téveszmék

téveszmék

"Tíz évünk maradt a civilizáció megmentésére"

2024. február 26. - G. Nagy László

 szatmary.jpg

 

Szathmáry Eörs Széchenyi-díjas evolúcióbiológus, az MTA rendes tagja, az ELTE professzora. Szimpatikus fickó, még ha pesszimista is a jövőt illetően. A hétvégén végighallgattam néhány előadását és interjúját; számos tudóstársához hasonlóan ő is az emberiség ökológiai lábnyoma miatt aggódik. Nem is kicsit.

 

Szinte minden szereplése alkalmával szóba hozza a Fermi-paradoxont, mely szerint komoly ellentmondás feszül a földön kívüli civilizációk létezésének nagy valószínűsége és a bizonyítékok teljes hiánya között. Az Univerzum kora és mérete alapján igen csekély az esélye annak, hogy bolygónkon kívül semmiféle értelmes élet nem alakult ki soha, sehol. "Hol vannak?" - tette fel a kérdést Enrico Fermi 1950-ben, miközben Teller Edével és más fizikus kollégáival ebédelt. E paradoxon legszimplább és igen logikus feloldása az, hogy az intelligens, magas technológiai fejlettségű civilizációk átlagos élettartama igen rövid. Ez kétségkívül megmagyarázza, hogy miért nem találkozunk soha földönkívüliekkel: mire egy civilizáció elérné azt a szintet, hogy képessé válna komolyabb űrutazásra és idegen kultúrákkal való kapcsolatfelvételre, akkorra össze is omlik. Ez persze nem több, mint puszta teória, mindazonáltal kiváló alátámasztása annak a narratívának, mely szerint meg vannak számlálva a napjaink.

 

Szathmáry Eörs tisztességes tudósember, s mint ilyen, fenntartja annak a lehetőségét, hogy tévedhet. Mi több: drukkol is ennek. Maga is elismeri és előszeretettel hangoztatja: az ökológia nem mérnöki tudomány. A földi élettér rendkívül komplex; az egyes környezeti paraméterek változásai százféle módon hatnak, ezek eredője többnyire nem kalkulálható precízen és üzembiztosan. Nem várt események is bármikor bekövetkezhetnek. Ezzel együtt a biológiai tudomány doktora igen nagy magabiztossággal fogalmazza meg téziseit.

  • Lényeges állítása, hogy túl nagyra hízott az emberi populáció. Csak ahhoz, hogy képesek legyünk műtrágya használata nélkül élelemmel ellátni a földlakókat - és ez környezetvédelmi kulcskérdés - nem lehetünk többen négymilliárdnál. Ami azt illeti, e téren teljességgel egyetértek Szathmáryval, azonban muszáj megjegyezni, hogy nem az övé az egyetlen legitim álláspont. A tudóstársadalom egy része szerint a bolygó akár 15 milliárd lakót is kényelmesen jól tudna lakatni.
  • Szathmáry Eörs határozottan tagadja azt is, hogy az egyes ember élettartama jelentősen növelhető volna. Vele szemben többen is hangoztatják, hogy nem létezik felső határ. Csupán technológia kérdése, hogy az erre felkészült klinikák elöregedő sejtjeinket időről-időre fiatalabbra cseréljék, így ostromolva a ma még elérhetetlennek tűnő öröklétet. (E témában aligha tudnék releváns álláspontot megfogalmazni, egy azonban biztos: nem tudunk olyan tényről, amely kizárná ezt az igazán izgalmasnak tűnő kalandot.)
  • A professzor a fejlett technikával bíró civilizációnk összeomlását vizionálja. Sokatmondó, hogy a Brain Bar pódiumbeszélgetését úgy kezdi: 45% esélyt lát a katasztrófa bekövetkezésére. Egy óra elteltével a műsorvezető szembesíti e kijelentésével, hozzátéve: azok alapján, amiket azóta mondott, mintha 100%-ot gondolna... Szathmáryval szemben a magam részéről határozottan optimista vagyok. Számtalan krízishelyzeten és számtalan világvége-jövendölésen van már túl az emberiség. Képtelen vagyok belátni, hogy miért ne élhetnénk túl bármit brutális katasztrófa, avagy jelentős civilizációs hanyatlás nélkül.

 

Egyikünknek sem okoz gondot, hogy elképzeljünk egy optimális, fenntartható, magas technikai szintű, aprócska ökológiai lábnyomot hagyó, stabil világtársadalmat. Gondoljunk arra, hogy a mai tudás, gépesítettség és felhalmozott vagyon mellett mindössze másfél milliárdan lakjuk a bolygót! Még a legszegényebbek is kényelmes családi házat birtokolnak, tágas kerttel. A megújuló energiaforrások minden szükségletünket fedezik. Az állattartás és a növénytermesztés is a teljes körű öko-gazdálkodás keretén belül történik. Az ipar automatizált. A folyók, a tavak, a tengerek, az erdők és szavannák tiszták, halakban-vadakban gazdagok. A homo sapiens átlagos szaporodási rátája 2 körül mozog, vagyis a populáció mérete hosszú távon változatlan. Ez egy olyan egyensúlyi állapot lehetne, ahová egyszer talán megérkezünk, hogy azután évszázadokon át el se mozduljunk innen. Persze, persze, ezer kérdés adódik, ha már álmodozni kezdünk. Hogy jutunk el ide? Van-e elég időnk, amíg ez kialakul? Mi garantálja, hogy ez működni fog? És főként: mi a garancia arra, hogy e földi mennyország hosszú ideig megmarad egyensúlyi állapotában? Nyilván csak találgatni lehet. Ám ha elérnénk, hogy a világ kormányai legalább ezt az optimumpontot képesek lennének meghatározni, így minimum a célokban egyetértenének, onnantól már nem tűnne lehetetlennek, hogy az ide vezető út kapcsán is megszüljük a magunk okosságait. Ám az biztosan nem megy, hogy Ázsia falja fel a bolygót, de csak Európát kényszerítjük visszafogottságra. (Az elmúlt 30 évben az öreg kontinens 24%-kal csökkentette az üvegházhatású gázok kibocsátását. Máshol mindenütt nőtt ez az érték, Kínában 300%-kal, Indiában 178%-kal.) Csak az idióták fognak egyetérteni azzal, hogy az európai nő ne szüljön gyereket, miközben az afrikai meg sem áll hétig.

 

Fenntartható-e a kapitalizmus? Ezt kérdi a világ azon része, amely az ökológiai katasztrófától retteg. Jogos a dilemma, hiszen a kapitalizmus egyet jelent a szabadsággal, a versennyel, a növekedéssel. Akik a gazdaságok mesterséges szűkítésében, visszafogásában látják a megoldást, azok egészen biztosan összeütközésbe kerülnek a piaci működés alapelveivel. "Abból, hogy a kommunista praxis és ideológia megbukott, nem következik két dolog. Nem következik, hogy a kapitalizmus jó és fenntartható. És nem következik az, hogy nem lehetne egy alternatív rendszer, ami nem a kapitalizmus és nem is a kommunizmus, hanem más, és működik." - imigyen elmélkedik Szathmáry Eörs egyik előadása során. Természetesen ezen túl nem jut, ötlete nincs a hogyanról, csupán találgat. A Brain Bar pódiumbeszélgetést követően az egyik néző egészen konkrétan meg is kérdi tőle, miként lehet elkerülni, hogy a piaci folyamatokba való beavatkozásnak tervgazdaság legyen a végső kifutása. Választ - természetesen - erre sem ad. "Sokan azt mondják, hogy valójában nem is a piac problémája a legnagyobb, hanem a kamatok problémája. Az adósságszolgálat az, amely állandó növekedési kényszert ad a gazdaságnak és az állandó növekedési kényszer pedig tönkreteszi a bioszférát." Világos, hogy a természettudományok doktorának nem kell feltétlenül a közgazdaságtanhoz is konyítania, ám ez a fajta naiv tudatlanság egészen megdöbbentő. A pénzpiac is a piac része. A kamatok problémája is a piac problémája. Olyan egész egyszerűen nem létezik, hogy szabadon kereskedhetünk termékekkel, szolgáltatásokkal, termelőeszközökkel, valamint munkaerővel, csak épp a legfontosabb tőkejószágot, magát a pénzt, a hitelt zárjuk valamiféle korlátok közé. Muszáj kimondani: a professzor már azzal hiú ábrándokat kerget, amikor arról beszél, hogy létezhet a kapitalizmuson túl bármiféle egyéb működőképes gazdasági rendszer. Szathmáry Eörs nem azért nem tud alternatívát kínálni, mert a fantáziája szegényes, hanem azért, mert filozofikusan lehetetlen dologról beszél. Ahol szabadság van, abból törvényszerűen kapitalizmus formálódik. Ahol nincs, abból pedig tervgazdaság. Átmenetek persze léteznek, de harmadik út nemigen.

 

A bioszféra tönkretétele nem tréfadolog, muszáj komolyan venni a problémát. De ne kergessünk beteg illúziókat - a megoldások csakis a kapitalizmus keretein belül lehetségesek. Én értem azt, hogy a marxizmus megszállottjai a mai napig itt élnek közöttünk, s hogy számukra csupán ürügy a környezetvédelem, de nem kéne bedőlni a hülyeségnek. Ha eltört a kisujjunk, még nem kell tőből amputálni az egész karunkat. Nem a piacgazdasággal van a baj. Nem is a kamatokkal. Még csak nem is a növekedéssel. Egészen konkrétan azt és csakis azt kell kezelni, ami a problémát okozza. Ha egy gazdasági tevékenység visszafordíthatatlan pusztítást okoz (pl. egy üzem mérget önt a folyóba), azt természetesen szigorúan tiltani kell. Ha egy ártalom visszafordítható, de az költséggel jár (pl. légszennyezés), úgy arányos adókat kell kivetni az adott területekre. Lehet hogy ennek az lesz az eredménye, hogy megfizethetetlen luxussá válik a légiközlekedés. Na bumm. Utazunk vonattal. Lehet, hogy irgalmatlanul megdrágul a tengeri szállítás. Annyi baj legyen. Majd kereskedünk lokálisan. Szathmáry Eörsnek igaza van: az nem megy, hogy az ökológiai konferenciák felszólalói magángépekkel repülnek a helyszínre. És igaza van abban is, hogy a festményrombolók, a városi közlekedést bénítók, és az egyéb haszontalan performanszokat bemutató zöld aktivisták őrületei csak ártanak az ügynek. Továbbá abban is igazat kell adni a professzornak, hogy a megoldáshoz együttműködés, mégpedig globális együttműködés szükséges. Csupán azt kell megérteni, hogy a fürdővízzel együtt nem kell kiönteni a gyereket is; a megfelelő kooperáció a piacgazdaság keretein belül nagyon is megvalósítható. Akár tíz évünk van rá, hogy megmentsük a civilizációnkat, akár húsz, akár száz.

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr918338227

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wildhunt 2024.03.01. 18:52:42

@GyMasa: plusz a Svájci, svéd, izraeli rendszer gyakorlatilag önkéntes: bármelyiket nagyon egyszerű megúszni, viszont a társadalom jutalmazza a részvételt. Vagyis nevezhetjük sorkatonaságnak, de inkább önkéntes honvédségek ezek. Mint ilyenek, jól is működnek.

G. Nagy László 2024.03.01. 19:06:58

@Wildhunt:

"Természetesen nem. A társadalom nem rendelkezhet az egyén élete felett. Azzal viszont nincs gondom, hogy szükség esetén az egyén köteles a vagyontárgya feletti rendelkezést a társadalom javára átengedni - például autót életmentésre."

Ez így tök oké, egyetértek.

G. Nagy László 2024.03.01. 19:10:21

@GyMasa:

"Csak a közösség tud egy normális oktatást, egészségügyet, rendvédelmet, utakat, meg minden ilyesmit összehozni."

Én ebben nem hiszek, különösen ami az oktatást és az egészségügyet illeti. De ezek teoretikus kérdések manapság, és nem csak Magyarországon.

alöksz róz 2024.03.01. 21:23:37

@alöksz róz: én ezzel kampányolnék az ellenzék helyében.

Wildhunt 2024.03.01. 21:58:51

@alöksz róz: ne azt nézzék, amit mondok...

alöksz róz 2024.03.01. 22:19:33

@Wildhunt: mai szemmel nézve nem is értem, mi bajotok volt annak idején az őszödi beszéddel :-)

azt meg abszolút nem értem, de ezt most komolyan, hogy az szdsz-szel mi volt a bajotok.

Wildhunt 2024.03.01. 22:47:18

@alöksz róz: azzal semmi. Ami utána jött, azzal már több dolog is.

alöksz róz 2024.03.01. 22:55:07

@Wildhunt: gondolom ez nem az szdsz-re vonatkozik

Wildhunt 2024.03.01. 23:47:29

@alöksz róz: nem. Az SZDSZ-szel az volt a probléma, ami a fejlettnyugattal: mi majd megmondjuk mi lesz jó nektek, mucsai bunkóknak, és ezért cserébe csak teljhatalmat kérünk. A legszebb az, hogy ezt az MSZP-vel is megcsinálták.

Bayaz 2024.03.02. 01:36:59

@alöksz róz: @Wildhunt: az SZDSZ épp a jelenlegi Fidesz ellenkezője volt - Orbán alapvetően a 'nemzeti konszenzust' próbálja követni a közvélemény állása alapján (ezért van pedofiltörvény, de nincs abortusztilalom), mig az SZDSZ a 'felvilágosult nyugati értékeket' próbálta lenyomni a magyarok torkán akkor is, ha a közvélemény nagy része ellene volt.

