téveszmék

téveszmék

"Ki korán kel, aranyat lel"

2017. november 08. - G. Nagy László

ki_koran_kel.jpg

 

Ha megkérnénk az utca emberét, hogy soroljon fel öt-hat közmondást - csak úgy, ami az eszébe jut -, a címbéli nagy valószínűséggel a legtöbb listán szerepelne. A fene se érti, hogy mitől ilyen élő és népszerű még mindig, holott százan százféle módon igazolták már hamisságát.

 

Nem szükséges mélyen taglalni a rendszeres korán kelésből eredő kialvatlanság valamennyi következményét. A rövidtávú hatások közismertek: ingerlékenység, rosszkedv, enerváltság, dekoncentráltság. Azt már kevesebben tudják, hogy hosszútávon milyen sokféle módon pusztít, ha nem alszunk eleget: cukorbetegség, elhízás, depresszió, stroke, csontritkulás, memóriavesztés, rák, szívbetegségek, agykárosodás, gyorsuló öregedés, hogy csak párat említsünk. Jómagam ismertem olyanokat, akik büszkén vallották, hogy napi öt-hat óra alvással bőven elvannak. Egyikük sem ünnepelhette meg a hetvenedik születésnapját.

 

Mondhatnánk erre, hogy akkor tessék mindenkinek este kilenckor ágyba bújni, úgy kijön a matek: a közmondás intése szerinti hajnali kelés mellett is összehozhatunk nyolc órányi pihentető alvást. Ám ezzel nem csupán annyi a gond, hogy BL-rangadókból alig látunk többet a kezdőrúgásnál. Számolnunk kell azzal is, hogy nem vagyunk egyformák, napi ritmusunk tekintetében sem. Szendi Gábor Bagoly mondja pacsirtának, hogy... hadd aludjak még című cikkéből megtudjuk: elsősorban a genetikán múlik, hogy az éjjel virgonc, avagy a korán kelő típusba tartozunk. Louann Brizendine A férfi agy című könyvéből az is kiderül, hogy a kamasz fiúknál a hirtelen sokszorosára emelkedő tesztoszteronszint, illetve az egyéb hormonális változások milyen drasztikus hatással járnak; többek között azzal, hogy a srácok ezen életszakaszukban éjszakai bagollyá válnak, akiket a reggeli órákban alig lehet észhez téríteni.

 

Van-e egyáltalán bármiféle érték a hajnali kelésben? Időt nem nyerünk vele, hiszen 7-8 órát mindenképpen aludnunk kell, ha jót akarunk magunknak. Mitől értékesebbek a kora reggeli, ébren töltött órák az esti időszaknál? Néhány generációval ezelőtt, amikor az emberek többsége még a mezőgazdaságban tevékenykedett, az állattartással járó teendők megkövetelték a kakasszóra ébredést. Manapság, amikor a társadalom túlnyomó többsége városlakó, már nem sok szól a korán kelés mellett. Életünk ritmusát a tehenek és birkák szükségletei helyett akár igazíthatnánk a sajátjainkhoz is, ehelyett inkább ragaszkodunk az értelmetlen, régi beidegződésekhez. (Ismerek olyan állami nagyvállalatot, ahol reggel hatkor indul az üzem, és minden áldott nap fél hattól termelési értekezlet zajlik a teljes igazgatóság részvételével, csak mert a vezér álmatlanságban szenved...) A gyerekeknél különösen fontos, hogy kipihentek legyenek, ezért például Angliában, Japánban és Ausztráliában már régóta reggel 9-kor kezdődik a tanítás. Idehaza is felmerült a változtatás lehetősége, ám Isten malmai lassan őrölnek: számos helyen még nulladik órával is kínozzák az iskolásokat.

 

Mi hát az arany, melyre kényelmesen meleg ágyunk korai elhagyásával rálelünk? Anyagi természetű előnyökre nemigen gondolhatunk, hisze n a KSH adatait figyelembe véve azt látjuk, hogy a legmagasabb jövedelmek a kommunikációs és pénzügyi szektorokban keletkeznek, nem pedig a futószalag mellett, reggel hat és délután kettő között. Szellemiek? A témában történt kutatások szerint az éjszakai baglyok intelligensebbek és kreatívabbak, mint a koránkelők. Kulturális profit? A különböző tévécsatornák kínosan ügyelnek rá, hogy este fél tizenegynél korábban semmi olyan ne kerüljön adásba, ami csak egy kicsit is túlmutat a kommerszen. (Emlékszem, annak idején a Monty Python Repülő Cirkuszát is csak éjjel lehetett vetíteni, mert a feliratozás már kívül esik az átlagnéző komfortzónáján...) Az a kevéske szélmalomharcos, aki megpróbál kiállni a hajnali kelés mellett, többnyire olyan erős érvekkel operál, mint a reggeli sport, vagy meditáció; a nyugodt felkészülés a munkanapra; illetve a napfelkelte megtekintése. Mintha este nem lehetne futni, meditálni, vagy összeírni a másnapi teendőket, esetleg a napnyugta kevésbé romantikus látványt nyújtana...

