téveszmék

téveszmék

"A baloldaliság az együttérzésről szól"

2024. március 21. - G. Nagy László

fat_man.jpg

 

"Egyszer egy repülőúton beszédbe elegyedtem egy szakszervezet igazgatójával. Elkezdett szitkozódni a gépesítés katasztrófája miatt, állítva, hogy egyre több dolgozó veszíti el tartósan a munkáját az új gépek miatt, és hogy ezzel valamit kezdeni kell. Azt válaszoltam, hogy ez egy mítosz, ami már számtalanszor meg lett cáfolva. Hogy az új gépek bevezetése minden esetben azt eredményezte, hogy nőtt a munka utáni kereslet, és emelkedett az átlagos életszínvonal. Hogy ez elméletileg bizonyítható és történelmileg is megfigyelhető. Hozzáfűztem, hogy a gépesítés megnövelte a szakképzett munka iránti keresletet a szakképzetlenhez képest, és hogy kétségkívül sok dolgozónak kell új készségeket tanulnia. De - kérdezte felháborodva - mi lesz azokkal a dolgozókkal, akik nem akarnak új készségeket tanulni? Miért kell az olyanoknak hátrányba kerülni?"

 

A fenti idézet Nathaniel Branden A stagnálás istenadta joga című, 1963-ban megjelent esszéjéből való, és tökéletesen bemutatja a klasszikus baloldaliság lényegét. Miért válik vesztessé az, aki lemond a fejlődésről? - teszi fel a költői kérdést minden balos gondolkodó, mintha a modernizáció, vagy épp a kapitalizmus szándékosan büntetni kívánná a lustákat és szellemileg renyhéket. Pedig szó nincs ilyenről: az evolúció nem bánt senkit, csupán elrobog a léhűtők mellett. A természet alaptörvénye, hogy azok nyernek, akik ügyesebben alkalmazkodnak a környezethez. "Szárazság idején az állatok elpusztulnak - az ember öntözőcsatornát épít. Árvíz idején az állatok elpusztulnak - az ember gátat épít. Amikor egy ragadozó, fosztogató falka támad, az állatok elpusztulnak - az ember megírja az Egyesült Államok alkotmányát." - így fogalmaz Ayn Rand 1961-ben. A homo sapiens evolúciós sikere nem véletlen - mi vagyunk az a faj, amely a legtöbbet teszi saját magáért. Én csupán a baloldali attitűdöt nem értem. Miért vonzóbb a kiszolgáltatott állatvilág primitív, suta alkalmazkodása az emberi kreativitásnál? Ha Ábel öntözőcsatornát és gátat épít, amíg Káin csak a fenekét vakarja (hiszen ő nem kíván új készségeket tanulni), úgy miért Ábelnek kell szégyenkeznie Káin kudarca miatt??

 

Ha már repülés: időről időre felmerül a túlsúlyosak klasszikus problémája: nem férnek el egyetlen ülésen. A többségnek megvan a maga sztorija, milyen volt órákon át összepréselődnie egy olyan utastárssal, aki minden létező dimenzióban kitöltötte a rendelkezésre álló teret... Túl a személyes élményeken: érdekes az, hogy a különböző légitársaságok, illetve államok miként állnak a kérdéshez - egységes szabályozás ugyanis nem létezik. Előfordul olyan, hogy az erősen elhízott utassal két jegyet vetetnek, tekintve, hogy két helyet is foglal. A baloldali véleményvezérek minden ilyen esetnél epét hánynak, mondván: egyenlőség mindenek felett, "egy személy, egy viteldíj!" Ez az alapelv Kanadában - hol máshol? - állami szinten érvényesül; a belföldi járatokon tilos többletdíjat felszámítani a kövéreknek. Filozófiát is találtak hozzá: a túlsúlyosságot fogyatékosságként tartják számon. Mintha az érintettek nem is tehetnének róla, nem is tehetnének ellene... Oké, legyünk empatikusak: vannak, akik ténylegesen betegek, s reményük sincs a fogyásra. Legyünk még megértőbbek: akik önhibájukból vaskosak, azoknak is rém kínos már maga a létezés is, nemhogy a repülés, pláne a dupla jegyár. De a kérdés mégiscsak az, hogy ki fizesse meg a testi renyheség árát. Amikor egy baloldali kormányzat az egalitarizmusra hivatkozva durván beleszól egy piaci cég működésébe és árképzésébe, azzal a többi, normál testalkatú utasnak teszi kényelmetlenebbé, avagy drágábbá az utazását. (Ha az elhízottnak két helyre van szüksége, de csak egyet fizet, úgy a plusz ülés árát végső soron a többiek dobják össze.) Ez nem csupán azért visszatetsző, mert a legtöbb légitársaságnál már egy aprócska bőrönd is brutális többletdíjat jelent - és itt hiába hivatkoznék arra, hogy gyermekeim szuperszexi édesanyjának legalább ötféle cipőre szüksége lesz egy háromnapos kiruccanás során... De sokkal inkább azért, amit a bevezetőben a szakszervezeti vezető megfogalmaz: mentőövet jelent azoknak, akik egyáltalán nem kívánnak fejlődni. Valójában ez a baloldaliság lényege: konzerválni a bajt, s megsimogatni a lustákat. Még véletlenül sem változásra, előrelépésre ösztökélni.

 

Érdekes módon azt tapasztalom, hogy a valódi fogyatékossággal élők jellemzően nem rinyálnak, nem pályáznak az áldozati pozícióra, hanem kifejezetten azon dolgoznak, hogy a lehető legteljesebb életet élhessék. Két barátom is van, akik gyengénlátók - mindketten csupán az egyik szemükre számíthatnak, arra is csak néhány százalék erejéig. Egyikük pókerjátékos. A saját lapjait még meg tudja nézni egy speciális nagyítású, brutál vastag, távcsőszerű szemüveggel, de már az asztalra kerülő - tőle negyven centire lévő - közös lapokat fel kell olvasni számára. Fejben kell tartania, hogy kilenc játékostársa mikor mit tesz, hogyan licitál, szokott-e blöffölni, hajlandó-e dobni, ha megijesztik. Ráadásul úgy, hogy az egyes pozíciókhoz csupán hangokat társíthat, arcokat nemigen. Ez a srác valódi példaképem. Nem elsősorban azért, mert jó pókeres. Sokkal inkább a hozzáállása miatt. Én képes vagyok egész este hisztizni a vacak lapok miatt - nála még sosem láttam ilyet. Én 17 év után, 2000 élő versenyt és közel 20 ezer órányi játékidőt követően is képes vagyok kiborulni a szerencsétlenül alakuló partik miatt - ő barátságosan mosolyog és gratulál a győztesnek. Minden oka meglenne az elkeseredettségre, mégis belőle merítek erőt. Minden oka meglenne a mérhetetlen dühre, hiszen egy éjszakai szórakozóhely a felelős azért, hogy elveszítette látását - metil-alkohollal szolgálták ki; gyakorlatilag megmérgezték. Ő mégis higgadt és derűs. A másik barátom - hasonló adottságokkal - még nehezebb fába vágta fejszéjét: sakkozik. Nem is akármilyen szinten; a magyar látássérült válogatott tagja. Minden tiszteletem az övé és a hozzá hasonlóké - én még látóként is borzalmasan sakkozom. Ha fejben kéne tartanom, miként fest a tábla lépésről lépésre... lehetetlen küldetésnek tűnne. És persze ő sem az a panaszkodós fajta - kiválóan gondoskodik magáról és családjáról. Még sosem láttam depressziósnak, pedig húsz éve ismerem.

 

"A folyamatos fejlődés az ember pszichológiai szükséglete. A mentális jólétének egyik feltétele. A mentális jólétéhez szükség van arra, hogy az irányítás biztos érzetével rendelkezzen a valóság és a saját létezése felett - a meggyőződéssel, hogy alkalmas az életre. És ehhez nem mindentudónak vagy mindenhatónak kell lenni, hanem tudni kell, hogy a módszerei, amiken keresztül megbirkózik a valósággal - az elvek, melyek alapján működik -, helyesek. A tétlenség összeegyeztethetetlen ezzel az állapottal." - Nathanial Branden helyesen látja: az önbecsülés elsősorban azon múlik, hogy teszünk-e magunkért, készek vagyunk-e a fejlődésre. Lehetünk betanított munkások, akiket mellőzötté tesz az automatizáció; lehetünk túlsúlyosak, akiknek dupla jegyet kell vásárolniuk, ha repülni szeretnének; lehetünk valódi fogyatékossággal élők; és lehetünk átlagos, hétköznapi polgárok is - a legtöbben nap mint nap szembesülünk azzal a frusztráló érzéssel, hogy nem születtünk sem Szoboszlai Dominiknek, sem pedig Azahriahnak. Minden jellemvonásunk közül az minősít bennünket legjobban, hogy e mérhetetlen csalódásunkat miként leszünk képesek feldolgozni. A legtöbben sportszerűen küzdünk, birkózunk a sorssal, igyekezve lépésről lépésre előrejutni. Ennyi nagyjából elég is a lelki egészséghez. A gondot egyedül a világforradalmárok okozzák, akik képtelenek elfogadni a mellőzöttséget, a háttérszerepet, s főként azt a tényt, hogy kudarcukért legfőképp önmagukat okolhatják. Ők a valódi baloldaliak. Ők azok, akik felperzselik a Földet. Ők minden idők Lenin-fiúi.

 

"Kun Béla repülőgépen menekült az országból." Tudjuk mindannyian, akik olvastuk Kosztolányi Édes Anna című regényét. Nincs persze különösebb jelentősége, hogy ez a bestiális bűnöző végül miként lépett olajra, de ha már ennyiszer előjött a repülés... Annál fontosabb, hogy március 21-ét írunk, ami a magyar történelem egyik legsötétebb dátuma. Nem vitás, hogy a proletárdiktatúra bevezetése minden formájában és minden időben szégyenteljes, ám szovjet tankoktól támogatva (a második világháború után) kivédhetetlen; közvetlen külső segítség nélkül azonban (1919-ben) egyenesen felfoghatatlan. Igaz ugyan, hogy a Tanácsköztársaságot nem széles népakarat, hanem egy szűk csoport puccsa juttatta hatalomra; hogy viharvert időkben történt, s hogy nem is tartott 133 napnál tovább, mégis érthetetlen, hogy ez százöt esztendeje megtörténhetett. Talán akkortájt még elhitték, hogy a kommunizmus jólétet teremthet. Fura, hogy még ma is van olyan, aki szerint a baloldaliság a gondoskodásról és az együttérzésről szól.

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr7918352333

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Boldeone2 2024.03.21. 11:56:33

Fura, hogy még ma is van olyan, aki szerint a baloldaliság a gondoskodásról és az együttérzésről szól."

- Miért lenne fura? Csak a baloldali szót, az orbáni propaganda-dichotómiát kellene kivenni belőle, és " a magasabb rendű" létre cserélni Minden normális társadalomban jelen kellene lenni az együttérzésnek, a szolidaritásnak. Ott ahol van anyagi biztonság, jólét, az emberek bíznak önmagukban, ott van szolidaritás is, azaz: képesek tenni a közösségért
Ahol szegénység van, butaság, ott a félelem légköre uralkodik, ott az emberek gyanakvóak. Azt a kicsit is rettegik, amilyük van..
Ezek a tömegek pedig nem ritkán a nihilista vezérek vannak, mert a működik a demagógia a félelemkeltés...
Szomorú, hogy Magyarországon az antiszolidaritás terjed, hiszen a miniszterelnök is ezt mondja, ahelyett hogy pozitív ünenetei lennének az emberek felé. Kb. ezt mondja: "Ti magyarnak születettetek, az privilégium, ezután már nem kell semmit tenni a világban"..."Legyetek nihilisták"! Mi szarunk mindenkire, mert magyarok vagyunk! "Több tisztelet a ( magyaroknak)!"
Nem kiérdemelni kell a tiszteletet, hanem kikövetelni, Orbán szerint...
Ebben a mérgező közegben még mindig Budapest népe tesz valamit a leginkább, hogy ne orbáni nihilista, önző nemzetnek tűnjünk a világban...

