téveszmék

téveszmék

"Akinek hite van, mindene van"

2024. április 30. - G. Nagy László

jobb_lator.jpg

 

Mindannyian tisztában vagyunk a hétköznapi hit óriási jelentőségével. "Higgy magadban! Higgy a munkádban, a teljesítményedben! Légy kitartó, elszánt, megingathatatlan!" Ez mind oké, ha e világi célokról beszélünk. De mi a helyzet a vallásos hittel? Ki profitál abból, ha transzcendens dolgokban hiszünk?

 

Érteni vélem a jézusi tanítást a szeretetről: semmi sem fontosabb annál, mint hogy ne okozzunk felesleges fájdalmat senkinek. Érteni vélem az ószövetségi törvényeket: valaha mindnek volt valami praktikus haszna. Érteni vélem azt is, hogy az intézményesült kereszténység a bűnre és a bűnbánatra helyezte a hangsúlyt: nincs annál hatékonyabb módja a lelkeken való uralkodásnak, mint amikor mindenki lehajtott fejjel jár. A vallásos hit jelentőségét azonban nem igazán értem. Szeretni, felfogni az erkölcsi parancsolatokat, szabálykövető módon létezni - ez mind simán megy mindenfajta transzcendens fantáziajáték nélkül is. A vallások többsége mégis kulcsfontosságúnak ítéli a hit meglétét. A magam részéről megpróbálok mindenesetre néhány lehetséges magyarázatot összeszedni, miért is oly lényeges ez.

 

HITELESSÉG

 

Minden vallás alapvető célja, hogy híveit valamiféle cselekvésre, magatartásra rávegye. Ebbe beletartozhat a rituálék sokszínűsége, az adott felekezet erkölcsi kódexének betartása, az adakozás, a térítés, a közösség szolgálata, bármi. A nyáj persze számos módon motiválható. Lehet arra hivatkozni, hogy a törvények betartása egybevág az egyén testi-lelki szükségleteivel, csakhogy ez esetben szimpla életmód-tanácsadásról, esetleg pszichoterápiáról beszélünk, nem pedig vallásról. Ha viszont nem az egyén evidens érdeke kerül a fókuszba, hanem az egyház fogalmaz meg kötelező elvárásokat, úgy azoknak muszáj valamiféle hiteles hátteret adni. Amikor Mózes lejött a hegyről a kőtáblákkal, nem mondhatta, hogy az azokra vésett parancsolatok a saját fejéből pattantak ki, mert így üres, öncélú tekintélyelvűséget hirdetett volna. Ha viszont Jahve akaratát közvetíti, az mindjárt más, annak azért van súlya - már ha elég hiszékeny a befogadó közeg. Az egyes felekezetek szemszögéből tekintve ez lehet az alapja annak, hogy a hitet oly magas polcra helyezik.

 

FANATIZMUS

 

Továbbra is az adott vallás aspektusainál maradva: ha bárkit fanatikus tettekre kívánunk rávenni, az biztosan nem fog menni fanatikus hit nélkül. Az elvakult hit keserű gyümölcse szélsőséges esetben a terrorizmus - az ideológiai hátteret adhatja az iszlám, a nácizmus, vagy épp a kommunizmus is; a vallásos megszállottsághoz még istenség sem kell feltétlenül. A kereszténység elmúlt kétezer esztendeje sem a jézusi szeretet töretlen, jámbor hirdetéséről szólt; a terror itt is felütötte a fejét. Akár a vallásháborúkra, akár az inkvizíció intézményére, akár a britek által terrorszervezetnek minősített IRA működésére emlékezünk, ezek mind a katolicizmushoz köthetők. Persze Luther és Kálvin sem a szelídségükről voltak híresek. "Az értelmet át kell verni, meg kell vakítani, és el kell pusztítani. A hitnek lábbal kell taposnia minden értelmet, érzéket és megértést, és bármit is lát, figyelmen kívül kell hagyni és... semmit sem ismerni, csak az Úr szavát." Ezek Luther mondatai - aligha lehetne találóbban megfogalmazni a fanatizmus lényegét. Most képzeljük el mindezek ellenpólusát: az ezredforduló kényelmes jólétben élő nyugati polgárát, aki vendéglőbe, színházba, koncertre, focimeccsre jár. Vajon kíván-e az ilyen háborúzni? Rá lehet-e venni őrült, fanatikus tettekre? Le lehet-e nyomni a torkán bármiféle vakhitet? Aligha. A jómódú, kiegyensúlyozott embertől távol áll a vallásos megszállottság - a káoszteremtők ezt pontosan tudják.

 

VILÁGÍTÓTORONY

 

Érdemes az egyén szemszögéből is felmérni a vallásos hit dolgát. A legtöbb érintett úgy nyilatkozik: szükséges számára egy külső irányjelző, egy amolyan világítótorony, amely mutatja, merre érdemes hajózni. Ez annak az embernek az attitűdje, aki a Sínai-hegy lábánál várja a visszatérő Mózest, és örül a kőtábláknak. Örül annak, hogy megmondják: miként kell élnie. Számomra ez borzasztó fura és idegen. Az életünket ezerféle módon berendezhetjük, ám az bizonyos, hogy az útjelzőinket három különböző kosárból fogjuk válogatni. Lesznek olyanok, amelyeket a személyes ízlésünk formál. Hogy megyünk-e misére vasárnap; hogy gyújtunk-e lámpát sabbat idején; hogy kívánunk-e naponta ötször imádkozni; vagy épp hogy használunk-e füstölőket az otthonunkban. A második kosár a tudományé: mondjon bárki bármit, sosem fogunk megpróbálni csokidiétával fogyni, vagy birkavesével földrengést megelőzni. Az emberiség sok ezer év alatt felhalmozott tudományos megfigyelése épp elég ahhoz, hogy ezek ismeretében egészséges, hatékony és kielégítő életmódot folytassunk. A harmadik pillér a morál: ne bántsunk másokat! Ez egy rendkívül szimpla, minden ember szívébe írt, génjeibe kódolt instrukció. Kész is vagyunk, és azt látjuk: a vallásos hitnek semmiféle valós funkciója nem maradt a hétköznapi iránymutatás terén. 

 

János evangéliuma szerint Tamás épp nem volt a többi tanítvánnyal, amikor a halálból visszatért Megváltó első ízben megjelent számukra. Amikor utólag beszámoltak neki a kopogtatás nélkül érkező, váratlan vendégről, Tamás teljesen adekvát módon reagált: "Hacsak nem látom kezén a szegek nyomát, ha nem helyezem ujjamat a szegek helyére, és oldalába nem teszem a kezem, nem hiszem." Szerencséje volt, mert Jézus egy bő héttel később ismét megjelent körükben, s valójában semmiféle kifogást sem támasztott a tapasztalással szemben: "Nyújtsd ide az ujjadat és nézd kezemet! Nyújtsd ki a kezedet és tedd oldalamba!" Az engedékenységet mindenesetre némi szemrehányás is követi: "Hittél, mert láttál. Boldogok, akik nem látnak, mégis hisznek." Számomra kissé lehangoló, hogy János olyan mondatokat ad Jézus szájába, amelyek visszatérést jelentenek az ószövetségi szellemhez, vagyis a vakhit itt is értékesebbnek ítéltetik a bizonyosságnál. Tamáson rajta is ragad a hitetlen jelző, s bár az egyház szentként tartja számon, e tettét a templomi szószékről nem sűrűn dicsérik. Pedig Tamás helyesen járt el: ahol van mód a tudományos megtapasztalásra, ott aligha érdemes a vallásos hit gyengécske fényű világítótornyára hagyatkozni.

 

GONDVISELÉS

 

Ez az az elem, amelynek az egyén szempontjából lehet valódi értelme, létjogosultsága. Száguldozunk egy rideg kődarabon a táguló világegyetemben, kiszolgáltatva természeti katasztrófáknak, járványoknak és a saját ostobaságainknak. Halvány fogalmunk sincs, mit hoz a holnap, meddig tart a földi létünk, s hogy van-e bármi azon túl. Egy ilyen végtelenül bizonytalan világban sokaknak jólesik a tudat, hogy nem vagyunk magunkra hagyva; a Teremtő rajtunk tartja óvó tekintetét. Vigaszt jelent a feltámadás ígérete is. Ahogy múlik az idő, egyre sűrűbben járunk temetésekre - akármilyen gyermeteg ábránd is, hogy eltávozott szeretteinkkel a túlvilágon újra találkozunk, más reményünk erre aligha akad. Az isteni gondviselésben való hit ártatlan és ártalmatlan dolog, jóllehet merev dogmarendszerrel bíró, intézményesült vallás ehhez a legkevésbé sem szükséges.

 

ISTENI SZEMMEL

 

Ha a hívőt és hitetlent kívánjuk költői módon szembeállítani, sokan a Golgotához, egész pontosan a Megváltóval együtt megfeszített két latorhoz térünk vissza. Pilinszky így ír: "Ismerem Jézus éjszakáit, és a bal lator istentelen magányát." Mit is mond a szóban forgó gonosztevő? "Nem te vagy a Krisztus? Szabadítsd meg hát magad és minket is!" Ez közel sem ugyanaz a hang, mint a csúfolódó bámészkodóké. Ebbe bele lehet látni a hitet. No nem a vallásos jellegűt, hanem a hétköznapit, a túlélésre játszót, azét, aki nem adja fel, amíg le nem fújták a meccset. Ez volna hát az istentelen magány? Hiszen ezt mindannyian ismerjük... A jobb lator rászól: "Nem félsz az Istentől? Hisz te is ugyanazt a büntetést szenveded. Mi tetteink méltó jutalmát kapjuk. De ő nem csinált semmi rosszat." Látszik, hogy képben van; korrekt a helyzetértékelése és a hozzáállása is. Azután Jézushoz fordul: "Emlékezzél meg rólam országodban!" Úgy tűnik, ennyi elég is. Pár jó szó és egy csipetnyi hit, s már kész is vagyunk: "Bizony mondom neked, még ma velem leszel a paradicsomban." - így hangzik a krisztusi ígéret. Vajon mi a jobb lator kiemelkedő, jutalmat érdemlő erénye? A bűnbánat? A tisztességes bánásmód? Ezek minden ép lelkű embert jellemeznek, s alapvető kellékei a földi létezésnek. A túlvilágban való hit? Csakhogy az nem érdem. Ez vagy van, vagy nincs - aligha rajtunk múlik. Tudással, tanulással, gyakorlással nem igazán fejleszthető a hiszékenység. Sőt.

 

Ha létezik bármiféle mindenható istenség, az ő szemével nézve nem oszt, nem szoroz, hogy hányan hisznek benne; hatalmát, teremtő erejét, tökéletességét ez a legkevésbé sem befolyásolja. Ha létezik bármiféle istenség, amely az utolsó ítéletkor arra teszi a hangsúlyt, hogy az érintett hisz-e benne, úgy az egy gőgös, felfuvalkodott hólyag volna, nem pedig jóságos mennyei atya.

