téveszmék

téveszmék

"Nincs a pénznél hathatósabb kártevő"

2025. május 19. - G. Nagy László

mero_penz.jpg

 

Tudom, tudom, nem igazán férfias dolog, ám töredelmesen bevallom: szeretem a gyümölcös söröket. Egyik jó cimborám kocsmájában, a Guri Serházban is gyakran fogyasztok a helyi áfonyás, barackos, almás és meggyes különlegességekből. Amikor Mérő Laci barátom pár hete felhívott, hogy beszélgessünk kicsit, egyértelmű volt, hogy hol fogunk kikötni. Sikerült őt is rávennem, hogy megkóstolja e csajos finomságokat... Nem ittunk gyorsan, a három-négy korsó órkon át kitartott. A következő napokban pedig új és izgalmas olvasnivalóm is akadt.

 

mero_penz_2.jpg

 

Mérő Laci legújabb könyve a pénzről szól, mégpedig két, gyökeresen eltérő megvilágításban.

 

A PÉNZ PSZICHOLÓGIÁJA

 

A kötet első része a pénzzel kapcsolatos emberi motivációkat taglalja. "A legtöbb ember számára a flow elérésének leginkább megvalósítható útjai a művészet, a szex és a sport. De a pénz csinálása is nagyon alkalmas tevékenység a flow megjelenésére. Az emberi pszichikum úgy működik, hogy a pénz nagyon könnyen tud belső motivátorrá válni. Erről sem az ember, sem a pénz nem tehet - egyszerűen ilyen a flow, illetve ilyen a pénz természete." Ami engem illet: magam sem azok közé tartozom, akik az anyagiak hajkurászásában keresik a boldogságot. Mi több: eleddig nem is igazán értettem az olyanokat, akik néhány százmillió után sem tudnak leállni. Mérő Lacinak azonban egyetlen analógia elég volt ahhoz, hogy elmémben világosságot teremtsen: "Albert Einstein 1905-ben, huszonöt évesen négy szakmai dolgozatot publikált, amelyekben megoldotta az akkori fizika négy legfontosabb problémáját. A Nobel-díj-bizottság számára nem is az volt a kérdés, megérdemli-e a díjat a fiatal tudós, hanem az, hogy melyik dolgozatát jutalmazzák vele. Mégis, Einstein élete végéig elmélyülten foglalkozott a fizika kérdéseivel, és senki sem kérdezte, minek ez neki, amikor már annyi fontos eredményt és magas elismerést ért el. Lehet, hogy valamilyen módon hasonló a helyzet a sikeres üzletemberek százmillióival is?"

 

A szerző beszámol azokról a laboratóriumi kísérletekről, melyekben különböző állatokat igyekeztek rávenni bizonyos munkafolyamatokra (például pedálok nyomogatására). Azt tapasztalták, hogy bizonyos motivációk - táplálékszerzés, szex, játék, kíváncsiság, társak jelenléte - alkalmasak voltak arra, hogy az érintett egyedek aktivitást mutassanak, vagyis megdolgozzanak a jutalomért. Ezeket éppen ezért nem is nevezhetjük tipikusan emberi motivációknak. Akadtak azonban olyan indíttatások is, amelyek az állatok esetében a legkevésbé sem működtek. Ilyen a felhalmozás, a hatalom, a csere, illetve a teljesítmény. Nem arról van szó, hogy az állatok esetében ezek a jelenségek nem léteznek, csupán arról, hogy ezek elvontabb értékek, munkavégzésre nem alkalmas motivátorok. "Egy állat nem hajlandó keményen dolgozni pusztán csak azért, hogy magasabbra tudjon ugrani, vagy távolabbra tudjon eldobni egy fakorongot. Egyik állatnál sem sikerült megfigyelni, sem kísérletileg kiprovokálni olyan erőfeszítést, amelyet valamilyen teljesítmény elérése vagy javítása motivált. Amikor például a versenylovakat edzik, azt az állat talán élvezi, de magától nem csinálná." Érdekes módon azt látjuk tehát, hogy a legtöbb humánspecifikus motiváció valamilyen módon kapcsolódik a pénzhez. És nem csupán arról van szó, hogy az állatok világának tudatszintjén a pénz nem alakulhatott ki, de arról is, hogy a homo sapiens esetében ez egyenesen elkerülhetetlen volt.

 

"Nem tudjuk kiverni a fejünkből, hogy a kapitalizmus alapja a kizsákmányolás. Pedig érdemes lenne, ha szemünk előtt célként a fejlett kapitalista országok életszínvonala lebeg." Mérő jól érzékeli: sokan a mai napig negatív színben látják a piacgazdaságot és magát a pénzt is. Miközben a mai kapitalizmus működésének az alapja nem más, mint a bizalom. Ez nem egy cukormázas frázis csupán, hanem számos közgazdász által igazolt tény. A szerző Fukuyama Bizalom című, 600 oldalas művét említi, amely végigszalad a Föld csaknem minden országán, rámutatva, hogy a gazdasági fejlettség igen szorosan összefügg az adott országban az emberek egymás iránti bizalmának általános szintjével. "Ha a két fél megbízik egymásban, egymás szemébe néznek, kezet fognak, és mindketten biztosak benne, hogy a megállapodás értelemszerűen, pontosan teljesülni fog, azzal rengeteg holtteher-költséget megspórolhatnak. Ezért függ össze nagyon szorosan egy ország gazdasági fejiettsége az általános bizalmi szinttel. A bizalom szinte minden áru költségét csökkenti, mert eleve kevesebb a holtteher-költség. Így válik egy olyan ködös pszichológiai fogalom, mint a bizalom valódi gazdasági tényezővé."

 

A PÉNZ BIOLÓGIÁJA

 

"Pénz a pénznek az apja" - tartja az ősrégi mondás, ám ezzel már át is eveztünk a könyv második részébe, amely a pénz biológiáját taglalja. A szerző az élet logikájáról, a kemotonokról, a génekről, vagyis a replikárorokról értekezik. Definiciót is ad hozzá, három feltételt meghatározva:

  • Hosszú életűek, azaz képesek nagyon sokáig változatlan formában fennmaradni.
  • Szaporák, azaz gyorsan és hatékonyan létre tudnak jönni újabb és újabb példányaik.
  • Pontosan másolódnak, de nem túl pontosan, azaz az új példányok nagy, de azért nem 100%-os biztonsággal azonosak az eredetivel.

A replikátor életet generál, mégpedig úgy, hogy csoportokba szerveződik és túlélőgépeket (élőlényeket) hoz létre. Ez nem csupán a biológiai replikátorra, a génre igaz, hanem az élet minden más formájára is. A mém szót immáron fél évszázada ismerjük, még úgy is, ha a laikus többség számára csupán egy vicces dolgot jelent, amely az interneten terjed. (Ezek is mémek, ám azokon belül csupán egy szűk szegmenst képviselnek.) Az eredeti definíció szerint a mémek a gondolatok azon legkisebb, már önmagukban is értelmes egységei, amelyek nem genetikusan meghatározottak, és amelyek eléggé megbízhatóan és termékenyen másolódnak az egyik emberi agyból a másikba. Mérő László könyvének második részében azt állítja, hogy a géneken és a mémeken kívűl létezik egy harmadik fajta, gazdasági természetű replikátor, melyet mónnak nevez. Ez hozza létre a gazdasági életet. A món olyan információ, amely egy vállalat egy tulajdonságát írja le, és amely tőkebefektetést képes vonzani, s így (más alkalmas mónokkal együtt) egy vállalatot, azaz egy gazdasági élőlényt képes generálni. A cégek mónállománya jellemzően megtalálható az alapító okiratban, illetve az üzleti tervben (alapötlet, misszió, szervezeti felépítés, a tulajdon átruházásának szabályai stb.). Ami pedig a pénzt illeti: többféleképpen is lehet replikátor. Ha valaki egy esti sörözés során az üzleti ötleteiről beszél, az könnyen mémmé nemesülhet, ha a téma gyakorta felmerül. Món azonban csak akkor válik belőle, ha tőkebefektetőre talál, vagyis tényleges megvalósításra kerül.

 

A könyv vége felé Mérő a kétféle darwinista világképen morfondírozik. Az evolúciós pszichológia azt állítja, hogy a kőkorszakra hangolt emberi agy nemigen változott az elmúlt százezer év során, ezért van az, hogy csak pislogunk az információs forradalmat látva, s nemigen tudunk megbirkózni a minket érő, kezelhetetlen mennyiségű impulzussal. Ezzel szemben az egyetemes darwinizmus szerint a mémek önálló evolúciója koevolúcióban áll a gének evolúciójával, így aztán agyunk olyanná formálódott, amely az információs társadalomban való létezésre is alkalmas. Jómagam azt gondolom, e két világkép közt csupán látszólagos ellentét feszül. Pusztán arról van szó, hogy több mint nyolcmilliárdan élünk a Földön, és a legkevésbé sem vagyunk egyformák. Sem intelligenciánkat, sem tradícióinkat, sem tudati szintünket vizsgálva. A hagyományos darwini szemléletnek (az evolúciós pszichológiának) feltétlenül igaza van abban, hogy elemi ösztöneink nem változtak. Ugyanazok az alapszükségleteink, mint százezer esztendeje; alapvetően ugyanazokat találjuk vonzónak, vagy ijesztőnek, vágykeltőnek, vagy félelmetesnek, amiket annak idején. A férfiak ma is örök vadászok; a nők ma is gyüjtögető életmódot folytatnak (csupán az erdők-mezők helyét a plázák és szupermarketek vették át). Viszont teljes az egyetértés abban a tekintetben, hogy agyunk - fizikai paramétereit tekintve - szinte semmit sem változott az évezredek során. Már akkor is egy feleslegesen nagy hardver zakatolt a fejünkben, amikor még csupán primitív szakócákat készítettünk és a tagolt beszédre sem voltunk képesek. A helyzet az, hogy szemmel láthatóan nem minden ember ugyanazt a fejlődési utat járja be. Amikor azt tapasztaljuk, hogy egyesek még mai is hisznek az ezerszer megcáfolt buta dogmákban; másokat ostoba és mérgező hagyományok tartanak fogva; sőt olyanokkal is találkozunk, akik a mai napig sem képesek a civilizált emberi kommunikációra, olyankor ne lepődjünk meg, hogy lesznek, akik számára a fejlődés a poklok poklát jelenti.

 

***

 

"Nincs a pénznél hathatósabb kártevő" - a címbéli frázis Szophoklésztől származik, s nyilván van benne némi igazság: a pénz nemtelen célokra is használható, ártani is lehet vele jócskán. Jómagam ezzel együtt nélkülözhetetlen, így abszolút kívánatos eszköznek látom, akár a pszichológiáját, akár a biológiáját vesszük górcső alá. Flow, emberi öntudat, bizalom és gyarapodás - aligha lehet negatív dolog az, amelyhez ilyen fogalmak társulnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr6118862268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

valis47 2025.05.19. 17:32:38

Ha jól értem, Mérő László a barátod? Politikailag nem igazán vagytok egy oldalon pedig...