Orbán inkább elkerült egy biztos bukó népszavazást a vasárnapi zárvatartásról (jó eséllyel nem lett volna meg az 50%, de nagy felhatalmazás igen), mig az SZDSZ ragaszkodott az egészségügy népszerűtlen reformjához.

taga20 2024.03.02. 06:37:59

@Bayaz: a csutipedofilgeci kb. ez:

"„Je suis Mészöly!”

Hosszú idő óta ez volt a dagi egyetlen igaz, őszinte mondata.

Mind a kettő faragatlan, bugris, sötét, vállalhatatlan, ízléstelen, bunkó, rasszista paraszt. Valóban egyformák. Hazánk szégyenei."

cvsvrs 2024.03.02. 09:08:41

@Bayaz:
csakhogy a rendeleti kormányzással éppen ez a populista politika bicsaklott meg. nem megbukott, de megbicsaklott.

G. Nagy László 2024.03.02. 10:07:09

@taga20: Azért ennél volt már élesebb megfigyelésed is.

Valójában Orbán és Mészöly karakterében nem sok hasonlóságot lehet felfedezni. Mészöly, ahogy az apja is az volt, szenvedélyes és szókimondó. Orbán sokkal inkább hidegfejű és megfontolt. Mészöly tényleg nem túl bonyolult, Orbán ezzel szemben kifejezetten magas intellektussal bír.

Ami a rasszizmust illeti: Mészöly Géza kijelentésében nulla, ismétlem, nulla rasszizmus figyelhető meg. Eddig te józannak tűntél, most kezdesz te is felülni a kaviárbaloldal kényeskedő, politikailag korrekt inkvizícióvonatára. Használta a "feka" szót. Mi is használjuk. Nincs ebben semmi gyűlölet, sem megvetés. Nem elegáns, de ennyi. Egy baszott képmutató világnak tapsolsz, miközben te sem ilyenben szeretnél élni.

Érdekesség, hogy már Mészöly Kálmánnak is megvoltak a maga botrányai e tárgyban, miközben róla mindenki tudta, hogy semmiféle rasszizmussal nem vádolható. A legjobb barátja a cigány származású Farkas János volt, akit bárhol, bármikor megvédett, akár ölre is ment érte, ha bőrszíne miatt támadták, cikizték, sértegették.

Értem, hogy utálod Orbánt, de ettől még nem kell átmenni valóságtagadó idiótába.

taga20 2024.03.02. 11:14:36

@G. Nagy László: köszönöm laci a válaszod,de!

mostanában egyre több marhaságot dumálsz, de ez most majdnem korrekt volt.

pl.: az ilyen benyögéseid teszik semmivé, az egyébként nem rossz meglátásaidat:

"Eddig te józannak tűntél, most kezdesz te is felülni a kaviárbaloldal kényeskedő, politikailag korrekt inkvizícióvonatára."

G. Nagy László 2024.03.02. 12:00:57

@taga20: Nem bántó szándékkal írtam. Te nevezted rasszistának Mészöly Gézát. Egyetlen szó miatt. Ez a Telex szintje. Te alapvetően nem ilyen vagy, ezért ijeszt meg e hirtelen váltás.

taga20 2024.03.02. 12:26:39

@G. Nagy László: laci úgy írtad volna, akkor se bántódtam volna meg.
tudod, pofonokat adunk és kapunk, ahogy virágevtárs is mondta anno valahogy így;)

ami mészölygézát illeti, a csávó szerinte annyira fasz, hogy nem is vágja, hogy mekkora gyökér.

más!:

mit szólsz ahhoz, ahogy a csutigeci és bandája viszonyult Navalnij halálához?

érdekelne, hogy mi a véleményed neked, vaskalapos fityeszesnek erről.

G. Nagy László 2024.03.02. 13:24:01

@taga20: Mire gondolsz? Mit kellett volna tenniük? Koszorút küldeni?

taga20 2024.03.02. 13:33:01

@G. Nagy László: ezeket komolyan kérdezed?

mi a fasz van veled? semmi jóérzés nincs benned?

G. Nagy László 2024.03.02. 13:59:51

@taga20: Ezen jót röhögtem. Baszki, ezt hívják politikai diplomáciának.

taga20 2024.03.02. 14:30:47

@G. Nagy László: ha kiröhögted magad, akkor arról regéljél, hogy mit gondolsz arról, amit a csutipedogeciék műveltek Navalnij halálakor!

cvsvrs 2024.03.02. 16:58:26

@G. Nagy László:
aki orbánban az ügyes hatalomtechnikust látja azt elfogadom. semmilyen közéleti elképzelése nincs. oké, hogy te azt gondolod, hogy mert nincs is közélet. csak magánélet van. és a közintézények működtetése sem igényel különösebb szakértelmet, politikai marketing az is. ez a hatalomtechnika. az nyer, aki aki nagyobbat hazudik ügyesebben.

a közéleti intellektus azonban nem ez. hanem az, hogy intézényeket teremt. iskolateremtő. olyan közművelődést szervez, művelődési központokat, hogy mindenki csak néz ki a fejéből. és azt mondja, hogy ez überfasza. orbán azt se érti, hogy humán értelmiségként ez a feladata. vagy olyan jogrendet alkot, amire a nemzetközi jogászok is csettintenek, hogy ejha. az orbánista alkotmányos berendekezdés egy amorf képződmény. aztán lehetne még mondani, hogy nincs ilyen jogrend, na de olyan teológus, hogy még az ateisták is tátják a szájukat. úgy beszél a tisztességről, a becsületről, a gondviselésről és a kegyelemről, hogy az emberek azt mondják. ez egy izzig vérig úriember. ez se. és nagyon nem.

csak annyi van, hogy ügyeskedik. azt a maga és a pártja szempontjából ügyesen csinálja. hogy az ország szempontjából jó-e az erősen kérdőjeles. és a mérce nem gyurcsány.

taga20 2024.03.03. 15:22:11

@G. Nagy László: laci baszod, nem látom a válaszodat egy napja!;)

Boldeone2 2024.03.03. 16:18:49

@taga20: Nem is fogsz! A fideszesek ilyenek: a lelkük mélyén valójában ünneplik a diktatúrát, az elnyomást, az erőszakot... Egy hullámhosszon vannak Putyinnal...

Köztársaságielnöknek is sikerült megtalálni a "megfelelő" személyt:

hvg.hu/itthon/20240303_Gyurcsany_Sulyok_naci_apja_erdekeben_hazudik

G. Nagy László 2024.03.03. 18:43:33

@Boldeone2:

"Nem is fogsz! A fideszesek ilyenek: a lelkük mélyén valójában ünneplik a diktatúrát, az elnyomást, az erőszakot... Egy hullámhosszon vannak Putyinnal..."

Te mi a szart ittál?

Mindig mindenkinek válaszolok, aki érdemi kérdést tesz fel. A blogomat pedig hét éve írom, s minden mondatom a diktatúra és az elnyomás ellen szól. Miért kell átmenni totál idiótába, csak hogy provokálj?

G. Nagy László 2024.03.03. 18:45:42

@taga20:

"mit gondolsz arról, amit a csutipedogeciék műveltek Navalnij halálakor! "

Lemaradtam valamiről? Mit műveltek? Tudtommal semmit.

Sadist 2024.03.03. 18:47:32

@Wildhunt: "plusz a Svájci, svéd, izraeli rendszer gyakorlatilag önkéntes: bármelyiket nagyon egyszerű megúszni, viszont a társadalom jutalmazza a részvételt. Vagyis nevezhetjük sorkatonaságnak, de inkább önkéntes honvédségek ezek."

Csak a nőknek önkéntes, a férfiaknak nagyon is kötelező. Pont ezért volt, hogy Svájcban az egyik kantonban a nők csak 1990-ben kaptak szavazati jogot.

Sadist 2024.03.03. 19:00:52

@GyMasa: "Ellenben a Svájci rendszerű sorkatonai szolgálat az nagyon is sziompatikus, mert az egy érték alapú dolog. Ott a katonák ténylegesen is katonák lesznek a kiképzés végére, hazaviszok az automata fegyverüket lőszerrel, és évente van "lövöldözős nap", amikor összegyűlnek, és az állam pénzén gyakorolhatnak."

Nem egészen. Csak a szolgálati fegyvert vihetik haza, lőszert azt a legközelebbi laktanyában kapnak, ha beüt a ménkű és jön a behívó parancs.
A fegyvert rendszeresen vinniük kell ellenőrzésre/karbantartásra a kijelölt fegyvermesterhez, ezt természetesen állja állam bácsi, ahogy a fegyver tárolásához szükséges fegyverszekrényt is biztosítja, viszont ha a delikvens el akar járni a lőtérre gyakorolni, akkor ott a lőtéren vásárolhat lőszert saját kontóra, de haza már nem viheti.

Sadist 2024.03.03. 19:13:12

Ja, egyébként az külön érdekesség, hogy régebben Svácjban az állampolgároknak nem csak joga, hanem kötelessége is volt részt venni a szavazásokon, mára viszont csak egy kantonban jár bünti, ha valaki nem tesz eleget ezen kötelezettségének. Kemény 6 CHF/elmulasztott szavazás, amiből van évente 4.

Boldeone2 2024.03.03. 21:25:35

@G. Nagy László: Nem akarok senkit provokálni, csak szerettem volna felhívni figyelmet a "kormánypárti morálra" , sajnos beszélhetünk ilyenről, általános probléma szintjén
Ha te nem vagy generálisan kormánypárti szellemiségű, akkor ne vedd magadra. Én elhiszem, hogy valóban liberális vagy, csak rossz társaságba keveredtél...
Azért vagyunk itt, hogy ráébresszünk!:)

Ha a diktatúra és elnyomás ellen vagy, akkor miért nem gyakorolsz kritikát Orbán felé? Miért nem kellett megadni Navalnijnak a végtiszteletet?

A válasz egyszerű: Orbánék szörnyet csináltak a társadalom egy részéből, és ma már a szörnynek kell megfelelni

Szörny miniszterelnök, szörny párt és kormány és szörny társadalom

Ez a valódi különbség, nem pedig az ideológiai

...és ezt az ellenzék sem érti, hogy szörnyekkel harcolnak...A pedofil botrány rendszerszintű probléma, de csak sokadrangú. Szimptóma.

Itt az emberekkel van - azok jelentős részével- van súlyos probléma. Csak azt soha senki nem fogja kimondani...

Orbánnak és Putyinnak is tömegbázisa van, ahogy a többi elnyomónak, diktátornak is volt, mindig

Boldeone2 2024.03.03. 21:37:15

Tehát adott a legnagyobb szörny, az maga Putyin és van egy kisebb szörny, az Orbán. A kérdés az: miért csinálja a kisebb szörny amit csinál?
A nagyobb szörny valamivel fogja, vagy csak önmagától ilyen, most a szörnystílus a divat?
Az USA- ban is egy szörny készül a hatalomba...Donald Trump ...

Mi lesz a világgal, ha a szörnyek eluralkodnak????

Képzeljünk el egy szörnyek nélküli világot, mennyivel békésebb, szabadabb és kiegyensúlyozottabb lehetne...

A civilizációt, ha szörnyek uralma növekszik tovább, akkor bizonyára nem lehet megmenteni...

G. Nagy László 2024.03.03. 21:47:22

@Boldeone2:

"Miért nem kellett megadni Navalnijnak a végtiszteletet?"

Te miről beszélsz??? A parlamenti provokációról?

"Képzeljünk el egy szörnyek nélküli világot, mennyivel békésebb, szabadabb és kiegyensúlyozottabb lehetne..."

Pontosan ez lesz, ahogy Biden leköszön. Jönnek a republikánusok és kisöprik a szörnyeket mindenhonnan.

alöksz róz 2024.03.03. 23:23:08

@Boldeone2: eltévesztetted az évszámot pont 105 évvel.

Boldeone2 2024.03.03. 23:24:51

@G. Nagy László: Milyen parlamenti provokáció? Mindenhol megadták a végtisztességet Navalnijnak

A szörnyek a populista szélsőjobb oldalon vannak és akkor ez már egy polkorrekt megnevezés részükre..

Trump nem győzhet, ha nem akarunk extrém rosszat a világnak...Legalább a nyugat maradjon erős, ehhez meg euroatlanti szövetségi összefogás kell, nem pedig izolacionizmus, amit a féleszű Trump képvisel!

Boldeone2 2024.03.03. 23:27:44

@alöksz róz: " Nagy októberi szocialista forradalom"?

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.04. 11:56:04

@G. Nagy László:
ahogy a pszichopata elképzeli az érzelmeket: "nincs önzetlenség, mert a segítőnek jólesik, ha segíthet, EZÉRT AZÉRT segít, mert önzőn jól akarja érezni magát!"
b+! mindenáron menekülni akar hogy hülyének nézhessék. tiszte fideszes féreg. egy csomó segítőnek például nem esik jól ha segíthet, de ilyen apróságokkal miért is foglalkoznánk?

eleve aki ilyet leír hogy "az önzés a legmagasabb szintű erkölcsiség"
na annak FOGALMA NINCS AZ ERKÖLCSRŐL! az ilyen a pszichopata. szellemi fogyatékos.
emberi hulladék: egy selejt.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.04. 11:59:38

@G. Nagy László:

" a végletekig individualista vagyok"

akkor miért énekled a himnuszt lacika részegen a stadionban? mi olyan felemelő a közösséghez tartozásban akkor?

hisz első puskalövékskor menekülnél bécsbe, itt is már kiderült, ha gáz van a glob. felmelegedés miatt, akkor menekülnél putyin bácsidhoz.