Boldeone2 2024.03.21. 12:08:53

Elírás: Azt a kicsit is rettegik, amilyük van"- amijük

Egy külföldi vlogon azon ment a vita kb olyan 1,5- 2 éve, hogy ki segítene Magyarországnak, ha támadás érné, valójában az orosz- NATO , NATO cikkely relációban merült fel a kérdés. A hozzászólók elsöprő többsége nemet mondott, talán vagy két lengyel volt aki azt írta, még eljönne...Látható, hogy az ország nemzetközi megbecsülése óriásit zuhant az Orbán- kormány külpolitikai tevékenysége miatt...

2015- ben még Orbánt sokan vagánynak, fenegyereknek gondolták, a menekültellenes politika miatt, ma pedig már csak egy nettó getzi lett belőle...

A V4- nek vége, Orbán és Fico politikája miatt...

Magyarországnak az EU- ban lassan nincs " barátja", de leginkább sehol...Pária- ország lettünk...

Megérte??

G. Nagy László 2024.03.21. 12:20:44

@Boldeone2:

Az elősző posztom arról szólt, hogy a 21. századi kaviárbaloldal miként vált rasszistává, antiszemitává és háborúpártivá. Ez a mostani pedig arról, hogy már a korai, klasszikus baloldaliság is rettenetes tévútra tévedt.

A MAGASABB RENDŰ LÉT csakis egy olyan világot takarhat, ahol a valódi áldozatokat (árvákat és fogyatékossággal élőket) felkarolja a társadalom, a nincsteleneknek pedig igyekszik munkát biztosítani. Ez a pozitív baloldaliság, semmi egyéb. Borzalmasan pusztító a balos politikusok és szakszervezeti vezetők azon attitűdje, mint ami a posztban is megjelenik: a lusták simogatása, a baj konzerválása. És még ennél is pusztítóbb a forradalmi baloldal agressziója.

Lassan 200 éve csöpögteti mérgét a baloldal a társadalom testébe, és ehhez a világszerte tartó folyamathoz semmi köze annak, hogy miként hívják Magyarország kormányfőjét.

Boldeone2 2024.03.21. 12:23:08

A szolidaritásnak 3 stációja van, szerintem:

1. A valós szolidaritás, amikor cselekszünk másokért, akár áldozatot is hozunk

2. A semlegesség, mi nem cselekszünk ( ingyen semmit) másokért, de nem akadályozzuk a cselekvőket. A semlegesek közt lehetnek álszentek is, akik szóban szolidárisok, de tettben nem...

3. A szolidaritással ellenségesek, van hogy akadályoznak másokat a szolidaritásban, és ki is mondják hogy ők nem sajnálnak másokat, nem is segítenek, echte önzők... ( Orbán főleg itt van....) esetleg érdekből tesznek valamit ...

Mindhárom hozzáállás erős alapokon nyugszik, hiszen a modern társadalom a szolidaritáson nyugszik, az evolúció meg az önzésen, a versenyen...

Erre van "kitalálva " a szociális demokrácia: "verseny és szolidaritás"

A verseny nem teljesen ellentétes a szolidaritással: az igazán nagyok, miután megnyerték a versenyt, "visszadnak" a közösségnek..

G. Nagy László 2024.03.21. 12:39:25

@Boldeone2:

"A szolidaritásnak 3 stációja van, szerintem"

Elvileg jó, amit írsz, de a gyakorlatban másképp van.

3. Egyedül a történelmi Spárta az, amely akadályozta a gyengékkel való szolidaritást, egy egyáltalán nem jellemző.
2. A hűvös semlegességet a klasszikus liberalizmus képviseli. Ilyen se nagyon létezik.
1. Minden valós szereplő a szolidaritásban utazik, legfeljebb a védencei mások. Orbán abszolút idetartozik, sőt élen jár. Gondolj csak a rezsicsökkentésre, a közmunkaprogramra, a családtámogatási intézkedésekre, avagy az ukrán menekültek erőn felüli segítésére. Nyilván háborút nem akarunk pénzelni, ennek semmi köze a valós szolidaritáshoz. De egyébként sem lehet mindent és mindenkit támogatni.

G. Nagy László 2024.03.21. 12:41:41

@Boldeone2: Egyébként kíváncsivá tettél: Orbán hogyan akadályoz bárkit bármilyen szolidaritásban? Te például nem adakozhatsz bárkinek, akinek csak akarsz?

MEDVE1978 2024.03.21. 13:07:30

Itt az önhibán és annak mértékén kell elgondolkodni. Kérdéses, hogy mekkora az egyes szereplők ráhatása a saját helyzetükre. Egy kövér ember - én is kövér vagyok - kritizálása helyénvaló lehet, hogy ha ez saját hibájára vezethető vissza. Ha viszont beteg vagy egyéb okokból "kövér" (rengeteg szegény ember csak nagyon egészségtelenül tud étkezni, mert egyrészt nincs meg a tudása, hogy belássa, az ételek hizlalnak, másrészt az olcsó ételek túlnyomóan kalóriával tele vannak).

Nyilvánvalóan nincsen éles határvonal, aki viszont magát a közösséget (a városában lakókat, a magyarságot, a keresztényeket, az európaiakat, végül az emberiséget) értéknek tekinti, annak tagjait és sorsukat is értéknek kell tekintse. Tehát gondolkodnia kell az önhibájukon kívül bajba kerültek segítésén.

Egy érdekes példája ennek a gettójelenség. Ahol ténylegesen a "lustákat" kellene motiválni, segíteni. A gettójelenség lényege, hogy az ember életébe rendszer kell. A közoktatás, a munka, a vallás, az önkéntes tevékenységvállalás rendszert hoz az ember életébe és célokat is teremt. A célok és a rendszer, ha úgy tetszik a kötelezettségek pedig azt az érzetet adják az embernek, hogy értékes a közösség számára. Ezért viszonylag "sikeres" a közmunka, a rajta résztvevők úgy gondolják, hogy megkeresik azt a segélyt, nem pedig csak úgy "kapják".

A rendszeresség, cél eltűnésével alakulhat ki a generációs szegénység vagy gettójelenség. Tegyük fel, hogy apu és anyu 30 évesek, már 14 évesen kibuktak az iskolából, 16 évesen együtt voltak és a kis Józsi 17 éves korukban született. Semmit nem dolgoznak, apu néha alkalmai munkázik vagy lop, anyu meg egész nap otthon van az azóta született 5 testvérrel. Ehhez mondjuk élnek egy borsodi zsákfaluban. Ez a gettósodás táptalaja. A kis Józsi nem lát rendet maga körül, a minta nem tartalmaz rendszert, nem kell időre felkelni, hétköznap munkába menni. Itt hiába lesz Józsi lusta vagy egy kis tolvaj, ez nem az ő hibája, csak nagyon kis részben.

Az igazi baloldali gondolat az ilyen emberek felemelése fenntarthatóan. Ez nem az agyatlan segélyezésük, hanem a ne halat adjunk neki, hanem tanítsuk meg halat fogni paradigma.

baalint1 2024.03.21. 13:26:13

Teljes mértékben egyetértek azzal, amiket írtál. Kár, hogy továbbra is a szélsőbalos politikát támogatod, és bármikor szembeköpöd mindazt, amit most leírtál. El kellene gondolkodnod, hogy ha egyébként elítéled a baloldali beavatkozást a társadalom életébe, a gyakolarban miért állsz ki teljes mellszélességgel a populusta baloldal társadalommérnökösdije mellett.

baalint1 2024.03.21. 13:30:08

Egyébként ami a kövér embereket illeti, egyetlen dologban nem teljesenértek egyet. Úgy fogalmazol, hogy fizessen többet a kövér, mert tehet róla hogy kövér. Szvsz ez irreleváns, nem azért kellene többet fizetnie, mert lusta, hanem mert több helyet foglal. Ha én magas, de nem kövér emberként nagyobb lábhelyű széket foglalok, akkor fizetek ezért. Mert ez eg többlet szolgáltatás. Ha az állam azt akarja, hogy ha valaki valamely fogyatékossága miatt foglal több helyet, akkor ne a magánlégitársaságon verje le, arról már vitatkozhatunk, hogy a többlethelyet fogyatékosság miatt fizetheti-e az állam.

Ja tényleg, amúgy Pedolaci, érdekes hogy a Sparos üggyel sem foglalkozol, pedig az elvtársaid újabb szélsőbalos beavatkozásáról van szó. Érdekes, hogy ilyenkor nem zavar a baloldaliság...

baalint1 2024.03.21. 13:31:25

@G. Nagy László:
Akkor ideje lenne tenni valamit, mondjuk te kiszállhatnál a szélsőbal seggéből.

baalint1 2024.03.21. 13:35:59

@G. Nagy László:
A náci rendszer példa a 3-as változatra, mert míg egy jobbközép-liberális rendszer bár vallja, hogy az emberek nem egyenlőek, nem mindenki egyformán értékes, de nem deklarálja ki az értékes, hanem szabadságot hagy, szabad versenyt. A nácik meg kineveztek egyes csoportokat alacsonyab rendűnek, akiket deklaráltan maguk alá rendelték, akár csak jogfosztottsággal, akár népirtással.

De ugyanez a feketék joga régebben, vags ugyanez a feudalizmus is vagy a rabszolgatartás.

Szóval ez a szélsőség is létezik.

baalint1 2024.03.21. 13:38:02

@MEDVE1978:
A közmunkaprogram első lépésnek megtette volna, ha lett volna második lépés.

baalint1 2024.03.21. 13:40:39

@G. Nagy László:
Mondjuk egy példa a külföldről (is) finanszírozott alpítványok különadóztatása, szivatása, ennek például tapsikolsz. Közben meg a rezsicsökkentésnek, hatósági áraknak is tapsolsz, hogy legyen a szolidaritás állami monoólium. Tudod nektek komcsiknak a legnagyobb ellenségetek a magánpénzből finanszírozott jótékonysági szervezetek, mert a puszta létük megkérdőjelezi, hogy az államnak le kel nyomnia a faszát az emberek torkán, hivatkozva a szegényekre, szolidaritásra.

baalint1 2024.03.21. 14:02:44

@MEDVE1978:
A minőségi éhezés nem jellemző a nyugati világban, Magyarországon sem, az elhízottak többsége simán túl sokat eszik.

De ettől függetlenül irreleváns, hogy ha igénybe vesz valaki egy piaci alapú szolgáltatást, akkor miért kell neki a többlet hely vagy kapacitás, önmagában a tény ,hogy nagyobb nehezebb jelent nagyobb költséget, többlet szolgáltatást.

Akkor sem segít meg az állam, jogosan nem, ha genetikailag magasabb a kalória igényed, így több ételt kell vásárolnod.

G. Nagy László 2024.03.21. 15:30:14

@baalint1:

Nácik, feudalizmus, rabszolgatartás - egyetértek. Spártát azért emeltem ki, mert ott etnikailag homogén népcsoportról beszélünk, nem voltak kedvezményezettek. Hitler világában az árja és a zsidó a két szélsőség, s ha eszelős módon az utóbbi teljes elpusztítására törekedett, úgy ezen elbíráláshoz képest a szőke, kék szemű német mindenképp kedvezményezettnek tekinthető, mondhatni: a fajtársaival szolidaritást hirdetett.

"Tudod nektek komcsiknak a legnagyobb ellenségetek a magánpénzből finanszírozott jótékonysági szervezetek"

Legalább ne lennél képmutató! Szerinted érte bármiféle támadás valaha a Demján-alapítványt? Vagy bármely ehhez hasonló, nemes célra létrejövő kezdeményezést? Te is tudod, hogy soha. Te is tudod, hogy KIZÁRÓLAG azok az NGO-k csípik a jobboldal szemét, amelyek kifejezetten kormánybuktatási, avagy a migrációt elősegítő, esetleg az LMBTQ-faszságokat támogató szándékkal működnek. Ezek nem jótékonysági szervezetek, hanem nyíltan politikai aktorok, a lehető legrombolóbb szándékokkal. Csak azért, mert perverz módon tapsolsz a beteges pusztításnak, még elég ocsmány és hazug dolog jótékonyságnak nevezni. Természetesen mindezzel tökéletesen tisztában vagy, ettől aljas az egész.

