téveszmék

téveszmék

"A rosszat tesszük, de a jót preferáljuk"

2022. szeptember 03. - G. Nagy László

bayer_show_2.jpg

 

"Egy texasi tankerület vezetői többek között a Biblia eltávolítására szólították fel az iskolák könyvtárait, miután közérdekű panaszra vizsgálat indult több kiadvány ellen, hogy összeegyeztethetők-e a tanintézmények oktatási elveivel. A Biblia nem tartozott azok közé, ami összeegyeztethető, úgyhogy Texasban lekapkodták az iskolai könyvtárak polcairól." - tálalja a hírt showműsorában Bayer Zsolt a szokásos felháborodással.

 

Természetesen jogos a felindultság: egy meghatározó irodalmi műről van szó, tökéletesen lényegtelen, hogy a szellemisége bejön-e a tankerület progresszív ideológusainak. Szophoklésztől Steinbeckig alig találnánk olyan szerzőt, akinek minden soráért lelkesednének a posztmodernek, így már a felvetés is tökéletesen értelmetlen. Bayer Zsolt kommentárja azonban ugyancsak nem helytálló. Miután felvázolja a szürreális képet, melyben szakértők vizsgálják a "ne paráználkodj!", a "felebarátod házastársát ne kívánd!", vagy épp a "ne ölj!" parancsolatok jelen korszellemmel való kompatibilitását, Julien Benda Az írástudók árulása című művéből idéz: "Az emberiség cselekedni többnyire mindig a rosszat cselekedte, de méltányolni a jót méltányolta. És ez volt az a kiskapu, amin keresztül be lehetett jutni a mennyországba. Majd bekövetkezik az írástudók árulása, és ettől a pillanattól kezdve az emberiség már nem csak cselekszi a rosszat, de méltányolja is." Ez az a pont, ahol átesünk a ló túloldalára. Odáig tökéletesen rendben van a dolog, hogy kritikával illetünk egy irracionális, vallásos megközelítést (a Biblia ideológiai alapú megítélését és eltávolítását). De rögtön semmivé foszlik a kritika morális alapja, ha érveinket ugyancsak irracionális, vallásos forrásból eredeztetjük.

 

Aki olyat állít, hogy általában "a rosszat tesszük, de a jót preferáljuk", annak először is kutya kötelessége volna eltűnődni azon, miből fakad ez az aszimmetria. Ha mérnökként tervezünk egy gépet, amely az Istennek sem akar úgy működni, ahogyan mi azt megálmodtuk, úgy elég ostoba dolog volna dühöngve hibáztatni konstrukciónkat - inkább tervezünk egy újat. Ha a homo sapiens - ösztönösen - többnyire a rossznak mondott utat választja, úgy muszáj elgondolkodni azon, miért tituláljuk rossznak az adott ösvényt. Ez nem árulás az írástudók részéről, épp ellenkezőleg: intellektuális kötelesség. Ugyanis vagy az van, hogy a Jóisten elbénázta a teremtést és olyan késztetésrendszert kódolt a genetikánkba, amilyet nem is akart; avagy az alkotás nagyon is oké, csak mi fantáziálunk, mi társítunk hozzá tökéletesen fals elvárásrendszert. Olyat, amilyenről a Teremtő soha a büdös életben nem is álmodott. Én egészen bizonyosan a második verzióra szavazok.

 

A Biblia elérésének korlátozása nyilvánvalóan szembemegy a liberalizmus alapelvével; valódi intellektuális bűntett. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a Szentírásban található minden gondolat követendő, elfogadandó volna. Az Ótestamentum féltékeny, haragos, gyilkos Istene például bizonyosan nem példaértékű karakter. Az Ószövetség történetei többnyire totál betegek, semmiképpen sem tekinthetők morális iránytűnek. Ami pedig a tízparancsolatot illeti, ideje volna tényleg végigfutni e rendelkezéseken, épp úgy, ahogyan Bayer Zsolt ezt rém gunyorosan javasolja.

I. Uradat, Istenedet imádd, és csak neki szolgálj! - A világi etikában értelmezhetetlen.
II. Isten nevét hiába ne vedd! - A világi etikában értelmezhetetlen.
III. Az Úr napját szenteld meg! - Ugyanígy: a világi etikában értelmezhetetlen.
IV. Atyádat és anyádat tiszteld! - Semmiféle konkrét tartalmat nem hordoz.
V. Ne ölj! - Valódi, fajsúlyos morális premissza. Minden ember élete szent.
VI. Ne paráználkodj! - A világi etika szerint a felnőtt emberek önkéntes interakciói nem lehetnek bűnösek. A szabad akaratból létrejövő szexualitás szent.
VII. Ne lopj! - Valódi, fajsúlyos morális premissza. Az embernek a munkával szerzett tulajdonhoz, az életét biztosító anyagi javakhoz való joga szent és sérthetetlen.
VIlI. Ne hazudj, és mások becsületében kárt ne tégy! - A világi etika szerint a szólásszabadság szent. A hazugság nem büntethető (mindenki börtönben ülne, aki valaha csajozott, vagy járt állásinterjún), a becsületsértés pedig szubjektív műfaj. Ez az a parancs, amely alulról már súrolja a világi etika szféráját, ám ebben az általános formában súlytalan, tartalmatlan.
IX. Felebarátod házastársát ne kívánd! - A világi etikában értelmezhetetlen. Az ösztönök definíció szerint nem lehetnek bűnösek, ahogyan a felnőtt emberek önkéntes interakciói sem.
X. Mások tulajdonát ne kívánd! - A világi etikában értelmezhetetlen. A vágyak sohasem bűnösek, a lopásról pedig a hetedik parancs már rendelkezett.

Tízből kettő a valódi parancsolat - ez a mérleg. A többit tekinthetjük szimpla ajánlásnak. Teljesen felesleges foggal-körömmel ragaszkodni mindhez, csak azért, mert pár ezer évvel ezelőtt Mózesnek volt egy villanása. Az pedig valódi morálfilozófiai bűntett, ha a kőtábla mind a tíz rendelkezését azonos súlyú parancsolatként tartjuk számon. A helyes, Istennek tetsző élet sokkalta könnyebb annál, mint ahogy azt a kereszténység örök aszkétái gondolják.

 

"A rosszat tesszük, de a jót preferáljuk." Az ilyetén gondolkodásmód nem csupán maga a kognitív disszonancia; nem csupán az örök szorongás mérgező táptalaja, de a Teremtő mérhetetlen lebecsülése, valamint valódi árulás is a jézusi tanítással szemben. "Legyetek tökéletesek!" - int mindannyiunkat a Názáreti, s közismert példázataiban mintát is kínál a perfekt életvezetéshez. A tíz szűzről szóló példabeszéd az éberséget, a tudatosságot hirdeti. A talentumokról szóló tanítás - többek közt - az intellektuális fejlődés fontosságára hívja fel a figyelmet. A tékozló fiúról; a farizeusról és a vámosról; valamint a szívtelen szolgáról szóló történetek pedig világossá teszik, hogy a dogmatikus gondolkodásmód mennyire mérgező. Ha valóban a jézusi úton járunk; ha valóban nyitottak vagyunk a világ megismerésére; ha tényleg azt gondoljuk, hogy a teremtés tökéletes, úgy soha nem fogjuk beérni az olyan beteg frázisokkal, mint hogy "tudjuk, mi a jó, de mégsem tesszük". Nem lehetünk ennyire hülyék.

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr9817921345

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

grundigg 2022.09.03. 10:28:58

"tökéletesen lényegtelen, hogy a szellemisége bejön-e a tankerület progresszív ideológusainak."

Csakhogy nem a progresszívek, hanem a regresszívek cancelolták a Bibliát, hogy megvédjék a gyerekeket az lmbtq-tól meg általában a szexualitástól. Bayer Zsoltikának ünnepelnie kellene.

Egyébként - már többször leírtam - a magyar "gyermekvédelmi" jogszabályoknak is aláesik a Biblia, mert "megjeleníti" a homoszexualitást. A hatályos jogszabályok szerint nem lehetne iskolák és templomok közelében árulni, és máshol is csak bezacskózva. Idő kérdése, hogy mi is eljussunk ide, mert a meggyőződéses hívők száma viszonylag csekély, a "Rettegj, mert jönnek a buzik, hogy levágják a gyereked faszát" agymosás áldozatai viszont napról napra többen vannak. Az etyeki polgármester a minap a színes falak ellen indított harcot gyermekvédelem címén, sorra fog kerülni a Biblia is.