 

Tény, hogy ismerünk pár híresen korán kelő és kifejezetten sikeres történelmi alakot, elég csak Napóleont, Edisont, vagy Obamát megemlíteni. De még az ő példájuk is roppant kevés ahhoz, hogy bármilyen erkölcsi magaslatra emeljük a hajnali ébredést. Ma már nem praktikus szükségszerűség, sem pedig extra gyümölcsöt ígérő befektetés. Pusztán totál szívás. Semmi több.

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr5013200015

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.11.10. 01:01:58

@Hortenz: Mert neked inkább "pacsirta" a bioritmusod ... csak azt nem értem, mit keresel 23.44-kor a neten, és nem alszol 22-24 óra között, ha szerinted az a legegészségesebb és annyira pótolhatatlan .. Mondjuk, neked. Mert nekem pl. az ejfél-2 közötti elalvás reggel 8-10 közötti ébredéssel jött be eddig leginkább. Mások vagyunk, és az akkor is igaz, ha éppen az a mainstream, ami nem a mi bioritmusunkhoz igazodik. De ebből értékiteleket levonni nagyfokú idiotizmus egy értelmes ember részéről.

Az Ellenálló 2017.11.10. 02:40:36

9 előtt én fel nem kelek, le a kora reggeli felkeléssel! Baglyok rulz.

jaegtoer 2017.11.10. 04:52:32

@Simon Ágnes:

A demagógia nem válogat. Minden lehetséges oldalról szedi az áldozatait..

Az elvégzendő munka idejét megválasztani annak van módja és lehetősége, akinek a munka jellege lehetővé teszi. Ezt erénynek beállítani több, mint elképesztő.. Az pedig, hogy a baglyok kreatívabbak a pacsirtáknál halmozottan hamis állítás. minden idevonatkozó angol tudósok címkéjű kutatási eredmény ellenére.

jaegtoer 2017.11.10. 05:03:19

@xclusiv:

"_Pl. az agyam érdemben nem kapcsol be kb. 11-ig...."

Ez igazán semmiség.
Vannak, akiknek egész életükben nem kapcsol be. Akár baglyok, akár pacsirták.

csakférfi 2017.11.10. 05:18:47

Ha elveszett a reggeled , elveszett az egész napod!
Kennedy (JFK)
Este nyugtàval dicsérjük a napot.
Azaz nappali sok sok teendöt elvégezzük . Aztàn este konstatàljuk hogy hogyan teljesítettünk.
Nincs ebben semmi felcserélni valò.
Aki nem 3 müsxakba jàr az nem ismeri az éjszakai müszak "varàzsàt".
A cirkadiàn ritmust lehet piszkàlni de csak az öregedést gyorsítod.
A gyerekeknek ...tiniknek...csak vàgyaik vannak. Tapasztalatuk nincs. Nem érzékelik az alvàs fontossàgàt. Ràadàsul a szülök éjjel alszanak és csend van.
Erre jò a vàgyak kiélése.
Reggel azzal ébredsz mit kell tenned.
Este azzal fekszel ...megtettem.
Amikor alszol a "tudatalattid" közli a "tudatoddal" jòl vagy rosszul.
Ha morcosan ébredsz....rosszul tetted amit elözö nap tettél. Avagy meg sem tetted.
Csak az alvàst kiemelni ezen rendböl.
Marhasàg. Az alvàs összefügg az ébrenlétteléttel.
Mintahogy a fény a sötétséggel.
:)

Singerkém 2017.11.10. 05:46:15

@efi: Nekem nem gond így sem éjfélig fent maradnom. Egyébként meg nem a disznyók miatt van beosztva a munkaidő úgy, ahogy, hanem azért mert a többségnek valószínűleg ez a természetes. Na és miért is alkalmazkodjon a többség a kisebbséghez?

Singerkém 2017.11.10. 05:48:30

@xclusiv: "Szóval el kellene fogadni, hogy mindenkinek más a bioritmusa. "

Én elfogadom, mert nekem tökmindegy. Viszont nem nekem kell megmagyaráznod, hanem a főnöködnek. Aztán vagy szerencséd van vele, vagy nincs.

sure_shot 2017.11.10. 05:50:42

Mindenki válasszon a bioritmusának megfelelő életmódot oszt joccakát. Ez az elmélet.
A gyakorlat meg az, hogy felnőtt ember ideális esetben általában olyan kompromisszumot köt ami a legkevésbé fáj. Nem ideális esetben meg szopó van.
Próbáltam mindenfélét, nekem a vendéglátós de. 10-11 kor kelés, hajnali 3-4 kor fekvés volt a legszarabb. Heti 6szor. Az kb olyan mint váltott műszakban gályázni egyik héten 6-18 ig, másik héten 18-6 ig valami gusztustalan multi humán amortizáló darálójában .

hordalek 2017.11.10. 06:34:28

Haha. Dolgozunk páran egy irodában. Munkánk összeköt, rá vagyunk utalva egymásra. Mindenki be tud jönni 7-re, kivéve egy valaki. Munkahatékonysága neki kb. a fele a többiekének. Későn jön, ha megjön akkor kávé-cigi-kaki-pisi, kis dumcsi a többiekkel. Érdemben 10 óra mire dolgozni kezd. De akkor már ott a dél, ha már mindenki ebédel, akkor ő sem akar kimaradni. Fél 4-kor lelép mindenki, egyedül marad. Igen csak megnő a kísértés, hogy ne a munkával foglalkozzon. És sokszor el is csábul
Én így 40 felé, egyszerűen nem tudok 8-9-ig aludni. Fiatalabb koromban még ment a késői fekvésd, késő kelés, de ahogy idősödtem, egyre korábban keltem. Megébredek 5-kor. Persze úgy érzem, hogy jó lenne még ágyban maradni, de utána már nem tudok visszaaludni. Csak azérért hogy forgolódjak mégy egy órát, nem maradok ágyban. A oihenésemhez az már nem tesz hozzá semmit.