Wildhunt 2025.05.19. 21:16:09

Mérő László az egyik legokosabb ember Magyarországon. A politikai oldalválasztását nem értem. Ezt a könyvet meg fogom venni és el fogom olvasni, mert biztosan nem az (vagy nem csak annyi) van benne, mint amit itt leírtál.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.19. 21:47:05

A replikátor életet generál, mégpedig úgy, hogy csoportokba szerveződik és túlélőgépeket hoz létre.

a csillagkapu jut eszembe, kibaszott jó sorozat volt

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.19. 21:47:48

@Wildhunt: "Mérő László az egyik legokosabb ember Magyarországon. A politikai oldalválasztását nem értem." - manapság már a kettő összefügg.

Boldeone2 2025.05.19. 22:09:15

Pár gondolat:

- Móm= mam- mon, azaz: vagyon, tulajdon...Egyes keresztényi megközelítésben: maga a démoni hatalom. Modern megközelíésben: power in the money, money in the power..
Ezt látjuk a jelen politikai - gazdasági rendszerben is...

A mammon pénzt is jelent, meg akiben bízunk... de, kiben bízunk? A démoni hatalomban? Vagy ezek csak nagypályás tolvajok?

Keresztényi megközelítésben: kapzsiság, igazságtalanság, torkosság, kevélység, kapitalizmus? Ezek részben főbűnők is....

Folyt...Ki élheti át a "flowt"?

Boldeone2 2025.05.19. 22:17:31

Ezért függ össze nagyon szorosan egy ország gazdasági fejiettsége az általános bizalmi szinttel"

- Akkor nálunk ezért ilyen rossz a helyzet? Hiszen egymást sem álljuk, mi magyarok! Gyűlölködés, és irigység járja át a társadalmat....

Miért lett szar rendszer a kapitalizmus? Nem azért főleg amit Marx leírt a munkaérték elméletben...Hanem éppen a PÉNZ miatt!

A rengeteg és brutálisan egyenlőtlenül elosztott pénzek okozzák a legtöbb bajt, igazságtalanságot és egyenlőtlenséget...

valis47 2025.05.19. 22:24:56

@Wildhunt: Meg kell hallgatni az egykori vitáját Tomcattel, ha még fenn van valahol. Abból az jött le, hogy valójában rettenetesen naiv ember, szobatudós.

Boldeone2 2025.05.19. 22:25:26

Tehát ki élheti át a " flowt-t" ? Ehhez kell az ingelligencia...

A hülye ember unatkozik, nem tud mit kezdeni magával; az intelligensnek meg nem lesz ideje foglalkozni a " flow- al" eleget.

- "Művészet"- eleve nem mindenkinek megy...

- "Szex"- lassan privilégium lesz...Sok szex, sok pénz...Kevés pénz, kevés vagy nulla szex...

- " Sport" - azt még lehet..:)

GyMasa 2025.05.19. 22:34:06

@valis47:
Hát, az elképzelhető...
Viszont azt hiszem, a '22-es választások utáni TV nyilatkozata is tanulságos volt.
(Amikor lement vidékre szavazatszámlálónak, és volt olyan naív, hogy megosztotta az ott látottakból levont következtetéseit, miszerint, lehet, hogy a fidesz nem csal, hanme viféken _TÉNYLEG_ rájuk szavaznak az emberek.... Na lett is kiátkozás a része emiatt.)

valis47 2025.05.19. 22:44:41

@GyMasa: Igen, az később volt már. Igen, ott is naiv emberként ment, de tisztességesen következtetett.

Fuluska 2025.05.19. 23:36:23

@Wildhunt:

"Mérő László az egyik legokosabb ember Magyarországon.

Na ja, de a híres-hírhedt Tomcat-vita során ez még nem volt teljesen egyértelmű... :) LOL

Ha jól értem, a drága Mérő prof. próbál túlélni - alkalmazkodni, mint minden élő organizmus, azonban nagyon úgy tűnik, hogy elfelejtette azt a tényt, hogy a digitális lábnyom korában élünk, a rég elhangzott szavak örök életet nyertek...

@G. Nagy László:

"Mérő László könyvének második részében azt állítja, hogy a géneken és a mémeken kívűl létezik egy harmadik fajta, gazdasági természetű replikátor, melyet mónnak nevez. Ez hozza létre a gazdasági életet."

A kedves Tanár Úr Elvtárs messze került az eredeti 'társadalmi konstrukcionalista' elveitől, látván hogy új szelek fújnak - a klasszikus kultúrmarxizmus ideje lassan lejár -, középutas megúszásra játszik. Bevon mindenféle számára kényelmes evo-pszicho hipotézist, kihagyva a KÉNYES részeket, a szokásos cherry-picking módszerrel. Ez a fazon egy igazi túlélőgép, a pofám leszakad, hogyan lehet ennyi rajongója ennek a "zseninek"...

Érdekelne, vajon Richard Dawkins mit szólna ehhez a "Món" teóriához?!

G. Nagy László 2025.05.20. 08:57:13

@valis47:

"Politikailag nem igazán vagytok egy oldalon pedig..."

Valóban nem. De ennek ellenére tudunk egymással civilizáltan beszélgetni akár politikáról is. Most is főként politiziáltunk. Két nappal később a Magyar Hang készített vele egyórás interjút, abban visszaköszön a beszélgetésünk :)

G. Nagy László 2025.05.20. 09:04:31

@Wildhunt:

"Ezt a könyvet meg fogom venni és el fogom olvasni, mert biztosan nem az (vagy nem csak annyi) van benne, mint amit itt leírtál."

Elég nyilvánvaló, hogy egy ötperces posztban nem szerepelhet minden, amit egy 300 oldalas könyv tartalmaz. Én olvasás közben jegyzetelni szoktam, s ezek a gondolatok ragadtak meg leginkább. Az első részben sok szó esik a viselkedés alapú közgazdaságtanról, ám arról többször is írtam már korábban, nem kívántam erre kanyarítani a témát. A második rész a mónokról szól, egy Robinson-tanmesével végigkísérve. Olvasmányos, én élvezettel faltam.

G. Nagy László 2025.05.20. 09:06:30

@Boldeone2:

"Miért lett szar rendszer a kapitalizmus? Nem azért főleg amit Marx leírt a munkaérték elméletben...Hanem éppen a PÉNZ miatt! A rengeteg és brutálisan egyenlőtlenül elosztott pénzek okozzák a legtöbb bajt, igazságtalanságot és egyenlőtlenséget... "

Időről időre kiengeded a benned lakó kommunistát...

G. Nagy László 2025.05.20. 09:07:55

@GyMasa:

"Na lett is kiátkozás a része emiatt."

Még évekkel később is a fejére olvassák.

G. Nagy László 2025.05.20. 09:11:51

@Fuluska:

"Na ja, de a híres-hírhedt Tomcat-vita során ez még nem volt teljesen egyértelmű"

Láttam annak idején, de már csak halványan emlékszem. Annyi rémlik, hogy Tomcat magabiztosan és jól kommunikált, Mérő Laci kevésbé. De emlékeim szerint egyikük sem mondott hülyeségeket. A cigányság volt a fő téma, ha jól rémlik.

G. Nagy László 2025.05.20. 09:21:14

@Fuluska:

"Érdekelne, vajon Richard Dawkins mit szólna ehhez a "Món" teóriához?"

Majdnem biztos, hogy tetszene neki.

Először is: a szabad piaci működés egy az egyben a természetes szelekció mintáját követi. Ha kívülről nem nyúlunk bele a folyamatokba, úgy a gazdasági élet pont ugyanazt az utat járja be, mint a biológiai élet.

Másodszor: a mém, mint replikátor ma már bevett, ismert és használt fogalom. Mi több: Richard Dawkins tollából való.

Harmadszor: Mérőnek csupán azt kellett igazolnia, hogy a gazdasági élet replikátora más, mint a mém. Meggyőződésem szerint ezt könyvében megfelelően alátámasztja. Nyilván lehet erről vitát nyitni, de akkor mélyebben bele kell menned, ha cáfolni szeretnéd.

valis47 2025.05.20. 10:31:20

@Boldeone2: A svéd társadalom sem biztos, hogy másik végletként követendő példa. A bárgyú, lassú, tesztoszteronhiányos teszetoszaság, gyermeki naivitás, feminista uralom. Megérdemlik, amit a szabadjára engedett migránsoktól kapnak, akiket nem képesek és nem is akarnak megfékezni. 2100-ra már az allahuakbaroké lesz az országuk nyilván.

GyMasa 2025.05.20. 10:59:11

@valis47:
... és meg is kapta a magáét, mert képes volt kibeszélni a kánonból...

GyMasa 2025.05.20. 11:03:38

@G. Nagy László:
A kapitalizmusnak nem a pénz a baja, hanem az, hogy az országokat korrupt, alkalmatlan, kontraszelektált bűnözők vezetik politikusi gúnyában, akiket a mostanra feltört multinacionális cégek irányítanak, és emiatt a törvények nem a szabadpiacot biztosítják, hanem szépen, csipetenként pusztítják azt el, ami ezeket a mono/oligopol szereplőket hozza helyzetbe a kicsik róvására.

G. Nagy László 2025.05.20. 11:33:40

@valis47:

"A bárgyú, lassú, tesztoszteronhiányos teszetoszaság, gyermeki naivitás, feminista uralom. Megérdemlik, amit a szabadjára engedett migránsoktól kapnak"

Egyetértek, de muszáj kiegészítenem e képet.

A svéd társadalom élen jár a progresszió befogadása, elsajátítása és elvárás szerinti visszaböfögése tekintetében. Ez a mélységesen hazug világkép - megspékelve a politikailag korrekt kommunikációval - nem is hozhat létre mást, mint egy végtelenül képmutató világot. A svéd úgy viselkednek, mint az átlagos európaiak a középkorban az inkvizíció előtt, avagy a kelet-európaiak a szocializmus idején. Mindenki tudta, hogy hamisak a dogmák, de muszáj volt papagájként visszamondani a hülyeséget.

Biztos láttad a kultikus videót, amelyben Stockholm járókelőit kapják mikrofonvégre. Egyetért Ön a migránsok befogadásával? Mindenki igennel válaszol. Őn is befogadna a házába migránst, ha a szükség úgy hozná? Természetesen - mondja mindenki. Majd előlép a tök fekete Ali, a beépített ember, hogy őt kéne befogadni. Az összes kibaszott képmutató seggfej azonnal átlátszó kamuzásba kezd: épp felújítás van; a sógornőm odaköltözött; anyám súlyos beteg stb. Mint mi, amikor az volt a kérdés gimnáziumban, hogy miért nem csináltuk meg a házi feladatot oroszból. Így nem lehet társadalmat építeni. Az egész progresszió egy buta hazugság, mely kártyavárként omlik össze az első fuvallatra.

G. Nagy László 2025.05.20. 11:46:59

@GyMasa:

"A kapitalizmusnak nem a pénz a baja, hanem az, hogy az országokat korrupt, alkalmatlan, kontraszelektált bűnözők vezetik politikusi gúnyában, akiket a mostanra feltört multinacionális cégek irányítanak"

Egyetértek azzal, hogy ez súlyos probléma, viszont olvasd vissza, amit írtál, s értelmezzük együtt!