„Fehérre meszelt házikó az erdő szélén, elvadult kis kert, melyben borostyán kúszik a vén fákon és az utakon, Halottak napjára sok esztendő óta onnan viszek koszorúnak való örökzöldet. Ez évben idegen lakója van a bogárhátú kis erdei háznak. A régi emberek elköltöztek és az új lakó félni látszott, mikor zörgetésemre kinyitotta a kertkaput. Azután is többször kémlelve pillantgatott a kapu felé. Sternnek vagy Singernek hívták, már nem emlékezem rá biztosan. Mialatt a borostyánt eladta, idegesen beszélni kezdett. Nagyon bizonytalan most ez a vidék. Sok katonaszökevény csavarog az erdőben. Éjjel pedig az üres villákban hálnak. Megkérdezte, hogy mire kell nekem a borostyán? Ez évben zárva lesznek a temetők halottak napján. Félnek a csődületektől a járvány miatt, aztán meg... ki tudja, mi történik még addigra, ha a király makacskodik és Károlyi Mihály nem lesz miniszterelnök.

- Remélem, hogy nem lesz...
Az ember ingerülten nézett rám: - Neki kell jönnie és szocialistáknak. Ők majd megmentik Magyarországot.
- Sajátságos, hogy azoktól várja a haza megmentését, akik megtagadják a haza fogalmát.

- Nem is úgy értettem - mondotta az ember. - Éppen ez volt a baj Magyarországon. Itt mindig a hazáról beszéltek és a nemzetről. Pedig haza nincs és nemzet sincs. Nekem mindegy, hogy hol élek, Moszkvában vagy Münchenben vagy Belgrádban. Egészen mindegy, ha jól élek. Ezt kell elérni és ezt csak a szocializmus érheti el.

- A kommunizmus végcéljával?
- Később, egyszer, valamikor igen, - felelte az ember halkan.
- És az orosz példa? Úgy véli, hogy ebben a példában benne van emberi boldogság megvalósulása?
- Az csak átmenet - mondotta az ember.

Átmenet, amibe bele lehet halni... Az eső esni kezdett. Sűrű ezüst fonalakban sodródott a hegyek között.
A házikó, lakója és a kert eltűnt az emlékezetemből. Egy másik képet láttam. Este volt. Anyám szótlanul ült a hallban, az ernyős lámpavilágban és mint évről évre, Mindszentek előtt, maga kötött koszorút a borostyánból atyám sírjára.
- Jobb neki, hogy nem kellett ezt megérnie! - mondotta egyszerre egészen váratlanul. „

Tormay Cecile, 1918. november 2

G. Nagy László 2024.03.04. 12:01:56

@Tesz vesz XVI.:

"egy csomó segítőnek például nem esik jól ha segíthet"

Akkor miért csinálják?

Pénzt nem kapnak érte.
Örömöt nem okoz.
Akkor marad a vallási meggyőződés - a túlvilági jutalom ígérete. Tudsz egyebet?

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.04. 12:14:39

@Wildhunt:

ettől kollektivista vagy. kvázi baloldali.

" Régen rossz, ha a társadalom addig süllyed, hogy le kell írni például hogy "az apa férfi az anya nő"."

tehát elismered hogy a hülyítés megy síkhülye propagandával, ahol még az alaptörvény is csak egy játszótere a rezsimnek.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.04. 12:19:19

@G. Nagy László: ha a hajlétkalannak adsz aprót, nem érzed tőle magadat jobban te pszichopata idióta. tehát nem érvényes amit makognál.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.04. 12:23:17

@G. Nagy László:

"Akkor miért csinálják?"

bájos, ahogy meg akarod érteni az emberi viselkedést, kicsit visszataszítóan undorító, hogy nem egy 5 éves gyerek vagy már.
"bájos" amikor egy ostoba pszichopata akarja megérteni az érzelmeket, meg az EMPÁTIÁT!
tökéletes.

ha nem értenéd, a kérdésedre megint az altruizmus, és az empátia a válasz.
vagy megint nem válaszoltam? ezt is ki kell fejteni mint a hihetetlen bonyolult "önzetlenség" meg az "ideológia" szavunkat is ki kellett? aztán nemám megint kitiltasz ezért 18x, kitől fogsz akkor posztokat lopni?

ha a hajlétkalannak adsz aprót, nem érzed tőle magadat jobban te pszichopata idióta. tehát nem érvényes amit makognál.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.04. 12:51:23

@G. Nagy László:

- " egy társadalom mindig több, mint az őt alkotó individuumok összessége - ez az állítás többszörösen bizonyított."

- Ezt miként bizonyítod?"

nem eléggé nyilvánvaló, hogy egyedül életképtelen vagy? és rá vagy hagyatkozva a másikra, egyedül nem civilizációt se alkotni, nemhogy különféle élelmiszereket, és nemcsak idő és erő korlátai vannak, hanem szakosodni kell a tudásnak is.

persze téged az ősközösségben már agyonvertek volna a kollektivista "társaid", az a szerencséd, hogy most már a buzik meg a gyerekek miatt annyira ellágyultuk, hogy mostmár felszólálalnának meg törvényileg is fellépnének az ellen, aki a közösségért ilyetén módon tenni szeretne...

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.04. 13:04:10

@G. Nagy László: nem papoltam az altruizmusról, csak leírtam a szót, meg tán ki is fejtettem hogy az micsoda.

"Olyanról nem hallottál, hogy valaki önként végez jótékony munkát?"

de hallottam, és? szerintem te nem hallottál még ilyenről. vannak ám olyanok is, akik úgy örülnek a jólvégzett munkának, hogy munkaviszonyban vannak, és nem önkénteskednek, hanem FIZETÉST kapnak! ez felháborító!
jellemfejlesztő is lehet lacika,ki kéne próbálnod, hogy nem pénzért hitványkodsz meg hazudozol gátlástalanul, hanem tisztességes munkában, értelmes dolgot művelsz.
tehát akkor hol az ellentmondás lacika?

" mind azt mondaná: jelentős részben az alkotás öröme, illetve ezen felül az anyagi javadalmazás. "

igen, és te azt mondod, amikor kijelented, hogy nincs önzetlenség, hogy ez olyan mint a munka, aminek nem lehet örülni. mert akkor már nem munka. amiért nem is jár fizetség, mert akkor az már hobbi.
" Tudom, ez már sok. "

G. Nagy László 2024.03.04. 13:36:11

@Tesz vesz XVI.:

"ha a hajlétkalannak adsz aprót, nem érzed tőle magadat jobban te pszichopata idióta. tehát nem érvényes amit makognál."

Ha azt gondolom, hogy nem érzem jobban magam tőle, úgy nem is adok. Ha azt gondolom, hogy ez egy jó fej kéregető, vagy egy valóban rászoruló, úgy adok, és jobban is érzem magam tőle. Nem győztél meg.

"ha nem értenéd, a kérdésedre megint az altruizmus, és az empátia a válasz."

Fura egy világod van. Mit jelent nálad az empátia? Egy gépies, érzelemmentes cselekedetet? Egy kiüresedett farizeus-szokást?

Az én olvasatomban az empátia EGYÜTTÉRZÉST jelent. Együttérzek a szerencsétlen sorsú másikkal. Van egy látássérült barátom, majdnem teljesen vak. A pókerasztalnál segítünk rendezni a zsetonjait, elmondjuk neki, mi a flop (közös lapok az asztalon), felidézzük, hogy ki dobott, ki emelt. Abszolút rászorul a segítségre. És azt kell mondjam: MINDENKI lelkesen segít neki. Mindenkin látom, hogy jó érzéssel tölti el, hogy segíthet. Abszolút win-win helyzet, mindenki töltődik általa.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.04. 13:56:03

@alöksz róz:

jó de ekkor még nem zsarolta meg putyin
lehet hogy ekkor még nem is akarta titkosítani a paksi szerződést, (meg a 4x drágább gázszerződést se), ahogy gyurcsány

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.04. 14:55:23

@G. Nagy László:

"Orbán ezzel szemben kifejezetten magas intellektussal bír."

na helló röfik

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.04. 15:07:28

@G. Nagy László:
'Ha azt gondolom, hogy nem érzem jobban magam tőle, úgy nem is adok. '

ezért vagy te pszichopata selejt, ezután a poszt után nemhogy a szakember, de még a leghülyébb is láthatja. nem azért adakozik az emberiség (NEM pszichopata része), mert ettől jobban érzi magát.
tudod vannak dolgok, amik nem esnek jól, de meg kell csinálni, nem mindenkinek hozzák ágyba a diet coke-ot meg a közpénz-fizetést.
teveszmek.blog.hu/2023/07/26/_a_jo_szandek_elegendo

"Mit jelent nálad az empátia? Egy gépies, érzelemmentes cselekedetet? Egy kiüresedett farizeus-szokást?"

ne magadból indulj ki lacika, oké a pszichopátis retaradlátságot de még az empátia szót is el kell magyarázni? a fediniciót se ismered b+?
mi az hogy mit jelent nálam!? minden normális embernél ugyanazt jelenti, akik nem selejtek.

" Van egy látássérült barátom, majdnem teljesen vak. A pókerasztalnál segítünk rendezni a zsetonjait, elmondjuk neki, mi a flop
MINDENKI lelkesen segít neki. Mindenkin látom, hogy jó érzéssel tölti el, hogy segíthet. Abszolút win-win helyzet, mindenki töltődik általa."

töltödjetek akkor együtt, valami aksit kéne rátok kötni. magadon is látod ugye? hazudj valami szépet.
nagyon fontosak neked a többiek, ez se véletlen, figyeled a többieket hogyan kéne viselkedni.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.04. 15:11:05

@G. Nagy László: "kezdesz te is felülni a kaviárbaloldal kényeskedő, politikailag korrekt inkvizícióvonatára."

kaviárbaloldal? van pofád hazudni még te darab szar. matolcs fiának minimum 150 milliárdot lopott. és van pofád kaviárbaloldalaznni b+ te féreg. a fidesz korlátlan uralmának 14. évében.

mi faszt csináltak a kaviárbaloldalllal? el lettek számoltatva?

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.04. 15:14:04

@taga20: hogy reagálna már komolyan bármire ez a hazug degenerált , PSZICHOPATA selejt féreg? nála a hazugság "csak szavak", nincs gerince, nincs becsülete, nincs ideológiája,

Csádba viszont sikerült a polgárháborúba békemissziót küldeni

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.04. 15:19:20

@cvsvrs: nagyon nem kérdőjeles, mikor a magyarság fennmaradása már a tét.... és nem sok esély van, orbán konzerválja a rabszolga banánköztársasági helyezetünket, a lengyelek már kilóra fel tudnak vásárolni, mi lesz ha már a románok is?

a születések száma csökkken, kimegy egymillió fő, nem születik egymillió gyerek. telepíti be a hazug darab szar a migránsokat.
aksigyárak korlátlanul mérgeznek, és ez votl a deal hogy ezért jó idejönniük.
a vizet mind elveszik az aksigyárak, és jön a glob éghaljatválzotás, nem lesz vízünk.

orbánt már nem tudja kiheverni a magyarság, mert nem 200 éve jött, amikor még nem volt éghajlatváltozás, hanem most, és még mindig nem tudja a magyar nép lerázni magáról...

tragédia felé gyaloglunk, mind etnikailag, mind gazdaságilag, mind a környezet tekintetében.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.04. 15:23:48

@Boldeone2: "Én elhiszem, hogy valóban liberális vagy, csak rossz társaságba keveredtél..."

de nagyon naiv vagy te, bámulatos....
te akkor se veszed észre ha belehazudnak a képedbe, ha közben kitáblázzák.

G. Nagy László 2024.03.04. 15:57:13

@Tesz vesz XVI.:

"tudod vannak dolgok, amik nem esnek jól, de meg kell csinálni"

Szerintem ilyenek nem léteznek. Tudnál mondani egy ilyet? Amit valaki másért teszel, neked nem okoz örömöt, de mégis meg kell tenned... Elképzelni sem tudok ilyet, segíts, kérlek.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.04. 16:30:57

@G. Nagy László:

mosogatás b+, pénzt adni egy hajléktalannak.
a munkavégzés lacika, koránkelés pl. ne játszd a hülyét, bár tudom hogy tényleg az vagy.

G. Nagy László 2024.03.04. 16:34:57

@Tesz vesz XVI.:

mosogatás - te szoktál másnak mosogatni? Átmész a szomszédba, hogy mosogathass? (Én sosem teszek ilyet és a többség sem.)

a munkavégzés - azt nem pénzért csinálod? Az altruizmus a téma, a kérdésem is erre irányul. Elég rövid a memóriád.

koránkelés - mások kedvéért kelsz korán? Ki kéri ezt? Kit tesz boldoggá, ha te kialvatlan vagy?

