téveszmék

téveszmék

"Az intelligencia fejleszthető"

2021. december 09. - G. Nagy László

fridi.jpg

 

A Friderikusz Podcast legutóbbi adása meglehetősen kényes témát vett elő. A házigazda Ujma Premyslaw Péter intelligenciakutatót, az IQ, öröklés, környezet című könyv szerzőjét látta vendégül.

 

Nem sokáig kerülgették a forró kását, a lényeg már a beszélgetés elején terítékre került: az intelligencia elsősorban genetikai örökség kérdése, a környezeti hatások nem igazán relevánsak e téren. S ha ez önmagában nem lenne épp elég igazságtalan: a magasabb IQ nem csupán magasabb jövedelmet, de jobb egészséget és hosszabb életet is ígér. "A magasabb intelligencia a mentális pszichiátriai betegségek ellen is véd, mégpedig nagyon-nagyon nagy erővel. Tehát minél intelligensebb valaki, annál ritkábban szenved olyan kórképektől, mint például a major depressziós zavar, vagy a skizofrénia." A bűncselekmények elkövetésének valószínűsége ugyancsak alacsonyabb az intelligens emberek körében.

 

Sokunk számára mindez nem igazán meglepő, mi több, még logikusnak is tetszik. Annál kevésbé logikus, hogy a társadalomtudományok egy része mintha figyelmen kívül hagyná mindezt. Fridi szóvá is teszi, hogy a szociológia egyik alapvető mantrája szerint a környezet a felelős a szegénységért, a rossz életkörülményekért. Ujma Premyslav Péter szerint "tény, hogy a társadalomtudományokba ezek az ismeretek nem igazán mentek át." Döbbenetes. A beszélgetőpartnerek kölcsönösen konstatálják, hogy a szociológia jellemzően nem vesz tudomást a valóságról. Ez azt jelenti, hogy e tudományág gyakorlati működését sokkal inkább az ideológiai meggyőződések irányítják, mintsem a tények. Elég ijesztő. E gondolat az interjú során később is visszatér, amikor Friderikusz azt a kérdést teszi fel vendégének, mi lepte meg leginkább kutatásai során. "A legnagyobb meglepetés ami ért ezzel kapcsolatban, az az volt, hogy nagyon jó minőségű irodalma van e témának. Nagyon jó pozíciója van ennek a területnek a tudományban. Tényleg hihetőek ezek az eredmények, mindenki ezeket találja és nem az utóbbi tíz évben találta őket, hanem az utóbbi száz évben igazából bárki vizsgálta ezeket, mindenkinek ez jött ki. És ennek ellenére ez nem feltétlenül szivárog be a köztudatba és nem feltétlenül szivárog be az egyetemi tananyagba sem. Tehát simán végezhet mondjuk valaki pszichológusként az egyetemen úgy - Magyarországon, de más országokban is -, hogy nem biztos hogy tanul mondjuk a g-faktor elméletről, ami az intelligenciának a domináns elmélete." A gond ezek szerint már a felsőoktatásban kezdődik. Tudjuk, hogy mi az igazság, de nem azt tanítjuk, mert az nem volna politikailag korrekt... Isten hozott mindannyiunkat a 21. században!

 

A kutatások azt mutatják, hogy az IQ nem csupán a jövedelem mértékére és az életminőségre hat meghatározó módon, de a családméretre úgyszintén: "Az intelligens emberek kevesebb gyermeket vállalnak, és ebből gyakorlatilag biztosan az következik, hogy már most is kevésbé vagyunk intelligensek, mint száz évvel ezelőtt, és még száz, még kétszáz év múlva pedig még kevésbé leszünk." Ez azért nem igazán vidám jövőkép, különösen annak fényében, hogy pontosan tudjuk: az emberiség átlagos intelligenciája a historikus idők során jellemzően emelkedett. Mondjuk ki: valamit elképesztően rosszul csinálunk, ha e tendencia a visszájára fordult. A történelem legnagyobb részében az uralkodó osztályok génállománya szaporodott a legintenzívebben, és ez még úgy is a homo sapiens szellemi fejlődését eredményezte, hogy az arisztokrácia nem feltétlenül a legintelligensebb társadalmi réteget képviselte - elég volt, ha csak valamivel az átlag felett jártak. Most képzeljük el, mi lenne, ha a legintelligensebb földlakók vállalnák a legtöbb utódot... A világ elég gyorsan válhatna egy magas tudati szintű, békés és barátságos hellyé. Ha ehhez hozzátesszük, hogy az intelligensebbek egyik ismérve, hogy jellemzően a jövedelmük is magasabb, így nyilvánvalóan előremutató trendet jelentene, ha jól keresők hoznának létre népesebb famíliát, míg a szerényebb szellemi és anyagi erőforrásokkal bírók beérnék kisebb családdal. Hogy ez a legkevésbé sem így történik, az elég nyilvánvalóan a jóléti társadalom, a baloldali gondolkodás és az egyenlőségbe vetett hit következménye. Minél több forrást von el a társadalom a tehetősektől, átcsoportosítva bármilyen kedvezményezett, rászoruló csoport részére, annál inkább tereli önmagát az intellektuális leépülés irányába. Lehet elmélkedni a kérdés morális oldaláról - szabad-e erővel elvenni a gazdagok jövedelmét és szétosztani a kevésbé szerencsések között; avagy lehet-e a gazdasági egyenlőség magasabb rendű cél, mint az átlagos intelligencia szinten tartása -, azonban a tényekkel vitázni aligha érdemes. Ha a kevésbé intelligensek vállalnak több gyermeket, az óhatatlanul az érintett társadalmak elhülyüléséhez vezet.

 

S ha mindez még nem lett volna kellően pikáns, a beszélgetés végén előkerülnek az etnikai különbségek is. "Meggyőzően demonstrálta minden erre vonatkozó kutatás, hogy az amerikai feketék rosszabb teljesítményt érnek el az intelligenciateszteken, mint a fehérek. És ugye egy hipotézis ezzel kapcsolatban az, hogy ennek esetleg genetikai okai vannak. (...) Az etnikumon belüli különbségekről tudjuk, hogy nagyon nagy mértékben genetikai tényezők miatt jönnek létre. Tehát igazából logikus az a gondolat, hogy akkor esetleg az etnikumok között létező különbségek is genetikai különbségekre vezethetők vissza." Az igazán izgalmas az, hogy az effajta mondatokhoz mi magunk miként viszonyulunk. Ha a tiszta tudomány oldaláról közelítünk, úgy merő óvatoskodásnak látjuk. Ha a jelenkor ideológiai túlfűtöttségével tekintünk a világra, úgy már ezekre a visszafogott ténymegállapításokra is hisztérikusan, tömény rasszizmust kiáltva fogunk reagálni.

 

Meglepő megállapítások az intelligenciáról - ez az adás címe, forradalmi újdonságokkal azonban mégsem szembesülünk; lelkünk mélyén mindannyian pontosan éreztük eddig is, hogy a teremtés végtelenül igazságtalan. Még akkor is, ha az intelligencia - vagy annak hiánya - csupán csak egy az áldások és átkok sorában. Az egyén szempontjából vigasztaló lehet, hogy önmagát azért mindenki eszesnek látja, tökéletesen függetlenül a valóságtól... És bár a genetika e téren meghatározó, azért az egyén felelőssége is megáll; e belénk kódolt potenciális maximumot nekünk kell kihozni magunkból, illetve - kiegyensúlyozott, igényes életvitellel - elménket nekünk kell karbantartanunk is. Ami viszont a társadalmi szintet illeti, ez már egy jóval összetettebb kérdés. Az egyik végletes (és erőszakos) álláspontot azok az államok - Norvégia, Finnország, Dánia, USA és Németország - képviselték, amelyekben a 20. század első felében egyszerűen sterilizálták az értelmi fogyatékosokat, az örökletes betegségben szenvedőket, az önellátásra képteleneket. Aligha kéne vitát nyitni arról, hogy ez az attitűd mélyen embertelen és megengedhetetlen. Ez az, amit Francis Galton - Charles Darwin unokatestvére - negatív eugenikának nevez. A másik véglelet napjaink neomarxista kánonja jelenti, amely gyűlöl mindent, ami kiemelkedő, ami csillogó, ami tehetség, ami valódi szépség. Ez az iskola továbbra is teljes ideológiai vaksággal hirdeti az egyenlőséget, a legkevésbé sem zavartatva magát a tényektől. A történelem már számtalanszor bebizonyította, hogy ez az út gazdaságilag járhatatlan, s lám, a tudomány igazolja azt is, hogy intellektuális tekintetben a homo sapiens pusztulását készíti elő. A progresszív adó, a segélyezés és a családi pótlék ennek a hanyatló világnak a hívószavai. Talán ideje lenne rátérni végre az egészséges középútra, amely egyértelműen a legbőségesebb áldást ígéri. Amelyik nem tilt és nem támogat, csak türelmesen engedi, hogy az evolúció tegye a dolgát. Az ilyen világ nem csupán erőszakmentes és etikus, de mindezeken túl még azt is garantálja, hogy az adott társadalom átlagos intelligenciaszintje meredeken emelkedni kezdjen. Ez persze csupán járulékos előny a békesség és az erkölcsösség mellett, ám lényegtelen szempontnak azért egyikünk sem nevezné.