G. Nagy László 2024.03.21. 15:32:33

@baalint1:

"Ha én magas, de nem kövér emberként nagyobb lábhelyű széket foglalok, akkor fizetek ezért. Mert ez eg többlet szolgáltatás. Ha az állam azt akarja, hogy ha valaki valamely fogyatékossága miatt foglal több helyet, akkor ne a magánlégitársaságon verje le, arról már vitatkozhatunk, hogy a többlethelyet fogyatékosság miatt fizetheti-e az állam."

Egyetértek. (Azzal a megjegyzéssel, hogy a magasságodról biztosan nem tehetsz.)

baalint1 2024.03.21. 16:04:24

@G. Nagy László:
Konkrétan ételosztásokat tiltottatok be, amelyeket az általad gyűlölt civil szervezetek végeztek.

Az meg a szokásos bolsevik propaganda, hogy mindenben az ellenséget vázolod fel, ezt csináltátok a korábbi 40 évben is.

baalint1 2024.03.21. 16:09:47

@G. Nagy László:
A lényeg, hogy mindegy, hogy tehetek-e róla. Ez a "tehet róla" elev egy erősen baloldali mérce ebben a kontextusban. Mert a légitársaság eleve nem jótékonysági szervezet, hanem profitorientált vállalt.

Egy jótékonysági szervezetnek meg nem azt kellene néznie, hogy az illető tehet-e róla, hanem hogy ha ad egy esélyt az adott rászorulónak, az élni akar-e a lehtőséggel. Ettől függetlenül a jótékonysági szervezetek értékrendje szabadon választható, mert magánpénzből vannak finanszírozva. Ez a másik amit te nem bírsz felfogni, ha ha lmbtq embereksegítése a célja, az ugyanúgy az ő dolguk, hisz nem állami szervezetről van szó, nyilván ez neked mint homofóbnak nem tetszik, de egy liberális államban akkor sem szólhatna bele az állam, ha hozzád hasonló homofóbok lennének a többség.

baalint1 2024.03.21. 16:15:58

@G. Nagy László:
Amúgy mi a faszérr nyomod ezt a propagandát a civil szervezetről itt nekem, ennyire ostobában nézel? Ez a szint tényleg a legtájekozatlanabb emberek szintje,őket lehet megetetni, hogy Soros rombolni akarja a hazánkat meg ilyesmik. Azt gondolod, ezeket a kommentjeidet ilyen sok megvezethető ember olvassa. Tudom, hogy nem vagy ennyire ostoba, hogy ezeket elhiszed és meggyőződésből tolod.

Boldeone2 2024.03.21. 16:32:32

@G. Nagy László: Egyébként kíváncsivá tettél: Orbán hogyan akadályoz bárkit bármilyen szolidaritásban? Te például nem adakozhatsz bárkinek, akinek csak akarsz?"

A kormány üldözi a neki ideológiai szempontból nem tetsző civil szervezetekek. Ezért hozták anno " a civil törvényt" - muszka mintára, ahogy a többi autokráciát kiépítő kormányhoz hasonlóan, A törvényt megelőzte több lejáratókampány, de a Norvég Civil Támogatási Alappal összefüggésben közigazgatási és büntetőeljárások is indultak már civilek ellen.

Tehát a kormány háborút indított azok ellen, akik jókékonykodni akartak, ráadásul külföldi pénzből!!

Az meg hogy beszólnak a rezsimépítő kormánynak, nem fér bele a valódi liberalizmusba???

Véleményszabadság van!!

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.21. 16:39:55

@G. Nagy László:

amikor a baloldaliságot akarod megérteni azt olyan mintha az emberi érzéseket akarnád megérteni földbuta pszichopataként.

"amit elkezdtél fejezd is be"
teveszmek.blog.hu/2024/02/26/_tiz_evunk_maradt_a_civilizacio_megmentesere#c42488633

itt a kommentjeidből kiderül miért vagy pszichopata.

miért nem hazudsz már valamit Magyar Péterről? dolgozz már meg a pénzedért, agyhalott cseléd!

www.facebook.com/watch/?v=3874501316105426

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.21. 16:42:01

@baalint1: nézz csak rá a fejére szőllőskisgazdánknak, lehet amellett is ilyen fölbuta ostoba hogy támogatja a fideszt, és elteszi érte a pénzt is. miért csinálna magából akkora postobákt hogy a kapitaliuzmus dicső előőrsének nevezze a jézusi kádári "szocialista" szőllősgazdát?

Boldeone2 2024.03.21. 16:42:49

@G. Nagy László: Ráadásul az Ukrajna- ellenes politika is azt mutatja, hogy Orbán nemcsak semleges, hanem egyenesen ellenséges is! Nemhogy nincs benne együttérzés...Megpróbálta gátolni azokat a törekvéseket, hogy az ukránok segélyeket kapjanak, és az EU - integrációjukat is.
Ráadásul annak már valóban semmi erkölcsi alapja nincs, hogy tiltsák be az ukrán mezőgazdasági áruk forgalmazását. Ez színtiszta, politikai alapú, ellenséges demagógia, amit a nemzeti inzultálásba is beleírtak...

Orbán hitvallása: " Legyünk önzők, legyünk getzik!" De: Több tisztelet a "magyaroknak"! - vagyis magának....

Csakhogy a tiszteletet nem követelni szokták , hanem kiérdemelni!

Aki egy önző, getzi, azt senki sem tiszteli!

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.21. 16:43:28

@baalint1: illene azért szembenézned a skandináv kognitív disszonanciáddal is amúgy.

hiába hisztizel. hiába tagadod meg a kommunikációt és vádolsz meg azzal hogy én nem értek valamit, miközben neked nem sikerült.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.21. 16:52:54

@G. Nagy László:

" 21. századi kaviárbaloldal "

akik mindenhova helikopterrel mennek belföldön, ahogy kóka, rogán, és szijártó.

kár hogy egyiknek sincs köze a baloldalhoz. a neolib nem baloldali, tehát kóka se balos GAZDASÁGILAG. nem véletlen viszont hogy a fidesz adott neki diplomataútlevelet, és tömte ki közpénzzel a magán kórházát, ami nemcsak hazaárulás és hűtéen kezelés KÖZKÓRHÁZAK segítése helyett, hanem szemenköpése is annak, hogy korábban rogán vádolta tán pont kókát a luxusbaloldalalással.

baalint1 2024.03.21. 17:05:54

@Boldeone2:
Erre megmagyarázza, hogy mocskos sorosbérencek Magyarországot támadják. Ugyanaz a szöveg kicsit más szavakkal, mint amit a 40 év szocializmus alatt toltak. Semmi nem változott, legfeljebb a színük...

baalint1 2024.03.21. 17:08:18

@Boldeone2:
Amúgy azért is vicces az ukrán gabonás plakát, mert benne van, hogy génmanipulált. Az egyik legbutább áltudományos demagógia a mezőgazdaságban a génmanipuláció üldőzése, nyilván a Fideszesek nagyon jól tudják, hogy sok tájékozatlan választó van, aki vevő erre a szövegre. Ha a homeopátiában vagy a laposföldben hinnének sokan, akkor azok lennének ezeken a plakátokon.

alöksz róz 2024.03.21. 17:48:52

@baalint1: "A minőségi éhezés nem jellemző a nyugati világban, Magyarországon sem, az elhízottak többsége simán túl sokat eszik." - a lófaszt, magyarországon kifejezetten jellemző.

(a "túl sokat eszik" szöveged meg valami igencsak elavult nézetre utal)

alöksz róz 2024.03.21. 17:50:42

@baalint1: mibe hogy azt se tudod mi az a génmanipulált...
de azért szajkózod az agymosott propagandádat

alöksz róz 2024.03.21. 17:51:36

és még ez az agymosott hülye áll neki feszt laposföldezni

alöksz róz 2024.03.21. 17:53:03

semmit nem lehet tudni a hosszútávú hatásairól

GyMasa 2024.03.21. 18:25:04

@G. Nagy László:
Igen, ettől én is a falra tudok mászni, amikor ahelyett, hogy ők adakoznának az általuk fontosnak vélt célok bármelyikére KÖZVETLENÜL, (azaz kihagyva a - szerintük - enyveskezű patásorbánt) mindegyik erőlteti a progresszív adózást...

Boldeone2 2024.03.21. 19:44:22

@baalint1: A génmanipulált búza eleve csak Argentínában és Brazíliában engedélyezett, Ukrajnában nem. A GMO kukorica meg EU országokban is termesztett és engedélyezett, tehát hülyeség a kormánypropaganda. Ráadásul még az afltatoxin is kevesebb az ukrán gabonában
Én azt mondom: támogassák meg a valóban kis, családi termelőket, de a nagygazdákat, akik nem ritkán százmilliós összeget akvirálnak, ilyen- olyan jogcímen..." ökológiai gazdálkodás"= vessük be a földett repcével...
A társadalomnak en bloc jobb lenne az EU agrárpolilitika teljes átalkítása, a valódi piaci viszonyok
Most az van, hogy hiába a sok támogatás, minden nagyon drága ( nyilván összefügg)
Kicsit megdöbbentem pár hónapja a német bolti árakon...Lényegében már beértük élelmiszerárakban a németeket,csak silány felhozatal és választék mellett...
Csányi papa téliszalámija 100/ 45 gr zsírt tartalmaz, tehát fele zsír...Ezért hízik el a társadalom, részben...
A húsvéti sonkák fele egy szar, zsíros hájpacni..
Az olaszok ilyen silány dolgokat soha meg sem vennének, a munkanélküli sem...
Itt megmaradt az államszocializmusból, hogy a magyar melósnak minden jó...
Néha megnézem, egy átlag magyar kismber mit vásárol....Ijesztő...Nem csoda, hogy a szívinfarktus, cukorbetegség és más rettegett betegségek aratnak....

Boldeone2 2024.03.21. 19:56:19

telex.hu/gazdasag/2024/03/21/uj-szuperjachtra-erkezett-megrendeleles-magyarorszagrol-a-rose-dor-gyartojahoz-sanlorenzo-73-meteres-hajo-vsquare?fbclid=IwAR0HTqnTIRqPTtw44IqBiomdFv0GNv0eByC4g5RqDuqXu_8QFsVEuFQKA4Y

A NER- elit 36 milliárd forint értékű jactot akvirál...Ne legyen semmi kétségünk: ez (is) egy az állam csecsén élősködő " vállalkozó lesz, de itt a fő kérdés az, hogy " mit csinálnak a baloldaliak rosszul" ...Értsd: mindenki, aki nem ért egyet Orbánnal...

Boldeone2 2024.03.21. 20:03:18

Orbán most is hozza a szokásos demagógiát:

A legfontosabb téma az asztalon az ukrán gabona” – posztolta a csütörtökön kezdett uniós csúcsról Orbán Viktor. A miniszterelnök X-en arról írt, hogy a „dömping lassan tönkreteszi az európai és magyar gazdákat”.- mondta...

Biztos hogy ez a legfontosabb téma? Vagy megbízták ezzel a hülyeséggel?

telex.hu/kulfold/2024/03/21/orban-viktor-orban-balazs-ukrajna-gabona-ursula-von-der-leyen-fidesz-ecr-id

alöksz róz 2024.03.21. 20:44:18

@Boldeone2: "akvirál" - ezt a szót mostanában tanultad
látom nagyon megtetszett

alöksz róz 2024.03.21. 21:05:02

most nézem milyen furán állnak az ujjai a csinált daginak

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2024.03.21. 21:53:13

@alöksz róz: szerintem már azelőtt ismerte, mielőtt te ezt a munkát elvállaltad.