Nzoltan 2017.11.10. 06:46:20

Nem az a lényeg, hogy valaki mikor kel, hanem, hogy mennyit alszik. Az tökmindegy, hogy a nap malyik szakában teszi. Csak célszerű reggel kelni. Mert a társadalom erre állt be.
Megnézném a sok későnkelő arcát, ha a fornetti is csak tíz után nyitna.

satie · http://321.hu/sas 2017.11.10. 07:48:34

mi az, hogy "korán kelés"? én általában fél7 körül (télen talán inkább 7 körül) ébredek úgy, hogy kipihent vagyok, és szeretek amúgy 9-10 felé már az ágyból filmet nézni, vagy a páromat simogatni. Így hétköznap éjjel körülbelül 7,5-8 órát alszom, lehet, hogy hétvégén picit többet lustálkodom még, illetve napközben is, ha úgy érzem, megengedek magamnak egy kis szusszanást, ugyanakkor jó érzéssel tölt el, hogy már reggel haladok ezzel-azzal. Kamaszkorom óta 1-2 megfázásnál nagyobb betegségem nem volt. Most akkor én "túl korán kelek"? Szerintem nem.

csakférfi 2017.11.10. 08:25:06

@satie:
Van még normàlis ember. Normàlis bioritmussal.
Ami ettöl eltér (poszt) az nem az.
Teljesen egyetértek az àltalad leírtakkal.

Muad\\\'Dib 2017.11.10. 08:39:28

@efi:
Ja, hogy te megmondod mi a normális? Aki télen a korán kelést választja annak baj van a fejében. Pont.
Van esetleg más világraszóló kinyilatkoztatásod is, amit rögtön iktathatunk a megfelelő helyre, vagy ennyi volt?

Nick a banya 2017.11.10. 08:44:26

Jó poszt lenne, ha... nem Szendi lenne az alap.

Muad\\\'Dib 2017.11.10. 08:51:50

Egyébként a cikk írója Lacika is zseniális.
A'szongya: "...Életünk ritmusát a tehenek és birkák szükségletei helyett akár igazíthatnánk a sajátjainkhoz is, ehelyett inkább ragaszkodunk az értelmetlen, régi beidegződésekhez..."
Azért a közgazdászzsenit itt így megkérdezem, hogy pontosan milyen minta alapján állítja, hogy a többség saját bioritmusa a későn kelés.
Valójában a többség köztes típus, azaz se nem éjszakázós, se nem hajnali ötkor kelős.

sZulamith 2017.11.10. 08:58:44

Kedvenceim a közmondások, a népi bölcsességek, ezért is örülök ennek a posztnak. Bár a fricskázása nem tetszik. JÓ példa is elő kerülhetett volna. Például " Ki mint él, úgy itél":)
Természetesen az idő haladtával, no meg a kütyük elterjedésével idejét múlnak egyes mondások, de a nagy többség annyi bölcsességet takar, hogy jó lenne gyakrabban idézni. A népi mondások idézése ritkán hallható, meg nem is pontosan idézi aki próbálkozik beszőni a mondandójába.

Treff Bubi 2017.11.10. 09:27:05

A korán kelést nem kell ám szó szerint venni:D A mondás pusztán azt jelenti, hogy aki hamar kapcsol, idejében észreveszi a lehetőséget, az a hasznot is lefölözheti magának. Aludjatok nyugodtan tovább.

Terézágyú 2017.11.10. 09:40:42

Én pl. félek a repüléstől. Már a körhintán is hányingerem van.

Mégse okádom tele az internetet azzal, hogy milyen hülyeség a repülés és a körhinta, tilcsákbea vagy legalább ne reklámozzák, és mindenki hülye, aki repül és hintázik.

Gyengébbek kedvéért: ha a blogger nem szeret/nem tud korán kelni (és megteheti, mert akkor megy a munkahelyére, amikor akar - közgazdác, hehe), akkor örüljön ennek, és maradjon csendben.

Conyi 2017.11.10. 09:49:54

Korán keltem. HOL AZ ARANY?

Alick 2017.11.10. 10:11:31

@efi: Erőltetni nem érdemes... ha spontán módon jól működik, az a legjobb.

Plumper_ 2017.11.10. 10:11:58

A koránkelés egy ókorból, középkorból örökölt minta: az állatokat hamar meg kellett etetni, meg kimenni a szántóra. Ma ennek semmi relevanciája nincs, csak a munka hőseinek, a nép embereinek beakadt a lemez. Simán kezdődhetne a munka vagy az iskola 10:00 órakor, és elég lenne 6 órát ezekkel tölteni.

G. Nagy László 2017.11.10. 10:25:18

@Terézágyú: És maradjon csendben... ez végtelenül barátságos attitűd. Köszönöm.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.11.10. 10:59:28

KORA REGGEL

Csipog a zord óra… fél hat van… jaj! reggel!
Agyam még telve van félálomsereggel.
Úgy érzem magam, mint világnak a véne…
Mintha az ágyam is felemelnem kéne.