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr10016775842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

G. Nagy László 2021.12.12. 12:31:13

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Ez tévedés. Tudományos fejlődés az ősidők óta van, ez teljesen független a társadalmi rendtől."

Ugyan már! Ezt te sem gondolhatod komolyan! Egy tisztességesebb történelemtanár akkora egyest írna be ezért a mondatért, hogy hónapokig tartana, amíg kijavítod. Nézd meg a középkort! Generációról generációra NULLA fejlődés! Pont ugyanazzal a szánalmas technológiával túrták a földet évszázadokon át. A kapitalizmus (és az ezzel járó tőkekoncentráció) hozta el az ipari forradalmakat és szinte minden technikai fejlődést.

G. Nagy László 2021.12.12. 12:34:46

@Andy73:

"pár évtizede a nagycsalád az átlagos jövedelemből élők számára valóban az elszegényedést jelentette. Ezért tartom jónak a családi adókedvezményt. Ez ráadásul nem segély, hanem a megkeresett jövedelemből von el kevesebbet, hogy a gyerekek neveléset segítse."

Ugyanígy látom. Nagy híve lennék annak, hogy MINDENKI minimális adót fizessen. Ha ez nem valósul meg, úgy a második legjobb megoldás a Fideszé: abszolút tudok lelkesedni a családi adókedvezményért.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.12. 12:36:53

@G. Nagy László:

Nagyon nem. Lásd a különböző mezőgazdasági eszközök megjelenését, a módszerek változását.

Mondjuk Fernand Braudel művei érdekesek erről.

s 2021.12.12. 17:00:47

@erdészcsávó: Te pedig szájba basztad a buzi, fogatlan, ribanc, rohadt kurva anyádat nekifutásból lóhátról, úgy, hogy még a szeméből is a geci fröccsent kifelé. Takarodj el a faszszopó rohadt kurva anyád mocskos pinájába, mert úgy baszom szét az otrombe, hombár fejedet egy csákánnyal, hogy leszakadnak a füleid. Értelmetlen faszökör, buzibaszó recskabajnok majomarcú faszkirály.

s 2021.12.12. 17:06:17

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "A polgári társadalomban van egy kis réteg, mely aránytalan jutalmat szerez."
Csak te, meg a hozzád hasonlók gondolják így. Százan mindent kockára tettek, és mindent el is vesztettek egy kivétellel. Az ad ma munkát neked. Ha nem lenne meg ez a jutalom, amit te soknak tartasz, akkor senki nem vágna bele, te pedig kézzel gyomlálhatnád az út menti árkot napi két zsemléért.

s 2021.12.12. 17:11:56

@cavalry: Az a kérdés, hogy mennyit kell használni a fejedet a régi módszerhez, és mennyit az újhoz. Az újhoz kell kevesebbet. Ezért ezek a képességek hanyatlanak, pedig ez is egy mentális képesség. (Alzheimer gyanúnál az elsők között tesztelik.)

s 2021.12.12. 17:26:05

@cavalry: Rosszul tudod. Sztálin kifejezetten megtiltotta, hogy a határnál csapatok legyenek, hogy ne idegesítsék hitlert. A tábornokai mondták, hogy ez faszság, de nem hallgatott rájuk. Hitler pedig aközött választhatott, hogy akkor támadjon, amikor végül is támadott, vagy várjon, de azzal azt kockáztatta volna, hogy az oroszok megerősödnek. Lett volna egy másik lehetőség, hogy bele sem fog, de ez kiesett, mert hitlernek terület kellett, és nem volt elegendő nyersanyaga. Tehát végül is Lengyelország után szinte már nem is maradt valódi választása. Mennie kellett, az egyetlen reménye az volt, hogy az orszok egy nomád csürhe. Nem jött be, mert addigra már az angol ipar is sztálinnak gyártott cuccokat, és aztán az amerikaiak is. Zsukov Jeepen száguldozott mindenhova, mert még autót is külföldről kaptak. Végül ott volt egy csomó ember, akivel mindig tudták a veszteségeiket pótolni. A németek akkor vesztettek, amikor ebbe belefogtak. Jobb lett volna nekik, ha kereskednek. Két faszkalap diktátor - addig maradtak volna hatalmon, ameddig csak akarnak.

s 2021.12.12. 17:44:45

@G. Nagy László: "Az adó pedig erőszak."
Az enyhébb fajtából. Azért nem lőnek tarkón senkit a társadalom érdekében, bár ez sincs túl régóta és mindenhol így.
Aki élvezi a civilizáció előnyeit, az fizessen is érte. A szupergazdag kapitalisták nem lehettek volna annyira gazdagok, amennyire végül is lettek, ha nem egy jól szervezett, együttműködő társadalomban élnek. Ennek ára van, és ezt meg kell fizetni. Ugyanis az adókból olyan tevékenységeket finanszíroznak, amit egyetlen kapitalista sem végezne el, mert nincsen rajta elegendő profit. Ilyen az idősek gondozása, amit ha nem végezne el az állam, akkor a vállalatoknál nem lenne elég szabad munkaerő. Ilyen az alapfokú oktatás, ami nélkül nem lenne képezhető munkaerő, mert a cégek csak egy bizonyos szint felett szállnak be a képzésbe (nem hat éves kortól). Sorolhatnám tovább, de minek. Erre kell az adó. Mert nem rabszolgák vagyunk, hanem élni is szeretnénk, nem is a legszarabb szinvonalon.

s 2021.12.12. 17:52:51

@G. Nagy László: :-) Nem értek egyet. Az agy a tevékenységek során alakul. Végül olyan lesz, amivel egész életedben az időt töltötted. Ez a neuroplaszticitás, és ez kizárólag környezeti hatás. Ha nem születik valaki kifejezetten szervi károsodással, akkor gyakorlatilag idővel bármire képes lesz.
Az alzheimeresek esetén is van egy olyan jelenség, hogy a magasan képzett, jól trenírozott ember mentális képességei kevésbé hanyatlanak. Ezt nevezik kognitív tartaléknak.
Erdős Pali bácsi azt mondta ezzel kapcsolatban: "Lehet, hogy hülylülök, de nekem legalább van miből."

s 2021.12.12. 17:57:11

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "mélyszegénység szinte nem is volt, ez minden kommunista diktatúra felszámolta"

Észak - Korea. Neked ott lenne a helyed. Már enniük sincs mit.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.12. 17:58:59

@s:

Nagyrészt propaganda az ottani éhezés. El van túlozva erősen.

s 2021.12.12. 18:02:32

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Úgy, mint te. Csak te nem játszol akkora tétben, mert vagy nincs is annyid, vagy van, csak ötleted nincs, hogy mit lehetne másként csinálni, vagy egyszerűen gyáva vagy kockára tenni. Mindenki szerencsejátékos, mert az élethez kell szerencse. Már azzal kockáztatsz, hogy beíratkozol egy egyetemre, vagy elfogadsz egy állást.

s 2021.12.12. 18:03:29

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Azok mondják, akik megszöktek onnan. Inkább hiszek nekik, mint neked.

s 2021.12.12. 18:18:26

@cavalry: "A magyar diplomásnak sem a tudása kell hanem a kreatív képessége."
Tudás nélkül nincsen kreativítás. Ez egy mítosz, hogy van. Azt sem tudod, hogy mit találj ki, és azt sem tudod, hogy mid van már eddig. Azon kívül az összefüggéseket sem ismered.
Két eset van:
1. Megtanultál mindent, de nem jut eszedbe semmi új.
2. Megtanultál mindent, és képes vagy másként, eredményesen megközelíteni a nagy problémákat.

A harmagik változat nem létezik, de azért leírom.
3. Nem tanultál meg igazán semmit, de képes vagy másként, eredményesen megközelíteni a nagy problémákat.
Ez egy legenda. Ne hidd el.

s 2021.12.12. 18:28:30

@cavalry: "Szart sem ér az intelligencia ha a kérdés bonyolultabb egy adott szintnél."
Igazából csak ott számít. Minden mást meg lehet oldani a könyvekből kiolvasott, és megtanult módszerekkel. Nem az a fontos szerintem, hogy meg tudnak -e oldani az az emberek valami olyat, ami már benne van a tankönyvekben. A fontos, hogy megoldanak -e valami olyat, amit később beleírnak ezekbe a tankönyvekbe, mert eddig nem szerepelt benne. Ehhez kell az intelligencia.

G. Nagy László 2021.12.12. 18:45:58

@s:

"Az enyhébb fajtából. Azért nem lőnek tarkón senkit a társadalom érdekében, bár ez sincs túl régóta és mindenhol így."

Ha nem fizetsz adót, az állam inkasszál. Ha nincs mit behajtani, mész a börtönbe. Tényleg enyhébb erőszak, mintha fejbe lőnének, nem vitatom :)

"Aki élvezi a civilizáció előnyeit, az fizessen is érte. A szupergazdag kapitalisták nem lehettek volna annyira gazdagok, amennyire végül is lettek, ha nem egy jól szervezett, együttműködő társadalomban élnek."

