nyaraltam vidéken, egy Rejtő-regény maga volt a felüdülés. A gyerekeimet már nemigen tudom rávenni az olvasásra, annyi impulzust kapnak a netről, meg az X-box kapcsán. Nem hiszem, hogy a nyelvezet a gond, legalábbis Rejtő esetén.

Valahogy más a gyerekeink generációja. Megnézettem velük gyerekkorom kedvenc filmjét, az Éretleneket - pár kuncogáson túl nem értékelték valami nagyra. A Brian életét már végig sem nézték, a felénél leléptek... Apám szerette a Beatlest, a Rolling Stonest, a Queent és a Dire Straitst is - magam is megkedveltem mindegyiket. A gyerekeimnek viszont még nemigen sikerült átadnom semmiféle kulturális elemet, leszámítva talán a fiam esetén a focit, ha szélesen értelmezzük fogalmat.

Wildhunt 2021.10.07. 10:37:29

@G. Nagy László: Nem értik azt a világot. Kiskorukban Csukás István könyveinél volt olyan, hogy a fiam megkérdezte, miért nem telefonált pld. szereplő 1 szereplő 2-nek. Nem tudta értelmezni, hogy nem volt telefonjuk. Azt értette, hogy nem volt mobil, de hogy telefon sem? Az elmúlt 30 évben többet változott a világ, mint előtte 50-100 év alatt, akultúra fejlődése pedig ezt még nem tudta máig sem lekövetni. Az egyik amiben ez (szerintem) nagyon látszik, hogy a viccek helyét átvették a mémek. Egy viccet max. 1-2 alkalommal mesélsz el, ha a csapból is az folyik, kínos lesz (mondta Antal Imre). Tehát olyan szórakoztató bonmotok kellenek, amik már elsőre is kínosak, és akkor azon szórakozunk, hogy ezen mennyire nem lehet szórakozni (nekünk ezek voltak a faviccek, amik viszont mostanra nagyrészt nem PC-k).

6.Lenin 2021.10.07. 10:53:11

@Wildhunt:

És ez így van mindenben. Jön egy új generáció, akiknek már minden mást jelent. Nem csak a viccek, vagy az irodalom. Minden, és ebből kell kiindulni, mikor a jövőről álmodozik valaki.
Nem a mi világunkból, hiszen már mi is másként gondolkodtunk mindenről, mint a nagyszüleink. Még a politikában is. Mindenben.

Wildhunt 2021.10.07. 12:14:27

@6.Lenin: van viszont ami mostanról hiányzik, és azért kénytelen vagy valahová visszanyúlni. A jelenlegi irodalomban például nyomát sem látom egy Dosztojevszkijnek. (ha van, javasold és olvasni fogom)

6.Lenin 2021.10.07. 13:35:59

@Wildhunt:

Mert alacsony a kereslet iránta. Ma már más kell, szinte mindenben. Az egy jó dolog (lenne), ha néha visszanyúlnánk a régiekhez is.

Glokta 2021.10.08. 17:55:28

@G. Nagy László: Jókai jó író, van üzenete és hangulata is. A hosszú tájleírások inkább a vizuálisabb típusú embereknek tetszenek, azoknak, akik szeretik magukba szívni a kor 'illatát', lehet, hogy te nem tartozol közéjük . :-)
Azt elismerem, hogy a művei megosztóak, kötelező olvasmánynak nem kéne előírni őket, de én mindenkinek javasolni tudom, hogy adjon neki egy esélyt.

Glokta 2021.10.08. 18:03:05

@G. Nagy László: Hát, ahogy láthatod, ebből a Karácsony-MZP összefogásból lett valami, és nem is az, mint amit mindenki várt.

Márki-Zay sokkal ügyesebb politikusnak bizonyult, mint gondoltam. Karácsonyról pedig kiderült, mi valójában - és amit már két éve, a főpolgármester-választás előtt is látnia kellett volna az ellenzéki publikumnak: egy jószándékű, első látásra megnyerő, de vezetői szerepre alkalmatlan figura.
Ez a cikk zseniális a témában: 24.hu/belfold/2021/10/06/elovalasztas-2021-karacsony-gergely-dobrev-klara-marki-zay-peter/

Innentől kezdve legalább nem lesz maszatolás, a Gyurcsány-párti és a Gyurcsány-ellenes jelölt csap össze a második fordulóban, meglátjuk, melyik mellé állnak az ellenzéki törzsszavazók. Én a hangulatot látva Dobrevre tennék (mert a törzsszavazók nagy része baloldali, és Gyurcsány náluk nem hívószó), de MZP eddig is okozott már meglepetéseket...