Amit pedig Benda leír, azt egyszerűen úgy hívják: erkölcs. Nincs azzal semmi probléma, arról pedig nem ő tehet, hogy a fideszes szolgasereg - élükön Bayer Zsolttal - a legfőbb árulók az írástudók között.

G. Nagy László 2022.09.03. 12:44:27

@grundigg: Azzal együtt, hogy a poszt lényegi mondandójára nem reagálsz, érdekes világod van. Olyan álláspontot képviselsz, amely nem is létezik. Orbánékat folyamatosan és következetesen balról támadod, miközben megvéded Benda álláspontját. Ez egész egyszerűen fából vaskarika.

"Egyébként - már többször leírtam - a magyar "gyermekvédelmi" jogszabályoknak is aláesik a Biblia, mert "megjeleníti" a homoszexualitást. A hatályos jogszabályok szerint nem lehetne iskolák és templomok közelében árulni, és máshol is csak bezacskózva."

Ebben természetesen van valami. Bár tegyük hozzá: a Bilblia sohasem pozitív értékként mutatja be a homoszexualitást, hanem minden esetben elítélendőként. Ezzel együtt: abban tökéletesen igazad van, hogy a korlátozás progresszív és konzervatív oldalról is ugyanolyan nevetséges.

grundigg 2022.09.03. 15:17:24

@G. Nagy László: "Orbánékat folyamatosan és következetesen balról támadod, miközben megvéded Benda álláspontját. Ez egész egyszerűen fából vaskarika."

Egy mondaton belül kettő (vagy három) homály.

Az, hogy Orbánt kritizálom, mert egy korrupt, elvtelen gazembernek tartom, aki magánosította a magyar államot, az nem baloldali kritika. Hacsak nem azonosítod a korrupt, elvtelen gazemberséget a jobboldallal.

A múltkor azt hazudtad, hogy én a korlátlan bevándorlást propagálom meg hogy neomarxista vagyok. Mikor felhívtam a figyelmet arra, hogy hazudsz, akkor csendben maradtál, de most újra elkezded ugyanazt a nótát. Légy szíves ne hazudj!

Julien Benda pedig nem a Megafon aktivistája, az idézett műve pedig nem fideszes propaganda, és még csak nem is valamiféle jobboldali elmélet. Akkor sem, ha te valami fideszes szennyműsorban hallottál róla először.

2022.09.03. 15:38:23

a biblia nem irracionális, hanem nem evilági hitre van alapozva. és a legfőbb tanítása az, hogy a jóság alapja nem evilági bölcselet. és ezzel szemben minden világias gondolkodás eredménye lehet jó és rossz is.

G. Nagy László 2022.09.03. 15:48:39

@grundigg: Esküszöm, te ide jársz megbántódni. Pedig nincs olyan szándékom, hogy bántsalak. Amikor azt állítom, hogy következetlen a világlátásod, olyankor sokkal inkább hálásnak kéne lenned, hiszen segíteni próbálok, hogy eligazodj. Persze az is lehet, hogy tökéletesen konzekvens módon gondolkozol, csak nekem nem jön le. Ez esetben te segítesz nekem :)

Kérdés: az alábbi, meglehetősen sematikus politikai palettán hová helyezed magad?

SZÉLSŐJOBB - Isten, haza, család, területi revízió, idegengyűlölet, homofóbia, fundamentalista vallásosság
MÉRSÉKELT KONZERVATÍV - Körülbelül Bayer Zsolt világa
KÖZÉPMEZŐNY - a klasszikus liberalizmus, az ideológiamentesség földje, szabadság és racionalitás mindenek előtt
MÉRSÉKELT BALOS - szociáldemokrata gondolkodásmód; az egyenlőség fontosabb a szabadságnál
SZÉLSŐBAL - kommunizmus, progresszió, BLM, vér és terror

G. Nagy László 2022.09.03. 15:51:17

@cvsvrs:

"a biblia nem irracionális, hanem nem evilági hitre van alapozva."

vagyis irracionális...

2022.09.03. 16:03:32

@G. Nagy László:
az irracionális hit az, hogy veszek egy lottószelvényt és tutira megnyerem az öt találatot. racionálisan az esélyed kb.1:43 millióhoz. ennyi szelvényt kellene venni ahhoz, hogy tutira megnyerd a főnyereményt. mégis van, aki irracionális módon hiszi. ezt érzi. mert túlságosan optimista. vagy pesszimista. aki azt mondja, hogy semmi esélye, hogy nyerjen. az egy irracionális hit. mert van esélye rá.

a nem evilági hit meg valami olyasvalami, amit nem lehet igazolni, de cáfolni se lehet.

grundigg 2022.09.03. 16:09:53

@G. Nagy László:

Volt egy állításod arról, hogy én "Orbánékat folyamatosan és következetesen balról támadom". Hogy jön ehhez az én öndefinícióm? Vagy akkor elengedted, amit eddig mondtál?

"MÉRSÉKELT KONZERVATÍV - Körülbelül Bayer Zsolt világa"

:)))))))))))))))))))))))))))))))))

Bayer Zsolt nem konzervatív, hanem egy elvtelen gazember (vö. az írástudók árulása) mérsékeltnek pedig még a saját anyukája sem nevezné.

b1.blog.hu/2016/08/18/10_idezet_amelyekert_bayer_kulon-kulon_is_megerdemelte_volna_a_nyilas-_horog-_lovagkeresztet

Szóval ha Bayer Zsoltot elfelejtjük, akkor a te listádon valahol a mérsékelt konzervatív és a "középmezőny" táján vagyok, hozzátéve, hogy nem tankönyvekből olvasom ki a véleményem.

G. Nagy László 2022.09.04. 09:01:00

@grundigg:

"a te listádon valahol a mérsékelt konzervatív és a "középmezőny" táján vagyok"

Ha így van, az csodálatos, mert csaknem hajszálpontosan ugyanazt a világlátást képviseljük. Ehhez képest a kommentjeid ennek a társadalomfilozófiai önpozicionálásnak a szöges ellentétéről árulkodnak. Az elmúlt hetekben felrakott posztjaimban

- megkérdőjelezed a nemzetállam létjogosultságát,
- késhegyre menő vitát folytatsz a baloldali gondolkodásmód védelmében, állítván, hogy ennek semmi köze a külső kontroliossághoz,
- az összes írásomban, ahol a progresszió szóba kerül, még véletlenül sem ítélsz el egyetlen őrültséget sem, hanem a szokásos ellenzéki mantrát ismételgeted: ezek álproblémák. (A tisztességes az volna, ha ilyenkor azt írnád: "igen, ez valóban káros, magam is ellene vagyok, de szerencsére nálunk, Magyarországon nem ez a fő probléma". Ez így korrekt lenne, nem tűnne szerecsenmosdatásnak, az őrült progresszív faszságok tudatos, sunyi takargatásának.)

Mindezek alapján én úgy látom, hogy vagy kifejezetten balos a világlátásod, vagy annyira gyűlölöd Orbánt, hogy inkább szembemész a saját filozófiáddal, csak nehogy igazat kelljen adnod neki bármiben.

Wildhunt 2022.09.04. 11:53:33

Ha csak abból indulok ki hogy minden kereszténység- és emberellenes ideológia a ne paráználkodj kiiktatásával kezdte, akkor csak kell legyen valami értelme.

Sadist 2022.09.04. 12:36:24

Ez a militáns ateista tízparancsolat értelmezés most elég nagy csalódás volt. Ajánlom figyelmedbe Dennis Prager videóját, amiben részletesen kifejti az egyes parancsolatok értelmezését és elmagyarázza, hogy a nagy egész szempontjából miért fontos mindegyik: www.youtube.com/watch?v=Ih-AJB6D8WI

csakférfi 2022.09.04. 12:40:11

hmmmm......