Bayaz 2024.03.22. 00:23:35

@baalint1: @G. Nagy László: Az a normális, hogy egy állam megpróbálja megvédeni magát az idegen politikai befolyásolási kísérletektöl.

Az amerikaiak is regisztrálják a külföldröl pénzelt embereket és civil szervezeteket, és amikor kiderült hogy az oroszok valami minimális mértékben beleavatkoztak a választásukba, óriási botrányt csaptak.

Azt meg senki nem akadályozza, hogy az LGBTQ szervezetek felolvasást tartsanak a könyveikböl és terjesszék az elveiket (aktivan teszik is)... a törvény csak annyit vár el, hogy ezt az állami oktatás keretein kívül tegyék. Látva hogy ma már az amerikai fiatalok 30%-a "LGBTQ+"- nak vallja magát, ez egy érthetö óvintézkedés.

Serény Vélemény 2024.03.22. 09:10:45

@Boldeone2: Segítek: az elmúlt 1000 évben (kivéve az EU-s csatlakozásunk óta) a magyar mezőgazdaság szinte minden téren (hús, zöldség, gyümölcs, gabona, bor) exportőr volt. A saját fogyasztást mindig fedezni tudta a magyar termelés (banánból, meg narancsból nem mondjuk, érthető okokból.)
Erre rájött az EU-s támogatási rendszer, meg némileg a klímaváltozás ami szinte azonnal likvidálta is elég alaposan az agráriumot. EZÉRt ma Mo nem tudja ellátni magát burgonyából, hagymából, és még egy csomó mindenből. EZ nagyon nagy probléma. Ha nem érzékeled annak, akkor egyél monsanto - ukrán génmódosított kukoricát. (Megjegyzés: ezt a témát kutatták pl Nagy Britanniában, az eredmény az lett, hogy a génmódosított élelmiszerrel tömött patkányok emésztőrendszere megváltozott. De nyilván jót tesz akár neked is, hogy ha a kukoricanövénybe olyan géneket ültetnek, ami maga a növény olyan enzimeket termel, amik a kártevői számára mérgezőek.)

erol 2024.03.22. 09:36:48

A baloldallal az a baj, hogy naív álmodozók és gonoszak, gyengék és földbe taposnak mindenkit, ravaszak és buták, kígyóvállúak és erőszakosak, málészájúak és agresszívek stb.

G. Nagy László 2024.03.22. 10:07:09

@erol: Én értem a szarkazmust, csakhogy ez totál alaptalan.

Te is tudod, hogy polgári pártok - értelemszerűen - a középosztályt célozzák. A baloldal hagyományosan a szélsőségeseké: a legfelső és a legalsó rétegeké. Az előbbi valóban ravasz és kiválóan uralja a korszellemet, míg utóbbi kétségkívül iskolázatlan és ostoba. Az áruló értelmiségiek (a marxista professzorok) adják a naiv álmodozó szegmenst, az erőszakosság pedig csaknem mindegyik rétekre jellemző - az egyik felbujtóként, a másik cselekvőként, a harmadik elvi-intellektuális jóváhagyóként vesz részt a prolihőbörgésben. Ez megy 200 esztendeje.

Boldeone2 2024.03.22. 10:08:42

@Bayaz: a törvény csak annyit vár el, hogy ezt az állami oktatás keretein kívül tegyék. Látva hogy ma már az amerikai fiatalok 30%-a "LGBTQ+"- nak vallja magát, ez egy érthetö óvintézkedés."

- Miért? Volt olyan valamikor amikor iskolán belül terjesztették? Ilyen soha nem volt. Ez inkább propaganda- hisztériakeltés.
Homoszexuálissá pedig soha nem az iskola tesz, az már eldől a születéskor genetikailag determináltan, és/vagy vagy az azt követői kisgyermekkori években, egyrészt hormonális és szülői hatásra
Amikor kamaszkorban van a gyerek, csak ezek a fejlődési tényezők jönnek elő, az iskola hatása zéró

G. Nagy László 2024.03.22. 10:12:24

@Boldeone2:

"Miért? Volt olyan valamikor amikor iskolán belül terjesztették? Ilyen soha nem volt."

Nem a faszt. Még nálunk is aktívak, pedig Magyarország ilyen szempontból egészségesnek mondható.

teveszmek.blog.hu/2017/12/07/_a_cel_szentesiti_az_eszkozt

Boldeone2 2024.03.22. 10:19:08

@G. Nagy László: Az áruló értelmiségiek (a marxista professzorok) adják a naiv álmodozó szegmenst"

- Kik azok az " áruló" értelmiségiek? :) Ne nevettess már! Mit árulnak el? Már a "frankfuri iskolás" Habermas is 94 éves, aki kb 50 szakított a marxizmussal...
A mumusnak kikiáltott " Gyuri bácsi" is csak simán liberális elveket vall...

Boldeone2 2024.03.22. 10:22:44

@G. Nagy László: fenti plakát a melegeket (leszbikusokat, biszexuálisokat stb.) védő Háttér Társaságé, s manapság az egyetemi faliújságokat díszíti. Őszintén hiszem, hogy a céllal - senkit ne érjen bántódás a szexuális hovatartozása miatt"

Ezzel mi a probléma?

1. EGYETEMISTÁKAT szólít meg, felnőtteket
2. ERŐSZAKELLENES

HOL van itt a "homoszexuális propaganda"?

erol 2024.03.22. 10:24:59

@G. Nagy László: Oké, de ez minden más csoportban is így van. A fideszesek közt is van minden hájjal megkent gazfickó és földbuta proli is. Ebből a szempontból semmi különbség.

erol 2024.03.22. 10:30:56

@G. Nagy László: "a középosztályt célozzák"
A fidesz fő szavazóbázisát a vidéki, falusi lakosság adja, pont nem a középosztály.

G. Nagy László 2024.03.22. 10:48:31

@erol: A Fideszt ne keverd ide. Minden igaz, amit írsz, de a Fidesz egy néppárt, ahol MINDEN társadalmi réteg megtalálható. Amiről én beszéltem, az a POLGÁRI (konzervatív-liberális) politikai szféra.

Boldeone2 2024.03.22. 10:48:59

Így van! A cigány körzetekben a legerősebb a Fidesz: Encs, Vásárosnamény és általában Szabolcs, Borsod

Paradox, de Buda lett az ellenzéki fellegvár...

A demográfiai változások miatt: a rurális vidéken nem maradt dolgozó " fehérember" így a romák helyzetbe kerültek a munkapiacon. Előtte meg ott voltak a közmunkaprogramok

Tehát ez az Orbán- kormány egyik legnagyobb sikere lett, főleg a spontán demográfiai okok miatt, kevésbé az az aktív politika miatt...
Mindamellett a romák fogékonyak a demagógiára is: "rettegnek a migránsoktól":)

Ez egyértelmű dichotómia mára. Az ellenzék, vagy inkább fogalmazzunk nem kormánypártiságnak a városi, polgári értelmiség terepe lett

Serény Vélemény 2024.03.22. 11:38:58

@Boldeone2: "Tehát ez az Orbán- kormány egyik legnagyobb sikere lett," - hát ja, ezzel most véletlenül igazat mondtál. A fidesz támogatottságának a forrása a mélyszegénység drasztikus csökkentése. Most van esélye annak a 0..8 általánost végzett cigányembernek is, hogy egész jól keressen, aki egyébként lehet, hogy másra nem is képes, mint lapátforgatásra.

Serény Vélemény 2024.03.22. 11:49:37

@erol: "pont nem a középosztály." -- hát elég hozzá két-három gyerek, hogy egy középosztálybeli elgondolkozzon azon, hogy kell -e neki egy olyan kormányváltás, ami után esetleg azonnal ugrik is a családi adókedvezménye, vagy ami után megszűnik az a lehetősége, hogy a háza korszerűsítésének a felét visszakaphassa, vagy hasonló támogatásban részesüljön. Vagy mondjuk kell-e egy olyan kormány, ami a gáz árát azonnal felnyomatja az egekbe, és az átlagnál egy picit magasabb fizetését azonnal a "magas" kategóriába sorolja...
közben lehet, hogy szidja a kormányt meg a fideszt, meg az egész mindenséget, mert az összes kollégája is így tesz, pedig az is lehet, hogy egyébként mind masszív fidesz-szavazó titkokban, a fülke szürke magányában, ahol senki sem látja... :)

Boldeone2 2024.03.22. 12:01:46

@Serény Vélemény: A fidesz támogatottságának a forrása a mélyszegénység drasztikus csökkentése."

-Csakhogy ennek kevés köze van a fideszhez, kivétel a közmunkaprogram, de az meg nem hoz ki a mélyszegénységből igazán

Annyi történt, hogy elfogytak a " mamelukok" kiöregedett a tarsadalom, a szakképzettek meg eljöttek Budaoestre vagy nyugatra
Ez így sok szakképzetlen embernek teremtett lehetőséget
Egész közép- Európaban fejlődött a gazdaság az elmúlt 10 évben, ez nem Orbánspecifikus dolog. A románoknál hasonló dolgok történtek, csak még jobban sikerült önmagukhoz képest a felzarkózás ...

Tehat adott az EU fejlődési lehetőség, amit a romák Orbánnak hisznek...

A kínai is csak azért fektet itt be, mert Eu- tagok vagyunk

Serény Vélemény 2024.03.22. 12:17:21

@Boldeone2: "Csakhogy ennek kevés köze van a fideszhez"

Az égen levő csillagokat is le lehet tagadni, de sajna tény, hogy nem a ballib kormányzat hozta el a csok-kal, meg az egyéb támogatásokkal felfűtött ingatlanpiaci boom-ot, ami az építőipart is fellendítette és ami felszívta a szakképzetlen munkaerőt, meg az autógyártást, ami a szakképezhető munkaerőt szívta fel...

Serény Vélemény 2024.03.22. 12:20:07

@Boldeone2: "A kínai is csak azért fektet itt be, mert Eu- tagok vagyunk"

Nem mindegy? Ezt _sem_ a ballbsi kormányok hozták össze, hanem Orbán.

Boldeone2 2024.03.22. 12:38:35

@Serény Vélemény: Az "ingatlanpiaci boom"- nak a legtöbb ember számára nem kedvező hatása van, az egekig nyomta az inflációt. A Csok lényegében egy az egyben beépült az árakba, miközben óriási teher az országnak

A kínai akkugyárakkal meg várjunk még! Több száz milliárd forint árán hoznak be egy alacsony hozzáadott értékű iparágat, ami ráadásul környezetszennyező, magas enegriaigényű, ahol majd főképp migránsok dolgoznak...

G. Nagy László 2024.03.22. 12:39:32

@Boldeone2:

"Csakhogy ennek kevés köze van a fideszhez"

Minden józan közgazdász - még a mélyen balos Pogátsa is - azt mondja: a Fidesz érdeme az, hogy nem kúrta el. Igazad van: csehek, lengyelek, románok - mindenki fejlődött az elmúlt 14 évben. Viszont ezt vesd össze a 2010 előtti szoci kormányzással! A lehető legnagyobb nemzetközi konjunktúra idején is képesek voltak mindent szétbaszni, amihez csak nyúltak. Ebben is egyetért a közgazdász-világ.

Boldeone2 2024.03.22. 13:22:37

@G. Nagy László: lehető legnagyobb nemzetközi konjunktúra idején is képesek voltak mindent szétbaszni, amihez csak nyúltak. Ebben is egyetért a közgazdász-világ."

- A többi V4 ország nem cipelt akkora államadósságot, mint Magyarország, ez volt a fő fejlődési különbség. Akkor még EU- források alig voltak, a piacról kellett - akkor jóval magasabb áron mint most- felvenni hiteleket
Az első Orbán- kormány alatt pocsék bérek voltak, brutálisan pocsék. A balliba kormány 40%- os közalkalmazotti béremelésre kapott felhatalmazást, ezt meg nem bírta az ország..
A nemzetközi kamatok kb 2006-2007 táján elszálltak, így került a magyar gazdaság is válságba.