Az, hogy a társadalom jól szervezett, elsősorban az önkéntes üzleti együttműködések eredménye. A Szovjetunió egyik vezetője angliai látogatása során faggatta London polgármesterét: "Önök miként szervezik meg a város kenyérellátását?" - kérdezte. A válasz: "Sehogy" Kurvára nincs szükség a rendfenntartáson (és a jogbiztonságot adó intézményeken) kívül másra. Meg tudsz győzni arról, hogy egy négyosztályos állami általános iskola hasznos lehet, ahol mindenki megtanul írni-olvasni-számolni. De ennyi. Meg tudsz győzni arról, hogy kell egy mentőszolgálat és egy sürgősségi ellátás. De Németország például ma már ott tart, hogy INGYENESEK LESZNEK A NEMVÁLTÓ MŰTÉTEK. Érti ezt bárki? A te adódból mentális betegek méregdrága hóbortjait finanszírozzák. Alig hiszem, hogy ilyen a jól szervezett társadalom.

"Ugyanis az adókból olyan tevékenységeket finanszíroznak, amit egyetlen kapitalista sem végezne el, mert nincsen rajta elegendő profit."

Mindenen van profit. Amin nincs, azt - kevés kivétellel - nem is érdemes végezni.

"Sorolhatnám tovább, de minek. Erre kell az adó. Mert nem rabszolgák vagyunk, hanem élni is szeretnénk, nem is a legszarabb szinvonalon."

Hitem szerint akkor élnénk a legmagasabb színvonalon, ha az állam egészen apróvá zsugorodna. Ez lenne egyben a legigazságosabb is. Értem én, hogy a józan középúton kívánsz járni, s hiszel a hatékony és jóságos állam koncepciójában. Valójában az orbáni modell híve vagy, tudsz róla?

cavalry 2021.12.12. 18:52:50

@s: Nem tudom rosszul. Értek hozzá. Nyilván nem nagyon tudhatod mi a különbség a támadó és a védelmi csoportosítás között. Ha megnézed a korabeli forrásokat akkor látszik. Ezt a tényt a szovjet történetírás sokáig tagadta, politikai okból, mert így azt terjeszthették hogy a vereség oka a németek szerződés szegése. Ők jó kisfiúk voltak és nem agresszívek.De a vereség oka az volt hogy a német támadást nem védelembe rendezkedett csapatok fogadták, hanem összevont erők, a tüzérség sem volt a védelem érdekében jól telepítve és a harckocsik sem. Szinte mindenhol betudták őket keríteni. Ez van.

cavalry 2021.12.12. 19:01:49

@s: Totális tévedés. A intelligencia csak képesség. Azt fogod megoldani amit megtanulsz és semmi mást. A gondolkodás az teljesen más téma, de nyilván aki nem intelligens annak esélye sincs a magas szintű gondolkodásra. A gondolkodási képzettséget nem az IQ határozza meg az egy külön tananyag (ami nincs :) ) A gyengébb IQ -val rendelkezőket is meglehet tanítani sokkal jobban gondolkodni mint a magas IQ- val rendelkezőket ha azokat nem tanítják erre. A kivétel a géniusz az tud meglepetéseket okozni.

alöksz róz 2021.12.12. 19:26:26

@cavalry: "Azt fogod megoldani amit megtanulsz és semmi mást." - ez hülyeség :-)

alöksz róz 2021.12.12. 19:29:48

@Lord_Valdez: a tesztek is mások, amiket használnak, így nem tudom milyen relevanciájuk lehet egyáltalán

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2021.12.12. 19:38:16

@alöksz róz:
Hát, az igaz, hogy komplexebbek lettek az IQ-tesztek, de ez csak azt jelenti, hogy generációkat nem érdemes összehasonlítani. Egy generáción belüli eltéréseket továbbra is van és a két csoport látványosan közeledett egymáshoz.

alöksz róz 2021.12.12. 19:41:05

@s: az fps-ben pont ugyanúgy tájékozódnak a játékosok, mint a gps-szel google maps-szel. nézik a kis térképen éppen hol vannak és merre kell menni a célhoz.

"Összességében minél többféle dolgot csinál az ember, az intelligencia annál inkább fejlődik. Az pedig kétségtelen, hogy manapság több a szabadidő, és változatosabb elfoglaltságokkal lehet azt agyonütni." - csak az a nem mindegy, hogy pár kattintással mindenre is kész megoldást kapsz hozzá. pont az intelligenciádat nem kell használnod.

alöksz róz 2021.12.12. 19:49:13

@Lord_Valdez: "ez csak azt jelenti, hogy generációkat nem érdemes összehasonlítani." - ja, elsősorban erre gondoltam.

"Egy generáción belüli eltéréseket továbbra is van és a két csoport látványosan közeledett egymáshoz." - másodsorban meg arra gondoltam, hogy a korábbi tesztek milyen alapossággal próbálták kiszűrni a kulturális különbözőségeknek köszönhető eltéréseket, ezek is eredményezhetnek eltérést.

de ez csak elméleti dolog, eszmefuttatás részemről, mert meg vagyok róla győződve, hogy tényleg volt elég nagy különbség a két csoport közt, és nagyobb részben a "hozzábutulás" miatt csökken

s 2021.12.12. 20:41:22

@G. Nagy László: Ez erős volt. Így elsőre. Lássuk.

"A Szovjetunió egyik vezetője angliai látogatása során faggatta London polgármesterét: "Önök miként szervezik meg a város kenyérellátását?""
Ez rossz példa volt. A kenyér egy piaci termék, az emberek gyártják, az emberek fogyasztják. Nyilvánvaló, hogy lehet konstruálni egy vállalkozási modelt, amiből kijön, hogyy milyen áron lehet előállítani az adott keresetű személyek számára a terméket. Ezen van annyi profit, hogy bármelyik épeszű vállalkozó (pék) ki tudja számolni, hogy belevágjon -e, vagy ne. Amiről én beszélek, azok olyan tevékenységek, amikben senki nem vállalkozik, mert nincsen profit. Illetve ha van is, akkor a szolgáltatás annyira drága, hogy a nép nagy része képtelen lenne kifizetni. Vannak magán idős otthonok. Csak elbaszott drága. Akkor a középkorú munkavállaló a mama mellet marad, mert nem bírja kifizetni, a gyárnak pedig nem lesz mukása. Annyival többet nem akar fizetni a dolgozónak, hogy be lehessen tenni a mamát egy magán öreg otthonba, de adót sem akar fizetni. Ezért akadozik a termelés, vagy kinyírják a mamát. Melyik jobb? Elmondom. Az adó olcsóbb, mint mindenkinek annyit fizetni, hogy magán szolgáltatást vegyen igénybe. Azon ugyanis profit képződik, az állam pedig megcsinálja különösebb haszon nélkül is. Csak a fenntartást, üzemeltetést, és egy minimális fejlesztést kell kifizetni.

"A te adódból mentális betegek méregdrága hóbortjait finanszírozzák."
Kibaszott keveset tudsz erről a témáról (is). Ez nem mentális betegség, hanem születés előtti fejlődési rendellenesség. A hormonrendszer nem egyezik az egyéb fejlődési tényezőkkel. Ezért van az, hogy férfi lélekkel női testbe születsz, vagy fordítva. Ez nem divat kérdése. Egy sorscsapás az egyénre nézve. Az orvostudomány ismeri a jelenséget, és tudja kezelni is. Általában el is végzik a bevatkozást, és nem kell attól félned, hogy az adód nagy része erre megy el. Nincsen szerencsére ennyire sok ilyen eset.

"Mindenen van profit. Amin nincs, azt - kevés kivétellel - nem is érdemes végezni."
Ostoba vagy, vagy nagyon fiatal. Esetleg mindkettő. Egy élhető társadalom nem az a vadkapitalizmus, amiről itt szónokolsz. Mert te csak a profitot számolgatod, de vannak egyéb, sokkal jelentősebb tényezők. Fontos a megtérülés, mert senki nem akar tönkremenni. Viszont van olyan tevékenység, amin nincs haszon, mégis meg kell csinálni valakinek.

"Hitem szerint akkor élnénk a legmagasabb színvonalon, ha az állam egészen apróvá zsugorodna."
Kipróbálták, nem jött be. Hamar kialakulnak a szélsőséges anyagi viszonyok, nyomornegyedek, aminek a kezelése idővel sokkal költségesebb és kockázatosabb, mintha kifizetnék az adókat. Rendészeti kérdéssé konvertálnak szociális problémákat, ami azt jelenti, hogy egy lavinát próbálnak megállítani egy hógolyó helyett. Sok állam ezért csinálja, amit csinál, nem pedig jókedvében.