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.04. 16:41:31

@G. Nagy László:

szoktam lacika mosogatni néha.
nem megyek át a szomszédba mosogatni. eltévedtél megint az intellektualitás mezején, magas mi?

van olyan munkavégzés is lacika, mikor nem kapsz pénzt, pl amikor anyádnak segítesz. vágod a témát ugye? (biztos te is csináltál már ilyet vagy már ott is az ágyba hozták a coke zero-t?) ez nem altruizmus? elég szegényes az agyacskád törött tamagocsim.

a főnököt nem teszi boldoggá biztos ha sokat kések a munkahelyről, mondjuk nekem nem szólnak te tegyük fel kirúgnak a sok késés miatt, és nem lesz boldog akivel megosztom a rezsit.

kihagytad lacika a hajléktalant, b+. pont a legrelevánsabbra nem reagálsz már megint. ahogy csináltad az utóbbi 70 témánál is.
gyáva vagy?

G. Nagy László 2024.03.04. 16:51:21

@Tesz vesz XVI.:

"szoktam lacika mosogatni néha."

Kit érdekel, mit csinálsz otthon, magadnak? Ez nem altruizmus.

"nem megyek át a szomszédba mosogatni. eltévedtél megint az intellektualitás mezején, magas mi?"

Én tévedtem el, baszki, amikor te hozod a szar példát...

"van olyan munkavégzés is lacika, mikor nem kapsz pénzt, pl amikor anyádnak segítesz."

Tehát neked nem esik jól anyádnak segíteni? Jól értem?

"a főnököt nem teszi boldoggá biztos ha sokat kések a munkahelyről, mondjuk nekem nem szólnak te tegyük fel kirúgnak a sok késés miatt"

Tényleg nem értesz semmit. Felhozod példaként a koránkelést, mint altruista önsanyargatást. Most meg kiderül, hogy a munkahelyedre igyekszel, ahol pénzt kapsz a munkádért. Mi van veled??? Hogy tudsz ennyire hülye lenni? Esküszöm, hogy a hajamat tépem.

"kihagytad lacika a hajléktalant"

Nem, csak elfelejted, hogy két kommenttel feljebb már írtam róla. Ha adok neki, akkor az MINDEN ESETBEN jó érzéssel tölt el. Megvan a jutalma. Nem csinálok az égvilágon semmit másokért, amiben nincs öröm.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.04. 17:44:57

@G. Nagy László: "Ez nem altruizmus."

hogyne lenne az, ha rövid az agyad persze hogy nem emlékszel, nem magamnak mosogatod néha lacika. jaj. mint a munkavégzés, tudod, nagyon komplexek ezek a kérdések egy olyannak, akinek minimális asszociációs képessége sincsen.
mit akarsz kihozni ebből? fogalmad nincsen?

"Tehát neked nem esik jól anyádnak segíteni? Jól értem?"

jól. nem a kedvenc időtöltésem a krumplipucolás, vagy a favágás. stb. el tudod képzelni, ugye? de megteszem.

"Felhozod példaként a koránkelést, mint altruista önsanyargatást. Most meg kiderül, hogy a munkahelyedre igyekszel, ahol pénzt kapsz a munkádért. Mi van veled??? Hogy tudsz ennyire hülye lenni? Esküszöm, hogy a hajamat tépem."

pedig ha lenne egy minimális eszed és látnád mennyire vagy ostoba, akkor felvágnád az ereidet, te idióta, azt kellett magyaráznunk mi az önzetlenseg, meg hogy mi az, amit meg kell csinálni, de nem esik jól.
ezt a mondatrészt láttad te ostoba műveletlen f*sz?: "nem lesz boldog akivel megosztom a rezsit."
rakd már össze a koránkeléssel te darab szar. olyan buta vagy hogy már fáj, kis törött tamagocsim, és még neked áll feljenn te nárcisztikus pszichopata selejt korcs?
le is írom b+ azt nem érdet? ahogy azt se hogy miért csókoltatom a feleséged b+, te fogyatékos, legalább a pofád meg az arcod ne lenne ilyen nagy ennyi ésszel.

"Nem, csak elfelejted, hogy két kommenttel feljebb már írtam róla"

reagáltam rá, nem láttad lacika, arra nem reagáltál, amit ÉN írtam. és ami kontextusba volt, mégse értetted. és mégse reagáltál, gyáva vagy?
nem azért adakozik az emberiség (NEM pszichopata része), mert ettől jobban érzi magát.
tudod vannak dolgok, amik nem esnek jól, de meg kell csinálni, nem mindenkinek hozzák ágyba a diet coke-ot meg a közpénz-fizetést.

circulus vitiosus lacika, oda érkeztél ahonnan elindultál, és most mit fogsz megint reagálni? ugyanazt amit korábban? :)

"Nem csinálok az égvilágon semmit másokért, amiben nincs öröm."

akkor te örömmel segítesz anyádnak, miközben lestricizi a feleséged?

GyMasa 2024.03.04. 17:59:33

@Sadist:
OKé, koszi a pontosítást!
Ezeket nem tudtam.
Ennek ellenére még mindig szimpatikus a rendszer.
(legalábbis, sokkal hasznosabbnak tűnik, mint a magyar volt)

Sadist 2024.03.04. 21:25:16

@GyMasa: "Ennek ellenére még mindig szimpatikus a rendszer.
(legalábbis, sokkal hasznosabbnak tűnik, mint a magyar volt)"

Mindenképpen.
Csak azért említettem meg ezeket, mert sokan azt hiszik, hogy Svájcban nagyon liberálisak a fegyvertartásra és viselésre vonatkozó törvények. A valóság jóval árnyaltabb, náluk eleve a honvédelmi kötelességből következik, hogy sok állampolgárnak van otthon fegyvere (tehát egy kötelességnek tesznek eleget), míg az USA-ban az önvédelemhez való alapvető joguk miatt vannak felfegyverezve az állampolgárok, nem azért, mert kötelező. És természetesen használhatják is otthon- és önvédelemre. (Legalábbis a normális államokban, nem a New York-hoz vagy San Francisco-hoz hasonló, demokraták által futtatott lepratelepeken.)
Szerintem ez utóbbi volna a normális, semmi kivetnivalót nem látok abban, ha egy törvénytisztelő állampolgár akár egy .50-es géppuskát telepít a birtokára vagy a sarki kisboltba is fegyvert viselve szalad le.

G. Nagy László 2024.03.04. 22:52:53

@Tesz vesz XVI.:

"akkor te örömmel segítesz anyádnak, miközben lestricizi a feleséged?"

:) :) Anyám engem stricizett le. Nyilván nem a nőmet.

Anyám nem él már. De amikor segítettem neki, örömmel tettem. Olyat soha nem tettem, amiért fintorognom kellett volna. Az nem segítségnyújtás, hanem egymás lelkének mérgezése.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.05. 16:18:50

@G. Nagy László:
akkor megint hazudtál? azt hazudtad, hogy a feleségedre mondta anyád mikor először meglátta, hogy egy strici. keresd már vissza.

hát persze, hogy örömmel tetted lacika, mindig tudod mikor mit kell hazudni, hogy meglágyítsd a gyenge fejű szíveket. jaj de csintalan vagy lacika. ejnye na. akkor már azt hiszed nem tart senkise pszichopatának, aki szerint nincs önzetlenség?

azt hiszed kidumálod magad "csak szavakkal", tehát hazugságokkal gátlás nélkül?

valahogy a beszélgetés lényege elsikkadt.

te sose csinálsz olyan amihez nincs kedved, hát persze.
és mire kért meg anyukád? miket kellett neki segíteni, amiket örömmel tettél? te mindent szeretsz csinálni?

G. Nagy László 2024.03.05. 17:24:56

@Tesz vesz XVI.:

"és mire kért meg anyukád? miket kellett neki segíteni, amiket örömmel tettél? te mindent szeretsz csinálni?"

Nem, nem szeretek mindet. Meg is mondtam neki (ahogy mindenki másnak is), hogy csakis olyan szívességet kérjen tőlem, ami testhezálló. Szállítás, bútorpakolás, beszerzés stb. Őt magát is sokszor fuvaroztam különböző orvosokhoz, de azzal tisztában volt, hogy ha várakozni kell, az nem az én világom. Ilyenkor kisegítettem a kocsiból és rábíztam valamelyik húgomra.

Amikor már mozgásképtelen volt, egy erre szakosodott intézmény látta el. Öten vagyunk testvérek, összedobtuk a költségét. Egyikünk sem vállalta, hogy mosdatja, hogy nővérkét alakít mellette egész nap. Méltatlan lett volna mindenki számára.

Igazad van abban, hogy vannak nehéz élethelyzetek. De a megoldás mindig százféle. Érdemes mindig azt választani, ami a legkevesebb áldozattal jár, s így a legkevésbé teszi tönkre az egyébként is törékeny emberi kapcsolatokat.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.05. 18:10:00

@G. Nagy László:
és a szórakoztatásnak még nincs vége :D tudtam én hogy van ebbe még :D

"Nem, nem szeretek mindet. Meg is mondtam neki (ahogy mindenki másnak is), hogy csakis olyan szívességet kérjen tőlem, ami testhezálló."

:D ÉDES ISTENEM BAZMEG!
te önmagad pszichopata paródiája vagy :D

és még te kérnén számon engem, aki mindent megcsinál az anyjának segítésképpen hogy "Tehát neked nem esik jól anyádnak segíteni? Jól értem?"

"Ilyenkor kisegítettem a kocsiból és rábíztam valamelyik húgomra."

:D Tehát neked nem esik jól anyádnak segíteni? Jól értem? :D eszemfaszom megáll, te tényleg egy nagypofájú semmirekellő fogyatékos vagy.

"Egyikünk sem vállalta, hogy mosdatja, hogy nővérkét alakít mellette egész nap. Méltatlan lett volna mindenki számára."

ja hát ha van pénz cselédre, az úgy egészen más.

itt nem arról beszélünk hogy vannak nehéz élethelyzetek, hanem arról hogy olyan szinten vagy pszichopata hogy nem tudod értelmezni az önzetlenség szót, meg hogy számításból érsz a feleségedhez.

de azért remélem ha a feleséged észreveszi kivagy és elválik, nem fogod baltával megölni a gyereket, csak hogy a nárcizmusodnak elégtételt vegyél...

444.hu/2024/03/05/tenyleges-eletfogytiglant-kertek-az-aszodi-apara-aki-lathatas-alatt-olte-meg-a-ket-lanyat

G. Nagy László 2024.03.05. 18:39:41

@Tesz vesz XVI.:

"Tehát neked nem esik jól anyádnak segíteni? Jól értem?"

Az igazság az, hogy szemmel láthatóan nem sok mindent értesz. Elmagyarázom, de utoljára. Két iskola létezik.

A) Az én álláspontom az, hogy kizárólag olyan területeken nyújtok segítséget - még a családtagjaimnak is -, amelyeket élvezni tudok. Szájbarágósan: azt csinálom, ami jólesik. Nem teszem, ami nem esik jól. Ez egy nagyon kényelmes és nagyon hatékony mód: mindenki azzal foglalkozhat, amit szeret és amihez ért. Minden segítséget örömmel végez mindenki. Virulnak az emberi kapcsolatok.

B) A te iskolád a savanyú mártíromság iskolája. Hámozod a krumplit, aprítod a fát anyádnak, miközben szitkozódsz és a fenébe kívánod az egészet. Anyád látja rajtad és rosszul is van ettől, de ezt játsszátok éveken át. Nem vagy hajlandó elmozdulni egyik józan irányba sem. Megtehetnéd, hogy örömmel és jókedvvel hasogatod a fát, ahogy én is teszem, ha nagy ritkán erre van szükség. Megtehetnéd, hogy másra bízod a munkát. De nem, neked kell ez a béna önsajnálat, hogy neked milyen szar, neked szenvedned kell az anyádért. És mivel neked ennyire szar, és képtelen vagy okosabban, vagy életvidámabban alakítani a sorsodat, eldöntötted, hogy legyen mindenki másnak legalább ilyen szar. Te vagy az erkölcsi csúcson, mert szopsz. Ez a legbutább vallások világa. Azzal igazolod az altruizmus létjogosultságát, hogy beleszorultál egy beteg játszmázásba, egy ostoba áldozati pózba. Csak gratulálni tudok.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.06. 13:20:49

@G. Nagy László:
az már mindjárt "iskola", hogy pszichopata vagy és 5 éves gyerek szintjén nem érted egyszerű alapszavainkat, mint pl az "önzetlenség", "ideológia".

"Az igazság az, hogy szemmel láthatóan nem sok mindent értesz"

még mindig a magas lóról pofáznál nagy arccal, nárcisztikus agyhalottként. k irritáló. mikor szoksz le róla lacika?

"Az én álláspontom az, hogy kizárólag olyan területeken nyújtok segítséget - még a családtagjaimnak is -, amelyeket élvezni tudok"

te idióta, értette mindenki, korábban meg le akartál cseszni, hogy én még olyanba is segítek, amit nem szeretek.
szerintem ez már konkrétan elmebetegség nálad, nem mondta még senki?
pszichopata önmagad pszichopata paródiája vagy, ez már dupla pszeudo. ez már triplacsavar :)

"A te iskolád a savanyú mártíromság iskolája. Hámozod a krumplit, aprítod a fát anyádnak, miközben szitkozódsz és a fenébe kívánod az egészet."

ki mondta hogy szitkozódom te szerencsétlen nyomorult? és ki mondta hogy egy favágás után nem büszke az ember a munkájára, mégha nem is a boldogságtól repesve áll neki?

" Anyád látja rajtad és rosszul is van ettől, de ezt játsszátok éveken át."

hogyne, ez egy bántalmazó kapcsolat, te szerencsétlen korcs. kicsit túltoltad. a pszichopata ne akarjon már pszichológizálni, mikor alap érzéseket se képes agyilag megérteni és felfogni.

