téveszmék

téveszmék

"Boldogság nem létezik, vagy ha van is, elérhetetlen"

2022. február 10. - G. Nagy László

boldogsag.jpg

 

"Boldogság természetesen nincsen, abban a lepárolható, csomagolható, címkézhető értelemben, mint ahogy a legtöbb ember elképzeli. Mintha csak be kellene menni egy gyógyszertárba, ahol adnak, három hatvanért, egy gyógyszert, s aztán nem fáj többé semmi." - írja Márai Sándor a Füveskönyvben. Természetesen ebben igazat kell adnunk neki. "A legtöbb ember egy életet tölt el azzal, hogy módszeresen, izzadva, szorgalmasan és ernyedetlenül készül a boldogságra. Terveket dolgoznak ki, hogy boldogok legyenek, utaznak és munkálkodnak e célból, gyűjtik a boldogság kellékeit a hangya szorgalmával és a tigris ragadozó mohóságával. S mikor eltelt az élet, megtudják, hogy nem elég megszerezni a boldogság összes kellékeit. Boldognak is kell lenni, közben. S erről megfeledkeztek."  Ha Márai állást is foglal, az örök dilemma akkor is megmarad: vajon mi visz közelebb bennünket az elégedettséghez? A kapitalista attitűd hatékonyságával kombinált örök éhség, avagy inkább a buddhista elengedés?

 

Nem volna sem igaz, sem kellően szerény, ha azzal állnék elő, hogy jómagam tisztában vagyok a boldogság receptjével. Annyit azonban biztosan ki merek jelenteni, hogy a saját világomat némiképp ismerem. Talán abban sincs nagyképűség, ha azt gondolom, hogy szubjektív tapasztalataimnak is lehetnek általánosan érvényes igazságai. Világos, hogy különbözőek vagyunk, eltérő, néha egészen extrém vágyakkal, szükségletekkel. Vannak például páran, akiket kizárólag a hatalom éltet. Mások a luxust, a fényűzést hajszolják. Ismerünk társfüggőket, szexmániásokat, munkaalkoholistákat, spiritualitást keresőket és perverz erőszaktevőket is. A legtöbbünk igényei mindazonáltal a lehető leghétköznapibbak. Ez pedig jó hír, mert azt jelzi: a boldogság valójában nagyon is elérhető.

 

Kezdjük azzal, ami biztosan nem tesz boldoggá senkit. Annak ellenére sem, hogy folyton ezekkel törődünk. Ébren töltött perceink jelentős részét ezeknek szenteljük. Magam is állandóan e témákról papolok: egészség, szépség és pénz. Ezek mind elképesztően fontosak és hitem szerint óriási hibát követünk el, ha mindezekkel nem törődünk. De tudnunk kell, hogy a felsoroltak csupán az alapot biztosítják. Ezek nélkül a legtöbb építmény összedől, azonban önmagukban nem jelentenek semmit. Szinte garantált a kín, ha bármelyikben is hiányt szenvedünk, viszont életünket aligha töltik meg valódi tartalommal. Ide már valamivel több kell. Az alábbi lista a saját, szubjektív értékvilágomat tükrözi, ám borítékolhatóan nem maradok egyedül a leírtakkal.

 

1. EMBERI KAPCSOLATOK

 

Az ötvenhez közelítve nem maradt sok kétségem: boldogságunk legfőbb forrását emberi kapcsolataink jelentik. Lehet tolni a trendi, posztmodern szöveget, hogy a szingliség is klassz, meg hogy a gyermektelenség mekkora kényelem... Bullshit. Semmi sem ad annyit, mint egy békés és szeretetteli családi háttér. (Szubjektív hitemet a statisztikák is alátámasztják: minden általam ismert felmérés szerint a házasok tovább élnek.) Gyermekeink már önmagukban is társaságot és programot biztosítanak hosszú éveken át, de ennél többet is nyújtanak. Ahogyan barátaink gyerekei potenciális barátaik, ugyanígy osztálytársaik szülei számunkra kínálnak lehetőséget új barátságok kialakítására. A vasárnap délelőtti apa-fia focimeccsek például mindig parádésak, csak gyermektelen barátaimat sajnálom, akik ilyetén státuszuk miatt nem nyernek meghívást e rangadókra.

 

2. ÖRÖMTELI TEVÉKENYSÉGEK

 

Igaza van a nemrég elhunyt Csíkszentmihályi Mihálynak: a zavartalan belefeledkezésnél aligha említhetnénk természetesebb és intenzívebb boldogságforrást. Mindannyian ismerjük a varázslatot, amikor egy adott tevékenységben azzal a gyermeki örömmel tudunk elmerülni, hogy körülöttünk megáll az idő és megszűnik a külvilág - vagyis a flow állapotába kerülünk. A konkrét foglalatosság lehet bármi: sport, játék, kultúrafogyasztás, kutatómunka, művészi alkotófolyamat, elmélyült beszélgetés, vagy épp testi gyönyörszerzés - ha ébren töltött óráink oroszlánrészét e belefeledkezés jellemzi, úgy aligha fogunk boldogtalanságra panaszkodni. S ahol a flow jelenti a földi mennyországot, ott a pokol egyértelműen az unalom. Személyes receptem arra a borzasztó önző attitűdre épül, mely szerint igyekszem messze elkerülni minden olyan tevékenységet, amely az unalom rémével fenyeget. Nem veszek részt felszínes fecsegésekben (legfeljebb amíg a lift a földszintre ér); nem fecsérlem az időm haszontalan rituálékra (még ha felmenőim évszázadokon át elmaradhatatlanoknak tartották is azokat); illetve igyekszem távol maradni a fárasztóan unalmas emberektől (még ha közeli rokonok is).

 

3. TÁRSADALMI ELISMERTSÉG

 

Barátokat szerezni, családot alapítani és örömteli tevékenységeket folytatni - mindezek elsősorban rajtunk múlnak. Számomra elég megnyugtató a tudat, hogy személyes elégedettségem terén - a legfontosabb összetevőit tekintve - nem vagyok kiszolgáltatva a világ szeszélyének. E harmadik pont - az én szememben - csupán hab a tortán. Társadalmi elismertségre szert tenni - csupán kevesek kiváltsága. Meglehetősen csekély azok száma, akik idővel híres sportolókká, művészekké, tudósokká, közéleti szereplőkké válnak. A legtöbbünknek muszáj megbarátkozni azzal a szomorú ténnyel, hogy létezésünk nem változtat jelentősen a világ folyásán. Bizonyára lesznek páran, akik majd elkísérnek utolsó utunkra, s végignézik, ahogy hamvainkba kap a szél, ám rajtuk kívül nem sokan fognak emlékezni nevünkre. Ez azért nem könnyen megemészthető, különösen azok számára, akik világmegváltó tervekkel indultak neki a felnőttkornak. E téren talán pont az lehet a valódi boldogságrecept, ha nem görcsölünk sokat a csillogó sztárságon. Ha elfogadjuk azokat az apróbb sikereket, melyekkel megáld bennünket az élet. Talán sosem igazol le bennünket a Liverpool, csak az Újpest. Talán sosem adunk arénakoncertet, csupán kisebb fesztiválok mellékszínpadain muzsikálunk éveken át. Van ebben valami mérhetetlenül keserű, de ha ezt sikerül elengedni... Erről beszél Mester Tamás is a Friderikusz Podcast 3. adásában. Pedig neki aztán minden adottsága megvolt ahhoz, hogy világsztárrá váljon. Talán tényleg nem ez volt megírva számára.