1. parancsolat...."csak neki szolgálj"... másnak ne. Egyisten hit. Embereknek ne.... mivel autonóm önálló szabad ember vagy... egyenlő más emberekkel (szabadság testvériség egyenlőség... nincs rabszolga) Nekem világos Neked nem. Sajnálom.
2.Iste nevét hiába ne vedd!
azaz ne fohászkodj folyton folyvást hozzá. Bízz magadban az erődben a kreativitásodban... ez hogyan nem értelmezhető? Ma ezt tanítjuk a gyerekeknek.
3. Pihenő nap amikor nem kell dolgoznod Vasárnap.. szombat... elismert a munka törvénykönyvében.
4. Általában jó esetben a szüleinket szeretjük. Nem szólunk be nekik... nem gúnyoljuk őket... nem szidjuk...ha megöregszenek segítjük őket és ha meghalnak nekünk a kötelességünk eltemetni! Vitatod?
5.Egyetértek!
6.Azan ne állj kurvának. Mivel a szex a szerelmünk fizikai megnyilvánulása. Nem a szexet tiltja hanem a pénzért ellenszolgáltatásért baszást... már bocsánat!
7.Egyetértek!
8. Nem kell hazudni! Tudatosan.,célszerűségből!Máskérdés hogy aqinói szent tamás ezt feloldotta egy eszmefuttatásával. Tanán ha igazat kezdenél mondani a nejednek.... elhinnéd mennyivel könnyebb az élet. Így csak téveszméid vannak.
9.Ez a monogámia alapja. Sajnálom hogy Te ösztönnek nevezed az ingert ami feleséged megunásának biztos jele. Nem azt mondja ne nézz más nőre hanem azt ne kívánd. Én is megnézek nőket... csajokat... esetleg elfantáziálok néhány percre.... de eszembe jut a nejem..... hogy mondanám azok után neki hogy szeretem.... hazudnék.. azt pedig rühellek. Lásd fentebb.
:)
10. Ezt nem értení! A lopás azzal kezdődik hogy meg tetszik másé ami neked nincs vagy nem lehet. Az az övé... vedd meg magadnak... készítsd el... stb.
Nagyjából ennyi.
Sajnálom hogy Te még mindig a "téveszméidet" sujkolod.
Nem hiszek istenben... megértem.
Isten nincs csak emberek vannak.... lásd Tao.
:)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.09.04. 13:55:55

A paráználkodás a Biblia szóhasználatában a házasságtörést ill. a házasság előtti szexet jelenti.

A viszonylag fiatal és nem csak viszonylag művelt papunk ezt legalábbis így magyarázta.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.09.04. 13:59:34

"Ez azonban nem jelenti azt, hogy a Szentírásban található minden gondolat követendő, elfogadandó volna."

Ezt még Bayer sem állította. Hogy jön ez ide egyáltalán? A parancsolatok modernista méregetése teljesen fölösleges és improduktív volt, a parancsolatok a keresztény hívőknek szól, a többi ember legfeljebb erkölcsi útmutatásként használhat föl belőle a te ítéleted szerint kettőt. Ahhoz képest, hogy ez egy vallási mű, egész jó az arány.

@G. Nagy László: "vagy annyira gyűlölöd Orbánt, hogy inkább szembemész a saját filozófiáddal, csak nehogy igazat kelljen adnod neki bármiben."

Ez egy elég jellegzetes és ostoba embertípus manapság, én erre tippelek.

Wildhunt 2022.09.04. 15:24:22

@Androsz: a tízparancsolat az én olvasatomban a gyártó használati utasítása. Autóra lefordítva, ha a gyártó 0w30-as olajat ír elő 10.000km-ként akkor az autó azzal lesz boldog. Biztosan elmegy akár 100.000-t is 5w30-al, de ez attól még nem lesz helyes.

jamroll 2022.09.04. 15:38:14

V. Azert en ennel is inkabb az illetekes birosagra hagynam annak megiteleset, hogy mi szamit jogos onvedelemnek es mi nem.

Sadist 2022.09.04. 16:28:45

@G. Nagy László: "Mindezek alapján én úgy látom, hogy vagy kifejezetten balos a világlátásod, vagy annyira gyűlölöd Orbánt, hogy inkább szembemész a saját filozófiáddal, csak nehogy igazat kelljen adnod neki bármiben."

Kb. két hete futott nagyot egy Sam Harrissel készített beszélgetés részlete, amiben azt mondta, hogy őt az se érdekelné, ha Hunter Bidennél gyerekek holttesteit találták volna, akkor is Trump ellen szavazott volna.

grundigg 2022.09.04. 16:45:50

@G. Nagy László:

" megkérdőjelezed a nemzetállam létjogosultságát"

Számonkéred rajtam, hogy én megsértődni járok ide, de minden kommentedben hazudsz rólam valamit. Aztán kijavítom, és másnap bedobod ugyanazt a hazugságot.

Nem, nem kérdőjeleztem meg a nemzetállam létjogosultságát. Abban a vitában végig azzal érveltem, hogy a te állításodból milyen logikai következtetések adódnak, és hogy a te definíciód alapján az általad bírált Koncz Zsuzsa valójában csak liberálisabb, mint te. Eközben egy szót nem mondtam arról, hogy nekem mi a meggyőződésem, és különösen hogy mit gondolok a "nemzetállamok létjogosultságáról". Majd miután magát a vitát nem sikerült értelmezned, ezt elég szájbarágósan el is magyaráztam. Erre most ugyanott tartunk, hogy szerinted én megkérdőjeleztem a nemzetállamok létjogosultságát. (Velem ellentétben viszont az általad most hivatkozott Julien Bendának igencsak szar véleménye volt a nemzetállamokról. Te viszont simán besoroltad jobbosnak, mert egy olyan szellemi nagyágyú hivatkozott rá, mint Bayer Zsolt.)

"késhegyre menő vitát folytatsz a baloldali gondolkodásmód védelmében, állítván, hogy ennek semmi köze a külső kontrollossághoz"

Nem folytattam "késhegyre menő vitát", még csak fel se húztam magam - pedig előfordul -, hanem két kommentben leírtam a véleményem, ami arról szólt, hogy a "külső kontrollosság" nem azonos a baloldalisággal. Ebből sem az nem következik, hogy én védtem volna a baloldalt, sem az, hogy én baloldali lennék. Ha azt mondom, hogy Deutsch Tamás haja nem szőke, akkor én nem Deutsch Tamást védem (legfeljebb az igazságot), és nem válok Deutsch Tamás elvtársává.

" az összes írásomban, ahol a progresszió szóba kerül, még véletlenül sem ítélsz el egyetlen őrültséget sem, hanem a szokásos ellenzéki mantrát ismételgeted: ezek álproblémák"

Miután ezek valóban álproblémák és terelések, ezért tudatosan nem megyek bele abba, hogy komolyan vegyelek, mert ezzel máris elérted a célod. (Arról nem beszélve, hogy te lehet, hogy blm-mel kelsz és lmbtq-val fekszel - mint minden igazi budapesti liberális -, de én - mint állításod szerint neomarxista meg nem tudom még, mi a pöcsöm - nem, ezért minden "Meghalt a nyugat" tematikájú posztodhoz félnapi factchenkingre és olvasásra lenne szükségem, de nincs ennyi időm rád.) De ha lenne, akkor sem asszisztálnék a terelésedhez.

Azt állítod magadról, hogy liberális vagy, és neked fontos a szabadság. Miközben szó nélkül tűröd (sőt időnként ünnepeled), hogy a magyar emberek szabadsága napról napra csökken. Ellenben - pont mint a Megafon fizetett propagandistái - folyamatosan azért sírsz, hogy nyugaton megszűnt a szabadság. Teljesen nyilvánvaló a képmutatás és a terelés. Én leszarom, hogy Texasban a konzervatívok (és nem a progresszívek!) mit csinálnak a Bibliával, ellenben nem szarom le, hogy mi lesz az én országommal és az én gyerekeim jövőjével. Te meg éppen fordítva vagy. Az a helyzet G. nagy, hogy te vagy nem vagy magyar vagy nem vagy liberális. Majd ha 10 posztodból 7-ben a magyarok szabadsága miatt aggódsz, és csak 3 szól arról, hogy "Amerikában verik a négereket", akkor majd ez utóbbi posztjaidat is komolyan veszem, és érdemben reagálok rá.

G. Nagy László 2022.09.04. 16:46:39

@Sadist:

"Ez a militáns ateista tízparancsolat értelmezés most elég nagy csalódás volt. Ajánlom figyelmedbe Dennis Prager videóját, amiben részletesen kifejti az egyes parancsolatok értelmezését és elmagyarázza, hogy a nagy egész szempontjából miért fontos mindegyik"

Nézd, én is tudnék érvelni bármelyik mellett, ha ez lenne a házi feladat, mint ahogy ügyvédként-jogászként bármi mellett és bármi ellen szenvedélyesen el lehet köteleződni. Csakhogy blogot azért írok, mert az igazságot keresem. Az általános emberi morál pedig csakis úgy érvényes, ha létezik egy e világi, racionális alátámasztása. Bemondásra, szent iratokra hivatkozva nem fogadok el semmit. Nézd meg a Koránt: az is egy világvallás szent könyve. Követendő? Aligha. (A progresszívek is csak addig simogatják az iszlámhívőket, amíg azok szét nem verik a pride-ot...)