" ahogy én is teszem, ha nagy ritkán erre van szükség."

akkor mégis csinálsz olyat amit nem szeretsz? ezek már megint csak szavak nálad, amiket teljesen súlytalanul leírsz egymás mögé? a kényszeres hazudozó megint alkot benned valamit, lacika?

"Megtehetnéd, hogy másra bízod a munkát."

ja igen, a cseléd, meg az inas. mindig elfelejtem őket használni.

"De nem, neked kell ez a béna önsajnálat"

:D sírok b+. micsoda mártír vagyok de tényleg! sajnáljatok emberek! krumplit kellett pucolnom!!!! ne magadból indulj ki lacika, elmondtam már.
hogy ehhez hogy jön a vallás, nem tudom, de ne add fel lacika, alkoss még valami maradandót.

"eldöntötted, hogy legyen mindenki másnak legalább ilyen szar"

hitler és sztálin is így kezdte, segítenie kellett az anyjának.

"Azzal igazolod az altruizmus létjogosultságát, hogy beleszorultál egy beteg játszmázásba, egy ostoba áldozati pózba. Csak gratulálni tudok."

:D BETEG JÁTSZMÁZÁS :D áldozató PÓZ!!!!! :D kicsit túltoltad, azért még nem rakták a fejemre a töviskoszorút, persze pilátus előtt állva lehet én is a másik "iskolát" választanám, elkényeztetett darab szarként "csak azt kéne csinálnom, ami jólesik. Nem teszem, ami nem esik jól."
a legmodernebb filozófia ez, minden narcopata ezt szajkózza.

látod ezért vagy te a törött tamagocsim, ki más tudna ennyi elmebetegséget lelki és szellemi fogyatékosként összedobni?

GyMasa 2024.03.06. 14:51:29

@Sadist:
Alapvetően egyetértek!
Bár a .50-es géppuskát azért túlzásnak tartom...
Egy M134 is elég lenne!
Amúgy, én annak vagyok a híve, hogy lehessen fegyvert tartani.
Az USA tömeggyilkosságokat pont olyan helyeken követik el, ahol tiltott a fegyverviselés.
Ahol a bűnöző nem tudja, hogy lesz-e valaki, aki visszalő, ott azért nem annyira gyakoriak az ilyenek.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.06. 15:30:04

@GyMasa:

"Az USA tömeggyilkosságokat pont olyan helyeken követik el, ahol tiltott a fegyverviselés."

mármint az iskolákban te ostoba balfasz? ne hazudj különben.
minden diáknal fegyverrel kéne iskolába menni, hogy meg tudja védeni magát, te retardált., ugye?

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.07. 15:52:13

@G. Nagy László: ne add fel lacika, csak most kezdődik a legérdekesebb rész! van ebbe még :D

Reactor 2024.03.13. 21:48:26

A tíz év eléggé csücskös állítás, szóval igen, lehet mondani, hogy tévhit. Az óramutatót elég nehéz belőni, de azzal azért a legtöbb tudósember egyetért,hogy 100 évnél egészen biztosan nincs több időnk. Sajnos a bolygó nem tud ellátni akármennyi embert (a 15 milliárd is úgy lehetne plauzibilis, hogy a sivatagok 100%-a termőterület lenne, erre meg aztán úgy 0% az esély). A felmelegedés már jóval komolyabb gond, mert azt egyelőre még csak előidézni tudjuk, visszafordítani...nos, nem igazán.
A kapitalizmus fenntartható - de CSAK expanzióval, továbbra is. Csak azzal. Az állandó növekedési kényszerhez, fogyasztói társadalomhoz kellenek a bekerülő erőforrások. Az pedig továbbra is egy orbitális faszság, hogy "ami nem kapitalizmus, az kommunizmus, fúj".

@GyMasa: Nemigen vetetted össze az kilencvenes évek jégsapkáját a maival, ugye? Pedig a Zsicipédián szép grafikusan ábrázolják is. Már ha hajlandó vagy elfogadni a tudományos világ állítását persze.
A felmelegedésre vonatkozóan nem is olyan nagyon rég készült egy összehangolt, globális vizsgálat, ahol kismillió lokális eredményt vetettek össze mittomén hánytól napjainkig, és ezeket foglalták egy egységes modellbe. A modell átlagolt volt: se nem optimista, se nem pesszimista. És eléggé keserves jövőt jósolt a Földnek - igaz, nem 10 esztendőn belül. A klímaváltozásra mint "bizonyítatlan ingatagságra" vonatkozóan pedig szabadjon javasolnom a "Runaway greenhouse-effect" fogalom tanulmányozását, illetve a Vénusz bolygót, aminek a felszíni hőmérséklete közel 500 fok.
Ha afféle "hööööö, a tudósok mind hülyék/hazudnak, én persze tudom a tutit, me' az ujjambú' szoptam ki az imént, dikk" vagy, akkor vedd úgy, hogy nem szóltam.

@Bayaz: Ne reménykedj; nem azért rúgják ki a főnökök majd a beosztottjaikat és raknak a helyükre robotot, hogy aztán alapjövedelemmel tömjék őket. Következmény? A birkábbja nyilván lefekszik és éhenhal, a többség meg fegyvert fog és forradalmat csinál, ahol aztán majd kő kövön nem marad.

@G. Nagy László: Meglehet, igen. Hogy Európa meg élhetetlen lesz 60 fokkal nyáron, az ugye smafu. Majd kiköltözik a komplett civilizáció Szibériába. Aztán onnan tovább az Északi-sarkra. Hogy amikor az katlanná forrósodik, onnét hová költözzünk...passz. Jó kis játék ez, csak előbb-utóbb itt is eljön a game over.

@ulpius66: Nem "normális" hanem "optimális". Vagyis amin fenntartható a civilizáció. Igen, anno a dínók korában sokkal nagyobb volt a szén-dioxid koncentráció, csak tudod, ami a T-rexet nem öli meg, nem biztos, hogy a homo sapienst se fogja. Azt már csak úgy a margóra teszem hozzá, hogy momentán egyre kevesebb növényzetre van egyre több szén-dioxid termelő.
A felmelegedés tényét mellesleg még maguk a "klímatagadók" (pl. Fügedy Ubul) se vonják kétségbe, maximum azon lehet vitatkozni, az emberiségnek mennyi köze van hozzá, de ezen meg pont felesleges.

@MEDVE1978: Igen, vannak fenntarthatatlan társadalmak. Hosszútávon a kapitalizmus is az. Alig ünnepelte a 100 éves születésnapját. Az ősközösség ellenben még a legkisebb becslések szerint is 40 EZER évig állt fent. Tehát SOKKAL stabilabb volt homeosztázis tekintetében a kapitalizmusnál, ami már most jócskán túlélte a saját hasznát. A kérdés csak az: lesz-e érdemi váltás, vagy azzal a soványka vigasszal pusztulunk ki, hogy de legalább a kapitalizmus is velünk pusztul...
Szar vacak műanyagot meg pls ne propagálj, mint értékes, élvezetes táplálékra reális alternatívát. Nem véletlen, hogy ezeket max. az űrhajósok eszik, és ők is csak igen korlátozott ideig, illetve hogy a McDonalds termékei közismerten iszonyú károsak.

@cvsvrs: Honnét, miből veszed, hogy ez az ő feladata lenne? Erre kapja a fizetést? Mert ha nem, akkor nem az ő dolga. Ha pedig ingyen és bérmentve kiemeli a rendszer hibáit, még meg is lehetne akár köszönni is neki.
Az pedig senkit nem tesz államférfivá - mi több, fel sem menti őt a ganéjságai alól - hogy X év sorozatos és szándékos elbaszásai után elősomfordál és ontja ocsmány patakokban a krokodilkönnyeit. A legalja szarember akkor is legalja szarember marad, ha utólag meggyónja amit tett. A legtöbb, amiben anno az ilyen reménykedhetett, hogy helyből lenyakazzák, nem pedig halálra kínozzák.

G. Nagy László 2024.03.13. 23:09:19

@Reactor:

"Az pedig továbbra is egy orbitális faszság, hogy "ami nem kapitalizmus, az kommunizmus, fúj".

Akkor micsoda? A professzornak sincs elképzelése róla. Neked van?

Reactor 2024.03.13. 23:10:49

@G. Nagy László: A professzor úr semmi ilyen hamis dilemmát nem állított fel, hogy csak kommunizmus vagy csak kapitalizmus. Olyat se mondott soha, hogy ami nem kapitalista, az csak és kizárólag kommunista lehet. Ha igen, jelezd kérlek; időponttal együtt természetesen.

G. Nagy László 2024.03.13. 23:24:02

@Reactor: Félreértesz. Én állítom, hogy nincs más, csak ez a kettő. És ha te másképp gondolod, neked kéne bemutatnod, hogy mi az a fából vaskarika, amire gondolsz.

Reactor 2024.03.13. 23:31:39

@G. Nagy László: Nem az én dolgom ezt tudni. Vannak bőven emberek, akiknek ez a munkájuk, erre kapják a fizetést. Őket kérdezd, ez az ő reszortjuk.

G. Nagy László 2024.03.13. 23:36:57

@Reactor:

"Nem az én dolgom ezt tudni."

Világos, de ebben az esetben nem tisztességes, ha azt írod: "Az pedig továbbra is egy orbitális faszság, hogy "ami nem kapitalizmus, az kommunizmus, fúj".

Vagy az van, hogy teszel egy állítást és azt meg is tudod védeni, vagy az, hogy nem mondasz semmit. Olyan nincs, hogy komoly emberként üres petárdákat durrogtatunk.

Reactor 2024.03.14. 00:24:26

@G. Nagy László: Tudod, ha az emberiség eleve így állt volna hozzá, mái napig a barlangban túrnánk az orrunkat és rajzolgatnánk szénnel a falra. A "jóvanazúgy" hozzáállás önbeteljesítő jóslat.

Az állításomat a történelmi tapasztalatokkal védem: mindezidáig MINDEN rendszer megdőlt. Mindegyik. Kivétel nélkül. Az ősközösségnek mintegy 40 ezer esztendő kellett ugyan (tehát eddig az volt a legstabilabb) de az is megdőlt. A kapitalizmus éppen csak hogy megvan 100 éves. Ez az ősközösséghez képest lópikula, de még a rabszolgatartó társadalmak is tovább bírták.
Ezenkívül az is engem támaszt alá, hogy egyre több embernek van elege a kapitalizmusból. Nos úgy tűnik, ha a nyertesek száma ennyire elenyésző a vesztesekéhez képest, tán mégse ekkora fűdeszuper rendszer ez. Persze, tudom, ők mind "hülye bolsevik komenisták".

Most te következel. Mire alapozod azt, hogy a kapitalizmus a homeosztázis legvégső, legfejlettebb, legtutibb, legleglegleglegleg modellje, elértük a nirvánát, innen már nincs hová tökéletesedni? Te mivel tudod ezt a te hitedet megvédeni?

Serény Vélemény 2024.03.14. 07:03:25

@Reactor: "Az ősközösség ellenben még a legkisebb becslések szerint is 40 EZER évig állt fent."

Marx szerin. Bocs. Manapság már magára valamit is adó történész nem beszél ősközösségről.

G. Nagy László 2024.03.14. 07:55:03

@Reactor:

A kapitalizmus egy társadalmi-gazdasági berendezkedési forma, melyet nagyban jellemeznek a tulajdonviszonyok, a rendelkezésre álló erőforrások, a népesség mértéke, a technológia színvonala, de mindenek előtt az EGYÉNI SZABADSÁG MÉRTÉKE.

A) Egy rabszolgatartó társadalom sosem lehet kapitalista, hiszen ahol az egyének egy része még a saját testét sem birtokolhatja, ott nincs miről beszélni. Említsük meg ugyanitt az indiai kasztrendszert is, csak mint egzotikumot, hogy ez se maradjon ki.

B) Egy feudális társadalom, amelyben az arisztokraták előjogokkal bírnak, a föld adás-vétele korlátozott, a céhrendszert merev szabályok kötik és a jobbágyok is földhöz kötöttek - ez is nagyon messze áll a kapitalizmustól.

C) A szocialista-kommunista világ elsősorban a magántulajdont támadja és korlátozza. Akár arról a disztópiáról beszélünk, hogy erőszakkal megszüntetünk minden magántulajdont; akár arról a gyakorlatban is megvalósult világról, ahol csupán a termelőeszközök kerülnek államosításra és tervgazdaság keretében történő működtetésre - mindkettő durva és embertelen erőszak, látjuk is, mi a a vége.

E három világon kívül valójában kapitalizmusnak nevezhetünk MINDENT, ahol nem jelenik meg olyan központi erőszak, amely az egyéni szabadságot, vagy azon belül a tulajdon és a gazdálkodás szabadságát korlátozza. Filozofikusan akár az ősközösséget is tekinthetnénk kapitalizmusnak, hiszen nem volt korlátozó állam, ELVBEN mindenki azt tehetett, amit akart. Azért nem hívjuk mégsem annak, mert a vadászó-gyűjtögető életmódhoz nem passzolt a letelepedés és a magántulajdon intézménye. Ez lehetett a bibliai paradicsom időszaka, amikor a természet javait szüreteltük, jutott mindenkinek, nem kellett bekeríteni és kisajátítani a földeket. Ha elfogyott a termés, a vad, lehetett továbbállni. Néhány százezer ember élt csak az egész bolygón, ez a kulcsa mindennek. Ez tette lehetővé ezt a viszonylag kényelmes, természetközeli létezést. Aztán elkezdtük túlszaporodni az életterünket... Az ősközösség azért szűnt meg, mert egy bizonyos lélekszám felett a vadászó-gyűjtögető életmódhoz már nincs elég vadászni-gyűjtögetni való.