  

4. AZ ÉLET ÉRTELME

 

Most lépjünk fel a Maslow-piramis legtetejére, és kérdezzük meg magunktól, hogy mi is a célja annak a néhány évtizednek, amit eltöltünk itt a Földön! A többség válasza borítékolhatóan az lesz, hogy bőven elégséges misszió, ha sikerül jól érezni magunkat a bőrünkben; s gyerekeinkre, unokáinkra nézve azt látni, hogy egy részünk túlél bennünket. Lesznek olyanok is, akik a hírnévben, az ismertségben, a társadalmi sikerekben látják a lét végső értelmét és a túlélés zálogát. És természetesen akadnak spirituális természetűek is, akik tesznek a földi hívságokra, s valamiféle magasabb rendű célra tartanak. Ez persze nem veszélytelen pálya, hiszen a küldetéstudat a békés istenkereséstől egészen világfelforgató, véres fanatizmusig terjedhet. Mindenesetre ez is meghatározó boldogságforrás; egy bizonyos tudati szint felett megkerülhetetlenül az.

 

A mindfulness - magyarul tudatos jelenlét - egy olyan viselkedési attitűd, amelyet a nyugati egyetemi szféra a buddhista hagyományokból mentett át. (Idehaza a Semmelweis Egyetem Klinikai Pszichológiai Tanszéke kutatja és oktatja.) A lényege: megfigyelés cselekvés helyett; befogadás létrehozás helyett - elvárások, ítéletek, magyarázatok nélkül. Valójában erre céloz Márai is, amikor azt írja: "nem elég megszerezni a boldogság összes kellékeit. Boldognak is kell lenni, közben." A tudatos jelenlétet kutatók szerint stresszt, szorongást, s számos pszichikai nyomorúságot okoz, ha túlságosan a múltban, vagy épp a jövőben élünk. Az előbbiről nincs mit beszélni; aki nyakig merül a személyes vagy épp a történelmi sérelmekben, az aligha kész a boldogságra. A jelen és a jövő - a tücsök és a hangya - konfliktusa már sokkal izgalmasabb. Már ha ez valódi konfliktus egyáltalán. Mert nem arról van szó inkább, hogy a tudatos jövőépítés, illetve a jelenben való megmerítkezés és bárányfelhőként való önfeledt sodródás nagyon is megfér egymás mellett? Mint amikor a barátainkkal egy hosszú hétvégére készülünk Madridba, vagy épp Lisszabonba. Amikor szállást és Wizz Air-jegyet rendelünk, amikor beállítjuk a hajnali ébresztést, hogy időben kiérjünk a reptérre, olyankor a precízen szervező, nyugati ember irányít. Ám ahogy megérkezünk a célállomásra és egy kies teraszon az első palack bort elénk helyezi a pincér, onnantól - négy álló napra - a bennünk élő buddhista veszi át az irányítást. Így megy ez minden egyes boldogságforrásunkkal. A barátságokért és a szerelmekért ugyan meg kell dolgozni, ám utána már aligha szükséges görcsösen kapaszkodni a kapcsolatba és szigorú szabályok szerint irányítani, vagy merev keretek közé szorítani azt, pláne nem megbéklyózni életre szóló fogadalmakkal. Örömteli tevékenységeinknek is - melyek tipikusan az itt és most boldogságáról szólnak - érdemes megágyaznunk minimum annyival, hogy az anyagi biztonság elefántcsonttornyát előzetesen felépítjük magunknak. (Amikor a baloldali pártok alapjövedelemről beszélnek, a céljuk valójában üdvözlendő: olyan társadalmat teremteni, amelyben senkit sem az égető szükség terel be valami szörnyű munkahelyre, sokkal inkább a tevékenység öröme. Ezek az álmodozók csupán a forrásoldalt hagyják figyelmen kívül.)

 

"Boldogság nem létezik, vagy ha van is, elérhetetlen" - vallják oly sokan. Szerintem tévednek. Egy viszonylag magas elégedettségi szint elérése nagyon is reális célkitűzés. A legjobb receptje pedig az egyensúlyteremtés. Szellem és fizikum; elmélet és gyakorlat; jobb és bal agyfélteke; különösképpen pedig a bennünk élő nyugati és keleti lelkület, a jövőért való aggódás és a jelen önfeledtsége között. A féloldalasság nem sok jóval kecsegtet.

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr2716526048

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

baalint1 2022.02.10. 14:31:25

Mindenkinek más a boldogság, szerintem azt szúrják el legtöbben, hogy statikus végállapotnak tekintik, amit el akarnak érni, és akkor minden szuperjó lesz. Az "elnérni a boldogságot" is tévesen ebből indul ki. Na ilyen nincsen és nem is lesz, a túlvilágon sem, ha van túlvilág, mert az emberi természet nem ilyen. Az embereknek hosszútávon soha nem lesz elég, hogy elégedetten hátradőlhetnek, kellenek az újabb és újabb kihívások, legyen az bárkinek bármi. A boldogság ebben van és nem egy végleges hátradőlésben, még ha átmenetileg jól is esik hátradőlni.
Egyébként a balosok nem csak a forrása miatt tévednek az alapjövedelem kérdésében. Én nem tudom üdvözölni a célját az alapjövedelemnek, hacsak nem akkora összegről van szó, amiből épp vegetálni lehet, mert szembemegy az emberi természettel az, hogy egyáltalán ne kelljen megdolgozni a javainkért, céljainkért. Persze, én mondjuk el tudnám képzelni, hogy csak magam öröméért csináljak mindent, pénzért nem is dolgoznék, de az ilyesmiért teljesen jogos, ha nekem kell letennem valamit az asztalra, egyébként nem tudnám értékelni.

alöksz róz 2022.02.10. 15:08:45

"S ahol a flow jelenti a földi mennyországot, ott a pokol egyértelműen az unalom." - vagy inkább egyértelműen a stressz.

G. Nagy László 2022.02.10. 15:25:29

@baalint1: Értem amit írsz és nagy vonalakban egyet is értek. Hogy milyen lesz a túlvilág, ahhoz nemigen tudok hozzászólni. Azt viszont hiszem és tudom, hogy megfelelő lelki attitűddel és helyes (pénz/idő/energia) gazdálkodással el lehet jutni egy optimális elégedettségi szintre. Ez még nem a mámoros boldogság fokozata, csupán az általános jólété. De eddig szerintem bárki képes lehet feltornászni magát.

Ami az alapjövedelmet illeti, nekem személy szerint szimpatikus az efféle felelősségteljes, teljesítményorientált mentalitás. Érdekes társadalmi kísérlet lenne egy dúsgazdag (mondjuk olajnagyhatalom) ország részéről, hogy milyen hatással járna az általános alapjuttatás (amit értelemszerűen nem adószedésből, hanem a nemzeti vagyonból finanszíroznak). Mennyire demotiválná a lakosságot? Mennyire szorítaná vissza bűnözést? Mennyire növelné az általános boldogságszintet? Bevallom: halvány fogalmam sincsen. Valójában a skandinávok ingyenes szociális szolgáltatásai, az izlandiak közel ingyenes energiadíjai, vagy épp nálunk a rezsicsökkentés mind-mind egy egy szeletke alapjövedelemként is értelmezhető. Ezek annyit nem adnak, hogy felmentenének a munka alól, viszont érzékelhetően könnyebbé teszik a hétköznapokat. Valószínűleg ez a szint még nem demotiváló.