Kelnék, de fejem a párnába besüppedt,
Aludni szeretnék, éppen csak kiscsöppet!
Adj erőt! S felnézek a Mindenhatóra…
És ekkor meglátom: Úristen! Hat óra!!!

Lustaság jól átvert: megint egy susztermatt!
Ugrok ki megfőzni kotyogó kávémat.
Szűkre nyílt szememnek keskeny az íve: rés,
Bögrényi élettől gyorsul a szívverés.

Felrázott agyammal olvasok Bibliát,
Bálámnak szamara épp itt mond víg IÁ!-t,
Vidul a lelkem is, többé már nem kába,
Hív ki a napsütés, indulok munkába!

:)

cselaxi 2017.11.10. 11:34:07

Ki korán kel, álmos marad.

Kacsura 2017.11.10. 11:47:43

Na meg is mondom a férjemnek, itt a vége, befejezni ezt a hülyeséget, innentől 9 előtt nem indul el a teherautóval. A baglyok meg majd esznek, amit akarnak (elvégre kreatívak).

Terézágyú 2017.11.10. 12:07:36

@G. Nagy László:
"És maradjon csendben... ez végtelenül barátságos attitűd. Köszönöm. "

Gyengébbek (közgazdácok) kedvéért: EBBEN A TÉMÁBAN maradjon csendben...

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.11.10. 13:38:17

@G. Nagy László: A parafrázis vagy a mélylíra?
Amúgy űberkösszy! :)

csakférfi 2017.11.10. 13:45:17

@Kacsura:
Ja!
:) :)
Nem is értem hogyan lehet friss pékáru reggel hatra a boltban.

G. Nagy László 2017.11.10. 14:06:14

@Frady Endre: Mindkettő, de elsősorban a tizenhat soros művészeti remekre céloztam. Nagyjából ezzel a lelkülettel és életörömmel érdemes létezni, mint amilyen a Tiéd.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.11.10. 14:16:32

@WinstonSmith: Nyugodj meg, már közel a megváltó halál..:)

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.11.10. 14:19:31

@Frady Endre: Hát igen, a csörgőórák diktatúrájában élünk. Mégis vannak, akiknek örömet okoz a koránkelés, és önmagában ettől a ténytől "rendes embernek" gondolják magukat.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.11.10. 14:21:24

@csakférfi: A korán kelés egyik fő oka, hogy van néhány barom, aki szeret korán kelni, és emiatt a többiek is kénytelenek így tenni..:))

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.11.10. 14:31:29

@Kelly és a szexi dög: No igen, vannak indián törzsek, akik szerint felriasztani az alvót ritka nagy taplóság, és azzal járhat, hogy az éjjel bojongó lélek nem talál vissza a a testbe.

]{udarauszkasz 2017.11.10. 14:31:45

@EU zászlót mindenhova!: pontosan.
Azert megneznek egy kimutatast,hogy mondjuk a szociopata narcisztikus szemelyisegek (a fonokok 80%a ilyen) milyen aranyban korankelok. Innentol adja magat a dolog.

]{udarauszkasz 2017.11.10. 14:33:54

@EU zászlót mindenhova!: hat amikor nalam csorog az ora sokszor meg ejjel van,na olyankor az en lelkem se talal vissza egeszen.

vackor1 2017.11.10. 14:44:07

@xclusiv: Végre valaki , aki érti is a cikket .. :))
Olyan régóta mondom - pedig közvetlenül nem érint, nem dolgozom ,és lényegtelen , hogy miért nem és persze "bagoly" vagyok - hogy miért nem 9 körül kezdődik a normál munka és tartana 5-6-ig , viszont így ráérnének az emberek 11- éjfél körül elaludni...
Lehetne ehhez igazítani mindent , pont ahogy a mostani rend is kialakult.
Nem pont ehhez tartozik, de ha már : pl. ez miatt a bolond munkarend miatt a beteg !!! embereket a kórházban nem hagyják pihenni - az alvás , pihenés remek gyógymód , de nem , felébresztik - , hajnalban felkeltik lázmérés miatt... Ha mostanában már nem így van , akkor elnézést, kórházban sem voltam huszonsok éve , de akkor agyfaszt kaptam ettől...

s 2017.11.10. 14:59:00

Elkövetted azt a hibát, hogy szó szerint értelmeztél egy másodlagos jelentését tekintve fontos intelmet. Gyerekes dolog volt.

csakférfi 2017.11.10. 15:05:36

@EU zászlót mindenhova!:
Tény hogy nem szeretem amikor 03.40 kor csörög az óra. Akkor délelőttös vagyok.
Amikor meg éjszakás pont ez az időpont az amikor átesünk a "holtponton". Nem csak én hanem a mádik 20 ember is aki belem van a műhelyben.
A délutánost ezért kedvelem a legjobban.
Hét végén is "felkelek a nappal".
Belémrögzült valhogy.
Voltam kertész főállásban 10 évig.
Meg ebben is nőttem fel.
Egszer viccrsen megjegyezték a munkatársaim "téged biztosan fólia alatt csináltak".
Szerettem.
:)