Ha nem jelenne meg az emberi önkény és erőszak, valójában az összes tulajdonszerkezeti és technológiai forradalom lejátszódhatott volna végig a szabadság (=kapitalizmus) jegyében. Sokkal gyorsabban eljuthattunk volna a mai szintre. De meg kell jegyezni, hogy egy csomó állami korlátozás az ókor és a középkor során stabilizálta a rendszert, védte a magántulajdont, amellett, hogy vissza is fogta a fejlődést. (Lásd: ősiség törvénye.)

Érkezzünk meg jelenkorba! Nyolcmilliárdan vagyunk. A demokratikus- jogállami-kapitalista világban alapvetés az, hogy szabadon tulajdonolhatsz, gazdálkodhatsz, kereskedhetsz. Lehet ettől eltérni, de ez mind valamiféle KORLÁTOZÁST fog jelenteni. A szabad világ nem jelent mindenkinek földi mennyországot. Nem is ígért senki ilyet soha. De ha a szabadságon változtatni akarunk, az minden esetben TILTÁST jelent, ami természetszerűen rossz. Neked kell bizonyítanod, bemutatnod azt, hogy az egyéni szabadságjogok, azokon belül is különösen a tulajdonláshoz, termeléshez és kereskedéshez való jogok korlátozása jobbá, élhetőbbé teheti a világunkat. Próbálj meggyőzni :)

cvsvrs 2024.03.14. 11:12:32

@G. Nagy László:
ezek szerint ádám és éva is kapitalizmusban éltek. ne viccelj már.

a kapitalizmus (CAPITALISM) a tőkepiac (CAPITAL MARKET) uralma. a főváros (CAPITAL) uralkodik a többi felett. boldeone nick elmagyarázza, hogy van egy települési hiearchia. budapesten vannak a főjogászok. debrecenben vannak jogászok. debrecenben már senkinek nincs semmiféle hatalma. ahhoz budapesten kell lakni. semmiféle önkormányzatiság nincs. hanem budapestieknél van minden pénz, minden, egy fillér nincs debrecenben, nulla, zéró, és főváros egy pénzuralmi központ. hajdúböszörmény ennél sokkal rosszabb helyzetben van. ott már legfeljebb csak aljogászok lehetnek. görbeházán meg már semmi. és ez a kapitalizmus. mindent a capital, a főváros, a tőkepiac ural.

Inkább laknám Moldovába, Bukarestbe, / Mintsem a candra, pénz-sípos, fene Pestbe.

írja a felvilágosodás költője.

Hiszen itt minden dicsőség csak abba áll, / Ha az ember locsog, pipál, űl vagy sétál, / Hörböl pergelt török babot szűk kortyokkal, / Főldig érő füstfelleg közt olyanokkal,
Kik begyűltek ezerféle köntös-vázba / Egy különös szabadságú pipaházba, / Hol egyhúzamba félnapig is elnézik, / Némely bolond csonttekékkel hogy tekézik.
Ez az egy látásra való csekély nézés / És taksára szabott pénzcsaló tekézés / Teszi már egy részét a gyönyörűségnek / És a legpompásabb pesti dicsőségnek.

az eltén megállapították, hogy ezt nem csokonai írta. dehogy nem. és csokonai azt gondolta úgy egyébként, hogy világias módon kell gondolknodni, csak ez össze van kapcsolja azzal, hogy privát módon síbolják a pénzt. és azt gondolja, hogy ez a rendszer ebben a formában tisztességtelen és becstelen.

Bál és szála, óh, gyönyörű nevezetek, / Mely hatalmas erő vagyon tibennetek. / Azon kerengő tánc kifejezésére, / Amely tartozik az őrűltség nemére.

ezt írja 1795-ben. csokonai fel van világosodva. ő ténylegesen. csak ezt a rendszert nem tartja jónak. és a magyar kultúrában nem nagyon találsz olyat, aki kapitalista lenne. úgy válnak kulturálatlanná. mint a tankcsapda mol és audi szponzorációban már nem alkotóemberek, hanem lepukkan vén alkeszek. a kapitalizmus a kultúra bukása. magyarországon. mert amerikában nem. és hogy miért nem az nincs megfejtve.

és az egy kérdés, hogy európa milyen irányt vesz. illetve ez a rendszer magyarországon is erősen kérdőjeles. a nemzeti burzsoázának a köznép végül milyen kínál. a tankcsapdán múlik, akkor hernádinál nagyobb rocker nincsen. a rockerek többsége nem feltétlen ezt gondolja.

cvsvrs 2024.03.14. 11:53:39

@G. Nagy László:
ha nincs magánbank és az nem tud bármennyi hitelt teremteni (nincs neoliberalizmus), akkor főváros gazdasága (klasszikus liberális elvek szerint) összeomlik. mert nincs árualap, amivel kereskedni lehet. van egy jelentős fogyasztói igény, termérdek árut kell nap mint nap behordani. és cserébe mit ad a főváros? és az a válasz, hogy pénzt. csakhogy az frissen nyomott fedezet nélküli pénz. amit ellentételez a vidék azzal, hogy termel. és meg van fosztva jogoktól. hiszen egy vidéki választókerület sem választhat közvetlen képviselőt. ehhez kellenek a pártok. országos listák. amit megint fővárosiak vezetnek.

a fővárosban megy a műbalhé azért, hogy kik irányítsák a bankokat. az opera büféjének pénzét a zsidai csoporthoz tartozó opera gasztronómia kft. vagy a "nemzeti" magna catering vendéglátó és rendezvényszervező kft. nyúlja le. mert ugye zsiday nem főz kávét, süti az islert, vagy a képviselőfánkot, hanem a képviselők döntsék el, hogy akkor kinek a haverja nyúlja le a lovettát. mert ez a "szabad" "piac".

Reactor 2024.03.14. 14:35:52

@Serény Vélemény: Marxnak ehhez semmi köze: ez a jelenlegi tudományos konszenzus, akár marxista, akár kapitalista tudóst kérdezel. Az évek számával lehet vitatkozni, hogy tényleg 40 ezer volt-e, esetleg 60 ezer, vagy 200 ezer, ebben valóban nincs egyetértés, mivel azidőtájt még nem volt időszámítás, épp ezért egy óvatos, finom becslést használtam. Lényegtelen: az is több, amit más homeosztázis-modell a magáénak mondhat.
Javaslom egy őstörténet-előadás meglátogatását az egyetemen, ha szerinted senki nem beszél ősközösségről.

@G. Nagy László: A kapitalizmus és a technológia között zéró összefüggés van, az egyik nem következik a másikból. Még csak azt se mondani, hogy a kapitalizmus fejlettebb, mint a feudalizmus (maximum azt, hogy időben egyik a másik után jött). Az erőforrások mértéke szintén független a modelltől. A népesség száma szintén nem játszik túl nagy szerepet: nem lehet azt mondani hogy X számú lakos alatt vagy felett a rendszer azonnal kapitalizmusra vált. Szóval lényegében az egyéni szabadság mértéke a releváns.

Az egyéni szabadság ma is korlátozott: csak ma nem földesúr vagy király áll feletted, hanem egy rakás öltönyös köztörvényes bűnöző. Ma is fizetsz adót. Ma is vannak állami erőszakszervezetek, akiknek a túlkapásaitól senki és semmi nem véd meg átlagemberként. Hogy az ősközösség kapitalizmus volt-e, ebben erősen kételkedek: volt magántulajdon, persze, hisz nem létezett se király, se politikusgárda, se senki, akinek kötelezően adózni kellett volna bármit is. Pénz egy jó ideig nem létezett, cserekereskedelem volt helyette. Nem voltak országok, gyakorlatilag egy gigantikus kommuna volt az egész, még ha voltak is törzsi elkülönülések. Engem ez inkább a kommunizmusra emlékeztet filozofikusan, nem tudom, hogy sikerült pont ebbe belemagyarázni a kapitalizmust. Az, hogy "magántulajdon", az édeskevés, az már a feudalizmusban is megvolt.
Hogy az ősközösség miért bomlott fel...erről mái napig csak találgatnak. Az viszont igaz, hogy azidőtájt nem voltak országok, szóval ment a nomadizálás (már csak ezért sem lehetett amúgy kapitalizmus: nomád-félnomád körülmények között ilyesmi effektíve nem valósulhatott meg).

Az erőszak, önkény az emberi természet velejárója már a kezdetektől fogva. Valamiért ezt te nagyon nem akarod elfogadni, pedig sajnos muszáj leszel...megkockáztatom: már az ősközösség se volt száz százalékban az a "szeressük egymást gyerekek" kommuna: egészen biztos, hogy ott is voltak törzsi villongások. A vadászathoz eleve szükség volt erőszakra, diplomatikusan nemigen lehetett meggyőzni a mamutot, hogy ugyan kérem, kerüljön már az asztalunkra pecsenye formájában, kicsikét sem fog fájni. A törzsi vagy törzsön belüli összetűzéseket se sikerült mindig békés úton rendezni. Az erőszak ugyanúgy kell a túléléshez, ezért része az emberi természetnek. A forradalmak döntő többsége pedig azért játszódott le, mert rengeteg uralkodóval elszaladt a nyihaha, és sérthetetlen istennek kezdte hinni magát: az ember nem jókedvéből lázong. És valóban: a forradalmak nem szép, steril, gluténmentes dolgok. Több-kevesebb mészárlás a jó ügyhöz is hozzátartozik.

A korlátozás, tiltás pedig, mint ahogy azt korábban már kifejtettem, nem természetszerűen rossz: az általad képviselt álláspontot 1929-ben az emberiség viharos gyorsasággal meghaladta. És volt legalább annyi áldozata, mint egy csúnya-búnya erőszakos fegyveres forradalomnak, sőt, még akár jóval több is. Persze róluk beszélni, őket a kapitalizmus áldozataként feltüntetni minimum tapintatlanság.
Nem kell tehát semmit bizonyítanom, megintcsak a történelemmel példálóznék. A "lovak közé a gyeplőt" eddig minden esetben katasztrófához vezetett.

cvsvrs 2024.03.14. 17:34:46

@Reactor:
a kérdés az, hogy a pénzteremtés kinek a kezében van. privát vagy közösségi bankok uralkodnak.

G. Nagy László 2024.03.14. 18:31:15

@Reactor: Nem akarom megnyitni újra a régi vitát, de azért pár szóval reagálok.

"Szóval lényegében az egyéni szabadság mértéke a releváns."

Egyetértek.

"Az egyéni szabadság ma is korlátozott: csak ma nem földesúr vagy király áll feletted, hanem egy rakás öltönyös köztörvényes bűnöző. Ma is fizetsz adót. Ma is vannak állami erőszakszervezetek, akiknek a túlkapásaitól senki és semmi nem véd meg átlagemberként."

Én hiszek a jogállamban és a demokráciában. Ez pont elég védelem.

"Az erőszak, önkény az emberi természet velejárója már a kezdetektől fogva. Valamiért ezt te nagyon nem akarod elfogadni, pedig sajnos muszáj leszel."

De ez olyan, mintha arról akarnál meggyőzni, hogy néha vihar van és villámlik. Persze, hogy így van, de azért érdemes védekezni ellene.

"A korlátozás, tiltás pedig, mint ahogy azt korábban már kifejtettem, nem természetszerűen rossz"

Ez így üres duma. Ide konkrétum kell, hogy mit kéne korlátozni és miért.

"az általad képviselt álláspontot 1929-ben az emberiség viharos gyorsasággal meghaladta."

Szó sincs ilyenről. Margaret Thatcher és Ronald Reagan neve ismerős?

cvsvrs 2024.03.14. 19:46:02

@G. Nagy László:
van az eximbank, vagy az unicredit, vagy akáremelyik bank. magyarországon a központ mind budapesten. egy sincs vidéken. egy se. hanem budapesten összegyűltek ezek a bankáfamiliák. és ezek a semmiből, még egyszer a semmiből teremtik a pénzt. ez tisztességes?

budapesten a válasz az, mi az, hogy nagyon is. vidéken meg nincs elmagyarázva mariska néninek és joschka bácsinak, hogy ez így megy. mert a média is mind budapestiek kezében van. mindegy, hogy bal, vagy jobboldal. vókkultúra, vagy nemvókkultúra.

a pénz síbolása megy. és magyarországon azért nem volt jogállam, akkor nem volt, amikor a magyar jegybank jóval az oecd átlag feletti pénzmennyiséget generált ki a semmiből. na akkor nincs jogállam. most meg már van. és van pénz "zöld" fordulatra. ázsiai vendégmunkás importra. külön szép az, amikor trianon múzeumben szállnak meg. remek kabarétréfák lesznek ezekről az időkről.

Reactor 2024.03.21. 00:37:08

@G. Nagy László: Nos, hadd éljek egy klasszikussal: "hinni a templomban kell".
Lehet hinni a jogállamiságban - ami lényegében a politika jókedve - előbb-utóbb nagyot fogsz csalódni. A demokrácia meg...nos, ez már rég nem az, amit Periklész anno megálmodott. Ez valami toxic mutoid szörnyszülöttje, a hülyék diktatúrája. Hogy is mondta Monseur Churchill: "A legjobb ellenérv a demokráciára öt perc beszélgetés egy átlagszavazóval".