G. Nagy László 2022.02.10. 15:28:15

@alöksz róz: Igen, igazad van, az is egy pokol, csak az unalomhoz képest a flow túloldalán.

alöksz róz 2022.02.10. 15:32:17

@G. Nagy László: "dúsgazdag (mondjuk olajnagyhatalom) ország részéről, hogy milyen hatással járna az általános alapjuttatás (amit értelemszerűen nem adószedésből, hanem a nemzeti vagyonból finanszíroznak)." - szerintem van ilyen :-)

alöksz róz 2022.02.10. 15:35:53

@G. Nagy László: kérdezd meg azokat, akinek mindkettőben volt része folyamatosan hosszabb távon.
szerintem ritka mint a szemüveges cigány, aki inkább a stresszt választaná :-)

G. Nagy László 2022.02.10. 15:44:56

@alöksz róz:

"szerintem van ilyen :-)"

Dubajiként havi 3000 dollárnyi dirham az apanázs - ez olvastam valahol, nem tudom, mennyire igaz. Azt meg pláne nem tudom, hogy végeztek-e összehasonlító szociológiai felméréseket előtte-utána.

2022.02.10. 17:55:49

@G. Nagy László:
dubai lakosoknak. a vendégmunkások a legritkább esetben kapnak állampolgárságot.

2022.02.10. 18:20:14

@G. Nagy László:
monaco megteheti, hogy 0% szja-t vet ki. mert szinte mindenki magániskolába járatja a gyerekét. kb. azért kell szja-t fizetni. és ilyen a magániskola. international school of monaco (ism). és minden "izmus". a mottójuk. education without distinction. nincs hátrányos megkülönböztetés.
www.ismonaco.org/
csak előbb vegyél egy méregdrága házat, kössél ki egy előtte menő yacht-tal és a lovettát csergesd be. és nincs szja. ami a forma 1-es versenyzőknek, teniszezőknek és különféle celebritásoknak megéri. alapjövedelmet se kérnek.

és ugye a kérdés, hogy az átlag magyar településsel mihez lehet kezdeni. és ez ügyben sajnos nem túl releváns dubai, monaco, amerika se nagyon.

2022.02.10. 18:29:41

egy medián magyar település 17.5 ezer főt számlál. a medián életkorú férfi 41 éves, a nő 45 éves. van 1 gyerekük. és 2-3 krónikus beteg felmenőjük. tehát 3-4 embert kell eltartaniuk mondjuk balmazújvároson. ahol nincs hagyományos étterem, csak gyorsétterem. gyros-os, pizzéria. és az utolsó tartósan működő vállalkozás a lenin mgtsz volt. teremtsd meg a flow-t.

G. Nagy László 2022.02.10. 22:45:04

@cvsvrs: "és az utolsó tartósan működő vállalkozás a lenin mgtsz volt. teremtsd meg a flow-t."

Úgy teszel, mintha a flow pénzkérdés volna, holott a legkevésbé sem az. A legtöbb önfeledt tevékenység semmibe sem kerül. Elmerülni egy regényben, társasjátékozni, sportolni, szexelni, vagy akár egy tartalmas beszélgetést folytatni pár pohár bor mellett - filléres és mégis tartalmas örömforrások. A jólét csupán ahhoz kell, hogy legyen időd mindezekre.

Muhammad Balfas 2022.02.11. 08:38:27

Hogy mi a boldogság, nem tudom. De ellentéte nem a szomorúság, hanem a félelem, illetve az unalom.

Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög 2022.02.11. 08:44:57

Elérhető. Nekem sikerült. Csak egy szerető család kell hozzá, a többi jön magától.

Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög 2022.02.11. 08:48:30

Az idióta barátokat, vallási és politikai szektákat meg el kell felejteni. A családnak kell összetartani, mindent őszintén megbeszélni. Jóban, rosszban, de barátok nélkül. A család legyen mindenki legjobb barátja. Ámen.

Andy73 2022.02.11. 09:11:08

Igen, ez mind szép és jó, nagyjából ebben a sorrendben. A gond az, hogy sokan már az első pontig sem jutnak el, képtelenek megállapodni, tartós kapcsolatot és családot kialakítani. Aztán ha mégis, ma már egyre később, sokszor jóval túl a harmincon, még akkor is gyakran elválnak, boldogtalansagot okozva ezzel az érintetteknek.
Ha viszont valaki eljut a 4. pontig is, akkor a boldogság 8 konkrét módját is megtalálhatja a Hegyi beszédben.

G. Nagy László 2022.02.11. 09:14:03

@Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög:

"Elérhető. Nekem sikerült. Csak egy szerető család kell hozzá, a többi jön magától."

Ámen.

"Jóban, rosszban, de barátok nélkül. "

Értem a magaskultúra felé tett kikacsintást, de azt azért muszáj leszögezni, hogy nem minden barát idióta. Jómagam több mint harminc éve ugyanazokkal barátkozom, ugyanazokkal a családokkal járunk nyaralni - léteznek működőképes emberi kapcsolatok a saját famílián túl is.

G. Nagy László 2022.02.11. 09:18:29

@Andy73:

"Ha viszont valaki eljut a 4. pontig is, akkor a boldogság 8 konkrét módját is megtalálhatja a Hegyi beszédben. "

Esküszöm, hogy ez valamiféle gondolatátvitel. Napok óta a 8 boldogság jár a fejemben és a legkevésbé sem a fenti poszt kapcsán. A magam részéről Jézus tanítását egységesnek és konzekvensnek látom, csupán a hegyi beszéd lóg ki a sorból, de nagyon. Nekem gyanús, hogy csak utólag illesztették az evangéliumokba, Jézus sehol máshol nem fogalmaz meg baloldali gondolatokat.

Andy73 2022.02.11. 09:39:02

@G. Nagy László: Nekem még éppen a Hegyi beszéddel kapcsolatban nem jutna eszembe a baloldalisag, az annyira fölötte van az ilyen kategóriáknak. Máshol viszont sok helyen olvashatod, hogy Jézus nem a gazdagokhoz és hatalmasokhoz jött, hanem a szegényekhez és az elesettekhez. De ezt sem kötheted a mai bal-jobb kategóriákhoz, mert azok fölött áll.

G. Nagy László 2022.02.11. 10:01:27

@Andy73: Ha Jézus személyére gondolunk, én is úgy látom, hogy fölötte áll e kategóriáknak. Jómagam megvilágosodott bölcsként tekintek rá, ugyanúgy, mint Buddhára. Ez egy olyan tudati szint, amely jócskán túllépett e kategorizáláson.

Viszont a mi, jóval alacsonyabb perspektívánkból nagyon is élesen látszanak a különböző társadalomfilozófiai motívumok a Jézusnak tulajdonított mondatokban. Az erkölcsileg kikezdhetetlen, ideológiamentes, középutas gondolkodást a klasszikus liberalizmus jelenti. Jézus legtöbb példabeszéde (különösképpen a szőlőmunkásokról, a talentumokról, illetve a konkolyról és a búzáról szólók) abszolút liberális attitűdöt mutatnak. Konzervatív mondatát csak egyet ismerek, baloldali értéket közvetítőt jó párat - mind a hegyi beszédben.

