Alig pár száz évvel ezelőtt még minden furcsaságban Isten közvetlen megnyilvánulását láttuk. Azóta egy-két titokról lehullott a lepel, s ma már nem a haragvó Teremtőt emlegetjük, ha villámlik, ha vulkánkitörést észlelünk, vagy ha hurrikánok járnak pusztító táncot az óceánok partvidékén. Ma már hangosan röhögünk az olyan bölcsességen, mely szerint a jógázás démonokat idéz; vagy hogy a gyermek homoszexualitását a vele állapotos anyjával való anális együttlét okozza. Ezeket pont annyira vesszük komolyan, mint a tudást, mely szerint a földrengés is megelőzhető birkavesével. Ahhoz azonban talán még mindig nem vagyunk elég felvilágosultak, hogy egy számunkra vadonatúj jelenséggel ne azonnal a Mindenhatónál kopogtassunk. Amikor annak idején az AIDS felütötte a fejét, az összevont szemöldökű prédikátorok azonnal mennydörögni kezdtek Isten büntetéséről, melyet a szexuális szabadosság miatt küldött ránk. Ez akármilyen primitív és ostoba gondolat is, a kór terjedését és az érintetteket tekintve legalább volt benne némi logika. A koronavírus kapcsán mit mondhatnánk? Miért büntet minket az Ég? A személyes találkozásainkért? A legártatlanabb fizikai érintkezéseinkért? Avagy az áldozatokból kiindulva: az öregségért? A legyengült immunrendszerünkért? Bevallom, a legkevésbé sem értem azokat, akik manapság is a Teremtő dühkitörését látják a járvány hátterében.
Mostanság tucatjával készülnek az olyan kisfilmek, videók, mémek, amelyek - kimondva, vagy kimondatlanul - a koronavírust az ember környezetpusztító tevékenységére adott természeti válaszreakcióként tüntetik fel. Hiszen láthatjuk: most leállt a világ, nem rajzolnak csíkot a repülők a fejünk felett, minden lecsendesedett, lassan még a nagyvárosi levegő is tisztulni kezd. Mindez nem lehet a puszta véletlen műve, mondják. Csupán arról feledkeznek el, hogy totál fordítva ülnek a lovon. A következményekből kívánják levezetni a kiváltó okot. Mintha egy infarktusról volna szó, mely végre ágynyugalomra kényszeríti a túlpörgött üzletembert. Csakhogy amíg a stressz és a szívroham között nyilvánvaló a kapcsolat, úgy a klímakatasztrófa és a jelen világjárvány között ilyen összefüggésről nem tudunk. A hiányzó láncszemet kétféle módon pótolhatjuk. Az első lehetőség szerint találunk arra utaló jeleket, hogy az új koronavírus megjelenéséhez a bolygó jelen állapota biztosítja az igazán megfelelő peremfeltételeket. Ez elég valószínűtlen, hiszen az elmúlt évtizedek során még 1 Celsius fokot sem emelkedett a Föld átlaghőmérséklete, s egyéb klímaparamétereket sem ismerünk, melyek markáns változást mutatnának. (Erre alapozva korábban bármikor ugyanígy megjelenhetett volna.) A másik verzió tudatos, transzcendens beavatkozást, vagyis isteni akaratot feltételez. Ennek kapcsán sem leszek könnyen meggyőzhető, s nem csupán a bizonyíthatatlansága miatt.
Egyes apácarendekben még 100-150 évvel ezelőtt is nagy divatja volt annak, hogy a nővérek komoly bizniszbe bocsátkoztak a Teremtővel. Feltételezve, hogy Isten meg akarja leckéztetni a bűnösöket, önmagukat ajánlották fel áldozatul. Amikor aztán valamelyikük látványosan megbetegedett, úgy találták: Isten meghallgatta imáikat, s elfogadta, hogy ők szenvedjenek mások helyett. Ebben az őrületben nem a mazochizmus, az értelmetlen mártíromság az igazán visszatetsző. Nem is az a lehetőség, hogy akár még tevékeny előidézői is lehettek a kórnak, amennyiben elfogadjuk az elme teremtő hatalmát. Hanem a leginkább az, hogy egy olyan Istent imádtak, amelyik ilyen mocsokságokra képes. A humanisták, a misztikusok, s valójában minden hívő, akinek helyén van a szíve, élből visszautasít mindenféle haragvó-büntető istenképet. Nem is tűnik igazán logikusnak, hogy egy olyan Mindenhatóban higgyünk, aki - betegséggel, járvánnyal, vagy bármi egyéb katasztrófával - büntetni kívánja az emberiséget. Mivel tudományos tapasztalásaink nemigen lehetnek, Isten dolgában muszáj a puszta fantáziánkra hagyatkoznunk. Ahogy mondani szokás: megteremtjük saját képünkre és hasonlatosságára. Vajon miféle pusztító lélekkel bír az a hívő, aki egy koronavírussal, vagy egyéb szörnyűségekkel operáló Mindenhatót vizionál, s ehhez a képhez igazítja a saját erkölcseit?