"hiszel a hatékony és jóságos állam koncepciójában. Valójában az orbáni modell híve vagy, tudsz róla?"
Igen hiszek a hatékony állam koncepciójában. Ez mondjuk egy kisebb fajta csoda orbán stadionországának ámokfutása után, de a mintát nem róluk vettem.
Valójában te vagy az orbáni modell híve. Örülsz a családtámogatásnak. Miért nem annak örülsz, hogy mindenféle tánogatás nélkül, a saját keresetedből is eltartod a családod? Nem kapsz annyit? Mert a te családtámogatásodat én fizetem, ha megengeded. Ez igazságos? Ugyan!
Ahogy a nemváltó műtétről megnyilatkoztál, már az elárulta, hogy az orbán szarrá támogatott és támogató rendszerének a híve vagy. Kettőnk közül én vagyok a felvilágosultabb, ha elnézed ezt nekem.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2021.12.12. 20:47:16

@alöksz róz:
Szerintem nem butultunk ennyit hozzá. Viszont az ismert dolog, hogy az IQ-teszteken való jó eredményekhez szükség van az absztrakt gondolkodásmódhoz. Ez egy tanult dolog, ezért azok az emberek rossz eredményeket érnek el, akik korán kiesnek az oktatásból.

s 2021.12.12. 20:52:19

@alöksz róz: Köszönöm. A relativitás elméletet sokakanak tanítják manapság. Volt egy ember, aki anélkül tudta, hogy megtanították volna neki. Szerintem intelligens lehetett. ;-)

s 2021.12.12. 21:00:45

@alöksz róz: Fps -ben mentális térképek készülnek az ember fejében a pályákról. Amikor emberek játszanak hálózatban, akkor senki nem néz térképet, mert nincs rá idő. Ha ujjászületsz valahol, egy pillanat alatt fel kell mérned, hogy hol vagy te, és a többiek. Elég intenzív téjékozódási munka. A való életben sehol nem fordul elő.

"pár kattintással mindenre is kész megoldást kapsz"
Viszont kapsz új problémákat is, amik addig nem voltak. A kép vegyes. Nem modanám, hogy a sok kütyütől elhülyül az ember. Inkább csak más készségei erősödnek meg, és mások hanyatlanak.

G. Nagy László 2021.12.12. 21:45:55

@s:

"Vannak magán idős otthonok. Csak elbaszott drága. Akkor a középkorú munkavállaló a mama mellet marad, mert nem bírja kifizetni, a gyárnak pedig nem lesz mukása. Annyival többet nem akar fizetni a dolgozónak, hogy be lehessen tenni a mamát egy magán öreg otthonba, de adót sem akar fizetni. Ezért akadozik a termelés, vagy kinyírják a mamát. Melyik jobb? Elmondom. Az adó olcsóbb, mint mindenkinek annyit fizetni, hogy magán szolgáltatást vegyen igénybe. Azon ugyanis profit képződik, az állam pedig megcsinálja különösebb haszon nélkül is. Csak a fenntartást, üzemeltetést, és egy minimális fejlesztést kell kifizetni."

Értem. Te fizeted az adódból özvegy Kovácsné idősgondozását, hogy fia, a kis Kovács vidáman melózhasson az Audi gyárban, kielégítve a német tulajdonos profitvárakozásait. Vagyis ez egy jó világ így... Sem a matek nem jön ki, sem a morál nincs a helyén. Egy tökéletesen értelmetlen és kontraproduktív újraelosztási mintát vázolsz fel.

"Kibaszott keveset tudsz erről a témáról (is). Ez nem mentális betegség, hanem születés előtti fejlődési rendellenesség. A hormonrendszer nem egyezik az egyéb fejlődési tényezőkkel. Ezért van az, hogy férfi lélekkel női testbe születsz, vagy fordítva. Ez nem divat kérdése. Egy sorscsapás az egyénre nézve. Az orvostudomány ismeri a jelenséget, és tudja kezelni is. Általában el is végzik a bevatkozást, és nem kell attól félned, hogy az adód nagy része erre megy el. Nincsen szerencsére ennyire sok ilyen eset."

Nem megyek bele mélyen. Tényleg van pár olyan eset, amikor a nemváltó műtét katarzissal jár. De kurva sok olyan is, amikor az érintett megbánja (mert talán rájön, hogy az ő esetében buta hóbort volt), vagy egyenesen öngyilkos lesz. Nem tudom, hogy melyik a gyakoribb, de van mindkét verzióból bőven. Na most, ha ez ilyen bizonytalan sztori, akkor miért nem azokkal jótékonykodunk, akiknek BIZONYOSAN problémájuk van és BIZONYOSAN előrelépnek a beavatkozással? Gondolok itt a szépészeti műtétekre, amelyek az esetek döntő többségében önköltségesek. A magam részéről azt is nehezményezném, ha a karvalyorrú Bözsi plasztikai műtétét kellene fizetnem, de akkor legalább tudnám, hogy valódi felemelkedést szolgál a pénzem.

"Ostoba vagy, vagy nagyon fiatal."

Jövőre ötven. Ezek szerint inkább ostoba :)

"Viszont van olyan tevékenység, amin nincs haszon, mégis meg kell csinálni valakinek."

Egy ilyet mondj, az Isten szerelmére!!!

"Kipróbálták, nem jött be."

Erre is várnék legalább egy példát! A magam részéről azt látom, hogy a gazdasági szabadság (kis állam, szerény kormányzati kiadások, alacsony adók) MINDEN esetben együtt járnak a társadalom felemelkedésével. Lásd: Ausztrália, Új-Zéland, Svájc, Szingapúr. Ne mondd már, hogy ezek a helyek a nyomornegyedeiről ismertek...

"Kettőnk közül én vagyok a felvilágosultabb, ha elnézed ezt nekem. "

Szívből örülök mindenkinek, aki okosabb, műveltebb és felvilágosultabb nálam. Általuk tudok tanulni, fejlődni.

Almandin 2021.12.12. 22:04:00

@s: Valóban alakul az agy és a képességek a fejlődés során. Viszont az alap intelligencia (mármint az öröklött része) nem növelhető, csupán azt lehet megtanulni, hogyan lehet kihozni az emberből a képességei maximumát. Pl. egy szellemi fogyatékos sose tud eljutni egy diplomáig, ha megfeszül se, de egy egyszerűbb szakmát elsajátíthat, ha megfelelő fejlesztőpedagógusok kezei közé kerül. De pl. én se lennék képes akkora szellemi teljesítményre, mint pl. Einstein, de le tudtam diplomázni.
Sajnos a "mindenkiből mindenki lehet" egy hatalmas tévhit, ami az emberek vágyvezérelt gondolkodásából ered. Nehezebb elfogadni az ilyen-olyan korlátainkat, mint álmodozni arról, hogy egyszer majd pl. Nobel-díjas tudósok leszünk.

Wildhunt 2021.12.12. 22:45:23

@s: akkor a legújabb direktívák szerint mégis van lélek? Honnan jön és hova megy? Esetleg mostantól már hivatalos EU narratíva lett a szellemi világ is?

G. Nagy László 2021.12.12. 23:01:53

@Almandin:

"Valóban alakul az agy és a képességek a fejlődés során. Viszont az alap intelligencia (mármint az öröklött része) nem növelhető, csupán azt lehet megtanulni, hogyan lehet kihozni az emberből a képességei maximumát. "

Pontosan ugyanígy látom magam is.

alöksz róz 2021.12.13. 01:13:08

@s: szerintem pont egy pillantással fel lehet mérni a kis térképre tekintve :-)
az egy ügyességi játék.
nem tudom mennyit rak az intelligenciához, hogy memorizálod a pozíciókat, hol volt veszélyes, hol volt érdemes menni. egymás ellen meg kizárólag a begyakoroltság szintje dönt.
gondolom egyértelmű hogy utálom az fps-t :-)
a szabadulószobás játékokat viszont nagyon szerettem.
(meg a stratégiait is, bár végső soron az is csak megtanulós, az "m.i." csak ugyanazt tudja csinálni.)

alöksz róz 2021.12.13. 01:24:42

@s: "Viszont kapsz új problémákat is, amik addig nem voltak." - mint pl?

kész megoldásokat kapsz, nem kell hozzá intelligencia. még a varjú is intelligensebb mint a guglizó :-)
m.youtube.com/watch?v=5matCZ_XKd8

alöksz róz 2021.12.13. 01:33:01

@alöksz róz: a stratégiait inkább nem bántom, vannak nagyon jól összerakott komplex játékok, civilization, tyranny, ilyenek.
egyre kevesebben játszanak velük mert egyre hülyébbek a fiatalok (vagy egyre lustábbak gondolkodni rajtuk, végül is ugyanaz, lusta agy elhülyül)

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2021.12.13. 07:21:06

@Almandin: @G. Nagy László:
Korrektebb erre úgy gondolni, hogy az az öröklött, hogy mennyire könnyen formálható az agy. Az a következő réteg, hogy ezt a könnyen formálhatóságot mennyire használjuk ki.

cavalry 2021.12.13. 09:16:28

@s: Legalább látszik hogy mit nem értesz. ""A magyar diplomásnak sem a tudása kell hanem a kreatív képessége."
Tudás nélkül nincsen kreativítás. Ez egy mítosz, hogy van. Azt sem tudod, hogy mit találj ki, és azt sem tudod, hogy mid van már eddig. Azon kívül az összefüggéseket sem ismered.
Két eset van:
1. Megtanultál mindent, de nem jut eszedbe semmi új.
2. Megtanultál mindent, és képes vagy másként, eredményesen megközelíteni a nagy problémákat.