Amivel vitám van: Jézus mindenkihez jött. Ugyanis mindannyian elesettek vagyunk, ki ilyen, ki olyan értelemben. Jézus előtt nem kedvesebb a szegény a gazdagnál, a szomorú a vidámnál, az üldözött a szabadnál. Ez egy téves és káros látásmód, talán a keresztény vallás egyik legnagyobb téveszméje.

2022.02.11. 10:36:58

@G. Nagy László:
teremtsd meg a flow-t egy medián méretű településen. mondjuk balmazújvárosban. hogy elég csak társasjátékozni és a többi. nem elég. a világ problémáit sajnálatos módon nem oldja meg a marketing (magyarul a piacosítás). lehet ebben hinni. csakhogy balmazújvároson utoljára a lenin téesz idejében volt tömeges flow. amikor elhitették velük, hogy a társadalmiasítás (magyarul a szocializmus) lesz a megoldás mindenre.

Andy73 2022.02.11. 10:40:00

@G. Nagy László: nincs vita, elvileg mindenkihez jött, csak az elesetteknek nagyobb szüksége van rá, ezért ők nyitottabbak is, tehát a gyakorlatban inkább hozzájuk. A betegeknek van szükségük orvosra, nem az egészségeseknek - ezt is mondja.
A Hegyi beszédben viszont lelki szegénységről van szó, nem anyagiról. Az igazság sem csupán társadalmi, hanem spirituális. Tehát az nem baloldali, de ez definíció kérdése is, hogy te mit értesz ezeken a fogalmakon.

Iván Gábor IGe · vilagnezet.blog.hu 2022.02.11. 11:16:53

Ez fordítva működik és ezt már a buddhisták is feltárták ... Akkor vagy boldogtalan, ha vágyaid vannak és azokat nem tudod elérni... meg csapda is, mert ha eléred őket újabb vágyaid lesznek, lehetnek ...

Tehát a vágyak okozzák a csalódást és ez által a boldogtalanságot. A boldogság nem más, mint boldogtalanság nélküli élet ....

Amit el lehet érni azzal is hogy SEMMIBEN SEM HISZEL! és Semmilyen ideológiának sem leszek a követője .... akkor nem is tudsz csalódni semmiben sem ... igen ez némileg a jó kis ZEN ... Az életet játéknak fogod fel ...

Iván Gábor IGe · vilagnezet.blog.hu 2022.02.11. 11:25:36

@G. Nagy László:

"küldetéstudat a békés istenkereséstől egészen világfelforgató, véres fanatizmusig terjedhet. Mindenesetre ez is meghatározó boldogságforrás; egy bizonyos tudati szint felett megkerülhetetlenül az."

Igen az "Isten" is egy ilyen hülye vágy is egyben ... de NEM VALÓSÁGOS, így elérni sem fogja tudni soha sem, aki vágyik rá ... Tehát saját magába ölte a boldogtalanságot ....

G. Nagy László 2022.02.11. 11:44:27

@Iván Gábor IGe:

"Akkor vagy boldogtalan, ha vágyaid vannak és azokat nem tudod elérni... meg csapda is, mert ha eléred őket újabb vágyaid lesznek, lehetnek ...
Tehát a vágyak okozzák a csalódást és ez által a boldogtalanságot. A boldogság nem más, mint boldogtalanság nélküli élet ...."

Igen, ez a buddhista alapgondolat. Én pedig ezzel szemben azt mondom: a vágyak oroszlánrésze nagyon is kielégíthető. A buddhista elengedés csak a vágyak azon töredékénél üdvös, amelyeket képtelenség elérni. Az pedig, hogy újabb és újabb vágyak keletkeznek, szerintem nem csapda, hanem az élet természetes dinamikája. És jó is, hogy így van.

"Amit el lehet érni azzal is hogy SEMMIBEN SEM HISZEL! és Semmilyen ideológiának sem leszek a követője .... akkor nem is tudsz csalódni semmiben sem ... igen ez némileg a jó kis ZEN ... Az életet játéknak fogod fel ... "

Ez így oké, ezt a részét elfogadom. Eszményem az ideológiamentes ideológia.

Iván Gábor IGe · vilagnezet.blog.hu 2022.02.11. 12:01:05

@G. Nagy László:

Persze, az igazi buddhista az vágynélküliségre sem vágyik, így paradoxon a dolog ... Ezért alapítottam meg vagy 22 évvel ezelőtt a P-DOX Semmiben Sem Hívők Vallást ... de ugye aki semmiben sem hisz, az saját vallásában sem ... bezártam, pedig már másolták és el is akarták lopni ... A Trükkös "Mém" - Túl Richard Dawkinson e-könyvemben azért írok néhány mondatot róla itt-ott ... A könyv idővel beérik és egyik legnagyobb hatású tudományfilozófiai mű lesz .... akkor lehet nekifognak egyesek ... és lehet még belőle világvallás ... de már az én fizikai jelenlétem nélkül ... (P-DOX a paradoxra utal)

2022.02.11. 12:15:58

@G. Nagy László:
ez a marketing. hogy a vágyak nagy része kielégíthetők.

egy mai hír, hogy debrecenből nyáron várhatóan 10 desztinációra indulnak heti rendszerességel charter járatok. és ha valakiknek esetleg túl drága palma de mallorca, akkor mehet 3 török, 2 görög, 1 ciprusi, 1 egyiptomi üdülőhelyre ,vagy a szentföldre izráelbe. és ez majdnem akárki számára elérhető. hát nem csodálatos. emberek, előttetek a mediterránum. csodálatos nyár. fedezették fel a földkerekséget, a nagyvilágot. és ez a marketing szöveg működik budapesten, erős korlátokkal még éppen működik debrecenben. de nem működik egy átlagos magyar településen. balmazújvárosban.

és a charter repülőjárat helyébe teheted az új yettel tarifacsomagot. akciós ágyneműt a penny market-ben. vagy a flow-t, vagy a zen-t. vagy akármit. a tömegkultúrából. ami az átlagos magyar településen idegenül hat.

]{udarauszkasz 2022.02.11. 12:34:29

A boldogsag nem letezik ezen a vilagon,mert ez egy szimulacio,aminek a szenvedes a celja. Az osszes esemenynek,es ezek lancolatanak a kin es a szenvedes a celja,nem holmi boldogsag.

baalint1 2022.02.11. 12:38:17

@G. Nagy László:
Az arab államok alapjövedelmére pl. panaszkodni szoktak kezdő IT-s freelancerek, mert az arabok akármilyen olcsón elvállalják ugyanazt. A rezsicsökkentés is demotiváló, de csak a maga területén: ha a piaci árnál jelentősen olcsóbban kapod az energiát, akkor nem vagy motivált abban, hogy fejlesztésekkel csökkentsd az energia költségeidet.