"A kapitalizmusnak nem a pénz a baja, hanem"

A kapitalizmust kezded kritizálni, majd hirtelen

"hogy az országokat korrupt, alkalmatlan, kontraszelektált bűnözők vezetik"

változik a vizsgálat tárgya: az országokról kezdesz beszélni.

Nyilvánvaló, hogy e korrupt, alkalmatlan, kontraszelektált bűnözők, akiktől hemzseg Brüsszel és hemzseg az amerikai Demokrata Párt, a világ legnagyobb kártevői. De ők nem szabad piaci üzletemberek, hanem POLITIKUSOK!!! A probléma nem a kapitalizmussal van, hanem a korrupt politikával. Amíg az államok ilyen brutális hatalommal bírnak és ilyen brutális pénzek felett döntenek, addig mindig is lesz korrupció. És minél inkább a centralizáció felé megyünk - Európai Egyesült Államok, Világkormány és hasonló rémképek -, annál inkább.

(Egyetértek azzal is, hogy a gigavállalatok növekedését meg kell fékezni, amint a monopolhelyzet közelébe keverednek és a szabad piaci versenyt veszélyeztetik. De ez már egy másik kérdés.)

GyMasa 2025.05.20. 12:47:33

@G. Nagy László:
Azért az utolsó csávó, a nyilvánvalóan homoszexuális, befogadta volna Ali-t :-D

elona 2025.05.20. 14:51:45

"A hatalom a pénznél is édesebb!"
(Csurka Pista bácsi után szabadon...eredetileg:"A hatalom a baszásnál is édesebb!")

... magyarul: a pénz csak azért kell, hogy hatalmat szerezz!!!

HA VAN JÓ SOK PÉNZED, AKKOR MEGVESZED A HATALMAT IS!!!!

LÁSD: ELONA MUSK

elona 2025.05.20. 14:56:22

Ha van jó sok pénzed, akkor kilóra megveszed a politikusokat, médiumokat, bankokat, ilyesmiket .... ÉS TIÉD A KORLÁTLAN!!!!!!!! HATALOM!

...UTÁNA MÁN CSAK ETETNED KELL A JÓNÉPET A MÉDIUMOKON KERESZTÜL, HOGY MILYEN JÓ NEKIK..... BEADAGOLVA SZÉPEN, HOGY DEMOKRÁCIA VAN: A NÉP HATALMA!!!!

elona 2025.05.20. 15:01:47

Az igen-igen fejlett nyugati országokban mán akkora DEMOKRÁCIA van, hogy tök mindegy kire szavazol, úgyis ugyanazt a politikát fogják folytatni a pártok!!!!

Lásd pl. Németország!!!!! Semmi, de semmi különbség nincs az eddigi szoci-komcsi-libsi-zöld kormány és a mostani Kereszténydemokrata----keresztényszocialista vezette kormány között!!!!

Aki pedig más politikát kíván folytatni és elege van a mostani moslék pártokból, azt azonnal lenácizzák és kizárják a politikai életből!!!!!
(... mert az új erők nem kérnek a pénz hatalmából....őket nem lehet pénzért megvenni...)

GyMasa 2025.05.20. 15:06:49

@G. Nagy László:
Akkor ezek szerint félreérthető voltam...
A alap idézett mondatra reagáltam.
Abban szerepelt a "kapitalizmus".
Szerintem sincs magával a kapitalizmussal bajom, csak azzal, amit mondtam is fentebb.
Pl. szerintem Jeff Bezosnak simán lehet 1000 milliárd USD vagyona is, ha az Amazon összes alkalmazottja (beleértve a takarítónőt is) havonta 5000+USD-t visz haza.
(amúgy, elég meglepő Youtube video-t láttam erről, ami szerint az Amazonos alkalmazottak azért annyira nincsenek elnyomva, vagy alulfizetve.)

elona 2025.05.20. 15:07:16

Ha csinálnék egy jó kis tesztet, és felsorolnék 10 intézkedést, hogy melyik intézkedés mely német kormány intézkedése volt, nehéz volna eldönteni, hogy a ballibsik szoci-komcsik-libsik-zöldek vezette kormány hozta...... avagy a magát jobboldalinak hazudó CDU/CSU vezette kormány!!!

AZAZ SEMMI, DE SEMMI KÜLÖNBSÉG NINCS A BALLIBSI ÉS A JOBBOLDALI KORMÁNYOK INTÉZKEDÉSEI KÖZÖTT!!!!

NA, KB. ENNYIT A NÉMET "LIBERÁLIS DEMOKRÁCIÁRÓL"..... AHOL UGYE JÓL TUGGYUK A HATALOM A NÉP KEZÉBEN VAN!!!!
(...a jónép meg választhat.....aztán meg ugyanazt kapja.....)

GyMasa 2025.05.20. 15:08:29

@elona:
Persze, hogy nincs különbsé, hiszen az éppen történelmit bukott SPD ugyanúgy benne van a kormányban, mint azelőtt.
Azt hiszem, azt kijelenthetjük, hogy Németországban NEM a népakarat érvényesült februárban.

elona 2025.05.20. 15:38:09

@GyMasa:

Egy intim kérdés: te kinn élsz Németországban?
(... csak azért kérdem, mert akkor te "első kézből" élet át a kinti eseményeket...)

GyMasa 2025.05.20. 17:59:37

@elona:
Igen, 12 éve.
És nagyon nem tetszik, amit itt tapasztalok.

valis47 2025.05.20. 18:56:47

@GyMasa: Az AfD sem képviseli a népakaratot, amíg 50% fölé nem kerül. Ha a többség azon pártokra szavaz, amelyek karanténba zárják.

Boldeone2 2025.05.20. 19:10:27

@GyMasa: Németországban NEM a népakarat érvényesült februárban."

- Akkor mi? Nie wieder faschismus! Véget kell vetni a jobboldali szélsőségnek!

Boldeone2 2025.05.20. 19:26:08

@G. Nagy László: Amíg az államok ilyen brutális hatalommal bírnak és ilyen brutális pénzek felett döntenek, addig mindig is lesz korrupció. És minél inkább a centralizáció felé megyünk"

Mit válaszoljak erre? Orbán kormány? Ők azok, akik a végletekig centralizálják az országot, akik kiherélik a helyi autonómiákat, akik mindenhová a sameszokat ültetik be!

A legnagyobb baj a túl sok pénz, egy réteg túl sok pénze, akik ingyen forrásokat szereznek az államtól. Miattuk - az ő ingyen ebédjük - miatt szenved az ország, mert a munka és teljesítmény nélküli ezermilliárdok megjelennek a piacon, mint vásárlóerő, hogy elhappolják a többi embertől a javakat..

Ebből volt elegük anno a kommuniszáknak, akik ugyan nem értették mi történik, csak érezték, hogy ez így nincs rendben!

Azt látjuk Magyarországon is, hogy hiába gyűjtöd a becsületes munkával megkeresett pénzt, az orbáni here állam elinflálja...

A lakás ami 3 éve 30 millió volt, most 60...A 2,5 milliós autó, most inkább 4....

Mindennek az oka a PÉNZ IGAZSÁGTALAN elosztása! A valós, működő szabadpiacon alig lehet jelentős profitot elérni ,mert a verseny leszorítja az árakat
1000- ből 1 vállalkozás talál ki valami forradalmit, a többi versenyezni kényszerül egy érett piacon...

Orbán vállalkozói azonban nem versenyeznek, nem is valódi piaci szereplők!

Boldeone2 2025.05.20. 19:48:01

@G. Nagy László: svéd társadalom élen jár a progresszió befogadása, elsajátítása és elvárás szerinti visszaböfögése tekintetében. Ez a mélységesen hazug világkép - megspékelve a politikailag korrekt kommunikációval -"

@valis47: bárgyú, lassú, tesztoszteronhiányos teszetoszaság, gyermeki naivitás, feminista uralom. Megérdemlik, amit a szabadjára engedett migránsoktól kapnak"

- Pont fordítva igaz: a progresszív haladni akar, megváltoztatni a világot! " Holnapra megforgatjuk az egész világot"

A konzervatív a "teszetosza" aki mindig a múltba réved, nem akarja jobbá tenni a világot, de leglább hisz valamiben, pl a hagyomány a vallás, stb...

Egy másik szemlélet a "hiperrealista" liberális, aki azt mondja: nekem már jó, a többi ember meg annyit ér amennyije van, amit tud...
Egy vicc jut az eszembe...A cigány úszni tanítja a gyerekeit...Az ember átússza a folyót, a nagyobb gyerekek is, de a legkisebb elkezd kapálózni a folyó közepén, nem bírja ...Erre a cigányember kiabálni kezd: - Ússzál bacdmeg, ússzál! De, nem ugrana be segíteni...Erre a gyerek elmerül...Erre: Na , bacdmeg!

Ez jellenzően úgy néz ki inkább ma, hogy az egész család merül....de ki fog beugrani értük? Az olyan " balekok" mint a svédek...

A kérdés: mi a jobb "álszent módon", de legalább segíteni; vagy pacekban a vesztébe küldeni a fuldoklót, nem segíteni?

Hol van a szociális rendszer Magyarországon? Az nem szociális rendszer, hogy a már több milliókat keresőket - szükségtelenül - segítni az állam!

Mennyit kapnak pl a rokkantak?? Emberhez méltó támogatást?? Nem. Ne ezért is utálom az Orbán - kormányt, mert EMBERTELEN!

Boldeone2 2025.05.20. 19:54:19

Tehát: inkább legyek "álszent és polkorrekt svéd" , mint orbáni nihilista: "Mi a saját tengelyünk körül forgunk"

Miért nem mondja soha Orbán: emberek , mi azért vagyunk erősek, mert képesek vagyuk túlnézni a tyúkszaros életünkön, az egoizmuson, az önzőségen!

Miért kell ukránellenes kampányt folytatni?

G. Nagy László 2025.05.20. 20:16:17

@Boldeone2:

"de ki fog beugrani értük? Az olyan " balekok" mint a svédek.."

Három hamisságra felhívnám a figyelmedet.

1. Még te is baleknek nevezed őket.
2. Még ők sem akarnak beugrani - ahogy az idézett videóból jól látszott.
3. Nem fuldoklókról van szó. Szándékosan hozol ilyen analógiát, hogy megtéveszd a világot. Még csak nem is menekültek. Gazdasági bevándorlók.

G. Nagy László 2025.05.20. 20:21:54

@Boldeone2:

"Mennyit kapnak pl a rokkantak??"

Kádár idején a 800.000 (!!!) rokkant országa voltunk. A rendszeváltás után 20 évig senki nem nyúlt hozzá ehhez a szegmenshez. A megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató cégek a szoci klientúra kifizetőhelyei voltak. 2010 után a Fidesznek volt bátorsága felülvizsgálni a helyzetet és az érintetteket.

Az erkölcsi érzékünk remélhetőleg ugyanazt mondja:

1. Aki munkaképtelen és rokkant, azt támogatni kell.
2. Aki munkaképes és rokkant, annak munkát kell adni.
3. Aki nem rokkant, csak lefizetett korábban egy orvost, annak nem jár semmiféle támogatás.

Nos, pontosan ez a Fidesz világképe is. Ezt a területet jól ismerem, évekig dolgoztam benne.