A harmagik változat nem létezik, de azért leírom.
3. Nem tanultál meg igazán semmit, de képes vagy másként, eredményesen megközelíteni a nagy problémákat.
Ez egy legenda. Ne hidd el. "

Pld "Azt sem tudod, hogy mit találj ki, és azt sem tudod, hogy mid van már eddig." Erre szolgál az analízis. Elvégzed a helyzet modellezését. Felméred az Egyedeket, azok tulajdonságait és kapcsolatait. Ezt nem tanulhattad meg soha. A Kapcsolatoknak is vannak tulajdonságai. Megnézed a dinamikus modellt, hogy működik az egész, majd ciklikusan addig játszol ezzel amíg már nem találsz semmit. Utána a döntés érdekében módszereket használsz és ezt ellenőrzöd és kezded az egészet előlről, vagy kipróbálod teszteled az új modellt. Most a részleteket kihagytam mert az több könyv. Közben vagy kreatív, amikor új megoldásokat kell találni. Lényegtelen hogy ezt megelőzően ismerted e a részleteket, ez interdiszciplináris tevékenység, még jobb is ha nem ismerted a dolgot régebbről. Tehát a régi tudás és az IQ jó ha van, de nem okvetlenül kell. Minél mélyebb tudás kell hozzá, pld fúziós erőművek gondjai, annál inkább specializált gondolkodás módszertan kell ide ez nyilvánvaló. De a dolgok nagy része nem bonyolult ennyire. A 3. változat működik, csak nem találkoztál még vele. De sokat fizetnek érte.

cavalry 2021.12.13. 09:24:08

@alöksz róz: Itt egy példa. Magyarországon van 550000 horgász. Tételezzük fel hogy a 30%-a 100 feletti IQ val rendelkezik. Egy teljesen másik szakterületen már száz évek óta megoldottak egy problémát és a horgászok minimum 60%-a találkozott is azzal a megoldással. Mégis képtelenek felismerni hogy a cél és funkció és a hely ahol alkalmazzák megegyezőnek mondható. De képtelenek felismerni a csőben a lukat. Tehát nem kreatívak. A lehetőség viszont üzletileg szuper, a nagy létszám miatt érdemes vele foglalkozni és olyan megoldást javasolni ami sokkal korszerűbb mint az eddig alkalmazott megoldás más területen. Legyen 30000 Ft a termék, szorozzuk be csak a 20%-al, tehát 100000 fővel. 3.000.000.000 Ft lehet a bevétel, ami idővel többszöröse is lehet. ha nemzetközi piacot nézzük akkor meg a sokszorosa. A gondolkodás módszertan így hoz létre eredményt.

s 2021.12.13. 14:23:07

@Almandin: "Nehezebb elfogadni az ilyen-olyan korlátainkat, mint álmodozni arról, hogy egyszer majd pl. Nobel-díjas tudósok leszünk."

Könnyebb elfogadni az ilyen-olyan korlátainkat, mint tenni bármit, hogy egyszer majd pl. Nobel-díjas tudósok legyünk.

s 2021.12.13. 14:33:31

@Wildhunt: Elnézést. Képszerűen fogalmaztam, de pontatlanul.
A nem kialakulása több részből álló folyamat. Ennek során hibák következhetnek be még a magzati fejlődés során. A hormonrendszer és az idegrendszer nem egyezően fejlődik ki a test egyéb látható részeivel. Ez egy fejlődési rendellenesség. Mielőtt ezeket az orvosi beavatkozásokat elvégzik, egy hosszú vizsgálatsorozaton esik át az alany. Pszichológia, szervi, biokémiai, stb . . . Helyesebb volna ezt nemváltoztató műtét helyett nem helyreállító műtétnek nevezni, mert valójában ez történik. Nem kívánságműsor. Az orvosok csak indokolt esetben végzik el a beavatkozást. Örülök, hogy személy szerint egyikünk sem érintett ebben, és még ismerősünk sincs, aki az volna. Mert ez egyébként egy borzalom.

s 2021.12.13. 15:19:16

@G. Nagy László: "kielégítve a német tulajdonos profitvárakozásait"
Azokat az autókat megveszi valaki. Lehet, hogy én. Tehát nem csak a tulajdonos nyer, hanem a fogyasztó is.

"Egy tökéletesen értelmetlen és kontraproduktív újraelosztási mintát vázolsz fel."
Nem gondolom. Mások sem. Ezek szerint mindenki hülye.

"miért nem azokkal jótékonykodunk, akiknek BIZONYOSAN problémájuk van"
Azokkal is jótékonykodunk. A patikák tele vannak támogatott gyógyszerekkel (szív és érrendszeri belegség, cukorbetegség, mozgásszervi bajok, stb . . .)

"Jövőre ötven."
Az fiatal. Minden szempontból ez a legjobb megoldás. :-)

"Egy ilyet mondj, az Isten szerelmére!!!"
Mondtam párat. Nem fogom ismételni magam.

"Erre is várnék legalább egy példát!"
Az összes vadkapitalizmus a régebbi időkből. Az állami szabályozást nem véletlenül találták ki. Egyébként az egyéni mohóság beláthatatlan károkat okozna.
Dánia. 56% jövedelemadó, 25% áfa, 22% tao. A maximális és minimális bér hányadosa 12. Ennek a fidesz nevű rablóbandának én sem fizetek szívesen, mert mindent ellopnak. De Dániában alacsony a korrupció, a befizetett adókat a lakosságra költik.

"Általuk tudok tanulni, fejlődni."
Én is. Végre egy közös pont.

s 2021.12.13. 15:24:05

@alöksz róz: "mint pl?"
A kütyük használata során számtalan olyan probléma felmerül, amit korábban nem is ismertek az emberek. Ezekhez alkalmazkodni kell, márpedig az alkalmazkodás intelligencia. Épp úgy, mint az életfeltétek, éghajlat változásához történő alkalmazkodás.

s 2021.12.13. 15:26:19

@cavalry: "Elvégzed a helyzet modellezését."
Tudás nélkül? Te most viccelsz!

s 2021.12.13. 15:34:24

@alöksz róz: "gondolom egyértelmű hogy utálom az fps-t :-)"
Próbáld megszeretni. :-) Gyors és jó döntéseket igényel. Mintha ősember lennél, és hadakoznál, vagy vadásznál. Erre civilizált körülmények közt nincsen lehetőség. Egy készség, amit kár lenne veszni hagyni.

s 2021.12.13. 16:02:16

@G. Nagy László: Nem tiltanád ki a srácot? @erdészcsávó

Almandin 2021.12.13. 16:19:35

@s: Te aztán érdekes vagy. Sok mindenhez értelmesen vagy képes hozzászólni, de időnként olyan alpári stílusban szólsz hozzá, hogy azt egy fogatlan primitív kocsmatöltelék is megirigyelné.
Laci, nem tudod törölni ezeket a kirívóan trágár hozzászólásokat? Legalább itt ne kelljen ilyenekbe botlani.

Almandin 2021.12.13. 16:30:31

@erdészcsávó: Nem lehet, hogy Brendel újabb nickje?

G. Nagy László 2021.12.13. 17:04:27

@s:
"Nem tiltanád ki a srácot?"

Nem. de az értelmetlen basztatásokat töröltem. A tiédeket is.

G. Nagy László 2021.12.13. 17:45:21

@s: "Azokat az autókat megveszi valaki. Lehet, hogy én. Tehát nem csak a tulajdonos nyer, hanem a fogyasztó is."

Értem. Tehát így a te adódból az autógyárak mellett az autóvásárlók is profitálnak. Nos, sokkal jobb lett a helyzet...

"Nem gondolom. Mások sem. Ezek szerint mindenki hülye."

Ne hülye mindenki, csak annyira szerelmesek vagytok az újraelosztás gondolatába, hogy fel sem fogjátok az értelmetlenségét. Bircamannal szemben tökéletesen kommunikáltál, bemutatva a kommunizmus működőképtelenségét. Azt azonban nem akarod belátni, hogy minden egyes forint, amely átfolyik a központi költségvetésen, a szocializmus irányába visz. Európa legtöbb országában ez az érték 50% körül mozog. Ez egy olyan gondolkodásmódot takar, mely szerint az igazság valahol félúton van a kommunizmus és a kapitalizmus között. Ez szerintem nagyon beteg. Hitem szerint szinte MINDEN, ami előrevitte az emberiséget, a kapitalizmus gyümölcse, ezzel szemben az államista törekvések MINDIG katasztrófához vezettek. Hogy a büdös picsába lehet félútra helyezni az optimumot??? Ha csak a GDP 25-30%-a folyna át az államon, s kerülne újraelosztásra, már az is bitang erős fellendülést hozhatna, és akkor még sehol sem tartanánk...

"Egy ilyet mondj, az Isten szerelmére!!! - Mondtam párat. Nem fogom ismételni magam."

Továbbra is erős a meggyőződésem, hogy ami nem piacképes, annak nincs létjogosultsága. Ha írok egy regényt, amit a kutya sem akar megvenni, akkor az annyit is ér.

"Az összes vadkapitalizmus a régebbi időkből."