A másik véglet egyébként amikor már kiesik a társadalomból és a munkaerőpiacról a lakosság egy része, ott egy jól célzott segítség még pozitív motivációt is adhat. Hangsúlyozom, jól célzott.

baalint1 2022.02.11. 12:40:21

@G. Nagy László:
Azért nem szeretem az elérni a boldogságot kifejezést, mert ugyan egyetértek veled, hogy az optimális boldogság "elérhető", de ez nem egy konstans állapot, hanem újabb és újabb kihívások elé nézünk, miközben élvezzük az életet, ebben a boldogság szintünk sem konstans. A beállt boldog állapot nincs, amit sokan a filmek, regények alapján hisznek, hogy létezik.

aefzuj 2022.02.11. 12:55:46

Majd szóljatok, ha valakinek sikerült elérni a boldogságot. Addig meg elmélkedjetek tovább szép csendben.

Amúgy, aki valóban boldog az élvezi a boldogságot és nem itt mesél róla mindenféle elméleteket a környezetének. Csaxólok.

2022.02.11. 12:55:55

@baalint1:
budapest kettes számú elképzelése. a szociometria. a szegények is legyenek már célcsoportok. összunk pénz jól célzottan. mondjuk balmazújvárosban (vagy egy átlagos méretű magyar településen) konkrétan kinek és mennyit.

G. Nagy László 2022.02.11. 13:03:57

@]{udarauszkasz:

"A boldogsag nem letezik ezen a vilagon,mert ez egy szimulacio,aminek a szenvedes a celja. Az osszes esemenynek,es ezek lancolatanak a kin es a szenvedes a celja,nem holmi boldogsag."

Színtiszta trollkodás, vagy valamiféle vallási ideológia?

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.02.11. 13:04:17

@G. Nagy László: " Elmerülni egy regényben, társasjátékozni, sportolni, szexelni, vagy akár egy tartalmas beszélgetést folytatni pár pohár bor mellett - filléres és mégis tartalmas örömforrások"

Valóban. Annyira, hogy mondhatni primitív.
Azt jelenti, amit írsz, hogy céltalanul élni, miközben valaki/valami megteremti ezek lehetőségeit. Ja, van ilyen hely . Börtön...kivéve a kocsmázást. Várj, akkor mást kell találni: vidéki kocsma! Az igazi örömforrás!
Találkozhat barátaival! Lehetőség lengőtekézni, fröccs mellett beszélgetni, a sex, kártya is elérhető, és ha a pultos Erzsi hajlandó, a szex is megoldott! A segély minden hónapban érkezik!

G. Nagy László 2022.02.11. 13:10:57

@cvsvrs: Nem igazán értelek.

A létezésünknek mindössze két dimenzióját tudjuk megkülönböztetni. Az egyik az, amelyik a társas kapcsolatainkról szól. Ezt a dimenziót minden ízében a marketing jellemzi. A fogalom annyit tesz: piacra vinni. Magyarul: termékünket - saját magunkat, árunkat, szolgáltatásunkat, alkotásunkat, munkánkat, hitünket, barátságunkat, szerelmünket - megpróbáljuk vonzóvá, kívánatossá, szerethetővé formálni. Ez maga a marketing és valójában minden szavunk, minden szempillantásunk ezt szolgálja.

A másik dimenzió az önfeledt, önző, a külvilágot kizáró gyermeki énünké, melynek minden értékelhető pillanatát a flow állapot jellemzi.

Te valamiért a létezés mindkét dimenziójával haragban állsz. Micsoda életuntság ez?

G. Nagy László 2022.02.11. 13:14:22

@Igazamvanvagyigazamvan?:

"Annyira, hogy mondhatni primitív."

Egyetértek. Lehet akár primitív is. Bár amikor egy fizikus, vagy egy biokémikus a legtökéletesebb flow állapotban kutatómunkát folytat, én azt azért nem nevezném primitívnek.

G. Nagy László 2022.02.11. 13:17:52

@aefzuj:

"Amúgy, aki valóban boldog az élvezi a boldogságot és nem itt mesél róla mindenféle elméleteket a környezetének. Csaxólok. "

Nézd, idén leszek ötven. Én már nem vágyom napi három lepedőakrobatikára. De még fociból is elég kettő egy héten. Fura, hogy azt el sem tudod képzelni, hogy az eszmecsere is lehet örömforrás, holott te is részt veszel benne...

2022.02.11. 13:41:44

@G. Nagy László:
nekem természettudományos iskoláim vannak. a létezésnek két dimenziója a flow és a zen. vagy a férfi és a nő. vagy bal és a jobb agyfélteke. vagy a kelet és a nyugat. vagy a logika és a fizika, vagy a fizika és a metafizika, vagy akármi. a világi és a nem-evilági bölcselet.

]{udarauszkasz 2022.02.11. 13:42:45

@G. Nagy László: nekem a boldogsag az lenne,ha valamilyen modon lehetosegem nyilna uj,erdekes dolgokat tapasztalni,megelni, latni,megtanulni. A heten ez egyszer adatott meg, egy oracskara,mikor szerda este sikerult elkapnom az Orion kodot 2000mm-es teleobjektivvel.
Ezt fel kell irni,mert hasonlo csak 1x adatik meg egy honapban.
Aztan jott is a buntetes,azota minden es mindenki csak szabotalja a napomat. Az orrom elott lezart alaguttol elkezdve,az elmeletileg jo,de megsem mukodo allofutesig minden volt mar. A mai nap ugy indult,hogy a kezemben maradt a szemelyauto kilincse. Nalam mindig pentek 13a van,es ez mar igy megy,miota az eszemet tudom. Ez a vilag ilyen,igy van megtervezve. Pokol,es kesz.

2022.02.11. 13:46:22

@G. Nagy László:
a létezés két dimenziójának elméletében kell egy koordináta rendszer és abban mérhető mennyiségek. másképp nincs dimenzió, nincs mérték, mérce.

G. Nagy László 2022.02.11. 13:57:10

@]{udarauszkasz:

"A mai nap ugy indult,hogy a kezemben maradt a szemelyauto kilincse. Nalam mindig pentek 13a van,es ez mar igy megy,miota az eszemet tudom."

Van ilyen barátom :)

Nekem meg rendszerint mindig minden sikerül. Sosem robban le a kocsim, mindig találok parkolóhelyet, mindig időben odaérek mindenhová és a tervezett programjaim szinte kivétel nélkül megvalósulnak. Nálam a pókerasztal a vezeklés és az örök péntek13 terepe, de még ott sem adom fel...

G. Nagy László 2022.02.11. 13:59:31

@cvsvrs: Az egyik dimenzió az, amikor magadra koncentrálsz, a másik amikor másokra. Ez elég egyszerű. Ide milyen mértékegységet kívánsz bevezetni???

CSOKKI MÁLNA 2022.02.11. 14:00:07

@Iván Gábor IGe: “ Szórd szét kincseid, a boldogság legyél te magad..”

]{udarauszkasz 2022.02.11. 14:13:19

@G. Nagy László: en mar kezdek oda jutni,hogy feladom.

baalint1 2022.02.11. 14:17:32

@cvsvrs:
Az a baj, ha elmaradott térségekben osztogatsz, vagy közmunkaprogramot csinálsz, akkor azzal ott tartod az embereket anélkül, hogy piaci alapon munkahelyek jönnének létre, ezzel csak konzerválod a nyomort.

baalint1 2022.02.11. 14:18:18

@G. Nagy László:
Szvsz ugyanaz mint a középkori kereszténység lényege, csak más szavakkal. A földi életünk csak siralomvölgy, csak a mennyben lehet majd jó.