Boldeone2 2025.05.20. 21:22:04

@G. Nagy László: Aki munkaképtelen és rokkant, azt támogatni kell."

...és azokat támogatják emberhez méltó szinten? Szerintem nagyon nem...

Mondok egy példát. Van egy ismerősöm, aki elúsztatta mindenét, és megbolondult. Sehová nem veszik fel, mert úgymond bolod, de főiskolai végzettsége van. Az idő nagy részében normális, sőt átlagon felüliek, a meglátasai; 10%- ban viszont fáraónak képzeli magát, vagy Kenobi mesternek...

Senki nem segít neki: sem az állam, sem a barátok...Én tartom a felszínen, életbenk, kb havi 80 ezret kap tőlem, de főleg nem készpénzben..
Megpróbálom menedzselni az életét, de vajon ez az én feladatom, vagy az államé lenne?
Ez őrület...
Nincs már sem pszichiàtria, sem állami segítség.... A feleségem szerint nem normális amit teszek...Talán igaza van....

Boldeone2 2025.05.20. 21:34:12

@G. Nagy László: Ezért nem túl erkölcsös a "hiperliberalizmus" , hiszen nem minden ember tud és képes versenyezni! Ez egyik embernek úszóverseny kell; a másik csak nyugodtan tempózna, mellúszásban; egy másiknak viszont már mentőövet kell dobni...

Sőt, olyan is van, hogy be kell ugrani a vízbe, menteni....Mentettél már embert? Én igen...Elég brutál volt, kapálózott és lefelé húzott, hiába kiabáltam rá, hogy nyugi...

valis47 2025.05.20. 21:34:43

@Boldeone2: Tud dolgozni vagy nem tud dolgozni?

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.20. 21:40:24

@valis47: nekem már a kérdésfeltevésből világos, hogy kár volt feltenned, mert abszolút semennyire nem fogod tudni megérteni a vázolt helyzetet...

Fuluska 2025.05.20. 22:07:45

@G. Nagy László:

Az a régi Tomcat-vita fent van Youtube-on, érdemes megnézni újra, tanulságos. Gondolhat bárki bármit erről a figuráról, felkészülten érkezett a találkozóra, végig racionális maradt - ezzel szemben Mérő -, úgy gondolta csak egy taknyos nácit kell helyre tennie. Nem sikerült. A józan ész és az érzelmek találkoztak, borítékolható eredménnyel.

"Mérőnek csupán azt kellett igazolnia, hogy a gazdasági élet replikátora más, mint a mém. Meggyőződésem szerint ezt könyvében megfelelően alátámasztja. Nyilván lehet erről vitát nyitni, de akkor mélyebben bele kell menned, ha cáfolni szeretnéd."

A mindenkori, akár globális gazdasági mozgásokat alapvetően a férfiak evolvált szexuális ambíciói táplálják, nincsen semmiféle egyéb mögöttes szándék vagy motiváció.
Arra a kognitív disszonanciára hívtam (volna) fel a figyelmet, hogy társadalmi szempontoknál viszont nem veszi figyelembe a biológiai - genetikai - evolúciós törvényszerűséget. Mintha ezek nyaktól felfelé nem volnának érvényesek, ha ma már másképp gondolja, akkor az örvendetes.

A könyvét nem olvastam, lehet hogy teljesen jó - nem vitatom -, azonban nehezen tudom elképzelni, hogy átállt volna az empirikus - racionális szemléletre pszichológiai téren.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.20. 22:52:21

@GyMasa: na de 100-ból majdnem 100 ember korrumpálható, ezt nem lehet kivédeni.

megelőzni viszont lehet szerintem.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.20. 22:53:13

@Fuluska: "Arra a kognitív disszonanciára hívtam (volna) fel a figyelmet, hogy társadalmi szempontoknál viszont nem veszi figyelembe a biológiai - genetikai - evolúciós törvényszerűséget." - milyen szempontoknál milyen törvényszerűséget

G. Nagy László 2025.05.20. 22:58:54

@Boldeone2:

"nem minden ember tud és képes versenyezni!"

Háromféle ember létezik:

1. A felső 5%, akik csúcsteljesítményekre képesek.
2. A középső 90%, amely munkaképes, életképes, de sosem válik sztárrá.
3. A legalsó 5%, amely valamiféle egészségügyi okból, fogyatékosságból képtelen eltartani magát.

A legalsó 5%-ot bármelyik társadalom képes eltartani. A többiek meg eldöntik, hogy milyen intenzíven kívánnak teljesíteni, versenyezni. Éhen egyikük sem hal.

teveszmek.blog.hu/2018/09/03/_a_verseny_kovaknak_valo_nem_embereknek

Fuluska 2025.05.20. 23:15:52

@Alöksz Róz Unbanned:

Nézd meg az ominózus Tomcat-Mérő vitát a Youtube-on, azután kérdezz konkrétan.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.20. 23:27:22

ezt sose értettem, minek az olyan vélemény, amelyik mellett nem mer az ember kiállni vagy nem mer mellette érvelni?

Fuluska 2025.05.20. 23:34:42

@Alöksz Róz Unbanned: Ez pedig konkrét válasz. Nézd meg a videót, térj vissza és kérdezz bármit annak függvényében, biztosan reagálni fogok :)

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.20. 23:54:35

@Fuluska: kamu.
ha megnézem se fogom tudni, milyen szempontokra és törvényszerűségekre gondoltál.

tehát van egy véleményed, amelyet gyakorlatilag fel se mersz vállalni, ütköztetni meg végképp nem. dobd ki az ilyet.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.21. 00:04:26

egy kicsit gondolkodtam ezeken a mémeken (bár faszságnak tartom), de nem sokáig jutottam, mert ott megálltam, hogy ha ezek a mémek ilyen replikátorok, amelyek célja a saját szaporodásuk, akkor mi a fasznak gyártanak maguknak ilyen kibaszott erős konkurenciákat?

Fuluska 2025.05.21. 00:27:12

@Alöksz Róz Unbanned:

A türelmem fogytán, de még egyszer utoljára leírom:
Mérő ebben a videóban álláspontot foglal(t), én erre várnám a reakciót. Ha arra sem vagy képes hogy végignézd, nincs miről beszélni, csak egy ócska troll vagy, akit a bloggazdának ki kéne paterolnia.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.21. 00:33:24

@Fuluska: pont az a trollkodás, amit te csinálsz... jó szemem van hozzá :D

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.21. 00:42:13

valakin jól eluralkodott egy mém :-)))

G. Nagy László 2025.05.21. 01:03:08

@Alöksz Róz Unbanned:

"ha ezek a mémek ilyen replikátorok, amelyek célja a saját szaporodásuk, akkor mi a fasznak gyártanak maguknak ilyen kibaszott erős konkurenciákat?"

Itt már a kérdést sem értem. Egy mém például az, hogy Jézus feltámadt a halálból. Ez 2000 éve terjed szóban, írásban, keresztény szertartásokban, de semmiféle konkurenciát nem teremt magának. Mi több, azon ügyködik, hogy egyre többen higgyék ezt, egyre többen bezéljenek róla és hirdessék, kiszorítva sok konkurens vallási és egyéb mémet.

Reactor 2025.05.21. 05:40:10

Ó igen, a kapitalista országok életszínvonala. Már amelyiké, ugye. Arról persze minimum tapintatlanság beszélni, hogy ezt az életnívót hogyan, milyen módszerekkel hozták össze, a cél szentesíti az eszközt! Gondolom, az a Hirosima Yamamotó-féle szakkönyv is elegánsan kifelejti. :D Méghogy kizsákmányolás!? Ahh, minő blaszfémia!

GyMasa 2025.05.21. 09:18:52

@valis47:
Igen, ezt én is így látom.
Ezt magyaráztam a fiamnak pár évvel ezelőtt:
Ha az összes többi párt 25%-ot ér el, akkor nekik esélyük van kormányt alakítani, míg az AfD esetén ők mér 26%-nyira vannak ettől...
Bát, ne legyenek illúzióink, abban teljesne biztos vcagyok, hogy a német politikai elit mindent meg fog tenni, hogy akár azt is megakadályozza.
(azt hiszem, azzal, hogy pár hete a leváltott parlamenttel alkotmányoztak, azzal elértek egy olyan mélypontot, amire nem volt példa eddig, és a nyugati woke-fasiszták nyíltan kapkodnak és látszik hogy totál pánikban vannak.)
Aztán, egy másik, jogos kérdés, hogy milyen alapon tartják az AfD-t egyáltalán bármiféle "karanténban" a németek, mikor magukat demokráciának nevezik (csúfolják?)?
A demokrácia nem pont arról szól, hogy mindenkinek és bárkinek egyenlő joga van megmérettetni magát a politikai színtéren?

GyMasa 2025.05.21. 09:20:25

@G. Nagy László:
Az a legszomorúbb, hogy ezek a blodi-félék legkorábban akkor veszik majd észre, hogy tévedtek, mielőtt a kivágzőbrigád lelövi őket a fal előtt.
És, ez a jobbik eset.
A rosszabbik, hogy úgy halnak meg, hogy fel sem fogják, mit műveltek a világgal...

GyMasa 2025.05.21. 09:24:07

@G. Nagy László:
Kihagytad az élősködőket....
Akiket SEMMIVEL nem tudod rávenni, hogy részesei legyenek a társadalomnak...
Szerintem ők is simán olyan 4-5%-a a társadalomnak.
(plusz, ott vannak a határeset alakok, akik ugyan ott vannak amunkaer piacon, de kizárólag az abszolút minimumot hajlandóak letenni az asztalra. Általában ők a kriptokommunisták, akik mindenre a mások pénzének elvételét látják a fő megoldásnak)

Boldeone2 2025.05.21. 10:18:08

@GyMasa: Miben tévedtem, Te elmebeteg? Előbb verjük mi szét a pofátokat, mint hogy ti " kivégző osztag elé állítsatok minket!

A világot ti baccátok szét, nem veszed eszre? Elvi társaid, Trump vagy AFD, meg Putyin a lieblinged, aki miatt már százezrek meghaltak!

Akiket SEMMIVEL nem tudod rávenni, hogy részesei legyenek a társadalomnak..."

- Te barom! Felfogod, hogy vannak emberek, akik NEM tudnak már részesei lenni a társadalomnak mert marginalizálódtak, mert a perifériára kerültek!

Róluk miért nem gondoskodik az orbáni állam??

Boldeone2 2025.05.21. 10:28:03

A szociális gondoskodás az állam egyik fő feladata. Ellensúlyozni a piaci kapitalizmus egyenlőtlenségeit, néha kegyetlenségeit

A támadott progresszív politika lényege pont ez lenne: hogyan tudunk úgy igazságosabb és egyenlőbb társadalmat teremteni, hogy megmaradjon a piacgazdaság?

Lehet ilyet? Simán! Az 50- es évek Amerikájában sokkal több adót fizettek a nagytőkések, mégis jelentős profitot értek el, miközben csökkent az olló...

Vagy: hirdessenek akkor részvényprogramot pl, az állam támogathatná a tulajdonhoz jutást!