Egy sem bukott meg. Mindenütt az történt, hogy a mohó politikusok egyre nagyobb szeletet követeltek a hatalomból. Az összes beteg újraelosztási őrület így jött létre. Szemben a szocialista rendszerekkel, a "vadkapitalista" országok egyike sem gazdasági okból bukott meg.

"Az állami szabályozást nem véletlenül találták ki. "

Tényleg nem. Többnyire öncélú módon, a politikai réteg érdekében. Néhol a gazdasági lobbi érdekében, mely a politikán keresztül jut extra bevételhez.

"Egyébként az egyéni mohóság beláthatatlan károkat okozna."

Legfeljebb az egyénnek, saját magának. Másnak lehetetlen.

"Dánia. 56% jövedelemadó, 25% áfa, 22% tao. A maximális és minimális bér hányadosa 12. Ennek a fidesz nevű rablóbandának én sem fizetek szívesen, mert mindent ellopnak. De Dániában alacsony a korrupció, a befizetett adókat a lakosságra költik."

Dánia még messze a legélhetőbb a skandináv államok között. Egyszerűen azért, mert nem vették át a svédek és a norvégok százféle őrületét, s főleg mert bevándorlásellenesek. (Svédországban kíváncsi leszek, .mennyi pluszadót kell még kivetni, hogy etetni, szállásolni, pátyolgatni tudják a bevándorlók tömegeit) De ettől még Svájc, Ausztrália, vagy épp Új-Zéland messze jobban, hatékonyabban és igazságosabban működik.

cavalry 2021.12.13. 18:35:15

@s: A tudás fogalmával van nagy bajod. Az itt (WIKI) leírtak egyszerű összefoglalást adnak. A modellezés a logikával van kapcsolatban és sok féle módszere van, a lényeg hogy nem az ismeretek és a képesség kell hozzá hanem képzettség, és az eredmény sok olyan ismerete lesz amit eddig nem ismertünk (különben minek az egész). A modell nem statikus csak hanem dinamikus is. A pillanatnyi idő változás szerinti állapotokat is fel kell deríteni. Az autopilot működése is modellezés miatt fejlődik és egyre jobb lesz egyre nagyobb kapacitásokat lehet bevetni és egyre biztonságosabb lesz a repülés. Ha csak egy pilótát képeznél és próbálnád a "tudását" fejleszteni azzal a céllal hogy olyan jó legyen mint egy robotpilóta, az egy lehetetlen vállalkozás lenne és nem lenne elég megbízható pilóta. A pilóták is cheklistet ellenőriznek papírból, mert nem számítógép az agyuk. A hiba akkor van ha a szenzorok tévednek. ezért van egy csomó ellenőrző szenzor is. A te tudás elképzelésed elavult 100 éve. Ma már szakértői rendszerek is vannak, okosabb mint bármelyik ember. Ugyanakkor a képzett ember az intuícióival néha megelőzi a gépi rendszereket, de erre nem lehet támaszkodni. A kórházi intenzív osztályok is fel vannak már szerelve jól, de az is messze van még az ideálistól, mert pld a tüdő pillanatnyi állapotát ha nem tudja érzékelni akkor a gépi beállítások már tévedhetnek erősen. erre még kell az orvos is hogy olyan jeleket vegyen észre amit a kép nem is néz. De az orvos kapacitása erősen véges (fárad stb. és akkor jön Mariska az ápolónő és ő már kevésbé profi) . A cserép virágod működését sem tudod modellezni :) :) hiába végzed el a kertészeti egyetemet :) (tudom) hu.wikipedia.org/wiki/Tud%C3%A1s

s 2021.12.13. 23:15:45

@G. Nagy László:
"az autóvásárlók is profitálnak"
Aki én is lehetek. Vagy a barátom. Vagy valaki más fogyasztó.

"Bircamannal szemben tökéletesen kommunikáltál, bemutatva a kommunizmus működőképtelenségét."
Veled szemben nem sikerült ennyire jól, pedig sokat megpróbáltam. Bircaman egy olyan srác, aki megfagy egy rakás szén mellett, mert nem gyújtja meg. Te egy olyan srác vagy, aki meggyújtja, de elég az okozott tűzben. Én pedig egy olyan srác vagyok, aki készít egy kályhát, és abban szép lassan eltüzeli a szenet, hogy mindig kellemes meleg legyen. A tűz a kapitalizmus. A kályha az állami szabályozás.

"Hogy a büdös picsába lehet félútra helyezni az optimumot???"
Úgy, hogy ott van.

"Ha írok egy regényt, amit a kutya sem akar megvenni, akkor az annyit is ér."
Gondolod? Akkor szerintem ne írjál. Vannak nagy igazságok, amikre senki nem vevő. Nem baj az, ha valaki kiadja a nép okulására.

"a "vadkapitalista" országok egyike sem gazdasági okból bukott meg"
Ez éppen akár igaz is lehet. Társadalmi okok vezettek a bukáshoz. A forradalmak nagy része kapitalista országokban tört ki régen. Ma már nem, mert rájöttek, hogy amúgy a néppel is törődni kellene. A társadalom nem egy munkahely. A munkahelyről kibaszhatod a gyengén teljesítőt, az öreget, a kisgyerekes anyát. A társadalomból nem. Ott maradnak, és kezdeni kell velük is valamit. Ezt kellene megértened.

"Legfeljebb az egyénnek, saját magának. Másnak lehetetlen."
Tévedés. Olvass történelmet.

Németország is jobb gazdasági eredményekkel rendelkezik, mint Franciaország. Mégis Franciaországban jobb élni. Többet költenek a társadalomra.

s 2021.12.13. 23:20:09

@Almandin: "olyan alpári stílusban szólsz hozzá, hogy azt egy fogatlan primitív kocsmatöltelék is megirigyelné"
A zamatos káromkodás az intelligencia egyik ismérve. Sajnálom, hogy tőlem kellett megtudnod.

s 2021.12.13. 23:22:29

@Almandin: Nézz az adatlapra, öreg harcos. Újabb nick, . . . ne röhögtess már. :-D

s 2021.12.13. 23:37:11

@cavalry: "A te tudás elképzelésed elavult 100 éve."
Elvagyok vele. Az AI jó bizonyos területeken. Jobb, mint az ember. Ezért ezeket a dolgokat az AI végzi. De az AI ma még nem képes összekapcsolni a különböző forrásból származó információkat. Az ember rosszabbul tudja a dolgokat, de nagyon sok mindenhez ért valamennyire. Ez felbecsülhetetlen előny.
Képzelj el egy vállalti értekezletet. Van ott mérnök, közgazdász, matematikus, jogász, fizikus, marketinges, mindenféle ember. Ezek beszélgetnek, aztán kisütnek valamit. És most képzeld el, hogy van egy magasan képzett polihisztor. Annak a fejében állandóan értekezlet van. Vagy szakmunka. Amire éppen szükség van. Beláthatatlan előny egy célra optimalizált szerkezettel szemben. Az sosem fog rájönni arra, amit egy ember képes megsejteni. Az AI jól operál, jól diagnosztizál, jól vezet autót. A relativitás elméletet nem fogja kitalálni. Szerencsénk van, hogy egy ember rájött.

fotelzsukov 2021.12.14. 08:17:18

@G. Nagy László:
"Való igaz, hogy az ember az egyetlen állat, amely meghatározó módon formálja a saját környezetét."
Tevedes, a hod is formalja a kornyezetet, nem is kicsit!
"The beaver works as an ecosystem engineer and keystone species as its activities can have a great impact on the landscape and biodiversity of an area. Aside from humans, no other extant animal appears to do more to shape its environment." (Wikipedia)

G. Nagy László 2021.12.14. 08:20:19

@s:

"az autóvásárlók is profitálnak. Aki én is lehetek. Vagy a barátom."

Azért az végtelenül szomorú, hogy alapvető társadalmi-erkölcsi vezérlő elvekről beszélünk, s te azt az érvet hozod fel, hogy személyesen profitálhatsz. Ennyi erővel éljenezhetsz a korrupciónak is, ha neked is csurran-cseppen valami.

"A tűz a kapitalizmus. A kályha az állami szabályozás"

Szeretem, ha valaki képes képekben fogalmazni. Intelligenciára és kreativitásra vall. Még ezt a konkrét képet is el tudom fogadni. Most már csak azt kell eldönteni, hogy a meleget milyen mértékben okozza a tűz és milyen mértékben a kályha vasszerkezete. Aligha 50-50 :)

"A munkahelyről kibaszhatod a gyengén teljesítőt, az öreget, a kisgyerekes anyát. A társadalomból nem. Ott maradnak, és kezdeni kell velük is valamit. Ezt kellene megértened."

Ez egy nagyon jó meglátás. Valójában erről szól szinte minden posztom. A fenti is. Szóval: igazad van, a társadalomból nem baszhatod ki a gyengén teljesítőt. Természetesen ezt az echte nácikon kívül nem is szorgalmazza senki. Ettől függetlenül akad pár probléma.