Iván Gábor IGe · vilagnezet.blog.hu 2022.02.11. 14:25:31

@baalint1:
Elég tudni elkerülni a boldogtalanságot ...
Ez (boldogság) éppen ugyanolyan lehetetlen és paradox dolog, mint mindenkit szeretni .. mert akkor senkit sem szeretsz ... A szeretete a különbség a kontraszt adja ...
Elég lenne bőven és az kivitelezhető , ha az emberek el tudnák egymást viselni ...
( A szeressétek egymást hazugság!!!! .... és egy kitalált meselény szájába adták )

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.11. 14:37:59

Márai egy mocskos polgár volt, nyilván nem tudhatja mi a boldogság.

alöksz róz 2022.02.11. 14:39:02

@G. Nagy László: "milyen mértékegységet kívánsz bevezetni" - a forintot.
cash flow :-)))

CSOKKI MÁLNA 2022.02.11. 14:40:31

@CSOKKI MÁLNA: ..gazdagság..rosszul emlékeztem. A teljesség felé: youtu.be/akAeGaXiCto

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.11. 14:43:59

@G. Nagy László:

N em ennyire egyszerű.

3300 dollár összesen havonta, de ebből kézhez csak egy részt kapsz, mert ebben bnenne van az ingyen lakbérlet és az ingyenes egészésgügy és tanulás is (akár külföldi egyetemen is).

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.11. 14:46:25

@cvsvrs:

Csak bahreini és katari állampolgárok kérelmezhetik az állampolgárságot, ők is csak 15 év után.

Bárki más csak úgy lehet, ha a 7 sejk valamelyike szponzorálja őt: évente átlag 10 ilyen eset fordul elő.

Kivétel: nők, akiknek a férje állampolgár. Ők kérhetik 15 év után.

2022.02.11. 15:15:17

@G. Nagy László:
ez a klasszikus szociálliberalizmus. a szocializmus a társas lét, a liberalizmus az egyén oldaláról közelít. és ebből adódnak az állam és a piac feladatai. (a modern társadalmakban az egyház nem játszik különösebb szerepet, mert az emberek fel vannak világosulva.) csakhogy ez a kettős beosztás nem működött. ez eredményezte az mszp-szdsz koalíció bukását. és ebből lett a többségi elnyomók és a kisebbségi elnyomottak politikája.

volt még a versengő (competitív)-együttműködő (cooperatív) társadalmi elképzelés. ennek felelne meg a liberalizmus és a konzervativizmus. erre volt alapozva az szdsz-mdf paktum. és kb. ennek lenne híve márki zay péter is egyébként. amihez nem kellenek a szocik. csak valahogy őket is be kell venni a megállapodásba, mert nélkülük nem váltható le az orbán. a konzervatív és a liberális értelmiség összefog és megalkotják a társadalmi szerződést. amivel modernizálják az államot. mert ilyenformán felvilágosodnak a magyarok és megokosodnak tőle.

ezekkel próbálkozik az értelmiségi elit.

Andy73 2022.02.11. 15:35:41

@cvsvrs: ha a politikától és a politikusoktól varod a boldogságot, csalódni fogsz (hiába vagy felvilágosodva).

2022.02.11. 15:43:53

@baalint1:
debrecenben az elmúlt 10 évben cca. 1,000 milliárd forint tőkebeáramlással cca. 10,000 új termelő munkahely jött létre. ezek a nagyságrendek. tehát 1 szabad piaci munkahely létrehozása cca. 100 millió forintba kerül. és ez a belépési küszöb. ennél csak több.

értem, hogy a fogyasztói piacon mindez alacsonyabb. valaki megélhet abból is, hogy krumplilángost süt a vásárban. vagy újságot árul a buszállomáson. vagy kamionozik. de egy globálisan versenyképes járműipari üzemben, vagy egy globálisan versenyképes nyomdaipari vállalkozásban 1 munkahely temérdek pénzbe kerül. megtérül, mert mondjuk a a munkások a lego játékok, vagy a gyógyszergyárak használati utasítását nyomtatják. csakhogy minden cent, vagy fillér számít. tehát a legmodernebb gyártósorral kell rendelkezni. és azt az átlag nyomdász nem tudja beszerezni. nem a képzettsége számít, vagy az hogy hány nyelvet beszél, hanem az, hogy milyen családba született, és ebből következően milyen kapcsolatrendszere van. ez számít elsősorban.

2022.02.11. 15:59:33

@Andy73:
én személy szerint nem várok ilyesmit. az átlag magyar választó azonban elvárja, hogy az állam támogassa a boldogulásban. és ennek eredményeként a "world happiness index" rangsorban, amit (ugye boldogság mutatónak szokás fordítani inkább boldogulást jelent). ebben magyarország 2010-12-es időszakban a 110. volt a listán és most az 52.
photius.com/rankings/happiness_country_rankings_2012.html
worldpopulationreview.com/country-rankings/happiest-countries-in-the-world
tehát elég látványos a javulás. azért, mert a kormányzati kommunikáció másról se szól csak arról, hogy magyarország csodálatos, jobban teljesít, előre megy, nem hátra, stb. és ettől a többség mérhetőbben boldogabb feltéve, hogy lehet ezt mérni egyáltalán. ezt nem az alapjogok központ, a századvég, a nézőpont intézet mondja, hanem valami nemzetközi think tank.

tehát úgy tűnik, hogy a politikai attitűd nagyon is számít.

baalint1 2022.02.11. 16:00:54

@cvsvrs:
Az államnak nem lenne dolga közvetlenül finanszírozni a munkahelyteremtést. A piacon meg megteremtődnek a munkahelyek, ha a beruházások olyanok, hogy meg tudjanak térülni. Hangsúlyozom, piaci alapon, nem mert az állam szénné támogatja.
Az állam amit tud csinálni, az az infrastruktúra építése, az oktatás fejlesztése, vagy akár a mobilitás elősegítése, ha az adott helyen valami akadályozza a megfelelő munkahelyek létrejöttét. Egy rakás vidéki város eleve a tervgazdaság idején duzzadt fel, és nem várható, hogy majd annyi munkahely létre fog jönni, hogy a még mindig relatív sok környéken élő embert ott tartsa.

baalint1 2022.02.11. 16:06:22

@cvsvrs:
Az első változat azért nem működik, mert a liberálisok kicsi, a szocialisták nagy államot szeretnének, és mellesleg ez már a koalíció idején is így volt. Alapvetően a jobboldali-konzervatívoknak az ideális szövetségesük a liberálisok, mert az állam szerepéről hasonlóan gondolkodnak, csak társadalmi eltérésekben vannak távol. Ha tisztán nézem, a régi vonalas MSZP (tehát a reform szárnyak nélkül) közelebb áll a Fideszhez gondolkodásmódban, azt leszámítva, hogy a Fidesz sokszor vált irányt, de most az elmúlt 12-18 évre gondolok elsősorban. Mert mindkettő nagy állam, erős állami beavatkozás párti, akik a liberálisokkal és a jobboldali-konzervatívokkal ellentétben nem hagyni akarják működni a gazdaságot, hanem irányítani.