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.11.10. 15:08:19

@EU zászlót mindenhova!: Bolyóngó.. (Még mielőtt valami hülye nyelvtannáci rámszállna..)

s 2017.11.10. 15:11:32

@Gergice: Neumann János hajnali négy előtt nem sokkal kelt fel minden nap. Reggel nyolcig - a leginkább értékes órákban - foglalkozott a lényeges dolgokkal. Utána átadta magát a hivatali ügyeknek, arra elég volt már a kissé lehasznált állapot is. Szerintem jól csinálta.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.11.10. 15:13:58

@csakférfi: Gondolom a mediterrán országokban is korán kelnek nyáron, bár ott van szieszta..

s 2017.11.10. 15:22:39

@Illiberális ahogy Kossuth Lajos mondta: Ezzel szemben te . . . egy üveg visszaváltóban dideregsz elkékült ujjakkal és minden hónap 17. napján kifogysz a szánalom béredből.

csakférfi 2017.11.10. 15:44:14

@EU zászlót mindenhova!:
Valóban!
"Legkedvesebb szabadidős " tevékenységem.
Az ebéd utáni alvás.
Márha tehetem.
:)
Majd "nyögdíjasan".

s 2017.11.10. 15:44:39

@efi: Hozzátok próbálnak alkalmazkodni. :-)

Valaki írta korábban: Civilizált ember nem fekszik le azon a napon, amelyiken felkelt.

csakférfi 2017.11.10. 15:50:47

@s:
"1955. augusztus 11-Èn Neumann testÈben r·kot diagnosztiz·ltak, amely akkor m·r ·ttÈteles
volt. P·r hÛnap m˙lva tolÛszÈkbe kÈnyszer¸lt, majd 1956-ban vonult be a washingtoni Walter
Reed kÛrh·zba. BetegsÈge alatt bar·tai rendszeresen l·togatt·k. Le·ny·t egyszerű sz·mtani
feladatok felad·s·ra kÈrte, ezzel ellenőrizve szellemi ·llapot·t. MeghatÛ lehetett l·tni
Neumann J·nost a kor legnagyobb matematikus·t aki gyermekkor·ban sokjegyű sz·mokat
szorzott ˆssze fejben, hogy most felcsillan az ˆrˆmtől a szeme, ha egy-egy ˆsszead·s siker¸l
neki.

A kÛrterem akusztikus lapjain t·bl·s j·tÈkot j·tszott fejben, egyed¸l. Amikor megkÈrdeztÈk
tőle mit csin·l azt mondta: ÑJ·tszom a mennyezeti csempÈkkelÖî.
1957. febru·r 8-·n hunyt el Washingtonban. ÑSajnos ott volt amikor meghalt,Ödarabokban
halt meg.îó mondta Teller Ede egyik interj˙j·ban. Ma Èdesanyj·val kˆzˆs sÌrban alussza
ˆrˆk ·lm·t a princetoni temetőben. SÌrj·t ritk·n keresi fel valaki.".
Túl gyorsan élte az életét. Mindazonáltal egy zseni volt.

s 2017.11.10. 15:53:51

@sZulamith: Ahány ház, annyi baj legyen!

s 2017.11.10. 15:55:13

@Conyi: Elvitte az, aki nálad is korábban kelt.

s 2017.11.10. 15:57:34

@Plumper_: "az állatokat hamar meg kellett etetni"
Inkább vették volna rá őket, hogy tovább aludjanak. Ebből is látszik, hogy már azok is hülyék voltak.

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2017.11.10. 15:59:28

@HelloBello007: Annyit hozzátennék, hogy a többség NEM pacsirta típusú. 15% pacsirta, 25% bagoly, 60% tud igazodni mindkét kronotípushoz (ésszerű keretek között). Azért igazodik a világ a pacsirtákhoz, mert úgy 100 évvel ezelőttig az emberek 90+ százaléka mezőgazdaságban dolgozott.

s 2017.11.10. 16:07:11

@csakférfi: Nem a koránkelés végzett vele. Az atomprogram során akkoriban még nem bántak eléggé körültekintően a radioaktív anyagokkal. A belélegzett radioaktív por miatt lett rákos.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.11.10. 16:27:03

@EU zászlót mindenhova!: Addig örülj, amíg a csörgőórád helyét nem foglalja el egy csörgőkígyó! Igaz, hogy akkor már fel sem kell kelned... :)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.11.10. 16:29:05

@G. Nagy László: :)))
Milyen érdekes: Korán kelek és Bibliát olvasok. Olyat viszont még nem hallottam, hogy valaki Biblián kel és Koránt olvas. :)
Amúgy a mottóm: "A vidám szív a legjobb orvosság" /Példabeszédek 17:22/
:)

G. Nagy László 2017.11.10. 16:29:14

@sZulamith: A közmondások sokat elmondanak a nép gyermekének gondolkodásmódjáról. Az esetek többségében a szerző ismeretlen, így könnyen keverednek a bölcs és életigenlő mondások a negatívakkal, ostobákkal. Ez utóbbiakban rendre megjelenik a bizalmatlanság, a kishitűség, a frusztráció és szorongás. Evolúciós küldetés, hogy elválasszuk a búzát az ocsútól.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.11.10. 16:43:03

@csakférfi: Ebben a korai halálban talán az is benne volt hogy -szenvedélyes fotósként-túl korán rohant ki lekapni az első felrobbantott plutóium bomba felhőjét. Egyszerűen nem vette komolyan a biztonsági előírásokat..