Mit nem kellene? EZERMILLIÁRDOKKAL TÁMOGATNI A HERE RÉTEGET! Azokat, akik a kormányhatalomhoz kötődnek

Egyértelmű, a legtöbb válság oka a A ROSSZUL ÉS IGAZSÁGTALANUL allokált pénz. Sunyi módon teszi az szegénnyé a többséget

elona 2025.05.21. 10:32:06

@Boldeone2:

Boldikám!

Nem tik pofáztátok, hogy "gyenge állam, még gyengébb állam, nem is kell állam, MAJD A PIAC MINDENT MEGOLD!"

elona 2025.05.21. 10:34:34

@Boldeone2:

Boldikám!

Ugye Bidé bácsi alatt (2020-2024) DEMOKRÁCIA volt az USÁ-ban?????

AKKOR UGYE DEMOKRATIKUSAN VÁLASZTOTTÁK MEG TRUMPOT 2024 NOVEMBERÉBEN??

MOST MÉRT DIKTÁTOROZOD LE EGY DEMOKRATIKUSAN MEGVÁLASZTOTT ELNÖKÖT?
(...a kérdéseimre ne válaszolj!!!!!! .... előre tudom a válaszod......)

elona 2025.05.21. 10:40:47

Boldikám!

Inkább arról regélj, hogy a dollár-baloldalt, a dollár-médiumokat mennyi PÉNZÉRT vásárolták meg kilóra a Nyugat-európai ballibsik??????

PL. MENNYI PÉNZT KAP HAVONTA A TISZAPART ÉS POLOSKA PETI????

TERMÉSZETESEN MINDEZT A "DEMOKRÁCIA" JEGYÉBEN!!!!!!!!!

Boldeone2 2025.05.21. 10:44:40

@elona: Trump - egyelőre - még nem diktátor, bár vannak olyan törekvései, csak "szétvégja" a világot...

Orbán -még - nem diktátor, de már jó úton van: autriter vezető. Még nem ölet, de már belengette a börtönt a másképp gondolkodóknak

Jogállamról már nincs szó. A bírák is lázadnak...A Szuverenitásvédelmi Hivatal az alkotmányos kereteken felül áll...

Tehát: a dikatúra alapjait rakják le!

Boldeone2 2025.05.21. 10:49:08

@elona: Inkább arról regélj, hogy a dollár-baloldalt, a dollár-médiumokat mennyi PÉNZÉRT vásárolták meg kilóra a Nyugat-európai ballibsik??????"

-'Irreleváns, amíg a Fidesz=kormány= Orbán közpénz- százmillárdokból kampányol! Csakhogy Orbàn már a MÉDIÁT is támadja!

Ehhez pedig NINCS joga! Ez tipikus DIKTATÚRA jellegű törvény!

G. Nagy László 2025.05.21. 11:31:42

@GyMasa:

"Kihagytad az élősködőket.... Akiket SEMMIVEL nem tudod rávenni, hogy részesei legyenek a társadalomnak..."

Nem hagytam ki. Ők benne vannak a 90%-ban. Ők a legtipikusabb balos szavazók. Ők rinyálnak a legjobban, ha elzárják az ingyen pénzcsapokat, ahogyan most Trump teszi.

"plusz, ott vannak a határeset alakok, akik ugyan ott vannak amunkaerő piacon, de kizárólag az abszolút minimumot hajlandóak letenni az asztalra."

Ők is ott vannak a 90%-ban. Szívük joga, hogy így éljenek.

G. Nagy László 2025.05.21. 11:36:27

@Boldeone2:

"A szociális gondoskodás az állam egyik fő feladata."

Hát kurvára nem. Vagy legalábbis kizárólag a fogyatékossággal élők esetén.

"Ellensúlyozni a piaci kapitalizmus egyenlőtlenségeit, néha kegyetlenségeit"

Az egyenlőtlenségeit nem kell egyensúlyozni. Pont az volna lényege egy igazságos társadalomnak, hogy a tehetségesebbek SOKKAL többet profitáljanak, így SOKKAL több utódot hagyjanak maguk mögött, mint az életképtelenek. (Csupán a balos jövőrombolók mondanak mást.)

Ha a kegyetlenség erőszakot, törvénytelenséget jelent, úgy arra ott van a rendőrség és az igazságszolgáltatás. A többi csak üres rinyálás.

G. Nagy László 2025.05.21. 11:37:59

@Boldeone2:

"Tehát: a dikatúra alapjait rakják le!"

15 éve ezt hallgatom.

elona 2025.05.21. 12:08:25

"Pottyondy Edina vagy visszavonul, vagy külföldre költözik"

"Pottyondy Edina szerda reggel a közösségi oldalán nyilatkozott az átláthatósági törvénytervezet kapcsán. Bejelentette, hogy mivel szerinte ő is felkerült arra a bizonyos listára ezért két tervet lát a jövőre nézve: visszavonul, de Magyarországon marad, vagy külföldre költözik, és onnan próbál meg megélni."

NAGYON FOG HIÁNYOZNI!!!!

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.21. 12:45:37

@G. Nagy László: úgy érzed, ez elég semleges téma egy beszélgetéshez? :D

meg sok minden egyéb is mém, pl a fertőtlenítő kézmosás, na de ez mellékes.
(egyébként te hogy értelmezed a mém fogalmát?)

szóval terjednek ezek a mémek. és közben generálnak egy csomó másikat, mindegyik kivétel nélkül konkurencia. ha az a céljuk, ha azon ügyködnek, hogy elterjedjenek és kiszorítsanak, akkor pont ez az, amit nem szabad csinálniuk.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.21. 12:58:45

@elona: tehát szerinted alapból nincsenek is ilyen vélemények, csak a nyugat fizet értük. aki mást mond, mint a fideszcigányok, az fizetett ügynök.

sovány vigasz, de szerencsére nemsokára meghalsz, vén hülye náci...

G. Nagy László 2025.05.21. 13:11:30

@Alöksz Róz Unbanned:

"szóval terjednek ezek a mémek. és közben generálnak egy csomó másikat"

Ez pont olyan, mint amikor a génjeim (keveredve az asszonyéval) generálnak egy új gépkomplexet, akiből mára egy 18 éves srác lett, majdnem 190 centi magas. Semmilyen szempontból nem tekintem konkurenciának (legfeljebb ha a melléghelyiségért állunk sorba).

Ha egy mém egy új mémet generál, az belőle származik, nem lesz a konkurenciája. Amikor Magyar Péter két hete ledobta aprócska, alig pukkanó atombombáját, akkor minden új mém, amely ebből keletkezett (újságcikk, elemzői vélemény, politikusi reakció, szánakozó vigyorgás stb.) ezt a tematizációt erősítette. Ami máshonnan jött - pápaválasztás, Gyurcsány visszavonulása, stb - az pedig valódi konkurenciát jelentett számára.

"egyébként te hogy értelmezed a mém fogalmát?"

Ahogy a posztban is írom: a mémek a gondolatok azon legkisebb, már önmagukban is értelmes egységei, amelyek nem genetikusan meghatározottak, és amelyek eléggé megbízhatóan és termékenyen másolódnak az egyik emberi agyból a másikba.

elona 2025.05.21. 13:27:13

@Alöksz Róz Unbanned: "sovány vigasz, de szerencsére nemsokára meghalsz, vén hülye náci..."

EZTET KIKÉREM MAGAMNAK!!!!!!
(... én nem náci vagyok, hanem fasiszta!!!)

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.21. 14:02:24

@G. Nagy László: "Ez pont olyan, mint amikor a génjeim (keveredve az asszonyéval) generálnak egy új gépkomplexet, akiből mára egy 18 éves srác lett, majdnem 190 centi magas. Semmilyen szempontból nem tekintem konkurenciának" - kezd már alakulni. mert egy mém tekint bárhogy egy másik mémre?

"Ha egy mém egy új mémet generál, az belőle származik, nem lesz a konkurenciája." - a zsidók által várt messiás is egy mém volt annak idején.

"a mémek a gondolatok azon legkisebb, már önmagukban is értelmes egységei ..." - és mi a fő jellegzetességük ebben a minőségükben?

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.21. 14:09:02

@G. Nagy László: "amelyek eléggé megbízhatóan és termékenyen másolódnak" - mi az hogy eléggé? ha nem annyira hatékonyan terjed, akkor már nem is mém?

elona 2025.05.21. 14:17:14

@Alöksz Róz Unbanned: "@elona: tehát szerinted alapból nincsenek is ilyen vélemények, csak a nyugat fizet értük. aki mást mond, mint a fideszcigányok, az fizetett ügynök."

NEEEEM!

...te nem vagy fizetett ügynök, te még ahhoz is hülye vagy, hogy beszervezzenek, te egy sima agymosott ballibsi barom vagy!!!!!!!

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.21. 14:25:50

@elona: te viszont olyan okos vagy, hogy mindig szó szerint azt gondolod, amit a fideszes körlevélben küldenek neked :D

valis47 2025.05.21. 14:31:02

Gyermeke iskolája előtt lőttek agyon egy Kijev által árulónak tartott ukrán politikust Madridban Andrij Portnov, az ukrán elnöki hivatal egykori helyettes vezetője az áldozata annak a merényletnek, amelyet egy madridi magániskola bejáratánál követtek el szerda reggel - közölte a spanyol belügyminisztérium, megerősítve ezzel a spanyol sajtóban megjelent információkat.

Micsoda demokrácia, micsoda európai értékek! Ukrajnát az EU-ba azonnal!

valis47 2025.05.21. 14:43:45

@elona: Akkor jó társaságban vagy, Trump is fasiszta, ezt szakértők írták meg a New York Times-ban. :)

G. Nagy László 2025.05.21. 15:41:08

@Alöksz Róz Unbanned:

"mi az hogy eléggé? ha nem annyira hatékonyan terjed, akkor már nem is mém?"

De, valójában akkor is, csak pont nem lesz tipikus mém. Hiszen - ahogyan megválaszoltad magadnak -, a legfőbb jellegzetességük, hogy eléggé megbízhatóan és termékenyen másolódnak. Ez olyan, mintha a 80 éves, 150 kilós Pista bácsit focistának neveznéd, tekintve, hogy volt két meccse 70 éve az iskolai bajnokságban. Focista, de nem vele szemléltednéd, hogy milyen a tipikus labdarúgó. Ha ugyanez a Pista 5 éves korában azt játssza, hogy a fikájából gombócokat gyúr, és azokat megpróbálja egy karikán áthajítani, elnevezve kreatív játékötletét fikarikának, az is egy mém. De ha kevesen játsszák - ami borítékolható -, úgy nem lesz tipikus mém a fikarika.

Boldeone2 2025.05.21. 16:35:01

@G. Nagy László: Nagyon össze akarod mosni a dolgokat! Mi köze a haladó gondolkodásnak ahhoz, hogy palesztinpárti homoszexuálisok felvonulnak?
Engem személyesen nem érdekel az identitáspolitka. Abszolút nem. Engem a társadalmi igazságtalanságok felszámolásának, illetve csökkentesének lehetősége érdekel
[[Ennyi erővel akkor a fidesz hívőire is rá lehet mondani, hogy fasiszták, a megnyilvánulásáik alapján. Látjuk, érezzük a
kormámyoldalról áradó gyűlöleletet! ]]

A társadalmi igazságtalanságokat felszámolni nem lehet, de csökkenteni igen. Mert a különbségek jelentős része nem az egyén képességeiből, hanem egyéb okoból erednek

Pl Pénztáros Lőrinc gázszerekőnek nem hülye, de nem is egy olyan fenomén, hogy egy NER- en kívüli világban 1 milliárd dollárt összeszedjen. Ő milyen innovációt állitott elő, mivel tarolta le a külföldi piacot? Nagyjából semmivel...