'Kb. két hete futott nagyot egy Sam Harrissel készített beszélgetés részlete, amiben azt mondta, hogy őt az se érdekelné, ha Hunter Bidennél gyerekek holttesteit találták volna, akkor is Trump ellen szavazott volna. "

Tipikus. Én pontosan ezért vagyok kritikus a Bibliával és a konzervatív oldallal szemben is. Ne indulatból, szenvedélyből döntsünk, hanem hűvös, racionális érvek alapján.

G. Nagy László 2022.09.04. 16:49:23

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

"A paráználkodás a Biblia szóhasználatában a házasságtörést ill. a házasság előtti szexet jelenti. "

Továbbá a homoszexuális együttlétet és az önkielégítést is. Mind a négy totál önkényes előírás. Általában sokkal többet veszít az, aki betartja ezeket, mint aki megszegi.

G. Nagy László 2022.09.04. 16:59:09

@Androsz:

"Ezt még Bayer sem állította. Hogy jön ez ide egyáltalán?"

Hogy jön ide egyáltalán??? Olvastad a fenti posztot??? Ismétlem magam: Bayer Zsolt (...) felvázolja a szürreális képet, melyben szakértők vizsgálják a "ne paráználkodj!", a "felebarátod házastársát ne kívánd!", vagy épp a "ne ölj!" parancsolatok jelen korszellemmel való kompatibilitását" Ő maga is belemegy, úgy jön ide.

"A parancsolatok modernista méregetése teljesen fölösleges és improduktív volt"

Ha ez egy egzotikus, rég kihalt törzs kőtáblája volna, talán igazad volna. No de nem erről van szó: az egyik legjelentősebb világvallás máig élő parancsairól van szó. Bayer is csak legyint, amikor a "ne paráználkodj" jön szóba, többször leírta, elmondta, hogy voltak párhuzamos kapcsolatai, ő sem ártatlan e téren. Imádom az őszinteségét. Viszont a képmutatást nem szeretem. Ő maga sem érzi bűnösnek a múltját. Szóval: nagyon is legitim az, hogy végigtekintünk a tízparancsolaton és a világi etika szemüvegén át vizsgáljuk.

"a többi ember legfeljebb erkölcsi útmutatásként használhat föl belőle a te ítéleted szerint kettőt. Ahhoz képest, hogy ez egy vallási mű, egész jó az arány."

Irgalmatlanul rossz arány. „Jaj nektek, törvénytudók, mert az emberekre elviselhetetlenül nehéz terheket raktok" - ezek Jézus szavai, és pontosan erről beszél.

G. Nagy László 2022.09.04. 17:07:09

@Wildhunt:

"a tízparancsolat az én olvasatomban a gyártó használati utasítása. "

Az én olvasatomban pedig egy történelmi karakter önkényes listája. Buddha, Platón vagy Jézus listái sokkal közelebb állnak ahhoz, amit én a gyártó használati utasításának gondolok.

Jézusé például festhetne így is és minden pontja perfekt:

1. Szeresd embertársadat, mint önmagadat!

Az érzelmi felszabadulás azt jelenti, hogy világossá válik számunkra: a másik kárára sosem tudjuk kielégíteni az igényeinket. Csakis azok a kapcsolatok gyümölcsözők, amelyekben mindkét fél szükségletei kielégülnek. Ne tégy olyat a másikkal, amit te sem vennél jó néven!

2. Tedd vissza hüvelyébe kardodat! Aki kardot ragad, az kard által vész el.

Erőszakmentesség. Az agresszió alkalmazása mélyen erkölcstelen. A morál ott kezdődik, hogy emberi interakcióink során nem alkalmazunk kényszert.

3. Ne ítélkezzetek, hogy fölöttetek se ítélkezzenek!

Az erőszakmentesség kiterjesztése. Az emberi értelem legmagasabb szintje az, amikor már mindent értékelés és ítélkezés nélkül tudunk megfigyelni. Az életidegen kommunikáció egyik fajtája az olyan morális ítélet, amely azt feltételezi, hogy akiknek a viselkedése nem a mi értékrendünkhöz igazodik, az hibás vagy rossz ember.

4. Legyetek éberek, mert nem tudjátok sem a napot, sem az órát!

Az éber ember tudatos, felkészült, nyitott, elfogadó. Nem ítélkezik, csak megfigyel, dacára annak, hogy tisztában van a dolgok kettősségével. Konkrét célkitűzései vannak, ismeri képességeit, hiányosságait, és folyamatosan fejleszti magát. Nem rabja az érzelmeinek, képes irányítani azokat a saját elgondolásai mentén. Túllép azon a beállítódásán, hogy csak egy válasz létezik, és csak az lehet a helyes.

5. Legyetek tökéletesek!

Hozzuk ki magunkból a maximumot! Törekedjünk összetett személyiség kialakítására és teljes értékű létezésre! Jellemezze életünket az önfeledt aktivitás, merjünk kockázatot vállalni és kimozdulni a biztonságosnak tűnő komfortzóna mélyéről. Jézus egészen direkt módon arra buzdít bennünket, hogy váljunk azzá, amivé potenciális adottságaink szerint válnunk kell. A legapróbb bizonytalanság sincsen benne, hogy képesek vagyunk-e rá.

6. Ne aggódjatok a holnap miatt, a holnap majd gondoskodik magáról!

Hit, remény és pozitív gondolkodás. Optimizmus mindenekfelett!

7. Ha valaki közületek első akar lenni, legyen mindenkinek a szolgája!

Szolgának lenni – jézusi értelemben – azt jelenti, hogy egy gyümölcsöző emberi interakcióban mi legyünk azok, akik dominánsak, mi tegyük meg az első lépést, és mi irányítsuk a kapcsolat alakulását, mindvégig ügyelve arra, hogy mindkét fél szükségletei kielégüljenek.

8. Legyetek olyanok, mint a gyermekek!

Feltétel nélküli bizalom, az önátadás képessége, játszmamentes őszinteség és felszabadult, tiszta, semmihez sem fogható gyermeki öröm. Ezek nélkül esély sincs a boldogságra.

9. Bocsássatok meg, és nektek is megbocsátanak!

A megbocsátás elsősorban saját pszichológiai szükségletünk. Bizonyos, hogy aki bosszút melenget, az maga tartja sebeit nyitva.

10. Legyetek ti a föld sója!

Tegyük jobbá a világot! Segítsük a békés és együttműködő attitűd terjedését! Éljünk úgy, hogy az bárki számára vonzó és hiteles például szolgáljon!

Sadist 2022.09.04. 17:38:03

@G. Nagy László: "Csakhogy blogot azért írok, mert az igazságot keresem. Az általános emberi morál pedig csakis úgy érvényes, ha létezik egy e világi, racionális alátámasztása."

Pont ez a lényeg, hogy nem. Az általános emberi morált nem tudod levezetni semmilyen racionális, természettudományos tényből, akárhogy is próbálkozol, de ezt már Prager is elmondja a legelső parancsolatnál.

G. Nagy László 2022.09.04. 18:14:47

@Sadist:

"Pont ez a lényeg, hogy nem. Az általános emberi morált nem tudod levezetni semmilyen racionális, természettudományos tényből"

Az már biztos. A fizika, a kémia és a biológia igazságai ide elégtelenek. De ez nem jelenti azt, hogy át kell esnünk a ló túloldalára, és több ezer éves iratokra kell hivatkoznunk. A teljes racionalitás és a teljes irracionalitás között azért van némi mozgástér - a morálfilozófia például ebben a zónában keresendő. Ha kimondjuk azt - vallásoktól, ideológiáktól, tízparancsolattól függetlenül -, hogy minden emberi élet szent, ebből következik az is, az egyik ember tehet erőszakot a másikon. Elég ennyit premisszaként elfogadnunk, hogy erre - tökéletesen csupasz, konzekvens gondolkodással, semmi egyéb ideológiai, vallási szálat nem belekeverve - egy egész világot felépítsünk.

adoc.pub/egyetemesen-preferalando-viselkedesc4ab2369511eebfdf1bb50afe277c5a089971.html

Abban igazad van, hogy a "minden emberi élet szent" premissza is önkényes. Élhetnénk barbár módon is, rabszolgasággal, szabad gyilkolászással, kasztrendszerekkel, egy olyan világban, ahol a puszta erőszak a norma. Csakhogy ez rövidke jövőt jelentene a homo sapiens számára, ráadásul szembe menne MINDEN valaha volt emberi törvénykönyvvel, többek közt a tízparancsolattal is.