Viszont, Orbán vezet már 2010, tehát 14 éve....A potenciális növekedés ugyanolyan középszerű maradt, sőt, riválusaink lehagytak minket. A románok már elkezdték lenézni Magyarországot...
Itt csak akkor megy valami úgy - ahogy, ha minden körülmény stimmel...

Jött egy kis külső szellő és itthon beszart gazdaságilag minden... Európában itt a legnagyobb az infláció, a forint egy gatya, szar pénz...Már most is látható az új negatív trend:
a kamatok még jó magasan, de a forint már trendszerűen romlik. Ez az infláció beragadását vetíti előre....

Ez az ára, a szemfényvesztő, prociklikus gazdpolitikának, a felelőtlen osztogatásoknak

Serény Vélemény 2024.03.22. 14:25:40

@Boldeone2: "Jött egy kis külső szellő "

Feltéve ha egy komplett világjárványt, meg egy európai háborút - ami egész európára káros hatással volt főleg az energiaárak miatt, és az inkompetens sík hülye EU vezetés miatt - "kis külső szellőnek" mondunk.

Boldeone2 2024.03.22. 17:53:05

@Serény Vélemény: és az inkompetens sík hülye EU vezetés miatt - "

- A lófaszt azok miatt, már megint hazudozol! A gázár - köszönhetően a szankcióknak és az energia- átállásnak- kb háború előtti szinten, Orbán fizet még mindig extra árat érte, Putlernek!

Orbán baszta el Magyarországot, min 50%- ban, a maradék meg Putler háborúja!

Boldeone2 2024.03.22. 17:55:41

@Serény Vélemény: Itt van a több éves európai földgáz ár:

tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

Tisztán látszik hogy kivédték a mocskos Putler gázfegyverét, Orbán marhasága viszont több száz milliárdba került az országnak!

Boldeone2 2024.03.22. 17:59:49

Tehát a hazaáruló Orbán- kormány ennyivel fizet többet az orosz gázért:

index.hu/gazdasag/2023/11/04/gazar-gazszerzodes-oroszorszag-rezsi-orosz-gaz-piaci-arnal-dragabb/

Egy év alatt kb 1,5 milliárd dollár veszteség? Ez abszurd! Régen felül kellett volna vizsgálni a gázszerződést, nem orosz segget nyalni!

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.22. 18:13:13

@Boldeone2: 4x drágábban vettük eddig is mint a háborúpárti csehek, a különbözetet ciprusi és svájci offshore-okon keresztül a ruszkik visszautalják orbán körének, ezért jár orbán svjácba:

privatbankar.hu/cikkek/makro/mit-csinalt-orban-viktor-svajcban-a-karib-tenger-orosz-kalozai-mar-a-spajzban-vannak-274508.html?fbclid=IwAR3c02Gjh1UTR92Eoq9GIdZAOrnAo54cX7Ggk5YPhSmpHaJXZfIwd7gHMxc

GyMasa 2024.03.22. 19:14:44

@G. Nagy László:
Annyit pontosítanék, hogy a léemaradásunk szinte teljesene csak gyurcsány elkúrásának köszönhető.
Akkor a magyar gazdaság behúzta a féket 4-6 évre, majd a kormáynváltás után megint belendült. (persze, nem azonnal, kellett neki pár év azután is.)
Azóta a magyar gazdaság rendre Európa élvonalában teljesített a normális (értsd a covid és háború előtti években) évek alatt.
Én megcsináltam azt, hogy a V4-ek GDP növekedési grafikonjánál kicseréltem a szoci stagnálást a V4-ek átlagos növekedésére, és akkor a magyar GDP pontosan együtt nő a V4-ekkel. Nem az első helyen, ez akár tényleg orbánék hibája is lehetne, de nem lennénk lemaradva szinte semennyire.

GyMasa 2024.03.22. 19:15:46

@Serény Vélemény:
Meg ne feledjük azu amúgy teljesen jogtalanul visszatartott EUR tízmilliárdokat sem...

Serény Vélemény 2024.03.22. 19:30:30

@Boldeone2: "Már kilencedik hónapja csökkennek a gázárak a holland tőzsdén, "

És a virágárak?

GyMasa 2024.03.22. 19:34:14

@Serény Vélemény:
Jah, milyen kár, hogy én meg pont ugyanannyiárt veszem a gázt, mint 9 hónappal ezelőtt.
Ez az agyatlan hozzáállás, pont, amikor örvendeznek rajta, hogy "hurrá, itt a negatív áramár, mert a nap ingyen süt a szél meg ingyen fúj!"
Idióta...

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2024.03.22. 20:34:27

Annyira jó ez, hogy egy fideszkomcsi blogon a fideszkomcsik szaladnak bele tátott szájjal a faszerdőbe! :))

Boldeone2 2024.03.22. 20:48:09

@GyMasa: Én megcsináltam azt, hogy a V4-ek GDP növekedési grafikonjánál kicseréltem a szoci stagnálást a V4-ek átlagos növekedésére, és akkor a magyar GDP pontosan együtt nő a V4-ekkel."

- Akkor gondolom azt is felfogtad, hogy kb 2006- ig, amíg nem drágult meg az ország finanszírozása, nagyjából 4% felett volt a GDP- növekedés, ráadásul akkoriban, sőt egészen a világválságig stabil volt az árfolyam, tehát olyan bűvészkedést amit Orbánék tettek a GDP- számítással kevésbé lehetett megcsinálni
Orbán az európai konjunktúra, extrém alacsony kamatok mellett, EU - forrásokkal, mesterséges inflációval tudott kb 5 db 4% feletti évet produkálni.
((A covid utáni év csak a kibocsátási rés visszatöltése volt...))

Ennél érdekesebb az USD- ben számolt GDP

2008- ban: 158,43 md dollár
2023- ban: 179,73 md dollár

Tehát 13 év alatt, 13 % " növekedés" Ami piciny eredmény, közel nem "az elmúlt 100 év legjobb 10 éve", amit hazudtak nem rég...

Egyébként "a GDP- növekedés" sok esetben = játék a számokkal. Még számítási metodika sem állandó

A lényeg viszont a CSEREARÁNYOK változásában van elrejtve egy kicsi nyitott ország esetében

Ha többek között Orbán hibájából mondjuk dollármilliárdokkal többet költünk energiára, az hiányozni fog a közöből! Ergo: azt nem lehet itthon fogyasztásra költeni!

Ez viszont nemcsak a háború, hanem az instabil és gyenge forint miatt is van! Ez a felelőtlen pénzszórás ára!

alöksz róz 2024.03.22. 21:30:52

@Boldeone2: ez hülyeség.
pont be volt zuhanva akkor az usa dollár.

Boldeone2 2024.03.22. 21:38:33

@alöksz róz: ...és az mit jelent? Egységnyi forintból több dollárt veszel, több dollárért meg több terméket kapsz a világpiacon, azaz jó...A gyenge országoknál átmenetileg lehet jó egy kis csúszóleértékelés, de nem évtizedes politikai törekvésnek

A GDP- növekedés stabil árfolyamok mellett " szép"...

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2024.03.22. 22:35:46

Azhogyafaszombava, hogy 13 év orbán után is mindenért a baloldal a felelős..?!

alöksz róz 2024.03.23. 08:17:32

@Boldeone2: azt jelenti, hogy nem alkalmas egy ilyen összehasonlításra, nézd meg a 2008-as kiugró adatot :-)
data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CD?end=2014&locations=B8&start=2004

nemecsekerno_007 2024.03.23. 08:54:41

A ballib oldal kivetített Mündhausen szindrómában szenved.
Mindig kell nekik egy Nyunyóka aki még náluk is nyomorultabb, hogy tudják pátyolgatni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.03.23. 10:15:01

A baloldaliság egyetlen dologról szól: a tőke és a bérmunka kibékíthetetlen érdékellentétében a bérmunka a fontosabb.

Ez a klasszikus baloldal-definíció. Minden más későbbi belemagyarázás.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2024.03.23. 11:33:02

Lassan az összes gyári hülye megérkezik.

atomic power 1986DucaDuca 2024.03.23. 14:20:06

@Boldeone2:

"Akkor gondolom azt is felfogtad, hogy kb 2006- ig, amíg nem drágult meg az ország finanszírozása, nagyjából 4% felett volt a GDP- növekedés"

Miközben a GDP arányos államadósság 64,4%-ól 55,6 %-ra nőtt!

"Tehát 13 év alatt, 13 % " növekedés" Ami piciny eredmény, közel nem "az elmúlt 100 év legjobb 10 éve", amit hazudtak nem rég..."

Eközben (2010 és 2020 között) a GDP/capita/ppp 64%-al nőtt!

A GDP arányos államadósság pedig 80%-ról 73,3%-ra csökkent!

Igazamvanvagyigazamvan? 2024.03.23. 14:27:06

@G. Nagy László: már megint politikavezérelt gondolataidat fogalmaztad meg. A UK-ban NEM baloldali kormàny van hatalmon, idestova 17 ève.
Ugyanez a "felkarolàs" megy.
A kereszténység alapgondolata a mások iránt megnyilvánuló szeretet, segítség. A kereszténység végülis baloldali eszme, igazad van.
Jézus volt a korabeli Marx.
Azért ezt mondd el Orbánnak is, nem kell támogatni az egyházakat, azok baloldaliak...

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2024.03.23. 16:16:03

Államadósság
2010 április 19900 milliárd forint = 73 milliárd euró
2023 december 52929 milliárd forint = 139 milliárd euró
Ennyit a pedofidesz gazdasági sikeréről

Boldeone2 2024.03.23. 16:30:53

@atomic power 1986DucaDuca:

JÁTÉK a számokkal! A ballibák alatt nagyjából mindig 65%- alatt volt, csak a világválság alatt ugrott meg!
Te demagóg módon, csak olyan időperiódusokkal számolsz, ami neked tetszik!

"Eközben (2010 és 2020 között) a GDP/capita/ppp 64%-al nőtt!"

- Gondolom feltűnt, hogy 2009- ben volt egy világválság...Miért nem a 2008- as évet nézzük, amikor majdnem ugyanannyi volt a dollárban, euróban számított GDP, mint most, majdnem 16 évvel később!!!!

A paritáson számítás egyébként csak statisztikai trükk, leginkább... Szinte minden fontos iparcikk import, a hazai termékek előállítása is importigényes

Tehát, egy autó előállítási ára 20 000 euró, akkor az 20 000 euró lesz... Vagyis : qurvára nem mindegy 300 vagy 400 forint egy euró...
A dollárban vagy euróban számított egy főre jutó jövedelem számít, a többi statisztikai kamu!

Boldeone2 2024.03.23. 16:40:36

@atomic power 1986DucaDuca: A cikk világosan mutatja:
Voltak a ballibeknek is évei, meg voltak a Fidesznek is és fordítva is

www.portfolio.hu/gazdasag/20230824/35-kal-csokkent-a-realber-magyarorszagon-635283

A 2023 pl nagy betli év volt...

Nyilván szám szerint a 2023 jóval magasabb lesz, mint a 2004....

Én arra világítottam rá, hogy nem annyi az annyi, mint amit a propaganda hirdet...

Nyilván 20 év alatt valahogy csak feljebb kerül a gazdaság, meg az életszínvonal is...

Csakhogy a szar fiskális és monetáris politika miatt itt minden külső probléma jobban üt

alöksz róz 2024.03.23. 17:19:51

@Boldeone2: "Miért nem a 2008- as évet nézzük" - azért nem, mert az ostobaság, mint fentebb rámutattam.