ERKÖLCSI - Kirabolhatsz bárkit, hogy a vagyonát odaadd másoknak? A kommunisták rekvirálását legitimálod.
ELVI - Mindenki a képességei szerint, mindenkinek a szükségletei szerint, mondta Marx. De vajon ki állapítja meg ezeket?

teveszmek.blog.hu/2018/02/25/_mindenki_kepessegei_szerint_mindenkinek_szuksegletei_szerint

PRAGMATIKUS - Félünk az éhezők lázadásától, ezért aztán dobunk pár morzsát az asztalról? Tényleg ez lenne a fő motiváció?
ALTRUISTA - Senkit sem hagyunk az út szélén. Ez egy szavazatgyűjtő politikus szájából kötelező mondat. De mi van az átlagemberrel? Ha azt mondod, hogy az emberek alapvetően jók, úgy nincs gond: az önkéntesség megold mindent. Ha ezzel szemben azt vallod: az emberek gonoszak, s a politikusoknak kell jótékonykodniuk a helyükben, úgy ezzel azt állítod, hogy a politikus nemesebb anyagból készült, valóságos übermensch. (Ezt a dilemmát magadban kell feldolgoznod, de azért kíváncsi lennék az eredményre.)
GLOBÁLIS - Miért csak a hazai társadalomban gondolkodunk? Ha már ilyen jó emberek vagyunk, miért öleljük keblünkre - Merkelhez hasonlóan - az egész harmadik világot? Ja, mert két hét alatt vége lenne a civilizációnak és éhen döglenénk mindannyian? Ha az elved kicsiben működik, nagyban is működnie kell. Vagy éljen a nacionalizmus, és aki nem magyar, az megdögölhet?

"Legfeljebb az egyénnek, saját magának. Másnak lehetetlen. - Tévedés. Olvass történelmet."

Sohasem a mohóság okozott tragédiát, mindig csak az erőszak. Én magam is mohó vagyok. Minden jobb csajt ledöntenék. De sosem voltam még erőszakos senkivel. Kinek árt a mohóságom?

"Németország is jobb gazdasági eredményekkel rendelkezik, mint Franciaország. Mégis Franciaországban jobb élni. Többet költenek a társadalomra. "
Franciaország GDP-arányos államadóssága 116%!!! Szemben Németországgal, amelyiknek hetven. Otthon is megdicséred az asszonyt, ha hitelből rendel luxusvacsorát?

G. Nagy László 2021.12.14. 08:25:27

@kovidmenekult:

"Tevedes, a hod is formalja a kornyezetet, nem is kicsit!"

Simán lehet, hogy igazad van, nem vagyok nagy hód-szakértő. Ha ez az állat képes annyira megváltoztatni a környezetét, hogy ezzel a saját fajának természetes szelekciójára is hatni képes, úgy Istenhez és az emberhez hasonlóan szintén a teremtők közé sorolható. A magam részéről nem bánom :)

békaapu 2021.12.14. 12:40:03

@midnight coder:
Szervusz, a te írásodban találtam először a kommentek között nekem is tetsző meghatározást az intelligenciára.
Ezért is neked írom az én fogalommeghatározásomat - el fogsz tudni gondolkozni rajta :

Szerintem az intelligencia az agy műveleti sebessége. A processzor órajel. Hogy milyen gyorsan adja össze a kettőt meg a kettőt.
Akinek vág az esze, az intelligens - pedig gyors ésszel a rossz megfejtés is nagyon gyorsan alakítható ki.

Amivel keverni szokták a fogalmat, az az "okos" - amivel kábé meg is egyezik.
Illetve a "bölcs" - amivel nem egyezik meg, mert a bölcs az az aki helyesen dönt.

cavalry 2021.12.14. 13:01:16

@s: Igazad van bizonyos kérdésekben. Az AI fejlődik és egyre gyorsabban fog előrejutni. Ezért pánikolnak hogy végtére is kiszorítja az embert és követhetetlen lesz az hogy mit csinál és miért. Szar ügy. De ki aggódjon? A 80-as IQ val rendelkező falusi alkalmai munkás? Neki lesz munkája. Egy darabig. De már Kanadában automata favágó gép megy előre, megfogja az 30 méteres fenyőt , állva legallyazza, kivágja, feldarabolja méretre, magára rakja és "kihordja" az út mellé, megcsinálja a kamionnak való rakatot, felméri a tőátmérőket és fényképpel is berakja egy adatbázisba ahol kiválaszthatod online. A vevő kamionja kimegy felpakol és már itt is van a pénz. 20 ember lát el egy akkora erdőt mint nálunk a Kisalföld.

cavalry 2021.12.14. 13:19:15

@békaapu: Tévedés. Az IQ egy képesség és nem sebesség a tulajdonsága. Ha így lenne akkor a kevésbé magas IQ val rendelkező is megoldaná a feladatot csal sokkal lassabban. De nem tudja. A sebesség a számítógépek világában az embernél nem számít már, mert eleve lassú. Ez nem sakkórára megy. Az IQ önmagában nem oldja meg a probléma megoldáshoz szükséges képzettséget csak egy feltétel. A másik gon az hogy adhatok neked feladatot ami egyszerű és nem is kell hozzá különösebb ismeret és mégsem fogod megoldani egy hét alatt sem. Mert nincs meg a módszered hozzá. Hülye példa de ha egy magas IQ val rendelkezőnek adsz egy másodfokú egyenletet, amihez a szükséges matekot nem ismeri sosem hallotta, akkor mikorra fogja megoldani a feladatot? Aki meg ismeri az másik feladatot nem tud megoldani ha nem ismeri a matekot hozzá. Na de ki találja majd ki a következő képletet? Annak vannak egyéb tulajdonságai is.

cavalry 2021.12.14. 13:19:56

@békaapu: az iq egy egyednek a környezetében lévő hozzá hasonló egyedek "okosságának" viszonya. konkrétabban ha veszel 100 középiskolai 12. osztályos hallgatót és egy általad megbízhatónak tartott (egyébként teljesen titkos) okosságmérő módszerrel megállapítod az okosságukat, akkor feltehetően egy Gauss görbét kapsz az okosságra. ennek a középértéke az iq=100. ehhez képest lehet 120-s vagy 80-s iq-ról beszélni. tehát az iq mindig csak a környezettel együtt jelent valamit.

s 2021.12.14. 13:37:02

@G. Nagy László:
"Azért az végtelenül szomorú, hogy alapvető társadalmi-erkölcsi vezérlő elvekről beszélünk, s te azt az érvet hozod fel, hogy személyesen profitálhatsz."
Ne forgasd ki! A fogyasztó érdekéről beszéltem.

"Most már csak azt kell eldönteni, hogy a meleget milyen mértékben okozza a tűz és milyen mértékben a kályha vasszerkezete. Aligha 50-50 :)"
Ne számolgass! Ezek minőségi dolgok. Egyik sincs a másik nélkül, ha jó eredményt vársz.

"Kirabolhatsz bárkit, hogy a vagyonát odaadd másoknak?"
Nem tartom rablásnak, ha kifizettetem a vagyonszerzés árát. Az Egyesült Államokban maguk a leggazdagabbak fogalmaztak meg egy petíciót, hogy több adót akarnak fizetni. Ennek gyakorlati oka is van. Ha nincsen fizetőképes kereslet, akkor a haszon is csökken. Látni kell az összefüggéseket.

"Mindenki a képességei szerint, mindenkinek a szükségletei szerint, mondta Marx."
A legteljesebb mértékben nem értek vele egyet. Attól, hogy a szabályozott kapitalizmus híve vagyok, még nem lettem kommunista.

"Félünk az éhezők lázadásától, ezért aztán dobunk pár morzsát az asztalról?"
Nem. A piac összeomlásától félünk. Az a kapitalizmus, mint legeredményesebb rendszer pusztulásához vezetne.

"Ha azt mondod, hogy az emberek alapvetően jók, úgy nincs gond: az önkéntesség megold mindent. Ha ezzel szemben azt vallod: az emberek gonoszak, s a politikusoknak kell jótékonykodniuk a helyükben, úgy ezzel azt állítod, hogy a politikus nemesebb anyagból készült, valóságos übermensch."
Alapvetően leszarom, hogy ki milyen ember. Megtehetem, ha egy olyan rendszert építek, ami garantálja az elvárt kimenetet. Függetlenül attól, hogy kik üzemeltetik.

"Miért csak a hazai társadalomban ,gondolkodunk?"
Ezt miből deriváltad le? Nem, nem csak abban gondolkodom. ÉN. A többieket nem tudom. Az emberiség egy faj. Ideje lenne ezt fölfogni. Carl Sagannak volt egy jó mondása, amikor a Voyager szonda kiment a Naprendszerből. Készített egy utolsó képet visszafelé. Alig látszott rajta a Föld. Egy parányi kék pixel volt csak. Azt mondta Carl, ezen a kis kék pontotn történt minden, az egész fejlődés, háborúk, királyok, társadalmak. Minden. Érezni kell a jelentéktelenséget, és a magányt. Az egymásra utaltságot. Csak mi vagyunk, és nem lesz senki, aki segítsen.