 

***

 

Továbbra sem látom át, mit nyújt a világ számára a vallásos hit. Jézus rendes fickó és okos dolgokat tanít - ezt nem nehéz belátni, ám útravalóinak zöme a földi létezésben jelent segítséget. A gerincünk belül épül, az iránytűnket a szívünkben hordjuk - a transzcendencia ehhez nem sokat ad hozzá. Jó érzés hinni, hogy valahol vigyáznak ránk, ám jómagam sosem venném a bátorságot, hogy ezt az erőt Odinnak, Jáhvénak, vagy Ozirisznek kereszteljem, s kisded fantáziavilágomat tévedhetetlen vallássá dagasszam. Ha Isten létezik is, nem szól, nem jelez, nem mutatja meg magát. Vagy legalábbis nem sűrűn és közel sem mindenkinek.

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr2318387317

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wildhunt 2024.04.30. 09:22:43

1 Korinthus 15:19 HUNK
Ha csak ebben az életben reménykedünk a Krisztusban, minden embernél nyomorultabbak vagyunk.

Serény Vélemény 2024.04.30. 09:47:39

"Vajon mi a jobb lator kiemelkedő, jutalmat érdemlő erénye?"

Egyszerű: " Mi tetteink méltó jutalmát kapjuk. "

Más szóval: "az ítélet, amit a tetteink miatt kiszabtak ránk, teljesen jogos."

Ennek az el-, és beismerésével kezdődik a megtérés.

G. Nagy László 2024.04.30. 09:51:42

@Serény Vélemény:

"Ennek az el-, és beismerésével kezdődik a megtérés."

Számomra nem okoz gondot, hogy elismerjem, ha tévedtem, hibáztam, helytelenül cselekedtem. Ez már a megtérés? Alig hiszem. Ez még csupán az e világi, földi normalitás.

G. Nagy László 2024.04.30. 10:06:48

@Wildhunt:

"Ha csak ebben az életben reménykedünk a Krisztusban, minden embernél nyomorultabbak vagyunk."

Nagyon nem értek egyet. Ez gyilkos matek.

ÁTLAGOS EMBERI REMÉNY > JÉZUS ADTA FÖLDI REMÉNY

Ez azt jelentené, hogy Jézus használhatatlan dolgokat tanított az e világi létezés kapcsán. Jézus instrukciói így önmagukban önsorsrontást jelentenek, betartásuk színtiszta veszteség az ember számára, a profit csakis odaát keletkezik. Talán ez a legnagyobb téveszme a kereszténységben. Nem véletlen, hogy páli gondolat.

Ugyanez helyesen:

ÁTLAGOS EMBERI REMÉNY < JÉZUS ADTA FÖLDI REMÉNY < JÉZUS ADTA FÖLDI ÉS MENNYEI REMÉNY

Nem feladatom, hogy azt boncolgassam, kinek-kinek melyik differencia a jelentősebb. Számomra - és valójában senki számára, aki Jézust érti - nem vitás, hogy a krisztusi tanítás elképesztő bölcsességeket tartalmaz földi létezésünk kapcsán. Ezt a józan keresztények sem tagadják - engem szerzetesek tanítottak, sok barátom akad köztük, ők sem vallanak mást. A túlvilág ígérete számomra csupán hab a tortán, de azzal sincs baj, ha valakinek ez jelenti a fő fogást. De a páli mondat abszolút fals, érdemes volna tűnődnöd rajta.

Serény Vélemény 2024.04.30. 10:18:54

@G. Nagy László: "Emlékezzél meg rólam országodban!"
röviden: Jézus - és csak Jézus - tud az ember halála utáni/túlvilági sorsával kapcsolatban pozitív döntést hozni.

G. Nagy László 2024.04.30. 10:52:27

@Serény Vélemény: Értem, de ez egy színtiszta hitbéli elem. Nem fogom tudni sem megerősíteni, sem cáfolni.

Én próbálom hinni, hogy van feltámadás. Jó móka lenne, ha volna. Ha pedig Jézus az, aki dönt a sorsunk felett, úgy egyetlen percig sem aggódom magam miatt; jó kezekben van a jövőm :)

Serény Vélemény 2024.04.30. 11:11:29

@G. Nagy László: "Jó móka lenne, ha volna. "

Mondom, hogy nem érted! Ha értenéd, akkor:
Károli Gáspár » Pál Apostolnak Korinthusbeliekhez írt első levele » 15. fejezet:
16. Mert ha a halottak fel nem támadnak, a Krisztus sem támadott fel.
17. Ha pedig a Krisztus fel nem támadott, hiábavaló a ti hitetek; még bűneitekben vagytok.

Ez roppant egyszerű: ha _nem_ hiszed, hogy Jézus feltámadott (tehát van feltámadás), akkor a hited hiábavaló, vagyis még a bűneidben vagy, akkor pedig már elkárhozott vagy, akár aggódsz magad miatt, akár nem.

G. Nagy László 2024.04.30. 11:39:07

@Serény Vélemény:

No igen, erről szól a fenti poszt.

"ha _nem_ hiszed, hogy Jézus feltámadott (tehát van feltámadás), akkor a hited hiábavaló, vagyis még a bűneidben vagy"

Valóban ez a páli gondolkodási struktúra. És ez az, ami köszönőviszonyban sincs a jézusi tanítással. Ez két teljesen különböző iskola.

Pál önkényesen összekapcsolja a hitet a bűnnel. Ez morálfilozófiai nonszensz. A kettőnek nincs, és nem is lehet semmiféle köze egymáshoz. Élhetsz hatalmas hittel és bűnökkel, de lehetsz totál bűntelen mindenféle hit nélkül is. Ez olyan egyszerű, mint az 1x1. Még az egyház is használja az anonim keresztény kifejezést.

Serény Vélemény 2024.04.30. 11:55:47

@G. Nagy László: "Élhetsz hatalmas hittel és bűnökkel, de lehetsz totál bűntelen mindenféle hit nélkül is."

Nem, nem lehetsz bűntelen. A természeted - amit Ádámtól örököltél - kiszolgáltat téged a bűn és a halál uralmának. másképpen fogalmazva: "Mert miképpen egy embernek engedetlensége által sokan bűnösökké lettek: azonképpen egynek engedelmessége által sokan igazakká lesznek."

(Károli Gáspár » Pál Apostolnak Rómabeliekhez írt levele » 5. fejezet 17. vers)

Wildhunt 2024.04.30. 12:50:28

@G. Nagy László:
Pál önkényesen összekapcsolja a hitet a bűnnel

Nem tesz ilyet. A hitet a megváltással kapcsolja össze, ahogy azt Jézus (és nyomán az összes apostol, meg utána jövő vallásfilozófus) is tette.
Megfogadtam magamnak, hogy nem megyek bele ilyesmibe blogokon, de mire való az ilyen fogadalom, ha nem arra, hogy megszegjük :D

Az első dolog, amit ugye tisztáznunk kell, az a bűn fogalma.
Szerinted ez kizárólag az aktív erőszakot jelenti. Ezzel, engedelmeddel, kb az összes értékelhető filozófus NEM ért egyet, mondjuk Konfuciustól Popper Péterig (bár ez utóbbi értékelhetőségét azért vitatom). Még a bűn létezését is többen tagadják, mint ahányan leredukálnák az aktív erőszakra. Ezt persze vitathatod, de minek :D.
A második, hogy Jézus az átlagnál is szigorúbb volt bűn dolgában, lásd Hegyi Beszéd. Itt a mózesi törvényeket kb a betarthatatlanságig fokozza és ÁLTALÁNOSÍTJA. János evangéliumában kicsit részletesebben is végigviszi a bűn fogalmát, vagyis MINDEN bűn, ami távol tart Istentől. Addig megy, míg azt is leírja, hogy aki átkozza a felebarátját, az épp úgy méltó a kárhozatra, mint a mezei gyilkos. Jézus legnagyobb gondja a zsidókkal épp az volt, hogy meg voltak győződve arról, hogy amennyiben betartják a törvény betűjét, amiből persze mindenféle ügyvédkedéssel kivételeket is képeztek (lásd a Manhatten feletti drótkötél), akkor már nincs is semmiféle tartozásuk Isten felé. Jézus egyik legfontosabb üzenete az, (amit jó pár cikked alatt én is képviselek) hogy nem a törvény betűje, hanem a törvényalkotó szándéka az irányadó.
Node akkor mi a megoldás? Hát az, hogy bár a bűn büntetést érdemel, de van valaki, aki ezt a büntetést helyettünk, önként elviselte. Minden eddig elkövetett, és jövőben elkövethető bűnünkért egyszerre. (Római levél, bár Pált nem szereted.)
Ez az, ami megkülönbözteti végül a kereszténységet minden más vallástól: itt összesen 1 dologra van szükséged ahhoz, hogy a bűn büntetésétől végleg megszabadulj: hit Jézusban és az ő áldozatában, valamint ez után az ő elveinek és tanításának követése. No ez a legutolsó (elveinek és tanításának követése) az, amit az emberiség 2000 éve nem tud megemészteni, az ezen való BÉKÉS vita tehát szükséges és helyénvaló. Az első lépés viszont, a bűn létezésének felismerése ÉS az arra való megoldás a kereszténység alapja. Amíg ez nincs meg (valaki nem ismeri el a bűn létezését és a megoldás szükségességét), kb felesleges minden kereszténységgel kapcsolatos vita, ez az a "kályha" ahonnan el kell ugyanis indulni.

G. Nagy László 2024.04.30. 12:56:37

@Serény Vélemény:

"A természeted - amit Ádámtól örököltél - kiszolgáltat téged a bűn és a halál uralmának."

Ez nem igaz ebben a formában, ráadásul itt is árukapcsolást látunk. A halál - jelenlegi tudásunk, technológiánk alapján - elkerülhetetlen, ez biológiai tény. A bűnnek ehhez semmi köze. Az nem elkerülhetetlen. Az döntés kérdése. Éppen a szabad akaratod az, amely lehetővé teszi, hogy bűntelen maradj.

"Mert miképpen egy embernek engedetlensége által sokan bűnösökké lettek"

Nyilvánvaló nonszensz. Senki nem lesz bűnössé más tette által. Kitalált karakterek cselekedetei által pláne.

Nem velem, a II. vatikáni zsinattal vitatkozol. A jezsuita blogról:

"Létezhet, s nyilvánvalóan létezik is olyan ember (ő volna az „anonim keresztény”), aki anélkül is, hogy valaha hirdették volna neki az evangéliumot, vagy kifejezetten tanították volna a keresztény hitigazságokra, Isten kegyelmében él. Ott ugyanis, ahol egy emberi személy bizalommal elfogadja a sorsát (a betegségekkel és szenvedésekkel, az örömökkel és ünnepekkel, a derűs és kemény napokkal együtt), aki próbálja megtenni a tőle telhetőt (ami persze nem megy Isten kegyelme nélkül), igazságosan cselekszik, szereti felebarátját és hűen követi a lelkiismeretét; nos, az ilyen ember megvalósítja azt, amit „hitnek, reménynek és szeretetnek” nevezünk, és emiatt elmondható róla, hogy „megigazult”, vagyis olyan ember, akiben Isten szent lelke él és aki által Ő cselekszik. Nos, az ilyen ember hitünk szerint halála után közvetlenül találkozik Istennel, azaz az üdvösségre jut. Ezt nem én mondom, hanem a II. Vatikáni zsinat tanítja."