Boldeone2 2024.03.23. 17:45:21

@alöksz róz: Szerinted. Nézzük akkor a 2007- es évet, akkor is 140 md dollar volt már a magyar éves GDP, az meg már 16-17 éve éve volt..
Kicsi a valós fejlődés, nagyon kicsi...

alöksz róz 2024.03.23. 17:52:44

@Boldeone2: "Szerinted. Nézzük akkor a 2007- es évet, akkor is 140 md dollar volt már a magyar éves GDP" - ja, a következő évben meg több mint 10%-kal magasabb.
haggyad már a hülyeséget.

alöksz róz 2024.03.23. 17:57:55

@Boldeone2: 2006-ban 115 milliárd. 2007-ben meg 20%-kal magasabb. hol volt ott ekkora fejlődés, mutass már rá, nagyokos.

Wildhunt 2024.03.23. 18:54:25

Most kérlek kezdjétek el annak bizonyítását is, hogy az ukránok meg a románok jobban élnek mint mi. Meg hogy ezeknél nagyobb a szabadság, dübörög a jogállam, stb. Linkelhetitek az amnesty és társait is.

atomic power 1986DucaDuca 2024.03.23. 19:26:06

@Boldeone2:

"Te demagóg módon, csak olyan időperiódusokkal számolsz, ami neked tetszik!"

A konjunktúra időszakokat édemes összehasonlítani:

Egy főre jutó GDP növekedés vásárlóerő-paritás alapján (2003-2007) USD

Magyarország 29%, Szlovákia 51,3%, Csehország 40,4%, Lengyelország 38,9%

átlag Magyarország nélkül 43,5%

29%<43,5%

Egy főre jutó GDP növekedés vásárlóerő-paritás alapján (2015-2019) USD

Magyarország 26,7%, Szlovákia 21,3%, Csehország 19,9%, Lengyelország 27,1%

átlag Magyarország nélkül 22,8%

26,7%>22,8%

Államháztartás bruttó adósságának növekedése, csökkenése (2003-2007)

Magyarország. +7,6%, Szlovákia -9,9%, Csehország -0,8%, Lengyelország -2,1%

Átlag Magyarország nélkül: -4,27%

+7,6%>>-4,27%

Államháztartás bruttó adósságának növekedése, csökkenése (2015-2019)

Magyarország -9,9%, Szlovákia -3,9%, Csehország -9,2%, Lengyelország -5,3%

Átlag Magyarország nélkül: -6,13%

-9,9%<-6,13%

A 2003-2007-ig terjedő időszakban Magyarországon 3,8% egy főre jutó vásárlóerő paritáson számolt GDP növekedéssel 1% államadósság növekedés társult.

A régió másik három országában 10,2% egy főre jutó vásárlóerő paritáson számolt GDP növekedéssel 1% államadósság csökkenés társult.

A 2015-2019-ig terjedő időszakban Magyarországon 26,7% egy főre jutó vásárlóerő paritáson számolt GDP növekedéssel -9,9% államadósság csökkenés társult.

A régió másik három országában 22,8% egy főre jutó vásárlóerő paritáson számolt GDP növekedéssel -4,27% államadósság csökkenés társult.

"- Gondolom feltűnt, hogy 2009- ben volt egy világválság...Miért nem a 2008- as évet nézzük, amikor majdnem ugyanannyi volt a dollárban, euróban számított GDP, mint most, majdnem 16 évvel később!!!!"

Azért, mert a reál gdp ad valós képet egy ország teljesítményéről, s nem a valuta árfolymok ingadozásának kitett és inflációval torzított nominális GDP.

ulpius66 2024.03.23. 19:39:51

1919 március 21.

Győzött a Tanácsköztársaság!

.... akarom mondani a belpesti zsidók átvették a hatalmat!!!!!!

Felállt a Tanácsköztársaság 18 tagú Direktóriuma, amelyből mindössze 17 volt zsidó!!!!

EBBEN AZ IDŐBEN KÖNNYŰ VOLT KÖVETNI KI VOLT A ZSIDÓ, HISZEN A NEVE UTÁN MINDENKINEK OTT VOLT A VALLÁSA IS.... SZÓVAL A DIREKTÓRIUM 17 TAGJA VOLT IZR. (IZRAELITA) ÉS CSAK AZ AZ EGY SZERENCSÉTLEN GARBAI SÁNDOR VOLT R. KAT.!!!!

AZ EGÉSZ TRIANONT A ZSIDÓKNAK KÖSZÖNHETJÜK, HISZEN, HA NINCSEN A TANÁCSKÖZTÁRSASÁG, AKKOR NEM AKARJÁK MAGYARORSZÁGOT DUPLÁN BÜNTETNI!!!!!

AZTAT PEDIG MINDANNYIAN TUGGYUK:

KOMMUNISTA = ZSIDÓ
(lásd a Rákosi korszak négyes-fogatát...)

ami az utóbbi száz évben rossz volt Magyarországnak, a magyarságnak aztat mindet a zsidóknak köszönhetjük!!!!!!!

1919 ----- TANÁCSKÖZTÁRSASÁG

1948 - 1956 --- RÁKOSI KORSZK

1994 - 2010 --- SZDSZ ---- AZ ORSZÁG SZÉTLOPÁSA.....

ulpius66 2024.03.23. 19:53:51

A négyesfogat:

Rákosi Mátyás, született Rosenfeld, hithű zsidó és kommunista,

Gerő Ernő, született Singer, hithű zsidó és kommunista

Révai József, született Lederer, hithű zsidó és kommunista

Farkas Mihály, született Lőwy Hermann, hithű zsidó és kommunista

KÖSZÖNJÜK EZEKNEK A HITHŰ ZSIDÓKNAK ÉS EGYBEN KOMMUNISTÁKNAK EZEKET A CSODÁLATOS ÉVEKET!!!!!!

ulpius66 2024.03.23. 19:58:18

Az SZDSZ "csodálatos éveit" mán mindannyian átéltük!!!!!

NEM VOLT AZ A MOZDÍTHATÓ DOLOG, AMIT NEM LOPTAK EL!!!!!!!!

AZ SZDSZ VEZETŐJE CSAK ÉS KIZÁRÓLAGOSAN ZSIDÓ LEHETETT!!!!

KÖSZÖNJÜK EZTET IS A ZSIDÓKNAK!!!!!!!!!!!

Bayaz 2024.03.23. 21:43:02

@ulpius66: Trianon nem a Tanácsköztársaság következménye, ők legalább harcoltak a megszállókkal.
A naiv idióta Károlyinak nagyobb szerepe volt benne.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2024.03.23. 21:43:15

@ulpius66: ostoba vagy. Kunce kétszer is elnök volt és nem volt zsidó

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2024.03.23. 21:46:15

@Bayaz: ulpius szerint a Tanácsköztársaság üzent hadat Szériának és vesztette el a világháborút. Ulpius ilyen egyszerű lény. Pontosabban féreg.

Boldeone2 2024.03.23. 22:59:08

@atomic power 1986DucaDuca: Azért, mert a reál gdp ad valós képet egy ország teljesítményéről, s nem a valuta árfolymok ingadozásának kitett és inflációval torzított nominális GDP."

- Pont fordítva van: a nominál GDP- be közvetlenül nem játszik szerepet az infláció, a vásárlóerő- paritásban mértben igen. Mi a vásárlóerőpartitás? Amit a statisztikai hivatal önkényes számítással lényegében kimutat! Ha 2023- ban mindössze 13% - al volt magasabb az euróban mért GDP, akkor vásáelóerő- paritáson számított sem lehet sokkal magasabb!
Különösen úgy, hogy közben árakban nagyjából utolértük Nyugat- Európát!

"Egy főre jutó GDP növekedés vásárlóerő-paritás alapján (2015-2019) USD
Magyarország 26,7%, Szlovákia 21,3%, Csehország 19,9%, Lengyelország 27,1%"

- Így nyilván ez sem lesz igaz, mert az Orbán kormány ideje alatt sem történt semmi csoda: Csehország nagyjából tartotta előnyét, a Lengyelország ellépett, Románia pedig utolérte Magyarországot majdnem, nominálbérben. Egyedül Szlovákia fejlődése esett vissza, így kb magyar szintű bérek vannak
Egyértelmű, hogy Lengyelországban és Romániában volt a legnagyobb fejlődés

Államháztartás bruttó adósságának növekedése, csökkenése (2003-2007)
Magyarország. +7,6%, Szlovákia -9,9%, Csehország -0,8%, Lengyelország -2,1%"

- Itt megint csúsztatsz! Eleve hülyeség kiragadott évek alapján országokat összehasonlítani! Nem ugyanazt az utat járták be, más adósságot örököltek a rendszerváltás után, más időben volt a privatizáció!
Akkor többek között azért adósodott el a balliberális kormány, mert Orban első kormányzása alatt pokoli alacsony bérek voltak, és az emberek egy 40% - os közalkalmazotti béremelésre voksoltak!

Még egy fontos dolog: Orbánék alatt galaktikus pénzek érkeztek az EU- ból, mindaz a pénz elősegítette hogy csökkenjen az államadósság, ráadásul 2008- 2009 előtt 5-6 % - os kamatok voltak nemzetközi szinten, 2010 után meg majdnem nulla volt 10 évig, euribor!

Tehát Orbán államadósság - csökkentése, - e az is csak GDP- arányos, nem nominális- az alacsony nemzetközi kamatkörnyezetnek, és kb 40 milliárd EU- forrásnak volt köszönhető, és a közel 3000 milliárdos megszorításnak, amit együtt nyögtünk!

Boldeone2 2024.03.23. 23:04:18

www.portfolio.hu/gazdasag/20231214/mar-csak-egy-szegenyebb-orszag-van-magyarorszagnal-az-eu-ban-de-az-is-gyorsan-kozelit-657759

A háztartások végső fogyasztasa is azt mutatja, hogy az EU- ban az egyik legszegényebb ország vagyunk. Az átlagbérszámítás = bűvészkedés a számokkal, a végső fogyasztás és mediánjövedelem mond többet a valós helyzetről...

Bayaz 2024.03.23. 23:08:40

@Boldeone2: Szóval baj az, ha a magyarok többet tesznek félre (mert ugye ez magyarázza a különbséget átlagbér és fogyasztás közt)?

Boldeone2 2024.03.24. 01:01:18

@Bayaz: Már aki félre tud tenni...

bankmonitor.hu/mediatar/cikk/a-magyarok-fele-3-honapig-sem-huzna-ha-elveszitene-a-munkajat/

Persze, a többi v4 országban sem szignifikánsan jobb a helyzet...Azt nem gondolnám, hogy a magyar "átlag"- a valódi és nem a meghirdetett- olyan sok megtakarítással rendelkezne...
Ha leosztjuk állampolgárokra az elit magántőkealapokban kezelt több százmilliárdos vagyonát, úgy már jobb a helyzet...

ez a nevem senki 2024.03.24. 01:38:13

ménem men
nek máezek rumáni
ába

G. Nagy László 2024.03.24. 07:49:17

@ulpius66:

"Felállt a Tanácsköztársaság 18 tagú Direktóriuma, amelyből mindössze 17 volt zsidó!!!!"

Amiket írsz, azok többnyire megállják a helyüket. Ettől még nem ítélkezünk származási alapon.

Pontosan tudjuk, hogy a marxista rémálomban mind az elméleti, mind a gyakorlati megvalósításban a zsidóság meghatározó szerepet játszott. És ott voltak mindenütt az előkészületeknél is: a szakszervezetben, a sajtóban. Ettől még nem az a probléma velük, hogy zsidók (hiszen ez egy adottság, ami önmagában nem jó és nem is rossz), hanem az, hogy kommunisták (ami természetesen visszataszító).

Ugyanilyen alapon nem ítélheted el kollektívan az oroszokat sem, a románokat sem, vagy épp az ukránokat sem. Mindegyik nép szülöttei közt vannak tisztességesek is.

G. Nagy László 2024.03.24. 07:51:11

@Wildhunt:

"Most kérlek kezdjétek el annak bizonyítását is, hogy az ukránok meg a románok jobban élnek mint mi. Meg hogy ezeknél nagyobb a szabadság, dübörög a jogállam, stb. Linkelhetitek az amnesty és társait is."

Nálam ez a tegnapi nap kommentje :)

G. Nagy László 2024.03.24. 07:58:37

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Összevissza beszélsz, mint rendszerint.