Wildhunt 2022.09.04. 18:19:07

@G. Nagy László: itt most szentségtörést fogok elkövetni, de nem hiszem, hogy a mózesi törvényeket Mózes írta volna. Szerintem ezeket a törvényeket nagyon hosszú idő és még több szerkesztés után látjuk a mostani formájukban. Ha elolvasod főleg a 3. és 5. könyvet nagyon az jön le, hogy egy bronzkori, nomádból letelepedővé váló nép szabályrendszerét próbálták koherens formába önteni (több kevesebb sikerrel). Ami az igazi különlegesség az az, hogy egyrészt nem a szomszéd népeket másolták, másrészt az adott korhoz képest kivételesen előremutató és humánus rendszert raktak össze - én ebben látom az isteni ihletést.

2022.09.04. 18:19:29

@G. Nagy László:
erkölcs. erkülcs. az erő külső megnyilvánvulási formája. ez lehet testi, lelki anyagi, szellemi erőfeszítés. a magyarban erre van visszavezetve. az erőre. abból adódik az erény. az általános emberség ennél tágabb értelmű. annak alapja nem evilági bölcselet. a hit.

G. Nagy László 2022.09.04. 18:34:06

@Wildhunt:

"Ami az igazi különlegesség az az, hogy egyrészt nem a szomszéd népeket másolták, másrészt az adott korhoz képest kivételesen előremutató és humánus rendszert raktak össze - én ebben látom az isteni ihletést."

Én ezt készséggel elfogadom, jóllehet kevéssé ismerem az ókori népek törvényrendszereit. Ám ha el is fogadjuk, hogy az adott kor szintjén előremutató és humánus volt, az nem jelenti azt, hogy ma is megállja a helyét. Csupán három érdekesség ezzel kapcsolatban:

1. Szent Ágoston intelmei, gyereknevelési elvei előremutatóak voltak a negyedik században. Ő atyai pofonokat hirdetett, ezek simogatóak voltak ahhoz képest, ahogy az adott kor bánt a gyerekekkel - ma már egyértelműen elítéljük a gyermekverést.

2. Bizonyára ismered az aranyborjú sztoriját: Mózes lejön a hegyről a kőtáblákkal, s haragjában lemészárol 3000 zsidót. AZONNAL felrúgja a saját keretrendszerét. Kurvára nem hiteles a fazon.

3. Jézus feltűnése óta is eltelt 2000 esztendő. Érdekes, hogy az ő gondolatai időtállóak. Van pár krisztusi mondat, amivel vitám van, de a tanítás oroszlánrésze ma is megállja a helyét. Miért nem ebből építkezünk? Minek nekünk a poros és idejétmúlt Ószövetség?

csakférfi 2022.09.04. 18:40:24

Péld. 19,27
Ha nem hallgatsz, fiam, az intésre, tévelyegni fogsz, okos tanítások nélkül!

A biblia pontosan ez... intés és okos tanítás.Gyakorlatilag az összes vallás egy életvezetési tanácsadás.
Azért hogy egységes kerete legyen az együttélésnek a bolygón.

Ezeddig nem jött össze.
Fenntarhatatlan a mostani is. Klíma vagy isten... de büntet.
Nekem annyira világos mint a nap.
Na minden jót a további beszélgetésekhez.

csakférfi 2022.09.04. 18:49:54

@cvsvrs: Igaz.
Erő nem ahhoz kell hogy fizikailag bírd, hanem ahhoz hogy az "útról" ne térj le.
Lao Ce utalt erre
"csak attól félek hogy letérek"

53
Ha van igaz tudásom:
a nagy út-at járom,
s csak attól félek, hogy letérek.
A nagy út sima,
de az embereket vonzzák az ösvények.
Ha pompás a palota:
a szántóföldek begyepesülnek,
a magtárak kiürülnek.
Dísz-köntösben járnak,
éles kardokat hordoznak,
étellel-itallal be nem telnek,
fölösleges javakat halmoznak:
rablás, dicsekvés a neve.
Nem ez az út-nak szelleme.
...
Minden jót!

2022.09.04. 19:28:13

@G. Nagy László:
megint egy erzsike nénis példa. erzsike néni megkérdezte, hogy kit vernek otthon rendszeresen. és a szomszéd lány jelentkezett, hogy őt úgy megpofozta az anyukája, hogy az apukája meg is jegyezte, hogy szegény gyereknek majd leesett a feje. hideg, korlátozó szülők.

- előtte mikor kaptál pofont? kérdezte erzsike. - előtte még sohasem. válaszolta a gyerek. - ez esetben biztos megérdemelted. - igen, feleseltünk az öcsémmel. - miért feleseltetek? azért, mert azt hallottuk a "játszin", hogy így kell csinálni. - ez esetben meséld el a többieknek a játszin, hogy a pofon mennyire fájt. nem sokára anyák napja lesz. ugye vesztek virágot az öcséddel édesanyátoknak a zsebpénzetekből és bocsánatot kértek? igen.

előző este a szomszéd anyuka sírva átjött, hogy a gyerekek folyamatosan feleseltek. és pofon verte a nagyobbikat. és most mi lesz. hogyan fog a gyerekek szemébe nézni.

mi az erkölcsös? az, hogy megnyilvánult az erő. a szülő testi ereje.az is erkölcsös. a lelki ereje. hogy ezek után a gyerek szemébe kellett néznie. a tanító szellemi ereje. felismerte, hogy ez nem valódi bántalmazás. a gyerekek anyagi erőfeszítése. ez az erkölcs.

és nem az, hogy hideg, korlátozó szülői magatartás = rossz.

2022.09.04. 19:38:42

@G. Nagy László:
és az amerikai pszichológiai társaság, az elte bölcsészkara. vagy lao ce nem feltétlen gondolja azt, amit erzsike néni.

a keresztény tanítás az, hogy általános emberség a lényeg. és annak nem evilági alapja van. és ezzel szemben áll a modernitás, amelyik valamilyen racionális felosztásban meg akarja mondani, hogy ez vagy az a mód a "jó". valójában az a modern. és az vagy jó, vagy nem jó.

persze senkit se arra bíztatok, hogy verje pofon a gyereket. csak egy példa arra, hogy nem feltétlen a modernitás a célravezető. erzsike néni azt mondta, hogy pofon vertek, akkor talán azért, mert megérdemelted. és ha tényleg, akkor a többieknek is mondd el. és kérjél bocsánatot. a zsebpénzből ne játékbabát és matchboxot vegyetek, hanem egy nagy csokor virágot édesanyátoknak.

ulpius66 2022.09.04. 20:00:20

Kivonulás Könyve 20. fejezet

A tízparancsolat.

Az Úr ezeket jelentette ki: „Én vagyok az Úr, a te Istened, én hoztalak ki Egyiptom földjéről, a szolgaság házából. Senki mást ne tekints Istennek, csak engem. Ne csinálj magadnak faragott képet vagy hasonmást arról, ami fent van az égben, vagy lent a földön, vagy a vizekben a föld alatt. Ne borulj le ilyen képek előtt és ne tiszteld őket, mert én, az Úr, a te Istened féltékeny Isten vagyok. Azoknak a vétkét, akik gyűlölnek engem, megtorlom fiaikon, unokáikon és dédunokáikon. De ezredízig irgalmasságot gyakorlok azokkal, akik szeretnek és megtartják parancsaimat. Uradnak, Istenednek a nevét ne vedd hiába, mert az Úr nem hagyja büntetlenül azt, aki a nevét hiába veszi. Gondolj a szombatra és szenteld meg. Hat napig dolgozzál és végezd minden munkádat. A hetedik nap azonban az Úrnak, a te Istenednek a pihenő napja, ezért semmiféle munkát nem szabad végezned, sem neked, sem fiadnak, sem lányodnak, sem szolgádnak, sem szolgálólányodnak, sem állatodnak, sem a kapuidon belül tartózkodó idegennek. Az Úr ugyanis hat nap alatt teremtette az eget és a földet, a tengert és mindent, ami bennük van; a hetedik napon azonban megpihent. Az Úr a hetedik napot megáldotta és megszentelte. Tiszteld apádat és anyádat, hogy sokáig élj azon a földön, amelyet az Úr, a te Istened ad neked. Ne ölj. Ne törj házasságot. Ne lopj. Ne tégy hamis tanúságot embertársad ellen. Ne kívánd el embertársad házát, ne kívánd el embertársad feleségét, sem szolgáját, sem szolgálólányát, sem szarvasmarháját, sem szamarát, sem más egyebet, ami az övé.”