Tehát, hogyan lehet csökkenteni az igazságtalanságokat?

1. Átalakítani az állami támogatások rendszerét. Ez alapból igazsagtalan kapitalizmust eredményez

2. A nagytőke választhat: vagyondézsmát fizet az embereknek, magasabb adót, vagy nem. Oké, de akkor bocsátson ki közrészvényeket

3. Kötelező, valós adókedvezvény a mikrovállalkozásoknak

4. Legyen működő szociális és segélyezési rendszer, azaz az állam erőszakkal avatkozzon be az emberek életébe:
"Feltételes alapjövedelem"

5. Legyen progresszív adórendszer, de nyilván olyan, ami még jó a középosztálynak...

Körülbelül így lehetne...Nyilván ezek csak hipotézisek, mivel a nagytőkés, here réteg össze van fonódva a hatalommal, így soha nem valósul meg...

GyMasa 2025.05.21. 16:35:37

@G. Nagy László:
Szerintem a mindenkori állam feladata, az önhibájukon kívül alkalmatlanok támogatása.
Azaz, olyanoké, akik nem maguk választották az életkörülményeieket (betegek, fogyatékosok, söt egy bizonyos határig a munkanélküliek is.)
Akik szándékosan nem kívánnak hozzájárulni a társadalomhoz, azoknak semmi jogát nemlátom, hogy élösködjenek.
A fentiek közül egyedül a munkanélküli juttatások idötartama és mértéke az, ami v´lel´menyes lehet, azaz ki a kormány mostani álláspontjával ért egyet, miszerint 3 hónap elég új munkát találni, a balosok szerint viszont 9 hónap kellene, hogy legyen.
Szerintem, ma Magyarországon akkora a munkaeröhiány, hogy aki 3 hónap alatt nem talál új munkát, az valószínüleg 9 alatt sem fog....
Ezen felül pedig, szerintem az összes juttatást, amelyik kívül esik az önhibájukon kívül rossz helyzetbe került egy´neken, azt nem központilag kellene támogatni, hanem lokálisan, az önkormányzatok által.
Ök sokkal jobban látják rászorultság és a szükséges támogatás mértéket...

GyMasa 2025.05.21. 16:36:20

@G. Nagy László:
"15 éve ezt hallgatom."
...azt' valahogy mégsem sikerül a mai napig semmi nyomát látni annak a fránya diktatúrának...

GyMasa 2025.05.21. 16:38:34

@elona:
Nézd, legalább a csaj reálisan látja a szerepét az eseményekben...

Boldeone2 2025.05.21. 16:41:31

@GyMasa: Ezen felül pedig, szerintem az összes juttatást, amelyik kívül esik az önhibájukon kívül rossz helyzetbe került egy´neken, azt nem központilag kellene támogatni, hanem lokálisan, az önkormányzatok által."

-Éppen az önkormányzatoktól vontak el éves több száz millárdot, akkor hogyan?

Boldeone2 2025.05.21. 16:47:06

index.hu/gazdasag/2025/05/21/koltsegvetes-allamhaztartas-demokratikus-koalicio-kormany-tiborcz-istvan-dobrev-klara-ellenzek/

Épp erről vitáznak a parlamentben!

Dobrev a költségvetés bevételi oldalát is bírálta. Példaként említette, hogy egy kétgyermekes bolti eladó és a miniszterelnök veje, Tiborcz István arányaiban szinte ugyanannyit adózik – miközben jövedelmük és élethelyzetük összehasonlíthatatlan."

- Ez persze demagógia, de igaz. Tiborc hány száz milliárdot kapott eddig államtól, vs mennyi adót fizezetett be eddig?

Mégegyszer mondom, nem azokat kellene fingatni, akik a középréteg, hanem az orbáni nagyburzsoáziát!

Egy jól kikalkulált progresszív adó kell, hogy legyen pénz az egészségügyre és az önkormányzatokra ( is) ...

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.21. 16:56:45

@G. Nagy László: szóval az nem definíció, hogy "eléggé".
na mindegy, azt nem vagyok hajlandó felfogni, hogy a mém bármit is tenne.

elona 2025.05.21. 22:06:55

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii:

Mivel Magyarországon DEMOKRÁCIA van, és nem liberális diktatúra, mint Nyugat-Európa összes országában, így a ballibsik szemében a Magyarországi DEMOKRÁCIA egy náci-fasiszta diktatúra!!!

A BALLIBSIK SZEMÉBEN AMI NEM BALLIBSI DIKTATÚRA, AZ CSAK NÁCI-FASISZTA DIKTATÚRA LEHET!

elona 2025.05.21. 22:16:05

HÁT PERSZE, HOGY A NYUGAT-EURÓPAI LIBERÁLIS DIKTATÚRÁK TŰZZEL-VASSAL KÜZDENEK ORBÁN, A FIDESZ DEMOKRÁCIÁJA ELLEN!!!!!

FÉLNEK, HOGY A DEMOKRATIKUS ERŐK ORBÁN VIKTOR PÉLDÁJÁT KÖVETVE FRANCIAORSZÁGTÓL NÉMETORSZÁGON KERESZTÜL SPANYOLORSZÁGIG MEGDÖNTIK A BALLIBSI DIKTATÚRÁT!!!!!

MINDENÜTT JÖN FEL A BALLIBSI DIKTATÚRÁT MEGDÖNTŐ EGÉSZSÉGES NÉPAKARAT!!!!

JÖN FEL MARINE LE PEN, A NÉMET AFD, AZ OSZTRÁK SZABADSÁGPÁRT, MEG A SPANYOL VOX ...... ÉS MINDENÜTT TÖRNEK ELŐRE A DEMOKRATIKUS PÁRTOK, HOGY MEGDÖNTSÉK A BALLIBERÁLISOK DIKTATÚRÁT!!!!!

EZEK A PÁRTOK MIND-MIND ORBÁN VIKTOR PÉLDÁJÁT KÖVETIK!!!!!!!

valis47 2025.05.22. 00:38:07

@Boldeone2: Dobrev asszonyságnak annyi fogalma van az átlagemberek problémáiról, mint egy hercegkisasszonynak. Ezüstkanállal a seggében született villába, amit a kommunista zsidó nagyapja kapott a Párttól - ironikusan egy szintén zsidó embertől vették el a kommunisták.
Feledhetetlen számomra, amikor a 2022-es választások előtt arról értekezett, hogy el kellene törölni a rezsicsökkentést, de a legszegényebbeknek azért annyi rezsitámogatást adna, hogy egy villanykörtét tudjanak működtetni és megfőzni egy levest. Ilyen nagylelkű a bolgártehén...

Progresszív SZJA-val a valóban gazdagokat nem fogod megsarcolni, csak a bérből élő felső középosztálybelieket legfeljebb. Bár a többségük megérdemelne egy erősen progresszív adót, meg a családi adókedvezmény eltörlését is, mert erre szavaztak, szavaznának olyan barom lózungoknak bedőlve, hogy "majd a tisza rendbeteszi a zoktatásegészségügyet" és társaik. Hiába, az idiotizmus bizonyos szintjéhez művelt értelmiséginek kell lenni.

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.22. 00:38:56

@elona: te az összes rendszerben náci vagy, ulpi.

valis47 2025.05.22. 00:53:27

@elona: Dehogy fog, csak keresi a feltűnést... Ahogy az összes amerikai celeb is beígérte, hogy elmegy, ha Trump nyer stb.

MEDVE1978 2025.05.22. 09:28:33

Hát, a pénzről mindig azt gondoltam, hogy lehetőségeket biztosít számodra. Ennyi a szerepe. Nem értettem sohasem a Dagobert bácsikat, akik csak halmozzák és halmozzák a pénzt, főként anélkül, hogy élveznék. Mondjuk megértem, hogy mi motiválja mondjuk azokat az embereket, akik multimilliomosok, mégis újabb és újabb üzletekbe vágnak bele. Ők siker "junkiek", tehát a sikeresség ad nekik egy extra örömérzetet.

De kb. ennyi, számomra a pénz csak egy eszköz, amivel véges számú célt szeretnék elérni: a gyerekeimnek megfelelő indulópozíciót az életbe, a családomnak egy kényelmes létet, bizonyos élményeket, amelyeket meg szeretnék élni. Persze magyar mércével ez extrém drága, azt mondom, hogy ezt olyan családilag havi nettó 5 millióval és mondjuk stabil 500 millió vagyonnal tudnám elérni. De a milliárdosi lét szerintem már a ló túloldala.

Mérő könyve érdekes fejtegetésnek tűnik, de így az összefoglalás nem adott nekem különösebb pluszt vagy információt.

GyMasa 2025.05.22. 09:33:59

@valis47:
Azt hiszem, a tegnapi "Tiborc kevesebb adót fizet, mint egy bolti eladó" egy új mélypont volt a magyar politika életében, demagógiai szempontból...
És, ahogy látom, messze van még a gödör alja...

GyMasa 2025.05.22. 09:42:57

@valis47:
Értelme sincs... Szerintem ZÉRÓ, hazaáruló fog börtönbe kerülni itthon...
Orbánék ezügyben megtanulták a leckét, amit Fleto elkúrt.
Azaz kínosan ügyelnek rá, hogy kerüljenek bármiféle erőszakot az ellenzékiekkel kapcsolatban.

MEDVE1978 2025.05.22. 10:07:31

@Boldeone2:

"Mégegyszer mondom, nem azokat kellene fingatni, akik a középréteg, hanem az orbáni nagyburzsoáziát!

Sajnos ezek lózungok, amelyek jól hangzanak, de önmagukban csak szlogenek. A nagyburzsóázia adóztatása az egész világon óriási kihívás, mert a leggazdagabbak nagyon jelentős pénzeket tudnak az adóztatás elől adóparadicsomokba menekíteni. Mindenki biztos lehet abban, hogy a nagy NER strómanok és milliárdosok döntő részének jelentős elrejtett vagyona van külföldön, egyfajta biztonsági tartalékként. Persze mindig adott lesz a lehetőség, hogy a hazai bázisú új NER arisztokráciát kivéreztessék egy kicsit. Ez a NER lényegéből adódik, mivel nemzetközileg döntően versenyképtelen, ezért a NER-es "üzletemberek" az olyan szektorokat "foglalták el", amelyek a magyar piacon tevékenykednek. Így ezt nyilván lehet adóztatni, meg egyéb módon szivatni. Nyilván ha MP kezd ilyenbe, lesz olyan NER-es ember, aki "átáll".

"Egy jól kikalkulált progresszív adó kell, hogy legyen pénz az egészségügyre és az önkormányzatokra ( is) ..."