Wildhunt 2024.04.30. 13:03:48

@G. Nagy László: Nyilvánvaló nonszensz. Senki nem lesz bűnössé más tette által. Kitalált karakterek cselekedetei által pláne.

Úgy érted nincs minden ember alaptermészetébe beleépítve a szabályszegés? Tökmindegy, milyen szabályról is van szó?

Wildhunt 2024.04.30. 13:05:35

@G. Nagy László: Ezt nem én mondom, hanem a II. Vatikáni zsinat tanítja.

Meg a Római Levél, meg a Zsidókhoz írt levél, meg a Teremtés könyve. Tényleg nem értem, mi bajod van Pállal meg Mózessel ezek után :D

Serény Vélemény 2024.04.30. 13:16:11

@G. Nagy László: "aki anélkül is, hogy valaha hirdették volna neki az evangéliumot"

Hát ja, csakhogy európai ember nem tud ilyen lenni, mert neki hirdették már az evangéliumot.

G. Nagy László 2024.04.30. 13:23:54

@Wildhunt: Sok mindent hasonlóan látunk, néhány dolgot nem.

"Ezzel, engedelmeddel, kb az összes értékelhető filozófus NEM ért egyet"

John Locke, John Stuart Mill, Herbert Spencer, Ludwig von Mises, Ayn Rand - így elsőre.

"Jézus legnagyobb gondja a zsidókkal épp az volt, hogy meg voltak győződve arról, hogy amennyiben betartják a törvény betűjét, amiből persze mindenféle ügyvédkedéssel kivételeket is képeztek (lásd a Manhatten feletti drótkötél), akkor már nincs is semmiféle tartozásuk Isten felé."

Egyetértek. Mindketten ostobaságnak és nevetségesnek tartjuk a formális és értelmetlen szabályok betartását. A különbség köztünk technikai jellegű: Én hiszek abban, hogy az erkölcs és a jog találkozhat; hogy piszok könnyű eltörölni a régi, feleslegessé vált intézkedéseket, s hogy nem sokkal nehezebb mutatvány törvénybe foglalni a józan morált úgy, hogy az a hétköznapi világunk eseményeinek 99,99%-át lefedje.

Jézus legnagyobb gondja a képmutatással volt, miközben egy rossz törvényrendszer erre lehetőséget biztosít. Jézus szíve szerint azt mondta volna (és valójában azt is üzeni): kukázzátok ezt a sok felesleges szarságot! De ez nem lett volna diplomatikus, ezért más kommunikációs eszközhöz nyúlt: "nem eltörölni jöttem a törvényt..." full kamu, tíz perc múlva már arról beszél, mekkora faszság a sok szombati megkötés.

G. Nagy László 2024.04.30. 13:26:54

@Wildhunt:

"Úgy érted nincs minden ember alaptermészetébe beleépítve a szabályszegés? Tökmindegy, milyen szabályról is van szó?"

A szabályszegés az nem bűn. Te hozhatsz olyan szabályt, hogy délig csak kézen állva közlekedhetünk. Minden életképes ember meg fogja szegni. Az életösztön ezerszer erősebb, mint a szabálykövetés belső igénye.

alöksz róz 2024.04.30. 13:53:55

@Wildhunt: "A hitet a megváltással kapcsolja össze" - és mitől kell megváltani

Wildhunt 2024.04.30. 14:56:39

@alöksz róz: A bűn büntetésétől. Ha téged ez nem érdekel, úgy nyugodtan hagyd figyelmen kívül. Persze az utolsó ítéletnél majd mondom, hogy én szóltam...

Wildhunt 2024.04.30. 15:03:25

@G. Nagy László: nem eltörölni jöttem a törvényt...

Dehogy kamu! A teljes isteni törvényt teljesen betöltötte.

Missest nem olvastam, de a többiek eléggé mindent a közgazdaságra vezetnek vissza (racionális vagy irracionális önérdek). Amiről tényszerűen tudjuk, hogy az ember nem így működik.
Külön köszönet Rand-ért. A Veszett Világ egy remekmű (szerintem).

Serény Vélemény 2024.04.30. 15:03:44

@alöksz róz: A "megváltás" tulajdonképpen egy egyszerű jogi aktus: a törvény értelmében egy - közeli vérrokonnak - a kötelessége, hogy az adós-rabszolgaságba süllyedt tesóját kiváltsa azáltal, hogy kifizeti az adósságait.

lásd még: Károli Gáspár » Mózes harmadik könyve - A léviták egyházi szolgálatáról » 25. fejezet
47. És ha a jövevény vagy zsellér vagyonra tesz szert melletted, a te atyádfia pedig elszegényedik mellette, és eladja magát a melletted lévő jövevénynek, zsellérnek, vagy jövevény nemzetségéből való sarjadéknak:
48. Mindamellett is, hogy eladta magát, _megváltható_ legyen; akárki megválthassa azt az ő atyjafiai közül.
49. Vagy nagybátyja, vagy nagybátyjának fia váltsa meg azt, vagy az ő nemzetségéből való vérrokona váltsa meg azt, vagy, ha módja van hozzá, maga váltsa meg őmagát.

Wildhunt 2024.04.30. 15:06:37

@G. Nagy László: Persze ettől még "I stand corrected", még ha nem értem is miért kell materialista filozófusokat idekeverni. Attól még, hogy a felsorolt filozófusok tényleg kiválóak, a materializmusra épülő filozófiai rendszerek alapvetően hibásak.

alöksz róz 2024.04.30. 15:14:06

@Wildhunt: hát akkor áttételesen megiscsak a bűnnel köti össze a hitet

alöksz róz 2024.04.30. 15:17:20

@G. Nagy László: "A szabályszegés az nem bűn" - ezért visítoztak a ballibek, hogy böjte bűnözőnek nevezte őket... de hát a vallásban a bűn meg a hétköznapi ember által alkotott szabályok szerinti bűncselekmény már régen nem ugyanaz

alöksz róz 2024.04.30. 15:18:13

szerintem amúgy igaza van a lacinak, jól elbaszta ez a szent pál a kereszténységet

G. Nagy László 2024.04.30. 15:37:30

@Billy Hill: De jó ez a szám! Pokoli nagy Pokolgép rajongó voltam egykoron, de ezt még sosem hallottam. Parádé!

G. Nagy László 2024.04.30. 15:41:18

@Serény Vélemény:

"A "megváltás" tulajdonképpen egy egyszerű jogi aktus: a törvény értelmében egy - közeli vérrokonnak - a kötelessége, hogy az adós-rabszolgaságba süllyedt tesóját kiváltsa azáltal, hogy kifizeti az adósságait."

Ez az erkölcstelenség szentháromsága.

1. Elfogadni az adósrabszolgaság intézményét.
2. Kötelességet róni a hozzátartozóra.
3. Ebből vezetni le az isteni megváltást.

Ez a sztori a bűnben fogant és oda is tér vissza. Nagyon beteg.

Serény Vélemény 2024.04.30. 15:43:08

@G. Nagy László:
"Ez az erkölcstelenség szentháromsága."

Ha saját magadnak vagy istene, akkor meglehet. Csak a probléma, hogy rosszul választottál istent.

G. Nagy László 2024.04.30. 15:48:34

@alöksz róz:

"szerintem amúgy igaza van a lacinak, jól elbaszta ez a szent pál a kereszténységet"

thanks

"de hát a vallásban a bűn meg a hétköznapi ember által alkotott szabályok szerinti bűncselekmény már régen nem ugyanaz"

És ez épp elég baj. A kereszténység és az iszlám szerint a homoszexualitás bűn. A woke szerint a homofóbia a bűn. Ez így nem fog menni. Nyilvánvaló, hogy egyik sem bűn, mindkettő ízlés dolga. De annál, hogy két világlátás ennyire távol áll egymástól, már csak az nagyobb gáz, hogy ezeket a szarkavarók összeengedik, hogy egy nyílt társadalom keretén belül gyilkolásszák egymást.

Wildhunt 2024.04.30. 16:49:01

@alöksz róz: persze. Az alma is azért piros, mert süt a nap.

alöksz róz 2024.04.30. 17:53:16

@G. Nagy László: "És ez épp elég baj. A kereszténység és az iszlám szerint a homoszexualitás bűn." - és mi ezzel a baj?
nincs belőle senkinek semmi hátránya életében.

alöksz róz 2024.04.30. 17:54:58

@Wildhunt: ja. és nem fordítva, mint a megváltásnál.

Boldeone2 2024.05.01. 22:28:09

@G. Nagy László: A gerincünk belül épül, az iránytűnket a szívünkben hordjuk - a transzcendencia ehhez nem sokat ad hozzá. Jó érzés hinni, hogy valahol vigyáznak ránk.."

- Csak arra vigyáznak - és az sem biztos, csak egy vélelem- aki hisz Istenben. Ha valaki azt várja a teremtőtől, hogy az vigyázzon rá, akkor el kell hinni a tanítást! Egyébként mi értelme lenne?
No, meg pl nihilistára eleve miért igyázzon a teremtő?
Ahhoz sokat kell tenni a közért, azaz: altruistának kell lenni! A valódi altuista azonban nem hitből, mögöttes kényszerből, hanem belső késztetésből cselekszik ( anonim adományozók, pl)

Boldeone2 2024.05.01. 22:44:41

Az "iránytű a szívben" hosszas folyamat eredményeképp alakul ki. Első a nevelés : hogyan nevelték a szülők az embert. Valamennyit régebben az iskola is hozzá tudott ehhez tenni...
Lehet a vallásból is erőt meríteni, mert alapjában a kereszténység is arról beszél, hogy "Legyetek jók, ha tudtok, a többi nem számít!"
Lehet - bármilyen meglepő- a progresszív gondolkodásból is jó iránytű, pl a környezettudatosság, az élet tiszlelete elve, stb, mind progresszív elvek. Vagy az egyenlő emberi méltóság elve...

A baj akkor van, ha nincs semmilyen iránytő: nem volt jó nevelés, nincsenek erkölcsi elvek...

Csak a hiper-racionalizmus van, vagy a nihilizmus. A nihilista nem érti meg soha a valamilyen mértékig altuistát

Nyilván mindnyájan önzők vagyunk, ez genetikai program, de nem mindegy mennyire...A magasan szocializált emberek altruisták is...

Az altuizmus viszont nem egyenlő a nyápickodással! Mostanában a szélsőjobb kezdett el puhánykodni....Az altruista odaver "ahová köll"! A segítség nem a tehetetlen szemlélődést jelenti!
Furcsa ez, hiszen régen John Lennonék mást gondoltak, de változik a világ...Minden a feje tetejére fordult....

alöksz róz 2024.05.01. 23:00:37

@Boldeone2: "a környezettudatosság, az élet tiszlelete elve, stb, mind progresszív elvek" - :DDD

alöksz róz 2024.05.01. 23:01:35

@Boldeone2: "Nyilván mindnyájan önzők vagyunk, ez genetikai program, de nem mindegy mennyire...A magasan szocializált emberek altruisták is..." - az altruizmus is genetikai program.

Boldeone2 2024.05.01. 23:34:01

@alöksz róz: Valamilyen szinten az, de sok embernél ez abszolút hiányzik, helyette csak önzés van. Ami egy működő életstratégiának tűnik...