Vén motoros 2017.11.10. 17:13:13

Ez egyszerűen genetika! Én azok közé tartozom, akik éjszakai baglyok, ellenben szeretnek nagyon korán kelni. Nem azért, mert muszáj, hanem azért mert szeretek! 15 éves korom óta reggel 5h25-kor keltem, és éjjel 1-kor feküdtem. Így telt el 45 év az életemből. Úgy látszik, nekem elég 4.5 óra alvás. Ritka az ilyen, de pl. Napóleon (nem hozzá akarom hasonlítani magam, csak történelmi tény) még ennél is kevesebbet aludt. és azt is két részletben. Most már nyugger vagyok, fél kettőkor fekszem és egészen fél nyolcig henyélek az ágyban. Ez hat óra, életemben eddig sohasem aludtam ilyen sokat...

sZulamith 2017.11.10. 17:23:42

@G. Nagy László:Az idő megteszi, hogy mi marad, és mi nem. Számtalan válaszút előtt jut eszembe,""járt utat a járatlanért el ne hagyd".Gyakoribb amikor rosszúl döntök:)
A nép gyermekéhez meg annyit tennék hozzá, hogy keveset beszéltek inkább gondolkodtak. A gondolkodás, még nem ártott senkinek.

]{udarauszkasz 2017.11.10. 18:00:21

@Vén motoros: Nagyapam allandoan aludt, igaz pialt is eleg rendesen. 81 eves volt, mikor elutotte hazabiciklizes kozben egy auto, es meghalt a korhazban.
Masik nagyapam kevesebbet aludt, de nem is ivott annyit. Viszont ismetlem: kevesebbet aludt. Amugy mindketten dohanyoztak. Na, a masik nagyapam 65 eves koraban halt meg szivinfarktusban, meghozza a sokadik (talan 7 infarktusa volt, vagy mennyi, sok, az biztos.)
A keves alvas rosszabb, mintha vegigpialja az eletet az ember, mondom ezt, mint antialkoholista.

2017.11.10. 18:09:34

Így legyen ötösöm a lottón, hogy megint egy bullshit.
Bazmeg, a koránkelés nem egyenlő a kevés alvással!

efi 2017.11.10. 20:02:17

Nem tudom, hogy hány % a bagoly összesen, de hogy több, mint a pacsirta az biztos. Itt van mindjárt a másfél millió iskolás.
@Hortenz:
22-24 közötti alvás, persze...
Ha Gyulán alszol ekkor szuper, de ha másnap odébb mész kelet felé 5 km-t és alszol ugyanekkor, akkor a szervezeted meg majd kiabál mi, hogy hé miért 23 órától pihenhetek csak, dög fáradt vagyok?

efi 2017.11.10. 20:04:09

@hullajelölt88:
De a korán kelés az esetek döntő többségében egyenlő a kevés alvással. Nagyon kevesen fekszenek le 8-9 órakor.
Ilyet hallani: korán keltem, fáradt vagyok. Ilyet miért nem: későn keltem, fáradt vagyok.

xclusiv 2017.11.10. 21:15:58

@csakférfi: jó sok ostobaságot hoztál össze, grat :)

xclusiv 2017.11.10. 21:18:56

@Singerkém: "Viszont nem nekem kell megmagyaráznod, hanem a főnöködnek. Aztán vagy szerencséd van vele, vagy nincs."

Tisztában vagyok vele. És azzal is, hogy rengeteg ember életét nyomorítják meg a fasz főnökök.

xclusiv 2017.11.10. 21:40:21

@vackor1: " miért nem 9 körül kezdődik a normál munka és tartana 5-6-ig , viszont így ráérnének az emberek 11- éjfél körül elaludni..."

Én nem feltétlenül erre gondolok, szerintem inkább széthúzni kellene a napot. Mondjuk a 8 óra munkaidő a fél óra ebédszünettel együtt nem 8:00-16:30 között lenne kötelezően, hanem lenne egy kötelező törzsidő pl. 11-16h között, és akkor járjon mindenki amikor akar, csak legyen meg a napi 8 óra. Vagy akár az se, csak a heti 40. Vagy akár az se, csak a feladatait végezze el jó minőségben határidőre.

Nyilván vannak munkahelyek, ahol ez nem oldható meg, ezt megértem. De nagyon sok helyen simán működne, csak néhány vaskalapos fasz miatt van ez. Mer' nagyapám is már kinn kaszált a mezőn 7-kor. Kint, ja, és mielőtt kibiciklizett a mezőre kiganajozta a disznót, és ivott 1 pálinkát előtte és utána. Engem meg kirúgnának ha két feles után mennék be a melóba...

csakférfi 2017.11.11. 06:52:11

@xclusiv:
Ostobaság lenne?
Melyik állításom is?