"A UK-ban NEM baloldali kormàny van hatalmon, idestova 17 ève."

Nem a fenét nem. A briteknél KIZÁRÓLAG baloldali pártok léteznek jelenleg, már ami szót érdemel. Attól, hogy a kormánypárthoz képest van még balosabb is, az nem jelenti azt, hogy a kormány jobbos.

"Ugyanez a "felkarolàs" megy."

Látod-látod. Ezért (is) balos.

"A kereszténység alapgondolata a mások iránt megnyilvánuló szeretet, segítség. A kereszténység végülis baloldali eszme, igazad van.
Jézus volt a korabeli Marx."

Értem én, hogy trollkodsz, de ettől még komolyan veszem, ha megengeded. Jézus egy komplex személyiség, s mint ilyen, megtalálható tanításaiban a baloldali, a konzervatív és a liberális elem is. Számomra egyértelmű, hogy melyik van túlsúlyban.

teveszmek.blog.hu/2020/02/17/_jezus_volt_az_elso_kommunista

alöksz róz 2024.03.24. 08:37:06

@G. Nagy László: nem trollkodik, csak a libertárius marxot érti félre.

grundigg 2024.03.24. 09:07:07

@G. Nagy László: "Nem a fenét nem. A briteknél KIZÁRÓLAG baloldali pártok léteznek jelenleg, már ami szót érdemel."

Szokásod szerint hazudsz. Ha a brit konzervatív párt baloldali, akkor a félistened pártja maga az SZKP.

444.hu/2024/03/21/lazar-a-spar-meg-fogja-fizetni-az-arat-annak-amit-az-elmult-napokban-tett

Igazamvanvagyigazamvan? 2024.03.24. 09:42:20

@G. Nagy László: tehàt a felső tízezer preferàlása baloldali eszme. A szakszervezeti jogok megnyirbálása baloldali eszme. A Ruanda politika baloldali. A nyugdíjkorhatár emelés, párosulva a segélyek csökkentésével baloldali.
Értem. Te jobboldal alatt a szélső-jobbot érted.

Wildhunt 2024.03.24. 10:03:53

@G. Nagy László: Csak mert az általam amúgy nagyon kedvelt Hét Tenger blogon már eljutottak idáig. Dehát suszter maradjon a csatahajónál.

Wildhunt 2024.03.24. 10:05:11

@alöksz róz: libertárius marxot érti félre.

Volt olyan? Nekem ez fából vaskarikának tűnik.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2024.03.24. 10:12:39

Ha magyar vagy nem veheted el a migránsok munkáját!

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2024.03.24. 10:26:02

@Wildhunt: Csak a románokkal lehet összehasonlítást végezni. Az ukránokat minek keverd ide? Szándékosan terelsz.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2024.03.24. 10:27:17

@G. Nagy László: Jellemző hogy neked ez a nap kommentje, semmi kritika nincs benned.

Wildhunt 2024.03.24. 10:39:34

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: nem terelek. Te felejtettél el olvasni. Nézd meg a héttengeres kommenteket.

atomic power 1986DucaDuca 2024.03.24. 12:44:07

@Boldeone2:

"- Pont fordítva van: a nominál GDP- be közvetlenül nem játszik szerepet az infláció, a vásárlóerő- paritásban mértben igen. Mi a vásárlóerőpartitás? Amit a statisztikai hivatal önkényes számítással lényegében kimutat! "

A valós gazdasági méretet nem lehet a nominál GDP alapján összehasonlítani. A nominál GDP torzít, ha eltérő időpontú adatokat vetünk össze az árszínvonal változása miatt. Másészt a GDP-t kiszámolják HUF-ban, majd átváltják a mIndenkori valutaárfolyamon dollárra, euróra. Ha a forint gyengébb, akkor kisebb, ha erősebb, akkor nagyobb nominális GDP-t kapunk a tényleges teljesítménytől függetlenül. A hivatalos devizaárfolyamok mesterségesen rögzíthetők és/vagy manipulációnak vethetők alá – aminek következtében az ország követelései alul- vagy túlértékeltek–, és nem feltétlenül egyenértékű a piac által meghatározott árfolyammal. Sőt, még ha a hivatalos árfolyamot a piac határozza meg, a piaci árfolyamokat gyakran az áruk és szolgáltatások viszonylag kis halmaza határozza meg (azok, amelyekkel az ország kereskedik), és előfordulhat, hogy nem ragadja meg az ország által termelt nagyobb árukészlet értékét. . Ezenkívül az OER-re (GDP at official exchange rates átszámított GDP nem alkalmas a hazai GDP időbeli összehasonlítására, mivel az egyik évről a másikra felértékelődik/leértékelődik, függetlenül attól, hogy a hazai pénznemben denominált GDP változott-e.

A nominál GDP alkalmas GDP arányos államadósság meghatározására. A nominális államadósságot e szerint vetítjük a nominális GDP-re. Ha viszont azt akarjuk kimutatni, hogy hogyan változott a tényleges teljesítmény, akkor változatlan árakkal számolunk.

Ezért az IMF, World Bank, a CIA és más intézmények a nemzetközi összehasonlításban is a várlóerő paritáson számolt GDP-t használják.

Az IMF kvóták meghatározásának is nélkülözhetetlen része a vásárlóerővel összekötött GDP. Az egyes tagországok kvótája tükrözi a világgazdaságban elfoglalt relatív helyzetét. Az IMF tagok ezen kvóta szerint járulnak hozzá az alaphoz.

"Ha 2023- ban mindössze 13% - al volt magasabb az euróban mért GDP, akkor vásáelóerő- paritáson számított sem lehet sokkal magasabb!"

Ha csak a nemzeti jövedelemtulajdonosoknál realizálódott jövedelmet (GNI) nézzük, és nem számolunk a külföldi tőkeállomány generálta, külföldieket megillető jövedelmekkel, valamint a külföldi munkavállalók magyarországi jövedelmeivel, akkor is hasonló képet kapunk, mint a GDP-nél, összehasonlítva a régiós versenytársakkal.

2005-től már nyílik az olló, a magyar GNI egye jobban elmaad a versenytársakétól, még a pénzügyi világválság előtt. 2010 után lényegében együtt mozgunk a régióval az egy főre jutó GNI alapján.

data.worldbank.org/indicator/NY.GNP.PCAP.KD?end=2021&locations=HU-BG-CZ-RO-PL-HR-SK-SI&name_desc=false&start=2001

atomic power 1986DucaDuca 2024.03.24. 12:44:48

@Boldeone2:

"Még egy fontos dolog: Orbánék alatt galaktikus pénzek érkeztek az EU- ból, mindaz a pénz elősegítette hogy csökkenjen az államadósság...."

Szükség is volt rá, mert 2002-2010 között a bruttó államadósság 8.701,92 milliárd Ft-ról 22.363,33 milliárd Ft-ra nőtt. Ez 13.661,41 milliárd Ft növekmény.

A költségvetési lyukak befoltozására 2008-2009-ben elköltött12,8 milliárd euro IMF-EU hitelt pedig 2010 után kellett visszafizetni. Akkori árfolyamon átszámolva kb. 4.172,8 milliárd Ft.

A lakosság devizaadósságának forintosítása 2010 után 8 milliárd euróba került. Enek társadalmi költsége akkori árfolyamon 2.608 milliárd Ft volt. Ennyivel csökkent a magyar lakosság fogyasztása 2010 után, ennyivel kevesebb pénz jutott a gazdaság stimulálására fogyasztói oldalról.

Az állam külső devizaadósságának csökkentése 2010 után az önfinanszírozási program keretében 9 milliárd euróba került, ami akkori folyóáron átszámolva 2.934 milliárd Ft volt.

Egyéb kiadások a teljesség igénye nélkül:

PPP beruházásokból fakadó terhek: 2.853 milliárd Ft
Önkormányzatok adósságkonszolidációja: 1.344,4 milliárd Ft
MÁV, BKV, Malév, kórházak adósságkonszolidációja: 310 milliárd Ft
Visszavásároltuk az oroszoktól a MOL részvények 25 %-át.
Visszavásároltuk a gáztározóinkat, az energiaszolgáltató szektorokat (gáz, villany, víz,) a külföldi tulajdonosoktól.
Átlag 25 %-kal csökkentették a háztartások rezsijét a víz,- csatorna - és gázdíjakat.
Visszavásároltak bankokat így a hazai tulajdoni arány 50 százalékos.
Megalkották Európa egyik legbőkezűbb saládtámogatási rendszerét. Vissza nem térítendő támogatás, kedvezményes hitel a gyermeket vállaló házasok lakáshoz jutásához. A gyerekes családok jelentős adókedvezményben részesülnek három gyerek után gyakorlatilag nincs személyi jövedelemadó az alacsonyabb jövedelműeknél a kedvezmény levonható egyéb bérteherből.
Több, mint 700 ezer gyerek kap napi háromszori étkezést szünidőben is.
Évi 500 ezer gyermeknek ingyenes vagy rendkívül kedvezményes üdülés az Erzsébet program keretében.
Ingyenes a nyelvvizsga, jogosítvány megszerzése.
900 ezer gyerek ingyen kapja a tankönyvet.
17-32 százalékról 15 százalékra csökkent a személyi jövedelemadó, felére csökkent a munkáltatói bérteher.
Több, mint egymillió ember üdülését segíti a Szépkártya.
Egymillió új munkahely létesült.
Több, mint 6000 milliárd Ft-a nőtt az állami vagyon. (a korábbi 3 tonnáról 93 tonnára az aranytartalék)
9 százalékra csökkentették a társasági adót, mely a legalacsonyabb az Unióban.
13. havi nyugdíj újbóli bevezetése.
Plusz uniós éves tagsági díjunk.
Plusz 600 milliárd Ft a határvédelemre.

Ezt kell szembeállítan az ország 2010-2020 között kapott nettó uniós támogatásával: kb. 12.400 milliárd Ft.

alöksz róz 2024.03.24. 13:30:51

@atomic power 1986DucaDuca: "Visszavásároltuk az oroszoktól a MOL részvények 25 %-át." - aztán odaadtuk a haveroknak ingyér

alöksz róz 2024.03.24. 13:34:33

@atomic power 1986DucaDuca: "Visszavásároltuk a gáztározóinkat, az energiaszolgáltató szektorokat (gáz, villany, víz,) a külföldi tulajdonosoktól." - ezeket a lőrinc strómannak adtuk ingyér

alöksz róz 2024.03.24. 13:37:11

@atomic power 1986DucaDuca: "Ezt kell szembeállítan az ország 2010-2020 között kapott nettó uniós támogatásával: kb. 12.400 milliárd Ft." - és mennyi az ellopott pénz?

atomic power 1986DucaDuca 2024.03.24. 14:39:42

@alöksz róz:

"és mennyi az ellopott pénz?"

Nem tudom, mert nem láttam a vádiratot!

Boldeone2 2024.03.24. 14:59:57

@atomic power 1986DucaDuca: Szükség is volt rá, mert 2002-2010 között a bruttó államadósság 8.701,92 milliárd Ft-ról 22.363,33 milliárd Ft-ra nőtt. Ez 13.661,41 milliárd Ft növekmény."

- Azóta meg 22,36 milliárdról 55 milliárdra nőtt az államadósság, a növekmény meg kb 33 milliárd forint, ha már a számokkal dobálózunk...
Ráadásul azért egy, s más dolog történt: a magánnyugdíjvagyon államosítása, majd az éves befizetések is az államé lettek
Plusz elfogadtak egy kb 3000 milliárdos megszorító csomog is, sőt, egy enyhébb megszorítás most is volt...

költségvetési lyukak befoltozására 2008-2009-ben elköltött12,8 milliárd euro IMF-EU hitelt pedig 2010 után kellett visszafizetni."