Megváltozott a világ, egy posztmodern világban élünk, kevésbé érdekes a más ember sorsa, illetve csak akkor, ha " győző"....Csak vesztes ne legyen az ember...

Boldeone2 2024.05.01. 23:46:57

Kicsit off, kicsit idevág...

Romát soha nem láttam még altruistáskodni. Sem faültetésen, sem önkéntes szemétszedésen, sem népkonyhán, sem állatsegítőn nem láttam még romát...

Ha van pénzük, azt azonnal elbaxxák, saját magukra, esetleg a pereputtyra... Ez ősi, " előember " beidegeződés" vagy nem tudom mi...

Én azt gondolom, hogy az altruizmus - bár lehet genetikai alapja - inkább a tanult viselkedésminta. Sok esetben inkább a felső középosztályt jellemzi, gyakran tanultabb emberek, gyakran nők...

Pl nyugaton vannak olyanok, akik több ezer eurót fizetnek, hogy egy afrikai menekülttáborban dolgozzanak - ingyen...

Ez kicsit nekem őrület, túlzás, a másik véglet...

Ha viszont mindenki csak egy kicsit lenne altruista, már jobb világban élhetnénk...

Orbán a másik véglet: elképesztően önző ( előember stílus...)

alöksz róz 2024.05.01. 23:51:54

@Boldeone2: "Valamilyen szinten az, de sok embernél ez abszolút hiányzik, helyette csak önzés van. Ami egy működő életstratégiának tűnik..." - az már a megváltozott környezet hatása

G. Nagy László 2024.05.01. 23:55:42

@Boldeone2:

"a környezettudatosság, az élet tiszlelete elve, stb, mind progresszív elvek. Vagy az egyenlő emberi méltóság elve..."

Lófaszt. A progresszió egyetlen dologról szól: a káoszteremtésről a normalitás tagadása és megcsúfolása által. Amiket írsz, az mind a normalitás része, semmi köze a posztmodern őrülethez.

"Az altruista odaver "ahová köll"!"

Erről a faszságról beszélek. Woke-progresszió = marxizmus.

"Furcsa ez, hiszen régen John Lennonék mást gondoltak, de változik a világ...Minden a feje tetejére fordult."

Semmi furcsa nincs ebben. Lennon a jó oldalon állt. Voltak elvei. Neked nincsenek, csak mész, amerre az ideológiai vezetőid mondják. Ha Biden holnap a békekötés fontosságáról fog beszélni, úgy te is. Sőt megesküszöl majd mindenre, hogy mindig is ezt képviselted...

alöksz róz 2024.05.01. 23:57:05

@Boldeone2: nem, az előember sokkal inkább altruista volt a 21. századi embernél.
sokkal szűkebb volt viszont a kör, akikre vonatkozott: a saját falkára.
így van ez a cigányoknál is.

G. Nagy László 2024.05.02. 08:01:11

@alöksz róz:

"sokkal szűkebb volt viszont a kör, akikre vonatkozott: a saját falkára."

No de ez az, amit nem nevezhetsz altruizmusnak. Ez egy törzsi ösztön csupán: összetartás a genetikai rokonokkal.

Az altruizmus ott kezdődik, hogy anonim módon adományozol olyanoknak, akik számodra ismeretlenek, vagy legalábbis nem rokonok, nem közeli barátok.

G. Nagy László 2024.05.02. 08:15:29

@Boldeone2:

Még két gondolat.

"Az altruista odaver ahová köll"

Csak hogy világos legyen: az altruista nem ver oda sehová. Akiről te beszélsz, az a vörös fasiszta. Az altruista csupán jótékonykodik, tökéletesen önzetlenül, minden erőszak nélkül.

"Orbán a másik véglet: elképesztően önző"

Én immáron 36 éve figyelem a pályáját. Minden jelentősebb beszédét és interjúját hallottam. De halvány fogalmam sincs róla, hogy Orbán önző-e, avagy sem. A benyomásom az, hogy az átlagnál nagyvonalúbb, de ez nem számít.

Ami lényeges, az az, hogy POLITIKUSKÉNT milyen. És ebben a szerepében egyetlen tisztességes ember sem lehet altruista. Magánemberként mindenki olyan nemes célt támogat, amilyet csak szeretne (lásd: idehaza semmi sem gátol meg téged sem, hogy adakozz bármilyen célra), de politikusként MÁS EMBEREK pénzét költöd. Azt pedig tisztességes ember nem herdálja el. Simán lehet, hogy van százból egy olyan választópolgár, aki szívesen támogatná a bevándorlókat. Az is előfordulhat, hogy van 2-3 olyan, aki a katolikus egyház dotálását látja szívesen. Megint más a sportot, avagy a kultúrát támogatná. De ezek az egyéni ízlés világába tartoznak. Egy politikus akkor végzi jól a dolgát, ha a lehető legalacsonyabb adókkal terheli a választókat, s csak a legszükségesebbekre költ. A TISZTESSÉGES POLITIKUS SOHASEM ALTRUISTA.

Boldeone2 2024.05.02. 11:40:17

@G. Nagy László: Lófaszt. A progresszió egyetlen dologról szól: a káoszteremtésről a normalitás tagadása és megcsúfolása által. Amiket írsz, az mind a normalitás része, semmi köze a posztmodern őrülethez."

- Nem. A progresszó = előrehaladás. A többit te költöd hozzá, olyan jelenségeket, amelyek marginálisok
A normalitás= progresszió, hiszen az ember - jobb esetben - az előrehaladásra törekszik, nem pedig a múltba révedésre
Konzervativizmus = múltba révedés
Extrém liberalizmus= szarok a világra
Progresszió abszolút nem marxizmus!

Neked nincsenek ( elveid) csak mész, amerre az ideológiai vezetőid mondják."

- Az te vagy, összekeversz magaddal! Ideológiai vezetői a fidesz-, Orbán híveinek vannak, én a saját erkölcsi iránytűm szerint gondolkodom/cselekszem!

Többnyire_felhős 2024.05.02. 11:40:32

@G. Nagy László: elvonatkoztatva Orbántól, egy politikus nem lehet altruista azzal, hogy igyekszik a lehető legjobb döntéseket hozni közössége javára?

Boldeone2 2024.05.02. 12:02:54

@G. Nagy László: Csak hogy világos legyen: az altruista nem ver oda sehová. Akiről te beszélsz, az a vörös fasiszta. Az altruista csupán jótékonykodik, tökéletesen önzetlenül, minden erőszak nélkül."

- Nem. Az a mimózaság! Az altruizmus nem terézanyuskodás, de nem is gandiskodás, hanem kiállás az igazságtalanság, az elnyomás ellen, vagyis - ha más lehetőség már nincs - oda kell baxni!

A bűnősökkel, az agresszorokkal nincs alku, a megbocsátás legyen isten dolga, nekünk ezen világon a rendet és békét kell fenntartani, ha másképp nem megy erővel

Orbán nyilvan nem lesz soha az "igazság ligájában" - egy gyenge országot képvisel- de másokat ne akadályozzon! Őt csak a saját politikai hatalma érdekli, soha nem fair, soha nem nagylelkű, altruista

Ő is harcos típus persze, de csak előember módjárára, a saját hatalmáért harcol, a koncért...

A világ vallásai is a legtöbb esetben a jó és a rossz örökös harcáról írnak, a sötét és a világosság küzdelméről... Ez az emberi társadalom sajátossága- van hogy harcolni kell...
...és jócselekedeteket tenni ( a relativizmusba ne menjünk most bele, ki a jó és ki a rossz, stb)

A jócselekdetekkel lehet a menyorszagba jutni, vagy a Nirvánába kerülni, megszabadulván a kapzsiságtól a gyűlölettől, kiszabadulván a körforgásból...

Minden vallás - elvileg - az önzetlen és jó élet útját hirdeti meg

Tulajdonképpen az extrém liberalizmus ennek mond ellent, mert azt mondja: - végre - légy önző! "Úgy szabad leszel!"

Na ezért esik szét a társadalom és lesz káosz, nem pedig a nem létező progresszió miatt!

G. Nagy László 2024.05.02. 12:09:25

@Többnyire_felhős:

"egy politikus nem lehet altruista azzal, hogy igyekszik a lehető legjobb döntéseket hozni közössége javára?"

Nem igazán. Ez egy szakma. Egy hivatás. Lehetsz karmester, jogász, lelkipásztor, idegsebész, vagy árufeltöltő, mindig a legjobb formádat fogod hozni, ha igényes vagy magaddal szemben. Ebben nincs semmi altruizmus. Akár becsvágyból teszed, akár kötelességtudatból, akár a flow élvezetéért - jól dolgozni önző dolog, elsősorban magadat szolgálod vele.

G. Nagy László 2024.05.02. 12:17:39

@Boldeone2:

"Az altruizmus nem terézanyuskodás, de nem is gandiskodás, hanem kiállás az igazságtalanság, az elnyomás ellen, vagyis - ha más lehetőség már nincs - oda kell baxni!"

Ezek szerint te nem érted a fogalmat. Az altruizmus gyakorlatilag a terézanyuskodás. Ezzel elég jól leírod a fogalmat.

Ha oda akarsz baszni, annak ehhez semmi köze. Az egy másik jelenség, másik motiváció, másik fogalom. Ne keverd a kettőt!

A mimózaság pedig egy harmadik, aminek végképp semmi köze ezekhez.

"nekünk ezen világon a rendet és békét kell fenntartani"

Egyetértek. De ennek megint csak nincs köze az altruizmushoz.

Érdekes, hogy a progresszív nyugaton mit jelent a rend: a rendőr nem mer belépni a migránsok uralta negyedbe, de elvisz, ha a Bibliából idézel...
Érdekes, hogy a progresszív nyugaton mit jelent a béke: a háborút pénzelni és a tüzet szítani minden áron.

G. Nagy László 2024.05.02. 12:21:53

@Boldeone2:

"Tulajdonképpen az extrém liberalizmus ennek mond ellent, mert azt mondja: - végre - légy önző! "Úgy szabad leszel!"
Na ezért esik szét a társadalom és lesz káosz, nem pedig a nem létező progresszió miatt! "

Ezt kifejtenéd? Miért esik szét a társadalom az extrém liberalizmusból fakadóan? Mindenki önző. Mindenki a saját jólétére koncentrál. Mindenki kizárólag azzal üzletel, azzal barátkozik, aki számára szimpatikus, vagy akitől hasznot remél. Mi a baj ezzel?

Boldeone2 2024.05.02. 12:41:52

@G. Nagy László: A társadalom jelentős részben az önzetlenségre épül, egyébként miért tartanánk be a törvényeket? A retorziótól való félelem önmagában kevés visszatartó

Valamenyire minden ember élete összefügg, ezért "nem hagyunk senkit az út szélén". A valódi progresszív az felemel, nincs kibúvó! Ilyen szempontból konzervatív is, egyben! :) ...

Ezzel szemben az extrém liberális kimaxolja a saját pozíciót, a profitot... Megy a bróker, és siman átlépi a hajléktalant a new yorki felhőkarcoló tövében, mondván " az volt az önmagad választása" vagy észre sem veszi, " part of the life "
Saját szememmel láttam...
Ezzel szemben a progresszív közbelép, legalább egy esélyt kell adni mindenkinek...