Az erőszak lehet hogy nem mindig megoldás, ellenben nagyon gyakran nincs más választás. A szép szó nem minden esetben használ, Yoda mester is megmondta, tehát igenis szükség lehet erőszakra. Csak nem indokolatlan mértékűre. Amennyiben mégis indokolatlan az erőszak, arra csak erőszakkal adható eredményes válasz. Sárkány ellen sárkányfű.

Abban mi az üres duma, hogy a korlátozás, tiltás nem automatische rossz? Ennyi erővel a kés is a Sátán műve, mert leszúrnak vele embereket? Nyilván nem. Tiltva van a fogyasztói csoport, a Ponzi-séma például (sajnos az MLM még nem), de bőven van még gazdasági piszkoskodás, amit tűzzel-vassal irtani lehetne, mégis szemet hunynak fölötte a hatóságok, ha kellően nagy és befolyásos a cég. A kishalakat összefogdossák, a cápákkal nem mernek kekeckedni. Ez így nem faja, nagyon nem, remélem te is belátod.

Sem Thatcher asszony, se Reagan semmi ilyesmit nem mondott, hogy hagyjuk békén a piacokat és a gazdaságot, csináljon mindenki amit akar, mi nem ugatunk bele. 1929 előtt így volt, igen, járt is érte a jutalom: világméretű gazdasági összeomlás és következményes világháború. Hidd el, nem akarsz te még egy ilyet...

G. Nagy László 2024.03.21. 07:11:36

@Reactor:

"Ez valami toxic mutoid szörnyszülöttje, a hülyék diktatúrája."

Nyilván az, de mondj jobbat! (Hitler és Sztálin is így gondolta, de nem igazán mutattak működőképesebb modellt.)

"Ennyi erővel a kés is a Sátán műve, mert leszúrnak vele embereket?"

Sokkal okosabb vagy annál, mint hogy ilyen hülye felvetésekkel élj. Az ablak sem rossz, pedig kieshetünk rajta. A gyógyszer is lehet életmentő, s túladagolva pedig halálos. Egy tárgy sosem lesz gonosz, az csak egy cselekedet lehet.

"bőven van még gazdasági piszkoskodás, amit tűzzel-vassal irtani lehetne"

Lehet, hogy így van. Ami szélhámosság, az bűncselekmény és tiltandó. De ez nem öncélú korlát, hanem tiszta jogvédelem. Mint amikor megvéded magad a támadóval szemben, az sem erőszak, hanem jogos önvédelem.

"sajnos az MLM még nem"

Az MLM lehet béna pilótajáték, ami nyilván szélhámosság, de lehet egy értékesítési, avagy franchise hálózat is, ami abszolút oké és működő modell, mindenfajta átverés nélkül. Ahogyan nem tilthatod be a kést (hiszen többnyire kenyeret vágunk vele és nem gyilkolunk), úgy az MLM sem betiltható.

"Az erőszak lehet hogy nem mindig megoldás, ellenben nagyon gyakran nincs más választás."

Üres fecsegés. Mindig van más választás.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.21. 16:48:14

ne hagyjuk elterelni a témát arról hogy lacika annyira pszichopata hogy nem érti az önzetlenség, és a pártkapcsolatok önzetlenségét se.

Reactor 2024.03.21. 19:31:16

@G. Nagy László: Mondjak jobbat? Örömmel. Nem fogod elhinni, de egy diktatúra is lehet jól működő és prosperáló. Mutassak példát? Szingapúr. Hol vagyunk mi hozzájuk képest a demokráciánkkal? Hogy lehet, hogy náluk a diktatúra egy ezerszer élhetőbb, emberbarátibb országot hozott létre? Jaj tudom, "nyáááá, ha rágózol, elvisz a fekete autó". És még ezzel együtt is JÓVAL előrébb tartanak, mint mi. Arról nem is beszélve, hogy 1 db diktátortól még mindig könnyebb megszabadulni, mint sokmillió idiótától.
Mit tipplesz, macedón Philippos miért szakított véglegesen a demokráciával a pánhellén kongresszust követően? Szabad a gazda? Mert rájött arra, hogy a demokrácia egy polis falain belül prímán tud működni, viszont egy több milliós lélekszámú birodalomban egyszerűen megbukik. Mert a mélyhülye idióták mindig többen vannak, mint a normálisak.

Lehet, hogy hülye a felvetés, a párhuzam viszont remekül megáll: a korlátozásról, tiltásról nem lehet könnyelműen kijelenteni csak úgy simába', hogy "rossz". Ahogy az erőszak sem feltétlenül rossz. Se a kés, se az ablak, se a gyógyszer. Az idiótákkal van a gond, nem a késsel, ablakkal, gyógyszerrel, az idiótákat viszont ugye nem lehet betiltani, legalábbis demokráciában nem. Mert demokráciában egy sültbolond mélyhülyének ugyanannyi joga van, mint egy gondolkozni tudó és akaró intelligens embernek.

A gond az, hogy te csak azt üldöznéd és tiltanád ami bűncselekmény a BTK szerint. Ami pont nem az, ennek ellenére alkalmas arra hogy másoknak komoly kárt okozzon, az neked már egyből öncélú lenne. Szóval kissé szelektíven működsz. Ami pedig az MLM-et illeti, elég sokatmondó hogy a piacrészesedésük a világon a 2%-ot se éri el, de erre az üzleti modellre érkezik a legtöbb panasz. És persze az átbaszásra mindig utólag jön rá az ember. Ennyi erővel akkor a fogyasztói csoport modellt se kellett volna betiltani, mert biztos akadt pár, ahol nem ráztak át senkit. A GVH mégis másként gondolta...lehet nekik alacsonyabb a toleranciaküszöbük, mint a tiéd.

Ja, mindig van választás. Csak lehet hogy jóval szarabbul jössz ki, ha nem emeled fel a kezedet. Esetleg belehalsz. A való élet nem Undertale, itt nincs true pacifist végigjátszás.

Glokta 2024.03.21. 23:42:11

@Reactor: @G. Nagy László:
"Nos, hadd éljek egy klasszikussal: "hinni a templomban kell".
Lehet hinni a jogállamiságban - ami lényegében a politika jókedve - előbb-utóbb nagyot fogsz csalódni. "
"Mondjak jobbat? Örömmel. Nem fogod elhinni, de egy diktatúra is lehet jól működő és prosperáló. Mutassak példát? Szingapúr. Hol vagyunk mi hozzájuk képest a demokráciánkkal? Hogy lehet, hogy náluk a diktatúra egy ezerszer élhetőbb, emberbarátibb országot hozott létre?"

Azt azért elfelejted, hogy Szingapúr alapvetően jogállam: www.linkedin.com/posts/erictindonburk7_wjp-rule-of-law-index-singapore-ranking-activity-7123059013293932544-AWkc
ahol nem kell félned attól hogy a semmiből elkobozzák a vagyonodat és ugyan megbüntethetnek bizonyos politikai megszólalásokért, de törvénybe van fektetve hogy mik ezek, egyszóval: egy tiszta és világos szabályrendszer van.
Ráadásul Szingapúr inkább kivételnek tűnik a diktatúrák közül, nem szabálynak.

Általában véve egyetértek azzal, hogy egy jól működő diktatúra hatékonyabb tud lenni a demokráciánál, de az ilyen esetekben a fő probléma az utódlással - és az ebből fakadó instabilitásból - adódik.
Emellett egy demokráciában az emberek úgy érzik, hogy beleszólásuk van a rendszerbe (mégha ez kissé csalóka is - egy szavazat nem sokat számít) és ha rossz idők vannak és népszerűtlen az aktuális vezető, akkor tudják hogy választáson (békés úton) le tudják váltani, míg egy diktatúrában (beleértve a monarchiát is, ami legalább megoldja az utódlás problémáját) csak az erőszakos módszerek maradnak.

G. Nagy László 2024.03.22. 00:16:23

@Reactor:

"A gond az, hogy te csak azt üldöznéd és tiltanád ami bűncselekmény a BTK szerint. Ami pont nem az, ennek ellenére alkalmas arra hogy másoknak komoly kárt okozzon, az neked már egyből öncélú lenne."

Tudsz ilyet? Én nem. Várom a példát!

"Ahogy az erőszak sem feltétlenül rossz."

Tudsz rá példát? Én nem.

"Nem fogod elhinni, de egy diktatúra is lehet jól működő és prosperáló."

Ezt már Platón is megfogalmazta. Ehhez az kell, hogy a diktátor egy szent legyen. Buddha. vagy Jézus. Vagy a dalai láma. De erre nem sok garancia van. Úgyhogy inkább élek egy tökéletlen demokráciában, mint egy bizonytalan kimenetelű diktatúrában.

Reactor 2024.03.22. 15:26:12

@Glokta: Kivétel vagy szabály, nem ez a lényeg. Jobban működik sok-sok demokráciánál - többek közt a miénknél is. Szóval a kijelentés, miszerint "fúj, a diktatúra csúnyarossz gonosz" egy baromság. Maximum annak, aki el se tudja képzelni az életét rágógumi nélkül, de ők meg pont nem érdekelnek. Ahogy pedig korábban egy másik témában már írtam, idehaza is helyből elveheti az állam a lakásodat, a vagyonodat, akkor, amikor akarja. Enyhén szólva vicces, hogy egy diktatúrában nagyobb jogállamiság lehetséges mint egy demokráciában...
Az utódlás és az instabilitás demokráciában ugyanúgy kikerülhetetlen (2006 anyone?), szóval ez nem érv. És mi van akkor, ha egy diktatúrában csak erőszakos módszerrel váltható le a rossz vezető? Róma köszöni szépen 1000+ évig fennált ezzel a módszerrel - mindeközben a köztársaság fennállása szó szerint tele volt polgárháborúkkal és káosszal.

@G. Nagy László:
Tudok, hogyne tudnék. Ingatlanpiramis. Elviekben hiába tiltja a BTK, nemigen látom, hogy fellépnének ellene...

Sőt, arra is tudok ellenpéldát hogy az erőszak minden esetben rossz. Pl. az előbb említett uralkodásra alkalmatlan emberek eltakarítása nagy kaliberrel. Meghal egy ember, esetleg egy tucat - cserébe több millió pedig megmenekül. Ha Berija pajti nem anyátlankodik annyit, és már a kezdet kezdetén megeteti Sztálin bátyót warfarinnal, sok-sok millió ember életét menthette volna meg, és az a sok-sok millió ember már Szmolenszknél megállíthatta volna a németeket.

Nos, ha inkább élnél egy tökéletlen demokráciában, fogadd gratulációmat: már benne élsz! Paradicsomi állapotok vannak, mi?

G. Nagy László 2024.03.22. 16:05:38

@Reactor:

"a kezdet kezdetén megeteti Sztálin bátyót warfarinnal, sok-sok millió ember életét menthette volna meg"

Vicces ez az egész. Te érvelsz a diktatúra mellett, azután legitimálod az erőszakot azzal, hogy el kell takarítani az embertelen diktátorokat. Ez röhej minden szempontból. Egy tömeggyilkos likvidálása önvédelemnek minősül, morálisan abszolút legitim.

"Tudok, hogyne tudnék. Ingatlanpiramis."

Mit értesz ingatlanpiramis alatt? Most hallom először ezt a szót.

"Nos, ha inkább élnél egy tökéletlen demokráciában, fogadd gratulációmat: már benne élsz! Paradicsomi állapotok vannak, mi?"

Szerintem elképesztően szerencsés helyen, szerencsés korban és szerencsés rendszerben élhetünk. Bármi gondom is van, az nem az Orbán-rezsim sara.

Glokta 2024.03.22. 17:21:37

@Reactor: @G. Nagy László: "Kivétel vagy szabály, nem ez a lényeg. Jobban működik sok-sok demokráciánál - többek közt a miénknél is. Szóval a kijelentés, miszerint "fúj, a diktatúra csúnyarossz gonosz" egy baromság. Maximum annak, aki el se tudja képzelni az életét rágógumi nélkül, de ők meg pont nem érdekelnek."
Igen, ezt is írtam: lehetséges, hogy egy diktatúra jól működjön.

Azonban az hogy ez kivétel vagy szabály az eléggé fontosnak tűnik. Ha a diktátoroknak akár csak a fele anniyra kompetens és tisztességes lenne, mint Leen Kuan Yew, akkor már rég diktátorok uralnák a világot.

"Ahogy pedig korábban egy másik témában már írtam, idehaza is helyből elveheti az állam a lakásodat, a vagyonodat, akkor, amikor akarja. Enyhén szólva vicces, hogy egy diktatúrában nagyobb jogállamiság lehetséges mint egy demokráciában..."
csak az alkotmány meg az elitek jó része akadályozni fogja mert attól fél, hogy következő alkalommal rá kerül a sor. A Fidesznek kvázi csak az Európai Bíróság szab határt és mégis trükközéssel, felvásárlással szereztek sajtót-vagyont az embereik, nem pedig nyílt kisajátítással.

"Az utódlás és az instabilitás demokráciában ugyanúgy kikerülhetetlen (2006 anyone?), szóval ez nem érv. "
2006 épp érv a demokrácia mellett, nemde? Ha Gyurcsány diktátor lett volna, akkor polgárháború tört volna ki, így meg egy csomó mérsékeltebb kormányellenes ember elfogadta hogy négy év múlva elveszti majd a hatalmát és addig tudnak várni.