Ez a kijelentés több szempontból sem állja meg a helyét. Az egyik a keresleti szempont: Magyarország egy elöregedő társadalom csökkenő gyerekszámmal ugyanakkor növekvő várható élettartammal. Ezért az egészségügy tipikusan egy végtelen kereslettel bíró szektor: gyakorlatilag nincs az a pénz, amit az egészségügy ne tudna elkölteni, hiszen mindig van lehetőség modernizációra vagy magasabb bérű szakemberek bevonzására, ami gyakorlatilag egyet jelent a szolgáltatás javulásával. Itt elsősorban egy egyszerű koncepcióra lenne szükség, mennyit akar költeni a társadalom az egészségügyre, hol van az állami és a magánszféra határa. Politikailag ez a kérdéskör extrém kontraproduktív, hiszen az állam csaknem 35+40 éve azt hazudja, hogy mindenki a lehető legjobb ellátást kapja.
Én írtam már egy nem túl demokratikus módszert, amivel spórolni lehetne az egészségügyön: 1. Kötelezővé kellene tenni a legnagyobb mortalitást / munkaerőkiesést okozó betegségek szűrővizsgálatait. Az érintettet a munkahelye köteles legyen elengedni a szűrésre egy bizonyos időszakban. Ha ez nem történik meg, természetesen meg kell bírságolni a munkahelyet, illetve a szűrésen részt nem vevő érintettet. 2. Ha az érintett nem megy el sorozatosan szűrésre, ne kapjon kezelést állami forrásból. Ez brutálisan hangzik, de kell ennyi tudatosságot bevinni a rendszerbe sajnos. 3. Ez korbács, így sokkal többen mennének el szűrésre, hamarabb fedeznék fel a betegségeiket, ami nagyon jelentős megtakarítást jelentene az egészségügyi rendszernek. Ez már egy bevételi forrás.

A progresszív adózással kapcsolatos ellenérzéseimet már korábban is sokszor kifejtettem. A magyar progresszív adózás története egy brutális kudarc, amire már konkrétan a 2000-es években a szocialista kormányok is rájöttek. A 2000-es években konkrétan a legmagasabb adókulcs az átlagjövedelmet érintette. 2006-ban a felső, 36%-os kulcsot kellett fizetni mindenkinek, aki éves szinten 1.550.000 Ft felett keresett. Az éves átlagbér ekkor 2 millió forint körül volt, a budapesti 2,5 millió. Ez azt jelenti, hogy a bérből élők nagyon jelentős része (medián számot nem közöltek) a legmagasabb kulcsot fizette. Emellett a többi dolgozó 18%-ot. Ez megnyomorította a társadalmat, az átlagembert kikiáltotta gazdagnak és szétadóztatta, az átlag alatt keresőket pedig a jelenlegi szintnél jobban adóztatta, mindezt a mostaninál kicsivel kisebb ÁFA szint mellett.

A probléma az a progresszív adózással, hogy a leggazdagabbak ki tudnak bújni alóla. Egy igazi milliárdos majd nem úgy megy nyaralni a yachtjával, hogy bármennyit is költene rá. Kölcsönadta a Kajmán szigeteken bejegyzett Lopunk Ltd. tulajdonosa, Ulaku Kukumbe. Meghívta rá. A luxusházát bizony a cég adta, az ő tulajdonukban van. Folyamatosan munkaebédeket, reggeliket és vacsorákat bonyolított le. Emlékszem az idióta Hollande próbálkozott valami hasonlóval Franciaországban (a ténykedésével végleg kinyírva a francia szocdemeket), ami teljes kudarcba fulladt: a milliárdosok egyszerűen átköltöztek valahova máshova, ahol nem baszogatták őket.

A másik "újbaloldali" fétis a vagyonadó. Ezzel meg az a baj, hogy vagy népsanyargató és igazságtalan (lásd: nyugdíjas néni lakik a budai 80 nm-es lakásában, ami jelen állás szerint mondjuk 100 milliót ér és őt adóztatnák meg mondjuk párszázezer forintra. Vagy ott van a cigány Olaszliszkán, akinek mondjuk a háza ér 20 millió forintot. Egy értelmes méretű vagyonadó mellett ő is tízezreket kellene, hogy fizessen, holott alig van miből élnie) vagy aki akar kibújik alóla. Egy ténylegesen nagy mértékű vagyonadó esetében extrém vagyonok indulnának el. Nekem például van megtakarításom államkötvényben. Ha bármilyen releváns vagyonadót bevezetnének, abban a pillanatban venném ki és vinném külföldre, ahogy a középosztály nagyjából egésze. Ez pedig beomlasztaná az államot.

Mind a progresszív jövedelemadó, mind pedig a vagyonadó tehát egy utópista blöff ma Magyarországon.

Boldeone2 2025.05.22. 10:21:36

@valis47: Az egész magyar adórsndszer úgy hülyeség, ahogy van! A tervek szerint bevezetik a két- és háromgyerekes anyák élethosszig tartó jövedelemadó-mentességét, ami szerintem abszurd és kb nulla a demográfiai hatása, de akkor a felső 5% női gyakorlatilag élősködővé válnak a társadalmon?

Fogyni fogunk és kész! El kellene már engedni ezt a történetet! Sehol a világon ezt a trendet nem sikerült megfordítani

Lényegében haldoklanak a közszolgáltatások ma...

A gazdagokat meg kellene adóztatani, szerintem...Nekem 2 ház és egy lakástulajdonom van. Nem tudom ez minek számít, de szerintem még nem igazi gazdagság...

Nagyon jól tudjuk, kiknek kellene fizetni többet, a NER - oligarcháknak, az élősködőknek

Ha Orbán tényleg jót akarna, akkor megnyitná az ország kapuit a női bevándorlók előtt....Nőből van irtó kevés manapság, ezért kevesebb a házasság

Boldeone2 2025.05.22. 10:36:59

@MEDVE1978: Mind a progresszív jövedelemadó, mind pedig a vagyonadó tehát egy utópista blöff ma Magyarországon."

- Van benne igazság abban amit írsz, DE, miért van az akkor, hogy a világ 90%- án - köztük az USA- ban is- a progresszív adó működik?
Nem véletlenül merült fel a globális minimumadó kérdése, egy réteg notórius adóelkerülő!...és nyilvánvalóan kik azok? A leggazdagabbak!

Ha rosszul húznák meg a kulcsokat én is beleesnék, a vagyonadóba biztos; de a NER here rétegét tényleg meg kellene màr fogni valahogy!

Azokra, akik ekkora közforrásokat akvirálnak, nem hiszem, hogy lehetne valami forrásadót kivetni...

Csakhogy nincs semmilyen politikai akarat, a nagytőke elcsípésére...

Helytte van az orbáni imbecil a szavazó rétegnek a robinhood adó és társai....

Nem értik meg, hogy mindent áthárítanak a fogyasztókra...

Éves szinten hány száz milliárd megy a NER - oligarcháknak? Ezzel kellene már kezdeni valamit...

GyMasa 2025.05.22. 11:00:46

@MEDVE1978:
" A nagyburzsóázia adóztatása az egész világon óriási kihívás, mert a leggazdagabbak nagyon jelentős pénzeket tudnak az adóztatás elől adóparadicsomokba menekíteni. "
Meg azért is, mert a "leggazdagabbak" nem úgy rendelkeznek "vagyonnal", mint Dagobert bácsi!
Eleve a "leggazdagabbak" "vagyona" egy teljességgel kreált, virtuális összeg, ami percről-percre változik, akár több millió USD mértékben.
Az igazán gazdagoknak szinte semennyi készpénze nincs, mert tudják, hogy a pénz csak befektetve hoz még pénzt!
És, mivel gazdagok, megengedhetik maguknak, hoyg megfizessenek jó ügyvédeket és könyvelőket, akik kialakítják nekik azt az adózási környezetet, amivel minimalizálni lehet a befizetendő adót.
Amit a sok kriptokommunista viszont szeret elhallgatni (vagy egyszerűen nem értik a helyzetet egyáltalán) az az, hogy még így is egy EUR milliomos nagyságrendekkel több adót fizet, mint egy átlagember.

GyMasa 2025.05.22. 11:12:05

@MEDVE1978:
"A másik "újbaloldali" fétis a vagyonadó."
Az, de szerencsére nem kell félni tőle mostanában...

"Ezzel meg az a baj, hogy vagy népsanyargató és igazságtalan (lásd: nyugdíjas néni lakik a budai 80 nm-es lakásában, ami jelen állás szerint mondjuk 100 milliót ér és őt adóztatnák meg mondjuk párszázezer forintra."
AZ a legnagyobb baj, hogy nem "pár százezer forintra" lenne megadóztatva, hanem milliókra!
Emlékezz, anno ferens ÉVENTE akart 3,5%-os ingatlanadót kivetni.
AZ 3,5 MILLIÓ HUF egy 100 milliós ingatlanra.
Azaz, majdnem beszednének egy második lakbért a saját tulajdonú házad után.
Arról nem is beszélve, hogy ma egy 100 milliós ingatlan azért nagyon nem kiemelkedően puccos ingatlan!

" Nekem például van megtakarításom államkötvényben. Ha bármilyen releváns vagyonadót bevezetnének, abban a pillanatban venném ki és vinném külföldre, ahogy a középosztály nagyjából egésze. Ez pedig beomlasztaná az államot."
Nyilváan! Anno az adómentes minimálbérrel is ez volt az egyin fő probléma:
Gyakorlatilag a tolvaj vállakozókon kívül mindenkinek rossz volt:
- A melósok nem kaptak annyival többet, mint amit a nyugdíjukkal meg a táppénzzel elveszítettek (ami ugye külön aljas volt ebben, hogy a legtöbben csak mostanában szembesülnek vele, hogy mennyi nyugdíjtól fosztotta meg őket az a kalandjuk)
- Az állam szja bevéteiei gyakorlatilag megszűntek, mert csak a multik fizettek szjat a normálisan bejelentett alkalmazottjaik után
- Rossz volt bárkinek, aki becsületzesen akart vállakozni, hiszen a csalók olyan előnnyel indultak a piacon, hogy amellett lehetetlen volt egy vállakozást felfuttatni.

"Mind a progresszív jövedelemadó, mind pedig a vagyonadó tehát egy utópista blöff ma Magyarországon. "
A vagyonadó célja kisemmizni a magyar ingatlantulajdonosokat és őket is belekényszeríteni a bérlésbe, lehetőleg valami nagy, adókedvezményekkel alaposan megtámogatott multinacionális cégtől...

Boldeone2 2025.05.22. 11:16:10

@GyMasa: hogy még így is egy EUR milliomos nagyságrendekkel több adót fizet, mint egy átlagember."

...és mennyi közforrást, ingyenhitelt, vissza nem térítendő támogatást és pályázati pénzt kapnak az államtól?

Fizessen csak a here réteg, akik pozícióban vannak, és elszívják a levegőt a többi ember elől!

A társadalmi gazdasági HEYZETI elönyt kellene megfizetni nekik! Magyarul: a nem létező és vagy nem egyenlő versenyt

Így igazságosabb a kapitalizmus!

Boldeone2 2025.05.22. 11:17:01

HEYZETI elönyt " - helyett: helyzeti előny

G. Nagy László 2025.05.22. 11:37:22

@MEDVE1978:

"családilag havi nettó 5 millióval és mondjuk stabil 500 millió vagyonnal tudnám elérni."