De, ez két koncepció. Az egyik a szemlélődő, tehetetlen állam, a másik az aktív állam...

Mint látjuk, az aktív állam bevált, Skandinavia a legjobb példa...

Az USA bár gazdag, de ott van a belső feszültség.. Egyszer kurvára szét fognak verni mindent...Trump hívei vagy a BLM ugyanannak az éremnek a két oldala- az elégedetlen kisember

Ezért jó az aktív, cselekvő állam, amely egyensúlyt hozhat az erőbe! Nem automatikusan, persze ...Mert az államhatalom nálunk is nagy, csak saját zsebre jatszik crony módon ....

alöksz róz 2024.05.02. 13:09:15

@G. Nagy László: "Az altruizmus ott kezdődik, hogy anonim módon adományozol olyanoknak, akik számodra ismeretlenek, vagy legalábbis nem rokonok, nem közeli barátok." - ez marhaság

G. Nagy László 2024.05.02. 13:10:33

@Boldeone2:

"Mint látjuk, az aktív állam bevált, Skandinavia a legjobb példa..."

Tényleg a legjobb példa. Ahol a katonaságot kell bevetni a migránsok bandaháborúinak megfékezésére, ahol drámai módon nő az erőszakos bűncselekmények száma, nos az tényleg mintaállam. Svédország ilyen.

A kérdésemre nem válaszoltál: miért esik szét a társadalom az extrém liberalizmusból fakadóan? Képzelj el egy szigorú bevándorláspolitikát alkalmazó liberális demokráciát! Miért fog az szétesni?

G. Nagy László 2024.05.02. 13:17:34

@alöksz róz:

Definíció szerint:

"Az altruizmus populáción belüli, egyedek közti interakció, mely során egy egyed akár saját kárára is segíti egy fajtársát. A viselkedésforma előfordulási gyakorisága nagyjából egyenes arányban áll a genetikai hasonlósággal, így leggyakrabban az egy családba tartozó egyedek közt nyilvánul meg." - vagyis rokonszelekció létezik, valódi altruizmus nem létezik az állatvilágban.

"Az altruizmus olyan társas támogatási forma, amely a segítségnyújtástól, akár az önfeláldozásig is terjedhet. Olyan interakcióról van szó, amely során az egyén akár még annak ellenére is segít, hogy ez számára hátrányokkal járhat." - extrém cselekedet, amely szembemegy az egyén ösztönkésztetéseivel.

Wildhunt 2024.05.02. 14:17:41

@Többnyire_felhős: Az nem altruizmus, hanem munkavégzés. Az orvos sem altruista attól, hogy meggyógyít, bármilyen jó szándékkal is tegye azt.

Wildhunt 2024.05.02. 14:23:09

@alöksz róz: Nem marhaság, csak nem teljes. Az altruizmus definíció szerint az, hogy úgy teszel jót, hogy neked abból semmiféle hasznod nem származik. A libertariánusok ott rontják el, hogy kb mindenről megmagyarázzák, hogy az NEM altruizmus, hiszen a legrosszabb esetben is jól érzed magad attól, hogy jót tettél. Ez ugyanaz, mikor a fundamentalista protestánsok megmagyarázzák, hogy a hitetlen a legjobb tetteivel is bűnt követ el, mert nem Isten nevében tette.
Laci szerint tehát az állam azért nem kényszerít altruizmusra azzal, hogy fenntartod a szociális szférát olyanoknak is, akik erre saját erejükból képtelenek lennének, mert abból neked is hasznod származik.
Amely érvelés persze fából vaskarika, ezért is linkeltema Joey-Phoebe részletet.

G. Nagy László 2024.05.02. 15:54:15

@Wildhunt:

"Laci szerint tehát az állam azért nem kényszerít altruizmusra azzal, hogy fenntartod a szociális szférát olyanoknak is, akik erre saját erejükból képtelenek lennének, mert abból neked is hasznod származik. Amely érvelés persze fából vaskarika"

No de ez nem így van. Ha az állam BÁRKI számára szociális hálót biztosít, azt a te adóforintodból teszi, vagyis "altruizmusra kényszerít". Sosem írtam ennek az ellenkezőjét.

Jómagam csupán amellett érvelek, hogy az árvákon és a fogyatékossággal élőkön kívül ne soroljunk senki mást a támogatandók közé. Ez is túlmutat a teljes önzésen; ezt is az állam intézi a te pénzedből; itt is erőszakot tesz rajtad, viszont ez szerintem belefér, vállalható, morálisan indokolható.

Olyat sosem írtam, hogy neked hasznod származik abból, ha egy vak járadékot kap.

"A libertariánusok ott rontják el, hogy kb mindenről megmagyarázzák, hogy az NEM altruizmus, hiszen a legrosszabb esetben is jól érzed magad attól, hogy jót tettél."

Ez viszont abszolút megállja a helyét. Ráadásul ebben az esetben csupán a fogalom finomhangolásáról van szó. Mert tök mindegy, hogy az anonim adományod mekkora melegséget okoz a kebledben, a lényeg az, hogy önkéntes, hogy nem kényszerít rá senki. Köznapi értelemben ez már altruizmus. (Én még ebben is azt látom, hogy magadnak okozol jó érzést. Mert azt azért te sem állítod, hogy van olyan, aki vagyonokat adományoz és közben kurva szarul érzi magát a tette miatt...)

alöksz róz 2024.05.02. 17:05:48

@G. Nagy László: "Ha oda akarsz baszni, annak ehhez semmi köze. Az egy másik jelenség, másik motiváció, másik fogalom" - mert amikor a kafferbivalyok odabasznak az oroszlánnak, az nem ide tartozik?

Boldeone2 2024.05.02. 17:11:45

@G. Nagy László: kérdésemre nem válaszoltál: miért esik szét a társadalom az extrém liberalizmusból fakadóan? Képzelj el egy szigorú bevándorláspolitikát alkalmazó liberális demokráciát! Miért fog az szétesni?

- Nincs semmilyen belső kohézió a társadalomban, kizárólag az önző anyagi érdekkapcsolatok uralkodnak benne, ezzel szemben a " progresszív" civil társadalomban, több kohézió van. Az emberek tesznek a közösségért, részvételi demokrácia van
A nagy vagyoni differnciákat nem tűri az ilyen társadalom
Ingvar Kamprad szerény életet él ( az Ikea alpítója) és rengeteg pénzt szétosztott az alkalmazottak között ( igaz Svájcba költözött, hogy kevesebb adót fizessen...)
Bill Gates és Soros György pedig arra költik a vagyonukat, hogy " megforgassák a világot " - ez a progresszív szellem: beavatkozás a világ ügyeibe, főleg a problémákba, a jószándék által által vezérelve...
Mindenki a saját hitét és vélt igazát próbálja a világra erőltetni, Soros György és Orbán is, a különbség csak annyi, hogy másban hisznek...
Soros legalább megtért, van önreflexiója, Orbánnak nincs...Az a legsúlyosabb: az önreflexió hiánya...Abból adódik a vakhit és megszállottság, de csak a posztmodern embernél. Orbán nem az. Ő egy előember. Csak a hatalom és győzelem érdekli, nem a filozófia...Racionális. A pillanatot akarja mindig uralni..

alöksz róz 2024.05.02. 17:19:22

@G. Nagy László: kicsit hiányos.

pl előfordulási gyakoriság.
adott fajokra.
egyedeknél, utódokra. ez a legjellemzőbb, ez a rokonság kategória. a többinek nem segít. az önző gén narratíva alapján ezt akár még ki is lehet venni az altruizmus kategóriájából.

falkában teljesen más.

alöksz róz 2024.05.02. 17:20:28

@Boldeone2: "Nincs semmilyen belső kohézió a társadalomban, kizárólag az önző anyagi érdekkapcsolatok uralkodnak benne" - pontosan.

alöksz róz 2024.05.02. 17:25:09

@alöksz róz: na szóval falka, előfordulási gyakoriság.
kevés faj él falkában, viszont mindegyikre igaz az altruizmus.
ez hogy jelentkezik az előfordulási gyakoriságban, a genetikai hasonlósággal csökkenő, nem túl gyakori kategóriában lesz, azért mert kevés faj él falkában.

alöksz róz 2024.05.02. 17:26:12

@G. Nagy László: "extrém cselekedet, amely szembemegy az egyén ösztönkésztetéseivel." - butaság, az állatok ösztönkésztetéseik szerint cselekszenek

alöksz róz 2024.05.02. 17:29:12

@Wildhunt: rögtön a legszélsőségesebb helyzetet veszi és azt nevezi ki a definíciónak megfelelő esetnek

G. Nagy László 2024.05.02. 17:30:52

@alöksz róz:

"az állatok ösztönkésztetéseik szerint cselekszenek"

Pontosan így van. Ezért ismeretlen az állatvilágban az altruizmus. Minden, ami annak tűnik, a génrokonok - elsősorban az utódok - védelmében történik.

Boldeone2 2024.05.02. 17:31:51

@G. Nagy László: Belinkelek egy érdekes tanmesét

Képzeljük úgy, hogy a svéd társadalom a béka, a migránsok meg a skorpió....

"Egy nap a skorpió át akart kelni a folyón. A folyó viszont széles volt, nagy sodrással, a skorpió pedig nem tudott úszni. Hirtelen meglátta a magában békésen üldögélő békát, és elhatározta, hogy szívességet kér tőle. A béka belement, hogy átviszi a skorpiót a túlpartra a hátán, de csak azzal a feltétellel, hogy a skorpió nem fogja megszúrni. A skorpió, miután átgondolta a dolgot, elfogadta a feltételt, és a szavát adta, hogy nem fogja megszúrni a békát. Mielőtt még a folyó felét elérték volna, a skorpió belemélyesztette fullánkját a béka hátába. A béka a hátára fordult a folyó vizén, a skorpió szemébe nézett, és könnyekkel teltszemekkel megkérdezte: - Miért tetted ezt? A szavadat adtad, és mégis megszúrtál.. így most mindketten megfulladunk. A skorpió így felelt: - Nem tehetek róla.Ilyen a természetem.

Helyesen járt el a béka, vagy sem? Fair volt, segítőkész, altruista, és jószándékú- egyik oldalról; másik oldalról buta volt, felelőtlen, vakmerő
Minden utólag derül ki csak, mert a skorpió akár meg is felelhetett volna a megelőlegezett bizalomnak, és kölcsönösen nyernek vele, de főleg a skorpió. A skorpió buta volt, nagyon buta, szűklátókörű, így mindketten elpusztultak

Csakhogy - a béka védelmében - a legtöbb emberi interakció valahol a megelőlegezett bizalomra, hitre épül, így a társaralom is

Örökké nem lehet kételkedni mindenkiben és mindenben. Amikor orvoshoz megyünk, általában megbízunk benne, hisszük hogy meggyógyít....Amikor autószerelőhöz megyünk, hisszük hogy megjavítja az autót...Később kiderül, hogy a 0-20 - as olaj helyett a 10-40 es olajat tette be ( azt kapja hordóban németből...)