"Franciaország GDP-arányos államadóssága 116%!!! Szemben Németországgal, amelyiknek hetven."
A ma adóssága a holnap előnye, ha jól fektetik be a pénzt. Nem akarok az egész meccsre vonatkozó következtetést levonni a félidő eredményéből.

békaapu 2021.12.14. 13:49:51

@cavalry:
Én is töltöttem ki intelligenciatesztet - és találkoztam olyan középiskolai szöveges feladattal amit nem tudtam megoldani. És az én eddígi tapasztalataim szerint az intelligencia az gyorsaság. A példáid nem cáfolják ezt.
A példáid keverik a kiemelkedőt, az intelligenset és a bölcset - úgy hogy ne látsszon jól semmi.

Az hogy SZERINTED az intelligencia nem a műveleti sebesség, az a te szerény és csendes véleményed.
De hogy az enyém tévedés lenne, az a te tévedésed.

Béke

cavalry 2021.12.14. 13:56:02

Nézd meg az órádat és fejtsd meg a kérdést. Kérem a megfejtést és az időt hozzá. "ha másfél mókus másfél nap alatt másfél mogyorót eszik, akkor kilenc mókus kilenc nap alatt mennyit."

békaapu 2021.12.14. 15:32:51

Ötvennégyet.

De csak azért mert a feladat a megoldásával együtt (igaz hogy tyúkkal és tojásokkal) már szerepelt Isaac Asimov Én a robot című regényében, és nekem az egyik kedvenc regényem volt.

G. Nagy László 2021.12.14. 17:01:28

@békaapu: @cavalry: Békaapu definíciója szerint rémentem a gyorsaságra és azonnal rávágtam: 81! (Most nézem, milyen idióta vagyok, el kellett volna osztan 1,5-tel... Ennyit az intelligenciámról...)

cavalry 2021.12.14. 17:31:52

@békaapu: Nyertél. De ha ismerted az nem ér. Ezt munkaerő felvételnél szoktam bevetni és 2 perc a határidő. Egyébként ezek nem érdekesek, ettől még nem lesz kreatív senki. Az a gáz amikor 550000 horgász nem jön rá egy dologra ami neki lenne jó, hanem szív folyamatosan.

s 2021.12.14. 17:43:35

@békaapu: Az igazi feladat ez: Ha egy nő egy gyereket kilenc hónap alatt hord ki, akkor kilenc nő egy gyereket hány hónap alatt hord ki?

békaapu 2021.12.14. 18:02:51

@cavalry:
Mondom hogy a szöveges feladatok nem szoktak menni - de az íkúteszt értékelésénél se nézi senki hogy miről jutott eszedbe a helyes válasz.

Amúgy az alkotókészség sem intelligencia.. persze az is kell hozzá, de nem ugyanazok.

Igen, az új munkaerő megszűrése hálátlan feladat, én nem is vállalnám.. ott kell igazán bölcsen.. tehát helyesen dönteni.

A horgászászok táppal ellátásával pedig egy életre biztosíthatod a megélhetésed..

békaapu 2021.12.14. 18:03:54

@s:
Köszönöm a számolgatási lehetőséget, inkább nemjátszom.. :-)))

cavalry 2021.12.14. 18:14:32

@békaapu: Nem tápról van szó, hanem egy 30000 Ft -os eszközről. Egyszer kell megvenni sok évre és a haza fényre derül (nekem). Nincs országhoz kötve, árulható szakboltokban, áruházakban bárhol.

békaapu 2021.12.14. 18:35:48

@cavalry:

..generátor, akkumulátor, inverter..?

Lehet hogy a vásárlód leszek.

Wildhunt 2021.12.14. 20:47:15

@békaapu: @cavalry: almamagot árulok. 10 db 1000 Ft, és sokkal okosabb leszel tőle.

s 2021.12.14. 20:53:58

@békaapu: Marketinges feladat. Azok ekkora barmok. :-D

cavalry 2021.12.14. 21:02:42

@békaapu: Gyártót keresek nem vásárlót az van több millió :) Szabadalmakból származó bevételeket kezelő brit céget fogok csinálni, utódom ott van, majd vacakol vele, ez a szakmája, most is zseniális perui mérnökök fantasztikus fa+kompozit anyagait viszik be a piacra ami erősebb mint az acél de sokkal könnyebb, autó karosszéria is lehet belőle (kockázati tőkét szerez, bankot, pályázatokat csinál). A párja a legnagyobb USA befektető cég munkatársa. De minden országban kell disztribútor és néhány helyre gyártó. Teszteltem az ötletet a horgászoknál a Balaton mellett, és tetszene nekik. Csinálok egy prototípust kipróbálom és átadom a végrehajtást, nincs időm erre.

cavalry 2021.12.14. 21:05:19

@Wildhunt: és jobb mint a Viagra igaz? csináltam ilyet viccből és visszaigazolta a kísérleti alany hogy szuper (áfonya volt tökmagolajban áztatva.) Véletlenül még használ is (egy hétig kacagtam miatt, mert a lelkesedés töretlen volt.) kellene gyártani.

békaapu 2021.12.14. 21:19:12

@Wildhunt:
Ez az ötlet rendőrviccnek egész jó... volt ötven évvel ezelőtt.. :-)

békaapu 2021.12.14. 21:21:09

@s:
Nem vitatom.. figyelek.

békaapu 2021.12.14. 21:23:41

@cavalry:
Időnként állj is meg, és találj örömöt (is) ebben a sikertörténetben...

cavalry 2021.12.14. 22:39:18

@békaapu: Bizony igazad van, néha elviszem a velem sportoló lánykákat Sorrentóba ott szép a naplemente és a zenei élmény + gasztronómia is jelentős. Meggyőző tud lenni nekik. Sajnos saját képeket nem tudok ide betenni de jobb is. www.travelmag.com/wp-content/uploads/2020/09/hotel-minerva.jpg

Wildhunt 2021.12.14. 23:18:25

@békaapu: onnan hoztam. De ahogy látom, mostanra komoly lett (lásd cavalry kommentjét)

Guszty 2021.12.15. 14:38:23

@cavalry: Az első 6-7 teszt egy kivételével pusztán a rövid távú memóriát teszteli, nem hiszem, hogy ennek bármi köze lenne az intelligenciához. Ja: "brit tudósok"

cavalry 2021.12.15. 19:49:20

@Guszty: csináld végig. Az elején le van írva miből áll. Nagy létszámokon tesztelnek.

cavalry 2021.12.15. 23:01:20

@s: Szeretem. Most épp egy pszichológus egyetemi hallgatót (nagyon szépséges) próbálkozok kivinni egy vörös boros vacsorára és ilyen hangulatban megbeszélni vele ezeket a szakmai kérdéseket :) Megnézi a videót amit a blog fő témája.

s 2021.12.15. 23:17:13

@cavalry: Szakmai kérdéseket . . . hát . . . nem is tudom. Ha elkanyarodik a témától, szerintem kanyarodjál vele te is. ;-)

cavalry 2021.12.16. 00:23:05

@s: Ez csak a színpadi díszlet. Van miről beszélni a jakuzziban :) mielőtt leszakad a franciaágy :)

békaapu 2021.12.16. 07:07:58

@cavalry:
Helyesen használod, ami neked adatott..

békaapu 2021.12.16. 07:12:02

@Wildhunt:
Lájk

Maradjunk ennél a mostani hangulatnál.. Tudom mi a kéményzáró lemez, és szerintem nem láttad hogy milyen stílusban kérdeztél erre rá anno.
Ez a mostani jobb.

Wildhunt 2021.12.17. 11:23:55

@békaapu: barátom, ha te ilyen komolyan veszed a kommentes kommunikációt, akkor nehogy összeakadj brendelmatyival. További jó ittlétet Neked is!

békaapu 2021.12.17. 11:45:18

@Wildhunt:
Egy havi fizetésemért a kezembe adják a nevét-címét-telefonszámát.
Akárkinek.
Onnantól pedig kiderül hogy mindenkinek van veszíteni valója.

kintornas 2021.12.27. 23:19:01

A lényegi különbség a "sztálinista" proletárdiktatúra és a rendszerváltó értelmiség terrorállama között az a géniusz, mint olyan. Merthogy az átkosnak titulált rendszerben nem volt ilyen. T.i. az IQ-bajnokai által elátkozott rendszerben nem...

HypocritSlayer 2023.06.08. 15:49:51

@Boldeone2:

>>Valójában èppen az ellenkezője igaz: az emberi intelligencia fejleszthető , ès fejlődik is a születès után, hiszen a veleszületett ösztönkön kívül " tabula rasa "a gyermeki agy , amire a nevelès , a családi szociális környezet írja rá az infókat <<

Majdnem, vagyis igaz, hogy egy ideig fejlődik az életkorral, a magasabb intelligenciájú rasszok esetén ha jól emlékszem, nőknél talán 23, míg férfiaknál 21 év körül "zárul le, míg pl a cigóknál az IQ 14 éve kornál megáll és már nem fejlődik tovább....

Reactor 2023.07.28. 21:09:29

Ez sem téveszme: az intelligencia igenis fejleszthető (bizonyos keretek között). Tudományosan igazolt tény. Attól, hogy a népesség jelentős hányada hülyébb még egy ötéves óvodásnál is aki a kukijával játszik a házuk előtt a porban, az állítás maga még nem lesz téves.

Az elferdített változatai (pl. hogy "agyunk 10%-át használjuk csak") viszont már egyértelműen hülyeségek.
süti beállítások módosítása