Szerintem még 1 millió sem kell. Én a saját lakásomban élek a családommal, viszonylag alacsony rezsivel. Ha csak a legszükségesebbekre költenénk, négyen kijönnénk havi félmillióból. Így, hogy kényelmesen, utazva, mulatozva létezünk, ez jócskán több, de ez is könnyen kitermelhető.

"Mérő könyve érdekes fejtegetésnek tűnik, de így az összefoglalás nem adott nekem különösebb pluszt vagy információt."

Sajnálom. Ez egy komplex téma, jómagam csk szemezgettem azokból a részekből, melyek számomra érdekesnek bizonyultak. Ami a pénz pszichológiáját illeti, ez egy végtelenül izgalmas, de mindkettőnk számára elég jól ismert terület. A pénz biológiája viszont abszolút új gondolat, melyet egy-két bekezdést írva legfeljebb felvillantani tudok.

valis47 2025.05.22. 12:06:43

@Boldeone2: "Éves szinten hány száz milliárd megy a NER - oligarcháknak? Ezzel kellene már kezdeni valamit"

Persze, ha a külföldi közmű-, telekommunikációs stb. cégeknek menne, akkor nem fájna neked. Akkor az megérdemelt profit, és joggal viszik ki az országból. Igen, ahogy Medve írja, azokat a területeket foglalták el a NER-es oligarchák, amelyek a magyar piacon tevékenykednek (bár van terjeszkedés külföldön is, pl. Balkán). Nem sok ország van, ahol a lakosság egy része a hazai tulajdonú cégeket igyekszik bojkottálni, ti magyar ballibek ebben is unikum vagytok a világon. Az talán legit érv, hogy ezen cégek egy része nem optimálisan működik, persze. Lehet, hogy az MHB Bank szarabb, mint a Raiffeisen.

valis47 2025.05.22. 12:16:31

@GyMasa: Más a kampány, és más a kormányzás, mint anno egy Fideszes (akit ezért ki is rúgtak akkor) nyilatkozta...

Én azt hiszem, fel fog merülni Tisza győzelem esetén a vagyonadó éppúgy, mint a progresszív jövedelemadó. Szerintem ahol Bajnaiék befejezték, onnan folytatják majd, mert a "szakértő" réteg ugyanaz lesz, amelyik ilyenekkel akarta kezelni a válságot.

GyMasa 2025.05.22. 12:26:41

@valis47:
Ahogy MEDVE-nek írtam fentebb: a vagyonadó feladata is kisemmizni és mély függésbe taszítani a népet.

valis47 2025.05.22. 12:36:16

@GyMasa: És miért gondolod, hogy az nem cél?

GyMasa 2025.05.22. 12:43:02

@valis47:
Tudom, hogy az a cél.
Macron megmondta: "Európa 2 sebességes". Ez egy nagyon túlzott eufémia arra, hogy vannak a magállamok, meg a déli és a keleti gyarmatok.

Rubasov nertárs 2025.05.22. 12:56:33

@Boldeone2:

"- Van benne igazság abban amit írsz, DE, miért van az akkor, hogy a világ 90%- án - köztük az USA- ban is- a progresszív adó működik?
Nem véletlenül merült fel a globális minimumadó kérdése, egy réteg notórius adóelkerülő!...és nyilvánvalóan kik azok? A leggazdagabbak!"

Nézd meg mennyibe kerül bérelni az USA nagyvárosaiban: mivel szinte az egész világból folyamatosan jönnek oda az emberek, ezért az ingatlant kiadók ezt az adót (sőt annál is többet, lásd ha már lúd legyen kövér esetét) teljesen ráterhelik a bérlőkre. Mivel lakni muszály, ez alól nem lehet kibújni. Nincs sajnos olyan, hogy a gazdagok fizetnek, mivel minden szolgáltatást tőlük vásárolunk, a végén mi fizetünk. Ahogy idehaza a mindenféle különadót is.

elona 2025.05.22. 13:06:13

"Elképesztő összeg: ennyit vett ki a cégéből Bödőcs Tibor"

Elérhetővé vált Bödőcs Tibor Bödőcs Bt. nevet viselő cégének 2024-es pénzügyi beszámolója. A humorista 2023-ban is iszonyatos összeget termelt, de tavaly túlszárnyalta: az előző pénzügyi évben 230 milliós bevétel mellett 150 milliós osztalékot tudott a cég kifizetni."

Milyen kibaszott sok pénzt lehet keresni a kormány fikázásából!!!!!

Boldeone2 2025.05.22. 13:24:38

@Rubasov nertárs: Világinfláció van, ez érinti az USA- t is. Nem az orosz háború, az csak " rávert egyet" a világra. 2009- óta megy az extrém pénznyomtatás a világban, ez a fő ok. Részben a háború is ezért indult, Putyin dühös a nyugatra, hogy ott úgymond korlátlan pénznyomtatás folyik...

Túl sok a pénze a tőkés rétegnek, akik mindent felvásárolnak, papírról....Nem vicc...Oda sem mennek megnézni; látatlanban,lokáció, terv tulajdoni lap alapján veszik az ingatlanokat....

Mennyi pénze lehet egyeseknek, ha ennyira oda sem figyelnek rá...

Rubasov nertárs 2025.05.22. 15:45:29

@Boldeone2:

"Mennyi pénze lehet egyeseknek, ha ennyira oda sem figyelnek rá..."

Nem kevés. Elon Musknak egyedül 400 milliárd dolláros vagyona van. Ebből vígan ki tudná fizetni a teljes magyar államadósságot úgy, hogy még mindig maradna neki néhány milliárd. És ez csak egy ember. Mindenki a saját szintjén nyomorog, ahogy én sem nézem meg, hogy mennyibe kerül a sajt, mert 1-2 ezer ft. a büdzsében ide-oda az mindegy, Elonnak ugyanígy mindegy, ha évente elbukik 10-20 millió dollárt

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.22. 19:35:39

@valis47: "Szerintem ahol Bajnaiék befejezték, onnan folytatják majd" - hát amekkora szart csinált itten a fidesz, ez sincs kizárva...
de bajnaiék pont hogy csökkentették az adókulcsokat.

GyMasa 2025.05.22. 22:14:13

@Rubasov nertárs:
- Miért fizetné ki?
- Musknak NINCS 400 milliárd USD készpénze, hanem annyira becsülik az "értékét".
- Ezek szerint ezt te sem érted, és emiatt nem érted, hogy mekkora butaságot mondasz.

Rubasov nertárs 2025.05.22. 23:31:29

@GyMasa:

"Miért fizetné ki?
- Musknak NINCS 400 milliárd USD készpénze, hanem annyira becsülik az "értékét".
- Ezek szerint ezt te sem érted, és emiatt nem érted, hogy mekkora butaságot mondasz."

Ahogyan a magyar államadósság sem 20 ezres bankókból álló hegyekben van.

GyMasa 2025.05.23. 09:21:03

@Rubasov nertárs:
Ez így van.
Amúgy, nagyon helyesen.
Arra semmi értelme hitelt felvenni, hogy csak ott álljon a pénz.
Igaz, hogy ez az utóbbi mondatod nem cáfolja, amit írtam.
Ezen felül még mindig nem értem, miért gondolod, hoyg Elon Musknak lenne a dolga kifizetni a magyar államadósságot a teljes vagyonával?

valis47 2025.05.23. 21:33:39

@Alöksz Róz Unbanned: Nem így emlékszem, akkor volt a legszarabb e.v.-ként adózni.
Áfakulcsot meg visszaemelték 25%-ra a kampánycélból 20%-ra csökkentettről.

valis47 2025.05.23. 21:39:14

Gyakorlatilag úgy működtem, hogy szüneteltettem a vállalkozást 2-3 hónapokra, hogy addig ne kelljen járulékot fizetni, olyan kitermelhetetlen volt Bajnaiék alatt. Persze így bevételem sem lehetett addig, trükközni kellett a számlák kiállításával. Persze a KATA bevezetéséig ez nem is javult, a KATA eltörlése óta már nincs haváj, de az átalányadó még épp kibírható.
Jut eszembe a KATA-nál is kedvezőbb volt az EVA, amit Medgyessy hangulatjavító intézkedései keretében vezettek be. Én sajnos akkor voltam alkalmazott, mire ismét kényszervállalkozónak mentem vissza, már gyakorlatilag kinyírták (megmaradt, csak már nem érte meg az akkori EVA kulccsal, ahogy a szakértő Megyó eredetileg bevezettette, az EVÁ-sok lényegében negatívan adóztak... 25% Áfa vs. 15% Eva).

Alöksz Róz Unbanned 2025.05.23. 23:01:53

@valis47: én alkalmazott voltam, az enyém csökkent.

Wildhunt 2025.06.03. 16:10:31

Na, megvolt. Mondjuk úgy, hogy igazolva látom valis elméletét a szobatudósi attitűdről, valamint ugyanazt a hozzáállást a gazdaságról, mint amit Laci prezentál az erkölcsről. Ami miatt igazán érdemes volt elolvasni, az annak a megerősítése, hogy a "pénz" önálló életre kelt, és valóban teljesen mássá vált, mint amilyen jelentést az elmúlt párezer évben hozzárendeltünk. A món bevezetésén mosolyogtam, látványosan azért csinálta, hogy összehozza azt, amivé a "pénz" (a könyv után nem is tudom, nevezhetem-e még így) vált az általa ismert gazdaságfilozófiával.
Nem csalódtam.

Wildhunt 2025.06.03. 16:13:21

Ja, és maga a tény, hogy ezt a problémát felismeri, és ránézésre egyedüliként foglalkozik vele abszolút tiszteletre méltó.

G. Nagy László 2025.06.03. 16:38:45

@Wildhunt: Számomra tiszteletre méltó, hogy valóban elolvastad, mégpedig ilyen gyorsan. Miért megmosolyogtató a "món" fogalmának bevezetése? A mém miért elfogadhatóbb és emészthetőbb számodra?

Wildhunt 2025.06.03. 21:56:32

@G. Nagy László: mert ha egyszer mémként nem illik a meglévő rendszerbe, akkor át élvezzük, és úgy jó lesz. Igaz, nekem megvan az a luxusom, hogy kijelentsem, új rendszer kell.

G. Nagy László 2025.06.03. 22:23:13

@Wildhunt: Ezt nem értem. Nem azt akartad írni, hogy átnevezzük?

Wildhunt 2025.06.04. 05:48:37

@G. Nagy László: még nagyon friss az egész. Kicsit fellengzősen: ha a món létezik, akkor Molochnak hívják. Most ezen a nem anyagi természeten rágódom, a mém-món metamorfózis kapcsán.

G. Nagy László 2025.06.04. 06:52:39

@Wildhunt: Nem igazán tudlak követni. Moloch az alvilág istene. Primitív, emberáldozatokkal járó kultuszok kapcsolódnak hozzá. Fogalmam sincs, hogyan kapcsolódik ez ide. A gén, a mém és a món is egyszerű replikátor, amely természeténél fogva túlélni, szaporodni, terjeszkedni kíván. De egyiknek sincs semmiféle erkölcsi felhangja.

Wildhunt 2025.06.04. 10:06:53

@G. Nagy László: Nem igazán tudlak követni.

Nem baj, nem az első eset. A könyv jó.
süti beállítások módosítása