"És mi van akkor, ha egy diktatúrában csak erőszakos módszerrel váltható le a rossz vezető? Róma köszöni szépen 1000+ évig fennált ezzel a módszerrel - mindeközben a köztársaság fennállása szó szerint tele volt polgárháborúkkal és káosszal."
Róma is tele volt polgárháborúkkal a 3. században.
Na meg Róma egy multietnikus, multikulturális birodalom volt. Nem hiszem, hogy az ilyen államokat (kissé ilyesféle volt a Brit Birodalom is - a gyarmatok nem szavazhattak; de a Monarchia is hasonló volt) lehet működtetni demokratikus alapon, legalábbis anélkül, hogy a központi hatalmat veszélyesen meggyengítenénk (kb. ez volt az USA első tíz évében, és igazából csak a polgárháború alatt/után vált erőssé a federális kormány) ami invázió/szétszakadás veszélyének teszi ki.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.22. 18:01:59

@Glokta:

" Szóval a kijelentés, miszerint "fúj, a diktatúra csúnyarossz gonosz" egy baromság"

szóval akkor nem tagadod hogy diktatúrában élsz, és nincs is beleszólásod abba hogy orbán még a fideszesen nemzeti konzultácónak is az ellenkezőjét csinálja?

lehet rövidtávon egy diktatúra népjólétileg kedvező. a közjóért is tehet a diktátor, RÖVIDTÁVON.
de egyszer meghal. és az utódja már valszeg romlott lett és korrupt akkor a diktatúrá

de az viszont milyen gáz már, hogy orbán nemcsak a pártjában épőítette ki a diktatúrát, a diktatúrikus működést, hanem a 2016-os rendeleti kormányzással az országban is, és ha egy ember irányítja az országot, akkor elég putyinnak azt az egy embert írányítani.

nem, orbán nem félisten, hanem egy agyhalott hazaáruló, és nem kapnak kegyelmet azok, akik tudatosan mérgezik egy ország lakosságát. most még csak egy kis részét, de könyörületet nem érdemelnek.

"Úgy pöfögte a gyár a belélegezve vetélést vagy a magzat rendellenes fejlődését okozó anyagokat, mintha friss tavaszi levegő lenne:

⚫️ a szén-dioxid mennyisége a 2018-as évhez képest a hétszeresére nőtt;
⚫️ a belélegezve vetélést vagy a magzat rendellenes fejlődését okozó N-metil-2-pirrolidonból 2019 és 2022 között 88 tonna került a levegőbe;
⚫️ a 2021-es vizsgálatok szerint a munkahelyi levegőben a nikkel és a kobalt megengedett koncentrációja a határértékek tíz- és hússzorosa volt."

telex.hu/belfold/2024/02/20/god-samsung-nyereseg-eletveszely-birsag

A nikkel határértékének kétezerszerese érte a szigetszentmiklósi akkuüzem dolgozóit

444.hu/2024/02/13/a-nikkel-hatarertekenek-ketezerszerese-erte-a-szigetszentmiklosi-akkuuzem-dolgozoit?fbclid=IwAR0YPfCOuhhshKvKvJkiQQ8-Px64aHO-QhSETgZtsW2I80EiGifn8CuJZr4

Rosszul lettek azok a kormányhivatalnokok, akik a bátonyterenyei akkufeldolgozót mentek ellenőrizni

Az ellenőrök bőrkiütésesek lettek, torkuk kaparni, szájuk pedig fájni kezdett az üzemben. Határozatuk szerint az a bűz, ami az akkufeldolgozóból áradt, simán elérheti akár a 21-es út túloldalán álló lakóházakat is.

hvg.hu/gazdasag/20230621_atlatszo_batonyterenye_akkumulatorgyar_rosszul_lettek_a_kormanyhivatalnokok

Kirúgták a nyugdíjas biztonsági őrt, miután fotók készültek a sárbogárdi akkumulátor-hulladékról
egy olyan telepen, ami korábban ásványvízüzemként funkcionált, hiszen olyan fúrt kút van ott, ami közvetlenül összeköti a telepet a sárbogárdi vízbázissal
nepszava.hu/3226567_sarbogard-biztonsagi-or-kirugas-akkumulatorhulladek-lerakat

Tízezer tonna selejtes akkumulátort tárolnának a házak közvetlen szomszédságában Sárbogárdon
Másfél hónapon keresztül minden jel szerint mindenféle engedély nélkül működött ez a cég, ez a telephely. Hogyan lehetséges ez? Miért huny szemet a kormányhivatal efölött a működés fölött?
rtl.hu/hirado/2024/02/23/selejtes-akkumulator-tarolas-veszelyes-hulladek-sarbogard

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.22. 18:03:24

@Glokta: *a diktatúra hosszútávon mindenképp káros.

főleg ha 3-5 generációnyi magyar rabolnak ki, amiből lacikát is etetik.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.22. 18:08:35

@G. Nagy László: " Egy tömeggyilkos likvidálása önvédelemnek minősül, morálisan abszolút legitim."

aki rákossá és egészségtenné teszi a környezetet, betemeti a kontrollkutat gödön, és nem szankiconálja, bezáratja a környezetvédelmi minisztériumot, az még népirtásnak minősül?

a csernobili komcsik mit érdelmeltek volna?
és mit érdemel orbán és szijjártó lacika? ne menekülj folyton a vita elől kis törött tamagocsi pszichopatám, mutasd meg nekik hogy nem vagy gyáva és hogy van valami a fejecskédben!

Glokta 2024.03.22. 18:45:51

@Tesz vesz XVI.: nem tudom, hogy jön ehhez Magyarország

Csak arról beszéltem, hogy a diktatúra lehet jobb a demokráciánál (lásd Szingapúr), de általában nem az.
Mindenesetre Magyarország nem Szingapúr (az EU tagság ezt megakadályozza) és Orbán nem Lee Kuan Yew (LKY kevésbé volt tehetséges politikus, de jobb volt diplomáciában és kormányzásban is).

Reactor 2024.03.22. 21:22:12

@G. Nagy László: Igen, támogatom az erőszakot, ha az jobb eredményeket hoz, mint a "szeressük egymást gyerekek" rózsaszín lelkű ultrapacifizmus. Ha egy rossz uralkodó likvidálásával megelőzhető hogy kiirtsa a fél országot, netán az egészet, akkor igen, inkább dobja fel ő. Tetszik vagy sem, a jujjdeerőszakos módszerekkel adott esetben jobb eredményeket lehet elérni, mint az "élni és élni hagyni, szeressük egymást gyerekek" életképtelenkedéssel. Arról nem is beszélve hogy millió meg egy esetben ha akarnád, se tudnád eldönteni, ki a támadó és ki a védekező; mindketten azt mondanák, hogy "há' az úgy kezdődött hogy a másik visszaütött..."
Az a röhej, hogy ha kutya ugrik a kovászba, te mindent diplomatikusan, mézeskaláccsal oldanál meg, még a szöget is miatyánkkal imádkoznád bele a fába, ha tehetnéd.

Mit értek ingatlanpiramis alatt? Csuda egy közgazdász lehetsz ám, ha ennyivel nem vagy tisztában. Vagy csak nem idehaza élsz. Mmmh, mindegy. Akkor úgy írom: ingatlanbuborék...na, így se esik le, mire gondolhatok?

Ám örülök, hogy te ennyire szerencsésnek érzed magad. Ja, tiszta Felhőkakukkvár ez a csodálatos ország, már csak Ukrajna van mögöttünk, és ők is csak a háború miatt...
Természetesen eszembe se jutott, hogy ha bármi szétmegy az országban, arról Orbán és a sleppje tehet. Hogy is merülhetne fel bennem ilyen lehetetlenség. Tudja mindenki, hogy a Soros a hibás. Meg a Brüsszel. Meg a dollárbaloldal. Meg a "zemútnyócév". Meg az egész világ, de még maga a Jóisten is!

@Glokta: Még szerencse hogy demokráciában a pártok egytől-egyig talpig becsületes, emberszerető földre szállt angyalkákból állnak. Csak és kizárólag a diktátorok lehetnek rosszak, gonoszak, korruptak!
Szingapúr, mint diktatúra, mellesleg nem csak Magyarországnál jobb, hanem jópár másik demokratikus (névleg legalábbis) országnál. Azzal sajnos naponta szembesülünk, hogy Magyarország nem Szingapúr (ami ráadásul területileg is kisebb Magyarországnál, egy iszonyatosan szegény és instabil földrészen). Az pedig továbbra is megáll, hogy 1 rossz uralkodót még mindig könnyebb eltakarítani, mint 10 rossz pártot. Kevesebb mocskot is csinál, ha netán mégis a jujjdecsúnyarossz erőszakos módszerekhez kéne folyamodni.

Az elitek szarnak rá egy nagyot, ha a kormány úgy dönt, hogy Gipsz Jakab nyaralóját fogja és elveszi. Mikor foglakozott BÁRMELYIK politikus (Kádárt kivéve, ő legalább a látszatot fenntartotta) azzal,hogy az alattvalóinak jó legyen? Ha ők ülnének a trónszéken, ők is ugyanazt tennék. Az Alkotmány meg...amiben a keddet is átírják szerdára? Möhöhö, jó vicc. Majd törvényessé teszik, emiatt ne aggódj. Aki pedig mégis nagyon pattogna, rásütik hogy pedómaci, legyártanak egy rakás fals bizonyítékot, és lecsukják. Bőven találni gyereket, aki már egy zacskó franciadrazséért is képes azt mondani a tárgyaláson, hogy őt a Gipsz Jakab tegnapután a játszótéren fogdosta.

Ha Kurcsány nem takarodik el önként 2006 hatására, lett is volna polgárháború, egy pindurkát se aggódj. Tekintve hogy egy fél országot nem lehet lecsukni., és Magyarország legostobább rendőre se fog kiállni több százezer ember ellen egy szaros pisztollyal meg tizenhét tölténnyel.

Az teljesen mindegy, hogy Róma milyen állam volt: egyeduralkodó volt, és ha alkalmatlan volt a feladatra, viharos gyorsasággal el is takarították. Vagy a nép, vagy a saját praetorian gárdája. Jellemzően a polgárháborúk akkor indultak be, amikor a hatalommegosztással (tetrarchia, két részre szakadás) kísérleteztek. A végleges kettéosztás után pedig gyakorlatilag esküdt ellenséggé vált a két birodalomrész. Na és? A köztársaság során pedig kb. egymást érték a polgárháborúk, a nép meg ott ölte egymást a Palatinus alatt, hogy ki melyik consult-szenátort-főmuftit-akármit támogatja. Nem véletlen, hogy később fel sem merült a köztársaság visszaállításának a gondolata se:

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.03.25. 17:30:50

@Glokta: úgy jön ide Magyarország, hogy a dagadt putyinista hazaáruló is rendeleti úton kormányoz 2016 óta választási csalásokkal, a parlementnek nincs funkciója.
ez minden, csak nem demokrácia.

kkbk.blog.hu/2023/05/30/par_kerdes_a_fideszeseknek

" a diktatúra lehet jobb a demokráciánál "

főleg ha nem kevered a demokráciát az ochlokráciával, meg a spindiktatúrákkal, hivrid rezsimekkel és banánköztársaságokkal.

A konfuciánus hagyományon nyugvó, a társadalmi jólétet az egyéni vágyak fölé helyező, jellegzetesen távol-keleti rendszert lehetetlen az individualista nyugati világba importálni.
Az ingyenes közoktatás által is biztosított társadalmi mobilitás, előrelépés a bizonyított és elismert eredmények, és nem mások függvénye, ami gyönyörűen hangzik, de még a szingapúri gyakorlatban sem mindig valósul meg ennyire kristálytisztán, feketén-fehéren, árnyalatok nélkül.

Szingapúr nem feltétlenül illiberális, a városállam ugyanolyan messze van még a nyugati értelemben vett liberális demokráciától, mint a belemagyarázott itthoni vágyaktól. Minden és mindennek az ellentéte, se nem demokrácia (se nem autokrácia vagy diktatúra), se nem illiberális, inkább egy különleges hibrid: a felvilágosult abszolutizmus és a neoliberális gazdaságpolitika keveréke. Szingapúr és Hongkong – a japán Oszakával kiegészülve – egyvalamiben azonban mindenképp döntetlenre áll: megélhetés szempontjából hármas holtversenyben ők a világ legdrágább városai.

A mérleg másik oldala a Bruneihez és Malajziához hasonlóan, a brit gyarmati időkből ottragadt botozás mint törvényes büntetés, és a nemcsak életellenes bűntények esetében, hanem minősített fegyveres rablásokért és emberrablásokért, valamint a nyugati mércével nevetséges drogtételekért, már fél kiló kannabisz, 30 gramm kokain birtoklásáért, előállításért is kötelezően kiszabandó halálbüntetés.

A bírónak nincs joga mérlegelni; a lakosság 95 százaléka egyetért a kivégzésekkel, Li az intézmény elkötelezett híve volt.
A legtöbb akasztás drogok miatt történik, külföldi állampolgároknak sincs kegyelem,

- rogán nem is megy ide
azonnali.hu/cikk/20210206_miert-nem-illiberalis-az-illiberalis-bezzegorszag

"Mindenesetre Magyarország nem Szingapúr (az EU tagság ezt megakadályozza)"

úgy érted szingapúrban van jogállam, itthon meg nincs?
süti beállítások módosítása