Ha az embert folyamatosan átbaxxák, akkor megrendül a normális, pozitív hite...Magyarország az átbaxók országa, szinte mindenki úgy baxxa át a másikat, ahogy tudja...
Ez már művészet szintű Magyarországon...

alöksz róz 2024.05.02. 17:33:22

@G. Nagy László: "Ezért ismeretlen az állatvilágban az altruizmus." - akkor a saját definíciódat se fogadod el? :DDD

alöksz róz 2024.05.02. 17:36:25

@alöksz róz: és mit mondtam h rögtön a legszélsőségesebb esetet veszi :-)

G. Nagy László 2024.05.02. 17:40:26

@Boldeone2:

"Nincs semmilyen belső kohézió a társadalomban, kizárólag az önző anyagi érdekkapcsolatok uralkodnak benne"

Ez egyrészt butaság, mert a barátaiddal, sporttársaiddal, a klubtagokkal stb. nem anyagi motiváltságból töltöd együtt az idődet. A legtöbb emberi kapcsolatunknak egy tisztán önző világban sincs semmiféle köze a pénzhez.

Másfelől az önző anyagi érdekkapcsolatok kiváló belső kohéziót teremtenek. A zöldséges jól jár a pénzemmel, én jól járok a portékájával, s vásárlás közben még váltunk is pár jó szót egymással. Alig hiszem, hogy kell ennél több.

Mondjuk ki: minden baloldali siránkozás, amely a beavatkozásért kiált, valójában ROMBOLJA A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT. Egy önző világban mindenki odateszi magát, mindenkinek elemi érdeke, hogy aktív, dolgos, barátságos és szerethető legyen. A baloldaliság, a senkiháziak feltétel nélküli felkarolása pont az ember legjobb részét pusztítja el. Azt, hogy megpróbáljon értékes, szerethető, együttműködő tagja lenni a társadalomnak. Ha egy erőszakos, mocskos undorító féreg megkapja a társadalomtól mindazt az áldást, amit a tisztes polgár önerőből teremt meg magának, az a teljes társadalom lezüllesztését eredményezi. A faszom se érti, miért ragaszkodtok ennyire e beteg világlátáshoz.

G. Nagy László 2024.05.02. 17:44:00

@Boldeone2:

"Helyesen járt el a béka, vagy sem? Fair volt, segítőkész, altruista, és jószándékú- egyik oldalról; másik oldalról buta volt, felelőtlen, vakmerő"

Na végre egy analógia, amely tökéletes! És úgy van, ahogy írod: ez a fajta altruizmus önpusztítást eredményez. Minden EGYÉNNEK joga van hozzá, hogy kísérletezzen, kockáztasson, hogy idióta legyen. De egyetlen TÁRSADALOMRA sem szabad ráerőltetni ezt az önpusztító létformát. Márpedig nyugaton ez megy.

Boldeone2 2024.05.02. 17:45:14

@G. Nagy László: Én nem hibáztatom a svédeket. Régebben csak meg akarták mutatni, hogy " ki a fasza gyerek " ma már nem így van: szeretnék ők is limitálni a migrációt, csakhogy ma már a globalizált világban ez lehetetlen. Európa nem egy sziget az óceán közepén...
Summa, summárum: valószínű BÁRMILYEN politikai erő van kormányon, nagyon megállítani nem fogja a migrációt

Elég megnézni csak Magyarországot, ez egy középszar ország, mi magyarok is utáljuk egymást - orbánpista a nem orbánpistát, a vidéki a városit/pestit, a szegény a gazdagot- mégis özönlenek a migránsok

Nem jönnek, hanem özönlenek! Ajánlom Debrecent tanulmányútra... Nyilván ha ide özönlenek, akkor ez csak még inkább így van a gazdagabb Németországban vagy Svédországban...

Valós, univerzális megoldás nincs, ahogy rengeteg más globális problémára sem...

G. Nagy László 2024.05.02. 17:46:13

@Boldeone2:

"Amikor orvoshoz megyünk, általában megbízunk benne, hisszük hogy meggyógyít....Amikor autószerelőhöz megyünk, hisszük hogy megjavítja az autót"

Ezek viszont pocsék analógiák. Ha beteg vagy, MUSZÁJ valami gyógymódot találnod. Az erőszakos migránsok befogadását ugyanakkor az égvilágon semmi nem indokolja. Nincs semmi kényszerítő erő. A béka mondhat nemet.

Boldeone2 2024.05.02. 17:56:47

@G. Nagy László: Egy önző világban mindenki odateszi magát, mindenkinek elemi érdeke, hogy aktív, dolgos, barátságos és szerethető legyen"

- Szerintem pont fordítva: egy önző világban mindenki önzőbb lesz! Miért lenne szeretetteljes az ember, ha mások kibaxnak vele?

a senkiháziak feltétel nélküli felkarolása pont az ember legjobb részét pusztítja el. Azt, hogy megpróbáljon értékes, szerethető, együttműködő tagja lenni a társadalomnak. Ha egy erőszakos, mocskos undorító féreg megkapja a társadalomtól mindazt"

- Kik azok a " senkiházi,mocskos, undorító férgek"? Biztos vagy benne, hogy minden lecsúszott ember undorító féreg?
Közel jársz a fasizmushoz, elvi szinten, hiszen a fasiszták mondták hogy "pusztuljon a férgese"

Nem inkább esélyt kellene adni mindenkinek, aki nagyon nem akarja, meg finoman seggbe rúgni, a saját érdekében?

Ki akarja a deprivációt nézni? Én nem. Szóljunk bele, ésszerű keretek közt, szerintem

Boldeone2 2024.05.02. 18:08:53

@G. Nagy László: De egyetlen TÁRSADALOMRA sem szabad ráerőltetni ezt az önpusztító létformát. Márpedig nyugaton ez megy"

- Persze hogy nem szabad, ahogy sok egyéb dolgot sem lenne szabad! 40 éve lehet hogy még választás volt a migráció elfogadása, ma viszont a globalizáció egyik vezérfolyamata lett. Senki nem fogja megállítani, erre lenne egy fogadásom, sőt, szerintem a nagyja ezután jön csak... Angela Merkel azt mondta, hogy "Wir schaffen das " csak kínjában mondta, hiszen akkor
senki sem tudta megállítani a migációt, ahogy most sem, pedig 9 év eltelt...Amit lehet pedig megtesznek a megfékezésére- erősen
szigorítanak az EU - országok
Lényegében nálunk is - a politikai szólamok ellenére - egyre több idegen népesség él

Boldeone2 2024.05.02. 18:16:25

Gulyás Marci, a Partizán most országjárásba kezdett, a téma: "Mindenkinek jár a lakás!"

Várják a hozzászólókat, Debrecen főterén, május 4- én...Ez egy tiszta baloldali program, pl. Lehet vele egyetérteni, vagy vitatkozni..
Alkotmámyba tenni, kivenni, mint alapjogot...

Jog a lakhatáshoz, pl

Boldeone2 2024.05.02. 18:22:30

Eszembe jutott erről is egy vicc:

A zenélés után kérdezte a viccbeli cigányprímást a zenekar bőgőse: -Instálom, nekem nem jut? , amikor a banda osztozkodására került sor.- Járni jár, csak nem jut! - mondta a prímás...

Így van nálunk is, ugye...A "prímás" mindent eltesz...:)

alöksz róz 2024.05.02. 18:28:36

@Boldeone2: "Közel jársz a fasizmushoz, elvi szinten, hiszen a fasiszták mondták hogy "pusztuljon a férgese"" - ilyen egy egyszerű pszichopata is, ne keverd ide a fasizmust, ahhoz semmi köze

alöksz róz 2024.05.02. 18:43:31

@G. Nagy László: ja, ez tényleg szép öngól volt :-)

na de az altruizmus (a falkában élő fajoknál, a falka többi tagjához való viszonyt tekintve) alapesetben nem egy ilyen értelmetlen totális önfeláldozás.
kevesebbet veszít a segítő fél, mint amennyit a segített nyer.

alöksz róz 2024.05.02. 18:44:36

@alöksz róz: az tényleg beteg szerintem is, amit ezek a progresszívek reklámoznak

alöksz róz 2024.05.02. 18:50:03

@Boldeone2:
két cigányzenész zenél a lagziban. előzetesen megbeszélik, hogy mindent testvériesen elosztanak. vacsoraszünetben kapnak két szelet rántott húst, viktor rögtön odakap, kiveszi a nagyobbat. kálmán odaszól:
- te viktor, hát így kell testvériesen osztozni?
- miért, te melyiket vetted volna el?
- hát a kisebbet.
- hát ott van, egyed

Boldeone2 2024.05.02. 19:42:09

@alöksz róz: A " zenberek" önzők alapvetően, de az felállás még működik, hogy egyik a nagyobbat kapja, a másik kisebbet
Lényegében erről szól a gazdasági rendszer: mindenki jól jár, csak nem egyformán. Egyesek nagyon jól járnak, mások meg majdnem szarul..

Most jöttünk vissza a Lidl- ből, ott ült egy hajléktalan, aki annyira nem is volt szimpatikus, de csak megkérdeztem, hogy nem éhes- e...Mondta hogy igen, én meg mondtam hogy akkor veszek neki kaját...
A feleségem azt mondta hülye vagyok, felőle " ott dögölhet meg az az alkesz" Egyébként nagy altruista, több alapítványt támogat, Atletisz, Madárkórház, Vakvezető kutyák, OMSZ- ezeket minden hónapban, de a hajléjtalanokat nem....

Én viszont megvettem a pulyka parizert, meg a zsemlét és odadtam... A fickó egyből enni kezdett, éhes volt ( nem segített rajta senki, csak én...)

Mondtam is a feleségemnek: - Na mondd, ki a fasza gyerek? ( Gangsta Zoli) Nevetett egyet...

Az altruizmus kicsit becsípődés, valójában a racionális emberek kevésbé azok...

G. Nagy László 2024.05.02. 20:31:44

@Boldeone2:

"Elég megnézni csak Magyarországot, ez egy középszar ország, mi magyarok is utáljuk egymást"

Ez nem igaz. Én szeretek mindenkit. És a környezetem is többségében olyanokból áll, akik kifejezetten emberbarátok.

"mégis özönlenek a migránsok. Nem jönnek, hanem özönlenek! Ajánlom Debrecent tanulmányútra..."

Totál hazugság. Debrecen tele van külföldi diákokkal. És vannak vendégmunkások is. Sehol egyetlen gazdasági bevándorlót nem látsz.

"Nyilván ha ide özönlenek, akkor ez csak még inkább így van a gazdagabb Németországban vagy Svédországban..."

Te is tudod, hogy szándék kérdése a beengedés. Hagyd ezt a faszságot, hogy nincs mit tenni. Te sem hiszed el.

alöksz róz 2024.05.02. 20:36:57

@Boldeone2: ezek párhuzamosan futó programok.
nézz meg egy kisgyereket

alöksz róz 2024.05.02. 20:40:33

nem enged a blog.hu pc-ről kommentezni
mi ez, valami tiltás ip-címre?

G. Nagy László 2024.05.02. 20:44:03

@Boldeone2:

"Szerintem pont fordítva: egy önző világban mindenki önzőbb lesz! Miért lenne szeretetteljes az ember, ha mások kibaxnak vele?"