- Annak egy jelentős részét már az Orbán- kormány költötte el, ráadásul csak papíron szabadultunk meg a hiteltől, valójában másik hitelekből törlesztették azt

Boldeone2 2024.03.24. 15:10:22

@atomic power 1986DucaDuca: lakosság devizaadósságának forintosítása 2010 után 8 milliárd euróba került. "

- Azért került annyiba, mert amikor átvették a kormányzást, kb 250-260 ft volt egy euró, 2014 - re meg már 312 ft körül volt, a CHF meg kb 185 ft- ról 255 lett...
Ez részben Orbánék hibája volt. Rögtön az első csomagban amit csak a leggazdagabbak engedhettek meg maguknak- végtörlesztes- megroppant a forint. A többi hiteles meg fokról- fokra egyre nagyobb bajba kerüt..
A deviza spekuláció hasznát, százmilliárd forintos tétel, Matolcsy kitolta magánalaítványokba...

alöksz róz 2024.03.24. 15:17:21

@atomic power 1986DucaDuca: nehéz is megsaccolni.

de azt hogy minimum mennyi, azért jó közelítéssel meg lehet mondani. erre nincs valami számításod?

Boldeone2 2024.03.24. 15:25:44

@atomic power 1986DucaDuca: 17-32 százalékról 15 százalékra csökkent a személyi jövedelemadó, felére csökkent a munkáltatói bérteher."

- Csakhogy mellette fizet a munkavállaló, még 18,5+10+4+ 3 % járulékot, így az adóék egyedülálló dolgozó esetében a legmagasabbak között vagyunk az OECD országokban, gyeremekesek esetén kb középmezőny felső része

Emellett viszont számos különadó van, és a világon legmagasabb fogyasztási adó...
Így már messze nem olyan jó a helyzet..

.9 százalékra csökkentették a társasági adót, mely a legalacsonyabb az Unióban."

- Ez neked miért jó, te bolond? Gondolom felfogod, hogy kinek kell kifizetni a nagytőkének adott kedvezményeket: neked. Mert a költségvetést a befizetések tartják fenn...
Ahogy az MNB kötvényprogramjat is végső soron a kisember fizeti ki...

alöksz róz 2024.03.24. 15:35:45

@Boldeone2: "Gondolom felfogod, hogy kinek kell kifizetni a nagytőkének adott kedvezményeket: neked. Mert a költségvetést a befizetések tartják fenn..." - a befizetéshez kellenek vállalatok meg munkahelyek is...

alöksz róz 2024.03.24. 15:36:17

el ne galoppírozzuk má itt magunkat

Boldeone2 2024.03.24. 15:39:45

@atomic power 1986DucaDuca: A valós gazdasági méretet nem lehet a nominál GDP alapján összehasonlítani. A nominál GDP torzít"

- Éppen hogy a nominál GDP torzít a legkevésbé, a vásárlóerő- partitásos számításnál már a statisztikai hivatal szabja meg részben a módszartant is ( Orbánék alatt belettettek dolgokat) illetve a fogyasztói kosarat is folyamatosan változtatják

2005-től már nyílik az olló, a magyar GNI egye jobban elmaad a versenytársakétól, még a pénzügyi világválság előtt. 2010 után lényegében együtt mozgunk a régióval az egy főre jutó GNI alapján."

- Nem unjátok már az elmúlt "14 év előtti 8-évezést"? A tények azok, hogy 4 magyar régió az EU 20 legszegényebbje közt van, az nem változott Orbán idején sem...
Az egy főre eső fogyasztás az egyik legalacsonyabb az EU- ban
Az egy főre jutó autók száma az egyik legalacsonyabb... Az autók átlagéletkora növekszik, ha jól emlékszem, kb 15,6 év ...

Ezek a valós életszínvonalra utaló adatok! A GDP- számítás egy főre, paritáson, meg a statisztikusok kreációja!

Boldeone2 2024.03.24. 15:41:48

@alöksz róz: Így van. Csakhogy az nem mindegy, ki mennyit fizet a közösbe...
Meg az sem, ki mennyi állami ingyen forrást akvirál...

Boldeone2 2024.03.24. 15:44:01

@alöksz róz: 24.hu/belfold/2023/02/08/debrecen-catl-akkumulatorgyar-3200-milliardos-tamogatas/

Így könnyű az élet...

Mi pl sok adót fizetünk, bevételarányosan. Minél kisebb vagy, annál rosszabb...

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2024.03.24. 16:27:27

@Wildhunt: Te meg nézd meg amit erről az ideologicon kommenteltem két éve! :-))

atomic power 1986DucaDuca 2024.03.24. 17:25:11

@Boldeone2:

"- Azóta meg 22,36 milliárdról 55 milliárdra nőtt az államadósság, a növekmény meg kb 33 milliárd forint, ha már a számokkal dobálózunk..."

A GDP aányos államadósság számít az oszág megítélése szempontjából. Maastrichti adósságráta: 2002. 06. 30: 53,2%.
2010. 06. 30: 83,6%
2023. 12- 31: 73,5%

"Ráadásul azért egy, s más dolog történt: a magánnyugdíjvagyon államosítása, majd az éves befizetések is az államé lettek
Plusz elfogadtak egy kb 3000 milliárdos megszorító csomog is, sőt, egy enyhébb megszorítás most is volt..."

És az eredmény? Egy hatékonyabban működő gazdaság. Olyan növekedés, ami a GDP arányos államadósságot képes folyamatosan csökkenten csökkenteni.

------------költségvetési lyukak befoltozására 2008-2009-ben elköltött12,8 milliárd euro IMF-EU hitelt pedig 2010 után kellett visszafizetni."

"- Annak egy jelentős részét már az Orbán- kormány költötte el, ráadásul csak papíron szabadultunk meg a hiteltől, valójában másik hitelekből törlesztették azt"--------------

A 2008-2009-es költségvetési hiányhoz mi köze van az Orbán kománynak?

"- Azért került annyiba, mert amikor átvették a kormányzást, kb 250-260 ft volt egy euró, 2014 - re meg már 312 ft körül volt, a CHF meg kb 185 ft- ról 255 lett..."

Akkor legyen 8 milliárd euró helyett 6 milliárd euró. Az is sok!

"A tények azok, hogy 4 magyar régió az EU 20 legszegényebbje közt van, az nem változott Orbán idején sem..."

Paradox módon az integráció nem kedvez az elmaradott térségek felzárkóztatásának, sőt gerjeszti, rontja a helyzetet.

Ezek az elmaradott régiók az unióba való belépés előtt védettek voltak, mert a tőke, munkaerő csak az ország határain belül áramolhatott szabadon, a termelési tényezőkért nem kellett nagyon harcolniuk. A határok, a vámok, a belső piac kizárólagossága megvédte a fejletlenebb régiókat az éles versenytől. Az. Unióba történő belépés után: egységes piac, tőke, munkaerő szabadon áramlik, aminek következménye, hogy a legelmaradottabb régióknak is versenybe kell szállni a legerősebb régiókkal a termelési tényezőkért: tőkéért, földért, szellemi tudásért, technológiáért, know-how-ért, információért.
Nyugaton is egyenlőtlen a fejlődés.

"Az egy főre eső fogyasztás az egyik legalacsonyabb az EU- ban"

Magyarország a megtermelt GDP-jének csak a 48,3 %-át fogyasztja el, a fennmaradó rész kutatás-fejlesztésre, beruházásokra megy el.

Bulgária: 59,5%-át, Horvátország: 58,1%-át ,Lengyelország: 57,3%-át, Lettország: 59,7%-át, Litvánia: 60,7%-át, Románia: 63,6%-át, Szlovákia: 56,1%-át, Szlovénia: 51,7%-át fogyasztja el a GDP-nek.

A többletfogyasztásuk jelentős részét hitelből, illetve a vendégmunkások hazautalásából fedezik.

Tőkebefektetés a GDP százalékában 2019-ben:

Magyarország 28,63, Észtország 28,05, Csehország 26,25, Szlovákia 23,29, Románia 22,93

Horvátország 22.80, Lettország 22,08, Szlovénia 20,73, Lengyelország 19,58,

Bulgária 19,49

Kutatás-fejlesztési kiadások tekintetében mögöttünk vannak:

Bulgária, Horvátország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Románia, Szlovákia

alöksz róz 2024.03.24. 19:12:40

@atomic power 1986DucaDuca: "Magyarország a megtermelt GDP-jének csak a 48,3 %-át fogyasztja el, a fennmaradó rész kutatás-fejlesztésre, beruházásokra megy el." - beruházásokra.
na ez az.
ott a sok lopás a gdp-be.

alöksz róz 2024.03.24. 19:15:18

@alöksz róz: meg a sok állami támogatás.

Wildhunt 2024.03.24. 19:19:10

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: ennek a kettőnek pontosan semmi köze nincs egymáshoz.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2024.03.24. 19:33:37

@Wildhunt: pontosan. A román és az ukrán viszonyoknak semmi köze egymáshoz.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2024.03.24. 19:41:17

@atomic power 1986DucaDuca: ez simán hazugság. Az első 50 kelet-europai tech cégben egy magyar se, míg 18 lengyel van

atomic power 1986DucaDuca 2024.03.24. 21:14:33

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

Eurostat adatok szerint Magyarországon nőtt a legnagyobb mértékben (97,3 %-al) a kutatás-fejlesztésben dolgozók száma 2010 óta. Az átlag 40,5%.
A kormányzati támogatás nálunk jelentősen meghaladja az EU-s átlagot, de az ezzel létrehozott szellemi vagyon viszont jóval az EU-s átlag alatt van, ami hatékonysági problémákra vezethető vissza.

Boldeone2 2024.03.25. 00:07:52

@atomic power 1986DucaDuca: GDP aányos államadósság számít az oszág megítélése szempontjából. Maastrichti adósságráta:
2010. 06. 30: 83,6%
2023. 12- 31: 73,5%"

- Tehát érdemben alig változott, GDP - arányosan, miközben abszolút mértékben óriásit növekedett!
Ráadásul a trendek sem jók: 2022 - ben 6,2%, 2023- ban meg 6,5% volt az államháztartási hiány.
Eközben a GDP nagyjából stagnál, vagyis jó esély van rá, hogy ugyanoda visszatérünk GDP- arányosan is, ahol voltunk...

Kutatás-fejlesztési kiadások tekintetében mögöttünk vannak"

- Lehet. Mégis, Magyarországon van jól ellehetlenítve a tudomány! Az egyetemi tanárok, POCSÉK fizetést kapnak. Kivétel a gyógyító orvosi pálya, de ha már valaki orvosegyetem kutat, akkor is brutál rossz a fizu ( SOTE ) Azt jól ismerem, mert a legjobb barátom ott kutató
Korábban volt éves fix támogatási rendszer az egyes kutatási területeken, intézményeknek, azaz normatíva. Most mindenre pályázni kell..A tudományban is van " haveri rendszer" tehát az kap pénzt, ahol jobb a politikai kapcsolat
Aki tud, lelép innen, mert itthon alamizsna bérek vannak....

Boldeone2 2024.03.25. 00:49:41

telex.hu/belfold/2024/02/27/a-bme-tobb-mint-750-dolgozoja-koveteli-a-berrendezest

Amíg ilyen szánalmas bérek vannak a Műegyetemen is, addig barmoság a kutatásra és fejleszrésre fordított növekvő beruházásokról beszélni...A felsőoktatás vegetál Magyarországon

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2024.03.25. 08:43:39

@Boldeone2: ja. Egy tanszékvezető nettó bére 500-600 ezer körül van. Vicc.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.25. 17:36:32

@Wildhunt: akkor nem élnek jobban a románok? miért járnak át oda vásárolni a magyarok akkor? melyik statisztikának higgyünk? amit az mcc csinál, ami szerint az infláció jó dolog?

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.26. 14:52:35

@G. Nagy László:

mondjátok már meg Juditnak, hogy le kéne venni a röhögős fejet.
a török és filippinó lájkok maradhatnak.

ne csak a lombkoronasétányos közmunkás szociális munkást dolgoztassátok Nyírmártonfalván.
süti beállítások módosítása