Almandin 2022.09.04. 20:29:07

@grundigg: Rémisztővé kezd válni a mai világ. Mind a szélsőjobbosok, mind a szélsőbalosok be akarnak műveket tiltani, olyan ez, mint az inkvizíció, vagy a komcsi éra, amikor börtönbe zárhattak, mert a tulajdonodban volt valami tiltott mű.
Mintha az emberek többségének kezdene elmenni a józan esze.
A mi gyermekvédelmi törvényünk is túlzás, én nem is mentem el a szavazásra. Irodalomtanár panaszkodott, hogy nehéz lesz a középiskolai tananyagot átadnia, mert pl. elvileg nem beszélhetne arról, hogy Szapphó leszbikus volt.
Azért is elképesztő ez a törvény, mert a nagykamaszokat kisgyerekként kezeli. Természetes, hogy pl. egy óvodás előtt nem beszél az ember homoszexuálisokról, de egy kamasz előtt már említhető a létük, természetesen reklámozás nélkül. Azzal meg nem tudom, mit kezdenek, ha pl. két kamasz leszbikus vagy homokos kapcsolatban áll egymással.

TanBá · http://istenteszt.blog.hu/ 2022.09.04. 21:11:54

10 butítás, amit sokan 10 parancsolatnak hisznek

Az úttörőknek és a kisdobosoknak is volt 6-12 pontja, aztán rájöttek az emberek, hogy az csak egy torz ideológiát szolgált. Nincs ez másként a biblia mítoszmesekönyvben leírt 10 butasággal sem.

Még a mesében Mózes is összetörte a butaságát, ami több volt, mint önkritika. Mások ezt persze felkarolták hatalmi eszköznek. Egészítsük csak ki helyesen az értelmezést, amit a történelem igazolt tettekkel és tényekkel:

1. Ne tisztelj más isteneket, mert csak a miénk Über Alles
2. Ne csinálj faragott képet (bálványt) és ne imádd, mert ezt csak nekünk és a mi Führerjeinknek szabad.
3. Isten nevét ki ne mondd, mert még kiderül, hogy kb 10.000 van belőlük.
4. Szenteld meg a hetedik napot, és járj ideológiai továbbképzésre és hülyítésre a templomoknak nevezett pártházakba.
5. Tiszteld apádat és anyádat, és WC-zés után moss kezet.
6. Ne ölj, mert azt csak nekünk szabad.
7. Ne törj házasságot (ne paráználkodj), mert ha már mi nem kefélhetünk egy jóízűt, akkor te sem.
8. Ne lopj, mert nem szeretjük a konkurenciát.
9. Ne tégy hamis tanúságot, mert hazudunk mi helyetted is.
10. Ne kívánd, ami embertársadé, mert az nekünk jár.

Egyébként a 10 parancsolat szövege szinte egy az egyben az egyiptomi halottas könyvből lett átemelve/ koppintva/ plagizálva.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.09.04. 21:25:59

Alapvetően nem.

A gond azzal szokott lenni, hogy az emberek a rosszat jónak hiszik. Sőt, a liberalizmus egyenesen ezt teszi törvénnyé: azt mondja, mivel az ember úgyis rossz, építsünk erre.

2022.09.04. 21:26:06

@Sadist:
világias módon a jogrend építhető fel. a törvénykönyvek.
az általános emberség alapja nem evilági bölcselet (a keresztény hitvilágban legalábbis).

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.09.04. 21:27:47

@grundigg:

"jogszabályoknak is aláesik a Biblia, mert "megjeleníti" a homoszexualitást"

Negatív színben jeleníti meg.

ulpius66 2022.09.04. 21:34:21

Leviták Könyve 20. fejezet

"Ha valaki férfival hál együtt, úgy, ahogy asszonnyal szoktak együtt hálni, ez utálatosság, amelyben mindketten részesek, ezért meg kell halniuk, vérük visszahull rájuk."

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.09.04. 21:36:01

@G. Nagy László:

Az emberi morál alapja nem a racionalitás.

A racionális viselkedés pl. nem az, hogy nem ölök, nem lopok, s nem veszem el más nőját, hanem erős leszek, minden potenciális ellenséget likvidálok, s eleveszem amit akarok. Ez ugyanis alehető legjobb életet biztosítsa számomra.

Nem véletlen, hogy aracionalitásra a liberalizmus hjivatkozik a legjobban. Ott pl. lopás ha valaki letölt egy torrentet, de nem lopás, ha a tőkés éhbérért foglalkoztat valakit. Ez a tőkések etikája, aminek semmi köze az emberi etikához.

Az emberi etikához mindig kell valamilyen felsőbbrendű hivatkozik, szélesebb keret.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.09.04. 21:37:23

@G. Nagy László:

A szexuális erkölcs lényege:
- ne szülessenek családon kívül gyerekek,
- ne váljon el a szex a szeretettől.

Betartása csak segít annak, aki betartja, nem vesz el semmit tőle.

ulpius66 2022.09.04. 21:55:13

Mind e közben........

"CSIKÓSNÉ MÁNYI JÚLIA A SZAVAZATOK TÖBB MINT ÖTVEN SZÁZALÉKÁVAL GYŐZÖTT!"

Újabb kormánypárti siker, ezúttal Óbudán
MAGYAR NEMZET

21 perce

Százhetvenhat szavazatnyi különbséggel, a voksok több mint 50 százalékával győzött a Fidesz Óbudán az időközi önkormányzati választásokon. Csikósné Mányi Júlia, a kormánypártok jelöltje a baloldali pártok közös jelöltjétől, Kappeller Zsuzsannától nyerte el a körzetet.

Mindez annak tükrében is hatalmas eredménynek számít, hogy a III. kerületben 2019-ben 357 szavazattal győzött az ellenzék, sőt Dobrev Klára, a Demokratikus Koalíció politikusa, a párt korábbi miniszterelnök-jelöltje szombaton még kampányolt is a kerületben."

Csikósné Mányi Júlia /FIDESZ/ 750 szavazat (50,1%)
Kappeller Zsuzsanna /DK-MSZP-Párbeszéd-Momentum-LMP/ 574 szavazat (38,4%)

ulpius66 2022.09.04. 22:03:43

Kapeller Zsuzsanna egyebekben az Óbudai DK erős embere.....

2022.09.04. 22:53:35

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
az amerikanizmus azt mondja, hogy az önzés jó. az ázsianizmus azt, hogy az rossz. és az európaiság azt, hogy kinek kinek az ő hite szerint.

a többség az önzést nem tartja jónak. az egyének és a nemzetek többsége sem. és egy kisebbség viszont mégis csak annak tartja. tartsa annak. ez a klasszikus liberalizmus alapmintázata.

Wildhunt 2022.09.05. 00:08:29

@G. Nagy László: hát ezt nem így értettem. Azt akartam ugyanis mondani, hogy a 10 parancsolat nem egy ember találmánya, hanem egy kikristályosodott szabályrendszer. Az, neked van ami nem értelmezhető, nem a parancsolatok hibája. Az emberiség kb. első 5000 évében a ne ölj, ne lopj sem volt értelmezhető.
Plusz egy tény : a szexuális forradalom milliók haláláért, felelős csak Magyarországon (abortusz felfutása).

Corvus69 2022.09.05. 00:14:25

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Rojtosra kúrnám a finom valagad birka! Egy PB gázpalackot is feltolhatsz utánna a seggedbe.

Almandin 2022.09.05. 01:51:27

@Corvus69: Ez nagyon "színvonalas" hozzászólás volt. Remélem, törli a bloggazda.
A névadóid, a corvidok (varjúfélék) tényleg okosak, ne hozz szégyent rájuk.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2022.09.05. 07:26:14

@G. Nagy László: "MÉRSÉKELT KONZERVATÍV - Körülbelül Bayer Zsolt világa" - Ez volt a hét vicce.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2022.09.05. 07:27:32

@Wildhunt: " minden kereszténység- és emberellenes ideológia a ne paráználkodj kiiktatásával kezdte,"

És ezt mivel támasztanád alá?

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2022.09.05. 07:35:16

@ulpius66: Igen, ez komoly győzelem. 100 ezer szavazásra jogosultból elment kb 1300.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.09.05. 07:46:07

@Corvus69:

Sajnos más partnert kell keresned magadnak. Nézz körül a kamupedagógusok tüntijén, ott sok a sorosista progresszív.

G. Nagy László 2022.09.05. 09:40:42

@Almandin: Az a helyzet, hogy szemben a progresszívekkel, én hiszek a szólásszabadságban és a sokszínűségben. Nem állítom, hogy @Corvus69: hozzászólásával sokkal színesebb lett a világ, de a sötét árnyalatok is elférnek a palettán. Ha neki ennyi az érdemi hozzáfűznivalója, hát ennyi.