"Néhány más rendellenesség, köztük a bipoláris zavar és néhány alvászavar is a cirkadián ritmus szabálytalan vagy patologikus működéséhez köthető. Újabb kutatások szerint a bipoláris zavarban fellépő cirkadián ritmuszavarokat jótékonyan befolyásolja a lítiumterápia hatása az óragénekre.[41]

A ritmusok megzavarása hosszabb távon jelentős egészségkárosító hatással lehet az agyon kívül más szervekre is, különösen szív- és érrendszeri megbetegedések kifejlődése vagy súlyosbodása formájában. A melatonintermelés elnyomása – például huzamosabb ideig éjszakai műszakban való munkával – és a hozzá kapcsolódó cirkadián ritmuszavar növelheti a rák kifejlődésének esélyét is.[42][43]
Idézet a wikiből.

"A cirkadián ritmusokat az élőlény saját belső időmérő rendszere vezérli, de egyes külső, szinkronizáló stimulusok segítenek beállítani – ezeket zeitgebernek nevezik. A legfontosabb közülük a napfény. Ezek a ritmusok teszik lehetővé, hogy az élőlények számítsanak a környezeti körülmények szabályos váltakozásaira, és fel tudjanak készülni rájuk"
:)

csakférfi 2017.11.11. 06:54:54

@s:
Az is lehet hogy a rádioaktív por.
:)

csakférfi 2017.11.11. 06:56:43

@EU zászlót mindenhova!:
Rohanunk a saját vesztünkbe.
Bakker a poszt ugyanezt teszi.
:)

]{udarauszkasz 2017.11.11. 09:10:03

@xclusiv: mellesleg hiaba keltek koran,azert delutan szunyokaltak egy jot. A koran keles fekves mar csak azert sem jo,mert telen meg baromi hideg van munkaba menet,gyakrabban kel bele az ember a -20ba reggel 5kor,mint 8kor.. nyaron pedig a meleg miatt sokszor ejfel van,mire elalszik az ember,aztan mire jot lehetne aludni a reggeli huvos madarcsicsrgesben,belecsorog a vekker... egeszsegesnek nem egeszseges,az biztos.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.11.11. 11:50:28

@efi: Nem, a magyar cégvezetők nem kelnek korán és jellemzően később érnek be a munkahelyükre, mint a beosztottaik...

kgaba82 2017.11.11. 14:18:19

A közmondás ma a "restség" és a késő esti haszontalan "dorbézolás" ellen szól. Semmi köze az alvás mennyiségéhez, vagy minőségéhez. Sem a hétközepi BL meccsekhez. Sem ahhoz, hogy ki milyen típus.

A magam részéről viszont totálisan komolytalan dolognak tartom úgy kezelni a mondást (akár pro, akár kontra), hogy nem vesszük figyelembe a keletkezési körülményeit, eredti célját. A közmondás egykor a mezőgazdasági munkát kint a szabadban végzők számára hordozott alapvető tanulságot. Számukra volt evidens (és részben ma is) a "tyúkkal kelés-fekvés" filozófiája. A munkanapnak a nappal hosszához való igazítása. Az aki már a korai világosban munkához lát, az több mindennel végez mielőtt beköszönt a sötétség, amiután már megszűnik a kinti munka.
Mellettük ugyanúgy tanulságos volt a más foglalkozásuak számára is. Egészen addig míg az elektomosság és az olcsó világítás el nem terjedt.
Azután (ahogy az előtt is) végső soron csak az számít, hogy ki mennyi időt fordít napjából hasznos tevékenységre. Aki többet, az nagyobb eséllyel viszi többre. A közmondás nem mondja, hogy ne nézd a BL-t, vagy hogy az alvás kárára végez dolgokat. Részemről úgy látom, hogy a közvilágítás miatt a közmondás használata kevésbé indokolt. Viszont azok számára, akik nappal kevésbé tudnak regenerálódni, vagy hosszabb idő alatt, a mondás továbbra is megállja a helyét.

Ami a többi szólást és közmondás illeti, azoknál is értelmes elgondolkodni az eredeti célján és érvényességén.

G. Nagy László 2017.11.11. 18:27:57

@kgaba82: Szeretem ezt az intellektuális alaposságot, le a kalappal előtte. Egy közmondás esetén azonban a lényeg sohasem az, hogy mi volt az eredeti gondolat gazda - adott esetben akár jó szándékú - üzenete, sokkal inkább az, hogy miként befolyásolja a múlt "bölcsessége" a jelen közgondolkodását.

zsoci 2017.11.12. 17:22:44

@WinstonSmith: Én történetesen 6-14 ig dolgozom, de abban nagyon tévedsz, hogy ez annyira általános, mint mondod. Kb. a munkahelyek 7-8%-ra jellemző, BP-n kevesebb. Én szeretem, mert több időm van déltán. és ugysem fekszem korábban.

zsoci 2017.11.12. 17:22:44

@WinstonSmith: Én történetesen 6-14 ig dolgozom, de abban nagyon tévedsz, hogy ez annyira általános, mint mondod. Kb. a munkahelyek 7-8%-ra jellemző, BP-n kevesebb. Én szeretem, mert több időm van déltán. és ugysem fekszem korábban.

Mad Mind 2017.11.12. 17:43:25

Szóval nem bírsz felkelni. Erre elég lett volna egy mondat is.
Senki nem kötelez, hogy korán keljél. Keress olyan munkát ahol későn kelhetsz, pl. éjjeliőr.

Nick a banya 2017.11.12. 19:03:29

@Kacsura: nálatok még teherautóval viszik a boltba a pékcuccot? Nálunk (a hanyatló nyugaton...) a boltban sütik, sőt, magamnak is tudok. Ja, és a fizu is több.