G. Nagy László 2021.10.08. 21:17:34

@Glokta:

"Hát, ahogy láthatod, ebből a Karácsony-MZP összefogásból lett valami, és nem is az, mint amit mindenki várt."

Bizony, vannak meglepetések.. Már csak az a kérdés, hogy Gyurcsány mit szól mindehhez? Dühöng, avagy vigyorog, mert hogy ezt is ő találta ki... (Szerintem inkább az előbbi. Ennyire nem zseni.)

alöksz róz 2021.10.09. 13:24:36

@Glokta: dehogy jószándékú, csak annak próbálja magát eladni, az ártatlangyerek külsőt kihasználva.
elvtelen, gerinctelen törtető.

taga20 2021.10.09. 15:14:56

@G. Nagy László: apám, de geci buta vagy!
gondolom ma is viszed az egyik stopgyurcsánystopkarácsony pultot!:)))

telex.hu/uploads/img-cache/1/6/3/3/1/1633172751-temp-ljhdao-20211002-1440-0-90-cr.jpg

taga20 2021.10.09. 15:16:17

@alöksz róz: rözse, a csutigecigazdád szeret!:)))

G. Nagy László 2021.10.09. 15:20:38

@alöksz róz: "elvtelen, gerinctelen törtető."

És az a szép, hogy fanatikus DK-soktól is hallottam már pontosan ugyanezt. Tényleg nem tűnik az elvek karakán bajnokának.

taga20 2021.10.09. 15:35:46

@G. Nagy László: persze az istened, az egy gerinces, elvhű! mi?

laci baszod, te tényleg fogyatékos vagy:)))

Glokta 2021.10.09. 15:48:56

@alöksz róz: Nézd, attól még, hogy valaki jószándékú, lehet gerinctelen (kívülről nézve). Én éppenséggel nem vagyok jó véleménnyel Karácsonyról - soha nem is szavaztam rá - de azt, hogy jószándékú lenne, azt nem tudom elvitatni.

alöksz róz 2021.10.09. 16:04:15

@Glokta: na és hol látod a jószándékot?
mi a jószándék abban, hogy ő mindenképpen valami magas pozícióban legyen, ezért bármit megígér, aláír, osztogat, hazudik, alávág?

alöksz róz 2021.10.09. 16:05:34

@Glokta: vagy milyen jószándékot láttál pl abban, hogy magasról leszarta budapestet?

Glokta 2021.10.09. 18:14:44

@alöksz róz: Akkor idéznék Jeszenszky Zsolttól, aki nem hiszem, hogy kedvelné Karácsonyt:
"A rövid találkozás a következőket erősítette meg:

Glokta 2021.10.10. 01:14:49

@alöksz róz:
"A rövid találkozás a következőket erősítette meg:

G. Nagy László 2021.10.10. 10:05:41

@Glokta: @alöksz róz:

Alapvetően tényleg egy joviális, jószándékú, kedves fiú. Teljesen meg tudom érteni azokat, akik közelebbről ismerik, és azt mondják, hogy egy kellemes beszélgetőpartner; sőt, azt is megértem, hogy a diákjai kedvelték (ha jogszerűen oktatta őket az egyetemen, ha nem).

G. Nagy László 2021.10.10. 10:14:56

@Glokta: @alöksz róz:

Jómagam nagyjából egyetértek Jeszy helyzetértékelésével. Karácsony tényleg egy helyes, kedves gyerek. A pszichopata Jakab, Dobrev és Szabó Tímea mellett kifejezetten kellemes társaság lehet.