Ha minőségi szempontokat figyelembe véve cenzúrázni kezdenék, törölnöm kéne minden hozzászólást, amelyben helyesírási hiba maradt, ahol ténybeli tévedést érek tetten, vagy ahol hibás az érvelés. Sokszor a sajátjaimat is...

belekotty 2022.09.05. 09:58:54

@G. Nagy László: Vagy ami nem a poszt témája.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.09.05. 10:07:20

@G. Nagy László:

"Sokszor a sajátjaimat is..."

Becsülöm benned sok egyéb mellett az önkritikára való képességedet. Egyre ritkább tulajdonság a sok ex cathedra nyilatkozó megmondóembert látva.

ulpius66 2022.09.05. 10:07:28

@Corvus69:

NA VÉGRE!!!!!

MEGJÖTT BERENDEL MATYI!!!!!
(pedig én mán azt hittem felkötötte magát örömében a Fidesz újabb, soha nem látott kétharmados győzelme után.....)

ulpius66 2022.09.05. 10:12:16

Persze a mostani választások leginkább arról szólnak, hogy a VÁLASZTÓK BÜNTETIK A BALLIBSI ÖSSZEFOSÁST!!!

Ha a ballibsi választók TÉNYLEG KOMOLYAN VENNÉK azt a jelszót, hogy "a gyurcsányi menjen a 3,14-ba!" akkor TÉNYLEG SOHA NEM SZAVAZNÁNAK AZ IDŐKÖZI VÁLASZTÁSON OLYAN JELÖLTRE, AKIT A DK INDÍT!!!!!
(inkább otthon maradnak, és nyerjen a Fidesz, de a DK végre tűnjön már el!!!!!!!!!!!!!!!!!!!............. természetesen mindezt csak a "fű alatt" tudnák kommunikálni, mert nyíltan senki sem mer szembeszállni a gyurcsányival.....)

ulpius66 2022.09.05. 10:16:35

.... egy hónap múlva SOKKAL OKOSABBAK LESZÜNK!!!!!!!!!!!

BUDAPESTEN A KÖVETKEZŐ EGY HÓNAPBAN ÖT, AZAZ ÖT ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐ VÁLASZTÁS LESZ!

HA EZEKET IS NYERI A FIDESZ, AKKOR TÉNYLEG NAGYON NAGY A BAJ A BALLIBSI VEZETÉSŰ BUDAPESTEN!!!!

birkamenet 2022.09.05. 11:09:28

@ulpius66:

A ballib hülyére élvezi magát attól, hogy most a valuta és életszinvonal válság berobbanásakor mindenhol fidernyákokat rakat be Sorossal az államigazgatásba, hogy az államcsőd majd rájuk szakadjon.

Orbán is megpróbált megszökni a balhé elől külföldre, álcázta is magát Karadzic szakállal, de 3 hét múlva a TEK csak hazahozta.

ulpius66 2022.09.05. 11:28:04

@birkamenet: "A ballib hülyére élvezi magát attól, hogy most a valuta és életszinvonal válság berobbanásakor mindenhol fidernyákokat rakat be Sorossal az államigazgatásba, hogy az államcsőd majd rájuk szakadjon."

Most már értem!

A BALLIBSIK DIREKT VESZÍTIK EL AZ IDŐKÖZI VÁLASZTÁSOKAT, NEHOGY HIVATALBAN LEGYENEK A JÖVENDŐ ÁLLAMCSŐDKOR!
(mondjuk ennél eccerűbb lenne, ha a ballibsik el sem indulnának a választásokon....mind állandójan hülyére verik őket....)

baalint1 2022.09.06. 14:17:33

A 10 parancsolatból az első 3 Istenre vonatkozó parancsolatok, a vallás alapja, hogy követned kell a (kitalált) mindenhatót, ezért kintről nézve teljesen felesleges elemezni, köze nincs az általános erkölcshöz.

A kettő, amit kiemeltél, azok tényleg teljesen általános erkölcsi törvények, viszont megjegyzem, a többi tanítással és vallásos értelmezéssel együtt már annyira nem egyértelműek, mert azok szerint pl. az is a "ne ölj" parancsolat alá tartozik, ha valakinek a halálát kívánod, ami nyilvánvalóan hülyeség, hiszen az nem cselekedet, hogy mit kívánsz, másrészt viszont az pozitívum, hogy a ne ölj alá tartozik a halált nem okozó fizikai erőszak is. Az más kérdés, hogy a gyakorlatban ehhez a parancsolathoz sosem ragaszkodtak a vallásos emberek, illetve az egyházak, lásd pl. háborúban megáldották a fegyvereket, vallási háborúkat indítottak, szenté avattak gyilkosokat, stb., stb., mai példának is ott van az orosz ortodox egyház háború párti feje.

A ne lopj egyérteműbb, de vannak benne megint vitatható határok a mai gyakorlatban, pl. szerzői, vagyoni jogok, de ezek tényleg csak szabályozási részletkérdések.

Az atyádat és anyádat tiszteld parancsolatokkal kapcsolatban az a gond, amikor a szülők nem szolgáltak rá, mert mondjuk kimondottan szemetek voltak a gyerekeikkel, lásd pl. gyerekverő, alkoholista, tróger, nárcisztikus, stb., stb. szülők esetét, szemétség ráerőszakolni valakire, hogy akkor is tisztelje őket. Az általános tisztelet meg mindenkinek kijár, aki nem közelít rossz szándékkal hozzánk, attól függetlenül, hogy szüleinkről van-e szó. Annyi igazságalapja persze lehet, hogy a szülőkhöz kötődünk, illetve fordítva, gyerekeinkhez, ez a kötelék jelent plusz értéket, de nem kizárólagosan, a szüleid vagy gyerekeid cselekedetei igenis felülírhatják az alap köteléket.

A ne paráználkodj-ra én úgy tekintek, hogy a parancs születésének időpontjában praktikus okai voltak, nemibetegségek elkerülése és az utódok vérvonalának követése. Ma, mikor mindenki számára hozzáférhető a védekezés, fogamzásgátlás, ennek semmi jelentősége.

Ami a hazugságot illeti, ebben megint van fekete és szürke zóna is, mivel a hazugság lehet szándékosan ártalmas is. Pl. emberek élete múlhat rajta, ha nem az igazat mondod, illetve szándékosan félrevezetsz valakit vagy valakiket. Pl. ha hamisan tanuskodok egy ember ellen, hogy az börtönbe kerüljön, az erkölcsi és jogi értelemben is bűn. A hazug propaganda hirdetése (nem feltétlenül politikaira gondolok, ide tartozik pl. az áltudományos faszságok szándékos terjesztése, ha tudod, hogy nem igaz) már szürke zóna, amit jogilag nem szabad büntetni, erkölcsileg viszont tekinthető rossznak.

Ami a 9. parancsolatot illeti, egyetértek, csak annyit megjegyzek, hogy az ösztönök által kiváltott cselekedetek már lehetnek rosszak, de hogy ki kit kíván, az semmiképpen nem lehet bűn. 10-el szintén egyetértek.

Igazából én alapból úgy gondolom, hogy a vallás és az erkölcs két egymástól különböző dolog, sok esetben akár ellentétes is lehet egymással. Ábrahám és Izsák történetében az én értelmezésemben Ábrahám a vallást választotta az erkölccsel szemben. Ahogy egyébként a mai katolikus tanítás is ezt írja elő ilyen dilemma esetén, ugyanis a 10 parancsolat legfontosabb parancsolatai a katolikus tanítás szerint az első 3. Valójában ezzel magyarázható az, hogy az egyházak sok esetben az erőszakot is pártolták "Isten nevében". Ez a legtöbb más vallásra is igaz, pl. a protestáns vallásokra is, de a rokon zsidó és muzulmán vallásokra is.

baalint1 2022.09.06. 14:22:24

@G. Nagy László:
Egyszer vitatkoztam egy vallásos melegjogi aktivistával a Biblia és a homoszexualitás témában. Ők úgy tekintenek rá, hogy az Ószövetség törvényei nem vonatkoznak egy az egyben a keresztényekre, mivel ott ugye durvább dolgok is vannak (pl. meg kell ölnöd a kuruzslókat, ha nőt erőszakolsz, el kell venned, állatot kell áldoznod istennek, stb.), az újszövetségi evangéliumokban nem szerepel a homoszexualitás elítélése, amiben szerepel, az Pál levelei, őt meg nem tekinti irányadónak.