Azért, baszki, mert ha aki egy kiállhatatlan faszfej, azt senki nem fogja alkalmazni. Azzal senki nem fog üzletelni. Pont a gazdasági kényszer az, ami megtanítja mindenkinek, hogy normálisan viselkedjen. Ez tényleg ilyen bonyolult??

"Kik azok a " senkiházi,mocskos, undorító férgek"?

Aki képes lenne értéket teremteni, képes lenne ellátni magát, képes lenne civilizáltan viselkedni, de ezeket nem teszi, hiszen a baloldali kormányok így is segélyezik, így is eltartják.

"Biztos vagy benne, hogy minden lecsúszott ember undorító féreg?"

Nem minden lecsúszott ember undorító féreg. De eltartani csak azt kell, aki fogyatékossága folytán erre képtelen.

"Közel jársz a fasizmushoz, elvi szinten, hiszen a fasiszták mondták hogy pusztuljon a férgese"

Nem járok közel. Én terelek senkit gázkamrába. Mindenkinek joga van olyan szarul élni, ahogy csak akar.

"Nem inkább esélyt kellene adni mindenkinek"

De. Megszületett, övé az egész világ. Ez az ő esélye.

"aki nagyon nem akarja, meg finoman seggbe rúgni, a saját érdekében?"

Kezdd el Afrikában rugdosni az ottaniakat. Kezdd el rugdosni a vidéki cigányságot! Egyébiránt pont az általad gyűlölt Fidesz-kormány az első, amely ezt teszi. A közmunka-program pont erről szól. A vicc az, hogy megvalósítják az elképzelésedet, de te inkább azokra szavazol, akik soha semmit nem tettek ez ügyben.

G. Nagy László 2024.05.02. 20:47:39

@Boldeone2:

"Jog a lakhatáshoz"

Nem lehet ilyet alkotmányba foglalni. Mit jelent ez a gyakorlatban? Hajléktalanszállók ezreit? Ötcsillagos apartmanokat a te adódból? Nyilvánvaló nonszensz.

De ha már lakhatás: ebben is kizárólag a Fidesz-kormány tett valamit. De te utálod őket...

G. Nagy László 2024.05.02. 20:50:11

@alöksz róz:

" ja, ez tényleg szép öngól volt :-)"

Micsoda???

"kevesebbet veszít a segítő fél, mint amennyit a segített nyer."

Oké. Adsz százezer forintot egy hajléktalannak? Neked nem akkora érvágás, mint amekkora áldás neki. Hajrá!!

G. Nagy László 2024.05.02. 20:53:35

@Boldeone2:

"Én viszont megvettem a pulyka parizert, meg a zsemlét és odadtam... A fickó egyből enni kezdett, éhes volt"

Ez abszolút pozitív, jól tetted. Múltkor ugyanez volt velem. Megkérdeztem, mit ennének? (Voltak vagy négyen.) Disznósajtot szerettek volna. Nem egy megfizethetetlen tétel, hoztam nekik.

alöksz róz 2024.05.02. 21:01:19

@G. Nagy László: "Micsoda???" - :DD
amit a boldi írt

alöksz róz 2024.05.02. 21:02:31

@G. Nagy László: nem adok.
csak ha a falkámban van.

alöksz róz 2024.05.02. 21:04:25

@alöksz róz: eleve nem is arról szól a felvetés, amit írtam

alöksz róz 2024.05.02. 21:05:48

rögtön néz valami szélsőséges dolgot amivel azt hiszi h az igazát bizonyítja :-)

G. Nagy László 2024.05.02. 21:15:44

@alöksz róz: Néha vannak okos meglátásaid, de most összevissza beszélsz. Se füle se farka az ide hajított félmondataidnak.

alöksz róz 2024.05.02. 21:23:26

@G. Nagy László: akkor kezdjük megint ahonnan indult:
1. ez egy marhaság, nem ez az altruizmus:
"az altruizmus ott kezdődik, hogy anonim módon adományozol olyanoknak, akik számodra ismeretlenek, vagy legalábbis nem rokonok, nem közeli barátok"

alöksz róz 2024.05.02. 21:24:42

@G. Nagy László: "Néha vannak okos meglátásaid" - nyilván amikor egyetértünk :-)))

Boldeone2 2024.05.02. 21:34:19

@G. Nagy László: De. Megszületett, övé az egész világ. Ez az ő esélye."

- Mi van, ha valaki egy afrikai menekülttáborba születik? Milyen esélye van arra, hogy jó egyetemet végezzen? Nagyjából 0...
A haladó politika lényege pont ez lenne: esélyt teremteni mindenkinek, mérsékelni az indulási különbségeket
Amerika pont azért van válságban, mert van egy réteg, akiknek alig van esélye az előrelépésre
Az elit egyetemen 90% - ban az elit gyerekei vannak, a többi néger, extrém sporttehetséggel megáldva, de az nem általános
Éppen Trum törzsszavazói gyerekei maradnak leginkább ki
Persze olyan is van, hogy egy fiatal befut énekesként, vagy influencerként - ilyen régen nem volt- de az kb 5000- ből 1...
A többi esetében az öröklött vagyoni helyzet dönt. A legtöbb ember sorsa már eldől a családban iskolában
A hajléktalan- kérdés egy marginálisnak tűnő dolog, pedig annyira mégsem ...
Ha az ingatlanok ára elérhetelen, meg a lakbér megfizethetelen, abból azért lehet tragégia. Nyilván nem fiatal korban, de később ha elszúrja valaki, akkor igen
Én 3 ingatlant szereztem, de ehhez kellett a kitartó amerikai és itthoni munka, spórolás + a szülői támogatás, anno. Ezek nélkül elképesztően nehéz. Orbán hülye politikája óriási inflációt okozott, ami sok embernek fájt, mások kerestek vele...
Ez elbaxott családpolitika...

alöksz róz 2024.05.02. 21:36:45

@Boldeone2: "Orbán hülye politikája óriási inflációt okozott, ami sok embernek fájt, mások kerestek vele..." - és egyidejűleg a béreket is leveri.

pont ezt csinálta a bokros is.

alöksz róz 2024.05.02. 21:40:50

@G. Nagy László: "Azért, baszki, mert ha aki egy kiállhatatlan faszfej, azt senki nem fogja alkalmazni." - szinte mindenki kiállhatatlan faszfej lesz, aki nem, azt elnyomják. így kényszer lesz a kiállhatatlan faszfejek alkalmazása.

ennek már most is látszanak jelei az állami munkahelyeknél.

Boldeone2 2024.05.02. 21:54:05

@G. Nagy László: Egyébként qurvára nem a hajléktalnok és szegények - nem, vagy alig létező - állami támogatása a probléma, hanem a létező crony -haveri kapitalizmus!

Az nem zavar, hogy a NER- elit réteg százmilliárdos ingyen pénzeket akvirál? Nem a hajléktalanok disznósajt - pénze a sok , hanem ennek a here rétegnek az eltartása!

Az inlációt valójában ez indukálja, ennek a here rétegnek a kitartása, akik nem egy esetben valódi bűnözők!

Ezért szar az Orbán- rendszer!

Boldeone2 2024.05.02. 22:00:56

@alöksz róz: Ez a "húzd meg, ereszd meg politika" Ez megy itt 30 éve, de egyes közgazdászok szerint mindig ez ment

Magyarország nem termel semmit, a külföldi cégek termelése adja az export- cserealapot, de az nem a magyarok pénze...

Vagy ha van egy - egy sikeres magyar vállalkozó, az úgy sikeres, hogy az állam csecsén lógó eltartott..

Úgy nem nagy szó vállalkozni, hogy az állam betologat időnként pár milliárd forintot...Azt én is vállalnám...

A milliárdos budai villákra is abból telik...

G. Nagy László 2024.05.02. 22:24:17

@Boldeone2:

"Mi van, ha valaki egy afrikai menekülttáborba születik? Milyen esélye van arra, hogy jó egyetemet végezzen? Nagyjából 0"

Ez így van. Sajnálom is őket. De nekem az én gyerekeim az elsők. Nem is csinálok kilencet, csak kettőt, akiket tisztességesen fel is tudok nevelni. Nem tudsz minden afrikai gyereket megmenteni, de még a töredéküket sem. A megoldás csakis a szemléletváltás: a tudatos családtervezés. De ezt erőltetni nem tudod. Bill Gates egyik alapítványa ezen dolgozik, abszolút előremutató módon.

G. Nagy László 2024.05.02. 22:28:38

@alöksz róz:

"szinte mindenki kiállhatatlan faszfej lesz"

Én nem tudom, milyen körökben mozogsz. Én szinte kizárólag jó fej, együttműködő emberekkel barátkozom. Sok száz elképesztően szeretni való ismerősöm, barátom, cimborám van. Ismerek kiállhatatlan faszfejeket is, de nem sokat. Nem is építek velük szoros barátságot.

G. Nagy László 2024.05.02. 22:31:39

@Boldeone2:

"Az nem zavar, hogy a NER- elit réteg százmilliárdos ingyen pénzeket akvirál?"

Dehogynem, minden korrupció zavar, százszor leírtam. A Fideszé épp úgy, mint Karácsonyé a Lánchíd, meg a Blaha felújítása kapcsán. Meg a több száz semmire se jó tanácsadót látva.

Wildhunt 2024.05.03. 07:52:50

@G. Nagy László: Sosem írtam ennek az ellenkezőjét.

Pedig de. Ragaszkodtál hozzá, hogy az állam nem kényszeríthet altruizmusra.

Wildhunt 2024.05.03. 07:54:21

@G. Nagy László: neked is attól piros az alma, hogy süt a nap?

G. Nagy László 2024.05.03. 08:20:01

@Wildhunt:

"Pedig de. Ragaszkodtál hozzá, hogy az állam nem kényszeríthet altruizmusra."

Én abban a hitben voltam mindeddig, hogy mi ketten elég jól értjük egymást. Amikor azt mondom, hogy az állam nem kényszeríthet altruizmusra, azon azt értem, hogy NEM SZABAD EZT TENNIE. Amikor a tőled beszedett adóból segélyeket oszt életképes és munkaképes emberek számára, az szerintem nem helyes. Ilyenkor a te pénzeddel jótékonykodnak, a te faszoddal verik a csalánt, téged kényszerítenek KÖZVETETT MÓDON adakozásra, altruizmusra.

Érdekes dolog a nyelv. Ha azt mondod, az állam nem tehet meg valamit, az jelentheti azt is, hogy NEM KÉPES RÁ, valamint azt is, hogy NEM SZABADNA MEGTENNIE. Ugyanakkor pontosan tudjuk, hogy képes rá, és elég jól ismered a gondolkodásmódomat, így azt is tudod: szerintem nem kéne ezt tennie. Azt feltételeztem, ez így elég egyértelmű.

baalint1 2024.05.03. 08:42:44

Nekem a legnagyobb bajom a vallással, amit Tamás esetében is írtál, hogy ha tegyük fel létezne Isten, akkor nem lenne erkölcsös az alapján ítélkeznie, hogy ki hisz benne és ki nem, és különösen nem erkölcsös azt előnyben részesíteni, hogy kimondottan bizonyítékok nélkül higgyél benne.