Talán még a pusztító léleknél is rosszabb a korlátolt elme, s a vallásos vakhit futószalagon szállítja az ilyet. Ha Isten valóban létezik, valószínűleg csak kapkodja a fejét, hogy micsoda ostobaságokat követnek el a nevében. A katolikus egyház hosszú időn keresztül kifejezetten tiltotta a halott test felnyitását (Leonardo is csak titokban, éjszakánként, földalatti kamrájában boncolhatott). Ilyen körülmények közt az orvoslásnak esélye sem lehetett olyan tudás megszerzésére, mely a járványok megfékezését segítette volna. De felesleges is az időutazás. Gondoljunk csak Bangladesre, ahol március derekán közel huszonötezren gyűltek össze, hogy közösen imádkozzanak a koronavírus-járvány első halálos áldozatának lelki üdvéért... Pakisztán még április elején sem zárta le a mecseteket. Hasonló a helyzet Izraelben, ahol Tel-Aviv egyik elővárosában, a kétszázezer lelket számláló, ulraortodox Bné Brakban alakulhat ki a járvány gócpontja, tekintve, hogy többség ragaszkodik a közösségi imához, s hogy elkerülje a karantént, inkább nem is tesztelteti magát. Egyes számítások szerint e helyütt akár 38% is lehet a fertőzöttek aránya. Ám ez még mindig csak az ostobaságról szól. A Muszlim Testvériség nevű szervezet kifejezetten arra szólítja fel fertőzött híveit, hogy terjesszék a vírust a hitetlenek között. "Bárki is van közöttetek, aki influenzás, lázas vagy megfázott, sétáljon be a rendőrségre, vagy az ügyészi hivatalba, vagy a bíróságra. Ha katona vagy, akkor lépj be a védelmi minisztériumba és rázz kezet a katonaság és a rendőrség összes tábornokával!" - szólítja hittársait videóüzenetében a New Yorkban élő, egyiptomi származású Baghat Saber. Lehet tehát azzal a frázissal dobálózni, hogy a koronavírus Isten büntetése, de jól látszik, hogy a Mindenhatónak ehhez vajmi kevés köze van, legfeljebb annyi, hogy az ostobák és az aljasok a neve mögé rejtőznek, mint ahogy mindig is tették a történelem során.
Meir Mazuz ortodox rabbi szerint Isten egészen konkrétan a melegfelvonulások miatt szabadította a járványt az emberiségre. Ugyanezt állítja Izrael egészségügyi minisztere, Jaakov Litzman is, aki a sors fintoraként maga is megfertőződött. Az al-Kaida és az ISIS propagandistái szerint a koronavírus Allah legkisebb katonája, s a nyugati civilizáció megbüntetésére jött létre. Figyelembe véve, hogy a muszlim hívők között is tömeges a megbetegedés, ezt a verziót is nyugodtan ejthetjük. Amint fent már említettük, ez a gondolkodásmód - egészen a legutóbbi korokig - a kereszténységtől sem volt idegen. Idézzük csak fel a Himnusz szövegét: "Hajh, de bűneink miatt Gyúlt harag kebledben, S elsújtád villámidat Dörgő fellegedben". Ha van valami, ami reményre adhat okot, az a jelen katolikus megközelítése: a pápa és minden nyilatkozó egyházi főméltóság egyértelműen nemet mond e középkori szemléletre. Isten szereti az embert, s nem kívánja büntetni, pláne nem súlyos járvánnyal - állítják egybehangzóan. Szívmelengető lehetőségnek látom, hogy kétezer év bukdácsolás után talán mégiscsak visszatérnek a jézusi tanításhoz. Ámen, ámen és megint csak ámen.