A benne munkáló ambíciófaktor is érdekes. (Már csak azért is, mert tudok a sráccal azonosulni: magam is a szemüveges, kevéssé gyakorlatias értelmiségiek táborát gyarapítom.) ez a fiú úgy tölt be komoly pozíciókat, hogy nem beszél angolul és nincs jogsija. Egy nála idősebb nőt vett feleségül, aki biztosan kedves és jólelkű, de mint nő a legtöbbünknél nem jönne szóba. Szóval: egy igazi lúzer benyomását kelti, aki még csak nem is harcol a lúzersége ellen. Ez egy tök oké, abszolút buddhista attitűd lehetne, de ebbe kurvára nem fér bele a magas társadalmi pozíciók kergetése. Tökéletesen alkalmatlan mindenféle vezetői feladatra, tudja ezt ő is, tudjuk mi is.

alöksz róz 2021.10.10. 18:31:55

@G. Nagy László: rákerestem közben.
hogy egy kormánypárti propagandistát egy rövid találkozás a piacon (vagy hol) véletlenül pont arról erősít meg, amit a kormánypárti propaganda sugall, azt azért illő lenne némi fenntartásokkal kezelni :-)
az hogy mit csinált karácsony és mit tudott önerőből elérni, kissé agyonvágja ezt az alkalmatlan tutyimutyi anyámasszonykatonája narratívát.
az meg egy másik dolog, hogy milyen a stílusa, hogy kedvesen mosolyogva beszél.
bp vezetésére szerintem is alkalmatlan (volt?), de nem ezért, hanem mert telibe szarta, mi van budapesttel.

amúgy ha már szóba hoztad a pszichopatákat: úgy tudom, a híres pszichopata sorozatgyilkosok általában megnyerő emberek voltak :-)

alöksz róz 2021.10.10. 18:35:14

@Glokta: attól még nem lesz vki jóindulatú, hogy kedvesen mosolyog.
szerintem nem jóindulatú, de nem is rosszindulatú.
alapállása a közömbös.

Glokta 2021.10.10. 20:14:53

@alöksz róz: Persze, én sem hiszek feltétlenül egy kormánypropagandistának, csak most épp beletalált a közepébe.
Mit ért el önerőből? Hát joviálisan mosolyog, vannak gondolatai egyenlőségről meg társadalmi szolidaritásról, és népszerű. Ezzel sokra tudott jutni abban a közegben, amiből indult, és onnan tolták őt felfelé, és eközben elhitette magával, hogy ő az, akit mindenki szeretne még magasabban látni.

Másrészt meg, ha szerinted valami nagy stratéga, akkor hogyan magyarázod azt, ami az előző héten történt?
Most tényleg önerőből kellett volna végigvinnie egy számára nyerőnek tűnő szituációt, de ebbe belebukott:
24.hu/belfold/2021/10/06/elovalasztas-2021-karacsony-gergely-dobrev-klara-marki-zay-peter/

Ha meg tényleg a hatalomvágy vezérelné mindenekfölött, akkor mivel magyarázod azt, amit most csinál (feltétlen beállás MZP mellé)? Ezzel támogatói jelentős részét elveszti és szembeszáll szinte az összes ellenzéki párttal azért, hogy ne Dobrev fusson be, hanem valaki, aki esélyesebb lehet jövőre.

marhasültfánkkal 2021.10.11. 09:33:02

@Glokta:

"azt, hogy jószándékú lenne, azt nem tudom elvitatni. "

Kérdés persze, kinek a javára jószándékú...

alöksz róz 2021.10.11. 23:07:42

@Glokta: nem gondolom, hogy olyan nagy stratéga lenne. nem is következik abból, amit írtam.
saját magát viszont nem menedzselheti túl rosszul, ha olyan pozíciókba el tudott jutni. a támogatókat meg kellett nyerni, a versenytársak fölé kellett kerekedni stb. ha olyan tutyimutyi lenne, már itt elbukott volna.

nyerhető lett volna, ha nem szarta volna telibe budapestet.
márki-zay nem lépett vissza, a momentum rögtön reagált a nagy mzp hájpolásra, vége is volt abban a pillanatban karácsony reményeinek. most az az egy esélye van a felszínen maradásra, ha az ellenzék nyer és jól kitömi pénzzel meg fejlesztéssel budapestet. akkor megnyerheti újra a polgármesterválasztást. egyébként valószínűleg "elássák", annyi emberrel tolt már ki.

alöksz róz 2021.10.11. 23:10:08

@Glokta: nem tudom miből gondolod, hogy a sok éhes hiéna közt elég szépen mosolyogni :-)
süti beállítások módosítása