(Enne további folyománya, hogy ha erkölcsös élet alapján ítél, akkor mennyire nem hiteles, ha valaki hisz benne, és úgy hiszi, ha erkölcsös életet él, akkor jutalmat kap...)

G. Nagy László 2024.05.03. 09:08:16

@baalint1: Engem az zavar a legjobban, hogy még Jézus szájába is adnak ilyen mondatokat. Pedig az ő tanításától idegen a vakhit és a fanatizmus. Ami pedig az ítélkezést illeti: egészen nyilvánvaló, hogy e téren az erkölcsös életnek kell hangsúlyosnak lenni, nem pedig a hitnek. Az a vallás, amelyik a hitet teszi első helyre, minimum gyanús. Ilyen tekintetben is a buddhizmus a legkorrektebb: nem vár el semmiféle istenhitet.

baalint1 2024.05.03. 10:41:28

@G. Nagy László:
De mi az, hogy szájába adnak? Jézusról az evangélistáktól tudunk, még az sem 100% hog egyáltalán létezett Jézus, de amit pozitívnak tartasz Jézusról, azt is az evangélistáktól tudjuk, meg azt is, amit negatívnak. De, összességében fanatikus volt Jézus, számos téren erősen elvakult nézeteket vallott az alapján, amiket az evangélistáktól olvasunk. A szolgalelkűséget preferálta meg a "tisztes" szegénységet.

G. Nagy László 2024.05.03. 11:31:15

@baalint1:

"De mi az, hogy szájába adnak? Jézusról az evangélistáktól tudunk, még az sem 100% hogy egyáltalán létezett Jézus, de amit pozitívnak tartasz Jézusról, azt is az evangélistáktól tudjuk, meg azt is, amit negatívnak."

Ez pontosan így van. De akár létező személy volt, akár kitalált, az ember elvárna tőle - egy ekkora tanítótól - egy konzekvens világképet. Ebbe nem fér bele az, hogy a hit magasabb polcra kerül a tapasztalásnál. Nem véletlen, hogy János evangélista tollából való a sztori, az ő világlátása nagyban eltér a másik hárométól.

"De, összességében fanatikus volt Jézus, számos téren erősen elvakult nézeteket vallott az alapján, amiket az evangélistáktól olvasunk."

Ez nem igaz, a legkevésbé sem volt fanatikus, meg elvakult. Az evangélistáktól azt tudjuk, hogy elsősorban pszichológiai alapigazságokat fogalmazott meg, melyek máig érvényesek. Tényleg semmi túlkapást nem látni nála.

"A szolgalelkűséget preferálta meg a "tisztes" szegénységet."

Szó nincs ilyesmiről. Az elsőről a legkevésbé sincs. A másodikról is csupán buddhista-pszichológiai értelemben: ha teher a gazdaság, mert elveszi az eszedet a pénz és csak erre tudsz gondolni, akkor tedd le. Egyébként semmi baja az anyagiakkal. Sehol nem beszél arról, hogy a szegénység önmagában bármiféle értéket jelentene. Ez már az utókor perverzitása.

alöksz róz 2024.05.03. 11:46:41

@G. Nagy László: nem a barátkozásról van szó.
egyszerűen csak egy faszfej százat csinál, ha az önző faszfejséggel lehet boldogulni

alöksz róz 2024.05.03. 11:51:01

@Wildhunt: milyen piros? :D
fekete vagy fehér az alma, el kell tudni mindenkinek dönteni

Boldeone2 2024.05.03. 12:24:49

@G. Nagy László: Én szinte kizárólag jó fej, együttműködő emberekkel barátkozom. Sok száz elképesztően szeretni való ismerősöm, barátom, cimborám van"

- Látszik, hogy régen dolgoztál munkahelyen...:) Ez pont nem jellemző erre az országra! A legtöbb munkahelyen fúrják- tapossák egymást az emberek- szar a légkör

Ettől még a magánélet más, ha az embernek esze van, azt jól alakítja...

Ez egy qurvára nem nyugis, hanem inkább frusztrált ország... A Magyar Péter- jelenség is ezt mutatja...Elnyomott frusztrációk vannak..

Boldeone2 2024.05.03. 12:31:58

@G. Nagy László: Az ismerőseim, barátaim szinte csak mind panaszkodnak, kivétel az, aki monopolhelyzetben van. Nekünk is csak a monopolhelyzet a szerencse, amíg Orban engedi...
A tanárok, az EÜ- dolgozók, jogászok - mind panaszkodnak, mert elegük van a rendszerből
Én is elmennék innen, de ha már van egy kialakult egzisztenciád, plusz idős szülők, nehezen mozogsz el

Akinek nincs vesztenivalója az menjen. Jobb lesz, Svédországban is...

G. Nagy László 2024.05.03. 12:48:09

@Boldeone2:

"mind panaszkodnak, mert elegük van a rendszerből"

Ez mégis mit jelent? Nekem nagyon sok Orbán-fóbiás ismerősöm van, de soha még egyet sem hallottam panaszkodni, hogy szarul mennének a dolgai. Mind dolgozik és remekül él, szinte függetlenül attól, hogy melyik szektorból jön. A tanár ismerőseim szidják a Klik rendszerét, a centralizációt, a buta túladminisztráltságot. De ennyi. Akinek gondja van, az - hozzád hasonlósan - kivétel nélkül mind érzelmi alapon hőbörög.

És ha már Magyar Péter jelenség: ő pontosan ugyanazt a programot hirdeti, mint Orbán. Már évekkel ezelőtt ezt írtam: nem az elmebeteg progresszió kell, attól minden józan embernek kifordul a gyomra. Hanem pont ugyanez. Látod: egy Orbán 2.0-ra azonnal vevő a nép...

alöksz róz 2024.05.03. 16:16:38

@Boldeone2: "Az ismerőseim, barátaim szinte csak mind panaszkodnak" - nagyanyámék régen azt mondták, a kulákok panaszkodnak a leginkább.

(meg h a zsidók sírnak mindig a legjobban)

alöksz róz 2024.05.03. 16:17:39

@Boldeone2: "Látszik, hogy régen dolgoztál munkahelyen" - ott a pont

alöksz róz 2024.05.03. 16:19:16

@Boldeone2: "Ez egy qurvára nem nyugis, hanem inkább frusztrált ország" - ez így van.

de ugyanakkor magukért is keveset tesznek az emberek.

Wildhunt 2024.05.03. 21:06:17

@alöksz róz: A szocialista pékség előtt áll a sor, sütik a kenyeret. Az üzemvezető látja, hogy kevés lesz a liszt, nem jut mindenkinek, ezért kiszól:
- Elvtársak, fogy a liszt, nem jut mindenkinek kenyér, a zsidók menjenek haza.
Eltelik egy kis idő, de egyre jobban fogy a liszt, hát megint kiszól az üzemvezető:
- Elvtársak, tényleg kevás lesz a liszt, aki nem párttag, azok is menjenek haza.
Sül tovább a kenyér, de mire elkészülne, kiderül, hogy annyira kevés volt a liszt, hogy nem jut végül is senkinek. Ki is szól az üzemvezető:
- Sajnálom elvtársa, nem fogunk tudni kenyeret adni, mindenki menjen most már haza.
Mire egy hang a tömegből:
- Már megint a zsidók jártak jól.

Wildhunt 2024.05.03. 21:15:51

@G. Nagy László: Szerintem értjük egymást, csak te nem igazán fogadod el azokat a dolgokat, amik a világképedbe nem férnek bele. Ilyen az is, hogy miért lehet több egy csoport, mint tagjainak összessége (zsebóra-effektus).

Teljesen más például az államról alkotott elképzelésünk: te az államot valahogy mindig kafkai értelemben hozod elő, míg szerintem az állam a generációkon átívelő társadalmi szerződés eredménye.
Te persze nem is értelmezheted másképp, hiszen ha az állam nem szükséges rossz, akkor el kellene térned a libertárius államfelfogástól. Te társadalmi szerződést is csak Rousseau-i értelemben vagy hajlandó elfogadni.
Szerintem az ilyen felfogás bármilyen vonzó is legyen elméleti szinten, a gyakorlatban kivitelezhetetlen. A társadalmi szerződés része az is, hogy bizonyos értékeket egy közösség generációkon keresztül fenn KELL tartson, a történelem változásaitól függetlenül.
Te ezeket az értékeket elfogadod (nálunk az egyik ilyen sarkalatos pont a nemzetben gondolkodás, amitől libbancs barátainknak herótjuk van), de az egyetlen generációkon átívelő, mindenkire érvényes értékként az erőszakmentességet fogadod el, az összes többit gyakorlatilag opcionálissá tennéd. Ami nonszensz, így ország nem működhet.

alöksz róz 2024.05.03. 21:56:54

@Wildhunt: "te az államot valahogy mindig kafkai értelemben hozod elő" - hát micsináljon, az ellen van érve :-)

alöksz róz 2024.05.03. 22:47:49

@Boldeone2: "Ez egy qurvára nem nyugis, hanem inkább frusztrált ország... A Magyar Péter- jelenség is ezt mutatja" - ja igen.

mert nem a józan ész fogyott el, hanem a türelem.

alöksz róz 2024.05.03. 22:48:42

@alöksz róz: meg kell kérdezni, mi az életérzés

Tesz vesz XIX · www.kkbk.blog.hu 2024.05.06. 11:22:08

@G. Nagy László:

"Számomra nem okoz gondot, hogy elismerjem, ha tévedtem, hibáztam, helytelenül cselekedtem."

azért ez már gyomorforgató lacika. gusztustalan vagy már megint.
ezért törlöd mindig a kommentemet lacika, amikben hazudozásaidra és ellentmondásaidra hívom fel a figyelmet? és ezért tiltasz 20x-ra?

mikor fogod fel a sötét, kezdetleges agyaddal, hogy minden tiltással és törléssel csak olajat öntesz a tűzre, és a gyűlöletem táplálod vele?
ez akarat diadala lacika. törött kis szőllősgazda tamagocsim. azt hiszed nekem ez probléma munkaidőben? csak motivációt adsz ezzel is.

nem okoz gondot neked ha tévedtél? hát mert pszichopata vagy, biztos azért nem válaszolsz a 600 kérdésemre, amikben a 300 ellentmondásodra hívom fel a figyelmet.
biztos ez se okoz neked ez gondot, és az se zavar, pedig intellektuálisan elviselhetetlennek kéne lennie egy normális embernél, aki nem lelki fogyatékos, ugye, amikor azt mondom rád hitvány vagy, és számodra a hazugságok "csak szavak"
de nem, nem vagy pszichopata, miért is lennél?

csak az zavar ha mások is meglátják, hogy mi is vagy valójában, így már nem tudsz olyan jól manipulálni.
persze vakok közt félszemű a király, az agyhalott, korrupt fideszesek között lehetsz vátesz.

de miért akarsz törölni? én az elmúlt karácsonyok szelleme vagyok lacika.
a nemlétező lelkiismereted, visszatérek és kísértelek mindaddig amíg meg nem törsz és nem válaszolsz ÉRDEMBEN az ellentmondásaidra.

kurvára irritáló hogy gátlástalanul hazudsz, mit nem fogsz fel ezen te korrupt szardarab? azt hiszed hagyni fogom hogy tovább hazudozz?
süti beállítások módosítása