Ja, és Szodoma és Gomorát az Ószövetségben úgy tekintik, hogy nem a homoszexualitás volt a gond, hanem az erőszakosság, beleértve a nemi erőszakot is férfi elkövető - férfi áldozat esetében.

baalint1 2022.09.06. 14:23:50

@G. Nagy László:
Bayer Zsolt, mint mérsékelt konzervatív :-))))

baalint1 2022.09.06. 14:32:27

@csakférfi:
Ezek törvények, nem ajánlások, a te értelmezésed alapján meg azok. Pl. a katolikus tanokban az úr napját szenteld meg, nem azt jelenti, hogy lehetőleg pihenj, hanem azt, hogy kötelező misére menned, ha nem teszed, halálos bűn, a farizeusoknál meg ugye a szombat azt jelentette, hogy még segíteni sem segíthetsz másokon.

Az atyádat és anyádat tiszteld parancsolatban nincs kitétel, hogy akkor nem vonatkozik rád, ha a szüleid mondjuk megerőszakoltak. Hangsúlyozom, ez parancsolat, nem ajánlás, tehát nem arról szól, hogy általánosságban szeretjük a szüleinket.

Azon vitatkozhatunk, hogy mennyire van köze másnak ahhoz, hogy ha valaki kurvának áll, és hogy ha két ember között pénzért szex folyik, kinek ártanak vele, miért baj ez, de ez is egy parancs, amely nem csak a kurválkodást, de a házasság előtti szexet is tiltja. Meg a válást is például. Szóval hiába érvelsz egy olyan világképpel, hogy a szex az csak szerelemben van rendben, de valójában azt is sok esetben korlátozza ez a parancsolat. Na meg a szülőkhöz hasonlóan, ez sem ad lehetőséget, hogy ha a házasságban az egyik fél bántalmazott, akkor kiszállhasson.
9. Ha elfantáziálsz, az azt jelenti, hogy kívánod. Ugyanez igaz mások tulajdonára is. A gondolat nem azonos a cselekedettel, a legsötétebb utopisztikus diktatúrában büntetik a gondolatot. Igazából a vallásban is a gondolat kontrollja a legkárosabb, mikor azt ültetik a fejedbe, hogy ha rosszra gondolsz, büntetést érdemelsz.

baalint1 2022.09.06. 14:33:32

@Androsz:
Ez addig szép és jó, amíg a vallásos emberek nem próbálják másokra ráerőltetni az erkölcsi nézeteiket.

baalint1 2022.09.06. 14:37:09

@G. Nagy László:
Jézus azt is mondta, hogy nem törli el az Úr szövetségét, csak megújítja.

Aztán ezt ahány olvasó, annyi féleképpen értelmezi, ezért tudnak cherry pickingelni az Ószövetségből a mai keresztények, ami tetszik nekik, arra hivatkoznak, jellemzően ha más bűnét lehet elítélni, ami nem tetszik nekik, mert pl. ők sem tartják be, azokra meg azt mondják, hogy az Újszövetségben már nincs benne.

baalint1 2022.09.06. 14:46:31

@Wildhunt:
A kommunisták például a gyakorlatban pont hogy átvették azt a szexuális prüdériát, amit a keresztények is hirdettek, szembementek a szexuális forradalommall, szexuális szabadossággal. Egyébként sokminden másban is. Nagyjából épp az erkölcs miatt ért Magyarországon össze az, amit mai konzervatívnak és amit kommunistának neveznek, az eredeti konzervatívok már rég kihaltak, akik ma konzervatívok, azok a Kádár rendszerben szocializálódtak, annak a keresztényektől lopott álszent erkölcsi nézetrendszerét követik.

G. Nagy László 2022.09.06. 15:56:36

@baalint1: Ezúttal nincs vitám veled, szinte mindenben egyetértünk. (Na majd a holnapi posztomnál... Ott mindent másképp látsz majd, mint én :))

baalint1 2022.09.06. 16:09:51

@G. Nagy László:
Azért bízok benne, hogy annak ellenére, hogy nem értek majd egyet vele, nem a szokásos színtiszta propaganda lesz, mint az elmúlt időszakban 10-ből 9 cikkednél, hanem lesz benne valami egyedi gondolatod is. :-)

Sadist 2022.09.06. 22:11:05

@G. Nagy László: "A fizika, a kémia és a biológia igazságai ide elégtelenek. De ez nem jelenti azt, hogy át kell esnünk a ló túloldalára, és több ezer éves iratokra kell hivatkoznunk. A teljes racionalitás és a teljes irracionalitás között azért van némi mozgástér - a morálfilozófia például ebben a zónában keresendő."

Egy vékony rétegnyi vallási fundamentalistát leszámítva egyáltalán nem jellemző a teljes irracionalitás.
Konzervatívként pedig azt vallom, hogy ha valami évezredekig fenn tudott maradni, akkor annak csak van valami igazsága, érvénye, és akármennyire is ellenkezik a racionális gondolkodásunkkal, érdemes figyelni azokban a több ezer éves iratokban foglaltakra.

"Ha kimondjuk azt - vallásoktól, ideológiáktól, tízparancsolattól függetlenül -, hogy minden emberi élet szent, ebből következik az is, az egyik ember tehet erőszakot a másikon. Elég ennyit premisszaként elfogadnunk, hogy erre - tökéletesen csupasz, konzekvens gondolkodással, semmi egyéb ideológiai, vallási szálat nem belekeverve - egy egész világot felépítsünk."

Oké, de miért szent? Miért pont az emberi élet szent? Ahhoz, hogy legyen egy konzisztens erkölcsi keretrendszered, muszáj feltételezni egy felsőbb, embernél bölcsebb és végtelenül nagyobb hatalommal rendelkező entitásnak a létét. Ha te, az emberek egy csoportja, az amerikai elnök vagy az ENSZ főtitkára azt mondja, hogy az emberi élet sérthetetlen, az mit számít? Semmit, mert azt csak egy ember mondja, akinek nincs hatalma más emberek felett.

"Abban igazad van, hogy a "minden emberi élet szent" premissza is önkényes. Élhetnénk barbár módon is, rabszolgasággal, szabad gyilkolászással, kasztrendszerekkel, egy olyan világban, ahol a puszta erőszak a norma. Csakhogy ez rövidke jövőt jelentene a homo sapiens számára, ráadásul szembe menne MINDEN valaha volt emberi törvénykönyvvel, többek közt a tízparancsolattal is."

A megrögzött ateistákhoz hasonlóan te is csak kiragadsz egy dolgot a kereszténységből, amiről azt gondolod, hogy önmagában megállja a helyét és csak arra alapozva fel lehet építeni egy élhető világot, de nem veszed észre, hogy keresztény kultúrában szocializálódtál és pusztán ezért tekinted alapvetésnek, hogy pl. az emberi élet sérthetetlen.
Ahhoz pedig, hogy egy ilyen kultúra kialakuljon és fennmaradjon, szükség van a többi parancsolatra is, mert azok teremtik meg az alapokat. Tényleg azt javaslom, hogy nézd végig Prager videóját, valamint ezt: www.youtube.com/watch?v=RVD0xik-_FM
Régebben én is azt gondoltam, hogy a vallás, kereszténység, tízparancsolat, stb. értelmetlen baromságok, az embernek csak a racionalitásra van szüksége, máig imádom a természettudományokat, de rá kellett jönnöm, hogy olyan dolgok vizsgálatára és értelmezésére, mint a humánum vagy az erkölcs egyszerűen alkalmatlanok.

Sadist 2022.09.06. 22:40:39

Ja tényleg, még az emberi élet szentségével kapcsolatban azt akartam kérdezni, hogy nem érzel ellentmondást, amikor azt mondod, hogy szerinted a nőnek a 3. hónapig engedélyezni kell, hogy legálisan meggyilkolhassa a gyerekét? Ha valaki más volt, aki azt írta, hogy a magyar szabályozás szerinte teljesen jó, akkor nem szóltam.

G. Nagy László 2022.09.06. 23:29:46

@Sadist:

"Régebben én is azt gondoltam, hogy a vallás, kereszténység, tízparancsolat, stb. értelmetlen baromságok, az embernek csak a racionalitásra van szüksége"

Én még mindig itt tartok. Nem vagyok ateista, és tudom, hogy az embernek spirituális szükségletei is vannak. Hiszem, hogy mindannyiunkban ott él Isten egy-egy darabja, szívünkbe írva, génjeinkbe kódolva a törvényt. De ez nem jelenti azt, hogy árukapcsolással rögtön hozzácsapom a hithez az Ószövetséget, Pál leveleit, meg egy rakás ostoba, keresztény dogmát. A jézusi tanítás bőségesen elég.

"nem érzel ellentmondást, amikor azt mondod, hogy szerinted a nőnek a 3. hónapig engedélyezni kell, hogy legálisan meggyilkolhassa a gyerekét?"

teveszmek.blog.hu/2019/03/04/_a_beke_es_szeretet_legnagyobb_romboloja_az_abortusz
süti beállítások módosítása