2022.02.11. 16:43:21

@baalint1:
mzp jobboldali konzervatív és elsődlegesen a liberálisokkal kötne koalíciót és nem a szocikkal. csakhogy ennek nincsen szavazója. annak, hogy surányi györgy és mondjuk róna péter leülnek egy tárgyalóasztalhoz. és a legjobb szándékkal kiokoskodnak valamit, amit a pénzpiac majdnem biztosan megenged. (tehát ez nem az, hogy el kell adni mindent, ki kell szolgáltatni mindent, mert a magyarok egy semmire se alkalmas szolganép. nem az szdzs extrémitása). hanem mondjuk király júlia a brüsszeli kdb bank képviseletében beül egy tanácsadó testületbe és bod péter ákos azt mondja, hogy itt esetleg valami engedményt el lehet érni.) ez az szdsz-mdf értelmiségi paktumok. mzp is ilyet képzel el a tanácsadó testületében. ezzel nem lehet választást nyerni. ezért beveszik a szocikat is.

és ezeket leveri az orbán vezette fidesz.

6.Lenin 2022.02.11. 16:43:22

@Iván Gábor IGe:

Szentkép árus!

Talán most az 1x hiszek neked, mint a semmiben sem hívők Istenében. Boldogság.

Gyerekkoromban egyszer hazafelé tartva megnéztem egy hullát. Egy gödröt ástak, de beszakadt, és a ráömlő homok miatt megfulladt egy fiatal ember. A barátaim azt mondták, hogy ne nézzem meg, de kíváncsi voltam. egy szörnyű látványra számítottam, de tévedtem. Szint mérhetetlen, elmondhatatlan nyugalmat láttam az arcán. Azóta,, akiket láttam holtan, nagyapámat, apósomat, ugyanezt a végtelen nyugalmat láttam az arcukon.

Ők valószínűleg már nem hittek, hihettek semmiben, mert nem volt tudatuk (talán). Vagyis akkor leszel boldog, ha már nem hiszel semmiben, mert nem is tudsz hinni semmiben sem, hiszen megszűnt a tudat, ami mozgat az életben. Vagyis az igazi boldogság a halálunkkal kezdődik (vagy amit utána "élünk" meg, de eddig még senki nem tudta azt elmesélni nekünk. Amíg tudatunk van, soha nem leszünk boldogok, mert a következő időtöredékben már megint másra vágyunk. Kamuzni a boldogságról, főleg magunknak, meg tök értelmetlen. Másnak lehet, bár annak sincs sok értelme.
Nem tudom te hány éves vagy, de megígérem, ha meghalok, belépek az egyházadba, hogy a továbbiakat boldogként élhessem meg. Mondjuk még nem hajt annyira a kíváncsiság, de, ha eljön és addig nem találok jobbat, belépek, ezt tutira megígérhetem, talán. De minden változó.

www.youtube.com/watch?v=wHC2zBmtNas

G. Nagy László 2022.02.11. 16:45:11

@CSOKKI MÁLNA: Weöres Sándor verse a lényeget ragadja meg, gyakran idézem magam is. A másik idézet Révész Sanyitól van, igaz?

G. Nagy László 2022.02.11. 16:50:47

@CSOKKI MÁLNA: Most nézem, hogy az is Weöres, csak Révész is használja:

www.youtube.com/watch?v=jACng_4D2W0

2022.02.11. 17:04:17

@baalint1:
a napi hírekből szoktam példákat hozni. egy mai hír, hogy nemzetközi robotépítő verseny válogatója lesz debrecenben. és ezen az egyik debreceni mikroelektronikai cég 6 csapatot indít. 6 iskolában 200 diák kapott tőlük ehhez eszközöket.

debrecen mellett nyíregyháza 1-1 iskola. ez eddig nem túl meglepő. és mellette derecske, nyírábrány, sajószöged, valamint fehérgyarmat. miért? mert felteszem, hogy a helyi vezetők ezekről a helyekről származnak. és a saját általános iskolájukat megtámogatják.

és te mondhatod, hogy mégis ki fog baz megyében sajószögeden robitikát csinálni? vigyék miskolcra, persze azt is a tervgazdaság duzasztotta ekkora településsé. a sajószögedi a sajószögedit támogatja meg. vagy mondjuk a multi dolgozói között van egy leányzó, akinek a sajószögedi gyerekek írtak egy levelet, hogy ők nagyon szeretnének programozni robotokat. és mennyi esélye lesz, hogy ebből globálisan versenyképes vállalatok jönnek létre? semennyi. és az érdekli a multit? nem. illetve dehogy nem. az a jó.

G. Nagy László 2022.02.11. 17:23:41

@alöksz róz:

"cash flow :-))) "

Kétségkívül az egyik legintenzívebb áramlatélmény :)

2022.02.11. 17:39:32

@alöksz róz:
az egyik dimenzióban van a forint. a másikban pedig szavazatszám. olcsó szavazatvásárlás.

baalint1 2022.02.11. 17:55:38

@cvsvrs:
Ha van ki foglalkozzon a gyerekekkel, vagy legalább valamekkora rálátást tudnak szerezni ezen területről a derecskei, nyírábrányi, sajószögedi gyerekek, akkor lehet, hogy simán megérte, viszont egyáltalán nem valószínű, és egyébként nem is túlzottan ésszerű, hogy majd felnőttként a jelenlegi lakhelyükön fognak dolgozni akár pont ilyen területen, vagy más műszaki területen. Az viszont jó oktatás mellett realitás lenne, hogy ők költöznek majd oda, ahol lehetőségük lesz ilyennel foglalkozni.

2022.02.11. 18:01:34

@baalint1:
a napi hírekből egy példa. elkezdődött 66. bocskai istván ökölvívó verseny. közel 20 ország közel 200 versenyzője lép a ringben. a verseny idén először pénzdíjas. a world boxing tour keretei között rendezik és egy minimális összeget 100 ezer dollárt osztanak szét. ami ugyebár cca. 30 millió forint. a szabad piaci hozzájárulás 65 éven át 0 forint volt. és most 30 millió forint.

mégis hogy működik ez? az állam lényegében a fölösleges szállodai kapacitást biztosítja, kosztot és kvártéjt kapnak a versenyzők. és világranglista pontokat lehetett szerezni. 65 éven másod-harmadvonalbeli boxolók 0 forintért jöttek öklözni. és most 30 millióért. úgy, hogy az állam szállásolja el őket. és ettől a szálloda télen nem zár be, nem megy tönkre.

helyes ez a gyakorlat? budapestről nézve aligha. mert az ökölvívás egy profi sport. és tartsa el magát. vagy ez sportdiplomácia. erre is szükség van. a budapesti vasasnak és vidéki boxkluboknak ez kiváló lehetőség. hogy összemérhetik a tudásukat hasonló képességű versenyzőkkel. tehát az államnak ez megéri. vagy nem éri meg.

pénzkiadás és szavazatszám függvénye.

alöksz róz 2022.02.11. 18:06:54

@cvsvrs: még mindig nem derült ki, hogyan kapcsolódik szerinted a pénz és a flow

alöksz róz 2022.02.11. 18:08:13

@alöksz róz: azt sejtem, hogy a válasznak köze lehet a feudalizmushoz

2022.02.11. 18:23:40

az ökölvívás nem egészen profi sport. ugyanis a boxolók pénzért öklöznek egyfelől. világranglista pontokért másfelől. és a másod-harmadvonalbeli boxoló utóbbiakat kapja a pofonok mellett. és kap kosztot és kvártéjt az államtól. amelyik ezt támogatja. ez ugyanis szavazatokat hoz. mert politikusok fényképezkednek kokóval. és ez sportdiplomácia. és ez elősegíti a társadalmi integrációt. nem hagyja bedőlni télen kiüresedő szállodát.

a verseny főtámogatója nemzeti szinten a duna aszfalt. a nemzetközi szintem pedig a gazprom. az ökölvívás nem kizárólag piac. a gazprom nem azért támogatja ezt, mert az ökölvívás szerelmesei így több gázt vesznek tőlük.