Sir Gombóc 2017.11.12. 19:21:41

@gregaba: Az, hogy ki a szerencsétlen, az nézőpont kérdése. Szerintem a reggeltől estig egy irodában rohadók a szerencsétlennek, eddig még nem tudtak annyit ajánlani, hogy azt csináljam. :P

Raven1975 2017.11.13. 10:02:52

Aki dolgozik, az hibázik.
Aki nem dolgozik, nem hibázik.
Aki nem hibázik, azt előléptetik. :))

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.11.13. 16:48:34

@Raven1975: :)
Csak az nem hibázik, aki nem dolgozik.
+
Aki nem dolgozik, ne is egyék!
=
Aki nem hibázik, ne is egyék!
:)

FlybyWire 2017.11.22. 12:23:54

@WinstonSmith: "de jómagam mint nem fizikai munkásként, diplomával reggel, 04-05:00 körül kelek és kb 10, 16 órát dolgozom, minden hétköznap..."

Egy átlag ember ebbe 2-3 év alatt beledöglik,
Szerinted te csinálod jól? Jesszus.

FlybyWire 2017.11.22. 12:27:10

@WinstonSmith: "Az is lehet, hogy a baglyok kreatívabbak, de a pacsirták keresik a fizetésüket ;"

Jesszusom mennyi ökörséget idehánytál.
Elárulom, hogy már ma is otthonról, full szabad beosztásban dolgozó programozók, mérnökök keresik a GDP jelentős részét is.
Szívesen. (Én nem ebben utazom):

FlybyWire 2017.11.22. 14:21:51

@Singerkém: Az egyszerű az te vagy, nem amit ideírtál....

FlybyWire 2017.11.22. 14:23:43

@Alick: Neked.
Nekem meg a többi sok millió hasonló adottságú embernek meg az estiek.

Tényleg nem megy át? Gáz.

FlybyWire 2017.11.22. 14:26:02

@Hortenz: " A 22-24 óra közötti alvás a legértékesebb, nem lehet se pótolni sem lealudni máskor.

városilegendák.hu-t gyakran látogatod, ugye? :)

FlybyWire 2017.11.22. 14:28:29

@csakférfi: sötét hülye vagy, sajnos.

FlybyWire 2017.11.22. 14:30:57

@EU zászlót mindenhova!: hú. de jól megfogalmaztad.
Munkásőrség-csökevény a korán kelés, abszulote beleillik a portásnagyhatalmi régi generációs profilba :)

FlybyWire 2017.11.22. 14:32:18

@csakférfi: pedig azt hittem, cégvezető vagy.
Nem.

FlybyWire 2017.11.22. 14:34:20

@Gerusz: mégis annak a 15%-nak a legnagyobb a pofája.
Nyilván, mivel ők ülnek az ókori nyeremény-időbeosztásukon.
És érdekes módon csak ők gondolják, hogy a többi hülye, míg a nagy többség elfogadja, és megérti hogy nem vagyunk egyformák.
Fasiszta szerencsétlen földtúró parasztok.

FlybyWire 2017.11.22. 14:37:57

@Vén motoros: te nem bagoly vagy pacsirta vagy, hanem UFO.
De legalábbis mutáns, a szó 100%-ban biológiai értelmében.
Ismerek ilyet, nagy mákotok van, csak aztán nem elpatkolni túl hamar.
A sejtek ugyanis az ébrenlét során fogynak....
Amíg 1 szakos egyetemistaként napi átlag 9-10 órát aludhattam, semmit nem öregedtem. 30 éves 20, 35 évesen 25-nek néztek.
Azóta lett gyerekem :) és 43 évesen 36-38nak tippelnek, szóval kicsit gyorsabban ég a gyertya az elmúlt 5 évben.

Vén motoros 2017.11.24. 23:58:57

@FlybyWire: Enyhe fokon Asperger-szindrómás vagyok. A későn fekvés-korán kelés Aspergeres tünet. (Amúgy ez nekem életem során semmilyen problémát nem okozott. Nem a keveset alvás, hanem az enyhe fokú Asperger-syndrome.) Én még élveztem is, hogy olyan magamnak való vagyok. Találtam magamnak egy Aspergeres foltot, amely pont eltakarta az én Aspergeres zsákomon lévő lyukat. (vö.: "Minden zsák megtalálja a maga foltját.")

Almandin 2017.11.25. 23:48:27

@HelloBello007: Nem osztom a véleményed. Manapság nem feltétlenül úri életet élő az, aki későn kel. Sok olyan alacsony presztízsű és alulfizetett munka van, amit éjjel végeznek. Pl. az éjjeliőrök alulfizetett biztonsági őrök. Éjszaka is vannak ápolónők a kórházakban, sütnek a pékek, vezetik az éjszakai buszjáratokat a buszsofőrök, stb.
Ez a sztereotípia még abból az időből származik, amikor a lakosság többsége paraszti munkát végzett, amit valóban korán keléssel lehet csak csinálni a munka jellege miatt.
Azt meg egyenesen felháborítónak tartom, amikor valaki erkölcsileg magasabb rendűnek ítéli a pacsirta életmódot. Mintha lustálkodni ne lehetne nappal...simán lehet. Míg éjjel is lehet dolgozni.
süti beállítások módosítása