érhető ugye, hogy ez szabad piac elmélet mennyiben érvényes. monaco-i nagyhercegségben és mondjuk vecsésen.

ulpius66 2022.02.11. 18:33:47

"Boldogság nem létezik, vagy ha van is, elérhetetlen"

Extra Hungariam non est vita, si est vita, non est ita!

alöksz róz 2022.02.11. 18:48:46

@cvsvrs: "mert politikusok fényképezkednek kokóval." - :DDD
ez jó

2022.02.11. 19:08:34

@alöksz róz:
a legtöbb politikus világképében a világ pénzkiadás és a szavazatszám függvénye. abban méricskél. és a társadalom többsége a politikusoktól azt várja, hogy a szavazataiért cserébe támogassák a boldogságát. amivel kapcsolatos a flow.

így függ össze. pénz, szavazat, politika és a flow. az nem kizárólag cash flow. nem kizárólag piac. aztán a szociálliberális mondhatja, hogy aha. szavazat, társadalmi dimenzió. a boxolók többsége félprofi, a pénz mellett ranglista pontokért boxol. tehát a versenynek a piac mellett van közösségi jellege. a rendező adja a kosztot és kvártéjt. az állam megrendeli és így nem viszi csődbe a panzióst télen. hanem fizeti az adót nyáron. és ez szezonalitás. mindjárt mérhető időben. és térben.

a fejlődés mérhető áramerőben. elektromos teljesítményben. kósa lajos sajtótájékoztatót tartott. 740 mw-os kábelt húznak debrecen határába. és a magyar energitkában csúcsterhelés eddig 6900 mw-os volt. ha ekkora baszott nagy vezetéket húznak, ami ugye ekkor teljesítményt ad le, akkor vélhetően könnyebb lesz a munkavégzés. magasabbak a fizetéssel. a flow összefügg a megawatt-tal.

na most ebből melyik vetület az elsődleges? kinek kinek az ő hite szerint. idehozunk annyi munkagépet, hogy az paks felét majdnem leterhelni. ebből évi 100 ezer tonna nikkel származékot dolgoznak fel. ebből ugye lehet környezetszennyezés. egy mai hír, hogy ki kellett üríteni az egyetem kémia épületét, ahol éppen 300 diák tanult. mert valami rosszul sült el a laborban. 2 embert kórházba szállítottak. a flow partikulárisan mérhető mólban, vagy mikrogramban? ja.

melyik számít elsődlegesen? kinek kinek a hite szerint. lehet gondolni, hogy az egyéni és a társadalmi vetület. ezek számítanak. ez a klaszikus szociálliberalizmus.

2022.02.11. 19:10:30

@alöksz róz:
úgy értem kovács kokó istvánnal.

2022.02.11. 20:09:23

@alöksz róz:
pénz, szavazat és hit. ha szereted kettőre egyszerűsíteni, akkor költségvetési kiadás és nettó szavazatszám. ez mondjuk egy elég egyszerű modell, ami közelíti a politikusi gondolkodást kampányidőszakban különösen.

2022.02.11. 20:28:44

egy mai hír. ebből talán megérted, hogy miről regélek. errefelé nincs amerikanizmus.

debreceni gyerekek lila lufikat eregetteka téren. 300-at. azért, mert ma van a betegek világnapja. évente cca. 300 gyermek lesz leukémiás. a lila a reménység színe. és őnekik és őértük írhattak vagy nekik rajzolhattak üzenetet. "hallják meg az égiek jókívánságainkat" címmel. prof. dr. kiss csongor vezetésével.

errefelé a gyerekeket (és különösen az elit családok gyerekeit) nem kifejezetten az amerikanizált flow élményre nevelik. óvodás kortól azt mondják. oké. évente 300-an lesznek leukémiások.és közülük vannak, akik meghalnak. milyen üzenetet írnátok neki. ez az feladat.

vagy egy mai játék a mediaworks propaganda lapjában. keresik a régi törzshelyeket. flow élényt a régi törzshelyeken. hogy értsd az összefüggést. és példának hozzák fel, hogy milyen csodálatos volt egy debreceni espresso az akkori sztálin körút (!) és gorkij fasor (!) sarkán.
cdn.haon.hu/2022/02/o8sTLDBq7l5diwDvoUMIgtwsPmgXnOdUrILC_wxuyqY/fill/850/478/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzQ5NjQ5MjYwN2YyYzRmZjNiZWQyMmFjNDdlYTQzM2Fj.jpg
és ezt nem thürmer gyula kommunista kiadványa, hanem a mediaworks. a sztálini világ flow élménye: az espresso. debrecenben egy kicsit minden máshogy van. thürmer pártje nem a fideszen kívül van a dk ellen, hanem szinte minden ideológia a fideszben egyesül.

Diorella Queen 2022.02.19. 20:15:40

Kántál a vén, erejét gyűjti

Kört készít a démont űzi.

Kezében ott van a kezdet s vég,

A mágia alkonya nem jött el még.

Más síkon jár-kel, dúdol egy dalt,

Halál szele kél s ő táncol majd.

Hogy szívében miért nincs félelem?

A mágia mondja el s a Tűz elem:

Lángol a buja vágy s a szenvedély,

A vén álma most életre kél:

Fiatalság s örök élet

A mágia dala a végítélet.

Föld felett száll a vén-ember,

Nincs oly tett, mit ő nem mer!

Hogy szívében miért nincs félelem?

A mágia mondja el s a Lég elem:

Vihar, orkán , vad tornádók

Ősi múltból erőt hozók.

Düh gyűlölet s mély harag,

A mágia segít, s egy sem marad!

Most pihen az agg s körülnéz,

A levegő akár az édes méz.

Hogy szívében miért nincs félelem?

A mágia mondja el,s Víz elem:

Lassú a víz és partot most.

Az élet az úr, de csak halált hoz.

Ha békét keresel, lépj az útra:

A mágia a választ majd megsúgja!

A földre száll az agg végül,

Nevet, egy pillanat, s megvénül.

Hogy szívében miért nincs félelem?

A mágia mondja el, s a Föld elem:

Születés-élet-halál a Körben

Az értelmet keresed mind e-közben!

DE SOSEM A CÉL, AZ ÚT A LÉNYEG!

A mágia hite a belső lényed!

A kántálás most abba marad.

A varázs elszáll, a Kör megszakad.

Tűz, levegő, víz és föld elem,

A mágus elsétál, nincs benne félelem.

6.Lenin 2022.02.20. 09:27:40

@G. Nagy László:

Az élet, és valaki, aki tisztán lát, leírta a lényegét. A többi lényegtelen.

Diorella Queen 2022.02.20. 17:07:04

@G. Nagy László: Ismeretlen.
Ez egy nagyon régi vers.
süti beállítások módosítása